Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:17:
[...]

Leidingtemperatuur. Je had hem toch uitstaan met houtkachel? Een Mono beschermt zichzelf tegen bevriezen en zal dus periodiek aanslaan.

Ik gebruik houtkachel niet eens meer want met alleen in de avond stoken koelt het water zoveel af met dit weer dat het een sloot aan stroom kost als je het hele systeem weer op niveau wil krijgen. Ik stookte dan ook alleen maar in de avond. En fijnstof is ook wel een dingetje geworden.
Die zit de hele dag stabiel op 15 graden. (want die doet niks) Nu doet hij 3 zo'n verbruikspiekje en dan tot morgenochtend 08:30 weer niks. (gister was de eerste keer ooit, vandaag weer)

Water-Escape

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
@Gramser In fluistermodus wordt niet alleen de compressor maar ook de fan geknepen. Dit zorgt in theorie voor een iets lagere verdampertemperatuur en dus iets eerder en iets meer defrosts.
In de praktijk is het verschil te verwaarlozen.
De (iets) vaker optredende defrosts kan ik voor mijn aroTherm 65/7.2 buitenunit bevestigen.
De ventilator wordt in fluisterbedrijf op 50% beperkt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:25
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:44:
[...]

Als je stroom wil besparen en die 0,5 graad voor lief neemt kan je toch gewoon de thermostaat een 0,5 verlagen? Zal hij ook minder aanvoer vragen en wellicht weer iets minder defrosts. Of je er nu zoveel mee wint? Wellicht krijg je met fluistermodus er wel meer zelfs omdat hij op actief en uitgebreid stooklijn gaat compenseren naar boven toe als zijn setpoint te ver gaat afwijken en je knijpt vermogen op fluistermodus en geeft zelf aan dat je binnentemperatuur zakt. Zit hier nu op 9 defrosts vanaf 00.00 uur met 38/40 graden aanvoer bij -1 a 0 buiten en 97% LV. Ik vind het wel meevallen. Verbruik kijk ik maar niet naar met dit soort weer. Maandag weer 7 graden plus buiten.
Tuurlijk kan dat! Ik wilde gewoon weten hoe die fluistermodus in de praktijk uitpakt :+

Maar het kan blijkbaar weinig kwaad, en ik verlies er weinig warmte mee, en defrosts lijken niet vaker te zijn opgetreden. Verbruik maakt me weinig uit, nog steeds dagelijkse COP van 4 -4,5. Wel prima zo.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:25
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:14:
[...]

Sowieso is fluistermodus een beetje vreemd om te gebruiken. We zoeken allemaal naar het optimum om te dimensioneren bij aankoop, juist bij vorst en dan vermogen gaan knijpen juist als we het echt nodig hebben om een paar euro te besparen. Gewoon stoken dat ding en dan kost het maar wat. Het is altijd minder dan wat gas kost en we hebben comfort met een minimale belasting van het klimaat.
Nou… dat bepalen we natuurlijk gewoon zelf, maar in de basis ben ik het met je eens;) Fluistermodus is in principe bedoeld, denk ik toch, als een manier om je unit stiller te laten draaien. Hij gaat natuurlijk ook weer compenseren zodra hij weer in normale modus gaat, dus veel zal ik er ook niet mee winnen. Maar testen en kijken wat het doet is natuurlijk leuk!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:
[...]

wat is te veel afkoelen in deze?
Exact op welk moment weet ik niet, tijd geleden was bij matig vorst CV water warmd dan op tot ongeveer 25 graden en gaat weer uit.
Je moet het wel bont maken, met dit weer lichte vorst gebeurt dat niet behalve dat de circulatiepomp gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji3X6C74CFSTS-c_ODxxUNn4UgI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A57YYAg4zJHyrGMlJgbumtxO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cRgy12KYyvmAaZdNpOUBza12WE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pc0MDDRPlpJM21ZYzZhjerfD.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2025 12:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic