Het effect ervan is hier niet merkbaar in temperatuur, maar met dit weer gebeuren ze wel vrij vaak. En COP-technisch ook niet erg bevorderlijk.
Hier nu elk uur aan de defrost sinds een uur of 9.
Ik kan mij er niet te druk om maken, ik zie de COP wel aan het einde van het stookseizoen. Ondertussen is het lekker warm en trekt hij het prima.
Ik kan mij er niet te druk om maken, ik zie de COP wel aan het einde van het stookseizoen. Ondertussen is het lekker warm en trekt hij het prima.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik heb de 75/6 nu draaien vanaf de zomer en een poging gedaan met CV tuning. Huis word warm waar nodig maar toch vind dat er een behoorlijke variatie zit in het vasthouden van de temperatuur.
Thermostaat staat in de woonkamer (NO - ZO) en 24/7 op 19 graden.
/f/image/pGWs8I8RlZTW4tjFJm2PLrk0.png?f=fotoalbum_large)
Stroomverbruik op gehele fase ziet eruit als volgt. Vooral in de nachturen draait op deze fase bijna alleen de WP. Overdag met zon warmt de woonkamer makkelijk op.
/f/image/9ESptic57Dea1tsvzo4m0s8G.png?f=fotoalbum_large)
Is dit "normaal" of lijkt dit op pendel gedrag?
/f/image/pGWs8I8RlZTW4tjFJm2PLrk0.png?f=fotoalbum_large)
Stroomverbruik op gehele fase ziet eruit als volgt. Vooral in de nachturen draait op deze fase bijna alleen de WP. Overdag met zon warmt de woonkamer makkelijk op.
/f/image/9ESptic57Dea1tsvzo4m0s8G.png?f=fotoalbum_large)
Heb je de thermostaat op "Actief"?Michieas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:43:
Ik heb de 75/6 nu draaien vanaf de zomer en een poging gedaan met CV tuning. Huis word warm waar nodig maar toch vind dat er een behoorlijke variatie zit in het vasthouden van de temperatuur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie geen pendelgedrag, wel veel ontdooicycli, lijkt het. Je hebt maar 2 a 3 runs per dag, bij pendelen heb je er meer dan 2 per uur.
Heb je een huis waarbij de thermostaat in een ruimte zit met veel zoninstraling? Het lijkt alsof, zoals je zegt, de ruimte met de thermostaat makkelijk opwarmt. Dan, wanneer de nacht invalt, valt ook de zoninstraling (en b.v. warmte van koken/oven) weg, en moet je WP aan de bak.
Is die grafiek overigens het opgenomen vermogen? Zo ja: met 3kW zit je best wel in de buurt van het maximum vermogen van een 75/6. Heb je een elektrisch element? Staat die aan? Haalt je WP de ingestelde stooklijn wel?
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 17-01-2025 13:28 ]
Ik vind dit heeft een bepaalde amusementswaarde:
- eerst de pendelende cv-ketel en nu de pendelende warmtepomp.
En dan nog de vraag: is dit "pendelen"?
Waarbij het begrip "pendelen" eigenlijk onduidelijk is (en vaak blijft).
- eerst de pendelende cv-ketel en nu de pendelende warmtepomp.
En dan nog de vraag: is dit "pendelen"?
Waarbij het begrip "pendelen" eigenlijk onduidelijk is (en vaak blijft).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waar het mijn voornamelijk om gaat is om variatie in temperatuur zo klein mogelijk te maken. Het verschil tussen de laagste temperaturen, 18,2, en de gewenste temperatuur vind ik aanzienelijk. Ik verwacht dan dat de WP meer moeite moet doen om die 0,8 graden op te warmen. Ik had verwacht dat de temperatuur beter rond de 19 graden zouden blijven. Het lijkt nu dat de reactie wat laat op gang komt.
- VRC 720f/3 Thermostaat
- Green iQ is actief
- Ext vermogensreductie: Inactief (en kan ik niet aanpassen lijkt het)
Keuken heeft veel licht inval met 7m ramen op het ZW.
Dus ik denk dat de thermostaat wel in 1 van de koudere ruimtes staat maar daar is recent wel nieuwe VV (10cm HOH) aangelegd.
In de keuken ligt ook VV maar ik vermoed hier 15/20 HOH.
Woonkamer heeft nieuwe kozijnen met triple glas.
Keuken heeft houten kozijnen met dubbel glas.
Spouw is (na)geisoleerd.
Ik heb een elektrisch element in de boiler zitten maar ik durf niet te zeggen of dat ook geld voor het CV gedeelte. Kan ik dat ergens inzien?
Ingestelde stooklijn word denk ik net wel/net niet gehaald als ik onderstaande grafieken goed interpreteer.'
:strip_exif()/f/image/Po5beXi2YPh3C8WYjXrOf3DT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nwg4tKEUtnOsMfV9ILkWbeKQ.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik voor CV van vorige week was 215kWh.
In vergelijking met vorig jaar zelfde week (met ongeveer zelfde temperaturen) was het verbruik 88m3 gas. Kosten voor die week zijn altijd nog voordeliger met de WP maar toch zie ik hier vaak veel lagere waarden (of hogere COP). Dus er zal ergens nog winst te behalen zijn.
Waar kan ik dat precies zien?marcop23 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:24:
[...]
Heb je de thermostaat op "Actief"?
Ik zie geen pendelgedrag, wel veel ontdooicycli, lijkt het. Je hebt maar 2 a 3 runs per dag, bij pendelen heb je er meer dan 2 per uur.
- VRC 720f/3 Thermostaat
- Green iQ is actief
- Ext vermogensreductie: Inactief (en kan ik niet aanpassen lijkt het)
Thermostaat staat in de woonkamer met een raam op het NO en een raam op ZO. Dus instraling valt wel mee.Heb je een huis waarbij de thermostaat in een ruimte zit met veel zoninstraling? Het lijkt alsof, zoals je zegt, de ruimte met de thermostaat makkelijk opwarmt. Dan, wanneer de nacht invalt, valt ook de zoninstraling (en b.v. warmte van koken/oven) weg, en moet je WP aan de bak.
Keuken heeft veel licht inval met 7m ramen op het ZW.
Dus ik denk dat de thermostaat wel in 1 van de koudere ruimtes staat maar daar is recent wel nieuwe VV (10cm HOH) aangelegd.
In de keuken ligt ook VV maar ik vermoed hier 15/20 HOH.
Woonkamer heeft nieuwe kozijnen met triple glas.
Keuken heeft houten kozijnen met dubbel glas.
Spouw is (na)geisoleerd.
De grafiek is afgenomen vermogen van 1 van de 3 fases. Informatie komt uit HomeWizard P1 meter.Is die grafiek overigens het opgenomen vermogen? Zo ja: met 3kW zit je best wel in de buurt van het maximum vermogen van een 75/6. Heb je een elektrisch element? Staat die aan? Haalt je WP de ingestelde stooklijn wel?
Ik heb een elektrisch element in de boiler zitten maar ik durf niet te zeggen of dat ook geld voor het CV gedeelte. Kan ik dat ergens inzien?
Ingestelde stooklijn word denk ik net wel/net niet gehaald als ik onderstaande grafieken goed interpreteer.'
:strip_exif()/f/image/Po5beXi2YPh3C8WYjXrOf3DT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nwg4tKEUtnOsMfV9ILkWbeKQ.png?f=fotoalbum_large)
In vergelijking met vorig jaar zelfde week (met ongeveer zelfde temperaturen) was het verbruik 88m3 gas. Kosten voor die week zijn altijd nog voordeliger met de WP maar toch zie ik hier vaak veel lagere waarden (of hogere COP). Dus er zal ergens nog winst te behalen zijn.
Je stooklijn staat erg hoog en daardoor krijg je erg hoge aanvoertemperaturen met als gevolg een lager rendement.
Mijn stooklijn staat op 0.25 (huis uit 1998, beneden vloerverwarming en boven gebooste radiatoren).
Zet 'm eens een dagje op 0.35 en kijk hoe dat gaat. Als het goed gaat kan je elke dag met 0.05 omlaag, totdat het huis niet meer warm wordt. Dan weer 0.05 omhoog en dat zou de ideale stooklijn moeten zijn.
Mijn stooklijn staat op 0.25 (huis uit 1998, beneden vloerverwarming en boven gebooste radiatoren).
Zet 'm eens een dagje op 0.35 en kijk hoe dat gaat. Als het goed gaat kan je elke dag met 0.05 omlaag, totdat het huis niet meer warm wordt. Dan weer 0.05 omhoog en dat zou de ideale stooklijn moeten zijn.
@Michieas Ik zie dat je nog wat aan nachtverlaging toepast - zou het kunnen dat je variatie in temperatuur ook daarmee samenhangt?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ons huis is uit 1958 dus wel een stuk ouder. Na-isolatie, 5/6cm, is gedaan met parels.Sander-B schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:15:
Je stooklijn staat erg hoog en daardoor krijg je erg hoge aanvoertemperaturen met als gevolg een lager rendement.
Ik heb de stooklijn nu op 0,5 gezet en we gaan het eens proberen.
Wellicht door een lagere aanvoer temperatuur blijft de kamer temperatuur meer constant maar zal de WP wel een langere run moeten doen. Welke in theorie op een lager vermogen zou moeten kunnen.
Nee wij hebben geen nachtverlaging. Dit hadden we wel maar zijn uiteindelijk toch naar een vaste temperatuur van 19 graden gegaan.dunklefaser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:46:
@Michieas Ik zie dat je nog wat aan nachtverlaging toepast - zou het kunnen dat je variatie in temperatuur ook daarmee samenhangt?
Daarom was ik ook verbaasd dat de temperatuur zo schommelt.
Installateursmenu op de thermostaat -> Configuratie -> Circuit 1 (of de andere naam) -> Binnentemp. compensatie. Zoiets
Als je die op actief zet i.p.v. uitgebreid, blijft de WP overdag rustig dorstoken, en daarmee blijft de vloer wat warmer. Dat scheelt weer 's avonds. Je zal dan 's avonds beter de ingestelde ruimtetemperatuur halen, maar de overshoot zal overdag ook iets meer zijn.
Het lijkt er eerlijk gezegd gewoon op dat de WP te weinig vermogen heeft om, als de avond valt, én de vloer warm te stoken én het huis op temperatuur te houden. Wil je het huis op temperatuur houden, dan moet de WP eerder beginnen. Vandaar de keus voor "Actief".
Door de stooklijn te verlagen zal de WP zuiniger stoken, maar zal de temperatuurval 's avonds ook groter zijn.
Hmm, ja, dan is de WP best wel hard aan het werk. Vol vermogen stoken bij 40 graden is niet zo heel zuinig. Laat staan als je met dit weer een defrost per half uur krijgt.[...]
Met 85 m3 gas per week zit je overigens ook op ca. 100 kWh/dag energieverlies. De WP draait nu ca. 14 uur per dag, dus qua gemiddeld vermogen zit je dan op 100 / 14 = 7,2 kW. Bijna het nominale vermogen van de WP dus. De oplossing kan daarmee zijn om de WP meer uren te laten draaien, op een lager pitje. Als hij 22 uur per dag draait, kan dat met een thermisch vermogen van 100/22 = 4,5 kW gemiddeld. Scheelt alweer
Een overweging voor de 97/6 ipv de 60.
Voordeel van de MEH 97/6 is dat hij hydraulisch binnen en buiten circuit scheidt, zodat je in het buitendeel glycol zou kunnen gebruiken en als de wp dus minder risico loopt op bevriezing.
Nadeel is dat er nog een extra pomp bij moet naar je buffervat.
Nadeel is dus de prijs van de 97/6 en de extra doorstroom pomp.
Voordeel van de MEH 97/6 is dat hij hydraulisch binnen en buiten circuit scheidt, zodat je in het buitendeel glycol zou kunnen gebruiken en als de wp dus minder risico loopt op bevriezing.
De 97/6 zit er al tussen. Alleen geen glycol in de leidingen zover ik weet.jnhgm schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:44:
Een overweging voor de 97/6 ipv de 60.
Buffervat heb ik niet voor gekozen aangezien ik verwacht dat huidige radiatoren genoeg volume hebben.
Wat zou een Buffervat toe kunnen voegen? Ik kan eventueel nog extra gegevens over flow uit home assistant kunnen halen mocht dat nodig zijn.
Goedemiddag allen,
Ik heb gisteren mijn installatie gehad van de arotherm plus 75/6 samen met de unitower 190/6 E binnenunit. Hierbij heb ik ook een ontkoppelingsbuffer bijgenomen van VP RW 50/3 B.
De installatie over zijn geheel is gelukt. Alleen bij het opstarten van de binnenunit en het op druk komen van alles lijkt de ontkoppelingsbuffer te lekken (fabricagefout?) bij de koppelingen was het helemaal droog en bij de automatische ontluchter aan de bovenzijde ook. Het lijkt wel te lekken bij de naden wat vanaf fabriek is geperst.
Mijn vraag aan jullie. Heeft iemand hier wel eens eerder last van gehad en wat nu voor de garantie van het onderdeel en de installatiekosten ervan. Ik hoop dat iemand mij hierin wegwijs kan maken. Hieronder een aantal foto’s.
:strip_exif()/f/image/ADF7T91AE3Uwr9gNZEyOUBxe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YQlpWGGFF3kgCqZw3ANmOWwj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q8h0pbvZda7c1Uyk7SoBwMxg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3mALSpUeHrEgsVOxbeNshqAG.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor alle hulp!
Ik heb gisteren mijn installatie gehad van de arotherm plus 75/6 samen met de unitower 190/6 E binnenunit. Hierbij heb ik ook een ontkoppelingsbuffer bijgenomen van VP RW 50/3 B.
De installatie over zijn geheel is gelukt. Alleen bij het opstarten van de binnenunit en het op druk komen van alles lijkt de ontkoppelingsbuffer te lekken (fabricagefout?) bij de koppelingen was het helemaal droog en bij de automatische ontluchter aan de bovenzijde ook. Het lijkt wel te lekken bij de naden wat vanaf fabriek is geperst.
Mijn vraag aan jullie. Heeft iemand hier wel eens eerder last van gehad en wat nu voor de garantie van het onderdeel en de installatiekosten ervan. Ik hoop dat iemand mij hierin wegwijs kan maken. Hieronder een aantal foto’s.
:strip_exif()/f/image/ADF7T91AE3Uwr9gNZEyOUBxe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YQlpWGGFF3kgCqZw3ANmOWwj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q8h0pbvZda7c1Uyk7SoBwMxg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3mALSpUeHrEgsVOxbeNshqAG.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor alle hulp!
Ik ken dat ding niet, maar is die buitenste laag normaal wel waterkerend? Er zit PUR-isolatie om het vat heen, dus je kijkt vermoedelijk naar de "bliklaag" om de isolatie heen. Het waterdichte vat zit onder het PUR verstopt.kenanco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:56:
Het water zou b.v. toch bij de ontluchter vandaan kunnen komen, en dan onder de isolatie door zijn weg kunnen vinden naar waar jij de druppen ziet. Ik zou daar toch nog eens goed voelen, ook onder de isolatie indien mogelijk.
@kenanco Los daarvan waar het lek nu werkelijk zit (en wie daarvoor verantwoordelijk is),
had je het hydraulische schema met dit buffervat zelf gekozen
of was dit een van de standaard schema's uit de installatiebundel van Vaillant?
Het lijkt er trouwens op dat water ook tegen het houten plafond gespat is (derde foto),
misschien geeft dat een indicatie waar het vandaan komt?
Het lijkt er trouwens op dat water ook tegen het houten plafond gespat is (derde foto),
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 19-01-2025 09:30 ]
Wat dacht je ervan om de installateur te bellen? en/of Vaillant
Gisteren 31 defrosts
Resultaat wel woning halve graad afgekoeld. Die mega lage stooklijn redt het vaak net tot vriespunt maar in combinatie met hele dag dichte mist en rond vriespunt toch iets teveel van het goed.
(En ja hoort er bij en nee ik maak me er ook niet druk om en ja ik laat dat ding ook lekker zijn werk doen etc etc voor de defrosts reactie bingo
)
Ik vind het gewoon interessant.
Resultaat wel woning halve graad afgekoeld. Die mega lage stooklijn redt het vaak net tot vriespunt maar in combinatie met hele dag dichte mist en rond vriespunt toch iets teveel van het goed.
(En ja hoort er bij en nee ik maak me er ook niet druk om en ja ik laat dat ding ook lekker zijn werk doen etc etc voor de defrosts reactie bingo
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@Kees_frl Interessant zou zijn wie minder dan 10-15 defrosts kon registreren.
Voorwaarde: gewoon continu dezelfde temperatuur in huis en geen afgifte geknepen.
Mijn vermoeden: "Overgedimensioneerde" warmtepompen met vooral een relatief grote verdamper.
Iemand?
Ik zou me wel zorgen maken als de defrosts veel vaker dan om het uur plaatsvinden.
Per half uur bijvoorbeeld.
Voorwaarde: gewoon continu dezelfde temperatuur in huis en geen afgifte geknepen.
Mijn vermoeden: "Overgedimensioneerde" warmtepompen met vooral een relatief grote verdamper.
Iemand?
Ik zou me wel zorgen maken als de defrosts veel vaker dan om het uur plaatsvinden.
Haha, jij wint @Kees_frl : ik had gisteren namelijk 30 defrosts 
En trouwens dezelfde ervaring met de stooklijn: ik heb geëxperimenteerd met 0.15 maar dat is ook te laag als het langdurig onder het vriespunt is en het zo vochtig is als gisteren (99% rlv de gehele dag). De max Ta komt met 0.15 en 4 of 5 graden vorst dan nog niet boven de 26 graden uit en dat is dus te weinig voor mijn woning.
Dus ik zal de stooklijn ophogen naar 0.20. Ook niks mis mee natuurlijk.
En trouwens dezelfde ervaring met de stooklijn: ik heb geëxperimenteerd met 0.15 maar dat is ook te laag als het langdurig onder het vriespunt is en het zo vochtig is als gisteren (99% rlv de gehele dag). De max Ta komt met 0.15 en 4 of 5 graden vorst dan nog niet boven de 26 graden uit en dat is dus te weinig voor mijn woning.
Dus ik zal de stooklijn ophogen naar 0.20. Ook niks mis mee natuurlijk.
Wij, in het buitengebied nabij s-Hertogenbosch, hadden gisteren 26 defrosts. Vrijdag was het nog mistiger, toen hadden we er 27. En inderdaad, met zoveel defrosts kan de stooklijn niet ultra-laag staan, 0.2 bleek te laag voor ons huis, dus inmiddels staat die op 0.225. Inderdaad zeker ook niets mis mee.
Sterker nog, ik heb de stooklijn op 0.2 staan in 'Uitgebreid' en in 'Actief' op 0.225.
Sterker nog, ik heb de stooklijn op 0.2 staan in 'Uitgebreid' en in 'Actief' op 0.225.
Hier ook nabij Den Bosch en gisteren 38 defrosts. Stooklijn 0.15. CoP 3,9.
Binnentemperatuur was wel een kleine halve graad gezakt in de nacht (20, terwijl normaal 20,5).
Ook ik maak mij er niet druk om, laat hem er maar lekker aan trekken.
Binnentemperatuur was wel een kleine halve graad gezakt in de nacht (20, terwijl normaal 20,5).
Ook ik maak mij er niet druk om, laat hem er maar lekker aan trekken.
[ Voor 9% gewijzigd door Speedfight op 19-01-2025 14:19 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
1940 hier vrijstaand.Michieas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:05:
[...]
Ons huis is uit 1958 dus wel een stuk ouder. Na-isolatie, 5/6cm, is gedaan met parels.
Ik heb de stooklijn nu op 0,5 gezet en we gaan het eens proberen.
Wellicht door een lagere aanvoer temperatuur blijft de kamer temperatuur meer constant maar zal de WP wel een langere run moeten doen. Welke in theorie op een lager vermogen zou moeten kunnen.
[...]
Wel alleen maar vvw.
/f/image/dxCV2vpkEiT079YH7djlmeli.png?f=fotoalbum_large)
Het is binnen 21(+)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gisteren viel het niet mee qua defrosten, de halve graad verhoging in de avond kreeg ie er niet echt bij gestookt. Maar om daar nou de stooklijn voor te verhogen is ook weer zo wat. Het zijn de excessen denk ik dan maar. Had ook de gewenste temperatuur een graad hoger kunnen zetten waarschijnlijk om daarmee een hogere aanvoer te bewerkstelligen.
Vannacht/vandaag een stuk minder defrost, van pakweg 1x per uur naar 1x per 2 uur.
Vannacht/vandaag een stuk minder defrost, van pakweg 1x per uur naar 1x per 2 uur.
/f/image/ijv9uRVbtwuuE6bWG30UO8eR.png?f=fotoalbum_large)
Ik had ze soms om het half uur, nogmaals pot dichte mist en vorst.dunklefaser schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:38:
Iemand?
Ik vergeef het de WP.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het effect van een hogere stooklijn bij defrost weer is ook maar beperkt tot de korte periode dat de hogere aanvoertemperatuur ook bereikt wordt.
En het hogere opstookvermogen laat de verdamper vermoedelijk sneller bevriezen.
Er is altijd een situatie waarbij het dweilen met de kraan open is ja. Althans, wanneer je de grenzen van de wp bereikt. Als er zat overhead is moet het echt wel uitmaken kwa thermisch vermogen.dunklefaser schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:52:
Het effect van een hogere stooklijn bij defrost weer is ook maar beperkt tot de korte periode dat de hogere aanvoertemperatuur ook bereikt wordt.
Dit is hier al dagenlang de situatie. Mistig, vochtig, koud > defrostparade.
:strip_exif()/f/image/RwPuqjUlTvWqw6R05FVZLhEt.png?f=user_large)
dCOP 3.3
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 19-01-2025 11:57 ]
Met dank aan de oven en een huis vol visite gisteren 11 defrosts (in 12 draaiuren). En een wat overgedimensioneerde unit inderdaad.dunklefaser schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:38:
Cop warmteproductie 3.7, met defrosts eraf 3.23.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb hier sinds vrijdag ook defrosts om ongeveer een half uur. Temperaturen net onder het vriespunt en mist die al dagen blijft hangen.
Hier blijft de woning op temperatuur (Arotherm Plus 75/6 en ~150m2 vloerverwarming), maar de warmtepomp maar wel aanzienlijk meer lawaai. Na elke defrost is hij weer stil voor ~15 minuten en dan begint de compressor het weer zwaarder te krijgen en te brommen. Het opgenomen vermogen na de defrost is 1200-1300W en loopt dan langzaam op.
Hier blijft de woning op temperatuur (Arotherm Plus 75/6 en ~150m2 vloerverwarming), maar de warmtepomp maar wel aanzienlijk meer lawaai. Na elke defrost is hij weer stil voor ~15 minuten en dan begint de compressor het weer zwaarder te krijgen en te brommen. Het opgenomen vermogen na de defrost is 1200-1300W en loopt dan langzaam op.
Als ik naar de energieregistratie van de warmtemeter kijk zie ik sinds 27 november (dag van inbedrijfstelling)
3.211 kWh warmte vs. 77 kWh "koude" = 2,4% - het ontdooien vraagt natuurlijk wat meer energie.
Mijn schatting: ca. 4-5% van de energie in huis voor de defrosts.
(Bij mij koelt de aanvoer vaak onder de kamertemperatuur en vloertemperatuur af)
3.211 kWh warmte vs. 77 kWh "koude" = 2,4% - het ontdooien vraagt natuurlijk wat meer energie.
Mijn schatting: ca. 4-5% van de energie in huis voor de defrosts.
(Bij mij koelt de aanvoer vaak onder de kamertemperatuur en vloertemperatuur af)
@benolski Mooi HWZ-plaatje.
Bij mij moet je het met 3 c.q. 4 cijfers doen (per 12:30):
verwarming: 11,3 kWh elektrisch vs. 37,5 kWh thermisch (deltaT>0)
bij 11 defrosts (2,6 kWh "koude" energie = deltaT<0)
Wat dat dan ook betekent.
Edit0: Toch nog een plaatje - aanvoer & retour wp en deltaT (en het weer vandaag)
Bij mij moet je het met 3 c.q. 4 cijfers doen (per 12:30):
verwarming: 11,3 kWh elektrisch vs. 37,5 kWh thermisch (deltaT>0)
bij 11 defrosts (2,6 kWh "koude" energie = deltaT<0)
Wat dat dan ook betekent.
Edit0: Toch nog een plaatje - aanvoer & retour wp en deltaT (en het weer vandaag)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk5xd15OzFxbuQlob1s2tMWC.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 19-01-2025 14:16 ]
De mist is een COP killer. Zolang de woning maar warm blijft
Ik denk dat dat ook het allerbelangrijkste is. Die defrosts horen nu eenmaal bij ons klimaat.benolski schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:34:
De mist is een COP killer. Zolang de woning maar warm blijft
Ik haal met -7 en 'droog' weer een marginaal beter rendement (COP), maar in beide gevallen blijft de hut prima op (bejaardenhuis)temperatuur.
Hogere aanvoertemp. heeft ook weinig zin. We moeten het hiermee doen. Wel ben ik van uitgebreid naar Binnentem.compensatie Inactief gegaan om afkoelen te voorkomen.
Nou vooruit, laat ik er ook maar eentje ingooien dan. De hele dag rond de 0 en weinig zicht, dus dikke mist:
/f/image/KN4dIBLsZ6IoE2Uhqn4LEFZa.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze niet geteld maar je ziet dat we de houtkachel twee keer hebben aangehad. Niet omdat het moest maar omdat het kon. Buitengebied aan zee, geen directe buren met bezwaren (90% stookt zelf ook) en een aflandige windje.
Zonder de houtkachel (doordeweeks) blijft de kamertemperatuur overigens netjes zo rond de 21 graden hangen.
Stooklijn staat op 0,25 en ik heb hem op Actief staan. Warme voetjes zijn zeer belangrijk hier (WAF 😉)
/f/image/KN4dIBLsZ6IoE2Uhqn4LEFZa.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze niet geteld maar je ziet dat we de houtkachel twee keer hebben aangehad. Niet omdat het moest maar omdat het kon. Buitengebied aan zee, geen directe buren met bezwaren (90% stookt zelf ook) en een aflandige windje.
Zonder de houtkachel (doordeweeks) blijft de kamertemperatuur overigens netjes zo rond de 21 graden hangen.
Stooklijn staat op 0,25 en ik heb hem op Actief staan. Warme voetjes zijn zeer belangrijk hier (WAF 😉)
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
ik ben momenteel een testrun aan het doen in ons 1958 gebouwde vrijstaande woning. Ketel op 40 graden. Nog geen aanpassingen aan de radiatoren gedaan. Hele huis wordt nu verwarmd en blijft warm.
Dit geeft mij een goed gevoel dat ik het wel ga redden met een warmtepomp. Heb een offerte voor een Vaillant Arotherm 75/6 voor CV. We gaan de radiatoren in de woonkamer/keuken nog upgraden naar T33's en T22. Hierdoor krijg ik extra afgifte en ook meer volume in het systeem.
De testrun geeft in ieder geval al de winst dat ik de airco niet hoor blazen en dat er geen tocht meer is.
Kan niet wachten tot de boel geïnstalleerd wordt. Helaas eerst wachten op een sanering van onze oude elektra-aanlsuiting door Enexis.
Dit geeft mij een goed gevoel dat ik het wel ga redden met een warmtepomp. Heb een offerte voor een Vaillant Arotherm 75/6 voor CV. We gaan de radiatoren in de woonkamer/keuken nog upgraden naar T33's en T22. Hierdoor krijg ik extra afgifte en ook meer volume in het systeem.
De testrun geeft in ieder geval al de winst dat ik de airco niet hoor blazen en dat er geen tocht meer is.
Kan niet wachten tot de boel geïnstalleerd wordt. Helaas eerst wachten op een sanering van onze oude elektra-aanlsuiting door Enexis.
Zal ik ook nog mee doe met het "wie heeft de meeste ontdooicycli" feestje? 
:strip_exif()/f/image/dLKCczBSdotcezErgpg0iDin.png?f=user_large)
Vandaag al 27
Aanvoertemperatuur is hier ca 42 graden bij -2 buitentemperatuur ivm radiatoren en een huis uit 1965. Stooklijn 0,7.
Ik merk toch dat de WP moeite heeft om de stooklijn vast te houden. Misschien haalt die het 10 minuten, daarna begint de volgende defrost weer. Daarom toch gauw een graadje koeler in huis, tijdens de SWW-run in de middag zakt de binnentemperatuur 1,5 graad en dat herstelt heeeel langzaam.
De WP (Arotherm Plus 55/6) heeft het dus wat krap bij dit weer met dit huis.
Ik heb nog een 2kW backup element, maar die gebruikt de WP nog niet omdat ik geen sysflow sensor heb aangesloten. Misschien toch maar eens doen. Alleen ik ben bang dat mijn verbruik dan helemaal explodeert
Weet iemand hoe spaarzaam de Arotherm Plus is met de inzet van het element?
:strip_exif()/f/image/dLKCczBSdotcezErgpg0iDin.png?f=user_large)
Vandaag al 27
Aanvoertemperatuur is hier ca 42 graden bij -2 buitentemperatuur ivm radiatoren en een huis uit 1965. Stooklijn 0,7.
Ik merk toch dat de WP moeite heeft om de stooklijn vast te houden. Misschien haalt die het 10 minuten, daarna begint de volgende defrost weer. Daarom toch gauw een graadje koeler in huis, tijdens de SWW-run in de middag zakt de binnentemperatuur 1,5 graad en dat herstelt heeeel langzaam.
Ik heb nog een 2kW backup element, maar die gebruikt de WP nog niet omdat ik geen sysflow sensor heb aangesloten. Misschien toch maar eens doen. Alleen ik ben bang dat mijn verbruik dan helemaal explodeert
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 19-01-2025 15:10 ]
Nou, dan gooi ik er ook nog maar eentje in:
:strip_exif()/f/image/7AOIcPc8WXRITyuWbbJRRFvV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in ieder geval geen overbemeten WP
, maar dan wel meer dan 31 defrosts op een dag (voor vandaag zojuist nummer 23 gestart). De temperatuur blijft OK, maar een stukje opstoken naar 21C zit er niet meer in vrees ik (van 18:00-22:00 is de wens temperatuur 21C),
/f/image/VJMEGvSdTkOTWhafCKVJQQ3M.png?f=fotoalbum_large)
De gewenste aanvoertemperatuur wordt niet meer gehaald (al staat de stooklijn wellicht ook wat te hoog),
eigenlijk kan ik met deze omstandigheden de temperatuur net zo goed continu op 20.5 zetten omdat het gedrag er niet om veranderd.
Ik heb indertijd bij de installateur wel mijn bedenkingen aangegeven bij de dimensionering met een VWL75/6. Het betreft een woning van zo'n 1250 m3, met relatief veel dak oppervlak, en een kelder die als leefruimte wordt gebruikt. Ben wel benieuwd hoe het bij kouder weer maar lagere luchtvochtigheid zal gaan. Ik heb nu het verwarmingselement in de binnenunit nog uit staan voor verwarmen (anders was ie al wel bijgeschakeld), maar die zal bij meer vorst toch op een gegeven moment wel aan moeten vrees ik (wordt nu alleen gebruikt bij legionella runs).
Gisteren tikten we het maximale verbruik aan op één dag van zo'n 39 kWh voor de warmtepomp (inclusief een SWW run). Hoewel ik nog zo'n 3000 kWh over heb om te salderen t/m 1 april gaat het zo toch wel snel met de kWh-tjes
. Ik verwacht toch nog wel wat over te houden, in februari gaat de zon vast wat meer schijnen dan in januari
, en zelfs een goede dag in januari (13-1) bracht dan al weer zo'n 25 kWh op, dus de potentie is er wel.
Maar goed, qua warmtepomp vraag ik me dan af of een 'beter' gedimensioneerde WP me dan nog veel verbruik bespaard (i.v.m. minder defrosts vanwege een grotere condensor?). Ook vraag ik me af tot hoe ver onder 0, ik het ga redden zonder het verwarmingselement bij te moeten gaan schakelen (bij een lagere RH buiten dan, want anders zit ik daar nu al dicht bij). Overigens heb ik ook nog een Daikin Airco met 3 units die ik kan inschakelen, maar ik vind het eigenlijk maar niks zo'n warmte blazende bak (in de zomer trek ik de koele lucht dan toch weer beter
)
Ik verwacht niet direct antwoorden omdat daarvoor gegevens ontbreken
:strip_exif()/f/image/7AOIcPc8WXRITyuWbbJRRFvV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in ieder geval geen overbemeten WP
/f/image/VJMEGvSdTkOTWhafCKVJQQ3M.png?f=fotoalbum_large)
De gewenste aanvoertemperatuur wordt niet meer gehaald (al staat de stooklijn wellicht ook wat te hoog),
eigenlijk kan ik met deze omstandigheden de temperatuur net zo goed continu op 20.5 zetten omdat het gedrag er niet om veranderd.
Ik heb indertijd bij de installateur wel mijn bedenkingen aangegeven bij de dimensionering met een VWL75/6. Het betreft een woning van zo'n 1250 m3, met relatief veel dak oppervlak, en een kelder die als leefruimte wordt gebruikt. Ben wel benieuwd hoe het bij kouder weer maar lagere luchtvochtigheid zal gaan. Ik heb nu het verwarmingselement in de binnenunit nog uit staan voor verwarmen (anders was ie al wel bijgeschakeld), maar die zal bij meer vorst toch op een gegeven moment wel aan moeten vrees ik (wordt nu alleen gebruikt bij legionella runs).
Gisteren tikten we het maximale verbruik aan op één dag van zo'n 39 kWh voor de warmtepomp (inclusief een SWW run). Hoewel ik nog zo'n 3000 kWh over heb om te salderen t/m 1 april gaat het zo toch wel snel met de kWh-tjes

Maar goed, qua warmtepomp vraag ik me dan af of een 'beter' gedimensioneerde WP me dan nog veel verbruik bespaard (i.v.m. minder defrosts vanwege een grotere condensor?). Ook vraag ik me af tot hoe ver onder 0, ik het ga redden zonder het verwarmingselement bij te moeten gaan schakelen (bij een lagere RH buiten dan, want anders zit ik daar nu al dicht bij). Overigens heb ik ook nog een Daikin Airco met 3 units die ik kan inschakelen, maar ik vind het eigenlijk maar niks zo'n warmte blazende bak (in de zomer trek ik de koele lucht dan toch weer beter
Ik verwacht niet direct antwoorden omdat daarvoor gegevens ontbreken
De "uitschakeldrempel" heb ik op de (berekende) stookgrens gezet.paQ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:15:
[...]
1940 hier vrijstaand.
Wel alleen maar vvw.
[Afbeelding]
Het is binnen 21(+)
Jouw instelling voel je natuurlijk pas in het (warme) voor-/najaar.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 19-01-2025 15:43 ]
Dat maakt in mijn geval weinig uit. Ik heb nest thermostaten voor de Vaillant controller hangen die bepalen of het systeem moet inschakelen of niet. M.a.w.: de actuele situatie bepaalt wel of er iets moet gebeuren of niet.dunklefaser schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:39:
[...]
De "uitschakeldrempel" heb ik op de (berekende) stookgrens gezet.
Wat betreft gebruik verwarmingselement heb ik 'enige ervaring' tijdens het uitvoeren van het "opstookprotocol" t.b.v. het drogen van de vloer. Ik had op dat moment nog geen kWh meters op de warmtepomp aangesloten (en ook nog geen ebus adapter of Vaillant gateway), dus kan geen exacte cijfers geven, ik weet wel dat de elementen vrij vlot al bijgeschakeld werden, waarbij naar mijn idee de buitenunit het zelf ook wel zou kunnen trekken. We hadden er in een paar weken zo'n megawattuur doorheen gejaagd (was in maart met meest niet al te lage buitentemperaturen). Al gaat dat nu ook wel lukken met deze omstandighedenmarcop23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:05:
Zal ik ook nog mee doe met het "wie heeft de meeste ontdooicycli" feestje?
[Afbeelding]
Vandaag al 27
Ik heb nog een 2kW backup element, maar die gebruikt de WP nog niet omdat ik geen sysflow sensor heb aangesloten. Misschien toch maar eens doen. Alleen ik ben bang dat mijn verbruik dan helemaal explodeertWeet iemand hoe spaarzaam de Arotherm Plus is met de inzet van het element?
Heb je een nachtverlaging tot 7 uur en 'actief' ingesteld? (i.v.m. het plots oplopend verbruik rond die tijd).
Ik gebruik de andere taktiek want blijkt toch veeeeeel zuiniger te zijn(ruim halvering in dagverbruik).Kees_frl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:29:
Gisteren 31 defrosts![]()
(En ja hoort er bij en nee ik maak me er ook niet druk om en ja ik laat dat ding ook lekker zijn werk doen etc etc voor de defrosts reactie bingo![]()
)
Nachtverlaging en rond 13-14u "brullen" zodat bij thuiskomt weer warm is.
Gewoon 35-40 graden door de vloer(droogbouw).
De pomp levert meer maximaal vermogen dan aan afgifte heb, zelfs met deze temperaturen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Iedere woning weer zijn eigen 'ideale' manier van verwarmen in combinatie met persoonlijke wensen.mr_evil08 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Ik gebruik de andere taktiek want blijkt toch veeeeeel zuiniger te zijn(ruim halvering in dagverbruik).
De pomp levert meer maximaal vermogen dan aan afgifte heb, zelfs met deze temperaturen.
Ik verwarm kleine 900m3 en 240m2 vloerverwarming met meestal rond de 4graden buiten verbruik 12 tot 15 KW per 24 uur.
Nu hetzelfde met slechtste omstandigheden gehele woning 28 kWh.
Dus ik vind mijn methode helemaal mooi
Overigens draai ik met wat warmere buitentemperaturen / omstandigheden ook gewoon met nachtverlaging hoor.
[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 19-01-2025 16:14 ]
Ja, dat lees ik ook, dat de WP inderdaad heel gretig op het element gaat stoken bij het opstookprotocol. Ik ben dus wel benieuwd of dat in "normaal" verwarmingsbedrijf ook gebeurt.Batilan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:49:
[...]
Wat betreft gebruik verwarmingselement heb ik 'enige ervaring' tijdens het uitvoeren van het "opstookprotocol" t.b.v. het drogen van de vloer. Ik had op dat moment nog geen kWh meters op de warmtepomp aangesloten (en ook nog geen ebus adapter of Vaillant gateway), dus kan geen exacte cijfers geven, ik weet wel dat de elementen vrij vlot al bijgeschakeld werden, waarbij naar mijn idee de buitenunit het zelf ook wel zou kunnen trekken. We hadden er in een paar weken zo'n megawattuur doorheen gejaagd (was in maart met meest niet al te lage buitentemperaturen). Al gaat dat nu ook wel lukken met deze omstandigheden
Dat is de stille modus. Tijdens de stille modus wordt de gewenste aanvoertemperatuur niet gehaald, met deze vele defrosts. Vandaar dat het verbruik daarna omhoog schiet.Heb je een nachtverlaging tot 7 uur en 'actief' ingesteld? (i.v.m. het plots oplopend verbruik rond die tijd).
Ik win: gisteren 35 defrosts...
:strip_exif()/f/image/F8M4dXICe1sYfkY9dqV9LVw8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel andere set-up dan meeste anderen:
hybride met stooklijn op 1,5 zodat de radiatoren 50 graden AT krijgen.
De ketel moest zelfs een beetje helpen.
Edit: screenshot gecorrigeerd
:strip_exif()/f/image/F8M4dXICe1sYfkY9dqV9LVw8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 19-01-2025 20:00 ]
Hier een huis uit 1957 met radiatoren.
Stooklijn 0.6 is normaal prima. Maar met -2 en 99% RV zit hij op 20.5 graden in plaats van de gewenste 21 graden.
Vandaag het warmwatervat leeggetrokken en toen was het na de sww run 20 graden. Gevolg is nog een een hogere gewenste TA, die de warmtepomp niet haalt ivm de vele defrosts. Voor nu de maximale TA ingesteld op 40 graden, kijken of hij dit wel haalt en wat sneller in deellast gaat lopen. Hoop dat de runs dan wat langer worden.
Even een half uurtje bijgestookt met de L/L en het is weer op temperatuur
Stooklijn 0.6 is normaal prima. Maar met -2 en 99% RV zit hij op 20.5 graden in plaats van de gewenste 21 graden.
Vandaag het warmwatervat leeggetrokken en toen was het na de sww run 20 graden. Gevolg is nog een een hogere gewenste TA, die de warmtepomp niet haalt ivm de vele defrosts. Voor nu de maximale TA ingesteld op 40 graden, kijken of hij dit wel haalt en wat sneller in deellast gaat lopen. Hoop dat de runs dan wat langer worden.
Even een half uurtje bijgestookt met de L/L en het is weer op temperatuur
Heeft het met dit weer zin om de backup heater te laten helpen bij de SWW run? Ik heb mijne ingesteld om pas bij lagere buitentemperaturen het element te mogen aanspreken in de MEH97. Op een dag als vandaag lijkt hij er zoveel kWh in te stoppen dat met COP=1 (bij)verwarmen misschien wel net zo efficiënt is..
Volgens de myVaillant app is de WP de hele middag bezig geweest met de SWW run (met daarbij waarschijnlijk heel veel defrosts). De hoeveelheid warmte die er volgens de app is geproduceerd is meer dan mijn 300L vat kan opnemen met volledig opwarmen van koud. In deze periode is er ook verwarming van het huis geweest, dus blijkbaar wisselt hij af?
Ten tijde van de SWW run was het vat voor circa 50% gevuld met koud water.
Volgens de myVaillant app is de WP de hele middag bezig geweest met de SWW run (met daarbij waarschijnlijk heel veel defrosts). De hoeveelheid warmte die er volgens de app is geproduceerd is meer dan mijn 300L vat kan opnemen met volledig opwarmen van koud. In deze periode is er ook verwarming van het huis geweest, dus blijkbaar wisselt hij af?
Ten tijde van de SWW run was het vat voor circa 50% gevuld met koud water.
:strip_exif()/f/image/QYgwn6vWWKRFmPFHmYCGR5Gd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ligt aan de instellingen. In de thermostaat kan je een maximale tijdsduur van een aaneengesloten SWW-run instellen. Als die voorbij is, gaat hij verwarmen, voor een bepaalde ingestelde wachttijd. Na die ingestelde wachttijd gaat 'ie weer met SWW bezig.Melvin15397 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:05:
Heeft het met dit weer zin om de backup heater te laten helpen bij de SWW run? Ik heb mijne ingesteld om pas bij lagere buitentemperaturen het element te mogen aanspreken in de MEH97. Op een dag als vandaag lijkt hij er zoveel kWh in te stoppen dat met COP=1 (bij)verwarmen misschien wel net zo efficiënt is..
Zie MENU → INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Warm water en dan:
→ Max. boilerlaadtijd
→ Blokkertijd boilerlading
Daarnaast bepaald de SWW-modus op de binnenunit of de WP volgas de SWW heetstookt (vlug, minder efficient) op met een beperkte compressorfrequentie ("Eco"), trager maar efficiënter.
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 19-01-2025 21:17 ]
Ik hoor nu wel een stevige brom - is dat dan de compressor? 
Edit zo te lezen wel, irritant - ding moet nu sinds anderhalf jaar ook eindelijk eens beetje door stampen.
Staat op platdak berging en buiten op straat of in tuin buren niet te horen ofzo, maar hoor in de berging nu iets van geluid en daardoor even op dak gekeken en duidelijk nu een brom te horen.
Edit zo te lezen wel, irritant - ding moet nu sinds anderhalf jaar ook eindelijk eens beetje door stampen.
Staat op platdak berging en buiten op straat of in tuin buren niet te horen ofzo, maar hoor in de berging nu iets van geluid en daardoor even op dak gekeken en duidelijk nu een brom te horen.
[ Voor 79% gewijzigd door Kees_frl op 19-01-2025 21:27 ]
Open eens een geluidsspectrum-app zoals Spectroid voor Android. Is het een toon bij b.v. 100 Hz, dan is de kans groot dat dit de compressorfrequentie is. Je kan het evt. vergelijken met de compressorfrequentie uit eBus als je dat hebt.Kees_frl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:20:
Ik hoor nu wel een stevige brom - is dat dan de compressor?
Ik heb ook de MEH97/6 - kan ik het ook uitlezen zal even naar de bergingmarcop23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:26:
[...]
Open eens een geluidsspectrum-app zoals Spectroid voor Android. Is het een toon bij b.v. 100 Hz, dan is de kans groot dat dit de compressorfrequentie is. Je kan het evt. vergelijken met de compressorfrequentie uit eBus als je dat hebt.
Tussen de 80 en 94 rpsKees_frl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Ik heb ook de MEH97/6 - kan ik het ook uitlezen zal even naar de berging
Misschien een rare vraag hoor maar hou je het zo ook comfortabel?mr_evil08 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Ik gebruik de andere taktiek want blijkt toch veeeeeel zuiniger te zijn(ruim halvering in dagverbruik).
Mijn vrouw heeft veel wisselende diensten dus we hebben niet echt een dagritme.
Ik heb zelf gemerkt dat ik na een nachtverlaging (0,5 gr.) net aan de 21 haal in de avond. De WP is dan vaak al in de nacht aan het bijstoken en de rest van de dag behoorlijk bezig om het warm te krijgen/houden.
De VV ligt hier in de smeervloer (dus geen droogbouw) op een 20cm beton met 10 cm piepschuim en is niet bepaald snel te noemen.
Dus voor het comfort heb ik de nachtverlaging uitgezet en met deze temperaturen de thermostaat op actief.
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Bij een vast ritme kan dat, opwarmtijd is hier ook wel 4 uur(programmering) met dit weer.Remar65 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:25:
[...]
Misschien een rare vraag hoor maar hou je het zo ook comfortabel?
Ik heb zelf gemerkt dat ik na een nachtverlaging (0,5 gr.) net aan de 21 haal in de avond. De WP is dan vaak al in de nacht aan het bijstoken en de rest van de dag behoorlijk bezig om het warm te krijgen/houden.
De VV ligt hier in de smeervloer (dus geen droogbouw) op een 20cm beton met 10 cm piepschuim en is niet bepaald snel te noemen.
Dus voor het comfort heb ik de nachtverlaging uitgezet en met deze temperaturen de thermostaat op actief.
In weekend nachtverlaging 1c.
Doordeweeks nachtverlaging 2.5c.
Hier is het plafond geisolleerd waardoor warmteverlies gereduceerd met 27,5w/m2, boven is het 15c gezien we liever koel slapen.
Het is een combinatie van factoren waardoor mogelijk is, Houtskeletbouw, Droogbouwvloerverwarming en plafond isolatie.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2025 09:24 ]
Helaas, ik tel er 43. Oosten van het land, mist en temperatuur tussen -4 en -1,5 gr.Jan Zwanenburg7 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:49:
/f/image/mXLt5Nah2TupmJ46CyWeZDGt.png?f=fotoalbum_large)
Zo. Sinds vrijdagmiddag laat draait er in huize Isdatzo een Split Plus
.
Het was even spelen met de instellingen en het inregelen van de radiatoren en vloerverwarming, maar ondertussen is, na een uur of 60 zonder verwarming, de tent warm en kan ik een beetje aankloten met de stooklijn. Gister een totaal van 16 defrosts mogen registreren, en op dit moment met een wat lagere stooklijn om de +-3 uur.
Vooralsnog erg tevreden met zowel het verloop van de installatie als het uiteindelijke resultaat. Heb inmiddels de externe warmte - en stroommeters geconfigureerd zodat ik ze kan uitlezen, en binnenkort eens kijken of ik het eBUS-verhaaltje aan de gang krijg.
Het was even spelen met de instellingen en het inregelen van de radiatoren en vloerverwarming, maar ondertussen is, na een uur of 60 zonder verwarming, de tent warm en kan ik een beetje aankloten met de stooklijn. Gister een totaal van 16 defrosts mogen registreren, en op dit moment met een wat lagere stooklijn om de +-3 uur.
Vooralsnog erg tevreden met zowel het verloop van de installatie als het uiteindelijke resultaat. Heb inmiddels de externe warmte - en stroommeters geconfigureerd zodat ik ze kan uitlezen, en binnenkort eens kijken of ik het eBUS-verhaaltje aan de gang krijg.
Ja met een luchtvochtigheid van 99%.Switek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Helaas, ik tel er 43. Oosten van het land, mist en temperatuur tussen -4 en -1,5 gr.
[Afbeelding]:
Mist achterlicht hoeft nog net niet aan van de auto...
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2025 14:57 ]
Iedereen heeft inderdaad zo z’n eigen wensen qua verwarming in z’n woning met warmtepomp zoals @ Kees_frl zegt.
Ben dan ook helemaal happy met m’n set-up hier; een 55/6 in hybride plus een AGA in de keuken.
Het moet nog nét een beetje kouder worden of harder gaan waaien om de CV mee te laten doen om het huis te kunnen verwarmen met het weer vd afgelopen paar dagen.
Maar de Arotherm hier staat wel 24/7 max te draaien om dit te doen.
Ik ben trouwens bang dat ik de twijfelachtige eer heb met het meeste aantal defrosts🙈 (44 a
45)
Ben dan ook helemaal happy met m’n set-up hier; een 55/6 in hybride plus een AGA in de keuken.
Het moet nog nét een beetje kouder worden of harder gaan waaien om de CV mee te laten doen om het huis te kunnen verwarmen met het weer vd afgelopen paar dagen.
Maar de Arotherm hier staat wel 24/7 max te draaien om dit te doen.
Ik ben trouwens bang dat ik de twijfelachtige eer heb met het meeste aantal defrosts🙈 (44 a
:strip_exif()/f/image/TPpQD9LXoxVbLwnPSh2RkJqO.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
@Marco_Bu De 55/6 heeft hier ruim capaciteit, gisteren 16,3kwh dagverbruik.
Als ik nu kijk 38.5c aanvoer en 763W continue(zichtbaar in de App).
Tussenwoning, verwarmde vloeroppervlakte +/- 45m2.
COP 2,8 als ik de Valliant App mag geloven(zeer dichte mist hier en rond 0), paar graden warmer zonder mist betekend meteen weer COP 4.
Ook hier wel om het uur een de-frost.
Als de WP bijna op zijn tenen loopt wordt nachtverlaging lastig idd, is hier niet het geval.
Als ik nu kijk 38.5c aanvoer en 763W continue(zichtbaar in de App).
Tussenwoning, verwarmde vloeroppervlakte +/- 45m2.
COP 2,8 als ik de Valliant App mag geloven(zeer dichte mist hier en rond 0), paar graden warmer zonder mist betekend meteen weer COP 4.
Ook hier wel om het uur een de-frost.
Als de WP bijna op zijn tenen loopt wordt nachtverlaging lastig idd, is hier niet het geval.
[ Voor 132% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2025 16:33 ]
Ik krijg nachtverlaging ook niet comfortabel voor elkaar; met ongeveer dezelfde vloeropbouw als jij, minder piepschuim. Ik durf ook geen 45 graden de vloer in te jassen i.v.m. laminaat.Remar65 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:25:
[...]
Misschien een rare vraag hoor maar hou je het zo ook comfortabel?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Vandaag door het iets minder koude weer ook wat minder defrosts dan gisteren. De rlv buiten is vanaf 15 januari continu 99%.
De aanpassing van mijn stooklijn van 0.15 naar 0.20 heeft in ieder geval zijn vruchten afgeworpen want vanochtend vroeg was de gewenste kamertemperatuur bereikt en zelfs daar iets boven gekomen.
Aantal defrosts de laatste 7 dagen (vandaag 20 tot nu toe):
:strip_exif()/f/image/3EPv76OQRyR2B3TgfXwH6JBM.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren heeft de WP (75/6) 23,7kWh verbruikt:
:strip_exif()/f/image/xv0hmbbWcbiBDP9Pwvx7Jvrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er prima tevreden mee!
De aanpassing van mijn stooklijn van 0.15 naar 0.20 heeft in ieder geval zijn vruchten afgeworpen want vanochtend vroeg was de gewenste kamertemperatuur bereikt en zelfs daar iets boven gekomen.
:strip_exif()/f/image/3EPv76OQRyR2B3TgfXwH6JBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xv0hmbbWcbiBDP9Pwvx7Jvrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er prima tevreden mee!
Stooklijn 1,5 ? Ik ben benieuwd welke cop je dan hebt. nachtverlaging en/of een hoog transmissie verlies ? Zo nee, ben ik benieuwd waarom de radiatoren zo hoog opgestookt moeten worden?Jan Zwanenburg7 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:49:
[Afbeelding]
Het is hier in regio Arnhem sinds 17 januari ook al onder 0 inderdaad. Niet diep onder 0, maar gecombineerd met veel mist en vocht leverde het bijzonder veel defrosts op, ruim boven de 100 in totaal.Franciesco schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:06:
Vandaag door het iets minder koude weer ook wat minder defrosts dan gisteren. De rlv buiten is vanaf 15 januari continu 99%.
Vanaf vandaag gaat de temperatuur omhoog. Kan de warmtepompen weer even hun beentjes strekken.
Als ik trouwens zie hoe hard de WP nu moet werken, ben ik benieuwd of hij de 15 jaar gaat halen. Dat zijn toch best veel compressor-uren, schakelingen van de fan en vierwegklep, in een natte/condenserende omgeving.. Best veel wat mis kan gaan denk ik. We gaan het zien.
Ik zie hier mensen kiezen voor ruimtecompensatie actief ipv uitgebreid.
Je kan in principe hetzelfde bereiken met uitgebreid maar dan geen grote overstoot erbij als er wijzigingen voordoen in de kamer door de stooklijn dusdanig laag zetten dat de wenstemperatuur net niet behaald wordt, vervolgens zet je de thermonstaat +0.5c hoger en heb je hetzelfde dat de WP aan blijft.
Enige van uitgebreid erbij doet is de zone sluiten als de temperatuur overschreden wordt.
@marcop23 Dit is extreem zeldzaam weer in Nederland.
Ijskristallen en ijsregen met zeer dichte mist in NL (temp rond 0-4) de perfecte combinatie om constant een de-frost te hebben.
Je kan in principe hetzelfde bereiken met uitgebreid maar dan geen grote overstoot erbij als er wijzigingen voordoen in de kamer door de stooklijn dusdanig laag zetten dat de wenstemperatuur net niet behaald wordt, vervolgens zet je de thermonstaat +0.5c hoger en heb je hetzelfde dat de WP aan blijft.
Enige van uitgebreid erbij doet is de zone sluiten als de temperatuur overschreden wordt.
@marcop23 Dit is extreem zeldzaam weer in Nederland.
Ijskristallen en ijsregen met zeer dichte mist in NL (temp rond 0-4) de perfecte combinatie om constant een de-frost te hebben.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2025 08:51 ]
Dat kan, maar dat vergt wel telkens naar de thermostaat lopen én voorkomt ook niet dat je wp uitgaat als je een keer de oven aan hebt staan. Dus wat mij betreft wat omslachtig en niet altijd goed voor het comfort.mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:47:
Mede tweakers hebben mij in dit topic overtuigd van het nut van ruimtecompensatie actief. Bij lage temperaturen (bij mij <5 C) heeft ruimtecompensatie actief het voordeel dat de WP netjes moduleert en de runs heeeel lang worden. En bij ons in huis geeft dat ook maximaal comfort.
Over 2024:
Draaiuren compressor 3767
Compressor starts 989
Gemiddelde run: 3.8 uur.
(Voorwaarde is wel een goed gedimensioneerde warmtepomp, als de wp te groot is dan heb je nog steeds last van pendelen ondanks standje actief)
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Met actief wordt het hier +3 graden in huis met de zon op de ramen.bensss schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Dat kan, maar dat vergt wel telkens naar de thermostaat lopen én voorkomt ook niet dat je wp uitgaat als je een keer de oven aan hebt staan. Dus wat mij betreft wat omslachtig en niet altijd goed voor het comfort.
Mede tweakers hebben mij in dit topic overtuigd van het nut van ruimtecompensatie actief. Bij lage temperaturen (bij mij <5 C) heeft ruimtecompensatie actief het voordeel dat de WP netjes moduleert en de runs heeeel lang worden. En bij ons in huis geeft dat ook maximaal comfort.
Over 2024:
Draaiuren compressor 3767
Compressor starts 989
Gemiddelde run: 3.8 uur.
(Voorwaarde is wel een goed gedimensioneerde warmtepomp, als de wp te groot is dan heb je nog steeds last van pendelen ondanks standje actief)
Ligt niet aan het minimaal vermogen van de WP, ook zonder verwarming warmt het huis op met de zon.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2025 09:31 ]
Mijn Arotherm Plus 75/6 blijft brommen sinds het vele defrosten van het afgelopen weekend. Hiervoor heb ik de brom nooit gehoord. Inmiddels kun je als het 's avonds stil is aan de andere kant van het huis horen buiten...
Het lijkt erop dat er rondom de uitgaande leidingen iets resoneert. Als ik de leidingen klem zet, is geluid zo goed als verdwenen. Ik heb de Vaillant ribbelbuizen gebruikt om de WP aan te sluiten. Heeft iemand een idee hoe dit goed op te lossen?
Ook ben ik wel benieuwd of het geluid aan het begin van het filmpje normaal is. Dat geluid maakt de ventilator van de WP altijd.
Het lijkt erop dat er rondom de uitgaande leidingen iets resoneert. Als ik de leidingen klem zet, is geluid zo goed als verdwenen. Ik heb de Vaillant ribbelbuizen gebruikt om de WP aan te sluiten. Heeft iemand een idee hoe dit goed op te lossen?
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ook ben ik wel benieuwd of het geluid aan het begin van het filmpje normaal is. Dat geluid maakt de ventilator van de WP altijd.
Poh dat is wel veel of niet, ik had er zondag maar 8 en zaterdag 10 stuks (arotherm plus 105/6)Franciesco schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb afgelopen tijd zitten experimenteren met de WP hele dag aan (op uitgebreid) en alleen aan tussen 08:00 en 23:00. Uiteindelijk geeft die laatste minder verbruik op (al is het niet heel veel minder) en minder pendel gedrag. Als nadeel wel dat het s'ochtends stuk frisser is in huis. Daardoor heb ik snachts wel de tijd om de thuis accu bij te laden en de auto om zo geen hoge pieken te krijgen ivm capaciteits tarief.
[ Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-01-2025 09:25 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Zoveel mensen, zoveel wensen.mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:47:
Dit is mijn derde winter met de WP en in mijn situatie geeft Actief bij de huidige weersomstandigheden een rustiger WP gedrag en een comfortabeler huis dan met Uitgebreid. De stooklijn staat met 0.20 al laag (0.15 was net te krap).
Mijn thermostaat hangt in de (dichte) keuken. Dat is de ruimte met de minste zon waardoor deze het meest geschikt is. Maar ook daar hangt de thermostaat in de winter wel eens even in de zon waardoor bij Uitgebreid de WP uit kan gaan. Met koken, bakken etc loopt de temperatuur in de keuken ook vrij snel op en zou de WP op Uitgebreid ook uit gaan.
Met Actief heb ik daar geen last van. Op een hele zonnige winterdag waarbij de woning opwarmt wil ik het systeem nog wel eens op Uitgebreid zetten om na een paar uur weer over te schakelen naar Actief zodat de WP tijdig weer aan staat zonder dat hij een achterstand moet inlopen.
Welke zon zie jijmr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Met actief wordt het hier +3 graden in huis met de zon op de ramen.
Ligt niet aan het minimaal vermogen van de WP, ook zonder verwarming warmt het huis op met de zon.
Tip: zorg dat je thermostaat niet in de zon ligt. Of gebruik zonwering tegen die verschroeiende zoninstraling zoals we die in november en december gehad hebben

Maar even serieus, klopt, bij heel zonnige dagen kan je een overshoot krijgen. Mocht je huis daar gevoelig voor zijn dan zet je hem toch gewoon op actief als het donker en koud is? Het is helaas vaker donker dan zonnig in onze winters dus dat zou moeten werken.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ik veel of jij weinig?Cyrus The Virus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:21:
[...]
Poh dat is wel veel of niet, ik had er zondag maar 8 en zaterdag 10 stuks (arotherm plus 105/6)
Ik heb afgelopen tijd zitten experimenteren met de WP hele dag aan (op uitgebreid) en alleen aan tussen 08:00 en 23:00. Uiteindelijk geeft die laatste minder verbruik op (al is het niet heel veel minder) en minder pendel gedrag. Als nadeel wel dat het s'ochtends stuk frisser is in huis. Daardoor heb ik snachts wel de tijd om de thuis accu bij te laden en de auto om zo geen hoge pieken te krijgen ivm capaciteits tarief.
Veel hangt van de weerssituatie af, geen idee of dat bij jou hetzelfde als bij mij was. Hier was het 24hrs gemiddelde zaterdag -1,1 graden en zondag -1,7 graden en beide dagen de gehele dag 99% luchtvochtigheid. Het dauwpunt lag dus op dezelfde temp als de buitentemperatuur. En dat is volgens mij de belangrijkste reden van de vele defrosts.
Wel vraag ik me soms af of er minder defrosts zouden zijn als de WP onder een afdak zou staan. Een auto wordt ook minder vochtig en bevriest minder snel onder een carport. Of zou dit niet vergelijkbaar zijn omdat de WP actief lucht aanzuigt?
Ik verwacht dat laatste.
Het zijn best wel wat volumes.
Het helpt natuurlijk wel tegen de versnelling van sneeuw en afhankelijk van situatie wellicht ook de ijzige wind.
Het zijn best wel wat volumes.
Het helpt natuurlijk wel tegen de versnelling van sneeuw en afhankelijk van situatie wellicht ook de ijzige wind.
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 10:12 ]
Dat laatste. Als je ergens een dakje boven zet, koelt het 's nachts minder snel af, doordat de "uitstraling" naar de hemel minder is. (Of, beter gezegd: het dakje is warmer dan de koude hemel, en dus zorgt het dakje voor meer warmtestraling naar het object er onder, t.o.v. als er geen dakje zou zijn.. Het dakje "reflecteert"). Daardoor koelt een auto minder snel af, en krijg je minder ijs.Franciesco schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Wel vraag ik me soms af of er minder defrosts zouden zijn als de WP onder een afdak zou staan. Een auto wordt ook minder vochtig en bevriest minder snel onder een carport. Of zou dit niet vergelijkbaar zijn omdat de WP actief lucht aanzuigt?
De temperatuur van de lamellen van de WP wordt alleen nauwelijks bepaald door de instraling, maar, vanwege de ventilator, eigenlijk alleen door de lucht. En de hoeveelheid warmte die je er uit onttrekt natuurlijk.
Grote ramen op zuid.bensss schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Welke zon zie jij?
Tip: zorg dat je thermostaat niet in de zon ligt. Of gebruik zonwering tegen die verschroeiende zoninstraling zoals we die in november en december gehad hebben![]()
Maar even serieus, klopt, bij heel zonnige dagen kan je een overshoot krijgen. Mocht je huis daar gevoelig voor zijn dan zet je hem toch gewoon op actief als het donker en koud is? Het is helaas vaker donker dan zonnig in onze winters dus dat zou moeten werken.
Actief werkt hier alleen als de omstandigheden in huis een beetje stabiel blijven.
Of we gaan Lannen bijv in huis dan blijft de WP ook doordenderen tot +3c.
Om die reden thermostaat op uitgebreid en de stooklijn lager werkt hier weer het beste, al de temp dan toch 1 tot 1,5c doorschiet gaat de WP uit.
Hiermee creeër ik meer thermostaat hysteresis, de default setting van uitgebreid is erg strak ingesteld bij Valliant en zie geen setting hoe je dat kan aanpassen.
Het vloerverwarmings afgiftesysteem reageert hier sneller dan regulier "natbouw" vloerverwarming.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2025 12:18 ]
Ik heb erover nagedacht, en dacht eerst dat ik het niet wilde doen, maar ik kan het niet langer bedwingen…
THERMOSTAAT! Niet thermoNstaat. Thermostaat. Geen “n”.
Doe ermee wat je wil, ik ben het nu kwijt en zal er geen aanstoot meer aan nemen
Doe ermee wat je wil, ik ben het nu kwijt en zal er geen aanstoot meer aan nemen
Hydraulische schema heb ik zelf gekozen hiervoor. Het was een serieopstelling waarin het staat waarin t vat als retourvat in de opstelling staat. Mijn idee was een groter buffervat dan de standaard 18 liter te plaatsen. Dit stond ook als optie in de hydraulische schema. Toch ergens wel weer spijt dat precies dat onderdeel dan niet deugd...dunklefaser schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:44:
@kenanco Los daarvan waar het lek nu werkelijk zit (en wie daarvoor verantwoordelijk is),
Moet ook zeggen dat er iemand bij de garantieservice van Vaillant ook echt niet spoort. Na aangeven van dat er een garantiegeval is en te vragen wat de stappen zijn en wat ik moet doen hoorde ik van "ja je moet niks" en vervolgens een we komen er niet uit "veel plezier". Daarentegen hebben ze wel een erg goede technische hulplijn voor de installatie zelf....
pendaal?Gramser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:52:
Ik heb erover nagedacht, en dacht eerst dat ik het niet wilde doen, maar ik kan het niet langer bedwingen…
Hier precies hetzelfde. Tussen +/- 1300-1600w opgenomen vermogen resoneert de boel behoorlijk, met druk op de Vaillant ribbelbuizen wordt het minder.Melvin15397 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:18:
Mijn Arotherm Plus 75/6 blijft brommen sinds het vele defrosten van het afgelopen weekend. Hiervoor heb ik de brom nooit gehoord. Inmiddels kun je als het 's avonds stil is aan de andere kant van het huis horen buiten...
***members only***
Ik heb de WP (75/6) pas een dikke maand draaien, dus ik weet niet of het normaal is. Lijkt me niet, het is een behoorlijk irritant geluid wat bij elke defrost een tijdje te horen is. Ook in huis.
Een paar pagina's terug is er een link geplaats naar een Engels forum met een post van Urban Plumbers (Youtube).Sander-B schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:00:
[...]
Hier precies hetzelfde. Tussen +/- 1300-1600w opgenomen vermogen resoneert de boel behoorlijk, met druk op de Vaillant ribbelbuizen wordt het minder.
Ik heb de WP (75/6) pas een dikke maand draaien, dus ik weet niet of het normaal is. Lijkt me niet, het is een behoorlijk irritant geluid wat bij elke defrost een tijdje te horen is. Ook in huis.
Dit zegt hij erover:
Hi Guys. My first post here. I thought I would join in with my observations. I have installed over 40 Vaillant units so far and have around 10 of them on OEM. All my OEM units give around 20%-40% lower outputs than Vaillant sizing guidelines and Vaillant sizing tools suggest.
I think Vaillant quoted peak output, and no one ever noticed. It is not a problem for most, as most installers don’t do the heat loss right, so even when sized according to the guidelines, units are usually fine. However, when you do get your heat loss spot on and size to Vaillant guidelines, then well, you are in trouble.
I have noticed the biggest problems with 7kW units. I have around 15 of those installed and 5 of them are now undersized. The gap between Vaillant’s quoted ‘peak’ outputs and actual mean outputs is dramatic with 7kW units. Designed to 35c they should give 9kW output, and some of them struggle to give more than 5kW. The average I see is around 5.5kW.
The variable that changes the output, in my view, is the ratio of actual heat demand vs heat pump output. The higher the heat loss, the more time the compressor spends in full output, and the more defrosts happen because of that. In short - the bigger your heat loss the less output you get from the units at the design conditions - so opposite of what we would want to happen.
So far, we have had to install no.2 backup heaters on our 7kW units, which are also OEM. This resolved undersizing at the cost of slightly lower system efficiency. However, this is not all the issues we are seeing with 7kW units. They also become very noisy—noisy to a level that is definitely unacceptable.
In short, all Vaillant figures seem to be peak and not mean, and Vaillant still publishes data that will make your unit undersized, with the 7kW being the most underpowered. Hopefully, they will publish a correction soon and replace underpowered and noisy units.
Link: https://community.openene...capacity-testing/27221/57
Hier is het inderdaad ook ongeveer tussen de 1300 en 1600W opgenomen vermogen. Dat is nu niet alleen bij de defrosts, maar ook in de aanloop daar naar toe. Dat kan wel een half uur of langer zijn.Sander-B schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:00:
[...]
Hier precies hetzelfde. Tussen +/- 1300-1600w opgenomen vermogen resoneert de boel behoorlijk, met druk op de Vaillant ribbelbuizen wordt het minder.
Huh waar heb je het over mijn warmtenpomp heeft gewoon een thermonstaat hoor.Gramser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:52:

Wat bedoelt ie met "on OEM"?McRizzo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Een paar pagina's terug is er een link geplaats naar een Engels forum met een post van Urban Plumbers (Youtube).
Dit zegt hij erover:
Hi Guys. My first post here. I thought I would join in with my observations. I have installed over 40 Vaillant units so far and have around 10 of them on OEM. All my OEM units give around 20%-40% lower outputs than Vaillant sizing guidelines and Vaillant sizing tools suggest.
I think Vaillant quoted peak output, and no one ever noticed. It is not a problem for most, as most installers don’t do the heat loss right, so even when sized according to the guidelines, units are usually fine. However, when you do get your heat loss spot on and size to Vaillant guidelines, then well, you are in trouble.
I have noticed the biggest problems with 7kW units. I have around 15 of those installed and 5 of them are now undersized. The gap between Vaillant’s quoted ‘peak’ outputs and actual mean outputs is dramatic with 7kW units. Designed to 35c they should give 9kW output, and some of them struggle to give more than 5kW. The average I see is around 5.5kW.
The variable that changes the output, in my view, is the ratio of actual heat demand vs heat pump output. The higher the heat loss, the more time the compressor spends in full output, and the more defrosts happen because of that. In short - the bigger your heat loss the less output you get from the units at the design conditions - so opposite of what we would want to happen.
So far, we have had to install no.2 backup heaters on our 7kW units, which are also OEM. This resolved undersizing at the cost of slightly lower system efficiency. However, this is not all the issues we are seeing with 7kW units. They also become very noisy—noisy to a level that is definitely unacceptable.
In short, all Vaillant figures seem to be peak and not mean, and Vaillant still publishes data that will make your unit undersized, with the 7kW being the most underpowered. Hopefully, they will publish a correction soon and replace underpowered and noisy units.
Mijn WP staat nu de boiler te verwarmen met 1450W / 60hz en de unit is nu muisstil. Ik zal zo eens kijken hoeveel hz de compressor draait bij hetzelfde vermogen op de CV-stand, dat had ik nog niet genoteerd.Melvin15397 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Hier is het inderdaad ook ongeveer tussen de 1300 en 1600W opgenomen vermogen. Dat is nu niet alleen bij de defrosts, maar ook in de aanloop daar naar toe. Dat kan wel een half uur of langer zijn.
@McRizzo thanks, er lijkt bij in ieder geval een aantal units dus iets niet goed te zijn. Ik zal Vaillant binnenkort eens bellen.
Ik heb een 55/6 met Vaillant ribbel = brom (wel licht), 125/6 met eigen flex buis omwikkeld met armaflex en dan (pas) in PVC buis = geen bromSander-B schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:00:
[...]
/f/image/XjaJjJNadtzRxNog5WTm8oL7.png?f=fotoalbum_large)
Wij hebben een boiler voor het warm water maar ik merk nu dat het warm water veel sneller op is. Dus even gekeken en de gevraagde temperatuur wordt niet gehaald. Is dit door het koude weer gewoon? Moet ik het tijdslot dan langer instellen? Nu staat deze op 4u.
@springfield89 Langer kan natuurlijk altijd - maar niet vergeten: de tijd voor verwarmen wordt dan korter.
Zouden dit misschien units zijn die Vaillant zonder (grotere) technische aanpassingen
met het Vaillant label verkoopt? Vraag maar aan @Technician- -misschien weet hij meer.
Wat bedoel je met de tijd voor verwarmen wordt dan korter, is op het moment dat hij het water opwarmt voor de boiler, het niet mogelijk om ook de vloerverwarming op te warmen? Wat is een normale tijdslot duur voor het verwarmen van het water in de boiler?dunklefaser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:17:
@springfield89 Langer kan natuurlijk altijd - maar niet vergeten: de tijd voor verwarmen wordt dan korter.
Correct - je hebt het door. Zo werkt het tenminste bij een installatiespringfield89 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Wat bedoel je met de tijd voor verwarmen wordt dan korter, is op het moment dat hij het water opwarmt voor de boiler, het niet mogelijk om ook de vloerverwarming op te warmen? Wat is een normale tijdslot duur voor het verwarmen van het water in de boiler?
waar de warmtepomp zowel cv als ook sww doet (Bij mij trouwens niet).
Een normaal tijdslot ken ik niet, dit hangt altijd van de individuele situatie af.
Zo achterlijk was ik dus ook niet een paar weken geleden met mijn opmerking dat het vermogen niet zo denderend is als in de specs staat.. Hetzelfde met het geluid van met name de compressor, maar ik denk dat ik de kappen er eens af haal en kijk of iets vibreert. Hij krijgt het huis wel warm, maar met de frequentie van defrosten de afgelopen dagen is het maar net aan. Ik heb vorige week een paar uur de back-up heater geactiveerd omdat het SWW-vat helemaal leeg was, die liep dan op 2,2kW mee. Scheelt wel een hele bak.McRizzo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Een paar pagina's terug is er een link geplaats naar een Engels forum met een post van Urban Plumbers (Youtube).
Dit zegt hij erover:
Als het kouder is of de RLV is lager, dan redt hij alles prima en komt er ook meer vermogen uit, maar zoals nu (rond vriespunt, hoge RLV) is het hoog vermogen draaien, na half uur defrosten, hoog vermogen draaien, na half uur defrosten etc.
COP van 3,1 in januari tot dusver. Ben wel tevreden met de Vaillant maar helemaal perfect is het ook niet
Open Energy Monitoring. Een vrij groot vooral Brits ding volgens mij.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
@Kuusj OEM - 2 arotherm 55/6 systemen in NL hier op tweakers als ik me niet vergis.
Soms is OEM ook "Original Equipment Manufacturer"
Soms is OEM ook "Original Equipment Manufacturer"
Ach soKuusj schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Open Energy Monitoring. Een vrij groot vooral Brits ding volgens mij.
Naja, ik heb iig geen last zo lijkt het.
Althans, ik haal de vermogens volgens specs.
Misschien zijn de spec in de tabellen (bijvoorbeeld in de gepinde post van @Franciesco) exclusief het effect van defrosts. Dat is bijvoorbeeld ook in de databoeken van Mitsubishi het geval.
In mijn geval: ik heb afgelopen week, toen de WP (Arotherm Plus 55/6) op 120 rps draaide na een defrost, een thermisch vermogen van ca 7,5 kW waargenomen bij A-1W42 (niet met een warmtemeter, maar met de delta T en het gemeten debiet). Dat komt aardig overeen met de tabellen bij A-2W45. Maar ja: de WP draait dan 20 minuten op vol vermogen, en dan komt de defrost weer. Voor het dimensioneren van de WP kun je dan maar beter toch van het nominale vermogen uit gaan.
In mijn geval: ik heb afgelopen week, toen de WP (Arotherm Plus 55/6) op 120 rps draaide na een defrost, een thermisch vermogen van ca 7,5 kW waargenomen bij A-1W42 (niet met een warmtemeter, maar met de delta T en het gemeten debiet). Dat komt aardig overeen met de tabellen bij A-2W45. Maar ja: de WP draait dan 20 minuten op vol vermogen, en dan komt de defrost weer. Voor het dimensioneren van de WP kun je dan maar beter toch van het nominale vermogen uit gaan.
Na onderhoud door Vaillant werkt bij de modus "boost warm water" alleen via de buitenunit, in het verleden sprong de back-up in de MEH97/6 aan, nu niet meer. Weet iemand of dit een instelling is en waar ik deze kan vinden?
De WP resoneert bij mij zo tussen de 65 en 80hz compressorfrequentie (met een piek rond 70hz), wat bij CV bedrijf overeenkomt met ~1300-1600W opgenomen vermogen.Melvin15397 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Hier is het inderdaad ook ongeveer tussen de 1300 en 1600W opgenomen vermogen. Dat is nu niet alleen bij de defrosts, maar ook in de aanloop daar naar toe. Dat kan wel een half uur of langer zijn.
1400W tijdens CV bedrijf geeft dus een hogere compressorfrequentie dan 1400W tijdens SWW bedrijf zo lijkt het.
Mijn 65/6 heeft gemeten bij A0W30 6.9 kW geleverd op 90 Hz.
Een 75/6 kan harder dan dat (120Hz).
Zonder defrost, de lucht was toen droog.
De genormeerde cijfers (waar EN14nogwat bij staat) zijn wel met defrosts maar ook niet met 100% rv.
Afgelopen defrostdramadagen heeft mijn warmtepomp op max 50 Hz gemiddeld 3 kW geleverd.
Ik neem aan dat er in de UK ook met iets van -7 gerekend wordt, dus dan moet zelfs de tegenvallende 5.5 kW incl defrosts ruim voldoende zijn om de hut op temperatuur te houden.
Over geluid kan ik niets zeggen.
Overmatig defrosten kan pech zijn (dichte mist) maar ook een probleem met de opstelling zijn, zoals recirculatie of directe natte sneeuw/ijzel op de verdamper. Of natuurlijk een probleem met de unit zoals koudemiddeltekort.
Een 75/6 kan harder dan dat (120Hz).
Zonder defrost, de lucht was toen droog.
De genormeerde cijfers (waar EN14nogwat bij staat) zijn wel met defrosts maar ook niet met 100% rv.
Afgelopen defrostdramadagen heeft mijn warmtepomp op max 50 Hz gemiddeld 3 kW geleverd.
Ik neem aan dat er in de UK ook met iets van -7 gerekend wordt, dus dan moet zelfs de tegenvallende 5.5 kW incl defrosts ruim voldoende zijn om de hut op temperatuur te houden.
Over geluid kan ik niets zeggen.
Overmatig defrosten kan pech zijn (dichte mist) maar ook een probleem met de opstelling zijn, zoals recirculatie of directe natte sneeuw/ijzel op de verdamper. Of natuurlijk een probleem met de unit zoals koudemiddeltekort.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic