Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Ik heb het zelf nog niet kunnen vinden maar bestaat er in de VWZ AI een mogelijkheid om de “milieuopbrengst” van afgelopen dagen in te zien? Huidige dag laat-ie standaard zien maar ik zou wel eens willen terugkijken op dagbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Die mogelijkheid zit er niet in.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jammer, dan moet ik het doen met de maandgegevens geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ja of elke dag om 5 voor twaalf alle standen opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
ds23man schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:28:
Ja of elke dag om 5 voor twaalf alle standen opschrijven.
Ik dacht juist dat ie altijd de standen t/m gisteren liet zien, dan zou je dus de hele dag hebben om de standen te noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Het resetpunt is steeds om middernacht. Dat punt krijgt ie van de VCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
De energiegegevens die ik idd uit de VRC haal worden gedurende de dag volgens mij niet bijgewerkt, bij jou wel ?

Als ie niet bijwerkt, dan heb je m.i. de hele dag om standen te noteren als je dat graag per dag wil bijhouden.

[ Voor 33% gewijzigd door maharens op 03-01-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Speedfight schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Dank! En heb je hem dan ook in een mantelbuis liggen samen met andere kabels?
Helaas heeft elektramat enkel nog de vier aarderige per 100meter. Voor de buitenvoeler kom ik met de twee aarderige helaas niet weg. Daarom toch op zoek naar iets met 5 aarders om het efficiënt en betaalbaar te houden gezien ze grotendeels hetzelfde traject afleggen.
Ik heb ze inderdaad in een slagvaste pvc buis liggen, het is bij mij grotendeels onder het huis, klein stukje in de tuin.

Hier kun je hem nog wel bestellen:
https://www.kabel24.nl/th...-4x0-8-mm-per-meter-grijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
De getoonde standen in de VRC zijn altijd tot middernacht van de vorige dag. De dagwaardes in de VWZ zijn wel realtime maar de dagstand reset exact om middernacht. Als je om 12 uur in de middag afleest heb je slechts een halve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
ds23man schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:22:
De getoonde standen in de VRC zijn altijd tot middernacht van de vorige dag. De dagwaardes in de VWZ zijn wel realtime maar de dagstand reset exact om middernacht. Als je om 12 uur in de middag afleest heb je slechts een halve dag.
Ok, dat laatste wist ik niet, maar het ging in eerste instantie om iemand die het wellicht dagelijks wil bijhouden. Maar dan heb je daar toch de hele (volgende) dag voor middels de VRC ? Jouw advies was elke dag om 23:55, daar reageerde ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
maharens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Ok, dat laatste wist ik niet, maar het ging in eerste instantie om iemand die het wellicht dagelijks wil bijhouden. Maar dan heb je daar toch de hele (volgende) dag voor middels de VRC ? Jouw advies was elke dag om 23:55, daar reageerde ik op.
In de VRC heb je geen dagwaardes, in de VWZ wel. Alleen heb je geen "geschiedenis". Volgens mij kan je dat wel zien in de nieuwe MyVaillant app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
ds23man schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:36:
[...]

In de VRC heb je geen dagwaardes, in de VWZ wel. Alleen heb je geen "geschiedenis". Volgens mij kan je dat wel zien in de nieuwe MyVaillant app.
Haha, das waar, je zult moeten rekenen met de VRC dan idd. Het zou leuker zijn als er gewoon een grafiekje ofzo ergens zou zijn die dit allemaal voor ons doet, zodat je kunt zien hoeveel de COP daalt met koud en/of vochtig weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
maharens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Haha, das waar, je zult moeten rekenen met de VRC dan idd. Het zou leuker zijn als er gewoon een grafiekje ofzo ergens zou zijn die dit allemaal voor ons doet, zodat je kunt zien hoeveel de COP daalt met koud en/of vochtig weer.
Dat was inderdaad mijn doel... beetje vergelijken. Maar waarschijnlijk is het net als met zonnepanelen - in het begin kijk je ernaar en later niet meer. Dan zijn alleen maand- of jaarstanden interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
maharens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Je moet inderdaad om 23:55 (of nadat de WP niet meer hoeft te vewarmen die dag) de AI aflezen en de volgende dag de VRC. Dat had makkelijker gekund natuurlijk.

Enfin, voor wat het waard is: ik ben er inmiddels achter dat de AI een afwijking van 25% heeft ten opzichte van de werkelijke opbrengst. En de COP die de AI weergeeft en die volgt uit zelf berekenen van de gegevens van de AI en VRC komt ook niet overeen.

Ik hoop komende weken alle meetdata (dat is van de Kamstrup en losse kWh pulsteller, niet de Vaillant) in Domoticz te kunnen loggen, en zo een beter overzicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Een afwijking die de boel rooskleuriger voorschotelt, neem ik aan?

Ik wist trouwens niet dat de AI zelf een COP weergeeft. Ga ik eens naar op zoek. Kan ik het vergelijken met wat ik meet adhv mijn kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:19:

Ik wist trouwens niet dat de AI zelf een COP weergeeft. Ga ik eens naar op zoek. Kan ik het vergelijken met wat ik meet adhv mijn kWh-meter.
Dat heet in de VWZ Rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank u. Ik ga eens kijken als ik weer thuis ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Gramser schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:19:
Helaas. Zie voor de laatste 2 dagen. Eerste 3 zijn de meters, de rest volgt daaruit. Het energieverbruik van de AI/VRC komt wel redelijk goed overeen met de losse kWh meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDEWbT51w1tclwmGnV7T4z3W0pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QsbalEtX57HwOMmD3PmCxuDd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 22:17
Zijn er hier nog mensen met tips voor een installateur voor een Vaillant AroTHERM plus75/6 met een aantal toevoegingen in de regio Zwolle? Met name het vinden van een installateur die niet zelf de warmtepomp levert blijkt ingewikkeld.
Mag ook in PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zwartoog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Helaas. Zie voor de laatste 2 dagen. Eerste 3 zijn de meters, de rest volgt daaruit. Het energieverbruik van de AI/VRC komt wel redelijk goed overeen met de losse kWh meter.

[Afbeelding]
Dat scheelt gewoon een hele COP-punt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Jammer, maar wel interessante bevinding @Zwartoog.

Het verschil in energieopbrengst wordt voornamelijk veroorzaakt door een afwijking in de gemeten Ta? Want als ik het goed onthouden heb waren het debiet en Tr wel vrijwel gelijk tussen de Ai en de Kamstrup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:44:
Jammer, maar wel interessante bevinding @Zwartoog.

Het verschil in energieopbrengst wordt voornamelijk veroorzaakt door een afwijking in de gemeten Ta? Want als ik het goed onthouden heb waren het debiet en Tr wel vrijwel gelijk tussen de Ai en de Kamstrup?
Klopt, alleen de Ta wijkt af bij mij. De Tr is nagenoeg gelijk, en het debiet ook.

Debiet kun je misschien toetsen door een SWW-run (lage weerstand, als ie goed is aangesloten en vlakbij de pomp staat) aan te zetten. Volgens mij is 1500 l/h het maximum van de 75/6. Die zit bij mij volgens de AI op de 1480 l/h, de Kamstrup wappert tussen de 1480 en 1530 (maar 1500 l/h is ook het max van het meetbereik van de Kamstrup).

Voor de temperaturen kun je hetzelfde proberen als ik @Kleuvert aanraadde: op een moment dat de pomp een tijdje uit heeft gestaan, de Ta en Tr uitlezen. Liggen deze dicht bij elkaar, dan zal het wel goed zijn. Bij een verschil, loopt de meetfout hard op.

Wat de absolute kalibratie van de interne sensoren is, maakt niet zoveel uit: alleen het verschil is relevant (en of deze een beetje hetzelfde blijft bij verschillende temperaturen).

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Franciesco

Vaillant COP en vermogenscurves

Op de Tsjechische Vaillant website blijkt een document te staan met o.a. de COP en vermogenscurves bij buitentemperaturen van -20 tot +20 graden van de diverse aroTHERM Plus modellen. Iets wat we, voor zover ik gevonden heb, van de Nederlandse website niet kennen. Ook van de aroTHERM Split is deze informatie aanwezig. Het leek me interessant om dit hier te delen.

Bij de curves staan geen typenummers maar vermogens vermeld. Zo is 7kW bijvoorbeeld de VWL 75/6. Een kleine cross check laat zien dat de waardes in de grafieken overeenkomen met de paar waardes die o.a. in de Nederlandse brochure vermeld staan. Ook zijn de typenummers in Tsjechië hetzelfde als in Nederland. Dus ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat de documentatie ook voor ons bruikbaar is. :)

Onderstaand (de door Google Translate vertaalde) screenshots van de aroTHERM Plus.
Voor de Split: zie link naar het originele document.

VWL35/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R41dc-0-yW4bkFH1um_mvhmOD9A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7EDbRsoPAhxHMxbXWijfUkZM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zUCQd62artUwaV2AER-1hRw0gk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UZiVn3QwycA9K0lZFUmzikCP.png?f=fotoalbum_tile

55/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVh1v26hwRTxXAY_7_jaxIipm9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rRLiKSLapRkvnS5eDsKMnGNL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2TQnzIZM3vV9egjJrFMPYhEQE0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t8j2jjA1VsvoI6uIUszg8N7p.png?f=fotoalbum_tile

65/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4IyJ7l4r_hrnL8KAP9my8YwUEY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sDGH5EnrPanWaIhRxeDJFshC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ebYDLcb5uOycK6cvZwCFgQm48Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hhG3mXSsnvfdU2eqWx3xhma3.png?f=fotoalbum_tile

75/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc9B7nHVJxVU091CPZ7nFTjX7Q4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b1tsy7GPmILRCtyj7p7V4sq5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjUFpGlyi5XF9vbXGFXqHTcLK5c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aERBK4NpgQKY0zv2Rpu5I8h3.png?f=fotoalbum_tile

105/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVox5g5AAaomW1OLP88RR6fTeSA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2pOHDJo5oE6eVKHWh39tqcUC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf-gkWRwO6uytmrU-K_xpDhMnhM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qMHhjyHPkZ2pikYYYkaA6UWR.png?f=fotoalbum_tile

125/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuRarYQazh1RjQBVCK1t34zNtEU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r6q2SwyPEglvIaLpECERPvlH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMqPIn0uECjTCK0GAxf3_res0Do=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3nxxbSLAzm7AdLGUR78oQbeV.png?f=fotoalbum_tile

Link naar het originele document van de Plus (/6)
Vermogen en COP grafieken vanaf blz 34.

Link naar het originele document van de Split (/5)
Vermogen en COP grafieken vanaf blz 21.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Franciesco: Goed bezig! _/-\o_
@Proton_: Kun je bovenstaande waardevolle bijdrage pinnen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:58
Zwartoog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Wat de absolute kalibratie van de interne sensoren is, maakt niet zoveel uit: alleen het verschil is relevant (en of deze een beetje hetzelfde blijft bij verschillende temperaturen).
Zojuist geprobeerd:
Nadat de warmtepomp een paar uur uit heeft gestaan, op de VWZ AI in het installateursmenu via "sensor/werking test" de afgiftepomp een poosje laten draaien (zonder dat de compressor draait dus), vanuit de gedachte dat de temperaturen zich na een poosje moeten stabiliseren. Dat gebeurde ook, echter stabiliseerde Ta circa 0,4-0,5K boven Tr.
Met andere woorden de warmtepomp tovert er een halve graad warmte gratis bij :+

Hoe moeilijk kan het zijn een temperatuur nauwkeurig te meten... 8)7
De meetfout lijkt wel redelijk consequent te zijn gezien jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flail schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:46:
Zojuist geprobeerd:
Nadat de warmtepomp een paar uur uit heeft gestaan, op de VWZ AI in het installateursmenu via "sensor/werking test" de afgiftepomp een poosje laten draaien (zonder dat de compressor draait dus), vanuit de gedachte dat de temperaturen zich na een poosje moeten stabiliseren. Dat gebeurde ook, echter stabiliseerde Ta circa 0,4-0,5K boven Tr.

Bij mijn Mitsubishi kun je die sensoren kalibreren (helaas wel in veel te grote stappen van 0.5°C), lukt dat bij Vaillant niet? Een halve graad bijstellen zou je afwijking aardig naar nul kunnen brengen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Zojuist geprobeerd:

Balen! Het lijkt mij inderdaad niet erg ingewikkeld om die sensoren op elkaar af te stemmen. Wel opmerkelijk dat ook bij jou de Ta hoger is dan de Tr. Bijna een complot om de ervaringen rooskleuriger voor te doen :P

Goed, je kunt dan in ieder geval je afwijking gaan inschatten.

Kun je nog iets zinnigs zeggen over je debiet?
Andrehj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Bij mijn Mitsubishi kun je die sensoren kalibreren (helaas wel in veel te grote stappen van 0.5°C), lukt dat bij Vaillant niet? Een halve graad bijstellen zou je afwijking aardig naar nul kunnen brengen.
Ik heb hem in het menu helaas nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Zwartoog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Balen! Het lijkt mij inderdaad niet erg ingewikkeld om die sensoren op elkaar af te stemmen. Wel opmerkelijk dat ook bij jou de Ta hoger is dan de Tr. Bijna een complot om de ervaringen rooskleuriger voor te doen :P

Goed, je kunt dan in ieder geval je afwijking gaan inschatten.

Kun je nog iets zinnigs zeggen over je debiet?
Ik ben bijna geneigd om mee te gaan in je complottheorie >:)

Ik wil dezelfde oefening nog een keer doen maar dan circulerend over een warme boiler. Kijken of de afwijking van de Ta bij hogere temperaturen ook rond de 0,5K zit.

Over het debiet geen idee, ik heb geen mogelijkheid om dat te controleren. Ik had juist verwacht dat daar de afwijking vandaan zou komen (flow lijkt mij ingewikkelder te meten dan temperatuur), maar dat lijkt gezien jouw ervaring met je Kamstrup dus mee te vallen...
Ik heb hem in het menu helaas nergens kunnen vinden.
Lijkt inderdaad dat de meting niet te kalibreren is, kan ook niks vinden in de tabellen in de VWZ AI handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Over het debiet geen idee, ik heb geen mogelijkheid om dat te controleren. Ik had juist verwacht dat daar de afwijking vandaan zou komen (flow lijkt mij ingewikkelder te meten dan temperatuur), maar dat lijkt gezien jouw ervaring met je Kamstrup dus mee te vallen...
Ja, al is dat natuurlijk ook een N=1. Debiet had ik ook anders ingeschat, maar misschien juist omdat debiet lastiger te meten is, is de apparatuur toch al wat duurder en minder prut op de markt.

Kun je niet je aanvoer en retour even kortsluiten en dan het ontluchtingsprogramma van de AI draaien? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ook even getest: bij mij is de Ta 0,3 graad hoger dan Tr. Als ik me goed herinner zag ik een zelfde verschil toen ik een tijdje geleden ontlucht heb.

Heeft iemand al eens gekeken wat voor temperatuursensoren in de buitenunit zitten en/of deze wellicht gemakkelijk te vervangen zijn? Bij de ruimtethermostaat of Ai Plus (weet niet meer welke van de twee) zaten nog twee extra sensoren die misschien compatibel zijn?
Misschien interessant om eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:35:
Ook even getest: bij mij is de Ta 0,3 graad hoger dan Tr. Als ik me goed herinner zag ik een zelfde verschil toen ik een tijdje geleden ontlucht heb.

Heeft iemand al eens gekeken wat voor temperatuursensoren in de buitenunit zitten en/of deze wellicht gemakkelijk te vervangen zijn? Bij de ruimtethermostaat of Ai Plus (weet niet meer welke van de twee) zaten nog twee extra sensoren die misschien compatibel zijn?
Misschien interessant om eens naar te kijken.
Als het inderdaad PT100/PT1000 zijn, kun je ze eenvoudig met een weerstandje corrigeren. Zal wel een discussie worden mbt garantie :P

@Andrehj, had jij niet een kapotte buitensensor laatst? Weet jij wat voor type dat was?
Edit, was @Adriaan71:
Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Wel een tweedraadsmodel, dus zou best ook een weerstandsthermeter kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 03-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog
Deze zomer kan je de boel spanningsloos maken, een sensor loshalen en er een (1k? 10k?) potmeter tussen zetten :)
Met een beetje geluk heb je een passende (contra)stekker op een oud moederbord zitten, dan kan je de kabels origineel houden.
De codeerweerstand voor koelen was in ieder geval een standaard Molex ding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:38:
@Zwartoog
Deze zomer kan je de boel spanningsloos maken, een sensor loshalen en er een (1k? 10k?) potmeter tussen zetten :)
Met een beetje geluk heb je een passende (contra)stekker op een oud moederbord zitten, dan kan je de kabels origineel houden.
De codeerweerstand voor koelen was in ieder geval een standaard Molex ding.
Jaja, heb net bijna 200 euro uitgegeven voor een nauwkeurige meter, ik vind het best ;) Laat @Franciesco maar knutselen :P

"Molex" betreft alleen het stekkertje, niet het type sensor. Als ik zo kijk, zijn er 4 typen 2-draadstemperatuursensoren gangbaar:
https://www.ametherm.com/.../temperature-sensor-types
Zonder meer info wordt het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Het zijn PT sensoren en die heb je in verschillende klasses qua afwijking. Een half graadje is bij een goedkope niet raar. In ieder geval is de doorstromingssensor wel behoorlijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
ds23man schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:58:
Het zijn PT sensoren en die heb je in verschillende klasses qua afwijking. Een half graadje is bij een goedkope niet raar. In ieder geval is de doorstromingssensor wel behoorlijk nauwkeurig.
Zou interessant zijn als ze 1 op 1 uit te wisselen zouden zijn door nauwkeurigere sensoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het is wel lichtelijk teleurstellend dat op een apparaat met zo'n prijs er beknibbeld wordt op een paar sensoren die de wereld niet kosten. Maar ja, op deze manier wordt wel de beloofde COP behaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

De Vaillantmonteur is op dit moment bezig met het vervangen van de printplaten in de binnen- en buitenunit van m'n AroTHERM. Daarmee moet het probleem van de condensor die < 5 graden continue aan gaat, zijn opgelost. Pas sinds december(!) is er een oplossing voor dat probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjebakka op 04-01-2023 10:19 . Reden: compressor = condensor ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Tjebakka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:04:
De Vaillantmonteur is op dit moment bezig met het vervangen van de printplaten in de binnen- en buitenunit van m'n AroTHERM. Daarmee moet het probleem van de compressor die < 5 graden continue aan gaat, zijn opgelost. Pas sinds december(!) is er een oplossing voor dat probleem.
Dus als het kouder dan 5 graden boven nul werd ging de compressor altijd aan? Ofzo? Ik snap het niet helemaal :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Gramser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dus als het kouder dan 5 graden boven nul werd ging de compressor altijd aan? Ofzo? Ik snap het niet helemaal :X
Ja, de condensor van de binnenunit ging dan steeds aan. Iedere +/-2 minuten voor 30 seconden ongeveer. Dat komt omdat de software voor de AroTHERM split grotendeels is overgenomen van de monobloc variant. Maar op de monobloc zit buiten een een verdamper, compressor én condensor. Die moeten inderdaad vaker aan omdat de boel anders bevriest. Dat hoeft met een binnenunit natuurlijk niet. Daar zit de condensor, en vooral het pompje, in de binnenunit.

[ Voor 36% gewijzigd door Tjebakka op 04-01-2023 10:19 . Reden: compressor = condensor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:51:
Het is wel lichtelijk teleurstellend dat op een apparaat met zo'n prijs er beknibbeld wordt op een paar sensoren die de wereld niet kosten. Maar ja, op deze manier wordt wel de beloofde COP behaald :+
De andere kant werkt het ook op.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tjebakka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Ja, de compressor van de binnenunit ging dan steeds aan. Iedere +/-2 minuten voor 30 seconden ongeveer. Dat komt omdat de software voor de AroTHERM split grotendeels is overgenomen van de monobloc variant. Maar op de monobloc zit buiten een compressor, die moet inderdaad vaker aan omdat de boel anders bevriest. Dat hoeft met een binnenunit natuurlijk niet. (zo is het mij uitgelegd)
Ah, betreft een split-variant, daar las ik even overheen. Hopelijk is dat issue nu verleden tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
[...]

Ja, de condensor van de binnenunit ging dan steeds aan. Iedere +/-2 minuten voor 30 seconden ongeveer. Dat komt omdat de software voor de AroTHERM split grotendeels is overgenomen van de monobloc variant. Maar op de monobloc zit buiten een een verdamper, compressor én condensor. Die moeten inderdaad vaker aan omdat de boel anders bevriest. Dat hoeft met een binnenunit natuurlijk niet. Daar zit de condensor, en vooral het pompje, in de binnenunit.
Ik heb ook een split (75/5) en ik denk niet dat mijn buitenunit aangaat, maar wel de waterpompen in huis. Terwijl dat dit overbodig is.
Al ga ik toch ook eens m'n compressor ook in het oog houden, want voor hetzelfde geld doet die ook iets. Zodra de oplevering van ons huis plaats vind, kan ik er een WiFi kWh meter tussen plaatsen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Broodro0ster schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb ook een split (75/5) en ik denk niet dat mijn buitenunit aangaat, maar wel de waterpompen in huis. Terwijl dat dit overbodig is.
Al ga ik toch ook eens m'n compressor ook in het oog houden, want voor hetzelfde geld doet die ook iets. Zodra de oplevering van ons huis plaats vind, kan ik er een WiFi kWh meter tussen plaatsen.
Je ziet aan de binnenunit wel het aantal bar tijdelijk omhoog gaan als je hem hoort. En het is echt zo'n stofzuigergeluidje dat je dan hoort. Alsof iemand de kruimeldief pakt om even een halve minuut te stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larosmarcel
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-06-2024
Hi Allemaal,

Afgelopen weekend de warmtepomp (Arotherm 85/3) aangesloten bij mijn vader in combinatie met een losse boiler voor SWW en losse driewegklep (Honeywell V4044C1312 230V). Helaas lopen we nu met de installatie tijdens een aantal probleempjes aan, wat waarschijnlijk te maken heeft met het verbinden van de componenten aan de losse VWZ AI. Zie bijgevoegde foto's. Het voornaamste probleem is dat de driewegklep niet werkt, met als gevolg dat de WP in storing schiet (geen circulatie). We hebben de boel eerst geïnstalleerd als alleen verwarming, en die draaide goed. Nu met het toevoegen van de driewegklep voor SWW krijgen we het niet werkend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__1u6KobGbVcp1nKCbvdZxHVIpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEl6bwiDyZuFccvp11LXk4YO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjUAxDb0g0WENRFthObgBwSRQso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5tFdL5eJyPMlwnbGdlMIOjX.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens geeft de VWZ in testmenu een boilertemp aan van 999 graden. Betreft een nieuwe sensor. Ook niet goed aangesloten/ingesteld? Misschien niet goed ingesteld op VWZ of thermostaat. We hebben de boekjes en internet al nagelopen maar zijn nog niet tot de oplossing gekomen.

Iemand tips? Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@larosmarcel systematisch te werk gaan:
* Boilersensor: stekkertje uit de VWZ AI, nameten op de stekker met een multimeter (zie tabel in de installatiehandleiding).
Als daar geen verrassing uit komt, dan met een losse weerstand (zie tabel) een sanity check of de meting in de VWZ AI wel klopt -> garantie.
* 3wegklep: controleer met een multimeter en het testmenu of er wel gebeurt wat je verwacht qua 230V op de schroefjes bij inschakelen/uitschakelen.
stand boiler contact 'open' (auf) onder spanning 230 V
stand verwarming contact 'toe' (zu) onder spanning 230 V
Als dat zo is, dan nog eens kritisch kijken naar het aansluitschema van je klep en of a/b/ab wel goed zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
larosmarcel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:21:
Hi Allemaal,

Afgelopen weekend de warmtepomp (Arotherm 85/3) aangesloten bij mijn vader in combinatie met een losse boiler voor SWW en losse driewegklep (Honeywell V4044C1312 230V). Helaas lopen we nu met de installatie tijdens een aantal probleempjes aan, wat waarschijnlijk te maken heeft met het verbinden van de componenten aan de losse VWZ AI. Zie bijgevoegde foto's. Het voornaamste probleem is dat de driewegklep niet werkt, met als gevolg dat de WP in storing schiet (geen circulatie). We hebben de boel eerst geïnstalleerd als alleen verwarming, en die draaide goed. Nu met het toevoegen van de driewegklep voor SWW krijgen we het niet werkend. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Tevens geeft de VWZ in testmenu een boilertemp aan van 999 graden. Betreft een nieuwe sensor. Ook niet goed aangesloten/ingesteld? Misschien niet goed ingesteld op VWZ of thermostaat. We hebben de boekjes en internet al nagelopen maar zijn nog niet tot de oplossing gekomen.

Iemand tips? Alvast heel erg bedankt!
Controleer ook ten minste 3x of de klep ook wel de kant op draait die hij moet.

Heeft mij 2 dagen kopzorgen gekost, klep sloot de leiding af ipv open |:(

Boilertemperatuur van 999 lijkt me ook niet ok. Als hij dat meet, hoeft hij ook niet te verwarmen :) Stop er een 2k7 weerstandje in of iets, dat correspondeert met 25 graden. Staat op het zakje, zie:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larosmarcel
  • Laatst online: 30-06-2024
Dank @Proton_ en @Zwartoog voor jullie snelle reacties! We gaan eens kijken of we een multimeter kunnen scoren om dit door te meten. Hebben jullie op het oog nog opmerkingen over hoe de driewegklep op de VWZ AI aangesloten is? 3wegklep heeft 3 draden, welke op de UV1 poort van de VWZ zitten, zie foto. Is dit juist aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
larosmarcel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:31:
Dank @Proton_ en @Zwartoog voor jullie snelle reacties! We gaan eens kijken of we een multimeter kunnen scoren om dit door te meten. Hebben jullie op het oog nog opmerkingen over hoe de driewegklep op de VWZ AI aangesloten is? 3wegklep heeft 3 draden, welke op de UV1 poort van de VWZ zitten, zie foto. Is dit juist aangesloten?
Ook dat is tricky. Volgens de handleiding is het eenvoudig:
https://manuals.plus/nl/h...handleiding#axzz7pR4n5dU6

De fase zet hem op de ene stand, zonder stroom op de andere. Als je hem goed waterzijdig aansluit (zie stroomrichting op de fitting), dan kan het zo eenvoudig zijn om de fasedraad van de Auf naar de Zu aansluiting te verplaatsen.

Eenvoudigste is om heel het ding eruit te nemen, en even aansluiten op een stekker. Wel eerst meten waar je fase zit!

Maar het eerste probleem zit hem vooralsnog in je temperatuurmeting: als de temperatuur 999 graden is, heb je je doeltemperatuur ruimschoots gehaald, dus doet hij niets. Je moet eerst een kraantje zien op het display, dan probeert hij daadwerkelijk SWW te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@larosmarcel dat zou op de datasheet moeten staan van jouw driewegklep :)
Idealiter test je het voor montage, zodat je de kogel kan zien. Dat gaat nu misschien lastig, maar een flow error geeft aan dat er wel iets wordt omgesteld maar niet de kant die jij verwacht, dus demonteren is toch wel onvermijdelijk ben ik bang.
Of de as een kwartslag verder draaien, dat kan soms ook (afhankelijk van L of T boring).
In het Nibe topic is een keer een batch driewegkleppen met verkeerde stickers langs gekomen, dus testen is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Middenberm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:22:

Zijn er nog instellingen om de COP van SWW te verhogen?
We hebben een Unistor 200 liter boiler die ingesteld staat op 50 graden. Legionella run 1x per week. De boiler heeft 2x per dag een opwarmblok. Smorgens vroeg voor de ochtend douchers en savonds voor de sporters in ons gezin. Die blokken zijn 2,5 uur.
Lagere temperatuur is hogere COP.
Hier verwarm ik 1x per dag naar 43 graden. Spring weer aan bij 38. En als het nodig is door de gezinsgrootte kun je dat ook 2x doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
Installateur bij ons thuis al enkele maanden bezig om nieuwe Vaillant Arotherm Plus (125/6) goed aan het draaien te krijgen.

Arotherm Plus is gekoppeld aan buffervat van 100 liter. Vaillant pompgroep zorgt nu voor circulatie naar bestaande vloerverwarming (100+ m2, pomploze verdelers) en Jaga convectoren (9). Stooklijnen afgiftesystemen blijken nu zodanig afwijkend te zijn (vloer kan veel lager dan gedacht) dat installateur nu circuit gaat splitsen in direct circuit voor convectoren en mengcircuit voor vloer. Maakt daarbij gebruik van 2 x Vaillant pompgroep (met en zonder mengklep) en een Vaillant 2 groeps verdeler.

Zie nu dat van die verdeler 2 varianten zijn: met en zonder evenwichtsfles. Installateur geeft aan dat evenwichtsfles niet nodig is maar heb zelf twijfels omdat ik her en der lees dat je evenwichtsfles nodig hebt wanneer je vloer en radiatoren wil combineren. Vraag: is evenwichtsfles wel of niet nodig of is buffervat in dit geval al de benodigde evenwichtsfles?

Andere vraag: vloer en radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld. Moet de 2 groeps verdeler die water uit buffervat splitst naar beide circuits ook ingeregeld worden en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
In hoeverre worden die radiatoren echt actief gebruikt? Is het geen idee om die mee te laten draaien met de vloerverwarming, op dezelfde temperatuur? Op slaapkamers hoeft zoiets vaak geen probleem te zijn. Ik heb het zelf op de badkamer, dat werkt voor ons prima.

Het scheelt je misschien een buffervat en een hoop complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je af kunt met temperaturen die acceptabel zijn voor de vloer (max 40 graden ofzo) dan gaat het inderdaad heel veel makkelijker zijn om gewoon 1 circuit te maken voor zowel vloer als radiatoren. Geen gedoe met mengkleppen, buffervaten, evenwichtsfles, etc.

Zorgen voor voldoende grote radiatoren/convectoren en eventueel fans er in, zo gaat het hier ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
[...]

Is dit een standaard-probleem bij de split-systemen? En komt Vaillant dus standaard langs om dat te checken en op te lossen? Hoe kan een simpele gebruiker weten dat de condensor onterecht aanslaat? En is de oplossing zelf te doen met een aanpassing bijvoorbeeld van de instellingen in de VRC720?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Inmiddels heb ik de stooklijn op weer op 0,25 staan en twee DS18B20 aan de aanvoer en retour van de verdeler gemaakt.
Een vermogens meter heb ik ook geplaatst maar deze krijg ik nog niet HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy1WObP6N-SdRF0xHicSMEmqarg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcsRRHMlfuIqqkve272mKH0S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@monesj heb je die DS18B20 gekoppeld aan een Raspberry Pi om ze op die manier uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Franciesco schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:31:
@monesj heb je die DS18B20 gekoppeld aan een Raspberry Pi om ze op die manier uit te lezen?
Ik heb ze aan een esp32 (nodemcu) gemaakt icm de esphome integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
In https://gathering.tweaker...message/74019822#74019822 heb ik een link geplaatst naar een Vaillant technisch bulletin waarin vanaf pagina 5 meer uitleg over de vereisten voor de ebus bekabeling staat.

Wat ik niet begrijp is waarom die ebus bekabeling niet afgeschermd of getwist zou mogen zijn. Weet iemand hier meer van?

[ Voor 5% gewijzigd door gns1l op 04-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
gns1l schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:23:
In https://gathering.tweaker...message/74019822#74019822 heb ik een link geplaatst naar een Vaillant technisch bulletin waarin vanaf pagina 5 meer uitleg over de vereisten voor de ebus bekabeling staat.

Wat ik niet begrijp is waarom die ebus bekabeling niet afgeschermd of getwist zou mogen zijn. Weet iemand hier meer van?
Dat is logisch dan neemt bij getwiste draden de capaciteit toe wat ofgeronde hoeken geeft op de blok spanning van de data. Bij een afgeschermde kabel neemt de capaciteit van de signaaldraden toe tov aarde (de afscherming) wat weer de zelfde gevolgen heeft van de blokspanningen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Het zat me toch niet lekker en daarom heb ik nog wat verder gezocht.

Dit is de ebus specificatie. Op blz. 19 staat onder 10.1: "Das Übertragungsmedium ist eine verdrillte Zweidraht-Leitung mit mindestens 0,6 mm Durchmesser.". Getwist mag dus wel. Moet eigenlijk?

De spanning op de ebus varieert tussen 9 en 24V. De snelheid is 2400baud. De busdeelnemers worden in het algemeen galvanisch van de bus gescheiden.

Waar veel aandacht aan besteed wordt, is het beperken van de spanningsval over de buslengte om ervoor te zorgen dat de signalen goed gedefinieerd blijven. De diameter en het materiaal van de aders is dus belangrijk, zeker wanneer veel apparaten aangesloten worden en/of de bus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53
gns1l schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:43:
Het zat me toch niet lekker en daarom heb ik nog wat verder gezocht.

Dit is de ebus specificatie. Op blz. 19 staat onder 10.1: "Das Übertragungsmedium ist eine verdrillte Zweidraht-Leitung mit mindestens 0,6 mm Durchmesser.". Getwist mag dus wel. Moet eigenlijk?

De spanning op de ebus varieert tussen 9 en 24V. De snelheid is 2400baud. De busdeelnemers worden in het algemeen galvanisch van de bus gescheiden.

Waar veel aandacht aan besteed wordt, is het beperken van de spanningsval over de buslengte om ervoor te zorgen dat de signalen goed gedefinieerd blijven. De diameter en het materiaal van de aders is dus belangrijk, zeker wanneer veel apparaten aangesloten worden en/of de bus lang is.
ik zou het ook vreemd vinden als het niet mag, je wilt een zn klein mogelijke lus hebben om zo min mogelijk externe inkoppeling te hebben en dat doe je door te twisten. Maar met 2400baud en 9 tot 24v heb je waarschijnlijk een hele grote fout marge. Dikte van de kabel is van belang om de weerstand te verminderen omdat ze data en voeding over de zelfde draden doen bij eBUS voor zover ik weet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:36:
[...]

ik zou het ook vreemd vinden als het niet mag, je wilt een zn klein mogelijke lus hebben om zo min mogelijk externe inkoppeling te hebben en dat doe je door te twisten. Maar met 2400baud en 9 tot 24v heb je waarschijnlijk een hele grote fout marge. Dikte van de kabel is van belang om de weerstand te verminderen omdat ze data en voeding over de zelfde draden doen bij eBUS voor zover ik weet.
Het gebruik van een YMvK kabel van 2x1,5mm is dan misschien ook nog niet zo gek. Die is goed verkrijgbaar en heeft een degelijke mantel die ook tegen water etc. kan wat evt. in een mantelbuis kan komen te staan: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-2x1-5-per-meter/

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
1,5mm2 is overkill, of heb je een leiding van 100 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als dat de kabel is die je krijgen kan, is het prima.
Beter te dik dan te dun :)
Ik denk dat het ook wel met huls onder de schroefjes past, dat is het enige risico.
Anders de helft van de haartjes wegknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er stond nog een Vaillant VWZ AI warmtepomp besturingsmodule in bestelling voor me die nu binnen is.
Niet meer nodig momenteel.
Iemand hier die er om verlegen zit?
Anders gaat ie retour.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hemaworstje even duidelijk aangeven of het de plus (/6) of niet-plus (/2) versie is en het is niet echt de bedoeling hier marktplaats van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
No problem,stuur hem wel retour.
Dacht er iemand mee te helpen misschien.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:10:
1,5mm2 is overkill, of heb je een leiding van 100 meter?
Zeker overkill, maar ze zijn makkelijk verkrijgbaar en een stuk degelijker dan de ielege stuurkabels met dunne mantel.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Speedfight schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Okee okee, verkeerd argument.
En probeer maar eens fatsoenlijk om 1,5mm2 in de VRC te proppen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:58:
[...]

En probeer maar eens fatsoenlijk om 1,5mm2 in de VRC te proppen... :+
Dat gaat hem zeker niet worden nee, gelukkig hangen de vwz ai en de vrc straks binnen en vlak naast elkaar, daar komt een ander kabeltje tussen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Zo al een hele spullenboel binnen voor het parallel aankoppelen op het bestaande circuit (via Uponor RTM puntstukken - doorgang ziet er trouwens wel erg nauw uit, hopelijk niet een te grote belemmering voor de flow). Ben uiteindelijk toch voor 1” / DN25 gegaan. Heb een mooie afsluiter met aftapmogelijkheid gevonden voor het doemscenario als de boel kapot dreigt te vriezen.

Komt grotendeels in de kruipruimte, dus wil al zoveel mogelijk voorbereiden. Volgende is om de boel van loctite (nog nooit mee gewerkt overigens) te voorzien en goed aan te schroeven.
Ik heb ipv de Terrendis puntstukken die van Heima24 gepakt. Is voor exact dezelfde maat leiding maar een stuk goedkoper, op hoop van zegen!
Verder nog kleine 3/4 afsluiters om eventueel de bovenverdiepingen tijdelijk af te koppelen voor onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwM9EbpCTr5JLfDWzgsTXEJFaPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au1J423g6utxHSBWEthcAbkX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Speedfight op 05-01-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wie o wie kan mij helpen aub?

Ik had eindelijk na lang zoeken/wachten/vragen een offerte voor een Vaillant split 7kW met boiler alleen offreerde de beste man mij een boiler van 190 liter terwijl mijn bad als ik het riant wil vullen 250 liter is. Dat gaat niet werken dus verzocht dit aan te passen naar een 300 liter. De man werkt alleen zonder personeel en heeft na 3 maanden wachten nog geen nieuwe offerte geleverd en is bijna niet bereikbaar dus ik ben genoodzaakt weer verder te zoeken vrees ik.

Ik heb absoluut geen haast want verwarm al voor 4de jaar met L/L dus leveren dit najaar kan/mag maaaaar....deze regio is zwaar onderbemand met installateurs L/W (ook volgens bevestiging/info Vaillant zelf ). Wie kent er een vakbekwame installateur in West Brabant die mij kan helpen?

Reacties graag via D/M zodat topic niet vervuild wordt. NB: monobloc kan niet door de situatie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:51
Hallo!
We zijn inmiddels weer een tijdje verder en er is een Vaillant monteur langs geweest om onze installatie na te lopen.
Lang verhaal kort met wat de monteur zei: "De installateur moet even terug naar de tekentafel omdat op deze manier het nooit lekker gaat werken" >:) .
De bevindingen waren:
- Slecht/weinig geïsoleerd leiding werk richting de buitenunit/binnenunit
- Pompgroep is te zwak voor 2 verdelers met totaal 23 groepen
Dus de installateur komt binnenkort langs om het een en ander aan te passen (en hopelijk te verhelpen).

Maar in het bericht wat ik van de installateur gekregen had wijzen ze heel erg naar onze vloerverwarming.
"dat moet het probleem wel zijn".
Maar hierbij heb ik 1 simpele vraag: Kan het zo zijn dat als onze vloerverwarming slecht is ingeregeld (alle groepen staan nu open op ongeveer 1.5l/m), dat dit ervoor kan zorgen dat onze warmtepomp heel inefficiënt is? zo ja, gaat dit dan om 50% verschil? of meer richting de 10%? :?

Voor mijn beeldvorming wil ik dit graag weten zodat ik iets beter beslagen ten ijs kan komen bij de installateur. En om af te wegen of ik een bedrijf in ga schakelen die de verwarming waterzijdig in gaat regelen.

Zie hieronder nog even een quote van het initiële verhaal.
TLDR: instellingen van de installatie staan niet zoals het zou moeten, en het lijkt erop dat we ergens warmte (en dus efficientie) verliezen.
merijntjuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:58:
Hallo!

Het lijkt erop dat ik exact hetzelfde probleem heb wat @adbeze vandaag ook gepost heeft.
Op het moment dat de buitenunit aan slaat, schiet deze direct naar de 3kW en blijft daar ook. :?
Zie grafiek hieronder van vandaag:
[Afbeelding]
Echt moduleren is er niet bij volgensmij. Natuurlijk is het op een dag als vandaag een stuk kouder, maar tijdens de wat warmere dagen zie ik ook dit gedrag, maar dan slaat die wat minder vaak aan (gelukkig).
Op een dag als vandaag dus voor de gehele woning rustig 36kWh verbruikt. Dat lijkt me best veel, het moet helaas nog kouder worden ook. Ik houd mijn hart vast :'(

Misschien voor wat verdere context hier wat instellingen die ik terug kon vinden op de thermostaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Sommige foto's zijn wat willekeur omdat ik dacht dat dit misschien nuttig kon zijn..
(zijn de aan en afvoer temperatuur van de vloerverwarming verdelers nog relevant hierin?)

Ik heb overigens zelf weinig aan de installatie veranderd. Alleen in het installateurs menu het moment van de legionella run veranderd (is dit uberhaupt nodig als je boilervat standaard dik boven de 60 graden staat, terwijl de ingestelde temperatuur van het vat op 55 graden staat?)
Is dit gewoon een gevalletje van misconfiguratie, of is hier meer aan de hand? Of moet ik gewoon niet zo moeilijk doen het het stroom verbruik als normaal accepteren?

De installatie is als volgt:
- Vaillant VWL 75/6 A
- MEH 97/6 binnenunit
- 45 liter buffervat tbv vloerverwarming
- VRC 70 (mengmodule?)
- 300L sanitair boilervat met 9kW bijverwarmer
- Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid om alles via eBus uit te lezen (kan nog geen module vinden die daadwerkelijk beschikbaar is)
- ongeveer 180m2 vloerverwarming (hoh 10cm) + vooralsnog onverwarmde zolder van 40m2 ongeveer
- Betreft nieuwbouw woning uit 2020 (vrijstaand), nog volgens vorig bouwbesluit (de niet beng)
- Temperatuur staat vooralsnog ingesteld op 21 graden de gehele dag. voor zover ik weet (nog) geen nachtverlaging
- VVW zelf aangelegd. Maar installateur heeft deze ingeregeld. Ik ga er stiekem maar even vanuit dat dit klopt

Wellicht heeft iemand hier goede suggesties met wat te doen! :)
Hoop ook dat ik niet hele belangrijke informatie in dit verhaal gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merijntjuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:12:
Hallo!
We zijn inmiddels weer een tijdje verder en er is een Vaillant monteur langs geweest om onze installatie na te lopen.
Lang verhaal kort met wat de monteur zei: "De installateur moet even terug naar de tekentafel omdat op deze manier het nooit lekker gaat werken" >:) .
De bevindingen waren:
- Slecht/weinig geïsoleerd leiding werk richting de buitenunit/binnenunit
- Pompgroep is te zwak voor 2 verdelers met totaal 23 groepen
Dus de installateur komt binnenkort langs om het een en ander aan te passen (en hopelijk te verhelpen).

Maar in het bericht wat ik van de installateur gekregen had wijzen ze heel erg naar onze vloerverwarming.
"dat moet het probleem wel zijn".
Maar hierbij heb ik 1 simpele vraag: Kan het zo zijn dat als onze vloerverwarming slecht is ingeregeld (alle groepen staan nu open op ongeveer 1.5l/m), dat dit ervoor kan zorgen dat onze warmtepomp heel inefficiënt is? zo ja, gaat dit dan om 50% verschil? of meer richting de 10%? :?

Voor mijn beeldvorming wil ik dit graag weten zodat ik iets beter beslagen ten ijs kan komen bij de installateur. En om af te wegen of ik een bedrijf in ga schakelen die de verwarming waterzijdig in gaat regelen.

Zie hieronder nog even een quote van het initiële verhaal.
TLDR: instellingen van de installatie staan niet zoals het zou moeten, en het lijkt erop dat we ergens warmte (en dus efficientie) verliezen.
Meer dan 30 lpm is meer dan genoeg voor je 7.5 kW WP.
Dat is echt je probleem niet.
Wat als je eens begint met de basis? Dus heel die pompenmeuk en buffervat weg en je WP het water gewoon direct in de VVW laten pompen.
Regelingen ook uit, en gewoon de WP op vaste aanvoertemperatuur zetten. Als dat werkt, dan kun je vanaf daar verder.
Is de toevoerleiding naar je verdelers wel dik genoeg (dus 28mm koper / staal of 32mm kunststof)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Meer dan 30 lpm is meer dan genoeg voor je 7.5 kW WP.
Dat is echt je probleem niet.
Wat als je eens begint met de basis? Dus heel die pompenmeuk en buffervat weg en je WP het water gewoon direct in de VVW laten pompen.
Regelingen ook uit, en gewoon de WP op vaste aanvoertemperatuur zetten. Als dat werkt, dan kun je vanaf daar verder.
Is de toevoerleiding naar je verdelers wel dik genoeg (dus 28mm koper / staal of 32mm kunststof)?
Het gaat een interessante discussie worden als ik met de installateur ga overleggen dat ze het buffervat er even tussenuit gaan halen. Maar ik ga zeker (alweer) opnoemen of dit wel kan.
De Vaillant monteur had ik hier ook naar gevraagd, die zei dat dit prima was. Zeker met oog op de toekomst als je aan zoneregeling wilt gaan doen.
Toevoerleiding naar de verdelers zou dik genoeg moeten zijn. Daarvoor hebben we 32mm kunststof voor gebruikt.

De grap is ook nog dat onze thermostaat op relatief gezien de warmste plek van het huis hangt. In de keuken met een grote raampartij op het zuiden 8)7
Dat gezegd hebbende zou de WP zelfs eerder uit moeten gaan. En nog is het niet echt efficiënt.

Als ik je bericht zo lees begint het inderdaad steeds meer te lijken op een probleem van de WP en niet van de vloerverwarming :) (scheelt weer, dan hoef ik mezelf niet de schuld te geven :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:30
merijntjuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Het gaat een interessante discussie worden als ik met de installateur ga overleggen dat ze het buffervat er even tussenuit gaan halen. Maar ik ga zeker (alweer) opnoemen of dit wel kan.
De Vaillant monteur had ik hier ook naar gevraagd, die zei dat dit prima was. Zeker met oog op de toekomst als je aan zoneregeling wilt gaan doen.
Toevoerleiding naar de verdelers zou dik genoeg moeten zijn. Daarvoor hebben we 32mm kunststof voor gebruikt.

De grap is ook nog dat onze thermostaat op relatief gezien de warmste plek van het huis hangt. In de keuken met een grote raampartij op het zuiden 8)7
Dat gezegd hebbende zou de WP zelfs eerder uit moeten gaan. En nog is het niet echt efficiënt.

Als ik je bericht zo lees begint het inderdaad steeds meer te lijken op een probleem van de WP en niet van de vloerverwarming :) (scheelt weer, dan hoef ik mezelf niet de schuld te geven :9 )
En wat voor vvw verdelers zijn toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:33:
[...]

En wat voor vvw verdelers zijn toegepast?
Pomploze kunststof verdelers van Distriheat. Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzg1JDl-HQNaNdmkC7TLEJ-w3mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwQx5T2YHqW4gBGWRTIDVvUz.jpg?f=fotoalbum_large
En dan 1x 12 groeps en 1x 11 groeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
merijntjuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Bijna alles is hetzelfde als bij mij (ik heb split maar hybride).
Alleen de menu-afbeelding met 'warmtepompregelingsmodule' zit niet in mijn VRC720. Waar tover je die vandaan?

Welke installatie-programma is gekozen? Ik heb 9, maar dus wel hybride.

Ik heb ook het idee dat ik redelijk wat aanvoertemperatuur verlies, maar voorlopig denk ik dat dat komt door de vv-mengverdeler die nog een eigen pomp heeft (er wordt dus retourwater gemend met de aanvoer voor het de grond in gaat) en het feit dat mijn aanvoer vanaf de binnenunit niet helemaal boven in het buffervat gaat.

Ik vind de opmerking van de Vaillant-installateur over isolatie van leidingen tussen buiten-en binnenunit wel interessant. Want de mijne vond de standaardisolatie van de leidingen ruim voldoende en vooral niet gaan bij-isoleren was het devies.

Zit de sensor goed in het buffervat?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Heintje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Bijna alles is hetzelfde als bij mij (ik heb split maar hybride).
Alleen de menu-afbeelding met 'warmtepompregelingsmodule' zit niet in mijn VRC720. Waar tover je die vandaan?

Welke installatie-programma is gekozen? Ik heb 9, maar dus wel hybride.

Ik heb ook het idee dat ik redelijk wat aanvoertemperatuur verlies, maar voorlopig denk ik dat dat komt door de vv-mengverdeler die nog een eigen pomp heeft (er wordt dus retourwater gemend met de aanvoer voor het de grond in gaat) en het feit dat mijn aanvoer vanaf de binnenunit niet helemaal boven in het buffervat gaat.

Ik vind de opmerking van de Vaillant-installateur over isolatie van leidingen tussen buiten-en binnenunit wel interessant. Want de mijne vond de standaardisolatie van de leidingen ruim voldoende en vooral niet gaan bij-isoleren was het devies.

Zit de sensor goed in het buffervat?
Onze kruipruimte is niet de meest droge locatie voor zover ik weet (althans, dat was de laatste keer dat ik daar moest zijn). Dus de kans bestaat zelfs dat een deel van de leiding zelfs in een klein beetje water staat. Dat zal de efficiëntie niet ten goede komen ben ik bang.

Dat menu krijg ik naar voren als ik naar het installateurs menu ga en dan naar installatieconfiguratie dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh staat je stooklijn nog steeds op 0,5?
Wat is het debiet van je warmtepomp? Die moet gelijk of iets hoger zijn dan je afgiftepomp. Dus misschien moet je afgiftepomp juist langzamer als de warmtepomp niet harder kan.
Tijdens een run zijn de gevraagde aanvoertemperatuur, de actuele aanvoertemperatuur van de warmtepomp en de temperatuur van het circuit interessant.
En ik vind de temperaturen van de vier poorten van het buffervat ook iets om een keer tijdens verwarmen te meten met een IR-thermometer op PVC tape. Dat geeft een sanity check of aanvoer en retour bijvoorbeeld niet verwisseld zijn en geeft een indicatie van menging. Als je warmtepomp nu 45 graden moet maken om 25°C in de vloer te krijgen, heb je het over ~40% duurder stoken.

Heb je een foto van je buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ De stooklijn staat inderdaad nog steeds op 0.5.
Ik had hem zelf verlaagd naar 0.35, daarop leek de installatie nog redelijk rustig te blijven. De monteur van Vaillant heeft hem vervolgens weer teruggezet naar 0.5. Hij had het erover dat er ergens warmteverlies plaatsvind en dat de warmtepomp "geknepen" was bij een lagere stooklijn.
Dat zou wel goed overeen moeten komen met danwel omgedraaide aansluitingen, of teveel temperatuur verlies tussen de binnen en buitenunit.

Ik heb zojuist de temperatuur 1 graadje hoger gezet om het een en ander te kunnen meten en bekijken.
Het debiet van de warmtepomp, zoals aangegeven op de display van de binnenunit staat op: (gebouwdoorstroomcircuit) 1202L/h.

De gewenste aanvoertemperatuur staat nu op 53 graden :>

Hieronder een foto van het buffervat (en een deel van de installatie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQDWTLRw1Iwt11HXyn7hjbIPGRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2hptPYUztsyXqEK0xGFSY2v.jpg?f=fotoalbum_large

Temperaturen van aansluitingen op het buffervat volgen als die even gedraaid heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
gebouwdoorstroomcircuit is de pomp in je buitenunit, nu is het even de vraag wat je pomp na het buffervat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
In November had je deze plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4yonOxAZ0C2xZiH5p2yx7ZkP9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qAY9Dn2zQQrNoVPOrPHkBBS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZLVI-6f4gMfGey4uVyA5_nvQsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDeRZqgpIDq3NqxqMmFUE5ms.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ad62YONkXw2KH9KDKHzlQkxg5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tO0BgtnmnL5KhBPGHQ2SpE8S.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu is dat natuurlijk een momentopname, maar gewenste aanvoertemperatuur 36 graden en actuele temperatuur 21 graden is in steady state natuurlijk niet OK. De meest waarschijnlijke oorzaak is dan dat de SysFlow (VF1?) sensor ernaast ligt.
Net als een buffertemperatuur van 22 graden, dat moet je alleen zien als de warmtepomp al een half uur uit staat.

Met je test met IR thermometer kan je ook deze temperaturen zoals gemeten door de warmtepomp ernaast leggen.

Kijk een beetje uit met experimenteren, want als het wel opeens goed gaat werken mag er dus 55 graden de vloer in en die kan daar slecht tegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ik zie helemaal geen kabel voor de sensor voor het buffervat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Zojuist wat metingen gedaan bij het buffervat en verdeler:
Buffervat:
- Linksboven: 23.7
- Rechtsboven: 24
- Linksonder: 21.3
- Rechtsonder: 22.6

vvw:
- aanvoer: 23.4
- retour: 21.3

Temperaturen op het moment van deze opnames van de warmtepomp:
Bekeken op thermostaat:
- buffervat: 27
- aanvoertemp. systeem: 27
- gew. aanvoertemp: 33

bekeken op display binnenunit:
- actuele aanvoertemp: 31.8

instellingen van de vvw staan op min: 19 en max 42 graden momenteel (ingesteld door Vailliant monteur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
ds23man schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:58:
Ik zie helemaal geen kabel voor de sensor voor het buffervat lopen.
Als je goed kijkt zie je een kabeltje lopen bij de aanvoer/retour van het buffervat (achter de leidingen) aan de rechter kant.
De sensor zit er bovenin ingeschoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Inmiddels weer 10 minuten verder en de temperaturen nogmaals opgemeten met de IR thermomenter. Ze veranderen nu nagenoeg niet meer, dit is nu meetafwijking van de thermometer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh Het goede nieuws is dat de aanvoeren inderdaad bovenaan aangesloten zijn :)
De vier graden die je kwijtraakt in het buffervat (27 naar de vloer, 31.8 uit de warmtepomp) wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je afgiftedebiet groter is dan het opwekdebiet. Er wordt dan in het buffervat bijgemengd met de retour.
De pomp in de VR70 kan dus een tandje zachter. Ik verwacht dat de buffertemperatuur dan oploopt naar de warmtepomp-aanvoertemperatuur en dat je vervolgens in de VR70 mengunit temperatuur gaat verliezen :)
Op dat punt kan je de warmtepomp-stooklijn omlaag brengen en zal hij beter moduleren en zuiniger draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Dus lang verhaal kort (als ik het goed begrijp): de pompsnelheid van de VDM 10 kan omlaag omdat de warmtepomp niet genoeg flow levert?
Het gekke is hierbij dat nou juist de Vaillant monteur aangaf dat het probleem precies andersom zat. Dat de VDM 10 "slechts een transportpomp" is en dat deze de flow van de warmtepomp nooit zou kunnen bijhouden?

Wat ik overigens niet begrijp: hoe kan ik in de VR70 temperatuur verliezen aangezien dit niet meer is dan een regelmodule?

De installateur gaf in hun mail wel al aan dat het misschien een goed idee zou zijn om de flow van de vvw juist terug te zetten (zoals jij ook zegt) om de mogelijke problemen te verhelpen.

Snap ik dat dan goed? Want het klinkt wel tegenstrijdig met wat een "professional van vaillant" tegen me verteld had :/

[ Voor 8% gewijzigd door merijntjuh op 07-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Maar stel dat ik nu de pomp langzamer ga zetten, hoe ga ik er dan achter komen wat de flow van dat ding is?
Er zit een hele mooie draaiknop op, met standje 1 tot en met 6, (hij staat nu voorbij de 6 zelfs). Waar zou ik hem dan het beste op zetten?
Of een gevalletje van, zet hem eerst eens op 5, en kijk dan wat er met de temperaturen gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Laatst online: 18:42
Kwam ik vandaag tegen op internet.

Iemand enig idee of dit zinvol zou kunnen zijn in combinatie met een warmtepomp? De beschreven 12% energiebesparing is zeker interessant bij de hoeveelheid die een warmtepomp verbruikt.

Zou dit kunnen werken, of zou de boel in storing gaan springen? of zou het een negatieve impact hebben op de prestaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeTMfrMNpQCmZk6V2I5FnMuDVCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Xdd8J7BYfqdOmfBSIhnPhAf.jpg?f=fotoalbum_large

https://solarmagazine.nl/...nelen-en-energiebesparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh
Inderdaad, gewoon even op 3 zetten en kijken of de buffer inderdaad opwarmt.
Dan op 4 en 5 kijken wanneer hij weer af gaat koelen.

Als ik je goed begrepen heb, dan heb je alleen pomploze verdelers voor vloerverwarming in de dekvloer. Dan zou ik het helemaal zonder buffervat en VDM10 doen...
Kan die VDM10 ook nog mengen (zit er een gemotoriseerde driewegklep in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm neeneenee.
Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?
TL;DR: kost 17 watt sluipverbruik en zorgt dat al je apparatuur langer moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ ok!
Het klopt inderdaad dat we pomploze vvw verdelers hebben.
De VDM10 die wij hebben kan helaas niet mengen. Er zit dus geen driewegklep in.

Net nog even logisch over nagedacht.
Als we nu de totale optelsom/berekening maken, dan hebben we tussen de aanvoer en retour van vvw icm buffervat, een delta T van ongeveer 2. Dus dat is in theorie heel efficiënt?
Maar het verschil tussen de gewenste temperatuur in de buitenunit vs de daadwerkelijke temperatuur die aangevoerd word vs de temperatuur die ik meet en die de sensor van het buffervat meet, dan raken we dus ook "ergens" heel veel warmte kwijt? Wat dus de efficiëntie totaal niet ten goede komt natuurlijk..

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Middenberm schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:25:
Kwam ik vandaag tegen op internet.

Iemand enig idee of dit zinvol zou kunnen zijn in combinatie met een warmtepomp? De beschreven 12% energiebesparing is zeker interessant bij de hoeveelheid die een warmtepomp verbruikt.
Neeeee!!! Niet weer die idiote Kubie. De oplichters daarachter hebben weer een sukkel gevonden die in hun sprookje is getrapt.
Ding kost je aan alle kanten alleen maar geld, en de enigen die er beter van worden zijn de criminelen die je het ding aansmeren.
Verdere discussie in Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?, waar al wat actie loopt om dat artikel te laten rectificeren, en waar je ook diverse technische argumenten vindt waarom het ding niet kán werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh
Dat die VDM10 niet mengt is goed :) dan is het gewoon een erg dure pomp met thermometers (wat je nog een sanity check mogelijkheid geeft, altijd mooi).

IR thermometers zijn behoorlijk onnauwkeurig in absolute zin, maar voor relatieve metingen (wat is warmer) vertrouw ik het wel, mits je niet op metalen/glimmende dingen met lage emissiviteit meet (vandaar de tape, en houd de thermometer er direct tegenaan).

Een dT tot een graadje of 5 is OK voor vloerverwarming, dus als jij zo laag zit geeft aan dat je wel wat debiet mag missen.

Het lijkt me stug dat je met 1200 liter per uur ergens 3 graden in een transportleiding verliest. Maar het kan geen kwaad een rondje met de thermometer te lopen om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Laatst online: 18:42
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Neeeee!!! Niet weer die idiote Kubie. De oplichters daarachter hebben weer een sukkel gevonden die in hun sprookje is getrapt.
Ding kost je aan alle kanten alleen maar geld, en de enigen die er beter van worden zijn de criminelen die je het ding aansmeren.
Verdere discussie in Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?, waar al wat actie loopt om dat artikel te laten rectificeren, en waar je ook diverse technische argumenten vindt waarom het ding niet kán werken.
@Andrehj bedankt voor de snelle en duidelijk interpreerbare mening ;). Ik ben er alleen nog niet achter of ik de sukkel ben die je bedoelt :'(

Ik lees nu het genoemde Tweakers topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ We hebben zojuist de pomp een stuk terug gedraaid. Dus even kijken wat er nu gebeurt.
we hebben ook de temperatuur even gemeten zo dicht bij de vloer als mogelijk (daar waar de leidingen de kruipruimte in gaan en direct naar de buitenunit lopen).
Conclusie daarvan, is dat als we het meten met de IR thermometer, dat het verschil tussen die leidingen en het buffervat nihil is.
Als we de temperatuur van het buffervat even als waar aanhouden, en er vanuit gaan (hoop dat ik daar vanuit kan gaan) dat de "actuele aanvoertemperatuur" gemeten wordt bij de buitenunit, dat we dan dus ergens dik 4 graden verliezen :|
Is deze aanname correct?

Nu dus maar even afwachten of de temperatuur van het buffervat langzaam oploopt.
Pagina: 1 ... 67 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic