Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 03:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Chupachups schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:37:
@Hippe Lip
volgens mij zijn er drie mogelijke instellingen op de vrc720:
1. geen adaptieve stooklijn, dus 100% WAR
2. adaptieve stooklijn met ruimte compensatie. Als je deze kiest, wordt de stooklijn met x K verhoogd of verlaagd, afhankelijk van het verschil in K tussen de ingestelde setpoint ruimte temperatuur en de standaard setpoint 20 graden waarop de stooklijn is gebaseerd. Dus een 1K lagere Ta als je ruimte setpoint op 19 ipv 20 graden staat.
optie 3. Adaptieve stooklijn met uitgebreide ruimte compensatie.In dat geval werkt de installatie puur op de warmtevraag in de ruimte waar de vrc 720 hangt. De circulatie pomp schakelt dan ook alleen op de warmtevraag van de zone, ipv continue bij optie 1 en 2.
Bij mij draait de circulatiepomp van het secundaire circuit (buffervat > vv) alleen bij vraag. Dat betekent dus dat optie 3 hier actief is?

En begrijp ik dat ik ergens in de menu’s van de VRC 720 in kan stellen welke van die 3 methodes er gebruikt wordt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:49
Hippe Lip schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:27:
[...]

Ja, er zit een voeler op de achterkant van het monoblock, maar dat is niet de buitenvoeler. De buitenvoeler is een aparte voeler die op de VWZ AI is aangesloten. Dat is het commentaar dat ik kreeg van de man van Vaillant (dus niet de installateur) die hier was.
ik heb het niet over de voeler die van de monoblock zelf is. mijn buitenvoeler (apart kastje) zit geschroefd op het deksel van de aansluitkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Hippe Lip schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:30:
[...]

Bij mij draait de circulatiepomp van het secundaire circuit (buffervat > vv) alleen bij vraag. Dat betekent dus dat optie 3 hier actief is?

En begrijp ik dat ik ergens in de menu’s van de VRC 720 in kan stellen welke van die 3 methodes er gebruikt wordt?
ja, dat kan je instellen. je kunt bij het installateurs menu onder 'installatie' instellen dat je een adaptieve stooklijn wil (activeren)
vervolgens bij het betreffende circuit aangeven onder 'binnentemp comp.' of je 'actief' of 'uitgebreid' wil instellen. Dat is dus optie 2 of 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnsmAQCBYcLDjbeTsodEK47Kkf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1Nd5B3r2uQ8tQalJJxxLVHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
als je goed kijkt zie je rechts bovenin de buitenvoeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
in de buitenvoeler zit ook een dcf klok ontvanger trouwens, zodat het systeem op de juiste (winter) tijd loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Chupachups schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:44:
ik heb het niet over de voeler die van de monoblock zelf is. mijn buitenvoeler (apart kastje) zit geschroefd op het deksel van de aansluitkast.
Ah so, verkeerd begrepen idd.
Thnx voor de foto; heel verhelderend.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Chupachups schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:56:
in de buitenvoeler zit ook een dcf klok ontvanger trouwens, zodat het systeem op de juiste (winter) tijd loopt.
Afhankelijk van welk model je hebt. Er zijn twee modellen: eentje mét en eentje zónder DCF-ontvanger.
Ik heb overigens ook die mét. Wel zo fijn!

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 15-11-2021 22:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Chupachups schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:49:
[...]

ja, dat kan je instellen. je kunt bij het installateurs menu onder 'installatie' instellen dat je een adaptieve stooklijn wil (activeren)
vervolgens bij het betreffende circuit aangeven onder 'binnentemp comp.' of je 'actief' of 'uitgebreid' wil instellen. Dat is dus optie 2 of 3.
Mooi, dank!
Daar ga ik morgen eens naar kijken dan.

Overigens heb ik gisteravond de delta-P van de WP-circulatiepomp weer teruggezet van 200 naar 500 mbar en de compressorhysterese verhoogd van 5 naar 8 K. Nu lijken de runs wel zonder onderbreking te lopen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL857qZlw-J-RnW7BYjJrMpIP5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4ng2cpCDa6ly45cBTBKgDEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL-uz1p_M4dzJruOzrCmWi-nP5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYFmcg06TXCcF5eFgy6NuK79.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Chupachups schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:44:
[...]

Volgens mij krijg je zo verkeerde waarden met je buitenvoeler er achter op. Gezien je daar lucht aanzuiging hebt en dat is kouder dan de gewone lucht omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De uitblaaslucht is kouder, maar de aanzuiglucht niet, toch?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Adriaan71 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:09:
[...]

Volgens mij krijg je zo verkeerde waarden met je buitenvoeler er achter op. Gezien je daar lucht aanzuiging hebt en dat is kouder dan de gewone lucht omgeving.
de meetwaarde is juist te hoog door de lage positie en beschutte plek met de dichte haag erachter. Ik heb de offset van de buitentemperatuur op - 2K moeten instellen. Overigens zoek ik nog een betere plek, zodat deze offset niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Proton_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:16:
klopt. de warmtepomp onttrekt warmte aan de aangezogen lucht. de aanzuiglucht heeft gewoon de buitentemp. het effect van de war hogere luchtsnelheid aan de achterzijde is er niet, de sensor zit beschut in een behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:16:
Denk door de luchtstroom dat de waarde niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Anoniem: 1608730 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:23:
[...]

Goed nieuws, dat doen ze niet. Er zijn drie opties; normaal (zo snel mogelijk dus vaak vollast), eco (vanaf de fabriek ingesteld, max 50% compressor snelheid) en mijn persoonlijke favoriet; gebalanceerd. Bij een iets afgekoelde boiler na bijvoorbeeld een douchebeurt wordt de compressor op 50% gelimiteerd, bij een erg groot verschil met de wens wordt 100% vrijgegeven.
Hoi Glenn,

Kan je ook alle drie de optie's in tijdsvensters zetten. En bij gebalanceerd kan je daar ook nog een offset instellen?

Gaat om de Arotherm split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 14:25
Is bij een Arotherm plus (in mijn geval zou dat een VWL75/6 moeten worden) een hydraulische module (MEH97/6) eigenlijk noodzakelijk?
Op de voorbeeld-principeschema's (p.47 bijv) zie ik de hydromodule in iedere opstelling terugkomen maar het lijkt mij dat het met losse componenten (een externe driewegklep, expansievat, evt buffervat+pomp) ook op te lossen is? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail Ik heb in plaats van de MEH unit een VWZ AI plus en het expansievat van de CV ketel laten hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 14:25
Ah, mooi, en die VWZ AI kan dan vervolgens de driewegklep (voor SWW) en een eventuele pomp voor een secundair circuit etc sturen? En misschien nog wel meer kleppen als ik het afgiftesysteem wil splitsen in zones, met meerdere thermostaten?
Dan mis ik door het achterwege laten van de hydromodule dus alleen een elektrische hulpverwarming toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail
Bij meer dan 2 zones heb je nog andere modules erbij nodig geloof ik.
De boel draait ook prima zonder hulpverwarming trouwens (living on the edge, deed ik bij de gasketel ook).

Handleiding VWZ AI:
https://drive.google.com/...OGK3QJm9/view?usp=sharing

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2021 21:03 ]

• Chupachups
Flail schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:34:
Ah, mooi, en die VWZ AI kan dan vervolgens de driewegklep (voor SWW) en een eventuele pomp voor een secundair circuit etc sturen? En misschien nog wel meer kleppen als ik het afgiftesysteem wil splitsen in zones, met meerdere thermostaten?
Dan mis ik door het achterwege laten van de hydromodule dus alleen een elektrische hulpverwarming toch?
de hydro module zorgt voor de tapfunctie met drieweg klep. dit kan ook direct met de vwz ai.
Wat betreft cv circuits: als je meer dan 1 zone hebt zal je een fm3 of fm5 module nodig hebben. Dat is een vr70 of vr71.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
Weet iemand hier wat een gebruikelijke termijn is dat de anode in de Vaillant aroSTOR 150 liter vervangen moet worden? Ik lees her en der wat over 2 jaar, maar niks specifieks over Vaillant (tot nu toe).
Daarnaast: wat zijn de kosten van zo'n anode? En kun je dit gemakkelijk zelf vervangen?

P.S.: ik heb nog geen aroSTOR, maar overweeg er eentje aan te schaffen.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
Franciesco schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:27:
Weet iemand hier wat een gebruikelijke termijn is dat de anode in de Vaillant aroSTOR 150 liter vervangen moet worden? Ik lees her en der wat over 2 jaar, maar niks specifieks over Vaillant (tot nu toe).
Daarnaast: wat zijn de kosten van zo'n anode? En kun je dit gemakkelijk zelf vervangen?

P.S.: ik heb nog geen aroSTOR, maar overweeg er eentje aan te schaffen.
Is de 200L ook een optie voor je? Dan krijg je een RVS vat en heb je (bij mijn weten) geen anode nodig.
In het algemeen wordt inderdaad 1.5 tot 2 jaar levensduur aangehouden voor een anode.
Het vreemde is dat in de gebruiksaanwijzing van de AroSTOR (80/100/150) niets genoemd staat over de anode in het hoofdstukje "Onderhoud", wel een heel algemene opmerking in het hoofdstuk "Veiligheid": ▶ "Neem de opgegeven onderhoudsintervallen in acht", maar ik zie zo snel niet die onderhoudsintervallen genoemd (die zou ik dan verwachten in het hoofdstuk "Onderhoud").

Wat kosten anode betreft: ik weet niet precies welk type anode is vereist, ik zie bij warmteservice anodes voor Vaillant apparatuur van ca. 37,- tot 137,- (en meer).

Wellicht kan @Anoniem: 1608730 helderheid verschaffen?

• Franciesco
Dank voor je reactie @Batilan.
De WP boiler komt in de bijkeuken te staan waar niet veel plek is. Ook is de aangrenzende ruimte een werkkamer. De 150 liter variant is natuurlijk compacter, maar volgens de specificaties ook een stuk stiller dan de 200 liter versie. Vandaar dat ik aan de 150 liter variant zat te denken (met lucht aan- en afvoer naar buiten).

Over beschikbare ruimte gesproken: in de installatiehandleiding van de 200 liter staat dat er rondom 30cm ruimte beschikbaar moet zijn. Bij de 150l is dat 10cm rondom en 30cm er onder. Dat scheelt significant. Al weet ik niet hoe precies dit allemaal komt.

In paragraaf 10.5 staat hoe de anode te controleren is, maar helaas niet hoe deze te vervangen is en wat een normale levensduur is. Al lijkt dit eerste simpel als het het omgekeerde is van deze anode controleren.

Inderdaad: hopelijk kan @Anoniem: 1608730 vertellen hoe, op welke termijn en wat de kosten zijn van het vervangen.

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
Is het eigenlijk aan te raden de VWL55 op 400v aan te sluiten als je dat hebt? Kan me voorstellen dat de fasen dan wat beter verdeeld worden in het huis. Zelfde geldt dan voor de VWZ MEH 97/6 binnenunit neem ik aan?

En mijn tweede vraag, is een 26mm aansluiting te klein voor de aansluiting van de binnenunit naar de boiler?

Edit: even nagevraagd VWL55 kan alleen op 230V, VWZ MEH 97/6 kan op 230 of 400v.

[ Voor 31% gewijzigd door adnanoner op 18-11-2021 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Vandaag de cv ketel uit gezet en de boiler in gebruik genomen de jong 300 WPS op die AroTHERM split 7kw.
De opwarming van de boiler van 16 graden naar 52 graden heeft precies 1 uur geduurd en een COP van 3,5.

Zal me benieuwen hoe het verder gaat .

Heb warm water op normaal staan en tijdszone van 11.00 tot 15.00 uur en boiler temperatuur op 52 graden.
De voeler in onderste 1/3 gedeelte geplaatst en hij mag mijn boiler laden met 57 gaden.

Hier gaan we eens me beginnen en kijken of we nog wat moeten bijsturen.

Foto's volgen nog als alles af geïsoleerd is. Dan zal ik mijn hele installatie plaatsen

Nu nog inductie in de keuken inzagen en dan de gas meter een trap onder zijn reet geven. ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 18-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Adriaan71 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:26:
[…]
Nu nog inductie in de keuken inzagen en dan de gas meter een trap onder zijn reet geven. ;w
Je kent dit topic over gasverlaters?

<John O`Mill>

• Adriaan71
Momenteel kost het heelmaal niks om meter te laten verwijderen.

https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis

[ Voor 15% gewijzigd door Adriaan71 op 18-11-2021 22:23 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als het aan mij ligt blijft hij hangen, voor 2040 moet deze hele wijk all-electric zijn.
Ik hoop toch niet dat de netbeheerder 60x de straat opentrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:25:
Als het aan mij ligt blijft hij hangen, voor 2040 moet deze hele wijk all-electric zijn.
Ik hoop toch niet dat de netbeheerder 60x de straat opentrekt.
Ja maar mijn Vailliant ecotec + is 2 jaar oud en die levert nog wel zo'n 5 a 600 euro op. Dus die doe ik gewoon weg.
Heb toch geen gas meer nodig.
Heb de afgelopen 1,5 jaar geen gas meet gebruik voor cv en dat ging bizar goed. zelfs met de -15 van afgelopen jaar.
En die boiler 300ltr hebben we ook genoeg aan.

Zat nu op ongeveer op 0,7m3 per dag. En met die vastrecht erbij is dat duur gas.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 18-11-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Adriaan71 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:17:
[...]

Momenteel kost het heelmaal niks om meter te laten verwijderen.

https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis
Het verschil is dat als jij opdrachtgever bent voor verwijdering, dat jij ook het risico van het werk draagt. Dus als je tuin of oprit niet netjes hersteld wordt, dan is dat jouw probleem…
That’s all.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 05:31:
[...]

Het verschil is dat als jij opdrachtgever bent voor verwijdering, dat jij ook het risico van het werk draagt. Dus als je tuin of oprit niet netjes hersteld wordt, dan is dat jouw probleem…
That’s all.
Woon in een eensgezind woning en de gasmeter hangt aan de binnenzijde van de muur van de voorgevel. Waar ze moeten openbraken is de stoep. En die is vans de gemeente,

Dus denk dat ik weinig risico loop. En dan ben ik wel opdrachtgever maar ik huur dan bedrijf in die het noet uitvoeren. Dan mag je ervan uitgaan dat het goed uitgevoerd wordt en dat ze niet in gebreken blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 de ketel staat op MP, ik heb die plek nodig voor een WTW unit, maar ik had het over de gasmeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Graag zou ik jullie mening willen horen over een offerte die ik ontvangen heb. De totaalprijs is me namelijk heel erg tegen gevallen...

De offerte omvat de installatie van het volgende:
Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 (plaatsing in tuin en afstand tot binnenunit ca 9 meter waarvan 7 meter buiten door de grond)
Vaillant VWZ MEH 97/6
Vaillant SensoHome VRC720
Vaillant Arostor VWL B150/5 (met dakdoorvoer)
Nieuwe 14 groeps kunststof verdeler

Het offertebedrag is ca €20k incl BTW, de subsidie gaat daar nog vanaf. Deze prijs is nog excl maken van de opstelplek buitenunit, graafwerkzaamheden, boringen en leggen stroomkabels (wel incl meterkast werkzaamheden).

Als ik puur materialen reken tegen de adviesprijs kom ik op ca €11500,-. Dat bedrag is incl stelpost van ca €1750 voor diverse materialen zoals aansluitset, geisoleerde terreinleiding, dakdoorvoer SWW WP etc). Ik denk dat ik met die stelpost redelijk in de buurt kom, maar hoor graag als dit sterk afwijkt.

Grofweg kom ik dan op €20k-€11,5k= €8500 aan installatiekosten als ik de niet gunstige adviesprijs voor de Vaillant componenten reken. Dat lijkt mij heel erg veel.

Wat vinden jullie?

P.S.: ik heb (nog) geen gespecificeerde offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-06 12:31
Ik zou om te beginnen ook andere partijen vragen. Ja, ik vind het veel geld. Heel veel geld. Maar ik ken de exacte situatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco
De vraag is geëxplodeerd, dat helpt de prijs niet.
Dus misschien kan je zorgen dat de installateur het makkelijk heeft: laat je neefjes graven in de tuin, trek zelf de buizen en kabelgoten etc.
Of je doet het (in mei :) ) helemaal zelf. Het valt echt mee, ik ben echt geen loodgieter maar met het personeelstekort hebben alle fabrikanten het spul behoorlijk foolproof gekregen zodat elke handige leek de boel in 1x lekvrij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gramser schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:24:
Ik zou om te beginnen ook andere partijen vragen. Ja, ik vind het veel geld. Heel veel geld. Maar ik ken de exacte situatie niet.
Voor zover ik het kan beoordelen is er geen ingewikkelde installatie met deze monobloc: voor de cv is alles gemakkelijk bereikbaar en aansluitbaar met enkele kleine aanpassingen in het bestaande cv leidingwerk en het vervangen van de huidige verdeler (op dezelfde plek). De sww WP staat helemaal los van de cv en vlakbij de bestaande buizen voor warm en koud water. Dus ook niet tijdrovend lijkt me (stroom is daar ook al voorzien, dakdoorvoer is relatief gemakkelijk te maken al zit ook die nog niet eens in de offerte).

Afgaande op de €8500 aan installatiekosten die ik globaal uitrekende: met een (lijkt mij) zeer ruim gerekend uurtarief van €100 incl BTW heb je hiervoor 85 werkuren. Daar kun je dus twee man een volledige werkweek voor aan de slag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:36:
@Franciesco
De vraag is geëxplodeerd, dat helpt de prijs niet.
Dus misschien kan je zorgen dat de installateur het makkelijk heeft: laat je neefjes graven in de tuin, trek zelf de buizen en kabelgoten etc.
Of je doet het (in mei :) ) helemaal zelf. Het valt echt mee, ik ben echt geen loodgieter maar met het personeelstekort hebben alle fabrikanten het spul behoorlijk foolproof gekregen zodat elke handige leek de boel in 1x lekvrij heeft.
Ja, misschien moet ik dat toch eens serieus overwegen. Verwarmings klusjes heb ik eigenlijk nooit gedaan, maar ik doe als amateur klusser best het e.e.a. zelf (zoals bestrating, pergola bouwen, stroom aanleggen in een schuur excl meterkast wijzigingen).
De sww WP boiler aansluiten lijkt vrij simpel. Tegen de installatie van de monobloc WP zie ik dat wel wat tegenop.
Subsidie zonder installateur zit er dan weer niet in, maar de subsidie is dan wel een stuk minder dan €8500 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als koevlaas2 er van jou de stekker in mag doen, heb je de subsidie ook :)
Ik vind het suf dat Uneto-VNI eerst die voorwaarde erin lobbyt en vervolgens geen tijd heeft (los van de prijsverhoging, die was voorspelbaar).
Zeker als SWW en CV onafhankelijk zijn, kan je eerst oefenen met loodgieteren met het boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-06 12:31
Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:01:
[...]

Voor zover ik het kan beoordelen is er geen ingewikkelde installatie met deze monobloc: voor de cv is alles gemakkelijk bereikbaar en aansluitbaar met enkele kleine aanpassingen in het bestaande cv leidingwerk en het vervangen van de huidige verdeler (op dezelfde plek). De sww WP staat helemaal los van de cv en vlakbij de bestaande buizen voor warm en koud water. Dus ook niet tijdrovend lijkt me (stroom is daar ook al voorzien, dakdoorvoer is relatief gemakkelijk te maken al zit ook die nog niet eens in de offerte).

Afgaande op de €8500 aan installatiekosten die ik globaal uitrekende: met een (lijkt mij) zeer ruim gerekend uurtarief van €100 incl BTW heb je hiervoor 85 werkuren. Daar kun je dus twee man een volledige werkweek voor aan de slag hebben.
Het lijkt mij ook hoog, maar je laat niet voor niets een offerte opstellen toch? Dan wil je weten wat iets kost. Een ander pakt het misschien anders aan. Maar ik denk ook dat dit een kwestie is van "oprotofferte, maar misschien hapt-ie"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Een oprotofferte lijkt het mij niet gezien het goede contact welke ik met hen gehad heb.
Een specificering zal hopelijk duidelijkheid brengen in de diverse kosten. Tot nu toe kan ik me in ieder geval geen reden voorstellen waarom het offertebedrag zo hoog moet zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 22:31
Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:28:
Graag zou ik jullie mening willen horen over een offerte die ik ontvangen heb. De totaalprijs is me namelijk heel erg tegen gevallen...

Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 (plaatsing in tuin en afstand tot binnenunit ca 9 meter waarvan 7 meter buiten door de grond)
Vaillant VWZ MEH 97/6

Het offertebedrag is ca €20k incl BTW, de subsidie gaat daar nog vanaf. Deze prijs is nog excl maken van de opstelplek buitenunit, graafwerkzaamheden, boringen en leggen stroomkabels (wel incl meterkast werkzaamheden).

Als ik puur materialen reken tegen de adviesprijs kom ik op ca €11500,-. Dat bedrag is incl stelpost van ca €1750 voor diverse materialen zoals aansluitset, geisoleerde terreinleiding, dakdoorvoer SWW WP etc). Ik denk dat ik met die stelpost redelijk in de buurt kom, maar hoor graag als dit sterk afwijkt.

Grofweg kom ik dan op €20k-€11,5k= €8500 aan installatiekosten als ik de niet gunstige adviesprijs voor de Vaillant componenten reken. Dat lijkt mij heel erg veel.

Wat vinden jullie?

toon volledige bericht
Ik heb alles bij webshops besteld en @koevlaas2 de installatie laten doen, waarbij ik af en toe handje meehielp. Hij heeft uiteindelijk volgens mij 3,5 dag nodig gehad vanwege wat oude rommel bij mij, maar 2 of 4 dagen installatie gaat je niet naar 20k brengen. Subsidie gewoon gekregen vanwege de installatie door Koevlaas2. Ik was uiteindelijk ongeveer 12k kwijt. (met veel accesoires zoals een buffervat, secundaire pomp, wireless ambisense knoppen, buitensensor etc.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:28:

Vaillant VWZ MEH 97/6

Wat vinden jullie?

toon volledige bericht
Ik heb bij mij alles laten installeren op regie basis. Dus gewoon de uren betalen die de installateur aanwezig is. Misschien kun je een installateur vinden die daar ook akkoord mee gaat.

De schema’s van Vaillant zijn enorm duidelijk, dat kan in principe iedere installateur. Wellicht heb je dan nog hulp nodig bij het inregelen.

Voor de apparatuur zou ik eens een offerte opvragen bij Warmteservice. Mijn installateur kreeg daar zo’n 30% korting op de adviesprijs, ik heb hem weer 10% commissie betaald.

Maar later heb ik zelf ook wel eens spullen besteld bij Warmteservice en als ik daar een offerte opvroeg kreeg ik ook altijd een nette korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de reactie heren! _/-\o_

Koevlaas2 proberen te regelen voor de installatie klinkt zeker als een goed idee. Meehelpen tijdens de installatie is zeker geen probleem voor mij. En dat in combinatie met de onderdelen zelf aanschaffen via webshops zou de kosten toch duidelijk omlaag moeten kunnen brengen.

Het overwegen en inventariseren duidelijk waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 19-11-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 19:39
Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb ook enkele offertes opgevraagd en werd ook verrast door forse bedragen waar dan niet eens alle arbeid in zou zitten.
Na aftrek van het materiaal bleven er posten over waarvan je iemand 2 weken fulltime aan het werk kan hebben tegen een royaal uurtarief.
Of aanbiedingen met Alibaba warmtepompen voor 15k+ euro....
Het lijkt alsof je heel goed ingelezen moet zijn om er niet mee in de maling te worden genomen.

Ik heb @koevlaas2 toch ook maar eens een mail gestuurd om een realistischer / eerlijk beeld te krijgen. Nog geen reactie mogen ontvangen, maar kan me voorstellen dat zijn inbox overloopt met aanvragen, dus ik wacht nog rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:03:
Dank voor de reactie heren! _/-\o_

Koevlaas2 proberen te regelen voor de installatie klinkt zeker als een goed idee. Meehelpen tijdens de installatie is zeker geen probleem voor mij. En dat in combinatie met de onderdelen zelf aanschaffen via webshops zou de kosten toch duidelijk omlaag moeten kunnen brengen.

Het overwegen en inventariseren duidelijk waard.
Als ik het goed begrijp zet je je monoblock een aantal meters van huis af. Dat betekent (hoop ik :+ ) dat je daartussen geïsoleerde CV-buis gebruikt. Let goed op wat je daarvoor uitkiest.

Toen wij 6 jaar geleden bouwden en ook verwarming in ’de schuur’ (atelier van mijn vrouw) wilden, wilde de installateur de CV-leiding van het huis daarheen doortrekken. Toen ik een kostenspecificatie opvroeg, bleek de geïsoleerde buis tussen huis en schuur (ca. 20 m) op zichzelf al meer te kosten dan een losse CV-ketel in de schuur. En dat was niet eens de duurste versie buis!

Het zijn dan 2 buizen (eigenlijk slangen) samen in één mantel. Ik kan me voorstellen dat de isolatie tussen die twee buizen onderling (aanvoer en retour) ook niet heel bijzonder is, als ik de doorsnede en de afmetingen bekijk, waardoor de verliezen onderweg vervelend kunnen worden.

Kijk dus goed hoe je zo’n ondergrondse CV-verbinding écht goed geïsoleerd krijgt. En met een vochtdichte isolatie, want als er in het natte seizoen vocht in dringt is er daarna van enige isolerende werking echt geen sprake meer…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:54:
[...]

Als ik het goed begrijp zet je je monoblock een aantal meters van huis af. Dat betekent (hoop ik :+ ) dat je daartussen geïsoleerde CV-buis gebruikt. Let goed op wat je daarvoor uitkiest.

Toen wij 6 jaar geleden bouwden en ook verwarming in ’de schuur’ (atelier van mijn vrouw) wilden, wilde de installateur de CV-leiding van het huis daarheen doortrekken. Toen ik een kostenspecificatie opvroeg, bleek de geïsoleerde buis tussen huis en schuur (ca. 20 m) op zichzelf al meer te kosten dan een losse CV-ketel in de schuur. En dat was niet eens de duurste versie buis!

Het zijn dan 2 buizen (eigenlijk slangen) samen in één mantel. Ik kan me voorstellen dat de isolatie tussen die twee buizen onderling (aanvoer en retour) ook niet heel bijzonder is, als ik de doorsnede en de afmetingen bekijk, waardoor de verliezen onderweg vervelend kunnen worden.

Kijk dus goed hoe je zo’n ondergrondse CV-verbinding écht goed geïsoleerd krijgt. En met een vochtdichte isolatie, want als er in het natte seizoen vocht in dringt is er daarna van enige isolerende werking echt geen sprake meer…
Bedoel je deze buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmsMkpGDH0Mn_BHRGsZiAo38wuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXw3oUpUL7lCIicgI2Q4FAKg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFkHrToWjsUyYxJOfeyxrnxZ03o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NR4Vy8a05csWJ0i7duyWOfK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ofzo iets als onderstaande?
In mijn kostenraming had ik €350 opgenomen voor de geisoleerde terreinleidingen van 6 meter lengte. Misschien is dat wat krap?

https://www.warmteservice...8qrnw0DYBrdhoCGOwQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDnnJnEj0jxdRcoo_J2KlM7oUZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSGx7nzLLUeLjvC1MzFoH8tv.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hoeft het van mij niet perse een monoblock te worden. Split is ook prima (als ik de installatie laat uitvoeren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Diedo70 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:06:
[...]

Ik heb ook enkele offertes opgevraagd en werd ook verrast door forse bedragen waar dan niet eens alle arbeid in zou zitten.
Na aftrek van het materiaal bleven er posten over waarvan je iemand 2 weken fulltime aan het werk kan hebben tegen een royaal uurtarief.
Of aanbiedingen met Alibaba warmtepompen voor 15k+ euro....
Het lijkt alsof je heel goed ingelezen moet zijn om er niet mee in de maling te worden genomen.

Ik heb @koevlaas2 toch ook maar eens een mail gestuurd om een realistischer / eerlijk beeld te krijgen. Nog geen reactie mogen ontvangen, maar kan me voorstellen dat zijn inbox overloopt met aanvragen, dus ik wacht nog rustig af.
Puur met het werk wat je hebt van inkopen, verder voorbereiden, opslaan, bus inladen/opruimen, Afval wegbrengen kan ik ongeveer 1 systeem per week aan, thans krijg ik ongeveer 5 a 6 aanvragen per dag.
Ik kan het dus totaal niet aan, ik ben maar alleen moet alles t/m de belastingaangifte zelf doen.
Heel veel emails moet ik helaas links laten liggen anders kom ik weer in een scenario waar ik 2 jaar geleden ook in zat, haal dingen door elkaar, krijg netto niks voor elkaar omdat ik alleen maar bezig ben met regelen en klanten te woord staan met klagende klanten tot gevolg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:44:
Ofzo iets als onderstaande?
In mijn kostenraming had ik €350 opgenomen voor de geisoleerde terreinleidingen van 6 meter lengte. Misschien is dat wat krap?

https://www.warmteservice...8qrnw0DYBrdhoCGOwQAvD_BwE

[Afbeelding]

Overigens hoeft het van mij niet perse een monoblock te worden. Split is ook prima (als ik de installatie laat uitvoeren).
Tja, jouw plaatje geeft een duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel. De afstand tussen aanvoer en retour lijkt nog minder dan de diameter van één van die twee. Ik kan me nauwelijks iets voorstellen van de isolatie tussen die twee, dus de aanvoer naar het huis wordt flink afgekoeld door de retour. En volgens wat ze in de warmtewisselaartechniek het ‘tegenstroomprincipe’ noemen, waarbij de uitwisseling van warmte tussen die twee maximaal is.

Dus als je twijfelt tussen monoblock en split en je weet zéker dat de buitenunit een aantal meters van het huis af komt te staan, ga dan maar voor split. Het enige is daarbij dat het aansluiten van de leidingen en het afpersen en vullen door een gecertificeerde installateur moet gebeuren. Die zijn nu nogal druk, maar aan de andere kant: die wachttijd is eenmalig en je verliezen bij een monoblock heb je elk jaar weer.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:04:
[...]

Tja, jouw plaatje geeft een duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel. De afstand tussen aanvoer en retour lijkt nog minder dan de diameter van één van die twee. Ik kan me nauwelijks iets voorstellen van de isolatie tussen die twee, dus de aanvoer naar het huis wordt flink afgekoeld door de retour. En volgens wat ze in de warmtewisselaartechniek het ‘tegenstroomprincipe’ noemen, waarbij de uitwisseling van warmte tussen die twee maximaal is.

Dus als je twijfelt tussen monoblock en split en je weet zéker dat de buitenunit een aantal meters van het huis af komt te staan, ga dan maar voor split. Het enige is daarbij dat het aansluiten van de leidingen en het afpersen en vullen door een gecertificeerde installateur moet gebeuren. Die zijn nu nogal druk, maar aan de andere kant: dat is eenmalig en je verliezen bij een monoblock heb je elk jaar weer.
Toevallig afgelopen zaterdag een rol van 32m van deze mantelbuis bij iemand afgeleverd, was een kostenpost van ongeveer € 1600,-
Wel wat goedkoper dus maar goedkoop is het iig niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koevlaas2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:07:
[...]

Toevallig afgelopen zaterdag een rol van 32m van deze mantelbuis bij iemand afgeleverd, was een kostenpost van ongeveer € 1600,-
Wel wat goedkoper dus maar goedkoop is het iig niet.
Als je dan bedenkt dat een nieuwe gasketel toen ca. 800 euro kostte (mono, geen SWW nodig) en het bij mij om bijna dezelfde lengte buis ging alles bij elkaar, dan snap je dat ik daar niet voor koos. Ik verwacht dat de warmteverliezen onderweg flink zullen zijn: aanvoer en retour onderling zijn stukken slechter geïsoleerd dan naar buiten toe. En dat laatste ziet er ook niet geweldig uit, als je bedenkt dat dit in koude, vochtige grond ligt. Brrrr……

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2021 22:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:10:
[...]

Als je dan bedenkt dat een nieuwe gasketel toen ca. 800 euro kostte (mono, geen SWW nodig) en het bij mij om bijna dezelfde lengte buis ging alles bij elkaar, dan snap je dat ik daar niet voor koos. Ik verwacht dat de warmteverliezen onderweg flink zullen zijn: aanvoer en retour onderling zijn stukken slechter geïsoleerd dan naar buiten toe. En dat laatste ziet er ook niet geweldig uit, als je bedenkt dat dit in koude, vochtige grond ligt. Brrrr……
Dat maakt niet zoveel uit, kunststof leiding op zich isoleert al flink beter dan staal. Je kan de boel ook zelf maken door uponorbuis te omhullen met buisisolatie 48, dat tape je in en dan duw je het de grond in eventueel nog in een mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
^ dat is wat ik gedaan heb.
Het verschil tussen aanvoer en retour is ook niet zo veel, nominaal 5K, bij SWW misschien 10?
Daar kan je dus ook niet veel verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
In welke vorm "verlies" je dan überhaupt iets?
Warmteoverdracht van aanvoer naar retour, je aanvoer daalt, retour stijgt. Netto is het verlies van energie alleen naar buiten toe, de rest blijft in het systeem.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BertusB404 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:30:
In welke vorm "verlies" je dan überhaupt iets?
Warmteoverdracht van aanvoer naar retour, je aanvoer daalt, retour stijgt. Netto is het verlies van energie alleen naar buiten toe, de rest blijft in het systeem.
Dat het met een delta-T van 10 graden vertrekt en 5 graden aankomt (ik noem maar wat waarden)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
koevlaas2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:50:
[...]

Puur met het werk wat je hebt van inkopen, verder voorbereiden, opslaan, bus inladen/opruimen, Afval wegbrengen kan ik ongeveer 1 systeem per week aan, thans krijg ik ongeveer 5 a 6 aanvragen per dag.
Ik kan het dus totaal niet aan, ik ben maar alleen moet alles t/m de belastingaangifte zelf doen.
Heel veel emails moet ik helaas links laten liggen anders kom ik weer in een scenario waar ik 2 jaar geleden ook in zat, haal dingen door elkaar, krijg netto niks voor elkaar omdat ik alleen maar bezig ben met regelen en klanten te woord staan met klagende klanten tot gevolg.
Ik was er al een beetje bang voor, maar begrijp dat je dan keuzes moet maken inderdaad.
Ondertussen blijf ik hier vooral veel meelezen en verder uitdenken wat voor systeem bij onze wensen past en hoeveel ik daarvan zelf ik kan/wil voorbereiden en installeren. Voor verder advies zal ik nog wel eens wat vragen in een van de topics hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Diedo70 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:44:
[...]

Ik was er al een beetje bang voor, maar begrijp dat je dan keuzes moet maken inderdaad.
Ondertussen blijf ik hier vooral veel meelezen en verder uitdenken wat voor systeem bij onze wensen past en hoeveel ik daarvan zelf ik kan/wil voorbereiden en installeren. Voor verder advies zal ik nog wel eens wat vragen in een van de topics hier.
Als je kan wachten tot het voorjaar dan kan ik wellicht wat voor je betekenen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diedo70
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:44:
[...]

Als je kan wachten tot het voorjaar dan kan ik wellicht wat voor je betekenen ?
Het plan was sowieso om de eerst de winter door te komen met de CV op 40 graden, dus in het voorjaar zouden we de stap willen maken.
Genoeg tijd om verder te orienteren en zaken uit te zoeken. Met de kennis hier op tweakers zou dat toch moeten lukken.

Om even on-topic te gaan;
Aanvankelijk keken we vooral naar de Panasonic monoblocks (zeg de 7kW versie), maar de Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 vind ik ook wel interessant merk ik, al kan ik niet goed uitleggen waarom.
Deels doordat dit een vrij nieuw systeem is met R290? Wellicht door het enthousiasme hier?

Ik merk dat ik het lastig vind om de arotherm VWL 75/6 te vergelijken met de Panasonic 7kW J-serie monoblock.
Als ik de COP en afgegeven vermogens naast elkaar leg kom ik er al niet uit;
In deze brochure [https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf] lees ik voor de VWL 75/6:
temp.P (kW)COP
+7 / +35 4.6 4.8
+2 / +35 3.1 4.1
-7 / +35 7.0 2.8

Daarmee lijkt het alsof de aroTherm een flinke dip in afgiftevermogen heeft bij +7 en +2 graden.
(De Panasonic specs geven de rated 7kW bij deze temperaturen)

In gesimuleerde vermogengrafieken van de Arotherm plus zie ik dan weer een veel bredere range aan vermogen bij deze omstandigheden, afhankelijk van de snelheid van de compressor;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywKhE2FnhdkDYqIwvb5rLez-XFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozhFJty101GGMfCOzzsrSFTU.png?f=fotoalbum_large

Het voelt als appels met peren proberen te vergelijken...

Voornaamste fysieke verschil is voor zover ik kon ontdekken dat de arotherm geen ingebouwde backupheater heeft en wel hogere temperaturen produceren indien nodig (wel ten koste van de COP, maar beter dan volledig uit een heater denk ik dan).
Prijstechnisch ontlopen ze elkaar niet waanzinnig veel als ik bij wat webshops rondklik.

Hebben mensen hier ook al eens de afweging tussen de Arotherm plus en de Pansonic monoblock gemaakt?
Wat zouden de voornaamste pros/cons als je kijkt naar de vergelijking tussen de Panasonic WH-MDC07J3E5 en een Vaillant AroTherm Plus VWL 75/6?
(mag uiteraard vanuit eigen situatie geredeneerd; elke installatie is anders natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Diedo70 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:32:
[...]

Het plan was sowieso om de eerst de winter door te komen met de CV op 40 graden, dus in het voorjaar zouden we de stap willen maken.
Genoeg tijd om verder te orienteren en zaken uit te zoeken. Met de kennis hier op tweakers zou dat toch moeten lukken.

Om even on-topic te gaan;
Aanvankelijk keken we vooral naar de Panasonic monoblocks (zeg de 7kW versie), maar de Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 vind ik ook wel interessant merk ik, al kan ik niet goed uitleggen waarom.
Deels doordat dit een vrij nieuw systeem is met R290? Wellicht door het enthousiasme hier?

Ik merk dat ik het lastig vind om de arotherm VWL 75/6 te vergelijken met de Panasonic 7kW J-serie monoblock.
Als ik de COP en afgegeven vermogens naast elkaar leg kom ik er al niet uit;
In deze brochure [https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf] lees ik voor de VWL 75/6:
temp.P (kW)COP
+7 / +35 4.6 4.8
+2 / +35 3.1 4.1
-7 / +35 7.0 2.8

Daarmee lijkt het alsof de aroTherm een flinke dip in afgiftevermogen heeft bij +7 en +2 graden.
(De Panasonic specs geven de rated 7kW bij deze temperaturen)

In gesimuleerde vermogengrafieken van de Arotherm plus zie ik dan weer een veel bredere range aan vermogen bij deze omstandigheden, afhankelijk van de snelheid van de compressor;
[Afbeelding]

Het voelt als appels met peren proberen te vergelijken...

Voornaamste fysieke verschil is voor zover ik kon ontdekken dat de arotherm geen ingebouwde backupheater heeft en wel hogere temperaturen produceren indien nodig (wel ten koste van de COP, maar beter dan volledig uit een heater denk ik dan).
Prijstechnisch ontlopen ze elkaar niet waanzinnig veel als ik bij wat webshops rondklik.

Hebben mensen hier ook al eens de afweging tussen de Arotherm plus en de Pansonic monoblock gemaakt?
Wat zouden de voornaamste pros/cons als je kijkt naar de vergelijking tussen de Panasonic WH-MDC07J3E5 en een Vaillant AroTherm Plus VWL 75/6?
(mag uiteraard vanuit eigen situatie geredeneerd; elke installatie is anders natuurlijk)
toon volledige bericht
Persoonlijk ben ik het meest Fan van de Panasonic, maar heb met beide ervaring mbt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:03:
[...]

Persoonlijk ben ik het meest Fan van de Panasonic, maar heb met beide ervaring mbt installeren.
En waar zit hem dat dan in? Opties, functioneren, prestaties, een totaal plaatje?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fiberduwde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
adnanoner schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:08:
[...]

Werkt die VR 921 ook met de sensocomfort? Hij is namelijk officieel voor de sensohome. De VR291 is namelijk goedkoper van de VR290.
Ja de SensoComfort 720 doet het hier prima. Alle opties zijn zichtbaar, voorzover ik weet is de VR920 / VR921 alleen de koppeling voor internet met de SensoAPP en regelt deze verder niets.

Overigens draaien we hier WAR en is de SensoComfort 720 alleen voor naregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
PaT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:15:
[...]

En waar zit hem dat dan in? Opties, functioneren, prestaties, een totaal plaatje?
Fuctioneren (Panasonic is wat meer tweakbaar), installatiegemak, prestaties bij de diverse temperaturen die zijn van een Panasonic gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:28:
[...]

Fuctioneren (Panasonic is wat meer tweakbaar), installatiegemak, prestaties bij de diverse temperaturen die zijn van een Panasonic gewoon erg goed.
Kan je te kennen geven dat een goed berekende vaillant ook op zijn sloffen draait. Zonder te moeten tweaken om het goede krijgen.

En de COP liegt er ook niet om.

Alles gaat en staat met de rest van de woning.

Hoeveel mensen willen en aan tweaken om alles perfect te krijgen. Plug en play is ook voor veel mensen perfect.

Maar iedereen heeft zo zijn voorkeur bij het installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 20-11-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:28:
[...]

Kan je te kennen geven dat een goed berekende vaillant ook op zijn sloffen draait. Zonder te moeten tweaken om het goede krijgen.

En de COP liegt er ook niet om.

Alles gaat en staat met de rest van de woning.

Hoeveel mensen willen en aan tweaken om alles perfect te krijgen. Plug en play is ook voor veel mensen perfect.

Maar iedereen heeft zo zijn voorkeur bij het installeren.
Met Panasonic lukt dat ook wel hoor, maar beide zijn een optie.
Vermogen bij -10c en het minimale vermogen dat is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Hier gaf de max geluidsproductie icm de nieuwe geluidseisen de doorslag. (VWL 75/5 is besteld)
(Gevoelige types in de straat)

Als ik meer ruimte tot de erfgrens had was ik waarschijnlijk voor Mitsubishi gegaan vanwege de controle/tweakbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
BertusB404 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:23:
Hier gaf de max geluidsproductie icm de nieuwe geluidseisen de doorslag. (VWL 75/5 is besteld)
(Gevoelige types in de straat)

Als ik meer ruimte tot de erfgrens had was ik waarschijnlijk voor Mitsubishi gegaan vanwege de controle/tweakbaarheid.
Hier krijg je geen spijt van. Draait als een zonnetje en er is zat in te stellen.

Hoe gaat de rest van de installatie eruit zien kwa componenten

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 21-11-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Het word een VWL 75/5 met 77/5 hydraulische unit icm een DJG WPS300 boiler. De ketel gaat er dan uit.
Verder wil ik het zo simpel mogelijk houden, dus zonder buffervat.

Op de benedenverdieping ca 40m2 vloerverwarming met 16mm buis 10cm hoh verdeeld over 5 groepen met open verdeler. (Makkelijk om te bouwen naar gesloten).
Er komt nog een fancoil bij, of een airco, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Op de bovenverdieping radiatoren die nu meedoen op 35c aanvoertemperatuur. Echter verwarmen we zo goed als nooit op de bovenverdieping.

Vraaggestuurde ventilatie type C.
Huidig gasverbruik is ca. 1000m3 waarvan zo'n 650 voor verwarming, rest SWW.
Betreft een tussenwoning van 1976, 116m2, vloer dak en spouw nageisoleerd en overal HR++ glas in kunststof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
BertusB404 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:17:
Het word een VWL 75/5 met 77/5 hydraulische unit icm een DJG WPS300 boiler. De ketel gaat er dan uit.
Verder wil ik het zo simpel mogelijk houden, dus zonder buffervat.

Op de benedenverdieping ca 40m2 vloerverwarming met 16mm buis 10cm hoh verdeeld over 5 groepen met open verdeler. (Makkelijk om te bouwen naar gesloten).
Er komt nog een fancoil bij, of een airco, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Op de bovenverdieping radiatoren die nu meedoen op 35c aanvoertemperatuur. Echter verwarmen we zo goed als nooit op de bovenverdieping.

Vraaggestuurde ventilatie type C.
Huidig gasverbruik is ca. 1000m3 waarvan zo'n 650 voor verwarming, rest SWW.
Betreft een tussenwoning van 1976, 116m2, vloer dak en spouw nageisoleerd en overal HR++ glas in kunststof kozijnen.
Zelfde als wat ik heb. Alleen heb er wel een 100ltr buffer hydraulische scheiding bij zitten met extra pompgroep.

Heb eerst 1,5 jaar zonder SWW gedraaid om te kijken of het mijn woning warm kon houden en dat ging makkelijk.

Sinds deze week de DJG 300 geplaatst en aangesloten en deze draait nu ook mee . Waar ik ook zeer tevreden over ben.

Staat nu op 52 graden. Voeler in onderste gedeelte van boiler en laat hem 1 x per dag tussen 13.00 en 15.00. Heb laadtijd boiler staan op 60 minuten .
Verbruik nu laatste 3 dagen 3kw voor boiler lading per dag. Heb electra electra element uitstaan voor cv als warm water.
We kunnen zo makkelijk 4 a 5 keer douche per dag en nog geen afkoeling gehad kwa water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Diedo70 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:32:
[...]

Naast wat al genoemd is, begrijp ik dat het minimum vermogen bij geheel terug-moduleren bij de Panasonic lager is dan bij de Vaillant (heb de cijfers nu even niet bij de hand), dat is een voordeel voor de Panasonic omdat de WP bij lage warmtevraag (voorjaar, najaar, zonnige dagen) minder zal "pendelen".

Wellicht zie ik daarom bij de ontwerpen/realisaties van Vaillant installaties vaker een flink buffervat, dit ontkoppelt de opwek en afgifte in meer of mindere mate. Mijn buurman heeft een buffervat van ik meen 500L in zijn systeem.

Ook zijn de buiten-units van Vaillant aanzienlijk groter dan de Panasonics, de buurman heeft zijn "dubbele" buitenunit praktisch op de erfgrens (voorerf) geplaatst, niet echt een aanwinst qua uitzicht :/ (gelukkig is het onze "blinde" kant van de woning vlak bij de garage). Hij komt er (wellicht) mee weg vanwege de lage geluidsproductie van de Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:54:
[...]

hier staat de wp ook ongeveer 5 meter uit de gevel. de aanvoer en retour (32mm viega met 9mm iso) in een mantel buis met 30 mm armaflex eromheen. dit alles ligt op ca 40 cm in de grond. ik zal eens meten wat de aanvoertemp is uit de monoblock en de aanvoertemp direct bij binnenkomst in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Diedo70
De Mitsubishi en Panasonic hebben uitgebreider vermogensdocumentatie.

Vaillant is (meestal?) stiller en heeft een grotere verdamper; dit zou wel eens minder defrosts kunnen betekenen. Ook kan het SWW warmer, waardoor het boilervat kleiner zou kunnen en wat voordelen heeft bij anti-legionella.

Verder is R290 qua GWP en hoeveelheid superieur :)

Minimaal vermogen is tot ongeveer 25%, gewoon OK. Dat verklaart geen buffervat van 500 liter in ieder geval. Hier gaat het prima zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Proton_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:27:
@Diedo70
De Mitsubishi en Panasonic hebben uitgebreider documentatie.

Vaillant is (meestal?) stiller en heeft een grotere verdamper; dit zou wel eens minder defrosts kunnen betekenen. Ook kan het SWW warmer, waardoor het boilervat kleiner zou kunnen en wat voordelen heeft bij anti-legionella.

Verder is R290 qua GWP en hoeveelheid superieur :)

Minimaal vermogen is tot ongeveer 25%, gewoon OK. Dat verklaart geen buffervat van 500 liter in ieder geval. Hier gaat het prima zonder :)
Ik heb niet alle documentatie van Mitsubishi en Panasonic gelezen, maar wat ik zo vond van Vaillant wat gebruikersdocumentatie betreft, vond ik er best goed uit zien (vooral begrijpelijke taal en goede afbeeldingen en ook redelijk gedetailleerd). Ook vond ik redelijk wat documentatie voor installateurs. Wellicht dat de uitgebreide vermogenstabellen van met name Mitsubishi niet beschikbaar zijn in die vorm? Of mis je andere specifieke documentatie bij Vaillant t.o.v. Mitsu / Pana?

Wat ik wel een voordeel vind van Vaillant is dat je behoorlijk wat monteurs kunt vinden in de regio die het spul willen leveren en installeren. Hoewel zoals eerder genoemd niet alle installateurs even veel kennis hebben van warmtepompen, heb ik het idee dat de "backoffice" van Vaillant een goede "achtervang" bied voor de installateurs en bij problemen goede support kan bieden (aan de installateur of wellicht ook de eindgebruiker). Ik heb hier nog geen praktijk ervaring mee, het is meer een indruk die ik krijg op basis van diverse correspondentie en documenten die ik voorbij heb zien komen op zoek naar specifieke informatie over de Vailland aroTHERM.

Hoewel een warmtepomp in het algemeen zeer betrouwbaar is en niet veel onderhoud nodig heb, vind ik het wel prettig dat ik er van uit kan gaan dat een regionaal bedrijf snel paraat is op het moment dat mijn WP hartje winter problemen mocht geven, en ik bijvoorbeeld niet hoef te vertrouwen op een éénpitter die mijn in het buitenland gekochte WP (weliswaar vakkundig) heeft geïnstalleerd (iets waar menig tweaker niet bevreesd voor is). Voor Panasonic wordt het laten installeren door een lokale installateur volgens mij al wat lastiger? Voor Mitsubishi zal dat meest wel lukken lijkt me?

Wat Tweakbaarheid betreft vraag ik me af wat er met het Vaillant ebus systeem mogelijk is, helaas is daarover nog steeds weinig praktijk ervaring en informatie verschenen op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
Batilan schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:49:
[...]

Ik heb niet alle documentatie van Mitsubishi en Panasonic gelezen, maar wat ik zo vond van Vaillant wat gebruikersdocumentatie betreft, vond ik er best goed uit zien (vooral begrijpelijke taal en goede afbeeldingen en ook redelijk gedetailleerd). Ook vond ik redelijk wat documentatie voor installateurs. Wellicht dat de uitgebreide vermogenstabellen van met name Mitsubishi niet beschikbaar zijn in die vorm? Of mis je andere specifieke documentatie bij Vaillant t.o.v. Mitsu / Pana?

Wat ik wel een voordeel vind van Vaillant is dat je behoorlijk wat monteurs kunt vinden in de regio die het spul willen leveren en installeren. Hoewel zoals eerder genoemd niet alle installateurs even veel kennis hebben van warmtepompen, heb ik het idee dat de "backoffice" van Vaillant een goede "achtervang" bied voor de installateurs en bij problemen goede support kan bieden (aan de installateur of wellicht ook de eindgebruiker). Ik heb hier nog geen praktijk ervaring mee, het is meer een indruk die ik krijg op basis van diverse correspondentie en documenten die ik voorbij heb zien komen op zoek naar specifieke informatie over de Vailland aroTHERM.

Hoewel een warmtepomp in het algemeen zeer betrouwbaar is en niet veel onderhoud nodig heb, vind ik het wel prettig dat ik er van uit kan gaan dat een regionaal bedrijf snel paraat is op het moment dat mijn WP hartje winter problemen mocht geven, en ik bijvoorbeeld niet hoef te vertrouwen op een éénpitter die mijn in het buitenland gekochte WP (weliswaar vakkundig) heeft geïnstalleerd (iets waar menig tweaker niet bevreesd voor is). Voor Panasonic wordt het laten installeren door een lokale installateur volgens mij al wat lastiger? Voor Mitsubishi zal dat meest wel lukken lijkt me?

Wat Tweakbaarheid betreft vraag ik me af wat er met het Vaillant ebus systeem mogelijk is, helaas is daarover nog steeds weinig praktijk ervaring en informatie verschenen op dit forum.
toon volledige bericht
Kan je zeggen betreft de backoffice van Vaillant goed is voor installateurs. Wij kunnen ook per project een advies laten opmaken door TPA. ( technische project advies ) van Vaillant. En als er dan toch onverhoopt problemen zijn met de installatie wordt dat opgelost.

Wat ook een voordeel is dat de installateur de in bedrijfs namen kan laten uitvoeren door Vaillant hetzij ook het stek gedeelte. Zodoende heb je ook geen problemen met subsidie.

Tevens zijn er ook verzekeringen af te sluiten voorde installatie zodat je niet voor onverziene kosten komt te staan als er onverwachts toch iets aan de hand is.

Denk dat het voor veel mensen een uitkomst is voor een goed werken plug en play systeem is.

Ook de werk tekeningen zijn goed te volgen en eigenlijk door iedereen uit te voeren. En de mogelijkheden betreft de verduurzaming zijn allemaal te koelen aan elkaar door de E-bus besturing.

Alles is in te regelen en terug te vinden in je regelaar.

Als het goed is krijg ik binnen kort ook de vermogens van de warmtepompen bij -10. Als ik deze mag plaatsen zal ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Batilan Inderdaad, ik doelde op de vermogensdocumentatie, verduidelijkt :)

De installatiedocumentatie is helemaal prima in orde en laat niets te wensen over.

@Adriaan71 ik mis de aanvoer/retourtemperaturen, modulatiestand e.d. op de VRC720. Heb ik een menuutje over het hoofd gezien? Op de VWZ AI zie ik dat wel (maar heb ik de buitentemperatuur weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Batilan schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:07:
[...]
Ook zijn de buiten-units van Vaillant aanzienlijk groter dan de Panasonics, de buurman heeft zijn "dubbele" buitenunit praktisch op de erfgrens (voorerf) geplaatst, niet echt een aanwinst qua uitzicht :/ (gelukkig is het onze "blinde" kant van de woning vlak bij de garage). Hij komt er (wellicht) mee weg vanwege de lage geluidsproductie van de Vaillant.
Dat die buitenunits groter zijn is nou net het voordeel. Ik heb hier een monoblock staan en tot nu toe maakt dat ding zó weinig geluid dat ik ‘m op 3-4 meter afstand eigenlijk al niet meer hoor. De vogels maken meer herrie 😜

Dat komt door die grotere ventilator. Grotere diameter betekent dat een lagere snelheid al voldoende is om hetzelfde debiet lucht te verplaatsen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hippe Lip schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:43:
[...]

Dat die buitenunits groter zijn is nou net het voordeel. Ik heb hier een monoblock staan en tot nu toe maakt dat ding zó weinig geluid dat ik ‘m op 3-4 meter afstand eigenlijk al niet meer hoor. De vogels maken meer herrie 😜

Dat komt door die grotere ventilator. Grotere diameter betekent dat een lagere snelheid al voldoende is om hetzelfde debiet lucht te verplaatsen.
Gewicht van de warmtepomp speelt ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Adriaan71 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:44:
[...]

Gewicht van de warmtepomp speelt ook een grote rol.
De pomp zelf is bij Vaillant heel flink ingepakt in isolatie. Die hoor je daardoor bijna niet meer. Het is de ventilator die het meeste te horen zal zijn, lijkt me.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Hippe Lip schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:43:
[...]

Ik snap dat vanwege de grotere units de fans langzamer kunnen draaien, en dat ze mede daardoor minder geluid produceren. Wellicht zijn ook minder defosts nodig vanwege het grotere oppervlak, dat zijn leuke technische voordelen die voor de eindgebruiker op zichzelf staan. Ik denk dat de meeste eindgebruikers de grote afmetingen niet als een voordeel zien. Zeker als je zo'n ding vlak bij je buren op het voor-erf plaatst is dat niet bepaald een aanwinst voor het aanzicht en uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 16:50
Daarom is het ook goed dat er meerdere fabrikanten en modellen zijn met elk zijn plus en minpunten. Daarna is het aan de consument om te bepalen welke kenmerken het beste passen bij de situatie. Het zal altijd een afweging van kenmerken zijn, de perfecte warmtepomp die overal een 10 op scoort bestaan niet.

Als een grote unit niet gewenst is vanwege het aanzicht, dan zal je iets moeten inleveren op andere kenmerken zoals bijvoorbeeld geluidsproductie. in andere situaties, zoals bijvoorbeeld de mijne, staat de unit niet in het zicht en zijn de afmetingen van ondergeschikt belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Batilan schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:25:
Ik snap dat vanwege de grotere units de fans langzamer kunnen draaien, en dat ze mede daardoor minder geluid produceren. Wellicht zijn ook minder defosts nodig vanwege het grotere oppervlak, dat zijn leuke technische voordelen die voor de eindgebruiker op zichzelf staan. Ik denk dat de meeste eindgebruikers de grote afmetingen niet als een voordeel zien. Zeker als je zo'n ding vlak bij je buren op het voor-erf plaatst is dat niet bepaald een aanwinst voor het aanzicht en uitzicht.
Tja, zoals @Anoniem: 300759 al zegt: het is het één óf het ander. Overleg anders eens met je buren wat ze vervelender vinden: het uiterlijk of het geluid.
Als ik je buurman was zou ik voor een stillere unit kiezen. Dat uiterlijk went (en is mss iets te camoufleren, bloemen erop schilderen; ik noem maar wat?), maar je ergeren aan geluid is iets dat nooit went en op den duur alleen maar sterker kan worden…

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 22-11-2021 11:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Hippe Lip schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:30:
[...]

Tja, zoals @Anoniem: 300759 al zegt: het is het één óf het ander. Overleg anders eens met je buren wat ze vervelender vinden: het uiterlijk of het geluid.
Als ik je buurman was zou ik voor een stillere unit kiezen…
Het doel was om voor en nadelen op een rijtje te zetten n.a.v. de post van @Diedo70 , mijn (of jouw :)) persoonlijke voorkeuren doen er dus niet zo toe. Ik denk dat we kunnen stellen dat de Vaillant een (véél) grotere buiten-unit heeft als de Panasonics bij een vergelijkbaar vermogen, ieder kan met de eigenschappen van de verschillende WP's bepalen wat voor hem / haar de doorslaggevende voor- en nadelen op zijn voor zijn/haar eigen situatie (zoals idd @Xqlusive ook al schrijft).

Wat mij betreft, is dit dus een non-discussie en moet ieder voor zich bepalen wat voor hem / haar de doorslag geeft. Bijvoorbeeld in ons geval betreft het redelijk ruime kavels van zo'n 2000m2, met minimaal 12 meter afstand tussen de woningen, dus het hoeft helemaal geen issue te zijn, toevallig heeft mijn buurman (om voor mij onduidelijke redenen) besloten om zijn Vaillant buiten unit vlak bij de erfgrens te plaatsen) terwijl hij een prachtige blinde muur had waarvoor hij m.i. de buiten-unit prima had kunnen plaatsen. Waarschijnlijk ga ik mijn unit (Vaillant, Panasonic, Mitsubishi?) dichter bij huis plaatsen tegen een blinde muur waardoor zowel geluid als zicht minder een issue zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
Vandaag inductie plaat in mijn granieten blad geslepen en aangesloten. Gaskraan dicht gezet en afgedopt op de anaconda met een 3/4" gasdop.
Vervolgens Energie direct gebeld dat ik geen gas meer nodig had en dat ik contact wilde wijzigen. Volgens medewerker kon dat niet omdat Stedin een melding moet doorgeven dat mijn gasmeter verwijdert is.

Vervolgens Stedin gesproken en die gaf mij te kennen dat dat onzin is en als ik doorgaf dat ik geen gas meer gebruik dat hun de contract moeten aanpassen en geen vastrecht meer hoef te betalen.

Stedin gaf ook te kennen dat er meerdere klanten waren ook bij andere leveranciers die het zo proberen om je langer te laten betalen.

Vervolgens had ik afgelopen week een variabele aanbieding gehad voor gas en stroom wat ik Kon accepteren in mijn app.

Vervolgens zag ik in mijn app dat ik een aanbieding had gehad van 1400m3 gas en 5300 kWh met daar een jaarbedrag van bijna € 5.100,00. En een 3 jaarcontract die ze via mijn app in mijn maag wilde duwen.

Terwijl ik verleden week nog mijn meterstanden had doorgegeven en die waren 1800kWh en 450m3 gas.

Vervolgens weer terug gebeld en een stevige discussie gehad.

Maar om een lang verhaal kort te maken vanaf vandaag mijn contract aangepast en gasverbruik eruit en geen vastrecht meer en dus allen electra . En iets beter variabel dan wat ik in mijn 3 jaar contact kreeg aangeboden.

Laat je niet flessen als het zover is dat je je gasmeter opzegt.

Ook vandaag aanvraag gedaan en krijg binnen 10 werkdagen offerte van Stedin voor verwijderen van meter met een bedrag van € 0,01 cent.

Waarschijnlijk door de drukte word de meer weggehaald medio eind februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
fiberduwde schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:26:
[...]

Ja de SensoComfort 720 doet het hier prima. Alle opties zijn zichtbaar, voorzover ik weet is de VR920 / VR921 alleen de koppeling voor internet met de SensoAPP en regelt deze verder niets.

Overigens draaien we hier WAR en is de SensoComfort 720 alleen voor naregeling.
Je ziet dus ook de optie om te koelen in de SensoApp? Want koelen is een verschil tussen de sensocomfort en de sensohome. Thanks in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chdIxmdY74U7N_saWwzKo_24qkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYyXR5qS0atIKQ2yuQ4Vs4ga.png?f=fotoalbum_large

Mijn De jong WPS300 24 gemonitord en je ziet een temperatuur daling van 21.38 uur tot 06.27 uur van 1,5 graad.

Dat is zeer weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiberduwde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
adnanoner schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:08:
[...]

Je ziet dus ook de optie om te koelen in de SensoApp? Want koelen is een verschil tussen de sensocomfort en de sensohome. Thanks in ieder geval!
Die optie zie ik even als ik de app open. Maar dan haalt hij de instellingen op en verdwijnt dat bij mij. In de instellingen van de VR720 staat de koel optie uitgeschakeld.

Hieronder wat screenshots vanuit de app. Je ziet daar ook VR920 en VR921 staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtTdhdUHPKRihvCbOEM4a96mgIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x88ilOO0zKTcbYSqDa4VcelH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF2I7JZjtH2xoJGmoN7YF04dmOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tVOs8Pw670N9AkbiTTUB1QTs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diedo70
Interessant om de persoonlijke afwegingen hier te lezen! Niet dat ik nu precies weet wat ik zou willen, maar geeft wel wat context over de keuzes die gemaakt zijn.

Het hogere 'plug and play' gehalte van de arotherm spreekt me wel aan. Het is natuurijk mooi om vanalles te kunnen tweaken, maar het is een verwarmingsinstallatie en geen hobbyproject dus moet het gewoon doen als het in de basis goed ingesteld en geïnstalleerd is.
Beide systemen bieden voldoende opties om te optimaliseren als ik het zo hoor.

Voor wat betreft de afmetingen werd genoemd dat de vaillant groter zou zijn, maar de range die wij nodig hopelijk te hebben ontloopt elkaar niet zoveel: met 110x965x450(bxhxd) is de vaillant wat smaller er een tikje hoger en dikker dan de Panasonics met 128x865x320 (bxhxd). De vwl105/6 is dan wel meteen een flinke bak groter met dubbele fan maar die hoop ik niet nodig te gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:36
Adriaan71 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:57:
Maar om een lang verhaal kort te maken vanaf vandaag mijn contract aangepast en gasverbruik eruit en geen vastrecht meer en dus allen electra . En iets beter variabel dan wat ik in mijn 3 jaar contact kreeg aangeboden.
En ondanks die slechte ervaringen blijf je bij je energieleverancier??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Ik heb nu de VWL 75/6 in een hybride opstelling met m'n bestaande ketel (aangesloten op 45 liter ontkoppel buffer).
Als dit goed draait komende winter ga ik begin volgend jaar een zonneboiler erbij zetten, met een boilervat met dubbele spiraal. Vervolgens de warmtepomp met driewegklep het vat laten bijverwarmen indien de zon het niet voldoende doet. Zijn er al tweakers met ervaring met deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Chupachups niet per sé in dit topic, maar wat ik uit andere topics begrepen heb is dat de grootte van de tweede spiraal (voor de WP dus) zo groot mogelijk moet.
Ook is er veel discussie of een zonneboiler nog wel zin heeft als je een warmtepomp hebt: hetzelfde dakoppervlak levert vaak met PV meer (warmte+€) op voor minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 je was al voorbereid op de onzin die je ging horen?
Gas de deur uit doen: Gratis!
Als je geen zin hebt in een overhoop gehaalde voortuin kan de gasmeter ook blijven hangen.
Is maatschappelijk ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Chupachups schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:57:
Ik heb nu de VWL 75/6 in een hybride opstelling met m'n bestaande ketel (aangesloten op 45 liter ontkoppel buffer).
interessant! Wat was voor jou de reden om voor een Vaillant te gaan? Ik ben benieuwd wat je aan besparing behaalt met deze combi, want ik zou op iets vergelijkbaars uit komen qua opstelling.

Ik kan echter geen installateur in de buurt vinden die überhaupt hiermee aan de slag wil :( Allemaal barstensvol werk.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:36:
[...]

En ondanks die slechte ervaringen blijf je bij je energieleverancier??
Is allemaal recht getrokken nou. Maar kijk rustig verder. Zit nergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Chupachups schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:57:
Als dit goed draait komende winter ga ik begin volgend jaar een zonneboiler erbij zetten, met een boilervat met dubbele spiraal. Vervolgens de warmtepomp met driewegklep het vat laten bijverwarmen indien de zon het niet voldoende doet. Zijn er al tweakers met ervaring met deze opstelling?
Moet je deze boiler nemen. Kan je ook gewoon zonneboiler systeem van Vaillant op aansluiten en via de 720 alles zien.

VIH SW 400/3 MR
VIH SW 500/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:09:
@Adriaan71 je was al voorbereid op de onzin die je ging horen?
Gas de deur uit doen: Gratis!
Als je geen zin hebt in een overhoop gehaalde voortuin kan de gasmeter ook blijven hangen.
Is maatschappelijk ook goedkoper.
Werd een beetje overvallen door energie direct dat ik niet meteen mijn gascontract kon stopzetten en dat ik eerst moest laten verwijderen mijn gasmeter.

Maart na telefoontje met stedin had ik weer contact opgenomen met energie direct en een wat minder vriendelijk gesprek gehouden en toen kon het wel.
Stedin belde ook al vanochtend.

Vandaag ook al offerte akkoord gegeven en ze zetten de opdracht vandaag nog door naar uitvoerder. Maar dat kon nog wel even duren.

Dus alles is in werking nou. En mail bevestiging van energie direct dat mijn gas contract gestopt is per 22-11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
  • Laatst online: 03-02 12:36
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee omdat ik van plan ben mijn 21 jaar oude Nefit CV ketel te gaan vervangen voor een all-electric oplossing.

Op basis van gedetailleerd gasverbruik monitoring en een verwarmingssysteem wat al op een lage temperatuur goed werkt, wil ik graag een monobloc warmtepomp installeren van ca 9 kW.

De Vaillant VWL 105/6A spreekt me hierbij wel aan. Ik ben voornemens de installatie geheel zelf uit te gaan voeren en ben even op zoek naar de extra componenten die ik nog nodig heb.

Dit is waar ik aan zit te denken:
-Voor SWW wil ik graag een DJG RVS boiler toe gaan passen van 300L, met ingebouwde backup verwarming
-Momenteel heb ik Evohome zoneregeling en ben daar tevreden over. Het huis is in 5 verschillende zones verdeeld waarvan 2 heel grote met vloerverwarming. Deze worden nu met 1 grote 2weg klep ingeschakeld.
Vanwege deze inrichting denk ik aan een buffervat van ca 75l als hydraulische scheiding, met een secundair pomp circuit.

Op de informatie video's van Vaillant staat een module die tussen de boiler en de warmtepomp moet, maar volgens mij is dat alleen een naverwarmer, 3weg klep en wat besturingselektronica?

Ik ben benieuwd wat ik volgens de ervaringsdeskundigen nodig heb voor besturing voor de DJG boiler met een externe 3wegklep icm Evohome?

Graag wil ik wel de stooklijn aanpassen aan de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RvdM87 daar is de vwz ai plus voor (€140 ipv €1400 voor de volledige binnenunit).
Je moet dan zelf een expansievat, overstortventiel, inlaatcombinatie en driewegklep regelen.
De inlaatcombinatie van je CV is waarschijnlijk 7 of 8 bar waar je boiler er eentje van 6 bar zou kunnen willen.

Je kan dan ook een eventuele naverwarmer op de regelaar aansluiten.

Buitentemperatuurvoeler wordt bij de VRC720 thermostaat geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 20:42

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Adriaan71 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:10:
[Afbeelding]

Mijn De jong WPS300 24 gemonitord en je ziet een temperatuur daling van 21.38 uur tot 06.27 uur van 1,5 graad.

Dat is zeer weinig.
Belangrijk om te weten is de temperatuur van de ruimte waarin hij staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
  • Laatst online: 03-02 12:36
Proton_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:07:
@RvdM87 daar is de vwz ai plus voor (€140 ipv €1400 voor de volledige binnenunit).
Je moet dan zelf een expansievat, overstortventiel, inlaatcombinatie en driewegklep regelen.
De inlaatcombinatie van je CV is waarschijnlijk 7 of 8 bar waar je boiler er eentje van 6 bar zou kunnen willen.

Je kan dan ook een eventuele naverwarmer op de regelaar aansluiten.

Buitentemperatuurvoeler wordt bij de VRC720 thermostaat geleverd.
Bedankt voor je reactie!

De VRC720 ziet eruit als een kamerthermostaat. Heb ik die nodig als ik de Evohome wil houden? Of kan die buitentemperatuursensor ook aan de VWZ AI plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Beide :)
De thermostaat is ook de plek om instellingen te doen, de buitensensor sluit je inderdaad aan op de VWZ AI.
Evohome integratie zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
RvdM87 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:45:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De VRC720 ziet eruit als een kamerthermostaat. Heb ik die nodig als ik de Evohome wil houden? Of kan die buitentemperatuursensor ook aan de VWZ AI plus?
Evohome zou misschien kunnen als je een VR70 of VR71 toevoegt, deze kan een extern aan/uit signaal ontvangen en vervolgens de WP aansturen. Via opentherm gaat het niet werken. Nadeel van de evohome vonden wij dat deze staat te "pendelen" als de temperatuur in de buurt zit van de ruimtetemperatuur. Evohome is hier de deur al uit gegooid, koste meer gas dan het opleverde. :(

Hier staat de Vaillant nog te wachten op de VWZ AI Plus welke momenteel een "onbekende" levertijd heeft... :'(
Pagina: 1 ... 5 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic