• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
Kleuvert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:22:
[...]

Dat weet ik niet. Is het niet zo als de warmtepomp uit is ook zijn circulatiepomp uit is?
Hij draait bij mij regelmatig een hele middag met een dT van 3K.
In jouw geval zou hij dan een te lage opbrengst moeten weergeven.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 22:04
Ik heb twee onaangesloten monoblocks VWL 55/6 in de tuin staan onder een zeiltje. Missen nog allerlei onderdelen en staan er nog wel even te wachten op een cascade installatie. Ik neem aan dat dit in combinatie met nacht vorst geen kwaad kan. Dit gezien er nog geen CV water in zit wat de boel kapot zou kunnen laten vriezen?

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 20:15
@KryTech Het zou kunnen dat ze hem bij Vaillant met lucht op druk zetten of met water?
Hier stond ie niets te doen op het dak maar had er zelf al water opgezet. Voor de vorst toen afgetapt en met perslucht doorgeblazen. Dit is toen goed gegaan.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-02 22:30
De afbeelding (en daarmee ook bepaalde waardes) uit jouw post is een oude die niet de maximale maar de nominale vermogens toont.

De onderstaande afbeelding (afkomstig uit de huidige Snelgids) bevat wel de maximale waardes voor de verschillende aroTHERM Plus modellen.

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:31
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:28:
@Kleuvert 0,5K afwijking is 10% op een dT van 5K.
In deellast heb je waarschijnlijk een lagere dT en dus een grotere afwijking dan dat. Is dit met een lopende circulatiepomp?
De flowmeter zal ongetwijfeld wel nauwkeuriger zijn dan de indicatoren, zowel bij @Zwartoog als bij mij zit dat binnen een paar procent van de ultrasoon warmtemeter.
Het zou me niet verbazen als er ook een ultrasoonmeter in de warmtepomp zit.
Gisteren nog eens gekeken naar de temperatuursensoren. WP had een tijd staan verwarmen. Na beëindigen van de run draait de circulatiepomp nog een poosje door. Je zou dan verwachten dat de Ta en Tr na een aantal minuten gelijke waardes moeten aangeven, de compressor draait immers niet meer en na een poosje is alle "restwarmte" ook echt wel verdwenen.
Maar wat zag ik, na 7 minuten was het verschil nog steeds 0,9-1,0K (aanvoertemperatuur 27,0 en retour 26,0).
Enkele minuten later 26,8 en 25,8. De daling ging gelijk op, het verschil bleef constant.
Duidelijk meer dus dan de 0,5K verschil die ik eerder zag door handmatig de circulatiepomp in te schakelen.

Dat zou betekenen dat de 4,5K deltaT die ik tijdens de run zag in werkelijkheid 3,5K zou zijn.
Als 4,5K waar zou zijn kom ik op een COP van 7,7 (onmogelijk...), maar als 3,5 waar is kom ik op ca 6,0. En dat ligt redelijk dicht bij de specificaties bij de temperaturen op dat moment. De COP zou dan dus ca 30% te rooskleurig worden weergegeven.

Wel vreemd dat ik eerder 0,5K verschil zag en nu 1,0K.

@Zwartoog of @Franciesco kwam een van jullie niet ook op een 20-30% hogere warmtevraag per graaddag ten opzichte van de cv-ketel?

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
Zwartoog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:00:
[...]

In jouw geval zou hij dan een te lage opbrengst moeten weergeven.
Milieuopbrengst actuele maand 674kwh
Stroomverbruik verwarmen actuele maand 62kwh.

Zeg het maar…., ik ga het wel negeren.
Hij draait momenteel netjes met een vermogen van 529watt en een dT van 2,9K volgens mijn Shelly.
De regeling ziet er iedere dag ongeacht de temp. er fantastisch uit, zie grafiek.
Ik ga maar gewoon genieten van het feit dat het als een zonnetje draait en erg efficiënt alhoewel ik niet exact weet hoe efficiënt.
Met grote dank aan @Proton_ die mij geïnspireerd heeft om de installatie exact te maken zoals hij zelf heeft.

• Denyo
@Kleuvert Waar en hoe heb jij je temperatuursensoren gemonteerd?

• Kleuvert
Denyo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:54:
@Kleuvert Waar en hoe heb jij je temperatuursensoren gemonteerd?
Die van de Shelly op de in en uitgang vloerverwarming verdeler. Vervolgens heb ik die gelijk gezet met de waarden in de AI.

• Denyo
@Kleuvert Juist ja, ik heb ze onder de isolatie van de aanvoerleidingen zitten maar dan zit er zonder aanpassing zeker drie graden tussen. Shelly lager dan de Arotherm.

• Kleuvert
Denyo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:51:
@Kleuvert Juist ja, ik heb ze onder de isolatie van de aanvoerleidingen zitten maar dan zit er zonder aanpassing zeker drie graden tussen. Shelly lager dan de Arotherm.
Ze zitten bij mij ook onder de isolatie gepropt.

• Franciesco
Flail schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:39:
[...]
@Zwartoog of @Franciesco kwam een van jullie niet ook op een 20-30% hogere warmtevraag per graaddag ten opzichte van de cv-ketel?
De warmtevraag per graaddag met de cv ketel kon ik helaas niet nauwkeurig bepalen omdat ik geen slimme gasmeter had die per dag uit te lezen viel. Ik heb alleen handmatig opgenomen cijfers.

Over het temperatuurverschil tussen Ta en Tr: als ik dit in mijn systeem vergelijk nadat de wp een paar uur uit staat kom ik op 1,8 graad verschil tussen Ta en Tr (volgens de Ai Plus). Ik vraag me af of dit erg nauwkeurig en relevant is, en het niet beter te vergelijken is zoals eerder gedaan als de pomp een tijdje draait zonder dat er warmte opgewekt wordt. Met draaiende pomp komt immers meer overeen met de wp in bedrijf dan dat alles in rust is.
Met pomp aan en geen warmteopwek is de Ta in mijn geval 0,3 graad hoger dan Tr (wederom volgens de Ai Plus).

Ik ga nog eens meten met andere temperatuursensoren, maar daar heb ik momenteel te weinig tijd voor beschikbaar dus komt later.

• Flail
Franciesco schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Met pomp aan en geen warmteopwek is de Ta in mijn geval 0,3 graad hoger dan Tr (wederom volgens de Ai Plus).
Inderdaad, op die manier:

Een 10 minuten draaiende circulatiepomp, circulerend door het cv-circuit, zonder actieve warmteopwekking: Ta 27,0 en Tr 26,0. Verschil 1,0K.

Een 10 minuten draaiende circulatiepomp, circulerend door een warme boiler, zonder actieve warmteopwekking: Ta 54,8 en Tr 52,3. Verschil 2,5K!

Eerder had ik deze circulatieoefening ook gedaan, toen de vloer ca 20 graden was, en kwam ik op een delta van ca 0,5K.

De gemeten delta's blijven steeds wel stabiel.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de Ta en/of Tr sensoren een afwijking hebben, die ook nog eens groter is bij hogere temperaturen. De sww-prestaties worden dus helemaal te rooskleurig voorgesteld.

• Zwartoog
Flail schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Geen nauwkeurige metingen gehad van gas, maar in vergelijking tot de Kamstrup vrij stabiel 25% te optimistish (bij een afwijking van 0,7 K).

Die Kamstrup betaald zich alweer terug in de berusting dat ik nu weet wat ik meet :) En weer een leuk side-project om die metingen direct aan Domoticz te loggen.

@Franciesco, ben jij er al uit of je zo'n ding gaat plaatsen?

• Franciesco
@Flail Ja, die conclusie lijken we, gebaseerd op de testen door meerdere gedaan hier, wel te mogen maken.
SWW doe ik niet via de aroTHERM Plus, maar ik zal tzt ook eens het verschil proberen te meten bij wat hogere cv watertemperaturen (toen ik gemeten had was de watertemperatuur rond de 22 graden).

@Zwartoog Ik heb nog geen definitieve beslissing over wel/geen externe warmtemeter genomen, maar omdat het qua ruimte erg krap is bij mij ga ik eerst eens meten met alleen andere temperatuursensoren.

• Zwartoog
Franciesco schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:52:
@Zwartoog Ik heb nog geen definitieve beslissing over wel/geen externe warmtemeter genomen, maar omdat het qua ruimte erg krap is bij mij ga ik eerst eens meten met alleen andere temperatuursensoren.
Ik heb inmiddels de volumestroom een paar keer gelogd, en die lijkt eigenlijk constant. Zal ik langer moeten meten om zeker te weten.

Maar mocht het debiet inderdaad constant zijn, dan zou je met 2 op elkaar geijkte sensoren een aardige poor-man's-schatting kunnen maken van de opbrengst.

Edit: bedenk nu nog iets leuks. De warmtemeter maakt nu geen onderscheid tussen CV en SWW. Maar: als ik straks toch alles kan loggen, kan ik natuurlijk ook meten wanneer de driewegklep wordt omgezet, en op basis daarvan een gescheiden CV en SWW log maken. Ik ben nog wel even bezig geloof ik :P

[Voor 19% gewijzigd door Zwartoog op 14-01-2023 17:07]

• alexb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
Sindskort hebben wij ook een Vaillant warmtepomp. Zo'n koelkast model met lucht buitenunit.
Deze is door de bouwer van het huis geplaatst, in ons nieuwbouw huis.
Nu hebben we in de huiskamer een sensocomfort Vr720 om de boel te bedienen, echter heb ik zelf een sensonet gateway VR 921 gekocht.
Ik kan echter niet zoveel vinden over hoe ik deze kan aansluiten! Er loopt een paar draden naar de huiskamer voor die vr720, dus ik denk dat ik daar van af kan tappen? Dus als een soort Y zeg maar van de warmtepomp naar zowel de vr720 als de vr921? Beide dan op de "ebus"?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:27
alexb schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:11:
Sindskort hebben wij ook een Vaillant warmtepomp. Zo'n koelkast model met lucht buitenunit.
Deze is door de bouwer van het huis geplaatst, in ons nieuwbouw huis.
Nu hebben we in de huiskamer een sensocomfort Vr720 om de boel te bedienen, echter heb ik zelf een sensonet gateway VR 921 gekocht.
Ik kan echter niet zoveel vinden over hoe ik deze kan aansluiten! Er loopt een paar draden naar de huiskamer voor die vr720, dus ik denk dat ik daar van af kan tappen? Dus als een soort Y zeg maar van de warmtepomp naar zowel de vr720 als de vr921? Beide dan op de "ebus"?
Correct.Kabel doorknippen. Lasdoosje tussen zetten met 2 stuks 3 voudige lasklemmen.
https://www.elektramat.nl...5f1WIN8y8FsxoCYUkQAvD_BwE
Wel even de spanning van de warmtepomp uitschakelen voordat je met kabels aan het knippen gaat.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 17:41
Hier al geruime tijd een 75/5 in bestelling met 50l buffervat.

Inmiddels slimme meter ontvangen op onze stadsverwarming, hierop kan ik direct het verbruikte vermogen zien.

Stadsverwarming houdt op dit moment prima het huis warm met een aanvoertemperatuur tussen de 30en 35 graden, ook al hangt het huis vol met radiatoren en 2 Jaga convectoren. Speedcomforts beneden al aanwezig, boven niet nodig. Geen vvw aanwezig, goed geïsoleerd huis.

Op dit moment (5gr) is het verbruik ca 1.6 a 1.8kW maar tijdens de 4 graden vorst eind vorig jaar was het verbruik ca 3 kW. Destijds had ik zelf een transmissie berekening gemaakt en kwam uit op ongeveer 3.5kW bij -7 dus komt aardig overeen lijkt het.

Nu vraag ik me af of, mede gezien de lage systeem inhoud en relatief kleine buffervat, de warmtepomp toch niet ietwat is overbemeten. De 75/5 heeft volgens de specs een vermogen van 2.8kW bij -7/35 en fluistermodus 60%. Bij 7/35 is het vermogen 5.78kW.

Kortom: wat denken jullie van de verhouding gebruikt- versus beschikbare vermogen en zal deze opstelling naar jullie mening gaan pendelen, of zijn deze vermogens geen minimale maar maximale vermogens bij genoemde buiten- en aanvoertemperatuur en kan hij veel verder terug moduleren dan deze waarde?

Edit: gevonden dankzij @busscherski ! Minimale verbruiksvermogen ca 600W, minimale vermogen ca 2kW
https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1689813.pdf

[Voor 15% gewijzigd door scarfoot op 15-01-2023 09:05]

• busscherski
@scarfoot
Ca 3 kW bij -4 gr. Dus 3 kW bij 22 graaddagen.
Afhankelijk van waar je woont kun je rekenen met een extreem koud daggemiddelde van -12 gr of -15 gr.
-15 gr = 33 graaddagen.
(3 kW * 33 ggd) / 22 ggd = 4.5 kW.
Bij een Vaillant kun je full electric doen met een betafactor van 0.8. Dus een warmtepomp die bij -15 gr nog 3.6 kW doet is dan prima.

Een 55/5 haalt bij -15 gr en aanvoer van 35 gr nog bijna 5 kW thermisch. Dat is dus ook meer dan voldoende.
Ook als je er nog een uurtje draaitijd vanaf haalt voor defrosts en 2 uurtjes voor SWW verwarmen.

Of met andere woorden. Met een betafactor van 1 heb je 4.5 kW nodig. Ook minder dan wat een 55/5 kan.

Maar goed. 75/5 is sneller leverbaar en niet zoveel duurder. Kan niet zo heel veel kwaad. Zal wel wat meer pendelen en is wat groter van stuk.

edit: en een 75/5 kan als het echt koud is nog in fluistermodus. Bij een 55/5 heb je daar geen capaciteit voor.

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 14-01-2023 23:27]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik heb hier een 75 draaien op 85m2 vloerverwarming. Bij temperaturen beneden de 9 graden draait ie continue runs op zijn laagste vermogen. Daarboven stopt ie af en toe maar dat blijft beperkt tot runs van 1,5 uur. Bij -7 draaide hij op 65% vermogen. Doordat ie wat overbemeten is heb je veel minder herrie en is de fluisterstand niet eens nodig. Verder zal hij minder snel dichtvriezen.

• scarfoot
ds23man schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:49:
Ik heb hier een 75 draaien op 85m2 vloerverwarming. Bij temperaturen beneden de 9 graden draait ie continue runs op zijn laagste vermogen. Daarboven stopt ie af en toe maar dat blijft beperkt tot runs van 1,5 uur. Bij -7 draaide hij op 65% vermogen. Doordat ie wat overbemeten is heb je veel minder herrie en is de fluisterstand niet eens nodig. Verder zal hij minder snel dichtvriezen.
Heb je de 75/5 of 75/6?

Wat is je laagste verwarmingsvermogen en
Hoeveel verbruikt hij dan aan Watt op het laagste verwarmingsvermogen?
Dat is me beide niet helemaal duidelijk uit de specs. Daarin staat volgens mij enkel wat hij bij die temp nog maximaal kan.

Heb je ook een buffervat (hoe groot?) en hoeveel m leiding (welke diameter) heb je liggen, ofwel wat is je systeem inhoud ongeveer?

• ds23man
  • Nu online
De 75/6, geen buffervat en 28mm toevoer.

Verbruik zit zo rond de 600 Watt:

Kun je mooi in de avond en nacht zien.

• scarfoot
busscherski schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:11:
@scarfoot
Ca 3 kW bij -4 gr. Dus 3 kW bij 22 graaddagen.
Afhankelijk van waar je woont kun je rekenen met een extreem koud daggemiddelde van -12 gr of -15 gr.
-15 gr = 33 graaddagen.
(3 kW * 33 ggd) / 22 ggd = 4.5 kW.
Bij een Vaillant kun je full electric doen met een betafactor van 0.8. Dus een warmtepomp die bij -15 gr nog 3.6 kW doet is dan prima.

Een 55/5 haalt bij -15 gr en aanvoer van 35 gr nog bijna 5 kW thermisch. Dat is dus ook meer dan voldoende.
Ook als je er nog een uurtje draaitijd vanaf haalt voor defrosts en 2 uurtjes voor SWW verwarmen.

Of met andere woorden. Met een betafactor van 1 heb je 4.5 kW nodig. Ook minder dan wat een 55/5 kan.

Maar goed. 75/5 is sneller leverbaar en niet zoveel duurder. Kan niet zo heel veel kwaad. Zal wel wat meer pendelen en is wat groter van stuk.

edit: en een 75/5 kan als het echt koud is nog in fluistermodus. Bij een 55/5 heb je daar geen capaciteit voor.
Eens, qua maximale vermogen is de 75/5 waarschijnlijk de betere keuze. Zeker gezien fluistermodus wel nodig is en hij dan gemiddeld gezien veel rustiger draait.

Ik vraag me echter af of deze keuze niet tot gevolg heeft dat hij bij gemiddelde temperaturen veel staat te pendelen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat het minimale verwarmingsvermogen / verbruiksvermogen is, in de specs staat volgens mij alleen het MAXimale vermogen bij die temperatuur?

Ofwel, hoeveel kan de 75/5 terug moduleren?

• scarfoot
ds23man schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:23:
De 75/6, geen buffervat en 28mm toevoer.

Verbruik zit zo rond de 600 Watt:

[Afbeelding]

Kun je mooi in de avond en nacht zien.
Ok, bedankt. dat ziet er best ok uit. Moet misschien zelfs nog wat van het vermogen af omdat de jouwe ook sww maakt. Die korte hoge piek om 9u is na het douchen neem ik aan?
Hij is overigens bij het 'pendelen' begin middag al vrij snel weer op zijn efficiëntie / cop waarde zie ik, dat lijken me geen piekjes van een kwartier, eerder minuut of 10 of vergis ik me?
Wat wat je verbruik voor die dag?

Ik bedoelde de diameter in de vloerverwarming, 16mm ofzo?. Zodat ik even snel kan uitrekenen wat je systeem inhoud ongeveer is. Leidingen 10cm uit elkaar schat ik? En die 85m2 is inclusief boven neem ik aan?

• ds23man
  • Nu online
scarfoot schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:44:
[...]

Ok, bedankt. dat ziet er best ok uit. Moet misschien zelfs nog wat van het vermogen af omdat de jouwe ook sww maakt. Die korte hoge piek om 9u is na het douchen neem ik aan?
Hij is overigens bij het 'pendelen' begin middag al vrij snel weer op zijn efficiëntie / cop waarde zie ik, dat lijken me geen piekjes van een kwartier, eerder minuut of 10 of vergis ik me?
Wat wat je verbruik voor die dag?

Ik bedoelde de diameter in de vloerverwarming, 16mm ofzo?. Zodat ik even snel kan uitrekenen wat je systeem inhoud ongeveer is. Leidingen 10cm uit elkaar schat ik? En die 85m2 is inclusief boven neem ik aan?
Die grafiek is het totale verbruik op die fase ( P1 poort). Op deze fase gebeurt over het algemeen niet zoveel spannends qua verbruik. Die piek was het opstarten van mijn 3 fasen compressor. Ik heb geen SWW. VV is 20mm met 15cm HOH. Is een dierenverblijf wat op een graad of 22 a 22,5 gestookt wordt.

Even voor de middag zie je dat de pomp eerst af en toe uitgaat en daarna helemaal uit. Dit komt omdat er 1 kW aan warmtelampen in hangen die rond een uur of 9 inschakelen.

• busscherski
@scarfoot
Bij vloerverwarming (tenzij het droogbouw is) zonder naregeling kun je het beton van de vloer ook meerekenen als buffer. Bijvoorbeeld als 1.5 liter per m2. Een buffer helpt overigens niet zoveel tegen pendelen als sommigen beweren.

Voor de Leistung diagrammen van de split.

busscherski in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

• Ke!zer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 09:50
Goedemorgen,

vraagje, is raar om te zeggen dat het draaien een vaste waarde Ta en of op 100% WAR, het zelfde effect heeft op het verbruik. Allebei verbruiken ze bij mij rond 0,9Kwh op een ta van 34 graden.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van WAR draaien is?
Heb het gevoel op een vaste waarde Ta draaien beter kans bied voor de radiatoren om warm te worden zonder onderbrekingen.
Graag zie ik reacties tegemoet.

• ds23man
  • Nu online
WAR is niets anders dan je vaste Ta aanpassen aan de buitentemperatuur. Elk huis heeft een warmteverlies afhankelijk van de buitentemperatuur. Dus heeft het geen zin om 34 graden je huis in te pompen als bij 10 graden buiten een aanvoer van 30 al genoeg is. En bij -10 kan je wel eens 40 graden nodig hebben. Feitelijk draai je met een vaste Ta slechts bij 1 bepaalde buitentemperatuur het meest efficiënt. qua Cop.

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:20
scifoflux schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Dag Aad, ik heb zelfde setup als jou.
Alleen heb ik die va 2021 WP.

Je moet voor de connectie de internetmodule hebben van VR920 of VR921.
Indien je die niet hebt, dan zal de connectie niet lukken.

Eens de internetmodule is aangesloten, moet je in de app naar instellingen gaan & daar eebus activeren & zal hij SMA zien staan. Deze vertrouwen & dan kan u zonnenpanelen leverancier hem toevoegen in sunny portal & prioriteit geven.
In de Viallant app kan je dan zeggen wanneer hij best werkt met u zonnen overschot.
Ik heb een VR920 en aangemeld via EEbus op de home manager. In Vaillant app kan ik niets instellen.
In Sunnyportal heb ik hem aangemeld, zie hem ook gewoon terug.
Zou ik hem nogmaals opnieuw aanmelden in sunny portal ?

Heb jij het wel werkend ?
Aad

• Ke!zer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 09:50
oke, dat gevoel had ik ook al om met een vaste Ta op 1 buitentemperatuur meest efficiënt te draaien.
houd mijn woonkamer wel continu op 21 graden. wordt verder ook niet warmer ofzo. tenzij ik de Ta aanpas natuurlijk.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zat nog even naar het debiet van mijn huidige installatie te kijken. Betreft een hoekwoning met enkel vloerverwarming en op iedere etage een open verdeler.

Bij nadere inspectie van het ontwerp uit 2008 merk ik op dat hier oorspronkelijk van een dT van 10 graden is uitgegaan, en dus een lagere flow dan met 5 graden het geval zou zijn:

Ketel is een Intergas HR 36/30 met TA van 30 op 25% vermogen (=7,5 kw) op pompstand III (= in theorie 1500 l/uur) - het is dus geen modulerende pomp.
In week 50 van 2022 kreeg ik het huis hier prima mee warm (58m2 totaal incl. SWW).
Systeem werkt goed met een mooie lange runs (typisch één lange run na de nachtverlaging).

Onderstaand de flow en groepen die ik open heb staan:

1.1: 2 l/min
1.2: 2 l/min
1.3: 2 l/min
1.4: 1,6 l/min
= 7,6 l/min (@ dT van 7k)

2.5: 1 l/min
2.4: 0,8 l/min
2.3: 0,8 l/min
= 2,6 l/min (@ dT van 11,3k)

3.1: 2,5 l/min
3.3: 2,5 l/min
= 5 l/min (@ dT van 6,4k)

Totaal: 13,2 l/min = 792 l/uur. Meer krijg ik er dus niet uit met mijn huidige installatie/instellingen.

De aroTHERM plus vwl55/6 doet volgens spec sheet max 860 l/uur (=14,33 l/min).

Zal ik daar dus een soortgelijke delta T mee zien? Wat is het effect als ik geen delta T van < 6 ga halen? Heb ik dan ook extra vermogen nodig gezien de spec sheet volgens mij van een delta T van 5 uitgaat?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Bij gelijk vermogen en gelijk debiet ga je dezelfde dT zien.
De Arotherm interesseert zich niet voor dT, die kijkt alleen naar de aanvoer. En omdat die in 99% van de tijd lager zal zijn (want WAR) en je ook 99% van de tijd de 6971 watt niet nodig hebt zal je ook een kleinere dT hebben en nog steeds een warm huis :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dank @Proton_! Als ik het goed begrijp dan zal de aroTHERM met WAR op een lagere TA gaan stoken dan de huidige 30 van de CV ketel. Hiermee zal de dT ook kleiner zijn vanwege de lagere en (nog) meer continue aanvoer. En hierdoor kost het onderaan de streep minder vermogen om het huis warm te houden (ondanks dat het misschien niet de optimale dT van <5k is).

Ben echt heel benieuwd hoe de boel gaat draaien, nu te koud buiten om aan het graven te gaan. Maar zodra het zich toelaat…

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 14:20
Aad schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Ik heb een VR920 en aangemeld via EEbus op de home manager. In Vaillant app kan ik niets instellen.
In Sunnyportal heb ik hem aangemeld, zie hem ook gewoon terug.
Zou ik hem nogmaals opnieuw aanmelden in sunny portal ?

Heb jij het wel werkend ?
Aad
Dag Aad,

Bij mij werkt het toch naar behoren.
Mijn zonnenpanelen instalateur heeft de SMA config voor zijn rekening genomen.
En heeft ingesteld dat hij 100% zonne energie mag gebruiken als die beschikbaar is.

Ik heb de senso app van Viallant & daar zitten de strategie wel wat verstopt.
Open de app senso of multi-trac. Rechts vanonder staat er instellingen -> EEBus -> Zien dat u SMA vertrouwd & trusted is dan rechts boven instellingen drukken -> Hier kun je de twee strategieën kiezen wat hij doet met de data & berichten van SMA. Op de "i" kan je zien wat iedere strategie doet.
https://imgur.com/a/6J716kI

Je kan ook zien dat de koppeling gelukt is door op de beginscherm bij de "i" te drukken.
Vanonder kan je dan klikken voor de info van zonnenopbrengst fotovoltaïek etc...
Dat zijn grafieken van u zonnen-opbrengst.

Ik heb geen ervaring met de My Vaillant app. Ik wacht nog tot ze me overzetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:27
Even een vraag, nu er een koudere week aankomt: hoe herken ik een defrost? Is dat een "spike" in het verbruik? De enige manier waarop ik dat terug kan zien, is in de gegevens van de kWh-meter, dus ik hoop dat het waarneembaar is. En hoe lang duurt een defrost ongeveer? Ik had vannacht eigenlijk wel wat verwacht...

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
Een defrost duurt ongeveer 4 minuten. In domoticz logt de grafiek per 5 minuten dus is soms lastig om te zien.

[Voor 49% gewijzigd door ds23man op 16-01-2023 11:38]

• Gramser
Maar ik zie dat dus inderdaad aan een plotselinge verhoging van vermogensafname?

OhSunnyDay

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:41:
Maar ik zie dat dus inderdaad aan een plotselinge verhoging van vermogensafname?
en buiten zie je het ook indien je er zicht op hebt natuurlijk. :)

• Gramser
Ik heb niet zoveel zin om 's nachts naar buiten te gaan :+

OhSunnyDay

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zo ziet bij mij een defrost er uit met 1 datapunt per minuut, komend van lage modulatie:

In de aanloop moduleert hij steeds hoger, tot er besloten wordt te ontdooien (de precieze trigger weet ik niet, is ook niet zo belangrijk).
Stap 1 is dan compressor uit, condenspan verwarming aan: 700 watt -> 500 watt
Dan 4wegklep omzetten en op max toegestaan vermogen de boel ontdooien (piek naar 3 kW).
Vierwegkep weer terug en dan op wat hogere modulatie de Ta weer op setpoint brengen en als laatste weer terugmoduleren.

Je ziet dat je met 1 datapunt per minuut nog best wat mist, maar de langzame verhoging voor de hobbel is tekenend voor het verschil tussen defrost en pendelen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Gramser
Helder! Of ik dat zo nauwkeurig kan loggen met de HomeWizard app en kWh-meter, weet ik eigenlijk niet, maar dat gaan we zien. Of niet, maar ik weet waarop ik moet letten nu. Dank!

OhSunnyDay

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 16:36
Toch maar even een vraag. Wij willen graag minder gas verbruiken voor de verwarming (we hebben 45m2 vloerverwarming welke +- 10m3 per dag verstookt). De rest van het huis heeft geen radiatoren maar Airco's dus het gaat puur om de vloerverwarming. Nu hebben wij al iemand gevraagd voor een monoblock en of dit mogelijk was om direct op de vloerverwarming aan te sluiten. Dit is wat hij aangaf;
  1. Als de WP in deforst mode gaat zal er daarna koud water in de vloerverwarming gepompt (gecirculeerd) worden, hierdoor zal de WP flink aan de bak moeten om dit te compenseren na een defrost (teveel moet pendelen)
  2. hiervoor moet je dan een buffervat hebben (hier hebben we geen ruimte) ander bespaar je niets ten opzichte van gas verbruik
Nu lees ik hier en daar dat het weer wel kan.. en dat het wel meevalt met het pendelen :+ Ik ben hem dus even kwijt 8)7 hopelijk heeft een van jullie hier ervaring mee, alvast bedankt!

• Gramser
Ik denk dat het reuze meevalt. Ik ga het komende tijd waarschijnlijk wel merken. Maar die paar minuten defrost vs een goed geïsoleerde betonnen plak gaat niet heel veel kou naar binnen brengen vermoed ik.

En volgens jouw bron is een buffer dus bedoeld tegen defrosts?

Laat je niet bang maken 😉

[Voor 19% gewijzigd door Gramser op 16-01-2023 12:17]

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:48:
Zo ziet bij mij een defrost er uit met 1 datapunt per minuut, komend van lage modulatie:
[Afbeelding]
In de aanloop moduleert hij steeds hoger, tot er besloten wordt te ontdooien (de precieze trigger weet ik niet, is ook niet zo belangrijk).
Dan 4wegklep omzetten en op max toegestaan vermogen de boel ontdooien (piek naar 3 kW).
Vierwegkep weer terug en dan op wat hogere modulatie de Ta weer op setpoint brengen en als laatste weer terugmoduleren.

Je ziet dat je met 1 datapunt per minuut nog best wat mist, maar de langzame verhoging voor de hobbel is tekenend voor het verschil tussen defrost en pendelen.
Ik herken ze altijd aan de vermogenspiek, de 5 minuten log is een gemiddelde. Dan moet je pomp natuurlijk niet al op vol vermogen draaien, want dan zie je het niet meer.

• relex28
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:16:
Ik denk dat het reuze meevalt. Ik ga het komende tijd waarschijnlijk wel merken. Maar die paar minuten defrost vs een goed geïsoleerde betonnen plak gaat niet heel veel kou naar binnen brengen vermoed ik.

En volgens jouw bron is een buffer dus bedoeld tegen defrosts?

Laat je niet bang maken 😉
Ik denk dat ik inderdaad verkeerd geïnformeerd ben. ik zie ook dat die defrosts niet heel erg lang duren.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@relex28 het vereist wat uitzoekwerk (waarvan de installateur niet weet hoe of hij heeft er geen zin in), maar waarschijnlijk kun je zonder buffer.
Dingen om uit te zoeken:
* hoe veel meter vloerverwarmingsslang heb je, van welke binnendiameter? (-> bouwtekeningen of indicatie op de slangen, desnoods: thermocamera om een inschatting te maken van de HoH-afstand)
* is het droogbouw, ingefreesd of liggen ze in beton of cement?
* heb je een tweede manier van verwarmen op de begane grond? (pelletkachel, houtkachel).

Met het eerste punt bepaal je of je aan de minimale systeeminhoud voldoet, het tweede is interessant als je rond de grens zit (tenslotte zal het een schatting zijn).
Vaillant heeft geen hulpverwarmings-weerstand in de monoblocks ingebouwd. Het is dus handig als je een soort van plan B hebt. Je kunt hem ook extern toevoegen.
Andere merken hebben de hulpverwarming soms wel ingebouwd, de minimum systeeminhoud is dan lager.

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• relex28
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:08:
@relex28 het vereist wat uitzoekwerk (waarvan de installateur niet weet hoe of hij heeft er geen zin in), maar waarschijnlijk kun je zonder buffer.
Dingen om uit te zoeken:
* hoe veel meter vloerverwarmingsslang heb je, van welke binnendiameter? (-> bouwtekeningen of indicatie op de slangen, desnoods: thermocamera om een inschatting te maken van de HoH-afstand)
* is het droogbouw, ingefreesd of liggen ze in beton of cement?
* heb je een tweede manier van verwarmen op de begane grond? (pelletkachel, houtkachel).

Met het eerste punt bepaal je of je aan de minimale systeeminhoud voldoet, het tweede is interessant als je rond de grens zit (tenslotte zal het een schatting zijn).
Vaillant heeft geen hulpverwarmings-weerstand in de monoblocks ingebouwd. Het is dus handig als je een soort van plan B hebt. Je kunt hem ook extern toevoegen.
Andere merken hebben de hulpverwarming soms wel ingebouwd, de minimum systeeminhoud is dan lager.

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
dank voor je uitgebreide antwoord!

Onze vloer is 45m2 met een hoh van 10cm (ik meen iets van 350 meter slang van 14mm) welke is gefreesd in de dekvloer. We hebben een airco in de woonkamer die we zouden kunnen gebruiken als verwarming, echter is de vloerverwarming vele malen prettiger.

wat betreft de hulpverwarming zal ik me even gaan inlezen.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man hoe loopt het eigenlijk met je ruimtecompensatieworkaround met een dummy zone? Gedraagt het zich nu zoals je verwacht?

• scarfoot
De 75/5 heeft op aanwijzing van de installateur 3 aansluitingen op de meterkast gekregen, 2x 1 fase/230V en 1x 3 fase/380V.
Monitoren jullie het verbruik van al deze afzonderlijke groepen, en zo ja hoe, ofwel wat zit er out of the box in de 75/5 aan monitoring?
De 3 fase is enkel voor het backup element begreep ik, maar wat doet de 2e 200V aansluiting precies, enkel voor de besturing van de binnenunit?

Ik overweeg hem aan te sluiten op een HomeWizard meter, zodat ik alles in 1 app heb.
Het backup element wordt toch niet gebruikt voor een ontdooicyclus oid maar enkel bij storing, ofwel die groep kan in principe altijd uit? Of vergis ik me.
Kortom, heeft het zin deze enkel aan te sluiten op de 2 fase groep van de buitenunit? of moet ik toch echt alle drie de groepen monitoren?

• Gramser
2x 2-fase? Dat is neem ik aan 2x1-fase: 1 voor buitenunit en een voor binnenunit ofzo, plus dan nog jouw back-up-element op 3-fase?

En ja, als je alles wil meten heeft elke groep zijn eigen kWh-meter nodig, maar misschien kun je binnen- en buitenunit samen pakken. Je weet dan echter niet welk unit wat verbruikt.

OhSunnyDay

• scarfoot
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:26:
2x 2-fase? Dat is neem ik aan 2x1-fase: 1 voor buitenunit en een voor binnenunit ofzo, plus dan nog jouw back-up-element op 3-fase?

En ja, als je alles wil meten heeft elke groep zijn eigen kWh-meter nodig, maar misschien kun je binnen- en buitenunit samen pakken. Je weet dan echter niet welk unit wat verbruikt.
Thanks, moet natuurlijk 1 fase zijn, bij deze aangepast.
Die groepen zijn niet voor niets gesplitst lijkt me. Als ik ze aan elkaar knoop, hoe weet ik dan welke groep hoeveel vermogen pakt en of dat wel goed gaat?
Denk dat ik beter een extra meter aanschaf.

Toch benieuwd wat er out of the box in de 75/5 zit qua monitoring
En vwb het backup element, wordt die gebruikt voor defrosts, of kan die groep gewoon uitgezet worden?

• Gramser
scarfoot schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Thanks, moet natuurlijk 1 fase zijn, bij deze aangepast.
Die groepen zijn niet voor niets gesplitst lijkt me. Als ik ze aan elkaar knoop, hoe weet ik dan welke groep hoeveel vermogen pakt en of dat wel goed gaat?
Denk dat ik beter een extra meter aanschaf.

Toch benieuwd wat er out of the box in de 75/5 zit qua monitoring
En vwb het backup element, wordt die gebruikt voor defrosts, of kan die groep gewoon uitgezet worden?
Nou, dat weet je dus inderdaad niet. Een aparte kWh-meter op elke groep is dan een must - met bijbehorend prijskaartje en je moet al die dingen ook wel weer kwijt kunnen in je meterkast.

Out of the box zit er in de WP eigenlijk niks. Daarvoor heb je je besturingsmodule, die kan je het een en ander vertellen. En veel kun je ( in elk geval bij een /6, weet ik) nog het een en ander aflezen op de bijbehorende kamerthermostaat.

Maar @busscherski kan je er meer over vertellen, die is veel meer thuis in de split-installaties.

OhSunnyDay

• scarfoot
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Nou, dat weet je dus inderdaad niet. Een aparte kWh-meter op elke groep is dan een must - met bijbehorend prijskaartje en je moet al die dingen ook wel weer kwijt kunnen in je meterkast.

Out of the box zit er in de WP eigenlijk niks. Daarvoor heb je je besturingsmodule, die kan je het een en ander vertellen. En veel kun je ( in elk geval bij een /6, weet ik) nog het een en ander aflezen op de bijbehorende kamerthermostaat.

Maar @busscherski kan je er meer over vertellen, die is veel meer thuis in de split-installaties.
ik zet ze los voor de werkschakelaar naast de binnenunit, hoeft niet in de meterkast, los automaat kastje van een paar euro, komt goed. Maar als de binnenunit slechts een kleine vaste hoeveelheid verbruikt is het zonde van het extra werk/geld.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-02 23:33
Onze warmtepomp draait al een tijdje op 15°C thermostaat temperatuur omdat de woning nog onbewoond is.
Nu zijn we op vraag van het bouwbedrijf aan het opstoken naar 19°C om te kijken als alles goed werkt voor de oplevering van de woning plaats vind.

Momenteel staat de thermostaat op 18°C want ik wil het stapsgewijs doen, maar ik zie op de online meter data dat de warmtepomp pendelt. Toen de thermostaat op 15°C stond, deed ik veel langere runs.

Het enige dat ik veranderd heb, is de stooklijn van 0.25 naar 0.2 gebracht en de temperatuur omhoog. Je zou toch net verwachten dat een hogere temperatuur langere runs maakt?

Enkel wanneer de avond valt, zijn de runs iets langer. Dit komt volgens mij omdat de woning van nature op temperatuur blijft als de zon schijnt en de vloer wellicht goed afkoelt.

Minimum aanvoer staat op 25°C dacht ik en max op 32°C. Zou ik de minimum wat omhoog doen? Of de stooklijn terug steiler?

Hier de grafiekjes: https://imgur.com/a/xmq0CzO
Enige verbruikers zijn momenteel warmtepomp en omvormer zonnepanelen.

[Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 16-01-2023 16:19]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• ds23man
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:53:
@ds23man hoe loopt het eigenlijk met je ruimtecompensatieworkaround met een dummy zone? Gedraagt het zich nu zoals je verwacht?
Temperatuur is een stuk constanter, in de ochtend 22 graden (wens 22,5) en in de loop van de middag naar 22,5 waarna de pomp uitschakelt. De pompvrije zone wordt wel wat korter nu het kouder buiten is. Een half graadje verschil met VV in 30cm beton doe ik het voor.

• ds23man
  • Nu online
Broodro0ster schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:18:
Onze warmtepomp draait al een tijdje op 15°C thermostaat temperatuur omdat de woning nog onbewoond is.
Nu zijn we op vraag van het bouwbedrijf aan het opstoken naar 19°C om te kijken als alles goed werkt voor de oplevering van de woning plaats vind.

Momenteel staat de thermostaat op 18°C want ik wil het stapsgewijs doen, maar ik zie op de online meter data dat de warmtepomp pendelt. Toen de thermostaat op 15°C stond, deed ik veel langere runs.

Het enige dat ik veranderd heb, is de stooklijn van 0.25 naar 0.2 gebracht en de temperatuur omhoog. Je zou toch net verwachten dat een hogere temperatuur langere runs maakt?

Enkel wanneer de avond valt, zijn de runs iets langer. Dit komt volgens mij omdat de woning van nature op temperatuur blijft als de zon schijnt en de vloer wellicht goed afkoelt.

Minimum aanvoer staat op 25°C dacht ik en max op 32°C. Zou ik de minimum wat omhoog doen? Of de stooklijn terug steiler?

Hier de grafiekjes: https://imgur.com/a/xmq0CzO
Enige verbruikers zijn momenteel warmtepomp en omvormer zonnepanelen.
Nooit en dan maar ook nooit 2 parameters tegelijkertijd veranderen. Wat je nu gedaan hebt is dat de stooklijn naar boven bijgesteld is door de wens te verhogen en je de basis stooklijn naar 0,2 verlaagt hebt.

• busscherski
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:26:

scarfoot schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:14:
De 75/5 heeft op aanwijzing van de installateur 3 aansluitingen op de meterkast gekregen, 2x 1 fase/230V en 1x 3 fase/380V.
Monitoren jullie het verbruik van al deze afzonderlijke groepen, en zo ja hoe, ofwel wat zit er out of the box in de 75/5 aan monitoring?
De 3 fase is enkel voor het backup element begreep ik, maar wat doet de 2e 200V aansluiting precies, enkel voor de besturing van de binnenunit?

Ik overweeg hem aan te sluiten op een HomeWizard meter, zodat ik alles in 1 app heb.
Het backup element wordt toch niet gebruikt voor een ontdooicyclus oid maar enkel bij storing, ofwel die groep kan in principe altijd uit? Of vergis ik me.
Kortom, heeft het zin deze enkel aan te sluiten op de 2 fase groep van de buitenunit? of moet ik toch echt alle drie de groepen monitoren?
Bij een Daikin aangesloten op een losse boiler moet je 3 kabels trekken. 1 voor buitenunit (die via een 4 aderige kabel ook de binnenunit voedt), 1 voor back up element in binnenunit en 1 heaterspiraal voor in de boiler.

Bij een Vaillant heb je aan 2 kabels voldoende, maar dan gaat het laatste stukje van de legionellarun wel met het back up element in de binnenunit. De energie gaat dan via CV water naar de boiler.

Ik vermoed dat je installateur van plan is om, zoals bij een Daikin, een heaterspiraal in de boiler te monteren en daarmee het laatste stukje van de legionellarun te doen. Dan kan de compressor ondertussen alweer door met het verwarmen van de woning. Maar ik ben niet zeker of dat door Vaillant ondersteund wordt.

edit: back-up element is er overigens ook voor gevallen van extreem koud weer waar de warmtepomp capaciteit tekort komt.
Al het energieverbruik (al weet ik het van de boilerheater niet) staat netjes uitgespecificeert in de Sensoapp. (als je VR921 hebt)

[Voor 32% gewijzigd door busscherski op 16-01-2023 17:20]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster Voor mij is het wat verwarrend om een gemiddeld verbruik in kWh per kwartier uit te drukken, maar daar kan jij waarschijnlijk ook niets aan doen.
Hij lijkt in ieder geval beter te moduleren, de pieken zijn lager.
Met een lagere stooklijn verwacht ik meer pendelen.
Ook ligt je Ta dichter bij je ruimtetemperatuur, dus je afgiftevermogen bij de minimumtemperatuur is zo'n beetje een kwart minder bij 18 graden ten opzichte van 15 graden.
Dus ja, volgens mij werken beide wijzigingen pendelen in de hand, maar je ziet 1 start per uur en dat is niet zorgwekkend, dus niets aan de hand.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-02 23:33
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:35:
@Broodro0ster Voor mij is het wat verwarrend om een gemiddeld verbruik in kWh per kwartier uit te drukken, maar daar kan jij waarschijnlijk ook niets aan doen.
Hij lijkt in ieder geval beter te moduleren, de pieken zijn lager.
Met een lagere stooklijn verwacht ik meer pendelen.
Ook ligt je Ta dichter bij je ruimtetemperatuur, dus je afgiftevermogen bij de minimumtemperatuur is zo'n beetje een kwart minder bij 18 graden ten opzichte van 15 graden.
Dus ja, volgens mij werken beide wijzigingen pendelen in de hand, maar je ziet 1 start per uur en dat is niet zorgwekkend, dus niets aan de hand.
Ja, dit zijn de kwartierverbruiken van de Fluvius, de netbeheerder in België. Je moet de waarde x4 doen om het gemiddelde vermogen te hebben voor dat kwartier.
Mijn P1 meter en Eastron kWh meter voor de buitenunit ligt klaar, maar die kan ik pas installeren als de oplevering van de woning plaats vind.

Ik twijfel zelfs als de minimum temperatuur 25°C is. Misschien is het zelfs maar 24°C, dus ik probeer eens hoger dan. En eens er een deftige meter tussen zit, zal het ook wel duidelijk worden hoop ik.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-02 13:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tjebakka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:04:
De Vaillantmonteur is op dit moment bezig met het vervangen van de printplaten in de binnen- en buitenunit van m'n AroTHERM. Daarmee moet het probleem van de condensor die < 5 graden continue aan gaat, zijn opgelost. Pas sinds december(!) is er een oplossing voor dat probleem.
Vannacht was de vuurproef met temperaturen tegen het vriespunt aan. De warmtepomp is nu echt heerlijk stil 's nachts als er geen warmtevraag is. _/-\o_ En anders hoor je hem tevreden brommen maar dat is niet storend imho.

If it aint fixed, it's broken.

• busscherski
Tjebakka schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Vannacht was de vuurproef met temperaturen tegen het vriespunt aan. De warmtepomp is nu echt heerlijk stil 's nachts als er geen warmtevraag is. _/-\o_ En anders hoor je hem tevreden brommen maar dat is niet storend imho.
Ipv condensor bedoel je compressor?

Als het buiten kouder is dan 5°C, dan wil je normaal gesproken toch dat de warmtepomp aan staat omdat anders de woning afkoelt?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-02 13:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

busscherski schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Ipv condensor bedoel je compressor?

Als het buiten kouder is dan 5°C, dan wil je normaal gesproken toch dat de warmtepomp aan staat omdat anders de woning afkoelt?
Als m'n woning op of boven de wenstemperatuur is wil ik dat helemaal niet

If it aint fixed, it's broken.

• Gramser
Ja, da’s een keuze. Op het moment dat je wenstemperatuur is bereikt en de WP slaat af, begint je huis eigenlijk alweer met afkoelen. Als de WP vervolgens weer aanslaat omdat de wenstemperatuur niet meer behaald is, moet-ie wat harder aan de bak.

Ik twijfel ook wat handig is - ik ga nog eens spelen met de instellingen van de binnencompensatie.

[Voor 3% gewijzigd door Gramser op 17-01-2023 08:39]

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
Als je bij deze temperaturen een pomp hebt die steeds stopt, staat je stooklijn te hoog. Of je hebt een huis wat warm te houden is met een kaars.

• Gramser
Hij maakt juist hele lange runs nu. Maar misschien wil ik wel dat hij helemaal niet stopt, ook niet als de wenstemperatuur is bereikt. Dan zou ik dus weer 100% WAR kunnen gaan.

Edit: zojuist de binnencompensatie uitgezet. Benieuwd wat dat voor gedrag oplevert. Volgens de buitentemperatuursensor is het -0,5 graden en de WP begon weer met 1000W te vragen, wat nu heel gestaag minder wordt.

[Voor 38% gewijzigd door Gramser op 17-01-2023 11:48]

OhSunnyDay

• Wappie28
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-01 18:33
Hallo allen,

Ik lees al bijna een jaar mee met alle Tweakers. Leuk om alles te volgen, een schat aan informatie!

Ik check ook in met een all-electric installatie:
Vaillant WP lucht/water R290 aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V
UniSTOR boiler VIH RW 300/3 BR mg anode
Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3
VDM 10, pompgroep 1" met high-efficiency pomp
Warmtepomp buffervat VPS R 200/1 B
Mengmodule i.c.m. multiMATIC VRC 70
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720

Vorig jaar besteld, staat nu klaar voor levering. Ik ga zelf installeren en heb installatieschema 8.

Huis:
Vrijstaand, bouwjaar 1929, vloer- en dakisolatie, gevel deels. HR++ glas overal. Gescheiden woon- en eetkamer. We stoken 85m2 vloerverwarming (8 groepen 10cm h.o.h.) 16mm) op 43 graden met LT-verdeler zonder pomp. 69m2 is beneden, 16m2 is aparte groep voor badkamer. In de woonkamer hebben we ook nog 16m2 wandverwarming. (Variotherm 11.6mm, 2 groepen) Boven hebben we oude radiatoren met Tado-knoppen. Die gebruiken we zelden maar geven toch een beetje warmte op 43 als het buiten echt koud is.

Gasverbruik: 2200m3 p/jr waarvan 350 m3 voor SWW.

Ik heb 1 vraag: ik werk momenteel met Plugwise als zoneregeling. Ik heb twee thermostaten die twee vvw-groepen aansturen. Alles komt binnen op de Plugwise Adam HA die nu mijn ketel aan stuurt op Opentherm. De Arotherm kan niet overweg met Opentherm en zal dus aan/uit geschakeld worden. De Sensocomfort hangt niet in de kamer maar in de onverwarmde aangebouwde garage naast de warmtepomp en Plugwise Adam HA.

Hoe zorg ik ervoor dat de warmtevraag van 1 of meerdere groepen via 1 device (Adam HA, aan/uit) bij de Arotherm komt? Is de VR71 nodig? Of kan ik ook zonder en zou ik (evt via een smartplug en pompgroep in Plugwise) ook rechtstreeks op de hydraulische module kunnen aansluiten? (daar zit een pompcontact)

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:57

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

(jarig!)
Laatst had ik hier al verteld over dat bij mij ze VWZ was doorgebrand. Nu had ik een vraag neergelegd bij mijn intallateur of de MEH60 en VWZ en 3weg klep vervangen kan worden door de MEH97/6.
Alleen valt het nogal tegen wat het kost, dus zit wellicht te overwegen om de MEH97/6 zelf te plaatsen.

Zijn de onderdelen nog een beete te verkopen op marktplaats? zit een beetje te vergelijken of dit dan haalbaar is voor mij. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• ds23man
  • Nu online
Wappie28 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:43:
Hallo allen,

Ik lees al bijna een jaar mee met alle Tweakers. Leuk om alles te volgen, een schat aan informatie!

Ik check ook in met een all-electric installatie:
Vaillant WP lucht/water R290 aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V
UniSTOR boiler VIH RW 300/3 BR mg anode
Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3
VDM 10, pompgroep 1" met high-efficiency pomp
Warmtepomp buffervat VPS R 200/1 B
Mengmodule i.c.m. multiMATIC VRC 70
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720

Vorig jaar besteld, staat nu klaar voor levering. Ik ga zelf installeren en heb installatieschema 8.

Huis:
Vrijstaand, bouwjaar 1929, vloer- en dakisolatie, gevel deels. HR++ glas overal. Gescheiden woon- en eetkamer. We stoken 85m2 vloerverwarming (8 groepen 10cm h.o.h.) 16mm) op 43 graden met LT-verdeler zonder pomp. 69m2 is beneden, 16m2 is aparte groep voor badkamer. In de woonkamer hebben we ook nog 16m2 wandverwarming. (Variotherm 11.6mm, 2 groepen) Boven hebben we oude radiatoren met Tado-knoppen. Die gebruiken we zelden maar geven toch een beetje warmte op 43 als het buiten echt koud is.

Gasverbruik: 2200m3 p/jr waarvan 350 m3 voor SWW.

Ik heb 1 vraag: ik werk momenteel met Plugwise als zoneregeling. Ik heb twee thermostaten die twee vvw-groepen aansturen. Alles komt binnen op de Plugwise Adam HA die nu mijn ketel aan stuurt op Opentherm. De Arotherm kan niet overweg met Opentherm en zal dus aan/uit geschakeld worden. De Sensocomfort hangt niet in de kamer maar in de onverwarmde aangebouwde garage naast de warmtepomp en Plugwise Adam HA.

Hoe zorg ik ervoor dat de warmtevraag van 1 of meerdere groepen via 1 device (Adam HA, aan/uit) bij de Arotherm komt? Is de VR71 nodig? Of kan ik ook zonder en zou ik (evt via een smartplug en pompgroep in Plugwise) ook rechtstreeks op de hydraulische module kunnen aansluiten? (daar zit een pompcontact)
Welkom!

Waarom maak je het zo complex? Het grootste gedeelte qua afgifte is LT VV dus dat zou probleemloos op 35 graden moeten kunnen draaien. En die mengmodule snap ik helemaal niet of wil je gaan draaien met 50+ aanvoer? Ik zou dat hele Plugwise het raam uitkieperen en alles via Vaillant regelingen laten lopen.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Wappie28
Het makkelijkst: puur WAR het buffervat warmhouden.
Je kunt ook de ingang voor de maximaalthermostaat misbruiken.
Nadeel van die opties is dat je dan niet alleen voor de radiatoren een hogere Ta kan maken, dus óf je radiatoren doen praktisch niks meer óf je gooit systeemrendement weg.
Als je dit goed wil doen zal je de zones in de VRC720 moeten configureren en regelen.

• Flail
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:48:
[Afbeelding]

Leuk, @Proton_ . De hogere modulatie is denk ik een gevolg, hij probeert waarschijnlijk de gevraagde aanvoertemperatuur te halen en heeft daarvoor steeds meer vermogen nodig doordat de verdamper dicht zit/verdampingstemperatuur zakt onderuit om nog steeds voldoende vermogen uit de lucht te kunnen halen
?
Op zich ben ik wel benieuwd wat de precieze trigger van een defrost is. Die triggert namelijk niet goed tijdens een sww-run heb ik eens gezien. Hij blijft dan gewoon doordraaien terwijl er nog amper lucht over de verdamper gaat. En dan kan zo'n run wel 3 uur duren heb ik eens gezien. Niet zo handig.

• Chupachups
  • Laatst online: 03-02 20:33
mydogisgone schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:08:
Laatst had ik hier al verteld over dat bij mij ze VWZ was doorgebrand. Nu had ik een vraag neergelegd bij mijn intallateur of de MEH60 en VWZ en 3weg klep vervangen kan worden door de MEH97/6.
Alleen valt het nogal tegen wat het kost, dus zit wellicht te overwegen om de MEH97/6 zelf te plaatsen.

Zijn de onderdelen nog een beete te verkopen op marktplaats? zit een beetje te vergelijken of dit dan haalbaar is voor mij. :)
het zou toch moeten kunnen werken met de losse VWZ, MEH60 en driewegklep? exact dezelfde componenten zitten in de MEH97/6. Enige punt is, voor zover ik lees, dat de VWZ niet op een andere fase moet zitten dan de geschakelde contacten voor de naverwarmer, dan blaas je m op.

• Wappie28
Proton_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:33:
@Wappie28
Het makkelijkst: puur WAR het buffervat warmhouden.
Je kunt ook de ingang voor de maximaalthermostaat misbruiken.
Nadeel van die opties is dat je dan niet alleen voor de radiatoren een hogere Ta kan maken, dus óf je radiatoren doen praktisch niks meer óf je gooit systeemrendement weg.
Als je dit goed wil doen zal je de zones in de VRC720 moeten configureren en regelen.
Bedankt! Ik ga je optie proberen uit te werken.

• Wappie28
ds23man schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Welkom!

Waarom maak je het zo complex? Het grootste gedeelte qua afgifte is LT VV dus dat zou probleemloos op 35 graden moeten kunnen draaien. En die mengmodule snap ik helemaal niet of wil je gaan draaien met 50+ aanvoer? Ik zou dat hele Plugwise het raam uitkieperen en alles via Vaillant regelingen laten lopen.
Bedankt voor het meedenken. Reden voor Plugwise is dat onze eetkamer en woonkamer gescheiden zijn. Dat zijn op 1 verdeler ook 7 groepen die in twee zones verdeeld zijn. Elke zone (kamer) heeft een eigen thermostaat die de servomotoren op de verdeler als groep openen en sluiten. Voordeel is dat als één kamer warmtevraag heeft (door bijv. warmte van de zon) de ketel nu (warmtepomp later) kan inschakelen. Het systeem werkt prima en heeft ruim €1200 gekost dus hoop ik nog even te kunnen behouden…😉 Ik las dat alleen al de internet communicatiemodule van Vaillant als €250 euro is dus hoop een oplossing met gebruik van de al aanwezige en werkende zoneregeling te kunnen gebruiken…

Je punt is wel is overigens terecht, het huidige systeem is inderdaad complex. Proton gaf ook de tip om het eenvoudiger te maken door de buffer te verwarmen. Ik ga dat eens verder uitwerken in het installatieschema…

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:28
Hulpvraagje. Onze warmtepomp doet niet wat ik zou verwachten.

Nu het kouder werd heb ik de radiatoren waterzijdig ingeregeld. De delta was nu over alle radiatoren 7 graden, de vloerverwarming helaas 13 doordat de groepen gewoon erg lang zijn en de pomp van de gesloten verdeler staat al op max.

Bovenstaand gedrag vind ik alleen een beetje gek. Je zou zeggen dat hoe later het wordt, hoe kouder het buiten wordt en hoe meer warmtevraag er is. Toch ontstaat er een pendel gedrag.

om 18:00 is een radiator iets verder opengedraaid.
op 19:00 zijn twee andere radiator ook iets verder opengedraaid.

De bg bestaat uit de vloerverwarming met 2 groepen en 3 grote radiatoren die volledig openstaan. Ik zou dus zeggen dat er voldoende vermogen kwijt zou moeten kunnen. Daarbij snap ik niet waarom hij gaat overschieten terwijl hij juist rustig meer vermogen kwijt zou moeten kunnen. om 18:40 draaide de warmtepomp overigens maar op 31,3% met 1000 l/h. Ik zou dan ook niet verwachten dat hij nu onder de ondergrens van modulatie komt.

Ps, de parallelbuffer hebben wij dicht gezet en kan dus niet verstoren.
De binnencompensatie staat op geen en draait dus 100% war.

Wat zou ik kunnen proberen om dit te voorkomen?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-02 12:07
Het is weer kouder en daarom weer spannender hoe het systeem zich houdt. Als ik de aanvoerleiding vanaf de buitenunit voel, vlak voordat hij die binnenunit in gaat, dan is die echt heet. Als ik vervolgens de leiding voel die de binnenunit verlaat richting buffervat, dan is die een stuk minder heet, gewoon 'warm'. Hoe kan dat? Gaat er zo veel energie/warmte verloren in het omzetten naar warm water voor de VV?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:29
Na het doorlezen van het topic, met name de afgelopen paar dagen heb ik een vraag waar jullie misschien wat duidelijkheid op kunnen geven. Ik probeer me goed te verdiepen in hoe een WP nou werkt en welke parameters nou precies wat veroorzaken.
Ik heb een 75/6 monoblock staan voor 200m2 vloerverwarming(nieuwbouw 2021). De fabrieksinstellingen zijn niet veranderd sinds installatie van de WP in mei. Na hier gezien te hebben dat een WP de hele dag kan draaien vraag ik mij af waarom bij ons de WP gedurende een paar uur per nacht voluit op 3kwh staat te pompen, met wat lijkt op defrosts gedurende 15 min?

Het is een overzicht van een hele fase, waarbij de korte hoge pieken de Quooker is. De hoge 3kWh plateau's zijn van de warmtepomp. Ik las ook dat een defrost een minuut of 5 duurt, dan is 15 min ook wel erg lang? of zijn die dalen in verbruik heel wat anders?

bovenstaand patroon herhaalt zich meestal van 20:00 tot 4:00 snachts, waarbij de buitentemperatuur rond de 3 graden heeft gelegen voor deze meting op 16jan.

ik heb daardoor ook het idee dat de warmtepomp niet moduleert, als hij toch maar een paar uur snachts aangaat en staat te beuken op 3kWh kan hij ook langere tijd lager aangaan lijkt me? valt zoiets in te stellen op de thermostaat?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Nilvo je ziet al voor het pendelen een oscillatie met periode ~10min. Dan moet er ergens feedback zijn. Dat kan ook de ruimtethermostaat zijn, maar zit er ergens een thermostaatkraan, bijvoorbeeld in je vloerverwarming?

@Heintje bij een split is dat normaal, de energie wordt niet overgedragen door de temperatuur van het persgas maar door het condenseren ervan. Het persgas kan makkelijk 20°C oververhitting hebben zonder dat het veel rendement kost (hoewel na-isoleren van de koudemiddelenleidingen wel de moeite waard is).

@Aurum heb je pomploze verdelers? Hoe hoog staat je stooklijn?

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:28
@Proton_, het hele huis zit hier vol met thermostaatkranen op de radiatoren. Ook de gesloten verdeler van de vloerverwarming heeft er één, welke is ingesteld op 40 degC. Die zal het dus niet zijn gezien de aanvoertemperatuur, maar elk van de 6 andere kranen die niet 100% open staan zou dat wel kunnen veroorzaken. Scherp opgemerkt van de oscillatie.

Ik zal mogen als iedereen van huis is eens proberen te spelen met een aantal kranen om te kijken of ik iets verder kan komen.

• Aurum
@Proton_ Geen pomp op de vloerverwarmingsverdelers, alleen een pomp na het buffervat. Stooklijn 0.5

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-02 12:07
@Heintje bij een split is dat normaal, de energie wordt niet overgedragen door de temperatuur van het persgas maar door het condenseren ervan. Het persgas kan makkelijk 20°C oververhitting hebben zonder dat het veel rendement kost (hoewel na-isoleren van de koudemiddelenleidingen wel de moeite waard is).
[/quote]

Ok. Dank. Onze Vaillant-man en mijn installateur vonden na-isoleren onzin. De standaard-isolatie van de WP/Airco-leidingen zou ruim voldoende zijn. Ik heb daar altijd aan getwijfeld. Klusje voor komende zomer. Ik kan een extra (en geïsoleerde) koof om de huidige kunststof koof maken. Het is ongeveer 17 meter, dus m.i. de moeite waard. Zoals gezegd komt het persgas nu ook wel echt heet naar binnen. Maar kan altijd beter denk ik maar.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Aurum ... Ok.
Probeer eerst stooklijn 0,3 en als je het dan op temperatuur houdt elke drie dagen een 0,05 lager.
Merk je dat het afkoelt, dan weer 0,05 omhoog en ben je klaar met tunen.
Het zou me niet verbazen als je op 0,15 uitkomt.

• ds23man
  • Nu online
Een mooi voorbeeld van twee defrosts afgelopen nacht:

• Gramser
Nou, mijn 55/6 heeft er wel wat meer nodig - de jouwe staat toch ergens binnen? Hier was het vannacht -4, en ongeveer om de drie kwartier een defrost. Die niet op vol vermogen lijkt te opereren overigens…

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:51:
Nou, mijn 55/6 heeft er wel wat meer nodig - de jouwe staat toch ergens binnen? Hier was het vannacht -4, en ongeveer om de drie kwartier een defrost. Die niet op vol vermogen lijkt te opereren overigens…
Staat binnen inderdaad. Hoogte van de piek en diepte van de dal is een beetje onbetrouwbaar door de 5 minuten log.

• Gramser
Geinig: ik zag net voor het eerst een defrost. Opgenomen vermogen daalde sterk tot 200W, liep toen stapsgewijs op tot iets van 500 en toen ging ik ff buiten kijken. Hoop geluid van klaterend water, en dat liep inderdaad langs het warmtelint keurig de condensafvoerbuis in. Daarna een klik en wat geluid, een warme condenswolk recht m’n giechel in en weer optoeren naar in dit geval 1100W.

#nerd…

OhSunnyDay

• Denyo
@Aurum Check ook zeker je minimale Ta instelling even......

• Gramser
ds23man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Staat binnen inderdaad. Hoogte van de piek en diepte van de dal is een beetje onbetrouwbaar door de 5 minuten log.
Overigens: een defrost duurt volgens mij geen 5 minuten... het kan dus best zijn dat je er af en toe een mist, aangezien die dan niet wordt gelogd..? Of maak ik dan een denkfout?

OhSunnyDay

• Aurum
@Proton_ @Denyo
Dank jullie wel voor de info, ga ik zeker proberen.
Snap ik het dan goed dat omdat de stooklijn hoog is (0.5) de warmtepomp dus bij bijvoorbeeld -5 iets van 40graden gaat proberen te stoken, hij daar dus zn volle vermogen bij nodig heeft. En bij stooklijn 0.2 bij -5 bijvoorbeeld maar 30 graden hij dus minder kwh hoeft te gebruiken en als dat voldoende is dat dus ook oke is?

De min en max Ta zijn nu echt extremen van elkaar, Min 19 en max 42 graden.
waarschijnlijk ook veel te extreem denk ik.

• Gramser
Je kunt de max Ta ook beperken in het circuit, en een minimum aanvoertemperatuur ingeven.

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Overigens: een defrost duurt volgens mij geen 5 minuten... het kan dus best zijn dat je er af en toe een mist, aangezien die dan niet wordt gelogd..? Of maak ik dan een denkfout?
Met een 5 minuten log pik je ze er wel uit, alleen zien ze er elke keer er wat anders uit.

Even na 8 uur had er nog 1:

Probleem is meer dat je de absolute waarden qua verbruik er niet uit kan halen.

• Denyo
Aurum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:17:
@Proton_ @Denyo
Dank jullie wel voor de info, ga ik zeker proberen.
Snap ik het dan goed dat omdat de stooklijn hoog is (0.5) de warmtepomp dus bij bijvoorbeeld -5 iets van 40graden gaat proberen te stoken, hij daar dus zn volle vermogen bij nodig heeft. En bij stooklijn 0.2 bij -5 bijvoorbeeld maar 30 graden hij dus minder kwh hoeft te gebruiken en als dat voldoende is dat dus ook oke is?

De min en max Ta zijn nu echt extremen van elkaar, Min 19 en max 42 graden.
waarschijnlijk ook veel te extreem denk ik.
Klopt helemaal, aangezien jij een nieuw en dus zeer goed geïsoleerd huis hebt is er maar een lage Ta nodig om de boel op temperatuur te houden. Onze woning is uit 2009/2010 en heb ook een 75/6 draaien.
Stooklijn momenteel 0.3 met minimum Ta van 25 graden. En dan heb ik zelfs een programma ingesteld zodat ie s'nachts helemaal niet draait. Nadeel is dan wel dat ie in de ochtend wel vol gas de afkoeling van de nacht gaat inhalen. Vanmorgen dus ook defrosts om de 45 minuten.

[Voor 6% gewijzigd door Denyo op 18-01-2023 11:06]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ds23man schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Temperatuur is een stuk constanter, in de ochtend 22 graden (wens 22,5) en in de loop van de middag naar 22,5 waarna de pomp uitschakelt. De pompvrije zone wordt wel wat korter nu het kouder buiten is. Een half graadje verschil met VV in 30cm beton doe ik het voor.
Hier draai ik nu ook zonder de vr70, en met het toewijzen van de zone 2 aan dat ene contact gaat het qua regeling gewoon zoals voorheen. Netjes beïnvloeden van de Ta.
Geen vr70 meer nodig, buffer er uit (moet ik nog in serie plaatsen, doe ik na het stookseizoen), en de 2 pompen weg.
Het enige is dat ik nu niet goed meer kan meten of de WP pendelt op basis van een te hoge Tr, of het behalen van de kamertemperatuur. Eerst kon ik dat makkelijk zien doordat bij de 1e situatie de pompen bleven draaien, en dus meer stroomverbruik.
Eens kijken of ik dat nog via een contact ergens kan uitlezen.

Nu het vriest wel weer langere runs, van een uur of langer.

Maar als het buiten richting de 10 graden gaat geeft het wel elk uur een run van bijvoorbeeld een half uur. Mag van mij best meer tijd tussen zitten. Aan de andere kant blijft de kamertemperatuur wel super strak op temperatuur, binnen de 0.2 graden doorgaans. (Okee, met een meetresolutie van 0.1 graad.)
Denyo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Klopt helemaal, aangezien jij een nieuw en dus zeer goed geïsoleerd huis hebt is er maar een lage Ta nodig om de boel op temperatuur te houden. Onze woning is uit 2009/2010 en heb ook een 75/6 draaien.
Stooklijn momenteel 0.3 met minimum Ta van 25 graden. En dan heb ik zelfs een programma ingesteld zodat ie s'nachts helemaal niet draait. Nadeel is dan wel dat ie in de ochtend wel vol gas de afkoeling van de nacht gaat inhalen. Vanmorgen dus ook defrosts om de 45 minuten.
Ik weet niet of het erg efficiënt is om in de nacht zo veel te laten afkoelen dat je in de ochtend volgas moet knallen. In het algemeen is het toch wel.zo dat de warmtepomp efficiënter is met een constante temperatuur of bijvoorbeeld 0.5 a 1 graad nachtverlaging.

[Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 18-01-2023 11:27]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Aurum en een buffervat dus (had ik overheen gelezen).
Dan is het zaak beide debieten gelijk te krijgen om minimaal te mengen in het vat.
Je meet dat het makkelijkst door de temperaturen in/uit de buffer te meten (oplegsensor onder de isolatie of een infraroodthermometer op PVC tape).

Als aanvoer WP > aanvoer afgifte +1, dan de warmtepomp harder of afgiftepomp zachter
Als retour WP < retour afgifte +1, dan de warmtepomp zachter of afgiftepomp harder.
Lukt het niet allebei goed te krijgen, dan heb je een slecht opgebouwd/aangesloten buffervat.

Idealiter haal je 'm er sowieso tussenuit of alleen in serie in de retour, maar dat is nogal een ingreep :).

• Denyo
@_ferry_ Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ging nu vooral om wat ervaring op te doen met het geluid in huis. Dit blijkt behoorlijk mee te vallen en ga nu kijken of ik het wat gelijker kan trekken. Aan de andere kant heb ik nu een iets verhoogd middag blok omdat dan vaak de temperatuur buiten 6 - 8 graden hoger is.
Dit leek mij gevoelsmatig redelijk effectief maar misschien verkijk ik mij daarop. Zal daar eens verder induiken.
Temperatuur zakt met deze buitentemperaturen ongeveer 1 - 1.5 graad in de nacht, valt mij mee.
Ga nu eerst nog de stooklijn 1 stapje lager zetten en de blokken wat langer maken.

• Zwartoog
Zwartoog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb inmiddels de volumestroom een paar keer gelogd, en die lijkt eigenlijk constant. Zal ik langer moeten meten om zeker te weten.

Maar mocht het debiet inderdaad constant zijn, dan zou je met 2 op elkaar geijkte sensoren een aardige poor-man's-schatting kunnen maken van de opbrengst.
@Franciesco De volumestroom lijkt in ieder geval constant vanuit de Vaillant :)

De lage pieken zoals rond 21.00 uur is de vorstbeveiliging. Maar dan is er ook geen delta-T, dus geen opbrengst, dus kun je negeren.

Rond 8.00 uur vanmorgen, en om 10.00 nog even, is het SWW gedeelte. Die heeft wat minder weerstand, dus is iets hoger.

Natuurlijk kan er in nog wat modulatie zijn als er in je afgiftesysteem veel radiatoren worden opengezet, of dichtgedraaid, maar als dat stabiel is, kun je denk aannemen dat je debiet hetzelfde is.

Dus: zelf twee temperatuursensoren op elkaar afstemmen, debiet een paar keer met de hand aflezen, en dan rekenen.

Tip: actueel vermogen [kW] = delta-T [K] * debiet [l/min] * 0,07

• Aurum
@Denyo @Proton_
Hartelijk dank voor de adviezen! ik ga de komende dagen langzaam mijn stooklijn wat naar beneden brengen beginnend bij 0.3. Ook valt er nog wat te tweaken aan de pompsnelheid na het buffervat ik denk inderdaad bij mening te zien vanaf de retour.

Ik heb nog een algemene vraag over vloerverwarming. Ik begrijp dat omdat de verschillende groepen van vloerverwarming vaak andere lengtes hebben en je alle groepen op dezelfde flow zou zetten je technisch een verschil krijgt in temperatuur afgifte in bepaalde zones afhankelijk van leidinglengte. Ik heb meermaals het advies gehoord om dan in te regelen via temperatuur bij de retourleidingen dezelfde temperatuur afgeven.
Dit klinkt mij in de oren als dat je je vloerverwarming inregelt voor comfort van de ruimtes/zones waar verschillende groepen liggen maar heeft dit echt veel impact op de efficientie van de WP? want opzich geven de leidingen X graden af aan warmte met z'n alle totaal.
Wat ik me nog kan voorstellen is dat het verschil maakt als de thermostaat in een ruimte hangt waarbij zich een coldspot voordoet bijvoorbeeld. Maar in het geval van een hotspot bij de thermostaat zou hij juist eerder uitschakelen en gaat het weer voornamelijk om comfort?

• Denyo
@Aurum Als je een korte lus ergens hebt en die is niet ingeregeld dan komt er dus te warm water terug. Dit verstoort je hele regeling, dit is wellicht iets minder met menging in je buffer maar verre van ideaal.

• Aurum
@Denyo
Maar als 1 lus korter is dan kan deze warmer retourwater teruggeven maar wordt weer gemengd met andere retourwater wat kouder is, waardoor je een gemiddeld hoger retour hebt naar je warmtepomp. Dit verkleint op dat moment je deltaT toch? op welke wijze verstoort dit dan precies je regeling?

Ik denk dat ik ergens een puzzelstukje mis, want ik geloof je helemaal maar ik snap het niet geheel.

• Denyo
@Aurum Ja en dat puzzelstukje is debiet, je wilt je water zo goed mogelijk verdelen en nu stroomt het grotendeels door 1 korte lus.
De rest blijft dus koud.

• Aurum
@Denyo
Dankjewel! dat maakt het duidelijker inderdaad. Dan begrijp ik het probleem inderdaad.
Nou even afwachten tot een koudere dag waarbij de WP ook aangaat overdag en dan ga ik wel een tijdje met een IR meter zitten op de retourleidingen te tunen.
Pagina: 1 ... 69 ... 73 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee