Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:36
Ik probeer even om te rekenen hoeveel gas ik voor verwarmen gebruikt zou hebben, als de WP er niet was geweest.

Ik heb nu 270kWh uit het net gehaald voor de WP. COP is ongeveer 4,4 de afgelopen maand. 10kWh staat gelijk aan 1 kuub gas? Dan 270x4,4/10 en ik heb het theoretisch gasverbruik? Dan weet ik wat ik -min of meer- bespaar… 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Wim Leers ik heb een Zenner (bedraad), werkt op zich prima maar de temperatuurmeting heeft nogal ruis (de dT, waar hij op gebouwd is, is veel nauwkeuriger).
Als je dat belangrijk vindt kun je beter naar Kamstrup kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWjnsZNCkkM25UmTHeQaWIK1KHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiPKMbbnQZa7UJCNt6OvhDPH.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser 8 of 9 kWh per m³ is waarschijnlijker.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 16:04
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:58:
Ik probeer even om te rekenen hoeveel gas ik voor verwarmen gebruikt zou hebben, als de WP er niet was geweest.

Ik heb nu 270kWh uit het net gehaald voor de WP. COP is ongeveer 4,4 de afgelopen maand. 10kWh staat gelijk aan 1 kuub gas? Dan 270x4,4/10 en ik heb het theoretisch gasverbruik? Dan weet ik wat ik -min of meer- bespaar… 🙂
Ligt aan de nauwkeurgheid van de meting van je WP ;) Bij mij is hij 25% te optimistisch.

Verder zou ik zelf kijken naar de gerapporteerde "milieuopbrengst+netto verbruik"/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ligt aan de nauwkeurgheid van de meting van je WP ;) Bij mij is hij 25% te optimistisch.

Verder zou ik zelf kijken naar de gerapporteerde "milieuopbrengst+netto verbruik"/8.
Zo kan het ook. En dat van dat optimisme ben ik me bewust hoor, maar ik hou het graag leuk 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 23:08
Aurum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:29:
Na het doorlezen van het topic, met name de afgelopen paar dagen heb ik een vraag waar jullie misschien wat duidelijkheid op kunnen geven. Ik probeer me goed te verdiepen in hoe een WP nou werkt en welke parameters nou precies wat veroorzaken.
Ik heb een 75/6 monoblock staan voor 200m2 vloerverwarming(nieuwbouw 2021). De fabrieksinstellingen zijn niet veranderd sinds installatie van de WP in mei. Na hier gezien te hebben dat een WP de hele dag kan draaien vraag ik mij af waarom bij ons de WP gedurende een paar uur per nacht voluit op 3kwh staat te pompen, met wat lijkt op defrosts gedurende 15 min?
[Afbeelding]
Het is een overzicht van een hele fase, waarbij de korte hoge pieken de Quooker is. De hoge 3kWh plateau's zijn van de warmtepomp. Ik las ook dat een defrost een minuut of 5 duurt, dan is 15 min ook wel erg lang? of zijn die dalen in verbruik heel wat anders?

bovenstaand patroon herhaalt zich meestal van 20:00 tot 4:00 snachts, waarbij de buitentemperatuur rond de 3 graden heeft gelegen voor deze meting op 16jan.

ik heb daardoor ook het idee dat de warmtepomp niet moduleert, als hij toch maar een paar uur snachts aangaat en staat te beuken op 3kWh kan hij ook langere tijd lager aangaan lijkt me? valt zoiets in te stellen op de thermostaat?
Om even terug te komen op mijn verhaal van eerder en misschien helpt het iemand.
Stooklijn 0.3 uitgeprobeerd en wat redelijkere min en max ingesteld van 15graden tot 35 graden. De warmtepomp laat in zijn verbruiks grafieken dus geen verschil zien. Wordt en blijft wel netjes op temperatuur. Maar verwarmd nog iedere avond rond dezelfde tijd ongeveer even lang 2.8kw per uur. Buffervat aanvoer vvw en aanvoer WP gelijk gezet door de pomp na het vat wat langzamer te zetten. Geen verschil in verbruik maar wel zo laten staan.

Toch maar de installateur gebeld om ongenoegen over de installatie te uiten dat hij blijkbaar niet kan moduleren en dat we het idee hebben dat er iets in de mechaniek gewoon niet goed zit. Vermoede is iets met het monobloc.

Installateur zelf gisteren geweest, alles nagelopen, gecheckt of de buizen van binnenunit naar monobloc goed geisoleerd waren in de kruipruimte en of het niet in het water lag. Hun zagen echt in de settings als in de installatie niets vreemds. Vervolgens kon er vandaag nog een technische installateur van Valliant komen kijken.

Die is ook 2 uur bezig geweest met de WP en heeft ook alle settings nagelopen maar ook de temperaturen gecheckt van de koppelingen etc. En ook hij weet eigenlijk niet waarom hij maar blijft pieken op 2.8 kwh.

Hij kreeg met het veranderen van de stooklijn ( en andere installateur dingen) de aanvoertemperatuur niet boven de 32 graden (sensor WP) maar de aanvoer naar het buffervat wordt niet warmer dan 26.4 en de retour is daardoor rond de 23/24 graden. De warmtepomp blijft ook aangeven dan zijn gewenste aanvoertemperatuur 50,5 en dit niet gaat om het SSW.
Daardoor alle koppelingen nagekeken want die aangegeven 32 graden vanuit de buitenunit komt gewoon niet binnen bij ons in huis. Hij verwacht dat er toch iets is met een sensor waardoor er ergens in het systeem een loop in logica onstaat waardoor de WP denkt iets te leveren maar daarmee niet het huis warm krijgt en gewoon maar z'n compressor naar 100% gooit of iets.

Was nogal veel info in 1 keer maar blijkbaar had hij dit nog niet eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Zo kan het ook. En dat van dat optimisme ben ik me bewust hoor, maar ik hou het graag leuk 😄
Beiden doen dus! Om mezelf even te quoten:
Zwartoog schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Data moet je net zo lang mishandelen tot deze bij verschillende manieren vragen dezelfde antwoorden geeft :P
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Ewii schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Doe je ook SWW met je 75/6? En hoe ziet je installatie eruit dan?

Ik ben namelijk ook van plan een 75/6 te bestellen, ik heb alleen VV 85 m2.
Wil wel met de VWZ MEH 97 een 400L boiler schakelen en naverwarmen.

Rest van het huis is met airco.
Alleen 75/6 zonder poespas rechtstreeks op een gesloten VV verdeler. Bij -5 pruttelt hij netjes op 65-70 % vermogen, dus heb ik nog wat reserve voor -15.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:23
Proton_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:49:
@Ewii

Als het even kan moet je alle mogelijkheden voor menging vermijden.
Dus liefst geen parallelbuffer, mengmodule etc.

Dit is zo'n beetje het standaardschema:
[Afbeelding]

Elke complexiteit die daaraan wordt toegevoegd moet onderbouwd worden :)
Is er een bestand of linkje naar bestand met de systeemschema's? heb de zoekfunctie gebruikt maar nog niet juiste hier of via Google gevonden :)

EDIT - deze denk ik https://www.vaillant.nl/i...-januari-2023-2554127.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 24-01-2023 17:00 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chosen1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Ewii schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:21:
[...]

[...]

Heb je geen VR70 mengmodule nodig? Die kom ik steeds tegen in de Vaillant schema's...
Onze VVW op beide verdiepingen hangen gewoon samen met een T verbinding. We regelen die niet afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chosen1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Proton_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:59:
@chosen1 Voor mij lijkt het alsof je een behoorlijk ingesteld systeem hebt. Die 39 graden ga je nooit halen :)
Als je het buffervat nog niet hebt zou ik hem lekker weglaten.
Mocht je er niet meer onderuit kunnen, zorg dan dat hij in de retour terecht komt en niet paralllel.
Ik heb zelf slechte ervaringen met de adaptieve stooklijn, want mijn afgifte is zo traag dat er pas drie uur na beginnen met stoken er iets te merken is in de ruimtetemperatuur. Met snellere afgifte werkt het misschien beter.
Oke, dan hoor ik eens bij de leverancier of ik er nog onderuit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@chosen1 Laat ik het zo zeggen, nu rond het vriespunt met elk uur een defrost zou je 'm het hardst nodig hebben.
Als je het tot zover zonder redt gaat hij echt niets toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En dan is nog maar de vraag hoeveel een buffervaatje van 45 liter daar effect op gaat hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Aurum gokje: je afgiftepomp staat te hard, dus je SysFlow sensor meet gemengde temperatuur, dus de warmtepomp moet om de afgifte op de gewenste temperatuur te krijgen op vol vermogen draaien, wat ook dan niet gaat lukken. Hierdoor resulteert het in aan/uit gedrag.

In 200 m² vloerverwarming kan je immers een hoop vermogen kwijt dus die 55 graden wordt nooit gehaald (=goed teken).

Wat zijn de vier temperaturen van de bufferaansluitingen? dT aan afgiftekant moet ietsje groter zijn dan aan de opwekkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 17:54
Meter selectie
Proton_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:59:
@Wim Leers ik heb een Zenner (bedraad), werkt op zich prima maar de temperatuurmeting heeft nogal ruis (de dT, waar hij op gebouwd is, is veel nauwkeuriger).
Als je dat belangrijk vindt kun je beter naar Kamstrup kijken.
[Afbeelding]
Dank! Dat lijkt me een goede reden om de Zenner te elimineren.
Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:54:
[...]

De Kamstrup kun je goed uitlezen. Voor de wmBus versie heb ik deze howto:
Zwartoog in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Voor de bedrade mBus heb je nog een tussenstap (NodeRed) nodig zoals in dat forum te lezen is. Hoewel wmBus prima werkt, blijf ik een voorkeur hebben voor bedraad: je moet ruimte hebben om de antenne goed neer te zetten voor ontvangst, en de Wireless-driver gebruikt constant 50% CPU op m'n Pi.

Voor de kWh meter heb ik een standaard goedkoop ding met S0 port, en die logt erg nauwkeurig. Live-COP script in Domoticz, en je hebt alles wat je wilt weten :)
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Heb het even te druk om de howto voor de laatste paar stappen (S0 en Live COP) te posten, maar komt eraan.

Edit: oh, en alles gelogd naar een Pi met Domoticz.
Hartelijk dank! Interessant dat die wireless M-Bus niet erg voor de hand liggend is om uit te lezen. Ik denk dat veel mensen dit als te intimiderend ervaren :X Ik zou 't wel kunnen, maar voel er weinig voor — zeker na jouw 50% CPU opmerking 8)7

Ik ben er achter gekomen dat Kamstrup ook een 403 model heeft. Deze heeft blijkbaar een optionele "BACnet" module. Nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een van de vele obscure standaarden in dit gebied: Wikipedia: BACnet.

→ die zou het mogelijk maken om alle data transfer/networking shenanigans te elimineren en enkel zorgen moeten te maken over data uitlezen.

Ik begrijp dat de S0-aanpak elektronisch eenvoudig is maar dan heb ik weer extra hardware nodig om dat effectief uit te lezen. Daarom dus voorkeur voor bvb. Shelly Pro 3EM. (Op GoT kan je wel wat ervaringen met de non-Pro 3EM vinden, die is WiFi-only. De Pro is pas uitgebracht.)
Software selectie
Hier wordt vrij veel Domoticz gebruikt lijkt het wel. Ik heb al een ander home automation systeem (HomeKit wat momenteel evolueert naar Matter). Ik wil er geen tweede.

Dus ik voel meer voor iets purpose-built om stats bij te houden. Maar ook daar is er keuze te over. Ik gebruik al pvoutput.org voor productie zonnepanelen. Voor general purpose is er:Die laatste heb ik zopas ontdekt. Dat lijkt ontwikkeld in Wales en is er op gericht om dit soort dingen te monitoren zo eenvoudig mogelijk te maken, inclusief de mogelijkheid om een complete "level 3 heatpump monitoring set" te kopen — kost je wel ineens 620 GBP ;w De software ziet er wel zeer interessant en toegankelijk uit, maar om die data er ook in te krijgen … da's weer de grote vraag.

Ik zie ook dat @Bart_Denon pvoutput.org lijkt te gebruiken om z'n WP te monitoren, op basis van een S0-puls plus een Youless blijkbaar. Wat zo te zien zeer eenvoudig is, want gewoon een alternatieve firmware?! _/-\o_ Wel nog zonder warmtemeter zo te zien, maar pvoutput.org laat custom/extra metingen toe AFAICT…

Dat is dan niet meer 100% lokaal, maar op dat punt lijkt het me me dan weer mogelijk een goeie trade-off. Zeker omdat pvoutput.org je toelaat om eenvoudig alles te downloaden.

Dus, @Bart_Denon, zijn er nadelen? Voor PV productie is de maximale resolutie 5 minuten. Da's mogelijk niet precies genoeg om WP problemen te diagnoseren.

#opzoeknaareenguldenmiddenweg Ik ben op zoek naar iets dat min of meer betaalbaar is en de technische barrière verlaagt — niet enkel voor mij maar ook zij die na mij dit traject door ploeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:20:

Hartelijk dank! Interessant dat die wireless M-Bus niet erg voor de hand liggend is om uit te lezen. Ik denk dat veel mensen dit als te intimiderend ervaren :X Ik zou 't wel kunnen, maar voel er weinig voor — zeker na jouw 50% CPU opmerking 8)7
Mwah, ik hoopte dat m'n howto zelfs voor de techleek redelijk makkelijk uit te voeren was ;) Ik zie juist voor de wired M-Bus meer gedoe, aangezien je zelf meer scripts moet draaien. In wmbusmeters zit al een Kamstrup driver die het voor je doet.

Die CPU-load is erg ja. Mogelijk helpt een chiquere RF dongle. Anderzijds, 50% load op een enkele Pi-core is natuurlijk nog steeds weinig verbruik.

Kamstrup "makkelijker" uitlezen is er denk ik niet bij, tenzij iemand daar een stukje hardware voor maakt die je zo in Domoticz e.d. kunt pluggen. Ik moest met de support contact leggen omdat m'n key niet was vrijgegeven. Hij klonk verbaasd dat een particulier hier om vroeg en mee aan de slag ging. Die Kamstrups zijn professionele devices, dus 99% van het uitlezen betreft de huisbaas die via een dedicated apparaat (oid) de meterstanden wil uitlezen/bijhouden van een blok woningen.

Maar het is inderdaad zoeken naar een oplossing die bij je past :)

Meten is leuk voor mij, als ik het snap is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Zwartoog schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Mwah, ik hoopte dat m'n howto zelfs voor de techleek redelijk makkelijk uit te voeren was ;) Ik zie juist voor de wired M-Bus meer gedoe, aangezien je zelf meer scripts moet draaien. In wmbusmeters zit al een Kamstrup driver die het voor je doet.

<knip>

Kamstrup "makkelijker" uitlezen is er denk ik niet bij,

<knip>

Maar het is inderdaad zoeken naar een oplossing die bij je past :)

Meten is leuk voor mij, als ik het snap is het prima.
Jep, dankzij jouw tutorial zou het absoluut haalbaar zijn! _/-\o_

Maar … ik wil gewoon niet een resem software compileren (makkelijk) omdat ik dan er niet op kan vertrouwen dat dat over X tijd nog werkt (betrouwbaarheid). Ik wil geen extra daemons die ik moet draaiende houden en monitoren (eenvoud).

Daarom mijn wens voor bedraad, liefst Ethernet, mogelijk Modbus (Modbus-TCP is een ding), zodat ik basically een transformatiestap moet doen — daar zijn nooit drivers en daemons voor nodig. Da's iets dat worst case makkelijk zelf te herschrijven valt.

Het begint me wel te dagen dat een warmtemeter eigenlijk áltijd obsceen duur is: enkele honderden euro's minimaal?! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:36
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Alleen 75/6 zonder poespas rechtstreeks op een gesloten VV verdeler. Bij -5 pruttelt hij netjes op 65-70 % vermogen, dus heb ik nog wat reserve voor -15.
Goed om te horen dat dit goed gaat. VV verdeler zonder pompje?

En jij gebruikt de 75/6 dus niet voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ewii schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Goed om te horen dat dit goed gaat. VV verdeler zonder pompje?

En jij gebruikt de 75/6 dus niet voor SWW?
Geen SWW en een pomploze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Proton_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:49:
@Ewii

Als het even kan moet je alle mogelijkheden voor menging vermijden.
Dus liefst geen parallelbuffer, mengmodule etc.

Dit is zo'n beetje het standaardschema:
[Afbeelding]

Elke complexiteit die daaraan wordt toegevoegd moet onderbouwd worden :)
@Proton_ Bedankt, dit schema zag ik inderdaad ook in de meest recente installatiebundel.

Een serie buffer in de retour is dus zeker mogelijk, maar komt wel met een bypass in de verdeler, om flow te garanderen mocht de verdelerklepjes dicht staan.
Blijkbaar is die pypass wat lastig, zie tekst/plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oJ0Qvnh5CHDlnCucrDeh4qECCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9UAgkejrmhWj5ZgYivqONIR.png?f=fotoalbum_large

Toch is er iha wel consensus online dat parallel robuuster is dan in serie.
Ik vind de uitleg hier wel verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
Ewii schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:37:
[...]

@Proton_ Bedankt, dit schema zag ik inderdaad ook in de meest recente installatiebundel.

Een serie buffer in de retour is dus zeker mogelijk, maar komt wel met een bypass in de verdeler, om flow te garanderen mocht de verdelerklepjes dicht staan.
Blijkbaar is die pypass wat lastig, zie tekst/plaatje hieronder:

[Afbeelding]

Toch is er iha wel consensus online dat parallel robuuster is dan in serie.
Ik vind de uitleg hier wel verhelderend.
Toch gaat dat nergens over. Die klepjes waar jij het over hebt, zijn onderdeel van een zoneregeling, die over het algemeen toch al voor voldoende ellende zorgt. Zo'n regeling kan wel, maar dan moet je wel altijd voldoende zones open hebben om het minimum vermogen kwijt te raken. Daarmee gaat automatisch (tov altijd alles open) je Ta al omhoog en je COP naar beneden.
Maar als je toch altijd voldoende flow hebt, is ook die hele bypass (die voor pendelen zorgt, want geen afgifte meer) niet meer nodig.
In dit topic (en de andere topics op Tweakers) is heel andere consensus, namelijk dat een parallel buffervat voor een lager rendement zorgt (en meestal, door zeer suboptimale inregeling, voor een veel lager rendement zorgt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Ik heb de Vaillant warmtepomp planning tool maar eens aangeslingerd. Account gemaakt, en kijken waar Vaillant mee komt.

Uiteindelijk komen ze (na mijn keuze voor de 75/6, 1x VV, 1x SWW) met een 20 alternatieve aansluitschema's. (!)

Ik heb ze nog niet allemaal vergeleken, maar bottomline:
- 5 opties hebben serie buffer in retour
- 13 opties maken gebruik van een mengmodule (VR7x)
- Wat verschillen in de systeemregelaar

Als ik kies voor een opstellen met parallelbuffer maar zonder mengmodule, houd ik twee opties (klein verschil in plaatsing van expansievat). Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P--o2EZp2sw0L51CCiCQesnXWL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBfUwwyzX6wg5IhPkyWIANGb.png?f=fotoalbum_large

Is deze opstelling wat?
Zo ja, dat denk ik dit spul maar te gaan halen. Ik had nog ergens een 75/6 op voorraad gevonden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ewii schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:47:
Ik heb de Vaillant warmtepomp planning tool maar eens aangeslingerd. Account gemaakt, en kijken waar Vaillant mee komt.

Uiteindelijk komen ze (na mijn keuze voor de 75/6, 1x VV, 1x SWW) met een 20 alternatieve aansluitschema's. (!)

Ik heb ze nog niet allemaal vergeleken, maar bottomline:
- 5 opties hebben serie buffer in retour
- 13 opties maken gebruik van een mengmodule (VR7x)
- Wat verschillen in de systeemregelaar

Als ik kies voor een opstellen met parallelbuffer maar zonder mengmodule, houd ik twee opties (klein verschil in plaatsing van expansievat). Zie hieronder.

[Afbeelding]

Is deze opstelling wat?
Zo ja, dat denk ik dit spul maar te gaan halen. Ik had nog ergens een 75/6 op voorraad gevonden :-)
Ik weet dat fabrikanten graag wat extra spul verkopen, maar als de systeeminhoud groot genoeg is ( staat nota bene in hun eigen specificaties) is dat buffervat en pomp echt niet nodig als je geen extreme vorm van naregeling op je VV verdelers toepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ewii Belangrijke vragen zijn dan
1/ Heb je naregeling
1a Waarom heb je naregeling :)

Die bypass is alleen zinvol "als er sprake is van naregeling" en dat is vaak ook wel anders op te lossen, bijvoorbeeld de badkamer altijd open, als een ruimte meer dan één groep heeft, slechts de helft naregelen etc.
Aan de andere kant kan een goed ingestelde bypass weinig kwaad (want dan staat hij alleen bij een storing open).

LTV is ook voor een deel al zelfregelend; met een Ta van 25 heeft de vloer bij een ruimtetemperatuur van 20 graden 2x zoveel vermogen dan bij 22 graden. Met een goed (=eenvoudig) ontwerp kan meestal zowel naregeling, buffer, transportpomp en bypass achterwege blijven bij gelijk comfort.
De hoeveelheid dingen die mis kan gaan wordt dan spectaculair minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ga inderdaad van het KISS principe uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Het begint me wel te dagen dat een warmtemeter eigenlijk áltijd obsceen duur is: enkele honderden euro's minimaal?! :X
Die van mij was 130 euro voor de meter. Maar koop er alsjeblieft gelijk de bijbehorende aansluitset bij. Dat lijkt duur, maar vooral een M10 injectiepunt is in NL nauwelijks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Grr, ik mis bij Vaillant echt een optie om ook overdag het geluid wat te kunnen beperken. Na een SWW-run volgt altijd een defrost, en staat dan soms te gieren als een helicopter. Blij dat de directe buren een weekje weg zijn, maar je hoort hem tot aan de overkant van de straat :X

Grootste probleem is dat hij op 100% draait om een maximale delta-T te krijgen na een defrost.

Op 80% is hij vrijwel stil, maar niet stil genoeg voor 's nachts.

Een kleine delta-T is ook prima mee te leven: duurt het opwarmen maar iets langer.

Voor SWW heb je een ECO-modus die een delta-T van 2 tot 3 graden handhaaft. Ik zou zoiets ook voor CV willen kunnen instellen.

Met zo'n SensoNet, kun je daar een beetje actief (automatisch) mee sturen?

Anders wordt het ben ik bang toch een element erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Zwartoog schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:44:
Grr, ik mis bij Vaillant echt een optie om ook overdag het geluid wat te kunnen beperken. Na een SWW-run volgt altijd een defrost, en staat dan soms te gieren als een helicopter. Blij dat de directe buren een weekje weg zijn, maar je hoort hem tot aan de overkant van de straat :X

<knip>
Anders wordt het ben ik bang toch een element erbij...
Damn! 😳

Zou een split dan toch beter gepast hebben in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Zwartoog hoe vaak doet-ie een SWW-run op een dag dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 23:15
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:20:
Meter selectie
Ik zie ook dat @Bart_Denon pvoutput.org lijkt te gebruiken om z'n WP te monitoren, op basis van een S0-puls plus een Youless blijkbaar. Wat zo te zien zeer eenvoudig is, want gewoon een alternatieve firmware?! _/-\o_ Wel nog zonder warmtemeter zo te zien, maar pvoutput.org laat custom/extra metingen toe AFAICT…

Dat is dan niet meer 100% lokaal, maar op dat punt lijkt het me me dan weer mogelijk een goeie trade-off. Zeker omdat pvoutput.org je toelaat om eenvoudig alles te downloaden.

Dus, @Bart_Denon, zijn er nadelen? Voor PV productie is de maximale resolutie 5 minuten. Da's mogelijk niet precies genoeg om WP problemen te diagnoseren.

#opzoeknaareenguldenmiddenweg Ik ben op zoek naar iets dat min of meer betaalbaar is en de technische barrière verlaagt — niet enkel voor mij maar ook zij die na mij dit traject door ploeteren.
Leuk dat je het aanhaalt! Het is persoonlijk wat je er precies mee wilt bereiken. Alles heeft voor en nadelen.
Ik wil het heel simpel houden en ben gewoon nog ff niet zo ver met Domoticz en andere domotica systemen. Met name de tijd om dat dan weer allemaal uit te vinden te installeren etc... Dus gekozen om net als mijn pv systemen gebruik te maken van Youless. Is gewoon simpel en makkelijk en het draait en werkt gewoon altijd. Gewoon geen omkijken naar.
Loggen naar pvoutput is kinderspel en werkt fantastisch. Tevens heb je je een jaarlog zitten op je youless zelf.
Daarnaast is er een Youless app waarbij je het actuele verbruik van je WP ook gewoon in beeld hebt. Dus als je iets vermoed kan je hierop altijd live meekijken.
Een idee hiervan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8b7qlWYcpwTxU2vHEFor_ELPRg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UF2shQF232SF60OyOB8CNETJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJxBxZx3JYgnHwGwmf4nXV6U3L4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/juKQylr85xe23eMSg6WiWsoZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBq75nw9KNL7bLculqdEelW_1xc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WqfSvn0BHYoxrMkXqaTt1pWk.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV5tv6t8ELJVFi6TlH_arnr8h8c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a5B1HBQhf5ykqfcTBBrfO1Hr.png?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog je kunt Stroombegr. compr. op 13A proberen, wat is de stroom tijdens een defrost of SWW bij jou? Ik zie hooguit 40% modulatie, lang niet volle bak, maar ik doe geen SWW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Damn! 😳

Zou een split dan toch beter gepast hebben in jouw situatie?
Volgens mij is een split niet stiller.
Gramser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
@Zwartoog hoe vaak doet-ie een SWW-run op een dag dan?
1 tot 2 keer per dag, afhankelijk van de douche- en badbehoefte hier. Die met koud weer hoger is.

Alleen wel in twee delen, omdat hij in een uur (maximale tijd) niet de gewenste temperatuur haalt.

Ik heb nu de SWW-run op maximaal een half uur gezet, zodat tussentijds het huis minder afkoelt en hij daarna minder hard hoeft te werken. Eens kijken wat dat doet. Anderzijds kan ik hem ook juist op 2 uur zetten, dan is het één keer bikkelen en daarna klaar.

Achteraf was een losse WPB niet zo'n slecht plan.

Wat ook niet helpt is dat de radiatoren hier bijna 40 graden vragen met deze temperaturen. Plan was om nog met fans te gaan kijken, maar de kou kwam een jaar eerder dan gehoopt }:O
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:22:
@Zwartoog je kunt Stroombegr. compr. op 13A proberen, wat is de stroom tijdens een defrost of SWW bij jou? Ik zie hooguit 40% modulatie, lang niet volle bak, maar ik doe geen SWW...
Ik ga die nog eens proberen :) Op de luidste momenten trekt hij 14A-15A zie ik nu dankzij al dat gelog van mij, dus als die stroombegrenzer niet zo slecht is geijkt als de temperatuursensoren, is dat misschien net het stukje dat hij nodig heeft!

Weer eens de opties aan het nalezen: Wat is "Compr. hysterese Verwar."? Staat standaard op 7K. Is dat niet de optie die ik zoek? (vraag ike ven lui :P)

Andere optie: "Compressor start op" staat op -60 graadmin. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zwartoog schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:09:
[...]
Weer eens de opties aan het nalezen: Wat is "Compr. hysterese Verwar."? Staat standaard op 7K. Is dat niet de optie die ik zoek? (vraag ike ven lui :P)

Andere optie: "Compressor start op" staat op -60 graadmin. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Compr.hysterese: geen idee.
Compressor start op zou te maken moeten hebben met de antipendeltijd (grotere waarden is langere antipendeltijd en grotere overshoot op minimaal vermogen). Ik zie alleen weinig verschil en volgens de handleiding moet hij naar -999 gezet kunnen worden, dat lukt mij ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Compr.hysterese: geen idee.
Compressor start op zou te maken moeten hebben met de antipendeltijd (grotere waarden is langere antipendeltijd en grotere overshoot op minimaal vermogen). Ik zie alleen weinig verschil en volgens de handleiding moet hij naar -999 gezet kunnen worden, dat lukt mij ook niet.
Klopt! Leren kunnen we dankzij Nibe :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaX8u8F1MRGcCSncUymZonBiaDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TahlcrfoyhIwfdSsmcgICj54.png?f=user_large

YouTube: NIBE graadminuten

Edit: komt erop neer dat je de opgelopen achterstand meet ten opzichte van de gewenste aanvoertemperatuur. Zet je hem hoger, springt hij sneller aan, bij lager blijft hij langer uit. Dus bij een achterstand van 60 graadminuut kan hij dat in 1 minuut wegwerken als hij 60 graden zou kunnen aanmaken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Zwartoog op 25-01-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-04 21:39
Ik heb sinds een tijdje een VWL 105/6 A warmtepomp.
Deze is aangesloten op een buffervat van 850 liter.
Op dat buffervat zit ook mijn cv-haard aangesloten.
Vanuit het buffervat voed ik uitsluitend vloerverwarming.
Voor SWW had ik al een Nibe warmtepompboiler, die verder nergens mee gekoppeld.
Wanneer ik thuis ben probeer ik zoveel mogelijk de cv-haard te gebruiken.
De warmtepomp is dus vooral voor 's nachts en wanneer ik een paar dagen niet kan stoken.
Er zaten bij levering twee temperatuursensors en een buitenvoeler bij de regelunit (VWZ AI).
De kamerthermostaat is een VRC 700/6.

De warmtepomp staat nu op een standaardinstelling waarbij ik met de kamerthermostaat heb ingesteld dat ik geen warm water nodig heb.
Terwijl de kamertemperatuur dankzij de cv-haard niet onder de ingestelde 15°C komt, schakelt de warmtepomp toch regelmatig in (en dan bedoel ik niet de vorstbeveiliging)..
Wat is nu de beste 'systeemschema' voor mijn configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@janssenr systeemschema zal goed staan (waarschijnlijk 8 ), kamerbijschakeling moet op Uitgebreid om de boel echt uit te laten als de kamer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:51:
@Aurum gokje: je afgiftepomp staat te hard, dus je SysFlow sensor meet gemengde temperatuur, dus de warmtepomp moet om de afgifte op de gewenste temperatuur te krijgen op vol vermogen draaien, wat ook dan niet gaat lukken. Hierdoor resulteert het in aan/uit gedrag.

In 200 m² vloerverwarming kan je immers een hoop vermogen kwijt dus die 55 graden wordt nooit gehaald (=goed teken).

Wat zijn de vier temperaturen van de bufferaansluitingen? dT aan afgiftekant moet ietsje groter zijn dan aan de opwekkant.
Ik heb even moeten wachten tot hij aan ging. Ik heb de waardes even in een schema gezet waar ik precies heb gemeten (sorry warmtepompweetjes, ik heb je plaatje geknipt en geplakt ;) ) want dat vond ik makkelijker uitleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7aK65ngsd3RxTJMvKWfYWbad9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ARXl0eiNNnH6JILA7EofFz6.png?f=user_large

Wat ik vooral bijzonder vind is dat zelfs de buis tussen binnen en buitenunit 27 graden aangeeft. zou de bijmening/gemengde temperatuur dan plaatsvinden heel dichtbij de buitenunit zelf? Dan zou de afgifte pomp echt veel te hard staan maar hij staat op standje 2 (1 tot 5) toen ik dit gemeten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Aurum dankjewel, hypothese weerlegd: met die temperaturen is er niets mis met de afgiftepomp.

Foute meting /sensor zou kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:04:
@Aurum dankjewel, hypothese weerlegd: met die temperaturen is er niets mis met de afgiftepomp.

Foute meting /sensor zou kunnen.
Wel jammer :'( ik hoop dat er wat uitkomt bij het nakijken van de sensors bij de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Bart_Denon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Leuk dat je het aanhaalt! Het is persoonlijk wat je er precies mee wilt bereiken. Alles heeft voor en nadelen.
Ik wil het heel simpel houden en ben gewoon nog ff niet zo ver met Domoticz en andere domotica systemen. Met name de tijd om dat dan weer allemaal uit te vinden te installeren etc... Dus gekozen om net als mijn pv systemen gebruik te maken van Youless. Is gewoon simpel en makkelijk en het draait en werkt gewoon altijd. Gewoon geen omkijken naar.
Loggen naar pvoutput is kinderspel en werkt fantastisch. Tevens heb je je een jaarlog zitten op je youless zelf.
Daarnaast is er een Youless app waarbij je het actuele verbruik van je WP ook gewoon in beeld hebt. Dus als je iets vermoed kan je hierop altijd live meekijken.
Een idee hiervan:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank!

Jij meet dus énkel elektriciteit, niet warmte, right?

Wat is de kleinste tijdseenheid die de Youless registreert? En die van pvoutput? Zou je misschien je pvoutput.org link willen PM'en? Ik zou het graag eens in actie zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
[...]

Maar die moet veel minder vaak defrosten, want geen water in de leiding naar buiten, maar R410A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Maar die moet veel minder vaak defrosten, want geen water in de leiding naar buiten, maar R410A?
Defrosten heeft niet met het verwarmingswater te maken, het is iets heel anders dan vorstbescherming. Dat laatste is zorgen dat het verwarmingswater niet bevriest. Een defrost daarentegen is het onvermijdelijk ontdooien van een berijpte verdamper waar geen lucht meer door kan.
Een verdamper berijpt altijd als hij onder nul en onder dauwpunt is, dus doorgaans onder de 5 °C buiten. Zowel split als monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Defrosten heeft niet met het verwarmingswater te maken, het is iets heel anders dan vorstbescherming. Dat laatste is zorgen dat het verwarmingswater niet bevriest. Een defrost daarentegen is het onvermijdelijk ontdooien van een berijpte verdamper waar geen lucht meer door kan.
Een verdamper berijpt altijd als hij onder nul en onder dauwpunt is, dus doorgaans onder de 5 °C buiten. Zowel split als monoblock.
Right 🙈 Ik was aan het denken aan het water in de leiding náár de buitenunit, en het potentieel bevriezen van dat water. Daar gaat het inderdaad totaal niet om, my bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
Aurum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik heb even moeten wachten tot hij aan ging. Ik heb de waardes even in een schema gezet waar ik precies heb gemeten (sorry warmtepompweetjes, ik heb je plaatje geknipt en geplakt ;) ) want dat vond ik makkelijker uitleggen.

[Afbeelding]

Wat ik vooral bijzonder vind is dat zelfs de buis tussen binnen en buitenunit 27 graden aangeeft. zou de bijmening/gemengde temperatuur dan plaatsvinden heel dichtbij de buitenunit zelf? Dan zou de afgifte pomp echt veel te hard staan maar hij staat op standje 2 (1 tot 5) toen ik dit gemeten heb.
Een DT van bijna 5 graden bij 1200l/m flow (dat heeft de 75/6 dacht ik) is bijna 7KW vermogen als ik dat juist berekend heb. Met wat defrosts tussendoor klopt het wel dat hij dan op max staat te draaien met dit weer.
Inderdaad wel vreemd dat de buitenunit 32 graden aanvoer laat zien, terwijl er maar 27 bij de binnen-unit aankomt.

[ Voor 5% gewijzigd door vicom147 op 25-01-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 23:15
Wim Leers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Dank!

Jij meet dus énkel elektriciteit, niet warmte, right?

Wat is de kleinste tijdseenheid die de Youless registreert? En die van pvoutput? Zou je misschien je pvoutput.org link willen PM'en? Ik zou het graag eens in actie zien :)
Ja ik meet enkel het elektrisch verbruik van de WP dmv een kWh meter die op de groep zit.
De Youless (LS110) logt zelf op de minuut op t interne geheugen, zie hiervoor ook de Youless website. De pvoutput gaat zoals bij de PV systemen per 5 min. Geloof me dat is voor een WP meer dan voldoende om een goed beeld te krijgen van het gedrag in bepaalde situaties. Ook defrosts zijn prima te zien.
Heb mijn WP systeem zojuist even op (public) gezet zodat het verbruik zichtbaar is: Link

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

[...]

1 tot 2 keer per dag, afhankelijk van de douche- en badbehoefte hier. Die met koud weer hoger is.

Alleen wel in twee delen, omdat hij in een uur (maximale tijd) niet de gewenste temperatuur haalt.

Ik heb nu de SWW-run op maximaal een half uur gezet, zodat tussentijds het huis minder afkoelt en hij daarna minder hard hoeft te werken. Eens kijken wat dat doet. Anderzijds kan ik hem ook juist op 2 uur zetten, dan is het één keer bikkelen en daarna klaar.

Achteraf was een losse WPB niet zo'n slecht plan.

Wat ook niet helpt is dat de radiatoren hier bijna 40 graden vragen met deze temperaturen. Plan was om nog met fans te gaan kijken, maar de kou kwam een jaar eerder dan gehoopt }:O

[...]

Ik ga die nog eens proberen :) Op de luidste momenten trekt hij 14A-15A zie ik nu dankzij al dat gelog van mij, dus als die stroombegrenzer niet zo slecht is geijkt als de temperatuursensoren, is dat misschien net het stukje dat hij nodig heeft!

SWW is met deze temperaturen best wel een factor ja, ik merkte het gisteren ook wel bijvoorbeeld, dan is de kamertemperatuur bijna een graad gedaald na dat uur.
Wat ik in de loop der tijd wel heb gedaan is de nachtverlaging laten eindigen voordat de SWW run mag starten, dus om 2 uur ofzo gaat hij van 19 naar 19.5, en een uurtje later mag hij SWW gaan maken. Tegen de tijd dat we thuis zijn is het dan wel weer tegen de 19.5.

Met Jaga's+fans en een stukje vloerverwarming valt de aanvoertemperatuur reuze mee, had het initieel echt hoger verwacht richting de 40 ofzo. Ta zit minimaal op 31, max 37. En met dit soort dagen rond het vriespunt op iets van 34 gewenst. Mijn eigen sensoren meten dan iets van 32 a 33.

Stooklijn pas van 0.55 naar 0.5 gezet, om te zorgen dat hij de gewenste kamertemperatuur maar net aan haalt, anders ging hij uit op het behalen van de kamertemperatuur, en dan 5min. Later moest hij al weer aan, er is redelijk wat afkoeling van bijvoorbeeld de voordeur die kiert en enkel glas heeft. Staat nog op de to-do lijst ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 26-01-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laakhaven
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-02-2023
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over stooklijn vs maximum aanvoertemperatuur. In het instellingenmenu is bij de installatie ingesteld:
- Stooklijn van 1.3
- Maximum aanvoertemperatuur 50 graden

Ik heb vloerverwarming (BG) en (oude) jaga-convectoren 1e en 2e verdieping, alles in 1 zone. De radiatoren boven staan af en toe aan. De vv heeft een eigen pomp Tussenwoning 1995, 126m2. De vv is ingefreesd in het de vloer, wanneer weet ik niet.
SWW met een 300l boiler, die alleen overdag aanstaat voor een bepaalde periode om van zonne-energie te profiteren bij het opwarmen.

De instelling lijkt zo gekozen te zijn om ook bij wat hogere temperaturen bijna altijd een aanvoertemperatuur te hebben, maar bij lage temperaturen niet boven de 50 graden te komen (klopt die redenering?).

Omdat ik hier altijd lees over stooklijnen van 0.3 , 0.4. soms iets hoger, vroeg ik me af:
- is bovenstaande instelling logisch?
- Heeft zo'n instelling een negatieve invloed op het elektriciteitsverbruik?
- Hoe kan ik het beste dit tweaken (waar mee te beginnen om te zien wat het effect is)?

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gisterenavond alles van Loctite 577 voorzien en in elkaar geschroefd en de isolatieschalen wat bijgesneden zodat ze weer passen.
Het komt uiteindelijk in de kruipruimte. Het liefst zou ik de koppelingen dan ook nu al voorzien van isolatietape en armaflex, maar denk toch dat het wijs is om dat pas te doen nadat er water/druk op staat om te zien of het allemaal goed afdicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9ydPdqWh3glm9XZhH90Mq5mq78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qspEIWPvejdM1F2gEPL2C1IZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de elektra en de 32mm Terrendis grondleiding nog bestellen. Vooral dat laatste gaat even pijn doen (2x 14m).

Huis blijft nu nog mooi warm met onze Intergas CV op een TA van 30 graden en nachtverlaging (17:00 tot 07:30). Gisteren een goede 7m3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FIyCCdSN-5yT3sCAkeTLFWENKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWiWjo5lw2EnjpWqfQWpHQx5.jpg?f=fotoalbum_large
Heel benieuwd hoe dit straks met een warmtepomp zonder nachtverlaging gaat zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Speedfight op 26-01-2023 08:24 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:32:
[...]

SWW is met deze temperaturen best wel een factor ja, ik merkte het gisteren ook wel bijvoorbeeld, dan is de kamertemperatuur bijna een graad gedaald na dat uur.
Wat ik in de loop der tijd wel heb gedaan is de nachtverlaging laten eindigen voordat de SWW run mag starten, dus om 2 uur ofzo gaat hij van 19 naar 19.5, en een uurtje later mag hij SWW gaan maken. Tegen de tijd dat we thuis zijn is het dan wel weer tegen de 19.5.

Met Jaga's+fans en een stukje vloerverwarming valt de aanvoertemperatuur reuze mee, had het initieel echt hoger verwacht richting de 40 ofzo. Ta zit minimaal op 31, max 37. En met dit soort dagen rond het vriespunt op iets van 34 gewenst. Mijn eigen sensoren meten dan iets van 32 a 33.

Stooklijn pas van 0.55 naar 0.5 gezet, om te zorgen dat hij de gewenste kamertemperatuur maar net aan haalt, anders ging hij uit op het behalen van de kamertemperatuur, en dan 5min. Later moest hij al weer aan, er is redelijk wat afkoeling van bijvoorbeeld de voordeur die kiert en enkel glas heeft. Staat nog op de to-do lijst ;)
Thanks! Zat ik ook aan te denken ja, de SWW 's nachts rustig en stil laten pruttelen naar een wat hogere temperatuur zodat hij overdag niets hoeft te doen. Maar dan lever je behoorlijk in.

Stooklijn staat nu bij mij op 0,65 met Ta tegen de 40 deze dagen. Tijd voor fans inderdaad. Had er een paar besteld, maar opgeblazen omdat ik m'n voedingsspanning niet goed had gecontroleerd, dus ben weer een week verder en heb nog niks |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Laakhaven schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:14:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over stooklijn vs maximum aanvoertemperatuur. In het instellingenmenu is bij de installatie ingesteld:
- Stooklijn van 1.3
- Maximum aanvoertemperatuur 50 graden

Ik heb vloerverwarming (BG) en (oude) jaga-convectoren 1e en 2e verdieping, alles in 1 zone. De radiatoren boven staan af en toe aan. De vv heeft een eigen pomp Tussenwoning 1995, 126m2. De vv is ingefreesd in het de vloer, wanneer weet ik niet.
SWW met een 300l boiler, die alleen overdag aanstaat voor een bepaalde periode om van zonne-energie te profiteren bij het opwarmen.

De instelling lijkt zo gekozen te zijn om ook bij wat hogere temperaturen bijna altijd een aanvoertemperatuur te hebben, maar bij lage temperaturen niet boven de 50 graden te komen (klopt die redenering?).

Omdat ik hier altijd lees over stooklijnen van 0.3 , 0.4. soms iets hoger, vroeg ik me af:
- is bovenstaande instelling logisch?
- Heeft zo'n instelling een negatieve invloed op het elektriciteitsverbruik?
- Hoe kan ik het beste dit tweaken (waar mee te beginnen om te zien wat het effect is)?

Bedankt voor de tips!
Voor mij -maar ik ben een beginneling hierin- klinkt dit niet helemaal logisch. De stooklijn klinkt echt wel hoog voor een gecombineerde vvw-jaga-setup, ik vermoed dus ook dat je aardig wat elektriciteit verbruikt nu? Want ja, hoe hoger de stooklijn, hoe hoger de Ta die de WP geeft bij gelijkblijvende buitentemperatuur. En dat kost stroom.

Wat je zou kunnen proberen:

- stooklijn een stuk omlaag, naar zeg 0,6 om te beginnen en kijken of dat comfortabel blijft
- maximum aanvoertemperatuur naar 40 (of lager)
- kijken of je kamerthermostaat "meedoet" in het spel. Hoe warm wil je het hebben? Je zou om te beginnen de ruimtecompensatie op inactief kunnen zetten en daarmee volledig op WAR kunnen draaien. Dan blijft de WP ook altijd een gestage stroom warm water aanvoeren zonder af te slaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 26-01-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heel benieuwd hoe dit straks met een warmtepomp zonder nachtverlaging gaat zijn.
Je gaat hybride? Of ben je gewoon benieuwd hoe de warmtepomp dit in z'n eentje gaat doen?

Nou, goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Je gaat hybride? Of ben je gewoon benieuwd hoe de warmtepomp dit in z'n eentje gaat doen?

Nou, goed ;)
Ik ga voor volledig verwarmen van het huis op de warmtepomp. CV blijft alleen nog even hangen voor SWW totdat er een keer een warmtepompboiler komt. Dus ben vooral benieuwd hoe de warmtepomp qua gedrag gaat zijn, gezien de TA dan nog wat lager kan en het verder terug moduleren t.o.v. de CV.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Je zult zien dat-ie echt gewoon de hele dag door lekker blijft doorpruttelen. En hou het allemaal zo simpel mogelijk. Geen nachtverlaging, zo min mogelijk invloed van de kamerthermostaat als dat kan... Je gaat schrikken van je elektraverbruik en een zucht van verlichting geven bij het vervolgens kijken naar wat je nog aan gas verbruikt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ewii
ds23man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Ik weet dat fabrikanten graag wat extra spul verkopen, maar als de systeeminhoud groot genoeg is ( staat nota bene in hun eigen specificaties) is dat buffervat en pomp echt niet nodig als je geen extreme vorm van naregeling op je VV verdelers toepast.
Check.
Nee, ik heb inderdaad geen naregeling op mijn VV verdeler.

Ik lees in de 75/6 spec dat de minimale CV systeeminhoud gebaseerd is op de defrost (en moet zijn >55L in mijn geval). Dat red ik ruim.

Nav ISSO 72, moet de totale buffer 20 liter per kW vermogen zijn (bij dT=7).
Minimaal modulerend vermogen van de 75/6 is 4 kW, dus 80 liter.
Dat zit wel in mijn (open) VVW.

Ik denk dat ik eens begin zonder buffervat en pomp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ewii schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Check.
Nee, ik heb inderdaad geen naregeling op mijn VV verdeler.

Ik lees in de 75/6 spec dat de minimale CV systeeminhoud gebaseerd is op de defrost (en moet zijn >55L in mijn geval). Dat red ik ruim.

Nav ISSO 72, moet de totale buffer 20 liter per kW vermogen zijn (bij dT=7).
Minimaal modulerend vermogen van de 75/6 is 4 kW, dus 80 liter.
Dat zit wel in mijn (open) VVW.

Ik denk dat ik eens begin zonder buffervat en pomp :)
Inderdaad eerst KISS en mocht het niet werken dan kan je het altijd nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:45:
@Ewii Belangrijke vragen zijn dan
1/ Heb je naregeling
1a Waarom heb je naregeling :)

Die bypass is alleen zinvol "als er sprake is van naregeling" en dat is vaak ook wel anders op te lossen, bijvoorbeeld de badkamer altijd open, als een ruimte meer dan één groep heeft, slechts de helft naregelen etc.
Aan de andere kant kan een goed ingestelde bypass weinig kwaad (want dan staat hij alleen bij een storing open).

LTV is ook voor een deel al zelfregelend; met een Ta van 25 heeft de vloer bij een ruimtetemperatuur van 20 graden 2x zoveel vermogen dan bij 22 graden. Met een goed (=eenvoudig) ontwerp kan meestal zowel naregeling, buffer, transportpomp en bypass achterwege blijven bij gelijk comfort.
De hoeveelheid dingen die mis kan gaan wordt dan spectaculair minder ;)
@Proton_ even een dummy vraag dan (ik ben nieuw in de WP wereld)

hoe regel ik mijn woonkamer temperatuur dan als ik geen naregeling op mijn VV heb?
Ik snap dat de ingestelde stooklijn bepaalt hoeveel vermogen (via de Ta) je bij een buitentemperatuur je in je huis stopt, en daarmee is grofweg de kamer temp geregeld. En die stooklijn is gebaseerd op een geschatte woning transmissie.
Maar hoe corrigeer je dan voor variaties hierop? Voorbeeld door inschijnende zon, hard wind op de gevel, deuren die vaak open en dicht gaan.

Doet je sensocomfort de rest?

Dank voor je uitleg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ewii schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:11:
[...]

@Proton_ even een dummy vraag dan (ik ben nieuw in de WP wereld)

hoe regel ik mijn woonkamer temperatuur dan als ik geen naregeling op mijn VV heb?
Ik snap dat de ingestelde stooklijn bepaalt hoeveel vermogen (via de Ta) je bij een buitentemperatuur je in je huis stopt, en daarmee is grofweg de kamer temp geregeld. En die stooklijn is gebaseerd op een geschatte woning transmissie.
Maar hoe corrigeer je dan voor variaties hierop? Voorbeeld door inschijnende zon, hard wind op de gevel, deuren die vaak open en dicht gaan.

Doet je sensocomfort de rest?

Dank voor je uitleg
In de meest basic instelling héb je dus alleen die stooklijn, en wordt er eigenlijk alleen gecorrigeerd voor buitentemperatuurverschillen. Als je je kamerthermostaat (VRC700/720) mee laat doen, kan die corrigeren voor de door jou genoemde omstandigheden. Maar dat geeft mogelijk wel een onrustiger stookgedrag en een minder efficiënte afgifte.

Ik ga het denk ik zelf zo doen dat ik onder de 7 graden buitentemperatuur volledig WAR draai, en erboven de kamerthermostaat het aan/uit signaal laat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Bart_Denon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:53:
[...]

Ja ik meet enkel het elektrisch verbruik van de WP dmv een kWh meter die op de groep zit.
De Youless (LS110) logt zelf op de minuut op t interne geheugen, zie hiervoor ook de Youless website. De pvoutput gaat zoals bij de PV systemen per 5 min. Geloof me dat is voor een WP meer dan voldoende om een goed beeld te krijgen van het gedrag in bepaalde situaties. Ook defrosts zijn prima te zien.
Heb mijn WP systeem zojuist even op (public) gezet zodat het verbruik zichtbaar is: Link
Dank!

Het interessante is dat in combinatie met https://pvoutput.org/help/extended_data.html er nog extra parameters kunnen geüpload worden die je zelf kan kiezen: v7 t.e.m. v12. Dat zouden dus perfect Taanvoer, Tretour, flow, Tbuiten en nog meer kunnen zijn … en met https://pvoutput.org/help/extended_data.html#rules kan je dan zelfs perfect automatisch de COPafgeleid berekenen als je geen warmtemeter hebt! (En misschien ook de COPverwacht a.d.h.v. de specs van de WP.)

Dat zou dan niet even uitgebreid en gedetailleerd zijn als wat sommigen hier hebben, en ook een internetverbinding vereisen … maar het zou ook bijzonder eenvoudig en betaalbaar kunnen zijn…

Zijn er bepaalde problemen die je niet zou hebben kunnen spotten met deze lagere resolutie, @Proton_ en anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Neu, 5min voldoet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bknoors
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-03-2024
Denyo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:43:
@bknoors Hoe staat je buitenunit opgesteld tov gebouwen ed? Dit kan eigenlijk alleen met een vrij stevige harde wind recht op de lamellen. Zelfs dan ziet het er nog steeds bijzonder uit.
@Denyo Bedankt voor de suggestie, ik heb nog even gezocht naar een correlatie met bepaalde windrichting maar die vind ik niet direct. Ik meet ook pas een paar weken, en het is nu 2x voorgekomen. Hierbij een foto van mijn opstelling: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2udSG2QkRzsNQm9OA4Qzhmdsro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3GjbIdyRt3uu94w1D1CWvyu.jpg?f=fotoalbum_large
De richting is NW en het huis van de buren staat op redelijke afstand >20m. De heg is nog wat mager dus het zou wind kunnen zijn.

Wat ik nog opmerkelijk vond is dat ondanks de lage temperaturen en inzakken van vermogen geen defrost wordt uitgevoerd. Enig idee wat de trigger geeft voor een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 13:38
@bknoors Daar zou je probleem dan wel eens heel goed mee te maken kunnen hebben. Gisteren hier bij 2 a 3 graden buitentemperatuur om het uur een defrost. Ik weet het niet zeker maar denk dat het een combinatie is van buitentemperatuur sensor, ventilator tegendruk en lameltemperatuur? Als jouw unit geen defrosts doet gaat de boel eerdaags goed stuk ben ik bang.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bknoors
Aurum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Wel jammer :'( ik hoop dat er wat uitkomt bij het nakijken van de sensors bij de buitenunit.
@Aurum Nieuwe hypothese, het zou door de regel hysterese van de thermostaat kunnen komen. Je geeft namelijk aan dat je een nieuwbouwhuis hebt met veel vloerverwarming-oppervlak wat resulteert in een enorme thermische massa (buffer in het beton) en lage transmissie. De thermostaat 700/720 regelt aan/uit met 0.3 graad regelbereik, maar voor het in jouw huis 0.3 graden warmer is moet eerst al het beton opgewarmd worden (dus een hoge vermogensvraag om beton van 20C naar 32C te verwarmen). Het zelfde als de WP uit staat, dan straalt het beton nog heel lang na. Het zou dus kunnen dat je in de nacht op vol vermogen het beton staat op te warmen.

De lage retour suggereert iets in deze richting, maar dat zou ook beteken dat de aanvoer van 32 niet gehaald wordt. Dit kan je checken in het testmenu van de binnenunit bij de gemeten aanvoer.

Om het op te lossen kan je een veel lagere stooklijn instellen. Gezien jou eerdere setpoint zou met deze buiten temperaturen 27C wellicht al voldoende zijn, begin laag (bijvoorbeeld 0.1) en iets verhogen als je merkt dat de ingestelde kamertemperatuur niet gehaald wordt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bknoors
Denyo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:51:
@bknoors Daar zou je probleem dan wel eens heel goed mee te maken kunnen hebben. Gisteren hier bij 2 a 3 graden buitentemperatuur om het uur een defrost. Ik weet het niet zeker maar denk dat het een combinatie is van buitentemperatuur sensor, ventilator tegendruk en lameltemperatuur? Als jouw unit geen defrosts doet gaat de boel eerdaags goed stuk ben ik bang.
De ontdooi cycli gaan op andere dagen vrij normaal om het uur. Het beschreven effect is alleen op specifieke momenten. Dus iets van windinvloed zou prima kunnen. Ik hou het in de gaten, wellicht kan ik iets bij de warmtepomp zien als ik thuis ben wanneer het weer aan de hand is. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
bknoors schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:40:
[...]

@Aurum Nieuwe hypothese, het zou door de regel hysterese van de thermostaat kunnen komen. Je geeft namelijk aan dat je een nieuwbouwhuis hebt met veel vloerverwarming-oppervlak wat resulteert in een enorme thermische massa (buffer in het beton) en lage transmissie. De thermostaat 700/720 regelt aan/uit met 0.3 graad regelbereik, maar voor het in jouw huis 0.3 graden warmer is moet eerst al het beton opgewarmd worden (dus een hoge vermogensvraag om beton van 20C naar 32C te verwarmen). Het zelfde als de WP uit staat, dan straalt het beton nog heel lang na. Het zou dus kunnen dat je in de nacht op vol vermogen het beton staat op te warmen.

De lage retour suggereert iets in deze richting, maar dat zou ook beteken dat de aanvoer van 32 niet gehaald wordt. Dit kan je checken in het testmenu van de binnenunit bij de gemeten aanvoer.

Om het op te lossen kan je een veel lagere stooklijn instellen. Gezien jou eerdere setpoint zou met deze buiten temperaturen 27C wellicht al voldoende zijn, begin laag (bijvoorbeeld 0.1) en iets verhogen als je merkt dat de ingestelde kamertemperatuur niet gehaald wordt.

Succes!
Dankjewel voor de suggestie, ik heb de WP op stooklijn 0.1 gezet en even gekeken welk gedrag hij dan vertoont en dit is helaas niet anders dan een andere stooklijn. Hij geeft in het display aan dat zijn aanvoertemp 32 graden is en bij de WP meet ik de 27 graden die ook de temp sensor van het buffervat aangeeft.
We hebben gisteravond nog gekeken wat een nog veel hogere stooklijn van 0.7 graden zou doen (buitentemp was toen 2.5) en dan zou hij rond de 40 graden mogen stoken. Maar ook toen wou hij niet meer dan 32 graden aanvoeren en werd het buffervat 27 graden.

Huge EDIT: ik was te voorbarig. hij haalt op stooklijn 0.1 wel daadwerkelijk de 32 graden bij de koppelingen binnen en het buffervat!! Ik meet nu binnen eindelijk wat ook de aanvoertemp van de WP zelf aangeeft :o

[ Voor 5% gewijzigd door Aurum op 26-01-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:47
@Aurum begrijp ik het goed dat je met een stooklijn van 0.1 en de huidige buitentemperatuur een Ta van 32 graden hebt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 13:38
Als dat de minimale Ta is kan dat natuurlijk prima

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mogelijk (dat zou suf zijn), maar het verklaart geheel niet waarom diezelfde temperatuur met een andere stooklijn wél gehaald wordt.

Ik heb nog een hoop te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Denyo Ja, theoretisch zou dat kunnen. Maar het betreft begreep ik een nieuwbouwwoning met vloerverwarming. Dus een minimale Ta van 32 graden klinkt dan erg onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Ja de Ta staat op 32, en het minimum wat ingesteld is is 15 max 40 op het moment.

een Ta 32 graden is met een stooklijn van 0.1 en buitentemp van 7 graden echt totaal niet logisch. Volgens het boekje zou het ongeveer 25/27 ofzo iets moeten zijn.

We hebben dus geprobeerd met een stooklijn van 0.3 0.5 en 0.7 om te kijken of we verandering kregen in de aanvoertemp. En zelfs dus bij 0.1 blijft hij 32 graden aanleveren.

Enige wat nu dus anders is dan het plaatje wat ik postte, is dat nu wel daadwerkelijk de 32 graden ons huis binnenkomt :/ . Zelf ook echt geen idee wat hier gebeurd maar er klopt iets niet in ieder geval.

We laten hem nu in ieder geval voor de nacht op 0.1 staan en kijken hoelang hij aan staat (immers hij kan toch niet meer dan 3kw trekken dus het kan qua energieverbruik toch niet erger dan het al was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Aurum wat geeft de buitensensor van de wp-installatie voor een temperatuur aan? Klopt dat met de werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ps: je kunt eventueel ook een maximale of zelfs een vaste Ta van bv 28 graden instellen als tijdelijke oplossing.
Voor nieuwbouw icm vloerverwarming verwacht ik dat je met 28 graden in veel situaties ruim voldoende hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

edit: whoops, ik moest f5'en

[ Voor 94% gewijzigd door _ferry_ op 26-01-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:55
Gisteren zijn onze Jaga's met DBE zijn geplaatst op het verdiep in onze nieuwbouw woning. Voor de Jaga's is er een apart circuit met thermostaat in de badkamer.
Nu wou ik ze even testen en deed de thermostaat 0.5°C omhoog om de warmtepomp in gang te trekken (naar 16.5°C). De stooklijn heeft de installateur op 0.6 gezet, min 30°C, max 45°C. Met 6°C buitentemp en 16.5°C vraag temp zou de aanvoer onder de 30°C zijn, maar toch stond de warmtepomp volgas te geven en wou die 43°C water maken. De energie integraal stond ook op -180min.

In alle kamers stonden de Jaga's helemaal open. De ventilators gaan automatisch aan de radiator 28°C krijgt.

Heeft er iemand een idee waarom de warmtepomp volgas gaat en zo snel wil opstoken? Eenmaal de ventilators aangingen, was het na 10min al 17°C in de badkamer dus er is veel overshoot zo. En de warmtepomp staat dan lekker 3.5kW aan vermogen te verbruiken wat niet erg efficient is.

Zelfs bij 20°C vraag zou de aanvoer niet boven de 34°C mogen komen.
De vloerwarming op het gelijkvloers krijgt wel netjes 25°C aanvoer.

We hebben een 75/5 split met Unitower 78/5 met een uitbreidingsset voor 2 circuits (open verdeler met 2 pompen).
Thermostaat is een VRC700 beneden en VR91 boven. Instelling staat op thermostaat (uitgebreid op de VRC720)

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 27-01-2023 09:41 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zou eerst die stooklijn maar eens drastisch omlaag brengen (gewoon laag beginnen), en de Ta begrenzen op iets van 35 ofzo. We hebben het hier over een nieuwbouwwoning maar dat weet de warmtepomp niet. Zet het minimum ook maar naar iets van 20-22.

Verder weten we nu niet wat de instelling in de thermostaat is aangaande de ruimtecompensatie. Staat die op inactief, actief, of uitgebreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Aurum schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Dankjewel voor de suggestie, ik heb de WP op stooklijn 0.1 gezet en even gekeken welk gedrag hij dan vertoont en dit is helaas niet anders dan een andere stooklijn. Hij geeft in het display aan dat zijn aanvoertemp 32 graden is en bij de WP meet ik de 27 graden die ook de temp sensor van het buffervat aangeeft.
We hebben gisteravond nog gekeken wat een nog veel hogere stooklijn van 0.7 graden zou doen (buitentemp was toen 2.5) en dan zou hij rond de 40 graden mogen stoken. Maar ook toen wou hij niet meer dan 32 graden aanvoeren en werd het buffervat 27 graden.

Huge EDIT: ik was te voorbarig. hij haalt op stooklijn 0.1 wel daadwerkelijk de 32 graden bij de koppelingen binnen en het buffervat!! Ik meet nu binnen eindelijk wat ook de aanvoertemp van de WP zelf aangeeft :o
Nou na een nachtje slapen kan je nu een goed beeld zien van wat er gebeurde met de WP. Hij heeft nu voor het eerst gemoduleerd en is nu eindlijk afgestapt van dat hij perse 32graden aanvoertemp wilt aanvoeren.

Op het moment is de aanvoer 25.4 vanuit de buitenunit en ik meet bij het buffervat 25.3 en bij de vvw verdeler 25. Retour staat nu op 22.3 (ongeveer bij alle koppelingen en aangegeven door de buitenunit sensor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l-e8ranHB294pmScKmxGqnICaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is3DCEU9ttmBc1qTnGH7pnRF.jpg?f=fotoalbum_large

Alles wat hier gebeurd is natuurlijk niet logisch, en het grootste probleem wat er dus is. Is dat de WP bij iedere stooklijn toch 32 graden wilt aanvoeren maar dit niet haalt bij het buffervat (27graden) en daardoor dus ook op een hele hoge theoretisch systeem dT uitkomt (van 10). Ik begrijp dat hij dan dus niet terug wilt moduleren want hij verwacht waarschijnlijk een verhoogde retourtemp wat de dT verlaagd en hij dan dus gaat terugmoduleren.

Wat magisch dus nu wel is gelukt met een stooklijn van 0.1 omdat hij zomaar wel binnen in huis daadwerkelijk de 32 graden aantikt in het buffervat en daardoor denk dus ook na een paar uurtjes de betonvloer verzadigd heeft en er een hogere retour terugkomt waardoor hij is gaan terugmoduleren.

blijft een groot vraagstuk. En ik vermoed toch dat er iets kapot is in een unit. Vandaag maar weer de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster (en misschien ook @Aurum )
Een paar eerdere gevallen waarbij de gevraagde temperatuur aan de warmtepomp warmer was dan nodig, en die opgelost zijn:

Jan Zwanenburg7 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (sensor verkeerd bedraad, verkeerd systeemschema)
Nilvo in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (aanvoer en retour ergens omgedraaid)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Aurum Misschien heb je mijn vraag over het hoofd gezien: geeft de buitensensor van de wp-installatie de juiste buitentemperatuur aan? Wand zoals gezegd vind ik een Ta van 32 graden bij de huidige buitentemps i.c.m. een stooklijn van 0.1 vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:52:
Ik zou eerst die stooklijn maar eens drastisch omlaag brengen (gewoon laag beginnen), en de Ta begrenzen op iets van 35 ofzo. We hebben het hier over een nieuwbouwwoning maar dat weet de warmtepomp niet. Zet het minimum ook maar naar iets van 20-22.

Verder weten we nu niet wat de instelling in de thermostaat is aangaande de ruimtecompensatie. Staat die op inactief, actief, of uitgebreid?
Ik heb de ontbrekende informatie aan mijn post toegevoegd.
De thermostaat is een VRC700 beneden en VR91 boven. Ruimtecompenstatie staat op thermostaat (zelfde als uitgebreid bij de VRC720)
Voor de ventilator van de Jaga's te laten aangaan, is er minimaal 28°C aanvoer nodig. Ik zal de stooklijn eens aanpassen naar 0.3 of 0.4.
Als ik me goed herinner gaf de thermostaat aan dat de aanvoer 30-33°C was, maar de VZW AI gaf aan 47°C vraag en 42°C actueel. Ook het water door de verdeler voor de bovenverdieping voelde veel warmer aan als beneden. Ik had toevallig een IR meter bij, maar geen zwarte tape. In het weekend ga ik terug met een rolletje tape. De verdeler van de Jaga's heeft geen flow of temperatuur meter waar ik iets kan aflezen.

Voor de vloerwarming beneden staat de stooklijn en minimum aanvoer wel lager. En dat blijft goed. Daar vraagt het CV circuit maar 25°C en op de verdeler gaf de thermostaat ook netjes 25°C aan.
Proton_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:19:
@Broodro0ster (en misschien ook @Aurum )
Een paar eerdere gevallen waarbij de gevraagde temperatuur aan de warmtepomp warmer was dan nodig, en die opgelost zijn:

Jan Zwanenburg7 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (sensor verkeerd bedraad, verkeerd systeemschema)
Nilvo in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (aanvoer en retour ergens omgedraaid)
Bedankt. Ik ga dat eens opzoeken.
Het staat nu op systeemschema 8 en config VR70 adr1 op 1.

Dit hydrolisch schema kregen we door van de installateur en dit lijkt wel te kloppen toch?
https://docdro.id/T2gxFbF

@Adriaan71 Heb jij daar opmerkingen op? Bedankt om even te kijken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Franciesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:01:
@Aurum Misschien heb je mijn vraag over het hoofd gezien: geeft de buitensensor van de wp-installatie de juiste buitentemperatuur aan? Wand zoals gezegd vind ik een Ta van 32 graden bij de huidige buitentemps i.c.m. een stooklijn van 0.1 vreemd.
Excuus! vergeten bij het grote verhaal hierboven te zetten. De buitentemp die hij meet komt overeen met de waarde van een externe sensor voor andere doeleinden in Homeassist :)

Installatiebunder nagekeken en volgens mij zitten wij op aroTHERM plus All Electric Parallel met systeemschema 8, en 8 is ook ingesteld op de thermostaat. Sysflow sensor zit ook netjes in S5 zoals aangegeven in het schema.

[ Voor 17% gewijzigd door Aurum op 27-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster ik zou even in de installatiebundel / handleiding van VRC700 kijken of het niet stiekem schema 9 moet zijn met sysflow op de VR70, want het lijkt voor mij erg op Jan Zwanenburg7 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (al was dat een monoblock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-07 17:57
Advies gevraagd.
Hoe kan ik nu zorgen dat het mooi rustige beeld van vandaag ook bij lagere temperaturen (zoals gisteren) optreedt?
Moet de stooklijn omhoog, omlaag, iets anders?
Hij staat nu op 0,35.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqFr_JECaa2uj5hIyFSXxzQcAO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNZjtKXsQIUZ7T5RL3CW9NJ9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIkOdmgXDMQ-fvPfIDdtP0rG5lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYiy5ks0iXoV6tiHcxMIAGca.png?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 19:56
Heintje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:53:
Advies gevraagd.
Hoe kan ik nu zorgen dat het mooi rustige beeld van vandaag ook bij lagere temperaturen (zoals gisteren) optreedt?
Moet de stooklijn omhoog, omlaag, iets anders?
Hij staat nu op 0,35.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar met bepaalde buitentemperaturen en vochtigheidsgraad ontkom je er volgens mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
maharens schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar met bepaalde buitentemperaturen en vochtigheidsgraad ontkom je er volgens mij niet aan.
Het was ook erg mistig + vrij koud. Lastige combi. Maar het grote verschil in gedrag stoort me toch....

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Heintje stook je vrijwel continu met kamerbijschakeling op inactief of actief? Of juist op uitgebreid?
Het lijkt het laatste ("uitgebreid") te zijn en daarmee is bij mij het stookgedrag bij kouder weer ook wat onrustiger. Al ben ik er nog niet helemaal uit of dat puur visueel of ook nadelig voor het verbruik is.
Dit andere/onrustigere gedrag komt omdat de wp dan het warmteverlies van een bepaalde periode waarbij de wp uit staat moet compenseren (de thermostaat hysteresis van 0,3 graden). De wp gaat daarbij wat harder werken dan dat hij (vrijwel) continu blijft draaien op een lager pitje.

PS: met kamerbijschakeling op actief ipv uitgebreid moet ik de stooklijn wel iets verlagen om een te hoge kamertemperatuur te voorkomen. Een lagere stooklijn en dus lagere Ta zorgt over het algemeen ook voor een wat rustiger gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 19:56
Franciesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:29:
@Heintje stook je vrijwel continu met kamerbijschakeling op inactief of actief? Of juist op uitgebreid?
Het lijkt het laatste ("uitgebreid") te zijn en daarmee is bij mij het stookgedrag bij kouder weer ook wat onrustiger. Al ben ik er nog niet helemaal uit of dat puur visueel of ook nadelig voor het verbruik is.
Dit andere/onrustigere gedrag komt omdat de wp dan het warmteverlies van een bepaalde periode waarbij de wp uit staat moet compenseren (de thermostaat hysteresis van 0,3 graden). De wp gaat daarbij wat harder werken dan dat hij (vrijwel) continu blijft draaien op een lager pitje.

PS: met kamerbijschakeling op actief ipv uitgebreid moet ik de stooklijn wel iets verlagen om een te hoge kamertemperatuur te voorkomen. Een lagere stooklijn en dus lagere Ta zorgt over het algemeen ook voor een wat rustiger gedrag.
Zijn dit niet gewoon defrosts die hij ziet ? Een lagere Ta gaat daar niet veel aan helpen of heb ik het mis, hij gaat het dan zelfs. niet eens warm krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Is er iemand met een 105/6 400V ? Zie ik zo niet in de TS - veelal de 75.

75 zou hier qua capaciteit ook wel uitkunnen vermoedelijk, maar ik wil op 400V om optimaal de productie zonnepanelen te gebruiken en ik had het idee dat de unit met 2 fans bij zelfde vraag minder hard hoeft te werken en dus stiller is.

Er zit natuurlijk ergens een omslagpunt waarbij hij niet ver genoeg terug kan moduleren, maar we zijn er dit jaar ook achter gekomen dat de omslag van warm genoeg naar koud vrij rap gaat met de kortere dagen en hoe onze woning in elkaar zit. Dat nemen we dan voor lief.

Boven verwarmen we al met een lucht/lucht kanaalunit 5kW MHI en uitblaas op 3 kamers. Dus er is backup plus dat die dan van bovenaf in de zomer de warmte uit het huis kan trekken. Koelen met de vloerverwarming hoeft dus niet.

Vaillant heeft zo niet op mijn radar gestaan het afgelopen jaar, maar de /6 serie lijkt toch wel goede prestaties te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:52
Mijn Ebus adapter is binnengekomen zodat ik de thermostaat in Home Assistant kan uitlezen. Is er hier toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? De MQTT broker draait en ontvangt testberichten. Ook zie ik met Telnet dat de Ebus adapter berichten stuurt op het ip-adres, maar op één of andere manier wil de auto-discovery functie de adapter niet vinden. Als ik met de hand MQTT sensoren aanmaak vind de broker ze wel. Het lijkt dus ergens fout te gaan bij de EbusD integratie in home assistant.

@Anoniem: 27535, wij hebben hier een 105/6 staan. Achteraf gezien had de 75/6 waarschijnlijk ook uitgekund, maar het voordeel van de 105/6 is dat hij iets efficiënter is en behoorlijk stiller bij gelijk vermogen. Met de 2 ventilatoren is de flow per oppervlak gewoon lager. Nadeel is dat hij wel behoorlijk hoog is en daardoor springt hij in het oog. Het is dat mijn vrouw er inmiddels geen moeite meer mee heeft, anders zou ik hem omruilen. Ander nadeel is wel dat hij 180 kg weegt en je dus of 5 extra paar handen nodig hebt of een kraan/lift om hem te plaatsen.

[ Voor 36% gewijzigd door Nilvo op 27-01-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nilvo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:28:
Mijn Ebus adapter is binnengekomen zodat ik de thermostaat in Home Assistant kan uitlezen. Is er hier toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? De MQTT broker draait en ontvangt testberichten. Ook zie ik met Telnet dat de Ebus adapter berichten stuurt op het ip-adres, maar op één of andere manier wil de auto-discovery functie de adapter niet vinden. Als ik met de hand MQTT sensoren aanmaak vind de broker ze wel. Het lijkt dus ergens fout te gaan bij de EbusD integratie in home assistant.

@Anoniem: 27535, wij hebben hier een 105/6 staan. Achteraf gezien had de 75/6 waarschijnlijk ook uitgekund, maar het voordeel van de 105/6 is dat hij iets efficiënter is en behoorlijk stiller bij gelijk vermogen. Met de 2 ventilatoren is de flow per oppervlak gewoon lager. Nadeel is dat hij wel behoorlijk hoog is en daardoor springt hij in het oog. Het is dat mijn vrouw er inmiddels geen moeite meer mee heeft, anders zou ik hem omruilen. Ander nadeel is wel dat hij 180 kg weegt en je dus of 5 extra paar handen nodig hebt of een kraan/lift om hem te plaatsen.
Aha, topinfo! Dat geluid is precies wat we willen.
Die 180 kilo zal toch aan de muur kunnen hangen, maar inderdaad wel lastiger met installatie - hoewel monoblock op andere vlakken weer simpeler is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpixE-mLAfeyJQ_p9JX8Aw-1eCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGLGJzjeFpyEsOxreXFh13Na.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zou dan links naast deze komen. De binnenunit / verdeler vloerverwarming eronder in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Franciesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:29:

Hij staat op 'Uitgebreid' inderdaad. 'Actief' geeft hier minder comfort omdat de vloer dan kouder voelt op de een of andere manier.
Maar misschien werkt Actief wel beter als het echt koud is.

Ik vind het wel veel gedoe allemaal. Keteltje stoken was veel makkelijker.

En dan heb ik hier ook nog dat het systeem om de 2 minuten binnen aanslaat (de VV pomp) en dat het water dan via het buffervat gaat stromen (dat nog temperatuur heeft). Kan de bedoeling zijn, maar er is nergens wat over te vinden. Bij een ander forumlid moesten de printplaten in binnen- en buitenunit vervangen worden. Maar bij hem sloeg in die situatie de binnenunit echt aan, bij mij niet. Ik neem namelijk niet aan dat de binnenunit slechts 40w gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:52
@Anoniem: 27535,

De monoblock installatie is inderdaad echt heel simpel. Afhankelijk van het volume van de installatie is er ook geen buffervat nodig.

Heb je alle spullen al aangeschaft of nu vooral nog aan het uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_art
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 20:48
@jorne123
Beste,

Ik heb hetzelfde probleem hier met hetzelfde type installatie (VAILLANT AROTHERM VWL 75/5 AS S2 6,7KW
met BOILER VAILLANT UNITHERM 230V/1F en VAILLANT VRC 700 MET BUITENVOELER en WEERSAFHANKELIJKE REGELING, met in de twee slpkmers telkens een op/af thermostaat met zoneventiel)
.

Momenteel kom ik dagelijks uit aan een totaalverbruik van +/-55Kw per dag en dit door het hoge verbruik van de warmtepomp. Het betreft een nieuwbouwwoning (160M²) woonoppervlakte met vloerverwarming (overal).

Ik heb de waarden van mijn instellingen op basis van uw exceloverzicht genoteerd. Hieruit stel ik vast dat er aanzienlijke verschillen zijn in mijn settings t.o.v. die van u.
De vraag natuurlijk is te weten te komen welke setting ik dien te wijzigen om tot hetzelfde effect te komen, nl. een aanzienlijke verlaging van het verbruik waarbij we het toch aangenaam blijft in de woning en het water ook warm blijft.

Zijn er mensen die weten welke instellingen (zie gele kolom) verkeerd staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4XkmKg66iw5x3XehsJYt7kgyX8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xPqVxlrEuoK9v2z7BOCDBzE3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9_bJbj0LsL4FRxSxhutUNB4-vs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RHfxYKAYTh406UMxDzIaounR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2At-ad9ExPEDLq6l7uv-jh-V3I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hUi05wUuLUNVanq0oMVjSACM.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJjfZAEbC9eVbaz1tTFY5lymp2k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XhMS2fZAfzS9kxOHmcmFf695.png?f=fotoalbum_tile
jorne123 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:16:
Dag allemaal

Hierbij een volledig overzicht van de afgelopen dagen

De foto hieronder geeft een summary. Hierbij ook een link naar een excel die een volledige overzicht van alle info die uit de toestellen te halen is, waar het te halen is en dewelke de instellingen zijn.

Er is een zeer sterke verbetering zichtbaar. Met een verbruik, afhankelijk van temperatuur buiten, dat schommelt tussen tussen de 500w en 1200w.

Ik ga ervan uit (maar kan fout zijn) dat dit voornamelijk voortkomt uit de stooklijn van 0.1, die initieel op 0.6 (standaard voorstel van Vaillant) of 0.4 stond, waardoor de warmtepomp een te hoge aanvoertemperatuur ging maken (c40 graden, enkel te vinden in de binnenunit). Dit lijkt te leiden tot een compressor die op 99.9% draait, wat neerkomt op c3kw. Indien de aanvoertemperatuur van de warmtepomp lager is, bijv 28 graden, is het verbruik een 500 a 700w.

Er zijn zeker nog andere factoren die hierin spelen maar de impact van allemaal is me nog niet duidelijk.

Wat me verder nog opvalt
• Klein verschil in aanvoer en afvoer temperatuur aan de collectoren (0.5 tot 1 graad). Goed of slecht?
• Flow 1250l/h. Beter trager of sneller? (ik las ook 1600l/h)
• Een aantal mensen hebben hier ook het fluisterbedrijf ingeschakeld. Is dit aan te raden? Hoe zit dit net?
• Ik las ook dat @Adriaan71 zijn minimale aanvoer temp op 26 graden had, hier wil ook nog eens naar kijken en begrijpen
• -99°C systeemtemperatuur, @ErikRB , ik heb dit nagevraagd en dit zou een sensor zijn die ik niet in mijn installatie heb, nog niet duidelijk of dit echt iets uitmaakt
• Het verdiep lijkt niet net wel niet warm genoeg te geraken. Ga het proberen licht aan te passen door ofwel de stooklijn naar 0.15 (of de temperatuur iets hoger te brengen)

Ik zou zeer geïnteresseerd om de volledige set van setting eens naast een aantal anderen te leggen met een gelijkaardig systeem (en het lijkt me ook interessant voor nieuwe joiners), dus als iemand zich geroepen voelt mag je altijd je eigen settings bijvoegen in de excel sheet😊

Bedankt allemaal!

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
b_art schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:07:
@jorne123
Beste,

Ik heb hetzelfde probleem hier met hetzelfde type installatie (VAILLANT AROTHERM VWL 75/5 AS S2 6,7KW
met BOILER VAILLANT UNITHERM 230V/1F en VAILLANT VRC 700 MET BUITENVOELER en WEERSAFHANKELIJKE REGELING, met in de twee slpkmers telkens een op/af thermostaat met zoneventiel)
.

Momenteel kom ik dagelijks uit aan een totaalverbruik van +/-55Kw per dag en dit door het hoge verbruik van de warmtepomp. Het betreft een nieuwbouwwoning (160M²) woonoppervlakte met vloerverwarming (overal).

Ik heb de waarden van mijn instellingen op basis van uw exceloverzicht genoteerd. Hieruit stel ik vast dat er aanzienlijke verschillen zijn in mijn settings t.o.v. die van u.
De vraag natuurlijk is te weten te komen welke setting ik dien te wijzigen om tot hetzelfde effect te komen, nl. een aanzienlijke verlaging van het verbruik waarbij we het toch aangenaam blijft in de woning en het water ook warm blijft.

Zijn er mensen die weten welke instellingen (zie gele kolom) verkeerd staan?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]
Ik zie dat jouw boilertemperatuur op 62°C staat. Vanaf 55°C gaat hij over op het elektrisch elemenent. Ik zou de boiler op 50-55°C instellen. Hoe lager hoe meer rendement, maar te laag en je hebt een koude douche.

Ook staat jouw stooklijn te hoog voor vloerverwarming in een nieuwbouw. Ik zou beginnen met 0.2 stooklijn, 25°C min en 35°C max aanvoer.

Dit zou het verbruik goed moeten laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nilvo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:20:
@Anoniem: 27535,

De monoblock installatie is inderdaad echt heel simpel. Afhankelijk van het volume van de installatie is er ook geen buffervat nodig.

Heb je alle spullen al aangeschaft of nu vooral nog aan het uitzoeken?
Nog uitzoeken, na een jaar kijken naar mogelijkheden om met weinig impact aan de gang te gaan is de conclusie geweest dat dat niet werkt en gewoon alles goed moet en dus van de grond af weer opgebouwd moet worden.

Marmeren vloer eruit, radiatoren weg, inbouw bekastingen weg, elektra verbeteren, vloerverwarming erin, stuccen, schilderen, nieuwe vloer... en dan dus een warmtepomp.

Vorig jaar zat ik op Viessmann, heb naar Nibe gekeken, maar vind nu eigenlijk deze Vaillant ook wel interessant. Maar begin pas met de details uitzoeken dus heb er nog niet echt een gevoel bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
maharens schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Zijn dit niet gewoon defrosts die hij ziet ? Een lagere Ta gaat daar niet veel aan helpen of heb ik het mis, hij gaat het dan zelfs. niet eens warm krijgen?
Daar zullen zeker defrosts bij zijn (het stroomverbruik van de plaatjes is van het totale huis volgens mij). Maar het aantal defrosts wordt relatief wel kleiner als je "langzamer" stookt = met een lagere Ta en gedurende een langere tijd. En dat is wat ik bedoelde: een paar keer per dag gedurende een relatief korte tijd veel warmte produceren om de woning opnieuw op temperatuur te krijgen en vervolgens voor enkele uren min of meer te houden. Versus constant op een lager pitje stoken om de temperatuur te behouden.
Eigenlijk hetzelfde idee als wel of geen nachtverlaging toepassen.

Of de woning met een lagere Ta maar continu stoken warm blijft is een kwestie van uitproberen. Uiteindelijk gaat het om de warmte die totaal geproduceerd is per dag (of welk tijdbestek je ook wilt hanteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Heintje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Hij staat op 'Uitgebreid' inderdaad. 'Actief' geeft hier minder comfort omdat de vloer dan kouder voelt op de een of andere manier.
Maar misschien werkt Actief wel beter als het echt koud is.

Ik vind het wel veel gedoe allemaal. Keteltje stoken was veel makkelijker.

En dan heb ik hier ook nog dat het systeem om de 2 minuten binnen aanslaat (de VV pomp) en dat het water dan via het buffervat gaat stromen (dat nog temperatuur heeft). Kan de bedoeling zijn, maar er is nergens wat over te vinden. Bij een ander forumlid moesten de printplaten in binnen- en buitenunit vervangen worden. Maar bij hem sloeg in die situatie de binnenunit echt aan, bij mij niet. Ik neem namelijk niet aan dat de binnenunit slechts 40w gebruikt....
De vloer zal vast kouder aanvoelen bij "actief" omdat je dan een lagere Ta nodig hebt. Anderzijds heb je dan wel een stabielere vloertemperatuur. Als ik me niet vergis was b.v. @Gramser daar fan van. En zelf vind ik het ook wel een pluspunt.
Maar uiteraard is het persoonlijk wat je prefereert.
Dat die VV pomp om de 2 minuten aanslaat zul je iig ook veel minder merken als je vrijwel constant gaat verwarmen.

Meer gedoe weet ik niet. Als ik naar mezelf kijk ben ik veel meer bezig met het verbruik én gedrag van de wp dan dat ik voorheen bezig was met het verbruik én gedrag van de cv ketel. Daardoor valt vanalles op en probeer ik het e.e.a. verder te optimaliseren.
Maar wellicht is dat bij jou anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 10:23
[quote]Nilvo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:28:

Je zou de EbusD Edge kunnen proberen. Bij mij worden een aantal onderdelen van de ebus doorgegeven: de EbusD zelf, de HMU en na zelf een config file te hebben toegevoegd ook de thermostaat. Echter alles nog alleen lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
[...]

De vloer zal vast kouder aanvoelen bij "actief" omdat je dan een lagere Ta nodig hebt. Anderzijds heb je dan wel een stabielere vloertemperatuur. Als ik me niet vergis was b.v. @Gramser daar fan van. En zelf vind ik het ook wel een pluspunt.
Maar uiteraard is het persoonlijk wat je prefereert.
Dat die VV pomp om de 2 minuten aanslaat zul je iig ook veel minder merken als je vrijwel constant gaat verwarmen.

Meer gedoe weet ik niet. Als ik naar mezelf kijk ben ik veel meer bezig met het verbruik én gedrag van de wp dan dat ik voorheen bezig was met het verbruik én gedrag van de cv ketel. Daardoor valt vanalles op en probeer ik het e.e.a. verder te optimaliseren.
Maar wellicht is dat bij jou anders.
Mwah, ik vind “actief” het inmiddels net niet. Deze dagen stook ik gewoon WAR, maar als het weer warmer gaat worden gaat de binnencompensatie naar “uitgebreid”. Dan mag de WP gewoon uit en is het niet zo erg als de vloer wat afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nilvo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:28:
Welke ebus adapter heb je? Draait ebusd op een Linux variant, en welke versie is het?

Je kunt waarschijnlijk onder Raspbian (ubuntu, debian) met
journalctl -u ebusd
de logs bekijken.
Ook kan je in de configuratie http aanzetten, dan kun je makkelijk zien wat hij gevonden heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_art
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 20:48
Broodro0ster schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik zie dat jouw boilertemperatuur op 62°C staat. Vanaf 55°C gaat hij over op het elektrisch elemenent. Ik zou de boiler op 50-55°C instellen. Hoe lager hoe meer rendement, maar te laag en je hebt een koude douche.

Ook staat jouw stooklijn te hoog voor vloerverwarming in een nieuwbouw. Ik zou beginnen met 0.2 stooklijn, 25°C min en 35°C max aanvoer.

Dit zou het verbruik goed moeten laten zakken.
Bedankt voor het snelle antwoord.
Enig idee hoe ik de boilertemp. lager instel. Is dit op de "unitower" zelf of bij de instellingen van de thermostaat? :) Dan probeer ik het vanavond eens en zie ik wat het effect morgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-04 21:39
@Proton_
Dankjewel voor je tip, ik heb even moeten zoeken in het menu, op de VRC700 heet het blijkbaar niet kamerbijschakeling maar 'binnencompensatie'.
Als het goed is gaat de regeling nu dus rekening houden met de temperatuur in de woonkamer en minder vaak inschakelen.
Pagina: 1 ... 71 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic