Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb even snel een schema van gemaaktKusterse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:39:
[...]
Hoe is dan het circuit voor aftappen?
Krijgt dan 1 tank prioriteit met een thermostaatkraan
of tap je die parallel leeg?
Staat dat ook in serie? gaat het Tap water altijd door beide tanks?
:strip_exif()/f/image/Ud3a2z3fg5R56yy85zhjkbRD.png?f=user_large)
Blauw is koud tapwater in
Rood is warm tapwater uit
Oranje is een koppelleiding tussen de boilervaten in.
Groen is CV-leiding met spiraal in de boiler.
Let wel op de stromingsrichting. Die moet contra zijn, zoals aangegeven met pijlen.
Praktisch maak je alles gewoon groter hiermee.
[ Voor 3% gewijzigd door FireWood op 24-12-2025 21:10 ]
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Vorstbeveiliging schat ik in.thido schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:59:
Hmm, ik zag vanmiddag dat mijn 75/6 vanzelf aan het verwarmen is geslagen.
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).
Ben wel benieuwd wat daar de triggers voor zijn. Ta en Tr zaten beide tussen de 19-20c op dat moment. Kan me niet voorstellen dat de compressor dan aan moet, beetje rondpompen is wel prima dan lijkt mij.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Net even gekeken: modulatie staat op 29,5% momenteel. Het Is -1,2c hier nu buiten.Steyn_E schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]
Compressormodulatie kun je in ieder geval zien op de binnenmodule (VWZ AI of Unitower) onder 'monitoren', maar alleen op het moment dat 'ie draait. Mogelijk kun je het ook zien op een VRC720 (maar die heb ik zelf nog niet).
Die warp vloerverwarming zou een reden kunnen zijn om een extra pomp toe te passen, maar dat kan evt ook zonder buffervat. Al kan ook de waterinhoud daarmee te klein worden in jouw geval, dat zou je adhv aantal m2 vloerverwarming moeten bepalen. Dan zou de buffer ook in serie kunnen. Nou heb ik geen idee hoeveel warmte die warp kan afgeven, maar met zoveel vloerverwarming zou je denken dat je zonder buffer toe kan (als de waterinhoud maar voldoende is). De pomp zou dan indien noodzakelijk in serie met die van de WP komen als die onvoldoende vermogen heeft voor dat hele systeem; heat geek heeft dat ooit geprobeerd en dat werkt feilloos. Evt alleen op de leiding naar de warp verdelers.
Een parallelbuffer is wat mij betreft zonde als 'ie niet 500+l groot is (voor dit vermogen warmtepomp). Al kun je menging beperken door ook de afgiftepomp zo dicht mogelijk bij die 2000l/h te laten draaien; hoe dichter die twee in evenwicht zijn hoe kleiner de menging, ook als de 'evenwichtsfles' klein is. Hoeveel verpompt bjj jou die secundaire pomp? Die instelling aanpassen is zo gepiept en kost €0.
Volgens mij verpompt mijn tweede pomp achter het buffervat zo’n 1300l/h. Zal ik morgen even checken. Volgens mij kan hij niet veel hoger dan dat. Het is een dab evosta3.
Ja klopt, precies zoals je zegt vanuit WP naar buffervat, direct achter het buffervat pomp naar afgifte systeem. Dat zich vervolgens met een t-stuk opsplitst in een leiding naar boven en naar de beneden verdeler, beide pomploos.SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:41:
[...]
Hoe is je opstelling nu? Vanuit warmtepomp naar parallel buffervat, vanuit daar door secundaire circulatiepomp naar afgiftesysteem?
Zijn je vvw verdelers pomploos, zowel de vvw verdeler met dunne rietjes (droogbouw) als de vvw verdeler met dikkere slangen?
Wat is de flow per groep ongeveer, voor beide verdelers?
Boven is dus droogbouw met WARP, beneden zijn vvw slangen in zandcement? Hoeveel m2 beneden?
Wordt het met de huidige opstelling overal warm?
Met die info kun je inschatten/bepalen of het zonder parallel buffervat kan.
Beneden (16mm) is ingefreesd, boven is 7mm WARP. De flow per groep heb ik geen idee van, maar ik weet wel dat die nog verder te finetunen moet. Mijn COP stort best wel in momenteel, van 4,8 twee dagen geleden naar rond de 2,9-3,0 nu. Modus van binnentemp compensatie uitgebreid naar actief omgezet. Lijkt er momenteel op dat het retourwater veel te warm retour komt, nagenoeg gelijk aan de aanvoer.
Het wordt wel overal warm. Beneden niet echt voelbaar, boven is de vloer echt voelbaar warm, waarschijnlijk omdat het zo dicht onder het oppervlak ligt oid. of omdat de retour temperatuur net zo warm als de aanvoer is
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
/f/image/vOgIyJpivpcIQQ4S3bHRRwyV.png?f=fotoalbum_large)