Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:22
ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:07:
Bijkomend probleem is dat je er niet op zit te wachten dat je verwarming met deze temperaturen langere tijd down is. Dit soort grote ingrepen doe je toch echt liever in de zomer.
Zit ik dan, zonder centrale verwarming sinds afgelopen donderdagmiddag... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Gramser schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:15:
[...]

Zit ik dan, zonder centrale verwarming sinds afgelopen donderdagmiddag... _/-\o_
https://www.legerdesheils...3tkguvEAAYASAAEgKqA_D_BwE

:+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met een Morso 1010 is dat gelukkig nog niet nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 09:25
Vandaag het hele systeem hard moeten resetten omdat de buitenunit niet meer terug wilde moduleren :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmVbmZAaXhddntBHQryPCHtR6QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tVNefHFLAjdboTL9A9yGfUi.png?f=fotoalbum_large

Systeem draaide al toen de stille modus afliep. Buitenunit geeft vervolgens vol gas (groene streep).
Omdat ik de buitenunit binnen kan horen heb ik de temperaturen via de VRC 720 gecheckt. Alle huidige temperaturen ruim 4-5c boven de gewenste temp. Vervolgens op de reset knop van de VWZ AI gedrukt (rode streep). Dat maakte geen verschil en unit ging op vol vermogen verder. Daarna ruimtetemp setpoint verlaagd omdat we weg moesten en ik niet de buren in het lawaai wilde laten zitten. (roze streep)

Later op de middag nieuwe run, weer hetzelfde verhaal. :( Vervolgens alle stekkers eruit getrokken en 2 min gewacht (gele streep). Daarna systeem weer opgestart en alles werkt weer naar behoren..

Ga denk ik toch maar eens contact opnemen met Vaillant, want het kan niet zo zijn dat ik mijn warmtepomp moet babysitten of deze wel blijft moduleren. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 08:07
ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:07:
Bijkomend probleem is dat je er niet op zit te wachten dat je verwarming met deze temperaturen langere tijd down is. Dit soort grote ingrepen doe je toch echt liever in de zomer.
Meer in de late winter of vroege voorjaar dacht ik. Wel handig als er nog wat warmtevraag in huis is. Als er totaal geen warmtevraag meer is wordt het inregelen van de verdeler wel een hele uitdaging en zou het pas in het volgend najaar/winter kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:54
@Heintje afgelopen voorjaar (na het stookseizoen en voordat de wp kwam) heb ik mijn open verdeler vervangen door een pomploze en gesloten kunststof verdeler van Variotherm. Er zijn uiteraard meerdere merken/modellen, maar deze voldeed aan mijn wensen: behalve van kunststof wilde ik er ook eentje met flowregelaars en was de prijs behapbaar.
Montage was niet heel ingewikkeld, maar wel redelijk tijdrovend. De aanvoer en retourbalken kun je flexibel in hoogte op de muurrails monteren.

Afbeeldingslocatie: https://www.installand.nl/media/catalog/product/cache/9f304e7c862edd68f6a27d1a6b98b1d1/2/1/2136810_1.webp

Voorbeeld webshop waar ze te krijgen zijn:
https://www.installand.nl...rm%20variokomp%20verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:14:
[...]
Dank voor de tip, maar als ik ga vervangen dan neem ik kunststof ivm de koelfunctie die ik wil gaan gebruiken. Goede suggesties voor een kunststof variant zijn welkom.
Ik zie voor een RVS verdeler weinig bezwaren om niet mee te koelen. Staat zelfs in de specificaties dat deze verdeler ook geschikt is voor koelen.
Kunststof verdeler is dan toch beetje overrated, en sowieso vaak overprijsd.
Dat je niet wilt koelen met een stalen verdeler kan ik begrijpen, qua condens en corrosie gevaar.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
WallyPower schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:21:
Vervolgens alle stekkers eruit getrokken en 2 min gewacht (gele streep). Daarna systeem weer opgestart en alles werkt weer naar behoren..

Ga denk ik toch maar eens contact opnemen met Vaillant, want het kan niet zo zijn dat ik mijn warmtepomp moet babysitten of deze wel blijft moduleren. 8)7
Heb je de warmtepomp met stekkers aangesloten op stopcontacten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:42:
[...]

Gewenste aanvoer is 35 graden icm stooklijn 0.35
38.8 is nu de aanvoer en retour is 32.5
1207liter/uur

Is dat normaal dat er warmer water wordt aangevoerd dan gevraagd?
Kleine afwijkingen zie ik bij mij ook wel, meestal wat lager dan gevraagd maar zo'n grote afwijking naar boven is volgens mij vreemd. Jij had toch ook dat hij de hele tijd volle bak draait, lijkt dus niet echt goed terug te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:33:
[...]

Dit zal toch wel spreekwoordelijk zijn bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:24

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Marnix17 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:36:
[...]

Kleine afwijkingen zie ik bij mij ook wel, meestal wat lager dan gevraagd maar zo'n grote afwijking naar boven is volgens mij vreemd. Jij had toch ook dat hij de hele tijd volle bak draait, lijkt dus niet echt goed terug te moduleren.
Hij moduleert helemaal niet. Hij knalt elke keer bij warmte vraag naar de 100%. En als de temperatuur bereikt is dan stopt de wp met verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUvcyEa95WQdDeDiH9feCh3Mxao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCwuMx1RRpEqFV5NYnuK4GH7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 18-12-2022 19:50 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:33:
[...]

C16A automaat met daarachter enkel:
- VWL 75/6 aan een stekker met een homewizard vermogensmeter ertussen
- VWZ AI aan een stekker

Op zolder op een andere groep
- VR71 met stekker

Dus ja, ik kan meerdere stekkers eruit trekken om alles krachtloos te maken, maar liever gooi ik gewoon de automaat om en trek op zolder de VR71 eruit

[ Voor 7% gewijzigd door WallyPower op 18-12-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:49:
[...]

Hij moduleert helemaal niet. Hij knalt elke keer bij warmte vraag naar de 100%. En als de temperatuur bereikt is dan stopt de wp met verwarmen.

[Afbeelding]
Bij mij vertoont hij een zelfde patroon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvro4mTPd9s_q0GM-eaOnyPvTyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opgzEUgmHgaoE7XcxwVd3IoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Bart_Denon schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:30:
[...]

Ik zie voor een RVS verdeler weinig bezwaren om niet mee te koelen. Staat zelfs in de specificaties dat deze verdeler ook geschikt is voor koelen.
Kunststof verdeler is dan toch beetje overrated, en sowieso vaak overprijsd.
Dat je niet wilt koelen met een stalen verdeler kan ik begrijpen, qua condens en corrosie gevaar.
8)7 niet goed gezien dat het RVS. Zo te zien geen AliExpress RVS :)

Scheelt ruim de helft met een kunststof-versie inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Heintje op 18-12-2022 20:04 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NELPQje5OdFYUuubyhGyb7qaZF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zs6DDW2WVhS4jSRzdfFVF49D.png?f=fotoalbum_large

Ik zie weinig verschil, maar zal wel voor gevorderden zijn 😋

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:49:
[...]

[Afbeelding]
Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie weinig verschil, maar zal wel voor gevorderden zijn 😋
Buitenom dat bij mij de top fases de hele tijd afgeplat zijn (dus een x periode op vol vermogen) waarna een heel scherp dal. Bij jou zijn het meer vloeiende golven wat m.i. een veel geleidelijker beeld laat zien waarbij hij niet de hele tijd op z'n max lijkt te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb al een beetje lopen spelen met de stooklijn. Maar dat heeft nog niets geholpen. Heb het idee dat het ergens anders in zit.

Maar idd jij hebt precies hetzelfde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:10:
[...]

[...]

Buitenom dat bij mij de top fases de hele tijd afgeplat zijn (dus een x periode op vol vermogen) waarna een heel scherp dal. Bij jou zijn het meer vloeiende golven wat m.i. een veel geleidelijker beeld laat zien waarbij hij niet de hele tijd op z'n max lijkt te draaien.
Ok. Ik zie het verschil nu (weet nu waar ik op moet letten...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
WallyPower schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:49:
[...]

C16A automaat met daarachter enkel:
- VWL 75/6 aan een stekker met een homewizard vermogensmeter ertussen
- VWZ AI aan een stekker

Op zolder op een andere groep
- VR71 met stekker

Dus ja, ik kan meerdere stekkers eruit trekken om alles krachtloos te maken, maar liever gooi ik gewoon de automaat om en trek op zolder de VR71 eruit
Het is geen Quatt he?

De buitenunit hoort een eigen groep te hebben. Echter die VWZ AI zal dermate weinig verbruiken dat het in de praktijk niet echt een probleem is.

Naamplaat elektrisch vermogen van 75/6 ligt rond 3700 W. Ook al zul je dat in de praktijk dermate kort voorkomen dat je het niet kunt meten.
Maar langdurig meer dan 2300 W trekken via een stopcontact zou ik liever niet doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
@WallyPower Zowel de WP als de AI absoluut NIET aan een stekker hangen. Die apparaten zijn niet fase-invariant. Ofwel, als je de stekker omdraait, frituur je de boel. Zie de posts van vanmorgen van @ds23man over ontwerpproblemen van de AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
Zwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:11:
@WallyPower Zowel de WP als de AI absoluut NIET aan een stekker hangen. Die apparaten zijn niet fase-invariant. Ofwel, als je de stekker omdraait, frituur je de boel. Zie de posts van vanmorgen van @ds23man over ontwerpproblemen van de AI.
Kan me niet voorstellen dat de VWZ Ai fase gevoelig is. Ik heb er een stekker aanzitten en kan gewoon op beide manieren in t stopcontact hoor.
Je moet alleen geen zware verbruikers aan de AI hangen...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:39
Met de lagere temperaturen van de afgelopen dagen is een flinke bonk ijs ontstaan. Misschien is er daardoor ook veel meer herrie/ gebrom uit het systeem hoorbaar geweest in huis. Even kijken hoe de komende dagen verlopen want het geluid was irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1odGF87C7wxql1xqPeHJFxtZpaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjmzlzQ2UN2ukmT7MOJ7jlVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6dALsZDiR5j3R4pzz-p-cPFfRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohsarLElLaAKxITYJBSYaPdL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Geheugenbank schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:33:
Met de lagere temperaturen van de afgelopen dagen is een flinke bonk ijs ontstaan. Misschien is er daardoor ook veel meer herrie/ gebrom uit het systeem hoorbaar geweest in huis. Even kijken hoe de komende dagen verlopen want het geluid was irritant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat je condensafvoer niet (diep genoeg) de grond in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:36:
[...]

Gaat je condensafvoer niet (diep genoeg) de grond in?
Staat zo te zien op het dak, dus dat zal niet meevallen. :)

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Zwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:11:
Jij denkt dat ik de warmtepomp via de AI van prik voorzie? Weet nu niet of ik moet lachen of me beledigd moet voelen :P

Ze hangen aan dezelfde groep, maar hebben elk hun eigen stekker, dus er worden geen AI's opgeblazen in huize WallyPower..

Wel typisch dat iedereen over die stekkers valt maar niet over het feit dat een AroTherm vergeet te moduleren... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
Denyo schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:39:
[...]

Staat zo te zien op het dak, dus dat zal niet meevallen. :)
Staat inderdaad op een dak, het water vriest aan de pootjes vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Ik denk dat je een bus uitlees module nodig hebt om te bepalen waar het fout ging. Gaf de vwzai de opdracht niet of luisterde de arotherm er niet na?
Wat voor kabel zit er tussen en hoeveel bus deelnemers heb je?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WallyPower schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:45:
[...]

Jij denkt dat ik de warmtepomp via de AI van prik voorzie? Weet nu niet of ik moet lachen of me beledigd moet voelen :P
Nee nee, maar je zou beiden via een stekker aangesloten kunnen hebben. Elk apparaat dat een duidelijke fase- en nulaanduiding heeft, is onverstandig om via een stekker aan te sluiten.
Ze hangen aan dezelfde groep, maar hebben elk hun eigen stekker, dus er worden geen AI's opgeblazen in huize WallyPower..

Wel typisch dat iedereen over die stekkers valt maar niet over het feit dat een AroTherm vergeet te moduleren... :')
Tsja, dat is een veel moeilijkere vraag. Ik heb het probleem niet gehad of over gelezen, dus kan daar weinig over adviseren. Stekkers daarentegen :P

Enige dat ik kan bedenken, is heel de boel resetten en opnieuw configureren. En kijken of de fase inderdaad op de fase zit, en de nul op de nul (serieus).

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 18-12-2022 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
@WallyPower een gewone schukostekker is geschikt voor maximaal 10 of 12A continu. Je warmtepomp kan langdurig meer dan dat gebruiken.
Dit is dus echt gevaarlijk om het zo aan te sluiten!! Echt heel snel iets aan doen. Stekker en wcd kunnen hartstikke heet worden.

Alleen als je een 16A Ceeform gebruikt zou wel het kunnen denk ik. Maar het beste is gewoon zo rechtstreeks mogelijk uit je meterkast voeden, zonder of met zo weinig mogelijk lasverbindingen.

Totdat je het hebt kunnen aanpassen kun je overigens de maximale stroom begrenzen in de VWZ AI, dat zou ik zeker doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flail op 18-12-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
Hier heeft de installateur zowel de binnenunit als buitenunit aan een wcd gehangen.
Wel op twee nieuwe groepen dus ik ga morgen wel even bellen.

[ Voor 12% gewijzigd door FNale op 18-12-2022 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
FNale schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:57:
Hier heeft de installateur zowel de binnenunit als buitenunit aan een wcd gehangen.
Wel op twee nieuwe groepen.
Dat is echt heel fout en gewoon brandgevaarlijk! Zie hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
Hoe haalt een installateur dit in z'n hoofd??

Verdere toelichting: een wcd/schukostekker is weliswaar geschikt voor 16A maar niet langdurig. Thuisladers (granny chargers) van elektrische auto's gaan ook altijd maar tot 10 of 12A. En ik kan je vertellen dat een wcd daarop al behoorlijk heet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
ik ga morgen meteen even bellen.

Nu is het gelukkig zo dat mijn warmtepomp 75/5 het niet zo zwaar heeft (staat als hybride maar hij doet tot -15 wel al het werk) dus ik maak me nog niet zo druk. De hoogste waarde van de 75/5 buitenunit die is gemeten is 1929 Watt in de afgelopen week ons huis is zeer goed geïsoleerd. Binnenunit doet niks want geen SWW dus hoogstens wat klepjes bedienen?!

Maar dat veranderd als ik straks ga uitbreiden naar een 300 of 500 liter SWW.
Dan moet de binnen en buiten unit lange werklasten draaien dus dan moet gewoon alles op orde zijn.
En daarom mag de installateur aan de bak!

Dus thanks voor de heads up!

[ Voor 10% gewijzigd door FNale op 18-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
Flail schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:56:
@WallyPower een gewone schukostekker is geschikt voor maximaal 10 of 12A continu. Je warmtepomp kan langdurig meer dan dat gebruiken.
Dit is dus echt gevaarlijk om het zo aan te sluiten!! Echt heel snel iets aan doen. Stekker en wcd kunnen hartstikke heet worden.

Alleen als je een 16A Ceeform gebruikt zou wel het kunnen denk ik. Maar het beste is gewoon zo rechtstreeks mogelijk uit je meterkast voeden, zonder of met zo weinig mogelijk lasverbindingen.

Totdat je het hebt kunnen aanpassen kun je overigens de maximale stroom begrenzen in de VWZ AI, dat zou ik zeker doen.
Bedankt voor je bezorgdheid maar monitoring wijst uit dat de soep lang niet zo heet gegeten wordt als jij hem opdient.

Vorige week toen de temperatuur -9/-5 was was trok mijn WP op lange runs max 6,5A met een startpiek van 5-10 min op 13A. Verder maakt mijn WP geen tapwater, dus die hoge belasting is afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WallyPower schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:16:
[...]

Bedankt voor je bezorgdheid maar monitoring wijst uit dat de soep lang niet zo heet gegeten wordt als jij hem opdient.

Vorige week toen de temperatuur -9/-5 was was trok mijn WP op lange runs max 6,5A met een startpiek van 5-10 min op 13A. Verder maakt mijn WP geen tapwater, dus die hoge belasting is afwezig.
Het kan nog kouder worden dan het was.

Maar ik denk niet dat we je kunnen overtuigen dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Geheugenbank schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:47:
[...]

Staat inderdaad op een dak, het water vriest aan de pootjes vast.
Maar heb je dan niet een slang vanuit de afvoer naar een groot of riool? Of is die bevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower naast de al genoemde tips over uitlezen (dat zal via ebusd moeten, of je installateur via Profidialog oid) is het ook handig om een plausibiliteitscheck voor de sensoren te doen - is er een sensor die een rare waarde aangeeft? Die kan je uitlezen in het installateursmenu van de besturingsunit.

Ook kan je proberen het probleem op commando te reproduceren, al zal dat lastig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:27:
[...]

Maar heb je dan niet een slang vanuit de afvoer naar een groot of riool? Of is die bevroren?
Volgens mij wordt een slang bij een platdakopstelling niet geadviseerd, en direct aansluiten op een riool is geloof ik ook niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Bij een Plus is dat niet handig, zou kunnen betekenen dat bij een lekkage propaan het riool in kan stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Marnix17 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:12:
[...]

@Adriaan71 Is die bodemplaat verwarming standaard aanwezig? Ik zie bij mijn 75/5 die september geïnstalleerd is heel dat ding niet liggen, zou kunnen verklaren waarom er nogal wat ijsvorming is. De condensafvoer zit ook grotendeels dicht gevroren. Mogelijk toch een oorzaak van de geluidsoverlast.
JA die zit er standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
Gramser schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:55:
[...]

Volgens mij wordt een slang bij een platdakopstelling niet geadviseerd, en direct aansluiten op een riool is geloof ik ook niet toegestaan.
Het is inderdaad een plat dak met grint, het water loopt normaal naar de afvoer maar deed het met de vorst dus niet.
Alles lijkt nu weer ontdooit en het doorgegeven geluid in huis is weer op een normaal niveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Maar wanneer gaat ie aan? Kan dat niet in de manual vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:10:
[...]

Maar wanneer gaat ie aan? Kan dat niet in de manual vinden.
Schakelt zelf op buiten temperatuur als het nodig is. Had afgelopen week gezien dat hij aanstond bij verschillende installatie's die ik monitor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
*knip* we willen hier geen Marktplaats en ik vermoed dat je dat wel weet :)

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 20-12-2022 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Heuglijk nieuws: de AWB is aangesloten en draait met een mooie Ta van 28 en trekt as we speak 1133W. Hij is ingesteld op een stooklijn van 0,4 en een TaMAX van 38. Eens kijken hoe snel het huis weer op temperatuur is, dat zal wel even duren nadat het hele weekend de vloer niet is verwarmd...

Ik zal later nog wel wat fotootjes posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Gramser
Wel mooi weer voor hoge COP vandaag. Geen last van defrosts nu.

Was de woning geheel afgekoeld tot 10° C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Yup, het was goed fris hier gisterochtend. Overigens stond de CV al sinds donderdagmiddag uit, dus vanaf toen is de warmte uit de vloer gegaan. Het gaat dus ook wel even duren voor die warmte weer terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Geheugenbank schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een vraag en een opmerking:

Heb je wel een flexibel tussen je wp en leidingen? Verder zijn je wartels niet geïsoleerd en heb je een hoop warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:11:
Yup, het was goed fris hier gisterochtend. Overigens stond de CV al sinds donderdagmiddag uit, dus vanaf toen is de warmte uit de vloer gegaan. Het gaat dus ook wel even duren voor die warmte weer terug is.
Ik zou de Ta eerst even op 35 graden zien te krijgen, die temp heb je wel nodig om de handel weer warm te krijgen. Daarna pas je stooklijn aanpassen op de warmtebehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@ds23man En dat doe je door de stooklijn te verhogen? Ik kan de gewenste Ta niet aanpassen toch? Of zet ik dan minimum gewenste Ta hoger?

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 19-12-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:17:
@ds23man En dat doe je door de stooklijn te verhogen? Ik kan de gewenste Ta niet aanpassen toch? Of zet ik dan minimum gewenste Ta hoger?
Je stooklijn hoger zetten geeft een hogere Ta. Zodra je huis lekker doorgewarmd is kan je de stooklijn verlagen tot een punt dat het huis op de gewenste temperatuur blijft. En ga dan ook niet op dat moment kutten met nachtverlagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:24:
[...]

Je stooklijn hoger zetten geeft een hogere Ta. Zodra je huis lekker doorgewarmd is kan je de stooklijn verlagen tot een punt dat het huis op de gewenste temperatuur blijft. En ga dan ook niet op dat moment kutten met nachtverlagingen.
Hahaha, nachtverlaging doe ik niet aan. Ik ga de stooklijn verhogen, mooie test. En vanaf einde dag dan de houtkachel maar ff laten voor wat-ie is. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nu de temperatuur buiten wat hoger is, gaat mijn WP ook ander gedrag vertonen.
Hij moduleert nu wel. De verhoging om 11.30 is een SWW run. Heeft iemand een verklaring? Of moet mijn WP gewoon knetterhard werken met die lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zq1Y8CQRIZNl3NeI606lIOPV_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biAM1zTB4qjGNsH7z8NhOTFu.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. er mist wat data rond 22:00 gisteravond. Toen had ik mijn AP even gereboot. Maar toen kwam de kWh meter niet direct terug op de wifi.

[ Voor 9% gewijzigd door mydogisgone op 19-12-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser je kunt voorlopig ook een vaste Ta instellen ipv (hoge) stooklijn en WAR.

In de VRC720:
→ Circuit 1 → Soort circuit → Vaste waarde

en:
→ Aanvoertemp. wens
→ Gew.aanvoertemp.nacht: °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mydogisgone misschien heb ik het gemist, maar heb je tijdens het "niet terug moduleren" gekeken hoe hard de compressor aan het werk was? B.v. a.d.h.v. het balkje links op het scherm op de besturingsmodule Of a.d.h.v het toerental van de compressor? Dit laatste is ook te zien in de besturingsmodule (Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test).

Dan zou je mijn inziens een idee kunnen krijgen of de WP inderdaad flink aan de bak moest of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:56:
@Gramser je kunt voorlopig ook een vaste Ta instellen ipv (hoge) stooklijn en WAR.

In de VRC720:
→ Circuit 1 → Soort circuit → Vaste waarde

en:
→ Aanvoertemp. wens
→ Gew.aanvoertemp.nacht: °C
Aha! Nou ja, ik ga nu eerst even dit proberen, hij draait net twee uurtjes dus ik moet vooral niet te ongeduldig zijn. Even los van mijn situatie: wat zou het voordeel zijn van daarvoor kiezen, en niet kiezen voor WAR? Dat weersinvloeden minder van belang zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser het was vooral als aanvulling bedoeld op de post van @ds23man.

Met een vaste Ta geeft je concreter aan wat het systeem moet doen. Een vaste (relatief hoge) Ta zou je kunnen helpen de doeltemperatuur sneller te halen met minder afhankelijkheid van de buitentemperatuur/stooklijn en bijhorende Ta.

Ten koste van wat rendement verwacht ik, maar dat zal wellicht is deze opstartfase niet zo belangrijk zijn. Na het opwarmen kun je dan de WAR instellen.

Maar beide kan gewoon hoor. Het is denk ik vooral waar je jezelf prettig bij voelt in deze opwarmfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mooi, dan begrijp ik het goed! Dank @ds23man @busscherski @Franciesco @Proton_ @Adriaan71 . Ik vind het echt geweldig dat iedereen hier zo behulpvaardig is - zo hoop ik mijn steentje ook nog te kunnen bijdragen als ik er meer van ga begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:01:
@mydogisgone misschien heb ik het gemist, maar heb je tijdens het "niet terug moduleren" gekeken hoe hard de compressor aan het werk was? B.v. a.d.h.v. het balkje links op het scherm op de besturingsmodule Of a.d.h.v het toerental van de compressor? Dit laatste is ook te zien in de besturingsmodule (Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test).

Dan zou je mijn inziens een idee kunnen krijgen of de WP inderdaad flink aan de bak moest of niet.
Gister had ik daar al even een foto van gemaakt en die stond op 100%. of is dat een ander menu?
Dit was om 17.38 gister middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y_8er3JgHz03WgaTbPYF97vACA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3JZ4yugDRVM77FnEVCoJuQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door mydogisgone op 19-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
mydogisgone schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
[...]

Gister had ik daar al even een foto van gemaakt en die stond op 100%. of is dat een ander menu?
Dit was om 17.38 gister middag.

[Afbeelding]
Dan stond ie inderdaad full power te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@mydogisgone Ja, die modulatie van 100% duidt er idd op dat de wp vol aan de bak was. Overeenkomend met je stroomverbruik.

Ik las even terug en eerder zei je:
38.8 is nu de aanvoer en retour is 32.5
1207liter/uur
Dat zou dan een flinke ca 8,7kW thermisch vermogen zijn. Vooral door die relatief grote deltaT van 6,3 graden. Die ik overigens ook heb en waar ik wat aan het sleutelen ben om deze iets omlaag te krijgen.

Bij mij moest de wp (75/6) tijdens de afgelopen week ook regelmatig flink aan het werk. Afhankelijk van de dag/buitentemp heb ik redelijk vergelijkbare curves gezien, al werd er bij mij wel iets meer gemoduleerd lijkt het.
Voorbeeld van gisteren waarbij de minimale temperatuur in de nacht en vroeg in de zondagochtend -7,5 graden was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEtLYIJuJqNVnrs2eQ7L1e9_I34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWBh31ESAxWtg58XTu0alFtc.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker als je wp nu (met de hogere buitentemps) wel netjes terug moduleert, dan zou ik toch denken dat het max vermogen nodig was en er daarom niet terug gemoduleerd werd. Maar misschien is er nog wel het e.e.a. te tunen waardoor dit benodigde vermogen minder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:07:
@mydogisgone Ja, die modulatie van 100% duidt er idd op dat de wp vol aan de bak was. Overeenkomend met je stroomverbruik.

Ik las even terug en eerder zei je:

[...]

Dat zou dan een flinke ca 8,7kW thermisch vermogen zijn. Vooral door die relatief grote deltaT van 6,3 graden. Die ik overigens ook heb en waar ik wat aan het sleutelen ben om deze iets omlaag te krijgen.

Bij mij moest de wp (75/6) tijdens de afgelopen week ook regelmatig flink aan het werk. Afhankelijk van de dag/buitentemp heb ik redelijk vergelijkbare curves gezien, al werd er bij mij wel iets meer gemoduleerd lijkt het.
Voorbeeld van gisteren waarbij de minimale temperatuur in de nacht en vroeg in de zondagochtend -7,5 graden was:

[Afbeelding]

Zeker als je wp nu (met de hogere buitentemps) wel netjes terug moduleert, dan zou ik toch denken dat het max vermogen nodig was en er daarom niet terug gemoduleerd werd. Maar misschien is er nog wel het e.e.a. te tunen waardoor dit benodigde vermogen minder wordt?
Ik heb hier op het moment nog wel een 3 tal radiatoren er op aangesloten zitten. Welke gelimiteerd zijn qua doorstroming met een inregelafsluiter.

Deze zorgen er voor dat de temperatuur boven iets behagelijker is. Maar goed dat geeft nog niet het gewenste resultaat. +- 18 graden boven zeg maar.

Zou ik daar nog iets mee kunnen doen? En qua tunen heb je daar nog tips voor? Of iemand anders?

Btw de WP bij jou doet daar rond de 2500 watt. De mijne gaat over de 3000 zeg maar. Dus bij jou moduleert hij nog wel iets meer.

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 19-12-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
mydogisgone schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:15:
[...]
Ik heb hier op het moment nog wel een 3 tal radiatoren er op aangesloten zitten. Welke gelimiteerd zijn qua doorstroming met een inregelafsluiter.

Deze zorgen er voor dat de temperatuur boven iets behagelijker is. Maar goed dat geeft nog niet het gewenste resultaat. +- 18 graden boven zeg maar.

Zou ik daar nog iets mee kunnen doen? En qua tunen heb je daar nog tips voor? Of iemand anders?
Tja naast voor de hand liggende aanpassingen als radiatoren vergroten/bijplaatsen/fans erop zetten etc. zou je de flow juist kunnen vergroten op je inregelafsluiters. Een grotere flow geeft een hogere gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de radiator dus meer warmteafgifte. En een kleinere deltaT. Het sneller stromende water krijgt dan als het ware minder tijd om af te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@mydogisgone
Optimaliseren van de afgifte is natuurlijk een goed idee, maar de enige manier hoe dat in dit geval gaat helpen is dat je op lagere temperatuur ietsje meer thermisch vermogen en heel misschien ietsje minder defrosts gaat hebben. Ik betwijfel of dat voldoende gaat helpen.
In de basis lijkt er teveel warmteverlies voor de opwekcapaciteit te zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
mydogisgone schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:45:
Nu de temperatuur buiten wat hoger is, gaat mijn WP ook ander gedrag vertonen.
Hij moduleert nu wel. De verhoging om 11.30 is een SWW run. Heeft iemand een verklaring? Of moet mijn WP gewoon knetterhard werken met die lage temperaturen.

[Afbeelding]

Ps. er mist wat data rond 22:00 gisteravond. Toen had ik mijn AP even gereboot. Maar toen kwam de kWh meter niet direct terug op de wifi.
Je WP draait een deel van de dag vol gas, maar gaat 's middags bij een beetje zon al uit.
Tips:
  • Stooklijn iets verlagen.
  • Thermostaat verhangen naar een plaats zonder zon, zodat de WP gewoon de hele dag door draait.
Verder lijkt de WP inderdaad wat krap gedimensioneerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Als je bij -7 op max vermogen moet draaien ga je het echt niet redden bij -10 of lager. Ik heb in overleg met Adriaan, tegen de adviezen van de antipendelmaffia in, overgedimensioneerd. En dat pakt gewoon goed uit. De 75/6 draait hier bij -7 op max 70%. Effect? Minder herrie en vermoedelijk ook minder defrosts vanwege de grotere verdamper, al kan ik het laatste niet onderbouwen omdat ie in mijn schuur staat. Ik heb gewoon nog reserve als het echt -10/-15 wordt. En de meerkosten waren na aftrek subsidie iets van 500 euro. Als je een serieuze scheet laat bij goed restaurant tijdens het kerstdiner ben je meer kwijt....

Even wat cijfertjes.

Maand december tot gisteravond 0.00 uur:

Opwek 865 kWh, verbruik 339 kWh Cop 3,55

Maand November:

Opwek 947 kWh, verbruik 275 kWh Cop 4,4

Totaal sinds 5 november:

Opwek 1811 kWh, verbruik 614 kWh Cop 3,9

Denk dat het hele nette cijfers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Flail schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:44:
[...]

Tja naast voor de hand liggende aanpassingen als radiatoren vergroten/bijplaatsen/fans erop zetten etc. zou je de flow juist kunnen vergroten op je inregelafsluiters. Een grotere flow geeft een hogere gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de radiator dus meer warmteafgifte. En een kleinere deltaT. Het sneller stromende water krijgt dan als het ware minder tijd om af te koelen.
Het nadeel daarvan is dat ik het water erg duidelijk door de radiatoren hoor lopen. :X
Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:52:
@mydogisgone
Optimaliseren van de afgifte is natuurlijk een goed idee, maar de enige manier hoe dat in dit geval gaat helpen is dat je op lagere temperatuur ietsje meer thermisch vermogen en heel misschien ietsje minder defrosts gaat hebben. Ik betwijfel of dat voldoende gaat helpen.
In de basis lijkt er teveel warmteverlies voor de opwekcapaciteit te zijn.
Ik denk ook dat ik teveel warmte kwijt raak door de zolder. Deze is nog niet geisoleerd en daar ben ik op het moment mee bezig om daar mee te starten binnenkort.
Verder wordt het dubbelglas in de hal en woonkamer vervangen door modern dubbel glas. Dus dat zal ook zeker gaan helpen.

En verder ga ik nog verder isoleren. Denk aan de leidingen in de schuur en onder de vloer. Die zijn ondermaats geisoleerd. Zoals ik een heleboel posts terug al heb laten zien.
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:56:
[...]

Je WP draait een deel van de dag vol gas, maar gaat 's middags bij een beetje zon al uit.
Tips:
  • Stooklijn iets verlagen.
  • Thermostaat verhangen naar een plaats zonder zon, zodat de WP gewoon de hele dag door draait.
Verder lijkt de WP inderdaad wat krap gedimensioneerd.
De sensor hangt hier absoluut niet in de zon. Deze heeft trouwens een afwijking van 3 graden. Dit al aangepast in de VRC720.
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:16:
Als je bij -7 op max vermogen moet draaien ga je het echt niet redden bij -10 of lager. Ik heb in overleg met Adriaan, tegen de adviezen van de antipendelmaffia in, overgedimensioneerd. En dat pakt gewoon goed uit. De 75/6 draait hier bij -7 op max 70%. Effect? Minder herrie en vermoedelijk ook minder defrosts vanwege de grotere verdamper, al kan ik het laatste niet onderbouwen omdat ie in mijn schuur staat. Ik heb gewoon nog reserve als het echt -10/-15 wordt. En de meerkosten waren na aftrek subsidie iets van 500 euro. Als je een serieuze scheet laat bij goed restaurant tijdens het kerstdiner ben je meer kwijt....

Even wat cijfertjes.

Maand december tot gisteravond 0.00 uur:

Opwek 865 kWh, verbruik 339 kWh Cop 3,55

Maand November:

Opwek 947 kWh, verbruik 275 kWh Cop 4,4

Totaal sinds 5 november:

Opwek 1811 kWh, verbruik 614 kWh Cop 3,9

Denk dat het hele nette cijfers zijn.
Eens. Maar goed het elektrisch element heeft tot nu toe nog niets gedaan. Dus bij nood is dat gelukkig nog een optie.

[ Voor 80% gewijzigd door mydogisgone op 19-12-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Als je elektrisch element mee moet gaan doen kan je net zo goed briefjes van 50 euro in je woonkamer verbranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@ds23man
Reageer je op deze post?

Ik zie hier een warmtepomp die 22 uur op vollast loopt en 2 uur uit. Dus op dagbasis loopt de unit op 22/24 = 92% van de capaciteit.

Ik weet niet of het back up element heeft meegeholpen maar als dat niet zo is dan is dit niet bij voorbaat onvoldoende bij een etmaalgemiddelde van iets van -5 graden.
92% belasting = dus voldoende voor een dag van 18+5=23 graaddagen.

Bij 100% belasting is dat voldoende voor 25 graaddagen. Dus een 2 graden kouder etmaalgemiddelde (-7 graden).

Bij Vaillant mag je een all electric warmtepomp berekenen met beta factor van 0.8. Dus dan is de installatie voldoende om 25/0.8=31 graaddagen te stoken. Dus voldoende tot een etmaalgemiddelde van -13 graden dus.

Een andere aanpak.
Deze week heeft de warmtepomp zo`n 8 kW thermisch geproduceerd gedurende 22 uur en 10% verlies voor defrost. Dat is 0.9 * 8 kW * 22 uur = 158 kWh thermisch op die dag.

Stel het wordt nog een stuk kouder en de warmtepomp haalt dan nog maar 7 kW thermisch. Je hebt het elektrisch element ingesteld op 2.8 kW. Dus dan heb je op dagbasis ter beschikking: 0.9 * 7 kW * 24 uur + 2.8 kW * 24 uur = 151 kWh + 67 kWh = 218 kWh thermisch per dag.

Je hebt dus bij extreem koud weer nog een factor 218 kWh / 158 kWh = 1.38 meer vermogen ter beschikking.

Dus als het nu een etmaalgemiddelde van -5 graden was (23 graaddagen). Kun je naar 1.38 x 23 graaddagen toe, dat is 32 graaddagen. Dat is een etmaalgemiddelde van -13 graden.

Dus niet waar dat je het thuis koud krijgt bij -10 graden.

Mocht nu het backup element al wel zijn gebruikt dan wordt het een andere situatie. Dan moet het sommetje even overnieuw. En dan kan er uit komen dat je wellicht beter een airco bij plaatst in de woonkamer.

@ds23man heeft wel gelijk dat de upgrade van 55/6 naar 75/6 best goedkoop is. En ook van 105/6 naar 125/6 is best goedkoop. Maar van 75/6 naar 105/6 is een bedrag waar je ook nog flink wat kWh's voor kunt bijstoken.
En te grote units zijn als het heel koud is uiteraard zuiniger en stiller dan krap bemeten units. Bij warm weer is de krap bemeten unit juist weer zuiniger en stiller.
Een te grote unit geeft je de mogelijkheid om ook bij erg koud weer de unit van 19:00 tot 7:00 in stille modus te zetten. Maar al met al win je daar weinig mee bij de geluidberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:39:
Als je elektrisch element mee moet gaan doen kan je net zo goed briefjes van 50 euro in je woonkamer verbranden.
Nee joh, het hangt er allemaal vanaf hoeveel uur per jaar het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:40:
[...]

Nee joh, het hangt er allemaal vanaf hoeveel uur per jaar het is.
Het 2kW radiatorkacheltje in de cactuskas ( van onder tot boven ingepakt met bubbeltjesplasticatie en zelfs vloerisolalatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3GNTmvdgwHv98wACZn3ZwE-foA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BgtVOCN1bxB6NGo5cbSt8Zy.png?f=fotoalbum_large

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En dan komt de E vloerverwarming in de badkamer ook nog eens voorbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSi-IDq1_2YLP9swsrdU7-bLYTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MH6YjnKvj5tVDnQpKlUF4E4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
mydogisgone schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
[...]
De sensor hangt hier absoluut niet in de zon. Deze heeft trouwens een afwijking van 3 graden. Dit al aangepast in de VRC720.
3 graden is wel heel veel. Geeft die 3 graden te veel of te weinig aan?
Hier is de afwijking ca 0,5 graden en daarom heb ik de VRC720 met een halve graad in de plus gecompenseerd.

PS: Vergeleken met 2 andere thermometers die op hun beurt weer erg vergelijkbare waardes geven als een 3de exemplaar die normaal gesproken buiten hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man off topic, maar cactussen kunnen in de winter toch ook koel staan? Zeg een graad of tien? Of is dat al het geval in je verwarmde kas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:58:
@ds23man off topic, maar cactussen kunnen in de winter toch ook koel staan? Zeg een graad of tien? Of is dat al het geval in je verwarmde kas?
Thermostaat staat op 9 graden...

Gaat volgend jaar een kleine mobiele airco in die ook kan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:54:
[...]

Hier is de afwijking ca 0,5 graden en daarom heb ik de VRC720 met een halve graad in de plus gecompenseerd.

PS: Vergeleken met 2 andere thermometers die op hun beurt weer erg vergelijkbare waardes geven als een 3de exemplaar die normaal gesproken buiten hangt.
Ik zie ook regelmatig verschillen van een graad of drie, heeft te maken met de thermische massa van de muur waar hij op hangt. Op zich is dat niet erg, dempt het gedrag van de pomp omdat je huis ook een thermische massa heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:05:
[...]

Thermostaat staat op 9 graden...

Gaat volgend jaar een kleine mobiele airco in die ook kan verwarmen.
Veel split airco's hebben een minimaal setpoint van 16 graden. Ik weet niet hoe het met mobiele airco's zit maar daar zou je op kunnen letten.
In de praktijk hebben mobiele airco's een lage COP vergeleken met split. Maar dat ligt er ook vaak aan hoe ze 'geinstalleerd' zijn. (buis uit het raam en klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
mydogisgone schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
Verder wordt het dubbelglas in de hal en woonkamer vervangen door modern dubbel glas. Dus dat zal ook zeker gaan helpen.
Dat wordt dan een waanzinnige gemiste kans. Drievoudig glas isoleert nog bijna twee keer zo goed, en kost je door de subsidie nauwelijks meer. Zie Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Dat zeg ik ook niet. Ik schreef dat ie in een ruimte hangt die snel door de zon opgewarmd wordt. Als je de sensor verplaatst naar een ruimte in je huis die dat minder heeft, kan je WP mooi rustig doorlopen. Daarom hangt bij mij de thermostaat op de overloop.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:46:
[...]

Dat wordt dan een waanzinnige gemiste kans. Drievoudig glas isoleert nog bijna twee keer zo goed, en kost je door de subsidie nauwelijks meer. Zie Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Het is offtopic, maar die besparing is wel genuanceerder dan puur subsidie.
Hier kon ik dubbel glas van een kamer voor pakweg 150€ vervangen door HR++. Triple glas had er sowieso nog een 0 extra achter gezet, want dan had er een nieuw kozijn in gemoeten, en dat verdien je echt niet zomaar even terug.

Wat een verschil tussen gisteren (continu draaien, gemiddeld iets van 1,5kWh per uur), naar vandaag (soms uit op temperatuur, veelal op minimaal vermogen draaien). Leuk dat schaatsen, maar het kost zoveel stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:05:
Wat een verschil tussen gisteren (continu draaien, gemiddeld iets van 1,5kWh per uur), naar vandaag (soms uit op temperatuur, veelal op minimaal vermogen draaien). Leuk dat schaatsen, maar het kost zoveel stroom :+
Ja, enorm verschil. Onder nul moeite om de boel op temperatuur te houden vanwege SWW en de vele defrosts, en redelijk luidruchtig. Nu pruttelt hij rustig door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

busscherski schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:39:
@ds23man
Reageer je op deze post?

Ik weet niet of het back up element heeft meegeholpen maar als dat niet zo is dan is dit niet bij voorbaat onvoldoende bij een etmaalgemiddelde van iets van -5 graden.
92% belasting = dus voldoende voor een dag van 18+5=23 graaddagen.
Deze stond uitgeschakeld. Dus nee.
Franciesco schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:54:
[...]

Te veel. Ik heb het met 2 andere thermometers gecontroleerd.
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zie ook regelmatig verschillen van een graad of drie, heeft te maken met de thermische massa van de muur waar hij op hangt. Op zich is dat niet erg, dempt het gedrag van de pomp omdat je huis ook een thermische massa heeft.
Hij hangt hier aan de overkapping die van douglas is gemaakt.
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik schreef dat ie in een ruimte hangt die snel door de zon opgewarmd wordt. Als je de sensor verplaatst naar een ruimte in je huis die dat minder heeft, kan je WP mooi rustig doorlopen. Daarom hangt bij mij de thermostaat op de overloop.
Nou dan moest ik alle kozijnen ook vernieuwen en dat ga ik nu echt niet doen. :+ Kosten zijn daarvoor te hoog.

Oh geen idee van de ruimte. Hij hangt aan een schuur die niet perse wordt verwarmd door de zon. Wellicht ander de sensor verplaatsen.

[ Voor 70% gewijzigd door mydogisgone op 19-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Bij mij is het nu 10 graden en dat geeft ie nu nog aan. Bij -7,5 gaf ie -1,5 aan nadat ie eerst een tijdje op 0 heeft gestaan. Onder een overkapping is het altijd warmer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
In de nacht nog twee vette defrosts gehad, staat nu te draaien op laagste stand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY2J9ZniSBNN4QhZ2gdzXig6i44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0lF7EupVLJbIqqkPPSpqm6K.png?f=fotoalbum_large

Wat een beetje raar is dat ie een tijdje op en neer moduleert nadat ie is opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij pruttelt-ie nu op WAR met een stooklijn van 0,6 al de hele nacht non-stop met zo’n 480W. En dat is precies wat we willen. De kou is al uit huis, de houtkachel doet niet meer mee, de vloer is warm en het is 19 graden in huis. En dat is al een graad warmer dan we met gas hadden ingesteld, dus ikke blij. COP is sinds gister 5,1 en dat is inclusief een stooklijn die nog uren op 0,8 en 0,7 stond. Buitentemperatuur is natuurlijk wel gunstig nu.

Lekker spelen, leuk!

En ik geloof dat-is net is uitgegaan, blijkbaar is-ie tevreden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_GjXRvc0eQ8gg81K8y26co2VeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WECneedt9IBLprovdZZ0jsC6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Gramser op 20-12-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Gramser goed, dan nu de stooklijn zo laag mogelijk zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:56:
Als het goed is zal je op 0,2 - 0,3 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:56:
Ik laat 'm nu even een dagje op 0,5 en kijk wat dat doet... d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
@Nilvo Nou welkom bij de club dan. De VWZ AI plus is nergens meer zomaar te krijgen. NL,BE en DE niet te vinden en maanden levertijd.
Ik hoop er straks eind december eentje te krijgen, mijn hele installatie is compleet klaar verder. Had wel ondertussen in Denemarken wat VWZ AI plus kastjes gevonden maar geen idee of dat zomaar gaat werken....
Bij Comwo zijn de units nu op voorraad.
https://www.comwo.nl/nl/2...tm_campaign=stockreminder

Bij Comwo kan je een melding aanmaken als een onderdeel op voorraad is. Heb hier mijn vwz AI plus vandaan gehaald en die draait sinds vanmorgen.

Onze warmtevraag was een beetje hoger dan het dauwpunt buiten aankon. De WP heeft dus een tijdje staan werken als wolkenmaker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:05
@Nilvo Top!! Meteen ook daar maar eentje besteld. Gisteren nog weer eens met Wasco gebeld maar kwamen daar alweer minder binnen dan toegezegd. Zie wel wie hem nu eerder bezorgd. Bedankt voor de tip!

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:05:
[...]

Als het goed is zal je op 0,2 - 0,3 uitkomen.
Dat lijkt me wel erg positief - ik vermoed eerder 0,4-0,45...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Uit interesse: wat voor woning (inhoud, isolatie, ligging en afgiftesysteem) heb jij @Gramser?
Of heb je dit al wel eens eerder ergens benoemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:09:
[...]

Dat lijkt me wel erg positief - ik vermoed eerder 0,4-0,45...
Bij VV met gesloten verdelers ga je tussen de 0,2-0,3 uitkomen. Staat ook in de documentatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Na lang studeren op dit topic (dank voor alle expertise!) en na een lastige niet-succesvolle zoektocht naar een installateur hebben we op 2 oktober bij Warmteservice een Arotherm Plus 55/6 besteld.

Nu had ik verwacht dat levering ergens in het voorjaar zou plaatsvinden maar ik werd gisteren gebeld dat ze hem willen bezorgen!!! :o Dat is dus flink eerder dan gedacht, en ook de VWZ AI wordt meegeleverd.

Het plan is nu om het afgiftesysteem te vergroten dmv wandverwarming afgewerkt met met leem. Dus installatie wordt waarschijnlijk pas komende zomer. Maar wel ruim op tijd voor het stookseizoen 8)

Wellicht dat ik mn eigen topic start als ik vragen heb over mijn specifieke situatie.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:16:
[...]

Bij VV met gesloten verdelers ga je tussen de 0,2-0,3 uitkomen. Staat ook in de documentatie.
Als je huis helemaal top geïsoleerd is, vermoed ik dan..? Da’s hier niet het geval, jaren 30 woning met na-isolatie, maar niet overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:21:
[...]

Als je huis helemaal top geïsoleerd is, vermoed ik dan..? Da’s hier niet het geval, jaren 30 woning met na-isolatie, maar niet overal.
Je wil geen 40 graden in je vloer jagen. Als de VV normaal gedimensioneerd is, is 35 graden echt wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:12:
Uit interesse: wat voor woning (inhoud, isolatie, ligging en afgiftesysteem) heb jij @Gramser?
Of heb je dit al wel eens eerder ergens benoemd?
Ik zal dat ongetwijfeld wel eens benoemd hebben, maar hier in het kort nog eens. Ik heb niet alle exacte getallen paraat of überhaupt uitgezocht…:

- vrijstaande jaren 30 woning
- verwarmd oppervlak is zo’n 60m2, de begane grond in feite (op de slaapkamers zijn er geen radiatoren, op de badkamer draait er eentje mee op de aanvoer en retour van de vvw)
- dak van buitenaf geïsoleerd
- alles HR++
- uitbouw geisoleerd
- bestaande spouwen niet nageisoleerd
- nieuwe betonnen vloer is van dik pak isolatie voorzien, vvw ligt in gegoten dekvloer, plavuizen
- gasverbruik laatste paar jaar tussen de 1000 en 1200m3
- 2 volwassenen, 1 kind, ik werk 90% van de tijd thuis

Systeem nu:
- AWB GeniaAir Mono 55/6
- besturingsmodule is de AWB versie van de VWZ AI (Plus)
- systeemthermostaat is de AWB MiPro 720 (ja, de VRC720 dus)
- pomploze verdeler

En als we het daar niet mee redden, staat de houtkachel paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
bensss schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:17:
Na lang studeren op dit topic (dank voor alle expertise!) en na een lastige niet-succesvolle zoektocht naar een installateur hebben we op 2 oktober bij Warmteservice een Arotherm Plus 55/6 besteld.

Nu had ik verwacht dat levering ergens in het voorjaar zou plaatsvinden maar ik werd gisteren gebeld dat ze hem willen bezorgen!!! :o Dat is dus flink eerder dan gedacht, en ook de VWZ AI wordt meegeleverd.

Het plan is nu om het afgiftesysteem te vergroten dmv wandverwarming afgewerkt met met leem. Dus installatie wordt waarschijnlijk pas komende zomer. Maar wel ruim op tijd voor het stookseizoen 8)

Wellicht dat ik mn eigen topic start als ik vragen heb over mijn specifieke situatie.
Bizar snel. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser ok!

Ter vergelijk:
Hier gebruik ik tot nu toe (eerste winter met de VWL 75/6 wp) een stooklijn van 0,30 en minimale temp op 25 en maximale temp op 35 graden.
Mijn vrijstaande woning is ook uit de jaren 30 en ligt tussen de weilanden met dus weinig beschutting. Is rondom (vloer, wanden, dak) redelijk nageisoleerd met Rc-waarden die grofweg liggen tussen 2,6 en 3,3) en HR++ glas. Ik ben aan het onderzoeken of ik m.n. het dak en 1 gevel nog wat extra kan isoleren.
De thermostaat staat meestal op 19 graden en ik verwarm vrijwel alleen beneden via vloerverwarming (slangen hoh 10cm, 120m2) en boven in de badkamer ook via vvw (helaas 15cm hoh) en een handdoekenradiator. De slaapkamers boven worden niet verwarmd al waren de radiatoren met de kou van vorige week wel een klein beetje open.

Zoals gezegd is dit mijn eerste winter met wp, dus het kan zijn dat er nog wat aangepast gaat worden aan de instellingen. Daarnaast is elk huis en stookgedrag natuurlijk anders, maar misschien geeft bovenstaande je toch een beetje inspiratie voor jouw stooklijn e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:12:
[...]

Even een vraag en een opmerking:

Heb je wel een flexibel tussen je wp en leidingen? Verder zijn je wartels niet geïsoleerd en heb je een hoop warmteverlies.
Geen flexibel denk ik, maar ik heb er ook niet naast gestaan toen het werd aangelegd. Waar kan ik de wartels mee isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:08:
@Gramser ok!

Ter vergelijk:
Hier gebruik ik tot nu toe (eerste winter met de VWL 75/6 wp) een stooklijn van 0,30 en minimale temp op 25 en maximale temp op 35 graden.
Mijn vrijstaande woning is ook uit de jaren 30 en ligt tussen de weilanden met dus weinig beschutting. Is rondom (vloer, wanden, dak) redelijk nageisoleerd met Rc-waarden die grofweg liggen tussen 2,6 en 3,3) en HR++ glas. Ik ben aan het onderzoeken of ik m.n. het dak en 1 gevel nog wat extra kan isoleren.
De thermostaat staat meestal op 19 graden en ik verwarm vrijwel alleen beneden via vloerverwarming (slangen hoh 10cm, 120m2) en boven in de badkamer ook via vvw (helaas 15cm hoh) en een handdoekenradiator. De slaapkamers boven worden niet verwarmd al waren de radiatoren met de kou van vorige week wel een klein beetje open.

Zoals gezegd is dit mijn eerste winter met wp, dus het kan zijn dat er nog wat aangepast gaat worden aan de instellingen. Daarnaast is elk huis en stookgedrag natuurlijk anders, maar misschien geeft bovenstaande je toch een beetje inspiratie voor jouw stooklijn e.d.?
Als ik het zo lees, best vergelijkbaar, dus zeker inspiratie! Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug vlakbij een bos -hele dorp ligt eigenlijk ín het bos- en daar is het altijd net wat kouder dan de lager gelegen omgeving. Ik heb de stooklijn inmiddels naar 0,4 gezet. Maar nu moet ik er echt even vanaf blijven, anders krijg ik geen goed idee van z’n gedrag… soort puppycursus dit :+
Pagina: 1 ... 61 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic