17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
De VWZ zit ook in de MEH97/6? Qua veiligheid wel goed te weten of dat het daar anders in elkaar zit.ds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:30:
Heb net even een VWZ helemaal uit elkaar gehaald zodat ik de hoofdprintplaat aan beide zijden goed kan bestuderen, zie een paar heel aparte dingen. Morgen meer info.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het bedieningspaneel zal hetzelfde zijn, hoofd of moederprint is een ander verhaal.Kees_frl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:51:
[...]
De VWZ zit ook in de MEH97/6? Qua veiligheid wel goed te weten of dat het daar anders in elkaar zit.
Hij staat op een houten schuurdak dat inmiddels meeresoneert (met trillingsdempers), maar ik heb vooral het idee dat het meeste geluid van de compressor zelf komt. Als ik op het dak ga staan, blijft het net zo luid. Ga ik op de WP hangen, dan wordt het iets minder - ik heb het idee dat de omkasting an sich behoorlijk meeresoneert. Vanmorgen een hele reeks fluisterbedcompressiereducties uitgeprobeerd, maar boden niet echt soelaas.
Ik kan 2 dingen doen:
- doorstroomverwarming voor de extra kW's voor die paar lastige dagen (nou ja, weken inmiddels)
- omkasting
Zou een omkasting een beetje werken tegen dit soort lage-tonen geluid? Probleem met lage tonen is voornamelijk dat ze zich nergens door laten stoppen. Maar die kasten zullen toch wel ergens goed voor zijn.
https://www.conrad.nl/nl/...ctTechDataOffCanvasFlyout
Het wordt toch door Vaillant af geraden om hem op een houten dat te zetten.Zwartoog schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:44:
Ik begin mij toch wat zorgen te maken over het geluid van de WP, zeker met oog op de omgeving. De omstandigheden zijn er ook naar: koud, vochtig, en een hoge stooklijn nodig (0,65), hoewel het maken van SWW evengoed een dagdeel in beslag neemt.
Hij staat op een houten schuurdak dat inmiddels meeresoneert (met trillingsdempers), maar ik heb vooral het idee dat het meeste geluid van de compressor zelf komt. Als ik op het dak ga staan, blijft het net zo luid. Ga ik op de WP hangen, dan wordt het iets minder - ik heb het idee dat de omkasting an sich behoorlijk meeresoneert. Vanmorgen een hele reeks fluisterbedcompressiereducties uitgeprobeerd, maar boden niet echt soelaas.
Ik kan 2 dingen doen:
- doorstroomverwarming voor de extra kW's voor die paar lastige dagen (nou ja, weken inmiddels)
- omkasting
Zou een omkasting een beetje werken tegen dit soort lage-tonen geluid? Probleem met lage tonen is voornamelijk dat ze zich nergens door laten stoppen. Maar die kasten zullen toch wel ergens goed voor zijn.
Mijne staat buiten achter de garage en ja hij kan kortstondig ik neem aan tijdens defrost behoorlijk geluid maken. Maar ik ben daar met die kou niet en kan er niemand mee tot last zijn.
Misschien is een grotere machine toch een manier voor sommige om het geluid onder controle te houden.
snameroc
Montage op een houten dak gaat vaak niet naar tevredenheid.
Het op 1 na best is om 2 dikke betonbalken van een meter lang een meter uit elkaar te leggen. Daar stalen veren op (precies geschikt voor hoeveel kg je er op zet). Daar stalen kokers van een meter op en daarop de warmtepomp.
Het allerbeste weet je denk ik wel.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Een 3 fase machine heeft bij vollast een flink hoger geluidsvermogen. En de unit zal al snel voluit gaan bij een SWW run.
Zolang je op rubber dempers op een houten dak staat zijn er andere dingen die je eerst moet proberen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Die kun je begrenzen toch?busscherski schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:20:
@snameroc
Een 3 fase machine heeft bij vollast een flink hoger geluidsvermogen. En de unit zal al snel voluit gaan bij een SWW run.
Zolang je op rubber dempers op een houten dak staat zijn er andere dingen die je eerst moet proberen.
Dat gaat bij mijn 75/6 ook
snameroc
Ja die kan ook in stille modus.
Ah, die kende ik nog niet! Ze beweren een reductiefactor van 0,19 te hebben voor 200 Hz, lijkt me best flink.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:56:
Zijn bitumen matjes niet een optie? Daarmee vergroot je de massa van een zijpaneel. Wordt vaak toegepast bij auto hifi om resonantie tegen te gaan. Moet het wel passen natuurlijk.
https://www.conrad.nl/nl/...ctTechDataOffCanvasFlyout
@snameroc @busscherski Ja, ik weet het, houten dak is niet aan te raden, maar te weinig grond om hem elders goed en netjes kwijt te kunnen. Hij staat al op gepaste veren/trillingsdempers, 2 opsluitbanden en inmiddels op dikke rubberen granulaattegels. Die opsluitbanden staan direct in de lengterichting op de balken van het dak, het is dus niet dat hij staat te "dansen" op de dakbedekking.
:strip_exif()/f/image/R8Fwtcn2ZRWpwgOq7FHYPbsY.jpg?f=fotoalbum_large)
De reden dat ik twijfel of de dakconstructie het grootste probleem is, is wanneer ik er zelf bij ga staan. 90 kilo erbij doet dus helemaal niets, dus verder stapelen met tegels gaat niets opleveren. Balken aan elkaar schroeven kan nog een optie zijn, maar het is vooral de compressor die overal bovenuit komt.
Oh ja, die defrosts: met dit weer is dat 25-30% van de tijd, om daarna als een malle terug op de gewenste temperatuur te komen. Dus toch veel tijd veel lawaai.
[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 17-12-2022 22:49 ]
Ondanks dat hij bij mij buiten op de grond staat wegen de betonnen balken netzoveel als het toetstel. Ze zijn 20x20 cm Is dat bij jouw ook? Die opsluitbanden lijken me veel te dun en daarmee onvoldoende star.Zwartoog schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:47:
[...]
Ah, die kende ik nog niet! Ze beweren een reductiefactor van 0,19 te hebben voor 200 Hz, lijkt me best flink.
@snameroc @busscherski Ja, ik weet het, houten dak is niet aan te raden, maar te weinig grond om hem elders goed en netjes kwijt te kunnen. Hij staat al op gepaste veren/trillingsdempers, 2 opsluitbanden en inmiddels op dikke rubberen granulaattegels. Die opsluitbanden staan direct in de lengterichting op de balken van het dak, het is dus niet dat hij staat te "dansen" op de dakbedekking.
[Afbeelding]
De reden dat ik twijfel of de dakconstructie het grootste probleem is, is wanneer ik er zelf bij ga staan. 90 kilo erbij doet dus helemaal niets, dus verder stapelen met tegels gaat niets opleveren. Balken aan elkaar schroeven kan nog een optie zijn, maar het is vooral de compressor die overal bovenuit komt.
Oh ja, die defrosts: met dit weer is dat 25-30% van de tijd, om daarna als een malle terug op de gewenste temperatuur te komen. Dus toch veel tijd veel lawaai.
snameroc
Ja, zijn dunnetjes. Dus toch de moeite waard om er een aantal te stapelen?snameroc schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:53:
[...]
Ondanks dat hij bij mij buiten op de grond staat wegen de betonnen balken netzoveel als het toetstel. Ze zijn 20x20 cm Is dat bij jouw ook? Die opsluitbanden lijken me veel te dun en daarmee onvoldoende star.
O dat ziet er al best netjes uit. Beton had dikker gekunt maar ik weet niet of dat het issue is.
Heb je overwogen hem aan de muur te hangen?
En je bent niet op zoek naar reductie bij 200 Hz. Eerder rond 50 Hz, en daar doet rubber veel minder dan slappe stalen veren.
Sowieso geen rubber toevoegen aan stalen veren.
Ik denk dat stapelen niet zo veel helpt als dikke uit een stuk.Zwartoog schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:57:
[...]
Ja, zijn dunnetjes. Dus toch de moeite waard om er een aantal te stapelen?
Gestapeld is minder vorm vast.
[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 17-12-2022 23:25 ]
snameroc
Je kan merken dat er langzaam vochtige lucht in de schuur komt door ventilatie, maar mijn defrosts blijven beperkt tot om het aantal uur:
/f/image/X1IK1o6gn6xGkl7vhdzlkPMq.png?f=fotoalbum_large)
Wel hoor ik nu een rateltje, als je op de voorzijde aan de compressor kant drukt is het weg. Kan zijn dat lawaaiproblemen daar weg komen.
Het is de frontplaat zelf.Gramser schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:04:
@ds23man qua rateltje: waarschijnlijk ijs tegen een rubbertje, zoals mijn installateur aangaf…
ex-halfgeleider weerstand in het normale pad.
Dat zou door een herhaalde inrush-stroom van de pomp kunnen komen.
Ik ben benieuwd naar de analyse van @ds23man .
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 18-12-2022 13:33 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja heb ik ook. Eergisteren wel verwijderd met kokend water.Franciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:18:
@FNale dat ijs aan de onderzijde van de achterkant is me nog niet opgevallen.
Wel heb ik ijs aan de voorkant. Jij, of anderen, ook?
Al lijkt het me geen probleem omdat de uitblaaszijde nog open genoeg is. Toch?
[Afbeelding]
Gisteren viel mij ook op dat hij veel meer geluid maakte dan normaal, wellicht omdat het al heel lang vriest? Ik denk dat het nog oké is voor de buren juist omdat de ramen dicht zijn en het een soort van snel ventilatorengeluid is. Je kunt hem niet meer horen bij onze buitenmuur, maar eventueel wel op de andere kant. Nog geen bezwaren gehad dus ik ga ervan uit dat het oké is, haha. En 's nachts draait sowieso de fluistermodus.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
De 230 volt doorlussing naar X4:
Bovenzijde
:strip_exif()/f/image/fGKWl1Ty7TUx3M2pPBpkw67m.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderzijde
:strip_exif()/f/image/OwcvsRCbkCIiPT12NDgsPzpg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gebeurt dus met 2 ongezekerde dunne printspoortjes die nooit 16A aankunnen. Bij een zware belasting fikken er die gewoon uit. Maar daar zat bij @mydogisgone zat daar niets op aangesloten. Daarover meer in deel 2.
Kan iemand aangeven wat voor soort software/hardware ik nodig heb voor dit soort overzichten? Er komen regelmatig vergelijkbare afbeeldingen voorbij en geven veel meer informatie dan onze Homewizard Energy app.Marnix17 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:02:
[...]
Daar heeft @Proton_ toch een mooie oplossing voor.
[Afbeelding]
Zijn dit soort pakketten "plug and play"?, softwarematig ben ik namelijk wel redelijk handig maar als ik zelf een Pi moet gaan bouwen en die ook nog met allerlei sensoren aan de pomp moet koppelen gaat me dat iets te ver
Het blijft wel tweakers hier hé 😉Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:01:
[...]
Kan iemand aangeven wat voor soort software/hardware ik nodig heb voor dit soort overzichten? Er komen regelmatig vergelijkbare afbeeldingen voorbij en geven veel meer informatie dan onze Homewizard Energy app.
Zijn dit soort pakketten "plug and play"?, softwarematig ben ik namelijk wel redelijk handig maar als ik zelf een Pi moet gaan bouwen en die ook nog met allerlei sensoren aan de pomp moet koppelen gaat me dat iets te ver
Als software geen issue is dan zou ik het gewoon proberen. Shelly is behoorlijk plug en play maar dan moet je wel wat op software gebied doen om het visueel te maken. Ik werk met home assistant en grafana. Kost wel een paar avonden om het uit te vogelen maar daar zit de lol voor mij juist in.
Een voorbeeld van hippe lip: Hippe Lip in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Kamstrup warmtemeter heb ik nog geen ervaring mee.
Vanaf de netaansluiting gaat de fase netjes naar de 4A zekering die de elektronica van stroom voorziet en de afgaande netspanning van de relais beveiligd:
:strip_exif()/f/image/HazJjzXdq944VpAi6Fy4QjNV.jpg?f=fotoalbum_large)
En nou komt de grap, de nul loopt via een 0,02 ohm smd weerstand, zie midden foto:
:strip_exif()/f/image/OFmAD3lf0F7hdVRuC254i0Us.jpg?f=fotoalbum_large)
Die fikt er eerder uit dan de zekering doorbrand. Dat kan je ook mooi zien op de foto van @mydogisgone
Verder zie je daar 4 soldeerpunten in een kwadrant voor een onderdeel wat er niet in zit, de twee rechter staan parallel over die smd weerstand. De twee linker zijn nergens op aangesloten. Had hier een ontstoorspoel moeten zitten? Ik doe maar een gooi.
Het is een oude muur, ik had begrepen dat dat ook geen goed idee was: alles trilt dan mogelijk door heel de gevel heen. Ik vond het gevoelsmatig ook wat bruut, 130 kilo daaraan ophangen.busscherski schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:17:
@Zwartoog
O dat ziet er al best netjes uit. Beton had dikker gekunt maar ik weet niet of dat het issue is.
Heb je overwogen hem aan de muur te hangen?
En je bent niet op zoek naar reductie bij 200 Hz. Eerder rond 50 Hz, en daar doet rubber veel minder dan slappe stalen veren.
Sowieso geen rubber toevoegen aan stalen veren.
Qua constructie denk ik da er mechanisch niet veel ruimte voor verbetering zit, behalve verzwaren betondblokken. Vandaar dat ik naar een geluidskast ging kijken, maar ik begrijp niet hoe deze juist de lage tonen binnenhoudt.
Vanacht unit in fluisterstand gehouden bij -7 buiten. Woonkamer is 2 graden meer afgekoeld dan gewenst. Fluistermodus is een fijne optie, maar bij heel lage temperaturen kom je gewoon tekort.
Mooie analyse, @ds23man! Dat SMD-tje ziet er inderdaad niet uit als een verdie dat een hoog vermogen kan affakkelen. Heel dat bordje lijkt erop ontworpen te zijn dat er geen hoge stromen gaan lopen. Niet door foutief aansluiten, maar ook niet door kortsluiting in de aangesloten apparatuur. Had zeker netter gekund.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:51:
Analyse deel 2
Vanaf de netaansluiting gaat de fase netjes naar de 4A zekering die de elektronica van stroom voorziet en de afgaande netspanning van de relais beveiligd:
[Afbeelding]
En nou komt de grap, de nul loopt via een 0,02 ohm smd weerstand, zie midden foto:
[Afbeelding]
Die fikt er eerder uit dan de zekering doorbrand. Dat kan je ook mooi zien op de foto van @mydogisgone
Verder zie je daar 4 soldeerpunten in een kwadrant voor een onderdeel wat er niet in zit, de twee rechter staan parallel over die smd weerstand. De twee linker zijn nergens op aangesloten. Had hier een ontstoorspoel moeten zitten? Ik doe maar een gooi.
ja zoiets denk ik ook. Maar zal de weerstand het nog doen? Aangezien hij het nog gewoon doet?ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:51:
Analyse deel 2
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Btw heeft de meh 97/6 dit niet?
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Het horror scenario......
De meeste fouten qua sluiting zal opgevangen worden door de zekering. Maar dat kan in bepaalde gevallen niet zo zijn. Bijvoorbeeld een sluiting van een afgaande fase naar de aarde: zekering zegt poef. Maar wat als de fase en de nul op de netentree omgedraaid zijn? Dan zegt de zekering geen poef maar gaat de smd weerstand in rook op. Deze situatie kan zich dus voor doen als je de VWZ met een stekker aansluit.
Blijkbaar is ie niet helemaal uitgefikt.mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:16:
[...]
ja zoiets denk ik ook. Maar zal de weerstand het nog doen? Aangezien hij het nog gewoon doet?
Btw heeft de meh 97/6 dit niet?
Nou lekker dan. :-/ maandag maar eens even bellen met mijn installateur.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:19:
Analyse deel 3
Het horror scenario......
De meeste fouten qua sluiting zal opgevangen worden door de zekering. Maar dat kan in bepaalde gevallen niet zo zijn. Bijvoorbeeld een sluiting van een afgaande fase naar de aarde: zekering zegt poef. Maar wat als de fase en de nul op de netentree omgedraaid zijn? Dan zegt de zekering geen poef maar gaat de smd weerstand in rook op. Deze situatie kan zich dus voor doen als je de VWZ met een stekker aansluit.
werd gesuggereerd maar helaas geen effect. De compressor blijft op allerlei momenten een zeer doordringende brom veroorzaken. Het lijkt duidelijk vorst gerelateerd dus komende week weer rust. Afspraak gemaakt dat Vaillant hier komt kijken bij de volgende vorstperiode.
Snap ook nog steeds niet waarom er geen meh 97/6 is geplaatst hierds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:58:
De 97/6 heeft totaal andere elektronica en je sluit hem vast bedraad aan.
Ik heb vandaag nog niet aan de voorkant gekeken.Franciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:18:
@FNale dat ijs aan de onderzijde van de achterkant is me nog niet opgevallen.
Wel heb ik ijs aan de voorkant. Jij, of anderen, ook?
Al lijkt het me geen probleem omdat de uitblaaszijde nog open genoeg is. Toch?
[Afbeelding]
Maar dat is waarschijnlijk de damp van de defrost die aanvriest.
Zolang het ijs maar niet in de buurt van de fan zit.
Edit toch nieuwsgierig:
:strip_exif()/f/image/AlLuJ3L2Dj2bmAS2eTImTd3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door FNale op 18-12-2022 11:38 ]
snameroc
Dan boven laten zoals het is en een keerklep ertussen en eigen besturing behouden. En beneden warmtepomp op aansluiten met ook een keerklep er tussen en degelijke. Zo kan je met het ene of het andere systeem draaien. Te gelijk kan lastig zijn i.v.mv verschillende druk en stroming. . Kwestie van testen he dat gaat.ds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:07:
[...]
Gezien mijn pand en de plaatsing van de CV ketel in de keuken zou ik eerst naar de zolder daarboven moeten omdat ik daar alleen een plek voor een buffer heb, een traject van een meter of 5-6. Op zich kan ik daar weer aankoppelen op het hoofdnet. Maar om van van de WP bij het buffervat te komen heb ik ook weer een meter of 6 extra leiding traject nodig. Op zich hoeft van mij de ketel niet bij te verwarmen, wel de taak overnemen als de pomp het niet meer trekt of als het goedkoper is om op gas te stoken. Kan de sturing daarmee overweg?
:strip_exif()/f/image/1E1h8BsLvILQmyHFIsMgGnCI.jpg?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik het goed dat daar dus een warmtelint loopt en geen slangetje voor de afvoer van het condenswater?
En het water loopt dus niet in de afvoerpijp zo?
Er is geen ijsbaan ontstaan ofzo, ik denk dat het grind veel heeft weggewerkt. Maar toch.
:strip_exif()/f/image/eD6DPN7b2dEZcAXX359AVuLO.jpg?f=fotoalbum_large)
De ijsvorming aan de achterkant/onderaan: kan dat te maken hebben met de manier waarop de afvoer loopt? Het lijkt me niet, maar hoor graag jullie mening.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Dit zit zeker niet goed, je ziet inmiddels de afvoer al dichtvriezen. Hoort een pijp/slang aan met de warmtedraad daarin, die houdt dan de binnenkant lekker warm.Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:26:
[Afbeelding]Is dit goed aangesloten/geplaatst?
Begrijp ik het goed dat daar dus een warmtelint loopt en geen slangetje voor de afvoer van het condenswater?
En het water loopt dus niet in de afvoerpijp zo?
Er is geen ijsbaan ontstaan ofzo, ik denk dat het grind veel heeft weggewerkt. Maar toch.
[Afbeelding]
De ijsvorming aan de achterkant/onderaan: kan dat te maken hebben met de manier waarop de afvoer loopt? Het lijkt me niet, maar hoor graag jullie mening.
Het is waarschijnlijk ook de verklaring voor het feit dat ik vanochtend bij de Vaillant spulletjes/boekjes ook dit nog vond:ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:34:
[...]
Dit zit zeker niet goed, je ziet inmiddels de afvoer al dichtvriezen. Hoort een pijp/slang aan met de warmtedraad daarin, die houdt dan de binnenkant lekker warm.
:strip_exif()/f/image/EMMEK0zzMYj0lvtVy1KCcJcI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet dit er dus tussen zetten en dan een verbindingstuk/bochtje ertussen zetten (laten zetten door de installateur?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Lol, dat is gewoon knudde geïnstalleerd. Een grotere valpijp zou sowieso nuttig zijn, kun je beter positioneren. Een punt van aandacht is wel dat de valpijp niet direct op een riool aangelosten mag worden zonder sifon. Geen idee waarom, waarschijnlijk om te voorkomen dat de rioolgassen de verdamper verteren, of gewoon sowieso tegen stank.Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:46:
[...]
Het is waarschijnlijk ook de verklaring voor het feit dat ik vanochtend bij de Vaillant spulletjes/boekjes ook dit nog vond:
[Afbeelding]
Ik moet dit er dus tussen zetten en dan een verbindingstuk/bochtje ertussen zetten (laten zetten door de installateur?
Dat bochtje ertussen zal denk ik prima gaan (zelf doen is ook niet ingewikkeld). Misschien was dat ook het idee, maar is je installateur dit gewoon vergeten af te maken. Anderzijds lijkt het ook gewoon dat de pijp is scheefgezakt tijdens het storten van het grind. Heb je van de zomer weer wat te doen
Misschien was er al ijs aangevroren. Geen idee. Ook geen idee of het helpt maar goed dat je het geprobeerd hebt.Marnix17 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:01:
Hier ook blijvende geluidsoverlast, heb de vrijstaande unit al iets meer naar achteren laten hellen om te zorgen dat er geen condenswater in de kast tot bevriezing kan leiden zoals eerder door @Gramser
werd gesuggereerd maar helaas geen effect. De compressor blijft op allerlei momenten een zeer doordringende brom veroorzaken. Het lijkt duidelijk vorst gerelateerd dus komende week weer rust. Afspraak gemaakt dat Vaillant hier komt kijken bij de volgende vorstperiode.
Ik denk overigens dat er aan het bochtje best een stuk flexibele slang gemaakt mag worden. De ribbels om die slang op z'n plek te houden zitten er al.Zwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:10:
[...]
Lol, dat is gewoon knudde geïnstalleerd. Een grotere valpijp zou sowieso nuttig zijn, kun je beter positioneren. Een punt van aandacht is wel dat de valpijp niet direct op een riool aangelosten mag worden zonder sifon. Geen idee waarom, waarschijnlijk om te voorkomen dat de rioolgassen de verdamper verteren, of gewoon sowieso tegen stank.
Dat bochtje ertussen zal denk ik prima gaan (zelf doen is ook niet ingewikkeld). Misschien was dat ook het idee, maar is je installateur dit gewoon vergeten af te maken. Anderzijds lijkt het ook gewoon dat de pijp is scheefgezakt tijdens het storten van het grind. Heb je van de zomer weer wat te doen
Klopt, eergisteren alleen even een dooi moment en toen de boel aangepast. Maar ik zie in de unit aan de achterzijde ook echt ijs liggen, heb het via de voorkant gefotografeerd, als je goed kijkt kun je het zien. Hebben anderen dit ook?Gramser schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:30:
[...]
Misschien was er al ijs aangevroren. Geen idee. Ook geen idee of het helpt maar goed dat je het geprobeerd hebt.
:strip_exif()/f/image/sQn0RqFKLKeWKRNdHaK48mKw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze veren:
:strip_exif()/f/image/hMehiB8kEaAuYKMPzdAXyhzc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zowel boven als onder zit er in het midden een bout. Bij de achterste veer zaten de bouten uiteindelijk tegen elkaar gedraaid. Weg ontkoppeling.
De achterste is er nu uit, en het meeresoneren van het dak is weg (goeddeels)

Heb de bout ingekort, maar krijg hem er nu niet meer goed in. Natuurlijk ook de meest ideale plek, achter, tegen de muur, onder de slangen, in de kou

Die bout onder zit er standaard in. Met neerzetten leek het prima te gaan. Snap ook niet dat hij nu pas problemen geeft: hij is immers in de zomer al gevuld. Misschien zit er nog 10 kg ijs binnenin?
Niet dat hij nu stil is, maar die hele lage brom die ik op den duur ook binnen hoorde, is weg.
En @mydogisgone
Weerstanden hebben verschillende failure modes, alleen fusible resistors zou je daar kunnen gebruiken.
Maar eigenlijk moet X4 ook gewoon via de 4A zekering lopen en de 0.02 ohm weerstand vervangen voor een 0 ohm doorverbinding (of, als die er voor emc redenen zit, de soldeergaten voor de spoel gebruiken voor eentje die wat kan dissiperen).
Als je de print ziet is het duidelijk waar in het ontwerp het is misgegaan, X4 is geknipt en geplakt van de relaisuitgangen en vervolgens aan de ongezekerde fase geknoopt.
Een circulatiepomp kan wat inrush stroom hebben, zeker een A-label variant. Dat lijkt me dus een waarschijnlijke kandidaat voor de oorzaak. Het doet me ergens denken aan het plakkende relais probleem van de Edel Eau.
Dat het nog werkt na zoveel magic smoke kwijt te zijn is stom toeval en het kan elk moment over zijn.
Liefst onder garantie vervangen, en als dat moeilijk is, dan kan je misschien zelf een vergelijkbare weerstand of desnoods draadbrug door de gaten solderen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De installateur (en ik, maar ja...) dachten dat het warmtelint een afvoerslangetje was. Daarom was het ook niet zo'n probleem dat de valpijp er niet recht onder stond (en een beetje scheef). Ik ga wel met een flexibele slang werken. Hij zit niet op het riool overigens.Zwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:10:
[...]
Lol, dat is gewoon knudde geïnstalleerd. Een grotere valpijp zou sowieso nuttig zijn, kun je beter positioneren. Een punt van aandacht is wel dat de valpijp niet direct op een riool aangelosten mag worden zonder sifon. Geen idee waarom, waarschijnlijk om te voorkomen dat de rioolgassen de verdamper verteren, of gewoon sowieso tegen stank.
Ik moet zeggen dat de schade nog wel meevalt als alles gewoon het grindbed in is gelopen. Dit was de eerste Vaillant WP die hij plaatste.
Kan ik wat kokend water achter tegen dat aangevroren spul gieten? Of is dat vragen om ellende?
Gewoon geduld hebben, de vorst is bijna het land uit.Heintje schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:09:
[...]
De installateur (en ik, maar ja...) dachten dat het warmtelint een afvoerslangetje was. Daarom was het ook niet zo'n probleem dat de valpijp er niet recht onder stond (en een beetje scheef). Ik ga wel met een flexibele slang werken. Hij zit niet op het riool overigens.
Ik moet zeggen dat de schade nog wel meevalt als alles gewoon het grindbed in is gelopen.
Kan ik wat kokend water achter tegen dat aangevroren spul gieten? Of is dat vragen om ellende?
Ja ik hoop dat ze dit gaan oplossen. Dankjewel voor de uitleg en idd ja dat het nog werkt is echt bizar idd.Proton_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:01:
[...]
En @mydogisgone
Weerstanden hebben verschillende failure modes, alleen fusible resistors zou je daar kunnen gebruiken.
Maar eigenlijk moet X4 ook gewoon via de 4A zekering lopen en de 0.02 ohm weerstand vervangen voor een 0 ohm doorverbinding (of, als die er voor emc redenen zit, de soldeergaten voor de spoel gebruiken voor eentje die wat kan dissiperen).
Als je de print ziet is het duidelijk waar in het ontwerp het is misgegaan, X4 is geknipt en geplakt van de relaisuitgangen en vervolgens aan de ongezekerde fase geknoopt.
Een circulatiepomp kan wat inrush stroom hebben, zeker een A-label variant. Dat lijkt me dus een waarschijnlijke kandidaat voor de oorzaak. Het doet me ergens denken aan het plakkende relais probleem van de Edel Eau.
Dat het nog werkt na zoveel magic smoke kwijt te zijn is stom toeval en het kan elk moment over zijn.
Liefst onder garantie vervangen, en als dat moeilijk is, dan kan je misschien zelf een vergelijkbare weerstand of desnoods draadbrug door de gaten solderen.
Bizar. Die van jou is continu maar met gemiddeld 1000watt aan de slag.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:35:
Het is hier nu -7 en de pomp draait op 56%, aanvoer 35 graden en in de schuur is het min 3.
Je kan merken dat er langzaam vochtige lucht in de schuur komt door ventilatie, maar mijn defrosts blijven beperkt tot om het aantal uur:
[Afbeelding]
Wel hoor ik nu een rateltje, als je op de voorzijde aan de compressor kant drukt is het weg. Kan zijn dat lawaaiproblemen daar weg komen.
Die van mij zit continu rond de 3000 watt te knallen. Weet echt ff niet wat ik daar aan zou moeten doen.
Heeft iemand nog tips?
Ta min 28 graden
Stooklijn 0.35
Max TA 40 graden.
Bijverwarming staat uit.
Of heeft dat te maken met die sensor en de vr70 @Adriaan71
:strip_exif()/f/image/SERgOWDTVp7tmJMkXCXh6OPt.jpg?f=fotoalbum_large)
@mydogisgone Daar ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar. Het ding heeft er inmiddels vandaag (sinds 00:00) alweer circa 38kWh door geknald en met dit tempo is het rond middernacht minimaal 65kWh.mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:28:
[...]
Bizar. Die van jou is continu maar met gemiddeld 1000watt aan de slag.
Die van mij zit continu rond de 3000 watt te knallen. Weet echt ff niet wat ik daar aan zou moeten doen.
Heeft iemand nog tips?
Ta min 28 graden
Stooklijn 0.35
Max TA 40 graden.
Bijverwarming staat uit.
Of heeft dat te maken met die sensor en de vr70 @Adriaan71
[Afbeelding]
Ik ben ook als een gek aan het zoeken naar de ideale instelling.
Ik heb iig het gevoel dat het veel zuiniger ingesteld kan wordenMiddenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:35:
[...]
@mydogisgone Daar ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar. Het ding heeft er inmiddels vandaag (sinds 00:00) alweer circa 38kWh door geknald en met dit tempo is het rond middernacht minimaal 65kWh.
Ik ben ook als een gek aan het zoeken naar de ideale instelling.
Verbruik helaasds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:49:
Verbruik of opwek?
volgens de Vaillant app nu 35 kWh verbruik en circa 47kWh opbrengst
Sinds half november (16-11 is de boel in bedrijf gesteld) hebben we een COP van 3,18
Geen idee of dat een beetje acceptabel is want sinds installatie hebben we toch behoorlijk wat vorst dagen (of rond het vriespunt) gehad.
Maar ik heb ook het idee dat er nog enorme winst valt te behalen qua instellingen en het feit dat wij onze zoldervloer nodig moeten gaan isoleren.
Ik zit vandaag al op 34kwh vebruikds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:49:
Verbruik of opwek?
Sinds vannacht 40kWh opwek en geschat verbruik 18 kWh ( 15 uur x 1200watt), cop 3,2 dus.
Waar het om gaat is je Delta T, hoe groter die is hoe meer je pomp stroom verbruikt en je cop inkukelt.
Als ik de aan de verdeler van de vloerverwarming voel lijkt de retour maar een fractie (paar graden) kouder dan de aanvoer. Dat zou een kleine Delta T betekenen, maar ik heb geen infraroodmeter o.i.d., dus het blijft een "gok op de hand". Wat de paar radiatoren die we hebben in hun retour naar de pomp verliezen kan ik slecht inschatten.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:23:
[...]
Sinds vannacht 40kWh opwek en geschat verbruik 18 kWh ( 15 uur x 1200watt), cop 3,2 dus.
Waar het om gaat is je Delta T, hoe groter die is hoe meer je pomp stroom verbruikt en je cop inkukelt.
En volgens mij valt hier ook nog wel wat winst te behalen qua inregelen en mogelijkheden. Wellicht ook maar eens laten vervangen.
:strip_exif()/f/image/b1sNeslXcS5oPAH5JCT3mRTX.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand advies?
[ Voor 28% gewijzigd door Middenberm op 18-12-2022 15:39 ]
Flikker eerst die mengverdeler er eens uit.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:33:
[...]
Als ik de aan de verdeler van de vloerverwarming voel lijkt de retour maar een fractie (paar graden) kouder dan de aanvoer. Dat zou een kleine Delta T betekenen, maar ik heb geen infraroodmeter o.i.d., dus het blijft een "gok op de hand". Wat de paar radiatoren die we hebben in hun retour naar de pomp verliezen kan ik slecht inschatten.
En volgens mij valt hier ook nog wel wat winst te behalen qua inregelen en mogelijkheden. Wellicht ook maar eens laten vervangen.
[Afbeelding]
Iemand advies?
Lastig te zien op de foto maar als het cv buis 22 mm is dan kan het wel bij een enkelfase model.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:49:
En je hebt totaal geen flow in je systeem mede door die dunne aanvoerleidingen naar je verdeler.
Als je het nieuw moet aanleggen zou ik een maatje groter gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 18-12-2022 15:59 ]
Gezien de vulnippel die links hangt aan een VD draadje hou ik het op 15mm...busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
[...]
Lastig te zien op de foto maar als het cv buis 22 mm is dan kan het wel.
Als je het nieuw moet aanleggen zou ik een maatje groter gaan.
Dat idee had ik ook al. Nu het systeem toch nooit meer dan max 40 graden geleverd krijgt hoeft er ook niet meer gemengd te worden.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:46:
[...]
Flikker eerst die mengverdeler er eens uit.
Dan vervalt die grote rode draaiknop toch o.a.?
Heb je enig idee of dat een prijzige aangelegenheid is? Na de hele all-electric installatie mag de spaarcentjes buffer wel weer even wat rust hebben.
Vervangen is niet optioneel.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:04:
[...]
Dat idee had ik ook al. Nu het systeem toch nooit meer dan max 40 graden geleverd krijgt hoeft er ook niet meer gemengd te worden.
Heb je enig idee of dat een prijzige aangelegenheid is? Na de hele all-electric installatie mag de spaarcentjes buffer wel weer even wat rust hebben.
Net als de aanvoer en retourbuis als die 15 mm is.
Deze verdeler is heel makkelijk om te bouwen naar gesloten, daar zitten de kosten niet in. Wel in je aanvoerleidingen, als het zo zie is dat maar 15mm.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:04:
[...]
Dat idee had ik ook al. Nu het systeem toch nooit meer dan max 40 graden geleverd krijgt hoeft er ook niet meer gemengd te worden.
Klopt, er komt (en gaat) 15mm van de zolder. Helaas lopen die leidingen helemaal afgetimmerd door kofen en kasten. Ik heb weinig trek om dat allemaal te slopen en weer op te bouwen.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:49:
En je hebt totaal geen flow in je systeem mede door die dunne aanvoerleidingen naar je verdeler.
Dan houdt het gewoon op, je kunt eindeloos gaan kloten met je instellingen terwijl je afgiftesysteem het probleem is.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:07:
[...]
Klopt, er komt (en gaat) 15mm van de zolder. Helaas lopen die leidingen helemaal afgetimmerd door kofen en kasten. Ik heb weinig trek om dat allemaal te slopen en weer op te bouwen.
Hoe bedoel je "Is niet optioneel"?busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:06:
[...]
Vervangen is niet optioneel.
Net als de aanvoer en retourbuis als die 15 mm is.
Moet hij vervangen worden omdat we anders trammelant krijgen?
Maar: dan moet het hele debiet door de vloer ook door die dunne rietjes rechts. Die moet je dus vervangen door iets veel dikkers, en dat kan lastig worden met de ruimte die je hebt. Misschien dat DN20 rvs flex hier een praktische oplossing is, Quatt style?
@Adriaan71 Is die bodemplaat verwarming standaard aanwezig? Ik zie bij mijn 75/5 die september geïnstalleerd is heel dat ding niet liggen, zou kunnen verklaren waarom er nogal wat ijsvorming is. De condensafvoer zit ook grotendeels dicht gevroren. Mogelijk toch een oorzaak van de geluidsoverlast.
In hoge temperatuursysteem is het al "not done" om 2 of meer radiatoren via een 15mm leiding aan te sluiten.Proton_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:10:
@Middenberm nee, dat je met dit afgiftesysteem nooit een zuinig draaiend systeem kunt maken, want dat is afhankelijk van lage Ta en hoog debiet en dat gaat niet door 15mm buisjes.
Dankjeds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:12:
[...]
In hoge temperatuursysteem is het al "not done" om 2 of meer radiatoren via een 15mm leiding aan te sluiten.
Helaas zit het niet altijd mee als je een huis koopt
Even een blonde vraag, komen inmiddels in dit draadje zoveel prutsinstallaties voorbij: is die WP geïnstalleerd door een erkende installateur? Gelijk al zijn 10 vingers eraf hakken zodat die nooit en maar nooit bij een verwarmingssyteem komt.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:17:
[...]
Dankje
Helaas zit het niet altijd mee als je een huis koopt
Je kunt een dikkere buis op de retour makkelijk kwijt op de draad waar nu de rode bypass op zit en op de aanvoer inkoppelen waar nu de T-bocht op zit.
Maar ja, de buizen...
Deze verdeler hangt dus op zolder? Want je warmtepomp staat op bestrating:
Middenberm in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Eureka, het lijkt er op dat de koof/kast waar de leidingen door lopen een valse wand heeft die redelijk makkelijk te demonteren is. Er is nog (betaalbare) hoop.Proton_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:10:
Die verdeler ombouwen is niet moeilijk; grote rode knop dicht en klaar. De pomp kan je laten zitten of vervangen door een stuk buis, maar net waar je zin in hebt.
Maar: dan moet het hele debiet door de vloer ook door die dunne rietjes rechts. Die moet je dus vervangen door iets veel dikkers, en dat kan lastig worden met de ruimte die je hebt. Misschien dat DN20 rvs flex hier een praktische oplossing is, Quatt style?

We hebben het met het doorlopen van het installatie traject wel over deze verdeler gehad. Hij gaf inderdaad aan dat het beter was om e.e.a. gelijk te vervangen maar t.b.v. ons budget hebben we er eerst voor gekozen om het zo te laten, niet wetende dat het zo'n verschil zou kunnen maken. Ook had ik toen nog geen kaas gegeten van "debiet" "flow" "delta T" e.d. zodat alle info me een beetje begon te dazen.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:21:
[...]
Even een blonde vraag, komen inmiddels in dit draadje zoveel prutsinstallaties voorbij: is die WP geïnstalleerd door een erkende installateur? Gelijk al zijn 10 vingers eraf hakken zodat die nooit en maar nooit bij een verwarmingssyteem komt.
Dus m.i. geen fout van de installateur maar meer van een onvoldoende voorbereide en iets te zuinige opdrachtgever

Daar ben ik het niet mee eens, een goede installateur had niet in dit verhaal mee moeten gaan...Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:35:
[...]
We hebben het met het doorlopen van het installatie traject wel over deze verdeler gehad. Hij gaf inderdaad aan dat het beter was om e.e.a. gelijk te vervangen maar t.b.v. ons budget hebben we er eerst voor gekozen om het zo te laten, niet wetende dat het zo'n verschil zou kunnen maken. Ook had ik toen nog geen kaas gegeten van "debiet" "flow" "delta T" e.d. zodat alle info me een beetje begon te dazen.
Dus m.i. geen fout van de installateur maar meer van een onvoldoende voorbereide en iets te zuinige opdrachtgever
Maar voorlopig heb je een WP die net zo zuinig is als een CV ketel.
Helemaal mee eens, helaas is de praktijk bij cv monteurs dat er van alles wordt gedaan wat de klant vraagt maar helaas wordt je dan vaak niet geïnformeerd over de nadelen van de keuzes die je maakt.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:37:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, een goede installateur had niet in dit verhaal mee moeten gaan...
Maar voorlopig heb je een WP die net zo zuinig is als een CV ketel.
Nee, de verdeler bevind zich achter een klepkast in ons toilet op de beganegrond. Vanaf daar gaan de buizen recht omhoog achter de vaste kastenwand van onze dochter langs, naar zolder en koppelen daar aan 22mmProton_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:28:
@Middenberm eigenlijk is de verdeler nog wel bruikbaar omdat hij in onderdelen in elkaar geschroefd zit.
Je kunt een dikkere buis op de retour makkelijk kwijt op de draad waar nu de rode bypass op zit en op de aanvoer inkoppelen waar nu de T-bocht op zit.
Maar ja, de buizen...
Deze verdeler hangt dus op zolder? Want je warmtepomp staat op bestrating:
Middenberm in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Inmiddels ondekt dat die kastenwand dus een vals paneel lijkt te hebben waardoor ik bij het traject van de buizen kan komen.
Morgen maar eens beter naar kijken want Inmiddels weer goede hoop.
Wat is een kleine delta T? Wat is zeg maar acceptabel?ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:23:
[...]
Ik heb hier iig wel een verdeler zonder pomp en met 32mm aanvoer. Niet zoals bij @Middenberm
5 graden of minder, maar je Ta speelt ook mee. Een Ta van 50 graden en een retour van 45 is ook niet echt efficiënt.mydogisgone schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:17:
[...]
Wat is een kleine delta T? Wat is zeg maar acceptabel?
Ik heb hier iig wel een verdeler zonder pomp en met 32mm aanvoer. Niet zoals bij @Middenberm
[ Voor 29% gewijzigd door Marnix17 op 18-12-2022 17:27 ]
Hij geeft nu aan dat er 35 graden ta gevraagd wordt en gaat nu net weer opwarmen. Temperatuur van het water is langzaam aan het oplopen. Was net 32 graden en terug 26 graden.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:22:
[...]
5 graden of minder, maar je Ta speelt ook mee. Een Ta van 50 graden en een retour van 45 is ook niet echt efficiënt.
De wp had al even uit gestaan, dit omdat de temp in de woonkamer 21 was. Zoals gevraagd.
Zal zo even kijken als hij weer helemaal op temperatuur is wat dan de retour aangeeft.
Ik lift graag mee met deze vraag.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:33:
[...]
Als ik de aan de verdeler van de vloerverwarming voel lijkt de retour maar een fractie (paar graden) kouder dan de aanvoer. Dat zou een kleine Delta T betekenen, maar ik heb geen infraroodmeter o.i.d., dus het blijft een "gok op de hand". Wat de paar radiatoren die we hebben in hun retour naar de pomp verliezen kan ik slecht inschatten.
[Afbeelding]
Iemand advies?
Kan mijn pompie er ook tussenuit (als snelle tussenoplossing)? En moet ik de buis dan laten doorlopen/verlengen of juist afdoppen? Dat lijkt me nogal een verschil in werking op te leveren, en de adviezen spreken elkaar helaas tegen. Sowieso wel/niet doen en zo wel: afdoppen/doorlussen.
De aanvoer komt links in de voorste blauwe balk binnen, gaat via de pomp naar de achterste en daar gaat het de vloer in. De retourleidingen zitten vooraan.
Ik krijg het idee dat als ik de pomp eruit haal, dat ik dan de aanvoer naar de achterste balk moet verplaatsen.

:strip_exif()/f/image/Ypgrx0zzXTEX9Ni95Wy3vVXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja luxer en duurder kan altijd. Maar deze voldoet bij mij heel erg goed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8oYCDItYsfzuzcoXllsHySQq.jpg?f=user_large)
140 euro voor een complete 6 groeps verdeler gemaakt uit RVS inclusief 2 flinke kogelkranen is naar mening niet duur.
Link
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Probleem is meer of het past qua vloerverwarmingsleidingen.Bart_Denon schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:39:
@Middenberm kan niet in jullie portemonnee kijken maar een dergelijke prima verdeler hoeft niet duur te zijn. In het kader; heb em zelf ook
[Afbeelding]
140 euro voor een complete 6 groeps verdeler gemaakt uit RVS inclusief 2 flinke kogelkranen is naar mening niet duur.
Link
Dat is juist t mooie van de Heima verdeler. Boven -en onder balk kunnen los van t frame gehaald worden.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:46:
[...]
Probleem is meer of het past qua vloerverwarmingsleidingen.
Het frame is bovendien makkelijk door te zagen waarmee je hoogte flexibel kan bepalen.
Buizen kunnen gewoon met euroconus lijkt mij?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik las eerst een Hema verdeler.Bart_Denon schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:52:
[...]
Dat is juist t mooie van de Heima verdeler. Boven -en onder balk kunnen los van t frame gehaald worden.
Het frame is bovendien makkelijk door te zagen waarmee je hoogte flexibel kan bepalen.
Buizen kunnen gewoon met euroconus lijkt mij?
@Bart_Denon bedankt voor de link, dat ziet er inderdaad als een prima flexibele oplossing uit. Kosten zijn ook prima acceptabel maar maak me altijd meer zorgen om uurloon van de installateur. Geen idee hoelang ze met zoiets bezig zijn (systeem leeg, oude buizen en verdeler demonteren, nieuwe buizen trekken, nieuwe verdeler plaatsen, systeem vullen). Max. uurtje of 4 a 5 werk denk ik. Overige materialen erbij.Bart_Denon schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:39:
@Middenberm kan niet in jullie portemonnee kijken maar een dergelijke prima verdeler hoeft niet duur te zijn. In het kader; heb em zelf ook
[Afbeelding]
Link
Op de grote hoop van het totale systeem verwaarloosbaar en ik snap ook niet meer waarom we daar op bespaard hebben

Gewenste aanvoer is 35 graden icm stooklijn 0.35Marnix17 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:25:
@mydogisgone Ik heb hier een deltaT van 4,7. De COP zit hier vandaag op 3,3. Flow van 1023l/h. Aanvoer volgens 78/5 30,9, retour 26,2. Volgens eigen IR meting 28,1 resp. 23,3.
38.8 is nu de aanvoer en retour is 32.5
1207liter/uur
Is dat normaal dat er warmer water wordt aangevoerd dan gevraagd?
[ Voor 10% gewijzigd door mydogisgone op 18-12-2022 18:48 ]
Zou toch wel echt fantastisch zijn als de Hema de WP branche zou veroveren met dit soort producten
Ja snap ik helemaal! Was stiekem uitgegaan van doe-het-zelf.... Maar als er een installateur bij moet komen dan is het links/rechtsom altijd aan de prijs natuurlijk.Middenberm schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:38:
[...]
@Bart_Denon bedankt voor de link, dat ziet er inderdaad als een prima flexibele oplossing uit. Kosten zijn ook prima acceptabel maar maak me altijd meer zorgen om uurloon van de installateur. Geen idee hoelang ze met zoiets bezig zijn (systeem leeg, oude buizen en verdeler demonteren, nieuwe buizen trekken, nieuwe verdeler plaatsen, systeem vullen). Max. uurtje of 4 a 5 werk denk ik. Overige materialen erbij.
Op de grote hoop van het totale systeem verwaarloosbaar en ik snap ook niet meer waarom we daar op bespaard hebben
Ook als je t zelf doet, dan (wat ik gedaan heb) kost het uitdenken en proberen ook veel extra tijd hoor. Dat moet je ook maar hebben.
Mijn vrouw vroeg zich wel eens af of ik in de trapkast bleef wonen...
Heb sowieso nu ook een berg losse onderdelen over, omdat het in de praktijk vaak anders loopt dan in theorie (maarja onder het mom van handig voor later).
[ Voor 7% gewijzigd door Bart_Denon op 18-12-2022 18:51 ]
[ Voor 21% gewijzigd door ds23man op 18-12-2022 19:08 ]
Dank voor de tip, maar als ik ga vervangen dan neem ik kunststof ivm de koelfunctie die ik wil gaan gebruiken. Goede suggesties voor een kunststof variant zijn welkom.Bart_Denon schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:39:
[Afbeelding]
Link
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic