Als die buffer er al hangt, en je hebt er geen last van, én hij werkt naar behoren… klinkt het als kapitaalvernietiging om hem te vervangen door een kleinere. Of hij moet echt in de weg hangen?
@nonesuch En net als bij mij verkeerd om aangesloten toch?
de documentatie van Komfort geeft aan: onder invoer, boven uit. En het is een forse ruimtevreter bij ons vandaar de vraag.
@nonesuch Maar schema Vaillant niet. Daar ging mijn vraag ook over.
Als je kijkt naar de eisen van Vaillant (als ik me goed herinner 40 liter waterinhoud systeem bij een 55/6, jij iets meer dan volgens mij, ik meen 50) kan je zelfs zonder serie buffer toe. Ik zou ook zonder kunnen al vraag ik me af of ik dan bij defrosts geen ijskoude radiatoren zou krijgen. Nu in ieder geval niet. Blijven gewoon lauw tijdens een defrost.
Edit: Pagina 24. Aanvoer.....bovenin bij serieel ! https://nathan.compano.co...K%2040,100_16-07-2020.pdf Al zetten ze hem volgens mij dan in de aanvoer. Niet in de retour.
Anyway. Bij Vaillant serieel in de retour volgens mij schema aanvoer boven in het vat.
Als je kijkt naar de eisen van Vaillant (als ik me goed herinner 40 liter waterinhoud systeem bij een 55/6, jij iets meer dan volgens mij, ik meen 50) kan je zelfs zonder serie buffer toe. Ik zou ook zonder kunnen al vraag ik me af of ik dan bij defrosts geen ijskoude radiatoren zou krijgen. Nu in ieder geval niet. Blijven gewoon lauw tijdens een defrost.
Edit: Pagina 24. Aanvoer.....bovenin bij serieel ! https://nathan.compano.co...K%2040,100_16-07-2020.pdf Al zetten ze hem volgens mij dan in de aanvoer. Niet in de retour.
Anyway. Bij Vaillant serieel in de retour volgens mij schema aanvoer boven in het vat.
[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 16:17 ]
Geen onzinnige buffers in mijn installatie (combinatie vloerverwarming en radiatoren), en bij een defrost (dit jaar staat de teller op 2) daalt de watertemperatuur tijdelijk tot minimaal zo'n 16.8 graden.
Ik merk er in elk geval weinig van.
Ook hier als Brugman moeten lullen om dat buffervat uit de offerte gesloopt te krijgen.
Ook hier als Brugman moeten lullen om dat buffervat uit de offerte gesloopt te krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door Isdatzo op 24-11-2025 16:20 ]
@Isdatzo Leuk met VV. Met radiatoren stook je hogere aanvoer dus meer defrosts en die koelen harder af en hebben minder watervolume. Van 16,8 naar 38/40 afgelopen weekend ben je wel even bezig hier.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 16:21 ]
Ja, als je uitsluitend met radiatoren verwarmt en je een laag systeemvolume hebt dan begrijp ik dat een serieel buffervat zinvol is.
Hoe kijken jullie hier tegenaan in een situatie met vv beneden en radiatoren boven?Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:22:
Ja, als je uitsluitend met radiatoren verwarmt en je een laag systeemvolume hebt dan begrijp ik dat een serieel buffervat zinvol is.
In mijn situatie heb ik de afgifte waterzijdig zo ingeregeld dat ik lekker veel flow boven heb, met dus een lagere delta t, maar met een hogere gemiddelde temperatuur (goed voor de afgifte). De begane grond blijft prima warm met iets minder water.
Dit heeft tot gevolg dat er dus relatief veel water door het korte circuit van de verdieping gaat. Daarom heb ik in de retour van alleen de verdieping een buffer geplaatst (had ik nog liggen). Die dempt de temperatuurval tijdens een defrost:
/f/image/DNUAgMs1elbdoyyplBcg7woD.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet de tempratuurmeters nog wat beter kalibreren, maar dit heeft als gevolg voor het gehele huis:
/f/image/puSugW1cx7Xrr4r429qmEB2C.png?f=fotoalbum_large)
In ben het eens met de stelling dat het niet noodzakelijk is, maar in mijn geval denk ik wel een goeie "nice to have".
Overigens, mijn wp heeft net zijn eerste weekje werk achter de rug na een herfst een beetje lanterfanten, dus ik kan nog niet putten uit een jarenlange ervaring.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Hier een vergelijkbaar verhaal - niets aan toe te voegen, behalve een klein voorschakelvat.Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:
Geen onzinnige buffers in mijn installatie (combinatie vloerverwarming en radiatoren), en bij een defrost (dit jaar staat de teller op 2) daalt de watertemperatuur tijdelijk tot minimaal zo'n 16.8 graden.
De minimale aanvoertemperatuur die ik zag was iets van 14 °C tijdens de defrostmania afgelopen januari.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Inmiddels heeft mijn 55/6 zijn eerste weekend hard werken achter de rug. Ondanks dat hij als hybride geïnstalleerd is en ik weet dat hij te klein is om ons huis all-electric warm te kunnen houden viel het me niet tegen. Ik heb zoals geadviseerd de ruimtecorrectie op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Daarnaast heb ik het bivalent punt laag gezet zodat hij niet mocht bijstoken en tijdens de afgelopen dagen heeft hij het alleen gedaan zonder probleem. Wel veel defrosts, ta zo rond de 40 graden (buiten rond 0), maar het bleef warm in huis. De stooklijn is nog wel wat hoog met 0,75, maar goed dat wist ik van tevoren, ik mik op een SCOP van 3 a 3,5.
Misschien dat ik de afgifte nog wat verbeter met extra gebooste convectoren i.p.v. radiatoren, maar komende maanden wil ik het systeem vooral laten draaien en hem zeker niet aftappen voor aanpassingen.
Nu overweeg ik om de flow te verhogen, die staat nu nog op standaard 860l/h, ik heb een groot deel van het leidingwerk vervangen waardoor de flow zonder probleem omhoog kan, bijvoorbeeld naar 1200l/h. De dt over de afgifte zou dan ca. 2/3 worden van de huidige dt. Op papier krijg ik dan zo'n 10 procent extra afgifte bij dezelfde ta, of ongeveer dezelfde afgifte bij een 1 graden lagere ta.
Heeft iemand ervaring met het effect op de COP? Wat is hierin leidend, is dat de ta? Of is dat ook de gemiddelde flow temperatuur? Die eerste wordt 1 graad lager bij gelijke afgifte, maar de laatste blijft ongeveer hetzelfde.
Het is allemaal peanuts, maar ik wil alles eruit knijpen wat erin zit:)
Misschien dat ik de afgifte nog wat verbeter met extra gebooste convectoren i.p.v. radiatoren, maar komende maanden wil ik het systeem vooral laten draaien en hem zeker niet aftappen voor aanpassingen.
Nu overweeg ik om de flow te verhogen, die staat nu nog op standaard 860l/h, ik heb een groot deel van het leidingwerk vervangen waardoor de flow zonder probleem omhoog kan, bijvoorbeeld naar 1200l/h. De dt over de afgifte zou dan ca. 2/3 worden van de huidige dt. Op papier krijg ik dan zo'n 10 procent extra afgifte bij dezelfde ta, of ongeveer dezelfde afgifte bij een 1 graden lagere ta.
Heeft iemand ervaring met het effect op de COP? Wat is hierin leidend, is dat de ta? Of is dat ook de gemiddelde flow temperatuur? Die eerste wordt 1 graad lager bij gelijke afgifte, maar de laatste blijft ongeveer hetzelfde.
@shoof. Als je het met 40 graden warm hield van het weekend kan je toch gewoon FE? Ik doe dat ook met een 55/6 met dezelfde aanvoer als jij van het weekend. Mocht hij bij horror -10 (wanneer zie je dat nog?) dan maar even de BUH erbij.
ik verwarm met radiatoren, alleen een bijvertrek van 6m2 heeft vloerverwarming. Ik heb geen buffervat. Blijft prima op temperatuur hier.MotorBeast schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:20:
@Isdatzo Leuk met VV. Met radiatoren stook je hogere aanvoer dus meer defrosts en die koelen harder af en hebben minder watervolume. Van 16,8 naar 38/40 afgelopen weekend ben je wel even bezig hier.
Hmmm... Ik ben afgelopen voorjaar overgestapt van radiatoren naar vloerverwarming (95 m2) en ik merk dat het minimale vermogen van mijn Arotherm 125/6 nu voor verwarming te groot is, zolang de buitentemperatuur boven de 1,5 graad bljft. Met vijf pubers in huis, zit ik eigenlijk wel vast aan een 400 liter boilvervat en een Arotherm 75/6 wordt dan volgens de documentatie te krap.
De regeling vraagt een wenstemperatuur van 27 graden, de warmtepomp levert met minimale modulatie van 43,6% (900 Watt) ongeveer 28 graden (bij twee graden buitentemp). Op een gegeven moment loopt de integraal terug en stopt de compressor. Op zich goed te verklaren, maar ik merk dat mijn huis met deze "beperking" nét wat te warm wordt. De temperatuur blijft wat hangen rond de 21 graden, terwijl ik eigenlijk 20,5 graden wil.
Als ik de modulatieregeling aanpas van "actief" naar "uitgebreid" stopt de warmtepomp bij ~20,7 graden en schakelt bij 20,3 graden weer in. Die afkoelperiode duurt in mijn woning een paar uur, en in die tijd koelt mijn vloer voor mijn gevoel te ver af om nog comfortabel te zijn.
Ik heb geprobeerd om nog wat te spelen met de integraalregeling (inschakelmoment van -60 -> -90). De warmtepomp wacht dan langer met weer inschakelen, maar draait dan ook een wat langere periode door om 0 te bereiken waardoor het netto effect maginaal is.
Heeft iemand nog een tip, of moet ik in deze omstandigheden maar gewoon accepteren dat mijn woning nét iets te warm wordt in dit soort periodes. De runs die gemaakt worden zijn nu ongeveer 45 minuten. Qua levensduur en dergelijke maak ik mij ook niet zo heel druk. Ook niet omdat de 125/6 een scrollcompressor heeft die redelijk goed met start/stops om kan gaan.
De regeling vraagt een wenstemperatuur van 27 graden, de warmtepomp levert met minimale modulatie van 43,6% (900 Watt) ongeveer 28 graden (bij twee graden buitentemp). Op een gegeven moment loopt de integraal terug en stopt de compressor. Op zich goed te verklaren, maar ik merk dat mijn huis met deze "beperking" nét wat te warm wordt. De temperatuur blijft wat hangen rond de 21 graden, terwijl ik eigenlijk 20,5 graden wil.
Als ik de modulatieregeling aanpas van "actief" naar "uitgebreid" stopt de warmtepomp bij ~20,7 graden en schakelt bij 20,3 graden weer in. Die afkoelperiode duurt in mijn woning een paar uur, en in die tijd koelt mijn vloer voor mijn gevoel te ver af om nog comfortabel te zijn.
Ik heb geprobeerd om nog wat te spelen met de integraalregeling (inschakelmoment van -60 -> -90). De warmtepomp wacht dan langer met weer inschakelen, maar draait dan ook een wat langere periode door om 0 te bereiken waardoor het netto effect maginaal is.
Heeft iemand nog een tip, of moet ik in deze omstandigheden maar gewoon accepteren dat mijn woning nét iets te warm wordt in dit soort periodes. De runs die gemaakt worden zijn nu ongeveer 45 minuten. Qua levensduur en dergelijke maak ik mij ook niet zo heel druk. Ook niet omdat de 125/6 een scrollcompressor heeft die redelijk goed met start/stops om kan gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 25-11-2025 08:17 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
@Question Mark werken met een tijdprogramma met nachtverlaging zou je kunnen doen. Misschien niet helemaal wat je voor ogen hebt met je vraag maar het is vermoedelijk wel effectief in dit scenario.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
De COP actueel bereken ik zo:shoof schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:30:
Inmiddels heeft mijn 55/6 zijn eerste weekend hard werken achter de rug. Ondanks dat hij als hybride geïnstalleerd is en ik weet dat hij te klein is om ons huis all-electric warm te kunnen houden viel het me niet tegen. Ik heb zoals geadviseerd de ruimtecorrectie op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Daarnaast heb ik het bivalent punt laag gezet zodat hij niet mocht bijstoken en tijdens de afgelopen dagen heeft hij het alleen gedaan zonder probleem. Wel veel defrosts, ta zo rond de 40 graden (buiten rond 0), maar het bleef warm in huis. De stooklijn is nog wel wat hoog met 0,75, maar goed dat wist ik van tevoren, ik mik op een SCOP van 3 a 3,5.
(supply_temp - return_temp) * 0.001163 * flow / elec_power
flow in L/h en elec_power in kW
De warmtepomp meet flow en temperaturen best nauwkeurig. Voor de elec_power gebruik ik een MID goedgekeurde meter. Daar heb ik dus geen Kamstrup voor nodig ;-)
Als de flow omhoog gaat, stijgt de COP. Maar het laat de delta_t dalen en daarmee de COP. Die delta_t (supply-return) wordt voornamelijk bepaald door de afgifte van het verwarmingssysteem en dat is weer afhankelijk van het warmteverlies van de woning.
Ik heb afgelopen jaar de pomp van de vloerverwarmingsverdeler verwijderd en de aanvoer en afvoerleiding van 15 naar 22mm veranderd. De flow van het hele systeem is van 1400 naar 1600 L/h gegaan maar door de vloer moet deze relatief meer zijn toegenomen omdat het nu een open verdeler is. Ik meet een toename in de COP maar niet meer dan een procent of 10.
[ Voor 11% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2025 09:34 ]
Thx, klinkt als een goede tip. Zal het vandaag eens gaan instellen.Speedfight schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:50:
@Question Mark werken met een tijdprogramma met nachtverlaging zou je kunnen doen. Misschien niet helemaal wat je voor ogen hebt met je vraag maar het is vermoedelijk wel effectief in dit scenario.
Met wat geluk koelt de kamer dan in de nacht wat af, waardoor ik gemiddeld gedurende de dag een beetje op de wenstemperatuur uitkom. En qua comfort is het niet erg dat de kamertemperatuur gedurende de dag een beetje stijgt.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Exact! Zelf doe ik dit ook als de gemiddelde etmaaltemperatuur boven de 6 graden is, dan kan ik het minimale vermogen namelijk niet meer kwijt.Question Mark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:48:
[...]
Thx, klinkt als een goede tip. Zal het vandaag eens gaan instellen.![]()
Met wat geluk koelt de kamer dan in de nacht wat af, waardoor ik gemiddeld gedurende de dag een beetje op de wenstemperatuur uitkom. En qua comfort is het niet erg dat de kamertemperatuur gedurende de dag een beetje stijgt.
Ik schakel dan over van actief naar uitgebreid met als tijdprogramma:
Standaard 20c en tussen 09:00 en 19:00 naar 21c
Extra voordeel is dat je dan ook wat meer van de zonne-energie gebruik kan maken omdat hij dan 's nachts niet aanstaat.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Let dan even op dat je de binnencompensatie in zo'n tijdschema niet via de thermostaat van Vaillant kunt aanpassen. Daar zul je iets van Home Assistent voor nodig hebben. Via de thermostaat kan die omschakeling alleen handmatig (of ik moet iets hebben gemist).
Sinds vorige week krijg ik op mijn Vaillant VWL 85/3 de F.532 Afgiftesyst. circuit: Doorstroming te laag foutcode.
Als ik via de sensor/actortest de pomp op 100% laat draaien zie ik een afgiftesysteem circulatie tot 1226 l/h.
Eenmalig heb ik daar een circulatie van 8055 l/h gezien, wat volgens de handleiding betekent dat de pomp droog loopt. (geen water in het CV-circuit; CV-circuit verliest water).
Nu heb ik al 2 dagen op rij al mijn convectoren en vloerverwarming ontlucht maar de code blijft terugkomen. En de druk op het systeem blijft stabiel net onder de 2 bar, geen idee dus waar er water verlies zou zijn.
Ik had gezien dat er een testprogramma, ontluchten afgifte systeem, bestaat. Nu heb ik geen idee wat die juist doet en/of wat ik fysiek aan de installatie moet doen vooraleer ik dit testprogramma start?
Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Alle tips welkom!
Als ik via de sensor/actortest de pomp op 100% laat draaien zie ik een afgiftesysteem circulatie tot 1226 l/h.
Eenmalig heb ik daar een circulatie van 8055 l/h gezien, wat volgens de handleiding betekent dat de pomp droog loopt. (geen water in het CV-circuit; CV-circuit verliest water).
Nu heb ik al 2 dagen op rij al mijn convectoren en vloerverwarming ontlucht maar de code blijft terugkomen. En de druk op het systeem blijft stabiel net onder de 2 bar, geen idee dus waar er water verlies zou zijn.
Ik had gezien dat er een testprogramma, ontluchten afgifte systeem, bestaat. Nu heb ik geen idee wat die juist doet en/of wat ik fysiek aan de installatie moet doen vooraleer ik dit testprogramma start?
Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Alle tips welkom!
heb je een idee hoeveel besparing de overstap bij jullie geeft in verbruik? Ik ben aan het overwegen of wij ook de overstap willen maken naar vloerverwarming.Question Mark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:15:
Hmmm... Ik ben afgelopen voorjaar overgestapt van radiatoren naar vloerverwarming (95 m2) en ik merk dat het minimale vermogen van mijn Arotherm 125/6 nu voor verwarming te groot is, zolang de buitentemperatuur boven de 1,5 graad bljft.
Vanaf 1.08 een volgens mij duidelijke instructie hoe de CV Max Delta P in te stellen. YouTube: ALL ELECTRIC Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2
Staat bij mij op 200mBar na eigen onderzoek maar dat blijkt dus voor mij ook de juiste instellingen te zijn.
Staat bij mij op 200mBar na eigen onderzoek maar dat blijkt dus voor mij ook de juiste instellingen te zijn.
Die heb ik eens helemaal uiteengezet vanaf datum installatie tot nu. Zie hieronder:Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:19:
@ervh als je twee jaar data hebt, zou ik meer hechten aan een trendbreuk in kWh/graaddag dan aan een cijfertje in de Vaillant app
2023
Installatiedatum 03-07-2023. Graaddagen gewogen vanaf installatiedatum in 2023 -> 1393,33
Voor het gemak, reken ik in 2023 even met de helft aan gasverbruik aangezien installatie nagenoeg midden in het jaar.
Dus 850m3 *9,5 kWh = 8075 / graaddagen 1393,33 = 5,795
Verbruik verwarming: 864 kWh
COP
2024
Graaddagen gewogen in 2024 -> 3356,71
Verbruik 2024 -> 2179 kWh
2025
Graaddagen gewogen in 2025 YtD -> 2889,58
Verbruik 2025 -> 1997 kWh
Hoe bereken ik nu die COP van die laatste 2?
![]() | ![]() | ![]() |
Verder is me nog niet helemaal duidelijk wat de "offset buffer van 10K" doet. Ik zie verder geen instellingen die refereren naar het buffervat behalve deze "offset buffer". Heeft dit überhaupt iets met het buffervat te maken?
Ik denk er aan toch verder te gaan kijken of de VVW verdelers nog efficiënter kunnen worden afgesteld. De aanvoer en retour is nu ongeveer gelijk en soms de retour hoger, dat lijkt me niet oké. Verder heb ik nog een vuilfilter in de aanvoer zitten, moet en zo ja hoe vaak moet zoiets geleegd/schoongemaakt worden?
Ik begin me echt af te vragen hoe de app berekent wat de "opgewerkte warmte" is. Wat ik wel zie, aannemende dat dit niet de thuis accu is; is korte pieken in verbruik 's nachts. Ik zie geen lange periodes van tussen de 1000-1500 watt in verbruik. Denk dat ik toch maar een meter er tussen ga zetten om hier meer grip op te krijgen.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
je kunt bij warm water een weekplanner instellen. Als je deze instelt op iedere dag waarin de boiler mag opwarmen zal hij dat alleen binnen die uren doen. moet je de gebruiksmodus wel op 'tijdgestuurd' zetten.ervh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:40:
[...]
Die heb ik eens helemaal uiteengezet vanaf datum installatie tot nu. Zie hieronder:
2023
Installatiedatum 03-07-2023. Graaddagen gewogen vanaf installatiedatum in 2023 -> 1393,33
Voor het gemak, reken ik in 2023 even met de helft aan gasverbruik aangezien installatie nagenoeg midden in het jaar.
Dus 850m3 *9,5 kWh = 8075 / graaddagen 1393,33 = 5,795
Verbruik verwarming: 864 kWh
COP
2024
Graaddagen gewogen in 2024 -> 3356,71
Verbruik 2024 -> 2179 kWh
2025
Graaddagen gewogen in 2025 YtD -> 2889,58
Verbruik 2025 -> 1997 kWh
Hoe bereken ik nu die COP van die laatste 2?Wat ik me verder af vroeg; ik meen iemand een paar pagina's terug te hebben zien posten dat zijn WP het SWW/boilervat rond 14.00 overdag opwarmt. Die van mij doet dit nagenoeg steevast midden in de nacht, niet bijster efficiënt lijkt me. Hoe is dat in te stellen? De meeste dagen hebben we hier toch maar 1 SWW run per dag, dus dat zou prima kunnen denk ik.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verder is me nog niet helemaal duidelijk wat de "offset buffer van 10K" doet. Ik zie verder geen instellingen die refereren naar het buffervat behalve deze "offset buffer". Heeft dit überhaupt iets met het buffervat te maken?
Ik denk er aan toch verder te gaan kijken of de VVW verdelers nog efficiënter kunnen worden afgesteld. De aanvoer en retour is nu ongeveer gelijk en soms de retour hoger, dat lijkt me niet oké. Verder heb ik nog een vuilfilter in de aanvoer zitten, moet en zo ja hoe vaak moet zoiets geleegd/schoongemaakt worden?
Ik begin me echt af te vragen hoe de app berekent wat de "opgewerkte warmte" is. Wat ik wel zie, aannemende dat dit niet de thuis accu is; is korte pieken in verbruik 's nachts. Ik zie geen lange periodes van tussen de 1000-1500 watt in verbruik. Denk dat ik toch maar een meter er tussen ga zetten om hier meer grip op te krijgen.
Interessant. De 55/6 geeft keurig het goede energieverbruik, hetzelfde als mijn homewizard din-rail meter. Ik heb het idee dat hij qua opgewekte warmte wat optimistisch is. Hoe haal je de ta en tr uit de Arotherm? Doe je dat met ebusd? Ik gebruik nu de myvaillant integratie. Daar kan ik deze waarden niet uit halen. Volgens mij geeft hij als flow temp alleen het gemiddelde van ta en tr, of de waarde van de sysflow, in ieder geval niet ta en tr.aj_vdw schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:19:
[...]
De COP actueel bereken ik zo:
(supply_temp - return_temp) * 0.001163 * flow / elec_power
flow in L/h en elec_power in kW
De warmtepomp meet flow en temperaturen best nauwkeurig. Voor de elec_power gebruik ik een MID goedgekeurde meter. Daar heb ik dus geen Kamstrup voor nodig ;-)
Als de flow omhoog gaat, stijgt de COP. Maar het laat de delta_t dalen en daarmee de COP. Die delta_t (supply-return) wordt voornamelijk bepaald door de afgifte van het verwarmingssysteem en dat is weer afhankelijk van het warmteverlies van de woning.
Ik heb afgelopen jaar de pomp van de vloerverwarmingsverdeler verwijderd en de aanvoer en afvoerleiding van 15 naar 22mm veranderd. De flow van het hele systeem is van 1400 naar 1600 L/h gegaan maar door de vloer moet deze relatief meer zijn toegenomen omdat het nu een open verdeler is. Ik meet een toename in de COP maar niet meer dan een procent of 10.
[ Voor 4% gewijzigd door shoof op 25-11-2025 11:45 ]
weet je ook wat de standaard waarde is?MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:38:
Vanaf 1.08 een volgens mij duidelijke instructie hoe de CV Max Delta P in te stellen. YouTube: ALL ELECTRIC Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@shoof Hier is de opgewekte warmte dus pessimistisch. Heb erover gemaild met Vaillant en krijg dit als antwoord:
Zoals wij in de myVaillant app aangeven zijn de waardes die wij in het Energie informatie scherm tonen berekende waardes en geen werkelijke waardes. De waardes worden berekend aan de hand van diverse instellingen en sensoren in de warmtepompinstallatie. Helaas kunnen de berekende waardes hierdoor soms iets afwijken van de werkelijke waardes.
Oftewel, eigenlijk kan iedereen die Cop cijfers met een korrel zout nemen in de app. Alleen diegene die meten met een externe kWh meter en warmtemeter hebben zekerheid.
Zoals wij in de myVaillant app aangeven zijn de waardes die wij in het Energie informatie scherm tonen berekende waardes en geen werkelijke waardes. De waardes worden berekend aan de hand van diverse instellingen en sensoren in de warmtepompinstallatie. Helaas kunnen de berekende waardes hierdoor soms iets afwijken van de werkelijke waardes.
Oftewel, eigenlijk kan iedereen die Cop cijfers met een korrel zout nemen in de app. Alleen diegene die meten met een externe kWh meter en warmtemeter hebben zekerheid.
Dus even of ik de formule goed begrijp:MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:38:
Mijn afstand van buitenunit tot buffervat is ongeveer 9 meter. *2 = 18 * 200 Pascal = 3600 + 35% = 4860/100 = 48,6 millibar. Dat lijkt vrij laag, niet? Ik ga eens kijken waar die van mij op staat.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Dat wordt dus 200. Niet zo gek als jij ook nog een parallel buffer hebt met een aparte pomp. Dan hoeft de pomp van je WP bijna geen druk op te bouwen.ervh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:09:
[...]
Dus even of ik de formule goed begrijp:
Mijn afstand van buitenunit tot buffervat is ongeveer 9 meter. *2 = 18 * 200 Pascal = 3600 + 35% = 4860/100 = 48,6 millibar. Dat lijkt vrij laag, niet? Ik ga eens kijken waar die van mij op staat.
NB: in de zomer zet ik de boiler op 15.00 uur (zomertijd +1) want dan is het het warmst. En schakel hem dan op Eco. Hij staat hier nu op Normaal zodat met ongeveer 1 uur vat op 50 graden is. Met VV speelt dat minder maar anders koelt het hier met radiatoren bij echte koude toch wel 1 graad af.
[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 12:25 ]
@MotorBeast Gebruik je de systeemvoeler of de buitenunitvoeler?
Bij verkeerde montage van systeemvoeler kun je afwijkende waardes krijgen van de Ta.
Hier de systeemvoeler afgekoppeld waardoor de buitenunit aanvoertemperatuur wordt geregistreerd, deze kloppen beter.
Tussen warmtepomp buitenunit en vloerverwarmingsverdeler zit 2 graden verschil heb ik gezien ondanks goede buisisolatie.
Bij verkeerde montage van systeemvoeler kun je afwijkende waardes krijgen van de Ta.
Hier de systeemvoeler afgekoppeld waardoor de buitenunit aanvoertemperatuur wordt geregistreerd, deze kloppen beter.
Tussen warmtepomp buitenunit en vloerverwarmingsverdeler zit 2 graden verschil heb ik gezien ondanks goede buisisolatie.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2025 12:33 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja met een ebus adapter (zonder ebusd) die via MQTT metingen en instellingen uitwisselt. Home Assistant connecteert met MQTT om deze instellingen / metingen te verwerken.shoof schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:44:
[...]
Interessant. De 55/6 geeft keurig het goede energieverbruik, hetzelfde als mijn homewizard din-rail meter. Ik heb het idee dat hij qua opgewekte warmte wat optimistisch is. Hoe haal je de ta en tr uit de Arotherm? Doe je dat met ebusd? Ik gebruik nu de myvaillant integratie. Daar kan ik deze waarden niet uit halen. Volgens mij geeft hij als flow temp alleen het gemiddelde van ta en tr, of de waarde van de sysflow, in ieder geval niet ta en tr.
[ Voor 0% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2025 12:32 . Reden: schrijffout ]
@mr_evil08 Zou het niet weten. Ik heb een MEH 97/6. Volgens mij komen daar de waardes uit.
Ben wel benieuwd hoe je die berekening goed toepast bij vloerverwarming. Want heb drie verdelers, iedere verdieping eentje met in totaal 30 groepen. Maar de afstand naar de verste verdeler (zolder) is iets van 7 meter.
Dus dan zou mbar vrij laag uitkomen, echter water moet wel door al die 30 groepen heen.
Dus dan zou mbar vrij laag uitkomen, echter water moet wel door al die 30 groepen heen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@Kees_frl Gewoon proberen. Ik zag duidelijk dat mijn pomp veel beter ging moduleren (staat op auto) en de delta T beter werd. Zit nu met 7 graden op 2 en loopt op tot 5 bij onder 0. Bijkomend voordeel was hier verder dat ik op 1 plek ruis in leiding had en die is nu weg.
Draai nu eigenlijk voor het eerst op Actief en wat mooi is om te zien is dat hij zodra 0,2 boven setpoint komt mooi de aanvoer gaat terug laten lopen met bijbehorend lager verbruik. Vorige winter deed ik de stooklijn zo instellen dat hij net setpoint niet haalde op Uitgebreid. Dan is wellicht Uitgebreid toch net iets zuiniger.
Draai nu eigenlijk voor het eerst op Actief en wat mooi is om te zien is dat hij zodra 0,2 boven setpoint komt mooi de aanvoer gaat terug laten lopen met bijbehorend lager verbruik. Vorige winter deed ik de stooklijn zo instellen dat hij net setpoint niet haalde op Uitgebreid. Dan is wellicht Uitgebreid toch net iets zuiniger.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 12:51 ]
Dat is mij nooit gelukt, uiteindelijk moeten zoeken totdat ik een installateur gevonden had die dat ook onzin vond. Dan weet je dat je goed zit.Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:
Wat ik bij de video niet begrijp: Het getoonde schema is van een parallel buffervat dus de pomp van de buitenunit ziet alleen het primaire circuit qua weerstand = bijna nihil (hopelijk). En toch praat de commentator over het verwarmingslichaam met de grootste afstand? Volgens mij heeft alleen de pomp in de pompgroep hier "last" van.
De vuistregel zou ik niet toepassen en een "leidingberekening" doorvoeren (diameters, bochten, knietjes, afsluiters etc.)
P.S.: Bij mijn "hydraulic station" zit de druksensor quasi direct achter de circulatiepomp aan de perskant.
De "weerstand" van het liggende leidingwerk is hiermee grof te meten en misschien zie je ook het effect van (onbedoeld) gesloten ventielen van groot verbruikers.
Voor een test is de flow natuurlijk op een vaste waarde te zetten, dus geen "auto" stand.
De vuistregel zou ik niet toepassen en een "leidingberekening" doorvoeren (diameters, bochten, knietjes, afsluiters etc.)
P.S.: Bij mijn "hydraulic station" zit de druksensor quasi direct achter de circulatiepomp aan de perskant.
De "weerstand" van het liggende leidingwerk is hiermee grof te meten en misschien zie je ook het effect van (onbedoeld) gesloten ventielen van groot verbruikers.
Voor een test is de flow natuurlijk op een vaste waarde te zetten, dus geen "auto" stand.
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 13:28 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Er is ook een video serieel YouTube: HYBRIDE SERIE BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Weliswaar hybride.
900 lijkt me in ieder geval fors.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 13:23 ]
Volgens mij deden ze bij de video over de inbedrijfname parallel buffervat cut&paste van de audio uit de video serieel buffervat. Als je er naar luistert hoor je dit ook bij "vuistregel" die afgeknipt werd.MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:22:
@dunklefaser Er is ook een video serieel YouTube: HYBRIDE SERIE BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Weliswaar hybride.
Minimaal slordige redactionele bewerking naar mijn mening.
0,9 bar is waarschijnlijk ook het instelbare maximum - als je leidingsysteem zoveel weerstand heeft heb je
a) waarschijnlijk te dunne en te lange leidingen
b) een te hoge flow
of een combinatie van a) en b) - meest waarschijnlijk (en dat hoor je dan)
Ik weet niet of bij alle units de druksensor aan de perszijde van de pomp zit.
Zet de flow (bijvoorbeeld in het testmenu) maar op 1500 l/h (of 2000 l/h als dat kan)
en kijk wat de druksensor "meet" t.o.v. stilstaande pomp.
Waarschijnlijk eerst de 200 mbar verhogen?
[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 14:14 ]
Niet in harde euro's of Kwh's. Maar in de oude situatie gebruikte ik een aanvoertemperatuur die rond de 33 graden lag (T33 radiatoren, in combinatie met een goed geisoleerd huis). Nu is de werkelijke aanvoertemperatuur ongeveer 27 a 28 graden. Vanwege de veel hogere afgifte capaciteit is de aanvoertemperatuur dan ongeveer 5 graden lager. En elke graad lager levert een paar procent winst op.Rijo038 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:23:
[...]
heb je een idee hoeveel besparing de overstap bij jullie geeft in verbruik? Ik ben aan het overwegen of wij ook de overstap willen maken naar vloerverwarming.
Bij een aanvoer van 25,0 °C t.o.v. 30,0°C en een buitentemperatuur van 0°C (≈ verdampertemp.)
is de COP in theorie 18% hoger.
M.a.w. voor dezelfde hoeveelheid warmte ca. 15% minder stroom, als ik me niet vergis.
Of je dat als echte winst kan boeken hangt van het energiecontract (en het maandtermijn)
en nog wat meer af.
YMMV
is de COP in theorie 18% hoger.
M.a.w. voor dezelfde hoeveelheid warmte ca. 15% minder stroom, als ik me niet vergis.
Of je dat als echte winst kan boeken hangt van het energiecontract (en het maandtermijn)
en nog wat meer af.
YMMV
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 16:11 ]
Met andere woorden, ga voor het geld niet over op vloerverwarming als je een werkend systeem hebt met radiatoren en een stooklijn op 0,5
@Rijo038 Denk dat comfort toch een stuk hoger is met VV ook. En vergeet ook niet het optische. Het is dat ik niet van mijn massief eiken vloer af wil maar als ik goedkoop laminaat had liggen of tapijt wist ik het wel. Een nieuwe keuken kost ook een bak geld maar levert ook geen winst op. Wel genot.
Zeker waar. Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd eerlijk gezegd. Huidige houten vloer is een extra reden om het te laten. En genot is ook winstMotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:08:
@Rijo038 Denk dat comfort toch een stuk hoger is met VV ook. En vergeet ook niet het optische. Het is dat ik niet van mijn massief eiken vloer af wil maar als ik goedkoop laminaat had liggen of tapijt wist ik het wel. Een nieuwe keuken kost ook een bak geld maar levert ook geen winst op. Wel genot.
ComfortRijo038 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:50:
Met andere woorden, ga voor het geld niet over op vloerverwarming als je een werkend systeem hebt met radiatoren en een stooklijn op 0,5
Hier ligt in de hal+keuken 20m2 tegels met vloerverwarming en de woonkamer (open verbinding onderling) heeft 2x jaga. Die warme voetjes zijn wel lekker. Maar ik ga er de huidige vloer niet voor slopen nee
Ooit zal het achterraam+achterdeur nog wel door een schuifpui vervangen worden, want het is gewoon oud dubbelglas. Dan moet de vloer ook aangepast worden, en dan frees ik wel vvw in.
Dan win ik ook nog best wat ruimte. Namelijk 20 30cm muur en 10cm jaga aan de kant van de schuifpui. En 20cm aan jaga aan de andere kant.
Overigens had ik tot voor kort ventilatoren in beide jaga's. Maar ik liep er tegenaan dat de woonkamer prima op temperatuur kwam, maar de rest van het huis niet.
Dus de stooklijn naar 0.55 gezet ipv 0.45, en nu warmen de andere kamers een stuk beter op. Ja, iets hogere aanvoer, maar de kamers boven zijn nu wel een stuk aangenamer. Niet zo warm als beneden, maar dat hoeft ook niet. Dat komt misschien nog wel als ik ook daar al het oude dubbel glas door hr++ heb vervangen.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 25-11-2025 18:03 ]
Vele wegen leiden naar Rome - c.q. een energiezuinigere verwarming met een wp.
Het comfort is meestal heel persoonlijk en niet goed te meten (en soms niet te betalen).
Maar wat dat met Vaillant arotherms te maken heeft zie ik niet.
Het comfort is meestal heel persoonlijk en niet goed te meten (en soms niet te betalen).
Maar wat dat met Vaillant arotherms te maken heeft zie ik niet.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 18:18 ]
Hier ook, huis uit 1992 (twee onder een kap) met de originele radiatoren aanvoer temp op 36 graden bij 0 graden en 20,5 graden beneden en 18 boven, maar volgens de installateur zou het niet warm kunnen worden 😂snameroc schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:28:
[...]
Hier inmiddels al 3 jaar. Nu aan de 4e winter begonnen met gewoon radiatoren en 39 graden aanvoer bij 0 graden buiten. Dus ja het kan vrijstaand huis uit 96 met gewoon radiatoren.
MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1
Heel herkenbaar dit!krijger_chris schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:14:
[...]
Hier ook, huis uit 1992 (twee onder een kap) met de originele radiatoren aanvoer temp op 36 graden bij 0 graden en 20,5 graden beneden en 18 boven, maar volgens de installateur zou het niet warm kunnen worden 😂
Mijn oom werkt bij een grote installateur en gaf aan onmogelijk om ons huis warm te krijgen met de huidige afgifte.
2 onder 1 kap van 1955 met een nageissoleerd dak en vloer. Spouw is 5cm steenwol.
Heb nu beneden nog 2 (grote) T20 en een kleine T22 radiator. Dit moet nog een upgrade krijgen naar T33. Dit stel ik al 2 jaar uit omdat het prima op temperatuur blijft. Boven moet ik de radiatoren knijpen om het niet te warm te krijgen.
Hier ook 36 graden aanvoer bij 0 graden en de Max was 42 graden bij -5.6 graden. Ruimtetemperatuur 21 graden.
COP voor verwarmen is 3.9 sinds installatie in maart 2022.
Heb nog een betonvloer met vloerverwarming overwogen, maar dat wordt me te kostbaar gezien we houten vloeren hebben. De COP van 3.9 levert al genoeg besparing op ten opzichte van gas.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
/f/image/KDu3Fy4gFQDXFxTROuOc5G87.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/iCm61TMq7s10BxY1OAp2PDiT.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/8xFLU5uP3lXTrB9sgiDz4WX8.png?f=fotoalbum_tile)