PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Andere dempers onder de machine ben ik mee bezig. Worden tril veren dempers.Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:51:
@Jansen1987 In dergelijke opstelling zou ik absoluut ontkoppeling tussen muur en beugels willen en betere dempers onder de machine.
Hoe krijg je ontkoppeling tussen beugels en muur ?
Een heel topic vol: Trillingen warmtepomp dempenJansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:01:
Iemand last met resonantie/zoemend geluid die binnen te horen is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic gaat voornamelijk over op plaatsing op houten platte daken.
Het betreft bij mij een plaatsing op beugels aan de buiten gevel.
Bedoel je beugels een beetje los draaien en dan rubberen blokjes of iets dergelijks er tussen plaatsen en dan terug vast aan draaien?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het verbruik is, redelijk conform verwachting, aan de hoge kant. De hulpverwarming staat reeds afgeschakeld; als extra vermogen nodig is kan de airco of houtkachel bijstoken, de laatste staat bijna constant aan. Ik had de ruimtetemperatuurcompensatie op actief gezet, maar kreeg klachten dat de warmtepomp blijft doorstoken terwijl de houtkachel al reeds voor 25 °C heeft gezorgd. Op minimaal vermogen overigens, maar vaderlief gaat dan rare capriolen uithalen met de thermostaat om de warmtepomp uit te krijgen.
Dus nu ruimtetemperatuurcompensatie uitgebreid. Waar ik mij enigszins zorgen over maak is dat men eigenwijs nachtverlaging blijft voeren (17 °C, 20 °C) . Met de compensatie op actief was dat niet zo'n probleem, nu met uitgebreid schakelt de warmtepomp en CV pomp uit. Houdt de regeling er enigszins nog rekening mee dat de vloer niet helemaal afkoelt, of moet hij door deze regeling 's ochtends weer helemaal opnieuw beginnen? Ja, he?
Zijn er meer mensen die een aroTHERM hebben en daarnaast een solo-houtkachel die semi-permanent brandt?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Dat topic is heel uitgebreid, gaat ook over beugels. Ik zou het topic op je gemak doorlezen.Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:32:
@Andrehj
Het makkelijkste verbeterpunt is om die rubbertjes te vervangen door veren voor de juiste gewichtsverdeling (zie topic): rubbertjes dempen alleen maar, veren ontkoppelen. (Absurd eigenlijk dat veren niet standaard worden geïnstalleerd, kost 3 tientjes en helpt een berg.)
Weet ik, ik ben ook niet gek op houtstook. Maar hij heeft veel 'gratis' hout, dus die houtkachel blijft aan; zeker omdat de woning vrij slecht geïsoleerd is. Vandaag is hij weer de hele dag bezig met hout kloven.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:57:
@silverball Houtkachel is gewoon zwaar k.. met een WP. Heb er ook 1 maar gebruik ik niet meer. Als je met houtkachel stookt stook je meestal belachelijk warm. Snel zo'n 24/25 graden in de woonkamer. Rest van je huis koelt af en het water van je WP ook. Ga je naar bed koelt je huis af en op echt het allerkoudste moment van de nacht/ochtend moet je WP als een idioot aan de bak om water weer op temperatuur te brengen. Vandaag helemaal een feest met alle defrosts. Tevens ook nog eens windstil dus je vergast je buren met houtrook. Stoppen met dat ding.
Anyway dat is precies het scenario waar ik bang voor ben.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ja juist, bedankt voor het meedenken. Die trillings veren zijn onderweg. Daar ga ik mee beginnen. Kijken wat het verschil is en later wil en kan ik evt nog demping tussen beugel en muur plaatsen.Zwartoog schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:56:
[...]
Dat topic is heel uitgebreid, gaat ook over beugels. Ik zou het topic op je gemak doorlezen.
Het makkelijkste verbeterpunt is om die rubbertjes te vervangen door veren voor de juiste gewichtsverdeling (zie topic): rubbertjes dempen alleen maar, veren ontkoppelen. (Absurd eigenlijk dat veren niet standaard worden geïnstalleerd, kost 3 tientjes en helpt een berg.)
Jammer dat we als mens nooit helemaal tevreden zijn 🤣
- Ik heb de 75/6 , hij blijft 2.8 verbruiken.Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:57:
@water_escape
[...]
Adaptief:
Instellingen, installateursniveau, code 00, installatieconfiguratie, installatie, adaptieve stooklijn.
In de app geeft hij bij mij vaak een iets lagere AT aan dan op de sensocomfort thermostaat.
Als hij volgens jou instellingen 35 graden moet leveren wil dat niet zeggen dat hij dat nodig heeft om je huis warm te houden.
Heb je een open verdeler of een pomp verdeler?
Waar staat je minimale en maximale temperatuur op?
Moet zeggen dat hij bij mij op het moment ook 1,7 tot 2 kw per uur verbruikt, in de loop van de dag wordt dat door de iets stijgende temperatuur minder en door zone energie een beetje gecompenseerd.
- Ik kijk niet in de app, maar in HA via Ebusd. Daar geeft hij 31.5 graden telkens.
- Ik heb een open pomp verdeler idd.
- Adaptief staat gedeactiveerd zie ik, geen idee of het slim is om aan te zetten ook
- wat bedoel je met minimale en maximale temperatuur? MinFlow staat op 24 en MaxFlow op 40
[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 29-12-2025 12:50 ]
Water-Escape
Hoe krijg je dit voor elkaar? Dit is wel erg jojo. Welke stooklijn hanteer je? Je hoort een strakke lijn te hebben met af en toe een spike voor defrost.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:45:
[...]
- Ik heb de 75/6 , hij blijft 2.8 verbruiken.
- Ik kijk niet in de app, maar in HA via Ebusd. Daar geeft hij 31.5 graden telkens.
- Adaptief staat gedeactiveerd zie ik, geen idee of het slim is om aan te zetten ook
- wat bedoel je met minimale en maximale temperatuur? MinFlow staat op 24 en MaxFlow op 40
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 13:05 ]
Dt zou ik graag willen weten. Wat zou ik anders moeten instellen?MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
[...]
Hoe krijg je dit voor elkaar? Dit is wel erg jojo. Welke stooklijn hanteer je? Je hoort een strakke lijn te hebben met af en toe een spike voor defrost.
- Manueel
- gevraagde temp 20 (dat is het ook)
- curve: 0,40
- min temp: 24c
- adaptief uit
- enkel vvw en sww (full electric)
- verbruik nu 60kw per dag. De spike is nu de warmtevraag, de defrost is de iets lagere spike.
wat heb je nog meer nodig?
[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 29-12-2025 13:13 ]
Water-Escape
Laat stooklijn eens zakken. Hij kan volgens mij zijn warmte of niet kwijt of hij bereikt iedere keer zijn setpoint en slaat af. Zet thermostaat ook op actief ipv uitgebreid. Of even volledig op WAR. Eerst stooklijn tunen.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:12:
[...]
Dt zou ik graag willen weten. Wat zou ik anders moeten instellen?
- Manueel
- gevraagde temp 20 (dat is het ook)
- curve: 0,40
- min temp: 24c
- adaptief uit
- enkel vvw en sww (full electric)
- verbruik nu 60kw per dag. De spike is nu de warmtevraag, de defrost is de iets lagere spike.
wat heb je nog meer nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 13:18 ]
Stooklijn naar 0,30 gezet.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:16:
[...]
Laat stooklijn eens zakken. Hij kan volgens mij zijn warmte of niet kwijt of hij bereikt iedere keer zijn setpoint en slaat af. Zet thermostaat ook op actief ipv uitgebreid. Of even volledig op WAR. Eerst stooklijn tunen.
Wat is actief of uitgebreid? Is dit de adaptief aanzetten? Ik zie verder geen optie met die benamingen?
Wat is WAR?
Water-Escape
Adaptief is wat anders. Dan verschuift hij zelfstandig de stooklijn iets.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:25:
[...]
Stooklijn naar 0,30 gezet.
Wat is actief of uitgebreid? Is dit de adaptief aanzetten? Ik zie verder geen optie met die benamingen?
Wat is WAR?
Je hebt inactief (= puur weerafhankelijkregeling = WAR) , actief (slaat pas af 3 graden boven setpoint en waterpomp blijft altijd lopen) en uitgebreid (alles stopt bij bereiken setpoint) Pagina 129 gebruiksaanwijzing thermostaat. Zie site Vaillant. Even downloaden daar.
Heb je de app? Dan kan je nauwkeuriger zien hoever de binnentemperatuur setpoint nadert. Op tiende nauwkeurig. Is wel handig om stooklijn goed af te stellen.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 13:33 ]
Ik heb de app (MyVaillant) idd, maar daar staat practisch niks in toch? iig geen details?MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:31:
[...]
Adaptief is wat anders. Dan verschuift hij zelfstandig de stooklijn iets.
Je hebt inactief (= puur weerafhankelijkregeling = WAR) , actief (slaat pas af 3 graden boven setpoint en waterpomp blijft altijd lopen) en uitgebreid (alles stopt bij bereiken setpoint) Pagina 129 gebruiksaanwijzing thermostaat. Zie site Vaillant. Even downloaden daar.
Heb je de app? Dan kan je nauwkeuriger zien hoever de binnentemperatuur setpoint nadert. Op tiende nauwkeurig. Is wel handig om stooklijn goed af te stellen.
Bij Circuit 1 staat Binnentemp comp op : Uitgebreid , nu op actief gezet.
Water-Escape
Hoe bevallen de veren bij jou?Zwartoog schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:56:
[...]
Dat topic is heel uitgebreid, gaat ook over beugels. Ik zou het topic op je gemak doorlezen.
Ik ga de mijne ook op veren zetten nu.
Als alles stijf bevroren is heb ik binnen toch wat resonantie.
De 75/6 staat nu gewoon op bigfoots op de grond.
Die laat ik er vooralsnog wel eventjes onder en voeg alleen de veren toe.
Edit: ik heb toch ook nog twee betonbandjes dwars op de bigfoots gelegd, gaan er mooi onderdoor. Toch 32kg extra gewicht toegevoegd zo. Even in de gaten houden of daar niet teveel ijsopbouw op plaats gaat vinden bij vrieskou en veel defrosts.
[ Voor 14% gewijzigd door thido op 29-12-2025 21:00 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Zet die even op inactief om stooklijn te tunen.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb de app idd, maar daar staat practisch niks in toch? iig geen details?
Bij Circuit 1 staat Binnentemp comp op : Uitgebreid
Je ziet in de app setpoint hier 21. En actueel hier 20,8. Daar kan je dus mooi zien hoever de stooklijn je setpoint haalt. Blijft hij daar fors boven langere tijd, stooklijn naar beneden. Daaronder, stooklijn naar boven. Niet doen als je SWW aan het maken bent want dan zal binnentemperatuur altijd wat zakken.
SWW maken vanaf 13.30 uur (warmer buiten ) en die zo zetten dat hij in 1 run deze afmaakt. Max tijd 90 minuten volgens mij. Ook in je thermostaat te regelen dat laatste. Planning op manueel en tijdsblok kan je in de app doen.
Inderdaad. Ik heb hem zojuist weer op actief gezet omdat inderdaad de hele vloer is afgekoeld met ditto comfortklachten (koude tegels). Ben benieuwd, het is inderdaad kiezen of delen.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:19:
@silverball De keerzijde van gratis hout wordt dan een hoge stroomrekening voor stoken met WP. Of actief en je verstookt ook stroom als houtkachel brandt of uitgebreid en duur opstoken. Je zou een draadloze thermostaat kunnen pakken en dan beneden alles dichtdraaien en thermostaat boven plaatsen als houtkachel brandt.
Adaptief idd uit laten staan.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:45:
[...]
- Ik heb de 75/6 , hij blijft 2.8 verbruiken.
[Afbeelding]
Heb je BT compensatie op uitgebreid of actief staan ?
Lastig te zeggen waarom hij zoveel stroom verbruikt op het moment. Bij een defrost zakt hij helemaal terug in verbruik en na de defrost knalt hij hem naar de 2500-3000 om vervolgens terug te zakken naar 1250 watt nu op moment van typen.
Heb je een elektrisch hulp element die misschien ook aan staat?
En idd wat motorbeast zegt je stooklijn iets laten zakken. Als hij z’n warmte niet goed kan afgeven krijgt de retour te warm water terug en gaat hij pendelen. Als je je stooklijn wat lager zet heb je kans dat hij rustiger gaat draaien.
[ Voor 10% gewijzigd door Jansen1987 op 29-12-2025 14:01 ]
curve nu 0,30MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:51:
[...]
Zet die even op inactief om stooklijn te tunen.
Je ziet in de app setpoint hier 21. En actueel hier 20,8. Daar kan je dus mooi zien hoever de stooklijn je setpoint haalt. Blijft hij daar fors boven langere tijd, stooklijn naar beneden. Daaronder, stooklijn naar boven. Niet doen als je SWW aan het maken bent want dan zal binnentemperatuur altijd wat zakken.
SWW maken vanaf 13.30 uur (warmer buiten ) en die zo zetten dat hij in 1 run deze afmaakt. Max tijd 90 minuten volgens mij. Ook in je thermostaat te regelen dat laatste. Planning op manueel en tijdsblok kan je in de app doen.
Op inactief gezet nu.
SWW is dagelijk vanaf 12:30 max 90 min idd.
Waar in de app kan jij dat zien? Mis ik iets in de app bij mij?
Water-Escape
Of stooklijn fors naar beneden brengen zodat vloer warm blijft en bijstoken met hout naar 21/22 graden. Heb je in ieder geval lager stroomverbruik en hoge Cop.silverball schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:56:
[...]
Inderdaad. Ik heb hem zojuist weer op actief gezet omdat inderdaad de hele vloer is afgekoeld met ditto comfortklachten (koude tegels). Ben benieuwd, het is inderdaad kiezen of delen.
BUH doet niet mee nee. Kan ik die ook ergens helemaal uit zetten?Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
[...]
Adaptief idd uit laten staan.
Heb je BT compensatie op uitgebreid of actief staan ?
Lastig te zeggen waarom hij zoveel stroom verbruikt op het moment. Bij een defrost zakt hij helemaal terug in verbruik en na de defrost knalt hij hem naar de 2500-3000 om vervolgens terug te zakken naar 1250 watt nu op moment van typen.
Heb je een elektrisch hulp element die misschien ook aan staat?
En idd wat motorbeast zegt je stooklijn iets laten zakken. Als hij z’n warmte niet goed kan afgeven krijgt de retour te warm water terug en gaat hij pendelen. Als je je stooklijn wat lager zet heb je kans dat hij rustiger gaat draaien.
BT compensatie net aangepast van uitgebreid naar Inactief.
Water-Escape
water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:01:
[...]
curve nu 0,30
Op inactief gezet nu.
SWW is dagelijk vanaf 12:30 max 90 min idd.
Waar in de app kan jij dat zien? Mis ik iets in de app bij mij?
BUH kan je ook uitzetten in thermostaat. Even de gebruiksaanwijzing pakken. Zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]
BUH doet niet mee nee. Kan ik die ook ergens helemaal uit zetten?
Eerst stooklijn tunen en dan kan je later wel weer terug naar actief of uitgebreid.
NB: boiler moet op tijdsgestuurd bedoelde ik. Niet manueel.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 14:08 ]
Volgens mij onder “bijverwarmen”water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]
BUH doet niet mee nee. Kan ik die ook ergens helemaal uit zetten?
Bij elke aanpassing even 24 uur de tijd geven om een realistisch beeld te krijgen.
Geeft je werkelijke energie verbruik in de app van je leverancier hetzelfde verbruik aan?
Heb wel eens eerder gezien dat het werkelijke verbruik en de opgewekte energie door elkaar werden gehaald.
Actief geeft met deze temperatuur de beste comfort(constant warme vloer)
Uitgebreid is meer voor het voor en najaar dan heb je minder last van als de vloer wat afkoelt.
Bij uitgebreid slaat je WP af bij bereikt setpoint. Is je huis goed geïsoleerd en hou je lang warmte vast zal je WP ook lang uit blijven en dus weer volledig volle bak op moeten starten. Mijn ervaring is dat actief op een zo laag mogelijk pitje draaien de beste optie is.
Adaptief zit vanwege te veel temperatuurverschillen te veel vertraging in en is ook niet echt comfortabel.
Hoop dat je het voor elkaar krijgt hem wat zuiniger te laten draaien 👊🏻
[ Voor 35% gewijzigd door Jansen1987 op 29-12-2025 14:12 ]
Ja ok, dat zie ik wel natuurlijk.
20c -> Actueel 21.4
Water: 55, actueel 45 (nu aan het verwarmen) , en boiler doe ik idd met geplande tijden.
[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 29-12-2025 14:12 ]
Water-Escape
Zal het even aankijken nu idd.Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:08:
[...]
Volgens mij onder “bijverwarmen”
Bij elke aanpassing even 24 uur de tijd geven om een realistisch beeld te krijgen.
Geeft je werkelijke energie verbruik in de app van je leverancier hetzelfde verbruik aan?
Heb wel eens eerder gezien dat het werkelijke verbruik en de opgewekte energie door elkaar werden gehaald.
ja de energie klopt. meet ook alles via HA. Opgewekt is idd nog veel hoger.
Water-Escape
Ja tnx, ik heb inderdaad ook de stooklijn naar beneden gebracht met de houtkachel in het achterhoofd. Het is nu even wachten totdat we een mooie tussenmeter (zigbee oid) kunnen plaatsen zodat ik ook echt kan zien wat de warmtepomp doet op langere termijn, er zit namelijk geen internetgateway op.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]
Of stooklijn fors naar beneden brengen zodat vloer warm blijft en bijstoken met hout naar 21/22 graden. Heb je in ieder geval lager stroomverbruik en hoge Cop.
Ja dus die stooklijn de tijd geven. Zeker als je nu net als ik SWW aan het maken bent. Dan koelt je verwarming af en heeft tijd nodig bij te trekken. Ben benieuwd. Laat even weten. Altijd leuk om resultaten te horen/zien.water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:10:
[...]
Ja ok, dat zie ik wel natuurlijk.
20c -> Actueel 21.4
Water: 55, actueel 45 (nu aan het verwarmen)
Kost 7 tientjes. Vraag je ook toegang. Kan je op afstand meekijken en tunen.silverball schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:
[...]
Ja tnx, ik heb inderdaad ook de stooklijn naar beneden gebracht met de houtkachel in het achterhoofd. Het is nu even wachten totdat we een mooie tussenmeter (zigbee oid) kunnen plaatsen zodat ik ook echt kan zien wat de warmtepomp doet op langere termijn, er zit namelijk geen internetgateway op.
Kan ik dat als niet-installateur zonder BV?MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:13:
[...]
Kost 7 tientjes. Vraag je ook toegang. Kan je op afstand meekijken en tunen.
Ja. Mijn vrouw heeft toch ook de app. Kan hem ook aan jou geven. Doe ik maar niet.silverball schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:14:
[...]
Kan ik dat als niet-installateur zonder BV?
[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 14:17 ]
Dus ik kan als consument een (of meerdere) nieuwe woning(en) in myVaillant zetten en dan zelf meekijken, daar hoef ik geen Vaillant partner voor te zijn? Dat zou behoorlijk handig zijn!MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:15:
[...]
Ja. Mijn vrouw heeft toch ook de app. Kan hem ook aan jou geven. Doe ik maar niet.Je stuurt dan een uitnodigingscode.
Je ouders nodigen je dan uit als nieuwe gebruiker ja. Als ze dan verlagen in de nacht zet jij hem hoger.silverball schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:18:
[...]
Dus ik kan als consument een (of meerdere) nieuwe woning(en) in myVaillant zetten en dan zelf meekijken, daar hoef ik geen Vaillant partner voor te zijn? Dat zou behoorlijk handig zijn!
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 14:22 ]
Nou top, dat is te overwegenMotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:20:
[...]
Je ouders nodigen je dan uit als nieuwe gebruiker ja. Als ze dan verlagen in de nacht zet jij hem hoger.Pa blijf met je poten van de WP af.
Hoekhuis 1975. Totale opp 160m2. Denk verwarmde BGG Vloeropp 70-80m2
Volledig gerenoveerd, triple glas met nieuwe geïsoleerde kozijnen.
Boven airco verwarming. En badkamer op vloerverwarming 1 lus.
BGG op 1 vloerverdeler 32mm leiding 8 groepen pomploze nieuwe verdeler en vloerverwarming.(3e partij door klant zelf, advies was 18mm hoh 10cm erin gekomen zou zijn 16mm hoh 10cm)
Vloer onderzijde geïsoleerd met pur.
Ik heb hier berekend en geplaatst een VWL55/8.2 met hydrodeel en 250L boiler.
In theorie moet dit zat kunnen.
Klant wil 22-23C, dit gaat nauwelijks. Bij vloer temp 34/29C gaat de ruimte niet boven de 21C, buiten 0-4C
Dit klopt gewoon niet met vergelijkbare data.
Als ik de toegevoerd vermogen bekijk is dat continue zo’n 6kW en temp stijgt nauwelijks.
Wat kan hier aan de hand zijn? lek, koudebruggen? Boven meer verwarmen met airco?
Heb je ook info over de muren en het dak?Technician- schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:19:
Hoe beoordelen jullie volgende situatie.
BGG op 1 vloerverdeler 32mm leiding 8 groepen pomploze nieuwe verdeler en vloerverwarming.(3e partij door klant zelf, advies was 18mm hoh 10cm erin gekomen zou zijn 16mm hoh 10cm)
Klant wil 22-23C, dit gaat nauwelijks. Bij vloer temp 34/29C gaat de ruimte niet boven de 21C, buiten 0-4C
Als ik de toegevoerd vermogen bekijk is dat continue zo’n 6kW en temp stijgt nauwelijks.
Wat kan hier aan de hand zijn? lek, koudebruggen? Boven meer verwarmen met airco?
Dat zijn de twee zaken die meteen vragen oproepen als ik dit lees.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Met een IR-camera mogelijke (extra) warmtelekken proberen op te sporen.
Verder zou ik de doorstroming van de lussen via de oppervlaktetemperaturen even in kaart brengen.
Met de genoemde aanvoer/retourtemperaturen zou je eigenlijk heel/te warme voeten moeten krijgen.
Met rookpen/gevoelige handrug en de wazemkap op max kan je soms ook nog wat aan lekken opsporen.
Kost natuurlijk tijd = geld ...
[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2025 15:35 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is wel een betonbouw, de binnenmuren zijn allemaal beton, er zijn grote dakkapellen geplaatst en dak eromheen is nageissoleerd.dunklefaser schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:31:
@Technician- Om te beginnen misschien:
Met een IR-camera mogelijke (extra) warmtelekken proberen op te sporen.
Verder zou ik de doorstroming van de lussen via de oppervlaktetemperaturen even in kaart brengen.
Met de genoemde aanvoer/retourtemperaturen zou je eigenlijk heel/te warme voeten moeten krijgen.
Ik ben daar bij zomer voor het laatst geweest en nog niet met camera gecontroleerd, als ik er naar mag kijken want ligt natuurlijk eerst helemaal aan de warmtepomp.
Ik denk dat die betonnenmuren en verdiepingsvloeren een soort warmtegeleider zijn, twijfel aan de vloerisolatie, en luchtdichtheid, eigenlijk aan alles haha.
Nu bv de stooklijn maar iets verhoogd, maar liefst 36C vloer, buiten 5C, binnentemp in 2 uur nauwelijks gestegen, 20,8C binnen (van 20,2C vanochtend).
NB dat dat geld/tijd kost maakt me niet uit wil oplossen.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 29-12-2025 15:41 ]
Muren niet! (Zouden geïsoleerd zijn maar is dat zo??)thido schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:28:
[...]
Heb je ook info over de muren en het dak?
Dat zijn de twee zaken die meteen vragen oproepen als ik dit lees.
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 15:55 ]
Dat geeft toch juist aan dat dat aan isolatiewaardes cq warmteverlies ligt? Waar ligt het volgens jou aan dan?MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:43:
@Technician- Lijkt me stug dat dat aan isolatie ligt. Hier een nageisoleerde woning uit 78 met nieuwe kozijnen HR++ , dak en gevel aangepakt (zolderdak 15 cm glaswol en pir achter rabatdelen en spouw gewoon originele dunne glaswol) en ventilatie A en notabene radiatoren en ik stook op dit moment met zo'n 35 graden
Hoe zijn de verdiepingsvloeren gebouwd?
Heb je vanuit je portal zicht hoeveel kWh de woning in gegaan is, bij welke gemiddelde buitentemperatuur?
Houden ze boven ramen open ofzo
[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 16:15 ]
De afgelopen week alleen maar koude wind ook, dus kan mij zomaar voorstellen dat het via de muren naar buiten gaat. Met de flir kijken, koude ramen warme gevel :-)
Toch niet aan warmteverlies? Ik heb bijna gelijkwaardige woning, gelijkwaardige isolatie geen HR triple maar duo en traditionele radiatoren. Dan moet zijn aanvoer fors lager kunnen zijn met VV. Ik stook boven ook licht mee overigens. Hij met L/L. Verbruik hier nu zo'n 700W.Oorzaak? Dat is voor mij ook een raadsel. In ieder geval denk ik dat je warmtelek kan uitsluiten. Of zijn het van die mensen die lekker luchten? De halve dag de ramen boven op want dan is de slaapkamer lekker fris. Die zie ik hier in de omgeving ook genoeg. Grrrrr.Technician- schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:11:
[...]
Dat geeft toch juist aan dat dat aan isolatiewaardes cq warmteverlies ligt? Waar ligt het volgens jou aan dan?
Bedenk wel dat elke dag “even” luchten goed is. Hoge lucht vochtigheid laat zich moeilijker opwarmen dan verse droge lucht.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:20:
[...]
Toch niet aan warmteverlies? Ik heb bijna gelijkwaardige woning, gelijkwaardige isolatie geen HR triple maar duo en traditionele radiatoren. Dan moet zijn aanvoer fors lager kunnen zijn met VV. Ik stook boven ook licht mee overigens. Hij met L/L. Verbruik hier nu zo'n 700W.Oorzaak? Dat is voor mij ook een raadsel. In ieder geval denk ik dat je warmtelek kan uitsluiten. Of zijn het van die mensen die lekker luchten? De halve dag de ramen boven op want dan is de slaapkamer lekker fris. Die zie ik hier in de omgeving ook genoeg. Grrrrr.
Wij doen in de ochtend altijd een uurtje luchten.
Totaal zinloos en energieverspillend. 10 minuten wellicht en de rest van de dag gecontroleerd ventileren (permanent gedoseerd frisse lucht toevoegen). Ik heb het hier over mensen om me heen waar zowat de hele dag boven ramen openstaan. Warmte van beneden stijgt altijd op en zeker naar koudere ruimtes en plafond. Kennis van me deed dat ook. Stookt nu boven licht mee en geen ramen meer open, verbruik gedaald. Nb: plaats een Co2 meter en vochtmeter en je weet wat je doet. Ik zit hier overigens op 42% LV. Buiten 96%. Zou de ramen dus maar dicht laten. Weinig droge lucht daarbuiten.Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:27:
[...]
Bedenk wel dat elke dag “even” luchten goed is. Hoge lucht vochtigheid laat zich moeilijker opwarmen dan verse droge lucht.
Wij doen in de ochtend altijd een uurtje luchten.
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2025 16:46 ]
Is beton koud aan de betonnen binnenmuren met cementdek en PVC vloeren.Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:13:
@Technician- heb je enig idee op welke temperatuur de boven verdieping(en) gehouden wordt?
Hoe zijn de verdiepingsvloeren gebouwd?
Heb je vanuit je portal zicht hoeveel kWh de woning in gegaan is, bij welke gemiddelde buitentemperatuur?
Houden ze boven ramen open ofzo
Vanuit portal november 300 kwh cop 4,8 december 448 kwh cop 4,3 (elektrisch verbruik)
Zou maar zo kunnen dat de ramen boven openstaan. Dit type mens is daar niet open over.
Wordt de 28c oppervlakte temperatuur gehaald?
Verdiepingsvloer maakt uit of daar een gietvloer ligt of laminaat met XPS ondervloer als de slaapkamers niet voldoende verwarmd worden.
@Jansen1987 Dat doe je al door te ventileren, verluchten is iets anders
[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2025 16:59 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik zit op ongeveer 3,6kWh/graaddag incl douche in een tussenwoning, en ik heb nog wat isolatie winst te halen… dit is geschat op basis van gasverbruik en de efficiëntie tabel ergens van PentaClover
Wat was voorheen gasverbruik? 1500m3 ?
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 16:59 ]
Op basis van mijn sensoren heb ik binnen hogere absolute, lagere relatieve luchtvochtigheid in huis, en dat is volgens mij ook logisch.
Hier 449Kwh december als vergelijk nogmaals met radiatoren. Ik verdenk dus het fanatiek lekker luchten.Technician- schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:50:
[...]
Is beton koud aan de betonnen binnenmuren met cementdek en PVC vloeren.
Vanuit portal november 300 kwh cop 4,8 december 448 kwh cop 4,3 (elektrisch verbruik)
Zou maar zo kunnen dat de ramen boven openstaan. Dit type mens is daar niet open over.
Hier december 499kw tot vandaag met 4,81 copMotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:01:
[...]
Hier 449Kwh december als vergelijk nogmaals met radiatoren. Ik verdenk dus het fanatiek lekker luchten.
Mag niet klagen denk ik.
Met standaard verbruik Totaal 758kw december tot nu toe en gas nog geen 50m3 voor douchen koken. Vorig jaar gasverbruik 280m3 december en stroom 400kw
Vrijstaand huis 1987 met 75m2 b.g.g. vvw ingefreesd hoh 10 (9 groeps met pomp nog)
Veel raampartijen alles hr++
Verdiepingen standaard radiatoren
Vloerisolatie vanuit bouw uit
Wel nog een oude schuifpui met oud dubbel glas en die tocht langs alle kanten. Die staat voor het voorjaar op de planning.
2010 Itho daalderop die nog geen druppel gas heeft verbruikt voor cv tot nu toe en Vaillant arotherm monoblock 75/6 met 40 liter buffervatje.
Enige minpuntje tot nu toe is met de hele koudere dagen hij resoneert en dat binnen in de nacht licht te horen is. Zoemen/brommen. Ligt wss aan de standaard cillinder vormige demp rubbers.
Er worden demp veren voorgesteld hoewel er ook weer mensen zijn die hier niet over tevreden waren.
[ Voor 6% gewijzigd door Jansen1987 op 29-12-2025 17:23 ]
1975 na geiisoleerd met inblaas wol? Alleen in die tijd konden ze niet goed inblazen. Volledig uitzakken van de isolatie gebeurt ook vaak.Technician- schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:41:
[...]
Muren niet! (Zouden geïsoleerd zijn maar is dat zo??)
Hier in de buurt dezelfde constructie. Alles massief beton en bij sommige hoekwonigen ging er zoveel materiaal in (Tweede maal isoleren in 2020) dat men zich afvroeg waar die oude isolatie nu was gebleven.
In 1975 werd er helemaal niet gekeken naar het afsluiten van een spouw aan de bovenzijde, pannen liggen er soms los overheen. Zit er geen isolatie en is het boven open dan heb je eigenlijk een schoorsteen. Hoe harder je stookt hoe harder hij begint te trekken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dat klopt, maar ook voor trillingen van warmtepompen aan gevels is Trillingen warmtepomp dempen het juiste topic.Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:32:
@Andrehj
Probleem met warmtepompen aan gevels is alleen dat de beste methode (met een frame op veren) niet werkt.
Maar ook voor jouw situatie vind je in dat topic wel een oplossing.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb even gebeld, ze deden normaliter de ramen open op de 1e tegenover elkaar (ze komen uit een tussenwoning met geloof ik stadsverwarming) Daar heb je het al.Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:58:
@Technician- 5,5 kWh/ graaddag.
Ik zit op ongeveer 3,6kWh/graaddag incl douche in een tussenwoning, en ik heb nog wat isolatie winst te halen… dit is geschat op basis van gasverbruik en de efficiëntie tabel ergens van PentaClover
Wat was voorheen gasverbruik? 1500m3 ?
De spouwmuren zijn nog NIET geïsoleerd, iets wat tijdens renovatie gedaan zou worden.
Er is een on-geissoleerde bijkeuken met vloerverwarming, en de tussenmuren naar de on-geissoleerde ruimte is niet ge-issoleerd.
Ja daar ga je dan met je warmte, morgen eens kijken met de IR camera. Aan de WP ligt het iig niet (de melding waar het vanochtend mee begon).
Interessant! Dat speelt daar ook denk ik.Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:25:
[...]
1975 na geiisoleerd met inblaas wol? Alleen in die tijd konden ze niet goed inblazen. Volledig uitzakken van de isolatie gebeurt ook vaak.
Hier in de buurt dezelfde constructie. Alles massief beton en bij sommige hoekwonigen ging er zoveel materiaal in (Tweede maal isoleren in 2020) dat men zich afvroeg waar die oude isolatie nu was gebleven.
In 1975 werd er helemaal niet gekeken naar het afsluiten van een spouw aan de bovenzijde, pannen liggen er soms los overheen. Zit er geen isolatie en is het boven open dan heb je eigenlijk een schoorsteen. Hoe harder je stookt hoe harder hij begint te trekken.
Inderdaad gek, hoewel ramen openzetten boven niet meehelpt nee. Dat zou nog wel eens de hoofdoorzaak kunnen zijn.Technician- schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:19:
Hoe beoordelen jullie volgende situatie.
Met dat bouwjaar i.c.m vvw 16mm h.o.h. 10cm en de VWL55/8.2 moet je het zeker warmer dan 21.0C kunnen krijgen. Zeker met een Ta van 34 graden.
Is de begane grond verdeler het enige afgiftesysteem dat op deze WP draait? En flow over de verdeler (alle groepen) ook in orde? Bij een nieuw ingefreesde vvw zou lucht in de leidingen er nog voor kunnen zorgen dat bepaalde groepen niet lekker meedraaien.
Eigenlijk is de warmtescan met een IR-camera van jouw kant een extra service ter ondersteuning.
Aan de wp en de installatie ligt het hoogstwaarschijnlijk niet.
@Ronald De hoge (gewenste) kamertemperaturen verklaren idd. misschien een deel van de 5,5 kWh/gd
maar zeker niet het grootste.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt. Heb hier bij pannen renovatie zo goed mogelijk dicht gemaakt. Spouw zit dun glaswol en veel vuil is koude bruggen. Na isolatie doe ik niet ivm teveel kans op vocht.Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:25:
[...]
1975 na geiisoleerd met inblaas wol? Alleen in die tijd konden ze niet goed inblazen. Volledig uitzakken van de isolatie gebeurt ook vaak.
Wij hebben een huizen blok van 4 huizen opnieuw laten volspuiten. Want ik wilde perse een isolatie die totaal aansluit tussen de huizen. En niet van die borstels in de spouw om te voorkomen dat dat een koude brug wordt.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:03:
[...]
Klopt. Heb hier bij pannen renovatie zo goed mogelijk dicht gemaakt. Spouw zit dun glaswol en veel vuil is koude bruggen. Na isolatie doe ik niet ivm teveel kans op vocht.
Dus half Nederland uigenodigd waarbij eentje zei: Je hebt geen keus. Er zit wol in "op sommige plekken" dat kun je eruit laten halen maar de kosten zijn heftig. Dus aanvullen met hetzelfde materiaal om zo min mogenlijk temperatuurs verschil te krijgen. Dus Knauf supafill erin/erbij. Zit al 5 jaar niemand heeft problemen.
Ter info. Gouda. Altijd een zwembad onder de vloer.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Mijn woonkamer is vergelijkbaar in temperatuur met de tot nu behaalde, maar niet gewenste temperatuur. Afhankelijk van waar je meet… kun je spectaculair creatief mee zijndunklefaser schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:40:
@Technician- Ik zou zeggen dat bij de (energetische) renovatie nog wat vergeten is mee te nemen.
Eigenlijk is de warmtescan met een IR-camera van jouw kant een extra service ter ondersteuning.
Aan de wp en de installatie ligt het hoogstwaarschijnlijk niet.
@Ronald De hoge (gewenste) kamertemperaturen verklaren idd. misschien een deel van de 5,5 kWh/gd
maar zeker niet het grootste.
De rest gemiddeld 18 ofzo… de ene kant koeler, de andere kant doet enorm solar gain. 24 graden gezien bij -2 buiten en geen actieve verwarming in de kamer… wel via woonkamer en badkamer.
De woning heeft duidelijk meer vloeroppervlak, 120 vs 160m2 en een extra buitenmuur. De 5,5 kWh/graaddag voelt prima in lijn der verwachting.
De 55/8.2 alleen is denk ik te krap voor de hele woning, dus zal gesteund moeten worden door de airco’s om intern verlies te beperken.
Voor alléén de begane grond is de machine waarschijnlijk wél voldoende…
De uitdaging is dus “opvoedkundig “ denk ik
Solare winsten laat ik voor de beoordeling/dimensionering meestal buiten beschouwing,
heb ik tenminste bij mij zo gedaan om het (echte) warmteverlies vast te stellen.
"Opvoedkundige uitdaging"
Maar ik denk dat er ook nog een paar (verborgen) bouwkundige uitdagingen zijn.
Kamertemperatuur neem ik met een korrel zout tegenwoordig.
Bij een paar datasets gekeken en altijd exact 50hz en max flow.
Duurt dan wel lang, waarom zou dat zijn? SWW kan toch ook op pak m beet 90hz?
Deze video is intressant, als de DHW mode van eco naar normaal gezet wordt volgen wel hoge vermogens:
YouTube: I found the problem with my Heat Pump. Vaillant Arotherm Plus failed...
Deze instelling zit bij de nieuwe touchscreen (Plus Split en Pure) binnendelen onder Installateur-diagnosecodes- D268 [Eco-Normaal-Balance] Zou volgens boekje van fabriek op Normaal staan maar staat schijnbaar op Eco standaard.
[ Voor 49% gewijzigd door Technician- op 29-12-2025 22:36 ]
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic