Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:33
TOA schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Om verder te gaan op dit onderwerp. Ik was even aan het verder graven, en merkte toch iets vreemd op. Het "parallel verschuiven" van de aanvoertemperatuur gebeurt bij mij niet echt zoals het beschreven is in de documentatie (grafiek op p.164 handleiding Sensocomfort).
...
Je hebt helemaal gelijk, de grafiek is misleidend voor andere wens temperaturen.
Wat wel correct is, is dat bij een wens van 21 graden, je 1 graad naar links moet gaan (op de horizontale schaal) en 1 graad naar boven (op de verticale schaal).
Dit volgt uit het feit dat het warmteverlies groter wordt (omdat het verschil binnentemp - buitentemp toeneemt), en dat het vermogen afneemt (omdat het verschil aanvoertemp - binnentemp afneemt).
Dus de afstanden op de schuine lijn kloppen niet, maar ook de hoek klopt niet.

In dit voorbeeld wordt de AT bij buiten -15 en wens 21 graden ongeveer 41,4 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 26-02-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
@TOA Ik ga je niet tegenspreken - wat mij betreft mag je via de app de klantenservice een berichtje sturen.
Ik ben benieuwd naar het respons, @paQ heeft al wat ervaringen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-08 19:25

TOA

Jan Zwanenburg7 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, de grafiek is misleidend voor andere wens temperaturen.
Wat wel correct is, is dat bij een wens van 21 graden, je 1 graad naar links moet gaan (op de horizontale schaal) en 1 graad naar boven (op de verticale schaal).
Dit volgt uit het feit dat het warmteverlies groter wordt (omdat het verschil binnentemp - buitentemp toeneemt), en dat het vermogen afneemt (omdat het verschil aanvoertemp - binnentemp afneemt).
Dus de afstanden op de schuine lijn kloppen niet, maar ook de hoek klopt niet.

In dit voorbeeld wordt de AT bij buiten -15 en wens 21 graden ongeveer 41,4 graden.
Heb mij eens bezig gehouden met uw theorie te plotten op de bestaande grafiek. Ik vermoed dat hun "45° gedraaide as" bedoeld was om een 1:1 verschuiving (zelfde langs x-as en y-as) te illustreren, maar dat is natuurlijk enkel geldig als de schaal op beide assen dezelfde is, quod non.
Heb een 1:1 verschuiving ingetekend (zie rode streepjes), met -1° langs x-as en -1° langs y-as, en de resulterende (verschoven) stooklijn staat in lichtblauw. De waardes horende bij buitentemperaturen -20°, -10°, 0°, 10° en 20° heb ik in oranje aangeduid, en ook in oranje de overeenkomstige waarde erbij gezet die ik aflees op de stooklijn in de app. Dit komt redelijk goed overeen vind ik. Dus je kan gelijk hebben.. :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7hTocAT4TJWQynmgdiR2hcEnec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmKQ8vZSdvCJl8MajfjVIKZ0.png?f=fotoalbum_large

• TOA

TOA

dunklefaser schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:46:
@TOA Ik ga je niet tegenspreken - wat mij betreft mag je via de app de klantenservice een berichtje sturen.
Ik ben benieuwd naar het respons, @paQ heeft al wat ervaringen.
mail is verstuurd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:16
Je kan ook grof inschatten waar de stooklijn ongeveer uit zou moeten komen bij verandering van binnen temperatuur. Als voorbeeld bovenstaande grafiek met stooklijn 0,4 bij 5°C buiten.

Benodigd vermogen voor verwarming is evenredig met delta T tussen binnen en buiten.

Binnen 20°C en buiten 5°C > delta T = 15°C
Binnen 21°C en buiten 5°C > delta T = 16°C

Vermogen nodig bij 21°C t.o.v. 20°C = 16/15 = 1,067

Het afgifte vermogen van de verwarming is evenredig met de delta T tussen het CV water en binnen temperatuur.

Binnen 20°C en aanvoertemperatuur 30°C > delta T = 10°C

Om het extra vermogen bij 21°C toe te voeren moet de delta T groter zijn:

delta T = 10°C * 1,067 =~10,7°C

Benodigde aanvoer temperatuur bij 21°C en 5°C buiten = 21°C + 10,7°C =~ 32°C

Dit komt overeen met jouw blauwe lijn, en niet met de 35°C aanvoer.

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:33
TOA schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Heb mij eens bezig gehouden met uw theorie te plotten op de bestaande grafiek. Ik vermoed dat hun "45° gedraaide as" bedoeld was om een 1:1 verschuiving (zelfde langs x-as en y-as) te illustreren, maar dat is natuurlijk enkel geldig als de schaal op beide assen dezelfde is, quod non.
Heb een 1:1 verschuiving ingetekend (zie rode streepjes), met -1° langs x-as en -1° langs y-as, en de resulterende (verschoven) stooklijn staat in lichtblauw. De waardes horende bij buitentemperaturen -20°, -10°, 0°, 10° en 20° heb ik in oranje aangeduid, en ook in oranje de overeenkomstige waarde erbij gezet die ik aflees op de stooklijn in de app. Dit komt redelijk goed overeen vind ik. Dus je kan gelijk hebben.. :-)
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel (maar waar ik te lui voor was om op te schrijven).
Melvin15397 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:18:
Je kan ook grof inschatten waar de stooklijn ongeveer uit zou moeten komen bij verandering van binnen temperatuur.
...

Dit komt overeen met jouw blauwe lijn, en niet met de 35°C aanvoer.
Dit past helemaal bij mijn verhaal. Het gaat om de verhouding vermogen / warmteverlies die het zelfde moet blijven. Daaruit kan je de verschuiving van de stooklijn afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacFra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 09:42
MartinSE schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Met mijn nieuwe arothermplus 55 en MEH 97/6 probeer ik de stooklijn te vinden p inactief.
Mijn vraag is wat ik dan doe met de instelling van de minimale en maximale gewenste aanvoertemperatuur. In de stooklijn staan immers ook temperaturen aangegeven afhankelijk van de buitentemperatuur...

Niet helemaal.
Belangrijk is in elke setting uitgebreid,actief of inactief een passende stooklijn te hebben.
Dus inderdaad stook eerst op tot een aangename binnentemperatuur , maakt niet uit op welke modus.
Schakel dan over op inactief , en stel daar dezelfde temperatuur in als dat de kamer op dat moment heeft.
Actief gaat de stooklijn compenseren aan de hand van de binnentemperatuur, dit wil je niet, althans niet nu nu je de stooklijn probeert te vinden.
Probeer met de inactief modus door de stooklijn aan te passen de ingestelde temperatuur gelijk te krijgen met de binnentemperatuur. Als dit gelukt is na wat iteraties heb je de stooklijn gevonden en dan kun je gerust indien gewenst teruggaan naar uitgebreid ( de wp gaat dan ook uit als de wenstemperatuur is bereikt) of actief waar de wp blijft rondpompen en uitgaat als het vermogen niet meer afgegeven kan worden.
De echte 'die hard' volgens Heatgeeks werk alleen met een pure WAR regeling (inactief).

De algemene ervaring is dat bij wat hogere buitentemperaturen de stooklijn wat hoger ingesteld moet worden en bij lage (<5 graden) temperaturen ook een iets lagere stooklijn gekozen moet worden, je spreekt van over +0,05 of -0,05 op de stooklijn bv 0,30 naar 0,35 of naar 0,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Trouwens, ik heb sinds ik dit systeem heb (nieuwbouw, 1 jaar oud, vloerverwarming) last van langzame drukdaling. Nergens lekken te bespeuren.
Na bijvullen op 1.5bar staat die na 12 dagen op 1.4bar en na 50 dagen op 1.3 bar. Ze heeft ook al op 1.0 gestaan.

Ook al ervaring mee? Zijn er obvious zaken die kunnen lekken in de unitower? Ik denk aan ontluchters (lucht eruit dus druk daalt), overstortventielen (water eruit dus druk daalt), enz.

We hebben op de retour van de CV een expansievat dat in orde is.
Heb ook al de ontluchtingsprocedure gedraaid.

[ Voor 4% gewijzigd door TOA op 01-03-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Heb je de automatische ontluchter in de buitenunit gesloten?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
TOA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:57:
Trouwens, ik heb sinds ik dit systeem heb (nieuwbouw, 1 jaar oud, vloerverwarming) last van langzame drukdaling. Nergens lekken te bespeuren.
Na bijvullen op 1.5bar staat die na 12 dagen op 1.4bar en na 50 dagen op 1.3 bar. Ze heeft ook al op 1.0 gestaan.

Ook al ervaring mee? Zijn er obvious zaken die kunnen lekken in de unitower? Ik denk aan ontluchters (lucht eruit dus druk daalt), overstortventielen (water eruit dus druk daalt), enz.

We hebben op de retour van de CV een expansievat dat in orde is.
Heb ook al de ontluchtingsprocedure gedraaid.
Hier hetzelfde, wel goed trouwens naar de druk te kijken wanneer de pomp niet draait door de plaatsing van de sensor.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
snameroc schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:59:
Heb ik bij een arotherm pure in de buitenunit nog niet kunnen vinden :N .
Maar wel in de binnenunit :Y .

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 01-03-2025 13:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

snameroc schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:59:
Ah er is ook een automatische ontluchter IN de unitower?
We hebben er eentje hangen op de aanvoer leiding van de CV (naar vloerverwarming), die staat open, dit is een automatische microbelontluchter.
Maar er is er dus ook nog een in de binnenunit zelf? Wist ik niet. Ik neem aan dat ik die moet openen dan? Waar vind ik die ontluchter en hoe draai ik die toe? Hier technische fiche van de binnenunit (unitower pure VWL 108/7.2 IS), waar moet ik precies naar kijken? De symbolen zeggen me bitter weinig..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk02iRCZqB5j8NbwDy0l7TbDxjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iRuYzMFCoZAfLJjFk1LIHVF.jpg?f=fotoalbum_large
En ik neem aan dat ik die externe microbelontluchter dan ook moet toe draaien?

[ Voor 33% gewijzigd door TOA op 01-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:28
Zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" voor een vergelijkbaar probleem met een 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Dus er zit een overdrukventiel ergens in binnenunit ? Maar er is toch ook een expansievat , dus waarom zou die ooit actief zijn? En de druk wordt toch nooit meer dan 2 bar ? Toch niet als ik de drukmeter in het oog houd..
Wellicht zie ik hier het een en ander over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@TOA Heb je maar de vorm van de automatische ontluchter van de zijkant gezien?
Staat trouwens ook op jouw plaatje O-)
Kan je zo terugvinden in de kleurenschets (bovenop het verwarmingselement (= BUH) rechts).

Deze "snelontluchter" werkt volgens Vaillant automatisch.
Het e.e.a. staat in de diverse
gebruiksaanwijzing-en-installatie-en-onderhoudshandleiding-unitower-pure-vwl-108-7-2-is*.pdf's.
Van dichtdraaien staat er niets.

[ Voor 64% gewijzigd door dunklefaser op 01-03-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

dunklefaser schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:04:
@TOA Heb je maar de vorm van de automatische ontluchter van de zijkant gezien?
Staat trouwens ook op jouw plaatje O-)
Kan je zo terugvinden in de kleurenschets (bovenop het verwarmingselement (= BUH) rechts).
Denk dat ik hem gevonden heb. Nu, wat doe ik hiermee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HHi1oMqwyp4NrDurvvin_0_XpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RH6jBp0lgPXuRgUt77bLYdto.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TOA op 01-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
TOA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Denk dat ik hem gevonden heb. Nu, wat doe ik hiermee ?

[Afbeelding]
Ik heb dit voorgelegd aan mijn (Vaillant)installateur......'afblijven' zei hij, hoort open te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
[quote]TOA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:57:

Hier heb ik een druk van 1.4 wanneer de hybride-installatie afgeslagen is. Gaat hij weer aan omdat ik iets meer warmte in huis wil en de installatie dus draait dan heb ik een druk van 1.9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Sonja12s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Ik heb dit voorgelegd aan mijn (Vaillant)installateur......'afblijven' zei hij, hoort open te staan
Heeft zelfs in een bepaalde serie handleidingen gestaan dat deze gesloten moest worden, ook in de mijne.

Bezoek gehad van service dienst Vaillant en die heeft deze zelf gesloten.

Misschien latere versies niet meer nodig, maar wat die installateur van jou zegt klopt dus niet, iig niet voor de gehele serie.

Edit, na 1 jaar sluiten

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Kees_frl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Heeft zelfs in een bepaalde serie handleidingen gestaan dat deze gesloten moest worden, ook in de mijne.

Misschien latere versies niet meer nodig, maar wat die installateur van jou zegt klopt dus niet, iig niet voor de gehele serie.
Ik dacht dat het idee was dat deze het eerste jaar na installatie open stond, zodat er na de installatie tijd is om de boel te ontluchten. Na 1 jaar zou alles wel ontlucht moeten zijn, en kan hij dicht om eventueel lekken te voorkomen op een latere leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Sonja12s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:42:
[quote]TOA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:57:

Hier heb ik een druk van 1.4 wanneer de hybride-installatie afgeslagen is. Gaat hij weer aan omdat ik iets meer warmte in huis wil en de installatie dus draait dan heb ik een druk van 1.9
Als ik de kleurenschets van @TOA correct lees zit de druksensor aan de "pers-kant" van de cv-pomp.
Je wil natuurlijk de statische druk weten als de pomp stil staat.

De drukverhoging is afhankelijk van het pompvermogen en een maat van de weerstand in het cv-circuit.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 02-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
[...]

Ik zie graag de handleiding ! Tot dusver vertrouw ik op de installateur welke al tig-jaar Vaillant installeert i.p.v een roepende op een forum, met alle respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Sonja12s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Ik zie graag de handleiding ! Tot dusver vertrouw ik op de installateur welke al tig-jaar Vaillant installeert i.p.v een roepende op een forum, met alle respect
Gezien je eerdere posts hier vind ik het wel even prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Zwartoog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ik dacht dat het idee was dat deze het eerste jaar na installatie open stond, zodat er na de installatie tijd is om de boel te ontluchten. Na 1 jaar zou alles wel ontlucht moeten zijn, en kan hij dicht om eventueel lekken te voorkomen op een latere leeftijd.
Klopt, precies dit. :) Ik heb mijn post even aangepast nav jouw opmerking, die 1 jaar is wel even handig er bij te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kees_frl op 02-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Zwartoog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ok!
En hoe open en sluit ik dat ding precies? Ik wil er wel echt voorzichtig mee zijn, denk niet dat ik nog ergens aanspraak maak op garantie als ze zien dat daar op verkeerde manier mee geknoeid is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
TOA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:57:
[...]

Ok!
En hoe open en sluit ik dat ding precies? Ik wil er wel echt voorzichtig mee zijn, denk niet dat ik nog ergens aanspraak maak op garantie als ze zien dat daar op verkeerde manier mee geknoeid is :-)
Even kritisch zijn.......waarom wil je dit? omdat iemand zonder onderbouwing iets roept? Gewoon niet doen, eerst Vaillant-documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Kees_frl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Gezien je eerdere posts hier vind ik het wel even prima. :)
Ja,ik ben kritisch, maar dat mag toch.
Je roept iets zonder onderbouwing en laat "een leek" z'n dure installatie aanpassen omdat jij weleens iets gelezen hebt.......=niet goed ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Sonja12s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:03:
[...]

Ja,ik ben kritisch, maar dat mag toch.
Je roept iets zonder onderbouwing en laat "een leek" z'n dure installatie aanpassen omdat jij weleens iets gelezen hebt.......=niet goed ;w
Ik vraag me soms af of je 12 jaar bent ofzo.

Maar hele fijne dag vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Kees_frl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:19:
[...]

Ik vraag me soms af of je 12 jaar bent ofzo.

Maar hele fijne dag vandaag. :)
Probeer eens inhoudelijk te reageren i.p.v. rare dingen te gaan zeggen.
En een fijne dag verder? zal gaan lukken, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Na mijn 1e oplossing om de thermostaat regeling wat slimmer te maken en af te stellen op de grote thermische traagheid/groot effect van zon van mijn huis. Op standje thermostaat wacht de warmtepomp te lang om te starten/stoppen resulterende in under/overshooten van de doeltemp met een delta van 1 graad, op modulerend gaat het beter maar dan is het effect van de zon zo groot dat het overdag veelste warm wordt.

Ik ga dmv meteodata informatie van de buitentemperatuur + windkracht en zoninstraling een verwachtte energiebehoefte per uur voor de komende dag bepalen. Als de energiebehoefte de komende uren hoger of lager dan x is dan schakel ik de warmtepomp aan/uit.

De logica bouw ik in Node Red en de warmtepomp besturing via een ebus adapter maar technisch gezien zou het ook met de (home assistant integratie) Vaillant API kunnen.

Mocht er iemand interesse in hebben om mee te bouwen/testen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:27
Sonja12s schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Heb je zelf de handleiding niet gekregen?

Onderstaand een stukje van de handleiding van mijn aroTHERM Plus (75/6) waarin genoemd staat de ontluchtingsklep bij eerste onderhoud te sluiten (blz 187). Hoe dit te doen staat beschreven op blz 176, hoofdstuk 12.6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9YTagvK3YFzFpyLavgdBSlTsIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWddLowMywIKRCbEpzpGSdDt.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling/edit: in de huidige versie van de installatiehandleiding staat dat de snelontluchter gecontroleerd moet worden. Niet specifiek dat hij ook gesloten moet worden tijdens het eerste onderhoud. Zie blz 191.

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 03-03-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Franciesco schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Heb je zelf de handleiding niet gekregen?

Onderstaand een stukje van de handleiding van mijn aroTHERM Plus (75/6) waarin genoemd staat de ontluchtingsklep bij eerste onderhoud te sluiten (blz 187). Hoe dit te doen staat beschreven op blz 176, hoofdstuk 12.6.

[Afbeelding]
Klopt ! Maar dat is alleen tijdens het onderhoud. Na onderhoud moet hij weer open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Sonja12s voor de volledigheid onderstaand wat in de huidige versie van de handleiding staat over de ontluchter (zie ook edit vorige bericht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH0SvdRo39uu4aWoGrEfSHG13T4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5GcVkxuMpfufb4lQdeoI9hD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNoDsH9bJgfBeRURUeLLQyrN51U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh728YfZ2lwZEuvEaATOUsmZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: geen idee of deze ontluchter aangepast is in de loop van de jaren en dat daardoor deze bij de oudere modellen wel gesloten moet worden en bij de nieuwere niet meer. Dat is denk ik ook wat @Kees_frl bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Franciesco schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:58:
@Sonja12s voor de volledigheid onderstaand wat in de huidige versie van de handleiding staat over de ontluchter (zie ook edit vorige bericht).

[Afbeelding][Afbeelding]
Juist, dank je voor de aanvulling. En nu is dus duidelijk dat je de ontluchter niet definitief moet sluiten, anders had dat er gestaan, immers; waarom staat er "controleer de ontluchter op lekkage en vervang de snelontluchter eventueel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Sonja12s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Juist, dank je voor de aanvulling. En nu is dus duidelijk dat je de ontluchter niet definitief moet sluiten, anders had dat er gestaan, immers; waarom staat er "controleer de ontluchter op lekkage en vervang de snelontluchter eventueel"
Ik lees hier niet in dat je de onluchter weer moet openen na de onderhoudsbeurt, anders had dat er expliciet in gestaan.

Wat is het nut om de ontluchter alleen tijdens de eerste(!) onderhoudsbeurt te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Nog meer gevonden, dus niet meer sluiten tegenwoordig/bij de huidige modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_w45GpX-QS2RJpEo9b37md1C6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5St1FieSt0krzhk08OgObqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Er is een significant verschil in de onderhoudswerkzaamheden tussen de monoblocks en de "pure" split wp's.

De (snel)ontluchter komt in de onderhoudswerkzaamheden van de arotherm pure
hydraulic station incl. de UNItower uitvoeringen niet voor.

@TOA heeft een arotherm pure UNItower

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 03-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Franciesco schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:08:
Nog meer gevonden, dus niet meer sluiten tegenwoordig/bij de huidige modellen:

[Afbeelding]
Bedankt voor deze zeer duidelijke aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
dunklefaser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:11:
Er is een significant verschil in de onderhoudswerkzaamheden tussen de monoblocks en de "pure" split wp's.

De (snel)ontluchter komt in de onderhoudswerkzaamheden van de arotherm pure
hydraulic station incl de UNItower uitvoeringen niet voor.

De handboeken heb ik oktober '24 gedownload.
Wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Sonja12s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Bedankt voor deze zeer duidelijke aanvulling.
En nu mijn initiële post graag nog even lezen - daarin refereer ik ook aan versies en dat latere versies misschien niet meer gedaan hoeft te worden.
[...]

Edit, na 1 jaar sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Kees_frl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:59:
[...]

En nu mijn initiële post graag nog even lezen - daarin refereer ik ook aan versies en dat latere versies misschien niet meer gedaan hoeft te worden.

[...]
Probeer je nou toch je gelijk te halen? Mag best hoor........alleen kom met de juiste info en dan onderbouwd graag.
In de afgelopen maanden is het door diverse mensen geroepen, waaronder door jou, dat dat ding dicht moest na 1 jaar. Zonder onderbouwing en verwijzing naar type/leeftijd van de wp. En de "leken" maar dichtzetten, helaas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Het is zeker maandag *O* .

[ Voor 12% gewijzigd door Isdatzo op 03-03-2025 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik heb het idee wat we in semantiek danwel vertaalzwakten verzaken. Los van handleidingen: wat is logischerwijs de reden dat zo'n ontluchter open danwel dicht moet?

Mijn redenatie:
- Na installatie duurt het een tijd voor het systeem weer helemaal ontlucht is, dus dan staat hij open.
- In een goed werkend systeem, is op den duur is de boel ontlucht, en heeft hij geen functie meer.
- Echter, automatische ontluchters zijn notoire lekkers of zuurstofvoeders na lange tijd, dus kunt hem beter preventief dicht zetten (1e onderhoudsbeurt).
- Anderzijds kan door bijvullen of niet optimale installaties toch weer lucht onstaan, waardoor de WP op den duur niet goed werkt.

Denk dat het een afweging is tussen de laatste 2 punten.

Schiet maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 09:27
Sonja12s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Probeer je nou toch je gelijk te halen? Mag best hoor........alleen kom met de juiste info en dan onderbouwd graag.
In de afgelopen maanden is het door diverse mensen geroepen, waaronder door jou, dat dat ding dicht moest na 1 jaar. Zonder onderbouwing en verwijzing naar type/leeftijd van de wp. En de "leken" maar dichtzetten, helaas
Daar is wel degelijk een onderbouwing voor.
het volgende staat in de installatie- en onderhoudshandleiding van de VWL35/6 - VWL75/6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVOV3NrXC6buyBgX9NlMIHEjyrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lMxjHLPg6GqUXNlX5nMt7g9z.png?f=fotoalbum_large

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
roelke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Daar is wel degelijk een onderbouwing voor.
het volgende staat in de installatie- en onderhoudshandleiding van de VWL35/6 - VWL75/6

[Afbeelding]
Er staat duidelijk "alleen bij het eerste onderhoud"
Begrijpend lezen.....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Nou is het nu even weer klaar? Elkaar beetje proberen te pakken op woorden. Volgens mij willen we elkaar hier naar beste eer en geweten van informatie voorzien. Laatste woord willen hebben past hier m.i. niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Sonja12s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Er staat duidelijk "alleen bij het eerste onderhoud"
Begrijpend lezen.....
Daarna is hij gesloten. Er zijn diverse gebruikers geweest waarbij hij is gaan lekken omdat hij niet gesloten was. Met zelfs kortsluiting tot gevolg.
Dan kwam de Vaillant monteur die verving het ding en zette hem dicht.
Doe ermee wat je wil. Als je water verliest is het vervolgens een manier om te oorzaken te elimineren.
Of het nu bij de nieuwe nog moet geen idee die gebruiksaanwijzing heb ik niet. Begrijpend lezen is voor iedereen anders dat is wel duidelijk. Ps geen oordeel verder.
Bij mij staat hij nu 2 jaar dicht en nooit meer bijgevult. wat gaat de tijd snel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
Recent op bezoek geweest bij een installateur die erg degelijk leek. Bleek alleen dat ze geen Vaillant meer installeren... (ik had ze nota bene gevonden via de vaillant site zelf).

Weet iemand nog degelijke partijen die in de regio Arnhem werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
WhiskyPhreak schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:36:
Recent op bezoek geweest bij een installateur die erg degelijk leek. Bleek alleen dat ze geen Vaillant meer installeren... (ik had ze nota bene gevonden via de vaillant site zelf).

Weet iemand nog degelijke partijen die in de regio Arnhem werken?
Wordt nu wel benieuwd naar de reden dat een degelijke leverancier geen Vaillant meer levert. Volgens mij hebben installateurs i.h.a. weinig te klagen over support vanuit Vaillant? Wellicht maken ze zelf te weinig marge op support en onderhoud? (Vaak toch een beetje een makkelijke 'melkkoe' voor installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
Batilan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Wordt nu wel benieuwd naar de reden dat een degelijke leverancier geen Vaillant meer levert. Volgens mij hebben installateurs i.h.a. weinig te klagen over support vanuit Vaillant? Wellicht maken ze zelf te weinig marge op support en onderhoud? (Vaak toch een beetje een makkelijke 'melkkoe' voor installateurs?
De verkoper/adviseur, die me echt wel een techneut leek die de ins en outs wist, kwam niet verder dan 'Ja er waren wat problemen, maar de details weet ik niet'. Ik kreeg het idee dat er eerder achter zat dat ze bij andere merken meer konden verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Het blijft toch bijzonder dat ik aan het stroomverbruik van de warmtepomp kan zien wat voor weer het ongeveer is... mistig defrostfestijnweer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:26:
Het blijft toch bijzonder dat ik aan het stroomverbruik van de warmtepomp kan zien wat voor weer het ongeveer is... mistig defrostfestijnweer!
Nog even en dan trekt de mist weg, dan kan ie weer uit (aangenomen dat je wat zon vangt in de woning). Hier al weer 4kW productie, en naar ik schat ongeveer dezelfde hoeveelheid energie die via de ramen naar binnen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hij staat op uitgebreid dus ik vermoed dat-ie elk moment weer uit gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Gramser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:26:
Ik gebruik ander taktiek, snachts niet stoken en daarmee voorkom je de mistige uren, doordeweeks niemand thuis dan start de WP rond 15:00 om weer op te warmen, het is warm als we thuiskomen.

De WP staat op zuid en zon op de ramen(ook glas op zuid) maakt het zeer gunstig.
Sochtends wel even frisser in huis maar geen probleem voor dat half uurtje.

En nog een extra voordeeltje dat stroom van de warmtepomp direct uit de zonnepanelen komt.
(Ik snap als overdag mensen thuis zijn dat dit niet zo goed zal werken, in het weekend pas ik een kleinere nachtverlaging toe).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2025 09:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Prima taktiek, maar dat ga ik wel doen als salderen afloopt en ik medio 2027 over moet naar een ander contract ;)

Plus, ik heb graag warmte in mijn vloer... ik zou de WP wel uit kunnen zetten tussen pak 'm beet 23:00 en 08:00 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Ik gebruik ander taktiek, snachts niet stoken en daarmee voorkom je de mistige uren, doordeweeks niemand thuis dan start de WP rond 15:00 om weer op te warmen, het is warm als we thuiskomen.

De WP staat op zuid en zon op de ramen(ook glas op zuid) maakt het zeer gunstig.

En nog een extra voordeeltje dat stroom van de warmtepomp direct uit de zonnepanelen komt.
Ja, dat is ook mijn tactiek. Echter loop ik tegen het volgende aan: midden in de nacht besluit de warmtepomp uit zichzelf aan te gaan, terwijl ik de verwarmingsmodus op 'uit' heb staan.

Het patroon dat ik ontdekt heb is dat dit consequent gebeurt wanneer de buitentemperatuursensor 4 uur lang beneden de 4 graden meet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fb18Svbt/huh.jpg

In het geval van een monoblock kan ik begrijpen dat de vorstbeveiliging de circulatiepomp inschakelt om bevriezing te voorkomen, maar ik heb een split (plus) en die begint gewoon vrolijk de stooklijn aan te houden tot ik erachter kom, hem handmatig eerst op 'verwarmen' en daarna op 'uit' zet (al dan niet via home assistant). Als de buitensensor nog een keer 4 uur lang onder de 4 graden meet dan begint 'ie vrolijk opnieuw.

In de handleiding van de thermostaat kom ik het volgende tegen:
Bij buitentemperaturen
– die langer dan 4 uur onder 4 °C zijn schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker in en regelt de gewenste kamertemperatuur op minimaal 5 °C

Aan de eerste voorwaarde is voldaan, echter is het binnen gelukkig nog lang niet tot 5 graden afgekoeld. Iemand een idee?

[ Voor 1% gewijzigd door Isdatzo op 04-03-2025 10:11 . Reden: Worstenvingertypefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Isdatzo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Ja, dat is ook mijn tactiek. Echter loop ik tegen het volgende aan: midden in de nacht besluit de warmtepomp uit zichzelf aan te gaan, terwijl ik de verwarmingsmodus op 'uit' heb staan.

Het patroon dat ik ontdekt heb is dat dit consequent gebeurt wanneer de buitentemperatuursensor 4 uur lang beneden de 4 graden meet:

[Afbeelding]

In het geval van een monoblock kan ik begrijpen dat de vorstbeveiliging de circulatiepomp inschakelt om bevriezing te voorkomen, maar ik heb een split (plus) en die begint gewoon vrolijk de stooklijn aan te houden tot ik erachter kom, hem handmatig eerst op 'verwarmen' en daarna op 'uit' zet (al dan niet via home assistant). Als de buitensensor nog een keer 4 uur lang onder de 4 graden meet dan begint 'ie vrolijk opnieuw.

Bij buitentemperaturen
– die langer dan 4 uur onder 4 °C zijn schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker in en regelt de gewenste kamertemperatuur op minimaal 5 °C

Aan de eerste voorwaarde is voldaan, echter is het binnen gelukkig nog lang niet tot 5 graden afgekoeld. Iemand een idee?
Hier is het altijd 1x rond 4-5 uur in de nacht als er vorst is, vannacht overigens niet gebeurt, als er matig/strenge vorst is slaat de warmtepomp zelfs aan om kort het CV water op te warmen en zie ik een piek van 500 watt voor een uurtje.

3 maart was het +/- 50 watt voor een uurtje of 2, kan ook carterverwarming zijn.
(Zoals je ziet laat ik de warmtepomp starten op een efficiënte moment, de rode lijn is kamertemp, de stijging komt mede door de zon).

Arotherm plus 55/6
De nachttemperatuur setting staat hier op 15c zodat ik zeker weet dat niet aanslaat(zo koud wordt het hier niet overigens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QopCDKdlUF8WNj7G6GIKMkzLUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjTNyy6ZpMmzG3zl5WkVYJXW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS95
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-09 13:50
Hallo,

Wij zijn bezig met de renovatie van ons huis. Hierbij willen we de overschakeling maken van mazout naar een warmtepomp. Op de benedenverdieping komt overal vloerverwarming (±120m²). Slaapkamers boven gaan we verwarmen/koelen met aparte airco units.
Ik ben geneigd naar Arotherm plus monoblock te installeren. Aangezien ik zoveel mogelijk zelf wil doen, ben ik dus opzoek naar een hydraulisch schema voor onze situatie.

Dus vloerverwarming (±120m²) en WW boiler van 300L.
Ik lees veel over wel of gen buffervat, maar ben er nog niet echt wijzer over geworden.
Iemand die ons hiermee kan helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
@JS95 Download "Installatiebundel 2025"- Suc6

P.S.: Ik heb geen (parallel) buffervat laten installeren, alleen een klein 18 l voorschakelvat.
Voldoet bij mij tot nu toe prima bij defrosts in een installatie met anders ca. 70 l actieve inhoud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tS5_x5XgBa1V9jykK59R_6H6AYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUfUeMVtGeRTw1ilOKyy3ogC.jpg?f=fotoalbum_large

P.P.S: Warmtepomp FAQ topic bekeken?

Misschien nuttig:
Mijn smartfoon blijkt te oud (Android moet 10 of hoger zijn) voor de nieuwste versie van de myVaillant app
en de oude versie van de app doet het (binnenkort) niet meer - Je moet upgraden...
Op een tablet kan je de app via de appstore niet installeren omdat er geen camera aan de achterkant aanwezig is. Maar niet getreurd - via diverse repositories de laatste .xapk downloaden en installeren
en draait nu op een tablet met passende Android versie.
Niet dat ik echt kapot ben van de nieuwe app versie (2.25?) - zitten ook weer nieuwe voutjes in.
YMMV

[ Voor 108% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Isdatzo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]

Bij buitentemperaturen

Vannacht was het weer raak: hij heeft een groot deel van de nacht lopen draaien met het resultaat dat het vanochtend wel heerlijk warm is binnen, maar er niemand thuis is. Ik laat 'm liever in de middag draaien met hoge COP en stroom van het dak.

Zucht. Misschien eens proberen wat er gebeurt als ik de boel op tijdsschema zet met 's nachts een lage wenstemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:15:
[...]

(Ik snap als overdag mensen thuis zijn dat dit niet zo goed zal werken, in het weekend pas ik een kleinere nachtverlaging toe).
Hmm dat kan ik eens proberen dan, hier beetje zelfde situatie. Omdat ik zoveel zon binnenkrijg kom ik al gauw in de graadminutenregeling terecht met +5 graden, onbewolkt. Nadeel is wel dat ik soms 's ochtends pas weet of er wordt thuisgewerkt of niet, en de vloerverwarming is hier nogal traag.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Waar zit de codeerstekker in de Arotherm Plus eigenlijk?
Binnen of buitendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:52
Isdatzo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Vannacht was het weer raak: hij heeft een groot deel van de nacht lopen draaien met het resultaat dat het vanochtend wel heerlijk warm is binnen, maar er niemand thuis is. Ik laat 'm liever in de middag draaien met hoge COP en stroom van het dak.

Zucht. Misschien eens proberen wat er gebeurt als ik de boel op tijdsschema zet met 's nachts een lage wenstemperatuur.
Heb je soms de nachtmodus op Eco staan?
Die regelt namelijk wel alleen op de eerste voorwaarde. Gaat na 4u kleiner dan <4gr buiten verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Gravelist schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Heb je soms de nachtmodus op Eco staan?
Die regelt namelijk wel alleen op de eerste voorwaarde. Gaat na 4u kleiner dan <4gr buiten verwarmen
Nope: nachtmodus staat op 'normaal'. Daarnaast zou je denken uit=uit, los van wat je met die nachtmodus doet.

Het lijkt echt een soort van misplaatste vorstbeveiliging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Isdatzo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Nope: nachtmodus staat op 'normaal'. Daarnaast zou je denken uit=uit, los van wat je met die nachtmodus doet.

Het lijkt echt een soort van misplaatste vorstbeveiliging zijn.
Zet de verlagingstemp setting lager, op 16c bijv, wordt ook wel eens afkoelingstemperatuur genoemd, zit verstopt in de menu, is niet hetzelfde als temp (handmatig) die je normaal gebruikt.

Te vinden in de App of in de thermonstaat bij regelingen.
De verlagingstemp/afkoelingstemperatuur staat default vrij hoog, dacht op 18/19c.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
mr_evil08 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Zet de verlagingstemp setting lager, op 16c bijv, wordt ook wel eens afkoelingstemperatuur genoemd, zit verstopt in de menu, is niet hetzelfde als temp (handmatig) die je normaal gebruikt.

Te vinden in de App of in de thermonstaat bij regelingen.
De verlagingstemp/afkoelingstemperatuur staat default vrij hoog, dacht op 18/19c.
Bedankt voor de tip, maar die had ik al op 16 staan. Overigens komt het hier ook niet onder de 19 graden wanneer ik hem 's nachts niet laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Isdatzo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de tip, maar die had ik al op 16 staan. Overigens komt het hier ook niet onder de 19 graden wanneer ik hem 's nachts niet laat draaien.
Nachtmodus staat hier op eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Ik overweeg een Vaillant WP, en heb enige boilervragen:

• Bij de uniSTORs zie ik dat de 200L variant energielabel B heeft, terwijl die van 300L label A heeft. Enig idee waarin dat verschil zit? Die van 200L moet 33% minder werken voor legionellaruns.
• Als alternatief op de Unistor zie ik RVS tanks van De Jong. Deze zijn echter energielabel B. Wat mij vooral opvalt is dat die van De Jong zonder water slechts 41kg (200L) en 61kg (300L) wegen, terwijl de Unistor 96kg en 134kg zijn. Een enorm verschil! Hij komt op een houten vloer op de 1e etage, dus gewicht is wel relevant voor mij. De een is RVS, de ander gemailleerd staal. Zit daarin het gewichtverschil? Of heeft uniSTOR een grotere binnenspiraal? Wat is het voordeel van gemailleerd staal? Weten jullie nog van andere alternatieven?
• Ik ben momenteel single, maar met het oog op de toekomst of huisverkoop wil ik genoeg hebben voor een gezin van 4, dus bij voorkeur 200 of 230L. Misschien 300L als het past/te takelen is. Het nadeel is meerprijs, ruimte, gewicht, en kosten, en duurdere legionellaruns. Klein voordeel: met een overbemetenboiler kun je het water op een lagere temperatuur instellen voor dezelfde "douchetemperatuurtijd". Hiermee bespaar je dubbel energie: hogere COP door lagere temperatuur, minder warmteverlies door lagere temperatuur, en grotere volume/oppervlakverhouding, wat wederom minder warmteverlies geeft. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Murphy78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:17:

• Bij de uniSTORs zie ik dat de 200L variant energielabel B heeft, terwijl die van 300L label A heeft. Enig idee waarin dat verschil zit? Die van 200L moet 33% minder werken voor legionellaruns.
• Als alternatief op de Unistor zie ik RVS tanks van De Jong. Deze zijn echter energielabel B. Wat mij vooral opvalt is dat die van De Jong zonder water slechts 41kg (200L) en 61kg (300L) wegen, terwijl de Unistor 96kg en 134kg zijn. Een enorm verschil! Hij komt op een houten vloer op de 1e etage, dus gewicht is wel relevant voor mij. De een is RVS, de ander gemailleerd staal. Zit daarin het gewichtverschil? Of heeft uniSTOR een grotere binnenspiraal? Wat is het voordeel van gemailleerd staal? Weten jullie nog van andere alternatieven?
• Ik ben momenteel single, maar met het oog op de toekomst of huisverkoop wil ik genoeg hebben voor een gezin van 4, dus bij voorkeur 200 of 230L. Misschien 300L als het past/te takelen is. Het nadeel is meerprijs, ruimte, gewicht, en kosten, en duurdere legionellaruns. Klein voordeel: met een overbemetenboiler kun je het water op een lagere temperatuur instellen voor dezelfde "douchetemperatuurtijd". Hiermee bespaar je dubbel energie: hogere COP door lagere temperatuur, minder warmteverlies door lagere temperatuur, en grotere volume/oppervlakverhouding, wat wederom minder warmteverlies geeft. Of mis ik hier iets?
Dergelijke energielabels hebben te maken met de isolatiewaarde van het vat, niet de energie die het kost om het water warm te krijgen. Als deze in de verwarmde schil staan (binnenshuis) maakt het nauwelijks uit.

Het voordeel van een groot vat is dat je veel water hebt op precies de juiste temperatuur. Als een klein vat "te klein" is, moet je de temperatuur verhogen, wat uiteindelijk meer kost. Ander voordeel is dat je vat minder snel leeg is, en makkelijker kunt gebruiken als energiebuffer (bv op goedkope tijden veel warm water maken, hoeft hij op tijden met hoge energieprijzen nooit te draaien).

Nadeel van een groot vat is inderdaad duurdere legionellarun. Of je deze wekelijks moet doen of minder frequent is een discussie op zich. Het grootste probleem van Vaillant hierin is dat deze 75 graden wil halen, terwilj 60-65 graden meer dan genoeg is.

Voor jouw situatie is het een lastige. Als single, double en zelfs triple is 200 liter zat, dus zolang je niet op 4 of 5 personen zit, ben je met 300 liter heel lang veel te veel water aan het verwarmen. Maar als je met oog op verkoop het in 1 keer goed wilt doen, heeft een 300 liter RVS-vat de voorkeur. Deze heeft een langere verwachte levensduur dan een emaille-vat. Maar volgens mij had DJG ook een 200 liter vat?

Andere overweging: is jouw woning wel geschikt voor 4+ personen? Stel je woont klein, dan is de kans dat iemand met een groot gezin er in gaat trekken ook klein, en dan heeft een groot vat nooit nut. Heb je een bad? Kun je voor je douche een DWTW intsalleren? Dat vergroot de effectieve inhoud namelijk aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Vertikale Douche WTW?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09 20:12
Technician- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:14:
Waar zit de codeerstekker in de Arotherm Plus eigenlijk?
Binnen of buitendeel?
Zou ik ook willen weten. Ik ben nog steeds niet zeker om mijn Arotherm kan koelen aangezien ik een woning heb overgekocht met deze warmtepomp. Vorige eigenaar was niet tech savvy en heeft het nooit laten koelen.

Naar wat ik al beperkt heb gelezen, zou het ergens in de buiten unit moeten zijn. Maar zeker ben ik niet. Zou het ook liever in mijn MEH61 plaatsen dan mijn buiten unit open te maken.

Maar eerst en vooral ga ik afwachten tot de zomer en kijken of mijn warmtepomp sowieso al dan niet zou kunnen koelen.

(Maar Belgische modellen hebben blijkbaar effectief een codeerstekker nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

Over het binnendeel, een all in one is loeizwaar, die zou je niet op de 1e verdieping willen beuren, als het al past.

Een los RVS boiler is in mijn ogen de beste oplossing. Zelf verkoop ik veel de Oso Delta Geo Coil 200 of 300L met flink grote spiraal (300L, 3,1m2) en incl ingebouwde E spiraal.
De E spiraal ben je niet nodig bij Vaillant maar kun je wel goed gebruiken voor noodbedrijf of als PV overstort middel.

Volgens mij ook beter geprijsd als De Jong. En er schijnt speciale isolatie om te zitten, die beter isoleert bij minder dikte maar daarvan heb ik nooit echte technische informatie kunnen vinden.

Ik vind de betere COP van een groter vat bij lagere warmwater temperatuur opwegen tegen de kleine meerprijs. Ook hoort bij een huis met 3-4 slaapkamers een warmwater voorziening voor 4-5 personen en dat is de 300L variant.

Qua Vaillant installatie kun je ook kijken naar de Split Plus. Dat is ook een interessante optie prijstechnisch tov de Plus monobloc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Murphy78 Wat @Zwartoog schrijft over de energielabels houdt ook geen rekening met de individuele montage van de boilervaten. Soms is het resulterende energieverlies een veelvoud van de normverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Bedankt voor de goede tips. Het is een groot huis, dus ik denk dat 300L eigenlijk wel wenselijk is.

@Technician- Ik kijk inderdaad naar de nieuwe Split Plus serie, ze zien er interessant uit! De VWL 55/8.2 om precies te zijn. Ik heb het warmteverlies op 170 W/K vastgesteld, dus ik heb zo'n 5kW nodig bij -10 buiten. Ik heb daarnaast 2.4kW L/L warmtepompen in de woonkamer de hoofdslaapkamer, dus er is enige backup indien nodig.

De VWL 55/8.2 wilde ik initieel met de uniSTOR boiler combineren, maar qua gewicht is dat voor de 1e etage inderdaad vrij ondoenlijk. Wat bedoel je met dat ie "all in one" is? Ze zeggen "geschikt voor combinatie met flexoTHERM of aroTHERM warmtepompen"; ik ging ervanuit dat het daarom verder redelijk hetzelfde is als die van De Jong of de Oso. Niet dus?

Ik zal kijken naar de Oso Delta, er lijkt wel weinig aanbod van te zijn. Zijn er nog andere modellen waar je goede ervaring mee hebt?

Verticale douche WTW zou mooi zijn, maar de badkamer zit op dezelfde etage als de CV (en straks boiler).

[ Voor 5% gewijzigd door Murphy78 op 07-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Murphy78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:58:
Bedankt voor de goede tips. Het is een groot huis, dus ik denk dat 300L eigenlijk wel wenselijk is.

@Technician- Ik kijk inderdaad naar de nieuwe Split Plus serie, ze zien er interessant uit! De VWL 55/8.2 om precies te zijn. Ik heb het warmteverlies op 170 W/K vastgesteld, dus ik heb zo'n 5kW nodig bij -10 buiten. Ik heb daarnaast 2.4kW L/L warmtepompen in de woonkamer de hoofdslaapkamer, dus er is enige backup indien nodig.

De VWL 55/8.2 wilde ik initieel met de uniSTOR boiler combineren, maar qua gewicht is dat voor de 1e etage inderdaad vrij ondoenlijk. Wat bedoel je met dat ie "all in one" is? Ze zeggen "geschikt voor combinatie met flexoTHERM of aroTHERM warmtepompen"; ik ging ervanuit dat het daarom verder redelijk hetzelfde is als die van De Jong of de Oso. Niet dus?

Ik zal kijken naar de Oso Delta, er lijkt wel weinig aanbod van te zijn. Zijn er nog andere modellen waar je goede ervaring mee hebt?

Verticale douche WTW zou mooi zijn, maar de badkamer zit op dezelfde etage als de CV (en straks boiler).
Ik bedoel, Vaillant heeft ook de Unitower (all in one binnendeel) maar die zijn loeizwaar.
Ik gebruik maar 1 boiler en dat is Oso. Goede kwaliteit, goed leverbaar.

De plus split is een heel mooi toestel. Met de nieuwe touchscreen besturing op het binnendeel, en zelfde buitendeel als de plus maar dan een split.
Is qua montage ook goedkoper en eenvoudiger en qua efficiëntie zie ik in de monitoring geen verschil tussen de Plus en Plus Split.
En nooit bevriezingsgevaar al lastige vorstkleppen.

Goede keuze dus. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Oke, ik had een nieuwe Plus, die had communicatie problemen en melding codeerstekker.
Vaillant zegt: vervang codeerstekker warmtepomp.
Dus dacht, ja warmtepomp binnen of buiten?
Maar heb ze een opdracht gegeven en is uitgevoerd door Vaillant onder garantie, 0 kosten.
Netjes.
Maar hoe kan daar iets mis mee zijn, lijkt slechts een weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:37:
Ik heb al aantal keer gehad dat de druk te laag was en dat ik storing kreeg nu heb ik alles gechecked en 2 kleine lekkages gevonden bij koppelingen deze dus aangedraaid en is het weg. Maar zag dat de druk nog steeds langzaam afneemt. Nu had ik er net 2 bar op gezet maar die zakte heel snel in maar kon binnen niks zien. Dus ik buiten kijken zag ik dat uit condensafvoer veel water kwam. Kan het zijn dat er een overdruk ventiel in de arotherm plus zit ? Kon zo in handleiding niks vinden.

[Afbeelding]
Is het overdrukventiel uiteindelijk ook de oorzaak geweest van jouw probleem?

Ik zit hier met hetzelfde probleem, binnen de kortste keren loop de druk flink terug na het bijvullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RQPwwZc5o5iOCqilRxgxqNhnzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jGeMINZB9FZa6sy2CkoqNwn2.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat het duidelijk een stuk vochtiger bij de condensafvoer, terwijl de rest van de bodem droog is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89-KeLi8lTuT-zcoYkoIjTarAyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sQM7yG4L2dNsFjZaaL9HykZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Kaspers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Is het overdrukventiel uiteindelijk ook de oorzaak geweest van jouw probleem?

Ik zit hier met hetzelfde probleem, binnen de kortste keren loop de druk flink terug na het bijvullen:

[Afbeelding]

Ik zie dat het duidelijk een stuk vochtiger bij de condensafvoer, terwijl de rest van de bodem droog is:
[Afbeelding]
nope nog steeds niks kunnen vinden.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Stel, de 3-wegklep van de uniTOWER staat in deze stand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uWtzgacvnABz6OuSIevj8L9yl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImY5ynzVqDIxicOeOjPA08Tr.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zou hem graag manueel willen bedienen. Volgens de handleiding moet ik eerst het palletje (1) een kwartslag draaien van 'auto' naar 'man':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM7qIZgr9W3objNsEymJNbtw-l4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nepqiGAWAPf1o3DMKwsjM7Gi.png?f=fotoalbum_large

Echter bevindt het palletje zich precies achter de 'keuzehendel'. Is het in dit geval geoorloofd de 'keuzehendel' alsnog handmatig te bedienen, ook al staat de 3-wegklep nog in de automatische stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

als je de connector eruit trekt wel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23oiPj7y7T_cdimyKgOz6No9Ioc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mYtVAMPguKbSGJOPbu8hTZX.jpg?f=fotoalbum_large

Soms is het zo simpel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Uh nee, dan moet ik je toch echt teleurstellen. Meestal (ongeacht wat) is het simpel. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Ook ik ben in de race voor een Vaillant warmtepomp, aanvankelijk vooral georiënteerd op een mono blok gezien populariteit hier (75/6 met MEH 97/6 hydraulische module). Na wat verder kijken en posts van onder meer @Technician- ook aan het kijken naar de split (75/8.2), doordat er schijnbaar veel overeenkomsten zijn kwa opbouw, geluid, etc.

Voordelen split (VWL 75/8.2 + VWL 77/8.2) :
  • Goedkoper: buiten- en binnendeel zijn bij elkaar ongeveer 1500 euro goedkoper dan monoblok. Daarnaast in mijn geval geen grondleiding nodig van 500 euro dus verschil loopt verder op. Subsidiebedrag lijkt hetzelfde te zijn
  • Geen bevriesgevaar dus onder meer geen vorstkleppen nodig. Naast kosten ook het het kader van KISS prettig.
Nadelen:
  • Stek-monteur benodigd. In mijn geval was ik van plan om de voorbereiding zelf te doen maar de daadwerkelijke installatie zelf door een installateur, dus dat veranderd niet. Wellicht iets duurdere installatie bij laten doen?
Vermogens lijken globaal gezien vergelijkbaar, vermogensbereik van de split heb ik alleen niet kunnen vinden.

Meer mensen hier die deze afweging hebben gemaakt? Dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Timorad schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:54:
Ook ik ben in de race voor een Vaillant warmtepomp, aanvankelijk vooral georiënteerd op een mono blok gezien populariteit hier (75/6 met MEH 97/6 hydraulische module). Na wat verder kijken en posts van onder meer @Technician- ook aan het kijken naar de split (75/8.2), doordat er schijnbaar veel overeenkomsten zijn kwa opbouw, geluid, etc.

Voordelen split (VWL 75/8.2 + VWL 77/8.2) :
  • Goedkoper: buiten- en binnendeel zijn bij elkaar ongeveer 1500 euro goedkoper dan monoblok. Daarnaast in mijn geval geen grondleiding nodig van 500 euro dus verschil loopt verder op. Subsidiebedrag lijkt hetzelfde te zijn
  • Geen bevriesgevaar dus onder meer geen vorstkleppen nodig. Naast kosten ook het het kader van KISS prettig.
Nadelen:
  • Stek-monteur benodigd. In mijn geval was ik van plan om de voorbereiding zelf te doen maar de daadwerkelijke installatie zelf door een installateur, dus dat veranderd niet. Wellicht iets duurdere installatie bij laten doen?
Vermogens lijken globaal gezien vergelijkbaar, vermogensbereik van de split heb ik alleen niet kunnen vinden.

Meer mensen hier die deze afweging hebben gemaakt? Dingen die ik over het hoofd zie?
Onafhankelijkheid van installateurs is voor mij een enorme plus. Het is ontzettend lastig een installateur te vinden die weet wat hij doet, meedenkt en echt kennis/interesse heeft van het geheel (LTV, trillingen, geluid, elektra, systeemefficiëntie). Mocht je op de een of andere reden niet tevreden zijn over de plaatsing, dan kun je hem zelf verzetten. Iets aan trillingsdemping doen? Ophogen geen probleem.

Heb je wel een goede installateur en zelf twee linkerhanden, dan maakt bovenstaande niet uit :)

Enige echte voordeel van een split is inderdaad ivm bevriezingsgevaar. Eigenlijk alleen een echt risico als je ook op wintersport gaat, ofwel lang van huis bent in geval van een langdurige stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpel2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-08 15:57
Hallo,

Wij zijn vorige jaar verhuisd naar een nieuwe (energiezuinig) huis.
Dit huis is gezet in 2027.

We hebben volgende installatie:
- Warmtepomp: Vaillant aroTHERM VWL 115/2 A 230V
- Boilermodule: Vaillant VWZ MEH 61
- Warmwater boiler: Vaillant GeoSTOR VIH RW 300/2 R2
- Weersafhankelijke regeling: Vaillant multiMATIC VRC 700

Alles (vloerverwarming, warm water, ...) wordt geregeld met deze instelling.
(We hebben zelfs geen gas aansluiting)

Ik heb al paar keer gemerkt dat de warmtepomp (hard) staat te draaien zonder dat daar (volgens mij) een reden voor is. Ik heb er nooit bij stilgestaan want met een zonnepanelen en een terugdraaiende teller kwam de eindfactuur voor elektriciteit toch op "0" te staan.

Sinds kort hebben we een digitale meter en zitten we ook met het "Capaciteitstarief".
Door de digitale meter kunnen we ons verbruik ook veel beter opvolgen.

Daaruit blijkt dat de warmtepomp toch paar bedenkelijke aantal watt gebruikt op momenten die het volgens mij niet moet verbruiken.
1) Wanneer wij douche/bad nemen schiet de warmtepomp ingang en verbuikt hij tot 10000watt!! (zie bijlage)
2) 's avonds/'s nachts zitten we soms op piekmomenten van 4000/5000 watt (zie bijlage)

Is er een mogelijkheid om onze warmtepomp efficienter te laten werken?
BV. warm water stilletjes aan terug aanmaken tijdens douche, ....?
Is er ook een mogelijkheid om een module te koppelen zodat wij de instellingen via een applicatie van vaillant kunnen bekijken/regelen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfJVARCkG7qELkUCGc1GRayeH_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6SPOc7c9B54oxsbxYu7vmZy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX6YOTlQdiKWgWp6NR7XOML5zm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ijpTxpwpRw30f7lmzA4LZqf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@wimpel2 tapwater op ecomode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wimpel2 De warmtepomp is geen kleine jongen en de oude /2 serie is in dit topic vaker genoemd in combinatie met slecht moduleren.
Je kunt in ieder geval de hulpverwarming-instellingen nakijken, die heb je boven nul zeker niet nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpel2
Bedankt voor uw reply.
Hoe doe ik dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpel2
Proton_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:14:
@wimpel2 De warmtepomp is geen kleine jongen en de oude /2 serie is in dit topic vaker genoemd in combinatie met slecht moduleren.
Je kunt in ieder geval de hulpverwarming-instellingen nakijken, die heb je boven nul zeker niet nodig.
Bedankt voor uw reactie.
Wat bedoel je juist met geen kleine jongen?

Waar vind ik de hulpverwarming instellingen juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zwartoog schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Onafhankelijkheid van installateurs is voor mij een enorme plus. Het is ontzettend lastig een installateur te vinden die weet wat hij doet, meedenkt en echt kennis/interesse heeft van het geheel (LTV, trillingen, geluid, elektra, systeemefficiëntie). Mocht je op de een of andere reden niet tevreden zijn over de plaatsing, dan kun je hem zelf verzetten. Iets aan trillingsdemping doen? Ophogen geen probleem.

Heb je wel een goede installateur en zelf twee linkerhanden, dan maakt bovenstaande niet uit :)

Enige echte voordeel van een split is inderdaad ivm bevriezingsgevaar. Eigenlijk alleen een echt risico als je ook op wintersport gaat, ofwel lang van huis bent in geval van een langdurige stroomstoring.
Is allemaal wat subjectief.
Maar bv iets verhogen of wat aan trillingen doen is met een koelleiding veel makkelijker dan bv met starre grondbuis.
Zelfs verplaatsen is makkelijker, alleen heb je dan idd iemand nodig voor koudetechnische handelingen.
Wat ik ook fijn vind van Split, als er iets is met lekkage of systeemwater dan is de zoektocht veel kleiner. Geen ontluchting buiten of koppelingen e.d.
je hoeft dan alleen binnenshuis te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09 20:12
wimpel2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:59:
Hallo,

Ik heb al paar keer gemerkt dat de warmtepomp (hard) staat te draaien zonder dat daar (volgens mij) een reden voor is. Ik heb er nooit bij stilgestaan want met een zonnepanelen en een terugdraaiende teller kwam de eindfactuur voor elektriciteit toch op "0" te staan.

Sinds kort hebben we een digitale meter en zitten we ook met het "Capaciteitstarief".

Daaruit blijkt dat de warmtepomp toch paar bedenkelijke aantal watt gebruikt op momenten die het volgens mij niet moet verbruiken.
1) Wanneer wij douche/bad nemen schiet de warmtepomp ingang en verbuikt hij tot 10000watt!! (zie bijlage)
2) 's avonds/'s nachts zitten we soms op piekmomenten van 4000/5000 watt (zie bijlage)

Is er ook een mogelijkheid om een module te koppelen zodat wij de instellingen via een applicatie van vaillant kunnen bekijken/regelen?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat kan helpen qua warm water productie, is om het op één vast moment op de dag te plannen. Net na de middag wanneer de productie van je zonnepanelen het grootst is. Zo zal ze het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend zijn voor je warm water. Met je vat van 300 liter zou dit normaal voldoende moeten zijn. Dit kan je instellen met een tijdschema via je VRC700.

Qua instellingen heb je voorlopig weinig gedeeld over specifieke instellingen. Wat belangrijk is zijn uiteraard jouw ingestelde temperaturen, maar ook je stooklijn en in welke modus je warmtepomp staat (Thermostaat of Actief). Dit vind je bvb. onder de functie 'binnencompensatie' bij het installateursmenu op de VRC700.

Mijn inzichten met mijn Vaillant Arotherm VWL 85/3 is alvast dat wanneer ik de pomp op 'actief' heb staan, deze een heel stuk minder pieken geeft qua verbruik (600W tot 1kW als het kouder is). Dit scheelt alvast qua capaciteitstarief dan wanneer ik zou draaien op 'Thermostaat' bij lage temperaturen buiten. Dan draait mijn pomp met hogere pieken (3kW) voor langere tijd en lijk in minder comfort te hebben dan met 'actief'. Ik wissel momenteel automatisch bij lage temperaturen naar 'Actief', en bij hogere temperaturen zoals nu naar 'Thermostaat'.

Ik zou vooral eens goed kijken naar je installateursmenu op je VRC700 hoe je pomp ingesteld staat; en wat termen vanuit dit installer menu opzoeken in het forum hier. Door alle posts hier heb ik al ontzettend veel geleerd, en mijn wamtepomp beter kunnen instellen dan de vorige eigenaar. Hierdoor is mijn verbruik 30% minder dan de vorige eigenaar als ik het verbruik ga vergelijken, terwijl dit een zelfs een koudere winter was dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 11-09 05:35
wimpel2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:59:
Hallo,

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht staat elektrisch bijverwarmen ook aan (COP 1) bij mij stond die ook standaard aan en heb hem uitgezet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:29
Even een vraag over de VWZ AI plus. Klopt het dat ik daarin regelmatig een relais hoor schakelen? Ik zie in de manual dat er twee in in de VWZ zitten? op aansluiting 3 en 4. Waar zijn die voor en hoor ik die schakelen? Zo ver ik weet zit daar nu niet op.
Of is het de driewegklep aansluiting? Weet niet of daar ook een relais achter zit? Daar zit al wel een drieweg klep op maar die is nog niet verder in gebruik (voor het warme water)
Verder geen probleem maar de relais maakt best wat geluid en ben dus benieuwd naar het hoe en wat?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54
Murphy78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:58:

Masterwatt verkoopt de OSO boilers onder eigen label. Ik heb de 250L variant bij bengshop.nl aangeschaft. Dit is de 300L variant: https://www.bengshop.nl/m...i-dr-cyl-b-200505030-art/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
wimpel2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor uw reactie.
Wat bedoel je juist met geen kleine jongen?

Waar vind ik de hulpverwarming instellingen juist?
Ik bedoel dat zijn minimumvermogen al vrij hoog zal liggen - ik denk meer dan 1 kW, misschien zelfs 1.5 kW.
Dat is natuurlijk al een heel verschil met de 10 kW die je op de meter zag verschijnen, dus daar zit iets dat je kan uitzoeken. Ik weet zelf niet zoveel van de /2 serie en de 700 bediening, maar er zijn ongetwijfeld settings over 'bivalent' en 'hulpverwarming' te vinden :)
Ook kan je kijken hoe warm de boiler ingesteld staat - als dat 60 graden is, dan zal hij altijd de hulpverwarming nodig hebben. 50 of 55 graden is een stuk zuiniger, maar je hebt dan wel iets minder voorraad.
Ook de eerder genoemde tip van een vast tijdvenster kan een heleboel schelen, ook om gelijktijdigheid met zonnepanelen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pc_slopert schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:18:
Even een vraag over de VWZ AI plus. Klopt het dat ik daarin regelmatig een relais hoor schakelen? Ik zie in de manual dat er twee in in de VWZ zitten? op aansluiting 3 en 4. Waar zijn die voor en hoor ik die schakelen? Zo ver ik weet zit daar nu niet op.
Of is het de driewegklep aansluiting? Weet niet of daar ook een relais achter zit? Daar zit al wel een drieweg klep op maar die is nog niet verder in gebruik (voor het warme water)
Verder geen probleem maar de relais maakt best wat geluid en ben dus benieuwd naar het hoe en wat?
De AI is een en al relais. Van driewegklep tot verwarmingselement(en). Wat staat er ook alweer op aansluitingen 3 en 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:01
Dag allen

Wij wonen sinds 2023 in onze nieuwbouwwoning. We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en op de eerste verdieping (daar met zoneregeling) en beschikken over een aroTHERM plus VWL 85/3. Destijds had ik niet zoveel tijd/interesse om me in alles te verdiepen en is er sleutel op de deur gebouwd. Nu probeer ik mij toch meer en meer te verdiepen in de technieken die hier geïnstalleerd zijn en heb ik er soms ook vragen bij.

Op zich wordt het in ons huis goed warm en is ons elektrisch verbruik (denk ik) niet hoog, maar ik vind de cijfers over energie efficiëntie die ik te zien krijg in de app zeer laag.

Om een idee te geven (enkel verwarming, geen SWW):

November:
  • verbruik: 187.1 kWh
  • warmte: 568.4 kWh
  • 'energie efficiëntie’: 3.0
December:
  • verbruik: 252.3 kWh
  • warmte: 674.7 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 2.7
Januari:
  • verbruik: 389.6 kWh
  • warmte: 733.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.9
Februari:
  • verbruik: 288.5 kWh
  • warmte: 495.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.7
Mijn instellingen zijn:
  • Wenstemperatuur: 21.0°
  • Stooklijn: 0.35, vanaf februari 0.25 geprobeerd
  • Binnencompensatie: thermostaat (= uitgebreid?)
  • Element werkt nooit mee
Voor SWW (190l in unitower) verwarm ik overigens op 55° met 1 run in de namiddag. Daar ligt de efficiëntie rond 1.5 tijdens deze wintermaanden.

Nu heb ik al begrepen dat de cijfers in de app niet zo betrouwbaar zijn, maar meestal zouden die zelfs gunstiger moeten uitvallen... De loodgieter komt niet verder dan 'het is normaal dat het rendement tijdens de wintermaanden lager ligt.' Maar uit wat ik hier lees, zouden mijn verwachtingen toch wat hoger mogen liggen? Wat zouden mogelijke oorzaken voor die lage efficiëntie kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
TLHA schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:24:
Dag allen

Wij wonen sinds 2023 in onze nieuwbouwwoning. We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en op de eerste verdieping (daar met zoneregeling) en beschikken over een aroTHERM plus VWL 85/3. Destijds had ik niet zoveel tijd/interesse om me in alles te verdiepen en is er sleutel op de deur gebouwd. Nu probeer ik mij toch meer en meer te verdiepen in de technieken die hier geïnstalleerd zijn en heb ik er soms ook vragen bij.

Op zich wordt het in ons huis goed warm en is ons elektrisch verbruik (denk ik) niet hoog, maar ik vind de cijfers over energie efficiëntie die ik te zien krijg in de app zeer laag.

Om een idee te geven (enkel verwarming, geen SWW):

November:
  • verbruik: 187.1 kWh
  • warmte: 568.4 kWh
  • 'energie efficiëntie’: 3.0
December:
  • verbruik: 252.3 kWh
  • warmte: 674.7 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 2.7
Januari:
  • verbruik: 389.6 kWh
  • warmte: 733.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.9
Februari:
  • verbruik: 288.5 kWh
  • warmte: 495.0 kWh
  • ‘energie efficiëntie’: 1.7
Mijn instellingen zijn:
  • Wenstemperatuur: 21.0°
  • Stooklijn: 0.35, vanaf februari 0.25 geprobeerd
  • Binnencompensatie: thermostaat (= uitgebreid?)
  • Element werkt nooit mee
Voor SWW (190l in unitower) verwarm ik overigens op 55° met 1 run in de namiddag. Daar ligt de efficiëntie rond 1.5 tijdens deze wintermaanden.

Nu heb ik al begrepen dat de cijfers in de app niet zo betrouwbaar zijn, maar meestal zouden die zelfs gunstiger moeten uitvallen... De loodgieter komt niet verder dan 'het is normaal dat het rendement tijdens de wintermaanden lager ligt.' Maar uit wat ik hier lees, zouden mijn verwachtingen toch wat hoger mogen liggen? Wat zouden mogelijke oorzaken voor die lage efficiëntie kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Hmm, hier wordt altijd (zoals je in de topicstart kan lezen) een kWh meter geadviseerd om de vinger op de zere plek te kunnen leggen bij dit soort efficientie discussies. We weten nu echt niet waar we naar kijken.

Maar, als ik een gokje zou mogen doen dan lijkt het totale energieverbruik voor verwarmen relatief laag tov het vermogen van de machine. De nieuwbouwwoning is zo goed geisoleerd dat de warmtepomp simpelweg te groot is en als een dolle korte sprintjes trekt (pendelen). Dit is slecht voor de efficientie.

Stooklijn omlaag is een goede, mogelijk dat binnentemperatuur compensatie op actief ook nog kan helpen met een (nog) lagere stooklijn. En ik zou ook geen nachtverlaging toepassen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Pagina: 1 ... 164 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic