Vorstlint kan er volgens mij nog een aardig stukje uitgetrokken worden, maar goed punt!Ronald schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:40:
Die werkschakelaar zit in de r290 vrijhoudzone. Dat is niet conform installatie instructie.
Unit moet ook 30cm van de muur volgens mij?
@Gramser vorstlint in de pijp? Anders gaat hij zo dicht vriezen.
Voor een all electric wil je de stooklijn een stuk lager hebben, bv. naar 0.6. Dit gaat nu niet, omdat de afgifte ontoereikend is. Aan de huidige isolatie toestand valt denk ik geen grote winsten te halen. Mijn inschatting: afgifte veranderen, dus vloerverwarming of LTV radiatoren. "Terug naar de tekentafel" zoals iemand al opmerkte. Helaas. Meevaller: het lijkt om maar 1 ruimte te gaan, waarschijnlijk twee of drie radiatoren vervangen zou voldoende kunnen zijn.gigglebooster schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:10:
[...]
We hebben deze radiatoren:Ik heb de stooklijn zo hoog omdat het nu al eeuwen duurt om op temperatuur te komen 's morgens, maar mijn nachtverlaging is 1.5 graden, misschien moet dat zoals anderen zeggen wel weg, of een stuk lager.
- Type 22: 60 cm breed x 90 cm hoog
- Type 22: 280 cm breed x 40 cm hoog
- Type 33: 200 cm breed x 60 cm hoog
[...]
@gigglebooster En staat de installateur op de lijst van bekende Vaillant installateurs? Linkdunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:26:
@gigglebooster Misschien bij gelegenheid vriendelijk naar de "diploma's" c.q. certificaten vragen?
Als de pijpfitter zo hardleers is en blijft als je schrijft
- heel eventueel en voorzichtig bij Vaillant informatie (foto's?) droppen/opvragen.
Zijn toekomstige klussen en klanten zouden hiervan kunnen profiteren.
Energie-labelverbetering met een warmtepomp - ik zie hier al een nieuwe hype aankomen.
Ik had speciaal een gekozen van die lijst, maar dat was een groot drama. Die heeft Vaillant er vanaf gehaald.
Ter indicatie: wij hebben een vrijstaand huis uit 1958 ook ca 146m2. we hebben een split model 75/8.2. Radiatoren, alleen in de werkruimte vloerverwarming (6m2). We stoken op stooklijn 0.45, of 0.5 als het kouder wordt. We laten altijd alle radiatoren open staan. We doen niet aan nachtverlaging. We gebruiken in de woonkamer/keuken ook Heatfans. alles HR++ spouwmuur isolatie, houten ondervloer geïsoleerd. dak na-geisoleerd. Beneden decentrale WTW, zodat ik minder warmte verlies dan met ventilatieroosters.gigglebooster schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:10:
Bedankt allemaal voor de input! Ik heb hieronder alle vragen beantwoord en zet hierboven nog wat aanvullende informatie.
De vermelde COP van 3 is inclusief heet water en komt ook doordat er in de eerste maand deels elektrisch is verwarmd (installateur had blauw en rood omgedraaid dus met WP werkte het niet) en er een beste lekkage was op het CV systeem buiten.
Als ik uitsplits op alleen verwarmen (geen DHW) heb ik tot dusver:Als ik heet water ook meeneem gaat het omlaag, naar lagere COP.
- Laatste week oktober (zeer mild) 4.2
- COP november (kouder) 3.36
- COP december (milder) 3.69
Momenteel gebruiken we dus nachtverlaging en gaat de CV met Home Assistant uit als we weg zijn. Ik lees vaker de aanbeveling om een constante wenstemperatuur aanhouden, dat gaan we dus een periode proberen. Ik beschreef mogelijk onterecht dat de isolatie "goed" is, meer daarover hieronder. De isolatie is niet "uitstekend", dus we moeten zien of constant doorstoken de beste stookstrategie is, gegeven de geplaatste installatie.
[...]
@MotorBeast @Chupachups @Franciesco Goed idee, ik ga de constante wenstemp proberen. Kijken of dit de COP verbetert. En ik weet al meer dan de installateur, maar dat kan heel snelHij heeft NIKS aangepast aan de fabrieksinstelling. Geen stooklijn, geen binnentemp. compensatie. De stooklijn staat vanuit de fabriek op 0.30 ofzo en ik legde hem uit dat dit niet (efficient) werkte, hij zei dat het bij z'n andere installaties allemaal goed werkte. Geen interesse om te leren.
[...]
We hebben deze radiatoren:Ik heb de stooklijn zo hoog omdat het nu al eeuwen duurt om op temperatuur te komen 's morgens, maar mijn nachtverlaging is 1.5 graden, misschien moet dat zoals anderen zeggen wel weg, of een stuk lager.
- Type 22: 60 cm breed x 90 cm hoog
- Type 22: 280 cm breed x 40 cm hoog
- Type 33: 200 cm breed x 60 cm hoog
[...]
[...]
Scherpe vragen, heren! En terecht. "Goed geïsoleerd" is een vage term. De isolatie heb ik "goed" genoemd, maar misschien klopt dat wel niet. Ik heb HR glas, en er is vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. Maar dat is niet de beste isolatie te noemen. De afkoeling in die nacht @Technician-, het was toen 2 graden. Misschien verklaart dat wel/niet dingen. Het huis is uit 1965, 146m2 totaal. En deel is aangebouwd in 2005. We verwarmen de woonkamer en soms de studeerkamer (13m2). Daar verwarm ik elektrisch bij, omdat daar een T22 hangt en ik niet altijd weet wanneer ik daar zit.
Gasverbruik is circa 1200 m3 per jaar. Met 200m3 per maand afgelopen december, januari en februari.
[...]
All electric.
[...]
Ik heb om te proberen 5x5 heatfan setjes gekocht via marktplaats, dat hangt er sinds 2 weken, maar dus niet op de grafieken die je zag. Eigenlijk zou ik graag 's morgens de stooklijn hoog willen en 's nachts laag, dat kan natuurlijk niet. Is jouw advies ook om een constante wenstemperatuur te proberen? Misschien heb ik "goed geïsoleerd" wel onjuist aangeduid hoor, zie hierboven. Misschien is "redelijk geïsoleerd" beter beschreven.
[...]
[...]
@ahbart @Rijo038 bedankt voor het meedenken! Ik heb hierboven alle vragen aangevuld.
Nog wat anders, ik zag in de handleiding dat je een grindbak voor condensafvoer nodig hebt. Onze installateur zei na installatie dat dat niet nodig was, het zou maar zo weinig zijn. Onze overeenkomst was op basis van een "all in", dus alles naar behoren achterlaten. Nu ziet het er zo uit.
[Afbeelding]
Dit lekt nog veel verder door en zal in de winter bevroren plakaten opleveren precies waar we ook door naar binnen gaan. Na smoesjes als "dat komt door ontdooien" zegt hij nu: "Jullie hadden van tevoren een grindbak moeten laten aanleggen.". Onzin natuurlijk, maar dit alles kost bakken energie, we zijn hem goed zat (hij komt 3/4 niet als hij aankondigt dat hij komt), dus we gaan het zelf (mogelijk met hovenier) oplossen. "Cut your losses."
En nog een foto en rant over de installateur voor de liefhebbers, ze hadden de buitenunit eerst veel dichter op de deur gezet dan afgesproken. Toen de leidingen al zaten hebben ze hem nog verplaatst, dus nu is dit kunstwerk met zo'n eind bovengrondse leidingen het gevolg. Betreft het afgiftesysteem - de installateur zei oorspronkelijk "de warmtepomp kan tot 70 graden, COP 4-5, dus lukt wel met huidige T22 radiatoren". Toen had ik moeten rennen, ik wist namelijk beter. Helaas.Ja, en uiteindelijk dus het niet aanpassen van de fabrieksinstellingen, het omdraaien van blauwe en rode slangen op de binnenunit, een lekkage buiten achterlaten voor 2 weken (elke dag CV bijvullen) en de verkeerde automaat in de meterkast plaatsen voor de binnenunit. We zijn zo boos en proberen er zo gezond mogelijk mee om te gaan.
Uiteindelijk komt hij steeds wel voor reparaties, dus gelukkig werkt het intussen allemaal wel. Maar de droom was anders..
[Afbeelding]
Gewoon 1 dikke T33 erbij hangen. Ik doe hier 65m2 met 2xT33 en 2xT22. Kan het beter met VV? Ja. Ga ik dat doen? Nee. Die LTV doen echt niet zo veel meer dan T33. 33 graden met 8 graden buiten. Ik vind het goed. Volgens specs Cop 4,8.Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:36:
[...]
Voor een all electric wil je de stooklijn een stuk lager hebben, bv. naar 0.6. Dit gaat nu niet, omdat de afgifte ontoereikend is. Aan de huidige isolatie toestand valt denk ik geen grote winsten te halen. Mijn inschatting: afgifte veranderen, dus vloerverwarming of LTV radiatoren. "Terug naar de tekentafel" zoals iemand al opmerkte. Helaas. Meevaller: het lijkt om maar 1 ruimte te gaan, waarschijnlijk twee of drie radiatoren vervangen zou voldoende kunnen zijn.
Sowieso niet inschatten maar berekenen wat je nodig hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2025 11:59 ]
Ik heb al eens uitgerekend… als de compressor ontploft en als een shape charge alle propaan mijn kruipruimte in weet te krijgen, dan nog zitten we niet aan de explosie grens… maar niemand maakt zich druk om camping gas, wat ook al decennia beter lijkt te gaan dan de r50 leiding.MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:31:
[...]
Ach ja. De mijne staat onder een raam wat open kan en bij een ventilatiebuis van het toilet. Je moet iets als het niet anders kan. Ik geloof het wel. Heb ook nog 2 propaangasflessen in mijn schuur staan. Als we gaan dan gaan we met zijn allen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
AroTherm pure split 65/7.2 met, op dit moment, 25 °C aanvoer met 7°C buiten - oude, wel gebooste JAGA's en 2 lussen vloerverwarming als bijverwarming uit 1984 (tyleen met grote warmtewisselaar) - actuele COP 7,0 - vind ik ook prima zo.MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:57:
[...]
Gewoon 1 dikke T33 erbij hangen. Ik doe hier 65m2 met 2xT33 en 2xT22. Kan het beter met VV? Ja. Ga ik dat doen? Nee. Die LTV doen echt niet zo veel meer dan T33. 33 graden met 8 graden buiten. Ik vind het goed. Volgens specs Cop 4,8.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2025 12:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mooi toch.dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:19:
[...]
25 °C aanvoer met 7°C buiten - oude, wel gebooste JAGA's en 2 lussen vloerverwarming als bijverwarming uit 1984 (tyleen met grote warmtewisselaar) - actuele COP 7,0 - vind ik ook prima zo
@MotorBeast "Sowieso niet inschatten" is ook (meestal) mijn motto en
"meten is weten", maar weet wat je meet. Kamertemperatuur is hier actueel 20 °C (Aranet4, SenseAir tSense en VRC 720/3 naast elkaar aan een binnenmuur) - maar in de hoeken van de kamer altijd wat kouder.
"meten is weten", maar weet wat je meet. Kamertemperatuur is hier actueel 20 °C (Aranet4, SenseAir tSense en VRC 720/3 naast elkaar aan een binnenmuur) - maar in de hoeken van de kamer altijd wat kouder.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Vandaar mijn offset van 1 graad. Dat is dan hier weer een nadeel van de radiatoren tov VV die mooi gelijkmatig de warmte verdeeld. In de hoek waar we zitten meten 2 andere thermometers precies dezelfde graad minder.
Zoooo dat zijn kleine glaasjes.MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:30:
[...]
Mooi toch.Het zegt eigenlijk allemaal niets. Zo help ik hier een kennis van me. Die stookt zich scheel met warmtepomp op 19 graden. Als ik hier in 19 graden ga zitten heb ik geen verbruik meer tot denk ik zo'n 7 a 8 graden buiten. Heb hem hier op 21 staan, eigenlijk 22 graden met de offset correctie en ben voor zo'n €3,- per dag klaar inclusief SWW. Dat is een biertje op een terras om een heel huis te verwarmen en luxe te badderen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Aan @alle techneuten hier. Ik heb in mijn eigen All Electric WP topic van ouder huis uit 1953, nog wat vragen toegevoegd. Ik heb afgelopen week mijn systeem aangepast met een extra retourleiding vanaf de boiler. Met de verwachting dat het warm-water deel dan het beter zou werken... Helaas nog niet..
Graag jullie adviezen in mijn topic. Thanks.
directe link: pc_slopert in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"
Graag jullie adviezen in mijn topic. Thanks.
directe link: pc_slopert in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"
[ Voor 14% gewijzigd door pc_slopert op 12-12-2025 14:48 ]
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Zou de product catelogus van fabrikanten liegen denk je?MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:57:
[...]
Gewoon 1 dikke T33 erbij hangen. Ik doe hier 65m2 met 2xT33 en 2xT22. Kan het beter met VV? Ja. Ga ik dat doen? Nee. Die LTV doen echt niet zo veel meer dan T33. 33 graden met 8 graden buiten. Ik vind het goed. Volgens specs Cop 4,8.
(gelijkwaardig formaat vergelijking).
45/35/20
T33 H400xL1000
714w(ja met fans)
45/35/20
Jaga Strada Hybrid H350xL1000 T21
1360w (Stand max fans 1875w)
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2025 16:08 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic