Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:09
snameroc schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:21:
Maar dat betekent dat de ketel ook kan meehelpen met een defrost. Heeft de gebruiker daar invloed op wanneer?
Dat gebeurt ook alleen bij een defrost.
Dat regelt Vaillant.
Bij Vaillant kun je inderdaad als gebruiker instellen of de ketel mag meedoen als hulp en wanneer.
Staat meestal heel laag, bv pas bij -10C mag de cv meedoen met verwarmen.
Maar dan kan Vaillant nog wel kort aansturen voor defrost.

Maar (en dat irriteert me wel) hoe de CV bivalentfunctie precies is ingebakken houdt Vaillant buiten de boeken. Dus het is niet na te gaan wanneer precies en onder welke voorwaarden er een externe verwarmer (BUH of CV) wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik heb beide niet. Wel heb ik tijdens de mist defrost periode van afgelopen weken proberen te meten hoever de watertemp daalt tijdens en of net na de defrost. Ik vond dat verbazend weinig maar dat komt mischien ook omdat ik 39 graden water heb bij nul graden buiten.
Meer dan 3 graden heb ik niet kunnen meten.
Ik heb een retour buffer van 45 ltr.
Ik mat op de aanvoer buis van de warmte pomp. Gewoon omdat het kon. Met een voeler die ik met een tyrap aan de buis gebonden had.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 06:22
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Ja. Maar als je geen zoneregeling hebt en een huis met enkel vvw, dan zou ik ervoor kiezen om het vat helemaal weg te halen en de ruimte voor iets nuttigs te gebruiken.
Geldt jouw advies ook voor een huis met +- 1500 meter vloerverwarming (240m²)? Hiervoor zou sowieso een tweede pomp nodig zijn, en dan is een parallelle buffer noodzakelijk volgens de installateur. Daar lees ik effectief weinig over in de FAQ en in het rapport van het demonstratieproject (die trouwens over hybride pompen gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:32
Tweede pomp is onzin. Dat kan de WP prima alleen. De 1500 meter is namelijk parallel aangesloten.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@nieuwbouwers hier doet de VWL55/6 met 1300 meter vvw het zelfstandig.
Met pompvermogen op 80% heb ik dan 1200l/u. En dat is met niet optimale leiding diameters.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
nieuwbouwers schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Geldt jouw advies ook voor een huis met +- 1500 meter vloerverwarming (240m²)? Hiervoor zou sowieso een tweede pomp nodig zijn, en dan is een parallelle buffer noodzakelijk volgens de installateur. Daar lees ik effectief weinig over in de FAQ en in het rapport van het demonstratieproject (die trouwens over hybride pompen gaat).
Ik heb ook 240m2 vloerverwarming. Geen idee mbt aantal meters maar alles h.o.h 10 cm.

Pomp op 85% heb ik 1440 liter. Geen tweede pomp nodig hoor. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08 13:45

JeanJeremy

broer van Ron

Vraagje over iets heel anders (en hopelijk simpels)

Ik heb heel trouw mijn betonnen fundering/bekisting gemaakt voor de AroTherm VWL 75/6 incl. afvoer op de riolering. Die warmtepomp is door de installateur mooi aangesloten en werkt als een zonnetje. Er is een prachtig slangetje in de afvoer gehangen en door. Afvoer op riolering bleek niet exact onder de uitgang te zitten, maar vooruit.

Wat me echter opvalt is dat het condens water niet via dat slangetje lijkt te lopen (of in elk geval niet alles) maar gewoon uit de behuizing klotst. Of de foto moeilijk vast te leggen. Is dit herkenbaar ? Kan dit slangetje ook verkeerd aangesloten zitten of bekend probleem dat het verstopt is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCiie2E-pr6RRd1j2NNZjAmclPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqoOOtMzvZZQ3Tf2MsNBKiny.jpg?f=fotoalbum_large

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@nieuwbouwers Ik heb af en toe de indruk dat installateurs iets (te veel) uit hun duim zuigen
als ze iets willen verkopen. Ik zou de installateur bij gelegenheid met de feiten confronteren.
En minimaal een korting op de onnodig geplaatste onderdelen bedingen
- die ook nog flink energie en efficiency kosten.
Beter nog de installatie correct laten ontwerpen en z.s.m laten aanpassen.

@JeanJeremy Dat dunne slangetje?
Wat denk je zelf wat er tijdens een defrost bij een beetje vorst gebeurt?
Er is sowieso een zekere mismatch tussen de afvoer en de pijp in de grond O-)

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2025 11:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:26
Het afvoerpijpje in het grind lijkt sowieso een vrij kleine diameter te hebben, en inderdaad verkeerd gepositioneerd.

Het condenswater klotst niet willekeurig op een willekeurige plek uit de behuizing, maar precies op de plek waar dat bedoeld is. Dat het water niet via het slangetje loopt heet 'zwaartekracht', en het slangetje is geen slangetje maar een warmtelint. Dus volgens mij doet dat water precies wat ervan verwacht wordt... alleen is er op die plek geen buis om in te vallen.

De beste oplossing lijkt mij om e.e.a. dusdanig te positioneren dat de condensafvoer netjes boven de valbuis uitkomt. Dus dat is 1) de warmtepomp verplaatsen, 2) de valbuis verplaatsen, 3) een combinatie van de vorige opties. Dat was natuurlijk makkelijker geweest voor de plaatsing van de warmtepomp, en hier had de installateur zeker wat van moeten zeggen.

En als je toch bezig bent zou ik de buis vervangen door een exemplaar met een grotere diameter.

[ Voor 6% gewijzigd door Isdatzo op 27-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:42
Bij mijn WP zit er op het laagste punt nog een haaks pijpje dat je kunt draaien, dus als je dan een beetje scheef zit kun je alsnog boven de buis in de grond uitkomen. Maar die moet zeker 100mm doorsnee zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08 13:45

JeanJeremy

broer van Ron

Mijn installateur heeft dat warmtelint in die afvoer gehangen en daarmee was bij mij de indruk gewekt dat dit de consensafvoer is. Gezien de hoeveelheid water had dat kleine slangetje wel een hint moeten zijn dat dit verkeerd gedacht was.

Ik ga wel even rommelen wat er nog kan met bijv een bakgoot, want die afvoer zit in het beton en dat verplaatsen wordt hem dus niet :p

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Te warm vandaag voor 2 kWthermisch continu, het resultaat: steeds kortere runs.
Lijkt sterk op low-load bij mijn overleden cv-ketel (minimaal 8 kW).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9_2OkcwMzz56cFL0yRa5DNrqoI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dJTU4YnMTWBWqNdYtMBpNHhX.jpg?f=user_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daarom zet ik ‘m bij zulke buitentemperaturen de ruimtecompensatie op Uitgebreid, ik de k dat er maar weinig mensen zijn die ‘m met 10 graden buiten ‘m nog op Actief of Inactief laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Gramser Het liefst zou je zoiets - (in)actief <> uitgebreid - willen automatiseren, of niet?
Misschien komen ze er bij Vaillant ook nog achter en ontwikkelen de app nog een klein beetje O-) verder :Y .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:07:
@Gramser Het liefst zou je zoiets - (in)actief <> uitgebreid - willen automatiseren, of niet?
Misschien komen ze er bij Vaillant ook nog achter en ontwikkelen de app nog een klein beetje O-) verder :Y .
Absoluut - of minimaal een soort snelkeuzetoets op de kamerthermostaat. Het is een van de settings die ik het meeste gebruik…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
code:
1
RunCommand("ebusctl", "write -c 720 Hc1RoomTempSwitchOn " + desiredSetting);

thermostat - "Uitgebreid"
modulating - "Actief"
https://github.com/koen-l...EbusThermostatSwitcher.cs

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2025 16:18 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20
nieuwbouwers schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:45:

Ja hoor. Hier ligt 2103 meter (28 groepen) VVW. En dat verwarm ik allemaal probleemloos met de interne pomp van de WP op 21 liter per minuut.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
Beste,

Wie zou mij kunnen adviseren wat het beste is om te doen.

Momentele situatie, er is een stookruimte aanwezig waar een pelletkachel(24kw) staat met een Vaillant arotherm vwl125 / 6a. Deze zijn momenteel beide parallel aangesloten op een 1000l buffervat.

Er zijn 3 afgaande circuits:

1x 200m2 vloerverwarming met een pomploze verdeler.
1x woonhuis aangesloten via 50m grondleiding met aparte pomp, met alleen radiatoren(8stuks)
1x kantoor aangesloten via 30m grondleiding met aparte pomp, ook met alleen radiatoren(7stuks)

De radiatoren worden geregeld via TADO en homeassistant.

Wat is nu de beste mogelijkheid om eea aan te sluiten en welke instellingen kan ik het beste in de Sensocomfort VRC720 instellen. (stooklijn etc.)

Ik kom niet echt wijs uit welk schema ik het beste kan pakken bij Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09 20:12
Proton_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:17:
code:
1

modulating - "Actief"
Ga ik eens proberen te automatiseren via Home Assistant en ebusd. Vanaf welke buitentemperatuur zou je dit aanraden?

Vandaag was er natuurlijk veel zon dat opwarmde. Bij een minder zonnige dag was het bij deze temperaturen (8 graden) zeker niet zo warm binnen geworden dan vandaag mét zon.

Al moet ik zeggen dat vandaag de warmtepomp met ‘actief’ zelf prima uit is gegaan van 10u tot 20u. Dus misschien lijkt automatiseren niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door StefBon op 27-01-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk niet dat hij écht uit is gegaan - de circulatiepomp zal zijn blijven draaien? Verbruik dan rond de 30W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
StefBon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Ga ik eens proberen te automatiseren via Home Assistant en ebusd. Vanaf welke buitentemperatuur zou je dit aanraden?

Vandaag was er natuurlijk veel zon dat opwarmde. Bij een minder zonnige dag was het bij deze temperaturen (8 graden) zeker niet zo warm binnen geworden dan vandaag mét zon.

Al moet ik zeggen dat vandaag de warmtepomp met ‘actief’ zelf prima uit is gegaan van 10u tot 20u. Dus misschien lijkt automatiseren niet nodig.
Ik zit hier al ook een tijd aan te denken. Je zou moeten weten/voorspellen hoeveel kWh er die dag nodig is om je huis op temperatuur te houden.
Als het overdag even zonnig is maar 'snachts alsnog heel koud of veel wind dan is er alsnog meer energie nodig.

Als de benodigde energie (+ een comfort marge) onder het minimale vermogen valt (afgenomen energie * cop * 24h) dan pomp je op actief teveel energie je huis in dus dan is dat het moment om terug naar uitgebreid te. schakelen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zit niet zo in de automatisering dus ik doe het maar met de hand steeds, maar bij koelen gebruikt hij een periode van 14 uur (oid) buitentemperatuur, om te bepalen of er inderdaad al gekoeld moet gaan worden. Kun je zoiets niet gebruiken hiervoor? Als in: langer dan 14 uur een bepaalde (gemiddelde) buitentemperatuur = uitgebreid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
Gramser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:58:
Ik zit niet zo in de automatisering dus ik doe het maar met de hand steeds, maar bij koelen gebruikt hij een periode van 14 uur (oid) buitentemperatuur, om te bepalen of er inderdaad al gekoeld moet gaan worden. Kun je zoiets niet gebruiken hiervoor? Als in: langer dan 14 uur een bepaalde (gemiddelde) buitentemperatuur = uitgebreid?
Zeker, ik gebruik daarvoor nodered en lees de gemiddelde buitentemperatuur uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx5Fvy0nT1Ig-a5C4OkpEnEEKII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2bdGVlqdn8eoZALy1k0IZGE.png?f=fotoalbum_large

Ik pas er zelfs mijn stooklijn op aan, maar maak dan wel gebruik van de huidige ipv gemiddelde buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsYNfJqEWdljeEAmNqjCsHQMGp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bNjf75Vh0d3uvOVc0ELW41gQ.png?f=user_large

Ik heb dit gemaakt omdat ik merkte dat er niet een enkele stooklijn is die goed aansluit bij ons huis. Bij hogere temperaturen kan ik met een lagere stooklijn het huis prima op temperatuur houden. Bij lagere temperaturen moet die echt wel om hoog. Op deze manier dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou kijk, als ik het kon zou ik zoiets ook doen :+. Maar dat zou je dus ook voor actief vs uitgebreid kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Gramser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:15:
Nou kijk, als ik het kon zou ik zoiets ook doen :+. Maar dat zou je dus ook voor actief vs uitgebreid kunnen maken?
Jep, zie de bovenste screenshot. Daar zie je een flow waarbij ik gebruik maak van de gemiddelde buitentemperatuur en op basis daarvan schakel ik tussen uitgebreid (thermostaat) wanneer de temperatuur boven de 10 graden komt en actief (compensatie), wanneer de temperatuur onder de 2 graden komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaspers op 28-01-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wesleybouwens Het 1000 liter vat opstoken met de warmtepomp is het makkelijkst, al is het ook niet echt zuinig zal dat aanpassen een grote operatie zijn. Drie kleinere warntepompen zijn dan logischer dan de 125/6 handhaven.

Bijzonder om een pomploze vloerverdeler te gebruiken, want met de pelletkachel kan de buffer wel 80 graden worden. Ergens zit dus nog een menggroep verwacht ik.
De VRC720 heb je niet echt nodig, met alleen binnenunit/VWZ AI kan je ook weersafhankelijk draaien met volledige naregeling.
Over een stooklijn is op afstand niets te zeggen; zorg dat je logging hebt van de warmtepomp (elektriciteitsmeting van de buitenunit op domotica naar keuze, datapunt per minuut) en dan begin je ergens.
Met zo'n buffervat kan de stooklijn omlaag zolang je warmtepomp bij 5 graden buiten minder dan pakweg 75% van de tijd draait. Als het niet warm blijft in een ruimte (geen nachtverlaging) moet hij weer omhoog.
Omdat het hele systeem draait op de temperatuur van de slechtste afgifte zal het nooit echt superefficiënt worden, maar beter dan gas is het al snel en het scheelt een hoop pellets sjouwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
StefBon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Bij een overschrijding van 3c gaat die uit op stand actief.
Tussenweg is mogelijk, stand uitgebreid, stooklijn dusdanig laag dat ingestelde temperatuur niet wordt gehaald dan blijft de vloer ook warm.

Zul je wel standaard de thermostaat 0,5 tot 1c hoger moeten zetten.
De officiële thermonstaat hysteresis op uitgebreid is net even te strak maar dat heb je al gemerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2025 09:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Pssst. Thermostaat. Niet thermoNstaat 😋🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:50:
Pssst. Thermostaat. Niet thermoNstaat 😋🫣
trap het pendaal maar weer in! :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Dit soort reacties zie je ook zonder verrenkijker wel aankomen B) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Isdatzo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:27:
Dit soort reacties zie je ook zonder verrenkijker wel aankomen B) .
nou, de jouwne misschien

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
@Kaspers zou je jouw flow kunnen delen? Of heb je die ergens staan om te bekijken - via https://discourse.nodered.org/ bijvoorbeeld? Heb ebusd al een tijdje draaien en lijkt me interessant om eens te proberen om zoiets te maken. Maar nog niet zo bedreven in node-red dus een voorbeeld is altijd handig. Zijn alle devices / entities die je gebruikt uit ebusd of ook uit andere modules? (Mypellant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhISsPA25TOni7yPvIqjO_KfrxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lj5nUrWCTMtHOShpoQhMCeGf.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:53:
@Kaspers zou je jouw flow kunnen delen? Of heb je die ergens staan om te bekijken - via https://discourse.nodered.org/ bijvoorbeeld? Heb ebusd al een tijdje draaien en lijkt me interessant om eens te proberen om zoiets te maken. Maar nog niet zo bedreven in node-red dus een voorbeeld is altijd handig. Zijn alle devices / entities die je gebruikt uit ebusd of ook uit andere modules? (Mypellant).

[Afbeelding]
Uiteraard! En ik gebruik louter entiteiten uit ebusd, die via een MQTT integratie zijn opgenomen in Home-Assistant.

Flow betreffende ruimtecompensentatie:
code:
1
[{"id":"a25a51d2eafad916","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","name":"Set roomcompensation based on outdoor temp","style":{"label":true,"stroke":"#000000","color":"#000000","fill":"#ffC000"},"nodes":["02d634c9c45eb106","41bdff2da949a1d3","4c676b284ec4a46a"],"x":1628,"y":973,"w":1218,"h":354},{"id":"02d634c9c45eb106","type":"mqtt out","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"","topic":"ebusd/700/Hc1RoomTempSwitchOn/set","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"text/plain","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"86e7a5ae.f69b08","x":2660,"y":1120,"wires":[]},{"id":"41bdff2da949a1d3","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"Boven 10 = uitgebreid / thermostaat","style":{"label":true,"color":"#000000"},"nodes":["6e8f447c091bf0ec","1e5ce74ff9b4c9c8","83985e5485caf02c","551e9ad683e21164","59b5f5cf28b43573"],"x":1654,"y":999,"w":1052,"h":122},{"id":"4d201fbb.50b968","type":"subflow","name":"iPhone notification","info":"","category":"","in":[{"x":460,"y":240,"wires":[{"id":"db84a727.d3d2"}]}],"out":[{"x":2960,"y":160,"wires":[{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","port":0}]}],"env":[{"name":"sound","type":"str","value":"Update.caf"},{"name":"critical","type":"bool","value":"true"},{"name":"volume","type":"num","value":"1"},{"name":"title","type":"str","value":"Melding"},{"name":"message","type":"str","value":""},{"name":"device","type":"str","value":"mobile_app_koos"},{"name":"actionable","type":"bool","value":"false"},{"name":"action1_title","type":"str","value":"Ja"},{"name":"action1_action","type":"str","value":"actie"},{"name":"action2_title","type":"str","value":"Nee"},{"name":"action2_action","type":"str","value":"actie"},{"name":"icon","type":"str","value":""},{"name":"more_actions_payload","type":"json","value":"{}"},{"name":"interruption-level","type":"str","value":"active"}],"meta":{},"color":"#DDAA99","status":{"x":2680,"y":380,"wires":[{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","port":0}]}},{"id":"5d9d39a2.e3062","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"create payload","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\n\n        \"data\":{\n                \"title\": \"{{ title }}\",\n                \"message\": \"{{ message }}\",\n                \"data\": {\n                        \"push\": {\n                                \"sound\": {\n                                        \"name\": \"{{ sound }}\",\n                                        \"critical\": {{ critical_int }},\n                                        \"volume\": {{ volume }}\n                                },\n                                \"interruption-level\": \"{{ interruption-level }}\"\n                        }\n                }\n        }\n}\n","output":"json","x":1380,"y":240,"wires":[["abc8c3763d864b82"]]},{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","type":"api-call-service","z":"4d201fbb.50b968","name":"","server":"3467b66e.566902","version":7,"debugenabled":false,"action":"","floorId":[],"areaId":[],"deviceId":[],"entityId":[],"labelId":[],"data":"","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","blockInputOverrides":false,"domain":"notify","service":"{{ device }}","x":2630,"y":280,"wires":[["a70ff6bf.2885e"]]},{"id":"aaad36e1.eadbf","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars (message excluded)","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env","dc":true},{"t":"set","p":"actionable","pt":"msg","to":"actionable","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_title","pt":"msg","to":"action1_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_action","pt":"msg","to":"action1_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_title","pt":"msg","to":"action2_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_action","pt":"msg","to":"action2_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"icon","pt":"msg","to":"icon","tot":"env"},{"t":"set","p":"more_actions_payload","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"env"},{"t":"set","p":"interruption-level","pt":"msg","to":"interruption-level","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":900,"y":220,"wires":[["6b48e358.fe5dfc"]]},{"id":"bb754ecb.fec77","type":"comment","z":"4d201fbb.50b968","name":"","info":"de message kan geset worden in\nsubflow notify_message property, of in de parent flow de waarde\nmsg.message met de melding vullen. dit wordt gewoon doorgegeven aan deze flow.","x":520,"y":180,"wires":[]},{"id":"db84a727.d3d2","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"envr var $message is null","property":"message","propertyType":"env","rules":[{"t":"empty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":620,"y":240,"wires":[["aaad36e1.eadbf","9a1558f7.81919"],["452feb2404fcc10b"]]},{"id":"e097d62f.aebca8","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"message","pt":"msg","to":"message","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":880,"y":600,"wires":[[]]},{"id":"6b48e358.fe5dfc","type":"function","z":"4d201fbb.50b968","name":"convert critical bool to int","func":"if (msg.critical) {\n        msg.critical_int = 1\n} else {\n        msg.critical_int = 0 \n}\nreturn msg","outputs":1,"noerr":0,"x":1170,"y":240,"wires":[["5d9d39a2.e3062"]]},{"id":"a70ff6bf.2885e","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"2","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":2550,"y":480,"wires":[]},{"id":"9a1558f7.81919","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"1","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":830,"y":120,"wires":[]},{"id":"abc8c3763d864b82","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"notification is actionable","property":"actionable","propertyType":"env","rules":[{"t":"true"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":1590,"y":240,"wires":[["caf62170680b44c9"],["fe4fcacc0334154d","495b027ebb545678"]]},{"id":"1c839e9d91e04b21","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"action","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":2650,"y":60,"wires":[]},{"id":"240598369cbb9af1","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"set actions payload","field":"payload.data.data.actions","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"[\n    {\n        \"action\": \"{{ action1_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action1_title }}\"\n    },\n    {\n        \"action\": \"{{ action2_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action2_title }}\"\n    }\n]","output":"json","x":2410,"y":20,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"452feb2404fcc10b","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"message","pt":"msg","to":"message","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env","dc":true},{"t":"set","p":"actionable","pt":"msg","to":"actionable","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_title","pt":"msg","to":"action1_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_action","pt":"msg","to":"action1_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_title","pt":"msg","to":"action2_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_action","pt":"msg","to":"action2_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"icon","pt":"msg","to":"icon","tot":"env"},{"t":"set","p":"more_actions_payload","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"env"},{"t":"set","p":"interruption-level","pt":"msg","to":"interruption-level","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":260,"wires":[["6b48e358.fe5dfc"]]},{"id":"caf62170680b44c9","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"envr var $more_actions_payload is null","property":"more_actions_payload","propertyType":"env","rules":[{"t":"empty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":1910,"y":160,"wires":[["ab1e5d8e1cace2f2"],["212ccc522364b98e"]]},{"id":"212ccc522364b98e","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload.data.data.actions","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2250,"y":180,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"fe4fcacc0334154d","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"debug 16","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":1860,"y":400,"wires":[]},{"id":"ab1e5d8e1cace2f2","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"is er een action2?","property":"action2_action","propertyType":"msg","rules":[{"t":"nempty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":2190,"y":100,"wires":[["240598369cbb9af1"],["ba42b0b2df14ee51"]]},{"id":"ba42b0b2df14ee51","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"set actions payload","field":"payload.data.data.actions","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"[\n    {\n        \"action\": \"{{ action1_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action1_title }}\"\n    }\n]","output":"json","x":2410,"y":100,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"495b027ebb545678","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload.action","pt":"msg","to":"\"notify.\"&msg.device","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2440,"y":280,"wires":[["2ec66b1c.b3fbe4","b63724d13d8ec26f"]]},{"id":"b63724d13d8ec26f","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"debug 67","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":2390,"y":400,"wires":[]},{"id":"6e8f447c091bf0ec","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"set to thermostat","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"thermostat","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2350,"y":1040,"wires":[["02d634c9c45eb106","83985e5485caf02c","59b5f5cf28b43573"]]},{"id":"1e5ce74ff9b4c9c8","type":"server-state-changed","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"outdoor temp > 10","server":"3467b66e.566902","version":6,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_outsidetempavg_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"outputInitially":false,"stateType":"num","ifState":"10","ifStateType":"num","ifStateOperator":"gt","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[],"x":1770,"y":1040,"wires":[["551e9ad683e21164"],[]]},{"id":"83985e5485caf02c","type":"subflow:4d201fbb.50b968","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"iphone notification","env":[{"name":"sound","value":"WorkoutStartAutodetect.caf","type":"str"},{"name":"critical","value":"false","type":"bool"},{"name":"title","value":"Warmtepomp draait nu op uitgebreid","type":"str"},{"name":"action1_action","value":"Disarm","type":"str"}],"x":2590,"y":1040,"wires":[[]]},{"id":"551e9ad683e21164","type":"api-current-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"current state <> thermostat","server":"3467b66e.566902","version":3,"outputs":2,"halt_if":"thermostat","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is_not","entity_id":"sensor.ebusd_700_hc1roomtempswitchon_rcmode","state_type":"str","blockInputOverrides":true,"outputProperties":[],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":2060,"y":1040,"wires":[["6e8f447c091bf0ec"],[]]},{"id":"59b5f5cf28b43573","type":"debug","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"debug 9","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"$now()","statusType":"jsonata","x":2515,"y":1080,"wires":[],"l":false},{"id":"3467b66e.566902","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":false,"rejectUnauthorizedCerts":false,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true},{"id":"4c676b284ec4a46a","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"Onder 2 = actief / compensatie","style":{"label":true,"color":"#000000"},"nodes":["8bd8079914154136","8ef3a26632e92a68","99ad46dbd4d15145","a39a01e4f97b925b","6ed56afc87609e7f"],"x":1654,"y":1179,"w":1052,"h":122},{"id":"8bd8079914154136","type":"server-state-changed","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"outdoor temp < 2","server":"3467b66e.566902","version":6,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_outsidetempavg_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"outputInitially":false,"stateType":"num","ifState":"2","ifStateType":"num","ifStateOperator":"lt","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[],"x":1760,"y":1220,"wires":[["a39a01e4f97b925b"],[]]},{"id":"8ef3a26632e92a68","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"set to modulating","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"modulating","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2350,"y":1220,"wires":[["02d634c9c45eb106","99ad46dbd4d15145","6ed56afc87609e7f"]]},{"id":"99ad46dbd4d15145","type":"subflow:4d201fbb.50b968","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"iphone notification","env":[{"name":"sound","value":"WorkoutStartAutodetect.caf","type":"str"},{"name":"critical","value":"false","type":"bool"},{"name":"title","value":"Warmtepomp draait nu op actief","type":"str"},{"name":"action1_action","value":"Disarm","type":"str"}],"x":2590,"y":1220,"wires":[[]]},{"id":"a39a01e4f97b925b","type":"api-current-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"current state <> modulating","server":"3467b66e.566902","version":3,"outputs":2,"halt_if":"modulating","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is_not","entity_id":"sensor.ebusd_700_hc1roomtempswitchon_rcmode","state_type":"str","blockInputOverrides":true,"outputProperties":[],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":2060,"y":1220,"wires":[["8ef3a26632e92a68"],[]]},{"id":"6ed56afc87609e7f","type":"debug","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"debug 8","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"$now()","statusType":"jsonata","x":2515,"y":1260,"wires":[],"l":false},{"id":"86e7a5ae.f69b08","type":"mqtt-broker","name":"mosquitto","broker":"kubernetes.lan","port":"1883","clientid":"nodered","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":true,"autoUnsubscribe":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}]

Flow betreffende heatcurve:
code:
1
[{"id":"9cd1bf6c7dbaea02","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","name":"Set heatcurve based on outdoor temp","style":{"label":true,"stroke":"#000000","color":"#000000","fill":"#ffC000"},"nodes":["ccb3fa3937a3eca8","1cfa954b4f017779","3580d36ab652413f","f8c2d161b3f800de","bc0a66feacc17b98","a7b08c1aee1ace1c","3e8a7df8481375af","0be250ac3ba6fd56","499eac97cc51faa2","ca65b74b1ee3fab6","0557e0c43ac5d5e0"],"x":2174,"y":1439,"w":632,"h":322},{"id":"ccb3fa3937a3eca8","type":"mqtt out","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"","topic":"ebusd/700/Hc1HeatCurve/set","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"text/plain","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"86e7a5ae.f69b08","x":2650,"y":1540,"wires":[]},{"id":"1cfa954b4f017779","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.45","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.45","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1600,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"3580d36ab652413f","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.40","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.40","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1660,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"f8c2d161b3f800de","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.35","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.35","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1720,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"bc0a66feacc17b98","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor <= 0","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"0"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1480,"wires":[["499eac97cc51faa2"],[]]},{"id":"a7b08c1aee1ace1c","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 3-7","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"3"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"7"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1600,"wires":[["1cfa954b4f017779"],[]]},{"id":"3e8a7df8481375af","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 7-10","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"7"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"10"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1660,"wires":[["3580d36ab652413f"],[]]},{"id":"0be250ac3ba6fd56","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor > 10","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"10"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1720,"wires":[["f8c2d161b3f800de"],[]]},{"id":"499eac97cc51faa2","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.55","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.55","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1480,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"ca65b74b1ee3fab6","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 0-3","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"0"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"3"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1540,"wires":[["0557e0c43ac5d5e0"],[]]},{"id":"0557e0c43ac5d5e0","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.50","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.50","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1540,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"86e7a5ae.f69b08","type":"mqtt-broker","name":"mosquitto","broker":"kubernetes.lan","port":"1883","clientid":"nodered","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":true,"autoUnsubscribe":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"3467b66e.566902","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":false,"rejectUnauthorizedCerts":false,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true}]

Ik maak overigens gebruik van de repository van JonesPD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 06:22
Speedfight schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:27:
@nieuwbouwers hier doet de VWL55/6 met 1300 meter vvw het zelfstandig.
Met pompvermogen op 80% heb ik dan 1200l/u. En dat is met niet optimale leiding diameters.
Kees_frl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Ik heb ook 240m2 vloerverwarming. Geen idee mbt aantal meters maar alles h.o.h 10 cm.

Pomp op 85% heb ik 1440 liter. Geen tweede pomp nodig hoor. :)
Andrehj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Ja hoor. Hier ligt 2103 meter (28 groepen) VVW. En dat verwarm ik allemaal probleemloos met de interne pomp van de WP op 21 liter per minuut.
Dat begrijp ik niet goed, volgens de documentatie doet de 55/6 maximaal 860l/h? Of begrijp ik de technische fiche verkeerd?

De 75/6 zou dan maximaal 1205 l/h aankunnen.

Maar ik denk dat ik het belang van het concept 'debiet' nog niet goed begrjip. Ik zou immers denken dat het toevoegen van een tweede pomp het probleem niet per se oplost (want meer water rondpompen is één ding, je moet het ook kunnen opwarmen).
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:33:

Ik kan me niet voorstellen dat dat expansievat geschikt is voor drinkwater. Je hebt daar namelijk een speciaal, doorstroomd, vat voor nodig. Die zijn normaliter één geheel met de inlaatcombinatie.
Even opgezocht, zou om een Pneumatex Aquapresso gaan. Volgens de website van de fabrikant is die geschikt voor drinkwater: https://www.imi-hydronic.com/nl-be/product/aquapresso.

[ Voor 25% gewijzigd door nieuwbouwers op 28-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nieuwbouwers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:37:
[...]

[...]

Dat begrijp ik niet goed, volgens de documentatie doet de 55/6 maximaal 860l/h? Of begrijp ik de technische fiche verkeerd?

De 75/6 zou dan maximaal 1205 l/h aankunnen.

Maar ik denk dat ik het belang van het concept 'debiet' nog niet goed begrjip. Ik zou immers denken dat het toevoegen van een tweede pomp het probleem niet per se oplost (want meer water rondpompen is één ding, je moet het ook kunnen opwarmen).
Ze zetten de pomp handmatig harder in de installateursmenu dat is mogelijk.
Op auto stand doet de 55/6 idd 860l/h maximaal tenzij je de DeltaP verlaagd wordt dat minder.

Persoonlijk ben ik geen voorstander om meer erdoor te rossen dan maximaal opgegeven wordt gezien de waterdruk/flow in de buitenunit dan wel erg hoog wordt.
Hier draai ik al op deltaT 3 bij 860l/h maar mijn afgiftesysteem is ook kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 21:02
Moet mijn vloerverwarming ‘opstoken’ eerste stap is max 20c. Als ik de maximale temperatuur op 20 instel dan lijkt de temperatuur door de stooklijn (0,1 is laagst) toch naar nu 24c te gaan. Met welke optie zou ik de stooklijn helemaal kunnen deactiveren zodat de max echt 20C is? (Een 75/6 met VWS ai en vcr720)

*edit blijkbaar ziet Vaillant de maximale aanvoer temperatuur als de retour van je verwarmingssysteem. Door die nu op 16C te zetten is volgens ebusd de output van de pomp naar het huis toe 19,5C en de input van het huis naar de pomp 16C.

[ Voor 27% gewijzigd door drime op 28-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
drime schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:50:
Moet mijn vloerverwarming ‘opstoken’ eerste stap is max 20c. Als ik de maximale temperatuur op 20 instel dan lijkt de temperatuur door de stooklijn (0,1 is laagst) toch naar nu 24c te gaan. Met welke optie zou ik de stooklijn helemaal kunnen deactiveren zodat de max echt 20C is? (Een 75/6 met VWS ai en vcr720)

*edit blijkbaar ziet Vaillant de maximale aanvoer temperatuur als de retour van je verwarmingssysteem. Door die nu op 16C te zetten is volgens ebusd de output van de pomp naar het huis toe 19,5C en de input van het huis naar de pomp 16C.
Installateursmenu>Afwerklaagdroging dat is voor het opstookprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is het ook daadwerkelijk een nieuwe vloer…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat is onverwacht. Ik zou even dubbelchecken of je sysflow sensor niet aan de retour geklemd zit oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@nieuwbouwers De flow wordt meestal door het toenemende stromingsgeluid "beperkt"
afhankelijk daarvan wat je nog acceptabel vind - tenzij je overal voldoende leidingdiameter hebt liggen.

In principe wil je de flow zo hoog mogelijk hebben -> de deltaT wordt dan kleiner
(retour gaat omhoog - aanvoer kan iets dalen bij hetzelfde vermogen (betere COP)
-> de gemiddelde afgiftetemperatuur stijgt (licht) -> meer afgifte zonder dat de aanvoer omhoog gaat
wat natuurlijk voor een wp belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
Proton_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:53:
@wesleybouwens Het 1000 liter vat opstoken met de warmtepomp is het makkelijkst, al is het ook niet echt zuinig zal dat aanpassen een grote operatie zijn. Drie kleinere warntepompen zijn dan logischer dan de 125/6 handhaven.

Bijzonder om een pomploze vloerverdeler te gebruiken, want met de pelletkachel kan de buffer wel 80 graden worden. Ergens zit dus nog een menggroep verwacht ik.
De VRC720 heb je niet echt nodig, met alleen binnenunit/VWZ AI kan je ook weersafhankelijk draaien met volledige naregeling.
Over een stooklijn is op afstand niets te zeggen; zorg dat je logging hebt van de warmtepomp (elektriciteitsmeting van de buitenunit op domotica naar keuze, datapunt per minuut) en dan begin je ergens.
Met zo'n buffervat kan de stooklijn omlaag zolang je warmtepomp bij 5 graden buiten minder dan pakweg 75% van de tijd draait. Als het niet warm blijft in een ruimte (geen nachtverlaging) moet hij weer omhoog.
Omdat het hele systeem draait op de temperatuur van de slechtste afgifte zal het nooit echt superefficiënt worden, maar beter dan gas is het al snel en het scheelt een hoop pellets sjouwen.
Hoi Proton,

Dank voor je reactie. Onderstaande afbeelding is het wattage van de buitenunit van 1 dag. Stooklijn staat nu op 0,5. Moet ik in het buffervat dan nog een sensor hangen vanuit de VWZ AI?

De pelletkachel is begrensd op water van 50 graden dus warmer maakt deze het niet. Er zit geen menggroep meer voor de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Ze zetten de pomp handmatig harder in de installateursmenu dat is mogelijk.
Op auto stand doet de 55/6 idd 860l/h maximaal tenzij je de DeltaP verlaagd wordt dat minder.

Persoonlijk ben ik geen voorstander om meer erdoor te rossen dan maximaal opgegeven wordt gezien de waterdruk/flow in de buitenunit dan wel erg hoog wordt.
Hier draai ik al op deltaT 3 bij 860l/h maar mijn afgiftesysteem is ook kleiner.
Weet je zo ook welk menu item dat is?, zoals eerder gemeld lijkt het dat ie bij mij nog wel wat omhoog mag.

Al is het probleem wellicht dat ik een VWL77/5 IS heb die de normale menu items niet lijkt te ondersteunen. Volgens Vaillant kan de installateur dat wel voor me doen, anders moet ik die toch maar eens bellen, maar ja dat is natuurlijk wel het laatste wat een tweaker doet :-)

Overigens lijkt me dat er best wel wat 'veilige' ruimte is qua pomp belasting om de flow wat omhoog te gooien: De (pomp in de) binnenunit verbruikt tijdens het normaal bedrijf slechts zo'n 17 watt, dus daar is vast nog wel wat ruimte, ik heb nog nergens iets van geluid in de leidingen bemerkt. Tijdens de SWW run is het verbruik van de binnen unit ca. 62W, natuurlijk zonder gebruik van het verwarmings element, dat zal ook voornamelijk de pomp zijn neem ik aan. Dus een stukje omhoog vanaf die 17W lijkt me niet direct een kwestie van "iets er doorheen rossen" :) Is bij mij natuurlijk ook een split, dus dat is voor de buitenunit niet snel een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

Je mikt zo te zien op Ta van 20 graden. Je kunt deze aanvoer temperatuur ook gewoon instellen op 20 graden. Beter wegblijven van stooklijnen als je je nieuwe vloer aan het opstoken bent voor een opstook protocol.

Je Vaillant heeft ook een eigen ‘opstookprotocol’ maar die kan weer anders zijn dan het protocol wat je zelf wilt draaien.

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 18:30
Marco_Bu schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Je mikt zo te zien op Ta van 20 graden. Je kunt deze aanvoer temperatuur ook gewoon instellen op 20 graden. Beter wegblijven van stooklijnen als je je nieuwe vloer aan het opstoken bent voor een opstook protocol.

Je Vaillant heeft ook een eigen ‘opstookprotocol’ maar die kan weer anders zijn dan het protocol wat je zelf wilt draaien.
Je kunt het opstook protocol van Vaillant ook zelf tweaken :)
(al mag het de naam tweaken eigenlijk niet eens hebben zo eenvoudig als het is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Via Installateurs menu. In Circuit ‘vaste waarde’ instellen ipv ‘verwarmen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

[quote]Batilan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Je kunt het opstook protocol van Vaillant ook zelf tweaken :)
(al mag het de naam tweaken eigenlijk niet eens hebben zo eenvoudig als het is)

Zo leer ik elke weer :*) Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20
nieuwbouwers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:37:
Even opgezocht, zou om een Pneumatex Aquapresso gaan. Volgens de website van de fabrikant is die geschikt voor drinkwater: https://www.imi-hydronic.com/nl-be/product/aquapresso.
Er is inderdaad een optie met "voldoorstroming". Als je die optie hebt (staat uitgelegd in één van de PDF's in jouw link), dan kan het inderdaad. Maar dan moet je installateur het wel op die manier aansluiten. Anders krijg je een heleboel dood water in een tak van je KW-aansluiting.
In alle gevallen zit het vat volgens mij wat onhandig, want de KW-aansluiting van het vat zit altijd onderaan, en je expansievat helemaal tegen het plafond. Dat wordt een boel leidingwerk heen en weer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Proton_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:17:
code:
1

modulating - "Actief"
Als ik hier in de thermostaat de circuit 1 instelling van uitgebreid naar actief of inactief zet doet de entiteit niks, die blijft op thermostat staan.

Als ik het command via ebusctl write -c basv Hc1RoomTempSwitchOn modulating zet schiet de instelling in de thermostaat wel naar actief.

:?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De warmtepomp luistert er wel naar want die gaat op modulating vrolijk aan de gang. Ik had al een melding op 3 compressor starts in de afgelopen x uur staan dus die informatie is ook wel interessant om de instelling naar thermostat te zetten om onnodig gependel te voorkomen en in de koude nachten toch door te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Vandaag de Plus Split geplaatst.
Valt me op dat het binnendeel identiek is aan het Pure binnendeel op wat hele kleine details na.

Zou me niet verbazen dat je het Pure buitendeel zo door een Plus Split kunt vervangen en alles werkt na nieuwe inbedrijfstelling.
Maar weet het niet zeker.

Grappig is wel dat de plus split geen magneetfilter heeft en de Pure wel.

Ook grappig, de behuizing, touchscreen, besturingsdelen, sensoren, driewegklep en overstort zijn geleend van de HR Ecotec plus ketels. En backwards compatibel

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 28-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:03:
Vandaag de Plus Split geplaatst.
Valt me op dat het binnendeel identiek is aan het Pure binnendeel op wat hele kleine details na.

Zou me niet verbazen dat je het Pure buitendeel zo door een Plus Split kunt vervangen en alles werkt na nieuwe inbedrijfstelling.
Maar weet het niet zeker.

Grappig is wel dat de plus split geen magneetfilter heeft en de Pure wel.
Weet jij ook of het binnendeel nog gelijk is aan de oude split serie, behalve het verschil in uiterlijk? Hier een 78/5 Unitower.

Of kan dit sowieso niet werken ivm het verschil in koelgas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ensch053 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Weet jij ook of het binnendeel nog gelijk is aan de oude split serie, behalve het verschil in uiterlijk? Hier een 78/5 Unitower.

Of kan dit sowieso niet werken ivm het verschil in koelgas?
Nee dit is een hele nieuwe lijn met touchscreen.
De /5 heeft toch die 4 knoppen met beeldschermpje?
En ander koudemiddel inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 28-01-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 20:51
Even een vraag tussendoor. Zit er een vuilfilter in het buitendeel van de 76/6? Zo ja kan/moet deze worden gereinigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Nee dit is een hele nieuwe lijn met touchscreen.
De /5 heeft toch die 4 knoppen met beeldschermpje?
En ander koudemiddel inderdaad.
Klopt.
Wel heel scherp geprijsd die Pure buitendelen, maar ook een stuk lager in gewicht dan de normale split 82kg vs 121kg. Begrenzing max opgenomen vermogen bij de Pure 19A en bij de split plus 14A.

Zijn de Pure modellen ook geschikt als niet hybride? Zie dat ze wel als hybride gepromoot worden. Anders wel een interessante optie als geluid geen issue is.

Zie dat het verwarmingsvermogen bij -7/35 bijna nagenoeg gelijk is bij de Pure 85/7.2 en de split plus 75/8.2

[ Voor 8% gewijzigd door Ensch053 op 28-01-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ensch053 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Klopt.
Wel heel scherp geprijsd die Pure buitendelen, maar ook een stuk lager in gewicht dan de normale split 82kg vs 121kg. Begrenzing max opgenomen vermogen bij de Pure 19A en bij de split plus 14A.

Zijn de Pure modellen ook geschikt als niet hybride? Zie dat ze wel als hybride gepromoot worden. Anders wel een interessante optie als geluid geen issue is.
De Pure is een full electric warmtepomp.

Voor de Nederlandse markt is deze gepromoot als hybride omdat deze toevallig ook hybride kan en qua prijs mee kan met de concurrentie.
Ik zeg altijd je hebt voor de prijs van een Elgatje een full electric warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:35:
[...]

De Pure is een full electric warmtepomp.

Voor de Nederlandse markt is deze gepromoot als hybride omdat deze toevallig ook hybride kan en qua prijs mee kan met de concurrentie.
Ik zeg altijd je hebt voor de prijs van een Elgatje een full electric warmtepomp
Buitendeel Pure 87.2 al voor €1699, inclusief hydraulisch station €3288 en met Unitower €4878. Allemaal incl BTW bij Warmteservice.

Buitendeel Split Plus75.8 €2983 + unitower €3225=€6206.

Voor de zelfinstallateur is die Pure wel interessant als je iemand voor het F-gassen gedeelte kunt vinden. Heeft mij destijds veel geld gescheeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Ensch053 op 28-01-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Batilan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Weet je zo ook welk menu item dat is?, zoals eerder gemeld lijkt het dat ie bij mij nog wel wat omhoog mag.

Al is het probleem wellicht dat ik een VWL77/5 IS heb die de normale menu items niet lijkt te ondersteunen. Volgens Vaillant kan de installateur dat wel voor me doen, anders moet ik die toch maar eens bellen, maar ja dat is natuurlijk wel het laatste wat een tweaker doet :-)

Overigens lijkt me dat er best wel wat 'veilige' ruimte is qua pomp belasting om de flow wat omhoog te gooien: De (pomp in de) binnenunit verbruikt tijdens het normaal bedrijf slechts zo'n 17 watt, dus daar is vast nog wel wat ruimte, ik heb nog nergens iets van geluid in de leidingen bemerkt. Tijdens de SWW run is het verbruik van de binnen unit ca. 62W, natuurlijk zonder gebruik van het verwarmings element, dat zal ook voornamelijk de pomp zijn neem ik aan. Dus een stukje omhoog vanaf die 17W lijkt me niet direct een kwestie van "iets er doorheen rossen" :) Is bij mij natuurlijk ook een split, dus dat is voor de buitenunit niet snel een probleem?
Ik had niet gezien dat je een split had.
Ik heb een monoblock waarbij CV water direct door de buitenunit gaat, flow verhogen is ook de flow in de buitenunit(seriebuffer).

Ik kan dat aanpassen in de VWZ AI Plus besturingsmodule en kan daar een percentage pompsnelheid opgeven, werkt geheel anders dan bij de split.
Als de deltaT het toelaat kan je idd verhogen, hier zit ik al op 3 met 860 l/h.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Eigenlijk werkt alles hier top. Erg tevreden over het comfort en het verbruik is prima, hoewel het met de defrost-parade natuurlijk wat inkakte.

Wel ben ik benieuwd naar het volgende; met pendelweer krijg ik dit gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1G99UUcQMnLvs07CgH4jMMca2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kYwUKcD09h9cue5w6XsWLr65.png?f=fotoalbum_large

Nu is de interval meestal prima, maar de 'dode' periodes zijn soms heel kort, 30 minuten max. Ik heb hier te maken met de graadminutenregeling denk ik, zouden jullie die graadminuten nog ophogen of lekker laten gaan? Het koelt namelijk helemaal niet af dankzij vloerverwarming.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:27:
Eigenlijk werkt alles hier top. Erg tevreden over het comfort en het verbruik is prima, hoewel het met de defrost-parade natuurlijk wat inkakte.

Wel ben ik benieuwd naar het volgende; met pendelweer krijg ik dit gedrag:

[Afbeelding]

Nu is de interval meestal prima, maar de 'dode' periodes zijn soms heel kort, 30 minuten max. Ik heb hier te maken met de graadminutenregeling denk ik, zouden jullie die graadminuten nog ophogen of lekker laten gaan? Het koelt namelijk helemaal niet af dankzij vloerverwarming.
Is dit standje (In)Actief, dan? Je zou de graadminuten kunnen ophogen. Maar eigenlijk is er niet zoveel aan de hand. Je kunt ook overwegen Uitgebreid te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gramser schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Is dit standje (In)Actief, dan? Je zou de graadminuten kunnen ophogen. Maar eigenlijk is er niet zoveel aan de hand. Je kunt ook overwegen Uitgebreid te draaien.
Ja dit is actief, ik twijfel inderdaad om hem boven een graad of 9 op uitgebreid te zetten; maar dit is niet te automatiseren zonder ebus verbinding (toch ?)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Ja dit is actief, ik twijfel inderdaad om hem boven een graad of 9 op uitgebreid te zetten; maar dit is niet te automatiseren zonder ebus verbinding (toch ?)
Volgens mij niet nee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Hoe staan jullie er tegenover om te werken met een buffervat met een warmtewisselaar, deze warmtewisselaar dient als input voor het tapwater die naar de cv gaat?
Ik heb dit afgekeken bij Xstore van intergas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:00
devinjanssen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:13:
Hoe staan jullie er tegenover om te werken met een buffervat met een warmtewisselaar, deze warmtewisselaar dient als input voor het tapwater die naar de cv gaat?
Ik heb dit afgekeken bij Xstore van intergas.
De Xtore van Intergas werkt niet zoals je hierboven beschrijft;

Deze heeft een spiraal waar cv water doorheen stroomt om het tapwater op te warmen (zoals 98%% van alle boilers die door een (externe) warmtepomp worden verwarmd).

In terug te komen op je vraag;
Je doelt op een "hygiëne boiler".

Hier zit in het vat cv water en in de spiraal tapwater.

Deze heeft het voordeel dat er minder risico is op waterkwaliteit problemen (legionella).

Maar heeft het nadeel dat ie (stand alone) heeeel groot moet zijn om goed te werken (voor normaal-hoog confort).

Is het om water voor te verwarmen voordat het een cv ketel ingaat?

Schaf dan gewoon een volledig elektrische warmtepomp aan..
Dat krampachtig "vasthouden" aan gas is iets waar veel mensen spijt van gaan krijgen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Er is echter een groot verschil tussen "half scheef met een ty-wrapje zonder isolatie" en "Vlak op de buis, met pasta, volledig omwikkeld met isolatietape (pvc-elektrotape) en dan nog een buisisolatie eromheen.

Laat je in zulke gevallen de pasta weg is het gerommel in de marge.

Ten opzichte van het ty-wrapje, zonder isolatie kan het zomaar 3 graden schelen
Welke pasta kun je daar het beste voor gebruiken? Heb je een link waar te bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:17
pascalwinters schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:12:
[...]

Welke pasta kun je daar het beste voor gebruiken? Heb je een link waar te bestellen?
Ik veronderstel dat het hier om koelpasta (thermal paste) gaat? Dit wordt ook bij CPU koelers gebruikt. Het bevordert de warmtegeleiding en zorgt dat er geen lucht tussen koeler/CPU zit (stilstaande lucht is een uitstekende isolator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labtech2000
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-07 10:27
Ik zit met een kwestie die ik gaag aan experts en ervaringsdeskundige wil voorleggen:

Afgelopen zomer is er bij ons een Vaillaint all-electric warmtepomp met boiler geplaatst, een ArothermSplit tower VWL 75/5 AS 230V + VWL 78/5 IS.
Hiervoor hadden we een gasgestookte CV ketel.De begane grond is voorzien van vloerverwarming, de slaapkamer boven en de keuken beneden (we hebben een dijkhuis) zijn voorzien van radiatoren. De temperatuur in huis is prima.

Nu kregen we van kennissen recentelijk de opmerking dat het beter was geweest als de verderler van vloerverwarming met pomp, vervangen zou worden door een verdeler zonder pomp , zodat er geen bijmening van koud water zou zijn.

Ik heb geprobeerd een en ander uit te zoeken, maar kom wat tegenstrijdige informatie hierover tegen.

Wat is jullie mening hierover, en scheelt het echt veel qua verbuik en rendemement?

Hieronder een foto van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSe5zNBVWc1saiagk7y9m_jzBXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDRWX43yLToXLml4mnxNiOop.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:41
labtech2000 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:03:
Ik zit met een kwestie die ik gaag aan experts en ervaringsdeskundige wil voorleggen:

Afgelopen zomer is er bij ons een Vaillaint all-electric warmtepomp met boiler geplaatst, een ArothermSplit tower VWL 75/5 AS 230V + VWL 78/5 IS.
Hiervoor hadden we een gasgestookte CV ketel.De begane grond is voorzien van vloerverwarming, de slaapkamer boven en de keuken beneden (we hebben een dijkhuis) zijn voorzien van radiatoren. De temperatuur in huis is prima.

Nu kregen we van kennissen recentelijk de opmerking dat het beter was geweest als de verderler van vloerverwarming met pomp, vervangen zou worden door een verdeler zonder pomp , zodat er geen bijmening van koud water zou zijn.

Ik heb geprobeerd een en ander uit te zoeken, maar kom wat tegenstrijdige informatie hierover tegen.

Wat is jullie mening hierover, en scheelt het echt veel qua verbuik en rendemement?

[Afbeelding]
Zelf heb ik bewust de keuze gemaakt om de verdeler met pomp te laten zitten. Boven hebben wij nog radiatoren en deze hebben een iets hogere aanvoer nodig om het boven warm te houden. Door de verdeler met pomp levert de warmtepomp een iets hogere aanvoer wat de radiatoren boven weer ten goede komt.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:24

Als je nu gebruik maakt van een weersafhankelijke regeling met een buitenvoeler en de aanvoertemperatuur ergens rond de 30 graden zit is het geen probleem. Dan zit je mengverdeler blijkbaar niet in de weg.
In het andere geval, dus als de aanvoertemperatuur duidelijk boven de 40 graden wordt gehouden, werkt de warmtepomp niet in zijn meest efficiënte temperatuurbereik en zal hij waarschijnlijk vaker aan- en uitschakelen gedurende de dag. In dat geval kun je overwegen om de verdeler om te bouwen en de aanvoer direct op de rode balk aan te sluiten en de retour op de blauwe. Je weersafhankelijke regeling zal dan (beter) gaan werken en de vloerverwarmingspomp kan er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Ja dat klopt want dan kan de warmtepomp lager aanvoertemperaturen leveren en heb je een betere COP, echter je radiatoren boven gaan dan wel minder afgifte geven en moet je die mogelijk vergroten/boosten.

Hoeveel rendement kan je het beste even kijken in de monitoring wat de actueel aanvoertemperatuur is van de warmtepomp en wat de vloerverwarmingsverdeler aangeeft, als dit verschil groot is kost je dat veel redement.

En vergeet stroomverbruik van die extra pomp niet ondanks 7-20W.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@labtech2000 Ik heb bewust geen mengende verdeler meer en de hangende convectoren/radiatoren zijn met ventilatoren geboost. De warmteafgifte is met mijn huidige stookcurve in alle ruimtes voldoende.

De lagere aanvoertemperatuur scheelt ontzettend veel in efficiency van de warmtepomp - reken maar uit zou ik zeggen. - Ik zou de verdeler na dit stookseizoen pomploos maken.
Just my 2 mWh

P.S.: Grijs weer / regen en ca. 5,8 °C buiten - atm aanvoer 24,80 °C / retour 23,15 °C - flow 1211 l/h
Binnen 19,6-19,7 °C (waar de thermostaat hangt en op de eerste verdieping - onafhankelijk gemeten)
COP over het afgelopen uur = ca. 5,9 (onafhankelijk gemeten)

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 30-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
BjornHero schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 01:07:
[...]

De Xtore van Intergas werkt niet zoals je hierboven beschrijft;

Deze heeft een spiraal waar cv water doorheen stroomt om het tapwater op te warmen (zoals 98%% van alle boilers die door een (externe) warmtepomp worden verwarmd).

In terug te komen op je vraag;
Je doelt op een "hygiëne boiler".

Hier zit in het vat cv water en in de spiraal tapwater.

Deze heeft het voordeel dat er minder risico is op waterkwaliteit problemen (legionella).

Maar heeft het nadeel dat ie (stand alone) heeeel groot moet zijn om goed te werken (voor normaal-hoog confort).

Is het om water voor te verwarmen voordat het een cv ketel ingaat?

Schaf dan gewoon een volledig elektrische warmtepomp aan..
Dat krampachtig "vasthouden" aan gas is iets waar veel mensen spijt van gaan krijgen.
Ik legde het verkeerd uit. Het doel is inderdaad het tapwater voor te verwarmen voor dat het de cv ingaat. Het buffervat voor de CV zal in de koude maanden een hogere temperatuur hebben dan het water wat het huis inkomt.

Gas afsluiten is definitief. In de huidige situatie vind ik dat te riskant. Wij verbruiken nu 650m3 gas per jaar. Als salderen niet meer mogelijk is zal dit omhoog gaan. Deze week een offerte opgevraagd. Een vailliant 7kw monoblok met 100L buffervat, toegevoegd aan de bestaande cv kost met installatie 13.900 euro daar moer de subsidie nog vanaf. De terugverdientijd zal ergens rond 9 jaar zijn. Dit wordt mede bepaald door gasprijs en de elektra prijs in Jan. 2027

De 7k zou all-electric ready zijn mocht ik in de toekomst alsnog van het gas afwillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
devinjanssen schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Ik legde het verkeerd uit. Het doel is inderdaad het tapwater voor te verwarmen voor dat het de cv ingaat. Het buffervat voor de CV zal in de koude maanden een hogere temperatuur hebben dan het water wat het huis inkomt.

Gas afsluiten is definitief. In de huidige situatie vind ik dat te riskant. Wij verbruiken nu 650m3 gas per jaar. Als salderen niet meer mogelijk is zal dit omhoog gaan. Deze week een offerte opgevraagd. Een vailliant 7kw monoblok met 100L buffervat, toegevoegd aan de bestaande cv kost met installatie 13.900 euro daar moer de subsidie nog vanaf. De terugverdientijd zal ergens rond 9 jaar zijn. Dit wordt mede bepaald door gasprijs en de elektra prijs in Jan. 2027

De 7k zou all-electric ready zijn mocht ik in de toekomst alsnog van het gas afwillen.
Zonder saldering is een warmtepomp gewoon rendabel, zet die terugverdientijd een beetje uit je hoofd want de volgende warmtepomp zijn de kosten veel lager omdat de voorbereidingen aanwezig zijn.

De 1e gasketel in je huis was ook erg duur doordat zaken als stroom/water/riool/plaats/leidingwerk ontbrak.

Dat gezegd hebben ik zit ook nog op hybride maar dat heeft met technische zaken te maken. :o
Ik heb de zaak laten berekenen zonder PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
devinjanssen schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:43:

Wij verbruiken nu 650m3 gas per jaar. Als salderen niet meer mogelijk is zal dit omhoog gaan.
Waarom? Met een warmtepomp haal je, salderen of geen salderen, meer kWh-tjes energie uit je euro dan met een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@devinjanssen OMG - maar 650 m³ gas en dan nog hybride gaan?
Zeer onrendabel in vergelijking met een all-electric wp.
Een "7 kW wp" is bij passende! warmteafgifte prima geschikt om de cv-ketel en de 650 m³ te vervangen
(eigenlijk "een beetje" te groot)
Je hebt nog veel aan informatie te verwerken, maar je komt er hopelijk nog achter.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-01-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 20:53
Ik heb mijn installatie (55/6 + unitower) bijna gereed, nu nog een dag plannen om de oude cv te verwijderen en aansluiten op bestaande leidingen.
Nu de vraag: kan het kwaad om wp + unitower aan te zetten (elektrisch) om te zien of alles wordt herkend? Of schiet alles direct in de stress zonder water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:32
Ik zou zeker de boel niet aanzetten zonder waterzijdig alles klaar te hebben. Je hebt er ook niks aan om te weten of er stroom staat op je printplaat. Je pomp, ventilator en compressor kunnen toch niet draaien.

Het enige wat je oogst is een bak met foutmeldingen (en wie weet zelfs schade). Dus, ik zou nog heel even geduld hebben en pas stroom erop als je alles hebt gevuld.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:17
dunklefaser schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:12:
@devinjanssen OMG - maar 650 m³ gas en dan nog hybride gaan?
Zeer onrendabel in vergelijking met een all-electric wp.
Een "7 kW wp" is bij passende! warmteafgifte prima geschikt om de cv-ketel en de 650 m³ te vervangen
(eigenlijk "een beetje" te groot)
Je hebt nog veel aan informatie te verwerken, maar je komt er hopelijk nog achter.
@devinjanssen Had je al van de "Koevlaas formule" gehoord (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)?
Met jouw verbruik van 650m³ kom je uit bij de Vaillant Arotherm Plus 35/6 (650 x 8 / 1650) = 3,15 kW

Volgens "6.3.1 Prestatiegegevens tijdens verwarmingsbedrijf voor lucht/water-warmtepompen van 3 kW" duikt de 35/6 pas bij -15°C onder de 3,3kW vermogen (defrosts niet meegerekend natuurlijk) - origineel document: https://downloads.vaillan...e-01-18012023-2564719.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e6dedST1HQl6dCp-OeubavOmEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vezmir33UCEWepNzd1IM6UpK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door roofburner op 31-01-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
roofburner schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:08:
[...]

@devinjanssen Had je al van de "Koevlaas formule" gehoord (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)?
Met jouw verbruik van 650m³ kom je uit bij de Vaillant Arotherm Plus 35/6 (650 x 8 / 1650) = 3,15 kW
Nee , ik ga mij er eens in verdiepen. De 7kw is gekozen zodat deze all-electric ready is en omdat wij radiatoren hebben ipv vloerverwarming. Huis en radiatoren zijn van 1997.

De hybride oplossing voelt als een veilige tussen stap. De huidige ketel is een cw6 aquapower 80liter boiler. Voorziet twee badkamers met 2 douches, 2 wastafels en een hoekbad van warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
devinjanssen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:40:
[quote]roofburner schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Nee , ik ga mij er eens in verdiepen. De 7kw is gekozen zodat deze all-electric ready is en omdat wij radiatoren hebben ipv vloerverwarming. Huis en radiatoren zijn van 1997.

De hybride oplossing voelt als een veilige tussen stap. De huidige ketel is een cw6 aquapower 80liter boiler. Voorziet twee badkamers met 2 douches, 2 wastafels en een hoekbad van warmwater.
Voor mijn beeldvorming: 650 m³ gas voor cv + sww en de genoemde warm water toestellen passen
op de een of andere manier niet samen.
Dus de vraag: Wat is het verbruik aan gas voor cv en wat voor sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
dunklefaser schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Voor mijn beeldvorming: 650 m³ gas voor cv + sww en de genoemde warm water toestellen passen
op de een of andere manier niet samen.
Dus de vraag: Wat is het verbruik aan gas voor cv en wat voor sww?
Ik geloof sowieso niet dat een woning van 1997 met 650m³ in zijn geheel tot 20 graden verwarmd kan worden.

De meesten doen dat niet, maar het moet wel kunnen om een deugdelijk verwarmingssysteem te hebben.

Verder is 1997 en radiatoren wel een rode vlag. Beperkte overcapaciteit in de radiatoren, dus bij lage temperatuur zeer lastig of het minimum vermogen wel weg kan... zonder dat is een 100l buffer wel heel erg snel volgeblazen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 31-01-2025 12:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Ronald schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Ik geloof sowieso niet dat een woning van 1997 met 650m³ in zijn geheel tot 20 graden verwarmd kan worden.

De meesten doen dat niet, maar het moet wel kunnen om een deugdelijk verwarmingssysteem te hebben.

Verder is 1997 en radiatoren wel een rode vlag. Beperkte overcapaciteit in de radiatoren, dus bij lage temperatuur zeer lastig of het minimum vermogen wel weg kan... zonder dat is een 100l buffer wel heel erg snel volgeblazen.
Dat het gasverbruik zo laag is komt omdat wij zoveel mogelijk elektrisch verwarmen totdat we na salderen rond de 0 uitkomen. Op de badkamer een infrarood paneel en in de woonkamer een 1800w kacheltje. Daarnaast zijn de huizen gebouwd en gepromoot als milieuvriendelijk en extra geïsoleerd.

Wat betreft de rode vlag. Bedoel je hiermee dat de 7kw te veel vermogen heeft en dit niet kwijt kan?

Het huis heeft van dit soort radiatoren:
De gene die open staan zijn 2 x woonkamer, 1 x gang , 1 x wc, 1 x badkamer en 2 x slaapkamer stand 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb6n_5i5N2kmyhAsKvnV12mCw6w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UvXf9eP8ThWLoW8gLaV1VFeL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@devinjanssen Test het gewoon uit, zet je ketel op 35c tijdens vorst en kijk of je huis warm wordt/blijft.

55/6 2,1 - 8,0kwh
65/6 3,1 - 8,9kwh
75/6 3,2 - 12,3kwh

Zoals je ziet de 8kw broertje heeft erg hoog minimaal vermogen, met jouw gasverbruik zwaar overkill.
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Ik zou eerder denken aan de 55/6

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@devinjanssen Het elektrisch verwarmen moet je in Koevlaas optellen bij de m³*8

Slaapkamer stand 2 is iets van 18 graden. Draait dus weinig mee.
De 75/6 heeft een norm-minimum van 2.8kW. Bij minder koud meer mogelijk zelfs meer.
De 55/6 heeft een norm-minimum van 2kW... dat is nog steeds best lastig met T22's bij lekker lage temperatuur... maar in principe zou die de woning wel warm moeten kunnen houden als afgifte voldoet.

Elke graad Ta die je omhoog gaat kost je 2% extra stroom... Ja de Vaillant kan 55 graden maken om de het afgifte vermogen op te krikken, maar het kost je dus heel, heel veel meer dan 30 graden door een vloer heen jagen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:47:
@devinjanssen Test het gewoon uit, zet je ketel op 35c tijdens vorst en kijk of je huis warm wordt/blijft.
Met een ketel met minimum vermogen 7kW???

PendelPendelPendelPendelPendel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Met een ketel met minimum vermogen 7kW???

PendelPendelPendelPendelPendel
Dan weet je in iedergeval dat de warmtelevering veel te hoog is voor je afgifte. :+
Als de radiatoren maar groot genoeg zijn gaat dat wel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
De cv ketel staat al aantal jaren op 60 graden. Ik zal deze eens terug brengen naar 50 graden om te testen. De R290 modellen worden verkocht dat ze 55c en zelf meer kunnen leveren. Ik snap dat het meer vermogen kost maar het huis verbouwen met vloerverwarming is ook overkill.

Aan de ene kant wil je geen overkill aan de andere kant zegt men om all-electric ready te zijn neem dan een zwaarder model dan dat nu in hybride nodig is. Verder zegt men ook dat een 7kw ipv 5kw minder hard hoeft te draaien in toeren en dus minder vermogen en geluid maakt.

Verder stuur de firma iemand van Vailliant voor een technische schouw. De offerte kan dus nog aangepast worden.
Maar ik twijfel nog te veel om hiermee door te gaan. Misschien halverwege 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou dan heb je in ieder geval nog even om je in te lezen. Denk dat dat geen kwaad kan - je hebt het juiste forum vast gevonden inderdaad.

Zijn er geen historische gasgegevens van een jaar dat je alleen op gas verwarmde? Liefst ook in een kouder jaar dan de afgelopen 2-3? Dan kun je echt wat gaan zeggen.

En staar je niet blind op de 55 graden die een WP kan maken. Dat wil je gewoon niet doen met een warmtepomp. Vervang de komende jaren je radiatoren door grotere modellen zodat je hetzelfde afgiftevermogen hebt met een lagere tenperatuur. Dat gaat je veel schelen in verbruik. Vloerverwarming is geen must, maar werkt over het algemeen met een nog lagere aanvoertemperatuur, maar is ook traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
devinjanssen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:05:. Ik snap dat het meer vermogen kost maar het huis verbouwen met vloerverwarming is ook overkill.
40% extra verbruik bij 55 ipv 35…
Aan de ene kant wil je geen overkill aan de andere kant zegt men om all-electric ready te zijn neem dan een zwaarder model dan dat nu in hybride nodig is. Verder zegt men ook dat een 7kw ipv 5kw minder hard hoeft te draaien in toeren en dus minder vermogen en geluid maakt.
Dat klopt op zich. 75/6 is bij 5kW stiller dan 55/6.

Maar als de 75/6 gaat pendelen omdat afgifte te weinig is dan gaat het ook niet goed.

Gelukkig is er veel te doen zonder vloer… maar aanpassingen zijn vrijwel zeker nodig. Opties: veel grotere radiatoren, LTV convectoren, fancoils, fans - al dan niet zelfbouw. Of een combinatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
devinjanssen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:05:
De cv ketel staat al aantal jaren op 60 graden. Ik zal deze eens terug brengen naar 50 graden om te testen. De R290 modellen worden verkocht dat ze 55c en zelf meer kunnen leveren. Ik snap dat het meer vermogen kost maar het huis verbouwen met vloerverwarming is ook overkill.

Verder stuur de firma iemand van Vailliant voor een technische schouw. De offerte kan dus nog aangepast worden.
Maar ik twijfel nog te veel om hiermee door te gaan. Misschien halverwege 2026
Bekijk het forum eens genoeg mensen die met 35c verwarmen en stalen radiatoren hebben, vloerverwarming is nergens voor nodig, iets wat blijft rond gonzen op internet als vereiste waar niks van klopt.

In mijn badkamer hangen nog stalen radiatoren en die komen gewoon mee met de vloerverwarming beneden (niet gemengde verdeler), en dat op 35c.

Je komt al een heel eind door enkel ventilatoren toevoegen.
Vloerverwarming is wel een beetje beter maar verschillen zijn ook weer niet zo groot.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:12
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Bekijk het forum eens genoeg mensen die met 35c verwarmen en stalen radiatoren hebben, vloerverwarming is nergens voor nodig, iets wat blijft rond gonzen op internet als vereiste waar niks van klopt.

In mijn badkamer hangen nog stalen radiatoren en die komen gewoon mee met de vloerverwarming beneden (niet gemengde verdeler), en dat op 35c.

Je komt vaak al een heel eind door enkel ventilatoren toevoegen.
Hear hear. Al vier jaar zonder enig probleem, huis uit 1906 met radiatoren, enkel met zelfgemaakte fans op de benedenverdieping. De keuken pas sinds vorige zomer met vloerverwarming uitgevoerd.. SCOP verwarmen > 4,2 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Ik ga me nog zeker bij lezen. Ik snap de uitdaging om met zo’n laag mogelijke temperatuur te gaan werken en de afnamen van de radiatoren optimaal te maken.
Dit laatste is wel uitdagend, het oog wil ook wat. De cv leidingen komen uit de pvc vloer en in de woonkamer zijn dichtstbijzijnde stopcontacten is 2 meter van de radiatoren, het zijn er overigens twee, voor en achter de woonkamer . Het zijn al 3 laags radiatoren en gezien de muur kunnen ze max.30 cm langer. Stucwerk weer bijwerken…

Ik ga een testen met de de huidige cv ketel in stappen terugbrengen van 60c, 55c, 50c en 45c. Volgens mij hoeft het vermogen niet lager gezet te worden de ketel zal stel de temperatuur bereiken maar daarna afschalen in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 22:37
@dunklefaser draait je verwarming 24uur? of Tijdsgestuurd?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 16:29
devinjanssen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:27:
Ik ga me nog zeker bij lezen. Ik snap de uitdaging om met zo’n laag mogelijke temperatuur te gaan werken en de afnamen van de radiatoren optimaal te maken.
Dit laatste is wel uitdagend, het oog wil ook wat. De cv leidingen komen uit de pvc vloer en in de woonkamer zijn dichtstbijzijnde stopcontacten is 2 meter van de radiatoren, het zijn er overigens twee, voor en achter de woonkamer . Het zijn al 3 laags radiatoren en gezien de muur kunnen ze max.30 cm langer. Stucwerk weer bijwerken…

Ik ga een testen met de de huidige cv ketel in stappen terugbrengen van 60c, 55c, 50c en 45c. Volgens mij hoeft het vermogen niet lager gezet te worden de ketel zal stel de temperatuur bereiken maar daarna afschalen in vermogen.
Juist het vermogen van de ketel verlagen ipv de temperatuur. Anders gaat de ketel enorm pendelen. Met minimaal vermogen komt de ketel niet boven de 45 graden uit. Maar dat kun je prima zelf gaan meten met ir thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ditbenikecht De ketel is 7kW minimum... Niet minder, nooit minder. Kans dat de boel op 60 graden al pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46

Seafarer

XXX

devinjanssen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:27:

De cv flow moet wel zo hoog als mogenlijk is. !!!!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Oke, wat bedoelen jullie met pendelen? Het aan en uitschakelen van de ketel? De ketel is zo ingesteld dat het temperatuur verschil tussen uitgifte en retour zo groot mogelijk is. Hetgeen wat de ketel nog moet bij verwarmen op de retour temperatuur is nooit met maximale vermogen, dit doet hij op een laag vermogen.
Om er voor te zorgen dat de ketel er langer over doet en dus niet uitschakelt dan moet idd het vermogen omlaag, anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:49:
@dunklefaser draait je verwarming 24uur? of Tijdsgestuurd?
Mijn verwarming draait 24 uur en tijdsgestuurd (weekplanner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08 07:02
Vraagje voor de experts, hoe zouden jullie het volgende aansluiten? Ik heb al een eigen idee, graag feedback. Dank jullie!

5x afzonderlijk te regelen ruimtes en aparte vvw verdelers
4 ruimtes (+/-50m2 per ruimte) zijn voorzien van vvw (18mm hoh10cm 65m1 per groep, 15cm beton) en een enkele grote Arovair per ruimte.
Boven zie ik als één ruimte en is elke kamer voorzien van een Arovair met eigen thermostaat aansturing.

Arovairs gaan condenserend koelen, vvw niet condenserend. Dus aparte aanvoer temperatuur nodig.

Ik dacht zelf aan 1x 125/6, 4x gemengde (vvw) 1x ongemengd (alle Arovairs, afhankelijk van max flow pomp evt twee groepen) pompgroepen, VPS100 buffervat voor hydraulische scheiding, MEH 97/6, DJG300/400L boiler, alle aansturingscomponenten (VR70, VR71, VRC720, VRC92 etc)

Is het buffervat groot genoeg? 125/6 heeft 45/150l (45l met bijverwarming) Of blijven de pompgroepen ook draaien bij een defrost en geven dus via de retour ook warmer water terug aan het vat? Elektrische weerstand wil ik natuurlijk liever niet gebruiken.

Hoe zou je het buffervat aansluiten? Eigenschappen hydraulische scheiding zijn natuurlijk belangrijk!

Waarom al die pompgroepen zou je denken? Het huis is erg groot, 2000m3. Sommige ruimtes gebruik ik tijdelijk, dus zonde om deze altijd op 21gr te houden (ik ben me bewust van trage opwarming vvw). Of wil een ruimte op een andere temperatuur houden.

Ik wil geen airco’s installeren maar Arovairs als dusdanig gebruiken. Ik heb 21kw pv panelen en kan dus maximaal gratis koelen in de zomer. Ik verwacht met alleen de vvw de temperatuur niet laag genoeg te krijgen. Vvw (niet condenserend) in combinatie met de Arovairs op condenserend wel. Dus aparte aanvoertemperaturen, dus pompgroepen. Arovairs kan ik via shelly relais en SMA Home manager alleen laten koelen bij voldoende zon.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Hessel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saligt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:50
Goedemorgen,

Gisteren is bij mij de warmtepomp geïnstalleerd.
Ze waren tot laat bezig waardoor er getest is of de warmtepomp het deed.

De verwarming werkt prima, huis was redelijk snel weer warm.

Helaas heb ik nog geen warm tapwater en geeft de installateur aan dat ze maandag contact opnemen.

Ik heb een Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR.
en een hydraulic station vwz MMEH 97/6

Nu heb ik er zelf weinig verstand van (veel gelezen hier, maar niet echt technisch onderlegd).

Als ik zo kijk is het de voeler/ temperatuur sensor die mist.
Want ik zie alleen buizen aangesloten en geen kabel.
Daarbij zie ik op mijn thermostaat ook geen temperatuur van het boilervat (wat ik wel zie bij de vaillant demo op de website).

EDIT:

Na wat paniek irritatie enz. lijkt dit het enige probleem te zijn.
Installateur geeft aan dat dit niet was geleverd.

Nu vraag ik mij af kan ik ook een andere meter kan plaatsen ipv een Vaillant.

Of dat ik zonder deze voeler het vat kan vullen met warm water.

[ Voor 12% gewijzigd door saligt op 01-02-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:51:
[...]

40% extra verbruik bij 55 ipv 35…

[...]

Dat klopt op zich. 75/6 is bij 5kW stiller dan 55/6.
Maar als de 75/6 gaat pendelen omdat afgifte te weinig is dan gaat het ook niet goed.

Gelukkig is er veel te doen zonder vloer… maar aanpassingen zijn vrijwel zeker nodig. Opties: veel grotere radiatoren, LTV convectoren, fancoils, fans - al dan niet zelfbouw. Of een combinatie
Dat is MAXIMAAL VERBRUIK.
De 35 en 55 zijn dezelfde unit, op deellast zal het verbruik hetzelfde zijn.

Pagina: 1 ... 160 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic