Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:31:
[...]

Als ik het zo lees, best vergelijkbaar, dus zeker inspiratie! Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug vlakbij een bos -hele dorp ligt eigenlijk ín het bos- en daar is het altijd net wat kouder dan de lager gelegen omgeving. Ik heb de stooklijn inmiddels naar 0,4 gezet. Maar nu moet ik er echt even vanaf blijven, anders krijg ik geen goed idee van z’n gedrag… soort puppycursus dit :+
Zet hem maar gewoon op 0,3. Anders smoor je straks de tent uit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:54
Met kamerbijschakeling op uitgebreid stop de wp vanzelf als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:22
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:48:
Met kamerbijschakeling op uitgebreid stop de wp vanzelf als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is.
Ik moet sowieso nog even nagaan hoe die kamerbijschakeling is ingesteld bij mij. De stooklijn is leidend, zoveel heb ik meegekregen. Maar ik zie de WP nu wel een drietal keer sinds vanochtend 08:30 een terugval naar 30W maken. Dat lijkt me stand-by, dus de compressor is daar denk ik afgeslagen. Hij start dan echter wel binnen enkele minuten weer op, richting de 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:48:
Klopt, maar het is eerst makkelijker om die niet aan te zetten om eerst de benodigde stooklijn te behalen of je zet de wenstemperatuur een stuk hoger dan je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWDKQNuWr163A_G9EHXpfuK7CNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzZjGYPdcEdvtYjdE8OMpywP.png?f=fotoalbum_large

Dit zie ik nu. Steeds een klein uurtje aan en dan even uit. Wat leiden jullie daaruit af? Ik had eigenlijk verwacht dat hij nog verder terug zou zakken in vermogen (maar weet het minimum zo niet) ipv “steeds” stop-start te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:13:
[Afbeelding]

Dit zie ik nu. Steeds een klein uurtje aan en dan even uit. Wat leiden jullie daaruit af? Ik had eigenlijk verwacht dat hij nog verder terug zou zakken in vermogen (maar weet het minimum zo niet) ipv “steeds” stop-start te doen.
Is dit alleen de WP, of ook de koelkast etc erbij?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heintje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:19:
[...]

Is dit alleen de WP, of ook de koelkast etc erbij?
Dit is alleen de warmtepomp. kWh-meter op de groep geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarschijnlijk kamertemperatuur bereikt en dan dus uit, want 400 is waarschijnlijk het minimale vermogen?

Hier is de boel ook op temperatuur en dan springt hij elk uur een tijdje aan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APJg6L9HxW-x1PmKLQW5Eih9Zb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bg686XnDxGW7iKbyFg6ol5nO.png?f=fotoalbum_large
Voor de 75/6 is die +/-600W het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gramser kan pendelen zijn, het is buiten (bij mij) zo'n 10 graden wat dus voor een 76/6 of 65/6 een minimaal thermisch vermogen van circa 3,5 kW betekent bij 575W elektrisch. Voor jouw 55/6 zou dat met dezelfde COP6 op circa 2,4 kW uitkomen, wat al teveel kan zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
Proton_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
@Gramser kan pendelen zijn, het is buiten (bij mij) zo'n 10 graden wat dus voor een 76/6 of 65/6 een minimaal thermisch vermogen van circa 3,5 kW betekent bij 575W elektrisch. Voor jouw 55/6 zou dat met dezelfde COP6 op circa 2,4 kW uitkomen, wat al teveel kan zijn.
Maar pendelen is meer dat de WP het vermogen niet kwijt kan, volgens mij kan Gramser dat wel maar bereikt de woning 'gewoon' weer vlotjes de gevraagde temperatuur.

Ieder een een start kan volgens de Vaillant cijfers.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kees_frl dat kan inderdaad ook, dat zou je in hetzelfde plaatje voor de temperatuur kunnen zien. Het lijkt me wel onwaarschijnlijk want dan zou in een kwartiertje de temperatuur weer 3/16 graad gezakt zijn.
Pendelen is niet altijd een probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:27
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:13:
[Afbeelding]

ik heb precies zo'n grafiek en dan heb ik nog niet de wenstemperatuur bereikt (die ik express wat hoger heb staan). Door toch weer met de stooklijn te spelen en 0,05 hoger te zetten en daarmee een hogere Ta afdwing gaat ie langere runs maken bij mij terwijl ie nog steeds rustig draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben er inmiddels wel achter dat dit het minimum is wat-ie kan draaien. Het lijkt inderdaad wel op de grafiek van @_ferry_ maar eigenlijk is het nog te vroeg er iets zinnigs over te zeggen. Hij draait net 24 uur… :+ Gewoon maar even afwachten en aankijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:54:
Ik ben er inmiddels wel achter dat dit het minimum is wat-ie kan draaien. Het lijkt inderdaad wel op de grafiek van @_ferry_ maar eigenlijk is het nog te vroeg er iets zinnigs over te zeggen. Hij draait net 24 uur… :+ Gewoon maar even afwachten en aankijken dus.
Hij kan dus eigenlijk zijn warmte niet goed kwijt denk ik, dit omdat het buiten ook vrij warm is en dus weinig afkoeling is. Door die Ta te verhogen forceer je het als het ware weer opnieuw.

[ Voor 6% gewijzigd door maharens op 20-12-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Misschien heb je gelijk, misschien niet… ik kan in ieder geval niet de stooklijn met maar 0,05 verhogen, alleen in stappen van 0,5 (maar misschien bedoelde je dat ook). Hoe dan ook, dit lijkt me (nog) niet zorgelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:00:
Misschien heb je gelijk, misschien niet… ik kan in ieder geval niet de stooklijn met maar 0,05 verhogen, alleen in stappen van 0,5 (maar misschien bedoelde je dat ook). Hoe dan ook, dit lijkt me (nog) niet zorgelijk.
Van 0,25 naar 0,30 bijvoorbeeld is volgens mij 0,05 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser: de stooklijn zou je juist wel met stapjes van 0.05 moeten kunnen verhogen (of verlagen). 0.5 zou wel heeeeel grof zijn ;)

Komt je ruimtetemp al in de buurt van hetgeen je ingesteld hebt?

PS: de Ta wordt behalve door de stooklijn ook door de ingestelde ruimtetemp bepaald. Zie screenshot/VRC720 handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtUOtkDual_rVJZm1qvaaQzAmVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJGTmG8bCxF9HoGIAhvw8dyd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
maharens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:04:
[...]

Van 0,25 naar 0,30 bijvoorbeeld is volgens mij 0,05 :)
Hahaha my bad, ik ben nog steeds niet wakker geloof ik. Natuurlijk is dat 0,05 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:06:
@Gramser: de stooklijn zou je juist wel met stapjes van 0.05 moeten kunnen verhogen (of verlagen). 0.5 zou wel heeeeel grof zijn ;)

Komt je ruimtetemp al in de buurt van hetgeen je ingesteld hebt?

PS: de Ta wordt behalve door de stooklijn ook door de ingestelde ruimtetemp bepaald. Zie screenshot/VRC720 handleiding.

[Afbeelding]
Die grafieken staan ook exact zo in de AWB-handleiding. Ruimtetemperatuur is behaald, inderdaad. Ik neem aan dat hij dat nu zo wil houden en dus af en toe uitgaat omdat het minimumvermogen nog teveel zou zijn. Wenstemperatuur (en nu dus ook behaalde temperatuur) is 19 graden. Mogelijk vinden we dat nog te warm zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:07:
[...]

Hahaha my bad, ik ben nog steeds niet wakker geloof ik. Natuurlijk is dat 0,05 |:(
ik heb hem ook nog niet zo heel erg lang en steeds als ik denk dat ik weet wat de beste instelling is blijkt het toch weer anders te liggen. Zodoende blijf je experimenteren met wenstemperatuur, stooklijn en ook bedrijfstijden.

Ik denk dat er voor meerdere weertypen verschillende instellingen zijn. Dus met die kou van vorige week pak ik de instelling manueel, dus hele dag aan. Nu ga ik weer naar bedrijfstijden, dus bepaalde tijden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
maharens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:10:
[...]

ik heb hem ook nog niet zo heel erg lang en steeds als ik denk dat ik weet wat de beste instelling is blijkt het toch weer anders te liggen. Zodoende blijf je experimenteren met wenstemperatuur, stooklijn en ook bedrijfstijden.

Ik denk dat er voor meerdere weertypen verschillende instellingen zijn. Dus met die kou van vorige week pak ik de instelling manueel, dus hele dag aan. Nu ga ik weer naar bedrijfstijden, dus bepaalde tijden uit.
Ja, daar kan ik natuurlijk ook nog mee spelen. Hij staat nu op manueel, hele dag aan. Maar ik moet even kijken dat ik mezelf niet gek maak, ik ben al supertevreden zo. Als er nou nog even een zonnetje bij komt, doen de zonnepanelen ook nog wat nuttigs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:10:
[...]

Die grafieken staan ook exact zo in de AWB-handleiding. Ruimtetemperatuur is behaald, inderdaad. Ik neem aan dat hij dat nu zo wil houden en dus af en toe uitgaat omdat het minimumvermogen nog teveel zou zijn. Wenstemperatuur (en nu dus ook behaalde temperatuur) is 19 graden. Mogelijk vinden we dat nog te warm zelfs.
Als de ruimtetemp reeds behaald is en vervolgens gaat (met de huidige buitentemperaturen) de wp vlot na elkaar uit en weer aan, dan zou het me niet verbazen dat de kamerbijschakeling niet op "Uitgebreid" staat. Als je de kamerbijschakeling wel op "Uitgebreid" zet, dan wordt er een hysteresis toegepast om het systeem uit en weer aan te zetten:
uitzetten van de wp bij actuele kamertemperatuur > ingestelde kamertemperatuur + 2/16 K
aanzetten van de wp bij actuele kamertemperatuur < ingestelde kamertemperatuur + 3/16 K

Dan zou ik verwachten dat de wp langere tijd uitblijft en ook efficienter werkt want langere runs.

Aan jou de keuze uiteraard, maar je zou iig de instelling eens kunnen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Zo ziet het er b.v. bij mij vandaag uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/josxr6O58k8xIMhAkm22Jy3H3Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09YiBmzFLr8cUeuQ6gJ3pGrC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@maharens @Gramser in plaats van de hele stooklijn verhogen, kan je beter overwegen het te accepteren (1 start per uur is niet echt zorgwekkend) of de minimumtemperatuur hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
bensss schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:17:

op 2 oktober bij Warmteservice een Arotherm Plus 55/6 besteld.

Nu had ik verwacht dat levering ergens in het voorjaar zou plaatsvinden maar ik werd gisteren gebeld dat ze hem willen bezorgen!!! :o Dat is dus flink eerder dan gedacht, en ook de VWZ AI wordt meegeleverd.
Hier liggen al 7 maanden een VZW AI, VRC 720/2 en VR 32B te wachten op een 125/6. Eind April besteld en nog totaal geen zicht op levering.. :'(

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Proton_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:28:
@maharens @Gramser in plaats van de hele stooklijn verhogen, kan je beter overwegen het te accepteren (1 start per uur is niet echt zorgwekkend) of de minimumtemperatuur hoger te zetten.
Ik focus me wellicht teveel op mooie lange runs, klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:23:
[...]

Als de ruimtetemp reeds behaald is en vervolgens gaat (met de huidige buitentemperaturen) de wp vlot na elkaar uit en weer aan, dan zou het me niet verbazen dat de kamerbijschakeling niet op "Uitgebreid" staat. Als je de kamerbijschakeling wel op "Uitgebreid" zet, dan wordt er een hysteresis toegepast om het systeem uit en weer aan te zetten:
uitzetten van de wp bij actuele kamertemperatuur > ingestelde kamertemperatuur + 2/16 K
aanzetten van de wp bij actuele kamertemperatuur < ingestelde kamertemperatuur + 3/16 K

Dan zou ik verwachten dat de wp langere tijd uitblijft en ook efficienter werkt want langere runs.

Nu je dit zo aangeeft, denk ik dat de kamerbijschakeling inderdaad niet op uitgebreid staat. Reden dat ik dat denk: de houtkachel moet een keertje aan kunnen zonder dat de WP meteen reageert op de kamerthermostaat. Dan blijft de rest van de vloer ook gewoon op temperatuur. Maar, wat @Proton_ zegt, ik ga nunog even niks aanpassen. Eerst kijken wat-ie vanavond en vannacht weer gaat doen.

@Proton_ met minimum temperatuur hoger zetten bedoel je de minimum aanvoertemperatuur neem ik aan? Niet de wenstemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Pr8chtig schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:30:
[...]

Hier liggen al 7 maanden een VZW AI, VRC 720/2 en VR 32B te wachten op een 125/6. Eind April besteld en nog totaal geen zicht op levering.. :'(
Dat zou toch niet meer lang kunnen duren... ik bestelde ook rond die tijd. Maar ik ben wel geëindigd met een AWB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Mijn 125 staat hier al weer een week of twee in de schuur, begin mei besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:58:
[...]
@Proton_ met minimum temperatuur hoger zetten bedoel je de minimum aanvoertemperatuur neem ik aan? Niet de wenstemperatuur?
Inderdaad, minimum Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kan ik nog wel eens naar kijken. Volgens mij staat die nu op 15 maar dat kan denk ik rustig naar 20-25.

Wordt vervolgd, I like this game...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
@Pr8chtig Hoor net van een vriend dat zijn 125/6 deze week wordt geleverd. Is ook ongeveer rond die tijd besteld. Wie weet.....

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nilvo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:47:
[...]

Bij Comwo zijn de units nu op voorraad.
https://www.comwo.nl/nl/2...tm_campaign=stockreminder

Bij Comwo kan je een melding aanmaken als een onderdeel op voorraad is. Heb hier mijn vwz AI plus vandaan gehaald en die draait sinds vanmorgen.

Onze warmtevraag was een beetje hoger dan het dauwpunt buiten aankon. De WP heeft dus een tijdje staan werken als wolkenmaker _/-\o_
Dank voor de tip! Heb hem ook meteen besteld en vervolgens contact opgenomen met Wasco om hem daar te annuleren.
Vervolgens Wasco meteen gevraagd hoe het stond met de VWL 55/6 levering (order geplaatst op 2 nov 2022), nu lijkt hij al binnen te zijn en zou ik hem deze week al in huis kunnen verwachten. Ben benieuwd!
Dat zou wel een heel stuk sneller zijn dan de 12 tot 16 maanden die werden aangegeven.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Speedfight schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:37:
[...]

Dank voor de tip! Heb hem ook meteen besteld en vervolgens contact opgenomen met Wasco om hem daar te annuleren.
Vervolgens Wasco meteen gevraagd hoe het stond met de VWL 55/6 levering (order geplaatst op 2 nov 2022), nu lijkt hij al binnen te zijn en zou ik hem deze week al in huis kunnen verwachten. Ben benieuwd!
Dat zou wel een heel stuk sneller zijn dan de 12 tot 16 maanden die werden aangegeven.
Ik heb de indruk dat Vaillant de productie behoorlijk heeft weten op te schroeven en de achterstanden rap aan het inlopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
Denyo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:39:
@Pr8chtig Hoor net van een vriend dat zijn 125/6 deze week wordt geleverd. Is ook ongeveer rond die tijd besteld. Wie weet.....
Ik hoop snel iets te horen, maar leverancier liet een paar dagen geleden nog weten geen enkele indicatie van levertijd te hebben..

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:44:
[...]

Ik heb de indruk dat Vaillant de productie behoorlijk heeft weten op te schroeven en de achterstanden rap aan het inlopen zijn.
Hopelijk lijdt de kwaliteit er niet onder, gezien de verhalen de laatste pagina's over defecte sensoren of verwarmingsmatje dat ontbreekt, resets die nodig zijn?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Speedfight schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:23:
[...]

Hopelijk lijdt de kwaliteit er niet onder, gezien de verhalen de laatste pagina's over defecte sensoren of verwarmingsmatje dat ontbreekt, resets die nodig zijn?
Heb net de 55 uitgepakt, de instructiestickers op de bovenzijde zijn scheef geplakt en er zitten luchtbellen onder. :+ :+ :+ Zit nu wel een handleiding bij die ook de 105 en 125 behandelen. Staat in dat je 105/125 met 6 moet tillen met slechts 4 til lussen. 8)7 8)7 De 75 met vier man, met mijn zaterdaghulp met zijn tweetjes op de plek geprakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
Speedfight schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:23:
[...]

De bodemverwarming is hier inmiddels weer terecht, was verdwenen onder een dikke laag ijs 8)7. Maar hier lijkt de condensafvoer ook te bevriezen omdat het thermolint er niet goed inzit. Dus als dat weer aangepast is dan hebben mogelijk geen ijsbaan meer in de kast. En installateur checked dan of de bodemverwarming überhaupt werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:28:
[...]

De 75 met vier man, met mijn zaterdaghulp met zijn tweetjes op de plek geprakt.
Als je als 2e man zorgt dat je niet aan de compressor kant staat kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het heel goed gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Marnix17 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:47:
[...]

Als je als 2e man zorgt dat je niet aan de compressor kant staat kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het heel goed gaat :P
Wat denk je wat ik gedaan heb? :+ :+ Jongetje werkt bij de plantsoenendienst en raust een paardenstal in 15 minuten leeg. De 125 gaat een ander verhaal worden gezien de hoogte en gewicht.

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 20-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 19:13
Misschien interessant idee voor anderen? Ik heb het EVU kontakt van de VWZ AI+ gebruikt om tijdens “dure” uren de WP te pauzeren. Ik doe dat ca. 5 uur per dag eigenlijk zonder noemenswaardig comfort verlies. Ik heb een uurcontract bij Tibber. Vandaar. Uiteraard gaat de WP wel flink aan de slag na 3 uur uit gestaan te hebben, maar dat is dan wel tegen een flink lager tarief. Alles gestuurd via Home Assistant. Zie grafiek (daar zie je ook de ontdooicyclus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAj5KFV425J_yDW6HPMwM-IcLyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVo1C5EFGYTc29w9zglMJBrE.png?f=fotoalbum_large

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:56:
[...]

Wat denk je wat ik gedaan heb? :+ :+ Jongetje werkt bij de plantsoenendienst en raust een paardenstal in 15 minuten leeg. De 125 gaat een ander verhaal worden gezien de hoogte en gewicht.
Bij mij met twee man de 125/6 op zijn plek gezet door de tuin.
Wel met twee van die zware archiefkastdragers met flinke wielen.
En multiplex platen om over te rijden. Zelfs nog een lichte helling overwonnen :)

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
Snyper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:37:
[...]

Bij mij met twee man de 125/6 op zijn plek gezet door de tuin.
Wel met twee van die zware archiefkastdragers met flinke wielen.
En multiplex platen om over te rijden. Zelfs nog een lichte helling overwonnen :)
Wat zijn archiefkastdragers?

https://www.google.com/se...&rlz=1C1GCEU_enNL911NL911

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hondje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GALjRp8oAQ9CqIsGH0tKaDmAEHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WznIQj1Co0xvyYJ93f0dv7ko.jpg?f=fotoalbum_large

Staat inderdaad uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:28:
[...]
Heb net de 55 uitgepakt, de instructiestickers op de bovenzijde zijn scheef geplakt en er zitten luchtbellen onder. :+ :+ :+ Zit nu wel een handleiding bij die ook de 105 en 125 behandelen. Staat in dat je 105/125 met 6 moet tillen met slechts 4 til lussen. 8)7 8)7 De 75 met vier man, met mijn zaterdaghulp met zijn tweetjes op de plek geprakt.
Hmm, ik zou de 125/6 ook met twee man doen (waarvan eentje in een verreiker/heftruck/minigraver).
Die zes man lijken me een kantoorbedenksel of arbodingetje. Met wat steigerbuizen door de lussen misschien? Anders is hij nog topzwaar ook.

De 65/6 ging prima met m'n broer, dat was maar 2 meter.
Overigens zijn luchtbellen en een scheve bovenste sticker niet zo erg, die gaat er toch af, maar mijn scheve typeplaatsticker jeukt wel bij mijn OCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mag ik hier nog even op doorvragen? Wil ik hier langere runs mee maken, dan zal ik een minTa moeten instellen die boven de bij de stooklijn horende minTa ligt, nietwaar? Of snap ik ‘m niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19
Proton_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:53:
[...]

Hmm, ik zou de 125/6 ook met twee man doen (waarvan eentje in een verreiker/heftruck/minigraver).
Die zes man lijken me een kantoorbedenksel of arbodingetje. Met wat steigerbuizen door de lussen misschien? Anders is hij nog topzwaar ook.
Hier de 105 met 6 man neergezet. We moesten over een heggetje heen en een kraan, lift of minigraver was mij te duur. Vooral ook omdat hij 2 m achter de heg staat en er alleen modderige aarde lag. Een kraantje met voldoende reikwijdte wordt dan snel groter.
Met 4 man was dat niet gelukt durf ik met zekerheid te zeggen. Het zwaartepunt ligt hoog en het is gewoon lomp. En zeker met het overstappen over de heg is dat lastig.

Als je hem op hondjes kan zetten dan kan het wel met 2, maar dan is het meer een statische last om even op te tillen. Dat is anders dan lopen en balanceren.

Bij ons werden gewoon 6 lussen meegeleverd. Wel 4 montagepunten, maar door de juiste mensen bij elkaar te zetten is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
Snyper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:33:
Misschien interessant idee voor anderen? Ik heb het EVU kontakt van de VWZ AI+ gebruikt om tijdens “dure” uren de WP te pauzeren. Ik doe dat ca. 5 uur per dag eigenlijk zonder noemenswaardig comfort verlies. Ik heb een uurcontract bij Tibber. Vandaar. Uiteraard gaat de WP wel flink aan de slag na 3 uur uit gestaan te hebben, maar dat is dan wel tegen een flink lager tarief. Alles gestuurd via Home Assistant. Zie grafiek (daar zie je ook de ontdooicyclus).
[Afbeelding]
Dat ziet eruit als een leuke inventieve oplossing! Wij hebben zelf geen dynamisch contract, maar mag ik vragen hoeveel het scheelt in de tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:01:
[...]

Mag ik hier nog even op doorvragen? Wil ik hier langere runs mee maken, dan zal ik een minTa moeten instellen die boven de bij de stooklijn horende minTa ligt, nietwaar? Of snap ik ‘m niet?
Jij snapt 'm.
En daar hoort dus ook ruimtecompensatie uitgebreid bij, anders wordt het te warm in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Top! Dan ga ik die even in gedachten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:33:
Top! Dan ga ik die even in gedachten houden!
Maar die aanvoertemperatuur wijzigt toch mee met de gevoelde buitentemperatuur? Of staat die 'vast' adhv de gekozen stooklijn?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Je stooklijn is afhankelijk van de buitentemperatuur (sensor). In de stand actief gooit ie er een correctie overheen aan de hand van de ingestelde kamertemperatuur, dat is makkelijk want de stooklijn past zich aan de ingestelde temperatuur. Dus als je de thermostaat bijstelt naar beneden gaat je hele stooklijn naar beneden en vica versa. In standje uitgebreid komt daar nog eens een limiet overheen die de pomp uitschakelt als je de wenstemperatuur overschrijdt. Lastige is alleen dat je (volgens mij) in die stand ook je stooklijn omhoog trekt.
Je krijgt dan te maken met 2 regellussen die het onduidelijk maken welke waarvoor verantwoordelijk is.

Vandaar dat het handig is om bij de basis te beginnen: regeling op actief en je basis stooklijn bepalen waar je de gewenste temperatuur in huis onder verschillende buitentemperaturen kan handhaven. Bijvoorbeeld bij 20 graden binnen, en als je op stooklijn 0,2 uitkomt zou je hem daarna op 0,25 kunnen zetten en de thermostaat op 20 graden wens. Dan heb je wat speelruimte naar boven en beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
@ds23man
Lastige is alleen dat je (volgens mij) in die stand ook je stooklijn omhoog trekt.
Je krijgt dan te maken met 2 regellussen die het onduidelijk maken welke waarvoor verantwoordelijk is.
Zover ik weet wordt de stooklijn niet omhoog getrokken als je adaptieve stooklijn uitschakelt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:38:
@ds23man

[...]

Zover ik weet wordt de stooklijn niet omhoog getrokken als je adaptieve stooklijn uitschakelt.
Niet twee dingen door elkaar halen, de adaptieve stooklijn kan je alleen activeren in de VWZ en moet je verre van blijven, werkt niet in ons klimaat.

Waar ik het over heb is de instelling in de VRC.: ruimtecorrectie actief of uitgebreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man de adaptieve stooklijn kun je ook in de VRC720 (de)activeren.
Volgens de handleiding zal bij kamerbijschakeling op actief of uitgebreid de aanvoertemperatuur aangepast worden aan de actuele kamertemperatuur. Ik denk dat hiermee bijvoorbeeld bedoeld wordt dat de Ta niet onnodig hoog gezet wordt volgens de stooklijn als de kamertemperatuur toch al bijna bereikt is. Dit laatste denk ik pas ook gezien te hebben toen het zo koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:42:
[...]

Niet twee dingen door elkaar halen, de adaptieve stooklijn kan je alleen activeren in de VWZ en moet je verre van blijven, werkt niet in ons klimaat.

Waar ik het over heb is de instelling in de VRC.: ruimtecorrectie actief of uitgebreid.
Ok.
- Hij staat nu op actief ipv uitgebreid (waar de VRC720 vanaf augustus op stond).
-Thermostaat op 19.
-Stooklijn 0.40 (of nog lager? Houten huis, vrijstaand, geen vloerisolatie).
-Minimale aanvoer: 28 graden (= gokje).

En nu afwachten wat er gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
Nilvo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:10:
[...]

Dat ziet eruit als een leuke inventieve oplossing! Wij hebben zelf geen dynamisch contract, maar mag ik vragen hoeveel het scheelt in de tarieven?
Op sommige dagen (rond ca. 10:30 en 20:00) 65 cent per kWh en 2 uur later 30 cent. Scheelt behoorlijk.
Zeker wanneer je de EV opladen en wasmachine in weekend low tarief doet.
Vandaag tarief verloop uit mijn Home Assistant (meestal wel iets dergelijks):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m3WV8kLUuZHS00qjXHlo_EC8zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIOUN4EPEUtHmG0AEtfKD95M.jpg?f=fotoalbum_large

Voor geinteresseerden in uurtarief contract:
Als deze link gebruikt om bij Tibber aan te melden, krijgt u een waardebon van 50 € (en ik ook) om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/c8593s0z

SJoepie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:00:
@ds23man de adaptieve stooklijn kun je ook in de VRC720 (de)activeren.
Volgens de handleiding zal bij kamerbijschakeling op actief of uitgebreid de aanvoertemperatuur aangepast worden aan de actuele kamertemperatuur. Ik denk dat hiermee bijvoorbeeld bedoeld wordt dat de Ta niet onnodig hoog gezet wordt volgens de stooklijn als de kamertemperatuur toch al bijna bereikt is. Dit laatste denk ik pas ook gezien te hebben toen het zo koud was.
De algehele verwarring: adaptief of actief. De eerste kan alleen op installateurs niveau op de VWZ ingesteld worden. Die regeling is leuk in een klimaat zonder snelle temperatuurswisselingen. De term actief slaat alleen op de instelling van de VRC, ik stel stooklijn 0,2 in als voorbeeld en dat zou bij een ingestelde temp op de thermostaat van een 20 graden een Ta van 25 graden zijn. Stel ik de thermostaat op 19 graden in dan wordt dat 24 graden en bij 21 graden 26 ( puur fictieve getallen). Daar zit geen regeling in op de buitentemperatuur na. Als je de stooklijn goed hebt maakt het niet meer uit of je de thermostaat op 15 of 25 graden zet. De grap is dat als je de VRC op uitgebreid zet de wenstemperatuur de max temperatuur is geworden(plus de correctie op de stooklijn). Dus op standje 20 graden is boven de 20 graden ruimtetemp pomp uit. Dus komt er een extra regeling overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@ds23man heeft in elk geval z’n zin; iom de installateur de stooklijn even naar 0,3 gezet en weer een dagje aankijken. Benieuwd wat het doet met de ruimtetemperatuur. Wenstemperatuur staat nog op 19 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man : Geen verwarring wat mij betreft hoor :)
De adaptieve stooklijn is ook op de VRC720 te (de)activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cff2-hB_VS5S61I6QdrO3a0xzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksZ9vjGLhs6JwxWXkDguDR7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
Deze dus (heet kennelijk een kasthefrolset;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kShGYyhz57L04y0lfjY-3LhLdiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1pJXRDpwBxij8wkox7pPStWG.jpg?f=user_large

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:24:
@ds23man : Geen verwarring wat mij betreft hoor :)
De adaptieve stooklijn is ook op de VRC720 te (de)activeren.

[Afbeelding]
Waar heb die gevonden in de spelonken van Vaillant? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Snyper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]
Heel leuk, maar nutteloos als je de pomp nog eens 40cm moet optillen om hem op zijn sokkel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:30:
[...]

Heel leuk, maar nutteloos als je de pomp nog eens 40cm moet optillen om hem op zijn sokkel te krijgen.
Verrek, er zit een takeltje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:28:
[...]

Waar heb die gevonden in de spelonken van Vaillant? :+
MENU→ INSTELLINGEN→ Installateurniveau→ Installatieconfiguratie→ Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
Zit ook in de vrc700

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
En inmiddels heeft Comwo ook geen VWZ AI Plus meer op voorraad.
Zijn ze toevallig allemaal bij onze forum leden beland?? Denk het wel. 😀

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Pr8chtig schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:30:
[...]

Bizar dat je al zo lang wacht en ik de unit na 2 1/2 maand in huis heb. Maar ik geloof ook nog niet helemaal dat de 55/6 echt geleverd wordt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Denyo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:52:
En inmiddels heeft Comwo ook geen VWZ AI Plus meer op voorraad.
Zijn ze toevallig allemaal bij onze forum leden beland?? Denk het wel. 😀
Weet het wel zeker! Hier de verzendbevestiging al binnengekregen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Is er iemand in de omgeving Ede die een 55/6 heeft staan waar wij samen met onze kritische buren mogen luisteren? Ze geven aan dat ze erg gevoelig zijn voor geluid.

De voorziene plek is een 5 tal meters van de gevel (met een muurtje achter de WP) met uitblaas van muurtje en gevel af de tuin in. Dus het liefste luisteren we naar een vergelijkbare machine en opstelling.

We hebben hele fijne buren dus we willen ze het liefste geruststellen en zorgen dat de plaatsing de minst mogelijke overlast veroorzaakt. Een luistersessie zou ons en onze buren helpen om een stap verder te komen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
bensss schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:56:
[...]

Bizar dat je al zo lang wacht en ik de unit na 2 1/2 maand in huis heb. Maar ik geloof ook nog niet helemaal dat de 55/6 echt geleverd wordt.
wacht ook al vanaf mei op een 75/6 :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 08:23
bensss schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:09:
Is er iemand in de omgeving Ede die een 55/6 heeft staan waar wij samen met onze kritische buren mogen luisteren? Ze geven aan dat ze erg gevoelig zijn voor geluid.

De voorziene plek is een 5 tal meters van de gevel (met een muurtje achter de WP) met uitblaas van muurtje en gevel af de tuin in. Dus het liefste luisteren we naar een vergelijkbare machine en opstelling.

We hebben hele fijne buren dus we willen ze het liefste geruststellen en zorgen dat de plaatsing de minst mogelijke overlast veroorzaakt. Een luistersessie zou ons en onze buren helpen om een stap verder te komen.
mijn buurman heeft de 55/6, ik heb de 75/6.. beide te beluisteren in Apeldoorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Chupachups schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:31:
[...]

mijn buurman heeft de 55/6, ik heb de 75/6.. beide te beluisteren in Apeldoorn.
Dank! Ik stuur je een PB!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:30:
[...]

Nee ging prima, omhoog draaien, erboven rijden en laten zakken. Probleemloos.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Snyper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]
Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt om ‘m heel makkelijk te positioneren! Mijn installateur leverde ‘m daarop af. Grappig, dat heeft dus ook een naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser

Ik zit omgeving driebergen - je bent welkom. Voor een goede test moet het eigenlijk weer even wat kouder worden, hij draait nu op minimaal vermogen. PM maar als je interesse hebt.

Edit: oh je bent wrslk al geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Ik heb een 75/6 en woon in Ede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:59:
[...]

Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt om ‘m heel makkelijk te positioneren! Mijn installateur leverde ‘m daarop af. Grappig, dat heeft dus ook een naam.
Verdomd handig. Jammer dat de verhuurders dat niet in hun assortiment hebben. :(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:56
In deze video wordt wel veel issues duidelijk uitgelegd die hier ook vaak voorkomen.
Zeker bij de afvoer van condenswater van de buitenunit.
Misschien al gedeeld hier.
Dus vandaar dat ik hem even neerzet:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
AJA schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:06:
[...]

Ik heb een 75/6 en woon in Ede.
Geweldig! Ik stuur je even een PB. Aanbod van @Chupachups en @Gramser was al heel fijn maar Ede is voor ons toch een stuk makkelijker.

Mooi zo'n community waar we verder mee komen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
@bensss sta er wel even bij stil dat bij de huidige omstandigheden de unit op het laagste vermogen draait en amper hoorbaar is. Vanaf een etmaaltemperatuur ongeveer onder de nul is dat een ander verhaal. Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Nog even over condensafvoeren. Ik gebruik zelf dit:

https://www.wildkamp.nl/p...ing-65-mm-l-25-m/15184027

Ik heb een 70mm grondboor en heb de pijp 1,5 meter de grond in, werkt perfect zelfs op de klei hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Flail schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:26:
@bensss sta er wel even bij stil dat bij de huidige omstandigheden de unit op het laagste vermogen draait en amper hoorbaar is. Vanaf een etmaaltemperatuur ongeveer onder de nul is dat een ander verhaal. Succes :)
Dank voor de heads up, idd. Het zijn nu wel hoge temperaturen. Misschien nog even wachten op temperaturen rond een graad of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
scifoflux schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:52:
In deze video wordt wel veel issues duidelijk uitgelegd die hier ook vaak voorkomen.
Zeker bij de afvoer van condenswater van de buitenunit.
Misschien al gedeeld hier.
Dus vandaar dat ik hem even neerzet:
[YouTube: How to install a heat pump that works in all weather]
Ik kende deze nog niet, leuk om te zien. Ook geinig dat zij de condensafvoer weer afdekken en gaten in de buis boren, dat zou volgens de handleiding allemaal niet nodig moeten zijn. Maar ik herken wel een hoop dingen zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ondertussen spelen we hier verder. Met binnencompensatie uit en een stooklijn van 0,3 was de temperatuur een halve graad gezakt, naar 18,5 graden. Wenstemperatuur staat op 19. We gaan nu kijken wat de unit doet als de binnencompensatie op "actief" (maar nog niet "uitgebreid", de unit hoeft niet uit te schakelen) staat, met een stooklijn van 0,4. Ik heb continu overleg met de installateur, hij krijgt de screenshots van de kWh-meter, vindt-ie superhandig. We zijn al erg tevreden met de runs die hij maakt, ik had zelf ook niet verwacht dat het nu al finetunen zou zijn.

Ik vermoed dat de sweet spot wel uit zal komen tussen de 0,3 en 0,4. En dan moet ik met de huisgenoten nog even overleggen wat zij een fijne temperatuur vinden. Mogelijk ligt die lager dan 19 graden, dan kan de stooklijn wel naar 0,3 wat mij betreft.

Maar ik ben er echt blij mee. Ik stop er 10 kWh in gedurende 24 uur en het huis is warmer -en stabieler- dan met de gasketel.En de aanpassingen die ik doe zie ik ook meteen terug, het heeft een effect, en dat was bij de CV-ketel echt lang niet altijd merkbaar. Super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Als je hem op actief gaat zetten zal je stooklijn iets lager worden omdat je de wens op 19 graden hebt staan, als je die op 20 graden zet blijft ie gelijk.

Hier een duidelijk voorbeeldje van de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45ojOI_qSRLRGAi5F6i90f97_Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wKYarOv4Ljd8nVbA9twhFJlV.png?f=fotoalbum_large

Ik draai op uitgebreid met de wens op 22,5 graad. Mijn stooklijn staat op 0,25 en hou de temperatuur gemiddeld op 21,5-22 graden. Je ziet in de grafiek dat de pomp met deze temperaturen op zijn laagste modulatie draait. Om 17.00 zie je dat de VRC ingrijpt omdat het te warm wordt en de pomp stopt.
Daardoor draait mijn pomp met de laagst mogelijke Ta met zo lang mogelijke runs.
Het enige is dat mijn buitensensor bij vorst te weinig aangeeft vanwege zijn positie. Dat corrigeer ik dan door de stooklijn op 0,3 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@ds23man Ja snap ik, de stooklijn gaat eigenlijk altijd uit van 20 graden en verschuift zodra je de wenstemperatuur actief betrekt. Stooklijn schuift omlaag bij een lagere wenstemp, en omhoog bij een hogere. Mogelijk gaan we de binnencompensatie op "uitgebreid", maar als ik de houtkachel dan een keer aan heb, schakelt-ie uit. Dat hoeft nog niet wat mij betreft.

Die grafiek is van jouw 75/6 toch? Mijn minimum ligt wat lager, is een 55/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
@Gramser

Dit is inderdaad de 75.

Waar jij tegenaan gaat lopen is het bekende open haard syndroom. Als je op actief gaat dan smoor je binnen de kortste de je woonkamer uit en op uitgebreid is de rest van je huis koud. Mooiste is dan om met 2 zones te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:34:
@Gramser

Dit is inderdaad de 75.

Waar jij tegenaan gaat lopen is het bekende open haard syndroom. Als je op actief gaat dan smoor je binnen de kortste de je woonkamer uit en op uitgebreid is de rest van je huis koud. Mooiste is dan om met 2 zones te gaan werken.
Nou ja, als het goed is wordt het niet warmer dan de wenstemperatuur... dus over de tent uit smoren, dat betwijfel ik nog (maar ik ben zo'n eigenwijze die het eerst moet zien voor-ie het gelooft).

Ook op uitgebreid zal het weinig uitmaken voor de rest van mijn huis: ik heb maar één zone en dat is de hele benedenverdieping. Boven verwarmen we sowieso niet. Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-02 14:39
ds23man schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:34:
@Gramser

Dit is inderdaad de 75.

Ik kan niet veel informatie vinden over het werken met 2 zones. Kan dat binnen 1 circuit (dus 1 pompgroep) met een zoneklep? Waar sluit ik die dan aan en hoe stel ik dat in?
Kun jij me aan informatie helpen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
adbeze schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ik kan niet veel informatie vinden over het werken met 2 zones. Kan dat binnen 1 circuit (dus 1 pompgroep) met een zoneklep? Waar sluit ik die dan aan en hoe stel ik dat in?
Kun jij me aan informatie helpen hierover?
Daar kan @Adriaan71 je meer over vertellen. Met het Vaillant systeem kun je verschillende zones maken met wat uitbreidingskastjes en kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser een praktische oplossing is dan om de VRC720 thermostaat op de gang te hangen. Volgens mij heeft @Andrehj dat ook.

Ik zie ook dat er zo een halve graad bij komt als we koken (recirculatiekap), maar vaak wordt dat door de middagverhoging opgevangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
bensss schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:38:
[...]

Dank voor de heads up, idd. Het zijn nu wel hoge temperaturen. Misschien nog even wachten op temperaturen rond een graad of 3.
Kijk ook naar de benodigde stooktemperatuur dan.

Mijn 75/6 hoor je boven de 5 graden totaal niet. Maar met defrosts, en zeker als bij -7 buiten gaat de stooklijn richting 45 graden gaat is het een lawaaibak. Ook 's nachts, en dan is de flusitermodus ook onvoldoende om de temperatuur op peil te houden. Gelukkig zit iedereen binnen met vriestemperaturen.

's Zomers met SWW kun je hem licht even horen, maar dat is een half uurtje per dag of zo, en moet je overdag gewoon kunnen dogen.

Hij staat hier op 2-2,5 m van de erfgrens op een dakje. Buren vroegen in de herfst of de WP al aangesloten was, want ze hoorden nooit iets. :) Buiten vorst is hij enorm stil.

Je kunt ook overwegen om wat over te dimensioneren, dus een 75/6 te halen ipv een 55/6, dan hoeft ie niet zo te stampen in de winter. Of eerst hybride blijven, zodat je nog gas bij kunt aanslingeren, mocht het op vriesdagen toch te erg worden. Ik zit zelf te dubben om een verwarmingselement toe te voegen om 's winters het geluid toch wat te kunnen dempen, mochten de buren overlast hebben ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Snyper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:33:
[Afbeelding]
Ah, precies waar het EVU contact voor is. Mooi gebruikt zo!

Enig idee wat de besparing per dag is? Of wat je over het stookseizoen verwacht te besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
ds23man schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:24:
[...]

Verdomd handig. Jammer dat de verhuurders dat niet in hun assortiment hebben. :(
Boels lijkt ze wel te hebben bij de ‘verhuiscollectie’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
bensss schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:39:
[...]

Boels lijkt ze wel te hebben bij de ‘verhuiscollectie’
Ze hebben hem inderdaad goed verstopt:

https://www.boels.com/nl-...erhuisset-1800-kg/p/11831

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Proton_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:12:
@Gramser een praktische oplossing is dan om de VRC720 thermostaat op de gang te hangen. Volgens mij heeft @Andrehj dat ook.

Ik zie ook dat er zo een halve graad bij komt als we koken (recirculatiekap), maar vaak wordt dat door de middagverhoging opgevangen.
Zo praktisch is dat nou ook weer niet, met een bedrade variant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En dat ding is ongeschikt, te lomp en groot om de lepels onder je pomp te krijgen als ie op de pallet staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
Zwartoog schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ah, precies waar het EVU contact voor is. Mooi gebruikt zo!

Enig idee wat de besparing per dag is? Of wat je over het stookseizoen verwacht te besparen?
Nouja ik gebruik 5000 kWh totaal, 4 uur per dag EVU is 830 kWh voor een 0,20 cent lager tarief bespaard 170 euro per jaar. Best aardig.

SJoepie

Pagina: 1 ... 62 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic