Dag allen, we wonen nog niet zo lang in onze nieuwbouw met daarin een Vaillant arotherm systeem, waarvan de binnenunit bestaat uit een Unitower Pure "VWL 108/7.2 IS". Zoals te verwachten bij een SOD werd dat maar half tegoei opgeleverd en de werking van de vloerverwarming moesten we eigenlijk zelf uitvissen. Ik heb daar nu pas tijd voor gemaakt en heb de flowmeters eens bestudeerd, waarbij ik merkte dat deze eigenlijk heel laag bleven als de WP actief is. Het systeem heeft 1 circuit met 2 verdelers, die elk respectievelijk 7 en 8 lussen bedienen, die elk met een debiet van 2 L/min staan aangeduid op het legplan, dus in totaal 30 L/min ofte 1800 L/h.
De flowmeters zie ik echter nauwelijks bewegen vanuit de minimumstand (bovenaan), sommigen ervan dalen heel lichtjes, dus een lichte stijging van 0 naar 0.5 L/min, hier en daar soms 1 L/min. Ik ging daarom eens kijken naar het "gegevensoverzicht" in het "installateursniveau" menu (na code 17 ingegeven te hebben), en laas hier de volgende gegevens af (wanneer WP in werking was):
Mod.afgiftepomp: 35.6%
Afgiftecircuit doorstr.: 747 l/h
Ik heb dat eens in de gaten gehouden en dat percentage begint meestal bij 22% (520 L/h) om dan langzaam te stijgen, meestal tot zo'n 34-35% (750 l/h) en stijgt nooit boven de 40%.
Blijkbaar dus een variabel vermogen dat automatisch geregeld wordt. Ik vraag me af, is dat wel een goede instelling? Zijn die resulterende flows (debieten) niet te laag? Nu, ik heb er persoonlijk niet direct last van want ons huis is afgelopen winter toch altijd op kamertemperatuur gebleven. Maar naar efficiëntie, slijtage, etc toe?
Blijkbaar kan je de instelling ook manueel overriden, en wel in het menu "diagnosecodes", ook onder menu "installateursniveau". Daar naar diagnosestekker D.122 gaan, met naam "Conf.verw.geb.circuitpomp", die bij mij op "auto" staat maar ook op een manuele waarde tussen 30%-100% kan ingesteld worden. Bij wijze van test heb ik deze eens op 65% gezet. Dan terug naar het gegevensoverzicht gegaan en nu lees ik deze waarden af (tijdens werking WP):
Mod.afgiftepomp: 65.0%
Afgiftecircuit doorstr.: 1279 l/h
De flowmeters zakken allemaal (flow stijgt dus) naar niveaus rond de 1.5 L/min.
Wat denken jullie? Moet ik dit permanent op 65% zetten?
Foto's met alles wat ik hierboven beschreven heb zouden normaal bijgevoegd zijn bij dit bericht.
Btw: dit is enkel voor het vloerverwarming circuit, maar blijkbaar kan je de warmwaterproductie ook veranderen van "auto" naar een manueel ingestelde waarde. Dit laat ik voorlopig mss best op auto staan (?).
Bedankt !!
Tom