Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Is het met de zone 1 niet iets wat je in de initiele setup moet meepakken?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Kees_frl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:16:
Dat staat mij ook bij maar dat ging wat snel afgelopen maandag 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_qIVHTKpxwE_i6ITNu7hcGP8PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4uTHe64oqIkDBahg5Clxlq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Bij mij staat “zone 1” ook niet onder het menu Installatieconfiguratie.
Wel heb ik Zone 1 staan onder Regelingen. En daar kun je dan aangeven wat de zone moet kunnen (verwarmen, koelen en zo ja hoe) en de naam wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fcX2B-SwanP4Yc1pich3WSko_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJtC5FP2uUhe9om7j4hcJHtH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25hHWtHeR_Eot0GIUObiDnUGym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LDvSWeMgzhQLi39pmA4PEnw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4H962S0KZ_xOr1EymvQTRH10pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9NbfyDvAn9I4Te0Yx08nsV8.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals aangegeven werkt kamerbijschakeling bij mij correct. De Ai Plus is x/6 MB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Kees_frl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:16:
Nee, de installatiewizzards vragen niet naar zones.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:19:
Bij mij staat “zone 1” ook niet onder het menu Installatieconfiguratie.
Wel heb ik Zone 1 staan onder Regelingen. En daar kun je dan aangeven wat de zone moet kunnen (verwarmen, koelen en zo ja hoe) en de naam wijzigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals aangegeven werkt kamerbijschakeling bij mij correct. De Ai Plus is x/6 MB3.
Dat “koelen” staat er bij mij dan weer niet bij 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:39:
[...]

Dat “koelen” staat er bij mij dan weer niet bij 😄
Die zie je alleen als je in de wizzard de koeling activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man wat is jouw systeemschema nummer? Ook 8 net als bij mij (en diverse anderen)?
Wellicht is het daar ook afhankelijk van.

@Gramser de koelfunctie activeer je normaal gesproken tijdens het doorlopen van de installatieassistent. Is dat destijds bij jou niet aan gezet?
Zo niet, deze functie kun je alsnog activeren via de thermostaat (Installatieconfiguratie, circuit 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Systeemschema 8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxJda3uYJNgksgGrL7d3an5c5IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Lp2JjI2WnC6I2XyDO4FpEOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxr8S26eaqM1kGDb5TuaGFqc_Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmKVbSVYMR9lu9nOUuJ63cSd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:43:
[...]

Die zie je alleen als je in de wizzard de koeling activeert.
Dat vermoedde ik al 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:58:
@ds23man wat is jouw systeemschema nummer? Ook 8 net als bij mij (en diverse anderen)?
Wellicht is het daar ook afhankelijk van.

@Gramser de koelfunctie activeer je normaal gesproken tijdens het doorlopen van de installatieassistent. Is dat destijds bij jou niet aan gezet?
Zo niet, deze functie kun je alsnog activeren via de thermostaat (Installatieconfiguratie, circuit 1).
Niet aangezet - als de Auer Edel Eau er is, haalt die warmte uit de retour. Koelt dus ook (iets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik kan de versie/softwarenummers niet vinden (ebuscomponenten).
Dit wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3QBRJUqPZ0Eq-EpZCRWyCNv174=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMpBep9GIDcJsqcEyOFdsDsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugiCGEqGOiE1uQ4zUVtyYs3_coE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPKDh3omHQ5EIYHxVUosGg00.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlyGZBH_zXaIWgkDBVqbfXs55bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORttYZ4MOLfF2TPcK4l7Y8zx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR9AWCdP2BZiD1Dww8jdCuoIt94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZzepkkXgMT13AfXsJZYdrQP.jpg?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:31:
[...]

Die ben ik toevallig kortgeleden tegengekomen. Die staat op de VRC-70 zelf (dus niet via de VRC 720 thermostaat beschikbaar).
En dan Installateursnivo (code 17) --> Toestelconfiguratie --> Compressor start op. De standaardinstelling lijkt -60 graad minuten.

Als hij op minimumvermogen toch te veel warmte afgeeft, slaat hij af, tot hij bij -60 graad minuten 'warmte tekort' komt. Dan slaat hij weer aan. Bij een groter getal (bv. -100) blijft de compressor dus langer uitstaan, en gaat hij ook langer aan om het warmte tekort weer naar 0 te krijgen. Ze gebruiken het woord energie integraal hiervoor. De huidige waarde hiervan kun je ook op de VRC-70 zien (bij 'monitoren').
Ik heb onlangs een leerzaam uurtje gehad waarbij ik de energie-integraal op zag lopen van -60 tot 0, toen de compressor uit zag slaan, toen ging die integraal weer langzaam terug naar -60, en toen sloeg de compressor weer aan en begon het weer van voren af aan.
Dit gebeurt als het niet koud genoeg is voor het minimum vermogen.
Als het kouder is, probeert hij door moduleren de energie integraal op 0 te krijgen en te houden.

De energie integraal verandert per minuut met het verschil van de huidige gewenste temperatuur (van het buffervat bv.) met de huidige aanvoer temperatuur (van de WP).

Wellicht bekende koek voor velen, maar ik was blij dat ik mijn WP eindelijk begreep (dit stukje dan ;) ).
Ik heb net ook even gekeken, bij mij stond die op -12. Kun je dit eigenlijk aanpassen? Ik zie het alleen terug in de diagnosecode, waarvan ik de waarde niet kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ik heb
Thermostaat    01.22
Warmtepomp 1   06.06
WP-regelmodule 02.02

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:31:
[...]

Die ben ik toevallig kortgeleden tegengekomen. Die staat op de VRC-70 zelf (dus niet via de VRC 720 thermostaat beschikbaar).
Even checken; VRC-70 moet VWZ AI/binnenunit zijn?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Bij mijn VWL 55/6 is dit idemdito aan bovenstaande.
Is denk ik de meeste recente softwareversie van 2022 (heden).

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heb een beetje donkerbruin vermoeden wat er aan de hand is. Vaillant laat in principe alleen in de configuratie de instellingen zien aan de hand van de geïnstalleerde componenten. In de oude versie van Proton liet hij zone 1 zien en kon je instellen wat die zone moet doen/reageren. Dat hebben ze eruit gesloopt als er slechts een wp met regelmodule aanwezig zijn. Die instelling komt wel weer terug als je bijv een FM3 toevoegt. Maar blijkbaar zijn ze vergeten om de thermostaat qua binnentemperatuur te koppelen aan die enkele zone. Kan zijn dat het wel goed gaat bij een CV in systeemcode 1.

Als je de stooklijn hoger gaat instellen ga je regelen op de aan/uit in stand uitgebreid en valt het niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zoiets zal het zijn, inderdaad.
In het verleden heb ik daadwerkelijk een inhoudelijke mail terug gehad op een vraag vanuit het consumenten-contactformulier, dus met wat geluk zijn ze bereid om een goed bugreport te accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:49:
Zoiets zal het zijn, inderdaad.
In het verleden heb ik daadwerkelijk een inhoudelijke mail terug gehad op een vraag vanuit het consumenten-contactformulier, dus met wat geluk zijn ze bereid om een goed bugreport te accepteren.
Zal het na de kerst even aankaarten bij @Adriaan71 , die zit tenslotte heel dicht bij het vuur en is ook mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Ik heb de Vaillant nog niet staan, maar wat missen jullie qua functionaliteit nu precies?

En bug rapport is mooi, maar Vaillant en software updaten is nog steeds een issue

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Kees_frl schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:27:
Ik heb de Vaillant nog niet staan, maar wat missen jullie qua functionaliteit nu precies?

En bug rapport is mooi, maar Vaillant en software updaten is nog steeds een issue
Dat de VRC geen correctie op de stooklijn toepast aan de hand van de werkelijke binnentemperatuur (stooklijn en daarmee de Ta verhoogt als het 21,5 graden is en de wens op 22,5 staat). Het aanpassen van de wenstemperatuur heeft alleen als effect dat deze de totale stooklijn vast verandert. Gevolg is dat je de stooklijn hoger moet zetten dan nodig was zodat hij gaat regelen op aan/uit in standje uitgebreid. Daardoor draai ie veel minder efficiënt en zal de temperatuur veel minder constant zijn. En dat de handel niet zo functioneert als beschreven in de gebruiksaanwijzing.

[ Voor 4% gewijzigd door ds23man op 25-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat de VRC geen correctie op de stooklijn toepast aan de hand van de werkelijke binnentemperatuur (stooklijn en daarmee de Ta verhoogt als het 21,5 graden is en de wens op 22,5 staat). Het aanpassen van de wenstemperatuur heeft alleen als effect dat deze de totale stooklijn vast verandert. Gevolg is dat je de stooklijn hoger moet zetten dan nodig was zodat hij gaat regelen op aan/uit in standje uitgebreid. Daardoor draai ie veel minder efficiënt en zal de temperatuur veel minder constant zijn. En dat de handel niet zo functioneert als beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Dankjewel, thermostaat ligt al klaar bij de installateur dus geen oude of hele nieuwe software versie verwacht ik. Dus later dus nog een nieuwe nodig mochten ze dit aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
_ferry_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:13:
Afgelopen dagen met de buffer gesloten draait het allemaal stukken beter dan met open/parallel buffer

Dus ook ik ben nu van mening: Open buffer is niet aan te raden.
En ALS je het dan toch doet, omdat systeeminhoud te klein is of je bijvoorbeeld een 2e warmtebron hebt, zorg dan dat de warme aanvoer DOOR je buffer gaat. Dan reageert de bovenste laag tenminste voldoende (qua temperatuur stijging) op het inschakelen van de warmtepomp.

Als de aanvoer er niet doorheen gaat, en de cv pomp richting je afgiftesysteem heeft een hogere flow dan de flow van pomp in de warmtepomp, dan blijft de buffersensor een koude buffer meten en gaat de wp vervolgens een onnodige hoog vermogen of temperatuur leveren. met onnodig hoge temperaturen richting je afgiftesysteem.
Vooral in de ochtend met koude buffer en radiatoren die allemaal een openstaande thermostaatkranen hebben krijg je er last van. Want dan wil de warmtepomp de buffer op temperatuur krijgen, maar dat warme water komt nooit in de buffer terecht omdat alles direct de woning wordt ingepompt.

Mocht iemand nog een buffer nodig hebben in een systeem waar het wel nodig is.... Ik ga de mijne niet meer gebruiken denk ik :+ al moet ik nog even kijken hoe het gaat draaien als het buiten echt koud is. Maar ik hoop zonder buffer verder te kunnen.
Hear hear. Hier zit ik met een vergelijkbaar probleem. De WP levert tijdens verwarmen meer flow (~2100 l/h) dan de afgaande pomp (~800 l/h) naar de vvw en radiatoren. Tot zo ver gaat het goed in tegenstelling tot uw situatie. Mijn buffer wordt immers gewoon geladen. Het probleem ontstaat als de wp niet meer verwarmt. De pomp van de wp doet dan alsnog 1150 l/h volgens de VWZ AI waardoor deze koud retourwater aan het voeden is aan de buffer, maar ook aan de radiatoren en vvw. Hierdoor ontstaat de situatie dat de bovenzijde van de buffer met koud water wordt gevoed en de retour van de buffer warmer is dan de aanvoerzijde.
De buffer wil ik echter graag behouden omdat de stromingsgeluiden in de radiatoren behoorlijk veel meer zijn dan nodig en gewenst. Daarom was juist ook de buffer toegepast, deze kon helpen de rust-tijd te overbruggen.

@Proton_, @ds23man, is er een manier om de cv-pomp in de wp uit te zetten als deze niet verwarmt? Of in ieder geval de flow sterk te beperken? Ik kon helaas niets vinden in de instellingen van de VRC700 of de VWZ AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En de CV pomp hoger zetten? 800l/h is niet veel, zeker niet als je de deltaT beperkt wil houden. Al ben je wellicht gebonden aan het aantal radiatoren of vloerverwarming. Het suizen kan ook nog ontstaan als de voetventiel allemaal erg ver dicht staan. Eerste wat ik deed toen de warmtepomp er kwam was alle voetventielen 2 slagen open. Want bij een WP wil je juist veel flow in plaats van een hoge deltaT zoals bij een CV.

Welke warmtepomp heb je? De 75/6 doet namelijk normaal zo'n 1200l/h. Dus ik vermoed een zwaarder model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Even afgezien of het de vraag is dat een WP 2100 l/h haalt, denk dat je 1200 bedoelt.

In de VWZ AI zit een instelling (conf. geb.pomp. verw.) waarbij je de pomp van de WP kan temmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:50:
Even afgezien of het de vraag is dat een WP 2100 l/h haalt, denk dat je 1200 bedoelt.

In de VWZ AI zit een instelling (conf. geb.pomp. verw.) waarbij je de pomp van de WP kan temmen.
Ah, dus DAT doet die optie. Lekker cryptisch. Zal ik die weer eens op 100% zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Alles t/m de 75 doet max 1200 l/h en de 3 fasen toestellen 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:55:
[...]

Ah, dus DAT doet die optie. Lekker cryptisch. Zal ik die weer eens op 100% zetten :P
Alles is toch cryptisch bij Vaillant? :+ Normaal is de instelling Auto, wat dat doet is me nog steeds onduidelijk.
De heren van Vaillant zouden daar op terugkomen in dit draadje ( net als andere vragen), doodse stilte. :(
Volgens mij is de pomp na de buffer alleen een aan/uit regeling en moet je de flow op die pomp zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:18:
@Zwartoog hier een Zenner met set, dus kan je niet helpen met losse onderdelen, maar als je weet wat er in de aansluitset zit is er vast wel wat te vinden.
Bijvoorbeeld
https://zaehleronlineshop.de/Kugelhahn-nach-MID
of als je zelf iets in een t-stuk wil steken
https://zaehleronlineshop...indeadpater-Waermezaehler
https://www.oeg.net/nl/do...orie-Aktionen%20-%20Seite
Ok, dus als ik het goed begrijp, dan draai je dit ding dus "koud" (zonder pakkingen/afdichting) in een M10×1 en dan is het dicht?

Ziet er een beetje fragiel uit namelijk.

Edit: plaatje vergeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEijnsJVDzU_NicJ47C45otj-3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M08Mo2u4VttmEz5gco9TnqU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Zwartoog op 25-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:10:
[...]

Alles is toch cryptisch bij Vaillant? :+ Normaal is de instelling Auto, wat dat doet is me nog steeds onduidelijk.
De heren van Vaillant zouden daar op terugkomen in dit draadje ( net als andere vragen), doodse stilte. :(
Volgens mij is de pomp na de buffer alleen een aan/uit regeling en moet je de flow op die pomp zelf instellen.
Ik ben bang dat de grote vraag en makkelijke markt de innovatie in z'n geheel op pauze gaat zetten. Het huidige ontwerp is voorlopig voldoende en niet aan te slepen. Laat staan dat ze de documentatie gaan bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:28:
[...]

Ik ben bang dat de grote vraag en makkelijke markt de innovatie in z'n geheel op pauze gaat zetten. Het huidige ontwerp is voorlopig voldoende en niet aan te slepen. Laat staan dat ze de documentatie gaan bijwerken.
Daarmee laten ze veel van hun installateurs in de kou staan, moet je vooral vaak doen. Dan lopen ze heel hard gillend weg naar andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Heintje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
Ik kan de versie/softwarenummers niet vinden (ebuscomponenten).
Dit wel:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mezelf quoten voor een aanvulling wb. EBUS-componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzCNk8Ol6LgzcyWsjcEAAWQ8JOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efWj2GCVJQf95i5Ac6vMJhmI.jpg?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@_ferry_, @ds23man het gaat om een vwl105/6. Deze doet nominaal 2100 l/h. Ik geloof ook wel dat hij het doet. Het is 20 meter leiding zonder haakse bochten, alleen ruim gebogen bochten 28mm leiding. De 2100l/h is afgelezen van de VWZ Ai.

De flow in de radiatoren zal hoger zijn als alles koud is, maar alle radiatoren zijn gewoon nageregeld. Wat ook niet helpt dat de vloerverwarming maar 2 groepen van 14mm zijn. De cv kon gelukkig al uit met een war met 50 degC bij -10 met een delta van 10 degC. De radiatoren zijn gewoon heel erg over bemeten, al mogen ze wel een slagje open inderdaad.

@ds23man , die is wel heel cryptisch ja! Ik snap werkelijk niet waarom ze het opstart logo wel dynamisch kunnen maken, maar een simpele tekst kan geen banner worden ofzo, maar maken we het zo onduidelijk mogelijk. Laat staan dat de documentatie duidelijk, eenduidig of foutloos is.
Als ik in de handleiding kijk dan zie ik echter dat de (in het Engels) Conf. heat. build. pump maar terugregeld kan worden tot 50%. Dan vermoed ik dat de 1200 l/h gewoon de ondergrens is wat hij doet. Wat overigens nog steeds heel veel is.

Dat zou neerkomen op 1200 l/h retourwater + xxx l/h warmwater uit de buffer. Een parallelbuffer werkt dan bijna alleen als je continue 2000 l/h de cv-installatie instookt. En in dat geval heeft een buffer weinig zin omdat je hem niet oplaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Nilvo op 25-12-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Nilvo schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:19:
@_ferry_, @ds23man het gaat om een vwl105/6. Deze doet nominaal 2100 l/h. Ik geloof ook wel dat hij het doet. Het is 20 meter leiding zonder haakse bochten, alleen ruim gebogen bochten 28mm leiding. De 2100l/h is afgelezen van de VWZ Ai.

De flow in de radiatoren zal hoger zijn als alles koud is, maar alle radiatoren zijn gewoon nageregeld. Wat ook niet helpt dat de vloerverwarming maar 2 groepen van 14mm zijn. De cv kon gelukkig al uit met een war met 50 degC bij -10 met een delta van 10 degC. De radiatoren zijn gewoon heel erg over bemeten, al mogen ze wel een slagje open inderdaad.

@ds23man , die is wel heel cryptisch ja! Ik snap werkelijk niet waarom ze het opstart logo wel dynamisch kunnen maken, maar een simpele tekst kan geen banner worden ofzo, maar maken we het zo onduidelijk mogelijk. Laat staan dat de documentatie duidelijk, eenduidig of foutloos is.
Als ik in de handleiding kijk dan zie ik echter dat de (in het Engels) Conf. heat. build. pump maar terugregeld kan worden tot 50%. Dan vermoed ik dat de 1200 l/h gewoon de ondergrens is wat hij doet. Wat overigens nog steeds heel veel is.

Dat zou neerkomen op 1200 l/h retourwater + xxx l/h warmwater uit de buffer. Een parallelbuffer werkt dan bijna alleen als je continue 2000 l/h de cv-installatie instookt. En in dat geval heeft een buffer weinig zin omdat je hem niet oplaad.
Ik zou eerst eens al je voetventielen opendraaien, een afgiftesysteem wat afgeregeld is op een Delta T van 20 graden is een drama voor een WP die 5 graden wil zien. Ik kan makkelijk meer dan 800 l/h kwijt in een 5 groeps gesloten verdeler op 85m2. 1200 ook maar dan met een hoop herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:56:
Alles t/m de 75 doet max 1200 l/h en de 3 fasen toestellen 2000.
~1200l/h is rond de 53% pompsnelheid met mijn VWL75/6. Dat is ook de flow die hij op Auto geeft. Op 65% vaste waarde is de flow ca 1450l/h. Hoger ben ik nog niet gegaan met de manuele stand.
Waarom de handleiding aangeeft dat de maximale volumestroom van de 75/6 1200l/h is snap ik dan ook niet. Afhankelijk van deltaT?
Ik heb in ieder geval nog niet kunnen ontdekken dat de Auto stand afregelt op een bepaalde deltaT. Want ik heb rond de 6 graden gehad en nu (met de huidige temperaturen en na wat aanpassingen) zit ik rond de 3-4 graden deltaT. Beide op de Auto stand. Als het kouder wordt ga ik dit opnieuw bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrHC5RBHYvvUCpOQKKdVvWL2MlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjLoOoDSCtzv4Hhk48toiG4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:32:
[...]

Daarmee laten ze veel van hun installateurs in de kou staan, moet je vooral vaak doen. Dan lopen ze heel hard gillend weg naar andere merken.
Andere merken hebben dezelfde problemen en hebben niet hetzelfde bereik en netwerk als Vaillant.
Weglopen zal zo snel niet zijn vermoedt ik.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
gns1l schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:14:
[...]
Zou de onderkant van de warmtepomp dan niet door de spanbanden ingedrukt worden?
Brede banden gebruiken en op de hoeken even wat beschermingsmateriaal. Anders op de pallet laten staan en daar de spanbanden door doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ds23man schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:34:
[...]

Ik zou eerst eens al je voetventielen opendraaien, een afgiftesysteem wat afgeregeld is op een Delta T van 20 graden is een drama voor een WP die 5 graden wil zien. Ik kan makkelijk meer dan 800 l/h kwijt in een 5 groeps gesloten verdeler op 85m2. 1200 ook maar dan met een hoop herrie.
Hier gaat ook iets van 200l/h door 1 groepje vloerverwarming, en 1000 door 5 a 6 jaga's variërend qua grootte. Bij de radiatoren hoor ik vrijwel niets, een luchtbelletje her en der, maar geen storend gesuis.
(Waar ik in het begin wel een beetje bang voor was, gezien de radiatoren soms met best wat kreatief fitwerk en 16mm pijp op het systeem zit aangesloten. Gelukkig is de hoofdleiding ouderwetse gelaste duimse pijp voor het overgrote deel. En is 200l/h blijkbaar geen probleem voor 16mm cv buis.)

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 26-12-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Momenteel draait op standje Auto 930 l/h te doen. Kan het wel horen, maar dat is niet raar. Moest op een bepaald punt vanaf de 28mm ( gebogen bochten) met een haakse knie naar 22mm en dan weer haaks op een t stuk. Daarna nog een meter of 5 22mm met twee haakse bochten naar de verdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Zwartoog schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:26:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp, dan draai je dit ding dus "koud" (zonder pakkingen/afdichting) in een M10×1 en dan is het dicht?

Ziet er een beetje fragiel uit namelijk.

Edit: plaatje vergeten
[Afbeelding]
Nee, dan krijg je een water balet, er moet een rubber 0-ring in de zitting van het sensorhuis, ze leveren ook een plastick tooltje om hem te plaatsen (zie foto hieronder). De sensor duw je er doorheen en draai je daarna handvast aan, niet te hard. De O-ring sluit het dan waterdicht af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMMDWpHZ3gzQMXIXH6G-yZo7R3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iE0awgV3tWOiMoN540BszmRS.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
ds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:30:
[...]

@Artintel @Verwijderd en anderen.

Dit is helemaal geen leuk grapje. :( :(

Sterker nog, hier kan brand door ontstaan en een reden zijn dat de NVWA dit product van de markt afhaalt en zelfs kan verplichten om al geleverde producten pro actief te vervangen ( en collega instanties in andere EU landen ook).

Algemene waarschuwing ( kan @Proton_ dit even in de startpost zetten): als je de uitgaande 230 volt (relais) contacten gebruikt zeker dan de VWZ af met een 6A automaat.
Dit is inderdaad geen leuk grapje. In de handleiding staat ook wat de maximale stroom mag zijn voor de VWZ-AI, deze is kleiner of gelijk aan 4A. De contactbelasting voor de relais kleiner dan gelijk aan 2A. Dit 2e contact kan gebruikt worden om een VR70 of VR71 van spanning te voorzien. Wanneer er een MEH 60 wordt toegepast al naverwarmer, wordt er geadviseerd om de spanning vanaf de MEH60 naar de VWZ-AI te brengen, in verband met fase gevoeligheid in toepassing met MEH60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:39:
[...]

Dit is inderdaad geen leuk grapje. In de handleiding staat ook wat de maximale stroom mag zijn voor de VWZ-AI, deze is kleiner of gelijk aan 4A. De contactbelasting voor de relais kleiner dan gelijk aan 2A. Dit 2e contact kan gebruikt worden om een VR70 of VR71 van spanning te voorzien. Wanneer er een MEH 60 wordt toegepast al naverwarmer, wordt er geadviseerd om de spanning vanaf de MEH60 naar de VWZ-AI te brengen, in verband met fase gevoeligheid in toepassing met MEH60.
Ik zou ook eens mijn posts lezen verderop nadat ik het printontwerp bestudeerd heb. En als je dan toch bezig bent ook de rest over de VRC 720 die bij de laatste firmware versie niet meer reageert op de ruimtetemperatuur als er slechts 1 zone aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man wat extra nuance over de VRC720: in jouw systeem niet meer reageert. Hij doet het immers bij mij wel, met dezelfde software voor zover ik gezien heb.
Daarom verwacht ik toch dat het te maken heeft met een instelling of configuratie. Maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:12:
@ds23man wat extra nuance over de VRC720: in jouw systeem niet meer reageert. Hij doet het immers bij mij wel, met dezelfde software voor zover ik gezien heb.
Daarom verwacht ik toch dat het te maken heeft met een instelling of configuratie. Maar wat?
Omdat jij je stooklijn zo hoog hebt staan dat ie steeds tegen de max binnentemp van standje uitgebreid aan loopt. Of je min aanvoer staat heel hoog.

Heb vandaag even een experimentje gedaan. Laat dat straks wel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man mijn stooklijn is zoals eerder aangegeven 0.30 met een minimale Ta van 25 graden maar tegenwoordig en ten tijde van de test was de min Ta 24 graden. Vind je dat hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
PentaClover schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:28:
[...]

Nee, dan krijg je een water balet, er moet een rubber 0-ring in de zitting van het sensorhuis, ze leveren ook een plastick tooltje om hem te plaatsen (zie foto hieronder). De sensor duw je er doorheen en draai je daarna handvast aan, niet te hard. De O-ring sluit het dan waterdicht af.

[Afbeelding]
Thanks! Nou snap ik ook waar die voor is.

Heb inmiddels zo'n kogelkraan met injectiestuk bijbesteld, dan past het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:37:
@ds23man mijn stooklijn is zoals eerder aangegeven 0.30 met een minimale Ta van 25 graden maar tegenwoordig en ten tijde van de test was de min Ta 24 graden. Vind je dat hoog?
Met minmale Ta op 25 graden gooi je de WAR de deur uit bij buitentemperaturen boven de 7 graden met stooklijn 0,3. De pomp wil dan continu 25 graden leveren en als de ruimte te warm wordt gooit de VRC de pomp uit in stand uitgebreid. Feitelijk is het dan gewoon een aan/uit regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:51:
[...]

Met minmale Ta op 25 graden gooi je de WAR de deur uit bij buitentemperaturen boven de 7 graden met stooklijn 0,3. De pomp wil dan continu 25 graden leveren en als de ruimte te warm wordt gooit de VRC de pomp uit in stand uitgebreid. Feitelijk is het dan gewoon een aan/uit regeling.
Wat was het experimentje waar je het over had?

Vannacht was het hier trouwens - en nu nog - 2,5 graden. De WP heeft zijn opgenomen vermogen ietsje verhoogd en pompt de warmte lekker de vloer in. Kamertemperatuur zakte wel een half tot een heel graadje, het fluctueert wat. Ik kan overigens geen defrost waarnemen in de kWh-meter grafiek. Die zou toch waarneembaar moeten zijn door een piek in het opgenomen vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
De situatie:

Gisterochtend was de ruimte 21,5 graden ondanks dat de wens op 22,5 staat ( uitgebreid).

Wens om 8 uur op 25 graden gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E13ImgcqMdnS3PwjsFD9RuznwAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tO8SaFioPyPTfXtPJKqKSL8s.png?f=fotoalbum_large

De pomp gaat even stevig aan de slag om de aanvoer van 30 naar 35 te brengen. Dat bereikt hij na een half uurtje en je ziet dat het vermogen langzaam zakt omdat de retour ook opwarmt. Om 13.00 was de ruimte nog maar 23 graden en in de hele periode was de Ta constant 35 graden. Je zou verwachten dat ie de aanvoer veel hoger zou gooien om het temperatuursverschil van 21,5 naar 25 graden een beetje vlot weg te werken. Ik heb geen tekort aan pompvermogen en de max Ta 40 is ook niet het probleem. De VRC past geen additie op de stooklijn (meer) toe aan de hand van actuele ruimte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helder wat je bedoelt. Maar wat doe jij dan nu om die ruimte sneller op temperatuur te hebben (als je dat zou willen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Stooklijn omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Het gedrag afgelopen avond en nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-SXaQTacd7gOZhYTFW6p0H9SuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5IEU7OWTABEPfLdcT2TZIL2.png?f=fotoalbum_large

Pomp heeft continu op hetzelfde vermogen gedraaid, ondanks dat wens op 22,5 staat was het vanochtend weer 21,5 graden. Toen de pomp gisteravond waar aansloeg was het 22,5 graden. Hij corrigeert dus niet op de afwijking van de ruimte.

Let niet op de verhoging in verbruik na 7.15 , toen kwam ik uit bed.

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 27-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Is er een warmte pomp die dat wel gewoon helemaal zelf doet?
Volgens mij stijgt het energie verbruik dan zo veel dat voor veel mensen het energie verbruik te veel stijgt en de wp helemaal niet meer rendabel is tov gas.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:02:
Het gedrag afgelopen avond en nacht:

[Afbeelding]

Pomp heeft continu op hetzelfde vermogen gedraaid, ondanks dat wens op 22,5 staat was het vanochtend weer 21,5 graden. Toen de pomp gisteravond waar aansloeg was het 22,5 graden. Hij corrigeert dus niet op de afwijking van de ruimte.
Hou me ten goede, ik ben nieuw in de materie, maar waarom draai je dan op "uitgebreid" en niet puur WAR of op "actief" als "uitgebreid" je niet het gewenste gedrag brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:04:
Is er een warmte pomp die dat wel gewoon helemaal zelf doet?
Volgens mij stijgt het energie verbruik dan zo veel dat voor veel mensen het energie verbruik te veel stijgt en de wp helemaal niet meer rendabel is tov gas.
Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
ds23man schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:51:
[...]

Nee, dat was niet het geval. Zoals aangegeven was de ingestelde minimale Ta ten tijde van de test 24 graden.
En de resultaten waren:
  • Actuele kamertemperatuur is 18,9 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 25,5 graden
  • Actuele kamertemperatuur is 16 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 29,5 graden
  • Actuele kamertemperatuur is 18,5 graden, wenstemperatuur is 19 graden, buitentemperatuur van 8 graden: gewenste Ta is 26 graden
In alle gevallen was de gewenste Ta door de WAR dus hoger dan de minimale Ta. En was de Ta afhankelijk van het verschil tussen actuele kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur.

Maar als je het interessant vindt kan ik ook nog wel eens met andere parameters testen wat er gebeurt. Om zo meer jouw situatie te simuleren. Wellicht speelt de gewenste hoge kamertemperatuur bij jou (22,5) een rol?
Als je dat wilt, geef dan ajb aan met welke instellingen je de test gedaan wilt hebben.

PS: heb je al eens een reset naar de fabrieksinstellingen geprobeerd? Puur om uit te sluiten dat er toch een instelling niet helemaal goed staat wat met een rest weer goed komt te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:04:
[...]

Hou me ten goede, ik ben nieuw in de materie, maar waarom draai je dan op "uitgebreid" en niet puur WAR of op "actief" als "uitgebreid" je niet het gewenste gedrag brengt?
Ook op actief behoort hij te regelen op de ruimtetemp volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb hem op uitgebreid staan omdat overdag 1 kW aan warmtelampen aan gaan en het te warm kan worden. In die stand schakelt hij de pomp uit boven de wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:21:
[...]

Nee, dat was niet het geval. Zoals aangegeven was de ingestelde minimale Ta ten tijde van de test 24 graden.
En de resultaten waren:
  • Actuele kamertemperatuur is 18,9 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 25,5 graden
  • Actuele kamertemperatuur is 16 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 29,5 graden
  • Actuele kamertemperatuur is 18,5 graden, wenstemperatuur is 19 graden, buitentemperatuur van 8 graden: gewenste Ta is 26 graden
In alle gevallen was de gewenste Ta door de WAR dus hoger dan de minimale Ta. En was de Ta afhankelijk van het verschil tussen actuele kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur.

Maar als je het interessant vindt kan ik ook nog wel eens met andere parameters testen wat er gebeurt. Om zo meer jouw situatie te simuleren. Wellicht speelt de gewenste hoge kamertemperatuur bij jou (22,5) een rol?
Als je dat wilt, geef dan ajb aan met welke instellingen je de test gedaan wilt hebben.

PS: heb je al eens een reset naar de fabrieksinstellingen geprobeerd? Puur om uit te sluiten dat er toch een instelling niet helemaal goed staat wat met een rest weer goed komt te staan?
Heb jij toevallig nog wat meer hangen op de Ebus dan alleen de pomp en de VWZ AI?

Diverse mensen zien met de laatste firmware geen zone toewijzing meer als er maar 1 zone is. In de gebruiksaanwijzing staat toch echt duidelijk dat je de VRC aan een zone moet toewijzen om op ruimtetemperatuur te corrigeren.

Zou toch van gekke zijn dat ik een loze VR70 moet toevoegen om de zone toewijzing tevoorschijn te toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Je zou de Protontest kunnen doen, een kop hete thee onder je VRC houden en dan kijken of Ta zakt. Of je zet je ramen een tijdje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man Een VR70 heb ik niet. Het enige wat ik heb aangesloten aan de Ai Plus is de 75/6, de VRC 720 en de buitentemperatuursensor (VRC 9535).
Voor de volledigheid: op onderstaande manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu0QNIeRGpmyK5wIhqZ1knuYPWQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cgVgF2uLVlpZuHDVujBNCCML.png?f=fotoalbum_large

Onder de "Installatieconfiguratie" staat bij mij ook geen zone vermeld, maar wel onder "Regelingen". Zie eerdere berichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25hHWtHeR_Eot0GIUObiDnUGym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LDvSWeMgzhQLi39pmA4PEnw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Edit: post verplaatst naar het L/W warmtepomp topic gezien het niet specifiek over de aroTHERM gaat.
Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 121% gewijzigd door Speedfight op 27-12-2022 12:58 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ken jij een wp die het door jouw gevraagde doet?

Dan heeft war toch geen zin meer? En de kans dat ze mekaar gaan beinvloeden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:58:
[...]

Ken jij een wp die het door jouw gevraagde doet?

Dan heeft war toch geen zin meer? En de kans dat ze mekaar gaan beinvloeden.
Waarom zou WAR geen zin hebben als je daarnaast ook corrigeert op de binnentemperatuur?. Staat ook duidelijk in de handleiding qua regelstrategie. Sterker nog bij de optie adaptieve stooklijn staat vermeld dat je WAR in basis goed moet staan EN er een ruimte thermostaat moet zijn toegekend aan de betreffende zone/circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:23
Het is buiten weer kouder als 4°C en de pompen in de Unitower (spit unit) gaan weer aan/uit om de paar minuten.
Alle buizen liggen binnen het bescherm volume dus totaal onnodig. Dat ze dit doen onder de 4°C binnen temperatuur zou ik wel begrijpen.

Dit verbruik onnodig elektriciteit (+- 92W) en telkens de pompen opstarten en de drieweg klep beweegt hoor je dat goed.

Wie heeft hier nog last van en hoe kan dit afgezet worden?
Hier een filmpje van zo'n cyclus.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
Proton_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:59:
[...]

Even checken; VRC-70 moet VWZ AI/binnenunit zijn?
8)7 ja klopt. Sorry voor de verwarring. Ik heb de post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Franciesco schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:02:
@ds23man Een VR70 heb ik niet. Het enige wat ik heb aangesloten aan de Ai Plus is de 75/6, de VRC 720 en de buitentemperatuursensor (VRC 9535).
Voor de volledigheid: op onderstaande manier.

[Afbeelding]

Onder de "Installatieconfiguratie" staat bij mij ook geen zone vermeld, maar wel onder "Regelingen". Zie eerdere berichten.

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde als jij, alleen zone 1 onder regelingen. Maar ik heb een draadloze 720 en dus ook een draadloze buitentemp. Die zit bij mij niet op de vwz.
Hier mijn software standen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I8t9AAk6WsGZQFbQBvHP9utHFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1ldlPmMNF7FSP80ikFNvy0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
ds23man schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:31:
[...]

Heb jij toevallig nog wat meer hangen op de Ebus dan alleen de pomp en de VWZ AI?

Diverse mensen zien met de laatste firmware geen zone toewijzing meer als er maar 1 zone is. In de gebruiksaanwijzing staat toch echt duidelijk dat je de VRC aan een zone moet toewijzen om op ruimtetemperatuur te corrigeren.

Zou toch van gekke zijn dat ik een loze VR70 moet toevoegen om de zone toewijzing tevoorschijn te toveren?
Ik heb hier op actief gedraaid en bleef de pomp eeuwig doordraaien.
Heb Vaillant gebeld en deze gaf direct aan dat die alleen stopt als die uitgebreid staat anders werkte het afschakelen niet.
Sinds die tijd gaat die netjes bij 20 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kleuvert dat is zoals verwacht en conform wat in de handleiding staat. Alhoewel eeuwig wel erg permanent klinkt ;)
De discussie c.q. het verschil tussen de installatie van @ds23man en de mijne is dat de Ta bij mij aangepast wordt a.d.h.v. het verschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Wil toch even mijn ervaring delen met een Vaillant 75/5 icm een unitower en een installatie met alleen radiatoren in een oud huis.

Na veel gepuzzel met de stooklijn, welke radiatoren zetten we open en wat is de beleving, ben ik best tevreden.

De installatie heb ik zelf uitgevoerd, met de gedachte we gaan maar eens kijken hoe het gaat. Alleen het F-gassen gedeelte heb ik uitbesteed.

Woning:
Wij hebben een 2 onder 1 kap van 1957 met ongeveer 140m2 woonoppervlakte. Met een losstaande en ongeïsoleerde berging en garage.
Wij hebben een mengelmoes van radiatoren (T20, T21 en T22) die qua formaat wel afgestemd zijn op de situatie uit de jaren 50/60.

Isolatie:
5 cm steenwol in de spouwmuur, vloerisolatie (RC waarde onbekend), allemaal HR++ glas en een klein deel HR+++, grotendeels kunststof kozijnen. Maar op dit moment een ongeïsoleerde dak.

Toen het echt koud werd, en en ook een boiler op temperatuur gebracht moest worden, daalde de temperatuur wel een graad onder setpoint na SWW verwarming. Dit met de nodige defrosts. Als we de temperatuur even met de L/L weer naar setpoint brachten ging het weer uren goed.

Wij wonen in het Oosten van het land en hebben al temperaturen gehad van -10.5 graden en een gemiddelde temperatuur van ongeveer -3 graden voor een volle week.

Het verbruik was wel stevig (max 52 kW per dag). Toen ik merkte dat de max TA niet boven de 39 graden kwam en de unit maximaal stond te stampen op onderzoek gegaan. In de ongeïsoleerde garage en berging hangen ook radiatoren die iets openstonden. Nadat deze dicht zijn gezet liep de TA wel op nam het verbruik behoorlijk af.

Stooklijn en setpoint:
Voor onze situatie lijkt de stooklijn 0.65 de juiste te zijn.

We draaien hier met een gewenste temperatuur van 21 graden continu.
De minimale TA staat op 36 graden en de maximale TA 42 graden.

Na het dichtzetten van de radiatoren in de berging en de garage is het stabiel 21 graden in huis en is het verbruik behoorlijk teruggelopen. Met temperaturen van rond de 5 graden is het opgenomen vermogen tussen de 600 en 800 Watt.

Wat kan beter:
We krijgen en nieuwe dakkapel en het dak wordt dan ook geïsoleerd. 1 muur van onze uitbouw is enkelsteens en krijgt een voorzetwand.

Op de bovenverdieping hangen allemaal T21 en T22 radiatoren. Hier moet ik de radiatoren echt knijpen om het niet te warm te krijgen. De benedenverdieping is hoofdzakelijk T20 en staat vol open. Hier gaan we upgraden naar T33. De waterinhoud van het CV systeem is ongeveer 110 liter. Ik zit nog te denken om een buffervat in de retour te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Ensch053 mooi dat je dit deelt. Je hoort nog zo vaak van huishoudens die niet aan een WP willen omdat ze geen vloerverwarming hebben. Maar het kan dus best, zo te zien - ik keek wel even op van de temperaturen en de stooklijn, maar dat is inherent aan jouw afgiftesysteem, denk ik dus.

Kun je iets zeggen over je besparingen ten opzichte van gas (if any)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
*knip* niet goed gelezen :)

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Wat? Iets in de Vaillant documentatie? :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nee, waarom je 'm niet op Uitgebreid had staan, maar dat heb je wel.
Dus met een ietsje hogere stooklijn ben je al grotendeels geholpen, dat dit ook nadelen heeft is duidelijk (en dat het systeem zich bij jou hetzelfde zou moeten gedragen als bij mij ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:23:
Nee, waarom je 'm niet op Uitgebreid had staan, maar dat heb je wel.
Dus met een ietsje hogere stooklijn ben je al grotendeels geholpen, dat dit ook nadelen heeft is duidelijk (en dat het systeem zich bij jou hetzelfde zou moeten gedragen als bij mij ook).
Heb hem nu van stooklijn 0,25 op 0,3 gezet. Kijken wat ie dan doet. Wat mij wel gewoon duidelijk is dat bij mij de actuele Rt geen invloed heeft op de Ta. Stand Actief of uitgebreid maakt niet uit. Als ik op stand actief draai met de stooklijn op 0,25 heb ik een temperatuurwisseling over 24 uur van 21,5 graad naar 23,5 graden. De 23,5 begrens ik nu in stand uitgebreid op 22,5 graden. Dat er geen correctie is zag ik duidelijk tijdens de afgelopen vorst periode. Mijn buitensensor heeft een een afwijking bij vorst door warmteafgifte van de gevel. Bij -7 gaf hij -1,5 aan met als gevolg dat de Ta te laag werd ( bij normale temperaturen heb ik slechts een afwijking van 1 graad), temperatuur kakte in naar 20,5 graden. De thermostaat corrigeerde dat niet en moest de de stooklijn omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Ensch053 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:17:
Wil toch even mijn ervaring delen met een Vaillant 75/5 icm een unitower en een installatie met alleen radiatoren in een oud huis.

Na veel gepuzzel met de stooklijn, welke radiatoren zetten we open en wat is de beleving, ben ik best tevreden.

De installatie heb ik zelf uitgevoerd, met de gedachte we gaan maar eens kijken hoe het gaat. Alleen het F-gassen gedeelte heb ik uitbesteed.

Woning:
Wij hebben een 2 onder 1 kap van 1957 met ongeveer 140m2 woonoppervlakte. Met een losstaande en ongeïsoleerde berging en garage.
Wij hebben een mengelmoes van radiatoren (T20, T21 en T22) die qua formaat wel afgestemd zijn op de situatie uit de jaren 50/60.

Isolatie:
5 cm steenwol in de spouwmuur, vloerisolatie (RC waarde onbekend), allemaal HR++ glas en een klein deel HR+++, grotendeels kunststof kozijnen. Maar op dit moment een ongeïsoleerde dak.

Toen het echt koud werd, en en ook een boiler op temperatuur gebracht moest worden, daalde de temperatuur wel een graad onder setpoint na SWW verwarming. Dit met de nodige defrosts. Als we de temperatuur even met de L/L weer naar setpoint brachten ging het weer uren goed.

Wij wonen in het Oosten van het land en hebben al temperaturen gehad van -10.5 graden en een gemiddelde temperatuur van ongeveer -3 graden voor een volle week.

Het verbruik was wel stevig (max 52 kW per dag). Toen ik merkte dat de max TA niet boven de 39 graden kwam en de unit maximaal stond te stampen op onderzoek gegaan. In de ongeïsoleerde garage en berging hangen ook radiatoren die iets openstonden. Nadat deze dicht zijn gezet liep de TA wel op nam het verbruik behoorlijk af.

Stooklijn en setpoint:
Voor onze situatie lijkt de stooklijn 0.65 de juiste te zijn.

We draaien hier met een gewenste temperatuur van 21 graden continu.
De minimale TA staat op 36 graden en de maximale TA 42 graden.

Na het dichtzetten van de radiatoren in de berging en de garage is het stabiel 21 graden in huis en is het verbruik behoorlijk teruggelopen. Met temperaturen van rond de 5 graden is het opgenomen vermogen tussen de 600 en 800 Watt.

Wat kan beter:
We krijgen en nieuwe dakkapel en het dak wordt dan ook geïsoleerd. 1 muur van onze uitbouw is enkelsteens en krijgt een voorzetwand.

Op de bovenverdieping hangen allemaal T21 en T22 radiatoren. Hier moet ik de radiatoren echt knijpen om het niet te warm te krijgen. De benedenverdieping is hoofdzakelijk T20 en staat vol open. Hier gaan we upgraden naar T33. De waterinhoud van het CV systeem is ongeveer 110 liter. Ik zit nog te denken om een buffervat in de retour te zetten.
Dank voor het delen. Ik zit me ook wat in te lezen en je ervaring helpt mij ook. Aangezien wij momenteel beneden verwarmen met een airco (daikin perfera 3.5kW) en boven met losse convector kachel ben ik ook geïnteresseerd in het verbruik van de afgelopen dagen (ondanks dat onze huizen niet vergelijkbaar zijn helpt het wel voor de beeldvorming). Wat was ook je besparing nadat je de berging en garage buitenspel had gezet?

Hoe warm werd het boven bij jou dan zonder dat je de radiatoren knijpt? Wij hebben beneden nog een T22 en T20 in de woonkamer en boven slechts T10 radiatoren. Indien ik niets zou hoeven vervangen helpt dat mee in het voordeel voor een L/W pomp t.o.v. boven ook airco's plaatsen.

Wij zitten deze maand nu gemiddeld op 16kWh voor alleen verwarmen van beneden en boven. Boven is echter wel zo minimaal mogelijk en op het randje van comfortabel vandaar dat er de wens is om dit beter en efficiënter te gaan doen.

Wat meer info over onze situatie. Dit is onze tweede winter dat we zonder gas verwarmen en voor die tijd zaten we rond de 650m3 voor alleen het verwarmen. De verwarming stond toen beneden op 19 afgesteld en boven bleef het daarmee >17 graden. Nu met de airco hebben we de temp beneden op 20 staan en dat wordt het dan ook. Momenteel staat een vaillant 55/6 me wel aan vanwege de ook goede COP bij verwarmen op hogere temperaturen en voldoende vermogen bij lagere temperaturen. Tevens is het wel prettiger om de woonkamer op 20 te hebben i.p.v. 19 :+ anders zou de kleinere wellicht ook nog uit kunnen in onze situatie.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:52:
[...]

Heb hem nu van stooklijn 0,25 op 0,3 gezet. Kijken wat ie dan doet. Wat mij wel gewoon duidelijk is dat bij mij de actuele Rt geen invloed heeft op de Ta. Stand Actief of uitgebreid maakt niet uit. Als ik op stand actief draai met de stooklijn op 0,25 heb ik een temperatuurwisseling over 24 uur van 21,5 graad naar 23,5 graden. De 23,5 begrens ik nu in stand uitgebreid op 22,5 graden. Dat er geen correctie is zag ik duidelijk tijdens de afgelopen vorst periode. Mijn buitensensor heeft een een afwijking bij vorst door warmteafgifte van de gevel. Bij -7 gaf hij -1,5 aan met als gevolg dat de Ta te laag werd ( bij normale temperaturen heb ik slechts een afwijking van 1 graad), temperatuur kakte in naar 20,5 graden. De thermostaat corrigeerde dat niet en moest de de stooklijn omhoog zetten.
Buiten voeler andere plaats geven dat er geen externe invloeden op zijn. Daarom haal je je setpoint niet . Omdat hij denkt dat het buiten minder koud is dat dat het in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
  • Laatst online: 10-05-2024
Help !!

ik kom er niet uit heb een arotherm vwl 155/2 400v en heb er de sturing op aangesloten nu moet
ik de aan/uit thermostaat aansluiten maar weet niet op welke aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
zie schema's waar kan ik ik de aan/uit thermostaat op aansluiten ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1J2fHLikV1tXoPRvts8zeq0-vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAtc0aS55tDkI7RMcyyBfF3D.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpgYRq_cgRk3iiHLJzmpHk-xBR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTZyjkU4rHetLQ3ny645rwYR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door pdeboer op 28-12-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Bij de 105 en 125 zit er nog een schema achter voor de stroomvoorziening en daar staat de maximaalthermostaat op. Heeft u die niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRgeoIsdVgL3_TLBtKt5WFbB_4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnexsN3XHrsr4PEgrYqKoCI9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
nee kan ik nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pdeboer welke aan/uit thermostaat had je in gedachten?
De warmtepomp werkt waarschijnlijk het beste met een buitentemperatuur-afhankelijke stooklijn met ruimtecompensatie, en dat heeft een ebus thermostaat nodig (VRC720 sensocomfort of VRC700 multimatic).

@Nilvo de /2 serie is, naar mijn mening, bejaard.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
ik heb alleen de vwz a1 sturing eraan dat zou genoeg moeten zijn en nu willen we de zoneverdeling erop aansluiten, deze werkt met een aan/uit contact maar weet dus net waarop aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pdeboer je kunt het zonder doen als je een parallelbuffervat hebt, de warmtepomp houdt dan gewoon het vat op temperatuur en als er geen vraag is hoeft hij alleen het verlies in het vat te compenseren.
Of je zoekt uit hoe het EVU contact werkt, dat zou ook gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
O.k dat EVU comntact zit er inderdaad op, dit kan gebruikt worden als onderbroken wp gaat uit en verbonden
wp start weer op?

Rest me nog de vraag, ik zie veel instellingen niet terug en denk dat de installatieassistent niet juist doorlopen is, hoe kan ik de vwz a1 geheel opnieuw instaleren ik krijg dat niet voor elkaar, ik bedoel dan het assistent wat naar voren komt bij de aller eerste inschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@pdeboer dat kan in de Ai Plus via:
Menu → Installateurniveau → Start instal. ass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLdnfXVZORqnjvYKrLkA1Y1k1-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFzejIgz5Lh49MHqwhwa8w9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pdeboer in het installatie-menu kan je een fabrieksreset doen en de installatieassistent opnieuw doorlopen.
Zie je handleiding :)
In ieder geval bij de Plus.
Het EVU contact vind je ook in de handleiding. Jij hebt geen Plus, dus ik durf je niet uit mijn handleiding te quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@ds23man als ik mijn gewenste kamertemperatuur een graad omhoog gooi gaat de berekende aanvoer meteen een graad of 4 omhoog (stooklijn van 0.55)
Met een vr70, die heb ik binnenkort niet meer nodig, maar zo te horen kan ik die beter laten hangen :+

Vandaag is het zo rond de 10 graden buiten. Dan kan ik precies niet continu blijven draaien. Dus telkens 10 minuten uit en dan weer 50 door. Wel jammer eigenlijk maar ergens heb je een grens, en als het 8 graden is pruttelt hij dus wel gewoon door.
Of ik moet een raam open zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
O.k dat heb ik geprobeerd echter krijg ik alleen onderstaande instellingen;

-taal
-vermogensgr verw v (en dat is max 6kw klopt dat?)
-ontluchten
-telf
-afsluiten

volgens de handleiding zou ik onderstaand moeten kunnen instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac66BjEjX-KlsBztIlBKDl28s3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXDFkx0spTFfH173h7S4NZwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Ronald_O schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:00:
[...]

Dank voor het delen. Ik zit me ook wat in te lezen en je ervaring helpt mij ook. Aangezien wij momenteel beneden verwarmen met een airco (daikin perfera 3.5kW) en boven met losse convector kachel ben ik ook geïnteresseerd in het verbruik van de afgelopen dagen (ondanks dat onze huizen niet vergelijkbaar zijn helpt het wel voor de beeldvorming). Wat was ook je besparing nadat je de berging en garage buitenspel had gezet?

Hoe warm werd het boven bij jou dan zonder dat je de radiatoren knijpt? Wij hebben beneden nog een T22 en T20 in de woonkamer en boven slechts T10 radiatoren. Indien ik niets zou hoeven vervangen helpt dat mee in het voordeel voor een L/W pomp t.o.v. boven ook airco's plaatsen.

Wij zitten deze maand nu gemiddeld op 16kWh voor alleen verwarmen van beneden en boven. Boven is echter wel zo minimaal mogelijk en op het randje van comfortabel vandaar dat er de wens is om dit beter en efficiënter te gaan doen.

Wat meer info over onze situatie. Dit is onze tweede winter dat we zonder gas verwarmen en voor die tijd zaten we rond de 650m3 voor alleen het verwarmen. De verwarming stond toen beneden op 19 afgesteld en boven bleef het daarmee >17 graden. Nu met de airco hebben we de temp beneden op 20 staan en dat wordt het dan ook. Momenteel staat een vaillant 55/6 me wel aan vanwege de ook goede COP bij verwarmen op hogere temperaturen en voldoende vermogen bij lagere temperaturen. Tevens is het wel prettiger om de woonkamer op 20 te hebben i.p.v. 19 :+ anders zou de kleinere wellicht ook nog uit kunnen in onze situatie.
Het verbruik van de afgelopen dagen ligt tussen de 13 en 16 kW per dag incl SWW. Dit is 24 uur dag verwarmen op 21 graden.

Het verbruik na het dichtzetten van de radiatoren op de echt koude dagen heb ik niet meer bijgehouden. Wel loopt het geheel nu veel rustiger dan voorheen met gelijke buitentemperaturen. Voor het dichtzetten van de radiatoren lag het verbruik tussen de 45 en 52 KW incl SWW op de koudste dagen in december.

De afgelopen 2 winters hebben wij ook verwarmd met L/L. Een 4.2 kW unit in de woonkamer/keuken (142m3) en een 2.5kw unit op de overloop van de eerste verdieping.
Verbruik voor de woonkamer was in december 2021 346kW met 24/7 verwarmen op 21 graden. En voor de overloop 169kw. Boven zijn er ook dagen geweest dat er niet continu verwarmd werd of op een lagere temperatuur.

Historisch gasverbruik heb ik niet. Er zijn alleen een aantal dagen verwarmd met de CV ketel. Op vergelijkbare dagen zoals 10 tot 15 december zaten wij rond de 16m3 per dag met nachtverlaging.
Met dagen rond het vriespunt lag het rond de 10-12m3.
In 2021 hebben wij 340m3 verbruikt voor SWW en een paar dagen verwarmen met CV.

Boven op de werkkamer heb ik alleen de temperatuur gemeten, deze ligt rond de 21 graden met een T10 radiator. Op de slaapkamers van de kids hangt T22 en werd het onaangenaam warm voor een slaapkamer als ze vol openstaan.

Ik heb in de woonkamer de volgende radiatoren.
1) T20 van 1.80 x 0.90
2) T20 van 2.80 x 0,40
3) T22 van 2.00 x 0,30

Denk dat vooral oudere huizen me veel staal aan de muur en de nodige isolatie maatregelen prima te doen zijn.
Aan het leidingwerk heb ik niets gewijzigd, er ligt nog gewoon dikwandig staal naar de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:35:
[...]

Buiten voeler andere plaats geven dat er geen externe invloeden op zijn. Daarom haal je je setpoint niet . Omdat hij denkt dat het buiten minder koud is dat dat het in werkelijkheid is.
Op zich zou dat geen probleem moeten zijn als de VRC aan na regeling zou doen zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft, maar dat doet ie nou precies niet zoals geadverteerd.... WAR is leuk maar niet zonder na regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Ensch053 niet bijdehand of vervelend bedoeld, maar puur ter lering (ende vermaeck ;) ): als je het over b.v. “een verbruik van de afgelopen dagen tussen 13 en 16kW per dag” hebt, dan is dat kWh en dus “tussen 13 en 16 kWh per dag”. Idem voor b.v. “december 2021 346kW met 24/7 verwarmen op 21 graden”: dit is dan 346kWh.

On topic: mooi dat je je Vaillant wp ervaringen met radiatoren hier deelt! (y)

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Ensch053 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:22:
[...]

Het verbruik van de afgelopen dagen ligt tussen de 13 en 16 kW per dag incl SWW. Dit is 24 uur dag verwarmen op 21 graden.

Het verbruik na het dichtzetten van de radiatoren op de echt koude dagen heb ik niet meer bijgehouden. Wel loopt het geheel nu veel rustiger dan voorheen met gelijke buitentemperaturen. Voor het dichtzetten van de radiatoren lag het verbruik tussen de 45 en 52 KW incl SWW op de koudste dagen in december.

De afgelopen 2 winters hebben wij ook verwarmd met L/L. Een 4.2 kW unit in de woonkamer/keuken (142m3) en een 2.5kw unit op de overloop van de eerste verdieping.
Verbruik voor de woonkamer was in december 2021 346kW met 24/7 verwarmen op 21 graden. En voor de overloop 169kw. Boven zijn er ook dagen geweest dat er niet continu verwarmd werd of op een lagere temperatuur.

Historisch gasverbruik heb ik niet. Er zijn alleen een aantal dagen verwarmd met de CV ketel. Op vergelijkbare dagen zoals 10 tot 15 december zaten wij rond de 16m3 per dag met nachtverlaging.
Met dagen rond het vriespunt lag het rond de 10-12m3.
In 2021 hebben wij 340m3 verbruikt voor SWW en een paar dagen verwarmen met CV.

Boven op de werkkamer heb ik alleen de temperatuur gemeten, deze ligt rond de 21 graden met een T10 radiator. Op de slaapkamers van de kids hangt T22 en werd het onaangenaam warm voor een slaapkamer als ze vol openstaan.

Ik heb in de woonkamer de volgende radiatoren.
1) T20 van 1.80 x 0.90
2) T20 van 2.80 x 0,40
3) T22 van 2.00 x 0,30

Denk dat vooral oudere huizen me veel staal aan de muur en de nodige isolatie maatregelen prima te doen zijn.
Aan het leidingwerk heb ik niets gewijzigd, er ligt nog gewoon dikwandig staal naar de radiatoren.
Dat klinkt als muziek in mijn oren. Zowel het verbruik als dat het zelfs met een t10 radiator nog zo warm te krijgen is. Dat had ik niet verwacht eigenlijk.

Ons huis gaan verwarmen met een L/W moet dan prima kunnen zonder dat we verder iets aan hoeven te passen aan de radiatoren.

PVoutput

• Gramser
Let wel op dat elke situatie z’n eigen voors en tegens heeft 🙂👍🏻

• Broodro0ster
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:53:
Het is buiten weer kouder als 4°C en de pompen in de Unitower (spit unit) gaan weer aan/uit om de paar minuten.
Alle buizen liggen binnen het bescherm volume dus totaal onnodig. Dat ze dit doen onder de 4°C binnen temperatuur zou ik wel begrijpen.

Dit verbruik onnodig elektriciteit (+- 92W) en telkens de pompen opstarten en de drieweg klep beweegt hoor je dat goed.

Wie heeft hier nog last van en hoe kan dit afgezet worden?
Hier een filmpje van zo'n cyclus.
[YouTube: Vorstbescherming Vaillant]
Niemand die suggesties heeft om dit probleem aan te pakken?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Broodro0ster zelf heb ik geen split, dus geen ervaring hiermee en weet ook niet of dit uit te schakelen is. Misschien @Adriaan71 wel?
Rond de 92W is wel veel inderdaad, bij mij is het rond de 18W als de pomp van de monoblock even aan gaat. en dat doet ie ook niet om de paar minuten bij koud weer, maar elke 30 minuten.

Mocht er geen optie zijn om het gedrag te voorkomen, dan kun je misschien als workaround overwegen om met kamerbijschakeling op actief i.p.v. uitgebreid te gaan draaien: dan blijft de wp vrijwel altijd draaien/slaat niet af bij bereiken ingestelde kamertemperatuur en heb je dus ook niet dat de pomp regelmatig aan gaat voor de (in jouw geval) zogenaamde vorstpreventie.
Desnoods alleen als het kouder is. Al zal je dan natuurlijk wel moeten bekijken of dit verbruikstechnisch interessant is.
Of heb je hem al op "uitgebreid" staan?

• Broodro0ster
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:02:
@Broodro0ster zelf heb ik geen split, dus geen ervaring hiermee en weet ook niet of dit uit te schakelen is. Misschien @Adriaan71 wel?
Rond de 92W is wel veel inderdaad, bij mij is het rond de 18W als de pomp van de monoblock even aan gaat. en dat doet ie ook niet om de paar minuten bij koud weer, maar elke 30 minuten.

Mocht er geen optie zijn om het gedrag te voorkomen, dan kun je misschien als workaround overwegen om met kamerbijschakeling op actief i.p.v. uitgebreid te gaan draaien: dan blijft de wp vrijwel altijd draaien/slaat niet af bij bereiken ingestelde kamertemperatuur en heb je dus ook niet dat de pomp regelmatig aan gaat voor de (in jouw geval) zogenaamde vorstpreventie.
Desnoods alleen als het kouder is. Al zal je dan natuurlijk wel moeten bekijken of dit verbruikstechnisch interessant is.
Of heb je hem al op "uitgebreid" staan?
Hij staat nu op thermostaat (zelfde als uitgebreid, maar we hebben een VRC700).
Als de zon schijnt hebben we helemaal geen nood aan verwarming. Tussen 10 en 17h stopt de warmtepomp er dan mee, maar als het buiten kouder is dan 4°C dan blijven die pompen aan en uit gaan. Wat toch snel 2kWh per dag extra is. Ook 's nachts als de temperatuur zakt en er geen run nodig is, gaan die aan.

Wij hebben open verdeler aan de Unitower met 2 Wilo pompen om boven en beneden apart aan te sturen. Vandaar dat het verbruikt wellicht hoger is. En misschien zit er in de Unitower ook nog een pomp om het water richting de verdeler/boiler te krijgen? Al ben ik dat laatste niet zeker.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De unitower heeft geen pomp, alleen de 3weg klep om het warme water door je boiler te sturen.

92watt voor het laten draaien van een pomp is best veel. Ik heb een moderne Danfoss alpha pomp, die doet pakweg 10-15 watt. En een ouderwetse AC pomp voor in huis doet 35-75 watt. Beetje afhankelijk van de capaciteit. IIG fors meer dan een moderne zelfregelende pomp.

Oh je hebt ook nog 2 CV pompen, kijk eens wat die verbruiken, en of ze wellicht een tandje langzamer kunnen draaien zonder dat het problemen heeft qua flow.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 29-12-2022 11:13 ]

• Gramser
Een gedachtengang, even een check of die klopt... zou je de pauze tussen runs kunnen vergroten door de compressorhysterese te verkleinen of vergroten? Die staat standaard op 7K en kan tot 15K.

Reden dat ik het vraag is omdat mijn WP steeds een uur tot anderhalf uur draait, dan 10 minuutjes tot een kwartiertje pauze neemt, en weer doorgaat. Dat doet hij ook in “uitgebreid” terwijl de kamertemperatuur gelijk is aan de wenstemperatuur. Maar echt overtuigend stoppen (dus een paar uur) lijkt hij pas te willen als de kamertemperatuur een kleine overshoot heeft.

Of moet ik hiervoor iets regelen met de hysterese van de kamerthermostaat? Volgens mij is die niet instelbaar.

[ Voor 61% gewijzigd door Gramser op 29-12-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
_ferry_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:11:
De unitower heeft geen pomp, alleen de 3weg klep om het warme water door je boiler te sturen.

92watt voor het laten draaien van een pomp is best veel. Ik heb een moderne Danfoss alpha pomp, die doet pakweg 10-15 watt. En een ouderwetse AC pomp voor in huis doet 35-75 watt. Beetje afhankelijk van de capaciteit. IIG fors meer dan een moderne zelfregelende pomp.

Oh je hebt ook nog 2 CV pompen, kijk eens wat die verbruiken, en of ze wellicht een tandje langzamer kunnen draaien zonder dat het problemen heeft qua flow.
Ook niet bij de split unit? Ik heb een 78/5 Unitower split.

Het vermogen is wel incl. de standby van de warmtepomp en unitower. Dat is zo'n 12W. Dan schiet er nog 80W over voor de 2 pompen.
De vloerverwarming groepen (7) staan nog helemaal open en krijgen allemaal 2l/min. Waterzijdig inregelen moet ik nog een keer doen als de binnendeuren zitten.
Boven zijn het ventiloconvectoren, maar die zone staat voorlopig nog uit.

Deze pompen zitten in de Unitower (L10 en L11 uitbreiding set) en zouden hoge efficiëntie pompen moeten zijn. Voor zover ik gevonden zijn het Wilo Yonos PARA pompen, maar technische cijfers over het vermogen kan ik niet direct vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y32-OGZZyYuRpRy_ke6HF6ol2EY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycnJMwtpGjd3SIlR4fl7hYxw.jpg?f=user_large

EDIT: in de handleiding een tekening van het hydrolisch blok gevonden in de Unitower. Daar lijkt toch een aparte CV pomp in te zitten (aangeduid met cijfer 2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69MwhRpx8pju6F197rnse4nHPh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LmiABJGHmDIKeto0JrsZu1fw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Broodro0ster op 29-12-2022 12:04 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic