Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
Franciesco schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Komt dat dan door het specifieke expansievat in de unitower? Want in mijn installatie met een 75/6 zonder de unitower (met losse Ai Plus) en met een regulier (extern) expansievat hoef ik eigenlijk zelfden bij te vullen. En als ik bijvul dan is het om de druk van 1,6 ofzo naar 2 te brengen. Dus echt nodig is het dan niet.
Ja nou die ingebouwde vaatjes ja. Miet je even een bandendruk meter opzetten.
Soms kun je beter gelijk een extern expansievat 25L/0,5b erop zetten dan heb je meer expansie volume. Niet alleen vooruitzetten maar ook micro lekkages die je nooit vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Kaspers schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:56:
Het valt mij op dat de weergegeven waterdruk in het CV-systeem op het display van de unitower een andere waarde weergeeft dan de manometer onder in de kast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

0.9 bar vs 1.7 is nogal een verschil. Valt dit te verklaren?
Definiëer "onder in de kast". Kast op BG en unitower op de 2e verdieping? Elke 10 meter hoger is 1 bar minder op de manometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09 20:12
Stefan73 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:58:
Ik heb nu 1,5 jaar een arotherm split 75/6 met een losse boiler van 300 liter. Toen we hem kregen begreep ik dat dat continue verwarmen van her water voordeliger is dan tijdsgestuurd verwarmen. Ik vraag mij nu toch af of dit klopt of dat het toch beter is om alleen bepaalde delen van de dag het water te verwarmen.
Ik heb een bestaande installatie overgenomen toen ik deze woning kocht, en deze warmde eerst ook continue.

Ik had eerst een schema dat zowel warm water maakte in de ochtend en vooravond. Maar ik heb dit nu voor mijn 300 liter boiler éénmaal rond de middag gezet. Ik krijg binnenkort een digitale meter, dus wil ik dit verbruik maximaal inzetten tijdens het meest optimale moment in de dag, dat de zonnepanelen hierbij kunnen ondersteunen. Als ik vroege ochtend en vooravond neem, betekent dit meteen al een lage zelfconsumptie van de zonnepanelen.

Eén moment in de dag is alvast voldoende voor een 300l tank, zowel voor meerdere douches en een bad.

Dezer dagen, zit ik telkens met een verbruik van 2 tot maximaal 5 kWh voor warmwater per dag. Ik merkte weinig verschil met zowel in de ochtend als avond warm water te verwarmen. Geen idee of dit in lijn ligt met anderen, met soortgelijk vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
Mijn warmtepompboiler van 270 liter doet zo’n 1-1,5 kWh per dag. Staat ingesteld op 55 graden. Drie personen, douchen allemaal 1x per dag max 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Gramser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:37:
Mijn warmtepompboiler van 270 liter doet zo’n 1-1,5 kWh per dag. Staat ingesteld op 55 graden. Drie personen, douchen allemaal 1x per dag max 5 minuten.
Bepaalde instellingen die ik zou kunnen scherp stellen? Hier heb ik 53 graden ingesteld, maximale lading van 70 minuten. Ik vindt de 3 a 4 kWh waar ik rond zit nogal ‘hoog’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat bedoel je met maximale lading van 70 minuten? Bij mij mag hij van 0900-2130 laden. Hij begint met verwarmen vanaf -5 graden onder setpoint, dus vanaf 50 graden in mijn geval. Voor de rest 1x in de 8 dagen een legionellarun tot 60 graden.

Is die van jou niet per ongeluk op een element aan het verwarmen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
Gramser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:04:
Wat bedoel je met maximale lading van 70 minuten? Bij mij mag hij van 0900-2130 laden. Hij begint met verwarmen vanaf -5 graden onder setpoint, dus vanaf 50 graden in mijn geval. Voor de rest 1x in de 8 dagen een legionellarun tot 60 graden.

Is die van jou niet per ongeluk op een element aan het verwarmen ofzo?
Ik denk dat eeh hij denkt dat je een normale boiler hebt en de WP het werk doet. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah, dan praten we een beetje langs elkaar heen :+ Maar dan nog blijft mijn vraag staan: met een gewone boiler en een warmtepomp zou het verbruik ook niet zo hoog moeten zijn (gevoelsmatig, ik weet niet hoeveel er wordt gedoucht en zo), dus staat er ergens een BUH mee te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Technician- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Ja nou die ingebouwde vaatjes ja. Miet je even een bandendruk meter opzetten.
Soms kun je beter gelijk een extern expansievat 25L/0,5b erop zetten dan heb je meer expansie volume. Niet alleen vooruitzetten maar ook micro lekkages die je nooit vind.
Zou je me kort willen uitleggen hoe het expansievat het beste ingesteld kan staan? Ik heb dat UniTower vaatje nooit gecontroleerd, en mijn externe vat (25L) eerlijk gezegd ook gewoon gelaten zoals hij in het CV-circuit was. Druk is nu wel laag, moet hem eens bijvullen (1.2bar), maar zo is hij al dik een half jaar.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
@Gramser Ook ik denk dat een wpb niet direct met een indirect gestookte boiler vergelijkbaar is.
Bijvoorbeeld: wpb veel minder vermogen, vaak andere luchttemperatuur, andere COP,
tijdvenster voor verwarmen makkelijker instelbaar (stroom van zonnepanelen)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:01:
@Gramser Ook ik denk dat een wpb niet direct met een indirect gestookte boiler vergelijkbaar is.
Bijvoorbeeld: wpb veel minder vermogen, vaak andere luchttemperatuur, andere COP,
tijdvenster voor verwarmen makkelijker instelbaar (stroom van zonnepanelen)
Ik ben niet echt bekend met indirect gestookte boilers gevoed door een warmtepomp, maar ik zou zelf vermoeden dat dat juist zuiniger zou zijn? Misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Gramser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Ik ben niet echt bekend met indirect gestookte boilers gevoed door een warmtepomp, maar ik zou zelf vermoeden dat dat juist zuiniger zou zijn? Misschien heb ik het mis.
Ik bedoel natuurlijk een door een "normale" warmtepomp indirect gestookte boiler,
wat je beschrijft maakt weinig zin.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Kuusj schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Zou je me kort willen uitleggen hoe het expansievat het beste ingesteld kan staan? Ik heb dat UniTower vaatje nooit gecontroleerd, en mijn externe vat (25L) eerlijk gezegd ook gewoon gelaten zoals hij in het CV-circuit was. Druk is nu wel laag, moet hem eens bijvullen (1.2bar), maar zo is hij al dik een half jaar.
volgens boekje is 1,2 nog prima hoor, heb ik hier ook :)

Is dat trouwens bij wp in bedrijf of uit? Uit is het iets hoger

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
StefBon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Bepaalde instellingen die ik zou kunnen scherp stellen? Hier heb ik 53 graden ingesteld, maximale lading van 70 minuten. Ik vindt de 3 a 4 kWh waar ik rond zit nogal ‘hoog’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBLUNeC_s8ygoKL7eLHJrmuM4G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUgjwojsUBV4kN24VgacvVfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer dit eens

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Is de legionella cyclus uit bij jou (geen dag ingevuld)?
Dat is toch niet zonder waarschuwing aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Bedankt, ik ga het zo eens instellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
StefBon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Bedankt, ik ga het zo eens instellen!
Zoals @Technician- net al meldt hoort er nog een kanttekening bij. Ik heb inderdaad de legionella preventie uit staan. Ik bedien deze namelijk handmatig een aantal keer per jaar. Vind de standaard instelling een beetje overtrokken met een interval van een week. Maar dan ook: ik heb geen zwangere vrouw thuis, roken niet etc.. Wat je met legionella doet moet je dus vooral zelf uitzoeken en doen wat voor jou past en vertrouwd is.

Als ik het goed meen is de standaard legionella run compleet op het element. Wanneer je het ‘handmatig’ doet kun je de boilertemperatuur omhoog gooien dmv een boost warm water (op de app of vrc) en doet ie het op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 20:53
Heb sinds een aantal dagen nu ook een gasloos huis. Nu is het grote inregelen begonnen.

Eerste vraag, waarop schakelt het elektrisch spiraal in bij de unitower? Is dat op de minimum water temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 20:53
Heb sinds een aantal dagen nu ook een gasloos huis. Nu is het grote inregelen begonnen.

Eerste vraag, waarop schakelt het elektrisch spiraal in bij de unitower voor cv water? Is dat op de minimum water temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:39
Breedam schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:52:

Als ik het goed meen is de standaard legionella run compleet op het element. Wanneer je het ‘handmatig’ doet kun je de boilertemperatuur omhoog gooien dmv een boost warm water (op de app of vrc) en doet ie het op de compressor.
Dit is niet zo, werkt in principe net zo als gewoon ww op de compressor. Evt als de temperatuur niet snel genoeg stijgt gaat het element erbij aan. Maar hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:00
Gravelist schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Dit is niet zo, werkt in principe net zo als gewoon ww op de compressor. Evt als de temperatuur niet snel genoeg stijgt gaat het element erbij aan. Maar hoeft niet.
Dan zit er misschien verschil tussen de modellen. Mijn 55/5 (split) doet het volledig op het element. Vandaar dat ik eerst, via home assistant, de temperatuur naar 60 (zo uit m'n hoofd) breng, wat op door de compressor wordt gedaan, en daarna wordt de legionella run gestart.

[ Voor 3% gewijzigd door helpme op 11-02-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:22
Wat stel je hier precies in? Als ik naar mijn eigen thermostaat kijk zie ik:

Legio.bescherm.dag.: uit
Legio besch. tijd.: 04:00
Hysterese boilerlading: 5.0K
Offset boilerlading: 8K
Max. boilerlaadtijd: 90 min
Blokkeertijd boilerlading: 15 min

Ik vraag dit voornamelijk omdat ik het idee heb dat mijn WP vooral 's nachts de boiler bij warmt. Niet echt efficiënt, dus als dit anders kan :)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Zwartoog schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Definiëer "onder in de kast". Kast op BG en unitower op de 2e verdieping? Elke 10 meter hoger is 1 bar minder op de manometer.
Met kast bedoel ik de unitower en die staat op de begane grond. In dezelfde 'kast' kun je op het bedieningspaneel (10) ook de waterdruk bekijken (via 'monitoring), en die was in getoonde foto 0.9 bar. Maar ik denk dat ik het verschil inmiddels scherp heb: de manometer (7) laat waarschijnlijk pas een realistische waarde zien wanneer je de vulslang hebt gekoppeld aan het CV circuit (6):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcxgpE4Zv2VzJKBGtTbs_bEcjs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HnBKkz7ADr3HZOCsfy1W6w8A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravelist
ervh schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:05:

Wat stel je hier precies in? Als ik naar mijn eigen thermostaat kijk zie ik:

Legio.bescherm.dag.: uit
Legio besch. tijd.: 04:00
Hysterese boilerlading: 5.0K
Offset boilerlading: 8K
Max. boilerlaadtijd: 90 min
Blokkeertijd boilerlading: 15 min

Ik vraag dit voornamelijk omdat ik het idee heb dat mijn WP vooral 's nachts de boiler bij warmt. Niet echt efficiënt, dus als dit anders kan :)
Hier stel je de offset in. De 5K in jou voorbeeld is wanneer de WP warmwater mag gaan maken. Stel je hebt maximale boilertemperatuur van 55 graden ingevuld. Dan gaat die bij 50 (55-5k) opnieuw warmwater maken met een maximale aanvoertemperatuur van 63 (de 55+ jou 8k offset)

Dat alles doet die dus binnen het tijdvenster dat je op de thermostaat hebt opgegeven. Onder menu “regeling” -> Warmwater -> weekplanner. Daar vul je de tijdvenster in die je wilt. Wil je niet in de nacht opwarmen zorg je dus dat je een venster kiest dat je wel wenselijk vind. In dit zelfde menu vul je gewenste max boilertemperatuur in. Omdat je geen legionella run hebt ingesteld, zou ik dat op 60 zetten. Of juist wel een legionella run inplannen als je lager dan de 60 wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
helpme schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Dan zit er misschien verschil tussen de modellen. Mijn 55/5 (split) doet het volledig op het element. Vandaar dat ik eerst, via home assistant, de temperatuur naar 60 (zo uit m'n hoofd) breng, wat op door de compressor wordt gedaan, en daarna wordt de legionella run gestart.
Zou kunnen bij een split. Ik heb een /6. Die doet gewoon buitenunit. Vragensteller had ook een 55/6 dus vandaar mijn reactie. Zou inderdaad kunnen dat het per model anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 15:34
Hi all,

Al veel kunnen vinden in dit forum en mede dankzij jullie ervaringen heb ik een keus kunnen maken en een warmtepomp besteld. Aanstaande maandag wordt eindelijk mijn warmtepomp geplaatst. Echter ben ik nu bezig met het voorbereiden van de meterkast en ik loop tegen het volgende aan:

Ik heb een Vaillant Pure 105/7.2 230V aangeschaft, met een losse hydraulische binnenunit en apart boiler + buffervat (na advies van de installateur).
Nu dien ik de volgende automaten te hebben:
voor de binnenunit een 16A C-kar automaat ; 3 fase (lijkt me geen probleem)
maar voor de buitenunit een 25A C-kar automaat ; enkel fase
Zelf heb ik een 3x25A aansluiting.

Meer mensen hier die deze installatie hebben? Hebben jullie de buitenunit voorzien van een 25A 1-fase groep, of hoe hebben jullie dit aangepakt? Geeft dit problemen?

Volgens Vaillant moet dit kunnen, en zou zelfs een 1,5mm² VD voldoende moeten zijn, maar ik vraag me af waar ik goed aan doe qua afzekering én draaddikte. Ik wil uiteraard niet terugtunen in vermogen. Hopelijk hebben jullie ervaringen en/of tips.

PS: Mijn woning wordt verder voorzien van oa PV-panelen (max haalbaar vermogen), laadpaal, terrasheaters en alle 'reguliere' woningapparatuur dus het stroomverbruik kan best met momenten flink pieken. Het aanvragen van een grotere aansluiting wil ik liever zo lang mogelijk uitstellen, gezien dat de netbeheerkosten verdrievoudigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
Nog meer mensen hier die opeens opnieuw moeten inloggen op de myVAILLANT app, dan een Duitse login pagina krijgen, en waarbij de ingestelde gebruikersnaam en wachwoord niet meer werken, met de melding "Ungültiger Benutzername oder Passwort" (de aangegeven locatie stond op Nederland).

Na opnieuw de locatie expliciet in te stellen op "Nederland" krijg ik "netjes" de melding "Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord" 8)7

EDIT: even gebeld met de Vaillant klantenservice: ze geven aan dat er afgelopen nacht een update is geweest die dit veroorzaakt. Het omzetten van de locatie naar een ander land, en dan weer terugzetten op Nederland zou het op moeten lossen, helaas niet bij mij. Ik wacht het nog maar even af...

[ Voor 26% gewijzigd door Batilan op 12-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Batilan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
Nog meer mensen hier die opeens opnieuw moeten inloggen op de myVAILLANT app, dan een Duitse login pagina krijgen, en waarbij de ingestelde gebruikersnaam en wachwoord niet meer werken, met de melding "Ungültiger Benutzername oder Passwort" (de aangegeven locatie stond op Nederland).

Na opnieuw de locatie expliciet in te stellen op "Nederland" krijg ik "netjes" de melding "Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord" 8)7
Nee, maar moest wel opnieuw inloggen vandaag :)

Kennelijk een app update geweest, ziet er beetje anders uit nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
@Batilan @Kees_frl Idd app update, nu met instellen stooklijn en min Ta via de app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Breedam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:05:
@Batilan @Kees_frl Idd app update, nu met instellen stooklijn en min Ta via de app!
Stooklijn en minimale Ta zat er bij mij al in :)

Primair hoofdscherm andere weergave en door de hele app heen ander lettertype dan wel grote etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Kees_frl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Stooklijn en minimale Ta zat er bij mij al in :)

Primair hoofdscherm andere weergave en door de hele app heen ander lettertype dan wel grote etc.
Inderdaad, volgens mij is de locatie ook niet gewijzigd, zit er al in zo lang als ik de app gebruik volgens mij, maar mooi dat @Breedam hem gevonden heeft ;). Wellicht was een nieuw home scherm een goede trigger om eens verder te gaan grasduinen :+

Ik weet niet of ik het nu logisch vind om de actuele temperaturen zo klein weer te geven (was al het geval overigens). Ik vond eigenlijk de oude interface beter, leek meer op het startscherm van een thermostaat. In SWW ben ik alleen geinteresseerd als ik koud water dreig te krijgen, actuele kamer temperatuur vind ik interessanter, en ook dat ik snel kan zien of deze dicht bij vraag temperatuur zit (groen), te koud (blauw), of te warm (rood) is. Maar goed, met dit soort commentaar kan ik beter in een gebruikerspanel van Vaillant gaan zitten :)

Ik kreeg het inloggen in de app overigens niet meer voor elkaar, heb het wachtwoord maar gereset, nu weer toegang.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 12-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
De data- en instel mogelijkheden in de app zijn om te huilen - ook na de update.
en overzichtelijker al helemaal niet. ECO-modus?, type stooklijn?, pompsturing?, etc. . . .

P.S. Als je in het nieuwe introscherm op de zone tikt krijg je het oude introscherm voorgeschoteld
met pijl terug zie je weer het nieuwe layout

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 12-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
@Batilan Ben ik ook ingetrapt. Je moet het land aanpassen van Duitsland naar Nederland.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:31
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:39:
De data- en instel mogelijkheden in de app zijn om te huilen - ook na de update.
en overzichtelijker al helemaal niet. ECO-modus?, type stooklijn?, pompsturing?, etc. . . .

P.S. Als je in het nieuwe introscherm op de zone tikt krijg je het oude introscherm voorgeschoteld
geeft het wel wat bruikbare informatie aan HA, zoals Ta, Tr, huidige ruimte temp, stroomverbruik.
Dit zou voor mij voornamelijk de reden zijn om MyVaillant mee aan te schaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravelist
Rijo038 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:08:
[...]

geeft het wel wat bruikbare informatie aan HA, zoals Ta, Tr, huidige ruimte temp, stroomverbruik.
Dit zou voor mij voornamelijk de reden zijn om MyVaillant mee aan te schaffen
Deels, Ta en Tr niet. Wel (T actueel aanvoer, in mijn geval is deze cv in temperatuur)
Huidige ruimte temperatuur en stroomverbruik is wel zichtbaar. En in principe nog veel meer. Wel minder dan ebusd

• Batilan
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:39:

Vanuit Tweaker-perspectief helemaal mee eens, ik heb natuurlijk ook een ebus adapter, ebusd, met aansluiting op MQTT, HA, InfluxDB en Grafana. Maar voor een gemiddelde gebruiker denk ik dat de app prima voldoet qua functionaliteit met de essentiele gegevens en instellingen: zelfs de stooklijn kan aangepast worden, zelf zou ik het ook wel fijn vinden als de mode actief of uitgebreid aangepast kan worden, maar daar kan ik nog een automation voor maken. Ta en Tr zou ook mooi zijn inderdaad.

Ik heb overigens na de update nog geen problemen gehad met het verkrijgen van de dagelijkse / wekelijkse / maandelijkse en jaarlijkse gegevens. Nog steeds niet vlot, maar lijkt wel een stuk betrouwbaarder en sneller dan eerder. Wat is jullie ervaring?

Volgens mij gaf het niet kunnen ophalen van alle gegevens soms ook vreemde COP waardes (hoewel de berekening nog steeds discutabel is). Als ik naar de kale ebus data kijk dan lijkt het wel alsof het stroomvegruik behoorlijk nauwkeurig wordt geregistreerd (overlapt precies met mijn MID kWh meter), ik begreep eerder dat ook de meting van de flow en opgewekte energie redelijk in orde is, dus waarom er soms van die discutabele COP waardes uitrollen is nog de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Batilan Wat de Vaillant app "berekent" weet alleen Vaillant - een COP is het iig niet.

Als je een andere firma in de warmtepompen wereld weet die dezelfde soort naamgeving handhaaft,
be my guest. - Voorlopig kan ik (ook na de cosmetische update) helaas met de "berekeningen" van "Elektrisch energieverbruik", "Natuurlijk bron opbrengst" en "Opgewekte warmte" absoluut niets beginnen.

Ik vertrouw liever op de data van mijn externe warmtemeter en mijn externe kWh-meters en mijn eigen berekeningen.

Met de nieuwe app (net zo goed als met de oude):

Januari
Warmte energie
Vaillant = 2312 kWh "Opgewekte warmte"
Kamstrup = 2088 kWh

"Stroomverbruik"
Vaillant = 371,7 kWh
kWh-meters = 481,0 kWh (buitenunit 459 kWh + binnenunit 22 kWh)

"Energie- efficiëntie" = 6,2 Vaillant
MCOP = 4,34 Kamstrup/kWh-meters (zie ook hier voor een vergelijking)

No comment -
@Tomexergie - misschien iets om in de gaten te houden bij Mhp waarden van Vaillant warmtepompen?
Er zijn ook andere hier in dit topic met diverse grotere! afwijkingen, plus en min.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 13-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
dunklefaser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:58:
@Batilan Wat de Vaillant app "berekent" weet alleen Vaillant - een COP is het iig niet.

Als je een andere firma in de warmtepompen wereld weet die dezelfde soort naamgeving handhaaft,
be my guest. - Voorlopig kan ik (ook na de cosmetische update) helaas met de "berekeningen" van "Elektrisch energieverbruik", "Natuurlijk bron opbrengst" en "Opgewekte warmte" absoluut niets beginnen.

Ik vertrouw liever op de data van mijn externe warmtemeter en mijn externe kWh-meters en mijn eigen berekeningen.

Januari
Warmte energie
Kamstrup = 2088 kWh

"Stroomverbruik"
Vaillant = 371,7 kWh

No comment -
@Tomexergie - misschien iets om in de gaten te houden bij Mhp waarden van Vaillant warmtepompen?
Er zijn ook andere hier in dit topic met diverse grotere! afwijkingen, plus en min.
Het was niet mijn bedoeling om de "energie efficientie" berekening van Vaillant recht te praten. Waar ik de aandacht op wilde vestigen is dat de basale gegevens zoals verbruikte energie en opgewekte warmte (voor zover ik dat heb kunnen vaststellen (qua energieverbruik), en vernomen heb (qua opgewekte warmte), redelijk goed gemeten lijken te worden (al zie jij daar ook een significant verschil). Het is inderdaad nog steeds een raadsel wat Vaillant er daarna mee doet om de "Vaillant COP" te bepalen.

Ik neem aan dat je bovenstaand aan de gegevens van de myVaillant App refereert?. Wat zie jij als je via ebusd de hmu currentconsumedpower vergelijkt met de gegevens van de MID kWh meter? Volgens mij zit daar weinig licht tussen (m.u.v. de lagere rapportage frequentie via de ebus). In het verleden heb ik wel gezien dat de Vaillant app soms gedeeltelijke gegevens toonde (omdat blijkbaar de infra niet stabiel genoeg was?) en op basis daarvan toch een COP toonde, dan ga je natuurlijk helemaal de mist in.

Wat me ook interessant leek, is om vast te kunnen stellen op basis van ervaringen van de mensen hier met een Vaillant gateway en app, of het ophalen van de gegevens uit de Vaillant cloud nu betrouwbaarder is geworden.

Dat zijn toch een aantal randvoorwaarden voor een mogelijk betrouwbare werking van de app in de toekomst. Het zou mooi zijn als Vaillant stappen zet in de juiste richting, ook al zijn we er zeker nog niet, daarover zijn we het eens :), maar met alleen klagen komen we er ook niet, dan kun je beter je gateway verpatsen.

Ter illustratie nog de meetgegevens waarnaar ik hierboven verwijs, dus kWh meter en gegevens van Vaillant, zoek de verschillen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dXnQ2Jm6e3SsfWJU3IZRKZ5Acs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OY9WkMfehmu9S49FwQwmZKi7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 13-02-2025 11:51 ]

• dunklefaser
@Batilan Ik stel vast dat er te grote verschillen zijn tussen dat wat de app soms laat zien en de realiteit.

Dat je toevallig met een nieuwere monoblock split overeenkomstige elektrische energie verbruik met een kWh-meter ziet, gefeliciteerd zou ik zeggen. En de ebus-data bevestigen dat wat de app toont - ook prima - had niet anders verwacht.

Ik heb een ander type namelijk een split pure 65/7.2 met hydraulische binnenunit
- ik zou graag willen zien of iemand kleinere afwijkingen in het elektra verbruik dan -23% vergeleken met een externe kWh-meter kan laten zien.

De app laat trouwens het verbruik van de "Hydraulic Station" zien wat absoluut niet klopt
de binnenunit verbruikt hier constant 55 W (electronica + cv-pomp - via externe meter)
- de app - laat op dit moment 1300 - 1350 W zien 7(8)7 .
De buitenunit verbruikt atm 1550 W ??? (externe meter)

• Batilan
dunklefaser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:03:
@Batilan Ik stel vast dat er te grote verschillen zijn tussen dat wat de app soms laat zien en de realiteit.

Dat je toevallig met een nieuwere monoblock overeenkomstige elektrische energie verbruik met een kWh-meter ziet, gefeliciteerd zou ik zeggen. En de ebus-data bevestigen dat wat de app toont - ook prima - had niet anders verwacht.

Ik heb een ander type namelijk een split pure 65/7.2 met hydraulische binnenunit
- ik zou graag willen zien of iemand kleinere afwijkingen in het elektra verbruik dan -23% vergeleken met een externe kWh-meter kan laten zien.

De app laat trouwens het verbruik van de "Hydraulic Station" zien wat absoluut niet klopt
de binnenunit verbruikt hier constant 55 W (electronica + cv-pomp)
- de app - laat op dit moment 1300 - 1350 W zien 7(8)7 .
De buitenunit verbruikt atm 1550 W ???
Ah, ik snap het probleem, ik heb inderdaad een wat nieuwere WP (welliswaar een Split, niet een Mono).
Dus ook op het vlak van de units zelf zet Vaillant stappen in de goede richting, wel balen als je er een hebt welke nog beperkingen heeft op dat vlak, nog bedankt voor de felicitatie :+

EDIT: Je hebt het overigens nog over de app (waarover we het eens zijn dat die nog de nodige manco's bevat), laten de ebus gegevens dezelfde foutieve info zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 13-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:39
@dunklefaser niet zeker of ik je goed begrijp, maar bij mij komt het stroomverbruik wat Vaillant in de VRC720 aangeeft (de app heb ik niet) en het werkelijke stroomverbruik gemeten door een MID gekeurde meter goed overeen. Het verschil varieert enigzins, maar zit op ca 5% van elkaar. Dat vind ik prima.

PS: de configuratie betreft een 75/6 met Ai Plus en VRC720 waarbij de MID meter al deze 3 componenten meet. Wat de VRC720 weergeeft is waarschijnlijk alleen van de buitenunit wat al een klein beetje het verschil verklaart met wat ik meet met de aparte kWh meter.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51
mydogisgone schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Hoeveel watt trekt dat dan tijdens zo'n run?
Vandaag even gekeken tijdens de run.

Het element start op 1,x kW, gaat vervolgens naar 2,x kW om vervolgens op bijna 4 kW te eindigen binnen enkele minuten. Zodra de legionella run begint, start het element direct. Aan het eind van de run gaat het ook weer in stapjes omlaag.

De run lijkt te stoppen wanneer de aanvoer temperatuur 75°C heeft bereikt. De compressor doet de hele run mee.

Na 15min werd de run nog onderbroken voor een defrost. Hierbij ging het element uit en na de defrost weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWzK6HWwAaX59OX3hCzDGhCMgw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40W7YAkNTqMYwaS7cTjsdihv.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
Werkt iemand hier met Vaillant service pro?
De monitoring website voor installateurs.

Krijg hele mooie data van een Plus in de beta data. l/h pomp, RPM compressor en bijna alle data die de WP heeft kun je in een grafiek zetten.

Van de Plus Split hebben ze dit nog niet draaien.
Wel de basisdata als temperaturen

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 13-02-2025 18:28 ]

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
Heeft iemand ideeën over de voor-/nadelen van hoe de buffer aan te sluiten. En dan zonder de discussie aan te gaan of hij überhaupt nodig is.

Volgens de technische sheet staat hij zo ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdUS8kvFnyRjgjazh3FvPSNcsiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fFwedMlo5YpywQPH1LxVZUBz.png?f=user_large

Alleen bij mij zit de cv-installatie aangesloten op de linkerkant op de plekken waar een 3 staat.

• dunklefaser
Franciesco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:33:
@dunklefaser niet zeker of ik je goed begrijp, maar bij mij komt het stroomverbruik wat Vaillant in de VRC720 aangeeft (de app heb ik niet) en het werkelijke stroomverbruik gemeten door een MID gekeurde meter goed overeen. Het verschil varieert enigzins, maar zit op ca 5% van elkaar. Dat vind ik prima.

PS: de configuratie betreft een 75/6 met Ai Plus en VRC720 waarbij de MID meter al deze 3 componenten meet. Wat de VRC720 weergeeft is waarschijnlijk alleen van de buitenunit wat al een klein beetje het verschil verklaart met wat ik meet met de aparte kWh meter.
Heel simpel - ik bedoel uitsluitend de "output" van de myVaillant app
en niets anders - dus niet wat de VRC720/3 of VWL 107/7.2 IS laat zien in welk menu dan ook.

• Chupachups
  • Laatst online: 23:21
pascalwinters schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:29:
Heeft iemand ideeën over de voor-/nadelen van hoe de buffer aan te sluiten. En dan zonder de discussie aan te gaan of hij überhaupt nodig is.

[Afbeelding]

Alleen bij mij zit de cv-installatie aangesloten op de linkerkant op de plekken waar een 3 staat.
Hier aangesloten zoals getekend..er zit een schot in als ik het goed heb om menging tegen te gaan. Om die reden dus niet de secundaire aansluitingen op 3.

• pascalwinters
Chupachups schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Hier aangesloten zoals getekend..er zit een schot in als ik het goed heb om menging tegen te gaan. Om die reden dus niet de secundaire aansluitingen op 3.
Wat ik vernomen heb zit er geen schot in om juist te mengen?

• Chupachups
pascalwinters schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Wat ik vernomen heb zit er geen schot in om juist te mengen?
Mengen heeft tot gevolg dat de Ta secundair lager zal zijn dan Ta primair. Dat wil je in principe niet.

• Chupachups
Chupachups schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Mengen heeft tot gevolg dat de Ta secundair lager zal zijn dan Ta primair. Dat wil je in principe niet.
Zie onderstaande specs, de scheidingsplaten worden benoemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ1i4P7jsSUQlB8nkxumj2UsWT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0ZD2qW5psGBSlibpDUbKuat.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Chupachups op 13-02-2025 19:23 ]

• pascalwinters
Chupachups schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Dat is ook het geval ;-)

• pascalwinters
Chupachups schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:20:
[...]

Zie onderstaande specs, de scheidingsplaten worden benoemd:
[Afbeelding]
Niet bij de buffer die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C6ElvxRUHhi2QC95ggbyXZHmxg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XOpotUXU9j3hxv4BX4pPbCwA.png?f=user_large

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 08:17
pascalwinters schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:29:

[Afbeelding]

Is dit niet de beste methode om geen menging te krijgen?

KvA73 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Debiet secundaire pomp <= primaire pomp, als ik me niet vergis.

• pascalwinters
roofburner schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Is dit niet de beste methode om geen menging te krijgen?

KvA73 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Debiet secundaire pomp <= primaire pomp, als ik me niet vergis.
Oh dat ziet er wel heel interessant uit. Waarom sluiten de installateurs het dan niet zo aan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
pascalwinters schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Oh dat ziet er wel heel interessant uit. Waarom sluiten de installateurs het dan niet zo aan…
Omdat het buffer dan geen zin heeft, de stromen zijn immers (bijna) gelijk dus zal er geen waterinhoud van de buffer gebruikt worden uberhaubt.

De methode van Vaillant met de scheidingsplaat buffer is beter.
Want bij defrost zal het koudere water in het buffer zakken ipv (allemaal) in de installatie. Geeft een juiste stratificatie.

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 21:02
Proton_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Dat is onverwacht. Ik zou even dubbelchecken of je sysflow sensor niet aan de retour geklemd zit oid.
De sysflow (VF1) zit aangesloten op het buffervat dat in serie staat, dat verklaart waarschijnlijk waarom ik de retour temperatuur als flow zie? Kan alleen niet helemaal terug vinden of dat correct is? Als ik het goed begrijp is dat nodig voor het verwarmingselement in het buffervat?

Gaat om een buffervat (50L) in serie die is aangesloten op de retour van het verwarmingssysteem (hiervoor zitten 3 vloerverwarmingsverdelers) naar de warmtepomp toe. Het buffervat heeft een 3Kw elektrisch element voor backup verwarming die wordt aangestuurd door een VWZ AI.

Zo laten of de sensor verplaatsen/ontkoppelen? Draai op systeemconfiguratie 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
dunklefaser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:58:

Januari
Warmte energie
Kamstrup = 2088 kWh

"Stroomverbruik"
Vaillant = 371,7 kWh

No comment -
Tja dat is een oude discussie over Vaillant. Hun definitie van COP wijkt af en komen daarmee een punt hoger uit. Deelnemers aan de monitoring houden daar al rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Technician- schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Omdat het buffer dan geen zin heeft, de stromen zijn immers (bijna) gelijk dus zal er geen waterinhoud van de buffer gebruikt worden uberhaubt.

De methode van Vaillant met de scheidingsplaat buffer is beter.
Want bij defrost zal het koudere water in het buffer zakken ipv (allemaal) in de installatie. Geeft een juiste stratificatie.
Dat is ook het idee van die opstelling toch, dat er alleen waterinhoud van de buffer gebruikt als secundaire flow minder wordt door bijv naregeling. Dus geen ongewenste menging, alleen wanneer nodig.

Oké, maar dan vind er dus helemaal geen menging plaats? De buffer die ik heb heeft geen scheidingsplaat, waarom zijn er dan meerdere varianten (met en zonder plaat)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees_frl
Die discussie steeds, zelfs Vaillant geeft in de app aan indicatief.

Daarnaast heb ik ook met stroommeters en warmtemeter getest en bij mij had ik ook nauwelijks een afwijking, net als een aantal anderen hier.

Dus ja bij jou is het *** maar niet overal dus niet alle Vaillant is ***.

Geniet lekker van de warmte en zoek een hobby want wanneer iemand zoveel tijd heeft om negatief te zijn zou ik er wat leukers mee doen.

(Sorry, zware week en moe)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
Tomexergie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:57:
[...]

Tja dat is een oude discussie over Vaillant. Hun definitie van COP wijkt af en komen daarmee een punt hoger uit. Deelnemers aan de monitoring houden daar al rekening mee.
En dat klopt ook al niet. Jammer dat dit steeds zo loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:32
Mijn dag is weer goed. Buiten vriest het heerlijk, wp geeft af en toe een defrost pufje en dan is deze post een mooie weekafsluiter. En hopelijk ook het einde van de eindeloze discussie d:)b

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Kees_frl schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:00:
Die discussie steeds, zelfs Vaillant geeft in de app aan indicatief.

Daarnaast heb ik ook met stroommeters en warmtemeter getest en bij mij had ik ook nauwelijks een afwijking, net als een aantal anderen hier.

Dus ja bij jou is het *** maar niet overal dus niet alle Vaillant is ***.

Geniet lekker van de warmte en zoek een hobby want wanneer iemand zoveel tijd heeft om negatief te zijn zou ik er wat leukers mee doen.

(Sorry, zware week en moe)
Ik vroeg ook specifiek om informatie van arotherm pure bezitters over de energie/COP info in de app.
En de (onduidelijke) COP-definitie van Vaillant klopt nog steeds niet, helaas.
En hobby's heb ik al genoeg, o.a. energie (daar krijg je energie van *O* )

@Technician- Alternatief liedje van "Ice Cube - Good Cop Bad Cop" - past ook beter volgens mij O-)

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Ik kan sinds gistermiddag de app niet meer gebruiken. Het hoofdscherm blijft op 'even geduld a.u.b...' hangen. De gegevens op de achtergrond zijn wel de actuele gegevens van de thermostaat. Ik heb het volgende al geprobeerd:

App (en daarna telefoon) opnieuw gestart.
VR921 gateway herstart.

Iemand een suggestie hiervoor? Ik zou nog de WP en MEH stroomloos kunnen maken om zo alles inclusief de VR720 thermostaat opnieuw te starten, maar dat lijkt nogal rigoureus hiervoor.

Edit: plaatje voegt niet zo veel toe.

Update: Inmiddels werkt de app weer. Meer geduld hebben dus :)

[ Voor 28% gewijzigd door Melvin15397 op 14-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Melvin15397 Bij Vaillant heb je idd soms geduld nodig.
Mooi informatief plaatje trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
@Melvin15397 Alleen de gateway hoef je opnieuw op te starten als je de zaak wil resetten.
Daarna kan het nog 24-48h duren voordat het weer fatsoenlijk werkt(Valliant cloud is traag).
Bediening werkt vaak wel weer vlot maar de energiemanager updaten duurt erg lang.

Ik heb hier glasvezel en de gateway bekabeld aangesloten(bedrading heb ik ook doorgemeten), internet op orde hier, is de cloud van Valliant dat zo traag is.

Ik mis ook nog steeds het jaarverbruik overzicht van 2024, kan wel per maand inzien en gaan optellen maar dat is niet de bedoeling uiteraard, bij de jaarwisseling 2024>2025 ging de zaak op zijn bek.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2025 12:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Ik heb inderdaad ook wel vaker gehad dat de historische gegevens niet beschikbaar waren.

Het probleem van gisteren/vandaag was dat de app bleef hangen op het beginscherm en er verder nergens op te klikken was. Ook de actuele gegevens of de instellingen waren dus niet te benaderen. Dat had ik nog niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Ik mis het jaarverbruik overzicht van 2024 niet - maar dat zal wel aan mij liggen :+ .
Heel af en toe verliest mijn gateway ook de WiFi-verbinding - een power on reset hielp tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Ik ben er na een tijdje freubelen uit hoe ik de under/overshoot van de ingestelde temperatuur in kan dammen.

Mijn huis heeft een vrij diep liggende vloerverwarming en reageert daardoor heel traag op verwarming en vervolgens wacht de warmtepomp veelste lang om weer bij te gaan stoken. Gevalletje hysterese te groot voor de thermische traagheid ;(

De thermostaat staat op manueel 20.5c

Tussen 5 en 21u schakel ik de warmtepomp onder de 20.35 naar modulerend, boven de 20.5 graden naar thermostaat,

's nachts onder de 20.35 naar modulerend, boven de 20.4 naar thermostaat

Het effect nu rond het vriespunt is dat de warmtepomp de hele dag op modulerend draait,

Zodra de buitentemperatuur omhoog gaat voorkomt het schakelen naar thermostaat dat de warmtpomp gaat pendelen. Op thermostaat draait de warmtepomp nog tot iets boven de 20.6 graden door, om dan af te slaan.

Op standje thermostaat zou het dan tot ergens rond 20.0c duren voor die weer aan zou slaan en vervolgens zakt de temperatuur nog een paar tienden onder de 20 voordat deze weer langzaam op gaat lopen.

Naast de mooi stabiele temperatuur start de warmtepomp nu ook maar 2-3x per dag voor CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-eqm4Qk2rsokJ7qc-7tggvw9HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KviGKV4V5ru1L1xXcaqv4aqL.png?f=fotoalbum_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
Het unitower plus onderhoud schrijft voor om om de 2 jaar de opofferingsstaaf te controleren en bij 60% slijtage te vervangen.

De mijne is over een half jaar zo oud.
Zijn er hier mensen die dat klusje eens gedaan hebben, of laten doen? Ik wil het zelf proberen en mogelijk zelfs dan een elektrisch anode plaatsen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Onze woning is uit 1997 en goed geïsoleerd. De hoofd cv leidingen zijn 22mm naar de verdeler. Daarna gaat naar elke radiator 2 x 15 mm leiding. Op de begaande grond een verdeler naar 4 radiatoren en op de eerste verdieping het zelfde.
Is een warmtepomp met een buffervat überhaupt mogelijk met deze leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
devinjanssen schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:09:
Onze woning is uit 1997 en goed geïsoleerd. De hoofd cv leidingen zijn 22mm naar de verdeler. Daarna gaat naar elke radiator 2 x 15 mm leiding. Op de begaande grond een verdeler naar 4 radiatoren en op de eerste verdieping het zelfde.
Dat buffervat maakt in dezen niks uit.
Een warmtepomp wordt met die rietjes wel een uitdaging, maar zolang er geen vermogen bekend is, is dat niet uit te rekenen.
Daarnaast moet je ook nog uitrekenen of je het vermogen wel op WP-vriendelijke temperaturen in die radiatoren kwijt kan. Dat is bij woningen zonder VVW uit dat tijdperk vaak een nog groter probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Als je nog een keuze betreffende de warmtepomp moet maken is het algemene L/W-wp topic misschien beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Gravelist schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:26:
Het unitower plus onderhoud schrijft voor om om de 2 jaar de opofferingsstaaf te controleren en bij 60% slijtage te vervangen.

De mijne is over een half jaar zo oud.
Zijn er hier mensen die dat klusje eens gedaan hebben, of laten doen? Ik wil het zelf proberen en mogelijk zelfs dan een elektrisch anode plaatsen. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb zelf na 1 jaar een elektrische anode geplaatst, dat was goed te doen (grote steek- of dopsleutel nodig). De opofferingsanode moet er wel voorzichtig uitgehaald worden want het aangevreten materiaal valt er vrij makkelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Als je halverwege de standleiding van 22 mm kunt koppelen met 28mm gaat dit gewoon werken.
In de praktijk betekent dit tussen de eerste en 2e verdieping zodat iedere verdieping zijn eigen 22mm heeft.
Mijn huis is uit 96 zonder vloerverwarming en werkt prima gasloos met de bestaande radiatoren. Maar meer voor onderzoek is wel wenselijk in de vorm van radiator vermogen etc.
Het is zeker niet zo dat je perse vloerverwarming nodig hebt.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas martens
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 22:33
Ik draai nu 1,5 jaar met een arotherm plus 75/6 in een dubbele uitgebouwde landarbeiderswoning in de Noordoostpolder. Totaal 230 m2. In de aanbouw een keuken met 25 m2 vloerverwarming en badkamer 12m2 vloerverwarming. De woonkamer ca 90m2 met 2x 2,5 m jaga 20 en 3 x 1 m jaga 20. Boven voornamelijk de oude radiatoren. Wel alle Java’s geboosd met de zelfbouw heatboosters van SDR engineering.
Installatie staat nog gekoppeld met cv ketel maar deze staat uit. Stooklijn staat op 0,25 inactief. Thermostaat staat altijd op 20 graden nachtverlaging van 1 graad. Verbruik afgelopen jaar 2700kW. Ik ben meer dan tevreden. De WP hangt aan de buitenmuur ivm de flinke verzakking van de tuin0,5 cm per jaar. Bij veel defrost wordt hij wel lawaaiiger. Ik vermoed een vergelijkbaar resultaat van hier eerder genoemde ijsvorming intern waardoor er directe geluidsoverdracht plaatsvindt.
Voor de toekomst wel het plan om het buffervat te verwijderen en cv volledig te verwijderen want ik denk dat de we dit makkelijk aan kan. Dan kan ook de pomp van de verdeler van de twee vv groepjes.Het kan nog iets optimaler maar had dit resultaat niet verwacht! Ik kwam ooit (18 jaar geleden) van 3200m3 laatste jaren op1500m3 door goed te isoleren maar ja het blijft een oude woning en ventileren is gewoon noodzakelijk om ellende te voorkomen. Er valt nog wel wat te wensen. Warmwater nog aan te pakken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ik heb ‘m maar weer even op actief gezet met deze temperaturen. -4 vannacht geloof ik 🥶

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-08 19:25

TOA

Dag allen, we wonen nog niet zo lang in onze nieuwbouw met daarin een Vaillant arotherm systeem, waarvan de binnenunit bestaat uit een Unitower Pure "VWL 108/7.2 IS". Zoals te verwachten bij een SOD werd dat maar half tegoei opgeleverd en de werking van de vloerverwarming moesten we eigenlijk zelf uitvissen. Ik heb daar nu pas tijd voor gemaakt en heb de flowmeters eens bestudeerd, waarbij ik merkte dat deze eigenlijk heel laag bleven als de WP actief is. Het systeem heeft 1 circuit met 2 verdelers, die elk respectievelijk 7 en 8 lussen bedienen, die elk met een debiet van 2 L/min staan aangeduid op het legplan, dus in totaal 30 L/min ofte 1800 L/h.

De flowmeters zie ik echter nauwelijks bewegen vanuit de minimumstand (bovenaan), sommigen ervan dalen heel lichtjes, dus een lichte stijging van 0 naar 0.5 L/min, hier en daar soms 1 L/min. Ik ging daarom eens kijken naar het "gegevensoverzicht" in het "installateursniveau" menu (na code 17 ingegeven te hebben), en laas hier de volgende gegevens af (wanneer WP in werking was):

Mod.afgiftepomp: 35.6%
Afgiftecircuit doorstr.: 747 l/h

Ik heb dat eens in de gaten gehouden en dat percentage begint meestal bij 22% (520 L/h) om dan langzaam te stijgen, meestal tot zo'n 34-35% (750 l/h) en stijgt nooit boven de 40%.
Blijkbaar dus een variabel vermogen dat automatisch geregeld wordt. Ik vraag me af, is dat wel een goede instelling? Zijn die resulterende flows (debieten) niet te laag? Nu, ik heb er persoonlijk niet direct last van want ons huis is afgelopen winter toch altijd op kamertemperatuur gebleven. Maar naar efficiëntie, slijtage, etc toe?

Blijkbaar kan je de instelling ook manueel overriden, en wel in het menu "diagnosecodes", ook onder menu "installateursniveau". Daar naar diagnosestekker D.122 gaan, met naam "Conf.verw.geb.circuitpomp", die bij mij op "auto" staat maar ook op een manuele waarde tussen 30%-100% kan ingesteld worden. Bij wijze van test heb ik deze eens op 65% gezet. Dan terug naar het gegevensoverzicht gegaan en nu lees ik deze waarden af (tijdens werking WP):

Mod.afgiftepomp: 65.0%
Afgiftecircuit doorstr.: 1279 l/h

De flowmeters zakken allemaal (flow stijgt dus) naar niveaus rond de 1.5 L/min.

Wat denken jullie? Moet ik dit permanent op 65% zetten?

Foto's met alles wat ik hierboven beschreven heb zouden normaal bijgevoegd zijn bij dit bericht.
Btw: dit is enkel voor het vloerverwarming circuit, maar blijkbaar kan je de warmwaterproductie ook veranderen van "auto" naar een manueel ingestelde waarde. Dit laat ik voorlopig mss best op auto staan (?).

Bedankt !!
Tom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI41eUTmTyCySwtbpN8BrnOsAK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6XMWOBO7rvk7PrFUFu6dYDc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxGSpsSH4HGnfTMR0vw_koD49kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdGgsN86rh7NvQ3lF7qi1KZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1e9iESuEac1DPPBjcBz39U0Id4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVzxncgzhL1zBYyJvYToLM5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWjR_bYASGmc7BAcn6oUptgXgRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk2N6cYY0Bca84Wi9Mf5B3kx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_5IHSvlmPZ4pa0LX1Ef66i88ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4w9lBMpq3ajdyJyQrHmp22M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFIbbkPwtJDqm_Rby1tB7iyuQwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLoBGBIXEv3dUNNaX6tv6gsY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

@TOA Vaillant raadt aan, volgens het boekje, om hem op automatisch te laten "Deze regeling maakt
een efficiënt gebruik van de afgiftecircuitpomp mogelijk, om-
dat het pomptoerental zich aan de hydraulische weerstand
van het systeem aanpast. Vaillant raadt aan om deze instel-
ling te behouden"

Als het allemaal prima werkt zou ik er lekker vanaf blijven.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@TOA Ik persoonlijk zou D.122 zo hoog mogelijk zetten, d.w.z. zonder dat je last van ruisende leidingen en appendages krijgt. Heeft behalve een hoger elektrisch vermogen geen nadelen is mijn ervaring, eerder voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Zou @TOA niet eerst eens naar zijn deltaT moeten kijken? Dus verschil tussen aanvoer en retour water. Als die delta T niet groter dan 5 graden is (liefst nog iets lager), dan lijkt mij de flow voldoende. Is hij (vaak) groter, dan flow verhogen.

In mijn situatie bijvoorbeeld is de deltaT meestal niet meer dan 3,5 graden. En geeft dat mijn inziens aan dat de flow in orde is.
Daarbij heb ik doorgaans niet meer nodig dan een aanvoertemp van 26 graden. Bij hogere aanvoertemps is een wat grotere deltaT niet raar cq prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Franciesco schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:50:
Zou @TOA niet eerst eens naar zijn deltaT moeten kijken? Dus verschil tussen aanvoer en retour water. Als die delta T niet groter dan 5 graden is (liefst nog iets lager), dan lijkt mij de flow voldoende. Is hij (vaak) groter, dan flow verhogen.
Okay! En weet je toevallig waar ik deze parameters kan terugvinden op mijn installatie? Dus met aanvoer en retour bedoel je het water dat vanuit de binnenunit de vloer in stroomt, en vanuit de vloer terug de binnenunit toekomt?

[ Voor 13% gewijzigd door TOA op 17-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:23
Heeft er hier iemand nog een tip voor een omkasting voor de 75/6 (buiten zelfbouw).
De meest kasten die ik kan vinden zijn te klein voor de 75/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
TOA schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Okay! En weet je toevallig waar ik deze parameters kan terugvinden op mijn installatie? Dus met aanvoer en retour bedoel je het water dat vanuit de binnenunit de vloer in stroomt, en vanuit de vloer terug de binnenunit toekomt?
De actuele aanvoertemp en retourtemp kun je als het goed is zien op de binnenunit. Aan de hand daarvan bereken je dan zelf de deltaT.
Ik ken jouw systeem niet, maar zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met mijn VWL75/6 en Ai Plus binnenunit waarop bovenstaande twee waardes zichtbaar zijn in het "Testmenu".

Op de Ai Plus is dat:
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test → T.0.40 Aanvoer temperatuur
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test → T.0.41 Retour temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Franciesco schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:17:
[...]

De actuele aanvoertemp en retourtemp kun je als het goed is zien op de binnenunit. Aan de hand daarvan bereken je dan zelf de deltaT.
Ik ken jouw systeem niet, maar zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met mijn VWL75/6 en Ai Plus binnenunit waarop bovenstaande twee waardes zichtbaar zijn in het "Testmenu".

Op de Ai Plus is dat:
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test → T.0.40 Aanvoer temperatuur
Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test → T.0.41 Retour temperatuur
Ik vind enkel deze codes bij mij:

D.040 aanvoertemp. compressor
D.041 retourtemp. compressor

Is het dat? Waarom "compressor"? Is dit hetzelfde als de aanvoer en retour temp van afgiftecircuit?
Tijdens werking WP is het verschil hiertussen tussen 5 en 6 graden..

Trouwens, ik heb de gewenste temperatuur even verhoogd van 21 naar 23.5°, en na een tijd stopte de werking met de volgende boodschap:

S.275 Volumestroom afgifte-
circuit te laag
Afgiftecircuitpomp defect. Alle afnemers in het CV-systeem zijn gesloten. Specifieke minimale volu-
mestromen zijn onderschreden. Vuilzeven op doorlaatbaarheid controleren. Afsluitkranen en thermo-
staatkranen controleren. Zorgen voor minimaal debiet van 35% van de nominale volumestroom. Afgif-
tecircuitpomp op werking controleren.

Wat is hier aan de hand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@TOA Alle afgiftepunten dichtgelopen? Naregeling heeft toegeslagen en geen flow meer mogelijk?
Misschien fout in het systeemontwerp? - Ik weet - te veel vragen, maar er ontbreekt informatie.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 17-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
TOA schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Ik vind enkel deze codes bij mij:

D.040 aanvoertemp. compressor
D.041 retourtemp. compressor

Is het dat? Waarom "compressor"? Is dit hetzelfde als de aanvoer en retour temp van afgiftecircuit?
Tijdens werking WP is het verschil hiertussen tussen 5 en 6 graden..
Ik denk van niet aangezien jouw systeem een Split is en dat daarom deze zaken betrekking hebben op het koelmiddelcircuit (en niet het water circuit). En het lijkt me niet dat daar een 1 op 1 relatie tussen zit, maar ik ben daar geen expert in.

Ik heb even in de handleiding gekeken en ik kom eigenlijk alleen "D.071 Aanvoertemperatuur" tegen. Niet de retourtemperatuur.

Misschien is er iemand anders in dit topic die weet of je de retourtemp toch ergens anders kan zien.
Misschien heb je ook temp sensoren op de vloerverwarmingsverdeler zitten? Die zijn niet altijd nauwkeurig maar kunnen wel een indicatie geven. Desnoods ze ter vergelijk ook even omdraaien als dat kan. Als ze dan hetzelfde verschil geven (deltaT) kun je er vanuit gaan dat je in ieder geval de deltaT er nauwkeurig genoeg mee kunt bepalen.

Die error die je had geeft inderdaad te denken. Zoals @dunklefaser al aangaf is het iig goed om alle afgiftesystemen zoals vloerverwarming (zowel de toevoerknoppen als de retourknoppen), radiatoren etc eens na te lopen of alles helemaal open staat, Én er niks dicht gaat met een naregeling (thermostaat in meerdere ruimtes?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Alvast heel hard bedankt om mee te denken!!
Over die melding: nu ik even nadenk kan het zijn dat deze ontstond nadat ik op de kamerthermostaat de gewenste kamertemperatuur terug had verlaagd naar 21 graden. En dan is het misschien normaal dat de circuitpomp afslaat, de flow naar nul gaat, en de compressor dus ook omdat warmte nergens heen kan (?). Ik ben echter niet 100% zeker of ik die temperatuur toen had verlaagd, op te volgen dus of en wanneer ik deze melding nog krijg. Ik ben momenteel terug een opwarm sessie gestart door kamerthermostaat terug op 24° te zetten, dus eigenlijk kan ik straks makkelijk checken of ik de melding kan reproduceren door terug de kamerthermostaat te verlagen naar 21°.

Anyway, Ok ik moet dus op zoek naar de retour temperatuur van het afgifte circuit. Toch vreemd dat die nergens af te lezen valt, want de sensoren zijn er wel degelijk volgens de handleiding (TT610 en TT620).
Op de verdeler boven staan er analoge thermometers en deze geven resp 40 en 28 graden aan. Op de verdeler beneden geen analoge thermometertjes.

Ik heb trouwens de indruk dat er een redelijk constante delta T is tussen aanvoertemp compressor en retourtemp compressor: deze schommelt altijd tussen 5 en 6 graden en als ze naar boven neigt (6 graden), gaat de pomp snelheid naar boven tot de delta T terug neigt naar 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@TOA Via het display op de hydraulische binnenunit bij mij (VWL 107/7.2 IS) is geen retourtemperatuur te vinden, helaas. Misschien als je via ebus(d) gegevens uitleest? Maar dat weet ik nog niet.
Ik zelf gebruik o.a. een Kamstrup warmtemeter met geijkte sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

update: ik heb hem na een half uur werken terug plots verlaagd naar 21°, maar deze keer kreeg ik de melding S.275 niet te zien. Ik kan het dus niet reproduceren. De meldingen waren dit keer wat je zou verwachten:
* S.104: compressor actief (tijdens werking)
* S.107: pomp naloop
* S.100: product in stand-by

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
Zo mensen, nog één of twee daagjes, dan krijgen de AroThermpjes (ok, GeniaAirtjes ook) weer wat rust. Kunnen ze lekker Uitgebreid afslaan.

Wel mooi om te zien dat bij deze droge kou (hier iets van -4 of -5 graden C) er veel minder defrosts optreden. Staat lekker door te snorren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ja @Gramser, hier idem. Deze winter was het vaak erg vochtig hier s’nachts (98/99%). Bijvoorbeeld 3 februari toen het ook koud was in de nacht (-6,2 graden). Maar de laatste nachten is de lucht veel droger en dat is goed te zien aan het dauwpunt (groene lijn) die ruim onder de buitentemperatuur (rode lijn) ligt. Ipv ongeveer op de buitentemperatuur zoals 3 februari het geval was in de nacht tot halverwege de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e8O85acOzWdvfRKzw2nCTWsTHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmaCCFpvGBAFUS5XhJcJHqf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlEmiHye4aFRsNp0hAPxCkX3vo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7oHp6ihp71hJ9TF6iZy51zQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe groter de afstand tussen die twee, hoe droger de lucht met minder defrosts tot gevolg.
Op 3 februari waren de defrosts gedurende de nacht om het uur, afgelopen nacht met een nog iets lagere min temp van -6,9 graden was dat eens in de 3 uur.

Edit: de schaal van de y-as van de twee afbeeldingen is anders waardoor het wat vertekent, maar het verschil is toch duidelijk te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 18-02-2025 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@Gramser @Franciesco Vanochtend hier in Wijchen met -5,2°C om 8 uur idd nog wat frisjes.
Tijd tussen defrosts in de nacht was ca. 2,5 uur @19,5°C/-4°C gemiddeld
- wordt nu wat korter door meer gevraagd vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@Franciesco @dunklefaser Bij mij afgelopen nacht ook om de drie uur, met -zo lijkt het- ook een iets minder opgenomen vermogen. Geinig hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:26
Ik heb de afgelopen dagen en nachten geen defrosts gehad. Ben niet ontevreden met de daggemiddelde (onafhankelijk gemeten) COP van 4 gisteren, en 3.9 van middernacht tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik kwam tot 3,2. En dat zegt jou helemaal niks zonder de verdere situatie te kennen, net als omgekeerd het geval is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
aj_vdw schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:05:
[...]

Ik heb zelf na 1 jaar een elektrische anode geplaatst, dat was goed te doen (grote steek- of dopsleutel nodig). De opofferingsanode moet er wel voorzichtig uitgehaald worden want het aangevreten materiaal valt er vrij makkelijk af.
Bedankt. Gisteren ingebouwd, maar loop tegen een probleem aan. Ik heb je PV gestuurd om los van forum even wat ervaring te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:20:
Zo mensen, nog één of twee daagjes, dan krijgen de AroThermpjes (ok, GeniaAirtjes ook) weer wat rust. Kunnen ze lekker Uitgebreid afslaan.

Wel mooi om te zien dat bij deze droge kou (hier iets van -4 of -5 graden C) er veel minder defrosts optreden. Staat lekker door te snorren
Bedoel je met dat "uitgebreid afslaan" dat je al die tijd al op actief draait? Ik zie mijn temperatuur binnen wat te hard oplopen met actief dus heb de afgelopen dagen toch nog wel weer wat geswitcht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
freakaleek schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:02:
Heeft er hier iemand nog een tip voor een omkasting voor de 75/6 (buiten zelfbouw).
De meest kasten die ik kan vinden zijn te klein voor de 75/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZMNr1AS8RhNaHEqX9mCKUfefCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGZJ58psBvYVIEB81vvV2P1p.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf gemaakt.
2 uurtjes werk. Ik heb wel een zaagtafel

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 18-02-2025 22:07 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
snameroc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]

Zelf gemaakt.
2 uurtjes werk. Ik heb wel een zaagtafel
Leuk jasje.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ervh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Bedoel je met dat "uitgebreid afslaan" dat je al die tijd al op actief draait? Ik zie mijn temperatuur binnen wat te hard oplopen met actief dus heb de afgelopen dagen toch nog wel weer wat geswitcht.
Jazeker, hij draait onder de 6 a 7 graden buitentemperatuur op Actief. Met die zoninstraling van de laatste dagen had ik op Uitgebreid kunnen draaien, want hier slaat de compressor dan ook af (circulatiepomp draait dan wel door), maar voor die paar keer vond ik het de moeite niet. Er zou dan ook weer warmte uit de vloer gaan, nu niet.
Pagina: 1 ... 162 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic