Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb ook een 85/3, mijn cop van februari was 3,8 ofzo... Je scoort wel erg laag.

Een eigen kWh meter is sowieso aan te bevelen, hij wijkt bij mij wel wat af tov wat de WP zelf meet.

Verder, je zoneregeling, is dat master/master? Kan je WP zijn vermogen wel kwijt? Hoe ziet de rest van je installatie eruit (buffervat?) Wat voor thermostaat heb je? Pendelen is lastig vast te stellen als je zelf niet meet. Regelen op stand actief met een lagere stooklijn zou een optie kunnen zijn, maar je zal zelf moeten meten om te kijken wat het doet.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Tot nu toe heb je 1116 kWh verbruikt. Stel dat je over het hele jaar op 1500 kWh uit komt voor verwarmen. Dat komt ongeveer overeen met 750 m3 gas. Dat is niet per se schrikbarend veel. Als je een groter huis hebt, bijvoorbeeld > 150 m2, is het denk ik heel normaal zelfs.

Even ter geruststelling :) Want de gerapporteerde COP lijkt wel laag, zoals je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohu87
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-06 10:07
Dag Iedereen,

We hebben sinds enkele weken problemen met onze warmtepomp installatie.

Eerst is de warm water circulatie in de vloerverwarming gestopt, warm water uit de kraan was er nog wel. Vallaint technieker is langsgekomen, heeft allerhande dingen opnieuw ingesteld, is vertrokken met de boodschap dat het opgelost was maar de situatie was uiteindelijk niet opgelost (geen verwarming, wel warm water). De technieker belt ons en uiteindelijk denkt hij dat er een klep moeten vervangen worden op de binnenunit, hij geeft het door aan de afsprakencentrale zodat hij opnieuw kan langskomen.

Twee weken na zijn bezoek hebben we ook het warm water verloren, nieuwe foutcode op de binnenunit was f.537. Er komt een nieuwe vaillant technieker langs (andere dan de eerste), zit weer aan de instellingen dingen te veranderen, hij vertrekt en zegt dat het opgelost is, hij heeft geen onderdelen vervangen.
Effectief, we hebben later op de dag terug warm water maar nog steeds geen vloerverwarming. De technieker had ons ook gezegd als de foutcode terugkomt om te resetten en de zekering even uit -en aanschakelen. Hij vertelde ons ook dat als de foutcode blijft terkomen er een drukschakelaar in de warmtepomt zelf vervangen moeten worden.

Ter info, thermostaat gaat niet hoger dan 19.5 terwijl hij ingesteld staat op 22. Ik heb doorheen deze hele situatie verschillende instellingen proberen aan te passen om het warmer te krijgen (bvb stooklijn verhoogd) maar niets helpt.

Ik ben zelf een leek op dit vlak maar mijn gevoel zegt me dat er iets fout is met de circulatie pomp? Het systeem wekt wel warm water op maar krijgt het niet in de vloer gepompt? Ik moet ook vermelden dat ik vind dat de 2 vaillant techniekers ook maar aan het gissen waren waar het probleem zit.

Zijn er hier mensen met een gelijkaardige situatie die ons kunnen vertellen hoe zij dit opgelost kregen? Of zijn er mensen die weten waar het misloopt?

Installatie:
  • Vaillant Arotherm VWL 115/2 230V warmtepomp
  • Vaillant compacte buffer VWZ MPS 40
  • Vaillant boiler geoSTOR VIH RW300 (285L)
  • Vaillant hydraulische module VWZ MEH 61
  • Vaillant MultiMATIC VRC700
Allemaal geplaatst in 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:29
Zwartoog schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:16:
[...]

De AI is een en al relais. Van driewegklep tot verwarmingselement(en). Wat staat er ook alweer op aansluitingen 3 en 4?
volgens de manual:
uitgang 3 relais multifunctioneel
uitgang 4 relais multifunctioneel

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:01
Ik begrijp dat ik inderdaad wat nuttige gegevens mis, maar voorlopig probeer ik te roeien met de riemen die ik heb. Toch bedankt voor jullie feedback.
bensss schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Hmm, hier wordt altijd (zoals je in de topicstart kan lezen) een kWh meter geadviseerd om de vinger op de zere plek te kunnen leggen bij dit soort efficientie discussies. We weten nu echt niet waar we naar kijken.

Maar, als ik een gokje zou mogen doen dan lijkt het totale energieverbruik voor verwarmen relatief laag tov het vermogen van de machine. De nieuwbouwwoning is zo goed geisoleerd dat de warmtepomp simpelweg te groot is en als een dolle korte sprintjes trekt (pendelen). Dit is slecht voor de efficientie.

Stooklijn omlaag is een goede, mogelijk dat binnentemperatuur compensatie op actief ook nog kan helpen met een (nog) lagere stooklijn. En ik zou ook geen nachtverlaging toepassen.
Een aparte kWh meter voor de warmtepomp heb ik inderdaad, jammer genoeg, niet. Ik kan wel alle gegevens uit de digitale meter of hybride omvormer lezen en aangezien onze warmtepomp de grootste verbruiker is in huis, kan je uit die grafiekjes toch al een en ander afleiden, denk ik. Dit is een voorbeeld van 17 januari (gerapporteerde efficiëntie 1.7, buitentemperatuur +/- 4 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoHaXPB8-Kv0lUHh337ZuZZzDwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gT8FIiGFE2DscLy7ZiogBrF.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet te pendelen.

Nachtverlaging pas ik niet toe. Wat ik wel doe is een verlaging tussen 13u en 16u: dan werkt meestal een wasmachine, vaatwasmachine en doet de warmtepomp ook SWW tussen 14u-15u. Liever wasmachine en vaatwas niet tegelijk met warmtepomp omwille van capaciteitstarief.

Actief kan ik overwegen, volgens de meeste adviezen hier misschien in de koudste periode van het jaar? Ik vraag me dan af of dit netto ook zuiniger zou zijn? Als de warmtepomp constant +/- 800W draait, is dit ongeveer 20 kWh per dag, wat vrijwel overeenkomt met het dagelijkse verbruik dat ik nu heb.
strandbal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:59:
Ik heb ook een 85/3, mijn cop van februari was 3,8 ofzo... Je scoort wel erg laag.

Een eigen kWh meter is sowieso aan te bevelen, hij wijkt bij mij wel wat af tov wat de WP zelf meet.

Verder, je zoneregeling, is dat master/master? Kan je WP zijn vermogen wel kwijt? Hoe ziet de rest van je installatie eruit (buffervat?) Wat voor thermostaat heb je? Pendelen is lastig vast te stellen als je zelf niet meet. Regelen op stand actief met een lagere stooklijn zou een optie kunnen zijn, maar je zal zelf moeten meten om te kijken wat het doet.
De zoneregeling is afhankelijk van de thermostaat in de living. Als er beneden warmtevraag is, zal de zone ook werken als er daar warmtevraag is, maar als de thermostaat beneden niet aanstaat, gebeurt er boven ook niets. Ik vind het niet optimaal zo (ook niet naar koeling in de zomer bv.), maar zoals gezegd, het denkwerk is bij mij jammer genoeg maar achteraf gebeurd.

Er is geen buffervat. Thermostaat is VRC700, hangt dus in de leefruimte.
marcop23 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Tot nu toe heb je 1116 kWh verbruikt. Stel dat je over het hele jaar op 1500 kWh uit komt voor verwarmen. Dat komt ongeveer overeen met 750 m3 gas. Dat is niet per se schrikbarend veel. Als je een groter huis hebt, bijvoorbeeld > 150 m2, is het denk ik heel normaal zelfs.

Even ter geruststelling :) Want de gerapporteerde COP lijkt wel laag, zoals je zegt.
De indruk dat ons verbruik niet echt hoog is, heb ik ook. Maar als het efficiënter kan, dan graag :) . Onze woning is 190m², maar op de zolder (44 m²) is momenteel geen verwarming en in de twee slaapkamers staat de zone ook meestal uit.

Zou de meest waarschijnlijke verklaring dan de kracht van het toestel t.o.v. de warmtevraag zijn? Misschien werkt dat met de zoneregeling ook niet ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:21
TLHA schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:27:

Zou de meest waarschijnlijke verklaring dan de kracht van het toestel t.o.v. de warmtevraag zijn? Misschien werkt dat met de zoneregeling ook niet ideaal?
Op basis van dat plaatje kan je helaas niet zien of het pendelen is of niet. Maar ik verwacht toch dat de WP pendelt. Zeker ook omdat je nu aangeeft dat je verschillende zone’s hebt. Als er zones dicht staan en je WP probeert zijn (te grote) vermogen kwijt te raken dan lukt dat niet goed omdat je te weinig afgifte hebt. Dan slaat de WP weer af, en korte tijd later weer aan, dat noemen we pendelen.

Waar je mee kan testen is om zoveel mogelijk zones open te zetten. Mogelijk dat je WP dan rustiger draait. Of de afgifte in de ruimte met de hoofdthermostaat vergroten.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:26:
[...]

nope nog steeds niks kunnen vinden.
Ik heb het probleem inmiddels (vooralsnog) weten op te lossen. Sinds 3 maart 12:00 is de circuit druk weer aardig constant en zakt niet meer onder acceptabel niveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtYXjzXff7MDcr7L8hpfvjf7zBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUr6XKLdqFf1GRUmC80SH6k7.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat ik dit voor elkaar heb gekregen door het overdrukventiel een paar keer geforceerd te laten doorlopen, nadat ik eerst het circuit had bijgevuld tot rond de 2.0 bar: video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Kaspers schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:17:
[...]

Ik heb het probleem inmiddels (vooralsnog) weten op te lossen. Sinds 3 maart 12:00 is de circuit druk weer aardig constant en zakt niet meer onder acceptabel niveau:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat ik dit voor elkaar heb gekregen door het overdrukventiel een paar keer geforceerd te laten doorlopen, nadat ik eerst het circuit had bijgevuld tot rond de 2.0 bar: video
Zit deze in binnendeel of buitendeel? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Kaspers schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]

dus het enige wat je gedaan heb ik paar keer draaien als ik de video zie ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Kees_frl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:19:
[...]

buitendeel

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
TLHA schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:24:
Dag allen

Wij wonen sinds 2023 in onze nieuwbouwwoning. We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en op de eerste verdieping (daar met zoneregeling) en beschikken over een aroTHERM plus VWL 85/3. Destijds had ik niet zoveel tijd/interesse om me in alles te verdiepen en is er sleutel op de deur gebouwd. Nu probeer ik mij toch meer en meer te verdiepen in de technieken die hier geïnstalleerd zijn en heb ik er soms ook vragen bij.

Op zich wordt het in ons huis goed warm en is ons elektrisch verbruik (denk ik) niet hoog, maar ik vind de cijfers over energie efficiëntie die ik te zien krijg in de app zeer laag.

Om een idee te geven (enkel verwarming, geen SWW):

November:
  • verbruik: 187.1 kWh
  • warmte: 568.4 kWh
  • 'energie efficiëntie’: 3.0
December:
  • verbruik: 252.3 kWh
  • warmte: 674.7 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 2.7
Januari:
  • verbruik: 389.6 kWh
  • warmte: 733.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.9
Februari:
  • verbruik: 288.5 kWh
  • warmte: 495.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.7
Mijn instellingen zijn:
  • Wenstemperatuur: 21.0°
  • Stooklijn: 0.35, vanaf februari 0.25 geprobeerd
  • Binnencompensatie: thermostaat (= uitgebreid?)
  • Element werkt nooit mee
Voor SWW (190l in unitower) verwarm ik overigens op 55° met 1 run in de namiddag. Daar ligt de efficiëntie rond 1.5 tijdens deze wintermaanden.

Nu heb ik al begrepen dat de cijfers in de app niet zo betrouwbaar zijn, maar meestal zouden die zelfs gunstiger moeten uitvallen... De loodgieter komt niet verder dan 'het is normaal dat het rendement tijdens de wintermaanden lager ligt.' Maar uit wat ik hier lees, zouden mijn verwachtingen toch wat hoger mogen liggen? Wat zouden mogelijke oorzaken voor die lage efficiëntie kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Waarschijnlijk ligt je COP veel hoger.
Dit is vaak te wijten aan afwijking in (een) van de sensoren aanvoer of retour. Als er eentje 1K afwijkt dan is de COP helemaal niet juist.
Je zou een Kamstrup kunnen plaatsen maar alleen voor je eigen gemoedsrust.
Of Vaillant de sensoren laten vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Kees_frl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:19:
Jep, bovenste kap er af, en vervolgens bovenste deel van het zijpaneel is voldoende om bij het ventiel te kunnen.
Cyrus The Virus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:10:
[...]

dus het enige wat je gedaan heb ik paar keer draaien als ik de video zie ?
Exact. Rechtsom doordraaien. Maar moet er wel bij vertellen dat ik de waterdruk nog wel eerst heb opgevoerd tot rond de 2.0 / 2.2 bar om even goed druk op het leidingwerk te willen hebben, voordat ik het ventiel heb doorgespoeld.

[ Voor 35% gewijzigd door Kaspers op 13-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
TLHA schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:24:
Dag allen

Wij wonen sinds 2023 in onze nieuwbouwwoning. We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en op de eerste verdieping (daar met zoneregeling) en beschikken over een aroTHERM plus VWL 85/3. Destijds had ik niet zoveel tijd/interesse om me in alles te verdiepen en is er sleutel op de deur gebouwd. Nu probeer ik mij toch meer en meer te verdiepen in de technieken die hier geïnstalleerd zijn en heb ik er soms ook vragen bij.

Op zich wordt het in ons huis goed warm en is ons elektrisch verbruik (denk ik) niet hoog, maar ik vind de cijfers over energie efficiëntie die ik te zien krijg in de app zeer laag.

Om een idee te geven (enkel verwarming, geen SWW):

November:
  • verbruik: 187.1 kWh
  • warmte: 568.4 kWh
  • 'energie efficiëntie’: 3.0
December:
  • verbruik: 252.3 kWh
  • warmte: 674.7 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 2.7
Januari:
  • verbruik: 389.6 kWh
  • warmte: 733.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.9
Februari:
  • verbruik: 288.5 kWh
  • warmte: 495.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.7
Mijn instellingen zijn:
  • Wenstemperatuur: 21.0°
  • Stooklijn: 0.35, vanaf februari 0.25 geprobeerd
  • Binnencompensatie: thermostaat (= uitgebreid?)
  • Element werkt nooit mee
Voor SWW (190l in unitower) verwarm ik overigens op 55° met 1 run in de namiddag. Daar ligt de efficiëntie rond 1.5 tijdens deze wintermaanden.

Nu heb ik al begrepen dat de cijfers in de app niet zo betrouwbaar zijn, maar meestal zouden die zelfs gunstiger moeten uitvallen... De loodgieter komt niet verder dan 'het is normaal dat het rendement tijdens de wintermaanden lager ligt.' Maar uit wat ik hier lees, zouden mijn verwachtingen toch wat hoger mogen liggen? Wat zouden mogelijke oorzaken voor die lage efficiëntie kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Het mogelijk te grote vermogen zou voor het warm water niet mogen meewegen. Ik ben in de winter voor het warme water niet onder de COP = 3 geweest (ik heb de 125/6)...
Waar staat de warmtepomp opgesteld? Zit er toevallig ook een kast omheen om hem aan het oog te onttrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 13:05
Bij ons is een VWL 55/6 geinstalleerd met een 300L OSO-boilervat met VRC720 en VWZ AI, maar ik heb er nog wel wat vraagjes over.

Het huis verwarmen gaat prima, maar het boilervat verwarmen is nog niet zo succesvol, resulterend in koude of lauwe douche omdat het vat maar niet lekker op temperatuur komt.

Vandaag daarom rond 13u de Boost maar eens aangezet. Nu 2 uur later is de temperatuur in de boiler gestegen van 34 naar 43 graden. Maar het vreemde is dat de warmtepomp al 30 minuten ca. 11 W gebruikt (dus niets verwarmt) terwijl de gewenste temperatuur 50 graden is. Dat terwijl ik al meermaals de boost geactiveerd heb en er staat ook op de VRC720 "warm water snel is actief".

Iemand een idee waarom de warmtepomp dan toch niet verder gaat met verwarmen van het boilervat?

Edit: ca. 30 minuten later hervat de warmtepomp toch weer het verwarmen van het vat. Ik denk dat het komt doordat ik de boilerlaadtijd op 90 minuten heb staan en de blokkertijd op 60 minuten. Ik zou denken dat hij dan in die 60 minuten toch het boiler verwarmen weer zou hervatten als hij anders niets staat te doen, maar dit lijkt dus niet het geval.

Hoe lang is bij anderen de warmtepomp bezig met het verwarmen van het boilervat en doen jullie dit in 1 lange run, of ook in 90 minuten runs?

[ Voor 24% gewijzigd door gebruiker001 op 14-03-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Beste Tweakers,
Dit jaar (na het stookseizoen, dan kan ik rustig aan de boel ombouwen) wil ik overstappen naar gasloos. In de voorbereiding heb ik veel aan dit en andere topics gehad, waarvoor dank.
Mijn situatie in een jaren-70 hoekhuis:
Verwarming: huidig verbruik circa 600-700 m3 gas/jr, maximaal etmaalverbruik 8-9 m3, maximale stooktemperatuur gas CV-ketel 35 graden. Geen vvw-pompen of naregelingen, behalve dat je op de verdieping een DHB kan uit/aanzetten of een radiatorknop kan dichtdraaien.
SWW via een Atlantic explorer V4
Mijn plan is een VWL 55/6 te plaatsen, met als enige taak lauw water rond te pompen. Om te voorkomen dat de radiatoren met weinig waterinhoud een kort kringetje vormen met extra afkoeling tijdens een defrost wil ik een reeds bestaande 50l buffer in de retour van de bovenverdiepingen plaatsen.
Geen backup-verwarming. Bij een langdurige storing zet ik een elektrische radiator en/of de elektrisch pizza-oven wel aan.
In de afbeelding het installatieschema zoals ik dat in gedachten heb. Maak ik nog ergens denkfouten, of mis ik dingen die beter kunnen? Alvast dank voor de feedback.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nab-R7jDmoM_gj8Br0geAaJrhTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHxMBN20zaobYlMDBrRjxwvZ.jpg?f=fotoalbum_large

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 08:52
gebruiker001 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:10:
Bij ons is een VWL 55/6 geinstalleerd met een 300L OSO-boilervat met VRC720 en VWZ AI, maar ik heb er nog wel wat vraagjes over.

Het huis verwarmen gaat prima, maar het boilervat verwarmen is nog niet zo succesvol, resulterend in koude of lauwe douche omdat het vat maar niet lekker op temperatuur komt.

Vandaag daarom rond 13u de Boost maar eens aangezet. Nu 2 uur later is de temperatuur in de boiler gestegen van 34 naar 43 graden. Maar het vreemde is dat de warmtepomp al 30 minuten ca. 11 W gebruikt (dus niets verwarmt) terwijl de gewenste temperatuur 50 graden is. Dat terwijl ik al meermaals de boost geactiveerd heb en er staat ook op de VRC720 "warm water snel is actief".

Iemand een idee waarom de warmtepomp dan toch niet verder gaat met verwarmen van het boilervat?
Ja. Die boost werkt alleen buiten het tijdvenster dat je waarschijnlijk hebt ingesteld. En dan ook nog moet de voorwaarde < dan de offset van je laagste temperatuur setting zijn.
Dus stel je hebt ingesteld onder 30 graden mag die op tijdschema ww maken en als je hebt ingesteld dat er ww gemaakt mag worden tussen bv 10u ochtends en 20u avonds en je drukt in dat tijdvenster op boost en je tanktemperatuur is 31, inderdaad je thermostaat wel die mededeling geeft maar niet boost.

Hoe heb je de modus ww ingesteld? Is dat eco? En verder laat je hem sowieso al vrij diep gaan met 34, en waarschijnlijk dus nog lager als laatste setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Mjier ik weet niet zeker of het buffervat zo effectief is,maar je komt niet zoveel inhoud te kort dus dat zal wel loslopen. Verder zou ik wat kogelkranen buiten en/of binnen toevoegen en een warmtemeter overwegen.

Elektrisch ook zeker een eigen groep + kWh meter en vergeet de buitenvoeler niet.
Als je toch voor Terrendis gaat kan je ook de variant met twee loze elektrabuizen naast het water overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Gravelist schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Ja. Die boost werkt alleen buiten het tijdvenster dat je waarschijnlijk hebt ingesteld. En dan ook nog moet de voorwaarde < dan de offset van je laagste temperatuur setting zijn.
Dus stel je hebt ingesteld onder 30 graden mag die op tijdschema ww maken en als je hebt ingesteld dat er ww gemaakt mag worden tussen bv 10u ochtends en 20u avonds en je drukt in dat tijdvenster op boost en je tanktemperatuur is 31, inderdaad je thermostaat wel die mededeling geeft maar niet boost.

Hoe heb je de modus ww ingesteld? Is dat eco? En verder laat je hem sowieso al vrij diep gaan met 34, en waarschijnlijk dus nog lager als laatste setpoint.
Inmiddels zit het vat op 50 graden. Die 34 was, omdat gisteren het vat maar tot 40 was opgewarmd. Volgens mij stond het toen nog op manueel. Nu het vat goed warm is hoop ik dat de temperatuur niet meer zover zakt en dat hij binnen 90 minuten kan verwarmen naar 50 graden. De optie Eco die je noemt zit er niet op bij mij. Ik kom er net achter dat ik de VRC 720/2 heb en die optie zit er pas op sinds de VRC 720/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Proton_ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:55:
@Mjier ik weet niet zeker of het buffervat zo effectief is,maar je komt niet zoveel inhoud te kort dus dat zal wel loslopen. Verder zou ik wat kogelkranen buiten en/of binnen toevoegen en een warmtemeter overwegen.

Elektrisch ook zeker een eigen groep + kWh meter en vergeet de buitenvoeler niet.
Als je toch voor Terrendis gaat kan je ook de variant met twee loze elektrabuizen naast het water overwegen.
Dank! Ik realiseer mij dat ik meer in mijn gedachten dan in mijn schema heb;) Kogelkranen, kwh meter en E-mantelbuisjes (heb ik nog liggen). Wat betreft buffer, op mijn kantoor merk ik het snel als de huidige CV even pendelt, met de DHB-set krijg ik koelere lucht in mijn nek. Dat probeer ik bij een defrost te voorkomen, en heb die buffer toch al hangen (voordat ik die had wilde de CV-temperatuur in de ketel nog wel eens snel oplopen met pendelen als gevolg). Of het veel uithaalt weet ik niet, maar hij hangt in een hoekje op zolder mij niet in de weg.
Een warmtemeter ga ik mij nog eens in verdiepen. De hele boel wordt aangesloten op HA, dus dan is dat ook wel een leuk speelgoed.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
gebruiker001 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Inmiddels zit het vat op 50 graden. Die 34 was, omdat gisteren het vat maar tot 40 was opgewarmd. Volgens mij stond het toen nog op manueel. Nu het vat goed warm is hoop ik dat de temperatuur niet meer zover zakt en dat hij binnen 90 minuten kan verwarmen naar 50 graden. De optie Eco die je noemt zit er niet op bij mij. Ik kom er net achter dat ik de VRC 720/2 heb en die optie zit er pas op sinds de VRC 720/3.
Ter referentie: met de 75/6 is mijn OSO 200L vat in ~35 minuten van 25 naar 45 graden opgewarmd bij deze temperaturen buiten (~5 C).
Ik gebruik een delta T van 4 graden (dus aanvoer van 49 graden).

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 14-03-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
freakaleek schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Ter referentie: met de 75/6 is mijn OSO 200L vat in ~35 minuten van 25 naar 45 graden opgewarmd bij deze temperaturen buiten (~5 C).
En heb je de onderste of bovenste sensor sleuf gebruikt?

Ik kan volgens mij de aanvoer temperatuur niet zelf instellen. Dat is een reden dat die traag opwarmt maar er is nog iets dat niet lekker werkt. Dat zoek ik eerst verder uit voordat ik daar over begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 19:34
Update van mijn 733 storing vanaf 22 januari. Met het resetten van de WP deed hij het weer. De foutmelding is nog wel enkele keren voorbij gekomen.
De monteur is een keer langs geweest voor storingdiagnose, hij kon/wilde verder weinig doen want het was buiten 4 graden en voor bijvullen moest het 5 graden zijn.
Gisteren is hij weer langs geweest en 5 uren bezig geweest.
Eerst de propaan eruit zuigen en in recovery tank blazen. Bleek exact 900 gram in te zitten, dus lag niet aan de hoeveelheid koelmiddel.
Daarna elektronisch expansieventiel eruit gesneden, daarna de pijpjes met brander eruit getrokken. Daarna nieuwe expansieventiel erin, met flux en brander. Daarna systeem op druk zetten en dichtheid controleren.
Daarna andere pomp erop en vacuum trekken tot onder de 2000 micron. Daarna fles propaan erop en 950 gram in de machine persen.
Daarna de boel weer aan en alles werkte weer.
Al dat pomp werk duurt ontzettend lang, makkelijk een uur per keer.
Veel wachttijd dus tijdens de werkzaamheden.
Buiten de garantie is een warmtepompreparatie ontzettend prijzig door de lange wachttijden van het pompen en op druk zetten.
Tijdens het wachten veel gesproken en geleerd over de onderdelen.
Zo wordt de compressor met DC gevoed en zit er daarvoor een grote inverter in de wp. Deze zit in het ventilator compartiment en de vervangingswaarde van alleen de inverter is al tussen de 1000 en 1500 euro.
Vanwege de koeling van de inverter heeft deze een open verbinding met de lucht die er doorheen blaast. Dat zorgt dus ook snel voor een vieze printplaat.
Verder belangrijk dat de wp waterpas staat wat een vereiste zou zijn voor de compressor en het water wat zicht anders ophoopt en niet wegstroomt in het midden.
Verder de dubbele ontkoppeling van de trillingsdempers gezien. De automatische ontluchter sluiten na een jaar is puur vanwege de lekkages die soms optreden bij de automatische ontluchters na enkele jaren. Een lekkage zou je niet snel doorhebben, terwijl die wel alles eronder spuit met water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UJwAxcl7riPMUMD68N0sNqECYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsfmxVzsOwWuRFcTi6pOnoss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OivvlVod5lXCgXMlLB7ltJF66aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoJrktCmqoiuqOkTlvQ5TfAF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ditbenikecht op 14-03-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:01
aj_vdw schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Het mogelijk te grote vermogen zou voor het warm water niet mogen meewegen. Ik ben in de winter voor het warme water niet onder de COP = 3 geweest (ik heb de 125/6)...
Waar staat de warmtepomp opgesteld? Zit er toevallig ook een kast omheen om hem aan het oog te onttrekken?
WP hangt aan de zijgevel, zonder speciale omkasting.
Met het SWW zat ik nu op zich minder in, omdat ik het zo instel dat hij maar 1x per dag draait. Dan moet hij natuurlijk een behoorlijk verschil goedmaken. Dat doet hij meestal in +/- 45 min aan een vermogen van 3,2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-08 19:25

TOA

Kaspers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:33:
[...]

[...]

Jep, bovenste kap er af, en vervolgens bovenste deel van het zijpaneel is voldoende om bij het ventiel te kunnen.

[...]

Exact. Rechtsom doordraaien. Maar moet er wel bij vertellen dat ik de waterdruk nog wel eerst heb opgevoerd tot rond de 2.0 / 2.2 bar om even goed druk op het leidingwerk te willen hebben, voordat ik het ventiel heb doorgespoeld.
Ik begrijp dit niet goed. Wat bedoelen jullie eigenlijk met "binnendeel" en "buitendeel"?
Ik heb binnen een Unitower Pure binnenunit die de water circuits beheert. De enige leiding die naar buiten loopt (dus naar de buitenunit) is die met koelvloeistof. Niet met water..

Dus kan je even uitleggen want ik snap er niks van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
@TOA Zo vroeg in de ochtend met een vraag die je bij je eerste posting zelfs hebt beantwoord,
tenminste zo lees ik jouw bijdrage van 15 augustus. - En het verschil tussen split en monoblock ken je vermoedelijk ook.
Beide hebben meestal een hydraulisch station (=binnenunit). Soms zit er nog een boiler aan vast en bij jouw Unitower geïntegreerd in één behuizing. Bij mijn arotherm pure binnendeel (=hydraulisch station) zit geen boiler aangesloten, wp is puur en alleen voor cv.

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 15-03-2025 09:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ditbenikecht schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:30:
Update van mijn 733 storing vanaf 22 januari. Met het resetten van de WP deed hij het weer. De foutmelding is nog wel enkele keren voorbij gekomen.
De monteur is een keer langs geweest voor storingdiagnose, hij kon/wilde verder weinig doen want het was buiten 4 graden en voor bijvullen moest het 5 graden zijn.
Gisteren is hij weer langs geweest en 5 uren bezig geweest.
Eerst de propaan eruit zuigen en in recovery tank blazen. Bleek exact 900 gram in te zitten, dus lag niet aan de hoeveelheid koelmiddel.
Daarna elektronisch expansieventiel eruit gesneden, daarna de pijpjes met brander eruit getrokken. Daarna nieuwe expansieventiel erin, met flux en brander. Daarna systeem op druk zetten en dichtheid controleren.
Daarna andere pomp erop en vacuum trekken tot onder de 2000 micron. Daarna fles propaan erop en 950 gram in de machine persen.
Daarna de boel weer aan en alles werkte weer.
Al dat pomp werk duurt ontzettend lang, makkelijk een uur per keer.
Veel wachttijd dus tijdens de werkzaamheden.
Buiten de garantie is een warmtepompreparatie ontzettend prijzig door de lange wachttijden van het pompen en op druk zetten.
Tijdens het wachten veel gesproken en geleerd over de onderdelen.
Zo wordt de compressor met DC gevoed en zit er daarvoor een grote inverter in de wp. Deze zit in het ventilator compartiment en de vervangingswaarde van alleen de inverter is al tussen de 1000 en 1500 euro.
Vanwege de koeling van de inverter heeft deze een open verbinding met de lucht die er doorheen blaast. Dat zorgt dus ook snel voor een vieze printplaat.
Verder belangrijk dat de wp waterpas staat wat een vereiste zou zijn voor de compressor en het water wat zicht anders ophoopt en niet wegstroomt in het midden.
Verder de dubbele ontkoppeling van de trillingsdempers gezien. De automatische ontluchter sluiten na een jaar is puur vanwege de lekkages die soms optreden bij de automatische ontluchters na enkele jaren. Een lekkage zou je niet snel doorhebben, terwijl die wel alles eronder spuit met water.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje. Nog geen ervaring met lassen in R290 machines.
Zoals de manual zegt moet je inderdaad de onderdelen eruit snijden.
In de olie van de compressor kan nog lange tijd propaan uitdampen.
Nu snap ik dat je het eev eruit snijdt en dan buiten de machine kan voorzien van nieuwe leidingen dmv hartsolderen.
Maar uiteindelijk moet je toch in de machine de pijpjes weer aan elkaar lassen?
Hoe deed de monteur dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
freakaleek schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Waar kan je die delta T zelf instellen? Vanmiddag was de warmtepomp weer veel langer dan 90 minuten bezig met verwarmen. Terwijl we weinig warm water gebruikt hadden. Net alle leidingen maar eens heel goed geïsoleerd, al waren de leidingen buiten al goed geïsoleerd dus ik verwacht hier ook niet veel van.

Is er nog een manier om te checken waar het nu aan ligt? Flow uitlezen kan niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evve
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-09 22:20
Dag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een hybride installatie waarbij ik in stappen van het gas af wil. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een Vaillant aroTHERM waarbij ik e.e.a. volgens dit schema wil aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry1UQJGNsAQcQfEldk5Gz4SfdjQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bii1dkMdfSZBkx0aPMbDFWfQ.png?f=user_large

Als ik het op deze manier installeer kan ik dan later eenvoudig naar volledig elektrisch of moet ik de basis anders aanpakken?

Ik heb overigens geen vloerverwarming. Mijn radiatoren zijn HT. Het buffervat in dit schema is 45 liter

[ Voor 19% gewijzigd door Evve op 15-03-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-08 19:25

TOA

dunklefaser schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:05:
@TOA Zo vroeg in de ochtend met een vraag die je bij je eerste posting zelfs hebt beantwoord,
tenminste zo lees ik jouw bijdrage van 15 augustus. - En het verschil tussen split en monoblock ken je vermoedelijk ook.
Beide hebben meestal een hydraulisch station (=binnenunit). Soms zit er nog een boiler aan vast en bij jouw Unitower geïntegreerd in één behuizing. Bij mijn arotherm pure binnendeel (=hydraulisch station) zit geen boiler aangesloten, wp is puur en alleen voor cv.
Ik was verward door o.a. deze uitspraak:
snameroc schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:59:
Heb je de automatische ontluchter in de buitenunit gesloten?
Een ontluchter op de buitenunit? Hier wordt dan iets anders mee bedoeld dan wat ik als "buitenunit" beschouw? (Namelijk het buitendeel van de warmtepomp dat enkel via 2 leidingen koelvloeistof is verbonden met de binnenunit, en waar geen watercircuit bij aan te pas komt)?

PS: ja, mijn berichttijd lijkt zo vroeg omdat ik mij in andere tijdzone bevond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evve
gebruiker001 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:10:

Edit: ca. 30 minuten later hervat de warmtepomp toch weer het verwarmen van het vat. Ik denk dat het komt doordat ik de boilerlaadtijd op 90 minuten heb staan en de blokkertijd op 60 minuten. Ik zou denken dat hij dan in die 60 minuten toch het boiler verwarmen weer zou hervatten als hij anders niets staat te doen, maar dit lijkt dus niet het geval.

Hoe lang is bij anderen de warmtepomp bezig met het verwarmen van het boilervat en doen jullie dit in 1 lange run, of ook in 90 minuten runs?
Geen antwoordt op je vraag maar even uit nieuwsgierigheid aangezien ik een dergelijke configuratie ook voor ogen heb. Is het vat (te) voorzien van een elektrische spiraal voor extra opwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Evve schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:26:
Dag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een hybride installatie waarbij ik in stappen van het gas af wil. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een Vaillant aroTHERM waarbij ik e.e.a. volgens dit schema wil aansluiten:

[Afbeelding]

Als ik het op deze manier installeer kan ik dan later eenvoudig naar volledig elektrisch of moet ik de basis anders aanpakken?

Ik heb overigens geen vloerverwarming. Mijn radiatoren zijn HT. Het buffervat in dit schema is 45 liter
Hier functioneert dit al 4 jaar naar behoren, met een SCOP > 4,2. De ketel is nog aangesloten maar komt niet bij, dat hoeft niet. Ik heb ook radiatoren, wel voldoende verwarmd oppervlak zodat ik met een lage stooklijn (0,55) kan draaien. Ook heb ik (zelf gemaakte) radiator ventilatoren in de woonkamer.
Wat betreft het systeem schema, ik heb mijn arotherm parallel aangesloten aan het vat, secundair met een pomp naar de afgifte. Daar is al veel over gezegd, hier functioneert dat prima en laat ik het zo. Mede omdat, als de arotherm onverhoopt uitvalt er geen circulatie is over de afgifte met de 'nood'ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:32
Evve schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:19:
[...]

Geen antwoordt op je vraag maar even uit nieuwsgierigheid aangezien ik een dergelijke configuratie ook voor ogen heb. Is het vat (te) voorzien van een elektrische spiraal voor extra opwarming?
Staat hier niet toevallig de warmwater-modus op eco? Daarmee beperk je het vermogen van de warmtepomp bij het opwarmen van het water tot ca de helft.. wel efficiënter... (Op de binnenunit/vwz-ai?).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Evve schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:19:
[...]

Ja, die zit standaard onderin. Maar die zou ik niet nodig moeten hebben dus ik heb de stekker niet in het stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
Evve schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:26:
Dag allemaal,

[Afbeelding]

Zonder zelf uw vraag te beantwoorden, vindt u hier niet de nodige info: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
TOA schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:06:
Een ontluchter op de buitenunit? Hier wordt dan iets anders mee bedoeld dan wat ik als "buitenunit" beschouw? (Namelijk het buitendeel van de warmtepomp dat enkel via 2 leidingen koelvloeistof is verbonden met de binnenunit, en waar geen watercircuit bij aan te pas komt)?
Hint: Er bestaan ook monoblocks...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Weet iemand hoe erg het COP-verlies is, of wat andere nadelen zijn van lange koudemiddelleidingen bij de 55/8.2 Split Plus, of de 55/6? Specifiek: is een lengte van rond de 28 meter (14 heen, 14 terug) af te raden?

In de handleiding van de 55/8.2 zie ik dat het verwarmingsvermogen vanaf >5m met 1% per ~13meter afneemt, dus dat valt mee. De enkele lengte wordt op 40m gemaximeerd. Daar zou ik met 14m nog ruim onder zitten, maar zou dat veel COP schelen t.o.v. 5m enkele lengte?

Context: De technische ruimte zit bij mij op de 1e etage, recht boven de slaapkamer. De kortste route naar buiten is zo'n 5m, maar dan zou de buitenunit maximaal 1 meter van de slaapkamermuur staan, en aan de kant van het hoofduiteinde van het bed. Ik vrees voor geluid tijdens winternachten bij vollast.

Als alternatief kan de buitenunit naar de andere kant van het huis, waar geluid geen factor is. Dan moeten de leidingen echter eerst via de vliering het huis oversteken: eerst 1m omhoog, dan 10m rechtdoor, en dan 3m naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Murphy78 Met de Split Plus serie en zeker met de kleinere modellen zou ik me geen zorgen maken over geluid in de winternachten. Desnoods kan je in de nacht in de fluisterstille "fluistermodus" draaien.

Of slaap je bij < -5°C met open ramen? - En ook dan hoor je vermoedelijk niets.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 16-03-2025 10:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
@Murphy78 Een pomp op vollast is uitzonderlijk, zelfs in de winter, en tapwater opwarmen kan ook overdag of de ecostand gebruiken.

De pomp is stil, resoneren is vaak het probleem.

@Evve Kijk of het lukt met 35c aanvoer, HT verwarming zegt niks, als ze overbemeten zijn kan dat op LT met ventilatoren erbij.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 16-03-2025 10:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Murphy78 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:22:
Weet iemand hoe erg het COP-verlies is, of wat andere nadelen zijn van lange koudemiddelleidingen bij de 55/8.2 Split Plus, of de 55/6? Specifiek: is een lengte van rond de 28 meter (14 heen, 14 terug) af te raden?

In de handleiding van de 55/8.2 zie ik dat het verwarmingsvermogen vanaf >5m met 1% per ~13meter afneemt, dus dat valt mee. De enkele lengte wordt op 40m gemaximeerd. Daar zou ik met 14m nog ruim onder zitten, maar zou dat veel COP schelen t.o.v. 5m enkele lengte?
Bij koudemiddelleidingen reken je altijd met de enkele lengte. 14 meter is voor een split zeker niet extreem.
Mijn Mitsubishi hangt aan ca 17 meter leiding, en ik haal (gemeten op de uitgang van de binnenunit) zowel qua vermogen als qua COP betere cijfers dan de fabrikant opgeeft. Over het leidingverlies maak ik me dus niet veel zorgen, en dan heb ik de leidingen niet eens extra geisoleerd, iets wat ik achteraf gezien wel graag had willen doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Mijn 300 liter oso boillervat warmt te langzaam op. Nu na 1 uur van 30 naar 38 graden tijdens legionella run. En klopt het dat uit onderstaand plaatje volgt dat hij op laag vermogen draait nu? Ik meet een gebruik van 1 kW.

Zijn er variabelen die ik dan kan/moet aanpassen? Ik kan mij voorstellen dat als hij een meetfout heeft van de temperatuur in het vat dat hij dan continu te koud water door het vat stuurt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7c6tunseGk8Gjc7Nsmye40ox5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK4gq0yRiqHQuuktuYbEn9VI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door gebruiker001 op 16-03-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Technician- schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Vraagje. Nog geen ervaring met lassen in R290 machines.
Zoals de manual zegt moet je inderdaad de onderdelen eruit snijden.
In de olie van de compressor kan nog lange tijd propaan uitdampen.
Nu snap ik dat je het eev eruit snijdt en dan buiten de machine kan voorzien van nieuwe leidingen dmv hartsolderen.
Maar uiteindelijk moet je toch in de machine de pijpjes weer aan elkaar lassen?
Hoe deed de monteur dat dan?
Pompen terwijl je snijdt en ook na het snijden en eruit halen door blijven pompen en laten uitdampen. Er komt dus buitenlucht in de recovery tank.
Daarna de rest stukjes/ uiteinden van eev eruit branden. Je snijdt de eev namelijk korter af dan de oorspronkelijke buislengte. Op de nieuwe eev zit aan het einde van de buis een vergrote opening die je dan zo weer in het DX leiding werk kunt schuiven.
Dan voorzichtig de brander erop en geen kabels frituren of ander leiding werk. Dus werd een onbrandbaar plaatje geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
gebruiker001 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:06:
Mijn 300 liter oso boillervat warmt te langzaam op. Nu na 1 uur van 30 naar 38 graden tijdens legionella run. En klopt het dat uit onderstaand plaatje volgt dat hij op laag vermogen draait nu? Ik meet een gebruik van 1 kW.

Zijn er variabelen die ik dan kan/moet aanpassen? Ik kan mij voorstellen dat als hij een meetfout heeft van de temperatuur in het vat dat hij dan continu te koud water door het vat stuurt?[Afbeelding]
Eco stand eraf halen voor ww. Parallele boilerlading op uitschakelen in je thermostaat.
Delta t voor ww bereiding verhogen, minimaal 5 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door ditbenikecht op 16-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:59

Context: De technische ruimte zit bij mij op de 1e etage, recht boven de slaapkamer. De kortste route naar buiten is zo'n 5m, maar dan zou de buitenunit maximaal 1 meter van de slaapkamermuur staan, en aan de kant van het hoofduiteinde van het bed. Ik vrees voor geluid tijdens winternachten bij vollast.

Als alternatief kan de buitenunit naar de andere kant van het huis, waar geluid geen factor is. Dan moeten de leidingen echter eerst via de vliering het huis oversteken: eerst 1m omhoog, dan 10m rechtdoor, en dan 3m naar beneden.
Ik heb een Mitsubishi Electric split warmtepomp met nog langere koudemiddelleidingen, namelijk 27m enkele reis (dus totaal 56m). Volgens Mitsubishi verlies ik dus 4% van het vermogen. De performance, gemeten met een Kamstrup warmtemeter en MID gecertificeerde kWh meter, is globaal conform specs. Van de koudemiddelleidingen heb ik het ondergrondse deel (10m) extra geïsoleerd en in twee mantelbuizen geplaatst.

In de Mitsubishi manual staat er deze grafiek van reductie max vermogen bij lengte koudemiddelleidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh3BfhYt1kXqv2TvSAuGdXTaJWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efH5eh1tiWMIPvCcCtU6nyU1.png?f=fotoalbum_large

Wellicht heb je wat aan mijn ervaring. De Mitsubishi grafiek bevestigt de info van Vaillant dus wel, ongeveer.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
ditbenikecht schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Eco stand eraf halen voor ww. Parallele boilerlading op uitschakelen in je thermostaat.
Delta t voor ww bereiding verhogen, minimaal 5 graden.
Al zou je ook met Eco met gemak 8 graden de temperatuur omhoog moeten krijgen.

@gebruiker001 welk oso vat heb je precies? Je hebt ze namelijk in warmtepomp en zonneboiler variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17

Hier een 75/6 met enkele leidinglengte van ongeveer 14 meter (zo'n 8 meter ondergronds en 6 meter verticaal omhoog. Het ondergrondse deel goed geisoleerd, het verticale deel matig.
Vandaag (8C) 200L van 35 naar 66 graden gebracht als anti-legionella-run, dit kost ongv 7.2 kWh thermisch, mijn verbruik was 4 kWh. "Praktijk COP" dus 7.2/4=1.8 (uiteraard onder assumptie dat het gehele vat 31 graden is gestegen in temperatuur, ik weet niet zeker of dat correct is).

Geen idee of het goed of slecht is, maar dan heb je een datapunt.

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 16-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Zwartoog schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Al zou je ook met Eco met gemak 8 graden de temperatuur omhoog moeten krijgen.

@gebruiker001 welk oso vat heb je precies? Je hebt ze namelijk in warmtepomp en zonneboiler variant.
Ik heb de Dgc 300 met 2,8 m2 spiraalopervlak dus dat is volgens mij wel de goede.

Eco stand specifiek voor warmwater kan ik niet vinden. Wat bedoel je met 8 graden verwarmen? Ik had nu ook 8 graden verwarmt in een uur op de onderste sensorsleuf, maar ik ga er vanuit dat 8 graden per uur wel erg langzaam is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVfe0_jlwIWHxAxE0oWTo8D5gxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okF1RblKJhU9rrb98U7GaU6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Ik heb de Dgc 300 met 2,8 m2 spiraalopervlak dus dat is volgens mij wel de goede.

Eco stand specifiek voor warmwater kan ik niet vinden. Wat bedoel je met 8 graden verwarmen? Ik had nu ook 8 graden verwarmt in een uur op de onderste sensorsleuf, maar ik ga er vanuit dat 8 graden per uur wel erg langzaam is?

[Afbeelding]
Spiraaloppervlak lijkt me inderdaad in orde.

Eco-stand kun je alleen op de AI instellen, maar ik betwijfel of daar het probleem ligt. Ik warm met dit weer zo'n boiler op in anderhalf uur, van 23 naar 48 graden. In Eco-stand.

Hysterese op 5 K is prima. Offset staat op 25 K - dat is erg veel, maar dat zou het opwarmen alleen maar sneller moeten laten gaan. Offset is dus hoeveel warmer de Ta moet worden tov de gewenste temperatuur om voldoende warmte-overdracht te krijgen. Ik heb deze op 5 K staan, maar bij jou zou hij het dan alsnog supersnel moeten doen.

Ik zou in de aansluitingen kijken. Werk je driewegklep wel goed? Voel eens aan de leidingen, worden de juiste leidingen warm genoeg, en de rest (CV-gedeelte) blijft koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
TOA schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:06:

De koelvloeistof verlaat de buitenunit niet. Dit is de opstelling die relevant is voor mijn posts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duwWRDIBmEbImcd5MhrAeEfKY0I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EvVR4Mv4gkCI9WVNMJzuozxj.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien wordt zowel CV-water als SWW door de buitenunit via de aan- en afvoerleidingen op temperatuur gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Vandaag geprobeerd het 300 liter OSO vat op te warmen met mijn Arotherm VWL 55/6 van 35 tot 65 graden (legionellarun), maar dit duurde bijna 6 uur. Iedere 120 minuten schakelt de run uit. Na 60 minuten blokkertijd zou die moeten hervatten maar dat gebeurt niet. Daarom heb ik zelf handmatig hervat en zodoende is het vat 3 keer op rij 2 uur lang bezig geweest. Ik lees in de electriciteitsmeter een gebruik 1 - 1,5 kW af.

De offset boillerlading staat op 25 K, maar hier lijkt de pomp niets meet te doen, want ik zie een delta_T van ca. 5 graden.

De driewegklep lijkt te doen wat ie moet doen. De andere leidingen zijn niet warm. De aanvoerleiding is 2 keer ca. 8 m goed geisoleerd MLB32 en dan nog 2 keer ca. 1 m MLB25.

Ik kan niet verklaren wat hier fout gaat. Wat ik kan bedenken:
1) Een super lage flow (oorzaak zou ik niet weten), waardoor de opwarming langzaam verloopt. Maar is het dan logisch dat de pomp wel 1-1,5 kW verbruikt? En geeft de pomp dan geen foutmelding met te lage flow?
2) De sensor in het vat heeft een meetfout. Stel dat het vat 4 graden warmer is dan wordt gemeten dan is de delta T tussen aanvoer en temperatuur vat maar 1 graden en dan warmt het vat heel langzaam op. Onderin is het water wel kouder, waardoor de Delta tussen aanvoer en retour wel net genoeg kan zijn voor de warmtepomp om op minimaal vermogen te draaien.

Mijn vragen aan jullie. Klopt mijn conclusie dat het niet zo lang zou mogen duren? Is een electrisch vermogen van 1-1,5 kW tijdens legionellarun bij 8 graden buitentemperatuur normaal voor een VWL 55/6 of zou de pomp veel harder moeten werken? Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden of wat ik nog kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5fV4wQHDFLnHIkEM81Zpd-xxZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/32kL7myiy5bo3Rf1E9dMneuC.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door gebruiker001 op 17-03-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@gebruiker001 300 liter x 30K = 10 kWh thermisch.
In zes uur zou dat makkelijk moeten lukken; nominaal binnen twee uur met een 5 kW (bij -7) unit.
Met jouw gemeten 1-1.5 kW betekent dat ook een COP van nog geen 2. Daar is dus wat mis.
Kan je met een IR thermometer de aanvoer- en retourleiding meten? En het hele sensortestmenu doorlopen? Dan weet je de flow en koudemiddeltemperaturen (volgens de warmtepomp).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:47:
Kan je met een IR thermometer de aanvoer- en retourleiding meten? En het hele sensortestmenu doorlopen? Dan weet je de flow en koudemiddeltemperaturen (volgens de warmtepomp).
Aanvoer en retour zal ik inderdaad eens meten. Ik heb geen IR meter maar wel wat thermometers met losse draad die op elkaar geeikt zijn en die ik met isolatie erom aan de buizen kan vastmaken.

Het sensortestmenu doorlopen zegt mij niets? Hoe doe ik dat? En ik ben erg benieuwd hoe ik dan de flow uitlees?

Ik heb inmiddels wel de sensor van het vat vergeleken met een thermometer met losse draad maar daar lijkt geen afwijking in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Aanvoer en retour zal ik inderdaad eens meten. Ik heb geen IR meter maar wel wat thermometers met losse draad die op elkaar geeikt zijn en die ik met isolatie erom aan de buizen kan vastmaken.

Het sensortestmenu doorlopen zegt mij niets? Hoe doe ik dat? En ik ben erg benieuwd hoe ik dan de flow uitlees?

Ik heb inmiddels wel de sensor van het vat vergeleken met een thermometer met losse draad maar daar lijkt geen afwijking in te zitten.
Kijk eens in het installateurs menu bij informatie/gegevens waar je alles uitleest.
Tijdens warmwater opwekking delta T en flow uitlezen en vermogen berekenen en ingevoerde vermogen vergelijken. Dan COP bepalen. (Sensorwaarden met geijkte meter nameten)
Als je COP (te) laag is dan is er iets mis met de WP, bv een EXV die niet goed opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
gebruiker001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:31:

De offset boillerlading staat op 25 K, maar hier lijkt de pomp niets meet te doen, want ik zie een delta_T van ca. 5 graden.

[Afbeelding]
Je grafiek kan niet kloppen. Je aanvoertemp is lager dan de tanktemp. Dat kan niet. Je kunt niet met een lagere aanvoertemperatuur en hogere biolertemp krijgen. Dat is onmogelijk. Heb je de legenda omgewisseld?

Verder, is hier al paar keer aan je geopereerd, haal de Eco stand eens eraf, in die eco stand wordt de wp met circa 50% geknepen. En dan kan voor de 55/6 die 1-1.5kwh wel. Maar daarmee krijg je inderdaad dat die een vrij lange tijd nodig heeft voor die delta 35k die je wilt opwarmen. Zet om te beginnen die eco stand eens af en doe nog eens een boiler lading om te zien of het dan verbeterd. Daarmee kun je al wat uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Gravelist schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:36:
[...]

Je grafiek kan niet kloppen. Je aanvoertemp is lager dan de tanktemp. Dat kan niet. Je kunt niet met een lagere aanvoertemperatuur en hogere biolertemp krijgen. Dat is onmogelijk. Heb je de legenda omgewisseld?

Verder, is hier al paar keer aan je geopereerd, haal de Eco stand eens eraf, in die eco stand wordt de wp met circa 50% geknepen. En dan kan voor de 55/6 die 1-1.5kwh wel. Maar daarmee krijg je inderdaad dat die een vrij lange tijd nodig heeft voor die delta 35k die je wilt opwarmen. Zet om te beginnen die eco stand eens af en doe nog eens een boiler lading om te zien of het dan verbeterd. Daarmee kun je al wat uitsluiten.
Grafiek klopt echt. Ik snap wat je zegt maar ik heb het zeker goed afgelezen. Het viel mij toen ook op. Ik dacht dat het met langzaam opstarten van de warmtepomp was en langzaam de temperatuur opvoeren van het circuit maar dit komt jullie niet bekend voor?

De enige eco stand die ik tegenkom op de Vtc 720 is de nachtmodus eco maar die heeft betrekking op het verwarmen.

De VWZ AI heb ik nog niet mee gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1mWG9rnjkKcsNFo4j6jGpxgld0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecKUwMk5zOtPJ6h8Z5ujnc8F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Technician- schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Kijk eens in het installateurs menu bij informatie/gegevens waar je alles uitleest.
Waar kan je dat zien? Op de Vrc 720 kom ik geen flow en delta T tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@gebruiker001 SWW Eco instelling en sensoruitlezing vind je beide in de binnenunit/VWZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:46:
@gebruiker001 SWW Eco instelling en sensoruitlezing vind je beide in de binnenunit/VWZ.
Bedankt. Dan moet ik daar de handleiding eens van opzoeken. Ik kwam in dat menu niet verder dan wat kWh gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evve
Ik wil mijn Arotherm Plus aan de muur bevestigen. Nu is de Vaillant beugel verschrikkelijk duur. Ik ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn met goedkopere varianten.
Bijvoorbeeld deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0yyEM0RdY1ajP3cOmTBmTDIO48=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69AxyPDv1R71hcfrIFIYNyDA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Evve schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:55:
Ik wil mijn Arotherm Plus aan de muur bevestigen. Nu is de Vaillant beugel verschrikkelijk duur. Ik ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn met goedkopere varianten.
Bijvoorbeeld deze:[Afbeelding]
De monoblock Arotherm plus is echt loodzwaar. daarbij, als je een onderhoudscontract wilt moet hij goed bereikbaar zijn, niet ergens aan de gevel. Mijn advies: zet m op de grond in de tuin, goed bereikbaar, geen last van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Chupachups schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:06:
[...]

De monoblock Arotherm plus is echt loodzwaar. daarbij, als je een onderhoudscontract wilt moet hij goed bereikbaar zijn, niet ergens aan de gevel. Mijn advies: zet m op de grond in de tuin, goed bereikbaar, geen last van geluid.
Mijn advies zou hetzelfde zijn, maar met een toevoeging: check met de WPAC-spreadsheet of dat in jouw geval ook mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:46:
Ik heb de wvz ai uitgelezen tijdens legionella run. Eerst loopt het vermogen op 100% met 1225 l/h.
Aanvoertemperatuur 53,1
Retourtemperatuur 53,8 (misschien dat het vat de leiding opwarmt ipv andersom)

Het vermogen loopt dan snel terug naar 30% en 522 l/h.

Tijdens verwarmen vloerverwarming zie ik wel een constante flow van 860 liter/h. En een aanvoer temperatuur van 28 en retour van 23. Dat komt overeen met een vermogen van 5 kW en ik zie een elektrisch verbruik van 1,3 kW. Dit lijken dan wel weer logische getallen.

Zou het mogelijk zijn dat de ontluchter in de buitenunit niet open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
gebruiker001 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Ik heb de wvz ai uitgelezen tijdens legionella run. Eerst loopt het vermogen op 100% met 1225 l/h.
Aanvoertemperatuur 53,1
Retourtemperatuur 53,8 (misschien dat het vat de leiding opwarmt ipv andersom)

Het vermogen loopt dan snel terug naar 30% en 522 l/h.

Tijdens verwarmen vloerverwarming zie ik wel een constante flow van 860 liter/h. En een aanvoer temperatuur van 28 en retour van 23. Dat komt overeen met een vermogen van 5 kW en ik zie een elektrisch verbruik van 1,3 kW. Dit lijken dan wel weer logische getallen.

Zou het mogelijk zijn dat de ontluchter in de buitenunit niet open staat?
Is het vat verkeerd om aangesloten? Dus koud bovenin en warm onderin?

En, check nu even die eco instelling in de vwz zoals @Proton_ aangaf. Volgens mij geef je daar nu weer geen duidelijkheid over.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@gebruiker001 Het zou kunnen dat je aanvoersensor een afwijking bij hogere temperaturen heeft? Misschien vergezocht maar zou wel verklaren dat retour hoger lijkt. Ook hier zou een sanity check met een andere thermometer duidelijkheid kunnen geven.
De lage COP is dan niet verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
bensss schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:24:
[...]

Is het vat verkeerd om aangesloten? Dus koud bovenin en warm onderin?

En, check nu even die eco instelling in de vwz zoals @Proton_ aangaf. Volgens mij geef je daar nu weer geen duidelijkheid over.
Vat is correct aangesloten.

Eco aangepast naar normaal resulteert in:
Taanvoer 57,2
Tretour 52,6
Temperatuur vat 47
Flow 1220 l/h
Elektrisch verbruik 2,5 kW
Opwarming vat 40 naar 47 graden in 45 minuten.

Dus meer flow en hogere aanvoertemperatuur tov temperatuur in het vat. Warmt nu iets sneller op maar nog steeds langzaam en cop zal heel laag zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door gebruiker001 op 19-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@gebruiker001 ik ben bang dat hier een monteur bij mag komen om koudemiddel/expansieventiel te checken.
Heb je ook een persgas-, verdampings- en buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
gebruiker001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Taanvoer 57,2
Tretour 52,6
Temperatuur vat 47
Flow 1220 l/h

Dus meer flow en hogere aanvoertemperatuur tov temperatuur in het vat. Warmt nu iets sneller op maar nog steeds langzaam en cop zal heel laag zijn.
Dat verbruik is van de wp zelf? Als het van de installatie is staat misschien alleen het elektrische element in je boiler te verwarmen. Wat is je bivalente temperatuur voor ww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 12:48
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:47:
In zes uur zou dat makkelijk moeten lukken; nominaal binnen twee uur met een 5 kW (bij -7) unit.
Met jouw gemeten 1-1.5 kW betekent dat ook een COP van nog geen 2. Daar is dus wat mis.
Is een COP van 2 zo gek?

Het vat wordt opgewarmd tot 68 graden, dus de aanvoertemperatuur zal zo'n 75 graden worden. Bovendien heb je drie keer "startverlies", wat bij hoge temperaturen best fors zal zijn. In de 7 uur tussen 9:00 en 16:00 verlies je ook alweer 0,5 kWh aan stilstandsverlies, plus natuurlijk het water in de leidingen. Ik schrik dan eerlijk gezegd niet van een COP van 2.

@gebruiker001: ik zou de maximum boilerlaadtijd verhogen naar b.v. 3 uur (of langer), omdat je waarschijnlijk overdag geen verwarmingsbehoefte hebt. Dan gaat de WP niet meer pauzeren na 2 uur, dat scheelt weer.

Verder is het inderdaad niet normaal dat de aanvoertemperatuur onder de tanktemperatuur zit in jouw grafiek, dat is fysiek niet mogelijk. 15 graden voelt erg veel voor een sensorafwijking. Heb je misschien een externe aanvoertemperatuursensor? Zo ja: waar zit die in het circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@marcop23 was het maar 2.

10 kWh / 6 uur = 1.67 kW thermisch.
'tussen de 1 en 1.5 kW' elektrisch betekent dus COP1.6 op z'n gunstigst en COP1 in het slechtste geval.
Gemeten Ta is rond de 55, buiten is 10+ graden dus datasheet zegt dat een correct draaiende installatie de COP beter dan 2,6 zou mogen zijn, een vol punt hoger.

Maar omdat COP1 ook kan met deze cijfers is nog niet uitgesloten dat het element hier deel van het probleem is, vandaar de vraag naar koudemiddelzijdige temperaturen en wellicht zelfs een fysieke sanity check dat de fan wel blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
ditbenikecht schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Dat verbruik is van de wp zelf? Als het van de installatie is staat misschien alleen het elektrische element in je boiler te verwarmen. Wat is je bivalente temperatuur voor ww?
Volgens mij heeft TS geen element, ten minste daar heeft hij nooit over gesproken.

Wat is je gewenste watertemperatuur? Hierboven lijkt die dus af te slaan bij tanktemp 47. Maar ergens postte je een foto dat je 25K hysterisis hebt ingesteld. Dan zou je aanvoer naar 47+25=73 moet lopen??!! En doet die dus niet.
marcop23 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:30:
[...]

@gebruiker001: ik zou de maximum boilerlaadtijd verhogen naar b.v. 3 uur (of langer), omdat je waarschijnlijk overdag geen verwarmingsbehoefte hebt. Dan gaat de WP niet meer pauzeren na 2 uur, dat scheelt weer.
Op de vr720 kan je maar maximaal 120 minuten biolerladen instellen zover ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Taanvoer 57,2
Tretour 52,6
Temperatuur vat 47
Flow 1220 l/h

Had jij een 55/6 ?

Delta T=4,6K bij 20l/min -> Pout = 6,4 kW
COP SWW op dat moment is 2,5

Daar lijkt me niks mis mee op het eerste gezicht.
Bij die hogere aanvoertemp bij het hogere deel van de SWW opwarming is de COP in balans.
Het vermogen is ook volgens specs.

Zou het wat langer aankijken.

Ik begreep ook dat als je max opwarmtijd warmwater verlaagd dat de WP de hele run in hoger vermogen afrond.

Maar dit zijn van die “problemen” die vaak gevolg zijn van (te) veel monitoren en twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Bedankt voor al het meedenken. In de eco stand duurde het allemaal echt veel te lang. In de normale stand gaat het sneller. Ik zal vrijdag nog eens het vat opwarmen in de normale stand en dan flow, Ta, Tr en temperatuur van het vat goed monitoren. Misschien dat de warmtepomp nu wel normaal presteert.

Ik heb wel wat losse thermometers met draad, maar verder niet. Ik zal kijken of ik die onder de isolatie van de aanvoer en retourleiding kan krijgen.

Die ingestelde 25 graden op de vrc 720 heeft geen invloed. De normale stand ipv de ecostand geeft wel een hogere aanvoertemperatuur maar eerder 10 graden ipv 5 maar zeker geen 25.

Een elektrisch element heb ik niet aangesloten.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Evve schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:55:
Bijvoorbeeld deze:[Afbeelding]
Je hebt een beugel van bijna 750 mm nodig om de achterkant van de unit op 250 mm van de muur te krijgen. Als je er niet mee koelt kan 200 mm van de muur ook maar dan kun je best slecht bij de aansluitingen aan de achterkant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Vandaag nog eens geod gekeken naar de opwarming van het vat met de Eco-modus voor verwarmen uitgeschakeld.

Het ziet er nu allemaal goed uit. Het probleem is dus toch de eco-modus geweest. Ik weet dat het de eerste tips waren die hier gegeven werden, maar ik wist toen nog niet hoe ik in het menu van dw VWZ AI moest komen. Wel vreemd dat die af-fabriek standaard op deze eco-modus staat. Maar ik ben blij dat het verholpen is. Bedankt voor alle hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtPrWWSWRG3bwjpCQTB2FOmVLVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/txpdGqPXwodLWmn6UgvbQp47.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@gebruiker001
Mooi dat het opgelost is. Ik laat het bijna altijd op eco staan, altijd wel tevreden over. Eco uit vind ik meer iets voor situaties waar de warmtepomp achteraf aan de kleine kant blijkt of het warm tapwater verbruik teveel is voor de maat boiler.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:30:
Vandaag nog eens geod gekeken naar de opwarming van het vat met de Eco-modus voor verwarmen uitgeschakeld.

Het ziet er nu allemaal goed uit. Het probleem is dus toch de eco-modus geweest. Ik weet dat het de eerste tips waren die hier gegeven werden, maar ik wist toen nog niet hoe ik in het menu van dw VWZ AI moest komen. Wel vreemd dat die af-fabriek standaard op deze eco-modus staat. Maar ik ben blij dat het verholpen is. Bedankt voor alle hulp.

[Afbeelding]
Ik ben er toch niet gerust op dat de Eco mode zo slecht werkt. Dan is er iets niet goed in de aansturing of iets anders. Geen idee hoe dat te diagnostiseren.

Onder het motto: nu heb je nog garantie, dus beter nu problemen vinden dan later: Kun je eens eenzelfde overzichtje maken in de Eco-stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik zie ook dit bericht:
gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
gebruiker001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:02:
Als mijn warmtepomp het SWW water opwarmt dan wordt de retourleiding van de vloerverwarming ook warm. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat het warme retourwater uit het SWW-vat opstijgt in de retourleiding van de vloerverwarming. Eenmaal op het hoogste punt is het water wat afgekoeld waardoor het naar beneden wordt gedrukt naar de begane grond door het nog warmere water dat wil blijven stijgen. Omdat de aanvoertemperatuur gedurende de opwarming van het SWW vat steeds verder oploopt wordt dit effect versterkt.

Als ik de verdeler van de vvw afsluit dan gebeurt dit niet en blijft de retourleiding van de vvw koud. Het wordt dus in gang gezet door een flow en het is geen eenpijpscirculatie. Is dit een bekend fenomeen? Zou de driewegklep de flow niet ook af moeten sluiten, of is de driewegklep niet geschikt voor een druk vanuit de andere richting?

Zou een terugslagklep helpen om de flow op te heffen, of is de stroomsnelheid daar te laag voor?

[Afbeelding]
Dit klinkt meer als de kern van je probleem. Lekkende driewegklep. Misschien sloot deze niet goed ivm lucht in je systeem? Ik kan me zomaar voorstellen dat zodra je dit probleem opgelost hebt, je SWW ook goed loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Zie je die opwarming vanaf het begin van de SWW run?

Ik heb een extra sensor op de retour van de beneden verdeler zitten. Ik zie dat aan het einde van de SWW run de klep terug naar CV gaat terwijl de pomp nog draait en er dus een zo veel warm water door het circuit gaat dat de retour een flinke piek laat zien.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
Zwartoog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:02:
Ik zie ook dit bericht:
gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[...]

Dit klinkt meer als de kern van je probleem. Lekkende driewegklep. Misschien sloot deze niet goed ivm lucht in je systeem? Ik kan me zomaar voorstellen dat zodra je dit probleem opgelost hebt, je SWW ook goed loopt.
Als je naar zijn plaatje kijkt, zie je de driewegklep in het aanvoer zitten. Als die defect zou zijn zou hij ook en juist een verhoogde aanvoertemperatuur naar cv moeten hebben tijdens de ww run. Het verhaal van Maarten_NL is inderdaad goed mogelijk.
maarten_NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:10:
Zie je die opwarming vanaf het begin van de SWW run?

Ik heb een extra sensor op de retour van de beneden verdeler zitten. Ik zie dat aan het einde van de SWW run de klep terug naar CV gaat terwijl de pomp nog draait en er dus een zo veel warm water door het circuit gaat dat de retour een flinke piek laat zien.
Dat ervaar is zelf ook. En is ook vrij logisch als de klep weer in default gaat, is cv, dan loopt het “gloeiend” hete water dat nog in de aanvoerleiding vanuit buiten unit naar binnen komt deels het cv systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Gravelist

Als er geen reden voor is is het een slordige regeling. De golf komt minuten na de SWW doeltemp is behaald.

Als de warmtepomp voor koelbedrijf bezit is en tussendoor voor legionella SWW moet draaien dan komt er vervolgens een golf van 70c water door de leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcJ5QqYS-Cl-oajXVUGnFwQIUGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bCsoVu302I4wMdTwVpfCP7UV.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijn is de losse sensor die onder de isolatie op de leiding zit.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja als je zowel warm tapwater als CV verwarmt en een pomploze vloerverwarming verdeler hebt is een aanlegthermostaat aan te raden om schade aan de vloer te voorkomen. Met name bij een monobloc. Bij een split met enige afstand tussen binnenunit en vloerverwarmingverdeler heeft het geen nut.

https://www.warmteservice...legthermostaat/p/03659050

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 22-03-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Zwartoog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:56:
[...]

Ik ben er toch niet gerust op dat de Eco mode zo slecht werkt. Dan is er iets niet goed in de aansturing of iets anders. Geen idee hoe dat te diagnostiseren.

Onder het motto: nu heb je nog garantie, dus beter nu problemen vinden dan later: Kun je eens eenzelfde overzichtje maken in de Eco-stand?
Ja, ik zal m binnenkort nog wel eens op de ecomodus laten verwarmen. Maar werkt dit bij anderen wel? Hoe lang is hij bij jullie dan bezig met warmwater maken? En op welk vermogen draait hij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
busscherski schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:21:
Ja als je zowel warm tapwater als CV verwarmt en een pomploze vloerverwarming verdeler hebt is een aanlegthermostaat aan te raden om schade aan de vloer te voorkomen. Met name bij een monobloc. Bij een split met enige afstand tussen binnenunit en vloerverwarmingverdeler heeft het geen nut.

https://www.warmteservice...legthermostaat/p/03659050
Zo ver ik weet wat je met een aanleg thermostaat kan bereiken voorkomt dat alleen een te hoge aanvoertemperatuur in CV bedrijf?

In het screenshot hier boven was er geen warmtevraag vanuit CV. Het lijkt er op dat de pomp door blijft draaien en vervolgens de 3 wegklep terug draait, restwarmte gaat het CV systeem in en daarna stop de pomp pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
maarten_NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Zo ver ik weet wat je met een aanleg thermostaat kan bereiken voorkomt dat alleen een te hoge aanvoertemperatuur in CV bedrijf?

In het screenshot hier boven was er geen warmtevraag vanuit CV. Het lijkt er op dat de pomp door blijft draaien en vervolgens de 3 wegklep terug draait, restwarmte gaat het CV systeem in en daarna stop de pomp pas.
Nee, zover ik weet stopt de aanlegthermostaat de CV pomp onmiddelijk zodra die een te hoge temperatuur meet. Dan maakt het niet uit wat de warmtepomp regeling verder van plan is.

edit:
screenshot uit MyVaillantPro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDPfFckZApFqA79GolFdWPJYWAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TOF4Ob7qrSU2baL2CRyeuHiP.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 22-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Iemand al details over de opvolgers die gaan komen?
https://installatienet.nl...g_aem_ihlt7-u1jqpjk6qrfc_

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
@busscherski ik zal m vd week eens aanleggen en kijken wat het doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• morgana
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-06 18:44
[Deze Tsjechische documentatie is completer dan de Nederlandse:
Link naar het originele document van de Plus (/6)
Vermogen en COP grafieken vanaf blz 34.
Ik heb deze tabellen omgewerkt naar kW vs COP grafieken voor de verschillende modellen bij verschillende buiten temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWnjevZGVnkYL94ltAyiA3GSps4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIFhkTlEDlg3ZnFTIt6pRqK4.png?f=fotoalbum_large

De gestippelde lijn is mijn inschatting van de COP daling door pendelen. Hiermee kun je zien wat het vermogensbereik van de verschillende modellen bij verschillende buiten- en water temperaturen is en de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Ja, ik zal m binnenkort nog wel eens op de ecomodus laten verwarmen. Maar werkt dit bij anderen wel? Hoe lang is hij bij jullie dan bezig met warmwater maken? En op welk vermogen draait hij dan?
Is lastig te zeggen, aangezien de boiler nooit helemaal koud is. Er is gister flink gedouched, dus 2 keer een opwarmronde geweest, beiden duurden 1 uur. Doeltemperatuur is 48 graden, 300 litervat, Eco modus.

Verbruik was 2,36 kWh, voor 9 kWh warmte -> COP van 3,8. Let wel. ik heb een DWTW, dus de Tkoud begint al bij 20+ graden.

In feite behoort Eco een betere COP te geven dan normaal, opwarmen duurt alleen iets langer.

Voor jou analyse: is het een idee om eens alle CV-circuits dicht te zetten, en kijken of je SWW nu wel goed werkt, Eco en geen eco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 18:04
gebruiker001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Dit is hoe het bij mij staat ingesteld icm de eco modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdpFEQA-X5M152hY167JglyaYcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bImF2Ae3R9s0bRWo1b1EtaDf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJo-6-DDCqgJuPaUtPCX7zmt9w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tNlzJptj9kIYvnQyt3eohO1.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem doet er precies 1,5uur over om het 190L vat van ongeveer 35 naar 50 graden te brengen.
In de Weekplanner heb ik dagelijks een blok van 2uur ingesteld tussen 12:30 en 14:30uur.
Verbruik loopt tijdens de run op tot max 1283W.

[ Voor 4% gewijzigd door Luminatus op 23-03-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Luminatus schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Systeem doet er precies 1,5uur over om het 190L vat van ongeveer 35 naar 50 graden te brengen.
In de Weekplanner heb ik dagelijks een blok van 2uur ingesteld tussen 12:30 en 14:30uur.
Verbruik loopt tijdens de run op tot max 1283W.
Ik heb ook een Unitower 190L, gisteren van 37 naar 62 graden in 1,5uur. Dat komt neer op 5.5kWh warmte-energie. Op het hoogtepunt is het verbruik bij mij 3.7kW (niet via element). Het betreft hier mijn custom legionellarun. Het energiegebruik was 2.4kWh (MID gecertificeerd). De COP was dus 2.3.

[ Voor 4% gewijzigd door aj_vdw op 23-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Laatst online: 16:55
Sinds het weekend in het bezit van een arotherm 55/5 full electric. Nu aan het proberen en testen van de stooklijn. Het valt me op dat we het water nu horen stromen door de radiatoren op de slaapkamers. Beneden vloerverwarming is geen probleem, de pomp buiten hoor ik ook niet, binnen wel iets maar staat op zolder dus geen probleem. Was immers bij de cv ketel ook zo. Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat ik het later door de radiatoren hoor stromen? Als ik deze verder open of dicht draai verandert het geluid, maar is natuurlijk niet de bedoeling om deze geheel dicht te draaien. Ik heb de radiatoren al proberen te ontluchten maar er zat geen lucht in.

Ben benieuwd naar de tips/reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Bensherman
Mijn sterk vermoeden:
Volumestroom met de warmtepomp hoger dan met de cv-ketel.
Je bent blijkbaar heel nieuw met warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
dunklefaser schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:02:
@Bensherman
Mijn sterk vermoeden:
Volumestroom met de warmtepomp hoger dan met de cv-ketel.
Je bent blijkbaar heel nieuw met warmtepompen.
Ja klopt, helemaal nieuw. Dus dat is normaal? Of kan ik dat aanpassen? Ik zie wel de stooklijn aanpassen maar dit is de flow?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@Bensherman
Voor starters is er een FAQ topic.
Waarschijnlijk is dit stromingsgeluid normaal voor jouw installatie.
Een nieuwe wp-installatie heeft grotere leidingdiameters dan een cv-ketel installatie.
Je kan het aanpassen, maar dit kost wat.
In het simpelste geval - flow (iets) verlagen - gaat de efficiency van de wp (iets) omlaag.
Volumestroom = flow - kan je meestal ook uitlezen (en instellen!) via de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Bensherman Heb je een vloerverwarmingverdeler met of zonder pomp?
Hebben je radiatoren voetventielen?

Misschien gaat het al beter als de CV afgesteld wordt. Dan krijg je de juiste hoeveelheid water door de radiatoren. Het kan zijn dat juist de voetventielen geluid gaan maken, maar het kan ook meevallen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
busscherski schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:41:
@Bensherman Heb je een vloerverwarmingverdeler met of zonder pomp?
Hebben je radiatoren voetventielen?

Misschien gaat het al beter als de CV afgesteld wordt. Dan krijg je de juiste hoeveelheid water door de radiatoren. Het kan zijn dat juist de voetventielen geluid gaan maken, maar het kan ook meevallen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Ik ben full electric. Dus geen cv meer. Het geluid hoor ik bij de knop waarmee je de radiator warmer of kouder zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
dunklefaser schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:53:
@Bensherman
Voor starters is er een FAQ topic.
Waarschijnlijk is dit stromingsgeluid normaal voor jouw installatie.
Een nieuwe wp-installatie heeft grotere leidingdiameters dan een cv-ketel installatie.
Je kan het aanpassen, maar dit kost wat.
In het simpelste geval - flow (iets) verlagen - gaat de efficiency van de wp (iets) omlaag.
Volumestroom = flow - kan je meestal ook uitlezen (en instellen!) via de binnenunit.
De wp is op dezelfde leidingen gezet als de cv, dus dat betwijfel ik. Ik zal eens kijken of ik dot kan aanpassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Bensherman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Ik ben full electric. Dus geen cv meer. Het geluid hoor ik bij de knop waarmee je de radiator warmer of kouder zet.
cv = centrale verwarming

cv ≠ gasgestookte CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Bensherman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:04:
[...]

In die knop zit een vernauwing dus daar gaat de stroomsnelheid nog verder omhoog en dat hoor je.

Je kan de pomp terug regelen maar zoals gezegd gaat je efficiëntie dan omlaag.

Wat je ook zou kunnen doen is de knoppen er tussenuit halen zodat er altijd water doorheen loopt. Wat ik in mijn huis merk is dat als de verwarming voor beneden aan gaat, er voor boven ook altijd wel iets van warmte afgifte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
maarten_NL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:38:
[...]

In die knop zit een vernauwing dus daar gaat de stroomsnelheid nog verder omhoog en dat hoor je.

Je kan de pomp terug regelen maar zoals gezegd gaat je efficiëntie dan omlaag.

Wat je ook zou kunnen doen is de knoppen er tussenuit halen zodat er altijd water doorheen loopt. Wat ik in mijn huis merk is dat als de verwarming voor beneden aan gaat, er voor boven ook altijd wel iets van warmte afgifte nodig is.
Als ik die knop eraf haal zou de radiator vol open staan, dan wordt het te warm op deze kamers. Met deze stooklijn iig. Eerst de flow maar eens aanpassen en overleggen met de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb weleens gelezen dat thermostaatknoppen meer flowbeperkend werken dan "gewone" radiatorknoppen. Heb je thermostaatknoppen? Dan heeft het misschien nut ze voor gewone te vervangen.

Hier stond een dode link.

Pagina: 1 ... 165 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic