PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zie in nagenoeg alle Vaillant offertes dat ontkoppelingsbuffervat staan. Ik las wat posts dat het niet altijd nodig zou zijn maar dat Vaillant het quasi verplicht. Wat zijn de criteria om het niet te plaatsen?
Edit: ik heb hier op tweakers een top uitleg gevonden
Ik heb minstens 130m2 vww hoh 10 cm. Lijkt mij voldoende systeeminhoud maar ik heb het nog niet kunnen uitrekenen. Ik kan dus fout zijn. Dus het buffervat zou dan primair dienen voor defrosts op te vangen. Maar daar heb je, bij een split althans, een interne cop 1 weerstand voor. Dus mijn conclusie zou zijn dat het niet nodig is. Tenzij Vaillant de interne weerstand niet kan gebruiken voor defrosts.
Ik heb minstens 130m2 vww hoh 10 cm. Lijkt mij voldoende systeeminhoud maar ik heb het nog niet kunnen uitrekenen. Ik kan dus fout zijn. Dus het buffervat zou dan primair dienen voor defrosts op te vangen. Maar daar heb je, bij een split althans, een interne cop 1 weerstand voor. Dus mijn conclusie zou zijn dat het niet nodig is. Tenzij Vaillant de interne weerstand niet kan gebruiken voor defrosts.
[ Voor 56% gewijzigd door Trent op 21-12-2025 23:22 ]
Dat buffervaatje zorgt ook voor voldoende dooi energie.Trent schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:08:
Ik zie in nagenoeg alle Vaillant offertes dat ontkoppelingsbuffervat staan. Ik las wat posts dat het niet altijd nodig zou zijn maar dat Vaillant het quasi verplicht. Wat zijn de criteria om het niet te plaatsen?
De werking van de warmtepomp wordt kort omgedraaid
Als de warmtepomp ontdooid wordt in de winter dan tapt die daarvoor energie uit je huis.
Dat is immers met warmtepomp opgewekte energie COP 4.
Alternatief is dooien met heaters COP1 idd.
Denk ook dat de water inhoud van je vloer genoeg is.
Dooien cop 1 is natuurlijk niet goed voor de overall cop
[ Voor 4% gewijzigd door Kusterse op 22-12-2025 02:11 ]
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic