Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
In dat kader vraag ik me nog iets af, zo'n VRC720, hoe is het gedrag daarvan met betrekking tot hysterse ?

Stel hij staat op 20oC wenstemperatuur en uitgebreid.

Bij welke ruimte temperatuur gaat de WP uit, en bij welke ruimte temperatuur gaat de WP weer aan ?

En nog iets dat ik me afvraag; stel de Ta staat te laag en de afgifte is daarbij niet toerijkend voor het minimum vermogen dat bij de buiten temperatuur hoort, dan gaat de Tr en uiteraard ook de Ta stijgen, bij welke delta T boven de gevraagde Ta gaat de WP dan uit, is dat ergens instelbaar?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Kees_frl schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:10:
[...]

en je zou, afhankelijk hoe snel je woning warmte verlies, nog kunnen werken met tijdsblokken. Bijvoorbeeld uur verwarmen en dan een uur of twee uur een graad lager etc.
Dan ga je zelf start stopt creëren terwijl als je hem goed afstelt dat je gewoon lange runs kan draaien.

Zoals @Andrehj al zie. Minimalen Ta omhoog naar minimaal 25 a 26 graden Maar dat kan ook nog wel iets hoger zijn.

Dan ga je beter runs draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
PentaClover schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:20:
In dat kader vraag ik me nog iets af, zo'n VRC720, hoe is het gedrag daarvan met betrekking tot hysterse ?

Bij welke ruimte temperatuur gaat de WP uit, en bij welke ruimte temperatuur gaat de WP weer aan ?

En nog iets dat ik me afvraag; stel de Ta staat te laag en de afgifte is daarbij niet toerijkend voor het minimum vermogen dat bij de buiten temperatuur hoort, dan gaat de Tr en uiteraard ook de Ta stijgen, bij welke delta T boven de gevraagde Ta gaat de WP dan uit, is dat ergens instelbaar?
Volgens mij geeft het plaatje van @Proton_ daar helderheid over in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Althans voor wat betreft het uitgaan van de WP bij het bereiken van de wenstemperatuur, en wanneer deze weer aanslaat. Dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Nilvo je hebt een parallelbuffervat, dus dan is de circuit-temperatuur niet noodzakelijk de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. In het vat vindt immers menging plaats als de debieten niet overeenkomen.
De stooklijn bepaalt de gewenste temperatuur van het afgiftecircuit, niet direct van de warmtepomp. Alleen zonder buffervat zijn die gelijk.

En dat klopt met de weergave: de stooklijn zegt dat het afgiftecircuit (=SysFlow sensor, waarschijnlijk in het buffervat) 31 graden moet zijn en om dat voor elkaar te krijgen moet de warmtepomp blijkbaar 38 maken.
Zie ook _ferry_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Als je afgiftepomp meer debiet heeft dan de warmtepomp ben je dus effectief op retourtemperatuur aan het regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Gramser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:25:
[...]
Volgens mij geeft het plaatje van @Proton_ daar helderheid over in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Althans voor wat betreft het uitgaan van de WP bij het bereiken van de wenstemperatuur, en wanneer deze weer aanslaat. Dat bedoel je toch?
Dat is wat ik bedoel, maar dat kan ik niet uit dat plaatje halen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover in die post staat ook dit plaatje, met de 2/16 K en -3/16 K schakeldrempels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvXKPtxTpJig3sJHiKMKGY7Wjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFx6EtSNmPXhS7AY1qz1B591.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Met stooklijn 0,35, wenstemperatuur van 19 en kamertemperatuur van ook 19 en de binnencompensatie op actief, merk ik ook dat de pomp steeds een uurtje aanslaat op minimum vermogen, en dan even stopt, om na 5-10 minuten weer verder te gaan. De minimum gewenste Ta staat op 20. Zou het verhogen hiervan zin hebben als ik de runs wil verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:02:
@PentaClover in die post staat ook dit plaatje, met de 2/16 K en -3/16 K schakeldrempels:
[Afbeelding]
Ah bedankt, ik zat zo gefixeerd naar de grafiek te kijken of ik daar iets uit kon halen, dat ik niet ingezoomed had op het andere plaatje. 8)7

Weet jij toevallig ook het antwoord op mijn 2de vraag ?:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Oh en heeft er iemand betere GoogleFu dan ik? Ik ben op zoek naar de handleiding van de Bulex/AWB HPIM besturingsmodule, is feitelijk dezelfde als de VWZ AI, maar de knopjes zitten anders dus zal ook de handleiding verschillen. De installateur is 'm vergeten achter te laten en op korte termijn is hij niet in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
-wrong topic!-

[ Voor 95% gewijzigd door Gramser op 23-12-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser ja, je hebt kans dat het dan te warm wordt en daar is dan kamerbijschakeling Uitgebreid (of Ruimtetemp.comp. of de AWB vertaling ervan) voor.
@PentaClover het was even zoeken naar een mooi voorbeeld van pendelen, want dat doet hij al even niet meer ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stiBCk6HvhfcMEaBE_PpXZWR7Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bs4KaGaAEW8MDQTZVpxHsLHM.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het een soort graadminuten grens is. De ciculatiepomp blijft lopen (bij mij schaalt hij wel terug van 1100 naar 800 l/h). De eerste pauze in dit plaatje is 15 minuten, de laatste 18 minuten dus dat komt op ongeveer 30 graadminuten voor uit- en inschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:27:
@Gramser ja, je hebt kans dat het dan te warm wordt en daar is dan kamerbijschakeling Uitgebreid (of Ruimtetemp.comp. of de AWB vertaling ervan) voor.
@PentaClover het was even zoeken naar een mooi voorbeeld van pendelen, want dat doet hij al even niet meer ;)
[Afbeelding]

Ik vermoed dat het een soort graadminuten grens is. De ciculatiepomp blijft lopen (bij mij schaalt hij wel terug van 1100 naar 800 l/h). De eerste pauze in dit plaatje is 15 minuten, de tweede laatste 18 minuten dus dat komt op ongeveer 30 graadminuten voor uit- en inschakeling.
Ok, dus dan gaat hij in feite in de tijd het vermogen moduleren waarbij hij het energie tekort en overschot in de periode klein probeerd te houden. Dat is wel jammer, want met veel thermische massa in mijn huis zou dat niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, van mij zou die 30 wel aangepast mogen worden naar 100 of iets dergelijks.
Misschien kan dat ook wel, maar is het goed verstopt ;)

Ik werk er omheen door bij overshoot de minimumtemperatuur automatisch mee te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:27:
Binnencompensatie - uitgebreid

Mooi he _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:02:
[Afbeelding]
Dat van die actuele kamertemperatuur klopt dus niet, misschien bij een cv ketel wel.

Draai sinds vanochtend op actief, pomp blijft stug op aanvoer 29-30 graden draaien ondanks dat de ruimte inmiddels van 21,5 naar 22,5 is gestegen. Rond dit tijdstip zou de stand uitgebreid ( wens 22,5) de pomp uitgooien. Nog even wachten en zal dan op ruimte 23,5 uitkomen. Dat heb ik al eens eerder gezien op stand actief.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man Zonder logging is het echt lastig hier uitspraken over te doen.
Wat zou dan bij wenstemperatuur 22.5 en de huidige buitentemperatuur (die ook nog eens wisselt) de Ta volgens jou moeten zijn? De compensatie gaat bij lage stooklijnen ook maar met halve graden, zie dat screenshot.

Als het weer koud en grijs wordt zal ik de wenstemperatuur eens op 22 zetten en de log van het opwarmen hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:03:
@ds23man Zonder logging is het echt lastig hier uitspraken over te doen.
Wat zou dan bij wenstemperatuur 22.5 en de huidige buitentemperatuur (die ook nog eens wisselt) de Ta volgens jou moeten zijn? De compensatie gaat bij lage stooklijnen ook maar met halve graden, zie dat screenshot.

Als het weer koud en grijs wordt zal ik de wenstemperatuur eens op 22 zetten en de log van het opwarmen hier delen :)
Ik heb een hele goede logger: mijn ogen. Als je regelmatig een blik op dezelfde gezette tijden op je thermostaat kijkt en een verbruiksgrafiek hebt zie je al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Gramser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:12:
Oh en heeft er iemand betere GoogleFu dan ik? Ik ben op zoek naar de handleiding van de Bulex/AWB HPIM besturingsmodule, is feitelijk dezelfde als de VWZ AI, maar de knopjes zitten anders dus zal ook de handleiding verschillen. De installateur is 'm vergeten achter te laten en op korte termijn is hij niet in de buurt...
Bedoel je deze? :)

Bulex HP IM handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 17:45
Was nog even aan het kijken of een VR921 met sensoapp nog toegevoegde waarde heeft maar als je de recensies bij die app leest ben je meteen klaar. Daar komt Vaillant heel slecht weg, had ik niet verwacht.
Had wel eens gelezen dat hier ook een verbetering van zou komen, is er iemand die hier meer van weet?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Denyo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:54:
Was nog even aan het kijken of een VR921 met sensoapp nog toegevoegde waarde heeft maar als je de recensies bij die app leest ben je meteen klaar. Daar komt Vaillant heel slecht weg, had ik niet verwacht.
Had wel eens gelezen dat hier ook een verbetering van zou komen, is er iemand die hier meer van weet?
De Senseo app wordt vervangen door myVaillant, de uitrol gebeurt per productgroep. Ze zijn begonnen met de CV ketels.

Ik noem het niet voor niets Senseo, je kan 1 of twee bakjes zetten en bij een wat duurdere kan je wel geteld de sterkte op 3 standen zetten. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Hier nu de eerste runs gehad en ziet er naar mijn idee al best oké uit.
75/6 direct op kunststof vloerverwarming verdeler zonder pomp, 8 groepen.
Boven nog wat stalen laag temperatuur radiatoren. Vrijstaande woning uit 2009.
Huidige instellingen, stooklijn 0.35 minimale Ta 26 graden. Ruimtetemperatuur compensatie: uitgebreid.
Schema 7:00 wens 19 graden
Schema 12:00 wens 19,5
Schema 16.00 wens 19.0
Schema 22:00 wens 18.0

[ Voor 5% gewijzigd door Denyo op 23-12-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Potverd*^%$ nog an toe HOE heb je die nou weer gevonden? Mijn dank is 5kW! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@ds23man Dan wacht ik daar de reacties nog wel even van af.
Heb / had voor de CV een Honeywell Lyric T6 thermostaat en gebruikte hem toch wel eens buiten de deur. Dat leek mij dan ook wel handig voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ke!zer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-06 10:02
Hallo iedereen.

Mijn eerste berichtje.

Zag het een en ander al dagen voor bijkomen over van alles. En dat is ontzettend leerzaam om dat te lezen, en dat wij elkaar zo kunnen helpen en leren van elkaar.
Ik heb de Lucht/water warmtepomp Vaillant aroTHERM (VWL 75/6 A)
Deze heb ik dagen op vaste waarde staan over mijn radiatoren in het huis. En ik moet zeggen dit uitstekend werkt. en het makkelijkst.
Een lange run zachtjes door (geen start/stops) en dat op een constant laag stroom verbruik. dan hoef je ook weinig er na om te kijken. behalve de themp instellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ke!zer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:05:
Hallo iedereen.

Mijn eerste berichtje.

Zag het een en ander al dagen voor bijkomen over van alles. En dat is ontzettend leerzaam om dat te lezen, en dat wij elkaar zo kunnen helpen en leren van elkaar.
Ik heb de Lucht/water warmtepomp Vaillant aroTHERM (VWL 75/6 A)
Deze heb ik dagen op vaste waarde staan over mijn radiatoren in het huis. En ik moet zeggen dit uitstekend werkt. en het makkelijkst.
Een lange run zachtjes door (geen start/stops) en dat op een constant laag stroom verbruik. dan hoef je ook weinig er na om te kijken. behalve de themp instellen natuurlijk.
Vaste waarde. Welke vaste waarde? Ta? Stooklijn? Je hebt wel een temperatuur ingesteld. Alleen WAR of met binnencompensatie :P

Sorry, ik ben wat te enthousiast O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Had vanmorgen vroeg de radiatoren boven even wat open gezet. Dat had deze run tot gevolg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDNMUqycPolk08ecuLk5tUCG2Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecreQcpcszNxeugkpkNWESrn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Denyo op 23-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:07:
[...]

Vaste waarde. Welke vaste waarde? Ta? Stooklijn? Je hebt wel een temperatuur ingesteld. Alleen WAR of met binnencompensatie :P

Sorry, ik ben wat te enthousiast O-)
Valt wel mee, waren ook de eerste vragen die in mijn hoofd opkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Denyo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:07:
Had vanmorgen vroeg de radiatoren boven even wat open gezet. Dat had deze run tot gevolg:[Afbeelding]
Maar wat was de vorige run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@ds23man Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuGZfQ9UEW6bsS2ShJQZMb9lPRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HQEFram8CZ9x2DtszYXNTLH.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij deze run met de dag ervoor erbij.
Daar dus nog twee kortere runs.
En omdat daar de radiatoren nog dicht stonden is het vermogen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ke!zer
Een Ta = 37 gr (begin opstart naar 43 graden zetten tot dat alles goed warm wordt, daarna handmatig tot 37 gr brengen waardoor deze gaat moduleren op 37 graden)
Stroom verb constant = ong 1.200 W
Stooklijn is bij op een vaste waarde niet te zien op de SensoComfort VRC 720. dus zal deze ook niet van toepassing zijn denk ik.
Dit zelfde geld ook voor WAR of Binnencompensatie. geen idee eigenlijk ook dit is niet te zien bij mij. vaste waarde is dat constant op Ta blijft.
voor mij is ook nog alles een beetje uitpluizen hoe alles nog werkt. maar voor mij is dit het makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ok, een vaste Ta dus. Maar heb je die 37 graden echt nodig? Een continu vermogen van 1200W is best wel wat. Wat is je verbruik en COP op een gemiddelde dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:02:
[...]

Dan staat je watertemperatuur dus te laag, want je WP kan zijn vermogen niet kwijt. Die minimale watertemperatuur moet dus omhoog. Afhankelijke van je afgiftesysteem moet die naar zeker 25 graden, maar bij de meeste huizen nog wel hoger.
Hij gaat inderdaad wat grotere blokken draaien (minimaal 26 ingesteld) en hierna iets langer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij is dat een teller, dus aantal graad*aantal minuten die een bepaalde threshold moet bereiken om de pomp uit te doen gaan. Nooit opgezocht, maar het zal waarschijnlijk wel instelbaar zijn.

En de thermostaat heeft een vrij strakke range. Iets van 0.2 er onder en 0.1 er boven ofzo.

Edit: antwoorden waren ondertussen hierboven al besproken :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ke!zer
Ja vaste Ta.
Nee zou het ook wel op 35 graden kunnen denk ik. alleen bij 37 als het tegen de vorst aan zit buiten.
maar overdag als het wat warmer weer is heb ik aleen de airco in de woonkamer aan. En als het kouder wordt de WP in de Avond zodat de andere kamers ook warm worden. zo compenseer is de stroom verbruik een beetje.
En de COP zal ik nog moeten opzoeken nog niet mee bezig geweest. kijk alleen maar wat de totaal stroomprijs per dag is geworden onder aan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ke!zer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:04:
Ja vaste Ta.
Nee zou het ook wel op 35 graden kunnen denk ik. alleen bij 37 als het tegen de vorst aan zit buiten.
maar overdag als het wat warmer weer is heb ik aleen de airco in de woonkamer aan. En als het kouder wordt de WP in de Avond zodat de andere kamers ook warm worden. zo compenseer is de stroom verbruik een beetje.
En de COP zal ik nog moeten opzoeken nog niet mee bezig geweest. kijk alleen maar wat de totaal stroomprijs per dag is geworden onder aan de streep.
Waarom een vaste Ta? Die zal alleen maar correct zijn bij 1 buitentemperatuur. De grote grap is bij een warmtepomp dat je met een zo laag mogelijke Ta moet draaien om je huis warm te houden bij wisselende buitentemperaturen omdat die dan het meest efficiënt draait. Daar is de WAR voor uitgevonden en zit er een buitensensor bij de VRC 720 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-09 21:29
Adriaan71 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:56:
[...]

Ja kan ook. Maar dan ga je wel je flow aanpassen in het systeem als je wat dicht gooit. Stabiele flow vinden warmtepompen wel lekker. Verschillende flows handelen ze minder.

Zone klep of servo motoren en draadloos thermostaat. bv.
Bedankt voor je reactie.
Doordat ik een parallel buffer heb denk ik dat het flow probleem meevalt.
Wat de zoneklep betreft is er een klep van Vaillant uit die via de VR71 aan te sturen is of moet ik die bij eem andere partij (Danfoss of Honeywell) zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
ds23man schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:30:
[...]

En dat is gedrag wat ik hier totaal niet zie. Zal morgen de settings nog eens bekijken.
Hier is de temperatuur sinds vanochtend 11:30 op 20,5 beland (komend van 19,5) met de nieuwe wenstemperatuur van 21 (komend van 19).

Ik heb liever dat het 19 of max 19,5 is in huis.
Hoe kan ik dat bereiken? Nog lagere stooklijn? Staat al op 0,15. En dan wenstemperatuur op 20? Of gewoon de wenstemperatuur naar 20 en kijken of hij daar iets onder blijft op de stand 'uitgebreid'?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heintje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:27:
[...]

Hier is de temperatuur sinds vanochtend 11:30 op 20,5 beland (komend van 19,5) met de nieuwe wenstemperatuur van 21 (komend van 19).

Hoe kan ik dat bereiken? Nog lagere stooklijn? Staat al op 0,15. En dan wenstemperatuur op 20? Of gewoon de wenstemperatuur naar 20 en kijken of hij daar iets onder blijft op de stand 'uitgebreid'?
Even een snel vraagje: heb je een buffervat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:22
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:44:
Ja, van mij zou die 30 wel aangepast mogen worden naar 100 of iets dergelijks.
Misschien kan dat ook wel, maar is het goed verstopt ;)
Die ben ik toevallig kortgeleden tegengekomen. Die staat op de VWZ-AI zelf (dus niet via de VRC 720 thermostaat beschikbaar).
En dan Installateursnivo (code 17) --> Toestelconfiguratie --> Compressor start op. De standaardinstelling lijkt -60 graad minuten.

Als hij op minimumvermogen toch te veel warmte afgeeft, slaat hij af, tot hij bij -60 graad minuten 'warmte tekort' komt. Dan slaat hij weer aan. Bij een groter getal (bv. -100) blijft de compressor dus langer uitstaan, en gaat hij ook langer aan om het warmte tekort weer naar 0 te krijgen. Ze gebruiken het woord energie integraal hiervoor. De huidige waarde hiervan kun je ook op de VWZ-AI zien (bij 'monitoren').
Ik heb onlangs een leerzaam uurtje gehad waarbij ik de energie-integraal op zag lopen van -60 tot 0, toen de compressor uit zag slaan, toen ging die integraal weer langzaam terug naar -60, en toen sloeg de compressor weer aan en begon het weer van voren af aan.
Dit gebeurt als het niet koud genoeg is voor het minimum vermogen.
Als het kouder is, probeert hij door moduleren de energie integraal op 0 te krijgen en te houden.

De energie integraal verandert per minuut met het verschil van de huidige gewenste temperatuur (van het buffervat bv.) met de huidige aanvoer temperatuur (van de WP).

Wellicht bekende koek voor velen, maar ik was blij dat ik mijn WP eindelijk begreep (dit stukje dan ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Heintje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:27:
[...]

Het aan/uit regelen van de WP op basis van de ruimte temperatuur kan alleen maar in de stand uitgebreid.
Alle overige standen, inactief en actief WAR kijken niet naar de huidige temperatuur in huis.
Als je hem op uitgebreid zet en de wens temp van 19,5 is bereikt gaat de WP gewoon uit. En weer aanzetten als het nodig is om de wens temp op 19,5 te houden/krijgen.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ds23man schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:29:
[...]

Even een snel vraagje: heb je een buffervat?
Yes. In mijn handtekening staat alles opgesomd.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Bart_Denon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:34:
[...]

Het aan/uit regelen van de WP op basis van de ruimte temperatuur kan alleen maar in de stand uitgebreid.
Alle overige standen, inactief en actief WAR kijken niet naar de huidige temperatuur in huis.
Als je hem op uitgebreid zet en de wens temp van 19,5 is bereikt gaat de WP gewoon uit. En weer aanzetten als het nodig is om de wens temp op 19,5 te houden/krijgen.
Hij stond nog op actief.
Het doel van de actie van gisteren was om een rustiger verloop te krijgen qua runs/start/stops. Daarom kwam de tip om de wenstemperatuur iets hoger zetten dan ik eigenlijk wil, icm lage stooklijn.

Bijgaand de foto van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2tDSiAO3vf1yIj3AzpIyqPoxmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DtoOE2rKF1Zd0b7ACREKtWD.png?f=fotoalbum_large

Wel iets langere runs zo te zien dan gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRTI0UoWp3Ia2Ea7bfuR7leTUyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gfYJSuZ8If8CO6ikfAVUDQe.png?f=fotoalbum_large

Maar dus ook te warm om huis. ik zoek de sweetspot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Heintje Ik heb dit ook doorlopen op stand actief, wat resulteerde in een te warm huis, soms 1 a 2 graden meer dan de wens temp.
Draai nu op stand uitgebreid met 3 tijdsblokken van verschillende temperaturen. Dat is voor ons huis perfect.

6.00 tot 13.00: 21,0
13.00 tot 23.00 21,5
23.00 tot 6.00 (nachttemp) 20,5

Huis uit 2017 2onder1 kap van 140m2. Met beneden VV en boven jaga's. Zonder buffervat of andere poespas. Draait als een tierelier op 55/6 mono.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart_Denon op 23-12-2022 17:47 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Bart_Denon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:34:
[...]

Dat loop ik nou al tijden te roepen! Draai sinds vanochtend op actief ipv uitgebreid. De middagpauze is overgeslagen ondanks dat het inmiddels 22,5 was ( wens 22,5), deze had ik wel op uitgebreid. Inmiddels is het 23 graden en de pomp blijft gewoon doorstampen. Ik heb vandaag totaal geen relatie kunnen zien in Ta t.o.v de ruimtetemp, pomp staat steeds 29-30 graden te pompen. De passage die Proton steeds aanhaalt uit de gebruiksaanwijzing klopt niet. Misschien wel met een buffervat of een cv ketel. Ik verwacht dat ik morgenvroeg weer op 21- 21,5 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
ds23man schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:47:
[...]
Dat loop ik nou al tijden te roepen! Draai sinds vanochtend op actief ipv uitgebreid. De middagpauze is overgeslagen ondanks dat het inmiddels 22,5 was ( wens 22,5), deze had ik wel op uitgebreid. Inmiddels is het 23 graden en de pomp blijft gewoon doorstampen. Ik heb vandaag totaal geen relatie kunnen zien in Ta t.o.v de ruimtetemp, pomp staat steeds 29-30 graden te pompen. De passage die Proton steeds aanhaalt uit de gebruiksaanwijzing klopt niet. Misschien wel met een buffervat of een cv ketel. Ik verwacht dat ik morgenvroeg weer op 21- 21,5 zit.
Dit is nu wel echt meerdere keren aan bod geweest en haal ik wel uit de handleiding hoor.. ik denk dat je actuele gemeten ruimtetemperatuur en gewenste/ingestelde temperatuur door elkaar haalt?
Actief kijkt niet naar de gemeten temperatuur alleen naar de ingestelde temp om Ta te regelen...
En zal blijven doorlopen tot deltaT een bepaalde waarde heeft?

Correctie op mezelf (excuus): zie indd in de handleiding staan: →Actief: Aanpassing van de aanvoer temperatuur afhankelijk van de actuele kamertemperatuur.
Ik heb dit ook zo niet ervaren, ik vermoed dat dit inderdaad niet juist in de handleiding staat. Althans ik heb ook ervaren dat de actuele kamertemperatuur geen effect heeft op t gedrag van de WP.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart_Denon op 23-12-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ke!zer
Weet niet hoe je de venster van eerdere bericht boven mijn tekst kan zetten? Maar de grote grap is, als ik laat bepalen aan de hand van de WAR dat mijn radiatoren niet de kans hebben om warm te worden. Dus heb ik het (tijdelijk) zo ff gedaan een vaste Ta. En het zal echt wel beter kunnen al zal het niet veel schelen kwa COP denk ik. Wil ook niet te veel mee schommel elke keer. Net als het verwarmen met een airo aan/uit. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man ik weet niet wat je verwacht van 'actief', als het je verbaast dat hij niet uit gaat :). Er wordt alleen een iets lagere Ta gevraagd bij overschrijding van het ruimte-setpoint, en als die nog steeds hoog genoeg (cq te hoog) is dan blijft het opwarmen...
Omgekeerd; de hogere Ta tijdens het opwarmen kan met vloerverwarming ook uren later nog overshoot geven.
Voor het effect moet je naar de Ta-setpoint geschiedenis kijken, niet alleen naar de ruimtetemperatuur.

Heb je een verklaring bij het Ta gedrag dat ik liet zien, die jouw gedachtegang niet uitsluit?

Edit: ik zal 'm ook weer een dagje op Actief zetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Proton_ @ds23man ik heb hier nu hetzelfde effect. Ik heb met stooklijn 0,35, wenstemperatuur 19 en minTa 26 graden nu een overshoot van 1 graad. Wel mooie lange runs nu.

Wat zijn mijn opties als ik die lange runs wil houden?
- binnencompensatie op “uitgebreid” zodat-ie stopt bij 19?
- stooklijn naar beneden?
- minTa nog wat naar beneden?
- wenstemperatuur naar 18 graden?
- anders…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gramser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:39:
@Proton_ @ds23man ik heb hier nu hetzelfde effect. Ik heb met stooklijn 0,35, wenstemperatuur 19 en minTa 26 graden nu een overshoot van 1 graad. Wel mooie lange runs nu.

Wat zijn mijn opties als ik die lange runs wil houden?
- binnencompensatie op “uitgebreid” zodat-ie stopt bij 19?
- stooklijn naar beneden?
- minTa nog wat naar beneden?
- wenstemperatuur naar 18 graden?
- anders…?
Binnencompensatie op “uitgebreid” gaat zeker helpen :)
Stooklijn omlaag ook, zal iets zuiniger zijn, maar is minder nauwkeurig (en zal je nooit perfect krijgen, want wind en zon zitten niet in het model).
Wenstemperatuur te laag zetten (of liever je buitenthermometer een offset geven) lijkt me een hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Eigenlijk wil ik die binnencompensatie niet op uitgebreid, omdat ik continu warm water in de vloer wil.

Dat zou ik ook met binnencompensatie inactief kunnen doen, maar dan blijven die lange runs uit, ben ik bang.

Ik kijk even aan wat dit doet, misschien zet ik de stooklijn inderdaad nog wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
@Proton_ , dank voor de inhoudelijke reactie!
Het systeem draait inmiddels een stuk rustiger. Ook heb ik inmiddels iets meer sensoren aan home-assistant gehangen en heb daardoor wat beter zicht heb op wat er gebeurd. Ik heb het vermoeden dat ik een foutje heb gemaakt bij de installatie van het buffervat. Ik vermoed dat de aanvoer en retourleiding omgedraaid zit :X

De cv-pomp zou theoretisch 2300 l/h kunnen doen, maar zal doet dat bij lange na niet als ik het geluid vergelijk met de stromingsgeluiden van de warmtepomp bij 2100 l/h. Onderstaand de locatie van de sensoren. De sys-temp sensor zit in de leiding naar het buffervat omdat het buffervat geen dompelhulsen heeft, maar het systeem is ook zo ontworpen dat er altijd flow (in eender welke richting dan ook) in die leiding zal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncptm5i-F2uip0LXEklHSqMjOGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDH3kz1w9GB3Z7wZdbKvyJhT.png?f=fotoalbum_large

De reden dat ik vermoed dat de aanvoer en retour omgedraaid zit komt uit deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6WjGmHlSg6babbw_DFBkT954OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBsiHF0KmTSBJKtuBnGlOOcc.png?f=fotoalbum_large
De buffer_temp_in blijft consequent lager dan de cv_pomp en WP_aanvoer, terwijl op een zeker moment deze gelijk zouden moeten zijn, anders wordt er nooit geladen. De buffer_temp_uit volgt de temperatuur dan wel weer redelijk netjes.
De sensoren zijn gecontroleerd dat ze sowieso op de juiste plek zitten helaas. Morgen het inspectiegat maar eens openmaken.
De reden dat dit fout kon gaan is omdat ik een oud tapwaterboiler heb gebruikt waarvan de spiraal is verwijderd en een stijgleiding is toegevoegd. Als je de aansluiting dan niet noteert dan kan het foutgaan. 8)7

Het verkeerd aansluiten zou in mijn ogen wel wat verklaren, er gaat immers heet water de retour in waardoor de dT slechter wordt. Ook is het sysflow meetpunt ongeveer een graad lager dan bedoeld waardoor de stooklijn correctie nog heviger zal ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En inmiddels is het 23 graden en de pomp is nog steeds aan het draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMgIpcpedxRm60Y1ptNIBxZYJkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhAlM1UakAxhwhOzhKIkPWUt.png?f=fotoalbum_large

Laat hem nog even tot morgen doordraaien op actief en dan zal je zien dat het weer 21-21,5 graad is. Ik heb hier een voorspelbare extra thermische warmtebron van 1 KW door die warmtelampen die branden van 9.00 tot 20.00. Heb de hele dag geen enkele variatie gezien op de Ta, die is constant op 29-30 graden en de Bt is redelijk constant. Ook nu het 23 graden is ( wens 22,5). De ruimtetemperatuur heeft daar totaal geen invloed op. Dat zie ik dus ook in standje uitgebreid, alleen gooit die een harde grens op de binnentemperatuur door de pomp gewoon uit te zetten.

De gebruiksaanwijzing kan fout zijn wat betreft de sturing van een WP of de regeling is afgestemd op het gebruik van een buffer met sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ps. In de middag zie je wat minder verbruik omdat mijn PV stroom begon te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 09:01
Even iets anders

Voor de komst van onze warmtepomp maakten wij gebruik van Tado maar die werd overbodig omdat die de pomp niet goed kan aansturen.

We misten het ding echter enorm om een overzicht van temperatuur verloop te krijgen. Iets wat de VRC720 absoluut niet kan.

De Tado terug aangeslingerd (want die stond al klaar voor Marktplaats).

Jeetje wat houd de warmtepomp de temperatuur netjes stabiel. Veel stabieler dan onze CV ooit gedaan heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXHhMEsKAyH6AGKFZzOmeiuP0GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAx5Xiy8v9TpJRxmWyxihCk3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Middenberm dat valt mij ook op. Het huis lijkt ook gewoon veel makkelijker warm te worden en in tegenstelling tot mijn CV-ketel zijn aanpassingen die ik in de WP doorvoer wel direct merkbaar en verklaarbaar. Machtig mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ik kan niet spreken voor anderen, maar zoals gisteren gemeld, en getoond met de foto’s, wordt bij mij de Ta wel afhankelijk van het verschil tussen actuele kamertemperatuur en wenstemperatuur aangepast (met kamerbijschakeling op uitgebreid). Geen buffervat, geen hybride etc: alleen de 75/6, de Ai Plus en de VRC720.

Persoonlijk vraag ik mij af of je bij kamerbijschakeling op “actief” niet vaak een overshoot krijgt. Zeker bij de huidige buitentemperatuur waar er relatief weinig warmteverlies is. Maar heb dit nooit geprobeerd, dus kan er naast zitten.
Wel heb ik hem in het begin op “inactief” gehad, en toen liep bij mij de ruimtetemperatuur veel te ver op. Waarschijnlijk mede omdat ik 19 graden over het algemeen warm genoeg vind, en de stooklijn zonder compensatie van 20 graden uit gaat.
Sindsdien draai ik op “uitgebreid” wat ik meestal prima vind. Tijdens koude periodes, zoals vorige week, zie ik mogelijk wel voordelen van de instelling op “actief”, want ik heb een paar keer gehad dat de wp uit ging waarna hij daarna hard moest werken om Tset weer te bereiken. Dat kan wellicht voorkomen worden door hem op “actief” te zetten waardoor de wp door blijft verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser & @Middenberm wat ik merk is dat door de langere en rustige runs van de wp t.o.v. de gasgestookte combiketel de woning prettiger warm wordt en dat ook beter blijft.

Elk systeem hoe natuurlijk z’n voor-, nadelen en beperkingen, maar ik vind zo’n l/w wp een mooi stukje techniek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:10:
@Gramser & @Middenberm wat ik merk is dat door de langere en rustige runs van de wp t.o.v. de gasgestookte combiketel de woning prettiger warm wordt en dat ook beter blijft.

Elk systeem hoe natuurlijk z’n voor-, nadelen en beperkingen, maar ik vind zo’n l/w wp een mooi stukje techniek!
Helemaal waar! Ik ga vannacht eens doordraaien met een iets lagere stooklijn op actief, en een minTa van 26. Op 0,35 is het daar nu net 20 graden mee geworden Ik wil het liefst een stabiele 19 bereiken, wat de wenstemp ook is. Mogelijk moet hij daarvoor op "uitgebreid" maar dan stopt hij met de vloer verwarmen. Jouw optie voor koudere perioden op "actief" kan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Vreemde situatie hier.

Altijd een behoorlijke overshoot gehad in temperatuur (gewenst 20,5C° en het word 22C°) en zowel de berging als de bijkeuken niet op temperatuur kunnen krijgen.

Na veel hier gelezen te hebben heb ik de stooklijn verlaagd van 0.40 naar 0.25
En de Ta max verlaagd van 45C° naar 35C° en de Ta min naar 28C°

Ook heb ik de verdeler waterzijdig ingeregeld met een infrarood thermometer.

Het resultaat is dat alles op temperatuur komt en netjes 20,5C° wordt zonder overshoot zoals gewenst.
Echter nu wij vinden wij het koud en niet comfortabel aanvoelen.
Zijn we dan gewend aan die 22C°? Of heeft het ergens anders mee te maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Denyo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:54:
Ik heb de myVaillant app inmiddels al een paar weken (WP draait hier sinds september) en het is echt een wereld van verschil met de sensor app. Gewoon snel en informatief. Onderstaand overzicht waarbij je ook op elke grafiek weer kan inzoomen. Cijfers kloppen ook behoorlijk met de door mijzelf bijgehouden kWh meter uitlezing en warmte opbrengst op de 78/5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFH96nYTKxddMpSRG8cWOiT3YRY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QR1tFnl17pahSAaMUycBv11B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Marnix17 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb de myVaillant app inmiddels al een paar weken (WP draait hier sinds september) en het is echt een wereld van verschil met de sensor app. Gewoon snel en informatief. Onderstaand overzicht waarbij je ook op elke grafiek weer kan inzoomen. Cijfers kloppen ook behoorlijk met de door mijzelf bijgehouden kWh meter uitlezing en warmte opbrengst op de 78/5.
[Afbeelding]
Hoe kan het dat je de nieuwe app al hebt? Hij is er toch nog niet voor de warmtepompen? Of kun je de update op één of andere manier forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Middenberm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:56:
Even iets anders

Voor de komst van onze warmtepomp maakten wij gebruik van Tado maar die werd overbodig omdat die de pomp niet goed kan aansturen.

We misten het ding echter enorm om een overzicht van temperatuur verloop te krijgen. Iets wat de VRC720 absoluut niet kan.

De Tado terug aangeslingerd (want die stond al klaar voor Marktplaats).

Jeetje wat houd de warmtepomp de temperatuur netjes stabiel. Veel stabieler dan onze CV ooit gedaan heeft.

[Afbeelding]
Dit is trouwens op stand "uitgebreid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Is er eigenlijk ook een manier om de pauzes tussen de runs langer te krijgen zonder de warmte pomp in stand "uitgebreid" te zetten waardoor deze wordt uitgeschakeld? Die 10 minuten pauze tussendoor lijken me wel erg kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@Gramser Volgens mij kan dat op de VWZ AI ben daar zoiets tegengekomen gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Denyo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:18:
@Gramser Volgens mij kan dat op de VWZ AI ben daar zoiets tegengekomen gisteren
Enig idee hoe dat heet, daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Dat is een goeie, was al even aan het zoeken.
Maar nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Zou kunnen - die moet ik wel even een paar keer lezen voordat ik het begrijp.... ik begrijp ook dat ik dat aan kan passen, want ik kom 'm tegen in de handleiding, die "energie integraal". Code D033.

Maar wat dat dan precies doet...? En uit de post van @Jan Zwanenburg7 begrijp ik dat het typisch een effect is van deze temperaturen buiten, nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man standje Actief, kopje thee onder de thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxImgboWhxQBSbBnkmCpbG9J_q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NofiTTCbysKnWUDPgWV7pdWm.png?f=fotoalbum_large
De gemeten temperatuur beïnvloedt de berekende Ta.

De warmtepomp staat flink te pendelen en de gerealiseerde Ta heeft daarom weinig met het setpoint te maken, maar dat ligt aan de hoge buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-6AmBkG8f66FklFTKZQg3GRk24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9ZJpamkXLWYYZJN88s85RPb.png?f=fotoalbum_large
Ik zet 'm weer op Uitgebreid met minimum 26 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Middenberm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:53:
[...]

Hoe kan het dat je de nieuwe app al hebt? Hij is er toch nog niet voor de warmtepompen? Of kun je de update op één of andere manier forceren?
Je krijgt een code waarmee je kunt upgraden, dus toevallig dat ik deze al heb ontvangen. Ik zag hier iemand anders in het forum ook aangeven dat hij die nieuwe app al had. Dus zeker wel al voor wp eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:09
monesj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:28:
Het resultaat is dat alles op temperatuur komt en netjes 20,5C° wordt zonder overshoot zoals gewenst.
Echter nu wij vinden wij het koud en niet comfortabel aanvoelen.
Zijn we dan gewend aan die 22C°? Of heeft het ergens anders mee te maken?
Ik vrees van wel. 22°C vs 20.5°C is best een groot verschil voor de woonkamer vind ik. Wij waren ook gewend aan 22°C en stoken nu iets minder door de hoge energie kosten, maar dat voelt toch snel koud aan. Zeker als je stil zit.

Zet de thermostaat maar eens op 22°C en het zal direct terug aangenaam zijn. Daarna kan je hem stapgewijs met 0.5°C verlagen om er aan te wennen

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ke!zer
Interessant om dat zo via de app te bekijken, lijkt mij ook wel wat.
Hoe krijg ik z'n app werkend?
Moet je dan z'n internetmodule sensonet VR 921 op je WP Besturingsmodule hebben dmv een utp kabel om vervolgens de app te kunnen aflezen?
wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@Keizer Ja de VR921 koppel je aan de bus van de warmtepomp en dan via UTP of wifi aan je netwerk. Is het alleen nog de vraag hoe je aan een code voor de myVaillant app komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:43:
@ds23man standje Actief, kopje thee onder de thermostaat:
[Afbeelding]
De gemeten temperatuur beïnvloedt de berekende Ta.

De warmtepomp staat flink te pendelen en de gerealiseerde Ta heeft daarom weinig met het setpoint te maken, maar dat ligt aan de hoge buitentemperatuur.
[Afbeelding]
Ik zet 'm weer op Uitgebreid met minimum 26 :)
Dat zie ik hier dus niet, net even gekeken het is er nu 21,5 graden en de Ta is nog steeds 29-30 graden.
Mijn Ta blijft dus over 24 uur constant maar de actuele temeperatuur schommelt tussen 21,5 en 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Denyo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:44:
@Keizer Ja de VR921 koppel je aan de bus van de warmtepomp en dan via UTP of wifi aan je netwerk. Is het alleen nog de vraag hoe je aan een code voor de myVaillant app komt.
Ze rollen het gefaseerd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Eureka!

Heb het lek boven, zie pagina 166 bovenaan. Je moet de thermostaat wel aan een zone koppelen!!!

Op dezelfde pagina staat ook nog eens genoemd onder Zonetoewijzing. Ik heb daar niets mee gedaan omdat ik ervan uitging dat je geen zones hoeft aan te maken als je maar 1 circuit hebt. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
adbeze schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:25:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Doordat ik een parallel buffer heb denk ik dat het flow probleem meevalt.
Wat de zoneklep betreft is er een klep van Vaillant uit die via de VR71 aan te sturen is of moet ik die bij eem andere partij (Danfoss of Honeywell) zoeken?
Kan allebei. Inderdaad honeywell of danfosss De icon. Wil je radiatoren aansturen kan je de ambiSENSE nemen van Vaillant en die kan je wel toevoegen aan je installatie. Kan je ook uitbouwen met meerder tegelijk en volgens mij ook koppelen met een centrale thermostaat. Dat de thermostaat de ambiSENCE aanstuurt.

Dat zou je ook op je verdeler kunnen plaatsden dat hij de zones open en dicht zet via de gekoppelde thermostaat.

Heb het zelf nog niet gedaan zo. Maar wel gehoord dat het werkt. Dan is alles 1 systeem wat makkelijk via de app te regelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Pag 166 waarvan?

Mijn vrc700 gebruiksaanwijzing heeft maar 44 blz.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:14:
Pag 166 waarvan?

Mijn vrc700 gebruiksaanwijzing heeft maar 44 blz.
VRC 720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Is dat de meertalige versie dan?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:22:
[...]

Is dat de meertalige versie dan?
Yep.

In deze versie:

https://www.vaillant.nl/p...0020287842-00-1740814.pdf

Pagina 157 en 158

[ Voor 34% gewijzigd door ds23man op 24-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En het wordt nog vreemder: in mijn installatiemenu komt het item zone niet eens voor. Schiet mij inmiddels maar lek.... 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Wow, da's snel! Kamstrup is binnen! *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wldX8FpcPDQOaZNRxhhZgSLIGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMU9lrJY7E5A1Dda8T84lVuj.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen aansluitmateriaal gehaald. Wat blijkt: wordt geen dompelhuls bijgeleverd voor de 2e thermometer -O-. Ook geen idee wat ik hiervoor nodig heb. Handleiding heeft het over een M10x1/4" x 1/2" huls, maar die is dan weer nergens te vinden :?

En alles is natuurlijk dicht nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Zwartoog schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:13:
Wow, da's snel! Kamstrup is binnen! *O*
[Afbeelding]

Vanmorgen aansluitmateriaal gehaald. Wat blijkt: wordt geen dompelhuls bijgeleverd voor de 2e thermometer -O-. Ook geen idee wat ik hiervoor nodig heb. Handleiding heeft het over een M10x1/4" x 1/2" huls, maar die is dan weer nergens te vinden :?

En alles is natuurlijk dicht nu...
Normaliter koop je bij je Kamstrup een installatieset, die bestaat uit twee kranen met montage moeren voor en na de warmtepomp, en een speciale afsluitkraan waar die tweede thermometer in kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:46:
[...]

Normaliter koop je bij je Kamstrup een installatieset, die bestaat uit twee kranen met montage moeren voor en na de warmtepomp, en een speciale afsluitkraan waar die tweede thermometer in kan.
Ja, zag ik, maar ik zag geen nut in die extra kranen hier. Had alleen niet in de gaten dat er metrische schroefmaten in de loodgieterij bestonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:50:
[...]

Ja, zag ik, maar ik zag geen nut in die extra kranen hier. Had alleen niet in de gaten dat er metrische schroefmaten in de loodgieterij bestonden.
Dat wordt vnl in de autowereld gebruikt. Daar zijn bijna alle sensoren metrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog hier een Zenner met set, dus kan je niet helpen met losse onderdelen, maar als je weet wat er in de aansluitset zit is er vast wel wat te vinden.
Bijvoorbeeld
https://zaehleronlineshop.de/Kugelhahn-nach-MID
of als je zelf iets in een t-stuk wil steken
https://zaehleronlineshop...indeadpater-Waermezaehler
https://www.oeg.net/nl/do...orie-Aktionen%20-%20Seite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man geen Zone 1?
Hij kan een andere naam hebben, dat is instelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H48e79y_j7xt3CDuVhAngBs48q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxKEt7ZsZcVAN3qUNLMQGKCd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZonkqoEq7thGz-7e3XNPN3CMZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WdI4zbrblWNS4i0WrFJD4SV.jpg?f=fotoalbum_large
Hier evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Marnix17 @ds23man staat Zone 1 ook niet onder Menu->Regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ziet er bij mij hetzelfde uit, ook geen zone 1.

In het menu regelingen kan je alleen uit of aanzetten en de naam wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Even voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK1RGPwgrCobjz3IFlwXO9iV780=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4Rst0jbCcyxFEP6aOnQiLH9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-lxCH8CJtVdkLPwHqSmdb06QsY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PM6YrV79Bek9nXE0bJNw5LRz.jpg?f=fotoalbum_tile

Vreemd. Wel duidelijk een andere versie, want WP-regelmodule is Warmtepompregelingsmodule geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik heb hier de MB 3 versie van de VWZ en de VRC 720/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zit hier even over na te denken, heb nu 3 heel dure, veredelde afstandsbedieningen.

Denk dat we even een inventarisatie moeten maken van de software versies. In het installatiemenu kan je de aangesloten Ebus componenten zien met hun softwareversie. Allemaal even een fotootje maken met de opmerking erbij of ze een zone zien in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVyKmVYFE8gqisr7jatA7Q7NMnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3TOJZO7C5mrIhhNjsP1Q834.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNG6QLoWuUlXDSzNIGIzcQrdFug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vmCxl069QE5mtzJQq2BwnH1.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier zoals bij @Proton_ . En je kunt idd de naam wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/te89TlwlgKlO8vKqInSzkk23yLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJKAQa7Ekfxge23nR3eUnoDj.jpg?f=fotoalbum_large

@ds23man zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Misschien een foto van de missende zone 1 in het installatiemenu onder circuit 1 is ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Die staat er inderdaad niet tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ATWMKax3AfcWnzxgMMg8p7aE-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcNSJ7qNl0MLtDPy3Cda1xVc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i8KQu74v19EPQbWn8ry9jpgvoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhH5HOEDiFg2GMKMLqGZOceN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
1 stapje hoger in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxJBA6K8RMSJSIgC2284tBzPJ-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwSw06uNMskgEhW3qoFJqr6t.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 64 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic