Ajah, voor de split unit is er natuurlijk wel een pomp in de binnenunit/unitower nodig inderdaad.
Indien voor mij bedoelt.. doel je specifiek ergens op? Ik snap dat ons huis, ligging, plaatsing, wensen e.d. invloed hebben op het uiteindelijke resultaat.Gramser schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:07:
Let wel op dat elke situatie z’n eigen voors en tegens heeft 🙂👍🏻
Dat was inderdaad de strekking van mijn opmerking 👌🏻Ronald_O schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:04:
[...]
Indien voor mij bedoelt.. doel je specifiek ergens op? Ik snap dat ons huis, ligging, plaatsing, wensen e.d. invloed hebben op het uiteindelijke resultaat.
Nou, de Kamstrup zit d'roep 
:strip_exif()/f/image/djr7hma13sjBElNgBojWDTaA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een gepruts. Ik kan iedereen aanraden om gewoon de installatieset te nemen, want niets is gemaakt om normaal te kunnen installeren. Schroefdraad is gemaakt voor wartels, niet voor schroefbussen. En uiteindelijk was zo'n injectiepuntkraan nabestellen bijna net zo duur als heel de set gelijk. Het past bij bij alleen niet lekker, al die extra kleppen.
Hij lijkt al eens gebruikt te zijn met 697 uren op de teller, en in deze configuratie zitten de thermometers verkeerd om.
Goed, eerste data.
Doorstroming
AI: 1361 l/m
Kamstrup: 1366 l/m
Aanvoer
AI: 33,6
Kamstrup: 33,12
Retour
AI: ???
Waar staat die optie?
Kamstrup: 31,6
Kamstrup zit een meter verder dan de VWL, en moet van buiten komen, dus die halve graad verschil is niet verrassend. Hoewel gelijktijdig aflezen ook een uitdaging is...
Maar: doorstroming lijkt goed overeen te komen, en dat is lastiger kalibreren dan temperatuur.
:strip_exif()/f/image/djr7hma13sjBElNgBojWDTaA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een gepruts. Ik kan iedereen aanraden om gewoon de installatieset te nemen, want niets is gemaakt om normaal te kunnen installeren. Schroefdraad is gemaakt voor wartels, niet voor schroefbussen. En uiteindelijk was zo'n injectiepuntkraan nabestellen bijna net zo duur als heel de set gelijk. Het past bij bij alleen niet lekker, al die extra kleppen.
Hij lijkt al eens gebruikt te zijn met 697 uren op de teller, en in deze configuratie zitten de thermometers verkeerd om.
Goed, eerste data.
Doorstroming
AI: 1361 l/m
Kamstrup: 1366 l/m
Aanvoer
AI: 33,6
Kamstrup: 33,12
Retour
AI: ???
Kamstrup: 31,6
Kamstrup zit een meter verder dan de VWL, en moet van buiten komen, dus die halve graad verschil is niet verrassend. Hoewel gelijktijdig aflezen ook een uitdaging is...
Maar: doorstroming lijkt goed overeen te komen, en dat is lastiger kalibreren dan temperatuur.
@Zwartoog een halve graad verschil is veel bij 1300 l/m.
Zeker bij 1,6 K dT.
Zeker bij 1,6 K dT.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik snap de WAR van de VRC700 thermostaat niet helemaal. Hij doet in ieder geval niet wat ik verwacht:
Stooklijn 0,5
dagtemperatuur 18,5°C
ruimtetemperatuur 18,5°C volgens VRC700
De oude thermostaat en twee analoge thermometers geven echter aan dat het 19,5°C is. Je zou zeggen dat daar de offset voor bedoeld is. Als ik die op 1 graad zet, dan stelt de thermostaat dat het inderdaad 19,5°C is. De gevraagde dagtemperatuur blijft dan echter op 18,5°C staan, wat een afwijking is ten opzichte van de ruimtetemperatuur. Nu draai ik nog volledig war, geen actief of uitgebreid. Geeft dit straks geen problemen als die wel wordt aangezet?
Als ik de dagtemperatuur echter naar 19,5 zet, dan stijgt de wenstemperatuur op de VWZ AI van 27,5°C naar 30.0°C. Ik had op zijn minst verwacht dat de offset op beide waardes zou worden toegepast zodat de display vergelijkbare data neer zou zetten.
Stooklijn 0,5
dagtemperatuur 18,5°C
ruimtetemperatuur 18,5°C volgens VRC700
De oude thermostaat en twee analoge thermometers geven echter aan dat het 19,5°C is. Je zou zeggen dat daar de offset voor bedoeld is. Als ik die op 1 graad zet, dan stelt de thermostaat dat het inderdaad 19,5°C is. De gevraagde dagtemperatuur blijft dan echter op 18,5°C staan, wat een afwijking is ten opzichte van de ruimtetemperatuur. Nu draai ik nog volledig war, geen actief of uitgebreid. Geeft dit straks geen problemen als die wel wordt aangezet?
Als ik de dagtemperatuur echter naar 19,5 zet, dan stijgt de wenstemperatuur op de VWZ AI van 27,5°C naar 30.0°C. Ik had op zijn minst verwacht dat de offset op beide waardes zou worden toegepast zodat de display vergelijkbare data neer zou zetten.
Beste mensen ik kom er echt niet meer uit en weet niet wat te doen, graag hulp !!
Ik begin nu overal aan te twijfelen en zal proberen uit teleggen wat de bedoeling is;Ik heb een Arotherm VWL115/2 A 400v - nr 0010016413
Erbij heb ik een VWZ AI - maar weet dus ook niet zeker of ik het juiste type heb.
Deze wp moet rechtstreeks op alleen verwarming draaien (geen w.water) en aangestuurd worden door de zoneverdeler doormiddel van aan/uit thermostaat-contact opzetje zie onder.
De vragen waar ik mee worstel;
- is dit de juiste VWZ AI voor deze warmtepomp, zo niet welke heb ik dan nodig
- is er een buitenvoeler nodig om dit werkend te krijgen, en zo ja welke moet ik hebben
- als dit wel de juiste VWZ AI is waarom kan ik dan niet alle instellingen vinden
:strip_exif()/f/image/Kb3DHRgJpkvr5P1bX6iWSYbu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JX00KwYD6aH61A1W1oU0FxDj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XnR7xfVyP3tEvp32xSIIIkz.jpg?f=fotoalbum_large)
@pdeboer ik denk inderdaad dat je de verkeerde vwz ai hebt.
Bij artikel 0020117049 staat
https://www.vaillant.be/d...-tf-vwz-ai-00-1221965.pdf
Je bent niet de eerste die zich vergist heeft trouwens
Misschien wil iemand hem overnemen of, als die zich de andere kant op vergist heeft, ruilen.
Bij artikel 0020117049 staat
https://www.vaillant.be/d...-tf-vwz-ai-00-1221965.pdf
Bij jouw artikel, 0010031643, hoort een VWL .../6 warmtepomp.toepassingen
- in combinatie met lucht/water-warmtepomp monoblok type aroTHERM VWL .../2 en .../3
Je bent niet de eerste die zich vergist heeft trouwens
Misschien wil iemand hem overnemen of, als die zich de andere kant op vergist heeft, ruilen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Zwartoog in de Ai Plus kun je de retourtemperatuur uitlezen via het Testmenu.
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test →T.0.41 Retour temperatuur
Mooi dat je de Kamstrup inmiddels geinstalleerd hebt.
De vraag is nu ook: welke temperatuur is de juiste c.q. met de minste afwijking?
Sowieso misschien interessant om de COP eens uit te rekenen met beide waardes om een idee te krijgen van de spreiding?
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test →T.0.41 Retour temperatuur
Mooi dat je de Kamstrup inmiddels geinstalleerd hebt.
De vraag is nu ook: welke temperatuur is de juiste c.q. met de minste afwijking?
Sowieso misschien interessant om de COP eens uit te rekenen met beide waardes om een idee te krijgen van de spreiding?
@Nilvo de compensatie wordt inderdaad alleen op de huidige kamertemperatuur toegepast, niet op de gewenste. Ik ken dat van andere systemen /andere merken ook niet anders.
De WAR wordt aangepast a.d.h.v. de gewenste kamertemperatuur, dus wat mij betreft is het logisch dat de stooklijn (en daarmee de Ta) op de Ai omhoog gaat als je de gewenste kamertemperatuur van 18,5 naar 19,5 verhoogd. Is die met 19,5 te hoog, dan kun je de stooklijn naar beneden aanpassen: b.v. 0.45 i.p.v. 0.50.
De WAR wordt aangepast a.d.h.v. de gewenste kamertemperatuur, dus wat mij betreft is het logisch dat de stooklijn (en daarmee de Ta) op de Ai omhoog gaat als je de gewenste kamertemperatuur van 18,5 naar 19,5 verhoogd. Is die met 19,5 te hoog, dan kun je de stooklijn naar beneden aanpassen: b.v. 0.45 i.p.v. 0.50.
@pdeboer Er staat volgens mij een gewone niet plus VWZ AI op marktplaats van een mede tweaker. Heb hier gisteren eindelijk mijn bestelde VWZ AI plus binnengekregen van Wasco. Is inmiddels niet meer nodig, kan ik er iemand hier blij mee maken anders gaat ie retour.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Dan voelt het voor mij gewoon als gek. De ruimtetemperatuur is volgens de overige meters gewoon 19,5. De thermostaat denkt dat het 18,5 is. Voor zo ver geen probleem, als hij dat wilt?Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:09:
@Nilvo de compensatie wordt inderdaad alleen op de huidige kamertemperatuur toegepast, niet op de gewenste. Ik ken dat van andere systemen /andere merken ook niet anders.

Met de offset zou hij dus weergeven dat het 19,5 is, maar stoken naar 18,5 want dat is de gewenste temperatuur. Op de display staan beide waardes weergegeven en dat voelt gek. 19,5 != 18,5.
De stooklijn aanpassen ben ik wat huiverig voor gezien het nog niet echt koud is geweest sinds hij aanstaat. Hoe warmer het buiten is hoe lager de temperatuur in de cv en hoe minder effect een afwijking zal hebben door de kleinere warmtestroom naar buiten. De 0,5 zou moeten kloppen tov de WAR van de oude cv-ketel.
@Nilvo Het kan aan mij liggen, maar ik zie het probleem niet. Mijn thermostaat heb ik een halve graag geplust omdat de waarde dan beter klopt met mijn overige thermometers. Bij jou blijkbaar 1 graad verschil, geen probleem omdat je de compensatie kan instellen.
Met kamerbijschakeling op inactief is de temp instelling op de thermostaat er voornamelijk voor om de hoogte van de stooklijn aan te passen t.o.v. de default 20 graden. Dus de wens instellen op 19,5 als dat ook de kamertemperatuur is die je wilt is niet meer dan logisch. En daar hoort dan een bepaalde hoogte van de stooklijn bij. Zo lang je de boel in de gaten houdt of blijft houden zodra het kouder wordt kun je ook zien of een eventueel wat lagere stooklijn voldoende blijft. Dat is in het begin altijd wat trial and error en kan gemakkelijk bijgestuurd worden indien nodig.
Overigens vraag ik me af of je de stooklijn van je gas gestookte ketel kunt vergelijken met de warmtepomp. Met een wp wil je immers het liefst langdurig op een laag niveau draaien en dat lukt met de meeste gasketels niet. Door langere runs te maken kan de aanvoertemperatuur doorgaans omlaag t.o.v. korte runs.
Met kamerbijschakeling op inactief is de temp instelling op de thermostaat er voornamelijk voor om de hoogte van de stooklijn aan te passen t.o.v. de default 20 graden. Dus de wens instellen op 19,5 als dat ook de kamertemperatuur is die je wilt is niet meer dan logisch. En daar hoort dan een bepaalde hoogte van de stooklijn bij. Zo lang je de boel in de gaten houdt of blijft houden zodra het kouder wordt kun je ook zien of een eventueel wat lagere stooklijn voldoende blijft. Dat is in het begin altijd wat trial and error en kan gemakkelijk bijgestuurd worden indien nodig.
Overigens vraag ik me af of je de stooklijn van je gas gestookte ketel kunt vergelijken met de warmtepomp. Met een wp wil je immers het liefst langdurig op een laag niveau draaien en dat lukt met de meeste gasketels niet. Door langere runs te maken kan de aanvoertemperatuur doorgaans omlaag t.o.v. korte runs.
Dat kloptFranciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:46:
@Nilvo Het kan aan mij liggen, maar ik zie het probleem niet. Mijn thermostaat heb ik een halve graag geplust omdat de waarde dan beter klopt met mijn overige thermometers. Bij jou blijkbaar 1 graad verschil, geen probleem omdat je de compensatie kan instellen.
dit klopt, maar we willen zodra de stooklijn goed is graag over naar binnencompensatie omdat o.a. wind etc. niet worden verwerkt in de WAR. Vanmorgen was het bijvoorbeeld merkbaar koeler dan eerdere dagen. Is met binnencompensatie aan de 18,5 wens vs 19,5 ruimte (incl 1 offset) dan geen probleem?Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:46:
Ik krijg een beetje het gevoel dat ik het maar zonder offset moet accepteren omdat hij anders niet goed zou regelen, ook al meet hij 18,5 terwijl het 19,5 is.
En als bovenstaande niet klopt en de offset wel in ingevuld, dan staat er een incorrecte waarde op de display. De wens is immers 19,5 terwijl ik 18,5 moet ingeven. In beide gevallen voelt het vreemd.
Die is inderdaad niet 1-1 vergelijkbaar, maar wel om te rekenen op basis van de delta T. Het warmteverlies van de woning is bij beide niet andersFranciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:46:
@Nilvo ik ben bang dat er ergens een gedachtenkronkel zit. Je meet met twee thermometers 19.5 en neemt die waarde als waarheid, prima. Dus krijgt de muurthermostaat een offset zodat die overeenstemt.
Met een wenstemperatuur van 18.5 en als de boel op Uitgebreid staat, blijft de warmtepomp nu dus uit. Zonder offset had de warmtepomp (afhankelijk van de aanvliegroute en hysterese) wél aangestaan.
Zonder Uitgebreid blijft de warmtepomp doorlopen, dat is by design en icm een mogelijke bug die @ds23man gevonden heeft een mogelijke oorzaak van overshoot/suboptimale regeling.
Met een wenstemperatuur van 18.5 en als de boel op Uitgebreid staat, blijft de warmtepomp nu dus uit. Zonder offset had de warmtepomp (afhankelijk van de aanvliegroute en hysterese) wél aangestaan.
Zonder Uitgebreid blijft de warmtepomp doorlopen, dat is by design en icm een mogelijke bug die @ds23man gevonden heeft een mogelijke oorzaak van overshoot/suboptimale regeling.
@Nilvo eens met @Proton_.
En aanvullend: voordat je de stooklijn correct kan instellen zul je er juist voor moeten zorgen dat op de thermostaat de gewenste kamertemperatuur overeenkomt met de actuele kamertemperatuur. De WAR wordt er immers door beïnvloed. Dus compenseer je het ene, dan ook het andere. En heb je direct ook dezelfde waarde als je andere thermometer. Vind ik ook wel zo mooi
Dus in jouw geval beide waardes op 19,5 instellen. Vervolgens kijken of het niet (veel) te warm of te koud wordt en de stooklijn hierop aanpassen. Bij voorkeur zoals je al aangaf ook bij matige vorst.
Daarna dan de kamerbijschakeling aanzetten, afhankelijk van je voorkeur, op actief of uitgebreid.
En aanvullend: voordat je de stooklijn correct kan instellen zul je er juist voor moeten zorgen dat op de thermostaat de gewenste kamertemperatuur overeenkomt met de actuele kamertemperatuur. De WAR wordt er immers door beïnvloed. Dus compenseer je het ene, dan ook het andere. En heb je direct ook dezelfde waarde als je andere thermometer. Vind ik ook wel zo mooi
Dus in jouw geval beide waardes op 19,5 instellen. Vervolgens kijken of het niet (veel) te warm of te koud wordt en de stooklijn hierop aanpassen. Bij voorkeur zoals je al aangaf ook bij matige vorst.
Daarna dan de kamerbijschakeling aanzetten, afhankelijk van je voorkeur, op actief of uitgebreid.
Je weet ook de flow die je voorheen gebruikte? Want die is vast niet hetzelfde als nu met de wp,Nilvo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:19:
[...]
Die is inderdaad niet 1-1 vergelijkbaar, maar wel om te rekenen op basis van de delta T. Het warmteverlies van de woning is bij beide niet anders
Iemand die hier z’n gedachten nog eens over wil laten gaan..?Gramser schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:34:
Een gedachtengang, even een check of die klopt... zou je de pauze tussen runs kunnen vergroten door de compressorhysterese te verkleinen of vergroten? Die staat standaard op 7K en kan tot 15K.
Reden dat ik het vraag is omdat mijn WP steeds een uur tot anderhalf uur draait, dan 10 minuutjes tot een kwartiertje pauze neemt, en weer doorgaat. Dat doet hij ook in “uitgebreid” terwijl de kamertemperatuur gelijk is aan de wenstemperatuur. Maar echt overtuigend stoppen (dus een paar uur) lijkt hij pas te willen als de kamertemperatuur een kleine overshoot heeft.
Of moet ik hiervoor iets regelen met de hysterese van de kamerthermostaat? Volgens mij is die niet instelbaar.
Volgens mij kun je beter bij de instelling 'Compressor start op' het aantal graad minuten veranderen.Gramser schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:24:
[...]
Iemand die hier z’n gedachten nog eens over wil laten gaan..?
Zie mijn post van afgelopen vrijdag:
Dus bijvoorbeeld van -60 graad minuten naar -90 graad minuten.
In mijn (beperkte) ervaring is de hystere een hard afkappunt: als het water zoveel te warm wordt, dan schakelt hij de warmtepomp gewoon uit. Dus dat zou ik hiervoor niet aanpassen.
@Jan Zwanenburg7 Ja, ik had jouw post al eerder gezien… maar hoe pas ik die instelling aan? Dat lijkt in de VWZ AI niet te kunnen? Welke diagnose-code/instelling pak ik daarvoor?
Ah wacht even: het heet bij mij net anders (ik heb een AWB). Het is vermoedelijk D130 “Compressorstart verwarmen vanaf”.
Thanks, daar ga ik eens naar kijken!
Edit: gevonden en aangepast naar -90. Ging in stappen van 5 bij mijn AWB HPIM (=VWZ AI)
Ah wacht even: het heet bij mij net anders (ik heb een AWB). Het is vermoedelijk D130 “Compressorstart verwarmen vanaf”.
Thanks, daar ga ik eens naar kijken!
Edit: gevonden en aangepast naar -90. Ging in stappen van 5 bij mijn AWB HPIM (=VWZ AI)
[ Voor 42% gewijzigd door Gramser op 29-12-2022 21:43 ]
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Vailliant arotherm plus 75/6.
Deze draait samen met mijn CV (Remeha Tzerra M), parallel aangesloten. Nog geen boiler.
Huis uit 1954, en nu met vloer + spouwmuur-isolatie de overstap durven wagen.
Helft van van woning is HR++, rest is dubbel glas en wordt binnenkort vervangen.
In keuken vloerverwarming, woonkamer convector-put en een oude kolom-radiator die gaat worden vervangen door Jaga Strada Hybrid. Rest 22 radiatoren.
Gasverbruik was 1600-1800 m3.
Tot nu toe tevreden, huis wordt goed warm al is gemiddeld verbruik hoger dan ik had verwacht (afgelopen week 15-20 kWh/dag bij milde dagen voor verwarmen van woonkamer + keuken + 1 slaapkamer, totaal 110m2).
Nu heb ik volgende probleem: bij temperaturen onder 0 wil ik de warmtepomp laten overschakelen op CV, alleen blijft dan de circulatie-pomp van de warmtepomp continu draaien, waardoor het CV water wordt afgekoeld door water vanaf de warmtepomp en temperatuur in de installatie niet boven de 45 gr komt.
Installateur raadde aan om installatie-configuratie van 8 naar 9 aan te passen, echter krijg ik dan foutcode: FM3 ontbreekt. Dit werkt dus niet.
Hebben jullie dit probleem ook ervaren, en weet iemand de circulatie pomp wel te laten stoppen als je volledig op CV draait? (behalve als anti-frost beveiliging)
Daarnaast is er in de aanvoer leiding vanaf de warmtepomp een 40L ongeisoleerd buffervat aangesloten; ik overweeg ivm warmteverlies deze te laten vervangen door geisoleerd buffervat in de retour. Is dit aan te raden?
Deze draait samen met mijn CV (Remeha Tzerra M), parallel aangesloten. Nog geen boiler.
Helft van van woning is HR++, rest is dubbel glas en wordt binnenkort vervangen.
In keuken vloerverwarming, woonkamer convector-put en een oude kolom-radiator die gaat worden vervangen door Jaga Strada Hybrid. Rest 22 radiatoren.
Tot nu toe tevreden, huis wordt goed warm al is gemiddeld verbruik hoger dan ik had verwacht (afgelopen week 15-20 kWh/dag bij milde dagen voor verwarmen van woonkamer + keuken + 1 slaapkamer, totaal 110m2).
Nu heb ik volgende probleem: bij temperaturen onder 0 wil ik de warmtepomp laten overschakelen op CV, alleen blijft dan de circulatie-pomp van de warmtepomp continu draaien, waardoor het CV water wordt afgekoeld door water vanaf de warmtepomp en temperatuur in de installatie niet boven de 45 gr komt.
Installateur raadde aan om installatie-configuratie van 8 naar 9 aan te passen, echter krijg ik dan foutcode: FM3 ontbreekt. Dit werkt dus niet.
Hebben jullie dit probleem ook ervaren, en weet iemand de circulatie pomp wel te laten stoppen als je volledig op CV draait? (behalve als anti-frost beveiliging)
Daarnaast is er in de aanvoer leiding vanaf de warmtepomp een 40L ongeisoleerd buffervat aangesloten; ik overweeg ivm warmteverlies deze te laten vervangen door geisoleerd buffervat in de retour. Is dit aan te raden?
Ik neem aan dat je geen glycol in je systeem hebt? Dan moet de CV pomp van de warmtepomp op zn minst af en toe aan gaan om te voorkomen dat je buiten unit kapot vriest.JarnoV schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:58:
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
@busscherski Dat heb ik inderdaad niet, dus zou inderdaad ook verwachten dat hij af en toe draait, of continu op een heel laag niveau. Maar het verbaast mij dat nu de installatie-temperatuur niet verder steeg terwijl CV vol stond te draaien op 65-70 gr (ben nog geen expert op dit gebied)
@JarnoV Ze staan dus parallel zonder buffervat?
Misschien los je al veel op door de CV pomp harder te zetten.
De warmtepomp weet denk ik niet dat de ketel parallel staat en een eigen pomp heeft, dus zal hij blijven pompen bij warmtevraag (bij elektrische hulpverwarming bijvoorbeeld zit geen pomp).
Huis wordt goed warm + hoog verbruik: waarschijnlijk een vrij hoge stooklijn (0,6 of meer).
Misschien los je al veel op door de CV pomp harder te zetten.
De warmtepomp weet denk ik niet dat de ketel parallel staat en een eigen pomp heeft, dus zal hij blijven pompen bij warmtevraag (bij elektrische hulpverwarming bijvoorbeeld zit geen pomp).
Huis wordt goed warm + hoog verbruik: waarschijnlijk een vrij hoge stooklijn (0,6 of meer).
@JarnoV
Het simpelst is natuurlijk om de CV ketel weg te doen. 1800 M3 gas per jaar kun je immers vervangen met een 75/6
Het simpelst is natuurlijk om de CV ketel weg te doen. 1800 M3 gas per jaar kun je immers vervangen met een 75/6
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
@Proton_ warmtepomp en CV-ketel wordt wel beiden aangestuurd door zelfde systeem (SensoComfort + VWZ AI). CV en warmtepomp draaien parallel zonder buffervat waarin vermenging van beide systemen plaats vind (het buffervat dat geplaatst is dient alleen voor voldoende water-volume voor defrost-modus.
Klopt, stooklijn is hoger. Ga deze nu stapsgewijs verlagen.
Klopt, stooklijn is hoger. Ga deze nu stapsgewijs verlagen.
@JarnoV ja precies, maar het schemanummer is parallel of in serie hetzelfde, namelijk 8.
Onthoud dat het niet gaat om temperatuur maar om vermogen. Temperatuur volgt dan vanzelf. Je ketel hoeft nu niet erg zijn best te doen om water van 65 graden te maken. Als zijn waterpomp meer debiet levert, wordt er minder gemengd en gaat hij harder zijn best doen. De 75/6 doet waarschijnlijk iets van 1200 liter per uur.
Als de boel in serie staat, dan heeft de ketel het makkelijker want hij hoeft dan met minder debiet te mengen.
Onthoud dat het niet gaat om temperatuur maar om vermogen. Temperatuur volgt dan vanzelf. Je ketel hoeft nu niet erg zijn best te doen om water van 65 graden te maken. Als zijn waterpomp meer debiet levert, wordt er minder gemengd en gaat hij harder zijn best doen. De 75/6 doet waarschijnlijk iets van 1200 liter per uur.
Als de boel in serie staat, dan heeft de ketel het makkelijker want hij hoeft dan met minder debiet te mengen.
@Proton_ @Franciesco Volledige meting 
Dus, de Tr is nagenoeg gelijk, de Ta zit een 0,7 graad verschil in. Ook op een lagere temperatuur leek dit 0,7 te zijn.
Debiet stuitert op beiden wat op-en-neer, maar de één lijkt de ander te volgen, en zit binnen 10 l/u goed bij elkaar in de buurt.
Goed, een DT van 4,7 K dus in plaats van 5,4 K, ofwel Vaillant stelt het 15% rooskleuriger voor.
Vermogen [kW] = debiet [l/s] * 4.2 * DT [K]
Vermogen volgens Kamstrup: 1458 / 3600 * 4,2 * 4,7 = 7,99 kW
Vermogen volgens AI: 1458 / 3600 * 4,2 * 5,4 = 9,19 kW
COP afwijking is wat lastiger te bepalen. Hieronder C = COP, W = warmteopbrengst, E = elektra nodig.
Normaal: C = 1 + W/E
Nu: C = 1 + 1,15*W/E
C/1,15 = 1/1,15 + W/E
0.87 *C + 0,13 = 1 + W/E
Ofwel, had je eerst een COP van 4, dan was dat feitelijk
0,87*4 + 0,13 = 3,6
Ooit had ik 6, was dus eigenlijk een 0,87*6 + 0,13 = 5,4
Goed, januari maar eens een volle maand meten met de kWh teller ernaast.
AI | Kamstrup | |
Ta | 32,0 | 31,3 |
Tr | 26,6 | 26,6 |
Debiet | 1458 | 1458 |
Dus, de Tr is nagenoeg gelijk, de Ta zit een 0,7 graad verschil in. Ook op een lagere temperatuur leek dit 0,7 te zijn.
Debiet stuitert op beiden wat op-en-neer, maar de één lijkt de ander te volgen, en zit binnen 10 l/u goed bij elkaar in de buurt.
Goed, een DT van 4,7 K dus in plaats van 5,4 K, ofwel Vaillant stelt het 15% rooskleuriger voor.
Vermogen [kW] = debiet [l/s] * 4.2 * DT [K]
Vermogen volgens Kamstrup: 1458 / 3600 * 4,2 * 4,7 = 7,99 kW
Vermogen volgens AI: 1458 / 3600 * 4,2 * 5,4 = 9,19 kW
COP afwijking is wat lastiger te bepalen. Hieronder C = COP, W = warmteopbrengst, E = elektra nodig.
Normaal: C = 1 + W/E
Nu: C = 1 + 1,15*W/E
C/1,15 = 1/1,15 + W/E
0.87 *C + 0,13 = 1 + W/E
Ofwel, had je eerst een COP van 4, dan was dat feitelijk
0,87*4 + 0,13 = 3,6
Ooit had ik 6, was dus eigenlijk een 0,87*6 + 0,13 = 5,4
Goed, januari maar eens een volle maand meten met de kWh teller ernaast.
Ik had dus de stooklijn bijgesteld van 0,25 naar 0,3. Gisteravond en vannacht heeft de pomp een hele mooie lange run gedaan:
/f/image/fc4JSZ4IL8C1eVWp0F4zA9my.png?f=fotoalbum_large)
Heeft netjes op Ta van 31 graden gedraaid. ( buitentemp 6 graden, 7,5 op de VRC)
Maar..... Het was vanochtend weer 21,5 graden ipv van ingestelde wens van 22,5! Kan alleen maar tot de conclusie komen dat de VRC de stooklijn niet bijstuurt aan de hand van de werkelijke ruimtetemperatuur.
/f/image/fc4JSZ4IL8C1eVWp0F4zA9my.png?f=fotoalbum_large)
Heeft netjes op Ta van 31 graden gedraaid. ( buitentemp 6 graden, 7,5 op de VRC)
Maar..... Het was vanochtend weer 21,5 graden ipv van ingestelde wens van 22,5! Kan alleen maar tot de conclusie komen dat de VRC de stooklijn niet bijstuurt aan de hand van de werkelijke ruimtetemperatuur.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Als je 1800 m3 gas wil vervangen door een 75/6 zou ik die ketel er zeker naast laten hangen.busscherski schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:43:
@JarnoV
Ik kom van ca 1300 m3 en dat is (op basis van de koude periode begin december) al veel gevraagd voor een 75/6 (zonder elektrische hulpverwarming).
Hier hetzelfde, ook van 1300 m³ met een 75/6. De vele defrosts maakt dat hij moeilijk op gang komt, en de (noodzakelijke) fluisterstand 's nachts zorgt voor een temperatuurval die bijna heel de dag duurt om goed te maken (ook vanwege de defrosts). En de SWW-runs komen er dan nog bij.Flail schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:38:
[...]
Als je van 1800 m3 gas wil vervangen door een 75/6 zou ik die ketel er zeker naast laten hangen.
Ik kom van ca 1300 m3 en dat is (op basis van de koude periode begin december) al veel gevraagd voor een 75/6 (zonder elektrische hulpverwarming).
@Flail
Ja wel met back up element voor extreem weer. En je moet dan geen nachtverlaging doen.
Ja wel met back up element voor extreem weer. En je moet dan geen nachtverlaging doen.
En geen fluistermode gebruiken.
Wij gebruikten vorig jaar 2000m3 en dit is mijn eerste winter met de 75/6 (zonder SWW), en ook de koude dagen gingen prima.Flail schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:38:
[...]
Als je 1800 m3 gas wil vervangen door een 75/6 zou ik die ketel er zeker naast laten hangen.
Zonder nachtverlaging, met fluistermodus tussen 18:00 en 8:00, stooklijn 0.40. De temperatuur is dan wel een graadje gezakt in de morgen.
Binnencompensatie inactief, actief, of uitgebreid?Geheugenbank schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:26:
[...]
Wij gebruikten vorig jaar 2000m3 en dit is mijn eerste winter met de 75/6 (zonder SWW), en ook de koude dagen gingen prima.
Zonder nachtverlaging, met fluistermodus tussen 18:00 en 8:00, stooklijn 0.45. De temperatuur is dan wel een graadje gezakt in de morgen.
Binnencompensatie uitgebreid en een correctie voor de stooklijn, die staat op 0.40Gramser schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:42:
[...]
Binnencompensatie inactief, actief, of uitgebreid?
Ik denk dan dat je stooklijn gewoon nog steeds te laag staat en dat ruimtecompensatie het gat hooguit kleiner had gemaakt, maar niet opgelost. Het is immers geen integrerende (lerende) compensatie maar een proportionele.ds23man schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:29:
Ik had dus de stooklijn bijgesteld van 0,25 naar 0,3. Gisteravond en vannacht heeft de pomp een hele mooie lange run gedaan:
[Afbeelding]
Er lijkt rond 00:00 trouwens wel een tandje bijgeschakeld te worden.
Volgens mij mis je nog steeds het kardinale punt: de VRC ( met de laatste firmware!) compenseert niet op de binnentemperatuur ( zoals het zou moeten volgens de gebruiksaanwijzing). Momenteel staat er een vette wind op de zijde van de boerderij waar het verblijf is. De temperatuur is daar nu 22 graden ondanks wens 22,5. Normaliter had standje uitgebreid de pomp inmiddels uitgezet boven de 22,5.Proton_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:46:
[...]
Ik denk dan dat je stooklijn gewoon nog steeds te laag staat en dat ruimtecompensatie het gat hooguit kleiner had gemaakt, maar niet opgelost. Het is immers geen integrerende (lerende) compensatie maar een proportionele.
Er lijkt rond 00:00 trouwens wel een tandje bijgeschakeld te worden.
@ds23man dan praten we dicht langs elkaar heen, want dat punt neem ik intussen voor waarheid aan.
Ik denk dat je desondanks krachten toedicht aan ruimtecompensatie die hij niet heeft, ook wanneer het wél zou werken zoals in de handleiding.
Die hogere Ta verdwijnt namelijk weer als Tset dichter benaderd wordt, dus ik verwacht dat hij alsnog Tset niet zou bereiken. Hooguit dat hij dichterbij komt, maar meer niet.
Ik denk dat je desondanks krachten toedicht aan ruimtecompensatie die hij niet heeft, ook wanneer het wél zou werken zoals in de handleiding.
Die hogere Ta verdwijnt namelijk weer als Tset dichter benaderd wordt, dus ik verwacht dat hij alsnog Tset niet zou bereiken. Hooguit dat hij dichterbij komt, maar meer niet.
Laat ik je het sterker vertellen. De actuele Rt heeft totaal geen invloed op de Ta, heb daar geen verband voor kunnen vinden. Dat is op zich heel logisch omdat ik de VRC niet aan een zone kan toewijzen in de laatste firmware versie. Het gedeelte wat betreft de totale stooklijn t.o.v. de wens klopt wel, als ik de wens omhoog zet gaat de stooklijn omhoog en vica versa. Maar dat is alleen een vaste waarde, zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Stooklijn omhoog en de thermostaat de pomp uitlaten schakelen en je probleem is opgelost.
Ik weet dat je dat niet wil horen maar het werkt gewoon. Ik heb een vrc700 en in die gebruiksaanwijzing staat dat je hiermee het nauwkeurigst kunt regelen.
En die lange runs van vele uren is volgens mij helemaal niet beter dan af en toe een half uurtje uit. Een koelkast schakelt ook 4 keer per uur.
Ik weet dat je dat niet wil horen maar het werkt gewoon. Ik heb een vrc700 en in die gebruiksaanwijzing staat dat je hiermee het nauwkeurigst kunt regelen.
En die lange runs van vele uren is volgens mij helemaal niet beter dan af en toe een half uurtje uit. Een koelkast schakelt ook 4 keer per uur.
snameroc
Wat bedoel je met “thermostaat de pomp laten uitschakelen”. Welke instellingen gebruik jij dan precies?snameroc schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:41:
Stooklijn omhoog en de thermostaat de pomp uitlaten schakelen en je probleem is opgelost.
Gewoon de kamertemperatuur de gewenste temperatuur laten bereiken, dan gaat de pomp uit.Gramser schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:59:
[...]
Wat bedoel je met “thermostaat de pomp laten uitschakelen”. Welke instellingen gebruik jij dan precies?
Ah zo. Dus wel gewoon op “uitgebreid”._ferry_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:14:
[...]
Gewoon de kamertemperatuur de gewenste temperatuur laten bereiken, dan gaat de pomp uit.
Bij mij draait de 65/6 sinds vandaag parallel via het 45l buffervat van Vaillant (wel geïsoleerd). Hierbij hoort configuratie 9 volgens vaillant icm met de sensocomfort 720 én de vr70. FM3 is dan ook aanwezig. De besturing stuurt de wp aan én de separate modulerende CV pomp in de aanvoerleiding naar de woning. CV (nieuwe Intergas 36/30) springt alleen bij als de wp het buffervat niet op temperatuur kan krijgen, door het water uit het buffervat verder door te warmen naar de gewenste temperatuur. De vrc 720 is leidend in de warmtevraag. Heb de stooklijn nu nog vrij hoog staan (1,0)maar ga de komende dagen stapsgewijs kijken of deze lager kan richting de 0,6.JarnoV schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:58:
Ps. Isolatie moet nog aangebracht worden.
:strip_exif()/f/image/XoTxmUqAgPgDfuzGY6Ev4XkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3E3GY9RNNFImXKT48EtvVpFn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Joene69 hmm, houd goed in de gaten hoeveel temperatuur je verliest tussen de warmtepomp de buffer in (linksmidden) en de buffer uit naar de afgifte (rechtsboven). Diverse mensen hebben daar al flink wat menging gezien en dat is zonde.
@Proton_ menging met de inhoud van het vat? Of hoe bedoel je dat? Heb nu (al weer) een ander probleem: storing f733 verdamper temperatuur te laag. Volgens de vaillant monteur (was er vandaag om storing aan de de nieuwe pomp te verhelpen (nieuwe printplaat én magneetventiel) en de installatie in bedrijf te stellen) kan dat te maken hebben met het reduceerventiel in het compressor circuit... Deed het toen ie weg ging, pomp verwarmde de woning mooi tot gewenste temperatuur. Maar later op de avond koelde de kamer af, maar de thermostaat gaf gewoon 20,5 graden aan (dat was het niet meer) temperatuur omhoog gezet naar 22 graden. CV pomp naast het vat begon wel te lopen, maar de wp niet. Daarna de storingsmelding van de wp. CV kwam niet automatisch in om de warmtevraag over te nemen.
Ergo.. Morgen weer met mijn installateur kijken én vaillant weer langs laten komen.
Ergo.. Morgen weer met mijn installateur kijken én vaillant weer langs laten komen.
@Joene69 warmtepompen worden erg blij van lage afgiftetemperatuur. Als je afgifte 30 graden nodig heeft en de warmtepomp moet daarvoor 35 graden maken betaal je ca 10% meer dan als de warmtepomp ook slechts 30 graden hoeft te maken.
Zoals het buffervat nu (netjes volgens schema) is aangesloten, moet het water uit de warmtepomp diagonaal door het vat en dan is menging onvermijdelijk. Of ik gelijk heb is simpel te meten met een IR thermometer op wat PVC tape op de leidingen
:fill(white):strip_exif()/f/image/oipJzbgrEZmmRsAxeNrsmD2d.png?f=user_large)
Oplossingsrichtingen: vat in serie (bij voldoende ongeregelde afgifte ivm debiet)
https://www.vaillant.nl/i...r-2022-online-2494317.pdf pagina 40:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jNnHV9YDpNN9m9a5A8RO09pB.png?f=user_large)
Lukt dat niet, dan kan je de warmtepomp aanvoer het beste bovenin zetten en de ketel dus in het midden.
Dan is er de grootste afstand tussen aanvoer en retour en de kleinste afstand tussen warmtepomp en afgifte
(mijn bewerking:)
Zoals het buffervat nu (netjes volgens schema) is aangesloten, moet het water uit de warmtepomp diagonaal door het vat en dan is menging onvermijdelijk. Of ik gelijk heb is simpel te meten met een IR thermometer op wat PVC tape op de leidingen
:fill(white):strip_exif()/f/image/oipJzbgrEZmmRsAxeNrsmD2d.png?f=user_large)
Oplossingsrichtingen: vat in serie (bij voldoende ongeregelde afgifte ivm debiet)
https://www.vaillant.nl/i...r-2022-online-2494317.pdf pagina 40:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jNnHV9YDpNN9m9a5A8RO09pB.png?f=user_large)
Lukt dat niet, dan kan je de warmtepomp aanvoer het beste bovenin zetten en de ketel dus in het midden.
Dan is er de grootste afstand tussen aanvoer en retour en de kleinste afstand tussen warmtepomp en afgifte
(mijn bewerking:)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yQQdMAb6csemPp05JchaTQQE.png?f=user_large)
@Proton_ ik snap je redenering. Het vat stond oorspronkelijk in serie, maar dat is veranderd naar parallel om, in geval van storing van of wp of CV, er voor te zorgen dat er altijd voldaan kan worden aan de warmtevraag.
Jouw alternatieve oplossing zou een optie zijn, mits inwendig in het vat de leidingen niet naar boven/beneden lopen en het dus niet meer is dan een vat water zonder sturing van de stroming? Ik kan me voorstellen dat er op één of andere manier het water gestuurd wordt om te voorkomen dat er voorkeursstroming ontstaat? (als leek geredeneerd)
Jouw alternatieve oplossing zou een optie zijn, mits inwendig in het vat de leidingen niet naar boven/beneden lopen en het dus niet meer is dan een vat water zonder sturing van de stroming? Ik kan me voorstellen dat er op één of andere manier het water gestuurd wordt om te voorkomen dat er voorkeursstroming ontstaat? (als leek geredeneerd)
Ik loop tegen een vergelijkbaar probleem aan dat ik graag zou zien dat de cv pomp in de warmtepomp uit zou gaan. Wat ik begrijp is dat dat alleen kan met een vr70.JarnoV schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:58:
[...]
Ik kwam deze configurator tegen en dan schrijft hij voor wat er nodig is en hoe het moet worden aangesloten:
https://iqg.vaillant.com/...ioning=true¤tStep=1
Kwam dit tegen:
https://simulator.vaillant.com/vrc720/ec/#/simulator
/f/image/4ZqD5vTe2OChlikIuUur1wa9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZCaqogdBFQxeJ3E5Ki4CVJ26.png?f=fotoalbum_large)
Dus is de vraag waarom een aantal mensen dat niet in het menu hebben staan.
/f/image/4ZqD5vTe2OChlikIuUur1wa9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZCaqogdBFQxeJ3E5Ki4CVJ26.png?f=fotoalbum_large)
Is het verplicht om de Arotherm Plus en de VWZ AI op dezelfde stroomgroep aan te sluiten? Of is dat vooral van praktische aard?
Wat als de stroom van enkel de VWZ AI uitvalt, stopt dan ook de Arotherm met werken?
Reden dat ik het vraag is dat ik al een stroomvoorziening heb (op een andere groep) waar ik de VWZ AI wil ophangen, maar dat is dus een andere groep dan de Arotherm op zal komen (krijgt uiteraard wel een eigen groep).
Wat als de stroom van enkel de VWZ AI uitvalt, stopt dan ook de Arotherm met werken?
Reden dat ik het vraag is dat ik al een stroomvoorziening heb (op een andere groep) waar ik de VWZ AI wil ophangen, maar dat is dus een andere groep dan de Arotherm op zal komen (krijgt uiteraard wel een eigen groep).
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
AWB heeft eenzelfde simulator, maar dan van de MiPro Sense thermostaat, die ik ook heb. Die simulator geeft inderdaad ook de zone weer - maar bij mij aan de muur staat die zone niet in het rijtje. Raar.ds23man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:26:
Kwam dit tegen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonder VWZ zal de pomp niet draaien.Speedfight schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:41:
Is het verplicht om de Arotherm Plus en de VWZ AI op dezelfde stroomgroep aan te sluiten? Of is dat vooral van praktische aard?
@Speedfight ze hoeven niet op dezelfde groep, let wel erg op als je 230V met de VWZ AI gaat schakelen (pompen, naverwarmer).
Dank @ds23man en @Proton_. Er komt enkel de thermostaat, buiten sensor en de Arotherm aan te hangen en zal ook zo blijven. Weet ik wat mij te doen staat qua bekabeling.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Goed, de simulatietool doet niet hetzelfde als de laatste versie van de VRC 720.
Heb onder warmtepompregelmodule de multifunctionele uitgang op Zone gezet:
/f/image/EsARPH3GR2alVG9PBe8r91sL.png?f=fotoalbum_large)
Nu krijg ik wel in werkelijkheid 2 zones te zien! Thermostaat aan zone 1 gekoppeld en dan maar eens zien wat er gebeurd. Zone 2 staat op gedeactiveerd.
/f/image/EsARPH3GR2alVG9PBe8r91sL.png?f=fotoalbum_large)
Nu krijg ik wel in werkelijkheid 2 zones te zien! Thermostaat aan zone 1 gekoppeld en dan maar eens zien wat er gebeurd. Zone 2 staat op gedeactiveerd.
Het is dat ik nu in de garage oliebollen zit te bakken (ja ik zit erbij), anders had ik meteen met je meegekeken. Straks dus, maar ben benieuwd naar je ervaringen!ds23man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:06:
Goed, de simulatietool doet niet hetzelfde als de laatste versie van de VRC 720.
[Afbeelding]
Pas maar op dat je geen hete oliebol in je kruis krijgt!Gramser schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:13:
[...]
Het is dat ik nu in de garage oliebollen zit te bakken (ja ik zit erbij), anders had ik meteen met je meegekeken. Straks dus, maar ben benieuwd naar je ervaringen!
ds23man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:25:
[...]
Pas maar op dat je geen hete oliebol in je kruis krijgt!![]()
:strip_exif()/f/image/GczHjpxjpXcjP7JkmwPcvsTx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanzelfsprekend op veilige afstand tot het kruis
Welk resultaat hoop je trouwens op nu? Dat de ruimtetemperatuur (meer) invloed heeft op de Ta?
Dat ie nu wel de ruimte constant houdt ipv schommelingen van meerdere graden.
Ben benieuwd. Als jij succes hebt ga ik die instelling ook maar eens voorleggen aan de installateur. Misschien wist hij dit nog niet.
@ds23man Wat mij niet duidelijk is: had je onder “Regeling” ook nog geen “Zone 1” staan voordat je de multifunctionele uitgang op Zone gezet had?
Die stond daar maar daar kan je alleen dit mee:Franciesco schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:28:
@ds23man Wat mij niet duidelijk is: had je onder “Regeling” ook nog geen “Zone 1” staan voordat je de multifunctionele uitgang op Zone gezet had?
/f/image/BzXjxbFxoDfRcH6cBGHGrk5e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OlPw2mmxUFg1rdRpXcXXmAd6.png?f=fotoalbum_large)
Ja, klopt @ds23man. Dat is bij mij ook zo.
Ik vroeg het me puur af omdat jij en ik verschillend gedrag zagen.
Ik vroeg het me puur af omdat jij en ik verschillend gedrag zagen.
We zullen zien of dit het euvel is.
Maar ik zie het zo:
Het is een puur zone gestuurd systeem waarbij de VRC "de systeemregelaar" de baas is. Toevallig zit daar ook een thermostaat ingebouwd. Elke zone dient een eigen thermostaat te hebben, dit kan die in de VRC zijn en andere die op de Ebus zitten. Vaillant noemt dat afstandsbedieningen, lekker cryptisch. De thermostaat in de VRC dient expliciet aan een zone toegekend te worden. Maar als je in de configuratie geen zone hebt is dat lastig. Daarom heb ik de relaisuitgang in de VWZ op zone gezet zodat het systeem denkt dat er meerdere zones zijn. Feitelijk doet zone 2 niets.
Maar ik zie het zo:
Het is een puur zone gestuurd systeem waarbij de VRC "de systeemregelaar" de baas is. Toevallig zit daar ook een thermostaat ingebouwd. Elke zone dient een eigen thermostaat te hebben, dit kan die in de VRC zijn en andere die op de Ebus zitten. Vaillant noemt dat afstandsbedieningen, lekker cryptisch. De thermostaat in de VRC dient expliciet aan een zone toegekend te worden. Maar als je in de configuratie geen zone hebt is dat lastig. Daarom heb ik de relaisuitgang in de VWZ op zone gezet zodat het systeem denkt dat er meerdere zones zijn. Feitelijk doet zone 2 niets.
Jammer dat het nu zo warm is, dat maakt testen wat lastiger. Maar ik heb dezelfde aanpassing als @ds23man gedaan, ben benieuwd wat ik ervan ga merken. Als dat niks noemenswaardigs is, zet ik ‘m terug.
Ik zou het verschil morgenvroeg moeten zien, staat nu 1kW aan warmtelampen in de ruimte te pompen.Gramser schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:33:
Jammer dat het nu zo warm is, dat maakt testen wat lastiger. Maar ik heb dezelfde aanpassing als @ds23man gedaan, ben benieuwd wat ik ervan ga merken. Als dat niks noemenswaardigs is, zet ik ‘m terug.
Ik heb net de vr70 ook losgehaald en diezelfde aanpassingen gedaan.
Had de vr70 nodig voor de cv pomp achter de buffer.
Maar buffer is er tussenuit, pomp er tussenuit, open verdeler voor de vloerverwarming geplaatst, en dan kan de vr70 ook weg.
Ken de boel op marktplaats, buffer nog in serie zetten, en dan is alles weer afgerond
maakt de installatie een stuk eenvoudiger ook qua techniek.
Had de vr70 nodig voor de cv pomp achter de buffer.
Maar buffer is er tussenuit, pomp er tussenuit, open verdeler voor de vloerverwarming geplaatst, en dan kan de vr70 ook weg.
Ken de boel op marktplaats, buffer nog in serie zetten, en dan is alles weer afgerond
[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 31-12-2022 16:09 ]
Warm?Gramser schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:33:
M'n WP deed niets meer, VRC gaf ook aan dat het niet van plan was om te verwarmen. Ik zoeken, zoeken, van "wat heeft ie nu weer". Bijna alles gereset. Vrouw komt binnen "Poe, warm buiten".
Bingo! WP stond uit omdat het buiten warmer was dan de uitschakelgrens
Hahaha, dat verwacht je niet op 31 december @Zwartoog 
Hier is het vandaag 14,9 graden geweest. Dat ligt nog onder mijn uitschakelgrens, desalniettemin is de wp niet meer aan geweest sinds vanochtend.
Vanavond nog even de gegevens (energieopbrengst en COP) die de Ai Plus berekent heeft noteren voor het overzicht. En morgen dan vergelijken met de VRC720 en de handmatige berekening. Ben benieuwd.
Hier is het vandaag 14,9 graden geweest. Dat ligt nog onder mijn uitschakelgrens, desalniettemin is de wp niet meer aan geweest sinds vanochtend.
Vanavond nog even de gegevens (energieopbrengst en COP) die de Ai Plus berekent heeft noteren voor het overzicht. En morgen dan vergelijken met de VRC720 en de handmatige berekening. Ben benieuwd.
Yep, hier ook alles noteren. Kamstrup zit er inmiddels ook goed geconfigureerd op, dus die gaat komende maand mooi meemeten.Franciesco schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:19:
Hahaha, dat verwacht je niet op 31 december @Zwartoog
En hoe gaat ie hier?
Vanmorgen 22 graden ( wens 22,5), de rest van de de dag strak op 22,5. Daarbij aangetekend dat de de VRC alleen maar kan aangeven in stappen van 0,5 graad.
De waterstanden van december:
Opwek 1356 kWh en verbruik 495 geeft een cop van 3,7
Totaal
Opwek 2303 en verbruik 770, cop 4
Vanmorgen 22 graden ( wens 22,5), de rest van de de dag strak op 22,5. Daarbij aangetekend dat de de VRC alleen maar kan aangeven in stappen van 0,5 graad.
Totaal
December
Opwek 2250 en verbruik 726. COP 4
Totaal
Opwek 3651 en verbruik 1060. COP 4,44
Valt me alles mee, temperatuur staat hier op 21,5 constant.
Opwek 2250 en verbruik 726. COP 4
Totaal
Opwek 3651 en verbruik 1060. COP 4,44
Valt me alles mee, temperatuur staat hier op 21,5 constant.
December 2022
Energieopbrengst: 1921kWh
Stroomverbruik (MID gekeurde meter): 574,362kWh
COP: 4,3
Jaar 2022 (vanaf eind mei)
Energieopbrengst: 3555,3kWh
Stroomverbruik (MID gekeurde meter): 898,392kWh
COP: 5,0
Energieopbrengst: 1921kWh
Stroomverbruik (MID gekeurde meter): 574,362kWh
COP: 4,3
Jaar 2022 (vanaf eind mei)
Energieopbrengst: 3555,3kWh
Stroomverbruik (MID gekeurde meter): 898,392kWh
COP: 5,0
December
CV: 2364 kWh(w) / 532 kWh(e) / COP 4.4 (4.1 volgens de AI, 4.0 wanneer gecorrigeerd voor afwijkende sensor)
SWW: 281 kWh(w) / 69 kWh(e) / COP 4.1 (3.9 volgens de AI, 3.7 wanneer gecorrigeerd voor afwijkende sensor)
Ik zou bijna zeggen dat de AI corrigeert voor de afwijkende sensor, hoewel ik niet begrijp hoe. Hij kan natuurlijk zichzelf kalibreren door het water rond te pompen zonder verwarmen. Maarja, de sensor op voorhand bijstellen lijkt me eenvoudiger. Verder komen de COP en de kWh(w/e) niet overeen volgens de eigen informatie.
Enfin, volgende maand een nauwkeurige totaalmeting
CV: 2364 kWh(w) / 532 kWh(e) / COP 4.4 (4.1 volgens de AI, 4.0 wanneer gecorrigeerd voor afwijkende sensor)
SWW: 281 kWh(w) / 69 kWh(e) / COP 4.1 (3.9 volgens de AI, 3.7 wanneer gecorrigeerd voor afwijkende sensor)
Ik zou bijna zeggen dat de AI corrigeert voor de afwijkende sensor, hoewel ik niet begrijp hoe. Hij kan natuurlijk zichzelf kalibreren door het water rond te pompen zonder verwarmen. Maarja, de sensor op voorhand bijstellen lijkt me eenvoudiger. Verder komen de COP en de kWh(w/e) niet overeen volgens de eigen informatie.
Enfin, volgende maand een nauwkeurige totaalmeting
December:
Heat Produced 1.56 MWh
Electricity Used 368 kWh
COP 4.24
Heel 2022:
Heat Produced 7.98 MWh
Electricity Used 1.68 MWh
COP 4.74
Heat Produced 1.56 MWh
Electricity Used 368 kWh
COP 4.24
Heel 2022:
Heat Produced 7.98 MWh
Electricity Used 1.68 MWh
COP 4.74
December:
396kwh verbruik
2886kwh opbrengst
Jaar vanaf eind april:
716kwh verbruik
7428kwh opbrengst
Het enige wat klopt is het verbruik.
396kwh verbruik
2886kwh opbrengst
Jaar vanaf eind april:
716kwh verbruik
7428kwh opbrengst
Denk je dat het toewijzen van de thermostaat aan de zone dus zin heeft gehad? Hier was het vanochtend precies de wenstemperatuur en hij heeft wel wat kWh verbruikt - wel met een COP van 6,2. Maar het is te warm om het echt goed te testen, of het nut heeft gehad.ds23man schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:18:
En hoe gaat ie hier?
Totaal
De AWB draait hier morgen twee weken - hij heeft 111kWh opgenomen en 473kWh gegenereerd. Dat brengt met op een COP van 5,2. Helaas is-ie net na de vorstweek geplaatst, dus eigenlijk zegt het niet zoveel.
December:
241 kWh verbruik (kWh-meter meterkast: 252 kWh)
1218 kWh opbrengst
COP: 6 (5,8)
Totaal vanaf mid Nov.
337 kWh verbruik (kWh-meter meterkast: 361 kWh)
1812 kWh opbrengst
COP: 6,3 (6,0)
241 kWh verbruik (kWh-meter meterkast: 252 kWh)
1218 kWh opbrengst
COP: 6 (5,8)
Totaal vanaf mid Nov.
337 kWh verbruik (kWh-meter meterkast: 361 kWh)
1812 kWh opbrengst
COP: 6,3 (6,0)
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Kun je niet eens kijken wat de afwijking is van je temperatuursensoren?Kleuvert schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:25:
December:
396kwh verbruik
2886kwh opbrengst
Jaar vanaf eind april:
716kwh verbruik
7428kwh opbrengst
Wanneer je WP een tijdje in rust is, moeten de Ta en Tr hetzelfde aangeven. Op basis daarvan kun je misschien een schatting maken wat je werkelijke opbrengst is.
@Bart_Denon een COP van 6/5,8 is wel heel erg (te?) hoog voor afgelopen december. Ook relatief een lage energieopbrengst van 1218kWh: heb je een erg goed geïsoleerd huis?
Ja, tenzij ik t verkeerd uitgerekend heb? Of moet ik de opbrengst en verbruik uit de VRC al direct op elkaar delen? Het is toch opbrengt + verbruik / verbruik ?Franciesco schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:28:
@Bart_Denon een COP van 6/5,8 is wel heel erg (te?) hoog voor afgelopen december. Ook relatief een lage energieopbrengst van 1218kWh: heb je een erg goed geïsoleerd huis?
Ja ons huis is goed geïsoleerd EPC 0,4 uit 2017 met ventilatie D (WTW).
Hoogste dagverbruik was 14 december met 15,4 kWh. Dat was gemiddeld de koudste dag bij ons met een gemiddelde van -2,9 graden. Ik woon vlakbij Berkhout waar een KNMI weerstation is.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
@Bart_Denon Dat is de juiste manier van berekenen, dus daar ligt het niet aan.
Op 14 december was de gemiddelde dagtemperatuur hier -6,0 graden. Mijn verbruik was die dag 37,13kWh. Dat is een groot verschil, maar mijn huis is lang niet zo goed geïsoleerd als de jouwe. Even los van misschien ook nog een verschil in formaat, ligging etc.
Op 14 december was de gemiddelde dagtemperatuur hier -6,0 graden. Mijn verbruik was die dag 37,13kWh. Dat is een groot verschil, maar mijn huis is lang niet zo goed geïsoleerd als de jouwe. Even los van misschien ook nog een verschil in formaat, ligging etc.
December:
Verwarming:
Opbrengst: 1876 kWh
Verbruik: 440 kWh
COP volgens WP: 5.26 ((1876+440) / 440)
SWW:
Opbrengst: 189 kWh
Verbruik: 67 kWh
COP volgens WP: 3.82
Elektra totaal volgens kWh meter: 530 kW
Epeil -1
Vvw 230m2
Meestal constante aanvoer temperatuur van 25 graden. Als heel koud is draait hij meer uren dan als het warmer is. Binnentemp steeds rond 21.5
Verwarming:
Opbrengst: 1876 kWh
Verbruik: 440 kWh
COP volgens WP: 5.26 ((1876+440) / 440)
SWW:
Opbrengst: 189 kWh
Verbruik: 67 kWh
COP volgens WP: 3.82
Elektra totaal volgens kWh meter: 530 kW
Epeil -1
Vvw 230m2
Meestal constante aanvoer temperatuur van 25 graden. Als heel koud is draait hij meer uren dan als het warmer is. Binnentemp steeds rond 21.5
[ Voor 23% gewijzigd door jorne123 op 01-01-2023 23:50 ]
Weet u zeker dat dit klopt? Bij een theoretisch opbrengst van 100 kWh met een verbruik van 100 kWh zou ik een cop van 1 verwachten. Volgens uw formule zou de cop dan (100+100)/100 =2 zijn.Franciesco schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:50:
@Bart_Denon Dat is de juiste manier van berekenen, dus daar ligt het niet aan.
Ik neem aan dat de 100 kWh verbruik ook wordt omgezet in (warmte)opbrengst en daar dus al in is verwerkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Nilvo op 02-01-2023 00:15 ]
Dat moet ik een keer bekijken in de VWZ.Zwartoog schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:00:
[...]
Kun je niet eens kijken wat de afwijking is van je temperatuursensoren?
Wanneer je WP een tijdje in rust is, moeten de Ta en Tr hetzelfde aangeven. Op basis daarvan kun je misschien een schatting maken wat je werkelijke opbrengst is.
Wordt dan een keer op tijd opstaan. Want van 22:00-7:00 staat die uit.
Waar moet ik aan denken? Stel er is een verschil van 2 graden. Welke invloed heeft dat op de berekeningen?
Ik heb het een paar dagen terug uitgewerkt, zieKleuvert schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:41:
[...]
Dat moet ik een keer bekijken in de VWZ.
Wordt dan een keer op tijd opstaan. Want van 22:00-7:00 staat die uit.
Waar moet ik aan denken? Stel er is een verschil van 2 graden. Welke invloed heeft dat op de berekeningen?
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Bij mij dus een verschil van 0,7 graden ten opzichte van een gekalibreerde sensor. Dat leidt bij die temperatuur tot een afwijking van 15%. Dan is natuurlijk de vraag of deze statisch 0,7 afwijkt (offset) of gradueel, maar m'n temperatuur is meetal rond de 30-35 graden.
Ik had gister veel SWW-runs en weinig CV. Afwijking Kamstrup tov AI is 25%!
De energieopbrengst (of milieuopbrengst volgens de thermostaat) die Vaillant opgeeft is exclusief elektrisch verbruik. Vandaar dat je deze bij elkaar moet optellen en vervolgens moet delen door het elektrisch verbruik. Of simpeler: energieopbrengst/elektrisch verbruik +1=COPNilvo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:14:
[...]
Weet u zeker dat dit klopt? Bij een theoretisch opbrengst van 100 kWh met een verbruik van 100 kWh zou ik een cop van 1 verwachten. Volgens uw formule zou de cop dan (100+100)/100 =2 zijn.
Ik neem aan dat de 100 kWh verbruik ook wordt omgezet in (warmte)opbrengst en daar dus al in is verwerkt.
@ds23man ik weet niet of het een gevoel is, of dat het echt zo is, maar de toekenning van de kamerthermostaat aan de zone lijkt bij mij daadwerkelijk iets te doen:
- langere runs, gevolgd door enkele korte, daarna stop als de wenstemp is bereikt (en de kamer op temperatuur is)
- kamertemperatuur blijft netjes op de ingestelde wenstemperatuur
- de WP gaat daadwerkelijk in "standby" met een consumptie van 10W
- het vreemdst van al: de COP is ineens een stuk hoger.
Dat laatste ligt mogelijk aan het warme weer, ook 's nachts. Moet haast wel.
- langere runs, gevolgd door enkele korte, daarna stop als de wenstemp is bereikt (en de kamer op temperatuur is)
Hier was het vanochtend ook weer spot on qua temperatuur. Gezien de besturingsstructuur van de VRC moet de thermostaat echt aan een zone toegewezen zijn, anders heb je alleen maar WAR.Gramser schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:48:
@ds23man ik weet niet of het een gevoel is, of dat het echt zo is, maar de toekenning van de kamerthermostaat aan de zone lijkt bij mij daadwerkelijk iets te doen:
COP december:
(1148+398+52)/(398+52)=3,55
COP november was 5,1...
ik heb gerekend met: (milieuopbrengst+elektriciteitverbruik)/electriciteitverbruik.
Bij elektriciteitsverbruik heb ik meegeteld: de door de VRC720 omgerekende 52kwh voor het bijspringen van de ketel. Dat is 1 keer voor niks gebeurd (door een foute invoer van mij) en een keer serieus. Samen wel even 1/8 van het verbruik in de afgelopen maand!
Zonder dit bijspringefffect zou de COP van december 3,9 zijn!
Vanwege de fout die ik in december in het menu maakte waardoor zowel WP als ketel voluit gingen blazen tot veel te hoge temperaturen (de stooklijn ging naar 1,2 opeens), denk ik dat ik op een COP van 3,7 was uitgekomen.
Ik heb mijn installateur een aantal verbeteropties voorgesteld voor het systeem, waaronder het plaatsen van een pomploze verdeler en het verplaatsen van de invoerbuis in het buffervat naar helemaal boven.
(1148+398+52)/(398+52)=3,55
COP november was 5,1...
ik heb gerekend met: (milieuopbrengst+elektriciteitverbruik)/electriciteitverbruik.
Bij elektriciteitsverbruik heb ik meegeteld: de door de VRC720 omgerekende 52kwh voor het bijspringen van de ketel. Dat is 1 keer voor niks gebeurd (door een foute invoer van mij) en een keer serieus. Samen wel even 1/8 van het verbruik in de afgelopen maand!
Zonder dit bijspringefffect zou de COP van december 3,9 zijn!
Vanwege de fout die ik in december in het menu maakte waardoor zowel WP als ketel voluit gingen blazen tot veel te hoge temperaturen (de stooklijn ging naar 1,2 opeens), denk ik dat ik op een COP van 3,7 was uitgekomen.
Ik heb mijn installateur een aantal verbeteropties voorgesteld voor het systeem, waaronder het plaatsen van een pomploze verdeler en het verplaatsen van de invoerbuis in het buffervat naar helemaal boven.
[ Voor 13% gewijzigd door Heintje op 02-01-2023 12:31 ]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Durft iemand te zeggen of dit een geschikte signaalkabel is om te gebruiken voor de combi ebus (2 aders) en buitenvoeler (3 aders):
https://www.elektramat.nl...5x0-8-mm-grijs-per-meter/
Hij zal ook een meter of 4 in een mantelbuis komen te liggen samen met de stroomvoorziening van de WP. Totaal is 17 meter.
Of is een SFTP kabel (en evt. wat aders combineren) ook een goed alternatief? Ik zoek met name iets dat qua prijs ook nog een beetje leuk is namelijk, en moet toch al e.e.a. bij Elektramat bestellen.
Hij zal ook een meter of 4 in een mantelbuis komen te liggen samen met de stroomvoorziening van de WP. Totaal is 17 meter.
Of is een SFTP kabel (en evt. wat aders combineren) ook een goed alternatief? Ik zoek met name iets dat qua prijs ook nog een beetje leuk is namelijk, en moet toch al e.e.a. bij Elektramat bestellen.
Ik heb de thermostaat kabel van hen gebruikt, werkt prima. In totaal ruim 15 meter overbrugt.Speedfight schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:34:
Durft iemand te zeggen of dit een geschikte signaalkabel is om te gebruiken voor de combi ebus (2 aders) en buitenvoeler (3 aders):
Zij hadden voorheen ook een 4 aderige kabel, deze heb ik gelegd mocht ik ooit de overige twee aders nodig hebben.
[ Voor 49% gewijzigd door AJA op 02-01-2023 15:49 ]
Dank! En heb je hem dan ook in een mantelbuis liggen samen met andere kabels?AJA schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:49:
Zij hadden voorheen ook een 4 aderige kabel, deze heb ik gelegd mocht ik ooit de overige twee aders nodig hebben.
Helaas heeft elektramat enkel nog de vier aarderige per 100meter. Voor de buitenvoeler kom ik met de twee aarderige helaas niet weg. Daarom toch op zoek naar iets met 5 aarders om het efficiënt en betaalbaar te houden gezien ze grotendeels hetzelfde traject afleggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 02-01-2023 15:57 ]
Afgelopen maand hier
Milieu opbrengst: 1942
Stroomverbruik: 563
Cop: 4,4 incl. SWW
Als ik de e-meterstanden uitlees is het verbruik 575, COP blijft afgerond gelijk
Milieu opbrengst: 1942
Stroomverbruik: 563
Cop: 4,4 incl. SWW
Als ik de e-meterstanden uitlees is het verbruik 575, COP blijft afgerond gelijk
[ Voor 32% gewijzigd door Marnix17 op 02-01-2023 17:58 . Reden: Aanvulling ]
December
verwarming
Mileuopbrengst; 2739kWh
Stroomverbruik; 804kWh
COP; 4,4
SWW
Mileuopbrengst; 236kWh
Stroomverbruik; 108kWh
COP; 3,1
Zijn er nog instellingen om de COP van SWW te verhogen?
We hebben een Unistor 200 liter boiler die ingesteld staat op 50 graden. Legionella run 1x per week. De boiler heeft 2x per dag een opwarmblok. Smorgens vroeg voor de ochtend douchers en savonds voor de sporters in ons gezin. Die blokken zijn 2,5 uur.
verwarming
Mileuopbrengst; 2739kWh
Stroomverbruik; 804kWh
COP; 4,4
SWW
Mileuopbrengst; 236kWh
Stroomverbruik; 108kWh
COP; 3,1
Zijn er nog instellingen om de COP van SWW te verhogen?
We hebben een Unistor 200 liter boiler die ingesteld staat op 50 graden. Legionella run 1x per week. De boiler heeft 2x per dag een opwarmblok. Smorgens vroeg voor de ochtend douchers en savonds voor de sporters in ons gezin. Die blokken zijn 2,5 uur.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic