Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja dat heb….goeie tipstrandbal schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:47:
Ik heb weleens gelezen dat thermostaatknoppen meer flowbeperkend werken dan "gewone" radiatorknoppen. Heb je thermostaatknoppen? Dan heeft het misschien nut ze voor gewone te vervangen.
Het is niet normaal dat je het water hoort lopen, echt niet. En niks zelf inregelen of flow aanpassen. Allemaal goed bedoelde adviezen maar leg deze naast je neer en nogmaals; bel je installateur
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
ja, dat heb ik. Ik heb het aan Home Assistant gekoppeld. Via de VR920 internet module en dan de standaard Vailliant intergratie in Home Assistant. Daar zit ook een integratie van Home Wizard die mij de P1 uitleest.Icekiller2k6 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:11:
Heeft iemand vaillant unitower gekoppeld aan een P1 meter/automation, zodat als er teveel stroom overschot is de Sww opgewarmd wordt?
ik heb dan bijvoorbeeld een voorwaarde dat die 15 minuten teruggleverd aan 3000w en een dfrempelgrens voor de waterwater conditie in de tank. als beide wordt voldoen, gaat de boost functie aan en warmt de tank op zonnestroom op.
Volgens mij heeft de vvw wel een pomp, en de radiatoren hebben voetventielen..hoezo?busscherski schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:41:
@Bensherman Heb je een vloerverwarmingverdeler met of zonder pomp?
Hebben je radiatoren voetventielen?
Misschien gaat het al beter als de CV afgesteld wordt. Dan krijg je de juiste hoeveelheid water door de radiatoren. Het kan zijn dat juist de voetventielen geluid gaan maken, maar het kan ook meevallen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Vloerverwarming verdeler met pomp is niet optimaal maar als je ook radiatoren hebt kan het qua comfort beter zijn. Het is denk ik niet de oorzaak van dit ruis probleem is.Bensherman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Volgens mij heeft de vvw wel een pomp, en de radiatoren hebben voetventielen..hoezo?
Wat is de delta T van een ruizende radiator? Zie CV tuning topic.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De beurs eindigde 21/3 (https://www.vaillant-grou...fach-zu-installieren.html). Iemand die al meer nieuws heeft? Het Net lost niet veel info.mr_evil08 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:38:
Iemand al details over de opvolgers die gaan komen?
https://installatienet.nl...g_aem_ihlt7-u1jqpjk6qrfc_
Ik weet niets meer dan jij.roofburner schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:45:
[...]
De beurs eindigde 21/3 (https://www.vaillant-grou...fach-zu-installieren.html). Iemand die al meer nieuws heeft? Het Net lost niet veel info.
Maar bij de refresh van de split heeft er uit mijn hoofd een jaar gezeten tussen de eerste aankondiging en beschikbaar.
Ik verwacht geen baanbrekende verschillen.
Dus het lijkt me niet dat je er op kunt wachten. (al heb je hier op tweakers ook een aantal mensen die al jaren met de aanschaf bezig zijn)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Vanavond nog eens de eco-modus ingeschakeld voor het warmwater.Zwartoog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Ik ben er toch niet gerust op dat de Eco mode zo slecht werkt. Dan is er iets niet goed in de aansturing of iets anders. Geen idee hoe dat te diagnostiseren.
Onder het motto: nu heb je nog garantie, dus beter nu problemen vinden dan later: Kun je eens eenzelfde overzichtje maken in de Eco-stand?
Met de Eco-modus halveert ongeveer de DeltaT = 2.7 (T_aanvoer - T_retour) tov de normale modus.
Het compressortoerental is ook veel lager 50 rps vs. 120 rps.
De flow is in beide gevallen ca. 1200 l/h.
In de COP zie ik geen verschil.
Het thermisch vermogen is eco/normaal 3,5/ 6,5 kW. (dit volgt uit de halvering van Delta_T bij gelijkblijvende flow.
Dat de de opwarming 2 keer zo langzaam gaat in de eco-modus is dus logisch met bovenstaande gegevens.
Met het thermisch vermogen van 6,5 kW in de normale modus kom ik volgens berekening op opwarmtijden die overeenkomen met wat ik meet dus daar zie ik niks fout gaan.
Het enige dat ik mij dus nog afvraag is of het normaal is dat het vermogen halveert in de Eco-modus, en dat de delta_T (aanvoer-retour) slechts 2,7 graden is?
Ja, half toerental half vermogengebruiker001 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:03:
[b]Het enige dat ik mij dus nog afvraag is of het normaal is dat het vermogen halveert in de Eco-modus,
Ja half vermogen bij gelijke flow betekent de helft van de delta T.en dat de delta_T (aanvoer-retour) slechts 2,7 graden is?[/b]
Dat weet ik niet..ze hebben het allemaal…busscherski schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:35:
[...]
Vloerverwarming verdeler met pomp is niet optimaal maar als je ook radiatoren hebt kan het qua comfort beter zijn. Het is denk ik niet de oorzaak van dit ruis probleem is.
Ze ruizen ook als ze allemaal tegelijk open staan? Hoeveel radiatoren zijn dat?Bensherman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:19:
[...]
Dat weet ik niet..ze hebben het allemaal…
Een 55/5 heeft geen enorm grote nominale flow. Wel meer dan een CV ketel maar bescheiden voor een L/W warmtepomp.
Lijkt me eigenlijk wel bijzonder om alle radiatoren in huis tegelijk aan het ruizen te krijgen met slechts een 55/5, en dat terwijl er ook nog water door de vloerverwarmingverdeler stroom. Draait de CV pomp nominale flow?
[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 27-03-2025 22:35 ]
4 of de slaapkamers boven en de badkamer. Het gekke is dat ze soms wel hoorbaar zijn, dan weer niet. Soms met het uitdraaien is het beter en soms ook weer niet.busscherski schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:34:
[...]
Ze ruizen ook als ze allemaal tegelijk open staan? Hoeveel radiatoren zijn dat?
Een 55/5 heeft geen enorm grote nominale flow. Wel meer dan een CV ketel maar bescheiden voor een L/W warmtepomp.
Lijkt me eigenlijk wel bijzonder om alle radiatoren in huis tegelijk aan het ruizen te krijgen met slechts een 55/5, en dat terwijl er ook nog water door de vloerverwarmingverdeler stroom. Draait de CV pomp nominale flow?
Over de flow weet ik nog niets..staat op de standaard afstelling. Nu eerst de verdeling in het huis op orde krijgen.
Ik zie dat de buitentemperatuursensor te warm is, hij lijkt 5 graden warmer te zijn dan de werkelijke temperatuur, hierdoor lijkt de stooklijn ook niet goed te gaan.
De buitenvoeler geeft in mijn ervaring nooit te koud aan, 3 graden te warm maak ik regelmatig mee. Je kunt het 3 graden kalibreren. Dat is gewoon een gebruikersinstelling op de VRC720. Dan zal de afwijking wel klein genoeg zijn om de stooklijn weer goed te laten werken.
:strip_exif()/f/image/8MgC9uYYCMrP3CX7PJyHv0Ud.jpg?f=fotoalbum_large)
[...]
Het enige dat ik mij dus nog afvraag is of het normaal is dat het vermogen halveert in de Eco-modus, en dat de delta_T (aanvoer-retour) slechts 2,7 graden is?
Gravelist schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:36:
Verder, is hier al paar keer aan je geopereerd, haal de Eco stand eens eraf, in die eco stand wordt de wp met circa 50% geknepen. En dan kan voor de 55/6 die 1-1.5kwh wel. Maar daarmee krijg je inderdaad dat die een vrij lange tijd nodig heeft voor die delta 35k die je wilt opwarmen. Zet om te beginnen die eco stand eens af en doe nog eens een boiler lading om te zien of het dan verbeterd. Daarmee kun je al wat uitsluiten.
Denk dat je de 55/6 bedoelt die draait standaard op 860 l/h als de deltaP niet correct ingesteld staat.Bensherman schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:46:
Sinds het weekend in het bezit van een arotherm 55/5 full electric. Nu aan het proberen en testen van de stooklijn. Het valt me op dat we het water nu horen stromen door de radiatoren op de slaapkamers. Beneden vloerverwarming is geen probleem, de pomp buiten hoor ik ook niet, binnen wel iets maar staat op zolder dus geen probleem. Was immers bij de cv ketel ook zo. Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat ik het later door de radiatoren hoor stromen? Als ik deze verder open of dicht draai verandert het geluid, maar is natuurlijk niet de bedoeling om deze geheel dicht te draaien. Ik heb de radiatoren al proberen te ontluchten maar er zat geen lucht in.
Ben benieuwd naar de tips/reacties.
Voor radiatoren is dat vaak teveel als de woning weinig open afgiftepunten heeft.
Komt door de vernauwing van de 15mm buizen in combi van voetventiel/thermonstaatkraan waardoor dit ontstaat en je vloerverwarmingsverdeler met pomp laat weinig water door waardoor de radiatoren veel krijgt.
In mijn geval heb ik wel een LT vloerverwarmingsverdeler maar de badkamer radiator ruist ook een beetje, kan hem knijpen maar dan gaat het fluiten bij de voetventiel.
Wat je doet is de deltaP verlagen, steeds kleine stapjes van 100mbar(default is 900 volgensmij).
even opletten dat de deltaT nog 5 haalt op je warmtepomp wat je kan zien in de monitoring.
(hier staat die op 350mbar volgensmij).
Dit finetunen wordt wel lastig omdat je woning nu weinig warmteverlies heeft vanwege naderen van einde stookseizoen.
En de buitenvloer geeft bij mij ook net te koud aan, dat komt doordat op noord hangt en laag aan de grond aan een stenen muur, via de offset beetje gecorrigeerd, een kleine afwijking is niet erg, heeft geen invloed op de stooklijn(praten over 1-1,5c verschil).
Een stenenmuur heeft altijd een beetje invloed vanwege de "buffer" werking.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2025 09:18 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bij mij geeft de Eco-modus een Dt van 4 graden. De Eco-modus is "economisch", dus inderdaad een lagere delta-T, en langere tijd om het vat op te warmen. Daardoor gaat de WP niet full-retard een maximale delta-T doen met een slechte COP.Gravelist schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
gebruiker001 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:03:
[...]
[...]
@gebruiker001's probleem zit hem niet in de eco-modus, maar vermoedelijk in een probleem in de installatie, waardoor SWW-opwekwarmte weglekt in het CV-circuit, discussie is hier verder gegaan:
gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Nee heb echt de 55/5 versie.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Denk dat je de 55/6 bedoelt die draait standaard op 860 l/h als de deltaP niet correct ingesteld staat.
Voor radiatoren is dat vaak teveel als de woning weinig open afgiftepunten heeft.
Komt door de vernauwing van de 15mm buizen in combi van voetventiel/thermonstaatkraan waardoor dit ontstaat en je vloerverwarmingsverdeler met pomp laat weinig water door waardoor de radiatoren veel krijgt.
In mijn geval heb ik wel een LT vloerverwarmingsverdeler maar de badkamer radiator ruist ook een beetje, kan hem knijpen maar dan gaat het fluiten bij de voetventiel.
Wat je doet is de deltaP verlagen, steeds kleine stapjes van 100mbar(default is 900 volgensmij).
even opletten dat de deltaT nog 5 haalt op je warmtepomp wat je kan zien in de monitoring.
Dit finetunen wordt wel lastig omdat je woning nu weinig warmteverlies heeft vanwege naderen van einde stookseizoen.
En de buitenvloer geeft bij mij ook net te koud aan, dat komt doordat op noord hangt en laag aan de grond aan een stenen muur, via de offset beetje gecorrigeerd, een kleine afwijking is niet erg, heeft geen invloed op de stooklijn(praten over 1-1,5c verschil).
De sensor gaan we verplaatsen, dat zou idd invloed moeten hebben. Geeft 4 a 5 graden verschil merk ik gisteren.
Het finetunen kan ik volgende week pas proberen, ben nu paar dagen in het buitenland, en de vrouw heeft de last ervan zeg maar.
Dat "weglekken" snap ik helemaal en dat heeft in mijn eerste posts de opwarmtijd beinvloed. Maar inmiddels draai ik de radiatoren en vvw dicht tijdens opwarmen van de warmwater en dan speelt dat probleem niet meer.Zwartoog schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:36:
[...]
Bij mij geeft de Eco-modus een Dt van 4 graden. De Eco-modus is "economisch", dus inderdaad een lagere delta-T, en langere tijd om het vat op te warmen. Daardoor gaat de WP niet full-retard een maximale delta-T doen met een slechte COP.
@gebruiker001's probleem zit hem niet in de eco-modus, maar vermoedelijk in een probleem in de installatie, waardoor SWW-opwekwarmte weglekt in het CV-circuit, discussie is hier verder gegaan:
gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Nu wil ik alleen nog checken of de warmtepomp naar behoren functioneert in de warmwatermodus: ECO. Klopt het dat het vermogen halveert in de warmwater Eco-modus, en dat dan de delta_T (aanvoer-retour) slechts 2,7 graden is?
Zoals ik al zei, bij mij is de dT 4 graden, maar dat hangt van je installatie af. Vermogen is inderdaad lager, maar wel zuiniger. Opwarmtijd dus ook iets langer, maar mag geen halve dagen zijn zoals je eerder had. Hier staat hij zelden langer dan 1 uur te draaien in Eco, tenzij winter of als er flink gebadderd wordt.gebruiker001 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Dat "weglekken" snap ik helemaal en dat heeft in mijn eerste posts de opwarmtijd beinvloed. Maar inmiddels draai ik de radiatoren en vvw dicht tijdens opwarmen van de warmwater en dan speelt dat probleem niet meer.
Nu wil ik alleen nog checken of de warmtepomp naar behoren functioneert in de warmwatermodus: ECO. Klopt het dat het vermogen halveert in de warmwater Eco-modus, en dat dan de delta_T (aanvoer-retour) slechts 2,7 graden is?
Vergelijk zonder Eco heb ik niet, heb hem altijd in Eco gebruikt omdat ik hem zonder Eco te lawaaierig vond (ik wilde de buren 's zomers niet lastigvallen als ze in de tuin zitten).
Ook hier via Home Assistant... Ik stap volgende maand over naar dynamische energieprijzen, en ga dan op basis van (lage) stroomprijzen en/of veel overschot van zonnepanelen tijdelijk de gewenste temperatuur van het SWW verhogen. Dat heb ik standaard op 50 graden staan, maar verhoog ik dan wel naar 60...Icekiller2k6 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:11:
Heeft iemand vaillant unitower gekoppeld aan een P1 meter/automation, zodat als er teveel stroom overschot is de Sww opgewarmd wordt?
Via een ebus-adapter overigens..
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat komt door de binnen thermonstaat, het verschil is te klein met setpoint en kamertemp.Bensherman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:41:
Het gekke is ook dat ik de stooklijn voor nood naar 45 graden heb gezet, maar de aanvoer staat nu toch op 26 terwijl de temperatuur een halve graad te koud is in de kamer tov de gewenste temperatuur
[Afbeelding]
Als het te koud is bij gematigde temperaturen moet je de minimaal watertemperatuur verhogen.
26 graden is wel erg weinig met radiatoren, doen ze nog iets dan?
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2025 10:41 ]
Ik zie net dat die met 25 eigenlijk uit staat qua energieverbruik. 43watt,mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Dat komt door de binnen thermonstaat, het verschil is te klein met setpoint en kamertemp.
Als het te koud is bij gematigde temperaturen moet je de minimaal watertemperatuur verhogen.
Die snap ik niet helemaal, er is dus een minimale temperatuur verschil nodig voordat de wp aan gaat?mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Dat komt door de binnen thermonstaat, het verschil is te klein met setpoint en kamertemp.
Zo instellen dat het water van de cv nooit lager dan bijvoorbeeld 29 graden ondanks de stooklijn.Bensherman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:57:
[...]
Die snap ik niet helemaal, er is dus een minimale temperatuur verschil nodig voordat de wp aan gaat?
snameroc
Ja die heb ik al op 45 graden staan…snameroc schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:01:
[...]
Zo instellen dat het water van de cv nooit lager dan bijvoorbeeld 29 graden ondanks de stooklijn.
Het verhaal van @mr_evil08 kan ik niet plaatsen, mijn unit gaat zonder morren aan om 24 graden te maken als het binnen al 21°C is (standje Actief).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De uitschakeling staat op 21 graden, dus dat moet goed zijn.Proton_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:17:
Is de buitentemperatuur boven de uitschakelgrens? Of stopt hij op de graadminutenregeling?
Het verhaal van @mr_evil08 kan ik niet plaatsen, mijn unit gaat zonder morren aan om 24 graden te maken als het binnen al 21°C is (standje Actief).
Verhogen van minimaal temperatuur zal de unit langer aan blijven bij gematigde buitentemperaturen.Proton_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:17:
Is de buitentemperatuur boven de uitschakelgrens? Of stopt hij op de graadminutenregeling?
bij kou in huis, stooklijn verhogen in de winter en minimaal temperatuur in het "tussenseizoen".
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2025 10:50 ]
Maar wat bereik je nu precies met de wijziging die je stelt? Zorgt het verlagen van de deltaP er dan voor dat de flow omlaag gaat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel eens afgevraagd heb wat de instelling doet, maar met handmatig testen heb ik tot ongeveer 1050/1100l/h geen noemenswaardig geruis door de leidingen. De standaard 860l/h is onhoorbaar.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Denk dat je de 55/6 bedoelt die draait standaard op 860 l/h als de deltaP niet correct ingesteld staat.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Voorbeeld: minimaal temperatuur 25c en het is buiten "warm" dan zal de warmtepomp tot 25c verwarmen en vlot weer uitvallen gezien de temperatuur is bereikt(pendelen), resulteert in ruimte wordt niet voldoende warm.Bensherman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:57:
[...]
Die snap ik niet helemaal, er is dus een minimale temperatuur verschil nodig voordat de wp aan gaat?
"als uw systeem alleen bij gematigde buitentemperaturen niet de gewenste kamertemperatuur bereikt, verhoog dan de minimale aanvoertemperatuur"
[ Voor 96% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2025 10:49 ]
DeltaP verlaagt de flow inderdaad, ook de flow in de radiatoren(ruizende radiatoren).Kuusj schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Maar wat bereik je nu precies met de wijziging die je stelt? Zorgt het verlagen van de deltaP er dan voor dat de flow omlaag gaat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel eens afgevraagd heb wat de instelling doet, maar met handmatig testen heb ik tot ongeveer 1050/1100l/h geen noemenswaardig geruis door de leidingen. De standaard 860l/h is onhoorbaar.
860l/h geeft hier een deltaT van 3, dat mag gerust deltaT 5 zijn waardoor de l/h afneemt, kost wel iets COP.
De ideale instellingen zul je moeten testen, verschilt per systeem.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2025 10:54 ]
Waarschijnlijk is het op een gegeven moment zinvol een eigen topic te openen.
@mr_evil08 De ideale instellingen zijn natuurlijk altijd een compromis
is tenminste mijn ervaring met mijn wp-installatie.
Met de huidige buitentemperaturen (en de energie van de zon) kan mijn arotherm wp niet anders dan low-load.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QVMsUF9MvuBVuldGjNAsqQVv.jpg?f=user_large)
Gisteren gemiddeld 20,2°C (19,8 - 20,7°C) - met 3,7 kWh elektr. => 22,3 kWh thermisch
Of ik moet de kamertemperaturen sterk verhogen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja, contact gehad alleen zijn we nu beiden in het buitenland dit weekend en zit de vrouw in de kou..probeer vanuit hier nog wat te doen..dinsdag kan ik pas weer thuis was instellen op de thermostaatdunklefaser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:56:
@Bensherman Heb je al contact gehad met de installateur?
Waarschijnlijk is het op een gegeven moment zinvol een eigen topic te openen.
@mr_evil08 De ideale instellingen zijn natuurlijk altijd een compromis
is tenminste mijn ervaring met mijn wp-installatie.
Met de huidige buitentemperaturen (en de energie van de zon) kan mijn arotherm wp niet anders dan low-load.
[Afbeelding]
Gisteren gemiddeld 20,2°C (19,8 - 20,7°C) - met 3,7 kWh elektr. => 22,3 kWh thermisch
Of ik moet de kamertemperaturen sterk verhogen.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij de oudere split modellen uitziet.
Voeg +2c kamertemperatuur(de wens temperatuur) toe op de thermostaat, werkt prima als tijdelijke oplossing.Bensherman schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Ja, contact gehad alleen zijn we nu beiden in het buitenland dit weekend en zit de vrouw in de kou..probeer vanuit hier nog wat te doen..dinsdag kan ik pas weer thuis was instellen op de thermostaat
Bij stand actief heeft de kamerthermostaat nog steeds invloed.
Nee het wordt niet direct een sauna.
[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2025 16:53 ]
Nee dat ook niet..hij doet helemaal niets.mr_evil08 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Voeg +2c kamertemperatuur(de wens temperatuur) toe op de thermostaat, werkt prima als tijdelijke oplossing.
Bij stand actief heeft de kamerthermostaat nog steeds invloed.
Nee het wordt niet direct een sauna.
Vrijwel hetzelfdedunklefaser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:28:
@Bensherman Sommige instellingen kan je ook via de beruchte app op afstand veranderen.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij de oudere split modellen uitziet.
https://www.vaillant-grou...lant-at-the-ish-2025.html
TLDR;
- Arotherm Perform 15 & 20kW
- Arotherm Pro 5, 7 & 11 kW
- Arotherm Plus next gen ?kW
Makkelijker te installeren, minder restricties bij plaatsen, alles R290, nieuwe binnen units, en niet onbelangrijk: stiller dan vorige generatie!
Ze lanceren ook een aantal slimme platformen die service op afstand, integratie met zonnepanelen, slim gebruik van dynamische tarieven en een internetverbinding mogelijk maken.
Verder nog weinig over te vinden, ben benieuwd naar de specsheet met COP, dB, afmetingen etc.
Ik hoorde vanmorgen van mijn rayon manager dat ze Q2 van 2026 verwacht worden. Behalve de pro perform, die staat voor Q1 2027robin15243 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:54:
Vaillant heeft zojuist de opvolger van haar Arotherm Plus uit 2020 aangekondigd:
https://www.vaillant-grou...lant-at-the-ish-2025.html
TLDR;
- Arotherm Perform 15 & 20kW
- Arotherm Pro 5, 7 & 11 kW
- Arotherm Plus next gen ?kW
Makkelijker te installeren, minder restricties bij plaatsen, alles R290, nieuwe binnen units, en niet onbelangrijk: stiller dan vorige generatie!
Ze lanceren ook een aantal slimme platformen die service op afstand, integratie met zonnepanelen, slim gebruik van dynamische tarieven en een internetverbinding mogelijk maken.
Verder nog weinig over te vinden, ben benieuwd naar de specsheet met COP, dB, afmetingen etc.
Wordt ook tijd dat de lawaai-grens die de overheid heeft gesteld met 10 dB omlaag gaat. Het kan dus duidelijk wel.
Zijn de nieuwe buitenunits (nog) zwaarder geworden?Zwartoog schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:40:
Ben wel benieuwd naar de specs, nu weten we nog niets. Maar nóg stiller dan de huidige plus-lijn is wel mooi, aangezien deze al erg stil is.
Wordt ook tijd dat de lawaai-grens die de overheid heeft gesteld met 10 dB omlaag gaat. Het kan dus duidelijk wel.
Dat staat dus niet in de reclame-flyerdunklefaser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Zijn de nieuwe buitenunits (nog) zwaarder geworden?
Ik til er niet zo zwaar aan - je moet vooral positief in het nieuws blijven

Stiller mag ook wel, mijn VWL 75/6 moet op 3 meter van de erfgrens staan en dat beperkte mijn opties enorm. Een kast eromheen was geen optie.
Mijn wens lijstje voor de Arotherm Pro:
-COP richting de 6
- 3dB stiller
- breder modulatie bereik
- betere integratie met PV, dynamische tarieven, internetverbinding
Breder modulatiebereik - mee eens - iets van 1:4 minimaal.
Stiller worden ze sowieso (en groter?, zwaarder?)
Bij de domotica integratie verwacht ik ook vooruitgang.
Interessant voor tweakers is natuurlijk waarom ze van ebus en eebus afstappen.
(voor de gemiddelde consument en installateur vermoedelijk minder interessant)
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 01-04-2025 14:49 ]
@robin15243 Hoeveel geluid maakt die van jouw dan? Hier is hij nagenoeg stil, alleen bij defrosts of aanzetten na een koude periode gaat hij full retard draaien, en dan hoor je hem aan de overkant van de straat. Via ebus heb ik een script die forceert dat Ta altijd maximaal Tr+7 graden is. Dan duurt een defrostcyclus iets langer, maar hij is veeeeel stiller.
Inmiddels weer thuis en ontdekte dat de wp niet aangaat als de radiatoren boven dicht staan, beneden bij de vvw staat de pomp wel aan, alleen pompt deze geen water rond lijkt het. De leiding beneden is koud. Het lijkt dus hier mis te gaan.busscherski schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:35:
[...]
Vloerverwarming verdeler met pomp is niet optimaal maar als je ook radiatoren hebt kan het qua comfort beter zijn. Het is denk ik niet de oorzaak van dit ruis probleem is.
Ik zie nu wel dat de pomp zijn best doet om te verwarmen bij lagere temperaturen, alleen geen water dat door de vloerverwarming gaat zeg maar.
[ Voor 10% gewijzigd door Bensherman op 01-04-2025 12:24 ]
Desnoods de oorspronkelijke pijpfitter aka installateur.
Soms kunnen de deskundigen hier met foto's iets beginnen,
om te beginnen met de mengende vloerverwarmingsverdeler.
De Arotherm split plus is net uit. Is iets zuiniger en stiller dan de Arotherm plus. Al haalt bijvoorbeeld het 7 kW model bij -7/W35 iets minder thermisch vermogen en zit je met het ouderwetse R32.robin15243 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:02:
@busscherski oeff, dat is wel heel lang wachten! Bizar dat die /6 serie het dan ca 6-7 jaar heeft volgehouden.
Stiller mag ook wel, mijn VWL 75/6 moet op 3 meter van de erfgrens staan en dat beperkte mijn opties enorm. Een kast eromheen was geen optie.
Mijn wens lijstje voor de Arotherm Pro:
-COP richting de 6
- 3dB stiller
- breder modulatie bereik
- betere integratie met PV, dynamische tarieven, internetverbinding
edit: en bevriest niet als ie zonder spanning komt te staan
[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 01-04-2025 16:28 ]
Gewoon ebus doorlussen, is het toch?gebruiker001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:11:
Ik heb enthousiast de gateway besteld, maar ik zie niet hoe ik deze aan kan sluiten om mijn vwz ai. Of kan dit helemaal niet?
Op de ebus aansluiten, als je een binnenthermonstaat hebt zit die daar ook op, gateway kastje knoop je daar ook aan, kap van de stuurmodule halen om erbij te kunnen.gebruiker001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:11:
Ik heb enthousiast de gateway besteld, maar ik zie niet hoe ik deze aan kan sluiten om mijn vwz ai. Of kan dit helemaal niet?
De + en - wel goed aansluiten.
Poortje 7 is dat.
https://www.vaillant.be/d...-tf-vwz-ai-00-1221965.pdf
Er staat BUS op.
Niet teveel draden in drukken, vind de aansluiting niet zo fijn.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2025 22:34 ]
Dit kabeltje heb je niet nodig. Zit er wel bij maar is bedoelt voor een Vaillant ketel. Erg verwarrend. Een (e)buskabel is een kabel met vaste kern en moet volgend handleiding minimaal 0.75mm2 zijn. Deze kabel kan je met wago’s verbinden met de (waarschijnlijk al aangelegde buskabel die van binnenunit naar de wp loopt. Polariteit maakt niet uit.gebruiker001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:21:
[...]
Is dit een ebus? En hoe lus ik die dan door en waar naartoe?
[Afbeelding]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Dus gewoon deze op elkaar aansluiten met willekeurige 0,75 mm2 draad met vaste kern?bensss schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:47:
[...]
Dit kabeltje heb je niet nodig. Zit er wel bij maar is bedoelt voor een Vaillant ketel. Erg verwarrend. Een (e)buskabel is een kabel met vaste kern en moet volgend handleiding minimaal 0.75mm2 zijn. Deze kabel kan je met wago’s verbinden met de (waarschijnlijk al aangelegde buskabel die van binnenunit naar de wp loopt. Polariteit maakt niet uit.
:strip_exif()/f/image/ksxd1veMB0iZjGoDDCRKmCZe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZoQCv43gjmdPKvOXwDClW3Rs.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep, zo simpel is het. Het is een bus, iedereen mag tegelijk mee.gebruiker001 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
[...]
Dus gewoon deze op elkaar aansluiten met willekeurige 0,75 mm2 draad met vaste kern?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jawel, alle nieuwe units zit bovenop de binnenunit een rubbertje met daaronder een contrastekker daar plug je de gateway zo in.bensss schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:47:
[...]
Dit kabeltje heb je niet nodig. Zit er wel bij maar is bedoelt voor een Vaillant ketel. Erg verwarrend. Een (e)buskabel is een kabel met vaste kern en moet volgend handleiding minimaal 0.75mm2 zijn. Deze kabel kan je met wago’s verbinden met de (waarschijnlijk al aangelegde buskabel die van binnenunit naar de wp loopt. Polariteit maakt niet uit.
Dat geldt voor de Pure, de Plus split. Alles met het nieuwe touchscreen.
Het domme is, ik heb bij een paar installaties ouderwets een wcd gemaakt voor voeding en de E bus aangesloten totdat ik erachter kwam dat ik m zo inplug.

En hoe definieer je "nieuwe units"? 😊Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:58:
[...]
Jawel, alle nieuwe units zit bovenop de binnenunit een rubbertje met daaronder een contrastekker daar plug je de gateway zo in.
Het domme is, ik heb bij een paar installaties ouderwets een wcd gemaakt voor voeding en de E bus aangesloten totdat ik erachter kwam dat ik m zo inplug.
Dat leg ik precies uit. Met naam en toenaam en hoe je ze herkent (touchscreen) ??
Ok, goed om te weten! En wat heeft @gebruiker001, oud of nieuw?Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:58:
[...]
Jawel, alle nieuwe units zit bovenop de binnenunit een rubbertje met daaronder een contrastekker daar plug je de gateway zo in.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Bedoel je dan bovenop de vwz ai? Dan moet ik daar eens naar kijken. Die van mij is een paar weken oud.Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:58:
[...]
Volgens mij was @Technician- duidelijk.gebruiker001 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:57:
[...]
Bedoel je dan bovenop de vwz ai? Dan moet ik daar eens naar kijken. Die van mij is een paar weken oud.
Alles wat met Arotherm plus te maken heeft kan niet met de stekker. Want alleen SplitPlus en Pure.
Arotherm Plus krijgt die update tegelijk met de nieuwe kleur in naar verwachting Q2 2026
De handleidingen van Vaillant zijn niet super helder op dit punt. Als zelfplaatser vond ik dit ook verwarrend.
Dus idd samenvattend: voor Arotherm Plus Monoblock van voor 2026 (de witte versie) geldt dat je de aansluiting van de internet gateway via de bus aansluiting van de binnenunit doet, liefst met dubbele >0.75mm2 vaste kern koper. Een busdraad aftakking kan gewoon met een wago klem (in een lasdoosje) gemaakt worden.
Ter illustratie en misschien voor de duidelijkheid - een plaatje van de bovenkant mijn VWL 107/7.2 IS (binnenunit) - installatie was eind november 2024:Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:58:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eyyiuMi4i2zXjgk683kr99ap.jpg?f=user_large)
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Dat heeft te maken met de firmware. Maar die is weer hardcoded op de print in de binnen en buitenunit. Is niet effe met een software update te upgraden. Maar moet fysiek beide prints gewisseld worden. Geloof modellen vanaf Q2 2023 (bij de plus) is laatste firmware.mydogisgone schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:33:
Wat mij trouwens al een paar keer opviel is dat er bij sommige hier meer informatie zichtbaar is onder het kopje systeemoverzicht in de app van Vaillant. Heeft dat te maken met een update of juist met de hardware? Kan iemand mij dat vertellen?
Hmm wat stom dat dit hardcoded is.Gravelist schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:06:
[...]
Dat heeft te maken met de firmware. Maar die is weer hardcoded op de print in de binnen en buitenunit. Is niet effe met een software update te upgraden. Maar moet fysiek beide prints gewisseld worden. Geloof modellen vanaf Q2 2023 (bij de plus) is laatste firmware.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Ja dat vind Vaillant inmiddels ook. Split plus is zover ik weet het eerste model met over the air updates
We hebben veel glas op oost, zuid en west dus zodra de zon schijnt hebben we geen verwarming nodig. Het huis koelt ook niet veel af in de nacht.
Ik heb daarom de installatie uitgeschakeld op de Sensocomfort. Echter zie ik dat er toch nog gestookt wordt. Nu snap ik dat er een vorst beveiliging is maar met de lichte nachtvorst van afgelopen dagen zou zo het toch afdoende moeten zijn om even de pomp te laten draaien zo nu en dan ?
Zie ik iets over het hoofd ? We hebben geen tapwater verwarming met de Arotherm, dit gaat met een aparte warmtepomp boiler.

Waarom zou je dat doen? Regelt de unit dat niet zelf via de kamertemperatuur?jjonkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:23:
Ik heb daarom de installatie uitgeschakeld op de Sensocomfort.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
CV water is teveel afgekoelt dan start de warmtepomp kort om het op te warmen.jjonkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:23:
Draai nu sinds december met de Arotherm 75+ ( zie ook mijn eerdere posts )
We hebben veel glas op oost, zuid en west dus zodra de zon schijnt hebben we geen verwarming nodig. Het huis koelt ook niet veel af in de nacht.
Ik heb daarom de installatie uitgeschakeld op de Sensocomfort. Echter zie ik dat er toch nog gestookt wordt. Nu snap ik dat er een vorst beveiliging is maar met de lichte nachtvorst van afgelopen dagen zou zo het toch afdoende moeten zijn om even de pomp te laten draaien zo nu en dan ?
Zie ik iets over het hoofd ? We hebben geen tapwater verwarming met de Arotherm, dit gaat met een aparte warmtepomp boiler.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit gedrag zie ik ook maar niet zo heftig als bij jou.
Bij mij is dat maar 0,2 kwh verbruik, altijd op koudste moment van de nacht ofwel rond 5-7u.
Complete installatie uitschakelen is overbodig, circuit 1 op uitschakelen zetten is voldoende.
Zorg ook dat de nachttemperatuur setting op 15c staat(is niet de kamertemp setpoint).
Ik heb de warmtepomp op weekplanner staan dan blijft die snacht's ook uit.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-04-2025 13:37 ]
exact, waarom voorverwarmen als het paar uur later het huis gratis binnen komt. Stookseizoen is wat mij betreft afgesloten. Alleen even kijken hoe ik die jongen op het garage dak dat ga wijsmakenbensss schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:17:
Als je veel ramen op zuid hebt, zoals jjonkie dan ga je precies op het koudste moment verwarmen terwijl het een uurtje later alweer heel erg warm kan worden door instraling. Het uitzetten van de WP kan dat voorkomen. Doe ik ook. Dat werkt momenteel heel goed, gratis warmte van de zon.
Bij mij staat die altijd op 20 graden, manueel. Ik doe niks met nacht temperatuur verlaging of planning. Eens kijken hoe ik dat buiten het stook seizoen ga in regelen.mr_evil08 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:34:
[...]
CV water is teveel afgekoelt dan start de warmtepomp kort om het op te warmen.
Dit gedrag zie ik ook maar niet zo heftig als bij jou.
Bij mij is dat maar 0,2 kwh verbruik, altijd op koudste moment van de nacht ofwel rond 5-7u.
Complete installatie uitschakelen is overbodig, circuit 1 op uitschakelen zetten is voldoende.
Zorg ook dat de nachttemperatuur setting op 15c staat(is niet de kamertemp setpoint).
Ik heb de warmtepomp op weekplanner staan dan blijft die snacht's ook uit.
[ Voor 39% gewijzigd door jjonkie op 07-04-2025 13:42 ]
Zit ingebakken in de firmware, als CV water richting 4c zakt gaat de warmtepomp starten wat logisch is uiteraard.jjonkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:40:
[...]
exact, waarom voorverwarmen als het paar uur later het huis gratis binnen komt. Stookseizoen is wat mij betreft afgesloten. Alleen even kijken hoe ik die jongen op het garage dak dat ga wijsmaken
[...]
Hier hangt nog een VR70 module tussen die de vorstbeveiliging beinvloed waardoor de circulatiepomp minder draait en dit gedrag kan verklaren, zit eraan te denken om die eruit te gooien.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-04-2025 13:58 ]
In de onderstaande afbeelding is het verloop van de Ta afgelopen nacht bij mij te zien. Minimale buitentemperatuur was -2,7 graden. De WP (aroTHERM Plus 75/6) is al ca 1 week niet meer aan geweest is, verwarming middels voornamelijk vloerverwarming. Met alleen radiatoren en dus minder buffer zal dit er vast anders uit zien.
/f/image/VcAEUioXtytCFxQkfSsFEUd2.png?f=fotoalbum_large)
Woning was vanmorgen 19.8 graden en nu al weer 22.8.
Ik heb de instelling nu aangepast. Geeft nu aan een "verwarmen uitgeschakeld" in plaats van installatie uitgeschakeld.
In het tussenseizoen schakel ik altijd over van actief naar uitgebreid.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2025 14:03 ]
Hij staat op inactief vanuit de fabriek..nu op uitgebreid gezetbensss schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:03:
Staat ruimtecompensatie wel op stand ‘uitgebreid'? Als deze op ‘actief’ staat dan blijf de wp langer aan en wordt op stooklijn geregeld.
ThermOnStaat of ThermOffStaat - wat is het verschil?Gramser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:52:
Thermostaat. Zonder “n” tussen de thermo en de staat 🙂✅
mWh of MWh - heel "klein" verschil?

Bij mij werkt alles goed nu, maar met eco gaat ie op lager vermogen en stop ie bij 47 graden. Legionellarun wordt dan niet afgemaakt.
Kan mij voorstellen dat het water niet warmer wordt met laag toerental van de compressor?
Maar soms zit er een beetje speling in de spelling.
Ja, ook in Eco wordt 75 graden gehaald als Ta bij een legionella-run (mits niet te warm/koud buiten - dan komt ie niet verder dan 70 graden).gebruiker001 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:49:
@busscherski en @Zwartoog verwarmt bij jullie de eco modus ook tot legionella temperatuur? Of gaat het backup element dan aan?
Bij mij werkt alles goed nu, maar met eco gaat ie op lager vermogen en stop ie bij 47 graden. Legionellarun wordt dan niet afgemaakt.
Kan mij voorstellen dat het water niet warmer wordt met laag toerental van de compressor?
Gaat de legionella-run zonder Eco wel verder?
Wat was nu uiteindelijk de oorzaak van het probleem eerder?
Zonder eco gaat ie prima verder ja.Zwartoog schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:50:
[...]
Ja, ook in Eco wordt 75 graden gehaald als Ta bij een legionella-run (mits niet te warm/koud buiten - dan komt ie niet verder dan 70 graden).
Gaat de legionella-run zonder Eco wel verder?
Wat was nu uiteindelijk de oorzaak van het probleem eerder?
Ik had eerst te maken met phantoom effect, zie gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Daardoor waren niet al mijn metingen betrouwbaar.
Dit probleem is opgelost. Nu in normale stand werkt alles naar behoren. Cop die ik bereken obv delta T, flow en elektrisch gemeten vermogen ziet er ook goed uit. Alleen in eco stand gaat compressor snelheid omlaag, halveert ongeveer het vermogen en komt het vat niet verder dan 47 graden.
Vandaag eens testen op gebalanceerd ipv eco.
Wat is de instelling van je boilerladingtijd? Of algemeen: hoe lang draait hij?gebruiker001 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]
Zonder eco gaat ie prima verder ja.
Ik had eerst te maken met phantoom effect, zie gebruiker001 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Daardoor waren niet al mijn metingen betrouwbaar.
Dit probleem is opgelost. Nu in normale stand werkt alles naar behoren. Cop die ik bereken obv delta T, flow en elektrisch gemeten vermogen ziet er ook goed uit. Alleen in eco stand gaat compressor snelheid omlaag, halveert ongeveer het vermogen en komt het vat niet verder dan 47 graden.
Vandaag eens testen op gebalanceerd ipv eco.
Legionella draait maximaal 2 uur geloof ik.
Blijven de leidingen van je CV-circuit nu wel koel tijdens die periode? Om even nogmaals uit te sluiten dat er geen warmte lekt?
Je blijft dit soort vragen stellen, en ik zal nu nogmaals reageren. Jou 55/6 is vrij klein qua vermogen. en in ECO gaat er 50% vanaf. als je boilerlaadtijd dus vrij kort is, zal die zijn legionellarun niet halen. zeker niet als de start temperatuur van het water in de tank al erg laag is.gebruiker001 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:49:
@busscherski en @Zwartoog verwarmt bij jullie de eco modus ook tot legionella temperatuur? Of gaat het backup element dan aan?
om je een beeld te geven, ik heb een 105/6, bijna het dubbele vermogen van de 55. in ECO duurt het bij mij bijna 1h20 om een legionella run te doen, met een vrij lage start temperatuur (30gr) in de boiler. (en dan heb ik ook nog eens 200L ipv de 300L tank die jij hebt. je kunt je dus voorstellen dat met nog eens de helft aan vermogen, in jou geval dus als je ECO inschakelt, het amper te halen is.
Misschien refereerde je daar aan @busscherski ?
Vaillant snelgids:
https://www.vaillant.nl/p...En2Gx_PIRMjFiu0ktTL-82ymO
Ook in ECO? En een 55/8.2 is denk ik geen monoblock?Isdatzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:49:
Geen idee wat er in 'bepaalde' tabellen staat, maar ik heb hier een 55/8.2 i.c.m. een vat van 300 liter staan en dat gaat uitstekend.
Ja, ook in ECOGramser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:53:
[...]
Ook in ECO? En een 55/8.2 is denk ik geen monoblock?

Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic