Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Vraagje, ik ben bijna klaar met het opstook protocol en de gewenste aanvoer temperatuur is nu 15°C. Hij is mooi warm geweest, maar koelt niet af. De aanvoertemperatuur blijft 24°C. Thermostaat geeft nu aan "15°C vloer droogtemperatuur actuele dag 19".

Unitower en thermostaat zijn ingesteld op koelen, dauwpuntsbewaking is uitgeschakeld, en minimale watertemperatuur is 15°C.

Hebben jullie een idee hoe ik mijn vloer goed koud krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
robin15243 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:24:
Vraagje, ik ben bijna klaar met het opstook protocol en de gewenste aanvoer temperatuur is nu 15°C. Hij is mooi warm geweest, maar koelt niet af. De aanvoertemperatuur blijft 24°C. Thermostaat geeft nu aan "15°C vloer droogtemperatuur actuele dag 19".

Unitower en thermostaat zijn ingesteld op koelen, dauwpuntsbewaking is uitgeschakeld, en minimale watertemperatuur is 15°C.

Hebben jullie een idee hoe ik mijn vloer goed koud krijg?
Geen antwoord op je vraag, maar het advies is vanuit de branche afgelopen jaar aangepast om de vloer niet af te laten koelen na opstoken:
https://www.tbafbouw.nl/w...col-nog-wel-actueel-1.pdf

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
PentaClover schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:18:
Ik heb hier in het verleden bij mijn WP (Split 125/5) wel eens naar gekeken.

Bij mijn Vaillant hangt het van het verbruik af, maar electrisch verbruik wijkt af van de MID meters die ik heb met 4.5%-7%. Bij hoogverbruik is het 4.5%, bij laag verbruik is het 7%.

Tevens zie ik dat de flowsensor 10% te veel meet, erg jammer want de WP regelt de flow bij mij op 30 l/min op zijn interne sensor, wat dan dus 27 l/min op de kamstrup en in werkelijkheid is en dus gebruikt hij een hogere dT dan nodig.

Temperatuur sensoren zitten er 1oC boven, maar dat doen ze zowel voor de Ta als voor de Tr, dus de deltaT klopt wel, door de flow fout zit de energie meting er wel 10% naast.

Doordat de flow te hoog wordt gemeten, en de elektrische energie te laag, komt er een te rooskleurige COP uit, maar goed, die Kamstrup en MID electra meters had ik er natuurlijk niet voor niets ingezet, dat was te verwachten.
Interessant - bij mij is de flowmeting van het binnendeel bij 860 l/h binnen +/-5 liter overeenkomstig met die van de Kamstrup. De deltaT lijkt iets groter te zijn (aanvoertemperatuur te hoog gemeten?) - de resulterende (cumulatieve) opwek is ca. 4% groter dan de Kamstrup berekent.
Maar zoals gezegd de warmteproductie is ook geen twistpunt, het stroomverbruik klopt voor geen MID-meter - zou eigenlijk ca. 30-40% hoger moeten zijn om op enigszins realistische COP's te komen.
Helaas heb ik de externe meters pas 2 weken in gebruik - iets te vroeg om een (indicatieve) afwijkingspercentage aan te kunnen geven. (bij laag/hoog verbruik en cumulatief)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
  • Laatst online: 05-09 16:32
@Speedfight Aardige longread, heb hem inmiddels gelezen. Ik vraag me wel af of dit ook van toepassing is op vloerkoeling zoals bij mij. In feite is mijn vloer temperatuur anti-cyclisch; warm (35°C) in de winter en koel (18°C) in de zomer.

Krimp is dan toch onvermijdelijk, of je het nou in een protocol hebt of 6 maanden later tijdens de zomer koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01
dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Voor mij persoonlijk is de indicatieve meting/schatting met de natte vinger van Vaillant idd irrelevant
omdat ik over onafhankelijke meetinstrumenten beschik (anders was ik er natuurlijk nooit achter gekomen).

Dat de te grote afwijkingen eventueel met het pure budgetmodel samenhangen is geen excuus
er zijn ook tweakers met andere Vaillant modellen die (sterk) afwijkende metingen rapporteren.
@paQ bijvoorbeeld als ik me niet heel erg vergis.

Ik ben benieuwd wat @Tomexergie van een Vaillant sCOP van 7,5 zou vinden.
Afsluitend - ik blijf benieuwd naar andere berichten betreffende de pure cijfers.
I rest my kees (voorlopig).
Mijn app zit momenteel 3.5 kWh lager dan mijn gemeten waarden 72,2 vs 75,7.
En omdat de WP meer opgenomen vermogen meet dan de MID meter in de groepenkast, ook een te laag COP
t.w. 4.8 vs 5.2 van vandaag...

Maar ach, ik zie vandaag in het Quatt topic iemand met een jaar sCOP (heel 2024) van 7.2 :z

ergo: als de extern gemeten waarden kloppen, vind ik het al heel wat. Dat gezegd hebbende slaat deze afwijking eigenlijk nergens op. 5.1 of 5.3 kan ik snappen. Maar 0.4, 0.5 ernaast is niet OK, want, de in de wp gemeten temperaturen komen -bij mij- exact overeen met de extern gemeten temperaturen. Er wordt ergens in de back-end enorm gekloot met cijfers. Kan me er anders niets bij voorstellen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 01-01-2025 22:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
opstookprotocool... is dat nog iets van nu? (met super lage temperaturen in je vloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Proton_ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:05:

@Heintje bij jou zit een equivalent van de VWZ AI in de binnenunit van je split, de sensoren zijn daar aangesloten. Een VF1/SysFlow sensor zou in het (parallel)buffervat moeten zitten, zie installatiebundel.
Ha, heb ik toch een soort VWZ AI. Nooit geweten. De sensor zit idd. (boven) in het buffervat.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09 20:12
Hi iedereen,

Ik ben recent verhuisd naar een woning met een bestaande Vaillant warmtepompinstallatie. Ik heb deze afgelopen weken kunnen aansluiten via ebusd aan Home Assistant. Handig om de installatie goed te kunnen lezen en begrijpen wat het aan het doen is. Hierdoor heb ik al veel kunnen tweaken dankzij al deze posts hier, waarvoor dank.

Wat mij echter opvalt bij mijn SWW warmwatertank (Vaillant UniStor RW300) is temperaturen soms ‘fout’ worden uitgelezen.

Tank verwarmt mooi naar 54 graden zoals ingesteld. Zodra er een douche genomen wordt, valt de temperatuur zogezegd terug tot een zeer laag niveau (20 tot 15 graden). De manuele temperatuurmeter op tank geeft echter de werkelijke temperatuur weer die dan iets lager ligt dan 54 graden.

Van zodra de tank terug wordt opgewarmd, klopt deze temperatuur prima. Als er niet wordt gedoucht of warm water verbruikt wordt, kloppen de temperaturen ook.

Je zou denken dat de voeler eventueel te laag geplaatst zit aan de achterzijde. Maar deze zit ook niet onderaan geplaatst, maar op de locatie die er voor voorzien is volgens de handleiding in het midden van de tank via de dompelhuls voor CV-voeler.

Is dit normaal, en heeft dit ergens impact? Of kan ik best nog andere elementen controleren?

De boiler werkt dus prima eigenlijk, warmt snel op, en is effectief warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWo30mbyZxY9T4SRpYjoZnLfv2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEq9iy3VurhBoj25HRjiXTpK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffreyPut
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 12:49
Hey iedereen, vraagje hier. Ik heb een VWL 75/5 AS. De thermostaat is als ik me niet vergis een VRC700. Het lijkt erop dat mijn thermostaat in koel bedrijf blijft staan desondanks ik wel het idee heb dat de verwarming het doet. Ik heb ondertussen ook al in de instellingen 'automatisch koelen' en 'koelen actief' uit gezet. Toch blijft er nog steeds 'Gew. temp. Koelen' op de thermostaat staan ipv 'Gew. temp. Verwarmen'. Iemand een idee hoe ik het bedrijf naar verwarmen omschakel of wat er fout kan staan waardoor hij dit niet automatisch doet? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTCoUaNO5gVE00kbVk2AJg5Vzxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfkwFhqTILu10t2sHn0C7DNu.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: opgelost. Het favoriete scherm stond op koelen ingesteld blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door GeoffreyPut op 02-01-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StefBon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:19:
De manuele temperatuurmeter op tank geeft echter de werkelijke temperatuur weer die dan iets lager ligt dan 54 graden.
Waarom denk je dat dat de werkelijke temperatuur is? Zou het te maken kunnen hebben met de plaatsing van de sensoren?

"Digitale Sensor" beneden in het vat, waar het koude water binnenkomt, en de manuele meter bovenin waar het warme water zit?

Ter vergelijking. Mijn digitale sensor (waarvan ik niet weet waar hij zit) geeft een temperatuurval van een graad of drie aan bij een douchebeurt (boiler van 400 liter).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Question Mark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Waarom denk je dat dat de werkelijke temperatuur is? Zou het te maken kunnen hebben met de plaatsing van de sensoren?

"Digitale Sensor" beneden in het vat, waar het koude water binnenkomt, en de manuele meter bovenin waar het warme water zit?

Ter vergelijking. Mijn digitale sensor (waarvan ik niet weet waar hij zit) geeft een temperatuurval van een groot of drie aan bij een douchebeurt (boiler van 400 liter).
De manuele meter dit inderdaad bovenaan het vat, daar is het uiteraard altijd het meest warm.
De digitale voeler zit echter (iets lager dan) in het midden, en ondanks het koude water inderdaad onderaan aangevoerd wordt, lijkt mij het temperatuurverval in die zone wel heel erg sterk na één korte douche? Bij één douche beurt heb ik een verval van 40 graden.

Dat verval is er niet werkelijk (denk ik alvast), want nadien kan ik nog perfect een heet bad laten lopen en nog verder douchen.

De voeler zelf, zit achteraan aangesloten in het voorziene slot (pakweg 3/4 onderaan de tank) - nummertje 6 op in de manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl8hfxfaHwrR_tGN_jYWEIBbcrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jnNoHghdb2II23AvW7fPaXrY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

WouterG

Dit is geen ondertitel

StefBon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:50:
[...]

[..]
Dat verval is er niet werkelijk (denk ik alvast), want nadien kan ik nog perfect een heet bad laten lopen en nog verder douchen.

De voeler zelf, zit achteraan aangesloten in het voorziene slot (pakweg 3/4 onderaan de tank) - nummertje 6 op in de manual.
Volgens mij volstrekt normaal gedrag en ook zoals het bij mij werkt. Er zit een behoorlijke scherpe scheiding tussen koud en warm water in een boilervat, bovenin is het veel warmer als onderin.
Is ook wel fijn want bij het verwarmen door de warmtepomp kan deze zijn warmte goed kwijt in het laatste deel van de spiraal (onderin het vat).

https://klimaatproductenk...arming/gelaagdheid-boiler

Ook een overweging om de sensor hoger te plaatsen, ik heb zelf de keuze gemaakt om hem in de onderste te steken, ik moet voorlopig nog even voorkomen dat mijn huisgenoten onder een koude douche staan 😁:
https://klimaatproductenk...-temperatuursensor-boiler

[ Voor 20% gewijzigd door WouterG op 02-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
WouterG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Volgens mij volstrekt normaal gedrag en ook zoals het bij mij werkt. Er zit een behoorlijke scherpe scheiding tussen koud en warm water in een boilervat, bovenin is het veel warmer als onderin.
Is ook wel fijn want bij het verwarmen door de warmtepomp kan deze zijn warmte goed kwijt in het laatste deel van de spiraal (onderin het vat).

https://klimaatproductenk...arming/gelaagdheid-boiler

Ook een overweging om de sensor hoger te plaatsen, ik heb zelf de keuze gemaakt om hem in de onderste te steken, ik moet voorlopig nog even voorkomen dat mijn huisgenoten onder een koude douche staan 😁:
https://klimaatproductenk...-temperatuursensor-boiler
Superinteressant, hartelijk bedankt.
Perfect normaal dus. Dan lig ik er alvast niet meer wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
is die opwarming COP1?
Hij is wel heul snel... (alhoewel het door gebrek aan resolutie wat lastig te zien is)

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 02-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
paQ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:44:
is die opwarming COP1?
Hij is wel heul snel... (alhoewel het door gebrek aan resolutie wat lastig te zien is)
Hij warmde een uurtje het water op vandaag (vanaf 14u) aan een COP van 1,5 a 1,7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SbD9rkyLQueXfJiD7qg08avAj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L56D7JbCZofLlFzatjFMB8W6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja wellicht combi dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Neen, ik heb een Vaillant aroTHERM VWL 85/3 dus full electric. Of bedoel je dat hij de weerstand zou gebruiken? Deze zou pas bij heel negatieve temperaturen mogen aangaan als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
StefBon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Neen, ik heb een Vaillant aroTHERM VWL 85/3 dus full electric. Of bedoel je dat hij de weerstand zou gebruiken? Deze zou pas bij heel negatieve temperaturen mogen aangaan als ik het goed heb.
Dat bedoel ik ja, anders had je hopelijk beter gescoord dan 1.4 :+

Naja, ik weet het ook eigenlijk niet hoe dat zit met koude.
Maar mijn WPB staat altijd op 52 graden, en trekt zijn aanzuiglucht vanuit binnen uit de kelder. Dan zit ik altijd tussen de 1.9 en 2.5. zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 15:29
strandbal schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:42:
[...]

In principe ga je weersafhankelijk regelen, met een kleine correctie door je thermostaat. Zeker als je vloerverwarming hebt kun je wellicht wel wat lager qua stooklijn, das idd een kwestie van proberen denk ik. Begin januari zo te zien een mooi moment voor ;)
Na wat testen staat de stooklijn nu op 0.20, binnencompensatie op actief en met een vraagtemperatuur van 22.5 hangt die nu mooi op 22.5-23 heel dag.

Ik blijf wel steeds het verbruik van +-500watt zien dus ben wel benieuwd of ik daar nog iets aan kan doen..
Als ik kijk naar het stroomverbruik van de afgelopen maand (dec) zou dat 400kw zijn voor verwarmen.. das toch pittig :) Benieuwd of dat zo blijft met deze stooklijn overheen januari

[ Voor 3% gewijzigd door dirkr07 op 02-01-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58
dirkr07 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Na wat testen staat de stooklijn nu op 0.20, binnencompensatie op actief en met een vraagtemperatuur van 22.5 hangt die nu mooi op 22.5-23 heel dag.

Ik blijf wel steeds het verbruik van +-500watt zien dus ben wel benieuwd of ik daar nog iets aan kan doen..
Als ik kijk naar het stroomverbruik van de afgelopen maand (dec) zou dat 400kw zijn voor verwarmen.. das toch pittig :) Benieuwd of dat zo blijft met deze stooklijn overheen januari
Je stookt binnen naar 22,5 a 23 graden met stooklijn van 0,2 en maar een verbruik van 500watt. Zoveel die daar voor zouden tekenen, hoezo pittig. :D

Daar ga je weinig meer winnen, ja de vraagtemperatuur naar beneden, groetjes aan de partner O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 02-01-2025 17:40 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
Kees_frl schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Je stookt binnen naar 22,5 a 23 graden met stooklijn van 0,2 en maar een verbruik van 500watt. Zoveel die daar voor zouden tekenen, hoezo pittig. :D

Daar ga je weinig meer winnen, ja de vraagtemperatuur naar beneden, groetjes aan de partner O-)
een nieuwbouw van 2023 met een EPB van -8 zal wel helpen zeker :-D

een continu verbruik van 500w hé :-p dus 24u aan een stuk, nu in combinatie met het sww (waar ik nog altijd tips voor zoek hoe je die best tijdgestuurd zet) zal ik op een dag aan een 15kw zitten voor verwarming en sww.
Dat zou dan goed zijn? :-)

Misschien ze hier toch eens proberen overtuigen om die vraagtemperatuur naar beneden te zetten :D

Het sww staat nu gewoon op heel dag van 6u 'smorgends tot 9u 's avonds.. daar zou ik nog wel wat andere schema's voor kunnen maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
dirkr07 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:48:
[...]

een nieuwbouw van 2023 met een EPB van -8 zal wel helpen zeker :-D

een continu verbruik van 500w hé :-p dus 24u aan een stuk, nu in combinatie met het sww (waar ik nog altijd tips voor zoek hoe je die best tijdgestuurd zet) zal ik op een dag aan een 15kw zitten voor verwarming en sww.
Dat zou dan goed zijn? :-)

Misschien ze hier toch eens proberen overtuigen om die vraagtemperatuur naar beneden te zetten :D

Het sww staat nu gewoon op heel dag van 6u 'smorgends tot 9u 's avonds.. daar zou ik nog wel wat andere schema's voor kunnen maken natuurlijk.
Ik heb ook een nieuwbouwwoning, moest ook even wennen aan de kWh die voorbij vlogen. Maar reken het eens om naar gas.

Welke ruimtes met m2 verwarm je nu?

Maar serieus, dit verbruik is gewoon goed. Wil je minder dan zal je toch die vraagtemperatuur naar beneden moeten zetten. 22,5 a 23 is wel vrij hoog.

Hoewel wanneer wij 15 kw zouden verbruiken op een dag voor 22,5 a 23 zou ik het ook doen - vriendin blij.

Beeldvorming: ik verwarm momenteel 225m2 zo'n 880m3. Vraag temperatuur 21 graden in de woning op standje actief.

Verbruik per dag incl sww tussen de 13 en 24 kw. Gemiddeld ook rond de 15 a 16 kw per dag. Willen we minder verbruiken dan is het 1. vraagtemperatuur naar 20 en/of minder ruimtes verwarmen.

Maar vind het verbruik prima. :)

WP pruttelt veel rond de 600 w - met vorst of defrosts natuurlijk hoger verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 02-01-2025 18:00 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
Oppervlakte waar de vvw nu ligt zal rond de 150-170m2 liggen.

Als het aan men vriendin zou liggen zou die op 25 staan :-P
Zal het eens een half graadje verlagen en zien of ze het merkt ;-)

Ik speel sowieso nog even met de stooklijn naar 0.15 (dan ben ik zeker dat 0.20 goed is) en eventueel wat spelen met de vraagtemperatuur.

Het zal inderdaad even wennen zijn komende van huizen/appartementen met gas/elektriciteit naar pure elektriciteit en een warmtepomp.

Denk at het verbruik wel vergelijkbaar is met het jouwe dan maar wel met de hogere temperatuur in een kleinere ruimte. SSW zal ik nog wat moeten tweaken qua uren denk ik wel ipv heel de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Mijn warmtepomp draait nu ook vrijwel continue in ‘Actief’ aan 600 a 700W.

Toen ik deze installatie overnam van de vorige eigenaar, stond alles op ‘Themostaat / Uitgebreid’, dit maakte dat hij telkens op vol vermogen zat te draaien aan 3,6kW voor een halve dag. Met een nachttemperatuur ingesteld moest hij telkens heel erg hard werken in de ochtend tot de middag.

Dit alles pas gemerkt na alles aangesloten te hebben via ebusd. Voordien dacht ik dat alles normaal stond. En dan volop aan het experimenteren gegaan op basis van alles wat ik hier gelezen heb.

Na deze wijzigingen (op actief zetten vooral) is het nu eindelijk ‘gezellig’ warm in huis met 22 graden en een stooklijn van 0,2. Voordien waren de ruimtes gevoelig kouder met een meerverbruik. Nu draait hij dus zacht op 600W, wat ik ook makkelijker kan dekken als er effectief zon is als ik een digitale meter krijg.

Gisteren had ik een verbruik van 15kwh voor verwarming. Het is nog vroeg, want net zo ingesteld, maar ik heb het gevoel dat ik nu de ‘ideale instellingen’ gevonden heb, zeker naar comfort toe.

Vandaag was er sinds lange tijd nog eens erg veel zon, ik heb zuidgerichte ramen. Koeling zal ik sterk kunnen gebruiken in de zomer vrees ik.

Weet er iemand hoe ik makkelijk kan zien of mijn installatie reeds de geschikte codeerstekker heeft om te koelen? Op mijn VRC700 zie ik alleszins bij de installateurs instellingen ‘Automatisch koelen’ en ‘Koelen mogelijk’ die op uit staan momenteel (ik zou het op ‘ja’ kunnen zetten).

Zijn deze opties er altijd? Of zal ik toch eens de buitenunit moeten open maken om te valideren of deze voorzien is om te koelen via de codeerstekker? Ik kan natuurlijk altijd wachten tot het koelseizoen en eerst testen via de VRC700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
@StefBon als de installatie is uitgerust met staal dan is droogkoelen ongewenst(het kan wel), verder zijn er geen vereisten.
Hier gaf de setting actief en uitgebreid geen verschil.

Als je de stooklijn iets lager zet bij setting uitgebreid krijg je hetzelfde effect dan op actief met als enige verschil dat de WP uitgaat als er een overstoot plaatsvind.

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2025 20:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkr07
@StefBon als je de settings heb kan je normaal koelen.
Ik heb de ‘stekker’ nog moeten inpluggen alvorens ik effectief kon koelen.
Afgelopen zomer een paar dagen laten draaien en das toch aangenaam. De airco moest beduidend minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 01:24
dunklefaser schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb hier sinds 26 november een VRC 720/3 hangen o.a. met de genoemde "Max. waarde VL-temp correctie: 0K (op dit moment dus "0")
Inmiddels de 720/3 binnen van Warmteservice. Ze zeggen (na contact) de 720/2 te leveren, maar versturen de 720/3. Voor mij top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:36
@StefBon Gebruik je ebusd in HA? Zou jij kunnen delen wat je met ebusd voor data ziet? Ik heb die ook draaien maar kan uit die enorme brei van items nog niet echt wijs worden (mag ook via het ebussd topic).

@mr_evil08 Ik heb ook op uitgebreid met de eco-modus uit. Wat heb je dan als stooklijn ingesteld?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@pc_slopert Deze woning heeft minder massa (droogbouw vloerverwarming en houtskeletbouw wel goed geisoleerd), mijn stookgedrag is anders dan "nat"bouw vloerverwarming en de warmtepomp heeft ruim overcapaciteit(Arotherm plus 55/6).

Ik gebruik Eco(Eco betekend hier woning op 19c houden als buiten kouder dan 4c is) met de weekplanner.
Ik gebruik 1 tot 2c nachtverlaging.
Stooklijn 0.35.

Zonder nachtverlaging toont meerverbruik, is geen passief huis en de buren zijn erg zuinige stokers waardoor daar een boel warmte heen gaat.

3u voor aanwezigheid laat ik de boel op 40-50% vermogen weer opwarmen.
En nachtverlaging zorgt voor een warme vloer wat wij comfortabel vinden.
Het is maar een klein afgiftesysteem en kleine lussen zodat warm water snel retour gaat waardoor de warmtepomp sneller terug schaalt.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
Arkor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:31:
....
Alles wijst erop dat er een ontwerpfout in het systeem zit, waardoor zowel installatieschema 16 als 8 niet goed werken in deze situatie, als één of beide sensoren zijn aangesloten.
Het probleem is op dit moment verholpen door de VF1-sensor (en ook de S1 sensor) niet langer aan te sluiten. De warmtepomp werkt dan zoals verwacht mag worden. Anderen op dit forum @Proton_, @obilir en @Switek gaven dit ook al aan. Dank daarvoor.
Het nadeel hiervan is dat hybride draaien niet meer mogelijk is, hoewel dat, gezien de grootte van de mijn warmtepomp, niet direct noodzakelijk is. Als de nood aan de man is bij zeer strenge vorst, kan ik altijd nog even de VF1 sensor aansluiten ;) .

En tenslotte: als iemand nog een oplossing weet om wel hybride te kunnen draaien, dan houd ik me aanbevolen.
Zojuist getest, en hybride werkt nog prima. althans met een Vaillant ketel, die wordt netjes geregeld op de gewenste Ta volgens stooklijn. Maar dan door de sensor van de ketel zelf blijkbaar. Zou het ook niet gewoon moeten werken met ketels van een ander merk, die worden dan toch aan/uit geschakeld op basis van bivalentiepunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
dunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:49:
@MartinSE Zet de warmtepomp op inactief?
Bedoel je - zet voor circuit 1 de ruimteinvloed "binnentemp.comp." op de VRC720/3 op inactief?
=> De warmtepomp draait alleen volgens de stooklijn

Onder 2.
"Wanneer de binnentemperatuur aangenaam is, zet de VRC720 op inactief en stel de thermostaat in op de huidige kamertemperatuur."
Moet dit niet luiden:
"Wanneer de binnentemperatuur aangenaam is, zet op de VRC720 de "binnentemp.comp." op actief en stel de thermostaat in op de huidige kamertemperatuur."?
Niet helemaal.
Belangrijk is in elke setting uitgebreid,actief of inactief een passende stooklijn te hebben.
Dus inderdaad stook eerst op tot een aangename binnentemperatuur , maakt niet uit op welke modus.
Schakel dan over op inactief , en stel daar dezelfde temperatuur in als dat de kamer op dat moment heeft.
Actief gaat de stooklijn compenseren aan de hand van de binnentemperatuur, dit wil je niet, althans niet nu nu je de stooklijn probeert te vinden.
Probeer met de inactief modus door de stooklijn aan te passen de ingestelde temperatuur gelijk te krijgen met de binnentemperatuur. Als dit gelukt is na wat iteraties heb je de stooklijn gevonden en dan kun je gerust indien gewenst teruggaan naar uitgebreid ( de wp gaat dan ook uit als de wenstemperatuur is bereikt) of actief waar de wp blijft rondpompen en uitgaat als het vermogen niet meer afgegeven kan worden.
De echte 'die hard' volgens Heatgeeks werk alleen met een pure WAR regeling (inactief).

De algemene ervaring is dat bij wat hogere buitentemperaturen de stooklijn wat hoger ingesteld moet worden en bij lage (<5 graden) temperaturen ook een iets lagere stooklijn gekozen moet worden, je spreekt van over +0,05 of -0,05 op de stooklijn bv 0,30 naar 0,35 of naar 0,25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
En dat is dus +0,05 of -0,05 @MartinSE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Vergeef me als het antwoord al gegeven is, maar waar vind ik de vermogens bij -10? Daar is op Tweakers moelijk op te zoeken en na tig resultaten het nog niet gevonden. Los van de discussie of -10 nu de temperatuur is waar je mee moet rekenen ;)
Specifiek voor de VWL 75/6 ben ik benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Nou, niks te klagen over de AWB GeniaAir (de 55/6), maar op een dag als vandaag is het wel uitkijken voor het ijslaagje dat neerslaat in het uitblaasbereik, op de tegels… it giet oan hier :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@The__Virus -7 en -12 vind je hier, kolom 120 Hz.
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
-10 zal daar tussenin liggen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
Even een update, de Arotherm draait hier nu een paar weken en ik moet zeggen dat ik echt heel enthousiast ben. Boven verwachting stil en erg blij met mijn keuze. Als ik nu hoor hoeveel lawaai al die hybride gebakjes in de wijk maken :o Dan ben ik erg content met de Arotherm.

Ik ben een paar keer bij de buren op de oprit gaan staan maar hun mechanische afzuiging maakt meer geluid dan onze WP.

Ook het installeren viel achteraf erg mee. De voorbereiding, materialen uitkiezen, plannen en denk werk kost veel meer tijd. Ook tevreden met de keuze voor DN25 Saniflex leiding. Dit werkt echt makkelijk en boven verwachting was alles de eerste keer dicht. Paar koppeling nog even na moeten trekken maar dat waren een paar druppels. Ik heb de installatie nog niet hoeven bijvullen na installatie.

Na jaren alleen de woonkamer verwarmen met een pelletkachel en de bijkeuken met elektrische vloerverwarming is het algehele comfort in het gehele huis een stuk hoger. Het is nu overal aangenaam.
Ondanks dat we geen vloerverwarming hebben is de vloer door het huis toch net even een paar graden warmer dan voorheen en dat geeft veel meer comfort. Dit verschil had ik niet zo groot verwacht.

Ons huis is blijkbaar beter geïsoleerd dan ik dacht want de aanvoer temp is nog niet boven de 35 graden geweest. Dit op gewone T22 en T11 radiatoren
Bij temperaturen boven de 6/7 graden zakt het vermogen terug naar continu 600 watt ( 25 procent )
Stooklijn ingesteld steilheid curve van 0.50 met een minimale temperatuur van 25 graden.

Na wat knijpen van sommige radiatoren heb ik een delta retour van 3 tot 5 graden. Dit lijkt me prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DRG1Gg0.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XYskvTU.jpeg

Hilti beugel vastgezet met RVS draadeinden en Fischer VIS chemisch anker..

Even testen of het goed vast zit. 80 kilo op 1 ligger
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DOyBAu9.jpeg

Zo te zien ook niet veel start stops, maar ik moet nog even een betere energie meter er tussen zetten zodat ik dat beter kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HeTak4N.jpeg

COP zit nu op 4 vanaf het begin volgens de Vailiant app.

Tevens schiet de 260cm lange T22 ( 30 hoog ) in de erker wat te kort. In die erker gaat meer warmte verloren dan in de rest van de woning. Nu kan ik natuurlijk de temperatuur omhoog gooien maar de rest van huis gaat het prima zo.

Daarom wat zitten speuren en op MP een paar (niet zo mooie) gebruikte Jaga's op de kop getikt. De omkleding daarvan is niet zo fris meer maar als het goed bevalt dan ga ik die schuren en spuiten zodat ze weer fris wit zijn...

Heb ik weer wat te doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Mooi gedaan @jjonkie ! Welke model is het?
Interessant dat jij in de MyVaillant app naast serienummer ook huidig stroomverbruik, bedrijfsuren en aan/uit-cycli ziet. Dat zie ik namelijk bij mij (vwl55/6) niet.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jjonkie fans doen meer dan convectoren (al winnen convectoren met fans het daar weer van :))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Speedfight schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:17:
Mooi gedaan @jjonkie ! Welke model is het?
Interessant dat jij in de MyVaillant app naast serienummer ook huidig stroomverbruik, bedrijfsuren en aan/uit-cycli ziet. Dat zie ik namelijk bij mij (vwl55/6) niet.
Laatste versie van de app? Is er een hele tijd geleden met een update bij gekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
75/6 hebben we..

Zo is ie omhoog gegaan _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShbaC2N.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Proton_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:17:
@jjonkie fans doen meer dan convectoren (al winnen convectoren met fans het daar weer van :))
Dat is ook een optie maar ik heb 4 jaga's tempo's kunnen kopen waarvan ik er 3 kan gebruiken voor 300 euro.
Nr 4 wil nog eens in de garage gaan monteren ( geïsoleerde garage )

Fans + aansturing is duurder.

Alleen ze zijn wat vergeeld dus ik zal ze moeten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Laatste versie van de app? Is er een hele tijd geleden met een update bij gekomen :)
v2.23.2, er zijn geen nieuwe updates beschikbaar. Ik zit wel op iOS, wellicht is het daar nog niet in toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Kees_frl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Moest ook even zoeken, is een pagina waar ik niet zo vaak kom :+
Home - Grafiekjes (=Energie-informatie) - Systeemoverzicht.
Zit op versie v2.23.2 (22742) van 3 december 2024.

Met een boiler toont ie ook nog Warmwatertemperatuur (waar je niet zo veel aan hebt, toont nu 13.5C terwijl ik nog meer dan genoeg warm water heb voor een bad en een douche :?)

[ Voor 25% gewijzigd door Batilan op 04-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Speedfight schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:27:
[...]

v2.23.2, er zijn geen nieuwe updates beschikbaar. Ik zit wel op iOS, wellicht is het daar nog niet in toegevoegd.
Ah dat zou kunnen, draai hier Android inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Batilan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Moest ook even zoeken, is een pagina waar ik niet zo vaak kom :+
Home - Grafiekjes (=Energie-informatie) - Systeemoverzicht.
Zit op versie v2.23.2 (22742) van 3 december 2024.

Met een boiler toont ie ook nog Warmwatertemperatuur (waar je niet zo veel aan hebt, toont nu 13.5C terwijl ik nog meer dan genoeg warm water heb voor een bad en een douche :?)
Locatie van de sensor, maar genoeg water is genoeg water zou mijn vriendin zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Kees_frl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Locatie van de sensor, maar genoeg water is genoeg water zou mijn vriendin zeggen :P
I know, I know, verkeerde smiley :+
En wat vriendin betreft: Happy Wife = Happy Life :)

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 04-01-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
[...]

Dat is het niet want ik zit op dezelfde versie op iOS en zie ook het huidige stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
[...]

Hele.kleine kans... Maar je moet wel even op de wp klikken dat het schermpje zich openvouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Hele.kleine kans... Maar je moet wel even op de wp klikken dat het schermpje zich openvouwt.
Helaas..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3vnYCgmcFQuUFRgTA0N8oMaXIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1VzyYfWT2YnHP2Nb1k8ZxNn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de klantenservice een bericht gestuurd, wellicht kunnen ze dit bij mij zichtbaar maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 04-01-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Speedfight schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Helaas..
[Afbeelding]

Ik heb de klantenservice een bericht gestuurd, wellicht kunnen ze dit bij mij zichtbaar maken.
Ben benieuwd, misschien de 940f eens van de stroom halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Ben benieuwd, misschien de 940f eens van de stroom halen?
Had ik als eerste geprobeerd, maar gaf geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Switek schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Zojuist getest, en hybride werkt nog prima. althans met een Vaillant ketel, die wordt netjes geregeld op de gewenste Ta volgens stooklijn. Maar dan door de sensor van de ketel zelf blijkbaar. Zou het ook niet gewoon moeten werken met ketels van een ander merk, die worden dan toch aan/uit geschakeld op basis van bivalentiepunt?
Ik ben de optie nood bedrijf kwijt wanneer de systeemvoeler is afgekoppeld.

Zie geen mogelijkheid om nog hybride te draaien (niet dat het hoeft gezien voldoende capaciteit en nog goede COP).

Aan/uit regeling hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
arotherm pure 65/7.2 + VWL107/7.2
COP Now 4.21; Electric 850 W; Heat Output 3550 W; Flow 28,3°C; Return 24,9 °C;
Room 19,8 °C; Outside -0,1 °C
Vergelijkbaar? met arotherm 55/6 @hood

Edit0:
4 jan 2025 (binnen b.g. 19,3 - 19,8 °C / buiten -0,1 - 2,3 °C - stooklijn 0,25)
16,1 kWh elektrisch
70,8 kWh thermisch
4,39 dCOP (incl. 14 defrosts)

[ Voor 100% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2025 15:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
Voor de mypyllant vaillant Home assistant integratie gebruikers:

De Home Assistant Core Update 2025.1.0 update enkele componenten die de integratie nodig heeft en na de update zorgen dat de integratie niet meer werkt.

Ik zit weer terug op de 2024.12.5

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-08 10:11
maarten_NL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:14:
Voor de mypyllant vaillant Home assistant integratie gebruikers:

De Home Assistant Core Update 2025.1.0 update enkele componenten die de integratie nodig heeft en na de update zorgen dat de integratie niet meer werkt.

Ik zit weer terug op de 2024.12.5
Je kunt in HACS ook de v0.9.0b2 of b3 nemen - die hebben de fix en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Vandaag na twee jaar voor het eerst een legionella run geprobeerd. De servicemonteur van Vaillant heeft mij namelijk laten zien hoe ik het 3kw verwarmingselement uitschakel. Prima zo, de wp doet het alleen. Gewenste aanvoertemp is 75 graden maar na twee uur zit ie maar op 51. Wp verbruikt 2000W, dus geen volledige inspanning. Toch maar weer het verwarmingselement ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeS1wIhKHBHu31BrRRIfPafBmok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFGc28rjZqiaL9VNZo5J6haL.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom zit de wp op maar 1/3 vermogen terwijl hij het legionella doel niet eens haalt? Ik wou het 3 kW element namelijk uit laten staan maar zo wordt dat niets natuurlijk.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@ben2513 waarom vandaag de legionella run doen als het vanavond en morgen veel warmer is buiten? Dat is dan toch veel efficiënter als je het op de wp wilt doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:19:
@ben2513 waarom vandaag de legionella run doen als het vanavond en morgen veel warmer is buiten? Dat is dan toch veel efficiënter als je het op de wp wilt doen?
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar daar ging het mij niet om. Ik wilde testen of het wel lukt om de wp op maximaal vermogen te laten draaien én zonder verwarmingselement. Laatste lukt, maar ik snap niet waarom de warmtepomp niet naar 100% vermogen opschakelt om de legionella run te doen. Hetzelfde geldt voor ww trouwens. Qua watt zit hij nooit boven de 2000 en ook in de binnenuit zie je maximaal 40-50% vermogen.

Ik wil gewoon de wp op 100% laten draaien, maar dat lukt niet. Nu met het verwarmingselement erbij (limiet 2kW) zit de fase op 4000w verbruik - 2000 voor de wp en 2000 voor het element. Maar waarom niet 3000-3500 watt voor de wp?

[ Voor 9% gewijzigd door ben2513 op 05-01-2025 15:31 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 Er zijn eco instellingen voor SWW die de boel temmen: Sander-B in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hoe staat dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Proton_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:33:
@ben2513 Er zijn eco instellingen voor SWW die de boel temmen: Sander-B in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hoe staat dat bij jou?
Oh man... ongelofelijk dat ik dit heb gemist haha. Hij stond inderdaad op ECO. Ik heb hem nu aangepast naar normaal. Even kijken wat hij zal doen.

Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@ben2513 Nog een vraagje betreffende het plaatje: De 37,6 kWh/d heeft waarschijnlijk geen (directe) relatie met jouw vermeend probleem, of toch? - Gaat het om het symbool aan de linker kant?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
dunklefaser schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:09:
@ben2513 Nog een vraagje betreffende het plaatje: De 37,6 kWh/d heeft waarschijnlijk geen (directe) relatie met jouw vermeend probleem, of toch? - Gaat het om het symbool aan de linker kant?
Ja, het gaat om het symbool aan de linker kant. Daar wordt het huidige vermogen getoond en dat was vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Vandaag met de lage temperaturen en defrost festival (iedere 40 minuten) bleek stooklijn 0,10 niet helemaal voldoende. Ik Verwarm gehele woning, ontdekken hoeveel verbruik ik dan heb en bouwvocht eerste jaar goed er uit stoken.

Gewenste binnentemperatuur 21 maar liep terug naar 20,5 wat ook meer dan prima is. (voor mij)

Dag COP van 4,3 wat ook nog prima is. 16,6 kWh tot nu toe verbruikt inclusief sww.

Gewoon ter delen/info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Kees_frl Hier ook de nodige defrosts gehad vandaag met het kortste interval ca 55 minuten. Dat is nu wel over aangezien de buitentemperatuur in korte tijd opgelopen is naar +8 graden. Ook duidelijk te zien aan het WP verbruik die sterk daalde in de tweede helft van de middag.
De RLV gemiddeld buiten over de hele dag tot nu toe is 98%. En dat zal met dit weer niet echt veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p39VGkOWEtRX5AAIVSXe0mi2hoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B65fD7cnks5F2cSM0vIMOK8H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGs_lYsKtPwetrL9HFG-ifJtILA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRGdz8lEyWCJADOqFWh0rKPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:09:
@Kees_frl Hier ook de nodige defrosts gehad vandaag met het kortste interval ca 55 minuten. Dat is nu wel over aangezien de buitentemperatuur in korte tijd opgelopen is naar +8 graden. Ook duidelijk te zien aan het WP verbruik die sterk daalde in de tweede helft van de middag.
De RLV gemiddeld buiten over de hele dag tot nu toe is 98%. En dat zal met dit weer niet echt veranderen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie het, mooi in de grafiek zo te zien. Zie het zelf nog niet helemaal terug in Home wizard.

Buitentemperatuur is hier nog wat lager, rond de twee graden momenteel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Speedfight schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Helaas..
[Afbeelding]

Dit ligt niet aan MyVaillant maar aan de softwareversie van de printplaat in de buitenunit.
Is de warmtepomp van 2023 of nieuwer-->actueel vermogen en start cycli. zichtbaar,
printplaten van eerder bouwjaar hebben dit vaak niet, al is dit per model verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
MartinSE schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:46:
[...]

Dit ligt niet aan MyVaillant maar aan de softwareversie van de printplaat in de buitenunit.
Is de warmtepomp van 2023 of nieuwer-->actueel vermogen en start cycli. zichtbaar,
printplaten van eerder bouwjaar hebben dit vaak niet, al is dit per model verschillend.
Laten we hopen dat nog nieuwere printplaten nog wat meer informatie prijsgeven.
Eigenlijk zou je verwachten dat deze gegevens ook via modbus -> binnenunit ebus beschikbaar worden gemaakt, of niet?
Bij mijn buitenunit klopt helaas het gerapporteerde elektrische vermogen niet, soms ca. 30-50% te laag,
Actueel: "Huidig stroomverbruik: 200 W" - buiten nu 10,3 °C - wp gaat bijna uit.
Hoe vaak het vermogen ververst wordt kan ik ook niet zien en wat de vertraging via de cloud is?

P.S.: Bij mij wordt ook nog de "bedrijfstijd" getoond (bedrijfsuren op de binnenunit)
P.P.S: Als de buitenunit uitstaat = 0 W (low-load afgelopen nacht) is het verbruik 21 W vlgs de app.
dit is natuurlijk de circulatiepomp in de binnenunit.
Deze verbruikt in werkelijkheid 28,2 W (extern gemeten).

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
[...]

Dank voor de info! Het is ook een nice-to-have.
Betreffende zaken lees ik sowieso al via de ebus uit, technisch is het dus wel mogelijk wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
ben2513 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Oh man... ongelofelijk dat ik dit heb gemist haha. Hij stond inderdaad op ECO. Ik heb hem nu aangepast naar normaal. Even kijken wat hij zal doen.

Dank je :)
Goed dat je de foto had gepost! De 'E' in het display geeft aan dat hij voor de warmwaterbereiding in de ECO stand staat.
Foto's helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john59
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-08 23:44
Beste Tweakers,
Heel veel dank voor al Jullie nuttige info!
Bepaalde leden hier (om niemand te vergeten geef ik geen namen..)
kennen de principes van warmtepomp installaties beter dan de installateurs van Vaillant zelf.

Ik ben nieuw hier op dit forum.
Ik heb al vele info gelezen op dit forum maar jammer genoeg kan ik niet alles lezen wegens tijdsgebrek.
Wil ombouwen voor zomer 2025.
Misschien stel ik vragen welke reeds in het forum zijn behandeld waarvoor mijn excuses.

Ik heb een groot huis met een installatie van 1995.
Isolatie en verwarmingsinstallatie goed voor de normen jaren 90.
Zwaar over gedimentioneerde verwarmings installatie
werkte perfect met oude Buderus mazout brander van 45Kw .
Nu echter minder efficient voor een warmtepomp installatie.

(Radiatoren Lage Temp.20Kw gelijkvloers
+ radiatoren LT 20Kw verdiep + 900 meter vloerverwarmning buis gelijkvloers)
Om voldoende vermogen = debiet te leveren moet ik kiezen voor de zware 12Kw Arotherm.
Heb reeds een aantal installateurs gecontacteerd en alle offertes zijn opgesteld met de Arotherm 12Kw.

Heb een 400volt installatie met zonnepanelen 16Kw piek + 5Kw omvormer +5Kw hybride omvormer + 10Kwh thuisbatterij.Nog geen EV. Ik verwarm nu enkel woonruimte 105m².

De warmtepomp installatie wordt daardoor vrij complex met buffervat.
Ik weet maar al te goed dat een zeer goed geisoleerde woning met vloerverwarming boven / beneden en een warmtepomp zonder buffervat, zonder secundaire kringen, de efficienste oplossing is maar ik zit vast aan mijn huidige installatie..

Daarom volgend idee :
Zoveel mogelijk werken op laagste temperatuur (zoals nu tot 33°c)vloerverwarming + radiatoren beneden.
Bij geen energie overschot "zon" Allstore niet gebruiken.
Allstore 1000 liter buffervat in winter maximaal gebruiken voor verwarming.
(onderste en bovenste deel)
Ik verbruik heel weinig sanitair warm water in de winter en voorzie daarom een 50 liter
(2x800wat) boiler na drinkwatermodule Vaillant.
Hydraulisch scheiding = buffervat 100 liter. (bij zon overschot ook gebruiken als buffer)
3 circuits : 2 gemengde gelijkvloers , 1 niet gemengd (verdiep)

Eloblock 6Kw
In de zomer Allstore sanitair warm water 500 liter opwarmen enkel met Eloblock.
In winter bij volle zon heb ik nog energie overschot (Wp (warmtepomp) + laden thuisbatterij 5000 watt)
Dan Eloblock bijschakelen verwarming (sturing via Loxone)

In Vaillant instellen dat bijverwarming moet bijschakelen zo ruim mogelijk (=altijd start vanuit Vaillant)
Eloblock start dan altijd als thermostaat kontakt sluit.
ipv thermostaat contact voorzie ik een Loxone contact =>deze start dan Eloblok.(zie schema)
In Loxone berekening temperatuur refentie voor selectie juiste vermogen 2,4 of 6Kw.
Als Eloblok vermogen instelling op Auto staat ingesteld zal deze afhankelijk van gevraagde temperatuur (berekend in Loxone) het juiste vermogen kiezen..
3 wegskleppen na Eloblok (buffer boven of onder) sturen via Loxone ,kring welke niet wordt verwarmd door Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QMZqA2KHUBctFjSl-jTZnYm_Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwewUTzhlu6lvGE37cYdsQAz.jpg?f=fotoalbum_large
Kan dergelijke installatie werken met de beperkte instel mogelijkheden (systeemschema's) van Vaillant?
Kan de opstarter van Vaillant dergelijke aangepast systeemschema goedkeuren (ivm garantie?)

PS. bijgevoegd schema is een algemeen principe schema geen detailschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Is er iemand in de buurt van Veenendaal met een 75/6 Arotherm Plus waar ik zou komen mogen luisteren? Vrouwlief en ik zijn helaas wat gevoelig voor geluid, dus willen eerst het geluid waarnemen voordat we een knoop doorhakken welke WP we willen. Ik lees toch wat wisselende verhalen hier in dit topic, vooral bij SWW-run/vollast toch wat klachten over het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
niet in de buurt van Veenendaal, Akkrum. Evengoed van harte welkom. Zijn van het gas af, verwarmen en warm water met de Arotherm Plus. Vrijstaand huis 1951. Warmtepomp draait hier sinds mei 2023.

[ Voor 11% gewijzigd door Acadiane op 06-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:48
The__Virus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:19:
Is er iemand in de buurt van Veenendaal met een 75/6 Arotherm Plus waar ik zou komen mogen luisteren? Vrouwlief en ik zijn helaas wat gevoelig voor geluid, dus willen eerst het geluid waarnemen voordat we een knoop doorhakken welke WP we willen. Ik lees toch wat wisselende verhalen hier in dit topic, vooral bij SWW-run/vollast toch wat klachten over het geluid.
Ik woon in Wageningen en heb een 55/6. Je ben van harte welkom. Ik draai alleen geen SWW. Dus als je vollast wil horen dan kan ik ervoor zorgen dat ik de machine ’s nachts uitzet en hem dan op vollast laat opstarten op een relatief koude ochtend. Mijn machine staat in de tuin.

Normaal gesproken is hij echt heel stil overigens. Alleen met natte sneeuw en 'defrosmania' gaat de ventilator meer geluid geven. Maar dan blijf je er toch niet lang naast staan 8)

De meeste klachten die ik hier voorbij zie komen zijn toch van trillingen als de machine aan de gevel of op het dak wordt geplaatst. En ook klachten van trillingen op de aan/afvoer bij het ontbreken van een flexibele aansluitset.

Stuur maar een DM.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@john59 Je bent niet bang voor wat complexiteit, blijkbaar.
Ik krijg er een Vlaams gevoel bij, klopt dat?
Heb je al gerekend hoeveel kWh je in 500 of 1000 liter kwijt kan? En hoeveel je daarvan weer nuttig in kan zetten door 's zomers douchegebruik en verwarming in het tussenseizoen?

Als je in plaats van het eloBLOCK twee verwarmingsstaven in de allstor doet heb je wellicht een doelmatiger oplossing die veel minder bewegende delen heeft (en waarschijnlijk enkele duizenden euro's minder kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

bensss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Normaal gesproken is hij echt heel stil overigens. Alleen met natte sneeuw en 'defrosmania' gaat de ventilator meer geluid geven. Maar dan blijf je er toch niet lang naast staan 8)

De meeste klachten die ik hier voorbij zie komen zijn toch van trillingen als de machine aan de gevel of op het dak wordt geplaatst. En ook klachten van trillingen op de aan/afvoer bij het ontbreken van een flexibele aansluitset.
Mijn 55/6 is ook behoorlijk stil, ik had alleen betreft plaatsing wel eerder willen weten dat het meeste geluid uit de achterkant komt, dan had ik hem misschien richting het huis laten uitblazen. Oogt ook wat netter.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
@The__Virus Nijkerk hier, voel je vrij om te komen. (ook hier, zonder SWW)

Onze aangrenzende en overburen zijn na het plaatsen 'aan de deur' gekomen (lees: Op de oprit een praatje maken) om diens zorgen te uiten over het potentiele geluid van de 55/6. Die stond op dat moment in huis lekker te stampen. Na het aanhoren van de zorgen heb ik ze maar vertelt dat hij op dat moment aanstond en op dat moment op +- 75% stond te stampen, het huis moest 'even' een paar graden warmer worden (heel ander verhaal, hier nu niet relevant). Ondanks dat ze op een meter of 2 hadden gestaan hadden ze hem niet gehoord.

Ben het dan ook helemaal eens met @bensss over dat het juist plaatsen heel veel impact maakt. We hebben ook een airco (buitenunit) op het dak van de dakkapel staan. Als het verder stil is in huis en de buurt kan je deze (vooral bij het opstarten) horen trillen (ter vergelijking een computer die zoemt maakt meer geluid). Hoe goed ik mijn best ook doe, behalve wat windverplaatsing hoor ik bij de 55/6 niks (meeste geluid komt nog door de knietjes in de flow waardoor je de flow hoort..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:36
Ik heb een Arotherm 75/6 en een losse Arostor WP boiler voor de SWW.
Nu staat de AroTherm een paar meter verderop buiten en de boiler binnen in de technische ruimte, maar de boiler maakt meer geluid wanneer deze aanstaat dan de AroTherm. De boiler gaat op verzoek van mijn vrouw 's nachts dan ook uit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Ik heb een arotherm pure 65/7.2 (alleen voor cv) op een recent gerenoveerd, houten platdak staan.
Bij de renovatie werden o.a 9 cm PIR-platen geplaatst (isolatie) en deze isoleren niet alleen thermisch
maar ook akoestisch. Direct onder de warmtepomp hoor ik niets en ook anderen "horen" misschien pas iets als je ze er op wijst dat er een warmtepomp boven hun hoofd staat te "stampen".
De wp staat trouwens boven een voorraadruimte/washok - geen echte leefruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
The__Virus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:19:
Hier is de 55/6 hoorbaar binnen op vollast, unit staat in de tuin op bigfoots en dat is meteen het probleem, als het kouder wordt gaat het rubber hard worden er verklaart de trillingen, hier is men vergeten om massa toe te voegen(die betonbielsen die je vaak ziet).

Gezien de unit alleen tijdens starten kort hard draait geeft het geen problemen hier, vervolgens hoor je hem niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:36
Op een steenworp afstand van Veenendaal, in Maarsbergen jouw gewenste machine de 75/6 Plus. Nu enkele maanden in gebruik. Je hoort hem eigenlijk niet. Stuur maar een dm als je wil komen luisteren.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mr_evil08 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Hier is de 55/6 hoorbaar binnen op vollast, unit staat in de tuin op bigfoots en dat is meteen het probleem, als het kouder wordt gaat het rubber hard worden er verklaart de trillingen, hier is men vergeten om massa toe te voegen(die betonbielsen die je vaak ziet).

Gezien de unit alleen tijdens starten kort hard draait geeft het geen problemen hier, vervolgens hoor je hem niet meer.
De 55/6 hier staat op 2 meter van de voordeur, op bigfoots die aan betonblokken vast zitten, die in 750kg grind liggen. Unit is aangesloten met flexibele RVS leiding op een Terrendis grondleiding.. En toch hoor ik de unit makkelijk binnen als deze aardig moet werken. En ja, met het defrosten moet hij aardig hard werken. Veel vermogen haalt hij ook niet rond het vriespunt (zoals ook in de specsheet te zien is). Dus als hij gemiddeld 3kW warmte moet leveren moet hij daar best voor werken.

Dus, 80% van het verwarmingsseizoen is hij eigenlijk niet hoorbaar, maar als die compressor zo boven de 50-60% werkt vind ik het echt niet stil te noemen. De ventilator hoor ik daarbij nog steeds niet echt, maar de compressor wel.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Dus, 80% van het verwarmingsseizoen is hij eigenlijk niet hoorbaar, maar als die compressor zo boven de 50-60% werkt vind ik het echt niet stil te noemen. De ventilator hoor ik daarbij nog steeds niet echt, maar de compressor wel.
Dit inderdaad. De compressor geeft een hoog en vrij penetrant geluid indien hij aan het stampen is, aan de voorkant heb je vooral het vrij neutrale ventilatorgezoem wat opgaat in de omgeving, aan de achterkant heb je het compressorgeluid dat ik soms, 4 meter vanaf mijn woning, weleens in de woonkamer hoor. Ik weet niet of die verhouding een aroTHERM dingetje is, maar gevoelsmatig had ik beter tegen de woning kunnen uitblazen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

silverball schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Dit inderdaad. De compressor geeft een hoog en vrij penetrant geluid indien hij aan het stampen is, aan de voorkant heb je vooral het vrij neutrale ventilatorgezoem wat opgaat in de omgeving, aan de achterkant heb je het compressorgeluid dat ik soms, 4 meter vanaf mijn woning, weleens in de woonkamer hoor. Ik weet niet of die verhouding een aroTHERM dingetje is, maar gevoelsmatig had ik beter tegen de woning kunnen uitblazen.
Ik maak me vooral zorgen om mijn buurman. Die zit wel een aantal meters van mij af en er zit een schutting tussen (plus zijn perceel ligt een meter lager), maar dan nog. Als ik die trillingen in sommige ruimtes kan horen dan lijkt het me sterk dat hij dat niet kan. Maar ja, ik klop hem even af.. Hij heeft er nog nooit wat van gezegd.

Komende week -6 dus ik ben benieuwd (benieuwd als in: argwaan). Als ik het uitreken komt mijn 5,5kW bij -10 nog steeds wel redelijk uit en voldoet de 55/6 dus prima, maar het geluid :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vaag, ik heb dat allemaal niet met mijn 55/6 :?
Als ik midden in de nacht thuis kom en het stil is buiten, en ik zie in HA dat ie bijv op 79rps staat te draaien (is toch best wel wat) dan vind ik het echt verwaarloosbaar eigenlijk.

En ook nat, sneeuw, mist, weet ik veel wat haal ik gewoon netjes 4kW met nog zat overhead.
Ik kom dan niet boven de 1100W opgenomen vermogen.

edit:
zondag 29/12 was een pittig dagje, met defrostparde, net onder vriespunt, en volgens mij wonen wij in dezelfde regio @Kuusj
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzDj-UPoYpLJpp1Qa90NHjvGvJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcRgaP3KLDoHymYedIkqk4S0.png?f=fotoalbum_large

De LG ThermaV hoorde ik alleen tijdens defrosts een beetje brommen in de eetkamer, maar dan moest ik ook al mijn best doen.

[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 06-01-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik maak me vooral zorgen om mijn buurman. Die zit wel een aantal meters van mij af en er zit een schutting tussen (plus zijn perceel ligt een meter lager), maar dan nog. Als ik die trillingen in sommige ruimtes kan horen dan lijkt het me sterk dat hij dat niet kan. Maar ja, ik klop hem even af.. Hij heeft er nog nooit wat van gezegd.

Komende week -6 dus ik ben benieuwd (benieuwd als in: argwaan). Als ik het uitreken komt mijn 5,5kW bij -10 nog steeds wel redelijk uit en voldoet de 55/6 dus prima, maar het geluid :'(
Ik geloof dat ik het wel minder heb dan jij, het is hier ook geen trilling maar echt de compressor.

De beukmaat is hier iets meer dan 5 meter, de tuinen liggen even hoog, en de aroTHERM staat bij mij pakweg in het midden, netjes volgens de WPAC. Ik maakte mij ook zorgen om de buren, en een directe buurman was ook behoorlijk bezorgd over geluidsoverlast, maar die sprak ik laatst en die vertelde dat hij hem nog nooit gehoord heeft, ook niet in de tuin.

Dus blijkbaar dempt mijn schutting, die ik niet mocht meenemen in de WPAC, toch beter dan gedacht.

Maar even voor de duidelijkheid, ik heb er niet echt last van, en beide buren ook niet. Ik vermoed dat het met het vervangen van mijn grote glaspartij door HR++ ook gewoon weg zal zijn. Maar ik hoor hem af en toe wel in de woonkamer.
paQ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:26:
Als ik midden in de nacht thuis kom en het stil is buiten, en ik zie in HA dat ie bijv op 79rps staat te draaien (is toch best wel wat) dan vind ik het echt verwaarloosbaar eigenlijk.

En ook nat, sneeuw, mist, weet ik veel wat haal ik gewoon netjes 4kW met nog zat overhead.
Ik denk dat geluidsperceptie heel persoonlijk is. Ik hoor hem aardig boven de 1000w opgenomen vermogen, gelukkig kom ik daar bijna nooit met dit weer. Volgens mijn decibelmeter presteert hij overigens gewoon netjes volgens de specificaties, ook in vollast. Maar het is een vrij hoog geluid die wellicht ook niet bij iedereen in z'n freqentiebereik zit.

Hoeveel kW er opgewekt wordt weet ik (nog) niet, maar ik heb niet het idee dat ik wat mis. Het is lekker warm en de energieverbruik ziet er netjes uit :P

[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 06-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

paQ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:26:

edit:
zondag 29/12 was een pittig dagje, met defrostparde, net onder vriespunt, en volgens mij wonen wij in dezelfde regio @Kuusj
[Afbeelding]

De LG ThermaV hoorde ik alleen tijdens defrosts een beetje brommen in de eetkamer, maar dan moest ik ook al mijn best doen.
Ik had die dag 83kWh opgewekte energie met 27kWh elektrisch verbruik.
Moet wel zeggen dat het de hele dag 20 graden binnen was terwijl ik er niet eens was, thermostaat van het schema afgehaald en dat vergeten :+ Normaal heb ik een nachtverlaging van 22:00 tot 6:00 naar 19 graden en dat scheelt wel.

Qua hoeveelheid defrosts valt het ook wel mee. 1x per uur ongeveer.
silverball schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik geloof dat ik het wel minder heb dan jij, het is hier ook geen trilling maar echt de compressor.

De beukmaat is hier iets meer dan 5 meter, de tuinen liggen even hoog, en de aroTHERM staat bij mij pakweg in het midden, netjes volgens de WPAC. Ik maakte mij ook zorgen om de buren, en een directe buurman was ook behoorlijk bezorgd over geluidsoverlast, maar die sprak ik laatst en die vertelde dat hij hem nog nooit gehoord heeft, ook niet in de tuin.

Dus blijkbaar dempt mijn schutting, die ik niet mocht meenemen in de WPAC, toch beter dan gedacht.

Maar even voor de duidelijkheid, ik heb er niet echt last van, en beide buren ook niet. Ik vermoed dat het met het vervangen van mijn grote glaspartij door HR++ ook gewoon weg zal zijn. Maar ik hoor hem af en toe wel in de woonkamer.

[...]

Ik denk dat geluidsperceptie heel persoonlijk is. Ik hoor hem aardig boven de 1000w opgenomen vermogen, gelukkig kom ik daar bijna nooit met dit weer. Volgens mijn decibelmeter presteert hij overigens gewoon netjes volgens de specificaties, ook in vollast. Maar het is een vrij hoog geluid die wellicht ook niet bij iedereen in z'n freqentiebereik zit.

Hoeveel kW er opgewekt wordt weet ik (nog) niet, maar ik heb niet het idee dat ik wat mis. Het is lekker warm en de energieverbruik ziet er netjes uit :P
Tja, het zal inderdaad persoonlijk zijn. Echt erg is het niet, zeker die vibratie valt mee. Maar als ik in de kelder sta bij bepaalde frequenties hoor ik de trillingen echt wel. 90% van mijn 'zorg' zit hem in het compressorgeluid zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 09:34
dirkr07 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
Zou het hier nog eens willen ophalen maar kan iemand nog eens de gouden tip geven of je de VRC720 nu best op binnencompensatie Actief of Uitgebreid zet? (en of je andere instellingen ook moet aanpassen als je het ene of het andere kiest?)

Met de winter die even een prik geeft zoek ik toch wat meer duiding.

Als het op Actief staat dan zie ik wel dat er +-500w extra energie constant gebruikt wordt (ik gok de pomp dan die altijd aan staat) maar dan heb je natuurlijk wel overal lekker een warme vloer continu en is de temperatuur +-2-3graden hoger dan gevraagd.

Zit dan toch aan een 30-35kwh verbruik per dag maar als eerste keer warmtepomp gebruiker heb ik geen idee of dat nu veel is) Daar zit natuurlijk ook sww in dat tijdgestuurd heel de dag mag verwarmen.

Bij uitgebreid heb je minder energieverbruik maar dan zijn er toch ruimtes (waar de thermostaat niet hangt) die wat frisser aanvoelen.

Wie o wie kan me eindelijk wegwijs brengen?
Boven de 4 graden draai ik uitgebreid, onder de 4 graden op actief :) met dank aan Home Assistant en EBUSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Ik had die dag 83kWh opgewekte energie met 27kWh elektrisch verbruik.
Moet wel zeggen dat het de hele dag 20 graden binnen was terwijl ik er niet eens was, thermostaat van het schema afgehaald en dat vergeten :+ Normaal heb ik een nachtverlaging van 22:00 tot 6:00 naar 19 graden en dat scheelt wel.

Qua hoeveelheid defrosts valt het ook wel mee. 1x per uur ongeveer.

[...]

Tja, het zal inderdaad persoonlijk zijn. Echt erg is het niet, zeker die vibratie valt mee. Maar als ik in de kelder sta bij bepaalde frequenties hoor ik de trillingen echt wel. 90% van mijn 'zorg' zit hem in het compressorgeluid zelf.
Hier 82 kWh met die 21.9 kWh verbruik.
dCOP 3,7
21.3~21,5 in huis

overhead zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q8hBQqGBJBIqRWsfj3zeCyQ3PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyTCWB1P7bqryL1AAiFqzIYP.png?f=fotoalbum_large

Met 1100W maakte hij 5kW op die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

paQ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Hier 82 kWh met die 21.9 kWh verbruik.
dCOP 3,7
21.3~21,5 in huis

overhead zat:
[Afbeelding]

Met 1100W maakte hij 5kW op die dag.
Ik ~1200W waarmee hij ergens tussen de 3,4-3,8kWh thermisch heeft gemaakt.
Wat was jouw afgifstesysteem ook alweer? Ik draai radiatoren en Ta bij die buitentemp is ongeveer 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Ik ~1200W waarmee hij ergens tussen de 3,4-3,8kWh thermisch heeft gemaakt.
Wat was jouw afgifstesysteem ook alweer? Ik draai radiatoren en Ta bij die buitentemp is ongeveer 32 graden.
vvw tussen de 29-30 graden Ta die dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x77pT8SR_UeqNKNkZZUt6ZokLcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQpHpUQqQi0nR6ictw5P29qD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
Kriss0r schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Boven de 4 graden draai ik uitgebreid, onder de 4 graden op actief :) met dank aan Home Assistant en EBUSD
Die EBUSD moet ik toch eens bekijken :)

Hoe regelen jullie trouwens jullie SWW? Hier staat die op 49graden tussen 6u en 20u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

paQ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:01:
[...]

vvw tussen de 29-30 graden Ta die dag
[Afbeelding]
Dankje. Ik kijk het komende week eens aan. Het is niet dat het niet werkt of niet voldoet maar dit soort verschillen vind ik gewoon raar. Net als dat uniTOWER verhaal waarbij ik (nog steeds) een COP van 2.4 haal terwijl iemand anders hier met die settings 3 haalt en een veel lager overall verbruik. Zo vreemd is mijn setup verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Dankje. Ik kijk het komende week eens aan. Het is niet dat het niet werkt of niet voldoet maar dit soort verschillen vind ik gewoon raar. Net als dat uniTOWER verhaal waarbij ik (nog steeds) een COP van 2.4 haal terwijl iemand anders hier met die settings 3 haalt en een veel lager overall verbruik. Zo vreemd is mijn setup verder niet.
Bij mij geeft de Vaillant app overigens een te pessimistisch beeld van de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:12:
[...]

De 55/6 hier staat op 2 meter van de voordeur, op bigfoots die aan betonblokken vast zitten, die in 750kg grind liggen. Unit is aangesloten met flexibele RVS leiding op een Terrendis grondleiding.. En toch hoor ik de unit makkelijk binnen als deze aardig moet werken. En ja, met het defrosten moet hij aardig hard werken. Veel vermogen haalt hij ook niet rond het vriespunt (zoals ook in de specsheet te zien is). Dus als hij gemiddeld 3kW warmte moet leveren moet hij daar best voor werken.

Dat met werklast herken ik weer niet, de unit kan 6,2kw bij -7 buitentemperaturen.
De unit gaat na defrost naar vollast vanwege zijn achterlijke regeling omdat CV water beetje is afgekoelt en denkt ik moet weer aan de bak.

Sinds de systeemvoeler is afgekoppeld heb ik daar amper/vrijwel niet last van gezien de temperatuurregistratie nu beter gaat, ik kan ook 60% fluisterbedrijf draaien, tijdens vorst/mist zijn de temperaturen snel terug waardoor ik kan concluderen dat de unit er geen enkel moeite mee heeft.

(En de afgifte iets anders ingeregeld zodat warmwater sneller retour gaat want kennerlijk vind die deltaT 3 beter dan 5).

@paQ Het "brullen" is hier alleen wanneer er 2000w op de energiemeter staat, komt zeer weinig voor gelukkig.
Rond 1000w is die lekker stil inderdaad, de unit draait hier meestal rond 480w en bij vorst rond 500-600w.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

WouterG

Dit is geen ondertitel

[...]

Nou, bij mij heeft het er altijd ingestaan maar nu is actueel vermogen verdwenen in de app. Het kan dus ook aan de MyVaillant liggen want aan mijn warmtepomp zijn geen updates geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mr_evil08 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Dat met werklast herken ik weer niet, de unit kan 6,2kw bij -7 buitentemperaturen.
De unit gaat na defrost naar vollast vanwege zijn achterlijke regeling omdat CV water beetje is afgekoelt en denkt ik moet weer aan de bak.

Sinds de systeemvoeler is afgekoppeld heb ik daar amper/vrijwel niet last van gezien de temperatuurregistratie nu beter gaat, ik kan ook 60% fluisterbedrijf draaien, tijdens vorst/mist zijn de temperaturen snel terug waardoor ik kan concluderen dat de unit er geen enkel moeite mee heeft.

(En de afgifte iets anders ingeregeld zodat warmwater sneller retour gaat want kennerlijk vind die deltaT 3 beter dan 5).

@paQ Het "brullen" is hier alleen wanneer er 2000w op de energiemeter staat, komt zeer weinig voor gelukkig.
Rond 1000w is die lekker stil inderdaad, de unit draait hier meestal rond 480w en bij vorst rond 500-600w.
Het vermogen van de 55/6 is bij 2 graden (waar je ook de subsidie op krijgt) niet hoog, iets van 4kW. (Edit:) Het nominale vermogen bij A2/W35 met dT5 is volgens de specsheet maar 2kW zelfs. Dat het maximumvermogen iets van 6kW is is leuk, maar dat haalt hij dus (bijna) nooit over een lange periode (defrosten bijv). Als het kouder wordt zou het beter moeten worden.

Als ik mijn afgegeven vermogen trouwens zelf uitreken op basis van dT en debiet dan kom ik op 3kW uit terwijl de unit zelf dan 2,3kW aangeeft. Dat met 630W opgenomen vermogen. Dat maakt een COP van 4,8. En het thermisch (en elektrisch) vermogen tussen de app en de binnenunit klopt ook geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Laatst online: 16:41
Edit: nvm

[ Voor 98% gewijzigd door iRbn op 07-01-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
Ik heb 3 zones, waarvan 2 menggroepen en 1 pomp groep. Kan ik ook ergens instellen dat die derde zone geen menggroep is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kuusj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Het vermogen van de 55/6 is bij 2 graden (waar je ook de subsidie op krijgt) niet hoog, iets van 4kW. (Edit:) Het nominale vermogen bij A2/W35 met dT5 is volgens de specsheet maar 2kW zelfs. Dat het maximumvermogen iets van 6kW is is leuk, maar dat haalt hij dus (bijna) nooit over een lange periode (defrosten bijv). Als het kouder wordt zou het beter moeten worden.

Als ik mijn afgegeven vermogen trouwens zelf uitreken op basis van dT en debiet dan kom ik op 3kW uit terwijl de unit zelf dan 2,3kW aangeeft. Dat met 630W opgenomen vermogen. Dat maakt een COP van 4,8. En het thermisch (en elektrisch) vermogen tussen de app en de binnenunit klopt ook geen snars van.
Nee vollast is 6,2kw bij -7(35gr).
2kw bij 2 graden zou mijn huis niet warm worden, de opgenomen vermogen binnen de app klopt aardig net als de COP berekening(in iedergeval geen opvallend afwijking).

Afgelopen week was geen enkel moeite tijdens mist bij 2 graden om het huis op te warmen, nog een stresstest gedaan en rap 42c door de vloer(wat de max van mijn vloer is).

Zie pagina 4.
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mr_evil08 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Nee vollast is 6,2kw bij -7(35gr).
Met 2kw bij 2 graden zou mijn huis niet warm worden, de opgenomen vermogen binnen de app is hier aardig accuraat, de COP berekening lijkt ook wel te kloppen.

Zie pagina 4.
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf
Ik heb het over vollast bij 2 graden. Dat het bij -7 meer is klopt ja, dat zeg ik ook :) De unit gaat niet voor niks door als een 4kW unit bij de subsidie ipv 6kW. Ze gaan daar (voor zover ik weet, kan er even geen bron bij vinden) uit van het vermogen bij 2 of zelfs 7 graden.

Ik ga uit van de gegevens in deze post, onder het kopje vermogen, tenzij die inmiddels achterhaald zijn. De poster haalt de zorg zelf overigens ook aan:
Domosapiens schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:51:
Mijn post https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596, maar even in-line herhalen, voor wat basiskennis.
.

Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc dossier (referentie gids.)

.
.
[Afbeelding]
Ziet er keurig uit.
.
[Afbeelding]
Zou volgens tabel, bij ZLTV op 35C een A+++ zijn (zie ook kwaliteitsverklaring )
.
[Afbeelding]
.
Geluid:
Maximaal geluid wordt met ingang van 1 april een eis. Geluid in meer detail:
https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html
Stil ... maar ten koste van 60% vermogen?

Systeem-efficiëntieklasse
Op de Vaillant site kan een Systeem-efficiëntieklasse worden vastgesteld :
- Seizoensgebonden ruimteverwarmings-energie-efficiëntie van de combinatie-installatie bij gemiddeld
klimaat: bij 55°C: 132% (128%+4% door controller) bij 35°C: 183% (179%+4% door controller)
- Warm waterbereidings-energie-efficiëntie van de combinatie-installatie bij gemiddeld klimaat: 106%
Is dit relevant voor de 2021 BENG 3 eis (hoeveelheid opgewekte energie door het gebouw zelf.)?
Maar hoe valt zo'n 132% getal te rijmen met een SCOP van b.v. 5??
De kwaliteitsverklaring aroTHERM plus VWL 75/6 A + uniTOWER plus VIH QW 190/6
https://mijn.bcrg.nl/media/20210082GK.pdf
vermeldt bij BENG-3 "forfaitair" 8)7 BENG |:( |:(
.
.
Ingebruikname service
Ingebruikname voor €150.
.
[Afbeelding]
F-gassen handelingen voor €75 (igv Split)
Let ook op de interessante omzet/loyaliteits bonus 8)

All-risc service
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Voor het eerst dat ik dat zie bij een leverancier.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.

[Afbeelding]

Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Vermoedelijk, maar niet expliciet genoemd, inclusief anode onderhoud voor de geëmailleerde uniTower boiler.

Let ook op de restrictie:

[...]

Dat mag de onderhoudsmonteur bewaken _/-\o_

.
.
R290 gas
De Vaillant aroTHERM plus met R290 gas is in staat om voor een hogere/veilige SWW temperatuur te zorgen.
R290 (propaan) is brandbaar/explosief. Daarom wordt het (nog?) alleen buiten toegepast als Monoblok.
.
Beschermingsgraad IP 15 B
x5=Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek
B=Bescherming tegen aanraking door vinger (d=12mm/L=80mm)
Klierjongetjes met een stok kunnen de ventilator toch nog laten stoppen ?
.
Vermogen:
De ISDE lijst en het energielabel van de VWL 75/6A geeft 6kW.
Wat mij zorgen baart is het A2/W35 vermogen van 3,1kW.
[Afbeelding]
Nog onbeantwoorde vragen daarover:
https://gathering.tweaker...message/66328054#66328054
en hier
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66328262#66328262

@Verwijderd Heeft om opheldering gevraagd https://gathering.tweaker...message/67218066#67218066 en kreeg deze grafiek:

[...]

[Afbeelding]

[...]

.
Defrost dubbel-dip:
De no.1 taak van de WP is om warmteverlies van je huis te compenseren.
Defrost is een dubbel-dip: de WP heeft geen tijd om warmte verlies te compenseren maar slurpt dan energie uit je huis.

Stel:
- huis heeft 3kW nodig bij 2°C = 0,5kW per 10 min (een dag van 8m3 gas)
- vochtig weer, 1 defrost/uur
- defrost slurpt ca 0,5kW uit het huis
- stel volledige defrost cyclus kost 10 min (inkakken, ontdooien, optoeren)
- daarna inhalen van 0,5kW opgeslurp plus 0,5kW niet geproduceerd
De WP moet dus 4kW kunnen leveren.
Als de WP daarvoor op zijn tenen loopt, is de volgende defrost in opbouw

Voor de defrost energie moet er 55 liter water >15°C @9-20 l/min in het CV systeem beschikbaar zijn.
Maar ...
- in een geregeld ventiel systeem is dit veelal niet beschikbaar.
- een neutrale verdeler compartimenteert en beperkt deze beschikbaarheid
Door deze beperkingen werkt een serie-buffer niet
Dan is een parallel buffer noodzakelijk (en toenemende complexiteit door een extra pomp)

Als voorbeeld, ME heeft daar mooie grafieken van:
[Afbeelding]
Note: Be sure to avoid the unavailable range during defrosting. Otherwise, the outdoor unit is insufficiently defrosted and/or the heat exchanger of the indoor unit may freeze.
.
KIS: Gebruik daarom de vloer als buffer met statisch inregelde VV groepen.
.
Prijzen:
Voorbeeld van een bruto set prijs ex BTW (+2,2% per 1-1-2021)
[Afbeelding]
.
Documentatie
Flyer: https://www.google.com/ur...Vaw2THDbOt6VRoTZV44AFJqql
Brochure: https://www.vaillant.nl/p...-plus-210x297-1939076.pdf
Brochure Mono (R290) versus Split (R410) https://www.vaillant.nl/d...rotherm-split-1758830.pdf
Installatie handleiding, Gebruikshandleiding: https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf
Service & Onderhoudscontract: https://www.vaillant.nl/s...en-a4-2020-01-1886540.pdf
Onderhoudsinformatie: https://www.vaillant.nl/p...arotherm-plus-1886539.pdf
Overzicht van R290 Monoblocks op pag 9: https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf
Note: 230V versies van VWL 105/6 en VWL 125/6 !
Video's How to - aroTherm plus installatie: https://www.youtube.com/p...p5845TfyT7K0nvZ6HLE1K9gyN
ErP info Vaillant VWL 75/6 A 230V + VIH QW 190/6 E van boiler en CV bij 35°C en 55°C aanvoertemperatuur: https://drive.google.com/...bydk4Y4E/view?usp=sharing

Exploded view:
Binnenunit uniTower VIH QW 190/6 E https://drive.google.com/...DDyE9EFO/view?usp=sharing
Buitenunit VWL 75/6 A 230V https://drive.google.com/...uawiGBZJ/view?usp=sharing
De electronica is verpakt in beschermingsdozen/kasten. Ziet er Duits solide uit.
[Afbeelding]

Reserve delen:
Onderdelencatalogus via https://www.vaillant.nl/p...onderdelen-catalogus-app/
Buiten unit, dure delen: Compressor €656, Condenser €735, Ventilator €462, Ondulator (??) €607, Print €226, €136
Binnen unit, dure delen: Voorraadvat €1067, Print €187, €195, €109, Display €63.
Op het voorraadvat na, alleszins redelijke prijzen (geen 1600€ printen!).
Toch lijkt mij een 10jaar all-in service abo verstandig.

Advies:
De Anode 0020107795 (€64) moet elk jaar gecontroleerd worden en ca. elke 2 jaar vervangen worden (€64).
Controle en vervanging lijkt mij een lastig klusje. (pos 7 in de tank, wel schuine insteek)

Plaats daarom een Vaillant elektrische anode 0020170505 (€180) (indien geen all-in service contract)

Ervaringen
@Adriaan71 vertelt over zijn aroTHERM split versie VWL 75/5, met R410A gas :
https://gathering.tweaker...message/66515970#66515970
https://gathering.tweaker...message/66560300#66560300

Zoektermen:
Vaillant aroTHERM plus monoblock, R290 gas, boiler, hoge temperatuur, stil, service contract

===========
Hint: bookmark

Edit 24-04-'21: Exploded view, Reserve delen, Anode advies

Edit 5-10-'21
Vaillant catalogus oktober 2021
https://www.vaillant.nl/p...r-2021-online-2213885.pdf
De installatiebundel-oktober-2021
https://www.vaillant.nl/i...r-2021-online-2213886.pdf

Edit 27-10-'21 bijdrage van Vaillant expert @Verwijderd
aroTHERM plus: https://www.vaillant.be/d...s-vwl-230v-04-2041570.pdf (Let op, 230V 10 kW en 12 kW niet voor de Nederlandse markt) https://www.vaillant.be/d...s-vwl-400v-02-2041569.pdf
MEH97 naverwarmer en boiler-schakelaar : https://www.vaillant.be/a...-vwz-meh97-00-1770003.pdf
uniTOWER plus: https://www.vaillant.be/d...vihqw1906e-01-1927180.pdf

Edit 18-12-21 @Proton_ heeft zijn ervaring met de VRC720 thermostaat gedeeld: "bij mij een hysterese van ca 0,1 graad" https://gathering.tweaker...message/69886072#69886072

Edit 19-12-21 @Franciesco heeft een lijstje gemaakt met benodigdheden https://gathering.tweaker...message/69557096#69557096 (hint, lees ook wat posts ervoor&erna)

ISDE: Warmtepomp bestaande woning
https://www.rvo.nl/sites/...014%20december%202021.pdf

Met dank aan @Adriaan71
YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepomp
https://www.youtube.com/watch?v=Cg3XWhw3Bu8

YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de uniTOWER plus
https://www.youtube.com/watch?v=MRFXcaUcdA0

YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de boilermodule
https://www.youtube.com/watch?v=ru_lPlaCnns

Split:
YouTube: aroTHERM split: Aansluitingen van de buitenunit
https://www.youtube.com/watch?v=DwFPg62AzC4

YouTube: aroTHERM split - Inbedrijfstelling van het koudemiddelcircuit (buiten unit)
https://www.youtube.com/watch?v=DJPwjVJEumc

Overige vaillant video's
https://www.youtube.com/c/Vaillant-be-1874/videos

Pagina: 1 ... 156 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic