• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:36:
Ik dacht ff dat ik het grote L/W topic was beland met alle "gas is op dat moment goedkoper" en "co2/kWh" statements :-) Viel me nog mee dat niet iemand nog weer een lans ging breken voor een waterstof ketel.......

Die ronde hebben we hier toch wel gehad, er is één route en dat is vooruit. We gaan van het gas af, door een warmtepomp met nog eens lagere maandlasten ook :-)

Als het kan all electric en als je denkt dat het niet kan: dan alsnog all electric :-)
Misschien in jouw geval... daarom checkte ik het in dit topic, maar via een lening en/of via m'n hypotheek ga ik meer betalen dan m'n huidige maandlasten bij elkaar, uiteindelijk heb ik het na 10 a 12 jaar er wel uit maar geen idee of ik hier dan nog woon (of wil wonen), dus zo gek is die discussie/vraag niet toch?

Zie kostenonderbouwing hier: ArcticWolf in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

voor gas betaal ik nu incl. vastrecht: 117 euro/pm bij 1,36 euro/m3
voor een lening van 12k bij het warmtefonds betaal ik voor 12k: 120 euro/pm en dan komt er nog de meerkosten voor het extra elektriciteitsverbruik bij... dus ik weet niet waar je die lagere maandlasten vandaan haalt... }:O

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:28

ErikVers

e-Duurzaam

Wokschotel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:20:
De VWL 115/7.1 A lijkt voor mij mooi op tijd te komen. Los van de gegevens die nog niet bekend zijn: weet iemand (misschien @ErikVers ) hoe het opgenomen vermogen over de 3 fases wordt verdeeld? Of is er geen 'standaard' verdeling? Ik ben bezig met een aantal aanpassingen aan de meterkast en wil de aansluiting voor de WP hier meteen in meenemen.
De specs zijn inderdaad heel interessant. Zelfs in wandelgang want ongeloofwaardige getallen al voorbij zien komen ik wacht dus even tot ik ze op papier zet met delen :-)

Om terug te komen op je vraag:
Normaal zou ik zeggen dat verbruik van de unit gewoon netjes verdeeld wordt over de fases maar aangezien dit een nieuw product is kan het zijn dat ze ergens toch een andere strategie kiezen.

Zo is een Pana M binnenunit 3 fase aangesloten maar kun je ervoor kiezen maar 1 fase te belasten. Dat heeft uiteraard enkel een print en wat software + het elememt (3-6-9kW) dus ik verwacht niet dat dit met de 115/7 zal gebeuren, zou dus voor nu gewoon uitgaan van gelijke verdeling.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Misschien in jouw geval... daarom checkte ik het in dit topic, maar via een lening en/of via m'n hypotheek ga ik meer betalen dan m'n huidige maandlasten bij elkaar, uiteindelijk heb ik het na 10 a 12 jaar er wel uit maar geen idee of ik hier dan nog woon (of wil wonen), dus zo gek is die discussie/vraag niet toch?

Zie kostenonderbouwing hier: ArcticWolf in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

voor gas betaal ik nu incl. vastrecht: 117 euro/pm bij 1,36 euro/m3
voor een lening van 12k bij het warmtefonds betaal ik voor 12k: 120 euro/pm en dan komt er nog de meerkosten voor het extra elektriciteitsverbruik bij... dus ik weet niet waar je die lagere maandlasten vandaan haalt... }:O
Niet enkel in mijn geval, dan had ik dat er wel bij gezet :-)

Een warmtepomp is altijd beter voor het milieu en ook nog eens veel goedkoper in verbruik. Ja het is een investering, maar de eerste keer is 1.5-2 x zo hoog ivm diverse aanpassingen dan die of 20 jaar. Dan hoef je enkel de unit te vervangen.

Voor wat meer inzicht en mij een hoop tik werk te besparen: zie www.warmtepompofgas.nl van een medetweaker.
Mocht je hier verder over willen sparren kan dat beter in het grote L/W topic.

Ik zal zo nog even naar je gelinkte bericht kijken.
Edit: al gelezen: TVT heb je van 9 jaar (niet nagerekend ik geloof je :-) maar dat is dus een top deal voor een product wat in potentie 20+ jaar mee kan en waarbij je dan enkel een unit van paar duizend euro hoeft te vervangen na die x jaren.
Dan heb je niet opnieuw deze gehele investering.

PS, TVT zegt alleen hoe snel het is terug verdiend. Ik kijk liever naar ROI dat geeft mooi weer hoeveel het oplevert over de gehele levensduur. Dat is ook mooi terug te zien in gestuurde link.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 21:31 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:31
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:36:
Ik dacht ff dat ik het grote L/W topic was beland met alle "gas is op dat moment goedkoper" en "co2/kWh" statements :-) Viel me nog mee dat niet iemand nog weer een lans ging breken voor een waterstof ketel.......

Die ronde hebben we hier toch wel gehad, er is één route en dat is vooruit. We gaan van het gas af, door een warmtepomp met nog eens lagere maandlasten ook :-)

Als het kan all electric en als je denkt dat het niet kan: dan alsnog all electric :-)
Als je wil genieten kijk maar even op Facebook met name de openbare groepen.

De waterstof ketels blijven naast de warmtepompen, hier en daar zijn er projecten in het land, maar of dat werkelijk groot gaat worden is nu nog te vroeg voor.

De warmtepomp zal blijven bestaan.
En dan heb je de warmtenet nog(hopelijk komt daar geen doorbraak in).

De warmtepomp heeft zich inmiddels bewezen, aanschaf/korte termijn denken is het probleem bij mensen, draait vanzelf wel bij.

De weerstand wordt al steeds minder afgelopen jaren.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 26-03-2026 19:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Niet enkel in mijn geval, dan had ik dat er wel bij gezet :-)

Een warmtepomp is altijd beter voor het milieu en ook nog eens veel goedkoper in verbruik. Ja het is een investering, maar de eerste keer is 2-3 x zo hoog ivm diverse aanpassingen dan die of 20 jaar. Dan hoef je enkel de unit te vervangen.

Voor wat meer inzicht en mij een hoop tik werk te besparen: zie warmtepompofgas.nl van een medetweaker.
Mocht je hier verder over willen sparren kan dat beter in het grote L/W topic.

Ik zal zo nog even naar je gelinkte bericht kijken.
Edit: al gelezen: TVT heb je van 9 jaar (niet nagerekend ik geloof je :-) maar dat is dus een top deal voor een product wat in potentie 20+ jaar mee kan en waarbij je dan enkel een unit van paar duizend euro hoeft te vervangen na die x jaren.
Dan heb je niet opnieuw deze gehele investering.

PS, TVT zegt alleen hoe snel het is terug verdiend. Ik kijk liever naar ROI dat geeft mooi weer hoeveel het oplevert over de gehele levensduur. Dat is ook mooi terug te zien in gestuurde link.
Ja echter de subsidie ging niet door omdat die 11k enkel gold als ik het zelf zou installeren... ik verwacht dat de investeringskosten bij installatie door een monteur wel omhoog gaan dus de ROI zal eerder 11 jaar zijn dan 9 jaar ;) (al gaat er dan wel weer subsidie af) dat kwam inderdaad ook uit die tool warmtepompofgas.nl.

Ik probeer nu een installateur te vinden die alles kan regelen, PV, nieuwe meterkast, graafwerk, warmtepomp en daarna maar eens naar de hypotheek adviseur/verstrekker... maar qua maandlast ga ik er netto op achteruit, verder ben ik echt niet beroerd om geld te investeren in het milieu. Zolang ik m'n benzine slurpende Alfa Romeo maar mag houden (heb verder nog een paard die op gras loopt als reserve vervoersmiddel) :P

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Ja echter de subsidie ging niet door omdat die 11k enkel gold als ik het zelf zou installeren... ik verwacht dat de investeringskosten bij installatie door een monteur wel omhoog gaan dus de ROI zal eerder 11 jaar zijn dan 9 jaar ;) (al gaat er dan wel weer subsidie af) dat kwam inderdaad ook uit die tool warmtepompofgas.nl.

Ik probeer nu een installateur te vinden die alles kan regelen, PV, nieuwe meterkast, graafwerk, warmtepomp en daarna maar eens naar de hypotheek adviseur/verstrekker... maar qua maandlast ga ik er netto op achteruit, verder ben ik echt niet beroerd om geld te investeren in het milieu. Zolang ik m'n benzine slurpende Alfa Romeo maar mag houden (heb verder nog een paard die op gras loopt als reserve vervoersmiddel) :P
Ok maar ik kan nog niet geloven dat je maandlasten door investeren in een warmtepomp hoger worden ook al ga je het via je hypotheek financieren. Al gekeken op gedeelde site? Rendement is iets van 15% op je investering, mag hopen dat je rente tarief lager is :-)

Zullen we weer naar Vaillant gaan als onderwerp? Ik heb geen seconde twijfel dat een warmtepomp beter voor het milieu is en fors zal renderen financieel.

Mocht je dat nog wel hebben:
Onderstaande is met een lening met 3,76% rente. De hypotheek rente op je verduurzaming is in de meeste gevallen aftrekbaar en dan zal je uiteraard nog voordeliger uitkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lbZRcV_GqjkuaVKFo8qqi3JJZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHFSEGnH0c5qp2UISvRqWDAQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 19:38 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mr_evil08 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Als je wil genieten kijk maar even op Facebook met name de openbare groepen.

De waterstof ketels blijven naast de warmtepompen, hier en daar zijn er projecten in het land, maar of dat werkelijk groot gaat worden is nu nog te vroeg voor.

De warmtepomp zal blijven bestaan.
En dan heb je de warmtenet nog(hopelijk komt daar geen doorbraak in).
Daar blijf ik mooi weg, hoop dat we hier ons iets proberen in te lezen of de vraag stellen in plaats van roepen :-)

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Ok maar ik kan nog niet geloven dat je maandlasten door investeren in een warmtepomp hoger worden ook al ga je het via je hypotheek financieren. Al gekeken op gedeelde site? Rendement is iets van 15% op je investering, mag hopen dat je rente tarief lager is :-)

Zullen we weer naar Vaillant gaan als onderwerp? Ik heb geen seconde twijfel dat een warmtepomp beter voor het milieu is en fors zal renderen financieel.
De leningkosten zijn helaas zo hoog (over 10 jaar gezien), bij warmtefonds is de rente ca. 3,76%... dus als je 14k leent dan tikt dat nogal aan qua maandlast.
Verder is m'n hypotheekrente 1,6% 20 jaar vast (nauwelijks HRA), dat kan ik nooit evenaren als ik m'n hypotheek openbreek al zit er wel een bouwdepot mogelijkheid in (voor zover ik kan zien), maar ook die zal geen 1,6% zijn in deze tijd...

En het zal vast renderen, maar ik verbruik nu ca. 700m3 per jaar dus heel groot is die rendement winst niet, als het nou 1000m3+ was geweest had ik het meteen gedaan...
Linksom of rechtsom ga ik er op maandlast altijd op achteruit. En ja ik wil een warmtepomp maar ik moet het wel ergens van kunnen betalen }:O

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:37:
[...]

De leningkosten zijn helaas zo hoog (over 10 jaar gezien), bij warmtefonds is de rente ca. 3,76%... dus als je 14k leent dan tikt dat nogal aan qua maandlast.
Verder is m'n hypotheekrente 1,6% 20 jaar vast (nauwelijks HRA), dat kan ik nooit evenaren als ik m'n hypotheek openbreek al zit er wel een bouwdepot mogelijkheid in (voor zover ik kan zien), maar ook die zal geen 1,6% zijn in deze tijd...

En het zal vast renderen, maar ik verbruik nu ca. 700m3 per jaar dus heel groot is die rendement winst niet, als het nou 1000m3+ was geweest had ik het meteen gedaan...
Linksom of rechtsom ga ik er op maandlast altijd op achteruit. En ja ik wil een warmtepomp maar ik moet het wel ergens van kunnen betalen }:O
Heb je al op de site gekeken?
Even snelle vergelijking gedaan: met 700m3 en een lening met rente is obv 15 jaar nog steeds all electric 4.000 / 5.000 euro goedkoper...
Sorry ik begrijp niet waarom je stelt dat het duurder zal zijn.

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Heb je al op de site gekeken?
Even snelle vergelijking gedaan: met 700m3 en een lening met rente is obv 15 jaar nog steeds all electric 4.000 / 5.000 euro goedkoper...
Sorry ik begrijp niet waarom je stelt dat het duurder zal zijn.
Ik reken met 10 jaar, niet met 15 jaar |:( ik verwacht hier over 5 jaar niet eens meer te wonen en ben op zoek naar een manier om dit project te financieren zonder (veel) eigen geld erin te investeren. Dus voor mij kost het ALTIJD meer geld dan wat ik nu betaal... snap je?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Ik reken met 10 jaar, niet met 15 jaar |:( ik verwacht hier over 5 jaar niet eens meer te wonen en ben op zoek naar een manier om dit project te financieren zonder (veel) eigen geld erin te investeren. Dus voor mij kost het ALTIJD meer geld dan wat ik nu betaal... snap je?
Ik denk dat het niet eerlijk is om een product wat zo lang mee kan (en waar ook investeringen inzitten die meer met de woning dan de warmtepomp te maken te hebben) dan zelf de termijn waarover je het wilt beoordelen financieel, zo in te korten.

Wel snap ik nu waarom je stelt dat “duurder is per maand”. Dat komt omdat je de horizon waarin je het wil beoordelen zelf instelt op globaal de helft(!!) van economische levensduur product en ook korter dan de tvt 😉 tja niks is goedkoper als je het minder lang wil inzien dan de berekende tvt dat is een wetmatigheid.

Leuk detail; zelfs binnen horizon van tien jaar durf ik de rekensom wel aan want ik weet vrij zeker dat je woning meer waard is met dan zonder een all electric warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 20:09 ]

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Deze zomer wil ik eindelijk een warmtepomp laten installeren. Ik ben nog met de laatste aanpassingen in mijn woning bezig om deze gereed te maken (plaatsen van LTV radiatoren).

Nu heb ik altijd in gedachte gehad om een Vaillant Arotherm plus VWL 55/6 te laten plaatsen, maar twijfel nu of dit wel gaat lukken.

Mijn idee was om de buitenunit aan te sluiten bij de CV leiding langs de verdeler van mijn vloerverwarming op de begane grond. Het SWW vat komt op zolder te staan waar de CV leiding naartoe loopt om hem te verwarmen.

Nu twijfel ik of dit gaat werken omdat ik in de brochure een tekening zag staan dat de buitenunit eerst op een hydraulisch station wordt aangesloten, waarna de CV en SWW een eigen circuit heeft. Er is geen ruimte in de buurt van mijn vloerverwarmings verdeler voor het hydraulisch station.

Weet iemand of de opstelling die ik voor ogen had niet gaat werken met deze warmtepomp?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

shivo13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:55:
Deze zomer wil ik eindelijk een warmtepomp laten installeren. Ik ben nog met de laatste aanpassingen in mijn woning bezig om deze gereed te maken (plaatsen van LTV radiatoren).

Nu heb ik altijd in gedachte gehad om een Vaillant Arotherm plus VWL 55/6 te laten plaatsen, maar twijfel nu of dit wel gaat lukken.

Mijn idee was om de buitenunit aan te sluiten bij de CV leiding langs de verdeler van mijn vloerverwarming op de begane grond. Het SWW vat komt op zolder te staan waar de CV leiding naartoe loopt om hem te verwarmen.

Nu twijfel ik of dit gaat werken omdat ik in de brochure een tekening zag staan dat de buitenunit eerst op een hydraulisch station wordt aangesloten, waarna de CV en SWW een eigen circuit heeft. Er is geen ruimte in de buurt van mijn vloerverwarmings verdeler voor het hydraulisch station.

Weet iemand of de opstelling die ik voor ogen had niet gaat werken met deze warmtepomp?
Je kan de unit ook aansluiten zonder hydraulische binnennunit ze noemen dit vaak de hybride opstelling maar kan ook voor all electric (binnen voorwaardes bevestigd door Vaillant). Maar heb je wel de mogelijkheid om (via een drie weg klep) een warme cv leiding aanvoer en retour naar een boiler te voeden? Je wil namelijk niet dat je afgifte boven steeds mee opwarmt tijdens een tapwater run.

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic