WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Als de laagste modulatiegrens een te hoge Ta gaat geven. Als je maar een delta T hebt van een graad kom je heel snel op die grens. Normaliter moet je mikken op een graad of 5.Kees_frl schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:31:
[...]
Bij welke dT stopt de warmtepomp? Want je wilt ook weer niet een te grote dT hebben qua verbruik.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik was nog vergeten te noemen dat ik een gesloten verdeler met mengventiel heb.
Dit hoeft niet een probleem te zijn. Als de warmtevraag lager is dan het minimum vermogen, dan moet de warmtepomp wel pendelen.benolski schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:15:
Warmtepomp draait maar naar mijn idee veel pendelen? [Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gedrag bij mijn 75/6 bij dit weer; het minimum vermogen is ongeveer 600 Watt.
(Maar ik gebruik EvoHome - geen Vaillant thermostaat, misschien zou die ander gedrag moeten aansturen.)
Dit gedrag zou weg moeten gaan als de warmtevraag omhoog gaat (bv. als de temperatuur omlaag gaat).
Het aantal start/stops ligt rond 1 per uur, dat is niet schokkend.
Jij hebt waarschijnlijk ook radiatoren? (Misschien al genoemd...)benolski schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:55:
Bedankt voor de tips. Veel om uit te vogelen.
Ik was nog vergeten te noemen dat ik een gesloten verdeler met mengventiel heb.
Je zou -als je de boel op deze manier niet goed ingeregeld krijgt- kunnen overwegen om een andere vvw-verdeler te pakken, een zonder pomp. En dan de verwarmingen als extra lus aan die verdeler te koppelen. Ik heb dat met mijn badkamerradiator, en dat gaat eigenlijk best goed.benolski schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:50:
Ja klopt. 2 radiatoren die eigenlijk altijd open staan
Waarom heb je een buffer?benolski schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:59:
Bedankt voor het meedenken. Er schiet mij nog iets te binnen. Ivm sensoren. Waar hebben jullie de sensoren geplaatst? Ik heb er 1 geplaatst op de aanvoer. De 45 liter buffer heb ik in de retour.
ik krijg er ook eentje - ook niet nodig - maar in de retour maakt het niet zoveel uit.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Haha yup - compromis.
Men wilde graag - ik dacht niet nodig - uit de offerte - ze wilden toch graag en nu in de retour en betaal er niet voor.
Een alternatief is een hogere setting voor het aantal graadminuten, maar bij mij heeft dat geen effect (bug?).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In mijn woning ben ik bezig met een totale renovatie waarin ik echt alles meeneem. Zo vervang ik alle beglazing voor tripleglas , worden alle daken/muren voorzien van een flink PIR + steenwolpakket en zo kom ik ook nu bij het vervangen van de Cv-ketel. De huidige Ferroli valt namelijk bijna uit elkaar.
Nu heb ik een offerte gekregen van een installateur waar ik wel vertrouwen in heb, echter lijkt de terugverdientijd niet reëel te zijn. Zo is er een Vaillant Arotherm plus monoblok 5kw, Vaillant Unitower 190L tapwater en Unitower buffer 18L aangeboden voor bijna 15K incl. btw, waar dan wel de subsidie (€ 2.550,-) nog van af gaat. De buitenunit zou op het dakterras komen wat allemaal goed bereikbaar is, daarnaast liggen alle muren/vloeren nu open waardoor de installatie relatief makkelijk is. De installatie zou op één radiator en één verdeler voor de vloerverwarming worden aangesloten.
Echt harde cijfers qua gasverbruik heb ik niet omdat ik sinds ik eigenaar ben (nu 2 jaar) bezig ben met ver en aanbouwen. Wanneer ik echter een gemiddeld verbruik aanneem is de terugverdien echt buitensporig lang. Kan iemand mij enigszins op weg helpen, heb ik een (te) hoge prijs geoffreerd gekregen, verkijk ik me op de terugverdienperiode of is er iets anders waar ik geen rekening mee heb gehouden? Als ik het zo zie is het de investering in vergelijking met een andere ketel niet waard?
Doet bij mij ook niks. Ben geneigd hem juist eens de andere kant op bij te stellen, puur om te kijken wat dat doet. Misschien interpreteren we verkeerd wat die instelling zou moeten doen volgens de beschrijving.Proton_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
Een alternatief is een hogere setting voor het aantal graadminuten, maar bij mij heeft dat geen effect (bug?).
Antwoord op vraag 1: dat hangt ervan wat je budget is, maar deze prijs ligt tegenwoordig wel in de lijn der verwachting als je het ook laat installeren en de prijs inclusief BTW is.NielssonK schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:52:
heb ik een (te) hoge prijs geoffreerd gekregen, verkijk ik me op de terugverdienperiode of is er iets anders waar ik geen rekening mee heb gehouden? Als ik het zo zie is het de investering in vergelijking met een andere ketel niet waard?
Antwoord op vraag 2: TVT wordt vooral bepaald door je huidige gasprijs. Hoe hoger die is, hoe korter... krom he?
Antwoord op vraag 3: ja, je moet het wel wíllen...
Welke aannames voor gas/elektra doe je voor de komende tijd?
Wat kost niets doen?
Ligt er beton onder je dakterras?
Hoeveel afgiftevermogen schat je te hebben bij 35°C?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Oeh, en totale renovatie, dus je kun (voorbereiden op) een dwtw
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2023 14:00 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het e.e.a. hangt ook sterk af van wat er gedaan moet worden aan installatiewerk. Want de materialen die naast de warmtepomp zelf nodig zijn (leidingen/buizen, koppelingen, vuilfilters, elektrawerk etc) zijn ook kostbaar.
Aangezien je voor een 55/6 gekozen hebt, ga ik er vanuit dat je in gas zo'n beetje maximaal 1000m3/jaar zou verbruiken. Om veilig te rekenen zou je dan op rond de 2200kWh stroom per jaar voor een wp uitkomen. Voorheen was bij mij de prijsratio m3/kWh prijs ca 2,5 tot 3 (dus b.v. 30 cent/kWh voor stroom versus 75-90 cent/m3 gas.
Heb je a.d.h.v dit soort cijfers gerekend? En incl. het vastrecht voor gas wat je niet meer nodig hebt als je helemaal van het gas af gaat?
Los van dat ik persoonlijk de investering van de WP niet terug hoefde te verdienen heb ik vanwege de erg hoge all-in installatieprijzen de meeste spullen zelf aangeschaft en daarnaast bepaalde werkzaamheden zelf uitgevoerd en andere door een installateur. Hierdoor was ik onderaan de streep aanzienlijk goedkoper uit. Misschien is dat ook een optie voor jou?
1; Laat ik het zo verwoorden; de 15K kan ik betalen maar dan zou ik wel de wens hebben dat ik uiteindelijk goedkoper ben dan een ketel wat een veel kleinere investering zal zijn. Toen ik mijzelf er nog niet in verdiept had dacht ik altijd dat de terugverdienperiode maximaal 10 jaar zou zijn, dit lijkt me nu echter sterk met zulke aanschafprijzen.Gramser schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:56:
[...]
Antwoord op vraag 1: dat hangt ervan wat je budget is, maar deze prijs ligt tegenwoordig wel in de lijn der verwachting als je het ook laat installeren en de prijs inclusief BTW is.
Antwoord op vraag 2: TVT wordt vooral bepaald door je huidige gasprijs. Hoe hoger die is, hoe korter... krom he?
Antwoord op vraag 3: ja, je moet het wel wíllen...
2; Haha helaas is dit zo inderdaad, het blijft ook een beetje koffiedik kijken.
3; Vanzelfsprekend! Ik zoek echter wel de voor mij 'beste' optie, de wil is er echter absoluut wel.
Hi, haha helaas ben ik er inmiddels ook wel achter dat de beschreven prijzen uit 2020 etc. 'niet echt' meer marktcomform zijn. Voor de prijzen heb ik even mijn huidig tarief aangehouden, dit blijft natuurlijk een moeilijk iets.Proton_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:58:
@NielssonK Ik ga niks meer zeggen over prijzen, mijn warmtepomp komt uit een ander tijdperk
Welke aannames voor gas/elektra doe je voor de komende tijd?
Wat kost niets doen?
Ligt er beton onder je dakterras?
Hoeveel afgiftevermogen schat je te hebben bij 35°C?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Oeh, en totale renovatie, dus je kun (voorbereiden op) een dwtw
Afgifte moet ruimschoots voldoende zijn, ik ga het gehele souterrain en de bgg voorzien van 16mm buis vloerverwarming.
Een dwtw is het mij niet waard, ik gebruik voor warm water slechts een paar kuub gas (beneden de 15m3) per maand. (eenpersoons huishouden)
Inderdaad. Ik snap die instelling ook niet zo goed. Ik zat deze week op de VZW te kijken en ik zag in de monitor het aantal graadminuten op -88 staan. De graadminuten voor koelen en verwarmen staan op -60 en +60 ingesteld, maar toch gebeurde er niks.Proton_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
De thermostaat gaf ook aan dat ik nog 0.5°C boven het set point zat want ik ben momenteel met 1°C dagverhoging aan het testen, dus waarom ik dan -88 graadminuten haal op de monitor snap ik niet goed.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
… zeker in Nederland, waar iedereen een gratis batterij krijgt ("salderen")!Gramser schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:47:
En zitten er eigenlijk nog zonnepanelen in de vergelijking? Daar zou je de komende tijd nog wel een hoop verbruik mee kunnen afvangen.
* Wim Leers zwaait uit België
En heb je meegerekend wat je bespaart als je geen vastrecht voor gas moet betalen en de opbrengst van zonnepanelen?NielssonK schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:38:
1; Laat ik het zo verwoorden; de 15K kan ik betalen maar dan zou ik wel de wens hebben dat ik uiteindelijk goedkoper ben dan een ketel wat een veel kleinere investering zal zijn. Toen ik mijzelf er nog niet in verdiept had dacht ik altijd dat de terugverdienperiode maximaal 10 jaar zou zijn, dit lijkt me nu echter sterk met zulke aanschafprijzen.
2; Haha helaas is dit zo inderdaad, het blijft ook een beetje koffiedik kijken.
3; Vanzelfsprekend! Ik zoek echter wel de voor mij 'beste' optie, de wil is er echter absoluut wel.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Bedankt voor je reactie, dat leidingwerk met koppelingen en elektra ook flink in de papieren kunnen lopen ben ik inmiddels ook achter inderdaad, je bent zo een flink aantal koppelingen ($$) verder.Franciesco schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:31:toon volledige bericht
@NielssonK Ben het eens met @Gramser: van de prijs val ik niet achterover. Ca 1 jaar geleden heb ik diverse offertes gehad, en die lagen ca tussen €16,5k en €18,5k incl BTW waar de subsidie nog vanaf ging. Weliswaar voor een VWL 75/6 en aroSTOR 150 liter wpboiler incl o.a. een nieuwe verdeler vloerverwarming en prijzige terreinleidingen voor de tuinopstelling.
Het e.e.a. hangt ook sterk af van wat er gedaan moet worden aan installatiewerk. Want de materialen die naast de warmtepomp zelf nodig zijn (leidingen/buizen, koppelingen, vuilfilters, elektrawerk etc) zijn ook kostbaar.
Aangezien je voor een 55/6 gekozen hebt, ga ik er vanuit dat je in gas zo'n beetje maximaal 1000m3/jaar zou verbruiken. Om veilig te rekenen zou je dan op rond de 2200kWh stroom per jaar voor een wp uitkomen. Voorheen was bij mij de prijsratio m3/kWh prijs ca 2,5 tot 3 (dus b.v. 30 cent/kWh voor stroom versus 75-90 cent/m3 gas.
Heb je a.d.h.v dit soort cijfers gerekend? En incl. het vastrecht voor gas wat je niet meer nodig hebt als je helemaal van het gas af gaat?
Los van dat ik persoonlijk de investering van de WP niet terug hoefde te verdienen heb ik vanwege de erg hoge all-in installatieprijzen de meeste spullen zelf aangeschaft en daarnaast bepaalde werkzaamheden zelf uitgevoerd en andere door een installateur. Hierdoor was ik onderaan de streep aanzienlijk goedkoper uit. Misschien is dat ook een optie voor jou?
Voor de tarieven heb ik gerekend met wat Vattenfall opgeeft per 1 april 2023; €0,48 per KWh en €1,83 per m3.Al ligt deze verhouding 1,83/0,48= factor 3,81 wel in lijn met de huidige prijs (3,22/0,84=factor 3,83) Al besef ik dat dit geen garantie geeft voor de toekomst.
De suggestie welke je geeft zal inderdaad onderaan de streep een aanzienlijke besparing geven, de aangeboden producten zijn goedkoper op internet, echter zal het dan de uitdaging zijn een installateur te vinden welke hier aan mee wil werken verwacht ik.
Als vuistregel kan je gewoon aanhouden dat je met een WP de helft op je stookkosten bespaart en in de toekomst meer omdat de belasting op gas verhoogd wordt en op stroom verminderd. Probleem is meer het SWW verhaal. Omdat je veel hogere aanvoertemperaturen nodig hebt waardoor de efficiëntie inkakt rekent de investering slecht uit. Zeker als je een ingewikkeld huis hebt. Als je het SWW eruit haalt zou het zomaar kunnen zijn dat de offerte een duizend of 5 lager wordt. Dat krijg je nooit gecompenseerd met het vervallen van je vastrecht.NielssonK schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Bedankt voor je reactie, dat leidingwerk met koppelingen en elektra ook flink in de papieren kunnen lopen ben ik inmiddels ook achter inderdaad, je bent zo een flink aantal koppelingen ($$) verder.
Voor de tarieven heb ik gerekend met wat Vattenfall opgeeft per 1 april 2023; €0,48 per KWh en €1,83 per m3.Al ligt deze verhouding 1,83/0,48= factor 3,81 wel in lijn met de huidige prijs (3,22/0,84=factor 3,83) Al besef ik dat dit geen garantie geeft voor de toekomst.
De suggestie welke je geeft zal inderdaad onderaan de streep een aanzienlijke besparing geven, de aangeboden producten zijn goedkoper op internet, echter zal het dan de uitdaging zijn een installateur te vinden welke hier aan mee wil werken verwacht ik.
Hmm, ik blijk mijn oude stroom- en gasprijzen niet helemaal goed onthouden te hebben: de ratio was inderdaad eerder rond de 3,5 (ipv 2,5 á 3 die ik eerder noemde). Maar het klopt wat je zegt: geen garantie voor de toekomst al neigt de overheid er vooralsnog wel naar om gas meer te belasten dan stroom.NielssonK schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Bedankt voor je reactie, dat leidingwerk met koppelingen en elektra ook flink in de papieren kunnen lopen ben ik inmiddels ook achter inderdaad, je bent zo een flink aantal koppelingen ($$) verder.
Lang niet alle installateurs willen inderdaad meewerken aan een combi-job, maar ze zijn er wel. Dus wie weet vind je er ook eentje in jouw regio.
De hoge pieken zijn nu (overdag) weer lager?
Welke Ta werd er gemaakt tijdens de afgelopen nacht bij jou?
Lijkt wel alsof er een elektrisch element in het spel is?Franciesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:25:
@benolski Dat zijn inderdaad hoge pieken. Het is (iig hier) wel een wat koudere koude nacht geweest als de afgelopen tijd waardoor de opstartpiek wat hoger is. Daarnaast af en toe een defrost waarna er ook weer een piek komt. Maar bij mij (met ook een 75/6) waren de pieken afgelopen nacht ca 1600-1850 Watt.
De hoge pieken zijn nu (overdag) weer lager?
Welke Ta werd er gemaakt tijdens de afgelopen nacht bij jou?
Geeft dat van die korte pieken bij opstarten? Tijdens een defrost met hulp van het elektrische element kan ik me zo'n korte piek wel inbeelden.
Misschien heb je het hier al gepost, maar wat is de stooklijn, minimale Ta en maximale Ta die ingesteld zijn?
Deze zaken kun je vinden in de thermostaat:
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau (standaard code hoef je normaal gesproken alleen maar te bevestigen) → Installatieconfiguratie:
→ Stooklijn
→ Min. gew. aanvoertemp.: °C
→ Max. gew. aanvoertemp.: °C
en als je daar toch bent: ook ff kijken hoe de kamerbijschakeling ingesteld is: zit op dezelfde plek in de thermostaat als hierboven aangegeven:
→ Kamerbijschakeling
:strip_exif()/f/image/TYqZBRdaIB4igR4WhrIpSIWt.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere vraag: de split warmtepompen zouden tot 75 graden warm water kunnen leveren. Waarom wordt bij een legionella run dan toch het elektrisch element geactiveerd?
Ik ben op een gelijkaardige zoektocht naar de best mogelijke instellingen hier in Belgie. Voornamelijk dan zonnepanelen (11.7 kWp) optimalisatie. Capaciteitstarief wordt bij mij bepaald door laadpaal, die load balanced adhv de warmtepomp, dus vermogen warmtepomp zelf is iets minder van belang.Broodro0ster schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:41:toon volledige bericht
[...]
Vorige maand 3.2kW als kwartierpiek. Toen heeft de verwarming wel eventjes afgelegen en moest ze terug opstoken, dus dat kost meer energie.
Deze maand zit ik op aan 2.8kW kwartierpiek voor de warmtepomp. Dus daar moet je nog het huishoudelijk verbruik bij tellen.
De fluistermodus heb ik nu aanstaan van 22h-8h en dan heb ik maximaal 1,44kW voor de kwartierpiek. Dus als je 24/7 op fluister modus kunt draaien, dan is je piek je ongeveer 1 tot 1.5kW lager.
Ik pas nu een dagverhoging van 1°C toe tussen 11 en 17h zodat ik overdag met zonne energie het huis op temperatuur breng, zodat er 's nachts minder moet bijverwarmd worden. Dit werkt goed, maar ik de grote pieken van 2kW en meer kan ik niet volledig opvangen met mijn PV installatie op bewolkte dagen.
Als ik 24/7 in fluister modus zou draaien, dan ga ik wellicht meer zelf verbruik hebben want langere runs aan lager vermogen overdag. En volgens de data sheets in de COP ook hoger als de compressor moduleert, dus voorlopig zie ik er enkel maar voordelen in wat betreft energie gebruikt.
EDIT: hier een screenshot van Fluvius toen de warmtepomp een weekje had uitgelegen voor werkzaamheden. De namiddag voordien is ze opgestart. Je ziet 's nachts de fluistermodus en vanaf 7h gaat die fluister modus uit. Het gedrag 's nachts is veel rustiger en je ziet geen pieken.
De maandpiek voor Fluvius is eigenlijk het hoogste kwartierverbruik van die maand vermendigvuldigen met 4. Dus die is veel lager met de fluister modus. Risico is natuurlijk dat de woning niet om temperatuur blijft als het vriest, maar het uitschakelen is 2min werk.
[Afbeelding]
EDIT2: Ik heb ook de indruk dat de hoogste pieken van de ventilo convectoren komen. In de badkamer boven hangt een aparte thermostaat voor de bovenverdieping en voorlopig staan alle convector open. De warmtepomp start rustig en na een kwartiertje starten de DBE ventilators. Dan zorgt waarschijnlijk voor een serieuze terugval in de retour en dan gaat de warmtepomp volgens mij pieken om dit te compenseren. Het is een veronderstelling van mij, maar misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten.
Na een een kwartiertje met de ventilators aan is de ruimte terug op temperatuur en slaat de boel af. Het gaat dus wel snel, maar er is veel vermogen nodig.
* Schema verwarmen vvw via vrc 720
** 9:30 21.5°, op dat moment wekken de panelen bij lichte bewolking voldoende (1-2 kW) op om verbruik op te vangen.
** 16:00 22°, 's avonds voor de zon ondergaat de vloer nog verwarmen tot de avond.
** 22:00 20.5° warmtepomp staat uit gedurende heel de nacht tot 9:30 via instelling "uitgebreid" . Bij huidige nacht buitentemperatuur (0°C), koelt woning ongeveer van 22°C tot 20.5 °C af gedurende deze periode.
* Ondanks capaciteitstarief niet echt wordt beinvloed door WP, heb ik alsnog fluisterbedrijf geactiveerd zodat de runs van lager vermogen en langer worden.
* Warm water wordt opgewarmd van 10:00 tot 22:00. Zo is er 's ochtends altijd warm water, en wordt het opwarmen na de ochtend douches uitgesteld tot de zon schijnt.
* Legionella is iets na middag uur
Ik wacht verder ook op wat EBus hardware om daar verder mee aan de slag te gaan :-)
Ik heb ook geen idee - ik heb geen elektrisch element…Franciesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:35:
Misschien is dat het inderdaad @Gramser, al weet ik niet hoe dat er normaal gesproken uitziet qua stroomverbruik (heb zelf geen elektrisch element).
Geeft dat van die korte pieken bij opstarten? Tijdens een defrost met hulp van het elektrische element kan ik me zo'n korte piek wel inbeelden.
Die van mij ging naar 1300, wel elk uur een defrost maar met dit weer is dat niet gek. Vannacht rond het vriespunt (ijsbloemen op het zolderraam, mooi!) en al gauw miezer vanochtend.ds23man schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:42:
Ik komt niet verder dan 1500 Watt.
Heb de kamerbijschakeling weer op inactief gezet. Temperaturen gaan weer omlaag en dan mag de WP gewoon continu WAR draaien.
Franciesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:52:
@benolski Tijdens een run kun je dat bekijken op de besturingsmodule onder "Monitoren". daar staat dan zowel de gewenste als de actuele aanvoertemperatuur vermeld.
Misschien heb je het hier al gepost, maar wat is de stooklijn, minimale Ta en maximale Ta die ingesteld zijn?
Deze zaken kun je vinden in de thermostaat:
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau (standaard code hoef je normaal gesproken alleen maar te bevestigen) → Installatieconfiguratie:
→ Stooklijn
→ Min. gew. aanvoertemp.: °C
→ Max. gew. aanvoertemp.: °C
en als je daar toch bent: ook ff kijken hoe de kamerbijschakeling ingesteld is: zit op dezelfde plek in de thermostaat als hierboven aangegeven:
→ Kamerbijschakeling
:strip_exif()/f/image/18u0KnZ0iHIuxZY7YHTeIWID.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnnentemp. Comp. stond op uitgebreid
De gewenste Ta van de foto (30 graden) impliceert dat het met jouw instellingen op dat moment rond de 4 graden was. Klopt dat inderdaad?
Met voornamelijk vloerverwarming en een redelijk of zelfs goed geïsoleerde woning (wat is van toepassing bij jou?) vind ik 30 graden bij 4 graden behoorlijk hoog.
Met een lagere Ta zal de wp ook rustiger draaien.
In welke mate heb je al gekeken of je de stooklijn kan verlagen? De aankomende dagen met wat nachtvorst zou je kunnen gebruiken om i.c.m. 24h/dag stoken en kamerbijschakeling op inactief of actief te kijken wat er gebeurt met de kamertemperatuur. Handig is dan om de kamertemperatuur een paar keer per dag te noteren (op 1 decimaal nauwkeurig). B.v. laat in de avond en vroeg in de ochtend zijn dan interessant omdat dan de koudste periode geweest is: is de kamertemperatuur dan gezakt, gelijk gebleven of verhoogd? Als hij gezakt is tot onder je wenstemperatuur weet je dat de stooklijn te laag staat. En andersom.
MENU→ INSTELLINGEN→ Installateurniveau→ Installatieconfiguratie
:strip_exif()/f/image/drjkySSDYw97MGSuEBXR0E72.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de duidelijkheid: heb je een 75/6 (monoblock) of een 75/5 (split)?
Temperatuur was 5 graden op moment van 30 graden aanvoer.
De woning is goed geïsoleerd met Tonzon na isolatie. Wel roosters boven de ramen en raamrubbers die dit jaar vervangen worden
Zoals gezegd: een max Ta van 45 graden wordt niet gehaald bij een stooklijn van 0.35, maar is verder niet verkeerd om dat zo in te stellen.
:strip_exif()/f/image/0nIi5lsKBiflYLcC1hJxXz2U.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Aq6wcDRPXuihoq1wWtpBo97t.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MN9DMlzGfh2G3cwl3bA1rDqA.jpg?f=fotoalbum_large)
Pas als Ta dicht in de buurt van Tr komt zal de wp tijdelijk “uitgeschakeld” worden.
De oplossing is de stooklijn verder verlagen. Maar perfect is het waarschijnlijk niet te krijgen omdat behalve de buitentemperatuur, die met WAR icm de stooklijn de Ta bepaald, ook andere factoren zijn die de warmte in huis bepalen: zoninstraling, aantal personen, koken/bakken etc.
Daarom wordt vaak uiteindelijk de kamerbijschakeling op Uitgebreid ingesteld zodat de thermostaat kan besluiten de wp uit te schakelen. Maar de stand Inactief of Actief zijn vaak wel handig om te bepalen welke stooklijn het beste past bij je woning en stookgedrag. Is dat eenmaal bepaald, dan kan hij weer naar Uitgebreid (als je dat wilt).
Al wel bijna 10kWh erdoorheen gejaagd 🙃
Het dauwpunt lag hier bij -3 graden vanochtend op -6,2 graden.
Voor de vloerverwarming beneden is het geen probleem op fluistermodus te draaien.
Vrijdag is de Vaillant technieker langs geweest en die vertelde mij dat de compressor opstart op minimaal vermogen en daarna vol vermogen gaat om zo snel mogelijk de gewenste TA van de stooklijn te halen. Eenmaal de aanvoer op temperatuur is, gaat ze terug moduleren.
Volgens de VRC 1383 kWh opwek en 290 verbruik, zou Cop 5,77 zijn. De VWZ geeft 5,5 aan. Persoonlijk geloof ik hier geen klap van, zal straks de cijfers van de afgelopen maand van de 75/6 even uitlezen.
Klopt, en dit is voor mij één van de grootste tekortkomingen van de arotherm. Ik wil ook overdag de compressor kunnen maximaliseren, of een maximale delta-T voor de CV kunnen instellen. Hij is relatief stil, behalve als de delta-T te hoog is (na een defrost, of als hij even uit geweest is). Compressorstroom maximeren op 13A helpt een klein beetje.Broodro0ster schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:50:
Denk dat ik toch van mijn 24/7 fluistermodus moet afstappen. Om boven snel te verwarmen met de ventilo convectoren, lukt het niet meer zoals vroeger. Ook voor de boiler lading op 50°C kom ik te kort denk ik.
Voor de vloerverwarming beneden is het geen probleem op fluistermodus te draaien.
Vrijdag is de Vaillant technieker langs geweest en die vertelde mij dat de compressor opstart op minimaal vermogen en daarna vol vermogen gaat om zo snel mogelijk de gewenste TA van de stooklijn te halen. Eenmaal de aanvoer op temperatuur is, gaat ze terug moduleren.
Andere grote beperking is de instelbaarheid van de legionella-run. Dat moet altijd zo heet mogelijk, en 2 uur lang. Zo fakkel je heel de besparing met een WP weer af...
De tussentijdse pieken waarschijnlijk wel ja. Al zijn de dalen doorgaans dieper dan sommigen, maar dat kan vertekening zijn door de resolutie van jouw grafiek.benolski schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:47:
Bij mij 6.7 kw vannacht. Zijn de pieken defrosts ?[Afbeelding]
Dit is mijn 55/6 afgelopen nacht en de defrost verlopen uitermate rustig ( stond er net bij eentje):
/f/image/K74EL68illuTRB2oLP6pPp2f.png?f=fotoalbum_large)
Dit is op een VV systeem wat volgens de regels der kunst is aangelegd.
Hier mijn 75/6 op een niet ideaal VV systeem:
/f/image/9spbGVForO2YAJPCLyDj3fjj.png?f=fotoalbum_large)
Onderstaand 2 screenshots van mijn systeem (ca 130m2 vloerverwarming met VWL 75/6) waarbij de pieken en dalen door defrosts extremer c.q. opvallender zijn wanneer de wp op lager vermogen draait tov op hoger vermogen. Bij hoger vermogen was de watertemperatuur in de vloer ook hoger wat vast ook nog effect heeft op defrost cycle.
:strip_exif()/f/image/Nk2kYSYvCSnYkZHEqphKE6zl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qp2Uc6xFcfUiBZVAmiA3t6zW.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je wp na een defrost een tijdje op een hoog vermogen moet draaien heb je toch wat te weinig thermische buffer.
Mijn curve valt zonder meer in de tweede categorie: radiatoren. Praktisch geen thermische buffer, dus na een defrost is het water al snel afgekoeld tot kamertemperatuur. Plus dat de delta-T tussen kamertemperatuur en Ta bij radiatoren een stuk groter is.ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:12:
Ik sterk de indruk dat het defrost gedrag behoorlijk afhankelijk is van de buffercapaciteit van je afgifte systeem.
Dit is mijn 55/6 afgelopen nacht en de defrost verlopen uitermate rustig ( stond er net bij eentje):
[Afbeelding]
Dit is op een VV systeem wat volgens de regels der kunst is aangelegd.
Hier mijn 75/6 op een niet ideaal VV systeem:
[Afbeelding]
Ik zou willen dat er een sneltoets bestond waarmee ik kon wisselen tussen Inactief en Uitgebreid 😅.
Gefeliciteerd met je nieuwe woning trouwens!
1 naar de buitenunit en 1 naar de binnenunit?Broodro0ster schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:26:
Onze woning is opgeleverd en ik wil een aparte Kwh meter voor mijn 75/5 buiten unit zetten. Nu zie ik dat er vanaf de zekering voor buitenunit 2 draden aangesloten zijn. Heeft iemand een idee waarvoor dat 2e paar zou dienen?
Dankjewel!Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:30:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt - bedoel je aan de kant van de meterkast? Of aan de kant van de warmtepomp?
Gefeliciteerd met je nieuwe woning trouwens!
Ik bedoel inderdaad aan de kant van de meterkast. Ik zou verwachten dat de buitenunit (75/5) een enkel kabel paar nodig heeft.
De binnen unit heeft een aparte 32A zekering. Waarom deze niet op 3 fases is aangesloten, is me een raadsel. De binnenunit staat wel begrenst op 4kW en ik hoop dat warmte element zo weinig mogelijk nodig te hebben.ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
[...]
1 naar de buitenunit en 1 naar de binnenunit?
[ Voor 92% gewijzigd door scarfoot op 27-02-2023 12:10 ]
Ja, een schema maken moet altijd als je wil doen aan nacht verlaging want anders weet het systeem niet wanneer hij moet ophouden met verwarmen.scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:14:
Begrijp ik het goed uit de handleiding, dat om de Eco modus te activeren, (en binnen temp compensatie staat op inactief) je de functie tijdgestuurd verwarmen MOET activeren en je dus een schema moet maken in de weekplanner ?
[Afbeelding]
Maar eerlijk gezegd zou ik wegblijven van ECO want dat eigenlijk de warmtepomp uitschakelen tenzij het 4°C of kouder wordt.
Als je aan nachtverlaging wil doen, kies dan voor normaal en zet de wenstemperatuur voor nacht op 0.5°C tot 1°C lager. Meer verlaging zou ik niet doen.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ja dat denk ik ook en lijkt me ook logisch.ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:19:
Als je wp na een defrost een tijdje op een hoog vermogen moet draaien heb je toch wat te weinig thermische buffer.
Is bij mij gelukkig niet het geval: op de afbeelding van vandaag is te zien dat na een defrost er nauwelijks sprake is van een piek (laat staan langdurig). En gisteren (op lager vermogen) zakte de piek al weer snel terug.
Inderdaad - en nu laat ik de mijne met zo'n 400-45W lekker de hele dag bufferen op WAR.Franciesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:03:
[...]
Ja dat denk ik ook en lijkt me ook logisch.
Is bij mij gelukkig niet het geval: op de afbeelding van vandaag is te zien dat na een defrost er nauwelijks sprake is van een piek (laat staan langdurig). En gisteren (op lager vermogen) zakte de piek al weer snel terug.
Zoals je in het plaatje hieronder kan zien, heeft hij op 26 feb prima gedraaid en vannacht is hij weer begonnen met het pieken.
Huidige instelling:
Stooklijn: 0.35
Min TA: 26
Max TR: 38
Thermostaat: Uitgebreid
SWW run: 11.30 tot max 13.30
Heeft er iemand tips welke ik kan proberen om weer een rustiger beeld te krijgen met de iets lagere buitentemperatuur?
:strip_exif()/f/image/s4y2FrLyr8u8HNGregP3OiQm.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Wat je kúnt proberen is de warmte nog meer in je vloer te bufferen door de kamerbijschakeling inactief te zetten en daarmee effectie WAR te draaien. Maar daar pas je de luchtvochtigheid en daarmee de defrosts niet direct aan. Maar het gaat de hoge pieken wellicht wel tegen.
Ik denk echter dat het gewoon een luchtvochtigheidsgegeven is.
Pieken zijn wel flink hoog zie ik - is dat een 75/6 of een 125/6?
Ik heb een 75/6.Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:44:
Vergis je niet he. Het was afgelopen nacht kouder dan de nacht ervoor, en als de luchtvochtigheid hoger is, zal je WP gewoon vaker een defrost moeten doen - niks mis mee, als er elk uur een defrost optreedt.
Wat je kúnt proberen is de warmte nog meer in je vloer te bufferen door de kamerbijschakeling inactief te zetten en daarmee effectie WAR te draaien. Maar daar pas je de luchtvochtigheid en daarmee de defrosts niet direct aan. Maar het gaat de hoge pieken wellicht wel tegen.
Ik denk echter dat het gewoon een luchtvochtigheidsgegeven is.
Pieken zijn wel flink hoog zie ik - is dat een 75/6 of een 125/6?
Ik snap dat hij defrosts heeft. Maar dan gaat de WP hier dus gelijk naar de 3000w. En dat moet volgens mij lager kunnen.
Maar wat houdt dat inactief precies in?
Als je na een defrost gelijk naar max vermogen gaat is er iets mis met je thermische buffer in je afgiftesysteem. Je kunt eindeloos aan knoppen en instellingen prutsen maar dat lost niets op.mydogisgone schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Ik heb een 75/6.
Ik snap dat hij defrosts heeft. Maar dan gaat de WP hier dus gelijk naar de 3000w. En dat moet volgens mij lager kunnen.
Binnencompensatie op Inactief wil zeggen dat de warmtepomp geen rekening houdt met de temperatuur van de ruimte waar de thermostaat hangt. De warmtepomp kijkt dan puur naar de buitentemperatuur en levert in combinatie met de door jou gekozen stooklijn een bepaalde aanvoertemperatuur. Jouw afgiftesysteem en warmteverlies resulteren vervolgens in een bepaalde kamertemperatuur. @Franciesco heeft dat een paar posts geleden heel netjes uitgelegd.mydogisgone schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Ik heb een 75/6.
Kan het zijn dat de retour temperatuur te laag uit komt door de radiatoren boven? Waardoor hij zo hard moet werken?ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:42:
[...]
Als je na een defrost gelijk naar max vermogen gaat is er iets mis met je thermische buffer in je afgiftesysteem. Je kunt eindeloos aan knoppen en instellingen prutsen maar dat lost niets op.
De beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming. En ik heb er een buffervat tussen zitten.
Nee dat heb ik uit staan.Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:49:
Hij pakt er toch niet per ongeluk een elektrisch element van een binnenunit bij...?
Ah ik zie het.Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Binnencompensatie op Inactief wil zeggen dat de warmtepomp geen rekening houdt met de temperatuur van de ruimte waar de thermostaat hangt. De warmtepomp kijkt dan puur naar de buitentemperatuur en levert in combinatie met de door jou gekozen stooklijn een bepaalde aanvoertemperatuur. Jouw afgiftesysteem en warmteverlies resulteren vervolgens in een bepaalde kamertemperatuur. @Franciesco heeft dat een paar posts geleden heel netjes uitgelegd.
[ Voor 26% gewijzigd door mydogisgone op 27-02-2023 15:07 ]
@FranciescoGramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Binnencompensatie op Inactief wil zeggen dat de warmtepomp geen rekening houdt met de temperatuur van de ruimte waar de thermostaat hangt. De warmtepomp kijkt dan puur naar de buitentemperatuur en levert in combinatie met de door jou gekozen stooklijn een bepaalde aanvoertemperatuur. Jouw afgiftesysteem en warmteverlies resulteren vervolgens in een bepaalde kamertemperatuur. @Franciesco heeft dat een paar posts geleden heel netjes uitgelegd.
Even voor de volledigheid, dus ook deze stooklijn verschuiving onder 45 graden gebeurt niet bij de instelling 'inactief'?
:strip_exif()/f/image/BRF4twa0m7GyzaLTFyGYbtKi.jpg?f=fotoalbum_large)
De verschuiving van de stooklijn gebeurt alleen in standje actief en uitgebreid afhankelijk van je ingestelde wenstemperatuur. Dit is een vaste waarde en niet afhankelijk van je actuele kamertemperatuur.scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:07:
[...]
@Franciesco
Even voor de volledigheid, dus ook deze stooklijn verschuiving onder 45 graden gebeurt niet bij de instelling 'inactief'?
[Afbeelding]
Betekent dit dat er bij uitgebreid sprake zou kunnen zijn van 38 graden aanvoer terwijl als max aanvoer 35 graden is ingesteld ?ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:10:
[...]
De verschuiving van de stooklijn gebeurt alleen in standje actief en uitgebreid afhankelijk van je ingestelde wenstemperatuur. Dit is een vaste waarde en niet afhankelijk van je actuele kamertemperatuur.
Nee, de minimum en maximum aanvoer worden altijd gerespecteerd dacht ik.benolski schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:35:
[...]
Betekent dit dat er bij uitgebreid sprake zou kunnen zijn van 38 graden aanvoer terwijl als max aanvoer 35 graden is ingesteld ?
Hoe werkt het dan bij de Eco stand in de nachtmodus? Daar staat in de handleiding dat hij bij Inactieve Binnentemp.Comp. Gaat verlagen naar de afkoeltemperatuur volgens tijdschema vd weekplanner.Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Betekent dit dat hij snachts wel gaat verlagen maar overdag gewoon de stooklijn aanhoudt?
:strip_exif()/f/image/OvKYaaOCZ0NoMzPnCSOGeSPc.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar weet ik helaas het antwoord niet op - ik doe geen nachtverlaging…scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:14:
[...]
Hoe werkt het dan bij de Eco stand in de nachtmodus? Daar staat in de handleiding dat hij bij Inactieve Binnentemp.Comp. Gaat verlagen naar de afkoeltemperatuur volgens tijdschema vd weekplanner.
Betekent dit dat hij snachts wel gaat verlagen maar overdag gewoon de stooklijn aanhoudt?
[Afbeelding]
VWL75/6
VWZ AI
VRC720
VP RW 45/2 B
Alleen de regeling bevalt nog niet helemaal.
Met een stooklijn van 0.6 (LTV radiatoren). Doet ie in de nacht niet heel lekker regelen
/f/image/xJmi5Q6uFc29FFFWQaDfLj7U.png?f=fotoalbum_large)
De namen moeten nog even rechtgetrokken worden, evenals het opruimen van de overige data.
Je ziet de aanvoer en retourtemperatuur en de door de VRC bepaalde verwachte flowtemp, in het paars.
De door de VWL bepaalde? temperatuur is echter veel hoger, waardoor hij s'nachts een aantal keer op vol vermogen gaat bijverwarmen, om vervolgens weer uit te gaan.
Iemand al een keer in het regelgedrag gedoken ? Ik ben nog niet helemaal overtuigd.
/f/image/dAtZUqTGJVGjcgD0zPiYlSml.png?f=fotoalbum_large)
Compressor vermogen
I've GoT a solution
Geen nachtverlaging modus.scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:14:
[...]
Hoe werkt het dan bij de Eco stand in de nachtmodus? Daar staat in de handleiding dat hij bij Inactieve Binnentemp.Comp. Gaat verlagen naar de afkoeltemperatuur volgens tijdschema vd weekplanner.
[Afbeelding]
Wat in het Nederlands → Nachtmodus genoemd wordt, is in de Duitse tekst → Absenkmodus: (afwezigheidsmodus)
In te stellen met van-tot datum & tijd
In de simulator https://simulator.vaillant.com/vrc720/hu/#/simulator
Absence:
This is where you can specify the time period for which you are away.
Set-back mode
- Eco: The heating function is switched off and the frost protection function is activated.
At outdoor temperatures below 4 °C for longer than four hours, the system
control switches the heat generator on and regulates to the Set-back temp..
- Normal: The heating function is switched on. The system control regulates to the Setback temp..
Hint: Andere talen helpen bij de diverse vage omschrijvingen
Dit eerste heb ik laatst nog eens getest om het zeker te weten en komt overeen met mijn praktijkervaring.ds23man schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:10:
[...]
De verschuiving van de stooklijn gebeurt alleen in standje actief en uitgebreid afhankelijk van je ingestelde wenstemperatuur. Dit is een vaste waarde en niet afhankelijk van je actuele kamertemperatuur.
Maar met het laatste ben ik het (nog steeds) niet eens
Zit het verschil van inzicht hierin ?Franciesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Ref ds23man:
Ref Franciesco:
Dit eerste heb ik laatst nog eens getest om het zeker te weten en komt overeen met mijn praktijkervaring.
Maar met het laatste ben ik het (nog steeds) niet eens
→ Adaptieve stooklijn
Automatische fijne afstelling van de stooklijn. Voorwaarde:
– De passende stooklijn voor het gebouw is ingesteld in de functie Stooklijn:.
– Aan de systeemthermostaat resp. afstandsbediening is de juiste zone in de functie Zo-
netoewijzing: toegewezen.
– In de functie Binnentemp.comp.: is Uitgebreid geselecteerd.
Fabrieksinstelling: gedeact
Heeft iemand ervaring met de Automatisch Adaptieve stooklijn ?Franciesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:27:
@Domosapiens Volgens mij gebruikt @ds23man net als ik geen adaptieve stooklijn.
Zou je dan bij b.v. bij 0.6 kunnen beginnen en de automaat kruipt dan naar b.v. 0.25 ?
Dat zou geweldig zijn voor eigenaars en installateurs.
Zover ik weet is adaptieve stooklijn niet geschikt voor het grillige weer in Nederland.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Even voor de zekerheid: weet je of de adaptieve stooklijn aan of uit staat? Wellicht zorgt die (indien die aan staat) voor de erg hoge Ta gedurende de koude nacht.
Zelf heb ik overigens de adaptieve stooklijn nooit uitgeprobeerd..
Drama, hij stond in het begin bij ons aan.Domosapiens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Heeft iemand ervaring met de Automatisch Adaptieve stooklijn ?
Zou je dan bij b.v. bij 0.6 kunnen beginnen en de automaat kruipt dan naar b.v. 0.25 ?
Had niet opgelet, ging van 0,3 naar 0,6. Als het opwarmen van het huis te lang duurt dan floept die omhoog.
Dus kruipen zoals jij beschrijf zit er niet in.
Conclusie:Domosapiens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Heeft iemand ervaring met de Automatisch Adaptieve stooklijn ?
Automatisch Adaptieve stooklijn is weersafhankelijk
en niet, zoals ik gehoopt had
afgiftesysteem afhankelijk
Eco is volledig de verwarming uit als het warmer dan 4C is. Daaronder ga je in vorstbeveiliging modus.scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:14:
[...]
[Afbeelding]
In standje uitgebreid wordt eco een wenstemperatuur van 5C.
Dit wil je dus liever niet onder alle omstandigheden want dat zorgt voor teveel afkoeling.
Beter zet je zelf een temperatuur in als je aan nachtverlaging wil doen. Daarvoor kies je normale nachtmodus.
Broodro0ster schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:06:
[...]
Eco is volledig de verwarming uit als het warmer dan 4C is. Daaronder ga je in vorstbeveiliging modus.
In standje uitgebreid wordt eco een wenstemperatuur van 5C.
Dit wil je dus liever niet onder alle omstandigheden want dat zorgt voor teveel afkoeling.
Beter zet je zelf een temperatuur in als je aan nachtverlaging wil doen. Daarvoor kies je normale nachtmodus.
:strip_exif()/f/image/OvKYaaOCZ0NoMzPnCSOGeSPc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht te lezen dat hij in Eco modus (als het onder de 4 graden is) naar de afkoeltemperatuur regelt (mits tijdgestuurd geactiveerd is, en binnentemp Comp op actief of inactief staat).
Dat gezegd hebbende, de wp heeft een aantal uur volledig uit gestaan vannacht dus misschien heb je wel gelijk en is de normale nachtmodus en betere keus
Dat is hier ook al eens bevestigd door Adriaan, een erkende Vaillant installateur. En er was hier iemand die hem aan had staan en de stooklijn idioot gedrag vertoonde.busscherski schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:32:
@Domosapiens
Zover ik weet is adaptieve stooklijn niet geschikt voor het grillige weer in Nederland.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic