Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Edit: kwartier verder 600W.
Edit: weet nu wat het boefje heeft gedaan. Stooklijn wordt niet verhoogd, maar thermostaat zet hem tijdelijk op 21 graden zodat hij meer gas gaat geven. Iemand dit al eerder gezien?
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 28-11-2025 12:19 ]
Kantekening in de prijs zit ook een deel voorbereidingszaken die niet opnieuw hoeven.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:03:
@Remar65 Ik ga uit van een levensduur van 15 a 20 jaar. Moet lukken. Zo niet hadden we beter een HR Ketel kunnen hangen of een El Cheapo Chineze WP.
Of plaats je bij elke HR ketel vervanging ook opnieuw stroom,gas, riool en CV aansluitingen?
De gaten door de gevel bijvoorbeeld "bederven" niet.
Een monoblock is eenvoudig om te vervangen met minimaal aanpassingen.
Tussen El Cheapo en kwaliteit zit ook weer niet zoveel verschil in.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 13:21 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nu staat het systeem dus op uitgebreid en niet op adaptief. De ingestelde gewenste temperatuur wordt overdag nooit bereikt, maar de temperatuur in huis is prima.
Ik ben deze instellingen bij anderen niet eerder tegengekomen. Doe ik hiermee iets geks? Zie ik iets over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/NPpMieojofFLMwXl1fLoWGvv.jpg?f=fotoalbum_large)
In het plaatje hieronder is te zien dat alle energie overdag wordt gebruikt. In de ochtend is het iets koeler in huis, maar dat willen we ook.
:strip_exif()/f/image/eB6eB3Ae1BtEhOh5bbcVgGOc.jpg?f=fotoalbum_large)
Met onderstaande instellingen weet ik zeker dat er zoveel mogelijk energie wordt gebruikt tijdens de zonnige uren.
Of uitgebreid vs inactief/actief een gekke keuze is hangt af van je omstandigheden. Stel: wenstemperatuur is 20 graden.gebruiker001 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:21:
Ik ben deze instellingen bij anderen niet eerder tegengekomen. Doe ik hiermee iets geks? Zie ik iets over het hoofd?
In "uitgebreid" wordt de ruimte opgestookt tot 20,2 graden, daarna wordt de zone uitgeschakeld. Pas als de ruimte afgekoeld is tot 19,8 graden zal de zone weer worden ingeschakeld. Bij een aardig geisoleerd huis kan dat wel een paar uur duren (in mijn woning ong. 3 uur bij 4 graden buitentemp). In die paar uur koelt mijn vloer(verwarming) af tot onaangename temperaturen. En ik heb geen vloerverwarming genomen om tóch te eindigen met een koude vloer. Dat is de reden dat ik op "actief" stook.
Heb je radiatoren, of een goed isolerende parketvloer, dan kan het comfort in stand "uitgebreid" prima zijn, en dan kun je die instelling prima handhaven.
Maar, bij een goed gedimensioneerde warmtepomp en een goed ingestelde stooklijn zal "actief" en "inactief" ervoor zorgen dat er een minimaal aantal in- en uitschakelmomenten zijn. Dat levert een constantere temperatuur op (en minder stop/starts cycli).
Vaak ook een kwestie van uitproberen...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Vreemde gedachte. Alles kan kapot.Remar65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:42:
[...]
Was meer dat ik een bevestiging zocht dat ik geen geld opzij hoef te zetten voor een nieuwe blijkbaar
Toch?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.
regelmatige ORC's met bijbehorende hogere aanvoertemperaturen.
Met de modus uitgebreid en convectoren/radiatoren in de referentieruimte
bestaat de kans dat de wp even uitschakelt om dat de kamertemperatuur kortstondig hoger dan 2/16 K boven het setpoint uitkomt. (plaatje beschikbaar)
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bedankt! Begon al een beetje bang te worden dat de hele installatie eigenlijk ruk was.Proton_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:07:
@masterdaan in aanvulling tot de reeds gegeven tips: als jij een volledig nageregeld systeem wil (en daar kunnen goede redenen voor zijn) dan is de installatie die je nu hebt helemaal niet gek. De Tweakersmanier van warmtepompen heeft een ander vertrekpunt.
Dat gezegd, de installateur moet zich niet achter Vaillant verschuilen en ik vind dat hij zich mag schamen om de boel met deze instellingen achter te laten.
Nu het licht vriest doet hij het puur op COP1 hulpverwarming, want bivalentiepunt staat op 0 graden.
Er is geen enkele reden op stooklijn 1.3 te kiezen met een maximum van 45 graden, want dat tikt hij al aan bij een graad of 10 buiten.
Het heeft nu een week staan draaien en ik moet zeggen dat ik al heel erg blij ben met alle tips. Ik ben naar 0.8 stooklijn gegaan, min aanvoer naar 25 graden en 30 graden aanvoer aan het vat.
Nu zie ik dat de unit eigenlijk de hele dag rustig staat te draaien, met een gemiddelde stoom vraag rond de 1KW. Het opvallende vind ik nu echter dat op een goede dag mijn efficientie 2,41 was (24 nov), maar gister (27 nov) is die maar 0,83 terwijl het een stuk minder koud was volgens mij.
Hebben jullie misschien een idee hoe ik dat nog iets beter kan krijgen? met die 2,4 ben ik al heel blij want het was <1.
![]() | ![]() | ![]() |
Woning is uit 2005 met achteraf ingefreesde vvw in deklaag. De leidingen liggen daardoor minder diep en het systeem is niet zo heel traag. Je ziet ook de kamertemperatuur rond 12:00u teruglopen, omdat dan 2 u lang SWW wordt verwarmd. Hij staat bij mij op uitgebreid, maar zeker de wenstemperatuur van 21,5 graden wordt nooit gehaald dus daardoor zal de warmtepomp overdag niet uitschakelen. De werkelijke temperatuur varieert tussen 18 graden (ochtend) en 20 graden (avond). Ik heb dus de wens temperatuur zo hoog en de stooklijn zo laag en het aantal uur per dag dat de pomp aanstaat zo kort dat nooit de wenstemperatuur gehaald wordt.Question Mark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:51:
[...]
Of uitgebreid vs inactief/actief een gekke keuze is hangt af van je omstandigheden. Stel: wenstemperatuur is 20 graden.
In "uitgebreid" wordt de ruimte opgestookt tot 20,2 graden, daarna wordt de zone uitgeschakeld. Pas als de ruimte afgekoeld is tot 19,8 graden zal de zone weer worden ingeschakeld. Bij een aardig geisoleerd huis kan dat wel een paar uur duren (in mijn woning ong. 3 uur bij 4 graden buitentemp). In die paar uur koelt mijn vloer(verwarming) af tot onaangename temperaturen. En ik heb geen vloerverwarming genomen om tóch te eindigen met een koude vloer. Dat is de reden dat ik op "actief" stook.
Heb je radiatoren, of een goed isolerende parketvloer, dan kan het comfort in stand "uitgebreid" prima zijn, en dan kun je die instelling prima handhaven.
Maar, bij een goed gedimensioneerde warmtepomp en een goed ingestelde stooklijn zal "actief" en "inactief" ervoor zorgen dat er een minimaal aantal in- en uitschakelmomenten zijn. Dat levert een constantere temperatuur op (en minder stop/starts cycli).
Vaak ook een kwestie van uitproberen...
@Gramser, wat bedoel je met redt je afgifte systeem dat? Ik denk dat bovenstaande je vraag beantwoord? Ik zet de wenstemperatuur juist zo "onrealistisch" hoog zodat ik zeker weet dat de warmtepomp overdag niet uitschakeld. Als het echt 21,5 graden zou worden dan is dat te warm in huis en toch heb ik de wenstemperatuur op 21,5 graden staan.
[ Voor 8% gewijzigd door gebruiker001 op 28-11-2025 15:16 ]
Ja ik had wel een beetje mee zitten lezen, maar ik vond deze verschillen zo groot en gek, dat ik dacht dat het misschien toch in tweaking zit.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:11:
@masterdaan Cop discussie? Even terug lezen. Klopt bij mij in ieder geval geen hout van. De Cop meting.
Hoeveel verwarm je en hoe? Verbruik is hoog in vergelijking ook met hier. Hier max 21kWh met Sww 300 liter.en radiatoren op 140m2 totale woning. Max 3,6 gezien voor SWW. En vullen iedere dag bad hier.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 28-11-2025 15:25 ]
150m2 totale woning, alles is dit jaar geisoleerd. Overal hr++ glas. overal vloerverwarming met per ruimte (5x totaal) naregeling via Eve home al blijven we daar eigenlijk van af nu. Beneden 21 graden, overige ruimtes 19 graden. blijft ook goed stabiel nu. SWW 1x per dag naar 50 graden.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:22:
@masterdaan cop naar beneden bij warmer weer is wel vreemd.
Hoeveel verwarm je en hoe? Verbruik is hoog in vergelijking ook met hier. Hier max 21kWh met Sww 300 liter.en radiatoren op 140m2 totale woning. Max 3,6 gezien voor SWW. En vullen iedere dag bad hier.
Dat vraag ik me dus af of het echt aan Valliant ligt of ook door foutief montage van de installateur.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:11:
@masterdaan Cop discussie? Even terug lezen. Klopt bij mij in ieder geval geen hout van. De Cop meting.
Hier heb ik de systeemvoeler afgekoppeld en neemt dan de aanvoertemperatuur van de buitenunit over waardoor ik 3 graden hogere aanvoertemperatuur waarde krijg binnen de App dan als die aangekoppeld is.
all-electric configuratie's ken ik niet maar bij hybride opstelling kun je daar wel mee spelen, btw hier was de aanvoertemperatuur voeler niet geïnstalleerd volgens het boekje van Valliant dan krijg je ook afwijkende waardes.
Hier was het prutswerk van de installateur met een ti-rip aan de buis zonder isolatie omheen.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 15:55 ]
Waar zit dat ding dan? Ik zie nergens een voeler. Zoals ik al zei zit dat ding denk ik mijn binnenunit vast gemonteerd. En Vaillant beaamt zelf afwijkingen.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:52:
[...]
Dat vraag ik me dus af of het echt aan Valliant ligt of ook door foutief montage van de installateur.
Hier heb ik de systeemvoeler afgekoppeld en neemt dan de aanvoertemperatuur van de buitenunit over waardoor ik 3 graden hogere aanvoertemperatuur waarde krijg binnen de App dan als die aangekoppeld is.
all-electric configuratie's ken ik niet maar bij hybride opstelling kun je daar wel mee spelen, en btw hier was de aanvoertemperatuur voeler ook niet geïnstalleerd volgens het boekje van Valliant dan krijg je ook afwijkende waardes.
Nu de aanvoertemperatuur van de buitenunit wordt gepakt klopt dit wel redelijk.
Die zit bij jouw in VWZ MEH 97/6 maar kan alsnog onjuist gemonteerd zijn of los zitten.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:54:
[...]
Waar zit dat ding dan? Ik zie nergens een voeler. Zoals ik al zei zit dat ding denk ik mijn binnenunit vast gemonteerd. En Vaillant beaamt zelf afwijkingen.
Hier komt de metingen vanuit de buitenunit gezien de sysvoeler eraf ligt.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 15:59 ]
Lees maar eens mee met WeHeat en Quatt. Leuk man WeHeat met een portal die er iedere keer uit ligt, ellende met thermostaat, flows die op afstand sneller worden gezet etc etc. Ben nu bezig met een Elga te tweaken voor een oudere dame hier in de straat (installateur? waar?). Ook geen feest.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:21:
[...]
Kantekening in de prijs zit ook een deel voorbereidingszaken die niet opnieuw hoeven.
Of plaats je bij elke HR ketel vervanging ook opnieuw stroom,gas, riool en CV aansluitingen?
De gaten door de gevel bijvoorbeeld "bederven" niet.
Een monoblock is eenvoudig om te vervangen met minimaal aanpassingen.
Tussen El Cheapo en kwaliteit zit ook weer niet zoveel verschil in.
Ik zal de kap er eens afhalen en kijken. Even de tekening erbij zoeken. Maar het lijkt me stug. Ik geloof jouw Cop ook niet meer.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:58:
[...]
Die zit bij jouw in VWZ MEH 97/6 maar kan alsnog onjuist gemonteerd zijn of los zitten.
Hier komt de metingen vanuit de buitenunit gezien de sysvoeler eraf ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 28-11-2025 16:01 ]
Ik lees daar af en toe mee en ik moest echt een paar keer in mijn ogen wrijven toen ik zag dat ze daar gewoon op afstand zitten te spelen met de pompsnelheden bij iedereen en z'n moeder thuis.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:00:
[...]
Lees maar eens mee met WeHeat en Quatt. Leuk man WeHeat met een portal die er iedere keer uit ligt, ellende met thermostaat, flows die op afstand sneller worden gezet etc etc. Ben nu bezig met een Elga te tweaken voor een oudere dame hier in de straat (installateur? waar?). Ook geen feest.
Bi-zar.
Toen ik nog in de markt was voor een warmtepomp heb ik ook eventjes naar WeHeat gekeken maar vrij snel de conclusie getrokken dat ik m'n vingers daar niet aan ging branden.
En als WeHeat omvalt....daaaag aansturing via 4G. Hoe verzin je het?Isdatzo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:12:
[...]
Ik lees daar af en toe mee en ik moest echt een paar keer in mijn ogen wrijven toen ik zag dat ze daar gewoon op afstand zitten te spelen met de pompsnelheden bij iedereen en z'n moeder thuis.
Bi-zar.
Toen ik nog in de markt was voor een warmtepomp heb ik ook eventjes naar WeHeat gekeken maar vrij snel de conclusie getrokken dat ik m'n vingers daar niet aan ging branden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De COP van mij komt aardig overéén met wat in de fabrieksopgave aangeeft.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:01:
[...]
Ik zal de kap er eens afhalen en kijken. Even de tekening erbij zoeken. Maar het lijkt me stug. Ik geloof jouw Cop ook niet meer.Alleen die met een Kamstrupp.
Bij 40 rps draait de warmtepomp het efficiëntst(30 rps minimaal vermogen juist weer minder), niet alleen aanvoertemperatuur is bepalend voor COP.
Dus op moment zie ik COP 4.86 dat klopt aardig, de aanvoer is op moment rond 32-33 graden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uqvUdbQDU4n9plQrc5lYW2RY.jpg?f=user_large)
Het hoeft van mij niet met 3 cijfers achter de komma want met mijn stookgedrag geeft het sowieso een kleine afwijking.
Zolang de maximaal aanvoer beneden 35c kan houden(is zijn maximaal waarde hier) gaat die gewoon uit, weegt niet op om aan te laten de hele nacht.
Ik had het ook wel met een Valliant 35/6 af gekund.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 16:35 ]
We trekken nieuwe kopers over hun twijfel heen voor Vaillant. Nee geintje. Je hebt gelijk.Proton_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:22:
[modbreak]Zullen we het hier bij Vaillant houden?[/]
Hier precies zelfde aanvoer. 4,2. Zeg het maar.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:23:
[...]
De COP van mij komt aardig overéén met wat in de fabrieksopgave aangeeft.
Bij 40 rps draait de warmtepomp het efficiëntst(30 rps minimaal vermogen juist weer minder), niet alleen aanvoertemperatuur is bepalend voor COP.
Dus op moment zie ik COP 4.86 dat klopt aardig, de aanvoer is op moment rond 32-33 graden.
[Afbeelding]
Het hoeft van mij niet met 3 cijfers achter de komma want met mijn stookgedrag geeft het sowieso een kleine afwijking.
Zolang de maximaal aanvoer beneden 35c kan houden(is zijn maximaal waarde hier) gaat die gewoon uit, weegt niet op om aan te laten de hele nacht.
Niet om een slowchat te beginnen... maar hoe hard draait je compressor op moment.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:35:
[...]
Hier precies zelfde aanvoer. 4,2. Zeg het maar.
Hier rond 40-35rps.
Kun je zien in de monitoring bij mij in de vwz ai plus bij jouw wellicht in de binnenunit, geen fluisterbedrijf actief.
Lager dan 28c aanvoer ga ik nooit want dan doen de radiatoren in de badkamer te weinig en kom ik met het minimaal vermogen van de buitenunit te zitten.
Zaakje werkt prima met de LT vloerverwarming beneden, met laminaat iets minder efficient.
Het enige minpunt dat ik zie met de verbruikssmanager dat mijn jaar COP naar de knoppen is omdat standby verbruik meetelt terwijl bijna hele zomer uit stond.
Zoals in Juni 2025 heb ik een COP van 1,28 (zone stond uit in thermostaat)
Dus had eigenlijk de stekker uit de gateway moeten trekken.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 16:51 ]
Gezien mijn leeftijd niet hoor, niet sparen voor een nieuwe warmtepomp bedoelde ik in mijn reactie.Seafarer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:05:
[...]
Vreemde gedachte. Alles kan kapot.
Toch?
Zoals het nu draait komen die 150.000 start stops/100.000 bedrijfsuren pas na mijn overlijden in beeld.
Wie dan leeft, dan zorgt...
En ja, alles kan stuk. Maar daarvoor is er hier altijd wel voldoende voor handen
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
@MotorBeast , @mr_evil08 Good COP, Bad COP, Street COP, my Vaillant COP, ...
Iedereen mag, wat mij betreft, zijn eigen definitie gebruiken - ook een andere naam geven,
"Energie-efficiëntie" is een mooie, zeker vandaag
[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2025 19:00 ]
Als ik echt objectief kijk dan is Vaillant prijs/kwaliteits technisch goed in orde. Het is bijna een nobrainer tot zo’n 7kW om Vaillant te plaatsen. De prijzen van de plus zitten bij enkele leveranciers in deals voor een set buiten-binnen-thermostaat voor prijzen gelijk met de genoemde concurrentie. Een blackbird is zelfs echt veel duurder. En dan krijg je dus een zware unit met het bekende dikke plaatwerk en rvs schroeven en echt schroefdraad ipv plaatschroeven in dun blik of een EPS/kunstofbehuixing die nou eenmaal verouderen/verkleuren.MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:00:
[...]
Lees maar eens mee met WeHeat en Quatt. Leuk man WeHeat met een portal die er iedere keer uit ligt, ellende met thermostaat, flows die op afstand sneller worden gezet etc etc. Ben nu bezig met een Elga te tweaken voor een oudere dame hier in de straat (installateur? waar?). Ook geen feest.
Daarbij krijg je een hele goede standaard regeling. Met als irri puntje dat in sommige gevallen de COP getallen af kunnen wijken.
Zal eens kijken. Was even niet in huis.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:39:
[...]
Niet om een slowchat te beginnen... maar hoe hard draait je compressor op moment.
Hier rond 40-35rps.
Kun je zien in de monitoring bij mij in de vwz ai plus bij jouw wellicht in de binnenunit, geen fluisterbedrijf actief.
Lager dan 28c aanvoer ga ik nooit want dan doen de radiatoren in de badkamer te weinig en kom ik met het minimaal vermogen van de buitenunit te zitten.
Zaakje werkt prima met de LT vloerverwarming beneden, met laminaat iets minder efficient.
Het enige minpunt dat ik zie met de verbruikssmanager dat mijn jaar COP naar de knoppen is omdat standby verbruik meetelt terwijl bijna hele zomer uit stond.
Zoals in Juni 2025 heb ik een COP van 1,28 (zone stond uit in thermostaat)
Dus had eigenlijk de stekker uit de gateway moeten trekken.
Ik verbruik in ieder geval nu 590W met een aanvoer van 35 graden bij 7 buiten. Zou volgens specs dan Cop 4,8 moeten zijn. En vanmiddag was het hier 11 graden en zat toen op 450W. Dus Cop zou gewoon hoger dan 4,2 moeten zijn. Ach ja, we houden erover op maar. Uiteindelijk loopt het verbruik mooi op zo'n 2,2 x gasverbruik hier en dat is correct met radiatoren. Afgelopen week is laatste isolatie lek (serre dak) aangepakt en dat zal ook mee gaan doen.
De COP getallen lijken bij mij te kloppen, alleen de "Energie-efficiëntie" wijkt iets af. Maar storend is dit niet.Technician- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:28:
[...]
Als ik echt objectief kijk dan is Vaillant prijs/kwaliteits technisch goed in orde. Het is bijna een nobrainer tot zo’n 7kW om Vaillant te plaatsen. De prijzen van de plus zitten bij enkele leveranciers in deals voor een set buiten-binnen-thermostaat voor prijzen gelijk met de genoemde concurrentie. Een blackbird is zelfs echt veel duurder. En dan krijg je dus een zware unit met het bekende dikke plaatwerk en rvs schroeven en echt schroefdraad ipv plaatschroeven in dun blik of een EPS/kunstofbehuixing die nou eenmaal verouderen/verkleuren.
Daarbij krijg je een hele goede standaard regeling. Met als irri puntje dat in sommige gevallen de COP getallen af kunnen wijken.
En de standaard regeling via de VRC 720/3 is idd. o.k..
Je wil niet weten hoe die andere merken “worstelen” om gewoon een stabiele kamertemperatuur te leveren. Geen standaard thermostaat, externe thermostaten die pwm schakelen, allemaal lastig. Of wel een systeem thermostaat maar die altijd 2k te warm maar omdat er een ledlicht inzit.dunklefaser schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:05:
[...]
De COP getallen lijken bij mij te kloppen, alleen de "Energie-efficiëntie" wijkt iets af. Maar storend is dit niet.
En de standaard regeling via de VRC 720/3 is idd. o.k..
Trouwens betaalt Vaillant momenteel een maand aan Heatgeek abonnement aan alle installateurs.
Ik neem aan dat het ontwerp van warmtepompinstallaties door de Heatgeeks een rol gespeeld heeft.
Bepaalde adviezen van de "Heatgeeks" zijn wel een beetje tegenstrijdig met dat wat Vaillant tot nu toe standaard adviseert, bijvoorbeeld in de installatiebundels.
Ik hoop dat Vaillant ook wat kan leren.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 10:51 ]
Verwarmings kabel bij VWL55/5 AS die na 2jr door trilling doorgesleten is.
Benieuwd of dit een bekend probleem is een of het ook voorkomt bij de andere formaten (bv 75/5)
https://www.facebook.com/...rmalink/1560504891813136/
:strip_exif()/f/image/seqv1fmzghTJ1JQqegNu5Lj0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 28-11-2025 22:14 ]
:strip_exif()/f/image/5T8MaGfnbgeisH3Q8OlsQfgV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XrSYlf2zMa8FYgrOdJhQ7sHd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHQQ76O2EY2sobide6KQI4Dp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uf2eKMSuglNho7WcB4LdpGZa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oK5E7DqJ5KK9EPjyrI7eLVKm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 29-11-2025 12:10 ]
myVaillant pro app natuurlijk, maar de opmerking over het rendement aka energie-efficiëntie vind ik nog steeds grappig: "...een hogere waarde betekent ..."
[ Voor 58% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 12:37 ]
Hoe bedoel je? Was gewoon cv ketel en Elga eruit en All-electric Split Plus erin.dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:19:
@Technician- Bestaande bouw waarschijnlijk - komt dit vaak voor? En zonder buffervat?
myVaillant pro app natuurlijk, maar de opmerking over het rendement aka energie-efficiëntie vind ik nog steeds grappig: "...een hogere waarde betekent ..."
En wat snap je niet van de Energie-efficientie, want das gewoon COP, deel maar opgewekte (thermische) energie door electrische energie.
Millieu opbrengst slaat alleen nergens op, dat is een berekening zonder elektrische hulp-energie (zoals pompen) geloof ik.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Exact dat bedoelde ik - geen grotere aanpassingen nodig - quasi drop-in - en wat was de voorbereiding door de klant?Technician- schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:38:
[...]
Hoe bedoel je? Was gewoon cv ketel en Elga eruit en All-electric Split Plus erin.
En wat snap je niet van de Energie-efficientie, want das gewoon COP, deel maar opgewekte (thermische) energie door electrische energie.
Millieu opbrengst slaat alleen nergens op, dat is een berekening zonder elektrische bij energie geloof ik.
En als je het plaatje hieronder bekijkt dan weet je ook wat ik van mijn energie-efficiëntie vind,
maar dit is anekdotisch en heel persoonlijk. Mijn COP over oktober is wat heel anders.
/f/image/Qypz4zeJMZRSxbfw8oh9wmIn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook maar een budget pure split
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 13:00 ]
Het is voor een installateur altijd een quasi drop-in aangezien hij niet de kast bouwt de deuren afhangt en de muur stuct…/dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:49:
[...]
Exact dat bedoelde ik - geen grotere aanpassingen nodig - quasi drop-in - en wat was de voorbereiding door de klant?
En als je het plaatje hieronder bekijkt dan weet je ook wat ik van mijn energie-efficiëntie vind,
maar dit is anekdotisch en heel persoonlijk. Mijn COP over oktober is wat heel anders.
[Afbeelding]
Ik heb ook maar een budget pure split
Klant zelf had al installatie netjes afgekoppeld, muur netjes gesausd en binnendeel opgehangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 29-11-2025 13:45 ]
Als ik jou was zou ik toch maar even een verlengde garantie afsluiten.....kan via jouw Vaillant installateur. Als hij dat wil doen, die van mij dus nietRemar65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:44:
[...]
Gezien mijn leeftijd niet hoor, niet sparen voor een nieuwe warmtepomp bedoelde ik in mijn reactie.
Zoals het nu draait komen die 150.000 start stops/100.000 bedrijfsuren pas na mijn overlijden in beeld.
Wie dan leeft, dan zorgt...
En ja, alles kan stuk. Maar daarvoor is er hier altijd wel voldoende voor handen
Niet alleen netjes. Bij mij werd mijn cv hok veel te warm door slechte isolatie door installateur. Die warmte wil ik in mijn woonkamer hebben. Heb gewoon de Gamma buisisolatie gehaald (voor binnen ruim voldoende, buiten ligt HT Armaflex) en zelf alles netjes volledig dicht gemaakt. Ik heb zelfs de ontluchter van het buffervat ingepakt (ontluchtingventiel niet natuurlijk) en wat plaatsen bij de boiler. Mocht je naden willen lijmen heb ik deze gebruikt https://www.toolstation.nl/nmc-fix-lijm/p26625 Je kan er ook Armaflex mee lijmen. Installateur had hier de naden niet verlijmd.ervh schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:41:
Ziet er netjes uit zeg. Moet zeggen dat dat isoleren van de leidingen toch wel erg fraai oogt. Is dat goed zelf te doen / een topic over toevallig?
Vanwaar zou die extra garantie nodig zijn? Ik heb het volste vertrouwen dat Vaillant met de VWL een heel goed product op de markt heeft gezet.Sonja12s schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:42:
[...]
Als ik jou was zou ik toch maar even een verlengde garantie afsluiten.....kan via jouw Vaillant installateur. Als hij dat wil doen, die van mij dus niet
Heb eerlijk gezegd nog nooit ergens een verlengde garantie voor afgesloten (en ook nooit nodig gehad overigens)
Heb het vorig jaar zelf geïnstalleerd trouwens.
Dus de besparing op de installatiekosten dekken een eventueel benodigde nieuwe warmtepomp wel
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-11-2025 16:50 ]
Of de isolatie met armaflex binnenshuis zinvol is hangt ook van de aanvoertemperaturen af.ervh schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:41:
Ziet er netjes uit zeg. Moet zeggen dat dat isoleren van de leidingen toch wel erg fraai oogt. Is dat goed zelf te doen / een topic over toevallig?
Met een aanvoertemperatuur van ca. 38°C en veel (leiding)oppervlak waarschijnlijk wel.
Vaak is een extra na-isolatie van boilervaten (evtl buffervaten) zinvoller.
Actueel weinig warmteverlies met ca. 9 °C buitentemperatuur en ca. 20 °C binnen - minder dan 1,4 kW.
Wat doet de wp met een minimum thermisch vermogen van ca. 2 kW dan?
[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 19:27 ]
Ppppppend........ Aan/uit verwarmen.dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:17:
[...]
Of de isolatie met armaflex binnenshuis zinvol is hangt ook van de aanvoertemperaturen af.
Met een aanvoertemperatuur van ca. 38°C en veel (leiding)oppervlak waarschijnlijk wel.
Vaak is een extra na-isolatie van boilervaten (evtl buffervaten) zinvoller.
Actueel weinig warmteverlies met ca. 9 °C buitentemperatuur en ca. 20 °C binnen - minder dan 1,4 kW.
Wat doet de wp met een minimum thermisch vermogen van ca. 2 kW dan?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.
:strip_exif()/f/image/8PTwBWMDlZTYV97ypiRZ9aCv.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dat moment liep ook juist de legionella run op mijn Vaillant installatie. Gelukkig heb ik een kWh meter op zowel de (1-fase) buiten unit als de (3-fase) binnen unit met BUH. Verbruik van de buitenunit (op L2) was op dat moment zo'n 3400W, wat me niet ongewoon lijkt tijdens de 1e fase van een legionella run.
:strip_exif()/f/image/84A7NQ6q2IuTd9SZNUocE9Xf.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook de binnenunit stond de BUH al flink op te stoken, met zeer ongelukkigerwijs ook een hoge belasting op L2 van ruim 3200W:
:strip_exif()/f/image/RalB6mgvFG9mPtVgbmXNWbYN.jpg?f=fotoalbum_large)
Tel daar nog de ruim 2000W van de grill in de keuken bij op (die natuurlijk óók op L2 zit) en je komt dik boven de 8000W uit (deels gecompenseerd door een paar 100W aan PV opbrengst).
Dit lijkt me overduidelijk een aansluitfout van de installateur. Natuurlijk had ik zelf ook wat proactiever kunnen zijn in het uitpluizen van de aansluitingen en resulterende belastingen.
Toch vraag ik me met name af hoe de binnenunit typisch aangesloten is. Het betreft een VWL 77/5 IS.
Ik dacht altijd dat er per fase een element in zit, maar dat lijkt niet het geval te zijn: slechts 2 fasen worden belast, nu ik het systeemplaatje bekijk meen ik inderdaad dat je dat zou kunnen opmaken (post ik zo).
Het lijkt me dat als de belastingen per fase inderdaad typisch zijn voor de BUH dat dan de 'loze' fase best op de fase van de buitenunit (L2) wordt gezet om zo deze gelijktijdigheid te voorkomen? (of de buitenunit naar een andere fase verhuizen).
Daarnaast vraag ik me af of die gelijktijdigheid wel zo gewenst is. Zien jullie een soortgelijk gebruik tijdens de legionella run? (voor de mensen met kWh meters). EDIT: zojuist nog door het menu gelopen en zie dat ik de legionellatijd en de boilerlaat schema's beiden om 13:00 laat beginnen, die nu eerst maar eens uit elkaar getrokken...
[ Voor 19% gewijzigd door Batilan op 30-11-2025 00:03 ]
Samen met de compressor kom ik dan met de Legionella run precies op 60 graden uit (sensor aan onderkant van het vat). Dat is met de VIH R 300/3 BR.
Scheelt ook behoorlijk wat kWh’tjes elke run. Of de fases wat anders verdelen, kan ook natuurlijk.
Thx! zag net dus dat ik de boilerlaadtijd en de legionellatijd beiden om 13:00 laat beginnen, die heb ik nu wat uit elkaar gehaald. Die 1000W kun je instellen op de VWL zelf? (ben ik nog niet ingedoken, wellicht ook via ebus?NL-Kasper schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:36:
@Batilan Je zou de elektrische bijstook wat kunnen begrenzen op de 77/5 IS. Ik heb zelf ook de 77/5 en heb hem op 1 kW gezet.
Samen met de compressor kom ik dan met de Legionella run precies op 60 graden uit (sensor aan onderkant van het vat). Dat is met de VIH R 300/3 BR.
Scheelt ook behoorlijk wat kWh’tjes elke run. Of de fases wat anders verdelen, kan ook natuurlijk.
Dat instellen van max vermogen lijkt me straks wel handig om als we geen saldering, èn geen serieuze teruglever vergoeding meer hebben om de boiler van ca. maart tot september/oktober vooral op de BUH te laten draaien, scheelt weer compressoruren, en ik ga mijn PV opbrengst niet voor niets weggeven (Enphase gaat dan ook op zero export
Gaan die lage vermogens als 1000W op de BUH dan via PWM oid?
Eerder heb ik de BUH overigens uitgezet voor SWW, maar dan haalde ik de 60 graden niet (wellicht ook door te korte laadtijd van 2 uur?), maar ik lijkt de BUH nu niet uit te kunnen schakelen? (of ik kan het juiste menu niet terug vinden
Zeker! Zit inderdaad in het Installateurniveau op de binnenunit. Die instelling heet “Vermogensgr. verw.u” en kan van 1-6 kW worden ingesteld. Het elektrisch element kan schakelen, je hoort ook de relais klikken als je meer of minder kW instelt. Zal vast ook via ebus kunnen.Batilan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:53:
[...]
Thx! zag net dus dat ik de boilerlaadtijd en de legionellatijd beiden om 13:00 laat beginnen, die heb ik nu wat uit elkaar gehaald. Die 1000W kun je instellen op de VWL zelf? (ben ik nog niet ingedoken, wellicht ook via ebus?
Dat instellen van max vermogen lijkt me straks wel handig om als we geen saldering, èn geen serieuze teruglever vergoeding meer hebben om de boiler van ca. maart tot september/oktober vooral op de BUH te laten draaien, scheelt weer compressoruren, en ik ga mijn PV opbrengst niet voor niets weggeven (Enphase gaat dan ook op zero export).
Gaan die lage vermogens als 1000W op de BUH dan via PWM oid?
Eerder heb ik de BUH overigens uitgezet voor SWW, maar dan haalde ik de 60 graden niet (wellicht ook door te korte laadtijd van 2 uur?), maar ik lijkt de BUH nu niet uit te kunnen schakelen? (of ik kan het juiste menu niet terug vinden)
Je kunt de BUH niet uitschakelen bij Legionella-runs, maar wel voor normale SWW runs. Die vind je weer op de thermostaat in het Installateursniveau onder Installatie en heet “Bijverwarming”.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
:strip_exif()/f/image/S1ARMccBg0iIhxGFG8nnl5ir.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/onxKydgNg942xZ9MS8sQGtFj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/azMvVqWm13Lf4qLdRrBwKcT6.jpg?f=fotoalbum_tile)