@
GigaTexel_BE
Hmm, da's een goeie. Als de pomp in de buitenunit niet voldoende debiet kan leveren over zoveel vloerverwarming zou je inderdaad een extra pomp (en dus ook hydraulische scheiding) nodig hebben.
Hangt er mogelijk ook nog vanaf hoeveel opvoerhoogte benodigd is, en welke diameter en lengte je circuits hebben.
Ik kan die data over de geintegreerde pomp alleen zo gauw niet vinden, m'n google-fu laat me even in de steek.
Meer stroming in je afgiftesysteem dan de max van ~1,9m3 per uur wil je niet; dan ga je koud retourwater bijmengen en verlaag je de delta t in het afgiftesysteem. Dus alleen wanneer de geintegreerde pomp dat debiet niet kan leveren over jouw specifieke afgiftesysteem heb je een externe pomp nodig.
Heel misschien is het ook nog mogelijk om die te vervangen voor een sterker exemplaar, bij (oudere) gasketels werd dat wel gedaan. Dan houd je de installatie zo simpel mogelijk. In theorie zou je ook met een (veel kleinere) evenwichtsfles kunnen werken en dan de aanvoer vanuit de wp en de afvoer naar je verwarming zo goed mogelijk balanceren.
Een buffervat kan in sommige gevallen nuttig zijn, bijvoorbeeld in de situatie zoals ik die heb. Relatief groot warmteverlies bij lage temperaturen, dus grote warmtepomp, met relatief weinig afgifteoppervlak dus vrijwel zeker pendelen of grote binnentemperatuurschommelingen (scrabble!?!) bij hogere buitentemperaturen. Bij +12 is maar een klein deel van het minimum vermogen benodigd (dus ofwel zeer korte runs, of forse overshoots), maar bij -10 is zo'n 8KW benodigd, zonder SWW. Pendelen is hier ook met de CV ketel (min vermogen rond de 5,6KW) aan de orde van de dag. Daarom durf ik het niet zonder buffer. Maar met zoveel afgifteoppervlak is dat geen reden, dus als je niet per se de externe pomp nodig hebt is het zonder twijfel beter om geen buffer op te nemen.
Nou, da's mogelijk snel opgelost dan.
Weet alleen niet of we hier over dezelfde opvoerhoogte spreken; als je huis bijvoorbeeld de hoogste vloer op 9m heeft (niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk) verlies je al 0,9 bar tot aan je verdeler Het verlies over de circuits moet je even narekenen, maar als dat binnen de mogelijkheden van de meegeleverde pomp valt zou ik het niet ingewikkelder maken dan nodig.
[
Voor 25% gewijzigd door
Steyn_E op 24-04-2025 21:33
]