Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:06

Seafarer

XXX

marcop23 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Het is hier in regio Arnhem sinds 17 januari ook al onder 0 inderdaad. Niet diep onder 0, maar gecombineerd met veel mist en vocht leverde het bijzonder veel defrosts op, ruim boven de 100 in totaal.

Vanaf vandaag gaat de temperatuur omhoog. Kan de warmtepompen weer even hun beentjes strekken.

Als ik trouwens zie hoe hard de WP nu moet werken, ben ik benieuwd of hij de 15 jaar gaat halen. Dat zijn toch best veel compressor-uren, schakelingen van de fan en vierwegklep, in een natte/condenserende omgeving.. Best veel wat mis kan gaan denk ik. We gaan het zien.
Wedden dat de electronica het eerste onderdeel is dat het begeeft. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
Seafarer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Wedden dat de electronica het eerste onderdeel is dat het begeeft. :)
Dat geeft hoop - en hoe veel later begeeft de mechaniek het dan?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:06

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Dat geeft hoop - en hoe veel later begeeft de mechaniek het dan?
Geen idee, daar kun je geen tijd aan vast knopen. Overigens mechaniek begeeft het vaak niet, maar verslijt en de prestaties gaan achteruit.

Electronica kan vaak een eigenleven gaan lijden met bergen ergenis voordat het echt kapot gaat. Of het gaat ineens kapot. Spontaan zonder aanwijzing. Of na een leuke powersurge met spikes.
( Dat geld voor alles, niet warmte pomp specifiek)

Maar ja terug gaan naar een houtvuurtje is ook niet alles. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 18:50
dunklefaser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Correct - je hebt het door. Zo werkt het tenminste bij een installatie
waar de warmtepomp zowel cv als ook sww doet (Bij mij trouwens niet).
Een normaal tijdslot ken ik niet, dit hangt altijd van de individuele situatie af.
Ik heb nu even gekeken en na een kwartier douchen zakt de temp van 47 naar 39 graden. Is dit normaal? Heb geen referenties van voordien dus geen idee of dit normaal is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Ik wil even inhaken op het bromgeluid, want mijn vwl 75/6 heeft daar ook last van de laatste dagen.
Ik heb de behuizing open gehad en heb uitgebreid getrouble-shoot. Mijn conclusie was dat er binnen ijspegels groeien waardoor onderdelen aan elkaar vast vriezen die ontkoppeld horen te zijn. Zo is de compressor 4-voudig ontkoppeld (voetjes- interne plaat- behuizing op trillingsdempers - bigfoots), maar vriest het van binnen gewoon aan elkaar vast. Dat geeft echt enorm veel overlast bij bepaalde frequenties, het resoneert als een malle.

Mijn tijdelijke fix was een stukje armaflex op een strategische plek inklemmen, dat stopte de resonantie. Lange termijn oplossing is misschien een extra verwarmings matje of fohn plaatsen in de behuizing, maar het is toch van de zotte dat ik een warmtepomp van 5000 zou moeten modificeren om aan de geluidsnormen te voldoen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
springfield89 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Ik heb nu even gekeken en na een kwartier douchen zakt de temp van 47 naar 39 graden. Is dit normaal? Heb geen referenties van voordien dus geen idee of dit normaal is of niet.
Bedoel je nu de temperatuur van het warme water in de boiler?
Die is irrelevant net zoals de temperatuur van de aanvoer van de cv tijdens het laden van de boiler,
alhoewel als het om de normale temperatuur van de aanvoer van de cv gaat . . . is 47 °C relatief hoog.
Belangrijker is de temperatuur(daling) van de kamertemperatuur tijdens de warmwaterbereiding.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 21-01-2025 21:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Edit werkt nu wel: er zit een L/L op dezelfde groep die ook aanstond. Nadat deze is uitgeschakeld schakelt het ellement wel in

Even een vraagje voor de experts.

Als ik het verwarmingselement wil vrijgeven voor verwarming zou het volgende toch moeten werken?

Bivaliatiepunt verwarmen staat op 2 graden en het is nu 0 graden. Bijverwarming staat op verwarmen.

Ik zie namelijk het verwarminslogo niet verschijnen in het display van de Unitower, als ik met goed herinner staat deze wel in beeld bij de legionella run.

Handleiding is ook wel tegenstrijdig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssbeXmKL1tkCfyv_NVGnCNeqzHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GQSoLKzaqVvCZvh86I4jDp6.jpg?f=fotoalbum_large

2x WW + verw

[ Voor 7% gewijzigd door Ensch053 op 21-01-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 23:26
robin15243 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:
Ik wil even inhaken op het bromgeluid, want mijn vwl 75/6 heeft daar ook last van de laatste dagen.
Ik heb de behuizing open gehad en heb uitgebreid getrouble-shoot. Mijn conclusie was dat er binnen ijspegels groeien waardoor onderdelen aan elkaar vast vriezen die ontkoppeld horen te zijn. Zo is de compressor 4-voudig ontkoppeld (voetjes- interne plaat- behuizing op trillingsdempers - bigfoots), maar vriest het van binnen gewoon aan elkaar vast. Dat geeft echt enorm veel overlast bij bepaalde frequenties, het resoneert als een malle.

Mijn tijdelijke fix was een stukje armaflex op een strategische plek inklemmen, dat stopte de resonantie. Lange termijn oplossing is misschien een extra verwarmings matje of fohn plaatsen in de behuizing, maar het is toch van de zotte dat ik een warmtepomp van 5000 zou moeten modificeren om aan de geluidsnormen te voldoen...?
Interessant. Heb je misschien foto's van waar je armaflex hebt ingeklemd?

Ik verwacht dat het probleem hier hetzelfde is. Tot aan het begin van de periode met heel veel defrosts sinds vrijdag was het probleem er niet, terwijl het ook al eerder koud geweest is. Ik heb vanmorgen de ribbelbuis klem gezet tegen de muur waarmee de resonantie in eerste instantie stopte. Inmiddels is het weer terug en helpt het klem zetten nog maar beperkt. Verder aan elkaar gevroren? Vanaf morgen is het weer een paar graden boven 0. Dan zou het moeten ontdooien en de resonanties verdwijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Grappig dat jullie dit aangeven, over deze trillingen bij bevriezing. Mijn installateur gaf twee jaar geleden al aan dat het geen kwaad kan om de unit ietsje uit waterpas te plaatsen (naar achteren hellend), omdat in zijn ervaring dat voorkomt dat er intern onderdelen gaan resoneren door bevriezing. Wellicht is dat wat jullie nu ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Vandaag niet een al te slimme beslissing genomen.

Er was aardig wat ijsopbouw aan de onderkant van de verdamper, kroop tegen de verdamper aan ter hoogte van het drainage gat.

Dacht vlak na een defrost, als de verdamper ijsvrij is, zet ik de warmtepomp uit en ga ik dat met warmwater te lijf. Bleek dat net tijdens het verwarmen van het WW vat te zijn. En vermoedelijk na de 2e defrost tijdens het opwarmen van het vat.

Bij het weer opstarten van CV verwarming radiatoren steenkoud. Defrost op defrost en de gewenste ta wordt niet meer gehaald. Ook koelde het af in huis.

Naar mijn idee kwam er ook maar weinig water uit tijdens de defrost en ik vermoed dat de verdamper niet de benodigde warmte kreeg waardoor niet alle vocht kon weglopen, of dat de TA en TR zo laag waren dat de defrost veel langer duurde dan normaal.

Gelukkig zit er een verwarmingselement in. Deze een uurtje laten meedraaien en de warmtepomp loopt weer als een zonnetje en er komt weer een bak water uit bij een defrost.

Die betonvloer met vloerverwarming wordt nu toch wel aantrekkelijk.

Ook wel abnormale omstandigheden de laatste weerk, RV constant tussen de 96% en 99% en een gemiddelde dagtemperatuur van 1,67 graden voor januari.

Dit is de derde winter met de warmtepomp en na wat aanloopproblemen nooit meegemaakt dat hij het huis niet meer op temperatuur kreeg, zelf -10 ging probleemloos.

[ Voor 11% gewijzigd door Ensch053 op 21-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 21:02
Hi Allen,

Vandaag begon het infrezen van de vloerverwarming en kreeg direct opmerkingen over m’n leidingen. Ben even benieuwd hoe groot mijn probleem is zodat ik morgen een goed geïnformeerd gesprek met m’n installateur van de warmtepomp kan voeren.

In November is hier een warmtepomp geplaatst (Vaillant 76/6) samen met een 55L buffervat die een 3Kw backup heater heeft (en tevens 300L boiler voor warmwater met 3Kw heater voor legionella/backup)

Alle CV leidingen zijn daarbij nieuw gemaakt omdat de technische ruimte van zolder naar de trapkast beneden is verplaatst. De aanvoer van de warmtepomp komt met ribbelslang door de vloer en wordt dan als ik het goed meet met 1” koppeling omgezet naar 22mm staal. De drieweg klep erboven heeft ook 3x 1” koppelingen (maar aangesloten met 22mm). Vervolgens gaat er naar zolder een 25x2.5mm meerlaags buis. Foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVEtgmYhltgMZPsT3xr3cF34eoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WgwYXaREJ3JvBLU0xl6loHE.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder splitst deze middels een T-koppeling naar de verdeler op zolder (45m2 met 5 groepen) met 22mm staal en een 20x2.25mm meerlaags buis naar de verdeler op de eerste etage (~55m2 met 6 groepen).
De beganegrond (~80m2 met 10 groepen) koppelt met 22mm staal direct voordat de transportleiding naar boven gaat. Vloerverwarming wordt op 100mm ingefreesd. De verdelers betreffen open Therminon’s van volledig kunstof (geen pomp).

De installateur was op de hoogte van de vloerverwarming deze maand en ik heb aangegeven ook te willen koelen in de zomer. Als ik nu rond zoek lees ik dat deze verdelers eigenlijk allen met 28mm staal/ 32mm meerlaagsbuis moeten worden aangesloten en dat de transportleiding naar boven dan eigenlijk ook 32mm meerlaagsbuis moet zijn.

Hoe groot is mijn huidige probleem, beter nu fixen en klopt bovenstaande dan of kan ik op de verdiepingen nog wel wegkomen met 22mm staal en 20mm uponor? Heeft de installateur hier feitelijk een fout gemaakt? Ik lees bijvoorbeeld ook dat 22mm maximaal 7Kw kan laten doorstromen met een delta T van 5 en dat is het maximale vermogen van de pomp. Het huis verliest bij -10 echter 8,5Kw dus verwacht dat als de backup-heater inspringt er wel iets van 8,5Kw doorheen zal gaan?

Dank voor jullie input :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:27
Proton_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:56:
Ik neem aan dat er in de UK ook met iets van -7 gerekend wordt, dus dan moet zelfs de tegenvallende 5.5 kW incl defrosts ruim voldoende zijn om de hut op temperatuur te houden.
Dat is dus gek genoeg niet zo. Ze ontwerpen in de UK naar -1 tot -4 graden, afhankelijk van de locatie in de UK. Een andere cultuur qua ontwerp verwarmingssystemen? Of wordt het werkelijk niet zo koud daar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81W3IcfAx3i8LK5rSDsNixPKQyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9mYpdzU2zFxmd5tMMEfn2xQ.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://energy-stats.uk/what-size-heat-pump/

Ik denk dat zij daarom sneller in de problemen komen tijdens defrost mania, vergeleken met een Nederlander die ontwerpt voor -7 of -10 gr.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
drime schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:44:
Hoe groot is mijn huidige probleem, beter nu fixen en klopt bovenstaande dan of kan ik op de verdiepingen nog wel wegkomen met 22mm staal en 20mm uponor? Heeft de installateur hier feitelijk een fout gemaakt? Ik lees bijvoorbeeld ook dat 22mm maximaal 7Kw kan laten doorstromen met een delta T van 5 en dat is het maximale vermogen van de pomp. Het huis verliest bij -10 echter 8,5Kw dus verwacht dat als de backup-heater inspringt er wel iets van 8,5Kw doorheen zal gaan?

Dank voor jullie input :)
Die 7 kW is meer een soort richtlijn: een delta T van 5 K en 7 kW vermogen, komt neer op 1200 L/h. Dat komt weer neer op een gemiddelde stroomsnelheid van ca. 1 m/s door een buis met een binnendiameter van 20 mm. Die 1 m/s wordt gezien als een soort maximum.

Er zijn nog twee overwegingen:
  • De Vaillant WP werkt met een vast debiet. Ook als 'ie 9 kW op zou wekken, is z'n debiet nog steeds vast. Toevallig precies 1200 L/h, als het gelijk is aan de Arotherm Plus 75/6.
  • Als je die 1 m/s stroomsnelheid overschrijdt, wordt het risico groter op turbulentie en daarmee geluid. Ook moet je cv-pomp dan wat harder werken. Echter, zolang er geen (of: niet te veel) scherpte bochtjes of bramen in de leidingen zitten, kan het best meevallen.
Ik draai zelf een 55/6 op 1200 L/h, ook door stalen leidingen van 22 mm. En ik hoor helemaal niets.

Het is misschien niet optimaal: ik zou iedereen aanraden om 28 mm te gebruiken voor een nieuwe hoofdleiding. Maar als 't er eenmaal ligt, en het veroorzaakt geen klachten, zou ik vervangen ook wat overdreven vinden.

22 mm voor aftakken is overigens helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
marcop23 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Maar als 't er eenmaal ligt, en het veroorzaakt geen klachten, zou ik vervangen ook wat overdreven vinden.
Dank voor je uitgebreide reactie Marcop! Als ik dan de 20x2.25 doorreken (17,5% kleiner oppervlak) bij een snelheid van 1 m/s kom ik uit op maximaal ~1000l/h, dus van de zolder naar de eerste etage ga ik wel een probleem krijgen en die zou ik dus eigenlijk wel naar 25x2.5 moeten? Dit is de buis die door de vloer loopt richting een koof op de eerste etage die volgende week wordt geëgaliseerd en ik dus alleen nu nog zou kunnen aanpakken. Al ligt er al een laag zandcement op dus liever laat ik het intact maar nu heb ik nog een kans.

[ Voor 6% gewijzigd door drime op 21-01-2025 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Dat is dus gek genoeg niet zo. Ze ontwerpen in de UK naar -1 tot -4 graden, afhankelijk van de locatie in de UK. Een andere cultuur qua ontwerp verwarmingssystemen? Of wordt het werkelijk niet zo koud daar?
[Afbeelding]
Bron: https://energy-stats.uk/what-size-heat-pump/
Ik denk dat zij daarom sneller in de problemen komen tijdens defrost mania, vergeleken met een Nederlander die ontwerpt voor -7 of -10 gr.
Hmm, daar zit wel iets opmerkelijks.
Glasgow is kouder dan Rotterdam en als de neerslag een maat voor vochtigheid is, dan is een reserve voor defrosts echt wel aan te raden.
On the coldest nights of the year, the temperature typically drops to -8/-9 °C
Afbeeldingslocatie: https://www.climatestotravel.com/images/charts/rotterdam-netherlands.png
Afbeeldingslocatie: https://www.climatestotravel.com/images/charts/glasgow-scotland.png

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

drime schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie Marcop! Als ik dan de 20x2.25 doorreken (17,5% kleiner oppervlak) bij een snelheid van 1 m/s kom ik uit op maximaal ~1000l/h, dus van de zolder naar de eerste etage ga ik wel een probleem krijgen en die zou ik dus eigenlijk wel naar 25x2.5 moeten? Dit is de buis die door de vloer loopt richting een koof op de eerste etage die volgende week wordt geëgaliseerd en ik dus alleen nu nog zou kunnen aanpakken. Al ligt er al een laag zandcement op dus liever laat ik het intact maar nu heb ik nog een kans.
Ik heb het plaatje niet helemaal voor mij, maar naar boven is al een aftakking, omdat je al afname beneden hebt toch? Dus dan hoef je niet meer de volle 1200l/h er doorheen te hebben omdat je beneden al xxxl/h afneemt. Toch? Al is die 20mm hoe dan ook wat dun, als daar veel radiatoren/vvw achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
drime schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Het debiet van de WP, de 1200 L/h, zal zich verdelen over de verdelers. Je hoeft dus niet overal rekening te houden met die 1200 L/h. Net als bijvoorbeeld het debiet van de Rijn, die in Nederland verdeelt:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Afvoerverdeling_rijn.svg/302px-Afvoerverdeling_rijn.svg.png
Bij jouw warmtepomp kan die verdeling bijvoorbeeld zijn (zonder naregeling):
50% naar de verdeler op de BG: 600 L/h
Van de overige 50%:
B.v. 30% naar zolder: 180 L/h
En de overige 20% naar de 1e verdieping 120 L/h

Als je dit wil aanpassen, zul je groepen moeten "knijpen"; de ventielen deels dicht draaien.

Maar goed, zoals je ziet zul je daar dus niet gauw problemen met een te hoog debiet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ensch053 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:42:
Vandaag niet een al te slimme beslissing genomen.

Er was aardig wat ijsopbouw aan de onderkant van de verdamper, kroop tegen de verdamper aan ter hoogte van het drainage gat.

Dacht vlak na een defrost, als de verdamper ijsvrij is, zet ik de warmtepomp uit en ga ik dat met warmwater te lijf. Bleek dat net tijdens het verwarmen van het WW vat te zijn. En vermoedelijk na de 2e defrost tijdens het opwarmen van het vat.

Bij het weer opstarten van CV verwarming radiatoren steenkoud. Defrost op defrost en de gewenste ta wordt niet meer gehaald. Ook koelde het af in huis.

Naar mijn idee kwam er ook maar weinig water uit tijdens de defrost en ik vermoed dat de verdamper niet de benodigde warmte kreeg waardoor niet alle vocht kon weglopen, of dat de TA en TR zo laag waren dat de defrost veel langer duurde dan normaal.

Gelukkig zit er een verwarmingselement in. Deze een uurtje laten meedraaien en de warmtepomp loopt weer als een zonnetje en er komt weer een bak water uit bij een defrost.

Die betonvloer met vloerverwarming wordt nu toch wel aantrekkelijk.

Ook wel abnormale omstandigheden de laatste weerk, RV constant tussen de 96% en 99% en een gemiddelde dagtemperatuur van 1,67 graden voor januari.

Dit is de derde winter met de warmtepomp en na wat aanloopproblemen nooit meegemaakt dat hij het huis niet meer op temperatuur kreeg, zelf -10 ging probleemloos.
Zou dit problemen hebben opgeleverd als je niks had gedaan en het zo had gelaten denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
marcop23 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:14:
Misschien zijn de spec in de tabellen (bijvoorbeeld in de gepinde post van @Franciesco) exclusief het effect van defrosts. Dat is bijvoorbeeld ook in de databoeken van Mitsubishi het geval.

In mijn geval: ik heb afgelopen week, toen de WP (Arotherm Plus 55/6) op 120 rps draaide na een defrost, een thermisch vermogen van ca 7,5 kW waargenomen bij A-1W42 (niet met een warmtemeter, maar met de delta T en het gemeten debiet). Dat komt aardig overeen met de tabellen bij A-2W45. Maar ja: de WP draait dan 20 minuten op vol vermogen, en dan komt de defrost weer. Voor het dimensioneren van de WP kun je dan maar beter toch van het nominale vermogen uit gaan.
Hier ging die ook om de 45m in de-frost met 30 rps.
Wat wil je ook luchtvochtigheid van 100% en rond 1 graden(zicht minder dan 100 meter).

35 aanvoer.
Ik kan beamen dat het vermogen wel klopt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 23:26
robin15243 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:

Gisteravond nog de kappen er af gehaald in het donker omdat het gebrom zo luid werd dat het binnen te horen was (met de ramen dicht, de WP staat op 8m afstand van de gevel). Echt duidelijke ijs aangroei was er niet te zien, maar na het verwarmen van de plaat waar de compressor op staat is het geluid daarna helemaal verdwenen. Wel leek de isolatiemantel van de compressor aan de plaat vastgevroren te zijn.

Momenteel heb ik de zijkap er af en er een elektrische heater op staan blazen om het vocht er uit te krijgen.

De enige plek waar duidelijk ijs aangroei is te zien is op de koudemiddel collector. Zou het kunnen dat er smeltwater hiervan tussen de andere componenten terecht komt en dan weer bevriest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1fYYRZkxXAmFHHZ5NiT0-_6NPI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyUOjdqFJd1vGG0Kwr4W9exm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZaiufOyKRNC2PkAB3ka5JYZ2nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKrfVMq2ILa5JPeUrW36K9bV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

In mijn geval: ik heb afgelopen week, toen de WP (Arotherm Plus 55/6) op 120 rps draaide na een defrost, een thermisch vermogen van ca 7,5 kW waargenomen bij A-1W42 (niet met een warmtemeter, maar met de delta T en het gemeten debiet). Dat komt aardig overeen met de tabellen bij A-2W45. Maar ja: de WP draait dan 20 minuten op vol vermogen, en dan komt de defrost weer. Voor het dimensioneren van de WP kun je dan maar beter toch van het nominale vermogen uit gaan.
Yep, same here👍🏼

Edit: Ik bedoel dat mijn 55/6 ook > 7.x kW levert, maar deze doet het met een Ta van 35 en een grotere dT. Mss is het weer eens tijd om te kijken/experimenteren wat ie doet met een hogere flow bedenk ik me net :)

[ Voor 17% gewijzigd door Marco_Bu op 22-01-2025 15:07 ]

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Sinds de mist vanochtend is opgetrokken en het buiten een paar graden is opgewarmd is er een einde gekomen aan de defrosts en draait de buitenunit van de 55/8.2 hier in een strakke lijn op 394 watt en levert daarmee binnen een thermisch vermogen af van iets meer dan 2100 watt.

[ Voor 9% gewijzigd door Isdatzo op 22-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat is een 55/8.2? Is dat zo'n split/pure?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Dat is een Split Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 12:57
Sinds vanochtend 8 uur storing, F733, verdampingstemperatuur te laag. Op de thermostaat is een scherm te zien of ik bijverwarming heb of dat ik die wil inschakelen.
Heb gebeld met Vaillant en gedaan alsof ik installateur ben, want consumenten moeten contact opnemen met hun installateur, die bij mij vandaag gesloten is.
Vaillant geeft aan bijvullen van koudemiddel, mogelijk elektronisch expansieventiel defect.
Omdat het in het koudemiddelcircuit zit is een F-gassen certificaat nodig. Het is mogelijk om Vaillant daarvoor in te huren via de planningsafdeling.
Ik heb geen idee of ik nu moet wachten op het installatiebedrijf en daar morgen aankaarten en dan hopen dat ze snel wat inplannen, of dat ik ook als consument Vaillant kan inhuren, of dat het alsnog gratis is vanwege garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ditbenikecht schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:46:
Sinds vanochtend 8 uur storing, F733, verdampingstemperatuur te laag. Op de thermostaat is een scherm te zien of ik bijverwarming heb of dat ik die wil inschakelen.
Heb gebeld met Vaillant en gedaan alsof ik installateur ben, want consumenten moeten contact opnemen met hun installateur, die bij mij vandaag gesloten is.
Vaillant geeft aan bijvullen van koudemiddel, mogelijk elektronisch expansieventiel defect.
Omdat het in het koudemiddelcircuit zit is een F-gassen certificaat nodig. Het is mogelijk om Vaillant daarvoor in te huren via de planningsafdeling.
Ik heb geen idee of ik nu moet wachten op het installatiebedrijf en daar morgen aankaarten en dan hopen dat ze snel wat inplannen, of dat ik ook als consument Vaillant kan inhuren, of dat het alsnog gratis is vanwege garantie.
We horen graag de uitkomst... welk model betrof dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Arotherm plus, 75/6. Slechts 1 jaar oud. Laatste dagen wel continue gedraaid voor het eerst. Normaal heb ik alleen verwarming tussen 0600 en 2200 uur ingesteld en zakt de nacht minder dan 1 graad. Vanwege de kou en vele defrosts de nachtverlaging gereduceerd naar 0.5 graden en dan bleef hij de hele nacht wel aan. Desondanks tot 30 defrosts op een dag en hield het met moeite warm, ook al was het elektrische verbruik max 1500W. Wel of geen fluistermodus maakt qua verbruik bijna niet uit met een lage aanvoertemperatuur / helling van 0,15.
Capaciteit / defrosts valt mij wel tegen omdat ik had verwacht dat de 75 ruim bemeten zou zijn en alles op zijn gemakje kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Het vloerverwarmings afgiftesysteem reageert hier sneller dan regulier "natbouw" vloerverwarming.
Van welk merk heb je de droogbouw vloerverwarming en bevalt die goed? Wij zijn ook aan het kijken naar droogbouw met lage opbouwhoogte. Dit ter voorbereiding op de warmtepomp l/w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ensch053 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:49:
Edit werkt nu wel: er zit een L/L op dezelfde groep die ook aanstond. Nadat deze is uitgeschakeld schakelt het ellement wel in

Even een vraagje voor de experts.

Als ik het verwarmingselement wil vrijgeven voor verwarming zou het volgende toch moeten werken?

Bivaliatiepunt verwarmen staat op 2 graden en het is nu 0 graden. Bijverwarming staat op verwarmen.

Ik zie namelijk het verwarminslogo niet verschijnen in het display van de Unitower, als ik met goed herinner staat deze wel in beeld bij de legionella run.

Handleiding is ook wel tegenstrijdig.
[Afbeelding]

2x WW + verw
Ik denk dat je 'alternatief punt' ook nog moet instellen. Bivalent punt is (bij mij in hybride-opstelling): ketel mag bijspringen.
Alternatief punt is bij mij: ketel moet bijspringen/overnemen.

Ik weet niet of het ook voor jouw systeem van toepassing is.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ditbenikecht schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:03:
Arotherm plus, 75/6. Slechts 1 jaar oud. Laatste dagen wel continue gedraaid voor het eerst. Normaal heb ik alleen verwarming tussen 0600 en 2200 uur ingesteld en zakt de nacht minder dan 1 graad. Vanwege de kou en vele defrosts de nachtverlaging gereduceerd naar 0.5 graden en dan bleef hij de hele nacht wel aan. Desondanks tot 30 defrosts op een dag en hield het met moeite warm, ook al was het elektrische verbruik max 1500W. Wel of geen fluistermodus maakt qua verbruik bijna niet uit met een lage aanvoertemperatuur / helling van 0,15.
Capaciteit / defrosts valt mij wel tegen omdat ik had verwacht dat de 75 ruim bemeten zou zijn en alles op zijn gemakje kon doen.
Misschien niet met een stooklijn van 0,15. Je moet ‘m wel de kans geven om een juiste aanvoertemperatuur te kunnen maken. Heb je de stooklijn al wel eens aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41
Gramser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Misschien niet met een stooklijn van 0,15. Je moet ‘m wel de kans geven om een juiste aanvoertemperatuur te kunnen maken. Heb je de stooklijn al wel eens aangepast?
Dit is een hele goede opmerking, ik heb ook nieuwbouw A++++++ weet ik het. Maar hele dikke dekvloeren en duurt lang maar daardoor wel stabiel. Tijden gedraaid op stooklijn 0,10 nu naar 0,15 en ga bij de volgende koude naar 0,20.

Zelfs gemerkt dat de WP zuiniger draait bij iets hogere stooklijn, ik denk doordat het water wat warmer is en de defrosts beter verlopen. :) of dat de WP in een zuiniger bereik komt.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 17:08
Ik ben vraag me af of ik op een dak opstelling nu de 60 cm of 100cm bigfoots moet installeren. Ik zie beide opties en de 100cm lijkt me stabieler, maar is ook duurder. Ik ga een arotherm 55/5 installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bensherman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:24:
Ik ben vraag me af of ik op een dak opstelling nu de 60 cm of 100cm bigfoots moet installeren. Ik zie beide opties en de 100cm lijkt me stabieler, maar is ook duurder. Ik ga een arotherm 55/5 installeren.
Een arotherm plus is van zichzelf al vrij diep, en hij moet natuurlijk niet omwaaien, al is hij ook heel erg zwaar.
Mijn gevoel zegt de langere versie op een dak

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:17
Bestaat er een soort "K offset" wanneer de Arotherm Plus in verwarmingsmodus is, net zoals bij de boilerlaadcyclus?

Bij Atag is dit "Gradiëntsnelheid" (bron: https://floorp.nl/atag/woordenlijst):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9g0fAOXxJbQ2q70ELJzMINdf7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wBWzGKGfZoxHQaNJyL4kMudt.png?f=user_large

Dit zou er volgens mij kunnen voor zorgen dat bij het opstarten van de warmtepomp de piek iets minder hoog is. Zeker nuttig bij een kleine systeeminhoud (vb. ventiloconvectoren).

Zoek ik niet hard genoeg in de VWZ AI handleiding? Of bestaat het als ebus parameter?

Bedankt alvast voor alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Gramser Ik heb ook tijdje met 0,3 0,25 en 0,2 gedraaid. De vloer is dan comfortabeler, maar de thermostaat zet dan de wp uit voordat die terug moduleert. Ik heb hem namelijk op uitgebreid staan. Op actief wordt het met 3 graden overshoot bovenop de gewenste 23 graden echt te warm.
Met 0,15 merk ik dat de woning op temperatuur blijft en de wens temperatuur pas aan het einde van de dag haalt, waardoor de wp rustig draait en langzaam terug moduleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
roofburner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:25:
Bestaat er een soort "K offset" wanneer de Arotherm Plus in verwarmingsmodus is, net zoals bij de boilerlaadcyclus?

Bij Atag is dit "Gradiëntsnelheid" (bron: https://floorp.nl/atag/woordenlijst):

[Afbeelding]

Dit zou er volgens mij kunnen voor zorgen dat bij het opstarten van de warmtepomp de piek iets minder hoog is. Zeker nuttig bij een kleine systeeminhoud (vb. ventiloconvectoren).

Zoek ik niet hard genoeg in de VWZ AI handleiding? Of bestaat het als ebus parameter?

Bedankt alvast voor alle tips!
Allereerst: de "K offset" van de boileroffset doet ook niet wat je nu beschrijft. Als de gewenste boilertemp. 48 graden is, en de offset 5 K, dan wordt de gevraagde aanvoertemperatuur vanaf de eerste seconde al 53 graden.

Maar helaas: ik ken geen parameter om de opwarmsnelheid te vertragen, ook niet via ebus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:30
@roofburner in theorie zou je via ebus in stapjes de minimale Ta kunnen verhogen. Door laag te beginnen zal de opstartpiek ook lager worden, mede afhankelijk van de stooklijn uiteraard. Of je doet dit zonder stooklijn en met een ‘vaste’ Ta, maar hetzelfde principe. Daarmee zul je meer vrijheid hebben in de regeling die je in gedachte hebt, maar zul je wel moeten scripten lijkt me.

Een alternatief is fluistermodus activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensch053
Gramser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Zou dit problemen hebben opgeleverd als je niks had gedaan en het zo had gelaten denk je?
Was vast wel goed gegaan. Zag gisteren foto's van L/L warmtepompen met bodemplaten waar wel een ijslaag van 5cm inzat, die ook tegen de verdamper aan zat. Vond het hier wel eng omdat het echt op één punt was.

Dacht ga er alles aan doen om de warmtepomp zo goed mogelijk te laten defrosten. Sinds de temperatuur rond de 5 graden zit en de RV ook in de 80% zit draait het weer lekker rustig zonder defrosts en is het laaste restje ijs verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Als ik een buffervat in de retour wil.plaatsen om wat meer waterinhoud te creëren, moet daar dan een extra pomp bij?

ik heb 1 zone met alleen radiatoren zonder thermostaat knoppen. 6 van de 9 radiatoren staan altijd volledig open.

Heb al gezocht op buffervat in de retour, maar zie voornamelijk situaties met hybride opstellingen of met meerdere zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19
Ik heb ook een serie buffer van 50 liter. Dus gewoon een ingang en een uitgang. Deze zit net voor de ingang van de wp. En ook gewoon radiatoren. Geen pomp nodig.
Toevallig gisteren op een radiator gemeten tijdens een defrost met een ir thermometer.
Op de plaats van de aanvoer daalt de watertemperatuur of eigenlijk de radiator temp maar 2 graden. Daar merk je niets van binnen tijdens defrost.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:55
Ik heb een vwl 128/6.
Tot maandag jl op fluisterstand 40% met een stooklijn 0.2 en met een verbruik van ongeveer 50 KWh per dag gedraaid. Maandagochtend kreeg hij het niet meer warm en heb ik de fluisterstand er af gehaald. Verbruik naar 77Kwh bijna constant tegen de 5kwh. Dinsdag 77 kWh nachts en avonds ook bijna constant tegen de 5 kWh/u. de stooklijn naar 0,4 verhoogd. De WP maakte heel veel lawaai en de lamellen zaten bijna helemaal vol met ijs. Naar mijn mening werkte de defrost niet goed meer. De temp binnen was inmiddels dik boven de 22graden. Heb hem toen op fluisterstand 60% gezet verbruik zakte naar 2,2 kWh maar temp bleef ook nog te hoog tegen de middag teruggegaan naar fluisterstand 60% dus een vermogen reductie van 60%. Het verbruik zakte naar 1,6 KWh per uur. Draait nu prima met een defrost vannacht.
Ik heb overal 210M2 vloerverwarming maar ook nog overal radiatoren. De radiatoren zitten op circuit 1. Hoewel ik het radiatoren circuit uit heb staan ging in deze periode dit circuit toch werken. Heeft hier iemand een verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
128/6? Of 125/6?

5kW netopname is echt wel heel veel. Was er een BUH in het spel? Wat was je gewenste temperatuur, en op welke ruimtecompensatie staat je thermostaat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Dat klopt dat maakte me ook ongerust de WP stond als een "gek" te brullen. Ik heb mijn installateur gebeld helaas door trieste familieomstandigheden kon hij niet komen. Ik heb een VRC 700 en deze staat op compensatie. Stooklijn stond op 0.2 met 3 k verhoging. Ik heb de WP en de installatie 2 min uitgeschakeld en toen weer in. Pomp ging weer snel naar bijna 5000 W. De laatste weken was wijn aanvoer temp zo rond de 28. Hiermee werd mijn huis netjes op rond 21 graden gehouden. Nu was de aanvoer voor beide circuit al dik in de dertig terwijl her rad circuit als uitgeschakeld was ingesteld. Toen heb ik maar de fluistermodus ingeschakeld. Vermogen ging toen naar 2,2 . Huis bleef nog te warm Ik draai dus nu fluisterstand 60% vermogen bijna continue op rond 1700 wat. Gevraagde temp is 20,5 . Op de thermostaat is het nu 21.graden. Vandaag tot nu 21KWH verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Sorry vergeten ik heb geen BUH is een hybride systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Ik had een paar weken geleden gemeld dat er ijsvorming plaatsvond op het onderste deel van de lamellen. Dat is afgelopen week ook weer gebeurd, maar wel veel minder (het ijs bleef lager). Er stond veel minder wind dan tijdens de vorige keer. Omdat onze wp redelijk vrij staat, vermoed ik dat de (ijzige) wind veel invloed heeft.
Afgelopen week was het veel minder. Ik denk dat de ijsvorming komt doordat het 'smeltwater' en de waterdamp na een defrosts naar beneden trekt en daar bijna meteen weer aanvriest vanuit de ruimte die onderin tussen de lamellen en de onderste rand van de behuizing zit. ik denk erover om gaatjes te boren in de onderkant van die rand/behuizing. Of (misschien eenvoudiger) om de ruimte op te vullen met een schuin afgesneden reepje buisisolatie. Zodat het water niet in die rand blijft staan, maar over de rand heen kan weglopen en niet zo makkelijk kan opvriezen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Wat is Vaillant verschikkelijk tegenover consumenten. Als je als consument belt kom je bij de receptie uit en die mogen niks voor je doen en verwijzen naar de installateur.
Als je belt als installateur krijg je wel uitleg bij een foutcode, maar als je belt naar de planning vragen ze weer als eerste de installateurscode. Anders kunnen en mogen ze niks voor je doen. Volgens hun is een installateur verplicht om je binnen 24 uur te helpen als je in de kou zit. Maar mijn installateur neemt al twee dagen de telefoon niet op.
De installateur kan een F gassen monteur van Vaillant inhuren, maar ik als consument niet.
Dus probeer nu zelf een pro account aan te maken op de website, maar het formulier geeft een foutmelding.
Kom dus niets verder. Vandaag de tweede dag zonder verwarming, begint al kouder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ditbenikecht schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:52:
Wat is Vaillant verschikkelijk tegenover consumenten. Als je als consument belt kom je bij de receptie uit en die mogen niks voor je doen en verwijzen naar de installateur.
Als je belt als installateur krijg je wel uitleg bij een foutcode, maar als je belt naar de planning vragen ze weer als eerste de installateurscode. Anders kunnen en mogen ze niks voor je doen. Volgens hun is een installateur verplicht om je binnen 24 uur te helpen als je in de kou zit. Maar mijn installateur neemt al twee dagen de telefoon niet op.
De installateur kan een F gassen monteur van Vaillant inhuren, maar ik als consument niet.
Dus probeer nu zelf een pro account aan te maken op de website, maar het formulier geeft een foutmelding.
Kom dus niets verder. Vandaag de tweede dag zonder verwarming, begint al kouder te worden.
Balen zeg. Onze monteur is ermee gestopt (staat nog wel in het systeem van Vaillant) maar vind maar eens een andere. Alleen voor onderhoud aan de gasketel is al niemand te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Melvin15397 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Gisteravond nog de kappen er af gehaald in het donker omdat het gebrom zo luid werd dat het binnen te horen was (met de ramen dicht, de WP staat op 8m afstand van de gevel). Echt duidelijke ijs aangroei was er niet te zien, maar na het verwarmen van de plaat waar de compressor op staat is het geluid daarna helemaal verdwenen. Wel leek de isolatiemantel van de compressor aan de plaat vastgevroren te zijn.

Momenteel heb ik de zijkap er af en er een elektrische heater op staan blazen om het vocht er uit te krijgen.

De enige plek waar duidelijk ijs aangroei is te zien is op de koudemiddel collector. Zou het kunnen dat er smeltwater hiervan tussen de andere componenten terecht komt en dan weer bevriest?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had op precies dezelfde plek ijsgroei; aan de koudemiddelcollector.
Een stukje armaflex 5x5x1,9cm tussen de collector en de behuizing stopte de resonantie.
Nu de kou en mist over is en alles ijsvrij is heb ik ook geen brom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
De split Plus is zeer interessant qua prijs doordat deze in een introductie korting zit momenteel bij Wasco.

Zou niet weten waarom mensen nog een andere warmtepomp willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
ditbenikecht schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:52:
Vergeleken met andere merken niet hoor, ze zijn juist veel vriendelijker tegen particulieren die bellen en vaak krijg je ook gewoon technisch advies.

Wat je kunt doen is een installatiepartner in jouw buurt zoeken en die bellen, of ze Vaillant een service aanvraag willen doen. Stel voor dat je ze betaald voor de service.
https://www.vaillant.nl/consument/vind-een-installateur/

Je boiler moet je warm kunnen houden via de BUH. Kun je aanzetten.
Je huis moet je even anders verwarmen, zibro laserkachel erin zetten ofzo.
Ga er maar niet van uit dat dit binnen een paar dagen opgelost is:
Als er al een monteur is met propaan als koudemiddel dan heb je er niks aan, want er is een lek. Of de EXV is kapot.
Denk dat Vaillant dat alleen constateert en dit door een gespecialiseerd bedrijf laat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Mipatje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:18:
Ik heb een vwl 128/6.
Tot maandag jl op fluisterstand 40% met een stooklijn 0.2 en met een verbruik van ongeveer 50 KWh per dag gedraaid. Maandagochtend kreeg hij het niet meer warm en heb ik de fluisterstand er af gehaald. Verbruik naar 77Kwh bijna constant tegen de 5kwh. Dinsdag 77 kWh nachts en avonds ook bijna constant tegen de 5 kWh/u. de stooklijn naar 0,4 verhoogd. De WP maakte heel veel lawaai en de lamellen zaten bijna helemaal vol met ijs. Naar mijn mening werkte de defrost niet goed meer. De temp binnen was inmiddels dik boven de 22graden. Heb hem toen op fluisterstand 60% gezet verbruik zakte naar 2,2 kWh maar temp bleef ook nog te hoog tegen de middag teruggegaan naar fluisterstand 60% dus een vermogen reductie van 60%. Het verbruik zakte naar 1,6 KWh per uur. Draait nu prima met een defrost vannacht.
Ik heb overal 210M2 vloerverwarming maar ook nog overal radiatoren. De radiatoren zitten op circuit 1. Hoewel ik het radiatoren circuit uit heb staan ging in deze periode dit circuit toch werken. Heeft hier iemand een verklaring voor.
Dit heeft met de graadminuten calculatie te maken ben ik achter gekomen, als deze sterk negatief is gaat hij overcompenseren en loopt de TA op,
Op fluistermodus draaien is gunstig voor de COP, echter als de gewenste TA niet gehaald wordt door beperkt vermogen loopt dus je graadminuten af, wat dit gedrag triggert.
Wat hiertegen helpt als je een parallel buffervat hebt met een aparte CV circuit pomp is de WP over de buffer te laten rondpompen (dus 2e circuitpomp uit) , na een tijdje wordt de onverklaabare hoge TA en retourtemperatuur gehaald en gaat hij in modulatie naar beneden, als je onder de 1400W komt voor een VWL105 of 125 of 1000W voor een 75, zet je de CVcircuit pomp weer aan en dan is het probleem over, hij gaat weer de normale TA volgens stooklijn volgen.
Op de MEH97 of ander apparaat met blauw scherm :), kun je onder monitoring ook zien wat de Wp als T gewenst nastreeft. Dit is in de overcompensatiemodus ver boven de stooklijn...., altijd staat de waarde van graadminuten op -150 tot -180.
Op stand inactief heb je er minder last van dan op uitgebreid.
Ik heb ook gelezen dat de buitensensor een foutief signaal af kan geven en een waarde van -40 aangeeft wat je stooklijn geheel verstoort. Geen ervaring hiermee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
robin15243 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Een stukje armaflex 5x5x1,9cm tussen de collector en de behuizing stopte de resonantie.
Nu de kou en mist over is en alles ijsvrij is heb ik ook geen brom meer.
Dat klinkt goed! Kun je wellicht een foto plaatsen waar je precies dat stukje Armaflex geplaatst hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik vind het maar saai hier. Jullie ook weer terug naar dCOP’s van 5 en meer zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
De warmtepomp pruttelt inderdaad weer lekker rustig door.

Dat brengt mij bij een vraag die mij al langer bezig houdt en die ik, ondanks meelezen, nog niet echt heb kunnen beantwoorden.

Regelmatig pruttelt de warmtepomp de hele dag door, 20 tot 24 uur lang, op zo'n 450 tot 500 watt elektrisch vermogen.

Moet ik daar juist blij mee zijn, of is het beter dat de warmtepomp toch wat vaker stopt tussendoor? (Levensduur, COP, dat soort uitgangspunten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Acadiane schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:08:
De warmtepomp pruttelt inderdaad weer lekker rustig door.

Dat brengt mij bij een vraag die mij al langer bezig houdt en die ik, ondanks meelezen, nog niet echt heb kunnen beantwoorden.

Regelmatig pruttelt de warmtepomp de hele dag door, 20 tot 24 uur lang, op zo'n 450 tot 500 watt elektrisch vermogen.

Moet ik daar juist blij mee zijn, of is het beter dat de warmtepomp toch wat vaker stopt tussendoor? (Levensduur, COP, dat soort uitgangspunten)
Daar mag je juist blij mee zijn en het kan helemaal geen kwaad. Tegelijkertijd kijk ik zelf ook naar de buitentemperatuur, en schakel over op “uitgebreid” wanneer het meer dan 8 graden buitentemperatuur is. Dan is de behoefte aan continu warm water in de vloer minder, en mag de pomp best even rust hebben. Hij blijft dan meestal een paar uur uit en daarna weer een paar uur aan. Als ik hem op Actief of Inactie laat staan, zie je dat de compressor stopt en de circulatiepomp doordraait. Maar dat duurt meestal maar iets van 20 minuten wat resulteert in meer startstops op een dag. En dat vind ik dan weer onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 06:22
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:
@BobvdW als dat buffervat in serie staat: lekker laten zitten. Daar heb je technisch gezien namelijk geen last van wat potentieel anders kan zijn met een parallel geplaatst buffervat incl pomp etc.
Ik lees ook overal dat buffervat niet nodig is (nieuwbouw / VVW / geen zones). Toch wilde mijn installateur het absoluut niet zonder doen. Ik begrijp van jou dat dit voor de efficiëntie niet uitmaakt als het in serie staat? Wat is daar de uitleg achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
nieuwbouwers schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 05:53:
[...]

Ik lees ook overal dat buffervat niet nodig is (nieuwbouw / VVW / geen zones). Toch wilde mijn installateur het absoluut niet zonder doen. Ik begrijp van jou dat dit voor de efficiëntie niet uitmaakt als het in serie staat? Wat is daar de uitleg achter?
Je hebt dan geen menging, zoals je bij een parallel buffervat wel hebt. Die menging wil je niet, want dan wordt je Ta onnodig hoger.

Een buffervat in de retour wordt normaliter alleen geplaatst als de waterinhoud/bufferend vermogen van je systeem te klein is, bijv. bij alleen convectoren, radiatoren of droogbouw vvw met dunne slangen. Zie verder de FAQ.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
SebastiaanPs schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:09:
[...]

Je hebt dan geen menging, zoals je bij een parallel buffervat wel hebt. Die menging wil je niet, want dan wordt je Ta onnodig hoger.

Een buffervat in de retour wordt normaliter alleen geplaatst als de waterinhoud/bufferend vermogen van je systeem te klein is, bijv. bij alleen convectoren, radiatoren of droogbouw vvw met dunne slangen. Zie verder de FAQ.
Duidelijk. Onze installateur heeft het buffervat gewoon parallel geplaatst, zelfs na vele gesprekken hierover wilde hij het niet anders doen. Is het mogelijk om dat achteraf nog te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
nieuwbouwers schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:42:
Duidelijk. Onze installateur heeft het buffervat gewoon parallel geplaatst, zelfs na vele gesprekken hierover wilde hij het niet anders doen. Is het mogelijk om dat achteraf nog te wijzigen?
Dat kost je veel geld aan verloren rendement en extra stroom verbruik van de secundaire waterpomp. Bovendien ben je de ruimte die het vat inneemt nu kwijt.
Jammer dat je installateur het niet begrepen heeft. Uitgebreide uitleg staat hier: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

En ja, uiteraard kan dat vat er achteraf tussenuit. Het is alleen even stoeien met leidingwerk, wat elke installateur zou moeten kunnen. Afhankelijk van je handigheid kun je het ook zelf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Dat kost je veel geld aan verloren rendement en extra stroom verbruik van de secundaire waterpomp. Bovendien ben je de ruimte die het vat inneemt nu kwijt.
Jammer dat je installateur het niet begrepen heeft. Uitgebreide uitleg staat hier: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

En ja, uiteraard kan dat vat er achteraf tussenuit. Het is alleen even stoeien met leidingwerk, wat elke installateur zou moeten kunnen. Afhankelijk van je handigheid kun je het ook zelf.
Het kan veel geld kosten maar dat hoeft niet perse. Als de temperaturen primiar gelijk zijn aan secandaire is er een verwaarloosbaar verlies.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@nieuwbouwers let wel, voorwaarde is dat je altijd voldoende afgifte open hebt staan, zodat je warmtepomp altijd het minimumvermogen kwijt kan. Velen hebben bijv. de woonkamer, keuken en badkamer permanent open staan, dus zonder naregeling.
Je kunt zelfs alle naregeling verwijderen, één enkele thermostaat gebruiken en daarna eenmalig waterzijdig inregelen. Dan bereik je waarschijnlijk de laagste Ta en hoogste COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
snameroc schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:58:
Het kan veel geld kosten maar dat hoeft niet perse. Als de temperaturen primiar gelijk zijn aan secandaire is er een verwaarloosbaar verlies.
  1. In de praktijk lukt heb bijna nooit om de primaire en secundaire temperatuur precies gelijk te krijgen. En zeker niet als een buffervat ook nog met vier leidingen is aangesloten.
  2. Dan heb je altijd nog het stroomverbruik van de secundaire pomp.
  3. Als je de flow primair en secundair precies gelijk hebt (en dus geen flow door het vat), wat doet dat buffervat er dan? Dan is het nog steeds een nutteloze sta-in-de-weg.
@nieuwbouwers Hier wat verhalen van Tweakers die blij zijn hun buffervat te hebben verwijderd:
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
pcprutser in "Daikin WP Pendel + Prestatie issues"
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2025 10:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:08:
[...]
  1. In de praktijk lukt heb bijna nooit om de primaire en secundaire temperatuur precies gelijk te krijgen. En zeker niet als een buffervat ook nog met vier leidingen is aangesloten.
  3. Als je de flow primair en secundair precies gelijk hebt (en dus geen flow door het vat), wat doet dat buffervat er dan? Dan is het nog steeds een nutteloze sta-in-de-weg.
@nieuwbouwers Hier wat verhalen van Tweakers die blij zijn hun buffervat te hebben verwijderd:
Bedankt. Ik wil geen zoneregeling en zal alles eenmalig (of toch zo weinig mogelijk) goed inregelen. Voor ik dingen ga proberen, kunnen jullie zien of dit inderdaad parallel aangesloten is, en dan wel volgens welke opstelling (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/)? Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE_4VFa6Q46Vwt44B3xWf7QUlf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nt6EQi7kdZD3NzM6iX09SXoH.png?f=fotoalbum_large

(Let wel: nog niet alles is aangesloten, bv de boiler.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
@nieuwbouwers Jij hebt deze versie:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg
Dat is de minst efficiënte, want degene die de meeste menging geeft.

Fix is eenvoudig: Rood weghalen, groen aanleggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IgpE7jRxQimrZaeA-wLf87AY2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7WSpfLBy4cxALFMt2q8LNEvG.jpg?f=user_large

[ Voor 131% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:19:
@nieuwbouwers Jij hebt deze versie:
[Afbeelding]
Dat is de minst efficiënte, want degene die de meeste menging geeft.
Gaat de retour ook altijd door het vat? In zie daar precies toch een splitsing (blauw omcirkeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkMUei-CmFeUVagExBVAzE-Rhus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ityUc6AF2d2NPBHKzz4Osaxw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
nieuwbouwers schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:24:
Gaat de retour ook altijd door het vat? In zie daar precies toch een splitsing (blauw omcirkeld):
Ja. Voor een beter bufferresultaat moet je die dan nog wel even kruislings aansluiten.
Die splitsing zal wel voor boven / beneden zijn.
Check nog even mijn vorige post met een voorgestelde verbetering.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Ja. Die splitsing zal wel voor boven / beneden zijn.
Check nog even mijn vorige post met een voorgestelde verbetering.
Super, lijkt een eenvoudige fix. Ik ga het eerst nog eens voorleggen aan de installateur (hij is nog bezig), maar anders lijkt het eenvoudig genoeg om zelf te proberen (met wat hulp).

Als ik dat doe heb ik zogezegd een buffervat in serie retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
nieuwbouwers schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:28:
Super, lijkt een eenvoudige fix. Ik ga het eerst nog eens voorleggen aan de installateur (hij is nog bezig), maar anders lijkt het eenvoudig genoeg om zelf te proberen (met wat hulp).

Als ik dat doe heb ik zogezegd een buffervat in serie retour?
Ja. Maar als je geen zoneregeling hebt en een huis met enkel vvw, dan zou ik ervoor kiezen om het vat helemaal weg te halen en de ruimte voor iets nuttigs te gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
Gewoon even een chapeau hoe er hier hulp geboden wordt, met duidelijke uitleg en duidelijke plaatjes.

Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@nieuwbouwers Check ook even de aansluitingen van je SWW-vat op eenpijpscirculatie (Einrohrzirkulation):
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" en peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zo'n naar boven lopende koperen leiding voorspelt meestal niet veel goeds...

En nog een vraag:
Wat is de functie van dat rechter expansievat?

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:24
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Inmiddels bijna 4 jaar een parallelle vat met eigen pomp. Ik ben er tevreden mee. Het debiet aan primaire en secundaire zijde is meestal gelijk, dus geen verlaging van Ta, dat kan je gewoon meten. Het voordeel is tweeledig:
- de secundaire pomp vangt de flow variatie op als gevolg van dichtlopende radiator thermostaat ventielen. Dat kan de wp circulatie pomp uiteraard ook maar zal wel leiden tot ongewenste acties (wil je flow/flow houden over de wp tsa betekent dit dat de koudemiddel zijdige circuit ook mee varieert. nu draait de wp circulatie pomp stabiel 1200 l/u.
- als de wp uitvalt heb je geen circulatie meer over je afgifte. Dat is mij al twee keer overkomen, èèn keer door een defecte sensor en de andere keer door een defecte printplaat..beide keren doet de buitenunit helemaal niets meer, ik kon nog terugvallen op de backup ketel ėn secundaire pomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
In dit lijvige rapport "Eindrapportage-Demonstratieproject-Hybride-Warmtepompen-aug2024" (afgelopen week gepubliceerd) staat een interessant onderzoek in de bijlage.

"Bijlage 5: Deelonderzoek prestatie buffervat en afgifte" op pagina 67
Beschouwing van de meetresultaten op de volgende pagina’s geeft de volgende conclusies:
1) De warmteverliezen van leidingen tussen opwek en afgifte kunnen erg groot zijn (orde
15% en meer). Door een buffervat neemt dit verlies nog eens aanzienlijk toe (orde 10%).
Dit is zichtbaar in de plot rendement van oplossing, waarin de verhouding tussen de
kamstrup opwekking en afgifte getoond wordt. Nu zal de inbouwsitiuatie in woningen
anders zijn dan bij de proefopstelling, maar het is over het algemeen slecht voorstelbaar
dat de verliezen daar minder zijn. Mogelijk doet een keukenopstelling het beter.
2) De beste oplossing is om de warmtepomp continu door te laten draaien door
toepassing van afgifteverbetering en verlaging van het compressor toerental.
Dit is configuratie j. Bij 35 °C afgifte stijgt de COP van de afgifte van 3,88 naar 4,76.
Een stijging van 22% die een op een doorwerkt op de energierekening.
3) Kleine buffervaten helpen beperkt tegen cycling. Na de eerste cycle is het vat
opgewarmd en loopt deze mee in de aan/uit regelband van de aanvoer. Alleen
het iets grotere volume dat het buffervat geeft aan de installatie helpt een beetje
de schakeltijd verlengen. Het verlagen van de compressor snelheid, en daarmee
het verhogen van het modulatiebereik van de warmtepomp, helpt wat dit betreft
meer. Als er dan nog afgifteverbetering wordt toegevoegd verdwijnt de cycling
in dit voorbeeld helemaal (configuratie j).
4) Buffervaten, hoe dan ook geschakeld, geven een warmteverlies in de orde van 10%.
Dit wordt onderschreven door de markt: ATAG, Intergas, Nefit, Bosch, Remeha, Vaillant en Ferroli.
en door Techniek NL en de UT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Chupachups schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:52:
Inmiddels bijna 4 jaar een parallelle vat met eigen pomp. Ik ben er tevreden mee. Het debiet aan primaire en secundaire zijde is meestal gelijk, dus geen verlaging van Ta, dat kan je gewoon meten.
Bij een vat aangesloten zoals bij @nieuwbouwers is er geen menging nagenoeg onmogelijk. Dat lukt alleen als je het vat met slechts twee leidingen aansluit.
Het voordeel is tweeledig:
- de secundaire pomp vangt de flow variatie op als gevolg van dichtlopende radiator thermostaat ventielen. Dat kan de wp circulatie pomp uiteraard ook maar zal wel leiden tot ongewenste acties (wil je flow/flow houden over de wp tsa betekent dit dat de koudemiddel zijdige circuit ook mee varieert. nu draait de wp circulatie pomp stabiel 1200 l/u.
Wat is daar ongewenst aan? Als je extra radiatoren open draait, is er toch ook een hogere warmtevraag? Dan is het toch juist gewenst dat de WP ook harder gaat draaien?
- als de wp uitvalt heb je geen circulatie meer over je afgifte. Dat is mij al twee keer overkomen, èèn keer door een defecte sensor en de andere keer door een defecte printplaat..beide keren doet de buitenunit helemaal niets meer, ik kon nog terugvallen op de backup ketel ėn secundaire pomp.
Dit argument geldt niet voor @nieuwbouwers, want het betreft een nieuwbouwwoning. Er is dus geen backup-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:24
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Bij een vat aangesloten zoals bij @nieuwbouwers is er geen menging nagenoeg onmogelijk. Dat lukt alleen als je het vat met slechts twee leidingen aansluit.
Er zal bij mij wel menging optreden, maar alleen als het gebouw zijdige debiet hoger of lager is. De buitenunit houdt standaard 1200 l/u aan.
[...]

Wat is daar ongewenst aan? Als je extra radiatoren open draait, is er toch ook een hogere warmtevraag? Dan is het toch juist gewenst dat de WP ook harder gaat draaien?
[/quote]
het debiet van de buitenunit varieert niet met het vermogen, de deltaT wel.
[...]

Dit argument geldt niet voor @nieuwbouwers, want het betreft een nieuwbouwwoning. Er is dus geen backup-ketel.
[/quote]
Nieuwbouw heeft ook een backup, maar dan een elektrisch element in de binnenunit. Dan ben je nog steeds afhankelijk van de circulatiepomp in de buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:34
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:53:
In dit lijvige rapport "Eindrapportage-Demonstratieproject-Hybride-Warmtepompen-aug2024" (afgelopen week gepubliceerd) staat een interessant onderzoek in de bijlage.

"Bijlage 5: Deelonderzoek prestatie buffervat en afgifte" op pagina 67

[...]

Dit wordt onderschreven door de markt: ATAG, Intergas, Nefit, Bosch, Remeha, Vaillant en Ferroli.
en door Techniek NL en de UT
Zullen we dat met linkje doen dan?

https://verenigingduurzam...-Warmtepompen-aug2024.pdf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Ronald Daar kon ik eigenlijk (bijna niet) op wachten.
Was alleen de vraag wie dit zou doen O-)
En nu nog de inhoudelijke reacties van de experts :)F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:34
[knip] verplaatst naar generiek WP topic

[ Voor 87% gewijzigd door Ronald op 25-01-2025 12:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:08:
@nieuwbouwers Check ook even de aansluitingen van je SWW-vat op eenpijpscirculatie (Einrohrzirkulation):
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" en peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zo'n naar boven lopende koperen leiding voorspelt meestal niet veel goeds...

En nog een vraag:
Wat is de functie van dat rechter expansievat?
Dat SWW-vat is nog niet aangesloten, maar het stond inderdaad nog op mijn lijstje om de eenpijpscirculatie te checken! Als ik het goed begrijp wordt dat achteraan aangesloten, en zou daar dus eerst een klein stukje leiding naar beneden moeten gaan alvorens naar boven.

Ivm dat rechter expansievat, geen idee. Voor het SWW-vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
nieuwbouwers schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:29:
Dat SWW-vat is nog niet aangesloten, maar het stond inderdaad nog op mijn lijstje om de eenpijpscirculatie te checken! Als ik het goed begrijp wordt dat achteraan aangesloten, en zou daar dus eerst een klein stukje leiding naar beneden moeten gaan alvorens naar boven.
Waar lopen de twee middelste leidingen van je binnenunit dan naar toe? Ik ken Vaillant niet, maar neem even aan dat er in je binnenunit een 3-wegklep zit, en dat die twee leidingen naar de spiraal van je SWW-vat gaan. Klopt mijn aanname niet?
Als mijn aanname wel klopt: Ook in die leidingen hoort een voorziening tegen eenpijpscirculatie te zitten.
Ivm dat rechter expansievat, geen idee. Voor het SWW-vat?
Ik kan me niet voorstellen dat dat expansievat geschikt is voor drinkwater. Je hebt daar namelijk een speciaal, doorstroomd, vat voor nodig. Die zijn normaliter één geheel met de inlaatcombinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@nieuwbouwers Wat @Andrehj hierboven schrijft over de eeenpijpscirculatie kan behoorlijk wat aan stilstandsverliezen veroorzaken. Bij een indirect gestookte boiler ook nog op meerdere (3?) aansluitingen (maar dat weet ik niet zeker) - Ik zou voor de gein de installateur/monteur vragen of hij iets met "eenpijpscirculatie" en/of "thermosifon" kan beginnen. De kans is groot dat hij je aankijkt als of hij water ziet branden.
(Was bij mij bij alle 4 monteurs die ik gevraagd heb het geval)

Ik heb ze dan van de broodnodige informatie voorzien, maar of ze daarmee iets in toekomst (kunnen) doen?

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenanco
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-07 11:05
Goedemiddag allen,

Na laatste keer lekke ontkoppelingsbuffer te hebben gehad gisteren een nieuwe geïnstalleerd gekregen.

Het warme water is op temperatuur circa 55C.

Nu loop ik tegen hetgeen aan dat het warme water wel mooi op temperatuur is maar de vloerverwarming maar niet aan de praat krijg. Bij de binnenunit bij de unitower blijft het aangeven van 0 liter per uur wat er doorstroomt bij de vloerverwarming. Ondanks dat ik t thermostaat op 25 graden heb gezet en t binnen 8 graden is.

Iemand die mij hiermee kan helpen. Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Staat er niet ergens een kraan dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Waar lopen de twee middelste leidingen van je binnenunit dan naar toe? Ik ken Vaillant niet, maar neem even aan dat er in je binnenunit een 3-wegklep zit, en dat die twee leidingen naar de spiraal van je SWW-vat gaan. Klopt mijn aanname niet?
Als mijn aanname wel klopt: Ook in die leidingen hoort een voorziening tegen eenpijpscirculatie te zitten.

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat expansievat geschikt is voor drinkwater. Je hebt daar namelijk een speciaal, doorstroomd, vat voor nodig. Die zijn normaliter één geheel met de inlaatcombinatie.
1) Buffervat: ik ga dus vragen om de leidingen te verleggen zodat ze jouw suggestie volgen (groene lijn in deze post). Kleine bijvraag hier nog bij, hier staat dus dat "Buffervaten, hoe dan ook geschakeld, geven een warmteverlies in de orde van 10%." => lost het herleggen van de rode naar de groene opstelling dan iets op? Edit: de buffer serieel in de retour levert nog steeds een belangrijke efficiëntiewinst op ivgl parallel, blijkt uit slide 72. Eerder een discussie voor het main topic.

2) Er lijkt me inderdaad toch een probleem te zijn met 'Einrohrzirkulation'. Hoewel het SWW-vat nog niet helemaal aangesloten is, hangen de leidingen er al wel aan. Klopt het dat de blauw omcirkelde connectie dan eerst naar beneden moet, en dan weer naar boven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmKWTl-1Rcfxg6Jw-65tdJxGBU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKU1Hj2DTjf1CfC3UiiO3Qll.png?f=fotoalbum_large

3) Tweede expansievat: ik hou dit in het oog

4) Leidingdiameter: ik heb de diameter van de leidingen niet nagemeten, daar ga ik nu even vanuit dat dit goed zit. Kan ik dit ergens aflezen op de leiding, of moet je dit gewoon meten?

[ Voor 4% gewijzigd door nieuwbouwers op 25-01-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 20:51
Chupachups schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Er zal bij mij wel menging optreden, maar alleen als het gebouw zijdige debiet hoger of lager is. De buitenunit houdt standaard 1200 l/u aan.
[...]

[/quote]
het debiet van de buitenunit varieert niet met het vermogen, de deltaT wel.
[...]

[/quote]
Nieuwbouw heeft ook een backup, maar dan een elektrisch element in de binnenunit. Dan ben je nog steeds afhankelijk van de circulatiepomp in de buitenunit.
Is die 1200 l/u heilig bij een 76/6? Die haal ik alleen als ik boven ook 2 radiatoren open heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
benolski schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Is die 1200 l/u heilig bij een 76/6? Die haal ik alleen als ik boven ook 2 radiatoren open heb staan.
Verder tevreden? Wordt het warm? Verbruik acceptabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenanco
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-07 11:05
Gramser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:07:
Staat er niet ergens een kraan dicht?
Waar zou er een kraan dicht kunnen staan? Heb alles gechecked ik heb alleen 1 kraan bij de vloerwarming verdeler beneden niet open kunnen krijgen bij de retour. 2de verdeler boven verdieping staat wel aan. Daar zou het wel warm moeten worden aangezien er een t stuk in kruipruimte zit voor de verdelers…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 20:51
Ja hoor. Draait nu twee jaar zonder haperingen. 21.5 graden tijdens de mistvorst en het vele ontdooien zonder problemen. Cop is niet heel geweldig. Scop van 3.6 maar eigenlijk berekening is 4.0
Afgelopen jaar 2100 kwh verbruikt tegen 1200 m3 gas. Warm water nog via de cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:46:
[...]

Maar goed, zoals je ziet zul je daar dus niet gauw problemen met een te hoog debiet krijgen.
Thanks, ik zie m'n. denkfout :) Om even het plaatje compleet te maken, de WP geeft dus 1.200l/h en ik heb nu (toevallig) 1.250 meter slang in de vloer liggen. Per meter slang moet ik op de verdeler dan dus (1200/1250/60) 0,016liter/min instellen. dus een groep met een lengte van 75 meter krijgt 1,2liter/min.

De verdeler waar ik me zorgen om maakte heeft in totaal 350 meter ofwel 335 liter per uur nodig, ruim onder de 1.000 liter/uur die de 20x2.25mm buis aankan :). Verder tweaken zou dan nog kunnen door de warmteverlies per kamer te berekenen maar op hoofdlijnen zou dit het dan moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Je hebt volkomen gelujk natuurlijk. Maar in de cv wereld zijn ze wel voorzichtig.
Een kenneis van me is hier weest te kijken naar onze arotherm met serie retour vat en radiatoren.
Bij mij zat de ketel parralel middels 2 terugslagkleppen. De ketelbis er nog maar het gas niet meer.
Die kennis heeft een installateur gevonden die een arotherm komt installeren. Deze plaatst een serie retour vat met 4 aansluitingen die ook als warmte wisselaar voor de bij hun nog aanwezige cv ketel funtioneerd. Dus de wp pomp rond door de radiatoren en het serievat in de retour. De cv ketel word op de 2 overige aansluitingen aan gesloten. De van de cv ketel pomp rond in het vat. Dus als de cv uitstaat gedraagd het vat als een serie retour vat.
Ik had dit nog niet eerder gezien.
Systeem word over 2 weken geinstalleerd.
Zijn er meer mensen die het zo hebben?
Er is dus geen extra pomp.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@snameroc Niet ongebruikelijk bij Vaillant - kijk maar in de installatiebundels.
Sinds kort vind je daar ook zoiets als een "mini-buffer", bekend van Remeha en Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Afgelopen zomer hebben we onze twee-onder-1-kap uit 2008 uitgebouwd met ~30m2 (totaal oppervlakte is nu net geen 200m2). Woning is volledig voorzien van vloerverwarming (ook zolder) en type D ventilatie.

Bij de aanschaf van de warmtepomp geen rekening gehouden met de uitbouw.
Nu heb ik de eerste meetpunten geplot in een grafiek om te kijken hoe het in theorie uit gaat komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5WnrNa7H6noMgi_4iVwK8FJQPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCKoMgWPvshYMWctWzt2RdoC.png?f=fotoalbum_large

In theorie zou de VWL55/6 het moeten trekken tot -7. Heb geen BUH dus hij zal het echt zelf moeten doen. Fluistermodus moet er dan wel af en defrosts mogen er niet zijn. SWW ga ik niet met de warmtepomp doen, dus daar hoeft hij zicht in ieder geval niet mee bezig te houden ;-)

Kortom spannend! Gelukkig hangt er nog een 3kW airco en is er nog een gashaard om bij te springen indien nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedfight op 26-01-2025 17:32 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Is het een idee om in de TS de split /5 te vervangen voor de split /8? Dan is die mooi bijgewerkt met actuele informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
snameroc schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Je hebt volkomen gelujk natuurlijk. Maar in de cv wereld zijn ze wel voorzichtig.
Een kenneis van me is hier weest te kijken naar onze arotherm met serie retour vat en radiatoren.
Bij mij zat de ketel parralel middels 2 terugslagkleppen. De ketelbis er nog maar het gas niet meer.
Die kennis heeft een installateur gevonden die een arotherm komt installeren. Deze plaatst een serie retour vat met 4 aansluitingen die ook als warmte wisselaar voor de bij hun nog aanwezige cv ketel funtioneerd. Dus de wp pomp rond door de radiatoren en het serievat in de retour. De cv ketel word op de 2 overige aansluitingen aan gesloten. De van de cv ketel pomp rond in het vat. Dus als de cv uitstaat gedraagd het vat als een serie retour vat.
Ik had dit nog niet eerder gezien.
Systeem word over 2 weken geinstalleerd.
Zijn er meer mensen die het zo hebben?
Er is dus geen extra pomp.
Ja dit is een door Vaillant voorgestelde installatie, die goed werkt opzich.

In de buffervaten van Vaillant zitten ook platen intern die de stroom zo sturen dat deze meest efficiënt zijn. Best wel goeddoordachte oplossing hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:20:
@snameroc Niet ongebruikelijk bij Vaillant - kijk maar in de installatiebundels.
Sinds kort vind je daar ook zoiets als een "mini-buffer", bekend van Remeha en Intergas.
Wat bedoel je met “mini-buffer”? Het 45L vat of die Vaillant open verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Speedfight schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:15:
Afgelopen zomer hebben we onze twee-onder-1-kap uit 2008 uitgebouwd met ~30m2 (totaal oppervlakte is nu net geen 200m2). Woning is volledig voorzien van vloerverwarming (ook zolder) en type D ventilatie.

Bij de aanschaf van de warmtepomp geen rekening gehouden met de uitbouw.
Nu heb ik de eerste meetpunten geplot in een grafiek om te kijken hoe het in theorie uit gaat komen:
[Afbeelding]

In theorie zou de VWL55/6 het moeten trekken tot -7. Heb geen BUH dus hij zal het echt zelf moeten doen. Fluistermodus moet er dan wel af en defrosts mogen er niet zijn. SWW ga ik niet met de warmtepomp doen, dus daar hoeft hij zicht in ieder geval niet mee bezig te houden ;-)

Spannend! Gelukkig hangt er nog een 3kW airco en is er nog een gashaard om bij te springen indien nodig.
200 W/K - niet ongewoon voor bj 2008 en 200 m². Verwarm je de hele 200 m²?
En op welke temperaturen? Continu of met verlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:04:
[...]

200 W/K - niet ongewoon voor bj 2008 en 200 m². Verwarm je de hele 200 m²?
En op welke temperaturen? Continu of met verlaging?
Geen nachtverlaging. Benedenverdieping blijft constant 20,5.
Slaapkamers verwarm ik niet actief, maar worden alsnog 19 tot 20 graden.
Op zolder verwarm ik twee kamers actief, alleen de CV ruimte daar niet.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Wat bedoel je met “mini-buffer”? Het 45L vat of die Vaillant open verdeler?
Zeker niet het 45 l vat - en als ik me niet vergis bezigt Vaillant zelf de term "minibuffer"
(installatiebundel juli 2024).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVimJWsEgoLzmssnj-mL--cOv5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLDgkGsPkuueqcmBA3Ipocuy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Zeker niet het 45 l vat - en als ik me niet vergis bezigt Vaillant zelf de term "minibuffer"
(installatiebundel juli 2024).
[Afbeelding]
Ja is die open verdeler WH40. Zo sluit ik ze al jaren aan (hybrides).
Ik bouw ze vaak van RVS. 2 t-stukken 5/4” of 1.1/2” Springer RVS en dan naar de juiste pers koppeling.

Ik ben er ook achter dat je de beste CV ontkoppeling hebt met een drukverschilregelaar naar de CV ketel ipv een keerklep. Zeker bij zo’n Intergas, die gevoelig is voor stroming door de wisselaar.
Een drukverschilregelaar is nl ook gewoon een keerklep maar dan kun je veerspanning instellen.
Het helpt ook om de pomp iets te smoren als deze soms te fanatiek meedoet. (De momenten dat de cv ketel meedoet komen bovendien bijna niet voor met een FE warmtepomp)

Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VAtXLv1lhETTe96PHDFPqngIwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1HxYEZrULsIb7oQl4f9SNfL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Technician- op 26-01-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Ja is die open verdeler WH40. Zo sluit ik ze al jaren aan (hybrides)
Voor jouw natuurlijk al jaren gesneden koek.
Trouwens interessant dat Vaillant deze variant met de WH40 als "Nieuw" in de installatie[bijbel]bundel heeft opgenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Maar dat betekent dat de ketel ook kan meehelpen met een defrost. Heeft de gebruiker daar invloed op wanneer?

snameroc

Pagina: 1 ... 159 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic