@Proton_bedankt voor Uw snelle reactie en voor al Uw nuttige info hier op Tweakers!
[ Voor 97% gewijzigd door john59 op 07-01-2025 21:05 ]
[ Voor 97% gewijzigd door john59 op 07-01-2025 21:05 ]
Hier een oude post met vermogenstabellen: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:40:
[...]
Ik heb het over vollast bij 2 graden. Dat het bij -7 meer is klopt ja, dat zeg ik ookDe unit gaat niet voor niks door als een 4kW unit bij de subsidie ipv 6kW. Ze gaan daar (voor zover ik weet, kan er even geen bron bij vinden) uit van het vermogen bij 2 of zelfs 7 graden.
Ik ga uit van de gegevens in deze post, onder het kopje vermogen, tenzij die inmiddels achterhaald zijn. De poster haalt de zorg zelf overigens ook aan:
[...]
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
In de UK hebben ze bij OpenEnergyMonitor experimenten gedaan met het maximale vermogen van enkele warmtepompen. Dus bij koud weer een zeer hoge Ta instellen zodat de warmtepomp maximaal gaat draaien, daarna de gemiddelde thermische productie over een periode bekijken.Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:14:
[...]
Het vermogen van de 55/6 is bij 2 graden (waar je ook de subsidie op krijgt) niet hoog, iets van 4kW. (Edit:) Het nominale vermogen bij A2/W35 met dT5 is volgens de specsheet maar 2kW zelfs. Dat het maximumvermogen iets van 6kW is is leuk, maar dat haalt hij dus (bijna) nooit over een lange periode (defrosten bijv). Als het kouder wordt zou het beter moeten worden.
Als ik mijn afgegeven vermogen trouwens zelf uitreken op basis van dT en debiet dan kom ik op 3kW uit terwijl de unit zelf dan 2,3kW aangeeft. Dat met 630W opgenomen vermogen. Dat maakt een COP van 4,8. En het thermisch (en elektrisch) vermogen tussen de app en de binnenunit klopt ook geen snars van.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
Ik wil het commentaar hierboven niet bagataliseren maar dit is wat ik bedoel ja. Ik zeg niet dat hij maximaal 2kW bij 2 graden levert maar nominaalSebastiaanPs schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:04:
[...]
In de UK hebben ze bij OpenEnergyMonitor experimenten gedaan met het maximale vermogen van enkele warmtepompen. Dus bij koud weer een zeer hoge Ta instellen zodat de warmtepomp maximaal gaat draaien, daarna de gemiddelde thermische productie over een periode bekijken.
Deze Vaillant Arotherm plus 5 kW leverde op max vermogen inclusief defrosts max 5.3 kW (databook zegt 6.6 kW).
Die defrosts hebben dus wel een belangrijke impact op het vermogen ja.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
[ Voor 45% gewijzigd door dunklefaser op 07-01-2025 13:01 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Is het nuttig om de (Tsjechische) documentatie in PDF vorm in de startpost toe te voegen?Franciesco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:26:
@roofburner dat lees je goed inderdaad
Het maximale thermische vermogen van de 55/6 bij 2 graden buitentemperatuur is dus veel hoger dan de 2kW die genoemd werd. Gelukkig maar @Kuusj
Kun je je vraag vereenvoudigen?JoJo85 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:09:
Niet helemaal zeker of ik het hier zou kunnen plaatsen (kader van ervaringen delen) of dat het toch een eigen topic zou moeten zijn. Indien 't laatste, dan zal ik daar natuurlijk zorg voor dragen (en deze post aanpassen / verwijderen).
Wij draaien sinds April dit jaar in een variabele opzet. Dat wil zeggen dat op zolder nog de Nefit Ecomline HR draait (22 jaar oud) en sinds April er beneden een 55/6 Monoblock staat (geïnstalleerd door een partij ivm subsidie en discussie thuis). Beide zijn aangesloten op het CV circuit, maar kennen elkaars bestaan niet. In theorie betekent dit dat de Monoblock en de HR tegelijk aan zouden kunnen gaan en zouden kunnen gaan verwarmen. De Ecomline is (ingesteld) op aan/uit gestuurd (en via thermostaat op UIT). Monoblock neemt de verwarming voor zijn rekening, dat wil zeggen dat de vloerverwarming (65m2) voorzien wordt. Door de manier van installeren (ondanks andere beloftes bij de schouw etc. --> Ja ik snap dat de partij dit eigenlijk zou moeten aanpassen, maar wil niet wéér die molen in daar de installatie, herconfiguratie etc. al zoveel herstelwerk heeft opgeleverd dat de komende 5 jaar geen enkele monteur meer het huis in mag van mijn vrouw.) is het echter alleen mogelijk om de vloerverwarming te voorzien van warm water. Het water komt nimmer op de eerste etage.
Momenteel zitten we met deze schematische opzet:
[Afbeelding]
De WP geeft het warme water af aan de buffer (VVW-verdeler met eigen circulatiepomp met mengverdeler). Vanuit de buffer gaat dit naar de VVW. Wat niet nodig is (bypass), of wat over is komt op de retour en gaat ofwel naar 'boven' ofwel naar de WP. In de praktijk blijkt dat dit alleen naar de WP gaat.
Vanuit de bestaande installatie heeft de HR een aanvoer naar de radiatoren op de eerste etage (badkamer en 3 slaapkamers en een extra LT-radiator in de woonkamer in het geval de VVW bijv. uit heeft gestaan en in de korte tijd niet de vloer snel genoeg warm kan krijgen (deze staat dus altijd dicht..). Daarna komt de aanvoer op het buffervat. Vanuit het buffervat richting de VVW en dan via Bypass en of VVW verbruik gaat de retour weer naar zolder richting de HR ketel.
Resultaat: Met warmtepomp een fantastisch lekkere woonkamer, maar boven toch echt wat fris. Nu kan de HR ketel natuurlijk aan om het boven te verwarmen, maar we wilde juist minderen in gas.
Om dit geheel op te lossen zit ik te denken aan de volgende acties:
Buffervat eruit. De retour van de VVW / Bypass alleen nog richting de HR. Voor de ketel (vlak voor waar nu de keerklep zit) een bypass zodat het systeem daar de flow kan verwerken indien de pech bestaat dat toch alle radiatoren dicht staan en de VVW niks opneemt, maar wel een keerklep ter bescherming van de pomp. Ook voor de bypass bij de VVW een keerklep zodat het cv-water niet de verkeerde kant op gaat indien de HR ketel zijn rondpomp actie uitvoert.
- Ketel hoeft nooit meer te verwarmen
- WP verwarmt het hele huis ipv alleen de VVW.
- 'Lelijke gigantische buffervat'(ik quote mijn vrouw maar even hiervoor) uit het zicht en weg uit de hal (direct boven de VVW-verdeler namelijk).
Zou er dan zo uit moeten komen te zien:
[Afbeelding]
De vragen die hierbij horen:
- Zijn er meer mensen die zo'n variabele opzet hebben? En zo ja wat zouden jullie een volgende keer weer doen dan wel veranderen?
- Zijn er zaken die ik mis als ik dit ergens in het voorjaar zou aanpassen?
Opmerkingen om alvast te helpen:
Nee: CV-gedeelte van de HR kan niet gedeactiveerd worden.
Ja: HR zal tenminste 1 keer per 24 uur CV-flow laten rondpompen (aantal niet te verlagen, wel vaker: Lees continue rondpompen..)
Ja: Ik ben aan het kijken naar naar een oplossing voor SWW maar zolder heeft en niet de hoogte (op de juiste plek) en is een houten vloer wat enorm beperkt in de mogelijkheden (gezin 5p waarbij vaker diverse kinderen tegelijk douchen na sport etc.)
Wat mij betreft is dat prima. @Proton_? En/of dit bericht weer pinnen?roofburner schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Is het nuttig om de (Tsjechische) documentatie in PDF vorm in de startpost toe te voegen?
De links uit @Franciesco originele post zijn intussen bereikbaar. De Plus PDF heb ik nog gevonden, de Split niet...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een vertaling van het Tsjechisch "Plus" document naar het Nederlands. In de tabellen heeft hij "40% red" wel vertaald naar "40% rood", red=reductie, tot daar aan toe.Proton_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:15:
@Franciesco ik heb jouw post unlocked en bijgewerkt en zal ze ook in de OP zetten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit rapporteren ze bij mij:Proton_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
Iets anders; ik heb m'n logging weer wat uitgebreid met compressor inlet en EEV temperature, ik keek eerst alleen naar evaporation temp.
Voor zover ik de koeltechniek begrijp, komt er uit de EEV een koude vloeistof met misschien wat gas die door de verdamper geheel verdampt moet worden om als gas de compressor in te komen.
Hieruit volgt dat compressor inlet temp altijd op of boven de evaporation temp ligt, anders zit er vloeistof in de compressor en dat valt niet te comprimeren, en dat de EEV temp het koudste punt is.
Dus voor een goede werking verwacht ik EEV temp < evap temp < compressor inlet temp < buitenlucht. Maar dat is niet wat ik zie (terwijl de warmtepomp wel prima werkt, voor de goede orde)
[Afbeelding]
Ik ga in de zomer even onder de motorkap kijken of de juiste sensor de juiste naam heeft, is er iemand die wil checken of het bij hem/haar wel klopt? Je vindt ze met ebusd onder hmu maar via het installateursmenu>sensorcheck op de binnenunit/VWZ AI vind je ze ook (T.0.56 Compressor inlet temperature, T.0.85 Evaporation temperature, T.0.57 EEV outlet temperature).
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Kan goed zijn dat er nog wat drukval is tussen EEV, over evaporator en compresssor inlaat. Dat zou de lagere temperaturen, maar toch gasvorm, kunnen verklaren.Proton_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
Iets anders; ik heb m'n logging weer wat uitgebreid met compressor inlet en EEV temperature, ik keek eerst alleen naar evaporation temp.
Voor zover ik de koeltechniek begrijp, komt er uit de EEV een koude vloeistof met misschien wat gas die door de verdamper geheel verdampt moet worden om als gas de compressor in te komen.
Hieruit volgt dat compressor inlet temp altijd op of boven de evaporation temp ligt, anders zit er vloeistof in de compressor en dat valt niet te comprimeren, en dat de EEV temp het koudste punt is.
Dus voor een goede werking verwacht ik EEV temp < evap temp < compressor inlet temp < buitenlucht. Maar dat is niet wat ik zie (terwijl de warmtepomp wel prima werkt, voor de goede orde)
[Afbeelding]
Ik ga in de zomer even onder de motorkap kijken of de juiste sensor de juiste naam heeft, is er iemand die wil checken of het bij hem/haar wel klopt? Je vindt ze met ebusd onder hmu maar via het installateursmenu>sensorcheck op de binnenunit/VWZ AI vind je ze ook (T.0.56 Compressor inlet temperature, T.0.85 Evaporation temperature, T.0.57 EEV outlet temperature).
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 08-01-2025 20:57 ]
Gek, inmiddels doet hij het wel weer.aap1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:46:
Ik kan vandaag in de myVAILLANT app geen (historische) gegevens/statistieken over het verbruik meer inzien (rechts onder op het hoofdscherm). Hebben hier meer mensen last van?
Zo af en toe eens.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Bedankt @Proton_ zo zat de cv ook aangesloten, alleen dan met een 12l buffertje. Toen ik de warmwaterboiler vervangen heb voor de arostor heb de cv weer op de ebus gezet met een v32 er tussen. Die had ik nog liggen, hierna kreeg ik een veel mooiere stooklijn als de cv bijkomt. Het lijkt me het proberen waard om te kijken of de arotherm ook zo reageert. Dan kan ik door met het bivalent en alternatief punt het precies regelen zoals ik wil. Al zou het natuurlijk wel kunnen dat die dan anders reageert. Maar dan is er de EVU route nog en in het ergste geval een soort zomer winter wissel.Proton_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:49:
@copy-paste ik denk dat je de boel hybride aan zou moeten kunnen sluiten en de Arotherm via het EVU contact soft uit kan schakelen met een externe schakelaar (thermostaat op buitentemperatuur, 5 graden of domotica). Ik verwacht dat hij dan automatisch het stokje doorgeeft.
Je kan dan de seriebuffer als open verdeler gebruiken, zoals aroTHERM plus Hybride Serie in de installatiebundel pg 34.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dan denk ik bijna dat wij een vergelijkbare situatie hebben.Sonja12s schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:21:
Hier hebben wij ook weleens last van. Ik zet m dan een ½ graadje hoger en dan "pakt" ie m wel.
Overigens zijn wij ook zeer tevreden over de 75/6. Ook in hybride opstelling. Zeer matig geïsoleerde woning.
Afgelopen jaren was ons gasverbruik >4000m³ per jaar. Ga nu uitkomen om nog geen 1000m³.
Stroomverbruik is wel stevig maar ik mag nog 1 jaartje salderen met de 28 zonnepanelen.
En al die technische snufjes welke men beschrijft/uithaalt op dit forum.................ik snap er ook niets van
Voor mij is het belangrijk dat ik dik bespaar. En hoe maakt mij niet uit
In zo'n situatie verwacht ik dat de WP continu aan staat en niet gaat pendelen, de warmtevraag is zeker meer dan het minimum vermogen.roelmertens2 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:42:
...
Wat ik nu vreemd vind is dat nu (zeg rond 9 u in de ochtend), maar bv ook gisteren zelfde tijd, de werkelijke temperatuur op 20 C staat. Dan zou ik met mijn boerenverstand zeggen dat er vraag moet zijn naar de wp of de cv ketel om het op 21 C te krijgen. Maar de vloer is niet warm. natuurlijk ook niet ijskoud, maar hij geeft geen warmte af zoals hij om 7 u doet.
Gisteravond was het opeens wel weer 21 C in huis.
Ik snap dat een wp niet gaat pendelen en als hij op 20,8 komt dat hij niet meteen aanspringt.
Maar als het 20 C is met een vraag naar 21, dan zou ik toch verwachten dat er wat gebeurt of dat de cv bij springt.
Is er iets van instellingen of programma's waar ik naar zou kunnen kijken ?
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Dan staat minimaal watertemperatuur te laag.roelmertens2 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:42:
Wij hebben nu sinds 1,5 jaar de Arotherm 75/6 draaien. Op zich naar grote tevredeheid.
Gas van 2600 m3 terug naar 400. Afgelopen jaar alleen gas voor koken en voor warmtapwater nodig. En ik denk 3 dagen gas bij gesprongen met cv ketel. Het is een hybride opstelling.
Maar ik ben een leek qua instellingen en zo. Ik heb de volgende vraag.
Afgelopen 2 dagen was het koud (iets onder vriespunt) en er lag sneeuw. Ik zie ook iets van gasverbruik, gisteren is er denk ik 2,5 m3 meer verbuikt dan normaal. Dus ik schat in dat de cv ketel is moeten bijspringen.
Wij hebben vloerverwarming die op 40 c staat, of misschien iets hoger.
Normaal gesproken als ik in de ochtend beneden kom is de vloer lekker warm.
Wij hebben de thermostaat constant (dag en nacht) op 21 C staan.
Wat ik nu vreemd vind is dat nu (zeg rond 9 u in de ochtend), maar bv ook gisteren zelfde tijd, de werkelijke temperatuur op 20 C staat. Dan zou ik met mijn boerenverstand zeggen dat er vraag moet zijn naar de wp of de cv ketel om het op 21 C te krijgen. Maar de vloer is niet warm. natuurlijk ook niet ijskoud, maar hij geeft geen warmte af zoals hij om 7 u doet.
Gisteravond was het opeens wel weer 21 C in huis.
Ik snap dat een wp niet gaat pendelen en als hij op 20,8 komt dat hij niet meteen aanspringt.
Maar als het 20 C is met een vraag naar 21, dan zou ik toch verwachten dat er wat gebeurt of dat de cv bij springt.
Is er iets van instellingen of programma's waar ik naar zou kunnen kijken ?
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2025 12:03 ]
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 10-01-2025 21:19 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dit klinkt als een plan, waar zou ik deze instelling kunnen vinden? Of is doe je dit via een ingangssignaal?mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:08:
@copy-paste met de blokkering energiebedrijf kun je een signaal sturen dat de warmtepomp uit moet gaan/blijven.
Jazeker, je dient voor DN25 solar buis ook vlakdichtend appendages te gebruiken.shoof schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:36:
Ik ben weer een stukje verder met de aansluitslangen, maar loop tegen een uitdaging aan. De edehlstahlwelrorh wartels van 1 1/4 lijken alleen samen te gaan met hulpstukken die vlakafdichtend zijn, anders schiet de rvs slang gewoon door de hulpstukken heen. Het lijkt erop dat zowel de vorstkleppen als de puntstukken 32x1 1/4 uponor (de puntstukken heb ik overigens nog niet binnen) niet goed samengaan. Iemand ervaring hiermee?
[Afbeelding]
2050vandaag, waarom wachten?
Al doende leert men:)BjornHero schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Jazeker, je dient voor DN25 solar buis ook vlakdichtend appendages te gebruiken.
Die vorstklep is niet in de huidige vorm geschikt.
Standaard uponor 32-5/4 puntstukken zijn normaal ook niet vlakdichtend.
Ik gebruik standaard 32-1" puntstukken met daarop een verloop naar 5/4 (vlakdichtend).
Wellicht krijg je het werkend met een stijve pakking maar dat is vragen om problemen op termijn.
In werkelijkheid is dit deel natuurlijk iets kleiner - hoop ikBjornHero schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:05:
Hoe sluit je de vorstkleppen aan op de WP?
Zelf doen we dat hiermee;
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Zelfs 60C kan je vloer wel even hebben hoor. Tis niet dat die meteen scheurt als er 60C op komt.robin15243 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:27:
Productiefoutje Vaillant Unitower!
Afgelopen week hadden wij steeds vaker storingen met warm water. Onverklaarbaar, want de warmtepomp draaide netjes, de Unitower leek het ook te doen en op de thermostaat was het warm water programma actief. Wij hebben het Eco ww programma draaien. Watertemperatuur was ongeveer 30 graden, vergelijkbaar met onze vloer verwarming temperatuur. Desondanks bleef het vat koud.
Af en toe warmde het vat wel op, maar we hebben ook een aantal dagen koud gedoucht en onze ruimtetemperatuur schommelde ook iets meer dan normaal.... Opeens viel het kwartje; kapotte driewegklep! Die 30 graden ging de vloer in in plaats van de boiler, gelukkig bleef het bij 30 want bij 60 graden was er ongetwijfeld schade aan de vloer. Tijdens het warm water programma bleef er flow over onze verdeler en de ruimtetemperatuur overschreed de doeltemperatuur.
Nader onderzoek wees uit dat 1 van de 3 pinnetjes in de connector niet goed geklikt zat, en de driewegklep daardoor af en toe stil viel. Gelukkig een easy fix, maar niet netjes van Vaillant en de potentiële schade aan onze vloer was wel even schrikken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Die zoek ik al heel lang!BjornHero schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:05:
Hoe sluit je de vorstkleppen aan op de WP?
Zelf doen we dat hiermee;
[Afbeelding]
pascalwinters schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:42:
Ik heb hier de volgende setup Arotherm Plus 105/6.
- VWZ AI
- VR71
- parallel buffervat 100 ltr
- 2 meng groepen
- 1 pomp groep
- Systeemschema 8
Nu heb ik het probleem dat de gewenste aanvoer temperatuur niet gehaald wordt op de menggroep die de hoogste stooklijn heeft ingesteld. Dus verschil is meestal tussen de 2 a 3 graden.
Op de VR71 S1 is de sensor van de buffer aangesloten en op de AI is op de SP1 een sensor aangesloten die zit op de aanvoer buis van de 3 circuits (dus zeg maar op de 2e aansluiting van boven van de buffer).
Iemand enig idee waarom die temperatuur verschillen optreden?
Temperaturen op dit moment:
Ta WP: 34,5
Buffer temp: 32,7
Gewenste circuit: 34,9
Gemeten circuit (op menggroep): 31,3
Oké, in ieder geval bedankt voor de reactie.Proton_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:46:
@pascalwinters ik heb alleen de instalatiehandleidingen van de warmtepomp en thermostaat gelezen en die gaan niet zo diep, meerdere menggroepen zijn Vaillantkunde voor gevorderden ben ik bang.
Er zit een offset instelling op de "nominale" stooklijn van de warmtepomp.pascalwinters schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:46:
Iemand enig idee of tips waar te zoeken/controleren?
[...]
Ik heb geen koelpasta bij de hand, maar weet wel dat de sensoren met tywraps vast zitten.BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Er zit een offset instelling op de "nominale" stooklijn van de warmtepomp.
Normaliter neemt deze de hoogst gewenste stooklijn van het moment aan, maar hier kun je een offset van een paar graden op zetten.
Dit om inmenging in het vat maar ook het niet volledig sluiten van menggroepen (die 3-w kranen in een menggroep zijn NIET identiek aan een 3w-klep en sluiten niet volledig) op te vangen.
Dat gezegd hebbende; het probleem zit hem vaak in de montage van de sensoren.
Tip: op een metalen buis vastzetten MET koelpasta (warmtegeleidingspasta), volledig aftapen en vervolgens isoleren wilt zomaar 1-3 graden schelen tov "snel met een tywrapje".
Dus;
Eerst sensoren controleren, daarna instellingen pas wijzigen.
OP SP1 wordt normaliter de boiler aangesloten.pascalwinters schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Ik heb geen koelpasta bij de hand, maar weet wel dat de sensoren met tywraps vast zitten.
Kloppen de plekken van de aansluiting van de sensoren wel?
"Op de VR71 S1 is de sensor van de buffer aangesloten en op de AI is op de SP1 een sensor aangesloten die zit op de aanvoer buis van de 3 circuits (dus zeg maar op de 2e aansluiting van boven van de buffer)."
[ Voor 4% gewijzigd door BjornHero op 12-01-2025 17:24 ]
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:24:
[...]
OP SP1 wordt normaliter de boiler aangesloten.
Heb je een boiler?
Heb je een naverwarmer?
Hoe ziet je systeemschema eruit?
Wat zegt je installateur? (Ik mag hopen dat wanneer iemand een systeem met meerdere menggroepen bouwt hij/zij weet wat ie doet)
Uit mn hoofd bij meerdere menggroepen VWZ-ai en MEH60 naverwarmer;
VWZ-AI:
3-wklep tbv verwarmen / warm water (UV1)
(opt. ww-circulatiepomp (MA2)
Naverwarmer (MEH60) (ZH)
Bus = Bus
VF1 sensor in de MEH 60
SP1 DHW/boilervat
VR71:
S1: sensor in buffervat
S2: Menggroep 1
S3: Menggroep 2
R1: pomp van menggroep 1
R2: pomp van menggroep 2
R7-8 Mengklep groep1
R9-10 mengklep groep 2
Het wordt wel erg veel raden zo hepascalwinters schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:06:
Ik heb geen naverwarmer.
Ik heb wel een Unistor RW 300.
Er staat systeemschema 8 ingesteld.
De installateur kan de verschillen niet verklaren en heeft daarom Vaillant zelf ingeschakeld. Deze week is een monteur langs, die heeft de buffer sensor omgewisseld met de vertrekwatervoeler (die bij mij op de aanvoer buis van de 3 circuits zit, dus zeg maar op de 2e aansluiting van boven op de buffer). Maar na die aanpassing zie ik dus nog geen verschil.
[...]
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Het wordt wel erg veel raden zo he
Dus je hebt;
Buitenunit VWL 105/6
Binnen:
Sturing middels VWZ-AI
GEEN naverwarmer (wel een elek. element in boiler oid?)
Systeemregelaar VRC720?
Extra afstandbedieningen?
VR71 uitbreidingsmodule?
Buffervat 100L
Afgiftesysteem bestaande uit
1x pompgroep
2x menggroep
Hoe zijn die menggroepen toegewezen? aparte thermostaten of?
fotos? "De derde aansluiting van boven" is erg lastig zonder systeemschets, schema oid..
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:32:
Heb zojuist even gekeken in de documentatie, komt dit lijstje overeen met jouw aansluiting?
VWZ-AI:
3-wklep tbv verwarmen / warm water (UV1)
Bus = Bus
SP1 DHW/boilervat
VR71:
S1: sensor in buffervat
S2: Menggroep 1
S3: Menggroep 2
R1: pomp van menggroep 1
R2: pomp van menggroep 2
R7-8 Mengklep groep1
R9-10 mengklep groep 2
En waarop zit de sensor van je boilervat dan aangesloten?pascalwinters schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:41:
Ja klopt, zo is het aangesloten.
En daarbij dat op de AI is op de SP1 een sensor aangesloten die zit op de aanvoer buis van de 3 circuits (zie buffer plaatje 'Aanvoer systeem').
[...]
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:43:
[...]
En waarop zit de sensor van je boilervat dan aangesloten?
VIH 300?
Goede tip mbt de pasta, bedankt.BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Er zit een offset instelling op de "nominale" stooklijn van de warmtepomp.
Normaliter neemt deze de hoogst gewenste stooklijn van het moment aan, maar hier kun je een offset van een paar graden op zetten.
Dit om inmenging in het vat maar ook het niet volledig sluiten van menggroepen (die 3-w kranen in een menggroep zijn NIET identiek aan een 3w-klep en sluiten niet volledig) op te vangen.
Dat gezegd hebbende; het probleem zit hem vaak in de montage van de sensoren.
Tip: op een metalen buis vastzetten MET koelpasta (warmtegeleidingspasta), volledig aftapen en vervolgens isoleren wilt zomaar 1-3 graden schelen tov "snel met een tywrapje".
Dus;
Eerst sensoren controleren, daarna instellingen pas wijzigen.
Indien er geen 2e opwekker is (eloblock, e-element, cv-ketel oid) zie ik geen enkele reden om in jouw situatie die aanvoer-systeem te hebben.pascalwinters schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:46:
Oh sorry, die zit op de SP1.
'Aanvoer systeem' zit op VF1.
[...]
Weinig.mr_evil08 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:10:
@BjornHero
Voegt koelpasta werkelijk iets toe?
De voeler geeft hier dezelfde temp als de vloerverwarmingsverdeler 50cm verderop.
Buisisolatie om van de voeler helpt idd, dat geeft 2-3c meer.
Volgens mij haal je zaken door elkaar.MartinSE schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Goede tip mbt de pasta, bedankt.
Weet je toevallig ook hoe groot deze offset instelling op de "nominale" stooklijn van de warmtepomp. is en waar je deze kan instellen ?
Mijn ervaring is dat als BV de vloer erg traag is lopen de graadminuten op, (of eigenlijk af) .
Bij -120 -->-180 begint de Wp over te compenseren en schiet de aanvoer fors over de stooklijn heen om vervolgens weer terug te zakken, geen idee wat de triggers (aan en ook uit) nu zijn van dit gedrag.
Ik zou er enorm mee gebaat zijn las ik die overshoot in aanvoer wat kan tempeteren,
Ik heb een VWL105/6 met MEH97/6, VRC720, buffervat Vaillant100 l, met buffersensor aangesloten op de x41 aansluiting.(naast de buitensensor)BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:28:
[...]
Volgens mij haal je zaken door elkaar.
Heb je een VR71 en een menggroep?
De graadminutenregeling staat hier los van.
[ Voor 19% gewijzigd door MartinSE op 12-01-2025 21:33 ]
En waarom is het dan relevant om te weten waar je de offset van de stooklijn voor het buffervat ten opzichte van de hoogst-ingestelde stooklijn van de dan-actieve menggroep kunt instellen?MartinSE schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:31:
[...]
Ik heb een VWL105/6 met MEH97/6, VRC720, buffervat Vaillant100 l, met buffersensor aangesloten op de x41 aansluiting.(naast de buitensensor)
Geen meng groep, 1 circuit
Maar het gaat me om de "offset instelling op de "nominale" stooklijn van de warmtepomp" , waar kun je die instellen ?
Op zich is het geen probleem, het huis is warm.BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:37:
[...]
En waarom is het dan relevant om te weten waar je de offset van de stooklijn voor het buffervat ten opzichte van de hoogst-ingestelde stooklijn van de dan-actieve menggroep kunt instellen?
Deze instelling is niet zichtbaar bij jou omdat ie er niet is, maar kun je bij de instellingen van de VR71 vinden.
Jouw probleem is dat je aanvoertemperatuur te hoog is?
En je denkt dat dat komt doordat er een graadminutenregeling is en deze zal TA verhogen zodra de afstand tot 0 groter wordt?
Waarom is dit een probleem?
Komst dat niet gewoon doordat je stooklijn te hoog staat?
Waarschijnlijk heb je je vrc720 als "thermostaat werken" (modus uitgebreid?) maar heb je een (HEEEEEEL) traag systeem?MartinSE schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Op zich is het geen probleem, het huis is warm.
Echter de opstartpiek is onnodig hoog en de aanvoertemperatuur komt 'fors' boven de stooklijn.
Dit gaat ten koste van de COP, hij draait fors vermogen als het buiten koud is, het liefst heb ik hem constant op 1 vermogen draaien tussen de 27 en 35% modulatie.
Het is mijn observatie dat dit gedrag zich pas afspeelt als de graadminuten sterk negatief zijn,
De stooklijn staat op 0,3 dus dat is ok.
Mogelijk staat mijn VRC720 verkeerd ingesteld.
[ Voor 11% gewijzigd door BjornHero op 12-01-2025 23:38 ]
[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 09:03 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2025 09:59 ]
mwa... ik zie toch anders graag dat het gewoon van einde defrost tot start volgende gewoon netjes 5000+ is voor een 55/6. Nominaal 4-4.5 kW. En dat klopt want ik tel (meet!) 4.2 kWh op de hele uren, "ondanks" de defrostparade.dunklefaser schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:55:
Wie vandaag de hut met zijn wp niet (normgerecht) warm kan houden
heeft een of meer aandachtspunten in zijn woning c.q. met zijn cv-installatie.
Maar ook hier: meten is weten - speculatie is iets voor de beurs.
Momentane cijfers tussen de defrosts in de ochtend zijn leuk,
maar niet echt interessant is mijn mening.
Vergelijkbaar koud hier in Wijchen - gelukkig brak de zon een half uurtje geleden door
en loopt de ferraris met -500 W terug. Over 5 minuten gaat de wpb dit ook nog opslurpen.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 12:09 ]
Ik doe nog steeds aan nachtverlaging.dunklefaser schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:55:
Wie vandaag de hut met zijn wp niet (normgerecht) warm kan houden
heeft een of meer aandachtspunten in zijn woning c.q. met zijn cv-installatie.
Maar ook hier: meten is weten - speculatie is iets voor de beurs.
Momentane cijfers tussen de defrosts in de ochtend zijn leuk,
maar niet echt interessant is mijn mening.
Vergelijkbaar koud hier in Wijchen - gelukkig brak de zon een half uurtje geleden door
en loopt de ferraris met -500 W terug. Over 5 minuten gaat de wpb dit ook nog opslurpen.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2025 11:14 ]
BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:37:
[...]
Deze instelling is niet zichtbaar bij jou omdat ie er niet is, maar kun je bij de instellingen van de VR71 vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2025 20:26 ]
Bij -6 vanochtend, tussen 07:05 en 7:22, 6kW uit de 55/6 met een dT 5.8 en 110 rps.dunklefaser schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:10:
@paQ Het hoogste vermogen wat ik vandaag eventjes in de ochtend zag is nog een heel stuk lager dan het gespecificeerde vermogen met mijn aanvoertemperatuur/stooklijn bij de huidige buitentemperaturen.
Actueel, sinds een 1,5 uur constant 3,9-4,1 kW @ca. aanvoer 29,8°C/retour 26,2°C - buiten -2,2°C - -2,5 °C binnen b.g. 20,3°C de rest minimaal 18,8 °C - 19,5 °C - totaal ca. 120 m² verwarmd
@mr_evil08 voorlopig geen noodzaak iets dicht te zetten - buitentemperatuur daalt nog
Is wel mooi leesvoer jaProton_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:19:
@paQ je defrostkunde kan je verbeteren door naar een Mollier-diagram te kijken.
Daarin vind je hoeveel vocht er in lucht zit bij een gegeven temperatuur en RV.
In verwarmingsmodus en vol vermogen koelt de warmtepomp de buitenlucht zo'n 5 graden af.
Stel, de lucht is 0°C.
Het verschil in absoluut vocht tussen -5°C/100% en de buitenlucht verschijnt dus als rijp op de verdamper.
Bij 80% RV scheelt dat 0,5 gram/kg lucht (lengte van de roze streep)
[Afbeelding]
Bij 100% RV scheelt dat 1,3 gram/kg
[Afbeelding]
De warmtepomp zal dus bijna 3x zo snel ijs verzamelen en dus veel vaker defrosten.
(voor een complete som reken je ook meer vocht = meer kJ/kg maar het gaat om het idee)
En je ziet hier ook wanneer je helemaal geen defrosts meer hebt, bij vollast@0°C onder 70% of bij deellast (lucht wordt maar 3K kouder) bij 80%.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-01-2025 10:38 ]
[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2025 09:53 ]
[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2025 10:04 ]
Dat zou niet uit moeten maken als ik de documentatie lees.dunklefaser schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:04:
@mr_evil08 Er was nog een verschil tussen stooklijn actief en stooklijn uitgebreid i.c.m. de ECO-modus als ik me niet vergis. Maar dat weet je vermoedelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2025 10:13 ]
Hier vannacht op stille modus continue 1080W elektrisch en aangezien het -7 was (nu -6) vind ik het niet verkeerd dat het huis maar van 20 graden naar 19 is gezakt. Om 9:00 gaat de stille modus er pas af, en hij is nu natuurlijk de ‘schade’ aan het inhalen. En dan zie je het effect van een wat lagere relatieve luchtvochtigheid, hij draait al 1,5 uur zonder defrost.paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Bij -6 vanochtend, tussen 07:05 en 7:22, 6kW uit de 55/6 met een dT 5.8 en 110 rps.
Dat is geen piek, maar gewoon bedrijf. (5.3kWh dat uur)
Hij is daarna teruggetoerd naar 90 rps. Het zit er gewoon echt in, en da's mooi om te weten!
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 14-01-2025 10:39 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En de RLV is aan het afnemen, zonnetje schijnt, dus zometeen kun je mooi bijtanken.Kuusj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:38:
[...]
Hier vannacht op stille modus continue 1080W elektrisch en aangezien het -7 was (nu -6) vind ik het niet verkeerd dat het huis maar van 20 graden naar 19 is gezakt. Om 9:00 gaat de stille modus er pas af, en hij is nu natuurlijk de ‘schade’ aan het inhalen. En dan zie je het effect van een wat lagere relatieve luchtvochtigheid, hij draait al 1,5 uur zonder defrost.
Ik haal overigens bijna hetzelfde vermogen als ik het handmatig uitreken, dT van 5,4 met 860l flow. 110 rps. En de temperatuur in huis is alweer een halve graad gestegen naar 19,6. Wat de uniTower aangeeft klopt dus weer geen reet van, 3,3kW geeft hij aan.. de app ook. Het zal wel, mijn huis wordt warm.
Grappig is dat het boven waar ik T10’s heb hangenook gewoon 19,6 graden is. 10 tot 20cm glaswol in de verdieping erboven en dan nog het hele dak met 17cm glaswol.
Ik heb beide modussen geprobeerd, uitgebreid en inactief. Hij blijft overcompenseren bij de start, bij inactief minder.BjornHero schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Waarschijnlijk heb je je vrc720 als "thermostaat werken" (modus uitgebreid?) maar heb je een (HEEEEEEL) traag systeem?
En is de unit zelf ook een maatje te groot?
Wellicht je stooklijn omlaag zetten, gewenste binnentemperatuur op 1 vaste temperatuur houden en kijken wanneer je gewenste binnentemperatuur NET niet meer wordt gehaald.
Daarnaast de graad-minutenregeling eerder laten inschakelen (30 bijv).
Ik zou komende dagen even kijken hoeveel kWh hij je woning in pompt (erg koud) en dan met de silent mode het vermogen begrenzen.
Flow heb ik kunnen aflezen aan de binnenunit. Heb je toevallig een idee waar ik deltaT ergens kan aflezen?Franciesco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
@acolson heb je al uitgerekend met welk thermisch vermogen de WP nu aan het verwarmen is? En zo ja, of dat in de buurt komt van de max specs?
Thermisch vermogen = 4,2 x deltaT x flow (liters/seconden)
Bij mij op dit moment:
4,2*2,3*0,33=3,22kW
[ Voor 5% gewijzigd door Bart352 op 15-01-2025 18:34 ]
Heb je een VRC 720? Bij mijn VRC 720/3 staat wel iets over de ECO-modus en een verschil i.c.m. "actief" en "uitgebreid" op p.129 van de handleiding.mr_evil08 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Dat zou niet uit moeten maken als ik de documentatie lees.
Enige wat uitgebreid erbij heeft is activeren/de-activeren van de zone.
Eco>Temp beneden 4c buiten= ruimtethermonstaat activeren op nachttemperatuur= zone weer actief maken.
Ik heb de nachttemperatuur al omhoog gezet maar dat is het niet kennerlijk.
Volgens mij, correct me, is zone=circuit.Bart352 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:00:
Dankzij dit forum en topic heb ik de informatie gevonden om de grote stap te wagen om bij mijn vader een all electric WP systeem te plaatsen. Dit is een Arotherm plus 7kw met Unitower en buffervat van 100L geworden met 3 circuits en 2 zones.
Dit werkt inmiddels al enkele maanden naar behoren en naar tevredenheid. Binnenkort nog het een en ander tweaken en nog wat plaatradiatoren vervangen voor jaga's om de uitput te verhogen maar dat is het dan ook wel.
Maar nu mijn vraag waar ik zo niet uitkom.
Het huis heeft een benedenverdieping met vloerverwarming en een aantal Jaga's met boosters. Omdat niet duidelijk was of de jaga's voldoende output zouden hebben bij ca 30graden hebben we de vloerverwarming in een apart mengcircuit gezet zodat indien nodig de watertemperatuur wat hoger gezet zou kunnen worden.
De bovenverdieping is minder goed geïsoleerd en daar zijn alleen jaga's met boosters geplaatst. Dan is een eventuele hoger watertemperatuur (ca 40-45 graden) ook wel prettig als de output niet voldoende is bij 30 graden.
Nu zit er beneden een VRC720 hoofdthermostaat met de 2 beneden circuits eraan gekoppeld en boven zit een VR92 thermostaat met het het bovencircuit.
Het probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg 2 zones te creëren (1 voor beneden en 1 voor boven) waarbij de benedenzone de 2 circuits aan gekoppeld zijn. Ik blijf voor elk circuit een zone houden waardoor als er voor beneden de instellingen gewijzigd moeten worden (bijvoorbeeld de ruimte Temp) dit in beide zones gedaan moet worden.
Kan het eigenlijk wel; aan 1 zone twee circuits koppelen?
Zie voor verduidelijking het schema en de foto's.
Bij voorbaat dank, Bart
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de binnenunit kun je de actuele aanvoer en retourtemperatuur aflezen. Aan de hand daarvan bereken je dan de deltaT.acolson schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Flow heb ik kunnen aflezen aan de binnenunit. Heb je toevallig een idee waar ik deltaT ergens kan aflezen?
@Proton_ en anderenProton_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:19:
@paQ je defrostkunde kan je verbeteren door naar een Mollier-diagram te kijken.
Daarin vind je hoeveel vocht er in lucht zit bij een gegeven temperatuur en RV.
In verwarmingsmodus en vol vermogen koelt de warmtepomp de buitenlucht zo'n 5 graden af.
Stel, de lucht is 0°C.
Het verschil in absoluut vocht tussen -5°C/100% en de buitenlucht verschijnt dus als rijp op de verdamper.
Bij 80% RV scheelt dat 0,5 gram/kg lucht (lengte van de roze streep)
[Afbeelding]
Bij 100% RV scheelt dat 1,3 gram/kg
[Afbeelding]
De warmtepomp zal dus bijna 3x zo snel ijs verzamelen en dus veel vaker defrosten.
(voor een complete som reken je ook meer vocht = meer kJ/kg maar het gaat om het idee)
En je ziet hier ook wanneer je helemaal geen defrosts meer hebt, bij vollast@0°C onder 70% of bij deellast (lucht wordt maar 3K kouder) bij 80%.
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Yup gaat de hele nacht al losGramser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:00:
Mistig en net boven nul. Partytime!!
Zie het nu trouwens voor het eerst bij de airco ook…!
[ Voor 19% gewijzigd door Kees_frl op 17-01-2025 10:22 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
[ Voor 214% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2025 11:22 ]
Wat bedoel je hiermee?Gramser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:00:
Mistig en net boven nul. Partytime!!
Zie het nu trouwens voor het eerst bij de airco ook…!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq