• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:27
Dan zet je toch gewoon WAR aan? Dan gaat de WP ook vandaag gewoon aan hoor.

OhSunnyDay

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 20:15
Hallelujah!!! Zojuist is de Arostor VWL B 270/5 warmtepompboiler geleverd. Hebben we dit weekend weer wat te doen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
Nou, die afwijking neemt nog flink toe met hogere Ta (of langer stoken?). 30% voor de laatste koudere dagen:

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 10:38
@Zwartoog dat komt overeen met mijn observaties, de afwijking van de gemeten Ta lijkt bij mij niet-lineair te zijn, deze neemt toe naarmate de temperatuur hoger wordt.

Ik kwam circulerend over de boiler (55°C) op een deltaT van 1,5K terwijl de compressor stil stond. Tijdens opwarmen van de boiler gaf de AI een deltaT van 6,0 aan, dat zou dan in werkelijkheid dichter bij de 4,5K liggen. Komt wel ongeveer overeen met 30%.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:49
Is die dag cop van de AI berekend? Deze is namelijk niet uitleesbaar.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:52
Mijn Arotherm VWL 125/6A heeft vorig jaar 6080 Kwh gebruikt. Voor warmwater en koken nog 280 kuub gas.
Ik heb de WP op Bivalentie -7 staan. Wil ivm het prijplafond toch eens kijken of ik wat meer gas zal gebruiken.
Klopt het dat ik de plafond prijs van gas 1,45 naar KWh moet omrekenen dus 1,45 /9,769 = 0,148 €/Kwh
Dus ingegeven hoog stroom 0.87 x10 = 872
laag 0,715 x10= 715
CV 14,8 x 10 = 148.
houdt dit in dat wanneer de COP minder dan 4.83 is de CV het overneemt.

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-02 12:07
Tjebakka schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Ik weet niet of dit bij alle splitsystemen voorkomt. Vaillant komt niet standaard langs om dit op te lossen. Een simpele gebruiker kan dit checken doordat bij <5° buitentemperatuur de binnenunit heel regelmatig (om de paar minuten) op volle toeren gaat draaien. Het aantal bar zie je dan ook omhoog gaan. Het is niet aan te passen in de instellingen van de VRC720 of een andere thermostaat. De man van Vaillant moest twee printplaten vervangen. Eentje van de binnenunit en eentje van de buitenunit.
Ik heb een filmpje gemaakt wat bij mij gebeurt.
-Systeem staat stil.
Stroomverbruik totaal huis ongeveer 400w.
-De Grundfos-pomp slaat aan (ook de pomp in de mengverdeler: zijn gekoppeld en worden door de VR70 aangestuurd).
Stroomverbruik ongeveer 40w hoger.
-Binnenunit-display verandert niets aan. Ik hoor in de binnenunit ook niets gebeuren.
-Keteldisplay verandert niets aan.
-Alles gaat na ongeveer 2 minuten weer uit.
-Aanvoer op de VV-thermometer is 20, retour 18 of 19.
-Buffervat temperatuur zit boven de 20 graden.
- Dit gaat zo om de 2 minuten.

Mijn theorie is dat het buffervat benut wordt om de vloer zo lang mogelijk op temperatuur te houden, totdat de WP echt weer aan de slag moet. Maar ja... :)

Onderstaande foto is het display van de binnenunit gedurende die twee minuten.

[Voor 13% gewijzigd door Heintje op 20-01-2023 10:36]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Mipatje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:25:
Mijn Arotherm VWL 125/6A heeft vorig jaar 6080 Kwh gebruikt. Voor warmwater en koken nog 280 kuub gas.
Ik heb de WP op Bivalentie -7 staan. Wil ivm het prijplafond toch eens kijken of ik wat meer gas zal gebruiken.
Klopt het dat ik de plafond prijs van gas 1,45 naar KWh moet omrekenen dus 1,45 /9,769 = 0,148 €/Kwh
Dus ingegeven hoog stroom 0.87 x10 = 872
laag 0,715 x10= 715
CV 14,8 x 10 = 148.
houdt dit in dat wanneer de COP minder dan 4.83 is de CV het overneemt.
Hoeveel? Dat zou betekenen dat je hiervoor zo'n 3000m3 gas verstookte ongeveer. Hoe groot woon je? Ik verstook hier met L/L (nog) zo'n 1200 kWh op 140m2.

[Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 20-01-2023 10:47. Reden: Less is more, zo is de toon neutraal.]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MotorBeast iemand die een 125/6 nodig heeft, zit inderdaad hoogstwaarschijnlijk in een andere situatie dan jij.
Probeer minder te oordelen alsjeblieft :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ds23man
Ach, ik heb een 125, 75 en een 55...... :+ :+

• Zwartoog
ds23man schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:59:
Is die dag cop van de AI berekend? Deze is namelijk niet uitleesbaar.
Ja, op basis van aflezen energieopbrengst van de AI en de meterstand van de kWh meter. Sluitende COP's van de AI en de aangeleverde data heb ik nooit kunnen maken, ook niet op basis van de data die de AI zelf rapporteert.

• Zwartoog
Heb ook inmiddels een live COP draaien. Dat is tegelijkertijd bevredigend, alswel ontmoedigend met dit weer :Y)

Denk toch dat het netjes is voor mijn situatie: Ta=40 graden nu, buiten nat en koud, alleen radiatoren en oud huis.

• Gramser

Sneeuwvrij houden is gelukkig geen probleem!

OhSunnyDay

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:04
Zwartoog schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:35:
Nou, die afwijking neemt nog flink toe met hogere Ta (of langer stoken?). 30% voor de laatste koudere dagen:

[Afbeelding]
Ik zit eens naar je mooie overzicht te kijken, maar begrijp een aantal kolommen niet.
Als ik kijken naar de Dagstand AI en deze vergelijk met de dagopbrengst van je Kamstrup dan zijn deze nagenoeg gelijk aan elkaar. Die 2 zou je toch met elkaar moeten vergelijken?
Dus einde dag de stand van de AI opschrijven en de opbrengst van de Kamstrup. Of begrijp ik het verkeerd 8)7
Wat is de kolom 'AI' ? Is dat ook een dagopbrengst?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L, verwarming met Vaillant VWL 55/6 R290 monoblock

• Zwartoog
Bart_Denon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zit eens naar je mooie overzicht te kijken, maar begrijp een aantal kolommen niet.
Als ik kijken naar de Dagstand AI en deze vergelijk met de dagopbrengst van je Kamstrup dan zijn deze nagenoeg gelijk aan elkaar. Die 2 zou je toch met elkaar moeten vergelijken?
Dus einde dag de stand van de AI opschrijven en de opbrengst van de Kamstrup. Of begrijp ik het verkeerd 8)7
Wat is de kolom 'AI' ? Is dat ook een dagopbrengst?
Ja, komt door de manier van rapporteren van de AI, vergis me ook wel eens omdat het met huidige verbruik beide ruwe getallen bij elkaar in de buurt liggen.

De eerste 3 kolommen zijn de ruwe meterstanden die ik van de displays aflees.

Het "Verbruik" en "Dagopbrengst Kamstrup" zijn de verschillen tov de dag ervoor. De "Dagopbrengst AI" is de ruwe meterstand AI + Verbruik van die dag. De COP's zijn dan de dagopbrengst/verbruik.

In heel de Vaillant-WP-wereld wordt alleen gerapporteerd in "milieuwinst", niet in "energie-opbrengst". Ik denk dat ze je graag willen laten zien hoe goed je bent voor het milieu, door het verbruik van de energie-opbrengst af te trekken. Iedereen hier vind dat stom overigens omdat het een stuk informatie is waar je helemaal niets mee kunt, moet je met de hand het verbruik er weer bij optellen.

Het "Rendement" is overigens wel wat wij "COP" noemen.

• Bart_Denon
OK, maar wat is dan de afwijking die je meet of berekend?

De dagstand op de AI in kWh/d is toch de hoeveelheid afgegeven energie over de gehele dag en spring na 0.00 uur weer op 0.
Die lees je af van je AI. Een zelfde getal lees je ook af van je Kamstrup toch? Die 2 kan je toch 1:1 vergelijken?
Je Kamstrup houd toch ook geen rekening met het elektrische dagverbruik?

Als ik zo naar je data kijkt dan is de opbrengst = dagstand AI nagenoeg gelijk met de dagstand van je Kamstrup.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L, verwarming met Vaillant VWL 55/6 R290 monoblock

• Zwartoog
@Bart_Denon Het probleem is dat de warmtepomp niet goed meet. Mijn Ta-sensor van de warmtepomp, meet 0,7 K te hoog (ten opzichte van de Tr-sensor), en is dus te optimistisch. Ook kreeg ik op basis van louter de informatie uit de AI en VRC geen sluitende COP's (ofwel, zelf uitrekenen geeft iets anders), en als ik de door de AI opgegeven hoeveelheid gegenereerde warmte omrekende naar m³ gas, kwam ik op een veel hoger verbruik uit dan vorig jaar. Toen kwam er iemand die een COP van 10 las op zijn WP, en toen vond ik het welletjes, en heb een warmtemeter geïnstalleerd die nauwkeurig meet. En dan kom je op bovenstaande verschillen uit.

• Zwartoog
Flail schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:56:
@Zwartoog dat komt overeen met mijn observaties, de afwijking van de gemeten Ta lijkt bij mij niet-lineair te zijn, deze neemt toe naarmate de temperatuur hoger wordt.

Ik kwam circulerend over de boiler (55°C) op een deltaT van 1,5K terwijl de compressor stil stond. Tijdens opwarmen van de boiler gaf de AI een deltaT van 6,0 aan, dat zou dan in werkelijkheid dichter bij de 4,5K liggen. Komt wel ongeveer overeen met 30%.
Nog even hierover zitten denken, maar zo kun je het niet berekenen.

Via deze post:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

kun je het vermogen bepalen op basis van delta-T en het debiet.
vermogen [kW] = delta-T [K] * debiet [l/min] * 0,07

Bij een (extra) delta-T van 0,7 K en gemiddeld debiet 24,3 l/m kom ik uit op een fout van 1,2 kW te hoog, ofwel tijdens rondpompen zou hij al een warmteopbrengst van 1,2 kW meten. Die 1,2 moet je vermenigvuldigen met het aantal draaiuren van die dag.

Als ik dat retrospectief toepas op mijn data:

Dus: Verschil Abs = AI - Kamstrup, en Draaiuren afgeleid = Verschil abs / 1,2, en krijg je het aantal draaiuren per dag. Dat laatste heb ik niet gelogd, maar lijkt redelijk. Nachtverlaging en redelijk warm begin van de maand zijn de draaiuren laag. Met dalende temperatuur lopen de draaiuren op. Gisteren zaten er blijkbaar meer uren in een dag dan 24, wat inderdaad een indicatie is dat de afwijking groter wordt met hogere temperaturen.

Ik hou van sluitende data :*)

Data moet je net zo lang mishandelen tot deze bij verschillende manieren vragen dezelfde antwoorden geeft :P

[Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 20-01-2023 14:06]

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 16:43
@Zwartoog, als ik het goed begrijp dan is de flow dus eigenlijk praktisch gelijk tussen de Kamstrup en de AI. In dat geval kan het eigenlijk alleen in de temperatuurmeting zitten, of een sensor gekalibreerd/nauwkeurig is of niet. Weet iemand toevallig welk type er is toegepast in de cv-aanvoer en -afvoer leiding in de warmtepomp? Als het type bekend is kan je over het algemeen op de datasheet de maximale afwijking zien.

Een afwijking op de temperatuursensor geldt overigens ook voor de Kamstrup, maar gezien de functie daarvan warmteenergie-meten is zullen die sensoren behoorlijk nauwkeurig zijn.

Zelf gebruik ik op diverse plekken DS18B20 sensoren. Als indicatie ten opzichte van zichzelf heel redelijk, maar als vergelijk onderling niet zo heel geschikt, tenminste, het ligt er aan in welke toepassing. Een afwijking van tweemaal maximaal ±0,3 op een delta van stel 3°C kan immers heel groot zijn. Anderzijds is de temperatuur van een boiler met ±0,3 dan wel weer ruim voldoende om te zien of hij warm is of niet.

+3s staat overigens voor 3σ (sigma), wat weergeeft dat 99,72% van de sensoren in dat bereik vallen.

De Kamstrup zelf heeft overigens ook een meetnauwkeurigheid van ±3,7%

[Voor 7% gewijzigd door Nilvo op 20-01-2023 19:53]

• Nilvo
Zwartoog schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Draaiuren afgeleid = Verschil abs / 1,2, en krijg je het aantal draaiuren per dag.

[...]
Bovenstaande gaat alleen op als je weet dat de flow constant is. De berekening van 1,2 kW is immers afgeleid van het verschil van 0,7°C bij het debiet 24,3 l/m. Als het debiet hoger is, wat best zou kunnen bij hogere warmtevraag, dan zal het verschil immers ook groter zijn. Het is wat wat betreft geen lineair verband.
Daarbij doe ik overigens de aanname dat de Ta ongeveer gelijk is en dus de meetafwijking ook gelijk in beide situaties, of in ieder geval niet significant zal afwijken.

Ik weet niet of het bij u beschikbaar is/kan, maar als je bijvoorbeeld Home-assistant hebt draaien zou je de actuele data uit de Kamstrup kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een ESP8266 via m-bus. Op die manier heb je iets meer data beschikbaar om de analyses op te draaien. Ik weet niet of u het verbruik/opbrengst van de warmtepomp ook automatisch kunt uitlezen, maar anders kun je hele leuke analyses draaien op basis van de gecombineerde data, waarmee je de hypothese van 0,7°C correctie ook in grafiekvorm kan uitbeelden.

• Zwartoog
Nilvo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:42:
@Zwartoog, als ik het goed begrijp dan is de flow dus eigenlijk praktisch gelijk tussen de Kamstrup en de AI. In dat geval kan het eigenlijk alleen in de temperatuurmeting zitten, of een sensor gekalibreerd/nauwkeurig is of niet. Weet iemand toevallig welk type er is toegepast in de cv-aanvoer en -afvoer leiding in de warmtepomp? Als het type bekend is kan je over het algemeen op de datasheet de maximale afwijking zien.

Een afwijking op de temperatuursensor geldt overigens ook voor de Kamstrup, maar gezien de functie daarvan warmteenergie-meten is zullen die sensoren behoorlijk nauwkeurig zijn.

Zelf gebruik ik op diverse plekken DS18B20 sensoren. Als indicatie ten opzichte van zichzelf heel redelijk, maar als vergelijk onderling niet zo heel geschikt, tenminste, het ligt er aan in welke toepassing. Een afwijking van tweemaal maximaal ±0,3 op een delta van stel 3°C kan immers heel groot zijn. Anderzijds is de temperatuur van een boiler met ±0,3 dan wel weer ruim voldoende om te zien of hij warm is of niet.
[Afbeelding]
+3s staat overigens voor 3σ (sigma), wat weergeeft dat 99,72% van de sensoren in dat bereik vallen.

De Kamstrup zelf heeft overigens ook een meetnauwkeurigheid van ±3,7%
Klopt helemaal! De truuk is dan ook om dergelijke sensoren op elkaar te kalibreren, wat bij de Kamstrup ook is gebeurd. Vervangen mag alleen per paar. Als ik het zou moeten doen, dan zou ik er twee uitzoeken die op meerdere punten gelijk lopen. Nou ja, die Kamstrup is duur genoeg en gemaakt voor "betaald" verbruik te meten, dus ik neem aan dat ze het goed gedaan hebben. (Anderzijds, die VWL 75/6 was ook niet goedkoop, en een beetje functionele temperatuursensoren zijn zo duur niet.)
Nilvo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Bovenstaande gaat alleen op als je weet dat de flow constant is.
Als je één link hoger had geklikt, had je gezien dat de flow nagenoeg constant is. In ieder geval van de pomp zelf:
De berekening van 1,2 kW is immers afgeleid van het verschil van 0,7°C bij het debiet 24,3 l/m. Als het debiet hoger is, wat best zou kunnen bij hogere warmtevraag, dan zal het verschil immers ook groter zijn. Het is wat wat betreft geen lineair verband.
Voor zover ik heb gezien, houdt de VWL een constante (maximale) volumestroom. Die kanttekeningen die ik al in de post hierboven heb geplaatst.
Daarbij doe ik overigens de aanname dat de Ta ongeveer gelijk is en dus de meetafwijking ook gelijk in beide situaties, of in ieder geval niet significant zal afwijken.

Ik weet niet of het bij u beschikbaar is/kan, maar als je bijvoorbeeld Home-assistant hebt draaien zou je de actuele data uit de Kamstrup kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een ESP8266 via m-bus. Op die manier heb je iets meer data beschikbaar om de analyses op te draaien. Ik weet niet of u het verbruik/opbrengst van de warmtepomp ook automatisch kunt uitlezen, maar anders kun je hele leuke analyses draaien op basis van de gecombineerde data, waarmee je de hypothese van 0,7°C correctie ook in grafiekvorm kan uitbeelden.
U vraagt, wij draaien :Y) Zwartoog in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Mijn metertjes momenteel:

Vandaag nieuwe meter gehad met drie-fasen en ESMR5, geeft ook lekker veel informatie :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-02 23:08
Even mijn kennis van de aroTHERM PLUS en hybride bijspijkeren. (ik doe vooral split en all electric)

Ik had contact met iemand die alleen de 75/6, VR70 mengmodule, een scheidingsrelais en een 45 liter buffer heeft gekocht.

Volgens mij krijg je het niet aan de praat zonder VWZ AI. Of is het mogelijk om de VR70 voor dat doel te misbruiken?

(ja er mist meer dan alleen VWZ AI)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@busscherski inderdaad, zover ik weet is er een besturing nodig.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Denyo
Ik heb het een hele tijd geleden ook al eens gevraagd maar als hier iemand is die mijn installatie zou willen bekijken en inbedrijfstelling wil doen, stuur mij dan aub even een DM.
Gaat om een 75/6 en Arostor 270/5.

• Gramser
Offtopic, maar toch een soort verrassing: op 22 december subsidie voor de AWB (AroTHERM 55/6) aangevraagd, en vanochtend bericht dat de subsidie binnen een week op mijn rekening staat. Ik vind dat snel!

[Voor 4% gewijzigd door Gramser op 21-01-2023 07:41]

OhSunnyDay

• Nilvo
@Zwartoog, ik heb gisteren even bij mij in de AI gekeken en ook onze Ta en Tr lijken een afwijking te geven:
T0.40, Aanvoertemperatuur 26,2°C
T0.41, Retourtemperatuur 25,6°C
T1.70, Systeemtemperatuur 26,0°C

Wp Aanvoer Home Assistant (DS18B20) 25,1°C
Wp Retour Home Assistant (DS18B20) 25,0°C

De laatste twee sensoren zitten tussen de isolatie en de cv-buis op enige afstand van de warmtepomp. maar wel vergelijkbaar qua montage met de T1.70 Sysflow sensor.
Bovenstaande uitlezing was gedaan toen de warmtepomp al een kwartiertje aanstond. Omdat bij 100% war draait blijft de pomp draaien (1136 l/h) en is er dus constant flow en zou de temperatuur dus praktisch gelijk moeten zijn, buiten een klein beetje afkoeling in de wp na. Op het moment van aflezen stond de compressor stil.

Het valt overigens wel op dat geen van de sensoren het eens lijken te zijn met elkaar :F

In de handleiding van de VRC700 thermostaat staat het volgende, waaruit blijkt dat ook Vaillant weet dat hun meting niet zuiver is:
5.1.2 Weergave energieverbruik en
energieopbrengst
De thermostaat toont op het display en in de bijkomend
bruikbare app waarden over het energieverbruik en de
energieopbrengst.

De thermostaat geeft een inschatting van de waarden van de
installatie weer. De waarden worden o.a. beïnvloed door:
– Installatie/uitvoering van de CV-installatie
– Gebruikersgedrag
– Seizoensgebonden omgevingsomstandigheden
– Toleranties en componenten

Externe componenten, zoals bijv. externe CV-pompen of
kleppen en andere verbruikers en opwekkers in het huishouden blijven buiten beschouwing.
De afwijkingen tussen weergegeven en werkelijk energieverbruik of energie-opbrengst kunnen aanzienlijk zijn.

De gegevens over het energieverbruik of energie-opbrengst
zijn niet geschikt om energieafrekeningen te maken of te
vergelijken.

• Nilvo
@Gramser, dan was je mooi op tijd inderdaad. Tot 23-1 kan er even geen subsidie aangevraagd worden om welke reden dan ook.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De interne meting is eigenlijk alleen geschikt om kwalitatieve vergelijkingen (beter/slechter) tussen verschillende instellingen of stookseizoenen van dezelfde installatie te doen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:21
Nilvo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:10:
@Gramser, dan was je mooi op tijd inderdaad. Tot 23-1 kan er even geen subsidie aangevraagd worden om welke reden dan ook.
Misschien een domme vraag, maar verandert de hoogte van de subsidie ook in 2023? (Kan zowel hoger als lager worden.)

• Nilvo
@Rubbergrover1, zo ver ik zie is de subsidie voor de mono gelijk gebleven sinds 01-01-2022. De laatste update was gedaan op 20-12-2022 en zou dus wel accuraat moeten zijn.

Hetgeen wel is veranderd dat je nu subsidie kan krijgen op warmtepompen tot 400 kW.

De lijst: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:09
Ik merk met deze koude dagen dat onze gevraagde temperatuur niet gehaald wordt. Welke parameters moet ik precies aanpassen in het installateur menu? Enkel de stooklijn verhogen of moet ik ook nog naar iets anders kijken?

[Voor 19% gewijzigd door springfield89 op 21-01-2023 13:00]

• Nilvo
@springfield89
De stooklijn met 0,05 verhogen per halve dag is een goed begin. Ik zou de binnencompensatie dan wel tijdelijk op geen zetten. Op die manier draai je 100% weersafhankelijk en weet je zeker dat een naregeling van de thermostaat geen nadelige invloed heeft. Zodra je de juiste stooklijn hebt gevonden kun je de binnencompensatie weer terug zetten naar de oude stand.

Wat verder wel relevant is of de balans(waterzijdig inregelen) in de cv installatie wel goed is en of de warmtepomp pomp zijn vermogen dus kwijt kan. Verder is het nog interessant om te weten of de warmtepomp niet pendelt, maar dat kun je eigenlijk alleen goed zien met logging.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@springfield89
De gevraagde temperatuur, bedoel je daar de ruimtetemperatuur of watertemperatuur mee?
Draait je warmtepomp op vol vermogen? (linkerbalk op de besturing) -> dan is-ie te klein en moet de hulpverwarming erbij mogen komen. En/of je afgifte verbeteren, op lagere watertemperatuur is het maximumvermogen hoger.

Zo niet, dan stooklijn voorzichtig omhoog.

[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 21-01-2023 13:09]

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:09
Proton_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:08:
@springfield89
De gevraagde temperatuur, bedoel je daar de ruimtetemperatuur of watertemperatuur mee?
Draait je warmtepomp op vol vermogen? (linkerbalk op de besturing) -> dan is-ie te klein en moet de hulpverwarming erbij mogen komen. En/of je afgifte verbeteren, op lagere watertemperatuur is het maximumvermogen hoger.

Zo niet, dan stooklijn voorzichtig omhoog.
De ruimtetemperatuur. Gevraagd is 21 maar de thermostaat geeft 19,5 aan. We hebben ook vloerverwarming.
Ik heb geen linkerbalk op de besturing? Rechts zie ik wel een balk staan (kW) en die is maximaal.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@springfield89 dan kan je ook nog op de VRC720 (of andere thermostaat van dienst) zien wat de gevraagde watertemperatuur is en wat de werkelijke aanvoertemperatuur is. Als die een graad uit elkaar liggen (en je niet net een defrost oid gehad hebt) dan gaat de stooklijn verhogen niet helpen en moet je hulpverwarming zoeken.
Misschien een goed moment om appeltaart te bakken ;)

Heb je mengverdelers op je vloerverwarming? Mengen kan een paar honderd watt maximumvermogen schelen en wil je dus niet. Zie Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" : bij -2 heb je 9,4 kW op 35 graden en 8,0 kW op 55 graden.

[Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 21-01-2023 14:04]

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:09
Wel even een leuke vermelding waard dat @busscherski bij mij vorige week een Vaillant Arotherm 75/5 split met tower 78/5 heeft geinstalleerd. Super nette opstelling afgeleverd! Nu kan ik hier een beetje meelurken en lezen wat er zoal te tweaken valt :p

• Zwartoog
Nilvo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:06:
@Zwartoog, ik heb gisteren even bij mij in de AI gekeken en ook onze Ta en Tr lijken een afwijking te geven:

De laatste twee sensoren zitten tussen de isolatie en de cv-buis op enige afstand van de warmtepomp. maar wel vergelijkbaar qua montage met de T1.70 Sysflow sensor.
Bovenstaande uitlezing was gedaan toen de warmtepomp al een kwartiertje aanstond. Omdat bij 100% war draait blijft de pomp draaien (1136 l/h) en is er dus constant flow en zou de temperatuur dus praktisch gelijk moeten zijn, buiten een klein beetje afkoeling in de wp na. Op het moment van aflezen stond de compressor stil.

Het valt overigens wel op dat geen van de sensoren het eens lijken te zijn met elkaar :F

In de handleiding van de VRC700 thermostaat staat het volgende, waaruit blijkt dat ook Vaillant weet dat hun meting niet zuiver is:

[...]
Dat is ook flink! Jammer dat ze al niet de ambitie hebben om een redelijke meting te doen, maar zich tevreden stellen met een "zeer grove schatting".

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:20
Hoi Scifoflux
In mijn app kan ik wel zien dat hij gekoppeld is ,kan mijn zonnepanelen uitlezen en de opbrengst monitoren.
Ik zal in Sunny portal instellen dat hij 100% zonne energie mag gebruiken, hij staat nu op 75%.
Heb jij nog wel tijdvensters ingesteld wanneer hij normaal mag verwarmen ?
Ik heb in de Eebus instellingen, het warm water op ECO staan. Hier kan ik AUTO,Comfort of Eco instellen.
Sorry voor de laate reactie, maar ben alleen het weekend thuis.
scifoflux schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:27:
Dag Aad,

Bij mij werkt het toch naar behoren.
Mijn zonnenpanelen instalateur heeft de SMA config voor zijn rekening genomen.
En heeft ingesteld dat hij 100% zonne energie mag gebruiken als die beschikbaar is.

Ik heb de senso app van Viallant & daar zitten de strategie wel wat verstopt.
Open de app senso of multi-trac. Rechts vanonder staat er instellingen -> EEBus -> Zien dat u SMA vertrouwd & trusted is dan rechts boven instellingen drukken -> Hier kun je de twee strategieën kiezen wat hij doet met de data & berichten van SMA. Op de "i" kan je zien wat iedere strategie doet.
https://imgur.com/a/6J716kI

Je kan ook zien dat de koppeling gelukt is door op de beginscherm bij de "i" te drukken.
Vanonder kan je dan klikken voor de info van zonnenopbrengst fotovoltaïek etc...
Dat zijn grafieken van u zonnen-opbrengst.

Ik heb geen ervaring met de My Vaillant app. Ik wacht nog tot ze me overzetten.

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-01-2023 11:37. Reden: Quotefix]

• Jorikbvdh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-01 16:54
We hebben eindelijk de warmtepomp aan het werk gekregen, het was het verkeerde besturingskastje, alleen met ellenlange levertijden...
Nu heb ik een vraag, de warmtepomp staat hybride met mijn Remeha Avanta CV ketel, De uitgang van de warmtepomp gaat de cv ketel in en dan richting de radiatoren. Nu is de uitdaging dat de ketel Opentherm is en het Vaillant stuk (Warmtepomp, Besturing en thermostaat) Ebus. Weten jullie hoe ik de CV ketel kan aansturen via Ebus met een verloop o.i.d? In de thermostaat staat een functie 'Hybride Manager', dat de klus zou moeten kunnen klaren, maar alleen via Ebus. Wie kan me helpen?

• ds23man
Jorikbvdh schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:07:
We hebben eindelijk de warmtepomp aan het werk gekregen, het was het verkeerde besturingskastje, alleen met ellenlange levertijden...
Nu heb ik een vraag, de warmtepomp staat hybride met mijn Remeha Avanta CV ketel, De uitgang van de warmtepomp gaat de cv ketel in en dan richting de radiatoren. Nu is de uitdaging dat de ketel Opentherm is en het Vaillant stuk (Warmtepomp, Besturing en thermostaat) Ebus. Weten jullie hoe ik de CV ketel kan aansturen via Ebus met een verloop o.i.d? In de thermostaat staat een functie 'Hybride Manager', dat de klus zou moeten kunnen klaren, maar alleen via Ebus. Wie kan me helpen?
Dit gaat dus nooit werken, er bestaat geen Ebus naar OT. Vaillant kan een ander merk alleen maar aan/uit zetten en de ketel zal dan zijn eigen thermostaat moeten hebben. Verder kan je de WP NOOIT door de CV ketel lopen met deze sturing. Ze dienen parallel te staan met elk een terugslagklep of je moet een balansfles/vat gebruiken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nilvo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:06:

[...]
Hier meet ik ook grofweg een graad lager met de ds18b20 sensoren op de buis dan dat de WP meet, toch jammer. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon fatsoenlijk een temperatuur meting te doen. Elke pt of ntc voeler kan makkelijk binnen een paar tiende van een graad meten, eea afhankelijk van kabellengte en meetversterker/ADC.

• Bart_Denon
_ferry_ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Hier meet ik ook grofweg een graad lager met de ds18b20 sensoren op de buis dan dat de WP meet, toch jammer. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon fatsoenlijk een temperatuur meting te doen. Elke pt of ntc voeler kan makkelijk binnen een paar tiende van een graad meten, eea afhankelijk van kabellengte en meetversterker/ADC.
Het antwoord staat al in het bericht:
De laatste twee sensoren zitten tussen de isolatie en de cv-buis op enige afstand van de warmtepomp.
Een vergelijking tussen sensoren kun je natuurlijk alleen doen als de omstandigheden helemaal gelijk zijn dus ook plaatsing van sensoren dienen dan op dezelfde plek te zitten.
Ik zit ook op 1 graad verschil tussen de tsensor in de WP en een Ali express sensortje op de aanvoer buis in de trapkast.
Ik zie t probleem niet zo, super goed verklaarbaar: een fysiek verlies van temperatuur door de afstand WP en punt waar je meet en dan nog de toleranties per sensor.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ die nauwkeurigheid haal je alleen met minimaal een tweepuntskalibratie (tussen ruimteverwarming en SWW zit teveel verschil om met een eenpuntskalibratie weg te komen, zie ook de data van @Zwartoog ).

Dat heeft nogal impact op de productielijn en voor de werking maakt het geen klap uit :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bart_Denon schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Het antwoord staat al in het bericht:

[...]

Een vergelijking tussen sensoren kun je natuurlijk alleen doen als de omstandigheden helemaal gelijk zijn dus ook plaatsing van sensoren dienen dan op dezelfde plek te zitten.
Ik zit ook op 1 graad verschil tussen de tsensor in de WP en een Ali express sensortje op de aanvoer buis in de trapkast.
Ik zie t probleem niet zo, super goed verklaarbaar: een fysiek verlies van temperatuur door de afstand WP en punt waar je meet en dan nog de toleranties per sensor.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als de omstandigheden helemaal gelijk zijn kan ik inderdaad het exacte verschil bekijken. Maar nu zie ik gewoon in de grafiek dat hij lange tijd 31,x meet terwijl de WP 33 berekend en meet. Dat geeft voor mij wel aan dat er een afwijking is, en of dat 1, 1,5 of 2 graad is weet ik niet, maar het komt IIG niet door 3 meter leiding dat er zo'n verschil in zit.
Mijn sensoren zitten met wat thermal paste op de leiding getaped en dan nog 18mm buis isolatie er omheen.

Ik heb tientallen, misschien wel honderden pt1000 sensoren met bijbehorende meetversterkers (4-20mA output) in mijn handen gehad. En de fabrieksafwijking van een pt1000+bijbehorende versterker zat dan op tienden van een graad bij kamertemperatuur.
Waarschijnlijk vonden ze een indicatie voldoende, en daarom een eenvoudig meetcircuit gebruikt.

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2023 12:42]

• ds23man
Moet de eerste CV ketel nog tegenkomen die de temperaturen binnen een graad nauwkeurig meet....

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jorikbvdh inderdaad omschroeven naar aan/uit, het hulpverwarming-contact op de VWZ AI is zviw niet potentiaalvrij dus daar mag nog een scheidingsrelais tussen met 230V spoel.

De ketel heeft een driewegklep dus om te voorkomen dat de warmtepomp een flowstoring krijgt bij SWW door de ketel zul je de ketel een bypass moeten geven (optioneel met terugslagklep).
             + Ketel +
             |       |
+--- WP -----+-->|---+--+
|                       |
+--- afgifte -----------+

De ketel begrens je op vermogen op zijn minimum en stel je in op een graad of 60.

• Nilvo
Bart_Denon schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:29:
[...]

[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Wat betreft gelijke omstandigheden heeft u in de basis gelijk. Anderzijds weet je ook dat als de flow hoog genoeg is terwijl de warmtepomp uitstaat, de temperaturen in de leidingen met dezelfde flow binnen tiende van een graad dezelfde temperatuur zouden moeten hebben.

Als voorbeeld in mijn installatie, de pomp doet 1200 l/h (20 l/s) terwijl de afstand tussen de DS18B20 retour naar warmtepomp (Ta en Tr) naar DS18B20 aanvoer ongeveer 30 meter 28 mm buis bedraagt. De inhoud van deze leidingen is ongeveer 15 liter water. De tijd voordat alle sensoren hetzelfde beetje water hebben gemeten is ongeveer 0,6 seconde.
Ja de aanvoer sensor zal iets lager meten dan de retoursensor, simpelweg omdat er een warmteverlies is in de warmtepomp die buiten in de kou staat. Anderzijds zou het water in die 0,6 seconde geen 0,7 graden moeten afkoelen, anders is het warmtelek wel heel erg fors.

• Bart_Denon
@Nilvo Oneens mag je t met me zijn hoor. Ik hoef mn gelijk ook niet te krijgen. Ik wilde alleen aangeven dat het meten op 2 plaatsen met dus in sommige gevallen flinke lengtes buis gewoon verschillen gaat geven. Helemaal met verschillende sensoren die allemaal onderlinge afwijkingen hebben.
Maar ongeacht hoe snel de volume stroom van het water is heb je nu eenmaal te maken met transmissie van warmte, hoe goed je die buis ook isoleert. Helemaal over 30 meter.
Dan blijft de vraag over hoe je dit zou willen oplossen? Ik denk, accepteren zoals het is. Althans dat doe ik wel :)

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:24
Adriaan71 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:23:
Goede dag,

Ik heb zelf ook het volgende van Vaillant geïnstalleerd augustus 2020 en heb dus al een winter meegemaakt.

Mijn installatie is in eerste instantie opgebouwd als een hybrid maar moet te kennen geven dat ik afgelopen winter geen m3 gas gebruikt heb voor verwarming.

Wat inhoud een m3 besparing van 1200M3 op jaarbasis afgelopen winter.

Dus de volgende stap is nu kijken hoe ik het een en ander ga doen betreft SWW

Mijn installatie bestaat uit de volgende onderdelen.

- Combi ketel Vaillant Eco tec + VHR NL 35-38/5-5
- AroTherm split VWL 75/5 AS 230V
- Vaillant hydraulic station VWL 77/5 IS
- Senso Comfort VRC 720
- sensonet gateway VR921
- Buffervat Vaillant VPS R 100/1 M
- Vaillant Pompgroep zonder mengkraan DN 25 (1”)
- Vaillant VR70 F3 Modul 1 mengmodule

Mijn Wp en hydraulic module voed mijn buffer van 100 liter en mijn pompgroep regelt mijn flow wat ik nodig heb voor mijn woning. ( Hydraulische scheiding )

Zo kan je perfect je flow regelen voor je installatie voor de benodigde behoefte flow die je nodig hebt.

Heb ook een aantal inregel ventielen in mijn woning geplaatst om zo de flow perfect af te stellen voor bepaalde gedeeltes in mijn woning. Tevens heb ik ook nog mijn thermostaat knopen van mijn Jaga's convectoren waterzijdig ingeregeld .

Tenslotte zoekt het water de weg van de korte weerstand en zo is dat veel beter te sturen, kan je ook bepaalde stroming ruis onderdrukken in je radiatoren of leidingen.

Met mijn stooktabel speel ik in het stookseizoen met de behoefte warmte die ik nodig heb en kan zo ook nog iets spelen met mijn pompgroep kwa flow snelheid.

Afgelopen winter niet boven de 0.25 uitgeweest met mijn stooktabel.

Hou als referentie begaande grond 21 graden en een lekker comfortabel warme tegelvloer.

Draai s'nachts ook op fluistermodus waar ik begin seizoen begin op 40% en naarmate het kouder wordt kan ik dat wat gaan opvoeren wat nodig is.

Ik lees mijn installatie uit via de laptop met profiDIALOG van Vaillant. Zou kan ik alles wat ik heb gekoppeld met Ebus zien via mijn laptop.

Kan zo alle data punten zien van al mijn vaillant producten en ook alles zo inregelen en uitlezen.

Mijn woning is uit 1946 en heb mijn woning redelijk goed geïsoleerd.

Begaande grond vloerverwarming en eerste en tweede verdieping heb ik Jaga's DHB's hangen.

Afgelopen winter mijn woning perfect warm gehouden . Alles netjes op 21 graden.

Ik draai WAR en kamer bijschakeling uitgebreid

Inmiddels installatie aangepast naar ALL Electric sinds Maart 2021. Dus de Combiketel is gedemonteerd en verkocht.

Ook de gasaansluiting laten verwijderen.

Woning gasvrij.
Je klinkt als een echte Tweaker met al die tweaks aan je systeem. Ik haak aan op het feit dat ik ook op een wachtlijst sta voor een Vaillant Arotherm Plus 75/6 met een nieuwe HR ketel, maar ik hoop dat de wp het ook zonder ketel af kan en ik een warmwatervoorziening toevoeg om van het gas af te gaan. Hoe goed was jouw isolatie en afgiftesysteem toen je de wp kreeg?
Ik probeer in te schatten wat ik moet doen als of voordat die wp komt. Mijn huis is ook redelijk geisoleerd, maar niet meer dan dat, met ook weinig mogelijkheden om dat te verbeteren zonder erg grote ingrepen.

Hoe zat dat bij jou toen je over ging? Hoe groot is je huis, hoeveel gas verbruikte je, etc? Ik ben nieuwsgierig.

• Gramser
RBoss schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Je klinkt als een echte Tweaker met al die tweaks aan je systeem. Ik haak aan op het feit dat ik ook op een wachtlijst sta voor een Vaillant Arotherm Plus 75/6 met een nieuwe HR ketel, maar ik hoop dat de wp het ook zonder ketel af kan en ik een warmwatervoorziening toevoeg om van het gas af te gaan. Hoe goed was jouw isolatie en afgiftesysteem toen je de wp kreeg?
Ik probeer in te schatten wat ik moet doen als of voordat die wp komt. Mijn huis is ook redelijk geisoleerd, maar niet meer dan dat, met ook weinig mogelijkheden om dat te verbeteren zonder erg grote ingrepen.

Hoe zat dat bij jou toen je over ging? Hoe groot is je huis, hoeveel gas verbruikte je, etc? Ik ben nieuwsgierig.
Eind vorig jaar was @Adriaan71 hier nog erg actief, en hij installeert zelf systemen - dus hij is zeker een tweaker. Ik denk dat als je nog meer inleest in dit topic, je je antwoorden vanzelf gaat vinden. Vermoedelijk is @Adriaan71 zó druk, dat hij geen tijd meer heeft voor ons.. ;)

OhSunnyDay

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een 75/6 kun je in ieder geval een hoop woningen gasvrij warm houden. Al helemaal als de temperatuur op of boven het vriespunt blijft.
Maar in de FAQ staat daar meer dan genoeg over geschreven, berekeningen voor de benodigde capaciteit, waar je systeem aan moet voldoen, de do's en dont's etc. :)

• Denyo
Vandaag een mooie defrost day.

• Gramser
Welk model..?

OhSunnyDay

• Denyo
arotherm plus vwl 75/6

• ds23man
Hier niet, heb er eentje per 6 uur te pakken. Voordeel van een grote schuur opstelling.

• Gramser
Daar pakt ie flink wat vermogen zeg, voor een defrost. Mijn 55/6 pakt daar zo’n 1300W voor op een dag als vandaag. Met een defrost per anderhalf a twee uur.

Stooklijn op 0,35 en dat resulteert dan in 19 graden binnen.

OhSunnyDay

• Denyo
Dit zijn er acht in elf uur tijd, was hier vrij vochtig en vlak boven nul de hele dag.

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-02 12:39
Vannacht, tussen 0:00 en 12:00 had ik volgens my 18 defrosts te pakken, een per 40 minuten gemiddeld.
Ik vind het wel veel, maar het is/was wel relatief vochtig, en rond het vriespunt, en hij draaide de hele tijd op vol vermogen.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 14:20
Aad schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:56:
Hoi Scifoflux
In mijn app kan ik wel zien dat hij gekoppeld is ,kan mijn zonnepanelen uitlezen en de opbrengst monitoren.
Ik zal in Sunny portal instellen dat hij 100% zonne energie mag gebruiken, hij staat nu op 75%.
Ik heb in de Eebus instellingen, het warm water op ECO staan. Hier kan ik AUTO,Comfort of Eco instellen.

[...]
Bij mij staat die 100% ook in SMA.
Ik heb in de app ook deels ingesteld dat hij later 's morgens gaat verwarmen & onder de middag & 's avonds.
Vroeger stond die ingesteld van 07:00 - 22:00.
Maar merkte dat die in zomer bij veel zonne-opbrengst redelijk aggressief zijn boiler warm gaat houden. (wat eigenlijk niet hoefde).
Wij douchen ons bvb nooit 's morgens enkel 's middags & 's avonds.
Je gaat zien dat als je eco neemt, dat warmwater boiler bij lage opbrengst, zeer laat de boiler gaat verwarmen.
Bij bvb 46graden gaat hij nog niet naar 50graden gaan.
In de zomer gaat hij heel snel bij verwarmen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-02 22:30
Onderstaande screenshot toont hoe het er bij mij zondag uit zag (ook met een VWL 75/6 en een maximale buitentemperatuur van ca 2 graden).

Dit weekend heb ik wat geexperimenteerd met de kamerbijschakeling op "Aan" i.p.v. "Uitgebreid" en het screenshot van zondag is dan ook met die instelling. Het valt daarbij op dat de wp rustiger draait met minder hoge pieken. Op zich niks nieuws want dat hebben we in dit topic al eerder gezien.

Met de kamerbijschakeling op "Aan" heb ik wel de stooklijn moeten verlagen: oorspronkelijk stond hij bij mij op 0.30 maar dan wordt het door het continue draaien van de wp te warm binnen. Met 0.25 wordt het eigenlijk ook nog net te warm (iets van 0,5 graad meer t.o.v. mijn gewenste kamertemperatuur), maar 0.20 was weer net te laag gedurende de koudere nacht van zaterdag op zondag die rond de -2,5 graden was. Op zondag rond 12hr heb ik de stooklijn dan ook weer van 0.20 naar 0.25 gezet (duidelijk te zien in het screenshot).

Ik draai nog even door met de huidige instellingen om hopelijk een wat completer beeld te krijgen of ik de voordelen op vind wegen tegen de nadelen: een wat te hoge kamertemperatuur en misschien daardoor toch ook een wat hoger dagverbruik? Dit laatst blijft moeilijk te vergelijken omdat de omstandigheden van dag tot dag nooit 100% identiek zijn.

• Gramser
Ik vond de mijne met de binnencompensatie op "Aan" niet zoveel doen. Om hem zo rustig mogelijk te laten draaien staat hij bij mij op 100%WAR nu, maar als het weer actiever boven nul komt zet ik 'm denk ik op "uitgebreid". Ik zoek nog even naar de meerwaarde van "Aan".

OhSunnyDay

• Denyo
@Gramser Die pieken komen hoofdzakelijk door het weer snel opstoken naar 29 graden Ta na de defrost. Ik heb geen buffer draait rechtstreeks op de vloerverwarming.
Tijdens een defrost zie ik de retour temperatuur ongeveer 1 a 1,2 graad zakken.

• ds23man
Gramser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:52:
Ik vond de mijne met de binnencompensatie op "Aan" niet zoveel doen. Om hem zo rustig mogelijk te laten draaien staat hij bij mij op 100%WAR nu, maar als het weer actiever boven nul komt zet ik 'm denk ik op "uitgebreid". Ik zoek nog even naar de meerwaarde van "Aan".
Op standje Aan past ie de stooklijn slechts aan op de ingestelde wens. De ruimtetemperatuur doet dan niet mee. Dat gebeurd pas op standje uitgebreid.

• Zwartoog
Over WAR en stooklijn en dergelijke: volgens mij wordt deze alleen temperatuur gestuurd. Terwijl het huis op een dag van 5 graden een andere temperatuur nodig heeft bij nat weer (en/of wind) dan bij droog, zonnig weer. Hierdoor staat mijn stooklijn eigenlijk altijd wat hoger dan vaak nodig. Of we draaien de thermostaat een halve graad hoger (verhoogt ook de stooklijn, tijdelijk).

Dat zou natuurlijk intelligenter kunnen, maar is natuurlijk ook ween een stapje complexiteit erbij.

• Gramser
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Op standje Aan past ie de stooklijn slechts aan op de ingestelde wens. De ruimtetemperatuur doet dan niet mee. Dat gebeurd pas op standje uitgebreid.
Maar dan zou het feitelijk niet uitmaken welke stooklijn ik toepas, in standje "Aan"..?

OhSunnyDay

• Gramser
Denyo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:40:
@Gramser Die pieken komen hoofdzakelijk door het weer snel opstoken naar 29 graden Ta na de defrost. Ik heb geen buffer draait rechtstreeks op de vloerverwarming.
Tijdens een defrost zie ik de retour temperatuur ongeveer 1 a 1,2 graad zakken.
Zelfde hier, ook geen buffer en rechtstreeks op vvw.

OhSunnyDay

• Franciesco
Zwartoog schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:57:
Over WAR en stooklijn en dergelijke: volgens mij wordt deze alleen temperatuur gestuurd. Terwijl het huis op een dag van 5 graden een andere temperatuur nodig heeft bij nat weer (en/of wind) dan bij droog, zonnig weer. Hierdoor staat mijn stooklijn eigenlijk altijd wat hoger dan vaak nodig. Of we draaien de thermostaat een halve graad hoger (verhoogt ook de stooklijn, tijdelijk).

Dat zou natuurlijk intelligenter kunnen, maar is natuurlijk ook ween een stapje complexiteit erbij.
Die wat te hoge stooklijn voor de meest voorkomende buitentemperaturen heb ik ook en heeft me aan het denken gezet mede n.a.v. mijn experiment (aan/actief versus uitgebreid) van afgelopen weekend.
Omdat mijn thermostaat in de keuken hangt die op het westen en noorden ligt heb ik van opwarming door zoninval nauwelijks "last".

Het liefst zou ik 1 instelling willen toepassen die in alle gevallen "de beste" is, maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar. Daarom denk ik er aan om het volgende te gaan uitproberen t.o.v. mijn huidige instelling met stooklijn 0.30 en kamerbijschakeling op uitgebreid:
  • bij niet al te koude buitentemperaturen van zeg 3 graden boven nul en meer overdag en max enkele graden vorst in de nacht: kamerbijschakeling uitgebreid met stooklijn 0.25. De lage stooklijn zorgt voor een lage Ta en daardoor relatief lange runs wat comfortabel en bovendien goed voor een laag stroomverbruik is. Daarnaast zal de wp uitschakelen bij deze stand als de gewenste kamertemperatuur bereikt is en ontstaat er dus geen overshoot.
  • als het kouder is (dus temperaturen gedurende de dag van op en onder nul en in de nacht matige vorst): kamerbijschakeling op actief met de stooklijn ook op 0.25. Een stooklijn van 0.25 was bij mij i.c.m. "Uitgebreid" niet voldoende om bij -7 graden in de nacht de gewenste kamertemperatuur te behouden. Vermoedelijk (mede) omdat de wp dan soms een paar uur uit gaat na behalen van de temperatuur en daarna harder moet werken om de boel weer op temp te krijgen. Omdat bij de stand "Actief" de wp in deze weersituatie vermoedelijk continue blijft draaien hoop ik dan wel voldoende te hebben aan 0.25. Een overshoot in kamertemperatuur verwacht ik in deze situatie niet of nauwelijks
Als we nog een keer een koude periode krijgen met overdag temperaturen op of onder nul ga ik bovenstaande tweede bullit eens uittesten.

• Wim Leers
  • Laatst online: 03-02 17:38
Aad schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:56:
Hoi Scifoflux

[...]
Heb je de verwarmingsmodus op "auto" of "comfort" staan? Bij auto zou hij moeten gaan optimaliseren, zie https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/.
scifoflux schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Bij mij staat die 100% ook in SMA.
Ik heb in de app ook deels ingesteld dat hij later 's morgens gaat verwarmen & onder de middag & 's avonds.
Vroeger stond die ingesteld van 07:00 - 22:00.
Maar merkte dat die in zomer bij veel zonne-opbrengst redelijk aggressief zijn boiler warm gaat houden. (wat eigenlijk niet hoefde).
Wij douchen ons bvb nooit 's morgens enkel 's middags & 's avonds.
Je gaat zien dat als je eco neemt, dat warmwater boiler bij lage opbrengst, zeer laat de boiler gaat verwarmen.
Bij bvb 46graden gaat hij nog niet naar 50graden gaan.
In de zomer gaat hij heel snel bij verwarmen.
Wat is het effect dat je waarneemt bij 100%? Ik neem aan dat de de verwarming niet enkel aanspringt als 100% van de benodigde elektriciteit voor de WP uit je PV komt, want dat gaat in de winter nogal tegenvallen :+

Ook bij jou ben ik vooral benieuwd of je de verwarmingsmodus op "auto" of "comfort" hebt staan?

• Wim Leers
Overigens: wat betreft de SMA Home Manager 2.0 en de koppeling met Vaillant warmtepompen is er een heel interessant thread op het Duitstalige forum photovoltaikforum.com, en met name dan deze enkele weken geleden, waarbij iemand een (zeldzaam?) helder antwoord van Vaillant kreeg:
The problem you described that the Vaillant heat pump cannot be paired with the Sunny Home Manager is due to the configuration of the Vaillant system. After examination by Vaillant, the hot water circuit of the Vaillant system is deactivated in your system. However, the Vaillant system currently expects an activated hot water circuit to support EEBUS energy management with SMA, as energy management is primarily designed to overload the hot water tank. Vaillant is currently working on a solution with which systems with hot water circuit deactivated also support EEBUS energy management with SMA. A corresponding software update of the Vaillant system is planned for Q2/2023.
https://www.photovoltaikf...ostID=2941360#post2941360

en 10 dagen geleden dit:
Just received an email from SMA that next week or the week after next I have a beta version 2.12.1. R is applied to the HM2.

Features: Optimization of EEBUS applications (e.g. when used with Vaillant communication unit VR 920 or VR 921)

I'm curious and will report
— https://www.photovoltaikforum.com/thread/147714-sunny-homemanager-2-0-und-vaillant-vr921/?postID=2953412#post2953412

[Voor 17% gewijzigd door Wim Leers op 23-01-2023 14:06]

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Die wat te hoge stooklijn voor de meest voorkomende buitentemperaturen heb ik ook en heeft me aan het denken gezet mede n.a.v. mijn experiment (aan/actief versus uitgebreid) van afgelopen weekend.
Omdat mijn thermostaat in de keuken hangt die op het westen en noorden ligt heb ik van opwarming door zoninval nauwelijks "last".

Het liefst zou ik 1 instelling willen toepassen die in alle gevallen "de beste" is, maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar. Daarom denk ik er aan om het volgende te gaan uitproberen t.o.v. mijn huidige instelling met stooklijn 0.30 en kamerbijschakeling op uitgebreid:
  • bij niet al te koude buitentemperaturen van zeg 3 graden boven nul en meer overdag en max enkele graden vorst in de nacht: kamerbijschakeling uitgebreid met stooklijn 0.25. De lage stooklijn zorgt voor een lage Ta en daardoor relatief lange runs wat comfortabel en bovendien goed voor een laag stroomverbruik is. Daarnaast zal de wp uitschakelen bij deze stand als de gewenste kamertemperatuur bereikt is en ontstaat er dus geen overshoot.
  • als het kouder is (dus temperaturen gedurende de dag van op en onder nul en in de nacht matige vorst): kamerbijschakeling op actief met de stooklijn ook op 0.25. Een stooklijn van 0.25 was bij mij i.c.m. "Uitgebreid" niet voldoende om bij -7 graden in de nacht de gewenste kamertemperatuur te behouden. Vermoedelijk (mede) omdat de wp dan soms een paar uur uit gaat na behalen van de temperatuur en daarna harder moet werken om de boel weer op temp te krijgen. Omdat bij de stand "Actief" de wp in deze weersituatie vermoedelijk continue blijft draaien hoop ik dan wel voldoende te hebben aan 0.25. Een overshoot in kamertemperatuur verwacht ik in deze situatie niet of nauwelijks
Als we nog een keer een koude periode krijgen met overdag temperaturen op of onder nul ga ik bovenstaande tweede bullit eens uittesten.
Volgens mij schakelt hij niet uit bij het behalen van de wenstemperatuur, als de compensatie op "Aan" staat. Hij regelt wel de Ta omlaag. Pas op "uitgebreid" gaat hij echt uit.

OhSunnyDay

• Franciesco
@Gramser klopt, en dat staat toch ook in mijn post? Of heb ik ergens een typo gemaakt?

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 14:20
Wim Leers schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Heb je de verwarmingsmodus op "auto" of "comfort" staan? Bij auto zou hij moeten gaan optimaliseren, zie https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/.

[...]

Wat is het effect dat je waarneemt bij 100%? Ik neem aan dat de de verwarming niet enkel aanspringt als 100% van de benodigde elektriciteit voor de WP uit je PV komt, want dat gaat in de winter nogal tegenvallen :+

Ook bij jou ben ik vooral benieuwd of je de verwarmingsmodus op "auto" of "comfort" hebt staan?
Wim, je kan best de (i) knop gebruiken in de app.
Daar staat alles uitgelegd wat strategieen doen.
Ikzelf heb geen buffervat voor de VVW, dus maakt voor mij niet uit welke strategie voor verwarming.
Heb deze in auto staan.
Mocht je een buffervat hebben, dan zal hij bij overschot u buffervat gaan opwarmen voor 's avonds te gebruiken bij warmtevraag.

Mijn boiler op de WP staat ingesteld op 50graden. En heb deze ook later ingesteld om op te warmen naar 50graden via de app. Omdat wijzelf nooit douchen 's morgens & de resterende warmte in boiler meer dan volodende is. Nu in de winter zie je dat de boiler zijn temperatuur lager durft zakken naar 46graden en daar even blijft "parkeren".

In de zomer bij overproductie van PV, zie je dat het warmwater warmer wordt & heel snel gaat opwarmen bij zonnig weer & hoge opbrengst.

screenshot meer info over strategie:
https://imgur.com/a/TcYu5qh

• ds23man
Gramser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Volgens mij schakelt hij niet uit bij het behalen van de wenstemperatuur, als de compensatie op "Aan" staat. Hij regelt wel de Ta omlaag. Pas op "uitgebreid" gaat hij echt uit.
Zoek even terug in dit draadje, ik heb het al een paar keer uitgelegd:

In standje actief heb je GEEN thermostaat, de ingestelde WENS stelt de TOTALE stooklijn bij t.o.v. 20 graden. Zet je de wens lager, gaat de totale stooklijn lager en visa versa. In stand UITGEBREID gaat de actuele ruimtetemperatuur meespelen, je hebt dan wel een thermostaat functie.

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:03:
@Gramser klopt, en dat staat toch ook in mijn post? Of heb ik ergens een typo gemaakt?
Excuses, je hebt gelijk. Ik dacht het te lezen in de eerste bullit maar die gaat ook over standje "uitgebreid" :F

OhSunnyDay

• Gramser
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Zoek even terug in dit draadje, ik heb het al een paar keer uitgelegd:

In standje actief heb je GEEN thermostaat, de ingestelde WENS stelt de TOTALE stooklijn bij t.o.v. 20 graden. Zet je de wens lager, gaat de totale stooklijn lager en visa versa. In stand UITGEBREID gaat de actuele ruimtetemperatuur meespelen, je hebt dan wel een thermostaat functie.
Ik weet het, we hebben het er al vaker over gehad. Maar wat me nu even bezighoudt, is de stooklijn die ik dan al zelf heb ingesteld. Wat doet hij daar dan mee in stand "actief" ?

OhSunnyDay

• ds23man
Gramser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik weet het, we hebben het er al vaker over gehad. Maar wat me nu even bezighoudt, is de stooklijn die ik dan al zelf heb ingesteld. Wat doet hij daar dan mee in stand "actief" ?
Simpel, je hebt je stooklijn bepaald bij een wens van 20 graden. Zetje de wens op 21 graden dan verhoogt hij de stooklijn die bij 21 graden hoort.

• Gramser
Ik denk dat ik dat snap. Het klinkt mij dan eigenlijk als een stand waarbij je wel snel een aanpassing aan de kamertemperatuur wil doen maar niet wil dat de wp uit gaat als de wenstemeratuur al is bereikt.

Stooklijnaanpassing voor luie mensen eigenlijk.

OhSunnyDay

• Wim Leers
scifoflux schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Wim, je kan best de (i) knop gebruiken in de app.
Daar staat alles uitgelegd wat strategieen doen.
Ikzelf heb geen buffervat voor de VVW, dus maakt voor mij niet uit welke strategie voor verwarming.
Heb deze in auto staan.
<knip>
screenshot meer info over strategie:
https://imgur.com/a/TcYu5qh
Wow! Dit komt allesbehalve overeen met https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/, waar er letterlijk geclaimd wordt dat het moment van verwarming van de vloer *verplaatst* wordt naar het meest efficiënte moment a.d.h.v. verwachte zonneschijn… Wel … ik zou zweren dat dit er vroeger niet stond, maar nu zeggen ze inderdaad dit voor verwarmingsmodus auto:
[quote]
Als er ongebruikte elektriciteit aanwezig is, wordt uw bufferopslag verwarmd tot maximaal + 10 graden boven de gewenste temperatuur en wordt de beschikbare zonnestroom optimaal benut."

Goed om weten dat dit in de app glashelder uitgelegd wordt!

• Ke!zer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 09:50
Hoi allemaal, hoe zit dat bij jullie verbruik kwa aantallen Kwh? Ik ben nu noodgedwongen ff weer op gas (cont) te gaan verwarmen, opdat ik al aan mijn energieplafond zit deze maand helaas. pfff maar gelukkig ga ik binnenkort over op dynamische energie prijzen. wel een rare bedoeling zo met die plafond.

• Gramser
Zeker raar. Lekkere energietransitie als je elektraverbruik je ertoe aanzet weer op gas over te stappen.

OhSunnyDay

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-01 20:33
Hoe komen jullie aan de gegevens om de COP te berekenen?
Kan ik deze ergens in de thermostaat vinden?

• Denyo
@Ke!zer Hier hebben we gelukkig de salderingsregeling nog voor, overschot aan zonnepanelen liggen.

• Franciesco
@Ke!zer Het is me niet duidelijk wat je wilt weten, maar een gooi: het stroomverbruik van mijn warmtepomp en warmtepompboiler samen is deze maand tot nu toe ca 310kWh.

Totaal stroomverbruik deze maand na aftrek van wat ik teruggeleverd heb is ca 730kWh (totaal 164kWh stroom opgewekt welke deels direct verbruikt is).
Dat is dus ver boven het prijsplafond van januari, maar komt voor een groot gedeelte doordat ik ook 2 elektrische auto’s heb. Het scheelt dat zolang je geen jaarafrekening krijgt of overstap het plafond mee mag nemen van de ene maand naar de andere. De stroomopwekking van mijn panelen zal immers flink toenemen als de zonnigere en langere dagen weer aanbreken.

@monesj de COP (rendement genoemd door Vaillant) kun je aflezen in de besturingsunit, niet in de thermostaat: menu —> verkregen energie
De betrouwbaarheid van de waarde is wel beperkt weten we inmiddels.

[Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 23-01-2023 19:17]

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-01 20:33
Franciesco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
@Ke!zer Het is me niet duidelijk wat je wilt weten, maar een gooi: het stroomverbruik van mijn warmtepomp en warmtepompboiler samen is deze maand tot nu toe ca 310kWh.

Totaal stroomverbruik deze maand na aftrek van wat ik teruggeleverd heb is ca 730kWh (totaal 164kWh stroom opgewekt welke deels direct verbruikt is).
Dat is dus ver boven het prijsplafond van januari, maar komt voor een groot gedeelte doordat ik ook 2 elektrische auto’s heb. Het scheelt dat zolang je geen jaarafrekening krijgt of overstap het plafond mee mag nemen van de ene maand naar de andere. De stroomopwekking van mijn panelen zal immers flink toenemen als de zonnigere en langere dagen weer aanbreken.

@monesj de COP (rendement genoemd door Vaillant) kun je aflezen in de besturingsunit, niet in de thermostaat: menu —> verkregen energie
De betrouwbaarheid van de waarde is wel beperkt weten we inmiddels.
Bedankt.
COP van 4,4

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
216 kWh in de warmtepomp, 164 in de auto, 553 kWh totaal deze maand tot zo ver.
Het prijsplafond is voor mij overigens niet erg relevant.

• chosen1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:03
Vraagje voor de kenners:

We hebben staan:
- AroTHERM Plus 75/6
- MEH 97/6
- uniSTOR VIH RW300
- (buffervat VPS R100 in back-order)
- sensoCOMFORT
- VVW in nieuwbouw woning

De instellingen:
- Min aanvoer: 21
- Max aanvoer: 39
- Binnencomp: uitgebreid
- Stooklijn: 0.20

Ik had bij wijze van experiment de stooklijn op adaptief gezet. Nu merkte ik dat de aanvoer opeens kouder aanvoelde dan de retour leiding.
De sensoCOMFORT zei dat de actuele aanvoer temperatuur 18 graden was (de buis voelde veel kouder aan, de collector van de VVW ook).

Nu vraag ik me af of, door de adaptieve stooklijn aan te zetten, de warmtepomp op 1 of andere manier water kouder dan de binnentemperatuur aan het rondpompen was door mijn VVW (en dus effectief aan het koelen was ipv opwarmen)...

We zijn nog wat aan het zoeken naar de optimale instellingen. Onze installateur kent er zelf weinig van en tijdens de opstart door Vaillant is er niets van instellingen aangepast.

• ds23man
chosen1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:56:
Vraagje voor de kenners:

We hebben staan:
- AroTHERM Plus 75/6
- MEH 97/6
- uniSTOR VIH RW300
- sensoCOMFORT

De instellingen:

Ik had bij wijze van experiment de stooklijn op adaptief gezet. Nu merkte ik dat de aanvoer opeens kouder aanvoelde dan de retour leiding.
De sensoCOMFORT zei dat de actuele aanvoer temperatuur 18 graden was (de buis voelde veel kouder aan, de collector van de VVW ook).

Nu vraag ik me af of, door de adaptieve stooklijn aan te zetten, de warmtepomp op 1 of andere manier water kouder dan de binnentemperatuur aan het rondpompen was door mijn VVW (en dus effectief aan het koelen was ipv opwarmen)...

We zijn nog wat aan het zoeken naar de optimale instellingen. Onze installateur kent er zelf weinig van en tijdens de opstart door Vaillant is er niets van instellingen aangepast.
Die adaptieve stooklijn is hier al een aantal keren voorbij gekomen. In de praktijk werkt die in ons zeeklimaat niet omdat we teveel en te snelle temperatuurschommelingen hebben. Dus direct weer uitzetten!

En wat moet je met een buffervat? Of heb je extreme naregeling op je VV?

• chosen1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:03
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Die adaptieve stooklijn is hier al een aantal keren voorbij gekomen. In de praktijk werkt die in ons zeeklimaat niet omdat we teveel en te snelle temperatuurschommelingen hebben. Dus direct weer uitzetten!
Oke, doe ik.
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:12:
[...]
En wat moet je met een buffervat? Of heb je extreme naregeling op je VV?
We hebben +-200m2 VVW (de helft staat wel uit in de winter, is vooral om te kunnen koelen in de zomer) en de verkoper zei ons dat een buffervat heel het systeem efficienter zou laten werken.

De warmtepomp verbruikt nu bij dit weer (rond de 1-2 graden buiten) ongeveer 700Wh met stooklijn op 0.20 en temperatuur op 21 graden.

Heb je een idee of dat nog beter kan?

• ds23man
chosen1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Oke, doe ik.

[...]

We hebben +-200m2 VVW (de helft staat wel uit in de winter, is vooral om te kunnen koelen in de zomer) en de verkoper zei ons dat een buffervat heel het systeem efficienter zou laten werken.

De warmtepomp verbruikt nu bij dit weer (rond de 1-2 graden buiten) ongeveer 700Wh met stooklijn op 0.20 en temperatuur op 21 graden.

Heb je een idee of dat nog beter kan?
Buffervat is in jouw situatie compleet overbodig en haalt zelfs je rendement naar beneden. Ik draai hier met een 75/6 op 85m2 VV, gaat probleemloos.

• ds23man
Ik draai hier nu met 800Wh met stooklijn 0,3. Mijn ruimtetemperatuur is 22,5 ( dierenverblijf), daarom heb ik een iets hogere stooklijn nodig. Veel beter ga je het niet krijgen en met een buffervat ga je ook nog eens 50Wh extra verbruiken door de extra pomp.

• Denyo
@chosen1 Als de aanvoer kouder is dan de retour heeft ie net een defrost gedaan. Hierbij gaat de warmtepomp even andersom draaien om de lamellen te laten ontdooien. Hiervoor is warmte nodig en die haalt ie dus uit de installatie.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@chosen1 Voor mij lijkt het alsof je een behoorlijk ingesteld systeem hebt. Die 39 graden ga je nooit halen :)
Als je het buffervat nog niet hebt zou ik hem lekker weglaten.
Mocht je er niet meer onderuit kunnen, zorg dan dat hij in de retour terecht komt en niet paralllel.
Ik heb zelf slechte ervaringen met de adaptieve stooklijn, want mijn afgifte is zo traag dat er pas drie uur na beginnen met stoken er iets te merken is in de ruimtetemperatuur. Met snellere afgifte werkt het misschien beter.

• bknoors
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-02 16:19
Hoi allemaal,

Ik heb mijn installatie, VWL75/6 met 97/6 binnen unit en VCR720 thermostaat, nu 4 maanden draaien direct op de vloerverwarming. Onlangs zag ik wat vreemd gedrag, wellicht hebben jullie een verklaring.

Het gaat om de periode van 9u tot 16u (19 januari). De verdamper temperatuur zak diverse malen in tot -30, en dit is in werkelijkheid nog veel vaker, de rest is niet zichtbaar omdat de sensor niet vaak wordt uitgelezen. In het vermogen zie je het zelfde gebeuren:

Het vermogen is berekend uit Ta Tr en flow (Flow is zeer constant ivm de directe koppeling met de vloerverwarming) . Elektrisch vermogen uit de slimme meter, er zit verder niets achter L3.

De verdamper druk zakt mee met de temperatuur, de EEV klep doet niets vreemds (tussen 9% en 20%)

Zoals je ziet is de volgende dag het gedrag weer normaal met diverse ontdooi cycli.
Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben!

Bastian

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 10:38
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Simpel, je hebt je stooklijn bepaald bij een wens van 20 graden. Zetje de wens op 21 graden dan verhoogt hij de stooklijn die bij 21 graden hoort.
Op een rijtje zijn de instellingen volgens mij als volgt:
  • Binnentemperatuurcompensatie inactief: de stooklijn volgens de bovenste grafiek wordt toegepast. Niks meer, niks minder. (dit is dan feitelijk geen regeling maar een sturing)
  • Binnentemperatuurcompensatie actief: idem, aangevuld met de verschuiving volgens de onderste grafiek
  • Binnentemperatuurcompensatie uitgebreid: zoals "actief", ook nog aangevuld met onderstaande:
    De zone wordt gedeactiveerd: actuele kamertemperatuur > ingestelde kamertemperatuur + 2/16 K
    De zone wordt geactiveerd: actuele kamertemperatuur < ingestelde kamertemperatuur + 3/16 K

Correct me if I'm wrong.
In de handleiding heet die instelling overigens kamerbijschakeling.

• Denyo
@bknoors Hoe staat je buitenunit opgesteld tov gebouwen ed? Dit kan eigenlijk alleen met een vrij stevige harde wind recht op de lamellen. Zelfs dan ziet het er nog steeds bijzonder uit.

[Voor 13% gewijzigd door Denyo op 24-01-2023 12:46]

• Wim Leers
Hier komt er binnenkort ook een 75/5 aan. Ik wil de grafiekjes/monitoring van @Proton_ en vele anderen ook kunnen produceren, want het is duidelijk dat het een wereld van verschil kan maken bij troubleshooten — en het de extra kosten relatief makkelijk terugverdienen.Enige vereisten voor mij: Ethernet (niet WiFi, dan nog liever iets serial-to-USB achtig) + geen cloud. ⇒ laat enkel de Shelly Pro 3 EM over en … geen enkele warmtemeter?

Heel erg benieuwd naar jullie input! O+

P.S.: Misschien nuttig om een keer een overzichtje van te maken met pros/cons en aan de TS toe te voegen? (Wil ik gerust maken nadat er feedback is geweest en consensus is bereikt.)

P.P.S.: gebruikt hier iemand iets zoals https://www.npmjs.com/package/iobroker.vaillant? Daarmee kan je de waardes die de officiële Vaillant apps (myVaillant/Senso/Multimatic) regelmatig opvragen en loggen/graphen. Zou interessant zijn om te contrasteren met de zelf verzamelde data. Bijzonder irritant en jammer wel dat het via de Vaillant servers verloopt 🫣

[Voor 2% gewijzigd door Wim Leers op 24-01-2023 14:19. Reden: Formatting.]

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-02 21:52
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Buffervat is in jouw situatie compleet overbodig en haalt zelfs je rendement naar beneden. Ik draai hier met een 75/6 op 85m2 VV, gaat probleemloos.
Doe je ook SWW met je 75/6? En hoe ziet je installatie eruit dan?

Ik ben namelijk ook van plan een 75/6 te bestellen, ik heb alleen VV 85 m2.
Wil wel met de VWZ MEH 97 een 400L boiler schakelen en naverwarmen.

Rest van het huis is met airco.

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-02 21:52
Vraagje voor de kenners:

We hebben staan:
- AroTHERM Plus 75/6
- MEH 97/6
- uniSTOR VIH RW300
- sensoCOMFORT

De instellingen:

Vraagje voor de kenners:

We hebben staan:
- AroTHERM Plus 75/6
- MEH 97/6
- uniSTOR VIH RW300
- sensoCOMFORT

De instellingen:

Heb je geen VR70 mengmodule nodig? Die kom ik steeds tegen in de Vaillant schema's...

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ewii

Als het even kan moet je alle mogelijkheden voor menging vermijden.
Dus liefst geen parallelbuffer, mengmodule etc.

Dit is zo'n beetje het standaardschema:

Elke complexiteit die daaraan wordt toegevoegd moet onderbouwd worden :)

• Zwartoog
Wim Leers schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:16:
Hier komt er binnenkort ook een 75/5 aan. Ik wil de grafiekjes/monitoring van @Proton_ en vele anderen ook kunnen produceren, want het is duidelijk dat het een wereld van verschil kan maken bij troubleshooten — en het de extra kosten relatief makkelijk terugverdienen.Enige vereisten voor mij: Ethernet (niet WiFi, dan nog liever iets serial-to-USB achtig) + geen cloud. ⇒ laat enkel de Shelly Pro 3 EM over en … geen enkele warmtemeter?

Heel erg benieuwd naar jullie input! O+

P.S.: Misschien nuttig om een keer een overzichtje van te maken met pros/cons en aan de TS toe te voegen? (Wil ik gerust maken nadat er feedback is geweest en consensus is bereikt.)

P.P.S.: gebruikt hier iemand iets zoals https://www.npmjs.com/package/iobroker.vaillant? Daarmee kan je de waardes die de officiële Vaillant apps (myVaillant/Senso/Multimatic) regelmatig opvragen en loggen/graphen. Zou interessant zijn om te contrasteren met de zelf verzamelde data. Bijzonder irritant en jammer wel dat het via de Vaillant servers verloopt 🫣
De Kamstrup kun je goed uitlezen. Voor de wmBus versie heb ik deze howto:
Zwartoog in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Voor de bedrade mBus heb je nog een tussenstap (NodeRed) nodig zoals in dat forum te lezen is. Hoewel wmBus prima werkt, blijf ik een voorkeur hebben voor bedraad: je moet ruimte hebben om de antenne goed neer te zetten voor ontvangst, en de Wireless-driver gebruikt constant 50% CPU op m'n Pi.

Voor de kWh meter heb ik een standaard goedkoop ding met S0 port, en die logt erg nauwkeurig. Live-COP script in Domoticz, en je hebt alles wat je wilt weten :)

Heb het even te druk om de howto voor de laatste paar stappen (S0 en Live COP) te posten, maar komt eraan.

Edit: oh, en alles gelogd naar een Pi met Domoticz.
Pagina: 1 ... 70 ... 73 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee