• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:06
@Wotse sCOP is een discussie puntje staat ook als je het opent in de app. Er is gewoon wat discussie hoe correct deze is. Pak dat het 5,0 zou zijn (dus stuk lager wat als jij hier zegt) dan is dat nog steeds een zeer mooie sCOP.
Hier was het in een gerenoveerde bungalow 4,67 sCOP 2025 (in de app), maar dat is bij de schoonouders die niet echt willen luisteren ivm niet zomaar afzetten van de warmtepomp.

sCOP voor warmwater is 3.3 btw, en staat ingesteld op 55c - en redelijk veel warm water verbruik.

Side note - ik ben voor mezelf aan het zien naar de nieuwe arotherm, maar zou ivm ruimte de unitower willen, het jammere is dat deze geen RVS vat heeft.. weet iemand of deze feitelijk te veranderen is?

[ Voor 16% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-02-2026 08:48 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:01
Wotse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Dat is inderdaad wat ie zelf aangeeft. Klopt dat niet? Het was 5,7 zie ik nu overigens. Ik heb geen andere manier om dit te meten. Het is wel een heel simpel systeem zonder buffervaten of extra regelingen, lage temperatuur en verder heel traag (veel massa). Hij maakt 1 start/stop per 3 uur gemiddeld om de boel op 19 graden te houden. Redelijk optimaal dus denk ik.
Voor wat meer real(time) vergelijkingsmateriaal kan ik emoncms.org
cq. heatpumpmonitor.org (TOP of the SCOPs) aanbevelen.

Enkele aroTHERM's van tweakers (externe meters natuurlijk)
https://emoncms.org/app/v...30c51ec6559d9aae092cb77f9 tweaker @hood aroTHERM 55/6
https://emoncms.org/app/v...5f20758c288a692ff7eeae107 tweaker @Nt tnt aroTHERM 55

Of nog een aroTHERM 55/6 op heatpumpmonitor.org (Enschede)

Als je hier zoekt, bijvoorbeeld met "emoncms" vind je misschien nog wat meer.

Waarom ik sceptisch ben bij een sCOP (SPF) van 5,9?
Voor een uitleg met praktijkvoorbeelden o.a. Vaillant, Viessmann, Samsung, Mitsubishi (en theoretische achtergrondinfo): "% of ideal Carnot COP"

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2026 12:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik zit op een sCOP van 5.37 voor verwarmen. Onafhankelijk gemeten met Kamstrups en kWh-meters.

De getalletjes die Vaillant rapporteert zou ik met een schepje zout nemen, en 5.9 is wel heel hoog, onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 26-02-2026 11:55 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:27
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn sCOP is. Mijn huis wordt warm en het verbruik is te overzien. Zo richting de wintermaanden hou ik het allemaal wel weer eens bij maar ik let meer op het rustig draaien met weinig starts, op een zo laag mogelijke modulatie. COP is bij mij een gevolg en niet een doel op zich. Daar lijk ik soms alleen in te staan - het zij zo.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:02
Ik had gisteren voor verwarmen een extreem slechte Cop van 1,45 met een standby verbruik van 0,3kWh. Hartstikke blij mee. *O* Tot nu toe vandaag een Cop van 0,13 en 0,1kWh verbruik. Top man zo'n lage Cop. Eens met @Gramser

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:01
@MotorBeast Met jouw dag COP cijfers kan en wil ik niet concurreren.
Ik heb meer vertrouwen in de metingen van @Isdatzo wat de SCOP aangaat
en de SCOP is dat wat uiteindelijk telt..
@Gramser Comfort is uiteraard de top prioriteit (vooral van mijn vrouw),
alles andere is quasi bijzaak, ook de (betere) (s)COP :Y .

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2026 12:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 200 201 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic