• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:31
@Santee Heb je VV? Zo ja dan zou ik nu gaan voor de nieuwere machines. Heb begrepen dat die een lager minimum vermogen hebben. Ik heb radiatoren dus voor mij maakt het niet uit. Zit al snel op 450W. Pendelen is hier daardoor zeldzaam.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:43
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:23:
@Santee Heb je VV? Zo ja dan zou ik nu gaan voor de nieuwere machines. Heb begrepen dat die een lager minimum vermogen hebben. Ik heb radiatoren dus voor mij maakt het niet uit. Zit al snel op 450W. Pendelen is hier daardoor zeldzaam.
Er ligt VV in de woonkamer en badkamer, maar dat is uit 1997 en meer gedaan voor comfort. Het plan is wel om de radiatoren te vervangen voor (eventueel JAGA) LTV radiatoren voor warmte én wat koeling maar dan heb je volgens mij sowieso heel weinig water in je systeem.

• MotorBeast
@Santee Waarom vervangen? Hier draait WP probleemloos met alleen radiatoren. Of heb je ondermaatse? LTV heeft weer als nadeel dat je minder watervolume hebt, seriebuffer noodzakelijk dan en die verwacht ik bij een defrost veel sneller zullen afkoelen omdat ze minder massa (eigenlijk geen) en minder water bevatten. Ik voel hier echt helemaal niets van een defrost.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben mij aan het inlezen om een warmtepomp te installeren, echter vanwege ruimtegebrek (hoogte gebrek eigenlijk...) kan ik enkel een horizontaal buffervat kwijt. Ik zie dat Itho Daaldrop zoiets heeft met een losse WW die het vat verwarmt.
Klopt mijn gedachtegang dat ik dan met een Vaillant WP en hydraulisch station uit kan? Waarbij de WP via het hydraulisch station mijn CV stooklijnen verwarmt en de WW van Itho Daaldrop aanstuurt?

Heeft iemand hier een soort gelijke installatie gedaan en werkt dat goed?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• MotorBeast
@ArcticWolf Je kan zelfs toe eventueel zonder hydraulische module als je voor een Mono gaat en een losse driewegklep gebruiken. Heb je daarnaast een regelmodule alleen nodig. Heb je alleen geen BUH en zal je ook een los expansievat nodig hebben. Maar het kan wat je wil. Zijn er genoeg die er een RVS vat van een ander merk aanhangen.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 12:07 ]

• Santee
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:07:
@Santee Waarom vervangen? Hier draait WP probleemloos met alleen radiatoren. Of heb je ondermaatse? LTV heeft weer als nadeel dat je minder watervolume hebt, seriebuffer noodzakelijk dan en die verwacht ik bij een defrost veel sneller zullen afkoelen omdat ze minder massa (eigenlijk geen) en minder water bevatten. Ik voel hier echt helemaal niets van een defrost.
Soms krijg ik een idee in mijn hoofd en houd ik daaraan vast, ik heb eigenlijk geen idee. Morgenochtend komt er een heatgeek adviseur langs en die gaat de afgifte ook bekijken. Wellicht kan ik ook ventilatoren plaatsen op de betaande radiatoren en is dat al genoeg. Ik dacht ook dat LTV nodig was voor koeling, hoeft dat niet? Het is een woning uit 1997 en alleen in de keuken is de radiator volgens mij vervangen. De rest van het huis heeft deze radiatoren en in de woonkamer zit een lekkere oude vloerverwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duNK7t-5tbLEC9M5ONqt7mVjbA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXLuH1QjgaeElg5ZlR8pIEyz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUkrY22Pne-bmbOFF4ISsj_vf5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsYihqX6hi792Z9qKb2m98qk.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
@Santee Die Heatgeek mannen weten als het goed is wel waar ze over praten. Goed bezig. Bespaart je hopelijk een boel ellende. Je kan je afgiftevermogen berekenen tov je warmteverlies. Heb je al eens een winter op max 40/45 graden gedraaid (bij vorst)? Hoger moet je niet willen komen.

Als je echt goed wil koelen zal je met fancoils moeten gaan werken die condenserend werken. Betekent ook condensafvoer realiseren volgens mij. Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) En alle leidingen moet je dan ook nog goed isoleren volgens mij omdat anders de waterdruppels ervan af lopen door condens. Wellicht voor koelen naar L/L kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 12:42 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-03 16:37
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Soms krijg ik een idee in mijn hoofd en houd ik daaraan vast, ik heb eigenlijk geen idee. Morgenochtend komt er een heatgeek adviseur langs en die gaat de afgifte ook bekijken. Wellicht kan ik ook ventilatoren plaatsen op de betaande radiatoren en is dat al genoeg. Ik dacht ook dat LTV nodig was voor koeling, hoeft dat niet? Het is een woning uit 1997 en alleen in de keuken is de radiator volgens mij vervangen. De rest van het huis heeft deze radiatoren en in de woonkamer zit een lekkere oude vloerverwarming:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
T11 radiatoren zijn lastig om met ventilatoren uit te rusten, vervangen voor T22 of T33 zal enorm helpen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:15
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:
Ik ben mij aan het inlezen om een warmtepomp te installeren, echter vanwege ruimtegebrek (hoogte gebrek eigenlijk...) kan ik enkel een horizontaal buffervat kwijt. Ik zie dat Itho Daaldrop zoiets heeft met een losse WW die het vat verwarmt.
Klopt mijn gedachtegang dat ik dan met een Vaillant WP en hydraulisch station uit kan? Waarbij de WP via het hydraulisch station mijn CV stooklijnen verwarmt en de WW van Itho Daaldrop aanstuurt?

Heeft iemand hier een soort gelijke installatie gedaan en werkt dat goed?
Ja gemaakt en werkt ook goed.
Vaillant kan een externe SWW pomp schakelen (parallel draaien met 3 weg SWW stand)

Alleen is de SWW COP belachelijk slecht met de horizontale boiler, door de niet gelaagdheid moet setpoint veel hoger dan normaal bv 55C en de differentie lager.
COP SWW productie zit niet hoger dan 1,6-2.

Maar absoluut gezien zijn dat niet zoveel kwh per jaar dus is het nog enigszins acceptabel

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 17-03-2026 13:15 ]

• Santee
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:39:
@Santee Die Heatgeek mannen weten als het goed is wel waar ze over praten. Goed bezig. Bespaart je hopelijk een boel ellende. Je kan je afgiftevermogen berekenen tov je warmteverlies. Heb je al eens een winter op max 40/45 graden gedraaid (bij vorst)? Hoger moet je niet willen komen.

Als je echt goed wil koelen zal je met fancoils moeten gaan werken die condenserend werken. Betekent ook condensafvoer realiseren volgens mij. Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) En alle leidingen moet je dan ook nog goed isoleren volgens mij omdat anders de waterdruppels ervan af lopen door condens. Wellicht voor koelen naar L/L kijken.
Goed om te horen! Wij krijgen de sleutels morgen dus helaas niet kunnen testen. De vorige bewoonster woonde er alleen en stookte maar 800m3 gas voor 500m3 dus ik vond dat meevallen. Verder zat ik al een beetje te kijken naar de Jaga strada hybrid: https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
Ik zal er morgen even over sparren met de heatgeek om te kijken wat hij denkt.

• Santee
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:51:
[...]

T11 radiatoren zijn lastig om met ventilatoren uit te rusten, vervangen voor T22 of T33 zal enorm helpen.
Dan vraag ik mij af waarom ik niet gelijk de sprong zou maken naar een fancoil https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
In de keuken hangt wel een T33 als ik de afbeeldingen op internet check.

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb iets geks. Draai al een jaar probleemloos met een 75/6 plus monobloc, grote radiatoren jaren 60 huis. Nu heb ik de laatste tijd af en toe de stooklijn eens omhoog gegooid (wij zijn kouwelijke bejaarden). Wat blijkt: na een of 2 dagen gooit de Arotherm zelf de stooklijn terug van b.v. 1,2 naar 0.8. Geen drama natuurlijk, maar heeft iemand een idee hoe dit kan? In de handleiding van de Sensocomfort 720/3 niets over gevonden.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je adaptieve stooklijn aan staan?

• MotorBeast
the_medic schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:02:
Ik heb iets geks. Draai al een jaar probleemloos met een 75/6 plus monobloc, grote radiatoren jaren 60 huis. Nu heb ik de laatste tijd af en toe de stooklijn eens omhoog gegooid (wij zijn kouwelijke bejaarden). Wat blijkt: na een of 2 dagen gooit de Arotherm zelf de stooklijn terug van b.v. 1,2 naar 0.8. Geen drama natuurlijk, maar heeft iemand een idee hoe dit kan? In de handleiding van de Sensocomfort 720/3 niets over gevonden.
Adaptieve regeling staat aan. Je kan beter, is mijn ervaring, de minimale aanvoer met radiatoren op 34 graden zetten. Met dit weer heb je dan voldoende afgifte, comfort en ja slaat dan af en toe af waarschijnlijk maar staat dan hier makkelijk in de avond een uur uit, dus zuinig. 1,2 is overigens wel serieus hoog.

• MotorBeast
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Dan vraag ik mij af waarom ik niet gelijk de sprong zou maken naar een fancoil https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
Heeft ook nadelen. Minder massa en dus minder water en dus meer afkoeling bij defrost en duurder. Ik vervang echt nooit mijn T33. Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-03 16:37
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:37:
[...]

De T33 is de goedkope manier(aanschaf), maar als je zelfde warmteafgifte zoekt dan zijn stalen radiatoren groter tegenover Jaga Strada hybrids (vergelijken met Jaga's hybrid 21).
De T33 kunnen het ook prima, uiteraard niet gaan koelen met staal.

Voor koelen zijn de Jaga Strada Hybrid redelijk als je iets overbemeten installeert, wij hebben ze in combi met vloerkoeling, tot 3c lukt wel en je voelt het prima voor niet condenserend koelen.
Het is regio gebonden omdat je met het dauwpunt zit (bosrijk/aan zee/water gebied of platteland bijvoorbeeld).

Opmerking: tijdens een onweersbui zoals benauwd weer werkt de koeling amper i.v.m dauwpunt.

Er zijn diverse radiator tools op internet en Jaga heeft een excelsheet waar de watts in staan.
Staat koelen hoog op je lijstje dan meteen voor een airco gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Binnenkort laten wij ook een arotherm plus plaatsen, vermoedelijk de 7kw. Met de binnenunits in de garage. Naarmate die datum dichterbij komt hoe meer ik me zorgen maak om het geluid, met name qua overlast voor de buren (en onszelf ;))

Afstand van het zwarte zand tot aan de heg is 6.5meter.

Optie 1: Ik heb al een stuk heg weggehaalt en de unit zou hier mooi in kunnen staan, ook qua orientatie gunstig voor de buizen die onder de grond richting garage moeten geloof ik.

Optie 2: Moet er nog een behoorlijk stuk heg weg en iets minder handig qua vastmaken buizen richting garage meen ik. Ik denk dat dit estetisch ook minder is omdat het nog een hap groen weg neemt.

Optie 3: is de handigste ivm locatie binnenunit maar heb ik eigenlijk al afgeschoten omdat de afstand maar 2.5meter van de erfgrens zit met de andere buren. Dat lijkt me te dichtbij.

Tips / ideeën? Maak ik me te druk over het geluid?
Optie 1 uitblazen richting directe buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRU9quPiVdaohwKcqntCVDtDJlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bjdTWnlmCKFCxytW0VoAKBN8.png?f=fotoalbum_tile
Optie 2 stuk heg nog weg en dan uitblazen naar de overkant (water draagt wel geluid heel goed):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acRRpDBpGQRGwVHHiOrHLsJo2ng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tcjG7Bpcv4Uyt7c1P7RLvoda.png?f=fotoalbum_tile

Optie 3, eigenlijk al afgescrheven vanwege beperkte afstand tot aan huis van de buren. Blaast dan recht ind e heg (niet tegen het hokje, foto vertekent een beetje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6xskD3VB-Hjv-Pi7Q1IksnM8aY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/muDcijszYA1qIWjKDx0W5Bwa.png?f=fotoalbum_large

• the_medic
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Adaptieve regeling staat aan. Je kan beter, is mijn ervaring, de minimale aanvoer met radiatoren op 34 graden zetten. Met dit weer heb je dan voldoende afgifte, comfort en ja slaat dan af en toe af waarschijnlijk maar staat dan hier makkelijk in de avond een uur uit, dus zuinig. 1,2 is overigens wel serieus hoog.
Dank, stond inderdaad aan, uitgezet. Ik weet dat 1.2 wat hoog is, meestal draait het op 0.8 of zo.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Edoll schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:52:
Binnenkort laten wij ook een arotherm plus plaatsen, vermoedelijk de 7kw. Met de binnenunits in de garage. Naarmate die datum dichterbij komt hoe meer ik me zorgen maak om het geluid, met name qua overlast voor de buren (en onszelf ;))

Optie 1: Ik heb al een stuk heg weggehaalt en de unit zou hier mooi in kunnen staan, ook qua orientatie gunstig voor de buizen die onder de grond richting garage moeten geloof ik.

Optie 2: Moet er nog een behoorlijk stuk heg weg en iets minder handig qua vastmaken buizen richting garage meen ik. Ik denk dat dit estetisch ook minder is omdat het nog een hap groen weg neemt.

Optie 3: is de handigste ivm locatie binnenunit maar heb ik eigenlijk al afgeschoten omdat de afstand maar 2.5meter van de erfgrens zit met de andere buren. Dat lijkt me te dichtbij.

[Afbeelding]
Optie 2 stuk heg nog weg en dan uitblazen naar de overkant (water draagt wel geluid heel goed):
[Afbeelding]

Optie 3, eigenlijk al afgescrheven vanwege beperkte afstand tot aan huis van de buren. Blaast dan recht ind e heg (niet tegen het hokje, foto vertekent een beetje)
[Afbeelding]
Optie 1 is heel mooi en ja, je maakt je te druk om het geluid. :)
Dit is echt een prima ruime afstand tot de erfgrens en ramen, bovendien is de Arothem plus volgens verschillende installateurs een machine die weinig geluid produceert.
Een te krap gekozen warmtepomp is altijd een slecht idee qua geluid.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MotorBeast
the_medic schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Dank, stond inderdaad aan, uitgezet. Ik weet dat 1.2 wat hoog is, meestal draait het op 0.8 of zo.
Ik zou hem gewoon terug op 0,8 zetten (ik zit hier nu op 0,61 met radiatoren) en verhoog je minimale aanvoer. Na 3 van dit soort overgangsseizoenen trek ik de conclusie dat alles onder de 34 graden zinloos is met radiatoren en niet comfortabel is. Dat is zuiniger dan je stooklijn zo hoog zetten. Ik heb overigens ook na try and error adaptieve regeling wel aangezet. Het mooie ervan is dat de thermostaat dan net iets meer omhoog moduleert als hij lang van setpoint wegblijft. Gaat hij structureel erover heen zakt de stooklijn weer wat.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 18:21 ]

• the_medic
  • Niet online
Gaan we proberen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:15
Edoll schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:52:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als optie 3 handig (lees goedkoper) is qua montage en de WP daar mooi kan staan zonder last. Dan is dat een prima oplossing, daar kan deze prima staan.
Het schuurtje en heg dempen al extra het hele klein beetje geluid dat deze WP produceert.
En vlg de geluidswet kan die daar ook prima staan:
De andere locaties ook wel.
De Arotherm plus produceert veel minder geluid dan andere merken, dus je je maakt je te druk. :P

• ArcticWolf
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ja gemaakt en werkt ook goed.
Vaillant kan een externe SWW pomp schakelen (parallel draaien met 3 weg SWW stand)

Alleen is de SWW COP belachelijk slecht met de horizontale boiler, door de niet gelaagdheid moet setpoint veel hoger dan normaal bv 55C en de differentie lager.
COP SWW productie zit niet hoger dan 1,6-2.

Maar absoluut gezien zijn dat niet zoveel kwh per jaar dus is het nog enigszins acceptabel
Die lage COP had ik wel verwacht, maar het is of een horizontale boiler of een inbouwkast of slaapkamer ruimte opofferen...

Vaillant aroTHERM plus warmtepomp buitenunit R290 VWL 75/6 230V - 5089 euro
Vaillant hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 - 1435 euro
Itho Daalderop Amber Voorraadvat WPV-H 3G horizontaal – 240L - 2095 euro
Itho Daalderop I-WPV Laadmodule - 595 euro
Vaillant thermostaat en gateway ca. 500 euro?
Aansluitmateriaal / leidingen ca. 500 euro?
Nieuwe meterkast en groepen ca. 1000 euro (zit er aan te komen)

Totaal: 11.214 euro.

Mis ik nog iets? En klopt het dat ik voor een R290 Monoblock geen STEK monteur nodig heb voor het afvullen en monteren (omdat deze unit al voorgevuld is)?

Subsidie is ca. 2500 euro... dan zit ik alsnog op ruim 8700 euro. Als ik volledig gasloos ga dan bespaar ik 1400 euro per jaar aan gas en de vastrecht kosten. Ik heb even 2000KWh aan verbruik genomen bij 25 cent per KWh, dan bespaar ik netto 900 euro per jaar... dan heb ik de installatie (als ik hem volledig zelf doe) in ca. 10 jaar terug verdient.

moet daar nog wel even diep en goed over nadenken...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

ArcticWolf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Die lage COP had ik wel verwacht, maar het is of een horizontale boiler of een inbouwkast of slaapkamer ruimte opofferen...

Vaillant aroTHERM plus warmtepomp buitenunit R290 VWL 75/6 230V - 5089 euro
Vaillant hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 - 1435 euro
Itho Daalderop Amber Voorraadvat WPV-H 3G horizontaal – 240L - 2095 euro
Itho Daalderop I-WPV Laadmodule - 595 euro
Vaillant thermostaat en gateway ca. 500 euro?
Aansluitmateriaal / leidingen ca. 500 euro?
Nieuwe meterkast en groepen ca. 1000 euro (zit er aan te komen)

Totaal: 11.214 euro.

Mis ik nog iets? En klopt het dat ik voor een R290 Monoblock geen STEK monteur nodig heb voor het afvullen en monteren (omdat deze unit al voorgevuld is)?

Subsidie is ca. 2500 euro... dan zit ik alsnog op ruim 8700 euro. Als ik volledig gasloos ga dan bespaar ik 1400 euro per jaar aan gas en de vastrecht kosten. Ik heb even 2000KWh aan verbruik genomen bij 25 cent per KWh, dan bespaar ik netto 900 euro per jaar... dan heb ik de installatie (als ik hem volledig zelf doe) in ca. 10 jaar terug verdient.

moet daar nog wel even diep en goed over nadenken...
Voor subsidie is wel installatie door een installateur vereist. Er zijn installateurs die je zelf alles laten doen en alleen de warmtepomp zelf komen aansluiten en inschakelen, dat scheelt dan wel in prijs.

• ArcticWolf
  • Niet online
WouterG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Voor subsidie is wel installatie door een installateur vereist. Er zijn installateurs die je zelf alles laten doen en alleen de warmtepomp zelf komen aansluiten en inschakelen, dat scheelt dan wel in prijs.
Oh... jammer, want daardoor neemt de terugverdientijd nog meer toe |:( Denk niet dat ik hier nog meer dan 10 jaar wil wonen. Keuzes, keuzes...

• MotorBeast
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Oh... jammer, want daardoor neemt de terugverdientijd nog meer toe |:( Denk niet dat ik hier nog meer dan 10 jaar wil wonen. Keuzes, keuzes...
@Carboy54 kan dit wel voor je regelen. Zelf plaatsen en hij regelt het laatste stuk.

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:09
WouterG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Dat is bij gelijkblijvende energie prijzen.
Zeker in combinatie met zonnepanelen zou het toch wel sneller dan 10 jaar moeten kunnen om terug te verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kusterse op 17-03-2026 21:09 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Kusterse schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Dat is bij gelijkblijvende energie prijzen.
Zeker in combinatie met zonnepanelen zou het toch wel sneller dan 10 jaar moeten kunnen om terug te verdienen.
PV plaatsen kost ook weer 2000 euro, dus het terugverdien moment ligt echt rond de 10 jaar in mijn geval. Zal best goedkoper kunnen in sommige gevallen maar in mijn geval niet...

Ik had een 3 jarig gas contract die in juni verloopt, maar de all-in gasprijs is in principe niet hoger dan 3 jaar geleden (meermaals gecheckt vandaag), dus dan moet de gasprijs wel enorm stijgen dat ik de gehele installatie veel eerder terugverdien.
De Gasunie heeft ook al aangegeven dat ze in principe voor meer dan een jaar aan reserves hebben als de huidige opslagen leeg zijn... Voor 10.000 euro kan ik heel wat gas verbranden zeg maar.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:43
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:37:
[...]

PV plaatsen kost ook weer 2000 euro, dus het terugverdien moment ligt echt rond de 10 jaar in mijn geval. Zal best goedkoper kunnen in sommige gevallen maar in mijn geval niet...

Ik had een 3 jarig gas contract die in juni verloopt, maar de all-in gasprijs is in principe niet hoger dan 3 jaar geleden (meermaals gecheckt vandaag), dus dan moet de gasprijs wel enorm stijgen dat ik de gehele installatie veel eerder terugverdien.
De Gasunie heeft ook al aangegeven dat ze in principe voor meer dan een jaar aan reserves hebben als de huidige opslagen leeg zijn... Voor 10.000 euro kan ik heel wat gas verbranden zeg maar.
Gaat het enkel over de energieprijs of speelt er toch niet meer?

Denk aan;
Vervangen cv kost ook iets 3-4 k?
Woningwaarde stijgt ook al snel 7%?
Aansluitkosten vervallen ook
Ets2 en bijmengverplichting zullen gasprijzen nog iets doen stijgen

Mij hoef je niet te overtuigen maar vergeet dat soort zaken niet..

Maar al te vaak plaatsen we warmtepompen in woningen die nog dat jaar worden verkocht..

2050vandaag, waarom wachten?

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic