Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:15
Franciesco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:51:
Volgens de Vaillant snelgids is er pas "beperkt comfort" bij een 55/6 vanaf 400 liter boiler.
Misschien refereerde je daar aan @busscherski ?

Vaillant snelgids:
https://www.vaillant.nl/p...En2Gx_PIRMjFiu0ktTL-82ymO
Die tijden daar zijn zeer optimistisch. En gaan uit van een boilerlading tot 55gr. Niet zoals TS een legionellarun tot 70+ doet. En ook nog eens van een start temperatuur van het water van 46 graden in de boiler, (of kleiner???, zal wel groter bedoeld worden) En er wordt nergens gerept over welke stand het getest is? Neem aan niet eco?

Vraagsteller laat ook nog eens zijn temperatuur veel verder dan de 46 zakken, om op gunstige energietijden de boiler te vullen. En duurt het gewoon veel langer dan de tabellen veronderstellen en al helemaal met half vermogen in eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:20
Ik heb nu handmatig een 2e legionella run achter elkaar in eco modus gedraaid. Nu is het vat wel op 65 graden gekomen.

Wel gek dat na 120 minuten de legionellarun wordt afgebroken en niet automatisch wordt hervat. Ik heb een blokkertijd van 0 minuten dus ik dacht dat ie wel in 1 ruk door zou gaan.

Ook als ie niet op eco staat dan zal die na 120 minuten de run afbreken en niet hervatten ongeacht of de 65 graden bereikt is. Dat is toch vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPVpk-Co2z5V6OIyqZxQm-3LmU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoUdk1I0kEPEmCoRKkWIMXet.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gravelist
Waarom is dat vreemd? Je laadtijd is 120min. Dan stopt die. Ongeacht of de temperatuur gehaald is. De initiële voorwaarde, start legionellarun, is er niet meer. Om hem helemaal af te maken zul je opnieuw moeten triggeren.

Nu zijn de temperaturen ervoor, maar als je in een winterperiode plus 2u moet boilerladen staat je cv die periode dus uit. Dit zal echt niet fijn zijn. Ik denk dat je genoegen moet nemen met biolerladen in de standaard stand. Of schakelen van eco naar standaard in koude omstandigheden

[ Voor 40% gewijzigd door Gravelist op 10-04-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
gebruiker001 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:41:
Ik heb nu handmatig een 2e legionella run achter elkaar in eco modus gedraaid. Nu is het vat wel op 65 graden gekomen.

Wel gek dat na 120 minuten de legionellarun wordt afgebroken en niet automatisch wordt hervat. Ik heb een blokkertijd van 0 minuten dus ik dacht dat ie wel in 1 ruk door zou gaan.

Ook als ie niet op eco staat dan zal die na 120 minuten de run afbreken en niet hervatten ongeacht of de 65 graden bereikt is. Dat is toch vreemd.
[Afbeelding]
Klinkt goed, dan lijkt het alsof je installatie prima werkt! Een legionalla-run duurt ook bij mij met 75/6 best lang, en tikt ook daar pas tegen eind 2e uur de 75 graden aan. Water opwarmen kost nou eenmaal veel energie.

Verder is het denk ik wat @busscherski zei: een 55/6 is mischien gewoon te beperkt qua vermogen om een 300 litervat vlotjes op te warmen, en met Eco duurt dat nóg langer.

Dus je installatie lijkt nu goed te werken :) Dan is de vraag voor jou of de Eco een acceptabele langere wachttijd oplevert. Dat hangt vooral af van je douchegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Gravelist schreef op donderdag 10 april 2025 @ 06:53:
Waarom is dat vreemd? Je laadtijd is 120min. Dan stopt die. Ongeacht of de temperatuur gehaald is. De initiële voorwaarde, start legionellarun, is er niet meer. Om hem helemaal af te maken zul je opnieuw moeten triggeren.

Nu zijn de temperaturen ervoor, maar als je in een winterperiode plus 2u moet boilerladen staat je cv die periode dus uit. Dit zal echt niet fijn zijn. Ik denk dat je genoegen moet nemen met biolerladen in de standaard stand. Of schakelen van eco naar standaard in koude omstandigheden
Ik zet hem voortaan op de normaal stand zeker in de winter.

Maar om 300 liter water van 20 naar 65 graden te verwarmen is 16 kWh benodigd. Dat gaat ook voor wat grotere warmtepompen lastig zijn om in de winter in 120 minuten te produceren zeker als er nog eens een Defrost tussendoor komt. Wel raar dat het dan niet later hervat wordt of dat je op zijn minst een melding krijgt dat 65 graden niet bereikt is.

Oplossing is misschien om op de legionelladag de reguliere verwarming voorafgaand te laten plaatsvinden zodat het vat alvast 45 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gravelist
gebruiker001 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:21:
[...]

Ik zet hem voortaan op de normaal stand zeker in de winter.

Maar om 300 liter water van 20 naar 65 graden te verwarmen is 16 kWh benodigd. Dat gaat ook voor wat grotere warmtepompen lastig zijn om in de winter in 120 minuten te produceren zeker als er nog eens een Defrost tussendoor komt. Wel raar dat het dan niet later hervat wordt of dat je op zijn minst een melding krijgt dat 65 graden niet bereikt is.

Oplossing is misschien om op de legionelladag de reguliere verwarming voorafgaand te laten plaatsvinden zodat het vat alvast 45 graden is.
Goede punten. Maar stel jezelf dan ook de vraag: waarom wil je de tanktemperatuur überhaupt tot onder de 20 graden laten zakken? Zoals op je foto van de thermostaat te zien is, heb je een hysterese voor boilerlading van 5K ingesteld. Dat betekent dat de warmtepomp zou moeten starten zodra de temperatuur 5K onder de ingestelde waarde zakt. Maar als je daarnaast ook een tijdvenster hebt waarin de boiler mag laden, en dat is bijvoorbeeld maar een uur per dag, dan heeft die hysterese van 5K eigenlijk geen functie meer. Het systeem wil misschien wel laden, maar mag het niet buiten dat uur.

Bovendien: als je de thermostaat zelf bekijkt, zie je dat de minimale hysterese die je kunt instellen 10K is. Het hele systeem is dus eigenlijk niet ontworpen om de tanktemperatuur zo extreem te laten zakken als jij doet. Zou je binnen die 5 tot maximaal 10K blijven, dan zou je water veel sneller weer op niveau zijn, met minder piekbelasting en ook een kleinere kans dat het legionella-programma de eindtemperatuur niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Gravelist schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:10:
[...]

Goede punten. Maar stel jezelf dan ook de vraag: waarom wil je de tanktemperatuur überhaupt tot onder de 20 graden laten zakken? Zoals op je foto van de thermostaat te zien is, heb je een hysterese voor boilerlading van 5K ingesteld. Dat betekent dat de warmtepomp zou moeten starten zodra de temperatuur 5K onder de ingestelde waarde zakt. Maar als je daarnaast ook een tijdvenster hebt waarin de boiler mag laden, en dat is bijvoorbeeld maar een uur per dag, dan heeft die hysterese van 5K eigenlijk geen functie meer. Het systeem wil misschien wel laden, maar mag het niet buiten dat uur.

Bovendien: als je de thermostaat zelf bekijkt, zie je dat de minimale hysterese die je kunt instellen 10K is. Het hele systeem is dus eigenlijk niet ontworpen om de tanktemperatuur zo extreem te laten zakken als jij doet. Zou je binnen die 5 tot maximaal 10K blijven, dan zou je water veel sneller weer op niveau zijn, met minder piekbelasting en ook een kleinere kans dat het legionella-programma de eindtemperatuur niet haalt.
Aha, dus 1 keer per dag op warmste moment van de dag met meeste zonuren het vat opwarmen is niet perse de aanbevolen instelling. Continu op 45 graden houden betekent wel ook een lagere cop, omdat de aanvoer temperatuur hoger zal zijn dan bij een starttemperatuur van 20 graden van het vat.

Maar tijdens stookseizoen moet ik dit dan maar aanpassen. Naar meerdere opwarmvensters per dag of continu opwarmen met hysterese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:23:
[...]

Aha, dus 1 keer per dag op warmste moment van de dag met meeste zonuren het vat opwarmen is niet perse de aanbevolen instelling. Continu op 45 graden houden betekent wel ook een lagere cop, omdat de aanvoer temperatuur hoger zal zijn dan bij een starttemperatuur van 20 graden van het vat.

Maar tijdens stookseizoen moet ik dit dan maar aanpassen. Naar meerdere opwarmvensters per dag of continu opwarmen met hysterese.
Uiteindelijk moet je je er ook niet te druk over maken :) Hier zit de sensor in 1/3 van onder in het vat, wenstemperatuur op 48, hysterese op 5. Geen tijdsbeperkingen op de SWW-run. Met ons gezin (5) en douchegewoonten geen problemen mee gehad. Alleen in de winter is het nog wel een spannend met lange laadtijden als er kort is gebadderd en daarna lang wordt gedouched.

Wel een 75/6 met DWTW dus.

Qua tijden "mag" hij dus op elk moment aanspringen, ook 's nachts (Eco, dus sowieso vrij stil). Als we overdag PV-overschot hebben, zet ik hem handmatig 10 graden warmer, anders is het pech. 's Winters heb je 's nachts vaak weer voordeel omdat de energieprijzen dan lager liggen, en je minder hoeft te verwarmen. Maar wel iets lagere COP. Het is altijd wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:20:
[...]

Wel een 75/6 met DWTW dus.
Dat scheelt zoveel. :)
Heb je wat mooie grafieken om te laten zien dat je boiler nooit koud wordt onderin. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Seafarer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:59:
[...]

Heb je wat mooie grafieken om te laten zien dat je boiler nooit koud wordt onderin. :)
Hier ook vanuit de bouw douche wtw, alleen hier gaat het voorverwarmde water direct naar de douche ipv naar het vat 😭. Aangezien uit het vat maximaal 45 graden komt en we douchen op 38 graden is er weinig profijt uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:08
gebruiker001 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:37:
[...]

Hier ook vanuit de bouw douche wtw, alleen hier gaat het voorverwarmde water direct naar de douche ipv naar het vat 😭. Aangezien uit het vat maximaal 45 graden komt en we douchen op 38 graden is er weinig profijt uit te halen.
hier helaas ook en nog aanpassen veel gedoe - toch wel profijt van hoor want moeten het warmwater aardig 'kouder' draaien anders veel te heet uit de kraan. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:59:
[...]

Deze is van afgelopen 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GdYvgoYvpRTKAi0KLo1mKP7ikI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nagfevTNzeLIsdj6hVpr6wNT.png?f=fotoalbum_large
1/3 = 1/3 van onder, 2/3 = 2/3 van onder. Warm = uitgang van het boilervat. Je ziet dat er rond 12 uur een SWW-run is gestart. Daarna zie je de afkoeling van het warmteverlies. Om 6:30 is er weer gedouched, en lopen de 1/3 en 2/3 weer uit elkaar. Vlak daarnaa wordt er weer een SWW-run gestart, en gaan ze weer gelijk op.

Temperatuur van het water aan de ingang van de boiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3mMnD0WsaJ8smgNpYkyTNRMjNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ku4XqZOUGo7HPZZxdxlLe40y.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat de DWTW de koudwatertemperatuur opwarmt van ca 12 graden naar 21. Helemaal gratis! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:37
@Bensherman
Vergeet niet BT-uitschakelgrens naar beneden bij te stellen, daarmee voorkom je dat de WP onnodig gaat verwarmen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
De uitschakeltemperatuur aka stookgrens is een beetje dubieus
en hangt o.a. sterk af van de plaatsing van de buitentemperatuursensor
en de individuele ijking/correctie.

Bij een goed geïsoleerd huis kan de uitschakeltemperatuur
bij cv-bedrijf duidelijk lager dan 15 °C zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 14-04-2025 23:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:38:
De uitschakeltemperatuur aka stookgrens is een beetje dubieus
en hangt o.a. sterk af van de plaatsing van de buitentemperatuursensor
en de individuele ijking/correctie.
Klopt, maar in meeste gevallen te ruim omdat fabrikanten parameters ruim zetten zodat het out-of-the-box geen comfort klachten geeft.

19c is default?, hier op 15c, woonkamer koelt 0.5c af voordat de WP aan gaat dat is acceptabel voor ons(snel afgiftesysteem en HSB).

Hier de voeler op noord.

Valliant raadt aan op 16c te zetten als je ook koelbedrijf gebruikt.
https://www.vaillant.nl/p...0020292269-02-2757240.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:21
De nieuwe Plus propaan monobloc die straks uitkomt heeft helemaal geen vrije ruimte (explosiegrens) meer nodig.
Die mag gewoon weer onder een raam naast een deur enzovoort.
Mooi he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:02
Technician- schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:19:
De nieuwe Plus propaan monobloc die straks uitkomt heeft helemaal geen vrije ruimte (explosiegrens) meer nodig.
Mooi he?
Hieperdepiep, hoera!

Zou het zijn dat fabrikanten zelf ook niet helemaal wegwijs waren in de regeltjes, en maar "voor de zekerheid" een vrije ruimte hebben geëist? En dat ze er nu achter zijn gekomen dat het, bij deze hoeveelheden, niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:01
Mooi he?
Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
marcop23 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:41:
[...]

Hieperdepiep, hoera!

Zou het zijn dat fabrikanten zelf ook niet helemaal wegwijs waren in de regeltjes, en maar "voor de zekerheid" een vrije ruimte hebben geëist? En dat ze er nu achter zijn gekomen dat het, bij deze hoeveelheden, niet nodig is?
Nee er zitten meerdere beveiligingen en hulpmiddelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
Mooi he?
Helaas had ik de indruk dat het nog even duurt voor hij leverbaar wordt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:13:
[...]

Helaas had ik de indruk dat het nog even duurt voor hij leverbaar wordt?
Ja dat klopt, eerst de hele grote geloof ik van >12KW dit jaar
En pas volgend jaar de units tot 8kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:26:
[...]

Ja dat klopt, eerst de hele grote geloof ik van >12KW dit jaar
En pas volgend jaar de units tot 8kw
Mijn vertegenwoordiger had het over Q2 2026 over de nieuwe plus. Zowel de plus met 1 fan als 2 fans.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
busscherski schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:24:
[...]

Mijn vertegenwoordiger had het over Q2 2026 over de nieuwe plus. Zowel de plus met 1 fan als 2 fans.
Oh mijne zei dat de 2 fans dit jaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:08
Nouja hopelijk over 10+ jaar maar eens kijken wat er dan te krijgen is.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kees_frl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:16:
Nouja hopelijk over 10+ jaar maar eens kijken wat er dan te krijgen is.
15+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:01:
[...]

Oh mijne zei dat de 2 fans dit jaar komen.
Ik weet ook niet beter dan me verteld is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50
busscherski schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:17:
[...]

Ik weet ook niet beter dan me verteld is.
Je moet ook niet alles geloven _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Sonja12s schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:52:
[...]

Je moet ook niet alles geloven _/-\o_
Oude pijpfitterswijsheid?
"Meten is weten en zien is geloven."
Als het maar geen met KI-gemaakte afbeelding is. _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aragornnnn
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-05 18:00
Hey iedereen,

Voor onze warmtepomp (Arotherm PLUS VWL 55/6 A 230V S2) had ik graag wat meer inzicht gekregen in het verbruik etc,..
hiervoor hadden ze mij de VR 940f aangeraden waarmee je met een app alles kon bekijken.
Heeft er iemand een idee hoe dit aan te sluiten is? moet dit in de binnenunit (VWZ MEH 97/6) aangesloten worden? lijkt mij plug and play te zijn... maar met de handleiding wordt ik niks wijzer 8)7

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHyn3eI5277SuglZthZs2s_2t7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suKHfhAXEzOXqzLE0M1O63cU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxUvxiDx-U7Qa0IMfZaM2VES_6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwMkbrZgUl0TLJsfa9Qff9Az.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
aragornnnn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:49:
Hey iedereen,

Voor onze warmtepomp (Arotherm PLUS VWL 55/6 A 230V S2) had ik graag wat meer inzicht gekregen in het verbruik etc,..
hiervoor hadden ze mij de VR 940f aangeraden waarmee je met een app alles kon bekijken.
Heeft er iemand een idee hoe dit aan te sluiten is? moet dit in de binnenunit (VWZ MEH 97/6) aangesloten worden? lijkt mij plug and play te zijn... maar met de handleiding wordt ik niks wijzer 8)7

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wordt elke paar pagina's uitgelegd in dit topic. Kort samengevat: het is een bus en je kunt de dunne kabel tussen kamerthermostaat, binnenunit en buitenunit doorknippen. Lasdoosje met lasklemmen plaatsen en daar de boel op aansluiten. Die kabel van de foto kun je er af halen door de 2 kleine schroefjes in dat groene blokje los te halen.

Wat betreft verbruik, dat wordt beter als je de leidingen tussen boiler en binnenunit isoleert. En tussen binnen en buitenunit. Maakt het ook meteen in de zomer wat minder warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 11:58
busscherski schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:58:
[...]

Dat wordt elke paar pagina's uitgelegd in dit topic. Kort samengevat: het is een bus en je kunt de dunne kabel tussen kamerthermostaat, binnenunit en buitenunit doorknippen. Lasdoosje met lasklemmen plaatsen en daar de boel op aansluiten. Die kabel van de foto kun je er af halen door de 2 kleine schroefjes in dat groene blokje los te halen.

Wat betreft verbruik, dat wordt beter als je de leidingen tussen boiler en binnenunit isoleert. En tussen binnen en buitenunit. Maakt het ook meteen in de zomer wat minder warm in huis.
Inderdaad, de laatste keer was rond 2 april, daar werd toen ook gemeld dat je op bepaalde nieuwere modellen het stekkertje intussen wèl kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:41
aragornnnn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:49:
Hey iedereen,

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het nooit werkend gekregen en ben 3 weken terug voor de draadloze MyVaillant Connect gegaan. Werkt perfect, en voor een fractie van het geld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@drboneym Als ik me niet vergis is de "MyVaillant Connect" hetzelfde als de VR940f gateway.
Dus mijn vraag: Wat heb je nooit werkend gekregen?
(Er zijn verschillende modellen van de VR940f)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:41
dunklefaser schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:36:
@drboneym Als ik me niet vergis is de "MyVaillant Connect" hetzelfde als de VR940f gateway.
Dus mijn vraag: Wat heb je nooit werkend gekregen?
(Er zijn verschillende modellen van de VR940f)
Oh sorry ik zag het tekstje niet op het kastje. Ik had die VR921 SensoNet gateway, onding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@drboneym VR921 SensoNet gateway is niks mis mee, heb hem ook was gewoon plug & play, nou ja plug en play het is op de ebus aansluiten.

Enige waar je op moet letten als de spanning eraf is geweest dat de module pas correct werkt na een paar uur, meestal pas de volgende dag. 8)7

Tot die tijd doet de verbruikersmanager niet(geen idee waar het in zit hier is internet op orde, glasvezel en aan de CAT6 netwerkkabel met een goede router), vermoed dat Valliant Cloud gewoon traag is met aanmelden van het kastje.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Laatst online: 05-05 22:21
Heeft iemand ervaring met de Homewizard meter? Ik weet dat deze iets andere waardes meet dan de WP zelf, alleen lijken onderstaande waardes nogal verkeerd te zijn.

60watt als ie aangaat..en gisteren 5400w?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvqGj7Ow5JGmon6CE2qgI5xigNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YGwfOd9wXYOyfZi6YjrmlutV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn0BUjze2B3PzWLxZ8sSQS-yDdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUQ91Mif70xfPNy6L3mEzMOF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffgwG0_o7KxHkBeyNov_mGffZNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A3SZQzlWmRyfRXSckXGEuaoN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Bensherman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:26:
Heeft iemand ervaring met de Homewizard meter? Ik weet dat deze iets andere waardes meet dan de WP zelf, alleen lijken onderstaande waardes nogal verkeerd te zijn.

60watt als ie aangaat..en gisteren 5400w?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Graag eerst even uitleggen wat we precies zien. Zit de kWh meter op binnen of buiten unit? Een zo hoog verbruik zou ik denken 3 fasen binnenunit tijdens sww run. Maar je hebt sww niet gekozen in het Vaillant overzicht. Nu kan ik alleen gokken waar ik naar kijk.

Mijn gok is overigens dat je gisteren een legionella run had waarbij het element in de binnenunit bijgeschakeld wordt, en dat je vandaag een normale SWW run hebt waarbij alleen de pomp in de binnen unit draait, maar dat is nog steeds een ongefundeerde gok :)

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 22-04-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Bensherman "Meten is weten" klopt. - Maar ook "Weet wat je meet".
De plaatjes maken jouw summier verhaal helaas voor mij niet duidelijker.
Ik hoop dat je wat met de "educated guesses" van @Batilan kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Batilan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:43:
[...]

Graag eerst even uitleggen wat we precies zien. Zit de kWh meter op binnen of buiten unit? Een zo hoog verbruik zou ik denken 3 fasen binnenunit tijdens sww run. Maar je hebt sww niet gekozen in het Vaillant overzicht. Nu kan ik alleen gokken waar ik naar kijk.

Mijn gok is overigens dat je gisteren een legionella run had waarbij het element in de binnenunit bijgeschakeld wordt, en dat je vandaag een normale SWW run hebt waarbij alleen de pomp in de binnen unit draait, maar dat is nog steeds een ongefundeerde gok :)
De meter zit op de binnenunit. Ze hebben inderdaad deze op een 3 fasen aangesloten omdat deze kabel er vanuit de zonnepanelen/omvormer was. Ik wist niet dat er een bijverwarming was, deze koop je toch erbij en zit niet standaard bij de wp?

Ik zal de sww run nakijken. Ik heb deze nog niet apart ingesteld omdat ik deze niet nodig heb in mijn vat. Daarnaast wordt deze vaak meer dan 60 graden omdat er een zonneboiler gekoppeld is aan het vat. Wel stel ik de temperatuur nu op 70 graden in omdat ik nog niet de juiste platenwisselaar geïnstalleerd heb, kan het zijn dat dit ervoor zorgt dat er extra hulp nodig is voor de relatief hoge temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Bensherman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:28:
[...]

De meter zit op de binnenunit. Ze hebben inderdaad deze op een 3 fasen aangesloten omdat deze kabel er vanuit de zonnepanelen/omvormer was. Ik wist niet dat er een bijverwarming was, deze koop je toch erbij en zit niet standaard bij de wp?

Ik zal de sww run nakijken. Ik heb deze nog niet apart ingesteld omdat ik deze niet nodig heb in mijn vat. Daarnaast wordt deze vaak meer dan 60 graden omdat er een zonneboiler gekoppeld is aan het vat. Wel stel ik de temperatuur nu op 70 graden in omdat ik nog niet de juiste platenwisselaar geïnstalleerd heb, kan het zijn dat dit ervoor zorgt dat er extra hulp nodig is voor de relatief hoge temperatuur?
Ja - dit is zeer waarschijnlijk de oorzaak daarvan dat het elektrisch element in het boilervat bijspringt.
Een indirect gestookte boiler bij een warmtepomp komt met de wp (meestal) niet zo hoog (70°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN0_WDwUYwdXAEvJ5YRSXW9GyFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBvAYm83smVO99NIlWyJCyEq.jpg?f=fotoalbum_large

Dan moet dat het zijn, de legionella staat in de nacht namelijk zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Bensherman Weer een mysterie opgelost zou ik zeggen (afkloppen).
Je kan er bijna een boekje schrijven (met plaatjes), of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
dunklefaser schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:21:
@Bensherman Weer een mysterie opgelost zou ik zeggen (afkloppen).
Je kan er bijna een boekje schrijven (met plaatjes), of niet?
Deels wel ja, alleen waarom de kwh meter met het verbruik niet klopt blijft vreemd. De 5400w verbruik snap ik..alleen de 64w als ie aan is niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB-qS4NiqNmHyx-Gg44kwLJZGVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gSCswvGVQzUaMRlHlXvyJkic.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lNxFLQrNe9BjCGKi3oujPU_vrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xdz3cUYr59I7kzuwk0S0jISH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Bensherman Met een beetje speurwerk kom je er waarschijnlijk achter.
Speel je graag detective? Ik zou dan wel een ander "vergrootglas" dan HomeWizard gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
dunklefaser schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:48:
@Bensherman Met een beetje speurwerk kom je er waarschijnlijk achter.
Speel je graag detective? Ik zou dan wel een ander "vergrootglas" dan HomeWizard gebruiken.
Ik vind het interessant, alleen heb niet de kennis om met een raspberry of andere meters dat te maken of lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bensherman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:33:
[...]

Deels wel ja, alleen waarom de kwh meter met het verbruik niet klopt blijft vreemd. De 5400w verbruik snap ik..alleen de 64w als ie aan is niet

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De 64 watt komt aardig overeen met het verbruik wat ik zie op de binnenunit als de boiler opgewarmd wordt middels de buitenunit en is volgens mij de interne pomp van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdXzWtlNLowo8YFz87WnWhgHDNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0DN9kGVvZLK1RUco10rOkDm.png?f=fotoalbum_large

Vanaf 13:00 zie je het opwarmen van de boiler op de buitenunit waarbij alleen pomp in de binnenunit draait. In de avond sprong de verwarming nog even aan omdat het binnen wat was afgekoeld doordat de deuren een tijdje open stonden. Dan draait ook de pomp van de binnenunit maar met wat minder flow.

Ook nog een plaatje van een legionella run van afgelopen vrijdag (300L vat, bijna 'leeg')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkX7HQ7C_iKRLkVWiaa7DgKq4Ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WA2uLef6gUHxUMGBr7eZJv20.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is een ebus adapter samen met home assistant iets voor je. Daar kun je je nog veel meer mee vermaken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 22-04-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Batilan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:30:
[...]

De 64 watt komt aardig overeen met het verbruik wat ik zie op de binnenunit als de boiler opgewarmd wordt middels de buitenunit en is volgens mij de interne pomp van de binnenunit.

[Afbeelding]

Vanaf 13:00 zie je het opwarmen van de boiler op de buitenunit waarbij alleen pomp in de binnenunit draait. In de avond sprong de verwarming nog even aan omdat het binnen wat was afgekoeld doordat de deuren een tijdje open stonden. Dan draait ook de pomp van de binnenunit maar met wat minder flow.

Ook nog een plaatje van een legionella run van afgelopen vrijdag (300L vat, bijna 'leeg')

[Afbeelding]

Wellicht is een ebus adapter samen met home assistant iets voor je. Daar kun je je nog veel meer mee vermaken :)
toon volledige bericht
Als hij met 64watt opwekt is dat super laag …en de wp geeft waardes tussen de 1000 en 1500 op dat moment. ik zie op je dag totaal 9.8kw. Wat geeft de wp zelf aan voor verbruik dan die dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRCbUO2sdwLkCVJ-trqaB7o1jbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ar5XSIpbv9GANzl4JHtwHv7V.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooi idle verbruik van een arotherm plus warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:54:
[Afbeelding]

Een mooi idle verbruik van een arotherm plus warmtepomp.
Ca. 7 W is het (idle)vermogen voor de electronica, tenminste bij mijn "VWL 107/7.2 IS" binnenunit.
Ik vermoed maar dat dit bij alle arotherm modellen met de VR940f aka "Internet Gateway" zo is.
Deze verbruikt zelf ongeveer 3 W.
Af en toe gaat de pomp heel kort lopen (1 x per dag?) - misschien zie je dat ook?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 23-04-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:12
Is er een eenvoudigere manier om de verwarming uit te schakelen dan het weekschema aan te passen naar vb altijd 15gr?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
acolson schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:20:
Is er een eenvoudigere manier om de verwarming uit te schakelen dan het weekschema aan te passen naar vb altijd 15gr?
Ja zone1 op uitschakelen zetten.
Via de App eenvoudig, via thermonstaat, regelingen>regeling>uit ipv weekplanner.

Je kan ook instellen indien bepaalde tijdsblok niets gepland dat de verwarming op nacht/afkoeltemperatuur moet regelen(nachttemperatuur temp zit beetje verstopt).

En BT-uitschakeltemperatuur vanuit installateursmenu kan je verlagen zodat de verwarming uit gaat bij hoge buitentemperaturen(letop CV is dan geblokkeerd totdat de buitentemp is gedaalt, ik gebruik de setting zodat verwarming niet direct aan gaat als het binnen iets frisser wordt in deze periode).
(en heb hem zo ingesteld als CV is geblokkeerd koelbedrijf wordt vrijgegeven, vervolgens kan ik handmatig of automatisch koelen kiezen, ik doe altijd handmatig koelen).

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bensherman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:01:
[...]
Als hij met 64watt opwekt is dat super laag …en de wp geeft waardes tussen de 1000 en 1500 op dat moment. ik zie op je dag totaal 9.8kw. Wat geeft de wp zelf aan voor verbruik dan die dag?
Die 64 Watt in de binnenunit wordt dus niet gebruikt voor de opwek, maar voor de pomp. Op dat moment wekt de buitenunit de warmte op (is geen legionella run maar een reguliere SWW run die geheel op de buitenunit draait). Dat was dus een plaatje van een andere dag dan met de SWW/legionella run!

Hier het plaatje van de buitenunit tijdens de legionella run. Het 1e deel is overigens verwarming (voor de kelder). Het 2e deel vanaf 13:00 de sww/legionella run, die dus deels op de buitenunit draait en deels op het element in de binnen unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC3M0PVNs3S95qm6ONZdsVtM0V0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B8ouDbJOpVIMAyN7dcKSFaP.png?f=fotoalbum_large

Het dagtotaal voor de binnenunit is inderdaad 9.8kWh, maar daar komt dus nog het verbruik van de buitenunit nog bij, dat was die dag 4.0 kWh (deels SWW, deels verwarming om de kelder een beetje op temperatuur te houden). In totaal dus 13.8 kWh volgens de 2 Homewizard kWh meters voor die dag (voor binnen unit en buitenunit, SWW en een beetje verwarming).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FhYSqnFzjBtSY0zUI0XnZXjYzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c80ZFwv33UKWW2JE51VVKFRk.png?f=fotoalbum_large

Het dagtotaal volgens Vaillant is 13.1 kWh, dat wijkt dus zo'n 5% af van wat de kWh meters uitlezen. Het is bekend dat de Vaillant stroomverbruik rapportage niet geweldig is. Hoewel ik op de ebus zie dat het momentane stroomverbruik behoorlijk precies het verloop van de kWh meters volgt, dus ergens lijkt Vaillant wat data kwijt te raken oid.

Ik hoop dat je het allemaal nog een beetje uit elkaar kunt houden, je hebt veel vragen die ik zo goed mogelijk probeer te beantwoorden, maar daardoor springen we soms van het een naar het ander :)

[ Voor 24% gewijzigd door Batilan op 23-04-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
Batilan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:10:
[...]

Die 64 Watt in de binnenunit wordt dus niet gebruikt voor de opwek, maar voor de pomp. Op dat moment wekt de buitenunit de warmte op (is geen legionella run maar een reguliere SWW run die geheel op de buitenunit draait). Dat was dus een plaatje van een andere dag dan met de SWW/legionella run!

Hier het plaatje van de buitenunit tijdens de legionella run. Het 1e deel is overigens verwarming (voor de kelder). Het 2e deel vanaf 13:00 de sww/legionella run, die dus deels op de buitenunit draait en deels op het element in de binnen unit.

[Afbeelding]

Het dagtotaal voor de binnenunit is inderdaad 9.8kWh, maar daar komt dus nog het verbruik van de buitenunit nog bij, dat was die dag 4.0 kWh (deels SWW, deels verwarming om de kelder een beetje op temperatuur te houden). In totaal dus 13.8 kWh volgens de 2 Homewizard kWh meters voor die dag (voor binnen unit en buitenunit, SWW en een beetje verwarming).

[Afbeelding]

Het dagtotaal volgens Vaillant is 13.1 kWh, dat wijkt dus zo'n 5% af van wat de kWh meters uitlezen. Het is bekend dat de Vaillant stroomverbruik rapportage niet geweldig is. Hoewel ik op de ebus zie dat het momentane stroomverbruik behoorlijk precies het verloop van de kWh meters volgt, dus ergens lijkt Vaillant wat data kwijt te raken oid.

Ik hoop dat je het allemaal nog een beetje uit elkaar kunt houden, je hebt veel vragen die ik zo goed mogelijk probeer te beantwoorden, maar daardoor springen we soms van het een naar het ander :)
toon volledige bericht
Ik snap hem nu beter. Ik heb 1 3 fase meter en die zit op de binnenunit. Ik heb geen meter voor de buitenunit. Ik dacht dat alle stroom via de binnen unit gaat, maar zie nu idd dat er nog een 2e stroomkabel naar buiten gaat.

De 64watt herken ik en ook de 7watt die de pomp gebruikt..

Eurika 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 15:47

TOA

Dag allen,
In het verleden heb ik hier al superveel bijgeleerd over mijn Unitower Pure systeem, en dan vooral met betrekking tot de regeling van onze vloerverwarming (zie schets van gans het systeem in bijlage).
Nu heb ik echter een vraag over de SWW productie, meer bepaald of de instellingen wel optimaal zijn. Aanleiding is dat ik vandaag merkte dat na 2 douches de boiler koud stond, en de boiler geen aanstalte maakte om op te warmen. Na een tijd deed ie dat toch, maar dat bleef precies maar lauw (40°C) toen de "warmtevraag voldaan was". Beetje vreemd, dit is de eerste keer dat we hier last van hebben (na een jaar in gebruik), vandaar de vraag.

In bijlage al de huidige instellingen, die we onveranderd lieten sinds de installatie, waaronder deze:
* gewenste aanvoertemperatuur warm water: 74°C
* gewenste warmwater temperatuur: 49°
* Modus warm water (code D.268): Eco

Ideetjes of en wat er beter kan/moet ?
PS: de installateur kende er niet veel van af, en deed alles maar snel-snel. Het kan goed zijn dat die er zijn voeten aan veegde en de instellingen dus niet juist heeft ingesteld.

PS2: ik heb zojuist een bad vol (lauw) water laten vollopen (en de boiler dus laten leeglopen) waarna de warmwatervraag activeerde en de boiler opnieuw opwarmde. Maar terug het probleem dat die stopt op een moment dat het water nog niet warm genoeg was (warmwatertemperatuur van slechts 40°).

alvast bedankt!!
Tom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiPL35E-TZQ3ng2Uaxyfb80NYFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5PYN9wahS79pTdviHxhYJ7b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWfM8NYcdQOH_Usr6HjryN8GLG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxTJDR3TxhSGdxy5AnqV3cUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtt4Fp0GjwEwOvbh2SM3J1p37rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yL1U1Rj50R7gLqlIk74EuWAL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJTlfAdt879hICIL2jbQ63YSARQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrdwBvenDX2Go1sMFSItPvqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5K9Ge5Y1eK_U1j8jYtFTyA0jJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2viwoqCYnFTGjkF3gwxM6iq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TOA op 23-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
Ik vermoed dat "Max. boilerlaadtijd" omhoog moet. Nu mag jij max. 60min aan een SWW run spenderen. Of sla ik de bal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

roofburner schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:07:
Ik vermoed dat "Max. boilerlaadtijd" omhoog moet. Nu mag jij max. 60min aan een SWW run spenderen. Of sla ik de bal mis?
Jep zat ik ook aan te denken. Ben het nu eens aan het monitoren, of ie na een uurtje afslaat wegens die max laadtijd.
Maar hoe komt het dan dat we tot gisteren aan hogere SWW temperatuur geraakten? Niks van de instellingen is gisteren of vandaag veranderd.

UPDATE: exact 60 min. na dat de SWW productie startte (codes S.133 en S.134), wordt de compressor uitgeschakeld en stopt SWW productie (code S.137). Dus je hebt wellicht gelijk , maar dan blijft de vraag waarom die sinds vandaag zo traag opwarmt en dus niet aan zijn gewenste SWW temperaruur komt binnen de max boilerlaadtijd (i.e., 60 min).

[ Voor 25% gewijzigd door TOA op 23-04-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Aha, na nóg een uur wachten doet ie gewoon verder. Wellicht hebben mijn gezinsleden vandaag gewoon teveel SWW verbruikt zodat er gewoon te weinig tijd was om de boiler te laden. In principe heb ik 3u nodig: 60min eerste run, dan 60 blokkeertijd, en dan nog eens ( bijna ) een gans uur totdat die aan de gewenste boilertemperatuur komt. Dus in feite ja, zou ik die max boilerlaadtijd kunnen verdubbelen, en dan zo de benodigde tijd verlagen naar iets minder dan 2u tijd. Wat is eigenlijk het voordeel van deze op 60min te laten, vraag ik me af ? Maw, waarom is dit een fabrieksinstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:33
TOA schreef op donderdag 24 april 2025 @ 01:01:
Aha, na nóg een uur wachten doet ie gewoon verder. Wellicht hebben mijn gezinsleden vandaag gewoon teveel SWW verbruikt zodat er gewoon te weinig tijd was om de boiler te laden. In principe heb ik 3u nodig: 60min eerste run, dan 60 blokkeertijd, en dan nog eens ( bijna ) een gans uur totdat die aan de gewenste boilertemperatuur komt. Dus in feite ja, zou ik die max boilerlaadtijd kunnen verdubbelen, en dan zo de benodigde tijd verlagen naar iets minder dan 2u tijd. Wat is eigenlijk het voordeel van deze op 60min te laten, vraag ik me af ? Maw, waarom is dit een fabrieksinstelling?
Als het systeem bezig is met de boiler verwarmen kan het niet bezig zijn met verwarming van de woning. Wanneer het buiten koud is, kan het handig zijn om de tijd dat het systeem aaneengesloten bezig mag met het verwarmen van de boiler, te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 08:47

GigaTexel_BE

AMD MP²

Na 667 pagina's in dit topic pik ik hier even in :P

Wij plannen een nieuwbouw woning in België en volgens de warmteverliesberekening hebben we ongeveer 9-10kW nodig. De 105/6 icm een UniTower, parallelle buffer en externe pompgroep volgens standaardschema 8 lijkt ons een evidente keuze.
We zijn technisch bovengemiddeld onderlegd, hebben al eerder zelf een (gas) verwarmingssysteem icm vvw geïnstalleerd en in dienst genomen. Daarbovenop is mijn schoonvader gewezen loodgieter voor een groot installatiebedrijf.

Zijn hier mensen die zelf een aroTherm plus gekocht hebben (via webshop bvb) en zelf in dienst genomen? Is dit plug & play of komt er toch wat meer bij kijken qua parametrisatie?
Zijn er in de aroTherm hindernissen ingebouwd die het een zelfbouwer moeilijk/onmogelijk maken? De nieuwe Daikin Altherma 4 komt bijvoorbeeld gelocked uit de fabriek en zonder officiële erkenning als installateur kan je geen ontgrendelcode genereren.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 15:49
@GigaTexel_BE
De Arotherms zijn (samen met de Amber) waarschijnlijk de meest ge-doe-het-zelfde warmtepompen van allemaal. Ingebruikname/instellen kan gewoon lokaal, geen belemmeringen qua instellingen als je 'm zelf plaatst. Ze zijn niet de goedkoopste (zeker met uitbreidingsmodules etc), maar de bijgeleverde documentatie is zéér uitgebreid en begrijpelijk. Bovendien op YT ook veel te vinden over (de installatie van) deze WP's, in Groot-Britannië lijken ze er veel te plaatsen (met succes).
Ik ben er nog mee bezig (voorbereidende werkzaamheden, mn leidingwerk) maar heb om die redenen ook voor een Arotherm gekozen.

Wel lijkt voor een nieuwbouwwoning 9+KW warmteverlies best veel, is het een zeer groot huis? Want da's zelfs nog iets meer dan waar ik op uitkom bij een jaren 70 woning van ~150m2 bij -10, en da's hooguit een matig geisoleerde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Steyn_E schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:16:
@GigaTexel_BE
De Arotherms zijn (samen met de Amber) waarschijnlijk de meest ge-doe-het-zelfde warmtepompen van allemaal. Ingebruikname/instellen kan gewoon lokaal, geen belemmeringen qua instellingen als je 'm zelf plaatst. Ze zijn niet de goedkoopste (zeker met uitbreidingsmodules etc), maar de bijgeleverde documentatie is zéér uitgebreid en begrijpelijk. Bovendien op YT ook veel te vinden over (de installatie van) deze WP's, in Groot-Britannië lijken ze er veel te plaatsen (met succes).
Ik ben er nog mee bezig (voorbereidende werkzaamheden, mn leidingwerk) maar heb om die redenen ook voor een Arotherm gekozen.

Wel lijkt voor een nieuwbouwwoning 9+KW warmteverlies best veel, is het een zeer groot huis? Want da's zelfs nog iets meer dan waar ik op uitkom bij een jaren 70 woning van ~150m2 bij -10, en da's hooguit een matig geisoleerde woning.
We zien het leiding/kabelwerk zitten, zonder enige probleem. De boel in dienst krijgen en optimaliseren is voor ons wat een zwart gat, maar ik bedenk me dat een doorsnee installateur ook geen rocket engineer is 8)

Bewoonbare opp is ongeveer 270m2
Hieronder de warmteverliesberekening zoals uitgevoerd door het studiebureau. Ik denk dat je dan al snel bij de 105-variant uitkomt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSSSXXZrVW7RSH4evqFF_k-g0LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTbqxKuoCqSYilqpp7M36KXZ.png?f=fotoalbum_large

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@GigaTexel_BE
270m2, dat verklaart een hoop. Da's in NL uitzonderlijk groot. De 105 lijkt me prima passen bij een dergelijk warmteverlies. Een beetje overcapaciteit voor de productie van SWW is helemaal prima.

Vraag me wel af of een buffervat nog veel zin heeft met zoveel vvw. Is het droogbouw of in de dek- (of zelfs draag)vloer meegestort? Ik kom afgiftevermogen tekort bij hogere buitentemperaturen, maar kan me bijna niet voorstellen dat ~6KW (min modulatie bij +10 graden ff uit m'n hoofd) op zo'n groot oppervlak een probleem is of grote temperatuurschommelingen oplevert. Indien het 'nat' (in cement, dus hoge massa) is uitgevoerd tenminste. Indien zoneregeling een vereiste is wordt het een ander verhaal, dan ga je wel moeten bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Steyn_E schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:07:
@GigaTexel_BE
270m2, dat verklaart een hoop. Da's in NL uitzonderlijk groot. De 105 lijkt me prima passen bij een dergelijk warmteverlies. Een beetje overcapaciteit voor de productie van SWW is helemaal prima.

Vraag me wel af of een buffervat nog veel zin heeft met zoveel vvw. Is het droogbouw of in de dek- (of zelfs draag)vloer meegestort? Ik kom afgiftevermogen tekort bij hogere buitentemperaturen, maar kan me bijna niet voorstellen dat ~6KW (min modulatie bij +10 graden ff uit m'n hoofd) op zo'n groot oppervlak een probleem is of grote temperatuurschommelingen oplevert. Indien het 'nat' (in cement, dus hoge massa) is uitgevoerd tenminste. Indien zoneregeling een vereiste is wordt het een ander verhaal, dan ga je wel moeten bufferen.
ik had eens offerte laten maken bij een installateur. Door het volume water moet er blijkbaar sowieso een externe pompgroep op. Dan lijkt me een buffer nodig om een serieschakeling van pompen te vermijden?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GigaTexel_BE schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:57:
[...]
ik had eens offerte laten maken bij een installateur. Door het volume water moet er blijkbaar sowieso een externe pompgroep op. Dan lijkt me een buffer nodig om een serieschakeling van pompen te vermijden?
Dat argument klopt niet. Ik heb hier meer dan 2 km vvw-slang verdeeld over 28 groepen en de interne pomp van de binnenunit kan het met ca 21 lpm prima in zijn eentje af.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@GigaTexel_BE
Hmm, da's een goeie. Als de pomp in de buitenunit niet voldoende debiet kan leveren over zoveel vloerverwarming zou je inderdaad een extra pomp (en dus ook hydraulische scheiding) nodig hebben. Hangt er mogelijk ook nog vanaf hoeveel opvoerhoogte benodigd is, en welke diameter en lengte je circuits hebben.
Ik kan die data over de geintegreerde pomp alleen zo gauw niet vinden, m'n google-fu laat me even in de steek.

Meer stroming in je afgiftesysteem dan de max van ~1,9m3 per uur wil je niet; dan ga je koud retourwater bijmengen en verlaag je de delta t in het afgiftesysteem. Dus alleen wanneer de geintegreerde pomp dat debiet niet kan leveren over jouw specifieke afgiftesysteem heb je een externe pomp nodig.

Heel misschien is het ook nog mogelijk om die te vervangen voor een sterker exemplaar, bij (oudere) gasketels werd dat wel gedaan. Dan houd je de installatie zo simpel mogelijk. In theorie zou je ook met een (veel kleinere) evenwichtsfles kunnen werken en dan de aanvoer vanuit de wp en de afvoer naar je verwarming zo goed mogelijk balanceren.

Een buffervat kan in sommige gevallen nuttig zijn, bijvoorbeeld in de situatie zoals ik die heb. Relatief groot warmteverlies bij lage temperaturen, dus grote warmtepomp, met relatief weinig afgifteoppervlak dus vrijwel zeker pendelen of grote binnentemperatuurschommelingen (scrabble!?!) bij hogere buitentemperaturen. Bij +12 is maar een klein deel van het minimum vermogen benodigd (dus ofwel zeer korte runs, of forse overshoots), maar bij -10 is zo'n 8KW benodigd, zonder SWW. Pendelen is hier ook met de CV ketel (min vermogen rond de 5,6KW) aan de orde van de dag. Daarom durf ik het niet zonder buffer. Maar met zoveel afgifteoppervlak is dat geen reden, dus als je niet per se de externe pomp nodig hebt is het zonder twijfel beter om geen buffer op te nemen.
Andrehj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:36:
[...]

Dat argument klopt niet. Ik heb hier meer dan 2 km vvw-slang verdeeld over ca 26 groepen en de interne pomp van de binnenunit kan het met ca 21 lpm prima in zijn eentje af.
Nou, da's mogelijk snel opgelost dan. Weet alleen niet of we hier over dezelfde opvoerhoogte spreken; als je huis bijvoorbeeld de hoogste vloer op 9m heeft (niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk) verlies je al 0,9 bar tot aan je verdeler Het verlies over de circuits moet je even narekenen, maar als dat binnen de mogelijkheden van de meegeleverde pomp valt zou ik het niet ingewikkelder maken dan nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Steyn_E op 24-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Steyn_E De "opvoerhoogte" van een pomp heeft volgens mij niets/weinig met een hoogteverschil bij een cv-installatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
dunklefaser schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:12:
@Steyn_E De "opvoerhoogte" van een pomp heeft volgens mij niets/weinig met een hoogteverschil bij een cv-installatie te maken.
Je hebt gelijk, het betreft een gesloten systeem (anders dan een opvoerpomp voor drinkwater bijvoorbeeld). De opvoerhoogte is beperkt omdat er een overdrukventiel van 2,5 bar in de buitenunit zit, ander heb je op zolder minder dan de luchtdruk aan systeemdruk over (en krijg je het dus niet ontlucht). Je hebt alleen de dynamische weerstand om rekening mee te houden (circuitweerstand).

[ Voor 7% gewijzigd door Steyn_E op 24-04-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

De vraag die ik me stel is, hoe krijg je dit uitgerekend? De installateur sprak van een Vaillant-configurator die dit voorstelde (buffer + externe pompgroep). Zou zonde zijn om de boel te plaatsen en dan toch nog achteraf de helft af te breken om pomp en buffer tussen te zetten

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
GigaTexel_BE schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 06:50:
De vraag die ik me stel is, hoe krijg je dit uitgerekend? De installateur sprak van een Vaillant-configurator die dit voorstelde (buffer + externe pompgroep). Zou zonde zijn om de boel te plaatsen en dan toch nog achteraf de helft af te breken om pomp en buffer tussen te zetten
Vaak wordt een parallel buffervat (natuurlijk met extra circulatiepomp) ook gewoon geplaatst als verzekering voor de installateur Hij wordt hierdoor altijd ontzorgd, d.w.z. geen klachten van de klant en de warmtepomp.
De "noodzaak" van een parallel buffervat is dus vaak/soms een beetje arbitrair.
Behalve dat de installatieonderdelen warmtepomp en afgiftesysteem met parallel buffervat "geruisloos" samenwerken zijn er ook een paar nadelen. Hoger energieverbruik (o.a. pomp) en inherent slechtere COP.
Misschien zij er nog meer.
Trouwens - een buffervat van enkele tientallen liters voorkomt geen "pendelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@dunklefaser Pendelen komt door te weinig afgifte in combinatie met hoog minimaal vermogen van warmtepomp.
CV Waterinhoud is alleen voor defrosts uitvoeren.

Me vader heeft nog een 1e generatie Daikin warmtepomp, die stopt gewoon beneden 4c buitentemp(kan niet defrosten), dat ding heeft geen buffervat en zit gewoon aan radiatoren wat geen probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:00:
@dunklefaser Pendelen komt door te weinig afgifte in combinatie met hoog minimaal vermogen van warmtepomp.
CV Waterinhoud is alleen voor defrosts uitvoeren.

Me vader heeft nog een 1e generatie Daikin warmtepomp, die stopt gewoon beneden 4c buitentemp(kan niet defrosten), dat ding heeft geen buffervat en zit gewoon aan radiatoren wat geen probleem vormt.
Waarschijnlijk kan je dat over de oorzaken van "pendelen" en de relatie "actieve" cv waterinhoud - defrosts bij een wp beter aan @GigaTexel_BE uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GigaTexel_BE schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:39:
Na 667 pagina's in dit topic pik ik hier even in :P

Wij plannen een nieuwbouw woning in België en volgens de warmteverliesberekening hebben we ongeveer 9-10kW nodig. De 105/6 icm een UniTower, parallelle buffer en externe pompgroep volgens standaardschema 8 lijkt ons een evidente keuze.
We zijn technisch bovengemiddeld onderlegd, hebben al eerder zelf een (gas) verwarmingssysteem icm vvw geïnstalleerd en in dienst genomen. Daarbovenop is mijn schoonvader gewezen loodgieter voor een groot installatiebedrijf.

Zijn hier mensen die zelf een aroTherm plus gekocht hebben (via webshop bvb) en zelf in dienst genomen? Is dit plug & play of komt er toch wat meer bij kijken qua parametrisatie?
Zijn er in de aroTherm hindernissen ingebouwd die het een zelfbouwer moeilijk/onmogelijk maken? De nieuwe Daikin Altherma 4 komt bijvoorbeeld gelocked uit de fabriek en zonder officiële erkenning als installateur kan je geen ontgrendelcode genereren.
Ik zou Systeemschema 8 serie uitvoering(all electric) pakken, is zuiniger, deze draai ik met de 55/6(heb hier een 26L vat ipv 45 omdat ik op die manier genoeg CV inhoud heb).
Parallel schema gebruik je alleen als de flow niet haalbaar is in je CV systeem(ruisende leidingen).

Valliant vereist wel een naverwarmer in je systeem, dat kan de binnenunit zijn of een losse of een CV gasketel bijvoorbeeld, dat laatste noemen ze ook "hybride".

De Arotherm Plus heeft geen "hindernissen" gewoon wizard doorlopen en gaan met die banaan
Het CV vat is alleen voor defrosts.

Valliant heeft beperkingen voor de Belgen, ivm subdidiegeneuzel is de koelsleutel benodigd anders wordt koelbedrijf niet vrijgegeven, hoe en wat no idea.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-04-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

mr_evil08 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:17:
[...]
Valliant vereist wel een naverwarmer in je systeem, dat kan de binnenunit zijn of een losse of een CV gasketel bijvoorbeeld, dat laatste noemen ze ook "hybride".
wat bedoel je preices met een naverwarmer?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GigaTexel_BE schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:04:
[...]

wat bedoel je preices met een naverwarmer?
Functie CV noodbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

En zit die dan standaard in bvb de UniTower onder de vorm van een weerstand? Een gasketel in serie kan/wil ik niet :-)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
GigaTexel_BE schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:20:
[...]

En zit die dan standaard in bvb de UniTower onder de vorm van een weerstand? Een gasketel in serie kan/wil ik niet :-)
Zit inderdaad standaard in de Unitower (of in een hydraulische binnenmodule, VWZ-MEH). Alleen wanneer je de losse VWZ-AI stuurmodule gebruikt heb je die niet (maar ook daar verkopen ze een losse backupheater voor).

En voor wat betreft een seriebuffer: Dat voegt in deze situatie niks toe. Systeem is groot zat en een seriebuffer zorgt niet voor de hydraulische scheiding als je een losse pompgroep nodig hebt (hoogstwaarschijnlijk dus ook niet nodig). Je hebt even geschat alleen al 1800m (conservatief geschatte hoh 15) vloerverwarmingsslang a 1,13l/m (12mm binnendiameter) liggen. Da's ruim 2000 liter, nog zonder alle toevoerleidingen, verdelers etc. Minimumhoeveelheid volgens het boekje >150 liter zonder geactiveerde naverwarmer (voor ontdooien). Sterker nog, het duurt meer dan een uur op de hoogste pompsnelheid (max 2065l/u) voordat het water weer terug bij de WP komt.

Belangrijkste gaat waarschijnlijk hydraulisch balanceren zijn zodat ook je verst verwijderde vloerverwarmingsverdeler voldoende flow krijgt. Inregelafsluiter op elke aftakking bijv.
En fyi, je wil 32x3 pex of 28mm koper/dunwandig staal naar elke verdeler van >6 groepen om de circuitweerstand een beetje beperkt te houden. Dan kun je zeer waarschijnlijk met de ingebouwde pomp toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@GigaTexel_BE De eerste vraag met zo'n oppervlak is of je meerdere zones nodig gaat hebben om het gewenste comfort te krijgen.

Daaruit volgt of 1. eenvoudig alle ingeregelde afgifte open kan blijven (geen pomp of buffer nodig), 2. de installatie splitsen in 2-3x een 5 kW pomp niet een heleboel werk uitspaart of 3. je all-out moet met buffervat, pompen, zonekleppen, thermostaten per ruimte en een domoticasysteem.

Bij een beetje installatie volgens 3. loop je leeg op de randzaken, niet op de warmtepomptechniek (maar de WP gaat ook niet beter lopen met al die secundaire regeltechniek).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Steyn_E schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:54:
[...]

En voor wat betreft een seriebuffer: Dat voegt in deze situatie niks toe. Systeem is groot zat en een seriebuffer zorgt niet voor de hydraulische scheiding als je een losse pompgroep nodig hebt (hoogstwaarschijnlijk dus ook niet nodig). Je hebt even geschat alleen al 1800m (conservatief geschatte hoh 15) vloerverwarmingsslang a 1,13l/m (12mm binnendiameter) liggen. Da's ruim 2000 liter, nog zonder alle toevoerleidingen, verdelers etc. Minimumhoeveelheid volgens het boekje >150 liter zonder geactiveerde naverwarmer (voor ontdooien). Sterker nog, het duurt meer dan een uur op de hoogste pompsnelheid (max 2065l/u) voordat het water weer terug bij de WP komt.
Klein rekenfoutje: 1800m met 12mm binnendiameter is ruim 200L, geen 2000L. Nog steeds voldoende natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 05-05 08:40
@Steyn_E @GigaTexel_BE In mijn 75/6 zit een Wilo Para R15/7-50/IPWM1 pomp. Deze pomp kan 7 m3/h pompen en heeft een verbruik van max 50W en een aansluitdoorvoer van slechts DN15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Dus als ik jullie (erg waardevolle) voor mijn situatie kan samenvatten: indien 1 zone, geen buffer en externe pompgroep. Indien >1, toch de parallelle buffer en meerdere groepen.
Aan/uit op niveau van collector kan ook met bvb gemotoriseerde bolkraan, maar vereist dan meer geknutsel om de zone-thermostaat de wp te laten aansturen en de bolkraan met bvb hulprelais

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Melvin15397 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:41:
[...]

Klein rekenfoutje: 1800m met 12mm binnendiameter is ruim 200L, geen 2000L. Nog steeds voldoende natuurlijk.
Oei, beste brainfart ja 🫠
Neemt niet weg dat ie daarmee ruim aan de veilige kant zit. En dan zit er ook nog ander leidingwerk tussen uiteraard. Een seriebuffer is hoe dan ook nutteloos. En je kunt eventueel zelfs een niet al te grote tweede zone maken zonder parallelbuffer en extra pomp, zo lang je maar voldoende inhoud van het systeem permanent open hebt staan. Moet je even narekenen adhv het aantal lussen dat je wil naregelen.
ditbenikecht schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:00:
@Steyn_E @GigaTexel_BE In mijn 75/6 zit een Wilo Para R15/7-50/IPWM1 pomp. Deze pomp kan 7 m3/h pompen en heeft een verbruik van max 50W en een aansluitdoorvoer van slechts DN15.
Ah, da’s best fors (zeker bij die leidingdiameter) al is pompgeruis geen probleem omdat ‘ie buiten staat.
Dan zou ik me totaal geen zorgen maken als je de leidingen naar de verdelers maar niet al te klein maakt.

[ Voor 47% gewijzigd door Steyn_E op 26-04-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Hm, ik zie dat de VR70 gewoon open/dicht contacten heeft voor de pompgroepen. Kan je dus gewoon ook een bolkraan op aansluiten

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07

Seafarer

XXX

ditbenikecht schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:00:
Niets weerhoud je om na de pomp over tegaan naar DN28 of DN32. Dat voorkomt extra weerstand en herrie.

Edit: Waar haal jij die 7 m3/h vandaan. Ik vind dat niet in de specs.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 26-04-2025 21:24 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Seafarer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:01:
[...]

Niets weerhoud je om na de pomp over tegaan naar DN28 of DN32. Dat voorkomt extra weerstand en herrie.

Edit: Waar haal jij die 7 m3/h vandaan. Ik vind dat niet in de specs.
Dat zie je in het typenummer terugkomen. Als je een handleiding erbij pakt staat daar de uitleg in qua opbouw van het typenummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@ditbenikecht Staat er ook bij onder welke bedrijfscondities deze 7.000 l/h (117 l/min) mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
dunklefaser schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:14:
@ditbenikecht Staat er ook bij onder welke bedrijfscondities deze 7.000 l/h (117 l/min) mogelijk zijn?
Er staan wel een paar grafieken in de handleiding. Maar die handleiding is voor een hele reeks. Dus weet niet of er een grafiek bijzit voor dit specifieke model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
ditbenikecht schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:32:
[...]

Er staan wel een paar grafieken in de handleiding. Maar die handleiding is voor een hele reeks. Dus weet niet of er een grafiek bijzit voor dit specifieke model.
Mijn vermoeden - opvoerhoogte 0, dus minimaal/geen drukverschil tussen aanzuig- en drukkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-04 21:48
@ditbenikecht De 7 is de nominale opvoerhoogte, 7 m waterkolom, niet het maximale debiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc3aa6M5QzMWfL_x9a6AkC3YODM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05QzYH2DCrrjvzyjsJvdvwyW.avif?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs ook een installateur over de vloer gehad voor een Arotherm Plus (waarschijnlijk de 55/6 of 75/6), ik vroeg me wat de ervaring is voor de legionella cyclus, is hier een maximaal buitentemperatuur bereik dat de legionella cyclus nog puur op de pomp kan draaien. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer precies waar) dat dit 20 graden is. Als ik het werkbereik bekijk (of wat ik denk aanhand van de Tsjechische handleiding het werk bereik is (mijn Tsjechisch is nogal roestig) zou dit ook hoger kunnen zijn als je de aanvoertemperatuur offset wat lager zet (~5 graden o.i.d.). In de zomer lijkt me de 20 graden redelijk vaak bereikt overdag namelijk als je van zonne-energie gebruik wenst te maken. Of gaat die altijd over op het elektrisch element boven de 20 graden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGRdGneERoMZPTFMJITzK3ztAlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNh3tLunRWj0udmFc2OQqbse.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@WvM82 Het plaatje hierboven lijkt ontzettend op het hoedje bij de ITHO Amber (kan waarschijnlijk ook niet anders - R290?)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 27-04-2025 17:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Omdat het vandaag 1 mei is, ga ik er vanuit dat het verwarmingsseizoen 2024-2025 afgelopen is. Dit was mijn derde winter met de Vaillant 75/6 warmtepomp.

Verbruikscijfers (exclusief SWW, dat gaat via een Vaillant aroSTOR 150 warmtepomp boiler):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivQBgv-nfjJPFj36Zvh54izlb8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DB2GhEhcCRunlXCIczk5Lskv.png?f=user_large

Dus ondanks het hogere aantal gewogen graadagen toch weer een lager verbruik dan de vorige verwarmingsperiode. Dit komt hoofdzakelijk door de aanvullende isolatiemaatregelen en de installatie van een centrale balansventilatie met WTW.
Volgend jaar weer een daling in het verbruik? Dat zal steeds lastiger worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Als ik wil koelen met water van 13 graden door de fancoil. Dan moet ik natuurlijk alle radiatoren en de vloer dichtzetten. Maar hoe zorg ik er dan voor dat de arotherm continu water van 13 graden gaat aanmaken? Ik wil daarbij ook op een zo laag mogelijk vermogen draaien om pendelen te voorkomen.

Ik heb het koelen wel kunnen inschakelen met de vloerverwarming open door de gewenste kamertemperatuur 3 graden onder de actuele temperatuur te zetten. Maar nu staat ie op vrij hoog vermogen te koelen. Als ik nu de vloerverwarming afsluit is de kans groot dat het vermogen te groot is voor de fancoil waardoor hij gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20
gebruiker001 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:08:
Als ik wil koelen met water van 13 graden door de fancoil. Dan moet ik natuurlijk alle radiatoren en de vloer dichtzetten. Maar hoe zorg ik er dan voor dat de arotherm continu water van 13 graden gaat aanmaken? Ik wil daarbij ook op een zo laag mogelijk vermogen draaien om pendelen te voorkomen.

Ik heb het koelen wel kunnen inschakelen met de vloerverwarming open door de gewenste kamertemperatuur 3 graden onder de actuele temperatuur te zetten. Maar nu staat ie op vrij hoog vermogen te koelen. Als ik nu de vloerverwarming afsluit is de kans groot dat het vermogen te groot is voor de fancoil waardoor hij gaat pendelen.
Ik zou beginnen met het compressorvermogen af te toppen in silent mode.
Ik kan hier (Arotherm plus 55/6) urenlang op Ta17 draaien, dus Ta13 zal niet zo'n probleem zijn, afhankelijk van je afgiftevermogen van die ene (?) FCU natuurlijk en warmtepomp. Je gaat dan sowieso bijna zeker condenseren op enig moment, maar dat zal ook je bedoeling zijn neem ik aan. Ik weet niet zeker of je dan ook je condensatiebewaking moet uitschakelen eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-05-2025 14:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
paQ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Ik zou beginnen met het compressorvermogen af te toppen in silent mode.
Ik kan hier (Arotherm plus 55/6) urenlang op Ta17 draaien, dus Ta13 zal niet zo'n probleem zijn, afhankelijk van je afgiftevermogen van die ene (?) FCU natuurlijk en warmtepomp. Je gaat dan sowieso bijna zeker condenseren op enig moment, maar dat zal ook je bedoeling zijn neem ik aan. Ik weet niet zeker of je dan ook je condensatiebewaking moet uitschakelen eigenlijk?
Ik wil inderdaad zo condenserend koelen met alleen de fancoil. Misschien is dan een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur het beste omdat de fancoil dan de hoogste afgifte heeft.

De silent mode zal ik zo eens opzoeken. Kan ik niet ook ergens het vermogen handmatig beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
De compressor is gestopt nadat ik de gewenste kamertemperatuur heb aangepast van 20 naar 22 graden terwijl de actuele temperatuur 23,5 graden is. De vloer stond nog open en de fancoil ook, maar ik kreeg iets te veel condens op de leidingen. Waarom de compressor dan stopt snap ik niet. Pomp draait nog wel.

Nu de vvw afgesloten en alleen de fcu open. Flow 550 l/u. Ik heb de fluistermodus geactiveerd. Minimale aanvoertemperatuur 8 graden. Gewenste kamertemperatuur op 19 graden. Maar de compressor slaat niet aan. Pomp blijft wel doordraaien op 550 l/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gebruiker001 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:25:
De compressor is gestopt nadat ik de gewenste kamertemperatuur heb aangepast van 20 naar 22 graden terwijl de actuele temperatuur 23,5 graden is. De vloer stond nog open en de fancoil ook, maar ik kreeg iets te veel condens op de leidingen. Waarom de compressor dan stopt snap ik niet. Pomp draait nog wel.

Nu de vvw afgesloten en alleen de fcu open. Flow 550 l/u. Ik heb de fluistermodus geactiveerd. Minimale aanvoertemperatuur 8 graden. Gewenste kamertemperatuur op 19 graden. Maar de compressor slaat niet aan. Pomp blijft wel doordraaien op 550 l/u.
Als je ook al condens op de leidingen hebt is het condensatiepunt bereikt en stopt de WP met koelen. Is een setting in de sensocomfort waarbij je ook de afwijking daarop kunt ingeven.
Aan de andere kant; als je leidingen condenseren, voordat je bij de FCU aankomt, dan moet je je afvragen of je wel die kant op wil met het condenserend koelen.

probeer met de wp koelen net zo te benaderen als met de wp verwarmen.
Ik koel hier al enkele zomers niet-condenserend met de vvw en de FCU, en merk dat ik de airco veel minder gebruik, of in elk geval veel later op de dag pas laat condenseren bijv.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 01-05-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Het lijkt nu te werken.
Alleen fcu open
Fluistermodus (denk niet dat dit noodzakelijk is)
Aanvoer 7,3 graden
Retour 10,8 graden
Flow 860 l/u
Thermische vermogen 3,5 kW
Elektrisch verbruik 800 W
COP 4,4

Lijkt mij helemaal prima zo. Nu eens kijken of het vanaf de bovenverdieping goed koelt en de luchtvochtigheid wat zakt in huis.

Edit:
Elektrisch vermogen daalt inmiddels dus cop zal nog wel wat hoger zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door gebruiker001 op 01-05-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50
Franciesco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:00:
Omdat het vandaag 1 mei is, ga ik er vanuit dat het verwarmingsseizoen 2024-2025 afgelopen is. Dit was mijn derde winter met de Vaillant 75/6 warmtepomp.

Verbruikscijfers (exclusief SWW, dat gaat via een Vaillant aroSTOR 150 warmtepomp boiler):

[Afbeelding]

Dus ondanks het hogere aantal gewogen graadagen toch weer een lager verbruik dan de vorige verwarmingsperiode. Dit komt hoofdzakelijk door de aanvullende isolatiemaatregelen en de installatie van een centrale balansventilatie met WTW.
Volgend jaar weer een daling in het verbruik? Dat zal steeds lastiger worden...
Knap hoor. Ik kom op rond de 9000Kwh per jaar voor de 75/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gebruiker001 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:50:
Het lijkt nu te werken.
Alleen fcu open
Fluistermodus (denk niet dat dit noodzakelijk is)
Aanvoer 7,3 graden
Retour 10,8 graden
Flow 860 l/u
Thermische vermogen 3,5 kW
Elektrisch verbruik 800 W
COP 4,4

Lijkt mij helemaal prima zo. Nu eens kijken of het vanaf de bovenverdieping goed koelt en de luchtvochtigheid wat zakt in huis.

Edit:
Elektrisch vermogen daalt inmiddels dus cop zal nog wel wat hoger zijn.
maar ook wel condenserende leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
paQ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:13:
[...]

maar ook wel condenserende leidingen?
Tot aan de fancoil wel. De overige leidingen naar radiatoren en vvw stroomt geen water door tijdens condenserend koelen.

De leidingen naar de fancoil zijn uitsluitend Uponor met 4 mm isolatie maar die isolatie wordt nauwelijks koud dus daarop gaat ie niet condenseren. Tussen isolatie en buis en op de koppelingen wel wat maar niet dat de druppels eraan hangen. Ik kan dit nog wat beter inpakken met armacel. Denk dat het dan wel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
vergeet de retour niet :+

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic