Mooi, dat zeker, maar die lijkt me puur optisch en niet bedoeld voor geluiddemping of anderszins toch?snameroc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:
[...]
[Afbeelding]
Zelf gemaakt.
2 uurtjes werk. Ik heb wel een zaagtafel
Mooi, hoe heb je de onderste "draagbalk" bevestigd?snameroc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:
[...]
[Afbeelding]
Zelf gemaakt.
Fancy hoorsnameroc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:
Zelf gemaakt.
Maar staat de unit niet een beetje dicht tegen de muur (tov de voorschriften van Valliant)?
Hey tweakers,
Hier even mijn licht opsteken...
Wij hebben een VWL 75/5 buitenunit en een VWL 78/5 binnenunit.
Aangestuurd door VR71 module en de VRC720 thermostaat.
Ik zou een wifi module willen aankoppelen. Dus de VR921 of de VR940f.
Ik heb begrepen dat de VR940 de nieuwste versie is.
Mijn vraag is dus is deze compatibel met mijn systeem?
In de toekomst wil ik een ander Ebus adapter en via home assistent werken. Maar ik heb voorlopig nog veel andere zaken aan mijn hoofd (lees: gekloterij van "stielmannen" op te lossen).
Ook reeds enorm veel ellende gehad met ons verwarmingsinstallatie los van alle andere perikelen in onze nieuwbouw.
Dus voorlopig hou ik het bij de standaard vaillant stuff.
Ik hoop in ieder geval meer inzicht te krijgen in mijn verbruik, COP, pendelgedrag, enz...
Met enkel de P1 meter van homewizard red ik het niet.
Alvast bedankt!
In de toekomst wil ik een ander Ebus adapter en via home assistent werken. Maar ik heb voorlopig nog veel andere zaken aan mijn hoofd (lees: gekloterij van "stielmannen" op te lossen).
Ook reeds enorm veel ellende gehad met ons verwarmingsinstallatie los van alle andere perikelen in onze nieuwbouw.
Ik hoop in ieder geval meer inzicht te krijgen in mijn verbruik, COP, pendelgedrag, enz...
Alvast bedankt!
Voor wie het nog niet weet hoe "Vaillant" op z'n Frans dient te worden uitgesproken.
De NL-uitspraak lijkt daar niet echt op - maar ja de Amerikanen spreken het vermoedelijk weer anders uit.
Weet iemand hoe de Duitsers in Remscheid dit uitspreken?
De NL-uitspraak lijkt daar niet echt op - maar ja de Amerikanen spreken het vermoedelijk weer anders uit.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zou graag willen weten of het geluid dat de fan van mijn Plus 75/6 maakt normaal is of niet.
Behalve het stromingsgeluid van de lucht is er een soort aanlopend geluid uit de fan/motor te horen. Het geluid is periodiek, per omwenteling. Het geluid is niet heel hard, maar wel goed te horen tot op een meter of 15 afstand (ook overdag met omgevingsgeluid). De luchtstroming en compressor zijn vrijwel niet te horen, tenzij je vlak voor de warmtepomp gaat staan.
Ik heb een opname van vlak voor de fan, dan is het geluid het best vast te leggen:
Behalve het stromingsgeluid van de lucht is er een soort aanlopend geluid uit de fan/motor te horen. Het geluid is periodiek, per omwenteling. Het geluid is niet heel hard, maar wel goed te horen tot op een meter of 15 afstand (ook overdag met omgevingsgeluid). De luchtstroming en compressor zijn vrijwel niet te horen, tenzij je vlak voor de warmtepomp gaat staan.
Ik heb een opname van vlak voor de fan, dan is het geluid het best vast te leggen:
Members only: Geluidsfragment
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Link werkt niet bij mijMelvin15397 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:
Ik zou graag willen weten of het geluid dat de fan van mijn Plus 75/6 maakt normaal is of niet.
***members only***
Maar die van mij heeft dit ook wel eens, sterker nog diverse geluidjes lijkt het wel per week weer anders.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ja, deze is compatibel. De VR940f is goedkoper en prima. De VR921 is ook LAN aan te sluiten en kan denk ik overweg met meer uitbreidingen zoals meerdere thermostaten en dergelijk. Check de specs maar even.Evil_Bunny schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:01:
Hey tweakers,
Ik hoop in ieder geval meer inzicht te krijgen op mijn verbruik, COP, pendelgedrag, enz...
Alvast bedankt!
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Linkje werkt nu wel.Kees_frl schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:25:
[...]
Link werkt niet bij mij![]()
Maar die van mij heeft dit ook wel eens, sterker nog diverse geluidjes lijkt het wel per week weer anders.
Het geluid is bij mij altijd aanwezig, ongeacht de belasting en verandert ook niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Melvin15397 op 19-02-2025 10:34 ]
Er komt op de bovenverdieping ook nog een VR92 afstandsbediening voor daar de temperatuur te regelen.bensss schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Ja, deze is compatibel. De VR940f is goedkoper en prima. De VR921 is ook LAN aan te sluiten en kan denk ik overweg met meer uitbreidingen zoals meerdere thermostaten en dergelijk. Check de specs maar even.
Is dit ook compatibel met de VR940f?
We hebben beneden vloerverwarming, boven ventiloconvectoren. Beide aangestuurd door aparte pompgroepen. Momenteel geen thermostaat boven. Daar is het dus gewoon manueel aan of uit.
Ik zou een wifi module willen om alles beter te kunnen monitoren. De beneden verdieping de VRC720 en boven een VR92. Dacht alles gewoon aan te sluiten op de eBUSpoort van de VR71.
De wifiverbinding is hier uitstekend dus een lanpoort hoeft niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Evil_Bunny op 19-02-2025 11:05 ]
Vaajantdunklefaser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:
Voor wie het nog niet weet hoe "Vaillant" op z'n Frans dient te worden uitgesproken.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als Belg (Vlaming) zijnde zou ik niet weten hoe je het anders zou uitspreken. Hoe spreken de Nederlanders het dan uit? Vallant?dunklefaser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:
Vajjant
De meeste pijpfitters spreken Vaillant "Walli-ant" uitProim schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:30:
[...]
Als Belg (Vlaming) zijnde zou ik niet weten hoe je het anders zou uitspreken. Hoe spreken de Nederlanders het dan uit? Vallant?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
VR92 ken ik niet, dus of the VR940f geschikt is zou ik zelf maar even checken als ik jou was. Ik ga het nu niet voor je doenEvil_Bunny schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Er komt op de bovenverdieping ook nog een VR92 afstandsbediening voor daar de temperatuur te regelen.
Is dit ook compatibel met de VR940f?
We hebben beneden vloerverwarming, boven ventiloconvectoren. Beide aangestuurd door aparte pompgroepen. Momenteel geen thermostaat boven. Daar is het dus gewoon manueel aan of uit.
Ik zou een wifi module willen om alles beter te kunnen monitoren. De beneden verdieping de VRC720 en boven een VR92. Dacht alles gewoon aan te sluiten op de eBUSpoort van de VR71.
De wifiverbinding is hier uitstekend dus een lanpoort hoeft niet.
De ebus kabel kan idd gewoon bijgeprikt worden.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Klopt. Maar hij maakt ook bijna geen geluidGramser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 05:41:
[...]
Mooi, dat zeker, maar die lijkt me puur optisch en niet bedoeld voor geluiddemping of anderszins toch?
snameroc
Met 3 schroeven. Als ik de onderste lat verwijder kan ik het houten huis zo eraf tillen.freakaleek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:55:
[...]
Mooi, hoe heb je de onderste "draagbalk" bevestigd?
snameroc
Exact 20 cm en ik doe niet koelen.schermer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Fancy hoor.
Maar staat de unit niet een beetje dicht tegen de muur (tov de voorschriften van Valliant)?
snameroc
Stalen leidingen en radiatoren dat brengt niet zo veel.
Daarnaast hebben wij daar geen behoefte aan.
snameroc
Wij hebben via Vereniging Eigen huis een aanbod gekregen voor een Vaillant aroTHERM pure 8kW split all-electric warmtepomp. De geluidsdruk is 59dB. Dat lijkt heel hoog in vergelijking met een Mitsubishi SRK35ZSX airco die tussen de 19 en 43dB doet.
Voor degene die een aroTHERM pure 8kW hebben, hoe ervaren jullie het geluid? En meer algemeen, als je nu een nieuwe warmtepomp zou moeten plaatsen, zou het dan weer een Vaillant aroTHERM pure worden?
Voor degene die een aroTHERM pure 8kW hebben, hoe ervaren jullie het geluid? En meer algemeen, als je nu een nieuwe warmtepomp zou moeten plaatsen, zou het dan weer een Vaillant aroTHERM pure worden?
Ben je hier zeker van @Franciesco ?Franciesco schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:09:
@MartinSE er zitten wat mij betreft een paar rare dingen in je verhaal.
Ten eerste kun je prima actief gebruiken en zou ik dat zelfs aanraden als je een andere wenstemperatuur hebt dan de standaard 20 graden waar de stooklijn vanuit gaat (en vanuit gaat bij inactief).
Ten tweede is aanpassing van de stooklijn met + of - 0.5 veel te grof: je bedoeld waarschijnlijk 0.05.
Daarnaast zou ik beginnen met de min Ta te configureren omdat je anders de stooklijn niet goed kunt instellen wanneer je deze min Ta later bv omlaag gaat zetten. Want stel je krijgt/houdt het warm met een stooklijn van 0.30, dan hoort daar een bepaalde Ta bij die mede bepaald wordt door de min Ta instelling. Zet je later deze min Ta lager dan kan het zijn dat de woning juist niet meer warm blijft bij een bepaalde buitentemperatuur als de stooklijn die lagere Ta ondersteunt.
Mijn min Ta met woning bj 1938 en vloerverwarming is trouwens 25 en soms 24 graden. Beide gaat prima, maar met 24 heb ik bij hogere buitentemperatuur van grofweg 6 graden en meer een klein beetje pendelen (ruim binnen de marge van wat acceptabel is). Bij 25 gr is dat weg.
Continu verwarmen met Actief bij een buitentemp van 5 graden of meer is in mijn geval ook teveel van het goede: kamertemperatuur loopt te ver op (min Ta 25, stooklijn 0.15). Met inactief zou dat nog erger zijn want mijn wenstemp is 19-19,5 graden. Dit is echt iets wat proefondervindelijk vast gesteld moet worden. Of gewoon op uitgebreid draaien natuurlijk.
Sowieso: hoe scherper de stooklijn afgesteld is met actief of inactief, hoe minder marge er is om de woning daadwerkelijk op te warmen. Op temperatuur houden lukt dan nog wel. Of dat past bij het stookgedrag van de bewoners (bv wel/geen nachtverlaging) moet ieder voor zich bepalen.
Ik heb al uren zitten lezen over het verschil tussen inactief, actief, en uitgebreid, en eigenlijk ben ik er vrijwel zeker van dat "inactief" betekent dat de stooklijn gevolgd wordt, maar wél rekening houdend met de gewenst temperatuur, en dus parallel opschuift met het aantal graden dat afwijkt van 20°. Als je dus 21° instelt op de thermostaat, zal de modus "inactief" dus NIET de standaard stooklijn volgen maar een parallel opgeschoven stooklijn.
Noteer dat we dan nog steeds geen gebruik maken van de actuele kamertempratuur, er wordt dus totaal geen gebruik gemaakt van de gemeten binnentemperatuur om deze stooklijn aan te passen. Enkel van de ingestelde gewenste temperatuur. Nog steeds, "puur" WAR dus.
Wat denk je?
Met radiatoren snap ik dat. Hier vloerverwarming en afgelopen zomer voor het eerst geprobeerd. Ik was positief verrast. Zo positief dat we besloten om op de begane grond géén airco te installeren.snameroc schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:20:
[...]
Stalen leidingen en radiatoren dat brengt niet zo veel.
Daarnaast hebben wij daar geen behoefte aan.
Bovenstaande beschrijving (aanpassen van de stooklijn bij afwijkende binnentemperatuur) hoort bij 'actief'.TOA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Ben je hier zeker van @Franciesco ?
Ik heb al uren zitten lezen over het verschil tussen inactief, actief, en uitgebreid, en eigenlijk ben ik er vrijwel zeker van dat "inactief" betekent dat de stooklijn gevolgd wordt, maar wél rekening houdend met de gewenst temperatuur, en dus parallel opschuift met het aantal graden dat afwijkt van 20°. Als je dus 21° instelt op de thermostaat, zal de modus "inactief" dus NIET de standaard stooklijn volgen maar een parallel opgeschoven stooklijn.
Noteer dat we dan nog steeds geen gebruik maken van de actuele kamertempratuur, er wordt dus totaal geen gebruik gemaakt van de gemeten binnentemperatuur om deze stooklijn aan te passen. Enkel van de ingestelde gewenste temperatuur. Nog steeds, "puur" WAR dus.
Wat denk je?
Bij 'inactief' wordt er puur WAR toegepast.
:strip_exif()/f/image/EzpgKlbRGzYM2Gn7IRi2H109.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik citeer uit de universele myVaillant app:TOA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Wat denk je?
"Over stooklijn
...De aanvoertemperatuur is ook afhankelijk van de ingestelde kamertemperatuur
en wordt hier getoond voor 21 °C. Een hogere ruimtetemperatuur resulteert
in een hogere aanvoertemperatuur. ..."
Ik denk dat je gelijk hebt - zo werken alle stooklijninstellingen.
Jammer alleen dat de parallelverschuiving in de grafiek van de app niet plaatsvindt.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 19-02-2025 18:08 ]
Neen hoor.Melvin15397 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Bovenstaande beschrijving (aanpassen van de stooklijn bij afwijkende binnentemperatuur) hoort bij 'actief'.
Bij 'inactief' wordt er puur WAR toegepast.
[Afbeelding]
De uitleg in de documentatie bij instelling "actief' heeft het over ACTUELE binnentemperatuur, de gemeten binnentemperatuur dus.
Mijn punt is dat de instelling "inactief" geen gebruik maakt van de actuele, maar wel van de gewenste binnentemperatuur. Een belangrijk verschil dat hier in tal van posts blijkbaar door elkaar gebruikt wordt.
Meestal heb ik de gewenste temperatuur op 19 graden staan, dus 1 graad onder de “standaard stooklijn” van 20 graden. Als ik met mijn systeem dan de kamerbijschakeling van actief naar inactief zet, dan wordt de Ta meteen een graad hoger. Hierbij was de gewenste en de actuele kamertemperatuur ongeveer gelijk.TOA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Wat denk je?
Doet hij dit bij jou niet?
Je hebt gelijk. Ik dacht dat het anders was omdat het inderdaad veel beschreven wordt zo.TOA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Neen hoor.
De uitleg in de documentatie bij instelling "actief' heeft het over ACTUELE binnentemperatuur, de gemeten binnentemperatuur dus.
Mijn punt is dat de instelling "inactief" geen gebruik maakt van de actuele, maar wel van de gewenste binnentemperatuur. Een belangrijk verschil dat hier in tal van posts blijkbaar door elkaar gebruikt wordt.
Zojuist even geprobeerd.
Huidige temperatuur in de woonkamer: 21°C
Gewenste temperatuur: 20°C
ACTIEF: gewenste aanvoer temperatuur 26°C
INACTIEF: gewenste aanvoer temperatuur 28°C
Bij verhogen temperatuur bij stand INACTIEF
Huidige temperatuur in de woonkamer: 21°C
Gewenste temperatuur: 24°C
INACTIEF: gewenste aanvoer temperatuur 33°C
Bovenstaande met stooklijn 0.25
Een betere test is die van Melvin:Franciesco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Meestal heb ik de gewenste temperatuur op 19 graden staan, dus 1 graad onder de “standaard stooklijn” van 20 graden. Als ik met mijn systeem dan de kamerbijschakeling van actief naar inactief zet, dan wordt de Ta meteen een graad hoger. Hierbij was de gewenste en de actuele kamertemperatuur ongeveer gelijk.
Doet hij dit bij jou niet?
Zet em op inactief.
Kijk de gewenste aanvoertemperatuur na.
Verander de gewenste kamertemperatuur (bv plus of minus 1 graad).
Kijk vervolgens terug naar de gewenste aanvoertemperatuur: volgens uw theorie zou deze niet veranderd mogen zijn, maar dit zou wel degelijk moeten veranderd zijn !
Dus: m.a.w., de gewenste kamertemperatuur heeft wel degelijk een invloed bij de instelling "inactief".
@Franciesco Wat je schrijft is op zich wetenswaardig, maar "1 graad" stijging is niet universeel van toepassing en heeft met dat wat @TOA beschrijft niet direct iets te maken.
Hoeveel de temperatuur stijgt hangt o.a. van de steilheid van de ingestelde stooklijn en de actuele buitentemperatuur af, maar ook van de actuele ruimtecompensatie!
De "Raumaufschaltung" kan de aanvoertemperatuur laten dalen om aanwezige warmtebronnen te compenseren - zie ik iig sterker als er veel mensen aanwezig zijn en er gekookt wordt.
Hoeveel de temperatuur stijgt hangt o.a. van de steilheid van de ingestelde stooklijn en de actuele buitentemperatuur af, maar ook van de actuele ruimtecompensatie!
De "Raumaufschaltung" kan de aanvoertemperatuur laten dalen om aanwezige warmtebronnen te compenseren - zie ik iig sterker als er veel mensen aanwezig zijn en er gekookt wordt.
Inderdaad, ik zie hetzelfde: bij verhogen gewenste binnentemperatuur met 1 graad gaat ook de gewenste Ta 1 graad omhoog bij stand inactief. En ja @dunklefaser ik weet dat die graad afhankelijk is van de stooklijn. Het is en was slechts de waarde in mijn geval om de aanpassing te illustreren. 
Maar de conclusie is dus inderdaad dat ook met inactief de hoogte van de stooklijn mee verandert met de gewenste kamertemperatuur. Uit mijn eerdere testen van een tijd terug was dat niet gekomen, maar dan zal ik toen wel iets niet goed gedaan hebben.
Op zich vind ik bovenstaande best vreemd omdat ik, in dit opzicht, de stand inactief beschouwde als een systeem die zonder thermostaat geinstalleerd was (wat in theorie mogelijk is). En dan is er uiteraard geen koppeling mogelijk tussen stooklijn en gewenste kamertemperatuur. Maar kennellijk is dat niet het geval.
Overigens blijf ik actief prefereren boven inactief want dan wordt als extra de Ta wat bijgestuurd als de actuele kamertemperatuur in een bepaalde mate afwijkt van de gewenste kamertemperatuur. En dat werkt tijdens koude periodes bij mij al 3 winters prima. Als het binnenkort weer warmer wordt, gaat hij terug naar uitgebreid.
Maar de conclusie is dus inderdaad dat ook met inactief de hoogte van de stooklijn mee verandert met de gewenste kamertemperatuur. Uit mijn eerdere testen van een tijd terug was dat niet gekomen, maar dan zal ik toen wel iets niet goed gedaan hebben.
Op zich vind ik bovenstaande best vreemd omdat ik, in dit opzicht, de stand inactief beschouwde als een systeem die zonder thermostaat geinstalleerd was (wat in theorie mogelijk is). En dan is er uiteraard geen koppeling mogelijk tussen stooklijn en gewenste kamertemperatuur. Maar kennellijk is dat niet het geval.
Overigens blijf ik actief prefereren boven inactief want dan wordt als extra de Ta wat bijgestuurd als de actuele kamertemperatuur in een bepaalde mate afwijkt van de gewenste kamertemperatuur. En dat werkt tijdens koude periodes bij mij al 3 winters prima. Als het binnenkort weer warmer wordt, gaat hij terug naar uitgebreid.
nou, uitgebreider antwoord gekregen van Vaillant.
Zij stellen dus kortweg: we kennen niet alle verbruikte energie toe aan het verwarmingsproces, maar ook aan ontdooingen en fan (bijv).
Ik vind het ronduit raar/vaag dat ze dit doen. Waarom zou je ook
Waarom de compressor wel, maar de fan niet? Lijkt me een vrij essentieel onderdeel 
Het schept verwarring en maakt de getoonde cijfers negatiever dan ze in werkelijkheid zijn.
Zij stellen dus kortweg: we kennen niet alle verbruikte energie toe aan het verwarmingsproces, maar ook aan ontdooingen en fan (bijv).
Ik vind het ronduit raar/vaag dat ze dit doen. Waarom zou je ook

Het schept verwarring en maakt de getoonde cijfers negatiever dan ze in werkelijkheid zijn.
Maar dat staat dan toch weer haaks op de uitleg die daarna komt?*Gedetailleerde uitleg over hulpenergie*
Stel u voor dat u een warmtepomp hebt die uw huis verwarmt. De warmtepomp gebruikt zowel elektrische energie als natuurlijke warmtebronnen om warmte te genereren.
{*}Elektrisch energieverbruik{*}: laten we aannemen dat uw warmtepomp *7,6 kWh* aan elektrische energie verbruikt om te werken. Deze energie wordt niet alleen gebruikt voor verwarming, maar ook voor de werking van extra componenten zoals de ventilator die de lucht circuleert en het ontdooiproces dat ervoor zorgt dat de warmtepomp efficiënt werkt.
{*}Natuurlijke warmtebron{*}: de warmtepomp kan ook *29,9 kWh* aan warmte uit de omgeving (bijv. lucht of grond) opnemen. Deze energie komt uit natuurlijke bronnen en wordt gebruikt om uw huis te verwarmen.
{*}Totale energie{*}: Wanneer we de elektrische energie (7,6 kWh) en de natuurlijke warmtebron (29,9 kWh) bij elkaar optellen, krijgen we:
*7,6 kWh (elektrische energie) + 29,9 kWh (natuurlijke warmte) = 37,5 kWh.*
{*}Gegenereerde warmte{*}: Nu blijkt dat de warmtepomp in feite slechts *35,0 kWh* warmte aan uw verwarmingssysteem levert. Hier hebben we een discrepantie van {*}2,5 kWh{*}.
De ontbrekende *2,5 kWh* kan worden verklaard door de volgende factor:
{*}Hulpenergie{*}: Een deel van de elektrische energie die door de warmtepomp wordt verbruikt, wordt gebruikt voor de werking van hulpapparaten die niet rechtstreeks bijdragen aan warmteoverdracht. Deze omvatten:
{*}Ventilator{*}: De ventilator die de lucht door de warmtepomp beweegt, vereist elektriciteit.
{*}Ontdooiproces{*}: In de winter kan het nodig zijn om ijs van de verdamperoppervlakken te verwijderen, waarvoor ook elektriciteit nodig is.
Over het algemeen is het belangrijk om te begrijpen dat de elektrische energie die door de warmtepomp wordt verbruikt, niet volledig wordt omgezet in warmte voor uw huis. Een deel van deze energie wordt gebruikt voor andere functies en er zijn ook verliezen waardoor de som van de elektrische energie en de natuurlijke warmtebron niet exact overeenkomt met de daadwerkelijk gegenereerde warmte.
Dit verklaart het verschil van 2,5 kWh tussen de verwachte en de daadwerkelijke warmteafgifte van uw warmtepomp.
*Berekening van de COP*
Volgens DIN EN 14511 is de COP (Coefficient of Performance) de verhouding tussen het verwarmingsvermogen en het *effectieve opgenomen vermogen* van de unit. Het *effectieve opgenomen vermogen* omvat het gemiddelde opgenomen vermogen van de unit binnen het gedefinieerde tijdsinterval, dat rekening houdt met:
Opgenomen vermogen voor de werking van de compressor en eventueel opgenomen vermogen voor ontdooien;
Opgenomen vermogen voor alle regel- en veiligheidsvoorzieningen van de unit;
Proportioneel opgenomen vermogen van de transportinrichtingen (bijv. ventilatoren, pompen) voor het verzekeren van het transport van de warmteoverdrachtsmedia in de unit.
De formule voor het berekenen van de COP is:
COP = Verwarmingscapaciteit / Effectieve vermogensinvoer
Dus de *totale energie* van het voorbeeld hiervoor wordt gebruikt voor de COP, en bijgevolg is de berekening correct.
@paQ Ik persoonlijk zou dit specifieke onderwerp (good COP, bad COP - what COP?)
met Vaillant afsluiten en vergeten.
Ik heb dit al gedaan - volgens mij komt er niets zinnigs uit.
Gelukkig kan ik mijn eigen COP bepalen (aansluitend bij de DIN EN 14511).
met Vaillant afsluiten en vergeten.
Ik heb dit al gedaan - volgens mij komt er niets zinnigs uit.
Gelukkig kan ik mijn eigen COP bepalen (aansluitend bij de DIN EN 14511).
Dat had ik intussen voor mezelf ook al gedaan. Ik kreeg vanochtend alleen alsnog deze reactie.
Het is raar en het is onlogisch.
Het is raar en het is onlogisch.
Werd hier niet eens beweerd dat de cop beter werd als je van fluistermodus af gaat? Als de fan niet mee telt is dat ook (deels?) daarmee te verklaren.paQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:48:
Ik vind het ronduit raar/vaag dat ze dit doen. Waarom zou je ookWaarom de compressor wel, maar de fan niet? Lijkt me een vrij essentieel onderdeel
[...]
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Volgens mij heeft meer debiet op de fan te maken met meer debiet door de verdamper.Breedam schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:06:
[...]
Werd hier niet eens beweerd dat de cop beter werd als je van fluistermodus af gaat? Als de fan niet mee telt is dat ook (deels?) daarmee te verklaren.
Van stille modus af zal de fan wellicht juist harder draaien.
Ik heb intussen contact gehad met de technische dienst van Vaillant, een aantal interessante conclusies:DutchWing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Andere optie is dik isolatie toepassen.
[...]
@nieuwbouwers heeft de AD variant, dit had de ADF variant moeten wezen zover ik kan achterhalen.
Wat ik wel kwalijk vind is de ijzeren driedelige koppelingen in het drinkwater circuit. Ondanks dat de boiler van staal is (goedgekeurd) mogen deze koppelingen niet voor drinkwater worden toegepast.
In de praktijk zal het niet gaan lekken, maar de anode wel sneller zichzelf doen opofferen.
- Zij zien geen probleem met het expansievat - in theorie moet het aan de ingang koud water gezet worden, maar ze zien verschillende opstellingen en in de praktijk zouden hier nooit problemen mee zijn. Ik ga dat puntje dus laten varen denk ik.
- Ze zeggen inderdaad dat er best electrolyse koppelingen gebruikt worden. Dat vraag ik dus na bij de installateur.
- Het feit dat het water in de condensafvoer blijft staan, vond hij niet meteen een probleem. Hij is al blij dat er uberhaupt een gat in de voet gemaakt was, en dat het 'verwarmingsdraadje' geplaatst is.
- Wat betreft isolatie van de leidingen: hiervan zegt hij dat het niet zo belangrijk is indien de leidingen zich in het beschermd volume van de woning bevinden.
- Wat betreft eenpijpscirculatie: er is effectief wel een instructie om deze eerst naar beneden te laten gaan, al geeft hij aan dat hij er nog nooit klachten van heeft gehad (maar voor mij is dat geen goed argument, want de meeste mensen zullen niet actief klagen omdat ze het niet kennen - dit ga ik dus wel vragen aan mijn installateur).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLWCgJ74QAJ5TuaCwhxOmUMU.jpg?f=user_large)
Als zich iemand afvraagt wat i.p.v. de plaatshouder "de instelwaarde" moet staan:
"Actief" is de toepasselijke instelwaarde (kan ook niet anders - tweakers weten dit natuurlijk
Zijn ze vergeten te programmeren in de VRC 720/3
Het maakt trouwens niet uit wat je hebt gekozen: "Inactief", "Actief" of "Uitgebreid"
- er vindt helemaal geen check plaats!
Misschien werkt de functie "Adaptieve stooklijn" überhaupt niet?
[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 20-02-2025 21:38 ]
Het doet 10% fluisterbedrijf in/uitschakelen, zodra actief de fan direct met 10% geknepen ongeacht compressor toerental.paQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Volgens mij heeft meer debiet op de fan te maken met meer debiet door de verdamper.
Van stille modus af zal de fan wellicht juist harder draaien.
Bij de 55/6 tenminste.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2025 17:35 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Vandaag een "storing" gehad die denk ik de moeite waard is om hier te delen. Betreft een Arotherm Plus 75.
De badkamer wordt verbouwd en om de vloerverwarming aan te sluiten moest het verwarmingsysteem even drukloos.
Dus systeem uitgezet, water afgelaten, spulletje aangesloten, gevuld, zo goed mogelijk ontlucht en weer aangesloten. Na aanzetten geen sjoege, geen verwarming, geen foutcodes niks. Resetten, stroomloos maken, etc. hielp niet.
Totdat ik bedacht dat de onluchter in de buitenunit dicht staat (conform onderhoudsinstructie Vaillant) en dat een luchtbel daar wel eens de oorzaak kon zijn. Dus stroomloos gemaakt, buitenunit open en ja hoor, bij het opendraaien van de ontluchter kwam er lucht uit.
Daarna opgestart als vanouds, niks aan het handje.
Dit kon wel eens vaker gaan voorkomen, de wateraansluitingen zitten onderaan de buitenunit en de ontluchter in de buitenunit zit hoger. Na het uitvoeren van onderhoud en het opvolgen van de instructies staat de automatische ontluchter dicht. Een luchtbel in de buitenunit kan dus nergens heen als er onverhoopt lucht in het systeem komt, gepland of ongepland. En dan geeft de buitenunit dus geen sjoege meer en foutcodes zijn ook niet zichtbaar.
Wanneer je daar niet op bedacht bent kun je je lam zoeken.
Anyway, de boel draait weer. Weer wat geleerd.
De badkamer wordt verbouwd en om de vloerverwarming aan te sluiten moest het verwarmingsysteem even drukloos.
Dus systeem uitgezet, water afgelaten, spulletje aangesloten, gevuld, zo goed mogelijk ontlucht en weer aangesloten. Na aanzetten geen sjoege, geen verwarming, geen foutcodes niks. Resetten, stroomloos maken, etc. hielp niet.
Totdat ik bedacht dat de onluchter in de buitenunit dicht staat (conform onderhoudsinstructie Vaillant) en dat een luchtbel daar wel eens de oorzaak kon zijn. Dus stroomloos gemaakt, buitenunit open en ja hoor, bij het opendraaien van de ontluchter kwam er lucht uit.
Dit kon wel eens vaker gaan voorkomen, de wateraansluitingen zitten onderaan de buitenunit en de ontluchter in de buitenunit zit hoger. Na het uitvoeren van onderhoud en het opvolgen van de instructies staat de automatische ontluchter dicht. Een luchtbel in de buitenunit kan dus nergens heen als er onverhoopt lucht in het systeem komt, gepland of ongepland. En dan geeft de buitenunit dus geen sjoege meer en foutcodes zijn ook niet zichtbaar.
Ik zit te zoeken in deze topic naar info over de zogenaamde "green IQ" functie op de thermostaat, maar vind precies nergens een deftige uitleg over wat die precies doet. Ze staat bij mij geactiveerd..
Alvast bedankt !
Alvast bedankt !
Die ontluchter is bij mij de afgelopen 4 jaar nog niet dichtgezet door Vaillant of de onderhoudspartij. Ik heb geen noemenswaardig drukverlies tot op heden. Het is ook handig bij werkzaamheden inderdaad, ook hier vv aangelegd in de keuken, even aftappen en weer vullen.Acadiane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:17:
Vandaag een "storing" gehad die denk ik de moeite waard is om hier te delen. Betreft een Arotherm Plus 75.
Er zijn er vele hier waar het systeem is gaan lekken op de ontluchter. En dat komt nooit gelegen.Chupachups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:33:
[...]
Die ontluchter is bij mij de afgelopen 4 jaar nog niet dichtgezet door Vaillant of de onderhoudspartij. Ik heb geen noemenswaardig drukverlies tot op heden. Het is ook handig bij werkzaamheden inderdaad, ook hier vv aangelegd in de keuken, even aftappen en weer vullen.
snameroc
Dat laatste, daar zijn foto's van ergens in dit topic. Lekkage kan best wat schade geven. De beste optie denk ik toch die ontluchter dicht draaien en er bedacht op zijn dat het kan gebeuren dat er een luchtbel in de buitenunit kan komen te zitten. Dat is snel genoeg op te lossen door het boven- en zijpaneel eraf te pakken en te ontluchten op het moment dat het nodig is.
Kan je de ECO functie via de app inschakelen?
Blijkbaar kan dit via "tandwieltje" -> thermostaat -> cv -> Gebruiksmodus -> verwarming uit
Tenminste in de app staat dan in het hoofdscherm "ECO" i.p.v. de gewenste aanvoertemperatuur.
@TOA Volgens mij schakel je met "greenIQ" iets vrij wat er nog niet werkelijk is.
Hoe dat ingevuld wordt is mij iig niet duidelijk. Je kan er natuurlijk over speculeren . . .
Uit de sensoCOMFORT 720/3 handleiding:
Green IQ "Inschakelen van de meeste energie-efficiënte verwarmingsmodus,
als uw installatie deze ondersteunt."
No comment
Blijkbaar kan dit via "tandwieltje" -> thermostaat -> cv -> Gebruiksmodus -> verwarming uit
Tenminste in de app staat dan in het hoofdscherm "ECO" i.p.v. de gewenste aanvoertemperatuur.
@TOA Volgens mij schakel je met "greenIQ" iets vrij wat er nog niet werkelijk is.
Hoe dat ingevuld wordt is mij iig niet duidelijk. Je kan er natuurlijk over speculeren . . .
Uit de sensoCOMFORT 720/3 handleiding:
Green IQ "Inschakelen van de meeste energie-efficiënte verwarmingsmodus,
als uw installatie deze ondersteunt."
No comment
[ Voor 43% gewijzigd door dunklefaser op 21-02-2025 10:52 ]
Goed punt, ik ga het doen.Acadiane schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:45:
Dat laatste, daar zijn foto's van ergens in dit topic. Lekkage kan best wat schade geven. De beste optie denk ik toch die ontluchter dicht draaien en er bedacht op zijn dat het kan gebeuren dat er een luchtbel in de buitenunit kan komen te zitten. Dat is snel genoeg op te lossen door het boven- en zijpaneel eraf te pakken en te ontluchten op het moment dat het nodig is.
Ik dacht dat lucht altijd wel min of meer naar het hoogste punt in de installatie beweegt. Is die ontluchter in de buitenunit bij jou het hoogste punt van de installatie? Er zit ook nog een ontluchter in de binnenunit als ik me niet vergis. Zelf heb ik er ook nog een zitten op de VVW verdeler op de bovenverdieping, bij opnieuw vullen merk ik dat vooral daar lucht ontsnapt.Acadiane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:17:
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Allright. Ik zie de temperatuur bij mij wat te hard oplopen als ik continue op actief draai, zeker bij temperaturen boven nul. Wat me niet helemaal duidelijk is is of de WP zijn vermogen nog wat verlaagt in actieve modus, als de kamertemperatuur eenmaal bereikt is. Hij lijkt dan in mijn geval nog redelijk wat energie te blijven slurpen, waardoor ik dus weer geneigd ben terug te schakelen naar uitgebreid.Gramser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 05:37:
[...]
Jazeker, hij draait onder de 6 a 7 graden buitentemperatuur op Actief. Met die zoninstraling van de laatste dagen had ik op Uitgebreid kunnen draaien, want hier slaat de compressor dan ook af (circulatiepomp draait dan wel door), maar voor die paar keer vond ik het de moeite niet. Er zou dan ook weer warmte uit de vloer gaan, nu niet.
Mogelijk moet ik eens wat spelen met de stooklijn? Staat nu op 0,35 bij uitgebreid modus maar kan mogelijk omlaag in actieve modus. Aan de andere kant vinden we de warme voetjes aan de VVW dan wel weer lekker en bij een lagere stooklijn gaat de aanvoertemperatuur natuurlijk naar beneden. Keuzes.....
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
@ervh voorkeuren zijn persoonlijk uiteraard, maar als de stooklijn lager staat zal de WP over het algemeen langere runs maken en daarmee de vloer gelijkmatiger op temperatuur houden dan met een hogere stooklijn en dus hogere Ta. Dat is dan wel icm Uitgebreid, want met Actief zal de WP door blijven verwarmen (totdat de graadminuten regeling ingrijpt).
De buitentemperatuur is nu veel te hoog om te tunen, maar als het weer een paar dagen rond het vriespunt blijft is dat mijn inziens een goed moment om de stooklijn af te regelen. En dat icm Actief (mijn voorkeur) of Inactief zodat je kan zien of de kamertemp bij continue draaien niet te veel oploopt of juist te laag wordt.
Vaak ontkom je er niet aan om bij hogere buitentemps terug te schakelen naar Uitgebreid. Omdat het minimale vermogen van de WP dan vaak hoger is dan het warmteverlies van de woning. Vanaf welke buitentemp dat is, hangt vooral van de woning, WP, afgiftesysteem en gewenste kamertemp af.
Hier is dat vanaf ongeveer 3 graden en warmer. Maar inmiddels is mijn WP wellicht een maatje te groot geworden.
De buitentemperatuur is nu veel te hoog om te tunen, maar als het weer een paar dagen rond het vriespunt blijft is dat mijn inziens een goed moment om de stooklijn af te regelen. En dat icm Actief (mijn voorkeur) of Inactief zodat je kan zien of de kamertemp bij continue draaien niet te veel oploopt of juist te laag wordt.
Vaak ontkom je er niet aan om bij hogere buitentemps terug te schakelen naar Uitgebreid. Omdat het minimale vermogen van de WP dan vaak hoger is dan het warmteverlies van de woning. Vanaf welke buitentemp dat is, hangt vooral van de woning, WP, afgiftesysteem en gewenste kamertemp af.
Hier is dat vanaf ongeveer 3 graden en warmer. Maar inmiddels is mijn WP wellicht een maatje te groot geworden.
@ervh Lucht beweegt inderdaad altijd naar het hoogste punt. Mijn buitenunit staat bij de achterdeur en is niet het hoogste punt. Kijk eens waar de wateraansluitingen van de buitenunit zitten, die zitten lager dan de ontluchter in de buitenunit. Dus beweegt lucht in de buitenunit naar de ontluchter wanneer onverhoopt de leidingen van buitenunit naar binnen leeglopen en die ontluchter staat dicht, lucht in de buitenunit kan dus nergens heen.
Ik heb overigens geen binnenunit. Driewegklep, expansievat etc heb ik "los" en geen naverwarmer.
Ik heb overigens geen binnenunit. Driewegklep, expansievat etc heb ik "los" en geen naverwarmer.
[ Voor 3% gewijzigd door Acadiane op 21-02-2025 15:32 ]
Heeft er iemand de mogelijkheid gevonden om fluisterbedrijf in te schakelen via ebusd ipv alleen via de kamerthermostaat? Binnen ebusd identificeert mijn kamerthermostaat zich als een ctlv3.
Thanks, ik zal er eens wat mee gaan spelen. Ik heb 140+m2 vloerverwarming (beneden+boven) en geen radiatoren meer in huis. Voor mijn gevoel blijft de warmte makkelijk binnen (vrijstaand huis uit 1994, hier en daar wat na-geisoleerd en volledig HR++ glas), maar de ideale combinatie tussen "lekker warme vloer" en weinig verbruik heb ik nog niet kunnen vinden. Ik schakel op dit moment alleen handmatig naar actief als het onder nul is, maar misschienis daar wel wat winst te behalen.Franciesco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:59:
@ervh voorkeuren zijn persoonlijk uiteraard, maar als de stooklijn lager staat zal de WP over het algemeen langere runs maken en daarmee de vloer gelijkmatiger op temperatuur houden dan met een hogere stooklijn en dus hogere Ta. Dat is dan wel icm Uitgebreid, want met Actief zal de WP door blijven verwarmen (totdat de graadminuten regeling ingrijpt).
Vandaag voor de eerste keer boven de stookgrens van 16 °C geweest
en de wp gaat dan natuurlijk uit (ECO-modus)
- bij onderschrijden met 1 K ging ze net weer aan.
310 W -> 2,34 kW thermisch
en de wp gaat dan natuurlijk uit (ECO-modus)
- bij onderschrijden met 1 K ging ze net weer aan.
310 W -> 2,34 kW thermisch
Of de domme thermostaat regeling is niet echt meer van deze tijd.Franciesco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:59:
@ervh
Als de thermostaat een klein beetje zou leren hoe de thermische massa van het huis zich gedraagt en op basis van de weersverwachting (buitentemperatuur,z on en wind) van zeg 12-24 uren (niet eens dagen
Ik heb nu dmv de ebus adapter zelf een regeling gemaakt die voorkomt dat de warmtepomp op actief gaat pendelen of dat de binnentemperatuur te hoog oploopt.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Echt? Via welke installateur? En welke prijs? Ik heb namelijk een Daikin geoffreerd gekregen maar heb liever de aroTHERM purewian schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
Wij hebben via Vereniging Eigen huis een aanbod gekregen voor een Vaillant aroTHERM pure 8kW split all-electric warmtepomp. De geluidsdruk is 59dB. Dat lijkt heel hoog in vergelijking met een Mitsubishi SRK35ZSX airco die tussen de 19 en 43dB doet.
Volgens mij heeft @dunklefaser er een, maar of dat een 8kW variant is durf ik niet te zeggen. Volgens mij is hij er wel tevreden over.wian schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
Vergelijk je geen geluidsdruk van de buitenunit (incl compressor) met geluidsniveau op 1m van een binnenunit?wian schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
De geluidsdruk is 59dB. Dat lijkt heel hoog in vergelijking met een Mitsubishi SRK35ZSX airco die tussen de 19 en 43dB doet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Excuus, je hebt gelijk. De buitenunit van de MHI airco heeft een geluidsvermogen van 61 dB en een geluidsdruk van 50 dB. De Vaillant warmtepomp een geluidsvermogen van 65,1 dB en een geluidsdruk van 59dB.Proton_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Vergelijk je geen geluidsdruk van de buitenunit (incl compressor) met geluidsniveau op 1m van een binnenunit?
Vind het moeilijk om in te schatten wat dit in de praktijk betekent.
Wat dat in de praktijk betekent hangt o.a. van de uitkomst van het rekentool van de overheid af.wian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Excuus, je hebt gelijk. De buitenunit van de MHI airco heeft een geluidsvermogen van 61 dB en een geluidsdruk van 50 dB. De Vaillant warmtepomp een geluidsvermogen van 65,1 dB en een geluidsdruk van 59dB.
Vind het moeilijk om in te schatten wat dit in de praktijk betekent.
Maar ik kan je verzekeren dat je met de 8 kW unit in een rijtjeshuis de wettelijke geluidsgrens altijd overschrijdt.
Zelf mijn 6,5 kW arotherm pure maakt nog teveel geluid op de erfgrens bij een tussenwoning
- gelukkig niet bij mij want ik heb geen rijtjeshuis.
Daarom heeft Vaillant vermoedelijk ook de pure plus serie eind 2024 op de markt gebracht.
Verder is de pure serie ook het budget/instapmodel - dat zie je ook terug in de afwerking van de buitenunit (airco-type) - mijn buitenunit resoneert soms op het toerental van de ventilator - en natuurlijk in de prijs.
Of een gemeente actief uit zich zelf handhaaft hangt van het lokale VTH-beleid af
(vergunningen, toezicht, handhaving). - Soms lopen lokale toezichthouders door de wijken.
Maar als een buur bij de gemeente klaagt hang je.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 22-02-2025 14:14 ]
Een 8kw unit staat niet bij een rijtjeshuis want dan zal ik me ernstig zorgen maken over de isolatie.dunklefaser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:40:
[...]
Wat dat in de praktijk betekent hangt o.a. van de uitkomst van het rekentool van de overheid af.
Maar ik kan je verzekeren dat je met de 8 kW unit in een rijtjeshuis de wettelijke geluidsgrens altijd overschrijdt.
Zelf mijn 6,5 kW maakt nog teveel geluid op de erfgrens bij een tussenwoning
- gelukkig niet bij mij want ik heb geen rijtjeshuis.
Daarom heeft Vaillant vermoedelijk ook de pure plus serie eind 2024 op de markt gebracht.
Verder is de pure serie ook het budget/instapmodel - dat zie je ook terug in de afwerking van de buitenunit (airco-type) en natuurlijk in de prijs.
Voor de Homey gebruikers: Er is sinds kort een (onofficiële) app die met de Vaillant gateway communiceert. Hiermee is er data uit te lezen en bepaalde settings aan te passen. De app is nog in ontwikkeling en wordt regelmatig geüpdatet aan de hand van user feedback en verzoeken.
https://community.homey.a...fort-for-your-home/130895
Het is wel jammer dat hij nauwelijks iets erover post, bv over de efficiënte en stroomverbruik.Gramser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 05:40:
[...]
Volgens mij heeft @dunklefaser er een, maar of dat een 8kW variant is durf ik niet te zeggen. Volgens mij is hij er wel tevreden over.
Over de Pure, in de dagen dat er stevig moet worden verwarmd is deze niet stil. Stevig compressorgeluid. De afvering en interne isolatie van de compressor zijn niet van hoog nivo.
Nu is er de R32 Plus Split. Die is maar iets duurder en heeft dezelfde geluidstechniek als de Plus monobloc en is muisstil. Dat scheelt afhankelijk van het model +€500 tot +€1000.
[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 22-02-2025 14:10 ]
Wie zoekt die vindt de cijfertjes - bijvoorbeeld in de recente januari lijst van @TomexergieTechnician- schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Het is wel jammer dat hij nauwelijks iets erover post, bv over de efficiënte en stroomverbruik.
bijna helemaal onderaan

P.S.: Ik rapporteer de gewone COP en de energie van externe kWh meters en een Kamstrup warmtemeter
en niet de fantasie cijfers van Vaillant.
Deze laatst genoemde post ik hier schaamteloos: "Energie-efficiëntie" = 6,2; "Elektrisch energieverbruik" = 371,7 kWh; "Natuurlijke bron opbrengst" = 2.100 kWh; "Opgewekte warmte" = 2.312 kWh
Tevreden over de prestaties, maar de rest is/was voor verbetering vatbaar, o.a. de app.
Voor de split plus was ik misschien net iets te vroeg, maar mijn cv-ketel trok het niet meer,
anders stond er een split plus op het platte dak.
[ Voor 48% gewijzigd door dunklefaser op 22-02-2025 21:10 ]
Nou weten we het wel hoor, hoe je denkt over de COP-gegevens vanuit die app. Je koopt zo’n warmtepomp niet voor z’n app.
Hier werkt de COP waardes in de Valliant App prima, geen onrealistische cijfers.
Zoals vrijdag was de COP 5,2 dat is wel realistisch met zulke hoge buitentemperaturen, weekoverzicht COP 4,2 komt ook aardig overeen.
Arotherm plus 55/6
Weliswaar geen metingen met 3 cijfers achter de komma maar dat hoeft ook niet van mij, als ik vergelijk met anderen hier klopt het wel.
Zoals vrijdag was de COP 5,2 dat is wel realistisch met zulke hoge buitentemperaturen, weekoverzicht COP 4,2 komt ook aardig overeen.
Arotherm plus 55/6
Weliswaar geen metingen met 3 cijfers achter de komma maar dat hoeft ook niet van mij, als ik vergelijk met anderen hier klopt het wel.
[ Voor 74% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2025 19:52 ]
Vandaag 6,01. Ook wel realistisch gezien de temperaturen.
Potver, toch twee cijfers achter de komma
Ook de binnenunit VWL 107/7.2 IS als bron geeft via het displayGramser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:40:
Nou weten we het wel hoor, hoe je denkt over de COP-gegevens vanuit die app. Je koopt zo’n warmtepomp niet voor z’n app.
en de VRC 720/3 een zwaar vertekend beeld,
maar zoals gezegd, ik ga deze waarden niet gebruiken
en hier ook niet meer neerzetten.
Maar op de vraag van @Technician- kon ik niet anders
- het gaat tenslotte om ervaringen volgens de topic titel
en er zijn misschien nog andere eigenaren van
Vaillant arotherm pure warmtepompen met vergelijkbare
ervaringen.
Ik heb verder geen zin en behoefte om heel urgent
een servicecall bij mijn installateur of Vaillant in te leggen.
COP vandaag 7,18 (aanvoer ca. 25,0°C / retour ca. 23,3°C) - kamertemp. ca. 19,4-20,4 °C
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 23-02-2025 20:00 ]
Nu we toch Vaillant "Energie efficiënties" (noem ze hier voor het gemak toch maar COPGramser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:11:
Vandaag 6,01. Ook wel realistisch gezien de temperaturen.
Vandaag (ehh gisteren intussen) een COP van 6,6 bij een verbruik van 8,9 kWh en een "opgewekte warmte" van 58,9 kWh, gisteren een COP van 6,1 bij een energieverbruik van 2,4 kWh en een opgewekte warmte van 14,8 kWh. De week COP (mist dus nog één dag) komt uit op 4,2 bij een verbruik van 90,6 kWh en een opgewekte warmte van 382,3 kWh.
Wel een verademing vergeleken met de vochtige/mistige dagen rond de 0 graden met de vele defrosts. Hier spande 19 januari wel de kroon met 37 defrosts, een COP van 2,7 en een dagverbruik van 43,3 kWh voor alleen verwarming (opgewekte warmte 117,2 kWh). Het vroor die dag hier geheel niet, maar de temperatuur was maar net boven 0. Ook even gekeken naar de gemiddelde luchtvochtigheid van het dichtstbijzijnde KNMI weerstation (op 6km): was deze dag 99% (ik zie dat dat op lang niet alle stations in NL het geval was).
Ter vergelijk: afgelopen maandag was hier gemiddeld de koudste dag met temperaturen tussen de -4 en +2 (gem -1.2C) had een COP van 3,4 bij een verbruik van 25,9 kWh (wel ook geholpen door de zoninval).
Lijkt best realistisch allemaal, maar of de cijfers ook kloppen durf ik niet te beweren
Mijn 75/6 geeft voor gisteren een COP van 7.2 voor alleen verwarming of 6.1 verwarming+SWW. Lijkt me nogal aan de hoge kant (aanvoertemperatuur 27.5 graden). Het stroomverbruik klopt overigens wel precies met een externe meter.
De Plus geeft bijna reele waardes door de goede opnemers die erin zitten. Vooral de kwh meting die bij de pure wordt berekendSander-B schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:15:
Mijn 75/6 geeft voor gisteren een COP van 7.2 voor alleen verwarming of 6.1 verwarming+SWW. Lijkt me nogal aan de hoge kant (aanvoertemperatuur 27.5 graden). Het stroomverbruik klopt overigens wel precies met een externe meter.
De Pro Service App geeft ook gewoon de COP zoals een COP bedoelt is.
Je zou als tweakende gebruiker moeten zorgen dat je de service pro app kunt krijgen.
Heeft iemand een ideetje hoe ik pendelen kan voorkomen voor onderstaande?
Mijn gewenste aanvoertemperatuur staat op min 27 max 35 zoals ook in dit forum al gelezen.
De stooklijn staat op 0.15.
Ik merk op dat de gewenste aanvoertemperatuur vrij snel bereikt wordt en de compressor daarmee afgaat.
Vervolgens doet hij er een half uurtje van afgifte over om terug naar de actuale aanvoertemperatuur 20 te gaan (mijn compressor hysterese staat op 7K) om dan weer aan te schieten.
De kamertemperatuur zelf was 20.78 graden bij de start van de eerste run, gewenst is 21 graden.
Ik zou graag een wat langere run krijgen zodat de compressor niet zo snel terug aan zou schieten. Of zou dit minder rendabel zijn?
Alle kringen staan volledig open op het dit circuit (beneden).
Ter info: op het andere circuit was er geen warmtevraag gedurende deze periode.
Mijn gewenste aanvoertemperatuur staat op min 27 max 35 zoals ook in dit forum al gelezen.
Ik merk op dat de gewenste aanvoertemperatuur vrij snel bereikt wordt en de compressor daarmee afgaat.
Vervolgens doet hij er een half uurtje van afgifte over om terug naar de actuale aanvoertemperatuur 20 te gaan (mijn compressor hysterese staat op 7K) om dan weer aan te schieten.
De kamertemperatuur zelf was 20.78 graden bij de start van de eerste run, gewenst is 21 graden.
Ik zou graag een wat langere run krijgen zodat de compressor niet zo snel terug aan zou schieten. Of zou dit minder rendabel zijn?
Ter info: op het andere circuit was er geen warmtevraag gedurende deze periode.
/f/image/EybX1fJOd9LB8fhN2OH85avp.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit dus met het 'probleem' dat mijn 55/6 nooit geregistreerd is bij Vaillant door mijn installateur en dat deze nu met pensioen is. Zelf kan ik hem niet registreren want je hebt een MyVaillantPro account nodig, waarvoor je uiteraard ingeschreven moet staan bij de KvK. Nu vind ik het wat extreem om zelf in te schrijven om dan een account aan te maken, maar ik vraag me wel af wat ik hier het beste in kan doen. Ik zat laatst met een sticker die gescheurd was, installateur in de omgeving was wel bereid me te helpen maar kon geen garantieclaim doen omdat hij dus niet geregistreerd was. Nu vind ik het sowieso al vervelend dat Vaillant in dit geval niet mee wil denken, maar het gaat me er meer om dat als ik het huis eens verkoop de koper wel iemand moet kunnen bellen als er iets mee is.
Maar goed, bij deze een hulpvraag, of iemand die wel zo'n account heeft bereid is me helpen (eventueel tegen een vergoeding).
Maar goed, bij deze een hulpvraag, of iemand die wel zo'n account heeft bereid is me helpen (eventueel tegen een vergoeding).
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Nachtverlaging toepassen als je wil dat de WP langere runs maakt of doormiddel van de planner "rust"momenten inplannen zodat de WP uit is.W.Eskens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:18:
Ter info: op het andere circuit was er geen warmtepomp gedurende deze periode.[Afbeelding]
Anders een afgiftepunt op buiten plaatsen dan zal de WP langer draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 10:02 ]
Één start per uur als het buiten 12 graden is is toch niet slecht? Ik zou dat geen pendelen noemen, het benodigd vermogen om je huis op temp te houden is gewoon erg laag nu, en zo te zien is het netjes op temperatuur. Zou me geen zorgen makenW.Eskens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:18:
Ter info: op het andere circuit was er geen warmtepomp gedurende deze periode.[Afbeelding]
Hier stond een dode link.
je hebt volgens mij aanvoer en retour verkeerd om 
Maar 2 kW opgenomen vermogen is wel fors.
Waarom zet je je minimale temp niet eens op 25 (als je daar al aan kan komen nu)
Waarom zet je je minimale temp niet eens op 25 (als je daar al aan kan komen nu)
[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 24-02-2025 10:21 ]
Wat ik op de homey web pagina lees: "Homey app that interacts with the myVaillant api that is normally used by the mobile app." suggereert wat anders. Er is namelijk geen directe toegang tot de gateway,Melvin15397 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:01:
Voor de Homey gebruikers: Er is sinds kort een (onofficiële) app die met de Vaillant gateway communiceert. Hiermee is er data uit te lezen en bepaalde settings aan te passen. De app is nog in ontwikkeling en wordt regelmatig geüpdatet aan de hand van user feedback en verzoeken.
de app verbind, behalve bij de eerste configuratie, uitsluitend met Internet en de Vaillant servers.
Ook homey dus. En in toekomst hopelijk nog een paar andere domotica systemen, bijvoorbeeld HA etc..
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2025 10:39 ]
Klopt, geen directe toegang. Ik had dat anders moeten omschrijven. Ondanks dat wel interessant om data te kunnen inzien/gebruiken en (beperkt) instellingen aan te passen. Het is een stuk laagdrempeliger dan data van/naar de Ebus uitlezen/schrijven.dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Wat ik op de homey web pagina lees: "Homey app that interacts with the myVaillant api that is normally used by the mobile app." suggereert wat anders. Er is namelijk geen directe toegang tot de gateway
de app verbind, behalve bij de eerste configuratie, uitsluitend met Internet en de Vaillant servers.
Ook homey dus. En in toekomst hopelijk nog een paar andere domotica systemen, bijvoorbeeld HA etc..
Mijn plan is binnenkort te proberen Homey het SWW temperatuur setpoint te laten verhogen bij veel PV opbrengst. De besparing zal niet groot zijn, maar meer omdat het kan
De api die de app kan benaderen is vermoedelijk een stuk uitgebreider dan dat wat de app actueel laat zien.Melvin15397 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Klopt, geen directe toegang. Ik had dat anders moeten omschrijven. Ondanks dat wel interessant om data te kunnen inzien/gebruiken en (beperkt) instellingen aan te passen. Het is een stuk laagdrempeliger dan data van/naar de Ebus uitlezen/schrijven.
Mijn plan is binnenkort te proberen Homey het SWW temperatuur setpoint te laten verhogen bij veel PV opbrengst. De besparing zal niet groot zijn, maar meer omdat het kan
Maar natuurlijk een stuk beperkter t.o.v. de api die de Vaillant Pro app kan gebruiken.
Misschien waagt zich iemand aan deze api?
P.S.: Vanochtend ca. 1 uur verbindingsproblemen met de api.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2025 11:10 ]
Gaat dat wel een verschil geven als de nachtverlaging toegepast wordt?mr_evil08 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:01:
[...]
Nachtverlaging toepassen als je wil dat de WP langere runs maakt of doormiddel van de planner "rust"momenten inplannen zodat de WP uit is.
Anders een afgiftepunt op buiten plaatsen dan zal de WP langer draaien.
Mij lijkt eens de nachtverlaging gedaan is dat hij dan evengoed weer even uit gaat als de gewenste aanvoertemperatuur bereikt is om weer aan te schieten als de (gewenste temp min hysterese) temperatuur bereikt is.
Dat stelt me enigzins gerust, dank!strandbal schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Één start per uur als het buiten 12 graden is is toch niet slecht? Ik zou dat geen pendelen noemen, het benodigd vermogen om je huis op temp te houden is gewoon erg laag nu, en zo te zien is het netjes op temperatuur. Zou me geen zorgen maken
Misschien heb ik een verkeerde value voor de retourtemperatuur, maar de actuele aanvoertemperatuur die klopt volgens de Vaillant display zelf.paQ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:18:
je hebt volgens mij aanvoer en retour verkeerd om
Ik heb een geothermische aan/uit warmtepomp => niet modulerend. Het minimum vermogen is ~2kW voor vloervervwarming en ~4kW voor SWW. Maar lijkt me dezelfde toepassing als voor de aroTHERM warmtepompen.
Die 25 zou ik eens kunnen proberen. Installateur had hem op 17 min en 40 max gezet.
[ Voor 6% gewijzigd door W.Eskens op 24-02-2025 11:28 ]
@W.Eskens Zo te zien is die 2 kW altijd het elektrische vermogen
en op dit moment maakt de w/w-warmtepomp er helaas veel te veel thermisch vermogen
voor jouw actueel warmteverlies. Hoe groot is jouw parallel buffervat trouwens?
en op dit moment maakt de w/w-warmtepomp er helaas veel te veel thermisch vermogen
Dat is een goeie vraag. Ik weet niet direct waar ik dit kan vinden, staat ook niet in de opleveringsdata van de installateur.dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:32:
@W.Eskens Zo te zien is die 2 kW altijd het elektrische vermogen
Als ik de verhouding bekijk tussen de boiler van 300L en het buffervat schat ik 100L.
:strip_exif()/f/image/eujniH4PgH7CfiwNcCBpUCPZ.jpg?f=fotoalbum_large)
@W.Eskens Ik ben benieuwd hoeveel tweakers hier met een w/w-warmtepomp zijn met een vergelijkbare configuratie. Heb je trouwens de warmteverliesberekening paraat?
Met de 8 kW thermisch en de aan/uit verhouding
schat ik je warmteverlies (via het plaatje) op dit moment op max. 2,5 - 2,7 kW (eerder lager).
Verwarm je op dit moment alles op normtemperaturen?
Heb je een actieve naregeling?
schat ik je warmteverlies (via het plaatje) op dit moment op max. 2,5 - 2,7 kW (eerder lager).
het is maar wat je liever hebt.W.Eskens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Gaat dat wel een verschil geven als de nachtverlaging toegepast wordt?
Mij lijkt eens de nachtverlaging gedaan is dat hij dan evengoed weer even uit gaat als de gewenste aanvoertemperatuur bereikt is om weer aan te schieten als de (gewenste temp min hysterese) temperatuur bereikt is.
Meer aan/uit schakelingen per dag of beetje meer comfort, hier staat de WP snacht's uit want ik heb een sneller afgiftesysteem en minder massa waardoor snachts doorstoken meer verbruik geeft.
Je moet het echt uittesten want verschilt per woning en leefomstandigheden.
Dat 24/7 op temperatuur houden met een warmtepomp is een fabeltje, hoeft zeker niet zuiniger te zijn.
Valliant(meerdere fabrikanten hebben dit volgensmij) heeft een vrij domme regeling als je sochtends start wil die vol gas gaan draaien(ook als je maximaal watertemperatuur laag zet), dat los ik weer op met fluisterbedrijf planner die voor 30 minuten actief staat.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 12:25 ]
Onderaan de warmteverliesberekening. Als ik het goed begrijp heb ik geen idee waarom de installateur voor een flexotherm 87/4 gegaan is ipv een 57/4.dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:11:
@W.Eskens Ik ben benieuwd hoeveel tweakers hier met een w/w-warmtepomp zijn met een vergelijkbare configuratie. Heb je trouwens de warmteverliesberekening paraat?
schat ik je warmteverlies (via het plaatje) op dit moment op ca. 2,5 - 2,7 kW.
Dit is wat Chinees voor mijdunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:11:
/f/image/3F3Y6A82d7yPbTuL6EEKLRXC.png?f=fotoalbum_large)
Dat begrijp ik inderdaad ook niet, een 57/4 had prima gepast, en voor de zeldzame gevallen dat je meer nodig hebt kun je de backup heater gebruiken.W.Eskens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:29:
[...]
Onderaan de warmteverliesberekening. Als ik het goed begrijp heb ik geen idee waarom de installateur voor een flexotherm 87/4 gegaan is ipv een 57/4.
[...]
Dit is wat Chinees voor mij![]()
[Afbeelding]
Overigens lijkt het inderdaad zoals @paQ schrijft dat je aanvoer en retour sensoren omgewisseld zijn (de retour loopt voor op de aanvoer), maar wat m.i. ook vreemd is dat je aanvoer en retour precies gelijk op lijken te lopen bij grofweg 3/4 van iedere verwarmings run (alsof het buffervat "kortsluiting" maakt?).
Ik heb 0 ervaring met W/W WP's, maar het ziet er voor mij wat vreemd uit, ik heb niet echt een bodemwarmte WP topic kunnen vinden, maar wellicht is er bij collega WW-WP gebruikers meer ervaring vinden (wellicht tijd voor een groot WW-WP topic
Een actieve naregeling heeft typisch een thermostaat per ruimte of zone zodat je per ruimte de temperatuur kunt regelen, wordt volgens mij bij moderne woningen met WP steeds minder toegepast. Dit per ruimte regelen van de temperatuur geeft "verstoringen" van je retourtemperatuur waardoor je WP niet lekker efficiënt op laag vermogen kan doorpruttelen, maar dat kan jouw WP blijkbaar sowieso niet (op laag vermogen bedoel ik dan, efficiëntie is niet grootste probleem lijkt het). Ik zie dat volgens je grafiekjes de COP uit lijkt te komen onder de 4 (ca 7kW opbrengst bij 2kW electrisch vermogen = COP 3.5?), dat is voor een bodemwarmtepomp wat aan de lage kant (als ik op de jubelverhalen van de WW-WP aanhangers af ga
Normregeling mag @dunklefaser verder toelichten, maar ik vermoed dat hij bedoelt of je met de (aanvoer)temperatuur/flow stookt warmee je het verwacht warmteverlies bij deze buitentemperatuur compenseert, ofwel staat je stooklijn goed ingesteld en is deze actief? Kom er maar in dunklefaser
Hoe dan ook, met deze aan/uit modulatie van ca. 7kW thermisch vermogen zal het niet meevallen om lange runs te maken bij deze buitentemperaturen lijkt mij. Tenzij je het elektrisch/thermisch vermogen nog omlaag kunt regelen met een lagere compressor frequentie oid, maar ik heb wel eens van een Vaillant monteur begrepen dat hun WW-WP's alleen aan/uit modulatie ondersteunen (dat was ca 3 jaar geleden).
Heb je overigens de resonantie issues met je binnenunit op kunnen lossen?
[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 24-02-2025 14:10 ]
Dan zou er iets mis moeten zitten in mijn ebus configuratie, dat zou inderdaad kunnen. Nog niet bij stil gestaan.Batilan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Dat begrijp ik inderdaad ook niet, een 57/4 had prima gepast, en voor de zeldzame gevallen dat je meer nodig hebt kun je de backup heater gebruiken.
Overigens lijkt het inderdaad zoals @paQ schrijft dat je aanvoer en retour sensoren omgewisseld zijn (de retour loopt voor op de aanvoer), maar wat m.i. ook vreemd is dat je aanvoer en retour precies gelijk op lijken te lopen bij grofweg de 1e helf van iedere verwarmings run (alsof het buffervat "kortsluiting" maakt?).
Ik heb 0 ervaring met W/W WP's, maar het ziet er voor mij wat vreemd uit, ik heb niet echt een bodemwarmte WP topic kunnen vinden, maar wellicht is er bij collega WW-WP gebruikers meer ervaring vinden (wellicht tijd voor een groot WW-WP topic).
Een actieve naregeling heeft typisch een thermostaat per ruimte of zone zodat je per ruimte de temperatuur kunt regelen, wordt volgens mij bij moderne woningen met WP steeds minder toegepast. Dit per ruimte regelen van de temperatuur geeft "verstoringen" van je retourtemperatuur waardoor je WP niet lekker efficiënt opmlaag vermogen kan doorpruttelen, maar dat kan jouw WP blijkbaar sowieso niet (op laag vermogen bedoel ik dan, efficiëntie is niet grootste probleem lijkt het. Ik zie dat volgens je grafiekjes de COP uit lijkt te komen onder de 4, dat is voor een bodemwarmtepomp wat aan de lage kant (als ik op de jubelverhalen van de WW-WP aanhangers af ga)
Normregeling mag @dunklefaser verder toelichten, maar ik vermoed dat hij bedoelt of je met de (aanvoer)temperatuur/flow stookt warmee je het verwacht warmteverlies bij deze buitentemperatuur compenseert, ofwel staat je stooklijn goed ingesteld en is deze actief? Kom er maar in dunklefaser
Hoe dan ook, met deze aan/uit modulatie van >7kW thermisch vermogen zal het niet meevallen om lange runs te maken bij deze buitentemperaturen lijkt mij.
Heb je overigens de resonantie issues met je binnenunit op kunnen lossen?
I.v.m. resonantie: Nee nog niet, had gevraagd aan de installateur om er voetjes onder te zetten en de stalen buis achteraan te vervangen door een flexibele zodat deze de trillingen minder doorgeeft maar de kost hiervan (800 euro) woog op dat moment niet op tegen de geluidsoverlast.
@Batilan Ik schreef normtemperaturen - niet "normregeling".
En met normtemperaturen zijn de temperaturen per vertrek volgens het "bouwbesluit" bedoeld.
Mag je zelf opzoeken. - Een wvb maakt hiervan gebruik.
En met normtemperaturen zijn de temperaturen per vertrek volgens het "bouwbesluit" bedoeld.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2025 13:09 ]
@Batilan (en misschien @W.Eskens ) het grote W/W topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah, da's waar ook. Maar goed ik denk dat de essentie blijft dat als je met deze buitentemperatuur met je WP minimaal 7kW warmte maakt in een huis wat bij -10C 5kW verlies heeft, dat je niet hele lange runs wilt maken?dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:08:
@Batilan Ik schreef normtemperaturen - niet "normregeling".
Ah, Thx! Mijn zoek actie op bodemwarmte warmtepomp en water water warmtepomp leverde deze niet bij de 1e 10 hits op (of ik heb er overheen gekeken), nu kan @W.Eskens de echte experts vragen om adviesProton_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:19:
@Batilan (en misschien @W.Eskens ) het grote W/W topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

[ Voor 18% gewijzigd door Batilan op 24-02-2025 13:32 ]
@mr_evil08 @Proton_ @dunklefaser @Batilan en anderen, dank voor de antwoorden. Ik ga het W/W warmtepomp topic bekijken!
@Batilan Retorische vraag neem ik aan.
En 7 kW minimum vermogen past nooit voor verwarmen - hooguit voor de boiler
.
Tenminste als er veel gedoucht wordt.
En 7 kW minimum vermogen past nooit voor verwarmen - hooguit voor de boiler

Inderdaad een retorische vraag omdat ik hem zelf al beantwoord haddunklefaser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:35:
@Batilan Retorische vraag neem ik aan.
En 7 kW minimum vermogen past nooit voor verwarmen - hooguit voor de boiler.

Zo'n custom integration bestaat al voor HA...En in toekomst hopelijk nog een paar andere domotica systemen, bijvoorbeeld HA etc..
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
Dit:nieuwbouwers schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Ik heb intussen contact gehad met de technische dienst van Vaillant, een aantal interessante conclusies:Met andere woorden: blijven enkel de eenpijpscirculatie en de electrolyse koppelingen over. Dit natuurlijk los van het buffervat, wat sowieso de aangeraden setup is vanuit Vaillant.
- Zij zien geen probleem met het expansievat - in theorie moet het aan de ingang koud water gezet worden, maar ze zien verschillende opstellingen en in de praktijk zouden hier nooit problemen mee zijn. Ik ga dat puntje dus laten varen denk ik.
- Ze zeggen inderdaad dat er best electrolyse koppelingen gebruikt worden. Dat vraag ik dus na bij de installateur.
- Het feit dat het water in de condensafvoer blijft staan, vond hij niet meteen een probleem. Hij is al blij dat er uberhaupt een gat in de voet gemaakt was, en dat het 'verwarmingsdraadje' geplaatst is.
- Wat betreft isolatie van de leidingen: hiervan zegt hij dat het niet zo belangrijk is indien de leidingen zich in het beschermd volume van de woning bevinden.
- Wat betreft eenpijpscirculatie: er is effectief wel een instructie om deze eerst naar beneden te laten gaan, al geeft hij aan dat hij er nog nooit klachten van heeft gehad (maar voor mij is dat geen goed argument, want de meeste mensen zullen niet actief klagen omdat ze het niet kennen - dit ga ik dus wel vragen aan mijn installateur).
geeft aan dat er alleen vanuit "klachten" wordt gedacht. Er is geen functioneel of comfortprobleem met warmteverlies. Ja, kost je knaken, maar weet de consument veel?• Wat betreft eenpijpscirculatie: er is effectief wel een instructie om deze eerst naar beneden te laten gaan, al geeft hij aan dat hij er nog nooit klachten van heeft gehad (maar voor mij is dat geen goed argument, want de meeste mensen zullen niet actief klagen omdat ze het niet kennen - dit ga ik dus wel vragen aan mijn installateur).
Daarom zou ik dit:
ook niet zomaar aannemen. Tuurlijk, druktechnisch werkt het prima, water spuit niet keihard uit de kraan na een legionellarun, etc. Maar er lijkt 1) een niet-drinkwatergebruiksvat gebruikt te zijn, en 2) legionellatechnisch klopt het niet.• Zij zien geen probleem met het expansievat - in theorie moet het aan de ingang koud water gezet worden, maar ze zien verschillende opstellingen en in de praktijk zouden hier nooit problemen mee zijn. Ik ga dat puntje dus laten varen denk ik.
De kans dat die tweede echt een probleem wordt, is natuurlijk zeer beperkt.
Mijn strategie bij dit soort zaken, is dat de installateur mag uitleggen waarom hij dit zo heeft gedaan als het ook anders had gekund, zonder de genoemde risico's. Lijkt vooral op ontoereikende kennis, dus opleiden die hap
Om verder te gaan op dit onderwerp. Ik was even aan het verder graven, en merkte toch iets vreemd op. Het "parallel verschuiven" van de aanvoertemperatuur gebeurt bij mij niet echt zoals het beschreven is in de documentatie (grafiek op p.164 handleiding Sensocomfort).Franciesco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:30:
Inderdaad @Franciesco , ik zie hetzelfde: bij verhogen gewenste binnentemperatuur met 1 graad gaat ook de gewenste Ta 1 graad omhoog bij stand inactief. En ja @dunklefaser ik weet dat die graad afhankelijk is van de stooklijn. Het is en was slechts de waarde in mijn geval om de aanpassing te illustreren.
Reden van mijn onderzoek was uw opmerking/test, @Franciesco, dat uw Aanvoertemperatuur met (slechts) 1 graad omhoog ging als je (in stand "inactief") de gewenste kamertemperatuur verhoogde met 1 graad.
En dat lijkt me vreemd: immers, de grafiek laat zien dat dit over het algemeen een veel grotere impact zou moeten hebben. Bijvoorbeeld, bij een stooklijn van 0.4 en een buitentemperatuur van 5°C zou een verhoging van de gewenste kamertemperatuur van 20°C naar 21°C (dus +1°) als gevolg een verhoging van de aanvoertemperatuur van 30°C naar 35°C moeten hebben, dus +5° !! En ja, ik weet dat de exacte verhoging afhangt van buitentemperatuur en stooklijn, maar zeker wat betreft de buitentemperatuur is dit toch in deze grootteorde over de ganse range van mogelijke buitentemperaturen.
Bij wijze van test deed ik vanochtend ook eens de test. Buitentemperatuur was +4.5°C en mijn stooklijn staat op 0.4. Ik zette de kamercompensatie op "inactief". Een verlaging van de gewenste kamertemperatuur van 21°C naar 20°C had slechts een geringe impact, namelijk een verlaging van de aanvoertemperatuur van 32°C naar 31°C. Dit is dus iets wat ik niet goed begrijp, volgens die grafiek zou er in mijn situatie zeker 5° verandering moeten zijn in de aanvoertemperatuur, door 1 graad verandering in gewenste kamertemperatuur.
En als ik kijk naar de kleine test die @Melvin15397 deed, daar klopt het ook niet: hij verhoogde de gewenste kamertemperatuur van 20°C naar 24°C (dus +4°) maar dat had als effect op de aanvoertemperatuur dat deze steeg van 28°C naar 33°C (dus +5°C). Maar dat zou véel meer moeten zijn, in de orde van +20° ergens.
Als je goed kijkt naar die grafiek zie je dus die kleine as "a" die 45° gedraaid is en aan de oorsprong van de grafiek is geplaatst, met daarop een schaal van gewenste kamertemperaturen (die in dit geval loopt van 18°C tot 22°C). Het is precies alsof deze schaal niet echt juist is, en de afstand tussen de verschillende gewenste kamertemperaturen veel minder is dan getoond. Wat de grafiek laat zien, is dat een beperkte verandering van gewenste kamertemperatuur (bv. 1°) moet leiden tot een veel grotere verandering van aanvoertemperatuur (bv. 5°). Maar dat zien we dus niet..
Wat denken jullie? zijn er nog zaken/parameters die hier een rol spelen?
Klopt die grafiek gewoonweg niet? maar dat zou mijn dan weer straf lijken.
/f/image/7RNoiX7WVpq8I4A41HOGgBfa.png?f=fotoalbum_large)
Trouwens, als ik de Vaillant app open en die demo eens uitprobeer, kan ik de stooklijn plotten met steilheid 0.4 en standaard gewenste kamertemperatuur 21°C (je kan dit niet wijzigen). Dit zou moeten overeenkomen met de punt-lijn-punt stooklijn in de grafiek van de handleiding, maar dat is niet het geval. Bv., bij buitentemperatuur van 0°C past een aanvoertemperatuur van 34°C. Maar in de handleiding grafiek hoort daar een aanvoertemperatuur van ongeveer 38°C bij. Zucht..
:strip_exif()/f/image/PCWK7ZYggLiDoF4Yh1KRMHrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door TOA op 26-02-2025 18:59 ]
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic