• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 09:07
Ik opende vandaag weer eens de myVaillant app en kreeg onderstaande te zien (energyPLUS). Iemand toevallig al ervaring met deze dienst en een idee of je hiermee ook kan koppelen met PV omvormers/energiemeters?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKiFlJS1_0JRkQmp9wG41H65FC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n4ZuUz7xWMf5CVP8VV0JyiYN.png?f=fotoalbum_large

Edit: inmiddels mijn eigen vraag beantwoord. Er is een duitstalige site met meer info:
https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/

Zo te zien dus puur op basis van forecast op locatie en geen koppeling met P1 o.i.d.

Kan EnergiePLUS met mijn zonnepanelensysteem werken?
Onze energiebeheerservice is geschikt voor zonnepanelensystemen van elke fabrikant en met elk vermogen. Tijdens de registratie vraagt ​​de service u naar relevante parameters van uw zonnepanelensysteem, zoals het vermogen, het aantal daken dat ermee bedekt is, en de hellingshoek en oriëntatie van elk afzonderlijk dak.

[ Voor 36% gewijzigd door NL-Kasper op 10-04-2026 17:07 ]

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05 13:01
Technician- schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:21:
@Komt Goed
Al vaker gezegd maar ik ben positief over Oso boilers.
Eu productie (Noorwegen)RVS 444 staal, heel licht sterk en corrieresistent.
Lasergelast, zonder spanningen in het materiaal.
Daarom 25 jaar garantie op scheuren van het vat. (Dat biedt Oso zijn toeleveranciers)

Enige betere RVS is duplex maar dat is ook zwaarder en duurder.
Ok, thanks voor de tip, dit lijkt ook wel een mooie (complete) optie te zijn!

• Komt Goed
Ronald schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:42:
Er zijn wat forumleden-installateurs van djg afgestapt geloof ik.

ik zou zelf het Itho vat pakken… maar dat ben ik.

dergelijke vaten zijn doorgaans ook gewoon 60cm… vergelijkbaar met zo’n unitower. Maar ik zou geen geïntegreerde boiler willen.

Waarschijnlijk ga je met de 55/8.1 gelijk minimum vermogen hebben; maar heb je voordeel bij sww maken omdat de unit minder geknepen is.
Ik ga ook even die Itho vaten bekijken.

En had inderdaad ook al gezien dat de 55/8.1 hetzelfde minimum vermogen heeft (exact dezelfde unit wellicht). De grotere van de 2 kan dan sneller de boiler opladen, maar ook dat vind ik hier niet zo van belang omdat de warmtevraag al minimaal is, dan mag wp wel wat langer bezig zijn met warm water maken ... (heb je een minimaal geïsoleerde woning waar de wp al krap is, en waar die dan ook nog 3 uur bezig is met het opwarmen van de 500l boiler... ander verhaal). De 35/8.1 is ook nog wat stiller wat voor deze situatie ook nog mooi meegenomen is.

• Razoa
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 26-04 12:11
Vraagje, ik ben een woning aan het verbouwen met een warmtevraag rond de 5kW.

Oorspronkelijk wou ik een Vaillant VWL55/6A of als het lukt een VWL55/8.1 installeren in mijn woning met een buffervat van 160 liter om de legionella run zo efficient mogelijk te doen aangezien ik maar een enkele douche heb voor maximaal 4 personen.

Nu viel ik op een Wolf FHA 06/07 kit waar alles inzat met een ingebouwde elektrische weerstand voor 2695 euro. Mijn vraag was of er hier iemand ervaringen weet van de Wolf FHA en of dit een groot verschil is in kwaliteit en comfort tegenover de Vaillant? Prijs gewijs alvast een groot verschil.

Alsook is een 160 liter boiler vat voldoende of beter een groter vat nemen voor een enkele douche?

Link wolf FHA;
https://www.heizungsdisco...onoblock-06-07-9148032W01

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 23:19
NL-Kasper schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:38:
Ik opende vandaag weer eens de myVaillant app en kreeg onderstaande te zien (energyPLUS). Iemand toevallig al ervaring met deze dienst en een idee of je hiermee ook kan koppelen met PV omvormers/energiemeters?

[Afbeelding]

Edit: inmiddels mijn eigen vraag beantwoord. Er is een duitstalige site met meer info:
https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/

Zo te zien dus puur op basis van forecast op locatie en geen koppeling met P1 o.i.d.

Kan EnergiePLUS met mijn zonnepanelensysteem werken?
Onze energiebeheerservice is geschikt voor zonnepanelensystemen van elke fabrikant en met elk vermogen. Tijdens de registratie vraagt ​​de service u naar relevante parameters van uw zonnepanelensysteem, zoals het vermogen, het aantal daken dat ermee bedekt is, en de hellingshoek en oriëntatie van elk afzonderlijk dak.
Hier ook (België). En niets te vinden op de Belgische site. In de app is dit de erbarmelijke flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3JNLIUwU8UalsdziUD2LcQ-DI8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/El31oFgtjyk7aTecxXjRXbQ8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK3apaX1ldReeVi6psXGfDIaCfc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8ZJT8QHqR44O84inHp6q48As.png?f=fotoalbum_tile
Een abonnement voor iets dat mínder gaat doen dan EEBus nu al voor me doet. 8)7

Niet dat EEBus flawless werkt. Verre van. Maar ondertussen behoorlijk stabiel. Vanochtend nog begon ie surplus PV om te zetten in extra SWW.

Ze adverteren nog met EEBus in BE en NL! Maar hier kunnen ze ongetwijfeld meer aan verdienen, en het vereist geen samenwerking met andere fabrikanten. Economisch snap ik het.

Maar de software van Vaillant is zo dramatisch slecht dat ik er hard over twijfel 😇

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:17
@Wim Leers Maar wat is het "iets" dan,
c.q. wat is de basis als het niet EEBUS is?

De normale app had en heeft ook nog wat tijd nodig om bruikbaar te worden in mijn beleving.
"Bananaware" af te leveren is toch niet ongewoon bij software?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 23:19
dunklefaser schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:29:
@Wim Leers Maar wat is het "iets" dan,
c.q. wat is de basis als het niet EEBUS is?

De normale app had en heeft ook nog wat tijd nodig om bruikbaar te worden in mijn beleving.
"Bananaware" af te leveren is toch niet ongewoon bij software?
EEBus dient voor een EMS (Energy Management System), en werkt over toestellen heen van meerdere fabrikanten. SMA voor de EMS en zonnepanelen, Vaillant warmtepomp, wasmachine van Bosch. Allemaal EEBus.

Maar.

Als iets niet werkt wijzen ze elkaar met de vinger. Klant is gefrustreerd. Belofte niet waargemaakt.

Dus dit alternatief is logisch: ze verdienen er extra aan én geen afhankelijkheid van andere fabrikanten. Ook al kan het per definitie minder (want PV voorspellingen zijn allesbehalve precies).

Zulke slechte software (en dienst na verkoop) is onacceptabel voor een toestel van vele duizenden euro’s en die kritisch is voor een huishouden.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:18
Wim Leers schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:21:
[...]

EEBus dient voor een EMS (Energy Management System), en werkt over toestellen heen van meerdere fabrikanten. SMA voor de EMS en zonnepanelen, Vaillant warmtepomp, wasmachine van Bosch. Allemaal EEBus.

Maar.

Als iets niet werkt wijzen ze elkaar met de vinger. Klant is gefrustreerd. Belofte niet waargemaakt.

Dus dit alternatief is logisch: ze verdienen er extra aan én geen afhankelijkheid van andere fabrikanten. Ook al kan het per definitie minder (want PV voorspellingen zijn allesbehalve precies).

Zulke slechte software (en dienst na verkoop) is onacceptabel voor een toestel van vele duizenden euro’s en die kritisch is voor een huishouden.
Hoi Wim.

• NL-Kasper
Ik vind de regeling/software van Vaillant anders best goed tegenwoordig eigenlijk. :)

Over de EEBUS functionaliteit kan ik niet oordelen, want die heb ik zelf nooit gebruikt. EEBUS is in het algemeen genomen volgens mij behoorlijk achterhaald aan het raken. Bosch is er al mee gestopt weet ik, en heel veel andere partijen blijven er niet over.

Van energyPLUS hoeven we denk ik geen wonderen te verwachten, gezien het een betaalde dienst wordt met voorspellingen. Toch is zo’n betaalde “bespaardienst” ook niet ongebruikelijk in de markt, dat zie je bijv. ook bij Tado met hun abonnementen.

• dunklefaser
Nu weet ik nog steeds niet wat het verschil tussen EEBUS en EnergyPlus is.
EEBUS is dat een soort onafhankelijk softwareprotocol/bus? En over welke hardware loopt dit dan?
En EnergyPlus - zou dit een vergelijkbaar "Vaillant" protocol moeten worden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:25
Voor onze aanstaande WP installatie heb ik een apart topic geopend. In de overweging van het vermogen van de warmtepomp is er nu een discussie gaande waar ik graag jullie specifieke Arotherm kennis zou gebruiken.

Warmtepomp setup - expert input gevraagd

De komende dagen moeten we gaan kiezen tussen de type 55 of 75 van de nieuwe plus serie. De discussie gaat inmiddels over de (eventuele) voordelen van de 75 als het gaat om geluid bij defrost temperaturen. Ik hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen wat kunnen zeggen over:
- het aantal defrosts bij gelijke vermogensvraag tussen de 55/75
- de geluidsproductie bij gelijke vermogensvraag tussen de 55/75 tijdens/na de defrosts

Mocht de 75 merkbaar stiller zijn dan zou dat de hogere investering en iets hogere minimale vermogen wel waard zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door everb op 11-04-2026 20:16 ]

• NL-Kasper
@dunklefaser EEBUS is inderdaad een fabrikant onafhankelijk protocol. Hier werken dus verschillende partijen mee samen, zoals SMA, Vaillant, Audi(?) en vroeger Siemens en Bosch. Als je bijv. de SMA Home Manager bezit, dan kan die op basis van PV overschot via EEBUS een SWW Boost functie starten of een eventuele Buffer opwarmen via de Vaillant WP. Dit protocol loopt gewoon over de reguliere LAN verbinding van de apparaten.

energyPLUS van Vaillant lijkt niet op een protocol, maar slechts een aanvullende softwarefunctie specifiek voor de warmtepomp. Voor zover ik heb gelezen reageert het alleen op (forecast) van weerberichten en dynamische tarieven en stuurt het op basis daarvan de WP aan.

[ Voor 6% gewijzigd door NL-Kasper op 11-04-2026 21:56 ]

• dunklefaser
@NL-Kasper EEBUS loopt dus over dezelfde "draden" als EBUS, maar is een extra softwarelayer?
Ik had al zo'n vermoeden dat EnergyPlus wat anders is - dynamische tarieven en weersvoorspelling
en geen integratie met andere domotica in huis.

• NL-Kasper
dunklefaser schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:32:
@NL-Kasper EEBUS loopt dus over dezelfde "draden" als EBUS, maar is een extra softwarelayer?
Ik had al zo'n vermoeden dat EnergyPlus wat anders is - dynamische tarieven en weersvoorspelling
en geen integratie met andere domotica in huis.
Nee, niet over de 2-aderige EBUS, maar gewoon over Ethernet. :) Dus het gebruikt de Vaillant VR920/VR921 internet gateway om mee te kunnen communiceren richting andere EEBUS apparaten.

• dunklefaser
@NL-Kasper De VR940f Internetmodule gebruikt toch geen Ethernet?
Mijn Internetmodule/gateway hangt via "WiFi" aan de Vaillant Cloud als ik me niet vergis.
En een Ethernetkabel kan ik nergens ontdekken.

• NL-Kasper
@dunklefaser Ik benoemde specifiek de VR920 en VR921, omdat ik weet dat daar EEBUS sowieso op werkt. Op de VR940f werd dit volgens mij in eerste instantie niet meer ondersteund. Je kunt dit controleren in de myVaillant app onder ‘Options’, ‘Network settings’ en dan ‘EEBUS’.

De VR920 en VR921 hebben overigens wel nog gewoon een bedrade LAN mogelijkheid (naast Wifi). Ik denk dat EEBUS trouwens ook gewoon over Wifi werkt. Ik kan me niet voorstellen dat men naar zijn wasmachine en vaatwasser netwerkkabels heeft lopen ;)

Edit: volgens de Vaillant website zou het in de laatste software-versie van de VR940f wel weer beschikbaar zijn:

Is deze gateway compatibel met het EEBUS protocol?
Met de laatste software versie op de module is dit zeker het geval. Hiermee kan je jouw installatie koppelen met SMA Sunny Home Manager, Loxone en andere domotica en energiebeheerssystemen.

Bron: https://www.vaillant.be/c...odule-vr-940f-141248.html

[ Voor 63% gewijzigd door NL-Kasper op 12-04-2026 11:29 ]

• dunklefaser
@NL-Kasper Mijn VR940f heeft idd. de EEBUS-optie volgens de myVaillant app - "SKI" is actief als ik de Gateway-info bekijk met een reusachtige QR-code - als ik die scan met een andere EEBUS-app werkt dat dan gewoon over WiFi?
Loopt dit dan niet automatisch via de Vaillant Cloud?
Misschien staat het e.e.a. in de EEBUS-handleiding?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 12-04-2026 11:40 ]

• NL-Kasper
@dunklefaser EEBUS is ontworpen om gewoon via je lokale netwerk te werken. Je hebt wel een EMS nodig om überhaupt iets op PV-overschot aan te kunnen sturen, zoals de SMA Home Manager. Als die in hetzelfde netwerk hangt is die zichtbaar in de EEBUS sectie van de myVaillant app.

• dunklefaser
@NL-Kasper Voor mijn begrip: De VR940f hangt via WiFi in mijn lokaal netwerk.
Als ik op "open poorten" scan wordt niets gevonden. Hoe kan dan een ander EEBUS apparaat werken?
Stuurt de gateway lokaal broadcasts o.i.d. of reageert de Gateway op bepaalde broadcasts?
Welke poort(en)?

• NL-Kasper
@dunklefaser Het in detail beschrijven van EEBUS gaat denk ik iets teveel offtopic, maar dit werkt o.a. met mDNS, en de SHIP en SPINE specificatie voor message exchange.

• dunklefaser
@NL-Kasper Idd. (E)EBUS lijkt ook bij Vaillant niet meer zo super relevant voor de toekomst te zijn.
En de QR-code begint met SHIP; SKIP: ...;ID:t:HVAC_1:...

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:03
Razoa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:24:
Vraagje, ik ben een woning aan het verbouwen met een warmtevraag rond de 5kW.

Oorspronkelijk wou ik een Vaillant VWL55/6A of als het lukt een VWL55/8.1 installeren in mijn woning met een buffervat van 160 liter om de legionella run zo efficient mogelijk te doen aangezien ik maar een enkele douche heb voor maximaal 4 personen.

Nu viel ik op een Wolf FHA 06/07 kit waar alles inzat met een ingebouwde elektrische weerstand voor 2695 euro. Mijn vraag was of er hier iemand ervaringen weet van de Wolf FHA en of dit een groot verschil is in kwaliteit en comfort tegenover de Vaillant? Prijs gewijs alvast een groot verschil.

Alsook is een 160 liter boiler vat voldoende of beter een groter vat nemen voor een enkele douche?

Link wolf FHA;
https://www.heizungsdisco...onoblock-06-07-9148032W01
Jarenlang hebben we zowel Vaillant alsook Wolf geïnstalleerd (enkel de CHA serie van Wolf).
De FHA serie is een serie van Wolf met een ingekocht product (buitendeel is naar mijn kennis geen eigen-wolf deel).
Binnendeel is wel een wolf-eigen product.

De FHA serie is destijds geïntroduceerd om prijstechnisch met voordeligere producten (zoals een arotherm en nog voordeliger) mee te kunnen komen.

Maar het is een R32 deel, binnenkort niet meer toegestaan.

Hoewel ik Wolf met hun CHA serie altijd boven de arotherm plus heb geplaatst (want scrollcompressor, groter modulatiebereik, in de praktijk nog een tikje stiller…).

Zou ik een FHA echt links laten liggen.
Prijstechnisch (tegen deze prijs) absoluut een koopje.

Maar;
Geen support (want wolf is in NL Atag geworden e die voeren geen FHA serie meer).

Verouderde techniek

In de updates van Wolf wordt er vaker gesproken over “komt beschikbaar voor de machines met natuurlijke koudemiddelen” —> m.a.w. een FHA blijft wat t is.

Maargoed, als de portemonnee regeert… kan het wel interessant zijn.

Wel even letten op ontwerpdebiet, dat is bij de CHA serie nog wel eens een uitdaging.

Inmiddels plaatsen we geen Wolf CHA/Atag CHA meer

2050vandaag, waarom wachten?

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:44
Goedemiddag,
Wie kan er advies geven over de keuze tussen een 55/6 en een 75/6?
Deze winter heb ik dagelijks het gasverbruik gemeten, omgerekend kan de 55/6 het bij -10 net wel/ net niet redden. Afhankelijk van of ik de thermostaat een graadje lager of hoger zet.

Ik dacht daarom toch maar voor de 75/6 te gaan, echter onze afgifte bestaat uit:
- 60m2 vvw met 20cm hoh op de bgg
- 1x T33 (0,5m x 0,9m) radiator op de badkamer
- 3x T21 (1,2m x 0,5m) radiator op de slaapkamers (hiervan wil ik er eventueel 2 stuks vervangen door Jaga's of T33's met ventilatoren)
Gaat een 75/6 hier wel zijn vermogen op kwijt kunnen?

Het huis is overigens een twee onder een kap uit 2007, 160m2 totaal.
SWW wordt al gedaan door een warmtepompboiler.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fleighe op 13-04-2026 14:07 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:59
Fleighe schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:06:
Goedemiddag,
Deze winter heb ik dagelijks het gasverbruik gemeten, omgerekend kan de 55/6 het bij -10 net wel/ net niet redden. Afhankelijk van of ik de thermostaat een graadje lager of hoger zet.

Ik dacht daarom toch maar voor de 75/6 te gaan, echter onze afgifte bestaat uit:
- 3x T21 (1,2m x 0,5m) radiator op de slaapkamers (hiervan wil ik er eventueel 2 stuks vervangen door Jaga's of T33's met ventilatoren)

Narekenen met HyTools app en wth.nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fleighe
Ja die heb ik al wel eens gezien. De vraag was meer of het qua minimum afgifte (en ook flow) goed zou gaan. En misschien ook: als een 55 precies past mbt max vermogen, is het dan verstandig om nog een maatje groter (75/6) te gaan? (Want: rustiger draaien bij zware kou, grotere verdamper dus minder defrosts, maar ook slechter minimaal vermogen)

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:57
Goedemiddag,

Dus je bent heel zeker van je berekening, die wil je hier niet laten toetsen? Aangezien je daarover geen details geeft.

• Fleighe
@martijnst Dat kan ik inderdaad wel even laten weten:
Jaarverbruik van 2025 was 1000m3 gas, dus volgens Koevlaas 4.8kW.

Nu heb ik in december en januari ook per dag gemeten en vergeleken met de graaddagen van het dichtstbijzijnde weerstation. Die cijfers varieren nogal, bijvoorbeeld:
11jan: 7.2m3 bij 22.88graaddagen (=0.31m3/graaddag)
12jan: 8.8m3 bij 20.46graaddagen (=0.4m3/graaddag = 4.2kW bij -10C, 20% defrost extra = 5.04kW, 55/6 past wel)
6 febr: 11.5m3 bij 22.66graaddagen (=0,5m3/graaddag = 5.2kW bij -10C, 20% defrost extra = 6.24kW, 55/6 past niet)
Gemiddeld over twee maanden is 0.4m3/graaddag, maar misschien beter om de worst case van 0,5 te nemen? Is 20% extra vermogen benodigd voor defrosts bij -10C reëel?

Ohja, de thermostaat staat op de bgg standaard op 20graden, twee slaapkamers op 16graden, 1 slaapkamer op vorstbeveiliging en op de badkamer op 18. Geen nachtverlaging.
En SWW wordt dus door de warmtepompboiler gedaan (en blijft ook zo).

• BarryH
Fleighe schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
@martijnst Dat kan ik inderdaad wel even laten weten:
Jaarverbruik van 2025 was 1000m3 gas, dus volgens Koevlaas 4.8kW.

Nu heb ik in december en januari ook per dag gemeten en vergeleken met de graaddagen van het dichtstbijzijnde weerstation. Die cijfers varieren nogal, bijvoorbeeld:
11jan: 7.2m3 bij 22.88graaddagen (=0.31m3/graaddag)
12jan: 8.8m3 bij 20.46graaddagen (=0.4m3/graaddag = 4.2kW bij -10C, 20% defrost extra = 5.04kW, 55/6 past wel)
6 febr: 11.5m3 bij 22.66graaddagen (=0,5m3/graaddag = 5.2kW bij -10C, 20% defrost extra = 6.24kW, 55/6 past niet)
Gemiddeld over twee maanden is 0.4m3/graaddag, maar misschien beter om de worst case van 0,5 te nemen? Is 20% extra vermogen benodigd voor defrosts bij -10C reëel?

Ohja, de thermostaat staat op de bgg standaard op 20graden, twee slaapkamers op 16graden, 1 slaapkamer op vorstbeveiliging en op de badkamer op 18. Geen nachtverlaging.
En SWW wordt dus door de warmtepompboiler gedaan (en blijft ook zo).
Bij -10 heb je geen 20% defrost

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fleighe
@BarryH Je bedoeld juist meer of minder?

• martijnst
Fleighe schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
@martijnst
Ik heb ook aan de meest ongunstige dag gerekend voor mezelf en kwam uit op een globale formule van (verbruik per graaddag * 11). Dat is ongeveer hetzelfde idee als hierboven. Je mag vanwege de droge lucht minder defrost verwachten bij zulke temperaturen (daar kunnen anderen beter wat over zeggen).

Maar: afhankelijk van je locatie zal -10 niet vaak voorkomen, als in: echt héél erg weinig. Dit is wel een verschil met als je warmtepomp het al lastig zou krijgen bij -5 of -2. Ik zou het hier wel overleven met 3 dagen wat minder verwarming in een paar jaar. Helaas heb ik de uitkomst zelf nog niet aan de praktijk kunnen testen!

Als je nog een isolatiemaatregel kan nemen, kun je dit mee laten wegen; met de subsidie van de warmtepomp kan dat voor beperkte kosten (misschien).

Het voordeel zou natuurlijk zijn dat de warmtepomp beter bij je huis past, met laag minimumvermogen in de lente. Maar wat is wijsheid ;-)

• BarryH
Fleighe schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:25:
@BarryH Je bedoeld juist meer of minder?
Minder (lees nauwelijks), want lage luchtvochtigheid

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:20
@BarryH & @Fleighe mijn ervaring tijdens de afgelopen winter is iets anders. Op 11 januari is het hier -9,7 graden geweest. De relatieve luchtvochtigheid was rond de 92% en dus niet erg laag. Hierdoor lag het dauwpunt maar iets onder de buitentemperatuur en had ik elke ca 50 á 60 minuten een defrost.

Oftewel: ook bij erg lage temperaturen is het nauwelijks hebben van defrosts geen garantie. En kan het dus nog best wat aan WP vermogen opeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNC7VZxoDksMPYzJjmyUL7V9xOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyEjjfb7r84eoUo9fO7koXzR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3ju6U3ZBiMAKH3SDExX4OorNbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKShIujsgklwG1cGrwqjCL0V.jpg?f=fotoalbum_tile

• dunklefaser
@Fleighe Volgens jouw bijdragen hier slaap je beter bij een (iets) te grote warmtepomp,
dus niet moeilijk doen voor je gemoedsrust.

P.S.: De echte koelenergie tijdens defrosts volgens mijn warmte/koudemeter is maar 1,9% van de warmteproductie sinds 29 november 2024. Wat je moet compenseren is misschien een factor 2 -3 hoger.
Hoeveel dit tijdens defrostmania maanden was heb ik nog niet bekeken.

• Fleighe
Ok, bedankt allen, ik ga er nog eens een nachtje over slapen. :)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:56
Goedemiddag,

Qua vermogen met VVW zou het wel lukken denk ik. Verder: groter bemeten = minder hard werken, dus minder geluidsoverlast. Verder kijken wat nu je comfortinstelling is: 19 graden in de woonkamer en verder niet verwarmen? Dan heb je geen ruimte om over een paar jaar warmer te gaan zitten.

Als je nu al op de grens zit, en je hebt buiten de ruimte voor een grotere unit, zou ik de 75/6 nemen.

• Technician-
BjornHero schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:34:
[...]

Jarenlang hebben we zowel Vaillant alsook Wolf geïnstalleerd (enkel de CHA serie van Wolf).
De FHA serie is een serie van Wolf met een ingekocht product (buitendeel is naar mijn kennis geen eigen-wolf deel).
Binnendeel is wel een wolf-eigen product.

De FHA serie is destijds geïntroduceerd om prijstechnisch met voordeligere producten (zoals een arotherm en nog voordeliger) mee te kunnen komen.

Maar het is een R32 deel, binnenkort niet meer toegestaan.

Hoewel ik Wolf met hun CHA serie altijd boven de arotherm plus heb geplaatst (want scrollcompressor, groter modulatiebereik, in de praktijk nog een tikje stiller…).

Zou ik een FHA echt links laten liggen.
Prijstechnisch (tegen deze prijs) absoluut een koopje.

Maar;
Geen support (want wolf is in NL Atag geworden e die voeren geen FHA serie meer).

Verouderde techniek

In de updates van Wolf wordt er vaker gesproken over “komt beschikbaar voor de machines met natuurlijke koudemiddelen” —> m.a.w. een FHA blijft wat t is.

Maargoed, als de portemonnee regeert… kan het wel interessant zijn.

Wel even letten op ontwerpdebiet, dat is bij de CHA serie nog wel eens een uitdaging.

Inmiddels plaatsen we geen Wolf CHA/Atag CHA meer
Interessant. Heb zelf ook best wat Wolf CHA’s staan: de laatste 2 net tijdens de overgang naar Atag.
Fantastische machines, idd ook stil.
Vanwaar je keuze, door Atag?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:16
Franciesco schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:45:
@BarryH & @Fleighe mijn ervaring tijdens de afgelopen winter is iets anders. Op 11 januari is het hier -9,7 graden geweest. De relatieve luchtvochtigheid was rond de 92% en dus niet erg laag. Hierdoor lag het dauwpunt maar iets onder de buitentemperatuur en had ik elke ca 50 á 60 minuten een defrost.

Oftewel: ook bij erg lage temperaturen is het nauwelijks hebben van defrosts geen garantie. En kan het dus nog best wat aan WP vermogen opeten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat beeld herken ik. Hier had mijn WP op 11 januari ook gewoon defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf__XjjfqW6U5KCCM25hgDACWjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFOpU7Q8Bup98qMp2gmWdZxC.png?f=fotoalbum_large

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goedemiddag,

Te weinig info om echt gedegen en betrouwbaar advies te kunnen geven.
Maar als je het afgelopen jaar je gasverbruik inzichtelijk hebt, dan weet je hoeveel gas je op een dag met pakweg -5 hebt gebruikt, want het was deze winter koud zat met sneeuw en alles. Dan kun je dat verbruik omrekenen naar kWh, en kun je dat weer omrekenen naar het vermogen wat de warmtepomp per dag moet kunnen leveren bij die temperatuur. Daar heb je eigenlijk veel meer aan dan een jaargemiddelde.
Ik ben laatst even in het aardlekschakelaar verhaal gedoken.
Vaillant raad een Type B aan, maar ik, en waarschijnlijk vele met mij hebben gewoon een type A.

Na 4 jaar probleemloos werken heb ik nu recent een keer of 3 gehad dat hij er uit klapte. Tegenwoordig heb ik thuisaccus, en het kan zijn dat het DC component van al die inverters en omvormers de verstorende factor is. Het moment dat hij er uit ging was volledig willekeurig.

Vaillant raad een type B aan, en om nog preciezer te zijn de Hager B HP.
Zie o.a. https://assets.sc.hager.c...heat-pump-print-ready.pdf
En https://professional-elec...heat-pump-tripping-issue/

Ik ben dus voornemens er 1 aan te schaffen. Nog even kijken waar, want die serie zie je niet zoveel in NL shops. Anders een ander merk/type. Hopelijk lost dat het probleem op.
Dat alles even ter info/naslag, omdat er recent ook andere users waren die last hadden van een trippende aardlek.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 15-04-2026 14:28 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
_ferry_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:06:
[...]

Maar als je het afgelopen jaar je gasverbruik inzichtelijk hebt, dan weet je hoeveel gas je op een dag met pakweg -5 hebt gebruikt, want het was deze winter koud zat met sneeuw en alles. Dan kun je dat verbruik omrekenen naar kWh, en kun je dat weer omrekenen naar het vermogen wat de warmtepomp per dag moet kunnen leveren bij die temperatuur. Daar heb je eigenlijk veel meer aan dan een jaargemiddelde.
Vaillant raad een Type B aan, maar ik, en waarschijnlijk vele met mij hebben gewoon een type A.

Na 4 jaar probleemloos werken heb ik nu recent een keer of 3 gehad dat hij er uit klapte. Tegenwoordig heb ik thuisaccus, en het kan zijn dat het DC component van al die inverters en omvormers de verstorende factor is. Het moment dat hij er uit ging was volledig willekeurig.

Ik ben dus voornemens (ondanks de stevige prijzen voor B types) er 1 aan te schaffen. Hopelijk lost dat het probleem op.
dat alles even ter info/naslag, omdat er recent ook andere users waren die last hadden van een trippende aardlek.
Je hebt er niets aan, maar de installateur hier heeft er ook een B ingezet. "gewoon' de handleiding gevolgd.

Hopelijk helpt dit bij jou :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:00
[...]

Ik ben dus voornemens er 1 aan te schaffen. Nog even kijken waar, want die serie zie je niet zoveel in NL shops. Anders een ander merk/type. Hopelijk lost dat het probleem op.
Dat alles even ter info/naslag, omdat er recent ook andere users waren die last hadden van een trippende aardlek.
Lijkt een Britse aardlek te zijn. Nog niet gevonden op ´het vasteland´. Als je een linkje vindt...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

roofburner schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:04:
[...]

Lijkt een Britse aardlek te zijn. Nog niet gevonden op ´het vasteland´. Als je een linkje vindt...
Niet gevonden nee... Andere wetten of eisen wellicht. Dus ik zoek maar een andere uit.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 22:33
Hou ons op de hoogte... In Belgie zitten de meeste rond de 500€, wat ik prijzig vind :'(

• Technician-
[...]

Die Hager B HP (HeatPump) lijkt ook wel weer een mooi markering verhaal.
Zoals je al leest in de manual pakt dit type nog meer frequentiebreedte (DC) waarbij die kan afschakelen.
Dus deze zal weer eerder uitvallen dan jouw huidige type A.

Vlg de NEN1010 hoeft een vast aangesloten apparaat niet eens achter een aardlekschakelaar.
Maar is dit geen gekke beveiliging, buiten, kans op blootliggende kabels, kinderen e.d. maken dat een aanvullende bescherming niet gek is.

Dan naar de DC component. Een goede inverter geeft geen DC component (behalve lichte emc ruis) naar AC zijde. Dus een aardlek in de AC kan geen DC zijde foutbewaking doen.
In het theoretische geval dat een diode defect raakt kan een “gladde” DC stroom teruggevoerd worden naar AC (DC >6mA ) welke een type A niet kan registreren.
(Heel raar zou dit gebeuren trouwens)

Maar een goede inverter heeft een DC bewaking op 6mA lekstroom en een contactor in de AC zijde die afkoppelt. Dus die fout is intern opgelost.
Echter een volledige veiligheid is deze nogmaals in de AC te zetten mocht de DC bewaking falen.
Dus erg vergezochte beveiligingseisen die worden voorgeschreven puur wegens verkleinen aansprakelijkheid.

Dichts in de buurt komt een in NL verkrijgbare type B / EV bedoelt voor laadpalen maar registreert ook DC en hogere frequenties
Maar niet de 20kHz die de HP versie claimt.
Schneider type B-EV 16A 2P: EAN 3606489502775
€616,-

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:16

RpW

Dichts in de buurt komt een in NL verkrijgbare type B / EV bedoelt voor laadpalen maar registreert ook DC en hogere frequenties
Maar niet de 20kHz die de HP versie claimt.
Schneider type B-EV 16A 2P: EAN 3606489502775
€616,-

Zouden er veel installateurs zijn in Nederland die zich aan dit voorschrift houden?? Kan het me niet voorstellen.....

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daar twijfel ik ook wel aan, zoals @Kees_frl aangeeft, bij hem wel.
Maar ik vermoed dat veel warmtepompen gewoon achter een type A zitten. En bij mij heeft dat ook gewoon 4 jaar prima gewerkt. Tot hij er recent dus 2x uit sprong.

Al weet je natuurlijk pas echt of het niet werkt als hij er telkens uitklapt terwijl het niet nodig is. OF wanneer je aan de spanning hangt terwijl hij niet is afgeschakeld ;)

Qua prijs, sommige "type B" zitten inderdaad op 500-600€ wat ik wel een kostbare ingreep vind. Maar je kunt ook opteren voor 270€ voor een Schneider 2 polig, en zo'n 150€ voor een Chint/Emat 4 polig.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 15-04-2026 21:14 ]

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:02
Hallo,
Ik heb een offerte ontvangen voor de installatie van een aroTHERM plus. met een VWZ AI. Daarbij heb ik de opmerking gekregen dat dit eigenlijk niet kan. Want de warmtepomp start niet op als het water te koud is.
Mijn vraag is in hoeverre is dit een echt probleem?

• martijnst
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:32:
Hallo,
Ik heb een offerte ontvangen voor de installatie van een aroTHERM plus. met een VWZ AI. Daarbij heb ik de opmerking gekregen dat dit eigenlijk niet kan. Want de warmtepomp start niet op als het water te koud is.
Je noemt twee apparaten die bij elkaar horen en die iedereen hier heeft. Dus wat wil jij anders dan normaal?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:10
Misschien is er geen BUH geoffreerd - iets dat volgens de Vaillant installatieschema’s niet zou “mogen”. Hier werkt het vooralsnog reeds een aantal jaar uitstekend.

• mr_evil08
  • Laatst online: 16:15
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:32:
Hallo,
Dit verhaal komt voort uit het volgende scenario:

Bij stroomuitval in de winter, buitentemperaturen onder 4 °C, en het CV‑water koelt af onder de 15 °C. De warmtepomp kan dan niet meer starten, omdat er onvoldoende energie in het CV‑water aanwezig is om een ontdooicyclus (defrost) uit te voeren.

In normale situaties vormt dit geen probleem. De warmtepomp beschermt zichzelf en zal, ook zonder warmtevraag vanuit de kamerthermostaat, automatisch starten wanneer het CV‑water te ver is afgekoeld.
Om deze reden wordt de VWZ MEH 60 bijgeplaatst.

Hier heb ik nog een handdoekradiator met elektrische staaf erin, mocht deze d00m scenario voorkomen kan ik hem op deze manier "jumpstarten" maar eigenlijk heb je dan wel een groter probleem zoals kapotgevroren wisselaar wat de VWZ MEH 60 niet gaat verhelpen bij langdurig spanningsuitval tijdens matig/strenge vorst.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2026 09:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• omweersbui
mr_evil08 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:15:
[...]

Bij stroomuitval in de winter, buitentemperaturen onder 4 °C, en het CV‑water koelt af onder de 15 °C. De warmtepomp kan dan niet meer starten, omdat er onvoldoende energie in het CV‑water aanwezig is om een ontdooicyclus (defrost) uit te voeren.

In normale situaties vormt dit geen probleem. De warmtepomp beschermt zichzelf en zal, ook zonder warmtevraag vanuit de kamerthermostaat, automatisch starten wanneer het CV‑water te ver is afgekoeld.

Hier heb ik nog een handdoekradiator met elektrische staaf erin, mocht deze d00m scenario voorkomen kan ik hem op deze manier "jumpstarten" maar eigenlijk heb je dan wel een groter probleem zoals kapotgevroren wisselaar wat de VWZ MEH 60 niet gaat verhelpen bij langdurig spanningsuitval tijdens matig/strenge vorst.
Dank je voor de uitleg.
Ik heb een offerte voor beide opties. Het verschil is bijna 1000 euro en dit is denk ik het enige scenario waarbij ik de binnen unit echt nodig heb. En dan vind ik het veel geld. Maar ik wel wel een goede oplossing hebben.
De VWZ MEH 60 is ook niet echt goedkoop. Dan kan je net zo goed voor de binnen unit gaan. Zijn er nog alternatieve verwarming modules? Hoe heb je de elektrische staaf geïntegreerd in het systeem.

Wat volgens mij een goede alternatieve oplossing zou zijn. Is je boiler gebruiken om het water te verwarmen. Maar dat is niet echt mogelijk in het systeem.

• Fleighe
@mr_evil08 Ik zou ook verwachten dat als het CV water in de warmtepomp onder de 15graden komt, bijvoorbeeld na een stroomuitval, de warmtepomp eerst nog gaat proberen om het cv water te circuleren? Dus dat ook het CV water in de leidingen binnenshuis onder de 15graden moet zijn voor het echt een probleem wordt?
Enig idee of dat klopt?

@omweersbui Als je in dit topic zoekt op MEH60 vind je ook wel mensen die zelf een backup element hebben gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Fleighe op 16-04-2026 10:00 ]

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:16

RpW

_ferry_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:12:
Daar twijfel ik ook wel aan, zoals @Kees_frl aangeeft, bij hem wel.
Maar ik vermoed dat veel warmtepompen gewoon achter een type A zitten. En bij mij heeft dat ook gewoon 4 jaar prima gewerkt. Tot hij er recent dus 2x uit sprong.

Al weet je natuurlijk pas echt of het niet werkt als hij er telkens uitklapt terwijl het niet nodig is. OF wanneer je aan de spanning hangt terwijl hij niet is afgeschakeld ;)

Qua prijs, sommige "type B" zitten inderdaad op 500-600€ wat ik wel een kostbare ingreep vind. Maar je kunt ook opteren voor 270€ voor een Schneider 2 polig, en zo'n 150€ voor een Chint/Emat 4 polig.
Ja dit zou een mooie casus zijn om als monteur/installateur voor te leggen tijdens een training bij vaillant. Nu las ik hier pas dat 2 forumleden, waaronder @erikvers al recent geweest zijn helaas..... misschien is er hier nog iemand die eerdaags op training gaat bij vaillant en dit kan vragen......

• mr_evil08
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:56:
[...]

Dank je voor de uitleg.
Ik heb een offerte voor beide opties. Het verschil is bijna 1000 euro en dit is denk ik het enige scenario waarbij ik de binnen unit echt nodig heb. En dan vind ik het veel geld. Maar ik wel wel een goede oplossing hebben.
De VWZ MEH 60 is ook niet echt goedkoop. Dan kan je net zo goed voor de binnen unit gaan. Zijn er nog alternatieve verwarming modules? Hoe heb je de elektrische staaf geïntegreerd in het systeem.

Wat volgens mij een goede alternatieve oplossing zou zijn. Is je boiler gebruiken om het water te verwarmen. Maar dat is niet echt mogelijk in het systeem.
Er zit een 900W staaf in de badkamer handdoekradiator, deze was al aanwezig, op deze manier zou ik kunnen "jumpstarten" door met het element de CV water opwarmen, je draait tijdelijk een paar afgiftepunten dicht zodat je net voldoende hebt aan 40L water bij een Arotherm Plus 55/6(en de minimaal flow).
https://www.groenehoedduurzaam.nl/volux300w.html

Mocht je later alsnog tapwater door de warmtepomp willen kun je net zo goed nu direct de Vaillant hydraulische module VWL erbij nemen, zit de naverwarmer ook in.

Het is een alibaba manier maar ook hier ik ben de naverwarmer nooit nodig, de CV circulatiepomp van de warmtepomp kan je handmatig starten via installateursmenu, CV water hoeft niet op te warmen richting 30 °C

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2026 11:04 ]

• mr_evil08
Fleighe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:57:
@mr_evil08 Ik zou ook verwachten dat als het CV water in de warmtepomp onder de 15graden komt, bijvoorbeeld na een stroomuitval, de warmtepomp eerst nog gaat proberen om het cv water te circuleren? Dus dat ook het CV water in de leidingen binnenshuis onder de 15graden moet zijn voor het echt een probleem wordt?
Enig idee of dat klopt?
Ja dat klopt de circulatiepomp gaat eerst draaien.
Er moet langdurig stroomuitval zijn tijdens matig tot strenge vorst, de kans is groter dat de wisselaar in de buitenunit al is kapotgevroren mocht er geen scheidingswisselaar/glycol aanwezig zijn of vorstkleppen die je CV al heeft laten leeglopen.

M.b.t vorstkleppen is een discussie of die voldoende bescherming biedt.
Voor ons ik neem de risico wel want de kans is zo klein.

Het elementje in CV is ook maar een kleine kans of een "jumpstart" werkelijk lukt want het water in de buitenunit kan al bevroren zijn.

Als de warmtepomp niet kan starten vanwege een storing kan de naverwarmer voorkomen dat de zaak kapot vriest.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2026 11:17 ]

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:30
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:56:
[...]

Dank je voor de uitleg.

Ik zit ook te denken aan het boilervat als backup bij koude opstart, icm met een electrische inschroefverwarmingselement met thermostaat. Die kun je zo in het stopcontact steken, mits het nodig is.

Dan zou je alleen nog de driewegklep tijdelijk moeten omzeilen zodat die in de dhw stand blijft staan. Maar die werken ook vaak gewoon op 230v. Lijkt mij dat je de polen in de vwz ai eventueel tijdelijk anders aan zou kunnen sluiten, volgens mij levert de vwz ai stroom voor een normally-open en normally-closed klep.

Probleem is echter--> hoe kom je dan weer uit het dhw sturing. De warmte blijft immers in je boilervat zitten. Zodra je terug zou schakelen naar cv bedrijf, is de watertemperatuur waarschijnlijk weer te laag.
Dit zou dus op zijn hoogst een stukje vorstbeveiliging van de buitenunit op kunnen leveren.

• Technician-
mr_evil08 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:15:
[...]

Het is niet alleen de koude opstart, maar ook de defrost onder moeilijke omstandigheden.
Ik heb van Daikin monoblocs 3 fase modellen zonder BUH al meerdere kapot gevroren wisselaars gehad, daar zat een vrije 11 groeps vloerverwarming achter met >100L inhoud.
Ik houd niet zo van installaties zonder BUH. De machine kan altijd ingrijpen met inzetten BUH tijdens een defrost.

Als je de binnenunit kwijt kunt dan zou ik altijd de MEH plaatsen. Ook qua vele ingebouwde onderdelen zoals exp vat, filter, manometer, afsluiters voor spoelen, aut ontluchter ed

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 16-04-2026 13:05 ]

• Technician-
Leuk feitje.
In tegenstelling tot bv Itho Amber die moeilijk die over automatisch ontluchting binnen, hebben alle Vaillants of een dubbel gescheiden wisselaar of een propaan afscheider in de buitenunit.
En mag je binnen gewoon automatische ontluchting plaatsen.

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:30
Technician- schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:02:
[...]

Het is niet alleen de koude opstart, maar ook de defrost onder moeilijke omstandigheden.
Ik heb van Daikin monoblocs 3 fase modellen zonder BUH al meerdere kapot gevroren wisselaars gehad, daar zat een vrije 11 groeps vloerverwarming achter met >100L inhoud.
Ik houd niet zo van installaties zonder BUH. De machine kan altijd ingrijpen met inzetten BUH tijdens een defrost.

Als je de binnenunit kwijt kunt dan zou ik altijd de MEH plaatsen. Ook qua vele ingebouwde onderdelen zoals exp vat, filter, manometer, afsluiters voor spoelen, aut ontluchter ed
Wellicht dat de risico's op bevriezing ook afhangen van de woning. Hier een goed geïsoleerde tussenwoning. Als het flink vriest en we doen niks aan verwarming is het alsnog moeilijk om de temperatuur onder de 14 graden te krijgen.
Bij een vrijstaaande woning lijkt mij het risico groter dat deze te snel afkoelt?

Wat zijn eigenlijk de vervangingskosten bij een kapotgevroren warmtepomp monoblock? Is dit alleen de warmtewisselaar en eventueel de cv pomp? Of kan hij helemaal bij het schroot?

• mr_evil08
Technician- schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:02:
[...]

Dan de hamvraag was werkelijk de BUH te hulp geschoten of niet gezien de de-frost cycle niet voortijdig is afgebroken.

• Technician-
mr_evil08 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:33:
[...]

Dan de hamvraag was werkelijk de BUH te hulp geschoten of niet gezien de de-frost cycle niet voortijdig is afgebroken.
Dat klopt, Daikin heeft preventieve software updates uitgevoerd aan de hydrauliekprint, ergens zaten de voorwaarden niet helemaal binnen de grenzen. Bij vaillant nooit van gehoord.

• Technician-
Munveq schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:14:
[...]

Wellicht dat de risico's op bevriezing ook afhangen van de woning. Hier een goed geïsoleerde tussenwoning. Als het flink vriest en we doen niks aan verwarming is het alsnog moeilijk om de temperatuur onder de 14 graden te krijgen.
Bij een vrijstaaande woning lijkt mij het risico groter dat deze te snel afkoelt?

Wat zijn eigenlijk de vervangingskosten bij een kapotgevroren warmtepomp monoblock? Is dit alleen de warmtewisselaar en eventueel de cv pomp? Of kan hij helemaal bij het schroot?
Nee dit heeft niks met de woning te maken en kan ook bij +4C optreden, aangezien koudemiddel <0C door de wisselaar stroomt tijdens defrost, ook al is het zo dooi als wat buiten.

• omweersbui
Munveq schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:42:
[...]

Ik zit ook te denken aan het boilervat als backup bij koude opstart, icm met een electrische inschroefverwarmingselement met thermostaat. Die kun je zo in het stopcontact steken, mits het nodig is.

Dan zou je alleen nog de driewegklep tijdelijk moeten omzeilen zodat die in de dhw stand blijft staan. Maar die werken ook vaak gewoon op 230v. Lijkt mij dat je de polen in de vwz ai eventueel tijdelijk anders aan zou kunnen sluiten, volgens mij levert de vwz ai stroom voor een normally-open en normally-closed klep.

Probleem is echter--> hoe kom je dan weer uit het dhw sturing. De warmte blijft immers in je boilervat zitten. Zodra je terug zou schakelen naar cv bedrijf, is de watertemperatuur waarschijnlijk weer te laag.
Dit zou dus op zijn hoogst een stukje vorstbeveiliging van de buitenunit op kunnen leveren.
Ik heb er even over nagedacht het is niet heel ingewikkeld:
Je hebt nodig:
- thermostatisch mengventiel die de flow van warmtepomp aan kan. Want je wil niet 65 graden boiler water in je verwarming stoppen
- relay die forceert dat de standaard 3-weg klep in verwarming bedrijf staat
- extra 3 weg klep. Deze schakelt tussen normaal bedrijf en inverse boiler spiraal bedrijf.
-(Edit) elektrisch verwarming element in je boiler

De regulieren 3-weg klep zit in de koude kant en schakelt tussen WW en verwarmen.
de extra 3-weg klep zit in de warme kant en schakelt tussen inverse boiler Warmtewisselaar en regulier bedrijf.
de warme kant WW en boiler zijn doorverbonden. Zoals in de schemas van vaillant.
De extra 3-weg klep kan je laten schakelen door de MEH aansluiting op de AI.
Wat is het resultaat? Je schakelt de boiler in serie met je verwarming. Dus het uitgaande water van de warmtepomp gaat de koude kant van de boiler in komt uit de warmte kan uit en gaat vervolgens door je verwarming systeem.
Ik denk dat dit wel zou werken. De vraag is is het een goed idee?

• martijnst
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:20:
[...]

Gaat nog steeds over opstarten van de warmtepomp na zeer langdurige stroomuitval toch? Je maakt je systeem wel gecompliceerd voor iets dat misschien nooit gaat gebeuren. Mede daarom twijfel ik ook of een BUH/bijverwarmer specifiek voor situaties met stroomuitval wel relevant is. De aanname is dat je hiervoor een specifieke maatregel moet treffen en ik vind dat niet obvious.

• martijnst
Technician- schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:12:
[...]

Nee dit heeft niks met de woning te maken en kan ook bij +4C optreden, aangezien koudemiddel <0C door de wisselaar stroomt tijdens defrost, ook al is het zo dooi als wat buiten.
Als het gaat om stroomuitval voor meerdere dagen dan gaat mijn vloer het water behoorlijk lang boven de 15 graden houden. Dat ligt wel aan de isolatie en massa toch?

• Komt Goed
[...]

Je hebt nodig:
- thermostatisch mengventiel die de flow van warmtepomp aan kan. Want je wil niet 65 graden boiler water in je verwarming stoppen
- extra 3 weg klep. Deze schakelt tussen normaal bedrijf en inverse boiler spiraal bedrijf.

De regulieren 3-weg klep zit in de koude kant en schakelt tussen WW en verwarmen.
de extra 3-weg klep zit in de warme kant en schakelt tussen inverse boiler Warmtewisselaar en regulier bedrijf.
de warme kant WW en boiler zijn doorverbonden. Zoals in de schemas van vaillant.
Wat is het resultaat? Je schakelt de boiler in serie met je verwarming. Dus het uitgaande water van de warmtepomp gaat de koude kant van de boiler in komt uit de warmte kan uit en gaat vervolgens door je verwarming systeem.
Bij Nibe is dit gewoon een functie, hier wordt het sanitaire warm water vat (soms) ingezet om de defrost uit te laten voeren (als systeeminhoud CV te klein of te laag in temperatuur is). Dit was gewoon een software update, en vele waren er niet blij mee (Nibe forum). Ik vind het net wel een goeie uitkomst voor mijn systeem (in aanbouw) omdat ik relatief weinig volume heb in mijn CV systeem en liever niet nog een extra buffervat plaats. Dus ik zet de coil van mijn losse WP boiler hiervoor in...

Mooiste zou zijn dat Vaillant dit gewoon ook als optie toevoegt aan hun regeling (tenminste, als je al een boiler hebt die wordt opgewarmd door de aroTHERM, want dan zit de 3-weg klep er nl toch al tussen).

• Zwartoog
[...]

Je hebt nodig:

Kan, maar als je het zo gaat doen, dan is het bijna makkelijker om zelf een BUH in het CV traject te zetten, met een stekker eraan oid.

De kans dat zoiets voorkomt is sowieso erg klein, eigenlijk alleen bij langdurige stroomuitval in de winter, waarbij ook je woning ver is afgekoeld.

Handmatig de 3-weg omzetten is het meest eenvoudig, mits het boilervat niet te ver is afgekoeld. Sowieso is de hoeveelheid warmte in een boilervat slechts voldoende voor ca 2 defrosts.

Zelf dat ik te denken om in geval van nood met een straalkacheltje (of kokend water?) de condensor proberen te ontdooien. Ik weet niet of dat een goed idee is, of gaat werken?

Anders een paar dagen/weken met een dekentje binnen zitten tot het wat warmer is :D

• Zwartoog
Komt Goed schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:41:
[...]

Bij Nibe is dit gewoon een functie, hier wordt het sanitaire warm water vat (soms) ingezet om de defrost uit te laten voeren (als systeeminhoud CV te klein of te laag in temperatuur is). Dit was gewoon een software update, en vele waren er niet blij mee (Nibe forum). Ik vind het net wel een goeie uitkomst voor mijn systeem (in aanbouw) omdat ik relatief weinig volume heb in mijn CV systeem en liever niet nog een extra buffervat plaats. Dus ik zet de coil van mijn losse WP boiler hiervoor in...

Mooiste zou zijn dat Vaillant dit gewoon ook als optie toevoegt aan hun regeling (tenminste, als je al een boiler hebt die wordt opgewarmd door de aroTHERM, want dan zit de 3-weg klep er nl toch al tussen).
Ik zou dit een prima optie vinden. Helaas kent Vaillant geen "software", en is de configuratie vrij beperkt.

• BarryH
Defrost vanuit de SWW boiler is alleen behulpzaam als je de SWW boiler veel opwarmvrijheid geeft. ander krijg je na elke defrost gelijk een SWW run (op max vermogen?) en vriest de boel alleen sneller dicht.

• Zwartoog
BarryH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:16:
Defrost vanuit de SWW boiler is alleen behulpzaam als je de SWW boiler veel opwarmvrijheid geeft. ander krijg je na elke defrost gelijk een SWW run (op max vermogen?) en vriest de boel alleen sneller dicht.
Ja, dit is sowieso geklooi. Na een defrost moet je direct handmatig de klep omzetten naar CV zodat het CV-circuit gaat verwarmen. En dan bij de volgende defrost nog een keer. En dan hopen dat het is gelukt, want dan is je SWW-warmte ook op.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Vandaag een heatgeek-installateur over de vloer gehad. Zijn eerste berekening kwam op een gevraagd vermogen van 8,5 tot 9kw uit. Daarmee lijken de Vaillants, waar ik eigenlijk voor wilde gaan, precies verkeerd uit te vallen.

Zijn er nog mogelijkheden binnen het Vaillant-programma die ik mis? En wat zouden eventueel goede 9kw alternatieven zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ojjorz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:
Vandaag een heatgeek-installateur over de vloer gehad. Zijn eerste berekening kwam op een gevraagd vermogen van 8,5 tot 9kw uit. Daarmee lijken de Vaillants, waar ik eigenlijk voor wilde gaan, precies verkeerd uit te vallen.

Zijn er nog mogelijkheden binnen het Vaillant-programma die ik mis? En wat zouden eventueel goede 9kw alternatieven zijn?
Arotherm pro 105/7.1 moduleert bij a7w35 van 2,5 tot 18kW thermisch. Wat wil je nog meer? Dat is een heel heel nette onderwaarde voor als je 9kW nodig hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:37:
[...]

Arotherm pro 105/7.1 moduleert bij a7w35 van 2,5 tot 18kW thermisch. Wat wil je nog meer? Dat is een heel heel nette onderwaarde voor als je 9kW nodig hebt.
@Ojjorz Let wel op de minimale en maximale flow die kan kan uitdagend zijn bij dit model.
2445 l/h is de nominale flow en ik denk 1700 l/h ongeveer wat die minimaal moet verstouwen.
Denk dat deze WP problematisch gaat zijn bij bv 22mm stijgleiding en een 8gr verdeler. Of je moet op een parallelbuffer gaan draaien.

ME levert met de PUZ-WZ85 YAA exact 9KW bij -10C die kan dan ook nog.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 17-04-2026 17:40 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Ronald schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ja, dat zou een goede tip zijn, maar die kan niet op 230v (grote wens, maar niet onoverkomelijk) en heeft idd een te hoge nominale flow zoals @Technician- ook schrijft. Met de opstelling zoals ik die nu heb uitgedacht kan ik dat niet kwijt.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Technician- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:32:
[...]

ME levert met de PUZ-WZ85 YAA exact 9KW bij -10C die kan dan ook nog.
Thanks, daar ga ik eens naar kijken. Kwam nu uit bij Panasonic, maar zal die verder in het betreffende topic bespreken.

• shivo13
  • Laatst online: 01-05 09:24
Twee weken gelden heb ik een gesprek gehad met een installateur voor een all electric warmtepomp, Hij zit te denken om een vwl 75/6 te installeren. Ik heb zelf het idee dat deze mogelijk te groot is en hierdoor teveel gaat pendelen. Ik twijfel tussen de vwl 75/6 en de VWL 55/6

Jaarlijks gasverbruik is 800 m³ (hiervan is 100m³ voor SWW).

Nu ben ik even naar mijn data uit mindergas.nl gaan kijken of er dagen zijn geweest dat ik onvoldoende capaciteit zou hebben. Per kuub gas reken ik 9 kW aan benodigd vermogen voor de warmtepomp.

Data is van de afgelopen 3 winters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqPRcwCvwFxcExeE1yZcevwz6T4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E8HOX4hraO0uYk5VVahesJin.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdrNWSH-1l1jiRXyZf_GPIVqybc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tdajkh4mjNkWktYmZSTMvK32.png?f=user_large

Op de dag dat ik het meeste gas heb verbruikt zou het net gaan met de VWL 55/6. Ik ben niet 100% zeker of de warmtepomp op een koude dag effectief 20 uur kan verwarmen (i.v.m. defrost en SWW vat verwarmen), iemand een idee of dit een beetje accuraat is?

Er wordt ook een BUH geinstalleerd, dus op de hele koude dagen zou deze kunnen bijspringen. Zou maar zeer zelden nodig zijn.

Naast capaciteit twijfel ik nog over het geluid. Ik woon in een tussenwoning, dus ik zou graag willen dat die zo stil mogelijk is. Ik ga ervan uit dat de VWL 75/6 stiller zal zijn dan de VWL 55/6, omdat deze op een lager vermogen kan draaien. Nadeel is weer meer pendelen.

Daarnaast ben ik bang dat door de hogere maximale flow die de VWL 75/6 geeft er mogelijk stroom geluiden hoorbaar zijn in de leidingen naar mijn radiatoren. (Heb alleen radiatoren op de bovenverdieping, beneden heb ik vloerverwarming.)

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Maak ik het moeilijker dan het is en zie ik misschien iets over het hoofd? Misschien dat jullie ervaring mij kan helpen. :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft? Edit: blijkbaar niet dus.
Met jouw gasverbruik heb je aan 5 kW waarschijnlijk ruim voldoende. 4 kW kan misschien ook nog wel. Dan zou ik ook eens kijken naar Nefit-Bosch. Die hebben 4 en 5 kW versie en zijn extreem stil:
https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/

[ Voor 55% gewijzigd door Andrehj op 19-04-2026 19:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:05
@shivo13 Een 55/6 zal het met 2 vingers in de neus doen. Hier vervang ik zo'n 1200m3 met een 55/6. Altijd 21 graden binnen met radiatoren en 300 liter boiler iedere dag naar 50 graden en leeg. BUH 2 winters nog niet nodig gehad.

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft?
Nope. Een 75/6 heeft een zwaardere compressor en maakt meer geluid buiten. Een 65/6 is een gedowngrade 75/6.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 18:56
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende (alle prijzen zijn inclusief BTW):
  • Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V (incl. installatie) €9125
  • Vaillant VWZ MEH 97/7 + boilervat 200L (incl. installatie) €5965
  • Aanpassen meterkast en bijplaatsen 2 aardlekautomaten €590
  • Leidingwerk MLB32-28 / binnen 10 meter €741
  • En nog een reeks andere kosten
Totaal €17.356 (incl. BTW, excl. subsidie)

Nu heb ik daar 2 vragen over:
  1. Is de keuze voor een Vaillant VWZ MEH 97/7 en boilervat 200L een logische? Is een uniSTOR boiler, bv de uniSTOR VIH RW 300 niet beter en goedkoper? De boiler willen we vergroten naar minimaal 300L.
  2. Is de prijs niet aan de hoge kant? Het is een bedrijf met een goede reputatie en de installatie is wat ingewikkeld bij ons, vandaar de hogere installatiekosten. Maar dan is het voor mijn gevoel nog steeds hoog.
Situatie:
  • Gezin van 4, waaronder 2 tienerdochters
  • Badkamer met ligbad
  • Gaan lang in bad / onder douche
  • Gasverbruik 1000m3 (dit was voordat we HR++ glas hebben geplaatst)
  • Hoekhuis uit 1969, met 6 cm spouwmuurisolatie en nageisoleerd dak (15cm)
  • Overal HR++ glas
  • Alleen de woonkamer/keuken (50m2) en de badkamer (8m2) worden verwarmd via de warmtepomp
  • Verwarming met radiatoren
  • Slaapkamers verwarmd en gekoeld met airco
  • Zonnepanelen

• shivo13
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft? Edit: blijkbaar niet dus.
Met jouw gasverbruik heb je aan 5 kW waarschijnlijk ruim voldoende. 4 kW kan misschien ook nog wel. Dan zou ik ook eens kijken naar Nefit-Bosch. Die hebben 4 en 5 kW versie en zijn extreem stil:
https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/
Aan de specs te zien nog net iets stiller dan de VWL 55/6. Mogelijk zou dat ook nog een optie kunnen zijn, toch weer net iets meer keus!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:44
L.N. schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:54:
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende (alle prijzen zijn inclusief BTW):
  • Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V (incl. installatie) €9125
  • Vaillant VWZ MEH 97/7 + boilervat 200L (incl. installatie) €5965
  • Aanpassen meterkast en bijplaatsen 2 aardlekautomaten €590
  • Leidingwerk MLB32-28 / binnen 10 meter €741
  • En nog een reeks andere kosten
Totaal €17.356 (incl. BTW, excl. subsidie)

Nu heb ik daar 2 vragen over:
  1. Is de keuze voor een Vaillant VWZ MEH 97/7 en boilervat 200L een logische? Is een uniSTOR boiler, bv de uniSTOR VIH RW 300 niet beter en goedkoper? De boiler willen we vergroten naar minimaal 300L.
  2. Is de prijs niet aan de hoge kant? Het is een bedrijf met een goede reputatie en de installatie is wat ingewikkeld bij ons, vandaar de hogere installatiekosten. Maar dan is het voor mijn gevoel nog steeds hoog.
Situatie:
  • Gezin van 4, waaronder 2 tienerdochters
  • Badkamer met ligbad
  • Gaan lang in bad / onder douche
  • Gasverbruik 1000m3 (dit was voordat we HR++ glas hebben geplaatst)
  • Hoekhuis uit 1969, met 6 cm spouwmuurisolatie en nageisoleerd dak (15cm)
  • Overal HR++ glas
  • Alleen de woonkamer/keuken (50m2) en de badkamer (8m2) worden verwarmd via de warmtepomp
  • Verwarming met radiatoren
  • Slaapkamers verwarmd en gekoeld met airco
  • Zonnepanelen
1. Volgens mij is de consensus hier dat je liever een RVS boiler pakt ipv de Unistors, bij de unistors zit mogelijk een anode die onderhoud vereist. 300L zou ik zeker doen, meerprijs is gering tov het geheel en 17k uitgeven en vervolgens klagende gezinsleden is verkeerde zuinigheid.
2. Ik vind de prijs aan de hoge kant, zeker omdat het een Pro is. Ik heb offertes gezien van ook betrouwbare partijen voor iets meer waar ook een vervelend 32mm leiding traject zit met beton boringen, vervangen van de vv verdeler en de Arotherm Plus 75/8.1A (nieuw model), VWZ MEH 97/7, takelwerk, en 300L RVS boiler voor een beetje meer.

Aan de andere kant is het moeilijk in te schatten hoe vervelend jouw situatie precies is, en een lokale partij met een goede reputatie is ook veel waard.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:51
Penait1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:11:
[...]

1. Volgens mij is de consensus hier dat je liever een RVS boiler pakt ipv de Unistors, bij de unistors zit mogelijk een anode die onderhoud vereist. 300L zou ik zeker doen, meerprijs is gering tov het geheel en 17k uitgeven en vervolgens klagende gezinsleden is verkeerde zuinigheid.
Ik sluit mij hierbij aan. Vrijdag iemand over de vloer gehad voor advies en die adviseerde ook een 300L RVS zonder die anode. Deze hoef je ook niet te vervangen na 15 jaar (waar de andere units mogelijk aan vervanging toe zijn) dus je betaalt een minimale meerprijs op het geheel voor een stuk minder zorgen. Wij hebben zelf ook nog een ligbad, dus dan is 300L al helemaal wenselijk :9

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-05 15:18
Santee schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:19:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan. Vrijdag iemand over de vloer gehad voor advies en die adviseerde ook een 300L RVS zonder die anode. Deze hoef je ook niet te vervangen na 15 jaar (waar de andere units mogelijk aan vervanging toe zijn) dus je betaalt een minimale meerprijs op het geheel voor een stuk minder zorgen. Wij hebben zelf ook nog een ligbad, dus dan is 300L al helemaal wenselijk :9
Waarom moet je de andere units misschien ook vervangen? Kalkaanslag in de buizen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• shivo13
MotorBeast schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Een 55/6 zal het met 2 vingers in de neus doen. Hier vervang ik zo'n 1200m3 met een 55/6. Altijd 21 graden binnen met radiatoren en 300 liter boiler iedere dag naar 50 graden en leeg. BUH 2 winters nog niet nodig gehad.
Moet wel goed komen! Dan ga ik voor de vwl 55/6. Heb altijd de BUH als optie als het echt koud is, dus maak me er niet veel zorgen over! Thanks voor de hulp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:43:
[...]

Ik heb onlangs een Vaillant monoblock aangesloten zonder binnenunit, dit kan blijkbaar ook.
Alleen geen heater dan.
Kan maar indien het water onder de 13 graden komt starten de nieuwe units niet op. Vandaar het BUH advies.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De officiele geluidscijfers van de Pro en Plus 2026:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOos4NiXcmPh_whGeSlrwcu3Fug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVyEJviEhm7zRtAAmDP5aZwi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWdvLjD27K_qnM3LfpnhpIuMgxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ5EqNwYjNflAdnxp0BqPfQS.jpg?f=fotoalbum_largele NL geluid cijfers van de 2026 modellen: ( deze week ook in geluidslabel.com )

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:54
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen. 1 is de Panasonic M-serie 12kW en de andere is de Vaillant VWL 75/8.1. De Pana is 12kW en de Vaillant 7kw. Vind dat nogal een verschil. Is de 1 nou (te) ruim of de ander juist (te)krap?
1 groter model van de Vaillant kom je meteen uit op een forse buitenunit.

Kan iemand mij aangeven welke vermogen ik zou moeten nemen?

Situatie:
Woonopperlvakte nu 190m2
Gezin van 5, 2 tienerdochters
2x badkamer met regendouche
Gaan lang onder de douche
Gasverbruik 1400m3
Hoekhuis uit 2007
Overal Triple glas HR+++ kunstof/alu puien
Elke verdieping vloerverwarming per kamer individueel regelbaar
Elke kamer verwarmd en gekoeld met airco
Zonnepanelen
Sigenergy thuisbatterij

• heszol
  • Laatst online: 30-04 05:17
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen.
Hangt af van hoeveel je nu met de airco’s verwarmd en of dit in de toekomst hetzelfde blijft. Gasverbruik is nu dus niet helemaal duidelijk en leidend.
Ga je toch af op het gasverbruik zou het duidelijk een 7,5kw zijn. Verder een 300L boiler en geen buffer. Ik zou wel de naregeling van de vloerverwarming eraf halen of flink beperken, tevens de verdeler open maken of vervangen voor eentje zonder pomp. Zoek maar op youtube naar Heat Geek en zoning.

De 75/8.1 is pas leverbaar vanaf juli/augustus. Ik vind in jouw geval (zoveel m2 vvw) de meerprijs vanwege het lage modulatie bereik bij de nieuwe de meerprijs tov de oude het niet waard. €1000-€1500 meerprijs verdien je hiermee niet snel terug. 75/6 is dus ook prima, wel iets andere kleurstelling.

Ik ben installateur in regio Arnhem/Den Bosch/Venray.

• heszol
  • Laatst online: 30-04 05:17
L.N. schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:54:
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende
Wel gek dat een betrouwbare partij als eerste een Pro adviseert. De Plus is de echte Vaillant standaard, kijk maar naar de geluid specs in een recente post in dit forum.

Mijn advies een 55/6. Verhaal rondom de RVS boiler, helemaal mee eens. Wel duplex RVS kiezen (oa DJG boilers). Isolatie rondom mlb 32mm buis is te verwaarlozen. Ik leg RVS ribbelbuis met Aerogel isolatie, stukken beter dan de paar mm epdm om mlb buis. Wel iets meer weerstand dus 15m max afstand. 45l buffer in serie, alle radiatoren in woonkamer open zetten en knoppen eraf halen. Geen parallel buffervat kiezen. Prijs klinkt niet heel
gek afhankelijk van meerwerk, wel icm met een Plus, niet Pro en 300L RVS duplex vat.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:55

Wokschotel

Op 6 wielen

Een vraag over de Arotherm Pro VWL 115/7.1 A. Ik zie daar staan bij Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K: 4,76 - 12,75kW. Bij Vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K staat 6.3 (kW).

Op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens staat weer Verwarmingsvermogen / Opgenomen vermogen / COP voor A-7/W35 (Volgens EN 14511) 11,12 kW / 4,36 kW / 2,55

Wat is nou het maximaal vermogen bij A-7/W35, ik ga maar uit van de laagste :P

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Carboy54 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:03:
[...]

Kan maar indien het water onder de 13 graden komt starten de nieuwe units niet op. Vandaar het BUH advies.
Waar heb je die 13 graden precies vandaan? In de handleiding van de VWZ AI staat dit:
S.284 De-icing flow temperature too low
If the flow temperature is below 5 °C, the heat pump is restarted. If the flow temperature is still not sufficient after three unsuccessful restarts, the heat pump is switched off and the fault message F.741 is displayed. ► Check whether sufficient thermal energy is available from the building circuit.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:38:
[...]

Waar heb je die 13 graden precies vandaan? In de handleiding van de VWZ AI staat dit:

[...]
Die 13 graden komt van de technische dienst van Vaillant op onze vraag of een BUH nog wel noodzakelijk is bij de modellen 2026. Overigens spreek jij over een defrost cyclus. Dat is wat anders.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Carboy54 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:42:
[...]

Die 13 graden komt van de technische dienst van Vaillant op onze vraag of een BUH nog wel noodzakelijk is bij de modellen 2026. Overigens spreek jij over een defrost cyclus. Dat is wat anders.
Ah bedankt!

En die 5 graden was de enige minimumtemperatuur die ik kon vinden in de documentatie. Die 13 vind ik niet teurg. Op zich ook wel logisch dat het gaat om de temperatuur bij defrosts: alleen dan is er "gevaar" (voor bevriezing).

• L.N.
@Penait1 en @heszol Bedankt voor de uitleg over de RVS boiler. Ik ga eens navragen waarom er gekozen is voor een PLUS en geen Pro. Op de offerte staat als code "V Aro__pl_75/7.1" en dan als omschrijving "Warmtepomp Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V". Beetje onduidelijk.

Ik ben nog aan het wachten op offertes van een ander bedrijf. Die komen met een offerte voor een Valliant-setup en een Weheat-setup. Maar om eerlijk te zijn was ik nog niet so onder de indruk van de technische kennis van de verkoper. Het bedrijf heeft wel zeer goede reviews.

• Eskiya
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:05:
[...]

Hangt af van hoeveel je nu met de airco’s verwarmd en of dit in de toekomst hetzelfde blijft. Gasverbruik is nu dus niet helemaal duidelijk en leidend.
Ga je toch af op het gasverbruik zou het duidelijk een 7,5kw zijn. Verder een 300L boiler en geen buffer. Ik zou wel de naregeling van de vloerverwarming eraf halen of flink beperken, tevens de verdeler open maken of vervangen voor eentje zonder pomp. Zoek maar op youtube naar Heat Geek en zoning.

De 75/8.1 is pas leverbaar vanaf juli/augustus. Ik vind in jouw geval (zoveel m2 vvw) de meerprijs vanwege het lage modulatie bereik bij de nieuwe de meerprijs tov de oude het niet waard. €1000-€1500 meerprijs verdien je hiermee niet snel terug. 75/6 is dus ook prima, wel iets andere kleurstelling.

Ik ben installateur in regio Arnhem/Den Bosch/Venray.
Airco's moeten nog worden geïnstalleerd en zijn primair bedoeld om te koelen. (Huis met met tuin op het zuiden en niet met schaduw bedekt).
We moeten er nog gaan wonen en weet het oude gasverbruik niet. Daarnaast is het lastig te vergelijken omdat de vorige bewoners een oud-stel was en wij een (nog steeds) jong gezien met 3 kids zijn.
Ik wil naar all-electric icm 300L boiler. LTV Vloerverwarming zal ook nog gelegd worden en dacht aan een a-la evohome of Robot Easyflex zoneregeling icm buffervat van 100-150L om het pendelen te reduceren?
De zoneregeling is bedoeld om bij hoge uitzondering de kamers individueel te kunnen bedienen anders blijven ze op constante temperatuur.
Ik ben niet zo enorm technisch onderlegd en weet hooguit in grote lijnen waar het over gaat en wat men bedoeld. Het viel mij op dat de vermogens van beide merken verschillen en ging mij erom of dit wel klopt en/of ik niet eerder naar een grotere Vaillant zou moeten gaan?

• MotorBeast
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen. 1 is de Panasonic M-serie 12kW en de andere is de Vaillant VWL 75/8.1. De Pana is 12kW en de Vaillant 7kw. Vind dat nogal een verschil. Is de 1 nou (te) ruim of de ander juist (te)krap?
1 groter model van de Vaillant kom je meteen uit op een forse buitenunit.

Kan iemand mij aangeven welke vermogen ik zou moeten nemen?

Situatie:
Woonopperlvakte nu 190m2
Gezin van 5, 2 tienerdochters
2x badkamer met regendouche
Gaan lang onder de douche
Gasverbruik 1400m3
Hoekhuis uit 2007
Overal Triple glas HR+++ kunstof/alu puien
Elke verdieping vloerverwarming per kamer individueel regelbaar
Elke kamer verwarmd en gekoeld met airco
Zonnepanelen
Sigenergy thuisbatterij
Alle info hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic Koevlaasformule en je weet welk vermogen je nodig hebt. Of je maakt een warmteverliesberekening hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En zonering: YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen! Niet doen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 12:03 ]

• MotorBeast
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:47:
@Penait1 en @heszol Bedankt voor de uitleg over de RVS boiler. Ik ga eens navragen waarom er gekozen is voor een PLUS en geen Pro. Op de offerte staat als code "V Aro__pl_75/7.1" en dan als omschrijving "Warmtepomp Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V". Beetje onduidelijk.

Ik ben nog aan het wachten op offertes van een ander bedrijf. Die komen met een offerte voor een Valliant-setup en een Weheat-setup. Maar om eerlijk te zijn was ik nog niet so onder de indruk van de technische kennis van de verkoper. Het bedrijf heeft wel zeer goede reviews.
Je kan ook een Vaillant boiler nemen met een electrische anode. Geen onderhoud meer dan.

Het grote voordeel van een Monoblock is dat je zelden tot nooit je BUH nodig hebt. Zelfs met vorst haal je de eventuele legionellarun zonder BUH. Stook hier reeds 2 winters zonder dat de BUH ooit heb nodig gehad.

En kijk maar ook naar de verschillen tussen de regeling van een WeHeat en Vaillant. Die van Vaillant vind ik top. Tevens heeft WeHeat een niet verplaatsbare buitenvoeler die in de schaduw moet hangen liefst op Noord. Staat je unit in de zon loopt je regeling totaal uit de pas. Succes met je keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 12:42 ]

• mr_evil08
Carboy54 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:04:
De officiele geluidscijfers van de Pro en Plus 2026:

[Afbeelding]

[Afbeelding]le NL geluid cijfers van de 2026 modellen: ( deze week ook in geluidslabel.com )
Zeg dat er typfouten zijn gemaakt op de afbeelding anders is de nieuwe Arotherm pro en plus een zware teleurstelling.
A -7 W35
2,11 - 5,35 kW (nieuwe AROTHERM VWL 55/7.1)
1,7 - 6,2 kW (oude AROTHERM Plus 55/6)

Het minimaal vermogen is hoog van de 5 kW modellen, gaan ze dat nog eens verhogen...

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2026 13:03 ]

• L.N.
MotorBeast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:02:
[...]
Tevens heeft WeHeat een niet verplaatsbare buitenvoeler die in de schaduw moet hangen liefst op Noord. Staat je unit in de zon loopt je regeling totaal uit de pas. Succes met je keuze.
Wat bedoel je hiermee? De unit komt op de garage, bijna tegen de muur. Dan is deze gericht op het zuiden en staat vol in de zon voor het grootste gedeelte van de dag.

• Eskiya
@MotorBeast Duidelijk geen zoneregeling.

Wat ik dan niet snap is dat 1 van de HeatGeek Installateurs wel gewoon een buffervat en tbv zoneregeling een circulatiepomp heeft opgenomen...Het is maar hoe je het als Heatgeek installateur invult?
Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic