Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:49:
[...]

Jawel hoor, daarom reken ik terug naar m³ in vergelijking tot vorig jaar, en kijk wat mijn kWh(e) meter aangeeft. Bij gebrek aan een warmtemeter. Bij @Proton_ komt de data van z'n Kamstrup goed overeen met de AI/VRC.

Ik lijk in vergelijking tot vorig jaar dus 18% meer warmte nodig te hebben.

Even op mindergas de gewogen graaddagen erbij gepakt.
November 2021: 436,26
November 2022: 369,60

Dit jaar zou dus 15% warmer zijn geweest dan vorig jaar, ofwel ik zou zo'n 1050 kWh(w) verbruik mogen verwachten. Dat is 30% minder dan wat de AI/VRC aangeeft. Dat ligt ver buiten de marges.

Ik heb een VRC700 en een AI MB1.
Heb de knoop doorgehakt, en ga een Kamstrup 303 installeren. Wil eigenlijk gewoon weten wat ik bespaar ten opzichte van gas, dan kost het maar wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:45
Je bent me aan het inspireren @Zwartoog :)
Ben je er al uit welke het exact gaat worden?

Ik zit ook te kijken naar een handperstang en persfittingen van Heima24. Goed betaalbaar allemaal. (En dan kan ik ook mooi de flexibele slang achterop de wp tussenbouwen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
adbeze schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ik kan niet veel informatie vinden over het werken met 2 zones. Kan dat binnen 1 circuit (dus 1 pompgroep) met een zoneklep? Waar sluit ik die dan aan en hoe stel ik dat in?
Kun jij me aan informatie helpen hierover?
Je kan een Vaillant installatie uitbreiden met meerder zones. Dat houd ik dat je met een hydraulische scheiding gaat werken van bv 100 liter en daar sluit je dan meerdere pompgroepen aan. Icm met een VR70 kan 2 pompgroepen en met een VR 71 meerdere pompgroepen.

Elke zone ( pompgroep ) krijg een eigen kamer thermostaat. Dus 1 is de VRC720 en da andere pokpgropen worden VR91 afstandsbedieningen.

Zo kan je elke zone de eigen cv circuit instellingen geven. En de warmtepomp voed de buffer .

Zo kan je elke zone een bepaald gedeelte van een woning laten doen bv etages of andere bijgebouwen.

Zie hieronder een voorbeeld met cascade opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82RDRFP_V3VawvzYB8farMmg5fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k78WQWKO6XZI6tlHpQEaENGA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 21-12-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 mooi schema, wat is de functie en sturing van 9f driewegklep om de buffer te bypassen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
@Adriaan71 mooi schema, wat is de functie en sturing van 9f driewegklep om de buffer te bypassen?
Als je gaat koelen dat hij de buffer niet koelt. Dan gooi je hem buiten de buffer om rechtstreeks op installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
@Nilvo Nou nogmaals bedankt hoor, de VWZ AI plus is vanmiddag binnengekomen.
Inmiddels draait ie nu voor het eerst met een aanvoer temperatuur van 28 graden.
Eindelijk!!
Alleen waarom er dan twee plugjes en twee schroeven bijzitten..... terwijl drie logisch is?

Kwam in de installatie assistant nog een keus tegen die ik niet direct kon plaatsen.
Vermogen van 6, 4, 2kw of extern, is dit een instelling voor eventuele bijverwarming?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:58
@Denyo ja, dat is voor de optionele elektrische hulpverwarming (Vaillant MEH 60). Afhankelijk van je wensen en stroomaansluiting kun je die dan op 2, 4 of max 6kW instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Vanmorgen het plastic van de, eind augustus bestelde en gisteren afgeleverde, VWL 55/6 verwijderd.
Het blijkt dat er alleen aan de achterkant draaglussen gemonteerd zijn. Aan de voorkant ontbreken ze.

Hoort dit zo en zitten ze ergens anders verborgen? Of heb ik een probleem?

Verder heb ik op filmpjes lange pennen (bouten?) gezien die door de voeten gestoken zijn voor de draagbanden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nLoAyXFuJwBsuIhgWsokvAddHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ku3r8YqZ0k3vqWMGLGlJJD3j.jpg?f=user_large

Nu zijn het korte pennen met een borging. Wellicht handiger, maar ik ben er niet blij mee.
Had ze dan nog korter gemaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@gns1l als ik me niet vergis had mijn 75/6 (geleverd eind Q1 2022) ook die korte pennen. Maar wel pennen en lussen aan de voor- en achterkant van de wp.

Ik heb de pennen en lussen nog bewaard, maar geen idee in welke omgeving je woont/ of het de moeite is ze te lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
@Franciesco Dat dacht ik al zoiets, ik heb geen MEH dus dan zou de beste keus Extern zijn?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Denyo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:06:
Inmiddels draait ie nu voor het eerst met een aanvoer temperatuur van 28 graden.
Eindelijk!!
Alleen waarom er dan twee plugjes en twee schroeven bijzitten..... terwijl drie logisch is?

Kwam in de installatie assistant nog een keus tegen die ik niet direct kon plaatsen.
Vermogen van 6, 4, 2kw of extern, is dit een instelling voor eventuele bijverwarming?
Blijkbaar is inmiddels 2 draaglussen ook logischer dan 4.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
gns1l schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:34:
Vanmorgen het plastic van de, eind augustus bestelde en gisteren afgeleverde, VWL 55/6 verwijderd.
Het blijkt dat er alleen aan de achterkant draaglussen gemonteerd zijn. Aan de voorkant ontbreken ze.

Verder heb ik op filmpjes lange pennen (bouten?) gezien die door de voeten gestoken zijn voor de draagbanden

[Afbeelding]

Nu zijn het korte pennen met een borging. Wellicht handiger, maar ik ben er niet blij mee.
Normaal zitten er 2 aan. Kruislings. Maar er zijn wel 4 gaten dus je kunt er eentje verplaatsen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:47
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:54:
Ondertussen spelen we hier verder. Met binnencompensatie uit en een stooklijn van 0,3 was de temperatuur een halve graad gezakt, naar 18,5 graden. Wenstemperatuur staat op 19. We gaan nu kijken wat de unit doet als de binnencompensatie op "actief" (maar nog niet "uitgebreid", de unit hoeft niet uit te schakelen) staat, met een stooklijn van 0,4. Ik heb continu overleg met de installateur, hij krijgt de screenshots van de kWh-meter, vindt-ie superhandig. We zijn al erg tevreden met de runs die hij maakt, ik had zelf ook niet verwacht dat het nu al finetunen zou zijn.

Ik vermoed dat de sweet spot wel uit zal komen tussen de 0,3 en 0,4. En dan moet ik met de huisgenoten nog even overleggen wat zij een fijne temperatuur vinden. Mogelijk ligt die lager dan 19 graden, dan kan de stooklijn wel naar 0,3 wat mij betreft.

Maar ik ben er echt blij mee. Ik stop er 10 kWh in gedurende 24 uur en het huis is warmer -en stabieler- dan met de gasketel.En de aanpassingen die ik doe zie ik ook meteen terug, het heeft een effect, en dat was bij de CV-ketel echt lang niet altijd merkbaar. Super.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOcP_23Jtp1vXDryGmPy1rkpngY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aL6RCBYkFV9BvxdcoDzJzW2l.png?f=fotoalbum_large

Sinds einde ochtend is de warmtepomp dus ingesteld op binnencompensatie "actief", stooklijn 0,4 en een wenstemperatuur van 19 graden. Resultaat is als bovenstaand plaatje: langere runs, met hetzelfde minimum vermogen. Ik denk dat we 'm zo maar eens laten staan, voorlopig. Grappig hoe goed je die aanpassingen terug kunt zien. Die kWH-meter is wel goud waard. COP is tot nu toe 5,4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:08:
Je bent me aan het inspireren @Zwartoog :)
Ben je er al uit welke het exact gaat worden?

Ik zit ook te kijken naar een handperstang en persfittingen van Heima24. Goed betaalbaar allemaal. (En dan kan ik ook mooi de flexibele slang achterop de wp tussenbouwen.)
Deze, ik hoop dat het de goede is :)
https://www.ebay.de/itm/124315933241

DN20 past bij mijn 22 mm leidingwerk, G1" aansluiting, debiet 1500 l/m (max van de 75/6 dacht ik?).
En volgens de beschrijving ook M-Bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Denyo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:06:
Eindelijk!!

Hier is de VWZ AI plus ook binnen! Via Marktplaats zojuist nog een VRC720 op de kop kunnen tikken. Morgen zou de VLW 55/6 moeten binnekomen. Dan is het verrassend snel binnen.
Nu nog alle leidingen en koppelingen etc. bij elkaar gaan zoeken.

p.s. kwam deze twee recent geposte Nederlandse video's op Youtube tegen welke de inbedrijf name doornemen van een tweetal opstellingen. Wellicht nuttig:

IB Hybride mono Serie buffer VWZ AI VRC 720
YouTube: IB Hybride mono Serie buffer VWZ AI VRC 720

IB Hybride mono Parallel CZW AI VRC 720
YouTube: IB Hybride mono Parallel CZW AI VRC 720

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:58:
[...]

[Afbeelding]

Sinds einde ochtend is de warmtepomp dus ingesteld op binnencompensatie "actief", stooklijn 0,4 en een wenstemperatuur van 19 graden. Resultaat is als bovenstaand plaatje: langere runs, met hetzelfde minimum vermogen. Ik denk dat we 'm zo maar eens laten staan, voorlopig. Grappig hoe goed je die aanpassingen terug kunt zien. Die kWH-meter is wel goud waard. COP is tot nu toe 5,4.
Ik ben hier ook mee begonnen.
-Ruimtecompensatie op Actief ipv. Uitgebreid
-Thermostaat/wenstemperatuur op 19.
-Stooklijn van 0,4 naar 0,3 en nu 0,25. Omdat bij 0,3 de temperatuur in ruim 14 uur tijd op 19,5 bleef hangen.
-Minimaal gewenste aanvoertemperatuur is nog steeds 24. Dat vind ik het moeilijkste onderdeel om mee te spelen.

Nu kijken of het bij 0,25 het nog steeds 19,5 blijft vannacht.

Mijn plaatje ziet er al iets rustiger uit, maar hopelijk met 0,25 nog beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J-TBhxgMZO-7MHVzo1bYuI63R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSt1cjp49CnP78uvBV6KSO6R.png?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heintje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:25:
[...]

Ik ben hier ook mee begonnen.
-Ruimtecompensatie op Actief ipv. Uitgebreid
-Thermostaat/wenstemperatuur op 19.
-Stooklijn van 0,4 naar 0,3 en nu 0,25. Omdat bij 0,3 de temperatuur in ruim 14 uur tijd op 19,5 bleef hangen.
-Minimaal gewenste aanvoertemperatuur is nog steeds 24. Dat vind ik het moeilijkste onderdeel om mee te spelen.

Nu kijken of het bij 0,25 het nog steeds 19,5 blijft vannacht.

Mijn plaatje ziet er al iets rustiger uit, maar hopelijk met 0,25 nog beter.
[Afbeelding]
Maar jij bekijkt de totale P1-grafiek als vermogensgrafiek van de warmtepomp? Dat kan een ontzettende vertekend beeld geven door zonnepanelen en/of andere grootverbruikers die aan staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ben benieuwd naar je ervaringen met de warmtemeter tzt @Zwartoog .
Vooral of je daarmee een sterk afwijkende of redelijk gelijke warmteopbrengst en rendement krijgt als wat de Ai weergeeft.

Zelf zou ik ook wel een warmtemeter willen hebben, maar er is erg weinig plek tussen de plek van binnenkomst en de splitsing van de leidingen richting vvw en Radiatoren van boven. De meeste meters moeten ook nog zuiver horizontaal of verticaal geplaatst worden of niet? Zo ja, dat zou het nog eens extra lastig of misschien zelfs onmogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@ds23man : Ik heb echt 4 lussen nodig. De warmtepomp moet door een kraan op z'n plek gehesen worden.

@Franciesco : Dank voor het aanbod.

Als er iemand in de buurt van Delft die lussen een tijdje kan missen zou dat fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Helaas @gns1l , ik woon aan de andere kant van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
@gns1l heb hier ook nog 4 lussen liggen die je wel mag hebben hoor, ben voorlopig niet van plan de WP te verplaatsen ;). Bij intresse stuurt even een PM dan stuur ik ze naar je op.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:32:
[...]

Maar jij bekijkt de totale P1-grafiek als vermogensgrafiek van de warmtepomp? Dat kan een ontzettende vertekend beeld geven door zonnepanelen en/of andere grootverbruikers die aan staan…
Klopt, maar ik kan wel vergelijken met andere dagen waar dezelfde 'mee-eters' in de grafiek staan. En 's nachts gebeurt er weinig anders dan een vriezer/koelkast en wat standby-zaken. Maar ideaal is anders ja.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Niettemin kan ik de kWh-meter aanraden... :) Als je straks een zonnige dag hebt, ben je continu aan het kijken naar een groene grafiek die niet zoveel zegt over de WP.

[ Voor 59% gewijzigd door Gramser op 21-12-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:37:
Ben benieuwd naar je ervaringen met de warmtemeter tzt @Zwartoog .
Vooral of je daarmee een sterk afwijkende of redelijk gelijke warmteopbrengst en rendement krijgt als wat de Ai weergeeft.

Zelf zou ik ook wel een warmtemeter willen hebben, maar er is erg weinig plek tussen de plek van binnenkomst en de splitsing van de leidingen richting vvw en Radiatoren van boven. De meeste meters moeten ook nog zuiver horizontaal of verticaal geplaatst worden of niet? Zo ja, dat zou het nog eens extra lastig of misschien zelfs onmogelijk maken.
Volgens mij kan hij overal:
https://koce1-kamstrup.oc...b18f444908a8fc9ed97ca5d5b

Pagina 9:
The flow sensor can be mounted horizontally, vertically or at an angle
Bij mij is ook niet veel ruime, maar net genoeg. Ook voor de sensor op de retour, da's nog het meest pielen.

Voor hoge temperaturen zijn er wel restricties met bochten e.d. als ik het goed begreep, maar zo hoog komt de WP toch niet.

Puntje is wel dat ik alleen de totale opbrengst kan meten, aangezien ik ook SWW maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Zwartoog ah, ok! Onder elke hoek zou bij mij wellicht ook mogelijkheden geven. Al moet dan wel het een en ander verbouwd worden aan de bestaande leidingen (die geperst zijn). Plus dat ik er lastig bij kan omdat ik er een kast omheen gebouwd heb…

Ik houd het in gedachte. Misschien eerst maar eens jouw bevindingen met de Kamstrup afwachten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-06 22:50
bensss schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:17:
Na lang studeren op dit topic (dank voor alle expertise!) en na een lastige niet-succesvolle zoektocht naar een installateur hebben we op 2 oktober bij Warmteservice een Arotherm Plus 55/6 besteld.

Nu had ik verwacht dat levering ergens in het voorjaar zou plaatsvinden maar ik werd gisteren gebeld dat ze hem willen bezorgen!!! :o Dat is dus flink eerder dan gedacht, en ook de VWZ AI wordt meegeleverd.

Het plan is nu om het afgiftesysteem te vergroten dmv wandverwarming afgewerkt met met leem. Dus installatie wordt waarschijnlijk pas komende zomer. Maar wel ruim op tijd voor het stookseizoen 8)

Wellicht dat ik mn eigen topic start als ik vragen heb over mijn specifieke situatie.
Vandaag werd idd mijn 55/6 met VWZ AI geleverd, veel eerder dan gedacht! Wel enorm onhandig dat deze met de hand uit de bus getild moest worden. De chauffeur was in zn eentje en had geen hydraulische laadklep of zoiets, dus hebben we het gekanteld en met veel moeite op een steekkar kunnen verplaatsen.

Hier een bewijsplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGscqZj4Gtb4VUOzrqsbOOF5gZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZH3muGfiYN3RictZotV154v.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:52:
Niettemin kan ik de kWh-meter aanraden... :) Als je straks een zonnige dag hebt, ben je continu aan het kijken naar een groene grafiek die niet zoveel zegt over de WP.
Zit die dan in de stoppenkast?
Ik heb een p1 meter in de slimme meter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heintje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:10:
[...]

Zit die dan in de stoppenkast?
Ik heb een p1 meter in de slimme meter zitten.
Jazeker, is ook een product van HomeWizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQI-j90G0WlkPsAV2ond3Tl9W8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO3HX7mgWkURHTZiX9g3JD4d.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ding met het schermpje en Eastron erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@bensss dat is best wel suf van de bezorger. Maar fijn dat het gelukt is hem uit de vrachtwagen te krijgen én dat je de wp al zo snel hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
bensss schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:09:
[...]

Vandaag werd idd mijn 55/6 met VWZ AI geleverd, veel eerder dan gedacht! Wel enorm onhandig dat deze met de hand uit de bus getild moest worden. De chauffeur was in zn eentje en had geen hydraulische laadklep of zoiets, dus hebben we het gekanteld en met veel moeite op een steekkar kunnen verplaatsen.

Hier een bewijsplaatje:

[Afbeelding]
Er stond in de gebruiksaanwijzing van mijn hybride systeem iets over een maximale kantelhoek bij transport/plaatsen. Daar kwam ik pas achter toen hij er stond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:18:
[...]

Jazeker, is ook een product van HomeWizard.
[Afbeelding]

Dat ding met het schermpje en Eastron erop.
Ik heb een hybride systeem, dus ik zou twee van die dingen moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:52:
Vraagje hierover, ik heb in mijn groepenkast geen ruimte meer voor twee DIN modules om een kWh-meter te huisvesten. Ik weet dat de Panasonic WP in de pomp zelf voldoende ruimte heeft om een kleine onderverdeler te huisvesten. Is die ruimte en mogelijkheid er ook bij de Vaillant?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Speedfight schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:46:
[...]

Vraagje hierover, ik heb in mijn groepenkast geen ruimte meer voor twee DIN modules om een kWh-meter te huisvesten. Ik weet dat de Panasonic WP in de pomp zelf voldoende ruimte heeft om een kleine onderverdeler te huisvesten. Is die ruimte en mogelijkheid er ook bij de Vaillant?
Ik heb geen flauw idee - da’s misschien meer een vraag voor @Adriaan71..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Speedfight is er geen plek in je meterkast om een extra (desnoods kleine) groepenkast toe te voegen? Daarin zou je dan de kWh meter en eventueel ook de groep van de wp kunnen onderbrengen.

Dan krijg je zoiets als onderstaande (foto van internet)

Afbeeldingslocatie: https://www.prefatix.nl/wp-content/uploads/2018/06/cropped-20180605_181932-5.jpg

Zelf heb ik ook twee tegen elkaar geplaatste groepenkasten, want met een full electric huishouden met naast de wp en wpboiler o.a. ook een 3-fase laadpaal, een 3-fase omvormer en een 3-fase inductieplaat is 1 groepenkast al snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-On1ene5LSIAlDDLhoIf_OmejKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPdQmYokZD0NxtgE02kqPkBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Past niet zo veel bij volgens mij

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-06 20:57
Ik heb ook niet genoeg plek in mijn meterkast, ik heb het opgelost door op de plek waar straks de binnen unit komt te hangen een kast te plaatsen met de 3 fase aardlekschakelaar, 3 fase zekering automaten en 3 fase kWh meters, met nog een 3 fase hoofdschakelaar erbij was het kastje al weer vol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVR09CRIuhRZDth6T6bzxPP-PW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oMJXAWgZkmP44QfBGdxdIK3x.png?f=user_large

In de meterkast was nog net voldoende ruimte voor 1 enkele 3 fase aardlek automaat, waarachter deze kast dan hangt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 12:23
PentaClover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:22:
Ik heb ook niet genoeg plek in mijn meterkast, ik heb het opgelost door op de plek waar straks de binnen unit komt te hangen een kast te plaatsen met de 3 fase aardlekschakelaar, 3 fase zekering automaten en 3 fase kWh meters, met nog een 3 fase hoofdschakelaar erbij was het kastje al weer vol:
[Afbeelding]

In de meterkast was nog net voldoende ruimte voor 1 enkele 3 fase aardlek automaat, waarachter deze kast dan hangt.
mag ik vragen waarom 2x 3 fase kWh meters (binnen en buitenunit kunnen toch op zelfde meter) ? En waarom aparte aardlek en aparte 3 fase automaten ?

Ik krijg volgend jaar ook warmte pomp en had al wel kWh meter besteld en 1x 3 fase automaat ging er vanuit dat dat wel voldoende was (heb me nog niet 100% verdiept, even wat vlugge aannames :+ )

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
gns1l schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:37:
@ds23man : Ik heb echt 4 lussen nodig. De warmtepomp moet door een kraan op z'n plek gehesen worden.

@Franciesco : Dank voor het aanbod.

Als er iemand in de buurt van Delft die lussen een tijdje kan missen zou dat fijn zijn.
Even twee spanbanden onder de unit door zodat ze achter de poten haken. In een kraan zou ik niet willen vertrouwen op die lusjes :|
Bij onze 125/6 kwamen we er achter dat die lussen niet sterk genoeg zijn, de oogjes scheurden er zo uit!

• Speedfight
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:19:
@Speedfight is er geen plek in je meterkast om een extra (desnoods kleine) groepenkast toe te voegen? Daarin zou je dan de kWh meter en eventueel ook de groep van de wp kunnen onderbrengen.

Dan krijg je zoiets als onderstaande (foto van internet)

[Afbeelding]

Zelf heb ik ook twee tegen elkaar geplaatste groepenkasten, want met een full electric huishouden met naast de wp en wpboiler o.a. ook een 3-fase laadpaal, een 3-fase omvormer en een 3-fase inductieplaat is 1 groepenkast al snel vol.
Als je nog ruimte ziet dan hoor ik het graag ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmKRa6q6hTBJWPolou1-q96myk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkXivPR7vsGSATSUgEjlpQvE.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga al een groep samenvoegen (zitten nu enkel paar stopcontacten op) om er weer eentje vrij te krijgen voor de warmtepomp.

• Speedfight
  • Niet online
Dat geeft inderdaad weinig hoop!

• Speedfight
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:22:
[Afbeelding]

Denk dat ik op zoek moet gaan naar een "buitenkast" welke ik naast de warmtepomp ga plaatsen.
Of afstappen om het in HomeWizard te willen doen, en simpelweg een Shelly 1PM er tussen zetten. Daar moet wel plek voor te vinden zijn!

• Gramser
Cyrus The Virus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:47:
[...]

mag ik vragen waarom 2x 3 fase kWh meters (binnen en buitenunit kunnen toch op zelfde meter) ?
Dat zal waarschijnlijk best kunnen, maar als je het verbruik van beide units los van elkaar wilt meten, heb je er twee nodig.

• Heintje
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:58:
[...]

[Afbeelding]

Vanochtend bleek dat ik de stooklijn niet naar 0,25 maar naar 0,15 had gezet.... Het is nog steeds 19,5. Erg interessant experiment moet ik zeggen met die binnenruimte compensatie van 'uitgebreid' af. Weet jij wat er gebeurt als ik hem op inactief zet ipv actief?

• Gramser
Let op: dit is wat ik ervan begrijp, maar ik ben nog lerende... Dan zal hij de wenstemperatuur negeren, en gewoon regelen op de stooklijn. Kans bestaat wel dat de temperatuur in huis wat gaat dalen, want met de binnencompensatie op actief is je wenstemperatuur wel van invloed. Blijkbaar is je huis ook wel goed geïsoleerd? Kun je daar wat over vertellen?

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:11:
Let op: dit is wat ik ervan begrijp, maar ik ben nog lerende... Dan zal hij de wenstemperatuur negeren, en gewoon regelen op de stooklijn. Kans bestaat wel dat de temperatuur in huis wat gaat dalen, want met de binnencompensatie op actief is je wenstemperatuur wel van invloed. Blijkbaar is je huis ook wel goed geïsoleerd? Kun je daar wat over vertellen?
Op standje actief regelt ie niet op ruimtetemperatuur! Het enige wat ie doet is de HELE stooklijn aanpassen aan de ingestelde wenstemperatuur. Voordeel daarvan is dat als je de goede stooklijn te pakken hebt, het niet meer uitmaakt wat je wenstemperatuur is. Stel je wil een tijdje 22 graden ipv 20, dan gooit gewoon de stooklijn omhoog.

• Gramser
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
[...]

Op standje actief regelt ie niet op ruimtetemperatuur! Het enige wat ie doet is de HELE stooklijn aanpassen aan de ingestelde wenstemperatuur. Voordeel daarvan is dat als je de goede stooklijn te pakken hebt, het niet meer uitmaakt wat je wenstemperatuur is. Stel je wil een tijdje 22 graden ipv 20, dan gooit gewoon de stooklijn omhoog.
Dank je, we bedoelen hetzelfde maar ik verwoord het niet goed. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Cyrus The Virus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:47:
[...]
mag ik vragen waarom 2x 3 fase kWh meters (binnen en buitenunit kunnen toch op zelfde meter) ? En waarom aparte aardlek en aparte 3 fase automaten ?
De unit heeft een type B aardlek schakelaar nodig volgens het boekje. Dat is een (nogal dure) aardlek schakelaar die ook overweg kan met hoog frequente en DC lekstromen.

Een losse 3-fase type B aardlek en losse 3-fase automaten was goedkoper dan 2 keer een type B 3-fase aardlekautomaat, en ook een stuk makkelijker te vinden.

Ik heb voor de binnen unit en de buiten unit aparte afzekering omdat in de bestelde binnen unit een 3 fase backup heater zit.

Ik heb 2 kWh meters er in gedaan omdat ik graag de binnen unit (met 3-fase backup heater) los wil kunnen meten van de buiten unit.

De 3-fase aardlek automaat in de meterkast zit er om te beschermen tegen een onverlaat die per ongeluk de kabel naar deze kast beschadigd ;)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:18
Inbedrijfstel vraagjes.

Onze vwl105 met vrc700 is sinds 20-12 aangezet. Onze woning heeft op de bg vloerverwarming als bijverwarming, het zijn helaas maar 2 groepen (~5,5 kW totaal). Voor de rest hangt er heel veel vermogen aan radiatoren doordat het een oude maar redelijk geïsoleerde woning is. De radiatoren zijn al ingeregeld.

Op de CV draaide al een war. De afgelopen koude periode is de aanvoer niet boven de 45°C geweest. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBVM6WxZuZWtfXEprS9Jzuc_2VQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3e3Ml0mReq2Io1Lm6GH9UFp1.png?f=fotoalbum_large

Waar ik tegenaan loop is dat de temperaturen van de wp hoger zijn dan ik zou verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/422mBGhjHvFZ82J4_zoQABcrScM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhZF51LDv675Opt2WKDdrg3E.png?f=fotoalbum_large

20-12 t/m 21-12 20:30
temp dag: 19,5°C
temp nacht: 17 °C
dag: 7:20 - 20:00 uur, behalve op woensdag (gisteren)
Stooklijn 0,5
Binnencompensatie: Thermostaat
Min temp 15°C
Max temp 55°C
Adaptieve stooklijn: nee
Systeem auto off: nacht
Offset kamertemperatuur: 1,5°C -> de oude thermostaat hangt op een andere plek en de gemeten temperatuur wijkt wat af. Er ligt een analoge thermometer op de VRC en die stelt dat de deze een meetafwijking heeft. Ook een andere meter gaf hetzelfde resultaat.

21-12 20:30 ->
Binnencompensatie uitgezet omdat de aanvoerpiek van 42,5°C me wat overdreven leek met een buitentemperatuur van 10°C. Ik ging ervanuit dat de naregeling van de binnencompensatie de temperatuur langzaam steeds verder verhoogde omdat de binnentemp niet werd gehaald door het langzame opwarmen.
Binnencompensatie: geen
De logs stellen dat de temperaturen lager zijn, maar dat er nu dus ook snachts wordt aangeslagen ivm het halen van de doeltemperatuur.

Uitdaging 1: Wat me opvalt is dat de gew. aanvoertemperatuur op de thermostaat 31°C is, maar dat de warmtepomp 39°C aanlevert volgens het installateurmenu in de thermostaat. Ook valt me op dat de delta 'maar' 2°C tot 3°C bedraagt. Het cv-water is dus te warm waardoor het binnen ook behoorlijk warm is nu. Dit was met de binnencompensatie op 'thermostaat' echter nog veel erger.

Ik heb EdusD helaas nog niet draaien op home-assistant en heb daardoor nog geen logs van de cop, compressormodulatie etc. Hier wordt aan gewerkt.
Als ik de VWZ AI monitoring met de hand uitlees:
Compressor modulatie 45,4%
Elektrisch vermogen: 1,7 kW
Koelvermogen 8,0 kW -> cop 4,7.
Huidige aanvoer 37,8°C
Aanvoer temp. gewenst: 38,0°C
Doorstroming: 2061 l/h
Aanvoertemperatuur 6,8°C

Volgens de VWZ Ai doet de wp dus precies wat hij moet doen. 38°C aanleveren als dat gewenst is. Maar waar haalt hij dit setpoint vandaan? Bij een gewenste ruimte temperatuur van 19,5°C is de 0,5 stooklijn immers ruim onder 35°C en komt zelfs nog iets lager uit in de grafiek door de 20°C vs 19,5°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw9zpE7WjyyTYt4-4AZ_TRUqXuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOcetf4Qe5YfrXO5dpgYKF8O.png?f=user_large

Aan het afgiftevermogen kan het volgens mij niet liggen. De radiatoren/vvw staan parallel aan een 120 liter buffervat. De radiatoren/vvw wordt gevoed met een eigen pomp die ingesteld staat op drukverschil ipv vast debiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3tYdSR6u2mlMrSqh4R_8mOz0Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLxu4YB1eflsEqwyhlg2eOr8.png?f=fotoalbum_large

Uitdaging 2: Ik zie dat hij vannacht 16x is gestart in 10 uur tijd. Dit lijkt me wat overdreven. Is er iets te doen aan de hysterese? Zeker gedurende nacht mag de temperatuurschommeling wel wat groter wat mij betreft.

ps. het temperatuurverschil tussen de wp en de grafiek uit Home-assistant zou kunnen komen doordat de buisisolatie in de kruipruimte nog moet worden afgemaakt. Ik zal daar behoorlijk temperatuur/vermogen verliezen op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Speedfight schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:25:
[...]

Als je nog ruimte ziet dan hoor ik het graag ;)
[Afbeelding]
Ik ga al een groep samenvoegen (zitten nu enkel paar stopcontacten op) om er weer eentje vrij te krijgen voor de warmtepomp.
Dat ziet er inderdaad al aardig vol uit. ;)
Zo'n extra groepenkastje hoeft bij mijn weten niet perse tegen de bestaande groepenkast aangeplaatst te worden, dus dat geeft misschien nog mogelijkheden op een net wat andere plek in de meterkast?

Mocht je zo'n kWh meter buiten naast de wp willen plaatsen: houd dan wel rekening met het beschermingsbereik ivm de aanwezigheid van propaan in de 55/6. Zie de aroTHERM Plus handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Speedfight schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:27:
[...]

Denk dat ik op zoek moet gaan naar een "buitenkast" welke ik naast de warmtepomp ga plaatsen.
Of afstappen om het in HomeWizard te willen doen, en simpelweg een Shelly 1PM er tussen zetten. Daar moet wel plek voor te vinden zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EYoIVNOHLnLzhjVgBANr8ouHZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrgV6RtNLJtts1ACb4QcD89w.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je op de achtergrond mijn halyester onderverdeel kast met automaten en kwh meters voor de Vaillant en de zonnepanelen omvormers welke daar weer boven hangen.
Allemaal geschikt voor buiten.
Je moet ook mog enige afstand houden voor het beschermingsgebied van de Vaillant

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 22-12-2022 10:15 ]

snameroc

• Heintje
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
[...]

Ik heb toch wat moeite om het te begrijpen:
- uitgebreid: ruimtetemperatuur is leidend. Zodra de ruimtetemperatuur in huis de wenstemperatuur bereikt, stopt de WP.
(In de handleiding staat: "Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele ka-
mertemperatuur.")
- actief: ook hier staat in de handleiding: "Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele kamertemperatuur."
Het verschil tussen die twee is dus alleen dat de WP bij 'actief' niet automatisch uitgeschakeld wordt, maar doorpruttelt. Dat geeft minder starts/stops en meer comfort omdat de vloertemperatuur minder afkoelt. In theorie.
En dat heeft te maken met de stooklijn

Dat snap ik.
Maar de stooklijn zelf snap ik niet.
Nu blijft het 19,5 in huis (wenstemperatuur= 19), bij een stooklijn van 0.15.

Als het morgen opeens -4 wordt, wat dan?

Thermostaat/wenstemperatuur aanpassen heeft geen zin: die staat op 19.
Moet ik dan de stooklijn gaan aanpassen als de buitentemperatuur wijzigt, op het moment dat ik merk dat de 19 graden niet gehaald wordt? Hoe groot is de kans dat dat zo is?
Het aanpassen van de stooklijn is leuk als hobby en ik vind het mooi dat ik nu zo'n lage/zuinige stooklijn heb, maar als ik een weekje weg ben, zit mijn vrouw er niet op te wachten om diep in het VRC720 menu te duiken vermoed ik :) .
Of gooit het systeem die stooklijn automatisch omhoog en omlaag bij grotere wisselingen in de buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@Heintje

Als je de juiste stooklijn kiest, dan heb je zowel bij een +10oC buiten temperatuur als bij een -4 oC buiten temperatuur voldoende warmte in je huis.

Bij hogere buiten temperaturen merk je niet snel als je stooklijn te laag staat, bij de lagere wel, dus ik zou vooral als het buiten wat kouder is zorgen dat je hem goed zet.

• Gramser
Heintje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb toch wat moeite om het te begrijpen:
- uitgebreid: ruimtetemperatuur is leidend. Zodra de ruimtetemperatuur in huis de wenstemperatuur bereikt, stopt de WP.
(In de handleiding staat: "Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele ka-
mertemperatuur.")
- actief: ook hier staat in de handleiding: "Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele kamertemperatuur."
Het verschil tussen die twee is dus alleen dat de WP bij 'actief' niet automatisch uitgeschakeld wordt, maar doorpruttelt. Dat geeft minder starts/stops en meer comfort omdat de vloertemperatuur minder afkoelt. In theorie.
En dat heeft te maken met de stooklijn

Dat snap ik.
Maar de stooklijn zelf snap ik niet.
Nu blijft het 19,5 in huis (wenstemperatuur= 19), bij een stooklijn van 0.15.

Als het morgen opeens -4 wordt, wat dan?

Thermostaat/wenstemperatuur aanpassen heeft geen zin: die staat op 19.
Moet ik dan de stooklijn gaan aanpassen als de buitentemperatuur wijzigt, op het moment dat ik merk dat de 19 graden niet gehaald wordt? Hoe groot is de kans dat dat zo is?
Het aanpassen van de stooklijn is leuk als hobby en ik vind het mooi dat ik nu zo'n lage/zuinige stooklijn heb, maar als ik een weekje weg ben, zit mijn vrouw er niet op te wachten om diep in het VRC720 menu te duiken vermoed ik :) .
Of gooit het systeem die stooklijn automatisch omhoog en omlaag bij grotere wisselingen in de buitentemperatuur?
Aangaande de laatste opmerking: je buitenvoeler registreert de verandering in temperatuur, en past aan de hand van de ingestelde stooklijn de benodigde aanvoertemperatuur aan, rekening houdend met jouw wenstemperatuur. De stooklijn gaat standaard uit van 20 graden. Als jij een wenstemperatuur lager hebt dan die 20 graden, wordt bij "actief" de stooklijn in zijn geheel wat omlaag gebracht. Dan kan het dus ook zijn dat bij een lagere buitentemperatuur de stooklijn niet meer voldoende is om je huis warm te krijgen. Daarom is het handig om te starten met "binnencompensatie inactief" om de stooklijn eerst goed te hebben. Dan kun je vanaf daar de wenstemperatuur gaan benutten, met de binnencompensatie op "actief" of "uitgebreid".

Dacht ik begrepen te hebben :+

• ds23man
Je moet in de gaten houden dat de wenstemperatuur in stand uitgebreid slechts een limiet is op de binnentemperatuur. Het werkt niet zoals een modulerende kamerthermostaat die de ketel harder laat draaien als het te koud is in huis. Het moduleren wordt gedaan met je WAR die je instelt met je stooklijn. Je stelt de stooklijn proefondervindelijk in dat je huis op de gewenste temperatuur blijft onder verschillende buitentemperaturen. Daarna zet je de handel op uitgebreid en de wenstemperatuur ( feitelijk een foute benaming) een halve graad of 1 boven je gehandhaafde binnentemperatuur. Zodra door extra warmtebronnen ( met de kerstdagen 8 man gourmetten en langdurig ovens aan), het te warm wordt gooit hij de pomp uit.

Dus: de WAR met stooklijn regelen de temperatuur en de "wens" in stand uitgebreid is een max als het toch te warm wordt.

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-02 14:39
Adriaan71 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:16:
[...]

Je kan een Vaillant installatie uitbreiden met meerder zones. Dat houd ik dat je met een hydraulische scheiding gaat werken van bv 100 liter en daar sluit je dan meerdere pompgroepen aan. Icm met een VR70 kan 2 pompgroepen en met een VR 71 meerdere pompgroepen.

Elke zone ( pompgroep ) krijg een eigen kamer thermostaat. Dus 1 is de VRC720 en da andere pokpgropen worden VR91 afstandsbedieningen.

Zo kan je elke zone de eigen cv circuit instellingen geven. En de warmtepomp voed de buffer .

Zo kan je elke zone een bepaald gedeelte van een woning laten doen bv etages of andere bijgebouwen.

Zie hieronder een voorbeeld met cascade opstelling.

[Afbeelding]
Ik begrijp dat het zo kan, maar dan heb ik in mijn woning gescheiden aanvoer nodig om hydraulische scheiding te regelen en dat is in een bestaande woning nogal ingrijpend.
In de Sensocomfort zie ik zowel het begrip circuit (1 circuit = 1 pompgroep) als het begrip zone. Is er geen optie om binnen 1 circuit een deel achter een zone klep te zetten (bv de vloerverwarming) en die zoneklep op basis van een thermostaat in die ruimte te bedienen? Of ben ik dan aangewezen op oplossingen als Evohome?

• Franciesco
@Nilvo Bij binnencompensatie in de VRC700 op "thermostaat" wordt de aanvoertemperatuur ook bepaald door het verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de actuele kamertemperatuur. Bij een relatief groot verschil in nacht en dagtemperatuur (je schrijft 17 in de nacht en 19,5 overdag) zal dit dus duidelijk effect hebben.

Effectieve gewenste kamertemperatuur = ingestelde gewenste kamertemperatuur + (ingestelde gewenste kamertemperatuur - gemeten kamertemperatuur).
De effectieve gewenste kamertemperatuur kan er voor zorgen dat de aanvoertemperatuur aangepast wordt t.o.v. de stooklijn temperatuur.

Dus in jouw geval: 19,5 + (19,5-17)=22

Kan dit het verschil verklaren waarom je een andere Ta ziet dan je verwacht?

PS: in de VRC720 doet de zogenaamde kamerbijschakeling op actief of uitgebreid dat ook.

• Chupachups
  • Nu online
Chupachups schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:17:
[...]

gaf de sensor in het buffer ook veel te hoge meerwaarde @Adriaan71 ? wel typisch dat er twee sensoren kort na elkaar overlijden.
Ik wacht nog steeds op vervanging van de sensor van de lucht inlaat temperatuur op de wp..gek genoeg komt de wp nu soms weer in bedrijf omdat de foutieve meetwaarde weer wat is gezakt.
update: de monteur van Vaillant is vanmorgen langs geweest. De sensor is (neem ik aan) vervangen, ik stond er niet naast. helaas blijkt net dat de sensor weer hogere waarden aangeeft, er zit ca. 5 graden verschil tussen de luchtinlaattemperatuur meting en de buitentemperatuur. De wp komt nu wel in bedrijf, maar ik heb mn twijfels of het probleem is opgelost.

• ds23man
Franciesco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:57:
@Nilvo Bij binnencompensatie in de VRC700 op "thermostaat" wordt de aanvoertemperatuur ook bepaald door het verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de actuele kamertemperatuur. Bij een relatief groot verschil in nacht en dagtemperatuur (je schrijft 17 in de nacht en 19,5 overdag) zal dit dus duidelijk effect hebben.

Effectieve gewenste kamertemperatuur = ingestelde gewenste kamertemperatuur + (ingestelde gewenste kamertemperatuur - gemeten kamertemperatuur).
De effectieve gewenste kamertemperatuur kan er voor zorgen dat de aanvoertemperatuur aangepast wordt t.o.v. de stooklijn temperatuur.

Dus in jouw geval: 19,5 + (19,5-17)=22

Kan dit het verschil verklaren waarom je een andere Ta ziet dan je verwacht?

PS: in de VRC720 doet de zogenaamde kamerbijschakeling op actief of uitgebreid dat ook.
En zo werkt die dus niet!!!!!! Op stand uitgebreid gooit ie echt niet de Ta omhoog als de kamertemperatuur te laag is. Heb dat gezien met de vorst dat als mijn Ta van de WAR te laag is de kamertemperatuur gewoon zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Speedfight schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:07:
[...]

Hier is de VWZ AI plus ook binnen! Via Marktplaats zojuist nog een VRC720 op de kop kunnen tikken. Morgen zou de VLW 55/6 moeten binnekomen. Dan is het verrassend snel binnen.
Nu nog alle leidingen en koppelingen etc. bij elkaar gaan zoeken.

p.s. kwam deze twee recent geposte Nederlandse video's op Youtube tegen welke de inbedrijf name doornemen van een tweetal opstellingen. Wellicht nuttig:

IB Hybride mono Serie buffer VWZ AI VRC 720
YouTube: IB Hybride mono Serie buffer VWZ AI VRC 720

IB Hybride mono Parallel CZW AI VRC 720
YouTube: IB Hybride mono Parallel CZW AI VRC 720
Kan het nog steeds niet geloven, maar hij is er toch echt!

[ Voor 17% gewijzigd door Speedfight op 22-12-2022 17:20 ]

• Heintje
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:01:
Je moet in de gaten houden dat de wenstemperatuur in stand uitgebreid slechts een limiet is op de binnentemperatuur. Het werkt niet zoals een modulerende kamerthermostaat die de ketel harder laat draaien als het te koud is in huis. Het moduleren wordt gedaan met je WAR die je instelt met je stooklijn. Je stelt de stooklijn proefondervindelijk in dat je huis op de gewenste temperatuur blijft onder verschillende buitentemperaturen. Daarna zet je de handel op uitgebreid en de wenstemperatuur ( feitelijk een foute benaming) een halve graad of 1 boven je gehandhaafde binnentemperatuur. Zodra door extra warmtebronnen ( met de kerstdagen 8 man gourmetten en langdurig ovens aan), het te warm wordt gooit hij de pomp uit.

Dus: de WAR met stooklijn regelen de temperatuur en de "wens" in stand uitgebreid is een max als het toch te warm wordt.
OK. Dus mijn geëxperimenteer in de stand 'actief' zegt dus nog niets over wat er mogelijk is qua stooklijn. Daarvoor moet ik eerst naar 'inactief'. En dan kijken bij welke stooklijn het minimaal 19 graden graden blijft. Zo ja: dan ga ik dat vandaag doen.

• Gramser
Dat is wel het idee, volgens mij.

Gekke is wel dat nu de zon doorbreekt op de uitbouw en de kamertemperatuur boven de ingestelde wens/grenswaarde van 19 graden komt, de WP toch stopt. Ik had dat bij " uitgebreid" verwacht, maar niet bij "actief".

Wie het snapt mag het zeggen :*)

[ Voor 79% gewijzigd door Gramser op 22-12-2022 13:05 ]

• ds23man
Heintje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:02:
[...]

OK. Dus mijn geëxperimenteer in de stand 'actief' zegt dus nog niets over wat er mogelijk is qua stooklijn. Daarvoor moet ik eerst naar 'inactief'. En dan kijken bij welke stooklijn het minimaal 19 graden graden blijft. Zo ja: dan ga ik dat vandaag doen.
Dat hoeft dus niet. Op stand actief is de wens een vaste correctie zonder ruimtemeting.

De Vaillant thermostaten detecteren via Ebus wat ze aansturen. Bij een CV ketel zullen ze deze modulerend aansturen. Bij een warmtepomp met een stooklijn of een vaste Ta op de aanvoer Waarbij de stand uitgebreid de ruimtetemp een begrenzing is ( aan/uit). En in hybride opstelling zal de ketel modulerend worden aangestuurd en WP op aanvoertemperatuur via WAR.

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:03:

Gekke is wel dat nu de zon doorbreekt op de uitbouw en de kamertemperatuur boven de ingestelde wens/grenswaarde van 19 graden komt, de WP toch stopt. Ik had dat bij " uitgebreid" verwacht, maar niet bij "actief".

Denk dat je aanvoer boven de ingestelde waarde komt doordat het vermogen niet meer afgeven wordt en daar op uit uitschakelt.

• Gramser
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:43:
[...]

Denk dat je aanvoer boven de ingestelde waarde komt doordat het vermogen niet meer afgeven wordt en daar op uit uitschakelt.
Moet ik daar iets aan willen doen of is dat okee zo? Of is dit dan weer een kwestie van stooklijn wat omlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:46:
[...]

Moet ik daar iets aan willen doen of is dat okee zo? Of is dit dan weer een kwestie van stooklijn wat omlaag?
Zolang je pomp niet als een gek gaat pendelen er gewoon van afblijven. Buitentemperaturen zijn momenteel ongekend hoog en een zonuitbarsting kan dan ook opeens voor een hogere temp zorgen. En daar is de wenstemperatuur in stand uitgebreid weer voor bedoeld. Die grijpt dan in met een uit commando.

• Gramser
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:53:
[...]

Zolang je pomp niet als een gek gaat pendelen er gewoon van afblijven. Buitentemperaturen zijn momenteel ongekend hoog en een zonuitbarsting kan dan ook opeens voor een hogere temp zorgen. En daar is de wenstemperatuur in stand uitgebreid weer voor bedoeld. Die grijpt dan in met een uit commando.
Ja, dat had ik bij " uitgebreid" dus wel verwacht - maar niet bij "actief". Van pendelen is echter geen sprake, voor zover ik kan beoordelen. Ik hou het even in de gaten, ik blijf eraf en post vanavond wel weer een grafiekje. Dank weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:41:
[...]

Dat hoeft dus niet. Op stand actief is de wens een vaste correctie zonder ruimtemeting.

De Vaillant thermostaten detecteren via Ebus wat ze aansturen. Bij een CV ketel zullen ze deze modulerend aansturen. Bij een warmtepomp met een stooklijn of een vaste Ta op de aanvoer Waarbij de stand uitgebreid de ruimtetemp een begrenzing is ( aan/uit). En in hybride opstelling zal de ketel modulerend worden aangestuurd en WP op aanvoertemperatuur via WAR.
Het ligt ongetwijfeld aan mij. maar:

Als je zegt: "Op stand actief is de wens een vaste correctie zonder ruimtemeting." Hoe kan er gecorrigeerd worden als er niet gemeten wordt?
Is het soms zo dat de gekozen stooklijn zorgt voor de juiste aanvoertemperatuur als het buiten warmer of kouder wordt, zonder dat het systeem de temperatuur binnen meet?

En is het dus zo dat bij 'uitgebreid' het systeem er alleen voor waakt dat dat het binnen niet te warm wordt. En niks doet als het binnen kouder wordt?

Ik wil het graag snappen om de Vaillant gebruiksaanwijzing op onderdelen in begrijpelijke taal te herschrijven, zodat anderen daarmee hun voordeel kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
Je hebt 3 standen:

WAR: aanvoertemperatuur en daarmee de binnentemperatuur worden bepaald door de buitentemperatuur. Dat doe je met een stooklijn. Die bepaalt hoe hoog de aanvoer moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Ruimtesensor doet niet mee.

Actief: Is hetzelfde als boven maar is een handigheidje om de stooklijn bij te stellen als de gebruiker een andere wenstemperatuur instelt. Dit is handig als je de stooklijn hebt afgesteld op een ruimtetemperatuur van 20 graden. De gebruiker kan dan de wenstemperatuur op 18 graden zetten en de totale stooklijn gaat dan naar beneden. Ruimtesensor doet niet mee.

Uitgebreid:

Hetzelfde als actief maar dan met een maximaal begrenzing op de ruimtesensor. Als de ruimte boven de wens uitkomt schakelt hij uit. Andersom werkt het niet, als de ruimte kouder is dan de wens gaat de pomp niet harder draaien....

Alles draait om de WAR regeling en de daarbij behorende stooklijn.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

• gns1l
  • Niet online
vicom147 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:25:
[...]
Even twee spanbanden onder de unit door zodat ze achter de poten haken. In een kraan zou ik niet willen vertrouwen op die lusjes :|
Zou de onderkant van de warmtepomp dan niet door de spanbanden ingedrukt worden?
Bij onze 125/6 kwamen we er achter dat die lussen niet sterk genoeg zijn, de oogjes scheurden er zo uit!
Bedankt voor de waarschuwing! Ik vond die oogjes er al niet erg betrouwbaar uitzien,

• Adriaan71
gns1l schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:34:

[Afbeelding]

DE 5kw heeft 2 lussen en de 7kw 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

Je heb kleine bijzet kastjes waar 2-3 of 4 modules in kunnen. Kan je naast je kast plaatsen en aansluiten. Veel makkelijker en verstandiger lijkt me.

• Adriaan71
adbeze schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik begrijp dat het zo kan, maar dan heb ik in mijn woning gescheiden aanvoer nodig om hydraulische scheiding te regelen en dat is in een bestaande woning nogal ingrijpend.
In de Sensocomfort zie ik zowel het begrip circuit (1 circuit = 1 pompgroep) als het begrip zone. Is er geen optie om binnen 1 circuit een deel achter een zone klep te zetten (bv de vloerverwarming) en die zoneklep op basis van een thermostaat in die ruimte te bedienen? Of ben ik dan aangewezen op oplossingen als Evohome?
Ja kan ook. Maar dan ga je wel je flow aanpassen in het systeem als je wat dicht gooit. Stabiele flow vinden warmtepompen wel lekker. Verschillende flows handelen ze minder.

Zone klep of servo motoren en draadloos thermostaat. bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:25:
[...]

En zo werkt die dus niet!!!!!! Op stand uitgebreid gooit ie echt niet de Ta omhoog als de kamertemperatuur te laag is. Heb dat gezien met de vorst dat als mijn Ta van de WAR te laag is de kamertemperatuur gewoon zakt.
Jawel hoor. Het verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de wenstemperatuur speelt wel degelijk een rol in de hoogte van de Ta.
Of laat ik het zo zeggen: bij mij, met kamerbijschakeling op uitgebreid, wordt de Ta verhoogd als het verschil groter is dan anders.

Net nog eens getest en wat in de handleiding staat, werkt ook zo. Dus b.v.:

Actuele kamertemperatuur is 18,9 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 25,5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3MK7XATQ9v7JHO1_1_F2xc_vVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEZgH1PtirRJQFRfKl9YJJIb.jpg?f=fotoalbum_large

Actuele kamertemperatuur is 16 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 29,5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gujH59untS01I1GTn83NXNk_kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXZ9FPgax1Nc8nX6jVetzVVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7T96LlgHsPP_dK_bP8nFksH2iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8u7vidZFhqsRpuvPnCb8oPa5.jpg?f=fotoalbum_large

Actuele kamertemperatuur is 18,5 graden, wenstemperatuur is (ook nu weer) 19 graden en dezelfde buitentemperatuur van 8 graden: gewenste Ta is 26 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZUnWarAMsxrvyGqlft25MO9HLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzxX04MVsOrm2e58yfGvSxeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apFrB6YrPE3DYik3mDraw_aEywc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wP4XoRoPoHDBlKKxUiqwHmT2.jpg?f=fotoalbum_large

Er is tussentijds geen aanpassing door mij gedaan aan de hoogte van de stooklijn of andere instellingen.

• Gramser
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:03:

Ik had hier nog even contact over met mijn installateur. Die houdt ook graag goed in de gaten wat er allemaal gebeurt dus we appen wat af. Hij gaf iets aan wat ik me niet realiseerde: als het warm genoeg is door bijvoorbeeld zoninstraling, slaat bij “actief” misschien wel de compressor af, maar de pomp niet - dat verklaart ook waarom het vermogen 60W bedroeg in die periode, en niet de 30 die ik eerder tussen runs in waarnam. Hij pompt dus het water wel gewoon verder maar hoeft geen extra warmte in te brengen.

Weer een klein inzichtje aan mijn kant. Gedrag dat ik van de CV ketel niet ken.

• ds23man
Franciesco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:52:
[...]

Jawel hoor. Het verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de wenstemperatuur speelt wel degelijk een rol in de hoogte van de Ta.
Of laat ik het zo zeggen: bij mij, met kamerbijschakeling op uitgebreid, wordt de Ta verhoogd als het verschil groter is dan anders.

Actuele kamertemperatuur is 18,9 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 25,5 graden.
[Afbeelding]

Actuele kamertemperatuur is 16 graden, wenstemperatuur 19 graden, buitentemperatuur 8 graden: de gewenste Ta is 29,5 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Actuele kamertemperatuur is 18,5 graden, wenstemperatuur is (ook nu weer) 19 graden en dezelfde buitentemperatuur van 8 graden: gewenste Ta is 26 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is tussentijds geen aanpassing door mij gedaan aan de hoogte van de stooklijn of andere instellingen.
Hier dus niet. Denk dat wat jij ziet het gedrag is van een te hoge stooklijn.

• Franciesco
@ds23man stooklijn is 0.3 en wp was pas een half uurtje aan nadat hij meer dan 9 uur uit geweest is en een vloer van meer dan 120m2 moest opwarmen. Dus lijkt me niet.

Persoonlijk vind ik het ook helemaal niet gek dat de regeling zo werkt: bij een groot te overbruggen temperatuurverschil kan een wat hogere Ta handig zijn om de opwarmtijd te verkorten.

• ds23man
Franciesco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:11:
@ds23man stooklijn is 0.3 en wp was pas een half uurtje aan nadat hij meer dan 9 uur uit geweest is en een vloer van meer dan 120m2 moest opwarmen. Dus lijkt me niet.

Persoonlijk vind ik het ook helemaal niet gek dat de regeling zo werkt: bij een groot te overbruggen temperatuurverschil kan een wat hogere Ta handig zijn om de opwarmtijd te verkorten.
Dan mag je mij even gaan uitleggen waarom mijn ruimte temperatuur op stooklijn 0,25 bij een buitentemp rond de 5 graden op 21,5 blijft hangen terwijl mijn wens op uitgebreid op 22,5 staat. Dat stuurt ie niet bij. Sterker nog de temperatuur kakte in naar 20,5 bij -7 omdat mijn buitensensor te hoog aangaf. De VRC corrigeerde dat niet aan de hand van de binnentemperatuur.

• Gramser
Het is jammer dat @glenn0z hier niet meer is. Die kon misschien nog wat extra duiding geven…

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:32:
Het is jammer dat @glenn0z hier niet meer is. Die kon misschien nog wat extra duiding geven…
Adriaan heeft hier in het verleden al eens aangegeven dat wenstemperatuur op uitgebreid slechts een aan/uit regeling is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man misschien bedoel je het niet zo, maar je vraag tot uitleg komt wat dreigend op mij over: ik bevestigde met ervaringen in mijn systeem enkel de werking zoals beschreven in de handleiding.

Dat gezegd hebbende: op welk vermogen draaide jouw wp toen de gewenste ruimtetemp niet gehaald werd? En welke Ta werd gemaakt? Bij een gewenste ruimtetemp van 22,5 en een stooklijn van 0,25 (edit: en een buitentemp van 5 graden) zou de gewenste Ta minimaal zon’n 30 graden moeten zijn. En wellicht dus zelfs iets opgeplust als de werking bij jou dezelfde zou zijn als bij mij.

Overigens weet ik niet of er softwarematige limieten zijn voor een extra boost in Ta in gevolge van verschil actuele en gewenste kamer.

• Franciesco
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:36:
[...]

Adriaan heeft hier in het verleden al eens aangegeven dat wenstemperatuur op uitgebreid slechts een aan/uit regeling is.
Ten opzichte van “actief” ja, maar t.o.v. “Uit” wordt er meer gedaan dan dat.

• Heintje
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:56:
[...]

Ik had hier nog even contact over met mijn installateur. Die houdt ook graag goed in de gaten wat er allemaal gebeurt dus we appen wat af. Hij gaf iets aan wat ik me niet realiseerde: als het warm genoeg is door bijvoorbeeld zoninstraling, slaat bij “actief” misschien wel de compressor af, maar de pomp niet - dat verklaart ook waarom het vermogen 60W bedroeg in die periode, en niet de 30 die ik eerder tussen runs in waarnam. Hij pompt dus het water wel gewoon verder maar hoeft geen extra warmte in te brengen.

Weer een klein inzichtje aan mijn kant. Gedrag dat ik van de CV ketel niet ken.
Ik had hier al wel gemerkt dat de pomp die voor de VV zit (en de pomp in de mengverdeler: ik weet het: die moet eruit/verdeler vervangen) vaak gewoon doorgaan als de WP buitenunit niets meer doet. Het systeem gebruikt dan (ook) het buffervat is mijn theorie.

• ds23man
Franciesco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:39:
@ds23man misschien bedoel je het niet zo, maar je vraag tot uitleg komt wat dreigend op mij over: ik bevestigde met ervaringen in mijn systeem enkel de werking zoals beschreven in de handleiding.

Dat gezegd hebbende: op welk vermogen draaide jouw wp toen de gewenste ruimtetemp niet gehaald werd? En welke Ta werd gemaakt? Bij een gewenste ruimtetemp van 22,5 en een stooklijn van 0,25 zou de gewenste Ta minimaal zon’n 30 graden moeten zijn. En wellicht dus zelfs iets opgeplust als de werking bij jou dezelfde zou zijn als bij mij.

Overigens weet ik niet of er softwarematige limieten zijn voor een extra boost in Ta in gevolge van verschil actuele en gewenste kamer.
Slechts op 60-70%, heb hier wat overkill. Na het handmatig aanpassen van de stooklijn naar 0,3 zat ik op 36 graden aanvoer.

• Franciesco
@ds23man Tussen een stooklijn van 0.25 en 0.30 zit normaal gesproken een graad of 2 of 3 verschil in Ta.
Hoe weet/wist je nu zeker dat het systeem de Ta toch niet iets verhoogd had maar dat het blijkbaar nog niet voldoende was om 22,5 te halen? En pas bij 0.30 dat het wel voldoende was?
De misschien softwarematig aanwezige limitering waar ik het over had?

En heb je gezien of er verschil in Ta zat toen het systeem nog moest opwarmen van 21,5 naar 22,5 ten opzichte van toen de temp van 22,5 gehaald was en het enkel iets bij stoken of constant houden van de temp was?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heintje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:43:
[...]

Ik had hier al wel gemerkt dat de pomp die voor de VV zit (en de pomp in de mengverdeler: ik weet het: die moet eruit/verdeler vervangen) vaak gewoon doorgaan als de WP buitenunit niets meer doet. Het systeem gebruikt dan (ook) het buffervat is mijn theorie.
Dat is IMHO logisch gedrag ja, de WP zorgt er voor dat de gewenste Ta en dus buffertemperatuur gehaald worden. De CV pomp draait zolang er warmtevraag is vanuit de thermostaat.
Enige is dat je aangeeft dat hij ook draaide toen de kamertemperatuur bereikt was, reden daarvoor weet ik niet zeker, geen bufferregeling meer hier ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 22-12-2022 20:10 ]

• Heintje
ds23man schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:46:
Je hebt 3 standen:

WAR: aanvoertemperatuur en daarmee de binnentemperatuur worden bepaald door de buitentemperatuur. Dat doe je met een stooklijn. Die bepaalt hoe hoog de aanvoer moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Ruimtesensor doet niet mee.

Actief: Is hetzelfde als boven maar is een handigheidje om de stooklijn bij te stellen als de gebruiker een andere wenstemperatuur instelt. Dit is handig als je de stooklijn hebt afgesteld op een ruimtetemperatuur van 20 graden. De gebruiker kan dan de wenstemperatuur op 18 graden zetten en de totale stooklijn gaat dan naar beneden. Ruimtesensor doet niet mee.

Uitgebreid:

Hetzelfde als actief maar dan met een maximaal begrenzing op de ruimtesensor. Als de ruimte boven de wens uitkomt schakelt hij uit. Andersom werkt het niet, als de ruimte kouder is dan de wens gaat de pomp niet harder draaien....

Alles draait om de WAR regeling en de daarbij behorende stooklijn.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Bedankt. Ik denk dat ik het zo snap. Ik draai nu dus WAR met de stand 'inactief'. Stooklijn staat hier nog steeds op 0.15. En het is 19,5 binnen.
Wenstemperatuur is 19. Maar dat is nu dus ook niet actief als ik het goed heb begrepen. Wenstemperatuur gaat pas meedoen in de stand 'actief'.

Het blijft dus netjes 19,5, maar mijn plaatje van vandaag is wel onrustig. NB Dit is het hele huis, niet alleen WP. Kan dit het gevolg zijn van een te lage stooklijn (0,15)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctwly0kn1W0xO6zk4eNjY6qxiQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwRrXVvZirFohguB7PPZkCch.png?f=fotoalbum_large

Gisteren was het dit (stooklijn 0,3):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_E5xfBiGDWxB2zw0fB3l_hz8Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCIIg9Sj9OQdP6EoWQ8OkoHB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Heintje op 22-12-2022 20:25 . Reden: Verkeerde foto geplaatst ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Heintje wenstemperatuur doet altijd mee om de stooklijn te verschuiven. Je ziet iets meer dan 1 start per uur, dus je kan overwegen de minimumtemperatuur hoger te zetten (25 graden ofzo) maar dan wil je wel de boel uitzetten bij te ver verwarmen (dus Kamerbijschakeling Uitgebreid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvXKPtxTpJig3sJHiKMKGY7Wjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFx6EtSNmPXhS7AY1qz1B591.png?f=fotoalbum_large
Inactief = WAR, dus stooklijn verschoven aan de hand van wenstemperatuur. De werkelijk gemeten temperatuur doet niet mee.
Actief = WAR + ruimtecompensatie: als wens = 21 en gemeten = 19, dan wordt de stooklijn van WAR gebruikt alsof wens 23 is. De ruimtesensor doet dus mee in de berekening voor de stooklijn @ds23man
Uitgebreid = Actief + warmtepomp uit als het te warm wordt.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz3KjR1pa3nQ0vGidPrLdmpDyxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tX2NhOtrv9aPZuo5UxORPyPp.png?f=fotoalbum_large
15:30 komt er een half graadje Ta bij omdat dochterlief bij de achterdeur met het buurmeisje aan het kletsen is.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 22-12-2022 21:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:01:
@Heintje wenstemperatuur doet altijd mee om de stooklijn te verschuiven. Je ziet iets meer dan 1 start per uur, dus je kan overwegen de minimumtemperatuur hoger te zetten (25 graden ofzo) maar dan wil je wel de boel uitzetten bij te ver verwarmen (dus Kamerbijschakeling Uitgebreid).
[Afbeelding]
Inactief = WAR, dus stooklijn verschoven aan de hand van wenstemperatuur. De werkelijk gemeten temperatuur doet niet mee.
Actief = WAR + ruimtecompensatie: als wens = 21 en gemeten = 19, dan wordt de stooklijn van WAR gebruikt alsof wens 23 is. De ruimtesensor doet dus mee in de berekening voor de stooklijn @ds23man
Uitgebreid = Actief + warmtepomp uit als het te warm wordt.

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
15:30 komt er een half graadje Ta bij omdat dochterlief bij de achterdeur met het buurmeisje aan het kletsen is.
Veel dank voor alle hulp. Ik voel me weer als 45 jaar geleden bij de eerste wiskundeles...
Het is wel tegennatuurlijk om op 21 te gaan zitten met de wenstemperatuur als ik het op 19 wil houden, maar het is net als bij dat wiskunde: ik snap het niet echt, maar ik doe gewoon het kunstje en kijk wat er gebeurt.
😀
Dus: stooklijn 0,15 houden. Wens op 21. Binnentemp. comp op actief.

In de handleiding van de VRC720 heet het Kamercorrectie, in de VRC720 Binnentemp. comp. 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Heintje op 22-12-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe groter van setpoint hoe hoger temperatuur hij wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heintje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:43:
[...]

Veel dank voor alle hulp. Ik voel me weer als 45 jaar geleden bij de eerste wiskundeles...
Het is wel tegennatuurlijk om op 21 te gaan zitten met de wenstemperatuur als ik het op 19 wil houden, maar het is net als bij dat wiskunde: ik snap het niet echt, maar ik doe gewoon het kunstje en kijk wat er gebeurt.
😀
Dus: stooklijn 0,15 houden. Wens op 21. Binnentemp. comp op actief.

In de handleiding van de VRC720 heet het Kamercorrectie, in de VRC720 Binnentemp. comp. 😅
En dat is gedrag wat ik hier totaal niet zie. Zal morgen de settings nog eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 12:23
PentaClover schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:32:
[...]

De unit heeft een type B aardlek schakelaar nodig volgens het boekje. Dat is een (nogal dure) aardlek schakelaar die ook overweg kan met hoog frequente en DC lekstromen.

Een losse 3-fase type B aardlek en losse 3-fase automaten was goedkoper dan 2 keer een type B 3-fase aardlekautomaat, en ook een stuk makkelijker te vinden.

Ik heb voor de binnen unit en de buiten unit aparte afzekering omdat in de bestelde binnen unit een 3 fase backup heater zit.

Ik heb 2 kWh meters er in gedaan omdat ik graag de binnen unit (met 3-fase backup heater) los wil kunnen meten van de buiten unit.

De 3-fase aardlek automaat in de meterkast zit er om te beschermen tegen een onverlaat die per ongeluk de kabel naar deze kast beschadigd ;)
bedankt voor je antwoord, maar holy crap die type B's zijn duur ja, binnenkort maar eens de handleiding opzoeken om te kijken wat ik allemaal moet halen. Maar als ik pech heb heb ik nog tot september de de tijd :+

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PentaClover schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:32:
[...]

Interessant, het was mij destijds niet opgevallen van die B-type ALS. (Al vraag ik mij dan wel of of een B-type EMAT nou echt veiliger is dan een A-type van Eaton/abb/Schneider, maar dat terzijde)
In de manual staat:
Installeer voor het product, indien dit voor de installatie-
plaats is voorgeschreven, een AC/DC-gevoelige aardlek-
schakelaar type B.

Wanneer dit voorgeschreven is weet ik niet, maar het klinkt dus alsof het niet in elke situatie nodig is, alleen daar waar wellicht verhoogde eisen zijn. Misschien op locaties zoals ziekenhuizen of schepen waar je te maken hebt met andere aardingssystemen.

@Proton_ heeft die manier van sturen ook nog veel zin als je vooral radiatoren (Jaga's met DBE) hebt? Bij mij is ingestelde temperatuur gelijk aan kamertemperatuur, en een stooklijn van 0.6 met bijna alleen radiatoren. Min/max op 28 en 37 zo uit mijn hoofd.
Ik had de stooklijn eerst op 0.55 maar opwarmen ging dan er traag, maar als ik de nachtverlaging op een halve graad hou ipv 1 en de stooklijn naar 0.5 of zelfs lager zet regelt het wellicht zoals jij doet.

Al zal het voor het pendelen niet heel veel uitmaken denk ik, nu springt hij gewoon 1x in het uur een tijdje aan op minimaal vermogen. Met bovenstaande heb ik natuurlijk de kans dat hij gaat pendelen omdat de Ta te ver boven de gewenste uit komt. Anders test ik het van de week gewoon :)

Volgende week even klussen aan het systeem. Dan hoop ik vde 2 pompen uit mijn systeem te halen (naar CV en naar VVW), die hebben 0.0 toegevoegde waarde omdat ik de buffer heb afgekoppeld. Die wil ik tzt als seriebuffer gaan aansluiten. Merk dat parallel weinig nut heeft bij mij, overal staan wat radiatoren open en het is niet dat er enorme variatie in afgifte ontstaat door zoneregeling ofzo. Tegen de tijd dat er radiatoren dicht gaan komt dat gewoon omdat de hele woning op temperatuur is of het zonnetje de boel lekker opwarmt, en dan draait de WP ook al niet of nauwelijks meer.

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Aardlekschakelaars:

https://123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

Formeel moet je een type B gebruiken omdat er een inverter inzit en de kans bestaat dat er een hogere dc lekstroom kan lopen dan 6mA. Dat zou onnodig trippen als gevolg kunnen hebben. Qua veiligheid maakt het niet. Bij mij zit ie op een A type.

Maar pas op!!

Een type AC is wel gevaarlijk omdat de de aardlekschakelaar niet meer kan trippen als er een te hoge dc lekstroom is. Dus even in je meterkast kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
_ferry_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:50:
[...]
Interessant, het was mij destijds niet opgevallen van die B-type ALS. (Al vraag ik mij dan wel of of een B-type EMAT nou echt veiliger is dan een A-type van Eaton/abb/Schneider, maar dat terzijde)
Zolang je geen last hebt van DC lekstromen zal de type A het prima doen, als je wel last hebt van DC lekstromen dan zal ook een goud gerande type A van Eaton/abb/Schneider niet correct functioneren en een type B van EMAT wel.
_ferry_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:50:
[...]
In de manual staat:
Installeer voor het product, indien dit voor de installatie-
plaats is voorgeschreven, een AC/DC-gevoelige aardlek-
schakelaar type B.

Wanneer dit voorgeschreven is weet ik niet, maar het klinkt dus alsof het niet in elke situatie nodig is, alleen daar waar wellicht verhoogde eisen zijn. Misschien op locaties zoals ziekenhuizen of schepen waar je te maken hebt met andere aardingssystemen.
In de manual voor de arotherm split (0020243714_05) die ik begin dit jaar heb bekeken staat het anders verwoord:
Voor de bescherming van personen moeten voor de in-
stallatieplaats voorgeschreven, voor alle stromen gevoe-
lige aardlekschakelaars type B worden gebruikt.
Maar los daarvan samen gevat, de type B gebruik je, omdat de DC lekstromen de werking van een type A schakelaar verstoren.

En zoals @ds23man al melde, met een goede type A loop je hooguit de kans dat de aardlek er onnodig uitgaat en je WP stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik heb nog even mijn instellingen gecheckt.

Ik hier een zeer voorspelbare ruimte die qua gedrag zich herhaalt. Gaat om een dierenverblijf met nauwelijks glas en de deuren zijn altijd dicht

Afgelopen 24 uur:

Regeling uitgebreid
Stooklijn 0,25
Aanvoer min 20 graden en max 40
Wenstemperatuur 22,5 graad
Actuele aanvoer: 29-30 graden

De ruimte blijft constant 21,5 graad behalve als rond een uur of 9 1KW aan warmtelampen aan gaan. Dan zie je in de middag de temperatuur langzaam oplopen naar 22,5 graad en de pomp gaat dan uit en schakelt pas weer in om 20.00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5OcViz2G8CbQmKidQGQ1mdkzGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXxqmCU7UlL6AlN4ZiNXLsre.png?f=fotoalbum_large

Dus de wenstemperatuur laat de pomp niet harder draaien als deze niet gehaald wordt. Want dan zou het in de ochtend 22,5 graden moeten zijn.

Ik heb hem nu op standje actief gezet om te zien wat ie de komende 24 uur doet. Ik zie op dit moment geen echte verandering in de aanvoertemperatuur en vermogen behalve om 7.00 omdat de buitentemperatuur wat gezakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 12:35
Speedfight schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:27:
[...]

Had zelf een Shelly 1PM bij mijn Arotherm 75/6, maar dat ding sprong steeds uit/in de beveiliging ivm te hoge stroomafname. Lijkt me ook niet een fijn idee dat je de Shelly continu hoog vermogen laat verwerken. Nu tevreden met een Shelly EM met klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 21:52
Vraagje aan de experts hier.

Mijn warmtepomp staat nu continu te pendelen tussen uit en minimaal vermogen 400 watt elke 30/40 minuten de laatste uren en dat is echt de bodem van de 75.
Kan hier nog iets winnen dat die bijvoorbeeld wat langer uitblijft door een setting en daarna weer harder moet werken? al die starts kunnen toch niet goed zijn? of ben ik nu een zeikerd en is dit normaal?

Actueel:
wens temperatuur 20 gr
aanvoer 23 gr

Instellingen:
binnentemp.compensatie uitgebreid
Stooklijn 0.2
Min aanvoer 21 gr
max aanvoer 35 gr

[ Voor 11% gewijzigd door FNale op 23-12-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
FNale schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:56:

Mijn warmtepomp staat nu continu te pendelen tussen uit en minimaal vermogen 400 watt elke 30/40 minuten de laatste uren en dat is echt de bodem van de 75.
Kan hier nog iets winnen dat die bijvoorbeeld wat langer uitblijft door een setting en daarna weer harder moet werken? al die starts kunnen toch niet goed zijn? of ben ik nu een zeikerd en is dit normaal?

Actueel:
wens temperatuur 20 gr
aanvoer 23 gr

Instellingen:
Stooklijn 0.2
Min aanvoer 21 gr
max aanvoer 35 gr
Doet ie bij mij ook. Levenduur is (als ik het goed herinner) starts + draaiuren < 100000, dus feitelijk ook prima.

Je kunt natuurlijk het EVU contact gebruiken als je hem met de hand wilt bedienen. Maar dat doe je danmeer voor jezelf, dan voor de pomp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18

Actueel:
wens temperatuur 20 gr
aanvoer 23 gr

Instellingen:
Stooklijn 0.2
Min aanvoer 21 gr
max aanvoer 35 gr
Dan staat je watertemperatuur dus te laag, want je WP kan zijn vermogen niet kwijt. Die minimale watertemperatuur moet dus omhoog. Afhankelijke van je afgiftesysteem moet die naar zeker 25 graden, maar bij de meeste huizen nog wel hoger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Actueel:
wens temperatuur 20 gr
aanvoer 23 gr

Instellingen:
Stooklijn 0.2
Min aanvoer 21 gr
max aanvoer 35 gr
en je zou, afhankelijk hoe snel je woning warmte verlies, nog kunnen werken met tijdsblokken. Bijvoorbeeld uur verwarmen en dan een uur of twee uur een graad lager etc.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Pagina: 1 ... 63 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic