• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
Rijo038 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:58:
[...]

Je doet aannames en dan maak je er een verhaal omheen met allemaal open deuren. Ik heb helemaal niets gezegd over aantal defrosts en dat het iets zou moeten zeggen. Dat verzin jij er allemaal bij
Jij stelt dat je niet teveel defrost hebt en dat het ook mooi loopt. "Zo loopt ie mooi zonder al teveel ontdooi cycli" Niet ik. Wat is niet teveel ? Wie doet hier een aanname? Niet ik. Ik verzin niets.

Iemand die niet zo ingelezen is kan dan bij een dubbel aantal onterecht de conclusie trekken dat zijn systeem niet goed zou draaien. Wat niet zo hoeft te zijn. Meer niet.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2025 15:06 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:34
"Neem nooit iets aan van vreemde mensen" zeiden mijn ouders altijd.
Defrosts voor "pendelen" aanzien kan iedereen die wat oppervlakkig kijkt.
En het aantal defrosts is heel individueel, pas als ze plotseling in aantal toenemen
en vaker dan ongeveer een keer per uur optreden zou ik me zorgen maken.
En Murphy zit bijna overall.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Ik weet alleen dat het hier -midden des lands waar de wolven door de bossen waren- vandaag een defrostfestijn ten top was. Denk elke drie kwartier wel eentje. Dat had invloed kunnen hebben op de ruimtetemperatuur, ware het niet dat het zonnetje lekker doorkwam en m'n huiskamer verwarmde.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
Rijo038 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:40:
[...]

Dit overzicht heb ik gemaakt met Grafana. De data komt uit Home Assistant (via een database)
Die heb ik ook draaien. influx DB en grafana. Alleen geen idee hoe je dit in grafana maakt...

Water-Escape

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
dunklefaser schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:52:
"Neem nooit iets aan van vreemde mensen" zeiden mijn ouders altijd.
Defrosts voor "pendelen" aanzien kan iedereen die wat oppervlakkig kijkt.
En het aantal defrosts is heel individueel, pas als ze plotseling in aantal toenemen
en vaker dan ongeveer een keer per uur optreden zou ik me zorgen maken.
En Murphy zit bijna overall.
Bij mij zie je dat ze nu 1x a 2x per uur komen die defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRgfsqHtp4f2vRgFaw-wWsdWook=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dWjW2tplMDBE9AffYi50mRqM.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:18
Sinds mei van dit jaar draait hier ook een 55/6. Een 35/6 was waarschijnlijk ook voldoende geweest, maar die was door de subsidieregeling duurder.
Installatie samen met zzp installateur gedaan. Warm water op een apart circuit met een Inventum Ecoheat 160L warmtepompboiler. Iets anders pastte niet in onze kelder met een hoogte van 180.

Hoewel het al een tijdje draait, blijft het nog een beetje aftasten hoe ik het geheel efficiënt kan laten draaien. Allemaal korte leidingen, max 4m van de Arotherm naar de verdeler met 8 groepen (voor het hele huis vloer- en wandverwarming), met ertussen een 100L boiler parallel ertussen (conform warmtepomp-tips.nl)
Heb nu de stooklijn op 0.25 gezet, adaptieve stooklijn geactiveerd, schema 8, min gew aanvoer 25, max gew aanvoer 35, nachtmodus eco, binnentemp comp. actief.
Volledige woning uit 1948 is nageïsoleerd met Rc 7 vloer, Rc 6 gevel, Rc 8 dak en triple glas en WTW balansventilatie.
Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TKI0duyPPCcJpwbvKXZh7HNnFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hJcYFnVOlkAl7eqVZRsRJiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8IhuN4tskdgHnvT9ZO5r8nNqcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFP6z4afvfGWCH4d2xUyMdLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4j-JxAjXT--VyXotmRbfovaN_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNuGX4lcEnTwVJUfCWrfNz0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP9XoExf01bKcOJHLSTXSwfDHLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahSuJ1clPkhceuYJESBJzWuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnnNg0OGVMsMoJHzEqvcUaXs_ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tzsjr9UjbjIcmrAf4F1zzEGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• John_Otters
En toch werkt het nog niet helemaal efficiënt. Volgens opgave moet ik bij A7W35 een COP van 4.8 kunnen halen, maar hij is hier nog niet boven de 3.5 gekomen. Momenteel met een gemiddelde A3W35 zit de COP rond 2.5. Ik heb aan alle knoppen al een beetje gedraaid, en zelfs het uitschakelen van het buffervat lijkt niets te doen.
Instellingen:
Stooklijn: 0,25
Minimaal gewenste aanvoertemperatuur: 25 graden
Binnentemperatuur compensatie- actief
Pomp vv-circuit laagste stand
Gewenste binnentemperatuur: 19.5

(dit topic wel gevonden, maar hielp me niet verder: Hoog verbruik aroTHERM plus VWL 105/6 A)
Shelly 1pm gen4 met sensor add-on geplaatst en geeft dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHUUoos-BBxJwUI1_O4MpJqumBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1f2SEIyCZnkDIxIXG9ZBwn1Z.png?f=user_large

Ebusd laat momenteel dit beeld zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYJPfhDV4-SdfxBkcPcqgBzNSig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sd7pyImvtx9EkCrtg7GgEmiM.png?f=user_large

Het vermogen is meestal minimaal, met wat stops:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzicWEsE79Zc8JxhA2dGFDsMNLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YKJcPJRk9FcLwdo5v0h3r5pX.png?f=user_large

Ergens heb ik het idee dat de warmtepomp een te hoog minimumvermogen heeft voor de woning, maar verder weet ik het ook niet.
Iemand een idee waarom de COP zo achterblijft?

[ Voor 26% gewijzigd door John_Otters op 30-12-2025 20:27 ]

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:30
Begin eerst eens met die buffer weg te halen...

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:38
nonesuch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
Hoeft niet die zit via T stukken, is afsluitbaar.
Voor de WP bezitter. Warmtepomptips.nl heeft er geen verstand van en daardoor is de oplossing niet meest effectief.
Waarom zit er volledige naregeling op, gaat dat soms open en dicht?
Haal al die servo’s er eens af.
En kijk of de WP niet uitslaat op de TA TA setpoint zodat die lange runs draait.
Zet Stooklijn eerst hoger, buffer dicht en klepjes eraf (witte motoren) en secundaire pomp hoger.

Edit oh wacht.
Het is ook nog een meng verdeler met pomp.

Sorry hier is echt niks goed gegaan.
Begin opnieuw met aansluiten met buffer in serie retour. En een nieuwe vloerverdeler zonder pomp.

[ Voor 62% gewijzigd door Technician- op 30-12-2025 20:38 ]

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
Gramser schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
Ik weet alleen dat het hier -midden des lands waar de wolven door de bossen waren- vandaag een defrostfestijn ten top was. Denk elke drie kwartier wel eentje. Dat had invloed kunnen hebben op de ruimtetemperatuur, ware het niet dat het zonnetje lekker doorkwam en m'n huiskamer verwarmde.
Herkenbaar, zelfde regio hier. Met de afgelopen koude en zeer droge dagen ging het top met nagenoeg geen defrosts, maar nu met de natte dagen rond het vriespunt is hij veel aan het defrosten. Ik tel er gemiddeld 1 per uur nu.

Soms loopt de ruimtetemperetuur een halve graad terug. Als het zonnetje gaat schijnen komt hij weer bij.

Dus ik zou de stooklijn nog iets kunnen verhogen, maar op de koudere droge dagen is dat juist weer niet nodig zo lijkt het... Hoe doen jullie dat?

Dit is wel een 55/6 die nu op zijn tandvlees loopt. Maar goed het is warm en nog geen gas nodig gehad...

• John_Otters
Technician- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:31:
[...]

Hoeft niet die zit via T stukken, is afsluitbaar.
Voor de WP bezitter. Warmtepomptips.nl heeft er geen verstand van en daardoor is de oplossing niet meest effectief.
Waarom zit er volledige naregeling op, gaat dat soms open en dicht?
Haal al die servo’s er eens af.
En kijk of de WP niet uitslaat op de TA TA setpoint zodat die lange runs draait.
Zet Stooklijn eerst hoger, buffer dicht en klepjes eraf (witte motoren) en secundaire pomp hoger.

Edit oh wacht.
Het is ook nog een meng verdeler met pomp.

Sorry hier is echt niks goed gegaan.
Begin opnieuw met aansluiten met buffer in serie retour. En een nieuwe vloerverdeler zonder pomp.
  • Buffer had ik afgesloten inderdaad, maar dat lost niets op.
  • Naregeling/servo's gaan eigenlijk alleen dicht voor 2 ruimtes/zones waar de zon vanuit het zuiden de boel flink kan opwarmen. De rest staat continue helemaal open, dus dat is het ook niet.
  • Het is géén mengverdeler: de bypass is helemaal dichtgedraaid, dus dat is het ook niet. Pomp zit op de verdeler ivm buffer, maar zou nu misschien uit kunnen als de buffer dicht staat. Ik zie alleen niet wat dat gaat doen met mijn COP?
  • Stooklijn stond eerst hoger, maar dan warmt de woonkamer op naar 20 -21 graden. Verbruikt de WP dus meer, terwijl hij minder moet gebruiken.
Wat bedoel je hiermee? Welke instelling moet ik hiervoor bij / waar kan ik dit zien?
secundaire pomp hoger.
Je bedoelt de pomp op de verdeler? Wat gaat dit doen? Gaat mijn delta-t dan niet omlaag als het water harder door mijn vloer/wand heen stroomt?

[ Voor 5% gewijzigd door John_Otters op 30-12-2025 21:58 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Ik verwarm ook met een 55/6 - en dan accepteer ik dat het misschien een graadje afkoelt. Mijn stooklijn is vrij hoog maar ik heb relatief weinig vvw voor wat ik verwarm, denk ik, en geen spouwmuurisolatie. Maar ach, dan weet je nog eens dat het buiten winter is he ;)

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:24
Draai hier met een 75/6

WensT 21,5
Actuele T 21,5
AT 34c
Stooklijn 0.45
Adaptief UIT
BT compensatie: actief
1340 watt op moment van typen.
Vanaf 22.00 naar 21c verbruik 850 watt op dit moment

Zit eigenlijk verder nergens aan alleen nachtverlaging half graadje. Temperatuur zakt bijna nooit. Zakt die wel door extreme kou zet ik de stooklijn gelijk een tandje hoger.

Vaak overdag met zonneschijn overshoot. Wordt het soms 22-22.3 binnen maar hoeft hij minder hard te werken na zakken temperatuur.

@John_Otters
Heb hier ook een pomp verdeler met flowmeters, werkt gewoon perfect! Verbuikt alleen wat meer stroom dan wanneer je verdeler zonder pomp hebt en dikkere voeding. Dan kun je namelijk met nog lagere temperatuur werken.

Met AT van 34 graden en de thermostaat knop op mijn pomp unit volledig open, gaat de volledige 34 gewoon de vloer in. Hij mengt pas bij wanneer de temperatuur die je op je knop hebt staan de vloer in wil.

Met een pompunit heb je iets meer AT nodig en duurt het langer voor je vloer op temperatuur is maar eenmaal op temperatuur geen probleem.

Zonder pomp unit minder verbruik, meer flow, lagere AT. (Altijd de betere optie) maar een pompverdeler werkt ook gewoon.

Heb een vrijstaand huis met veel raampartijen en is op het moment 21,5 binnen zonder probleem.

Moet wel zeggen dat het nogal rommelig is allemaal. Kabels en leiding werk bedoel ik.
Had wel wat netter gekund.

Kijk even goed naar je pomp stand op je verdeler. Zover ik weet moeten allebei de lampjes in het midden staan( verschildruk constant, karakteristiek ll)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxgHHfFj5Roo3BeYfELbgaaaURE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHiIbP2TTH3ne82vJUY5YpyC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Jansen1987 op 30-12-2025 22:14 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

John_Otters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:16:
Sinds mei van dit jaar draait hier ook een 55/6. Een 35/6 was waarschijnlijk ook voldoende geweest, maar die was door de subsidieregeling duurder.
Dus, @John_Otters, nu heb je een warmtepomp die bij aanschaf goedkoper was, maar overgedimensioneerd is. Daardoor gaat dat voordeel in de loop van de tijd omgebogen worden in een nadeel. Door die overcapaciteit kost je dat rendement en ga je dus per jaar meer stroom verbruiken dan je met een kleinere WP had gedaan. Elk jaar weer.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

<dubbel>

[ Voor 199% gewijzigd door Hippe Lip op 31-12-2025 00:18 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

nonesuch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Kijk hier maar eens naar: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En voor zoneren en naregelen geldt ook dat je daar weinig tot nix mee wint in een aantal situaties.

<John O`Mill>

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hippe Lip 35/6 heeft geen lager minimum vermogen. De keuze van @John_Otters is dus gewoon de juiste.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic