Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je al homewizard hebt is dit denk ik de makkelijkste oplossing;saxzozie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:43:
Ik heb een vwl 75/6 draaien. Het staat op een garagedak op een draagmuur, het bromt nog een beetje dus daar moet ik nog mee bezig. Maar voorheen had ik een techneco, wat nu de elga ace is, en kon via de thermostaat anna o.a. de modulatiestand zien in procenten. Dat mis ik eigenlijk wel om te kunnen zien in welke stand het staat op de app. En om iedere keer weer naar zolder te lopen om op de regelaar te kijken. Ik las dat een engelse schrijver dit ook gemeld had als gemis op de app,maar ik kan hier geen recentie schrijven want volgens de app heb ik geen product van hun. Is er een andere manier om toch te kunnen zien in welke stand het staat. Ik heb homewizard maar die meet alles. En vwl heeft een vaste aansluiting.
Vr70
Vrc720
Vwz ai
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
(dan zie je niet de modulatie, wel het momentane vermogen en natuurlijk een kWh meter.)
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 28-12-2024 14:11 ]
Hoofdscherm -> tandwieltje - > Overzicht"
Onderaan: Afmelden, Klantenservice, Stuur feedback, . . .
Werkte bij mij - binnen een dag een respons.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Was idd in de lijn van mijn verwachting - 0,2 - 0,3 kWh.paQ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:38:
Klopt prima dan toch? Net iets meer dan 200 Wh
Voor grotere warmtepompen met meer ijs op de lamellen kan dit wel iets meer worden.
Heeft iemand een idee (of een meting) hoeveel water bij een defrost ongeveer wegloopt?
Edit0: De afgelopen 24 uur (19,8°C/0,2°C; r.v. 96%):
71,4 kWh warmte
5,1 kWh koude (23 defrosts)
18,80 kWh elektr. energie (buiten~ + binnenunit)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lcU2BFpM244iHNgZkJW0WiRe.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 28-12-2024 20:07 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
In mijn ervaring heeft een warmtepomp die gemiddeld hoger belast wordt een hogere SCOP dan eentje die onderbelast wordt. Zelfs als je de extra ontdooiingen meeneemt. Dat is ook wel te verklaren: iedere opstart kost een paar minuten met lager rendement en bovendien werkt een licht ondergedimensioneerde warmtepomp vaker in zijn optimale modulatiebereik.AndRo555 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
[...]
Misschien dan tocht maar de 75 nemen, is ook wat makkelijker zelf te plaatsen qua gewicht.
Op basis van wat je hierboven beschrijft lijkt mij de Arotherm plus 75/6 de juiste keuze, aangevuld met een hydraulische module die elektrisch kan bijverwarmen gedurende die paar uren per jaar dat het kouder is dan -4 graden. Dat is ook meteen je noodverwarming.
ik weet niet waarom het een toevalstreffer was eigenlijk... Vandaag zelfde weer als gister (helaas).dunklefaser schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:31:
[...]
Toevalstreffer van de app in de mist?
App: 51.5 kWh opgewekte warmte. (COP 3.3)
meting: 59.8 kWh (COP 3.6)
Ik vind het echt een absurd verschil

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 28-12-2024 22:35 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik kijk eigenlijk niet meer naar de energiegegevens van de myVaillant app.paQ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:34:
[...]
ik weet niet waarom het een toevalstreffer was eigenlijk... Vandaag zelfde weer als gister (helaas).
App: 51.5 kWh opgewekte warmte. (COP 3.3)
meting: 59.8 kWh (COP 3.6)
Ik vind het echt een absurd verschil
De verbetering/uitbreiding van de app schiet ook niet op.
Warmtemeter (Kamstrup) en externe kWh-meters is mijn keuze nu.
Bij mij is het trouwens precies omgedraaid met de opwek en de dCOP's, myVaillant is veel hoger en niet zo'n beetje ook. Elektrische energie is veel te laag.
Misschien ligt het aan de split arotherm pure vs. de monoblock arotherm plus?
Geeft iig niet veel vertrouwen.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2024 12:42 ]
Ik vind meerdere slangen terug in dit topic. Rvs ribbel, rvs uittrekbare en kunstof met rvs pantser. In de aansluitset van Vaillant lijkt een rvs ribbel van ca. 40cm te zitten, die is voor mij te lang, dan zou hij onder de grond zitten.
Het liefst gebruik ik rvs pantserslang van een wat grotere lengte, eventueel met een bochtje eraan. Jij hebt hier geen ruimte voor, dus kun je beter DN25 ribbelbuis gebruiken. Zelf kort ik die in met een RVS-compatibele pijpsnijder en dan gebruik ik 5/4 koppelingen met pakking. Als je in de buurt van Hilversum woont kunnen we hier wel iets op maat maken.shoof schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:20:
Hebben jullie goede ervaring met een bepaalde slang, en welke lengte dan? Ik wil eigenlijk alle koppelingen (het puntstuk) boven de grond hebben, dus het gaat om een klein stukje flex van 10 a 20 cm. Achter de vorstklep heb ik nog ca 10cm om een bocht van 90 graden te maken de grond in.
Kan dit iets met de vr71 te maken hebben of wellicht met de leidingen/pomp waardoor hij niet genoeg warmte uit systeem haalt? Ik zie dat aanvoer van WP hoog genoeg is, of komt door invloed van buffervat?
[ Voor 21% gewijzigd door pascalwinters op 29-12-2024 15:47 ]
@shoof Zou je voor die 10cm volgende niet kunnen gebruiken:shoof schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:20:
Inmiddels heb ik bijna alle aansluitspullen bij elkaar op stukjes flex na om de wp op de uponor 32 aan te sluiten. Ik heb op de wp vorstkleppen 5/4 zitten, dus mijn idee is om met een stuk slang, of (uittrekbare) rvs ribbelbuis aan te sluiten op een puntstuk 5/4 x 32. Hebben jullie goede ervaring met een bepaalde slang, en welke lengte dan? Ik wil eigenlijk alle koppelingen (het puntstuk) boven de grond hebben, dus het gaat om een klein stukje flex van 10 a 20 cm. Achter de vorstklep heb ik nog ca 10cm om een bocht van 90 graden te maken de grond in.
Ik vind meerdere slangen terug in dit topic. Rvs ribbel, rvs uittrekbare en kunstof met rvs pantser. In de aansluitset van Vaillant lijkt een rvs ribbel van ca. 40cm te zitten, die is voor mij te lang, dan zou hij onder de grond zitten.
https://caldaria.net/prod...-met-pakkingen-805005310/
Hier vind je het wel.shoof schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:20:
Inmiddels heb ik bijna alle aansluitspullen bij elkaar op stukjes flex na om de wp op de uponor 32 aan te sluiten. Ik heb op de wp vorstkleppen 5/4 zitten, dus mijn idee is om met een stuk slang, of (uittrekbare) rvs ribbelbuis aan te sluiten op een puntstuk 5/4 x 32. Hebben jullie goede ervaring met een bepaalde slang, en welke lengte dan? Ik wil eigenlijk alle koppelingen (het puntstuk) boven de grond hebben, dus het gaat om een klein stukje flex van 10 a 20 cm. Achter de vorstklep heb ik nog ca 10cm om een bocht van 90 graden te maken de grond in.
https://edelstahlwellrohr.com
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 29-12-2024 14:28 ]
Nu ben ik bezig met het samenstellen van de WP en de rest van de benodigdheden.
Graag hoor/zie ik nog tips of dat ik zaken mis.
Arothem split VWL 55/6 AS
VWL 57/5 AS
VCR720 Sensocomfort
Bovenstaande reeds in bezit
Onderstaande benodigd?
Vaillant Connect VR 940
Spiroteck MB3 Vuilafscheider
KWH meter (tips?)
50l buffervat
bigfoot 60 cm of 100cm?
Leidingwerk neemt de installateur mee.
Ontluchter zit reeds in het systeem ( heb nu een zonneboiler met CV aangesloten en 500l vat) CV ketel gaat stuk en we gaan voor all electric. Vat is alleen voor tapwater.
Ben ik nog wat vergeten zo?
Sinds ongeveer 6-8 weken is namelijk de R32 opvolger split plus in NL beschikbaar.
Ikzelf heb sinds een maand een arotherm pure split 65/7.2 AS + VWL 107/7.2 IS
(verder nog VRC 720/3, VR 940f)
In mijn binnendeel is een magnetietfilter ingebouwd en natuurlijk een automatische ontluchter.
Buffervat van 18l als voorschakelvat aan de muur.
Van de Vaillantcloud (myVaillant app) ben ik nog niet overtuigd.
Als kWh-meter gebruik ik de Shelly EM - meet voldoende precies, is makkelijk te installeren
en heeft goede "connectivity", o.a. MQTT.
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2024 15:47 ]
Met de winter die even een prik geeft zoek ik toch wat meer duiding.
Als het op Actief staat dan zie ik wel dat er +-500w extra energie constant gebruikt wordt (ik gok de pomp dan die altijd aan staat) maar dan heb je natuurlijk wel overal lekker een warme vloer continu en is de temperatuur +-2-3graden hoger dan gevraagd.
Zit dan toch aan een 30-35kwh verbruik per dag maar als eerste keer warmtepomp gebruiker heb ik geen idee of dat nu veel is) Daar zit natuurlijk ook sww in dat tijdgestuurd heel de dag mag verwarmen.
Bij uitgebreid heb je minder energieverbruik maar dan zijn er toch ruimtes (waar de thermostaat niet hangt) die wat frisser aanvoelen.
Wie o wie kan me eindelijk wegwijs brengen?
[ Voor 11% gewijzigd door dirkr07 op 29-12-2024 15:31 ]
Je hebt de voor- en nadelen al benoemd - nu nog kiezen tussen comfort en verbruik.dirkr07 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
Zou het hier nog eens willen ophalen maar kan iemand nog eens de gouden tip geven of je de VRC720 nu best op binnencompensatie Actief of Uitgebreid zet? (en of je andere instellingen ook moet aanpassen als je het ene of het andere kiest?)
Als het op Actief staat dan zie ik wel dat er +-500w extra energie constant gebruikt wordt (ik gok de pomp dan die altijd aan staat) maar dan heb je natuurlijk wel overal lekker een warme vloer continu en is de temperatuur +-2-3graden hoger dan gevraagd.
Bij uitgebreid heb je minder energieverbruik maar dan zijn er toch ruimtes (waar de thermostaat niet hangt) die wat frisser aanvoelen.
Maar elk huis is anders, net als een ieder zijn voorkeur
Hier stond een dode link.
De stooklijn staat hier standaard op 0.35, heb je tips om die te tweaken?strandbal schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:37:
In mijn persoonlijke voorkeur werkt actief met een lagere stooklijn het lekkerst, wat je zelf ook al zegt blijft je huis lekker op temperatuur. Hier heb ik overigens na wat tweaken aan de stooklijn geen te hoge temperatuur.
Maar elk huis is anders, net als een ieder zijn voorkeur
Gewoon verlagen en zien of het huis nog warm genoeg geraakt? Denk dat ik nog eens een dummy uitleg moet vinden over de stooklijn :-P
Door die dan te verlagen zou die overshoot dan moeten weg vallen?
[ Voor 11% gewijzigd door dirkr07 op 29-12-2024 15:40 ]
Topdunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:33:
[...]
Je hebt de voor- en nadelen al benoemd - nu nog kiezen tussen comfort en verbruik.
Klopt de pomp en binnenunit samen voor 2450…subsidie is 3075..dunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
@Bensherman De arotherm split R410A was waarschijnlijk met (flinke) korting, of niet?
Sinds ongeveer 6-8 weken is namelijk de R32 opvolger split plus in NL beschikbaar.
Ikzelf heb sinds een maand een arotherm pure split 65/7.2 AS + VWL 107/7.2 IS
(verder nog VRC 720/3, VR 940f)
In mijn binnendeel is een magnetietfilter ingebouwd en natuurlijk een automatische ontluchter.
Buffervat van 18l als voorschakelvat aan de muur.
Van de Vaillantcloud (myVaillant app) ben ik nog niet overtuigd.
Als kWh-meter gebruik ik de Shelly EM - meet voldoende precies, is makkelijk te installeren
en heeft goede "connectivity", o.a. MQTT.
Ik zie niet of de filters erin zitten..
In principe ga je weersafhankelijk regelen, met een kleine correctie door je thermostaat. Zeker als je vloerverwarming hebt kun je wellicht wel wat lager qua stooklijn, das idd een kwestie van proberen denk ik. Begin januari zo te zien een mooi moment voordirkr07 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:39:
[...]
De stooklijn staat hier standaard op 0.35, heb je tips om die te tweaken?
Gewoon verlagen en zien of het huis nog warm genoeg geraakt? Denk dat ik nog eens een dummy uitleg moet vinden over de stooklijn :-P
Door die dan te verlagen zou die overshoot dan moeten weg vallen?
Het is inderdaad met vloerverwarmingstrandbal schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:42:
[...]
In principe ga je weersafhankelijk regelen, met een kleine correctie door je thermostaat. Zeker als je vloerverwarming hebt kun je wellicht wel wat lager qua stooklijn, das idd een kwestie van proberen denk ik. Begin januari zo te zien een mooi moment voor
Ik weet dat het afhangt van huis tot huis maar wat een stooklijn zou ik naar toe kunnen werken? (maw, wat is de jouwe misschien?)
Actief was inderdaad het meest comfortabele (en ik gok dat je in de zomer dit dan terug gewoon af zet) dus ik overweeg het wel voor het comfort.
Die constante +-500w voor de pomp lijkt me dan ook wel correct?
In de zomer kan je werken met de BT uitschakel temperatuur, die staat op 16 graden hier, als de etmaal gemiddelden daar overheen gaan stopt 't systeem alsnog. Hoewel ik uiteindelijk in april, als de zon weer sterk genoeg wordt, het hele verwarming programma gewoon uit zet.
Die 500W is denk ik je compressor die langer door pruttelt. Als ie uiteindelijk z'n warmte niet meer kwijt kan gaat je compressor uit maar de pomp blijft draaien. Bij mijn oudere 85/3 is dat ergens rond 40 watt.
Eens spelen met Actief en de stooklijn dan.. hier is er nogal een koukleum in huis dus ik ga het meer naar de 22 graden houden
Wel dezelfde setup als bij jou, vvw beneden, in de badkamer en nachthal boven. Die badkamer verwarmen we wel bij met een handdoekendroger.
Dan ga ik dat wel eens in de gaten houden ivm de compressor die blijft pruttellen want dat lijkt gewoon heel de dag zo te zijn..
Bedankt voor de info!
https://emoncms.org/app/v...5f20758c288a692ff7eeae107
Met wat achtergrond info hier:
https://www.linkedin.com/...vity:7269626937956864001/
Kijk vooral even naar de defrost-terreur die plaats vind dit weekend!
Emoncms werkt erg mooi. Ik heb mijn 55/6 er ook op aangesloten. Ik heb mijn data alleen niet gedeeld. Het geeft veel inzicht wanneer je nog zoekt naar de beste instellingen. Ik zal mijn data eens naast die van jou leggen.Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:55:
Voor de liefhebber, de eerste Vaillant Arotherm 55 in Nederland op heatpumpmonitor.org
Never fall in love with your own design!
Dank voor de reacties en tips. Deze site is best interessant inderdaad. Ik zie ook uittrekbare variant 5/4:Technician- schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:28:
[...]
Hier vind je het wel.
https://edelstahlwellrohr.com
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32111
Of een normale ribbelbuis:
https://edelstahlwellrohr...nkl.-Dichtungen/EKE-25020
Die eerste is wel redelijk kostbaar maar ziet er erg handig uit, iemand ervaring met de uittrekbare slang?
Alternatief zou een langere ribbelbuis zijn (1,5 a 2 m) die in een mantelbuis door de grond de kruipruimte in gaat. Dan kan ik hem in de kruipruimte verbinden met de uponor. Met bovenstaande rvs flex slangen gaat de uponor naar buiten. Ik twijfel wat nu het slimste is.
Er op aangesloten als in datakoppeling of heb je ook meet-kit?hood schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:22:
[...]
Emoncms werkt erg mooi. Ik heb mijn 55/6 er ook op aangesloten. Ik heb mijn data alleen niet gedeeld. Het geeft veel inzicht wanneer je nog zoekt naar de beste instellingen. Ik zal mijn data eens naast die van jou leggen.
Is beide prima spul. Wat jij het handigste vind moet je doen.shoof schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:49:
[...]
Dank voor de reacties en tips. Deze site is best interessant inderdaad. Ik zie ook uittrekbare variant 5/4:
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32111
Of een normale ribbelbuis:
https://edelstahlwellrohr...nkl.-Dichtungen/EKE-25020
Die eerste is wel redelijk kostbaar maar ziet er erg handig uit, iemand ervaring met de uittrekbare slang?
Alternatief zou een langere ribbelbuis zijn (1,5 a 2 m) die in een mantelbuis door de grond de kruipruimte in gaat. Dan kan ik hem in de kruipruimte verbinden met de uponor. Met bovenstaande rvs flex slangen gaat de uponor naar buiten. Ik twijfel wat nu het slimste is.
Ik heb toen de uitgebreidste versie voor warmtepomp gekocht, dus met warmtemeter lvl 3. Ik zie dat er nu nog meer spullen te koop zijn.Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:54:
[...]
Er op aangesloten als in datakoppeling of heb je ook meet-kit?
Interessant dat voor de stroommetingen CT-klemmen gebruikt worden, ik gebruik de 50A variant i.c.m. mijn Shelly EM's.
Mijn arotherm pure is puur en alleen voor de cv, voor sww gebruik ik een Atlantic IV.
Ik heb hier verder 2 x Kamstrup Multical M302 met wired m-bus voor de wp + wpb
en nog een reserve Raspi, misschien ga ik een suggestie voor een verjaardagskado doen.
Eigenlijk heb ik qua hardware om te meten alles al in huis.
Vaillant zit er maar 60% naast.dunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:50:
@Nt tnt Mooie uitgebreide monitoring! Veel beter en waarschijnlijk accurater dan de Vaillant monitoring.
Interessant dat voor de stroommetingen CT-klemmen gebruikt worden, ik gebruik de 50A variant i.c.m. mijn Shelly EM's.
Mijn arotherm pure is puur en alleen voor de cv, voor sww gebruik ik een Atlantic IV.
Ik heb hier verder 2 x Kamstrup Multical M302 met wired m-bus voor de wp + wpb
en nog een reserve Raspi, misschien ga ik een suggestie voor een verjaardagskado doen.
Eigenlijk heb ik qua hardware om te meten alles al in huis.
Ik raad jullie allemaal aan deze te luisteren met de gasten van open energy monitoring. Daarin hebben ze het ook over de afwijkingen.
https://betatalk.buzzspro...tems-on-heat-pump-monitor
Het leuke (of ook niet) is dat Vaillant (soms/vaak?) zowel positief als ook negatief naast de realiteit zit.Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:13:
[...]
Vaillant zit er maar 60% naast.
Ik raad jullie allemaal aan deze te luisteren met de gasten van open energy monitoring. Daarin hebben ze het ook over de afwijkingen.
https://betatalk.buzzspro...tems-on-heat-pump-monitor
Afhankelijk van ??? - Vraag maar @paQ.
Het belangrijkste is de juiste stooklijn te bepalen met de juiste minimale aanvoertemperatuur.dirkr07 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
Zou het hier nog eens willen ophalen maar kan iemand nog eens de gouden tip geven of je de VRC720 nu best op binnencompensatie Actief of Uitgebreid zet? (en of je andere instellingen ook moet aanpassen als je het ene of het andere kiest?)
Zit dan toch aan een 30-35kwh verbruik per dag maar als eerste keer warmtepomp gebruiker heb ik geen idee of dat nu veel is) Daar zit natuurlijk ook sww in dat tijdgestuurd heel de dag mag verwarmen.
1. Stooklijn instellen
Begin met het nauwkeurig instellen van de stooklijn. Zet de warmtepomp op inactief. In deze stand wordt de binnentemperatuur volledig genegeerd, en draait de warmtepomp constant. Wil je dit beperken, stel dan de gewenste binnentemperatuur in op 5 graden via de VRC720. Dit kan eenvoudig worden geregeld met een klokprogramma (ECO-stand).
2. Temperatuur observeren
Wanneer de binnentemperatuur aangenaam is, zet de VRC720 op inactief en stel de thermostaat in op de huidige kamertemperatuur. Observeer gedurende 2 tot 5 uur of de binnentemperatuur:
Constant blijft: Geen actie nodig.
Warmer wordt: Verlaag de stooklijn met 0,5.
Kouder wordt: Verhoog de stooklijn met 0,5.
Pas hierbij niet de kamertemperatuurinstelling aan. Herhaal deze stappen om de stooklijn geleidelijk aan te passen totdat de temperatuur stabiel blijft. Dit proces kan enkele dagen duren.
3. Minimale temperatuur instellen
Na het afstellen van de stooklijn, stel je de minimale watertemperatuur in:
Voor nieuwbouwwoningen: 23 graden (bij vloerverwarming).
Voor woningen ouder dan 2010: 28 graden (bij vloerverwarming).
Bij gebruik van radiatoren: kies een hogere waarde, bijvoorbeeld 30 graden.
4. Opstarttijd en piek analyseren
Observeer bij het opstarten hoe lang de warmtepomp nodig heeft om de woning te verwarmen. Let op de opstartpiek en de duur ervan:
Hoge en langdurige piek: Verlaag de minimale temperatuur met 1 graad.
Piek duurt maximaal 30 minuten: Dit is een goede instelling; de stooklijn regelt de rest.
5. Stooklijnmodi begrijpen
Actief: Deze stand zorgt ervoor dat de warmtepomp continu draait, wat kan leiden tot overshoot. Vermijd deze modus; het is vaak een teken dat de stooklijn te hoog is ingesteld en de VRC720 dit niet kan compenseren.
Uitgebreid: Vergelijkbaar met een gas-CV-aan/uit-cyclus. Geschikt voor gebruik met nachtverlaging en een goed afgestelde stooklijn. Houd er rekening mee dat deze modus iets meer vermogen en rendement kost bij het opstarten, omdat de stooklijn tijdelijk verhoogd wordt om de gewenste temperatuur te bereiken.
Inactief: Deze stand is voor gevorderden en zorgt ervoor dat de warmtepomp de stooklijn strikt volgt. De woning blijft op temperatuur, maar nachtverlaging (meer dan 2 graden) is minder geschikt in deze stand. Ook wordt geen rekening gehouden met zoninstraling, wat in het voorjaar kan leiden tot een hogere binnentemperatuur.
6. Aanbevelingen op basis van buitentemperatuur
Bij een buitentemperatuur onder de 7 graden: Gebruik de inactieve modus, eventueel met een nachtverlaging van maximaal 2 graden.
Bij een buitentemperatuur boven de 7 graden: Schakel over naar de uitgebreide modus voor een efficiëntere werking.
Bedoel je - zet voor circuit 1 de ruimteinvloed "binnentemp.comp." op de VRC720/3 op inactief?
=> De warmtepomp draait alleen volgens de stooklijn
Onder 2.
"Wanneer de binnentemperatuur aangenaam is, zet de VRC720 op inactief en stel de thermostaat in op de huidige kamertemperatuur."
Moet dit niet luiden:
"Wanneer de binnentemperatuur aangenaam is, zet op de VRC720 de "binnentemp.comp." op actief en stel de thermostaat in op de huidige kamertemperatuur."?
[ Voor 48% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2024 20:56 ]
https://energy-stats.uk/s...ctive-active-or-expanded/
Bedankt!Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:50:
De beste uitleg over de verschillende actief/inactief/stooklijn is hier te vinden:
https://energy-stats.uk/s...ctive-active-or-expanded/
Daar ga ik me eens in verdiepen!
Ten eerste kun je prima actief gebruiken en zou ik dat zelfs aanraden als je een andere wenstemperatuur hebt dan de standaard 20 graden waar de stooklijn vanuit gaat (en vanuit gaat bij inactief).
Ten tweede is aanpassing van de stooklijn met + of - 0.5 veel te grof: je bedoeld waarschijnlijk 0.05.
Daarnaast zou ik beginnen met de min Ta te configureren omdat je anders de stooklijn niet goed kunt instellen wanneer je deze min Ta later bv omlaag gaat zetten. Want stel je krijgt/houdt het warm met een stooklijn van 0.30, dan hoort daar een bepaalde Ta bij die mede bepaald wordt door de min Ta instelling. Zet je later deze min Ta lager dan kan het zijn dat de woning juist niet meer warm blijft bij een bepaalde buitentemperatuur als de stooklijn die lagere Ta ondersteunt.
Mijn min Ta met woning bj 1938 en vloerverwarming is trouwens 25 en soms 24 graden. Beide gaat prima, maar met 24 heb ik bij hogere buitentemperatuur van grofweg 6 graden en meer een klein beetje pendelen (ruim binnen de marge van wat acceptabel is). Bij 25 gr is dat weg.
Continu verwarmen met Actief bij een buitentemp van 5 graden of meer is in mijn geval ook teveel van het goede: kamertemperatuur loopt te ver op (min Ta 25, stooklijn 0.15). Met inactief zou dat nog erger zijn want mijn wenstemp is 19-19,5 graden. Dit is echt iets wat proefondervindelijk vast gesteld moet worden. Of gewoon op uitgebreid draaien natuurlijk.
Sowieso: hoe scherper de stooklijn afgesteld is met actief of inactief, hoe minder marge er is om de woning daadwerkelijk op te warmen. Op temperatuur houden lukt dan nog wel. Of dat past bij het stookgedrag van de bewoners (bv wel/geen nachtverlaging) moet ieder voor zich bepalen.
Voor een techneut nog te doen. De gemiddelde gebruiker snapt daar geen snars van. Die weten niet eens wat een Stooklijn is.Franciesco schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:09:
@MartinSE er zitten wat mij betreft een paar rare dingen in je verhaal.
Ten eerste kun je prima actief gebruiken en zou ik dat zelfs aanraden als je een andere wenstemperatuur hebt dan de standaard 20 graden waar de stooklijn vanuit gaat (en vanuit gaat bij inactief).
Ten tweede is aanpassing van de stooklijn met + of - 0.5 veel te grof: je bedoeld waarschijnlijk 0.05.
Daarnaast zou ik beginnen met de min Ta te configureren omdat je anders de stooklijn niet goed kunt instellen wanneer je deze min Ta later bv omlaag gaat zetten. Want stel je krijgt/houdt het warm met een stooklijn van 0.30, dan hoort daar een bepaalde Ta bij die mede bepaald wordt door de min Ta instelling. Zet je later deze min Ta lager dan kan het zijn dat de woning juist niet meer warm blijft bij een bepaalde buitentemperatuur als de stooklijn die lagere Ta ondersteunt.
Mijn min Ta met woning bj 1938 en vloerverwarming is trouwens 25 en soms 24 graden. Beide gaat prima, maar met 24 heb ik bij hogere buitentemperatuur van grofweg 6 graden en meer een klein beetje pendelen (ruim binnen de marge van wat acceptabel is). Bij 25 gr is dat weg.
Continu verwarmen met Actief bij een buitentemp van 5 graden of meer is in mijn geval ook teveel van het goede: kamertemperatuur loopt te ver op (min Ta 25, stooklijn 0.15). Met inactief zou dat nog erger zijn want mijn wenstemp is 19-19,5 graden. Dit is echt iets wat proefondervindelijk vast gesteld moet worden. Of gewoon op uitgebreid draaien natuurlijk.
Sowieso: hoe scherper de stooklijn afgesteld is met actief of inactief, hoe minder marge er is om de woning daadwerkelijk op te warmen. Op temperatuur houden lukt dan nog wel. Of dat past bij het stookgedrag van de bewoners (bv wel/geen nachtverlaging) moet ieder voor zich bepalen.
Zie daar maar eens een goede alternatief in te zetten welke altijd werkt. Of je moet tijden op afstand monitoren en bijstellen.
Moet zeggen dat is geen Vaillant ding, andere merken vragen nog meer regelmatige tweaking.
Of je moet voor safe gaan en een wat hogere Stooklijn en wat aan/uit schakelingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 29-12-2024 23:48 ]
Ja - en bij welke buitentemperatuur? -
Als je een beetje rondneust bijvoorbeeld in de app kom je een "standaardtemperatuur" van 21 °C tegen.
Betekent dit dat de minimale aanvoertemperatur voor deze temperatuur van 21°C geldt?
Het blijft gissen bij Vaillant wat ze met welke bewoording bedoelen.
Waarom heb je die Vaillant gehaald?dunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:26:
@Franciesco Weer zo'n typisch wazig Vaillant verhaal - gewenste minimale aanvoertemperatuur?
Als je een beetje rondneust bijvoorbeeld in de app kom je een "standaardtemperatuur" van 21 °C tegen.
Betekent dit dat de minimale aanvoertemperatur voor deze temperatuur van 21°C geldt?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
- Topic start hier
- En met name deze post
- En hier iemand die denkt een mogelijke fix te hebben?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Interessant ja. Heb het gechecked, de flowsensor zal neem ik aan aardig nauwkeurig zijn.SebastiaanPs schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:26:
Ik kwam bij OpenEnergyMonitor een interessante discussie tegen: “Vaillant inbuilt monitoring vs MID meters”. Ik dacht wellicht interessant voor jullie (vooral @dunklefaser zal zeker geïnteresseerd zijn?):
- Topic start hier
- En met name deze post
- En hier iemand die denkt een mogelijke fix te hebben?
Het binnendeel (hier van de Pure) heeft 2 clipon temp.sensoren. En een dompelsensor in het t stuk van de retour.
Ik denk dat de 2 clipons voor de energiemeting zijn.
Deze verbeteren betekent een betere energiemeting (en regeling)
Als je de waarde weet en er een dompel of betere contactopnemer opzet ben je er ook. (Ipv ellenlang monitoring gegevens plempen)
De onderdelen.
/f/image/HXsMSrcrW6GpcSVqQ0bvIcHp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xEewcreMtpxwNm9Q6Fh1IJRr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2S16vytB382bV38BFfrOVqGl.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt ze eruit halen op kamertemperatuur brengen en de weerstand meten en dan moeten ze binnen 1% van elkaar zitten. Zonodig erbinnen
Als experiment zou je deze kunnen bestellen.
https://nl.farnell.com/se...stor-probe-10k/dp/2990333
Dit specifieke exemplaar heb ik niet zelf uitgezocht
En wat @Technician- voorstelt om de afwijkingen bij de energie metingen te verhelpen zal ik aan de service van Vaillant doorgeven (als ik er zin in heb met ze in discusse te gaan

Er is ook een tweaker en arotherm gebruiker @Wim Leers wimleers op het UK forum actief met soortgelijke bevindingen.
Ik heb nog niet gehoord of hij iets bereikt heeft bij Vaillant of met o.a. de fantastische COP van zijn warmtepomp. Bij mij trouwens vergelijkbaar onrealistische "COP's" van boven de 10 gezien.
[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 30-12-2024 13:18 ]
Mijn ervaring: geen uitzetbare buis doen, de lengte varieert erg veel.Technician- schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:07:
[...]
Is beide prima spul. Wat jij het handigste vind moet je doen.
1 keer gedaan, door de druk is het verschil in lengte erg groot.
Er zit weinig verschil tussen actief en uitgebreid mits de stooklijn correct staat.dirkr07 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
Op uitgebreid kun je ook zorgen dat de circulatiepomp blijft draaien als de stooklijn laag genoeg staat.
Als het structueel 2-3c warmer is dan staat de stooklijn te hoog.
De functie uitgebreid heeft voordeel bij ramen op zuid of andere veranderde omstandigheden in huis zodat je geen overstoot krijgt.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2024 09:01 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je bedoelt uitschuifbare buis wordt direct langer als je de pomp start?wadaenator schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:51:
[...]
Mijn ervaring: geen uitzetbare buis doen, de lengte varieert erg veel.
1 keer gedaan, door de druk is het verschil in lengte erg groot.
Zo lees ik het tenminste.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Yes, gevonden. Deze zit met een sensor vast met een tywrap op de linkerbuis (die binnenkomt van vooraf gezien). Geen idee of dit de retour is.Technician- schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:
[...]
Als je dit kabeltje volgt heb je de sysflow sensor.
[Afbeelding]
Ik heb het kabeltje van de Vf1/SysFlow losgehaald en de stroom even van de binnenunit afgehaald, maar wel een foutmelding I.202, signaal Temp.sensor ongeldig. Is de melding te verhelpen? Want als dit de oplossing is, dan ben ik meer dan tevredenArkor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:12:
Op 1 februari heb ik een uitgebreid bericht geplaatst over de problemen met mijn warmtepomp (zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").
Kort samengevat ging het om het volgende:
• Na de installatie van een Vaillant aroTHERM plus 125/6 warmtepomp met een AllSTOR 800 liter buffervat, zonnecollectoren en bijbehorende regelmodules, ontstond er direct een probleem.
• Bij elke run werd de gewenste aanvoertemperatuur (setpoint) voortdurend verhoogd.
• De warmtepomp startte altijd op vol vermogen en moduleerde niet terug.
• De gewenste aanvoertemperatuur werd nooit bereikt, waardoor de warmtepomp afsloeg en direct weer opnieuw startte (pendelen).
• Een lage COP van 3.
Ondanks vervanging van diverse onderdelen (VRC700 naar VRC720, printplaat van de warmtepomp, sensoren, VWZAI, VR71) en aanpassingen in de instellingen, bleef het probleem bestaan.
Uiteindelijk bleek de oorzaak in de sensoraansluiting te zitten. Door de ‘SysFlowsensor’ (S1) los te koppelen van de VR71 en de VR71 te vervangen, ging de warmtepomp wél netjes moduleren, wat resulteerde in een lager energieverbruik en een hogere COP.
De tip om sensor S1 te ontkoppelen kwam mede uit adviezen op Tweakers oa van Proton_ Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen") en obilir.
Na drie maanden, eind jan 2024, leek het probleem verholpen.
Helaas keerde het probleem dit winterseizoen weer terug. De oorzaak daarvan is niet duidelijk. Vaillant heeft opnieuw alle mogelijke ondersteuning geboden. Bij het laatste bezoek waren er zelfs drie vertegenwoordigers van Vaillant aanwezig: de servicemonteur (die inmiddels meer dan bekend was met het probleem), een vertegenwoordiger van TPA en de productmanager van Vaillant.
In de week voorafgaand aan dit bezoek ben ik zelf weer uitgebreid op zoek gegaan naar een oplossing. Een eerdere post van @obilir obilir in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" waarin het volgende gesteld werd, gaf de oplossingsrichting:
“Ik las hier en daar op Tweakers dat iemand aan het experimenteren was met de regeling rondom de aroTHERM-warmtepomp om een goede regeling te krijgen. Ik liep hier ook tegenaan. Op een Brits forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1- en S5-sensoren (ook wel VF1 genoemd) beter niet kunnen worden aangesloten. Hierdoor wordt de warmtepomp geforceerd om zijn eigen aanvoersensor te gebruiken. Daarna zag ik meteen dat de regeling liep zoals je zou verwachten.”
Begin dit jaar had ik de VF1-sensor (en niet de S5 sensor), die is aangesloten op de VWZAI, ook losgekoppeld. Daardoor ontstond echter een foutmelding en was hybride draaien niet meer mogelijk.
Alleen het loskoppelen van de S1-sensor leek het probleem aanvankelijk ook op te lossen.
In de week voor het recente bezoek van Vaillant heb ik de VF1-sensor die aangesloten was op de VWZAI toch maar opnieuw losgekoppeld en het systeem opnieuw opgestart. De foutmelding verdween en het installatieschema 16 heb ik gewijzigd naar het eenvoudiger, all-electric systeemschema 8.
Het systeem werkte toen weer probleemloos: weinig opstarts, lange runs, een goed verwarmde woning en een mooie COP van 5,2.
Hybride draaien is dan weliswaar niet meer mogelijk, maar ik vind dat geen probleem omdat de warmtepomp groot genoeg is. Als het écht nodig is, kan ik de VF1-sensor altijd weer aansluiten om alsnog hybride te draaien.
Bij het bezoek van de Vaillant-vertegenwoordigers zijn alle mogelijkheden en installatieschema’s vervolgens grondig doorgenomen. Ze hebben alle tijd genomen, het probleem zeer serieus genomen en ook geluisterd naar mijn bevindingen.
Uiteindelijk werd het volgende geconcludeerd:
• De kern van het probleem was dat de installatietekening (afkomstig van Vaillant) niet was aangepast aan de nieuwere componenten in de installatie. Hierdoor ontstonden met name door de S1-sensor problemen en zat de VF1-sensor op de verkeerde plek.
• Geadviseerd is het installatieschema te handhaven op 8 ipv op 16 en men stelde voor om de VF1-sensor (aangesloten op de VF1-poort van de VWZAI) te behouden voor hybride gebruik, maar deze te verplaatsen naar de oorspronkelijke locatie van de S1-sensor.
De S1-sensor zou vervallen.
Dit is toen door Vaillant ook zo uitgevoerd.
Daarna zou alles goed moeten werken, maar helaas keerde het probleem meteen terug.
Ik heb de VF1-sensor dus weer losgekoppeld en sindsdien draait alles weer naar behoren: lage opstarts, lange runs en de Energie Integraal loopt langzaam netjes op. Mooie COP.
Het ziet er nu goed uit. De volgende stap is om verder te finetunen met de stooklijn en de minimaal gewenste aanvoertemperatuur zodat de woning comfortabel warm blijft.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat anderen met vergelijkbare problemen er baat bij hebben. Tot slot wil ik mijn installateur en Vaillant bedanken voor hun voortdurende inzet. Keer op keer hebben zij klaar gestaan om het probleem op te lossen.
Heb ook vloerverwarming en heb het systeem nu op uitgebreid staan. Omdat het eerst veel te warm werd en de thermostaat daar weinig aan veranderde. Nu lijkt het in combinatie met de binnen- thermostaat wel beter te werken. Temperatuur is wel stabieler. Maar heb wel het idee dat de WP veel vaker aan en uit gaat dan bij de standaard instelling die ik eerst had. Misschien toch ook nog maar eens met actief en lagere stooklijn gaan proberen. Want ik zie af en toe de aanvoer temp. best wel omhoog schieten.
/f/image/0TZpTEPmEjVVBSdzcOGyJcr2.png?f=fotoalbum_large)
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Nee, de slang gaat behoorlijk uitzetten en dan flink kronkelen. Mocht de slang met klemmenSeafarer schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:54:
[...]
Je bedoelt uitschuifbare buis wordt direct langer als je de pomp start?
Zo lees ik het tenminste.
goed vast staan, gaat het ergens anders duwen (bij een set van een vrij lange slang kwam
daardoor de isolatie weer los, terug in controle komen is bijna niet meer te doen).
Ik ga er hier vanuit dat je de slang isoleert en niet oneindig veel ruimte om de slang heen hebt, anders maakt het niet uit :-)
Die moet gewoon goed vast op de aanvoer.FrankMarken schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:57:
[...]
Yes, gevonden. Deze zit met een sensor vast met een tywrap op de linkerbuis (die binnenkomt van vooraf gezien). Geen idee of dit de retour is.
[...]
Ik heb het kabeltje van de Vf1/SysFlow losgehaald en de stroom even van de binnenunit afgehaald, maar wel een foutmelding I.202, signaal Temp.sensor ongeldig. Is de melding te verhelpen? Want als dit de oplossing is, dan ben ik meer dan tevreden![]()
Zelf gebruik ik de app niet, en vind ik niks vaags aan “min gewenste aanvoertemp” in de VRC720. Ongeacht stooklijn is dat de Ta die de WP minimaal maakt voor de CV functie. De Ta wordt pas hoger als de stooklijn dat dicteert. Zo werkt het iig met mijn aroTHERM Plus.dunklefaser schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:26:
@Franciesco Weer zo'n typisch wazig Vaillant verhaal - gewenste minimale aanvoertemperatuur?
De installatiehandleiding van de VRC720/3 staat ook alles in, ook de parameterlijst met functies.Franciesco schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:48:
[...]
Zelf gebruik ik de app niet, en vind ik niks vaags aan “min gewenste aanvoertemp” in de VRC720. Ongeacht stooklijn is dat de Ta die de WP minimaal maakt voor de CV functie. De Ta wordt pas hoger als de stooklijn dat dicteert. Zo werkt het iig met mijn aroTHERM Plus.
Ook de stooklijn en parallele stooklijn verschuiving.
De minimale aanvoertemp geldt bij 20C buiten, als je deze hoger legt kun je de lijn opnieuw intekenen zoals op deze pagina staat:
:strip_exif()/f/image/cx4qE2YaMWashSQ2f2iqaCkD.jpg?f=fotoalbum_large)
DIe staat niet los van de stooklijn, daarmee krik je de hele stooklijn omhoog.Franciesco schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:12:
@Technician- het ging over de min gewenste Ta die je los van de stooklijn kunt instellen.
Correctie, je krijgt dan een horizontale lijn, totdat de stooklijn weer geraakt wordt.
Hij gaat er niet parallel van omhoog.
:strip_exif()/f/image/F8v4C1h1LKxALK7iOOGJiF11.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Technician- op 30-12-2024 17:21 ]
Ik vermoed van niet.Technician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:16:
[...]
DIe staat niet los van de stooklijn, daarmee krik je de hele stooklijn omhoog.
Min Ta omhoog, vervolgens neemt de stooklijn het weer verder over lijkt mij.
Edit: je hebt ‘m al aangepast terwijl ik dit typte😃
[ Voor 13% gewijzigd door Marco_Bu op 30-12-2024 17:23 ]
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
Precies zoals ik dus aangaf: de Ta gaat pas hoger dan de ingestelde gewenste min Ta als de stooklijn dat dicteert.Technician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:16:
[...]
Correctie, je krijgt dan een horizontale lijn, totdat de stooklijn weer geraakt wordt.
Hij gaat er niet parallel van omhoog.
[Afbeelding]
Ik heb de "min.gew.aanvoertemp." op de fabrieksinstellingen van de VRC 720/3 laten staan (15°C).Franciesco schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:38:
[...]
Precies zoals ik dus aangaf: de Ta gaat pas hoger dan de ingestelde gewenste min Ta als de stooklijn dat dicteert.
De sensor zou in ieder geval nooit op de retour moeten zitten, maar in de buffer of beter op de aanvoer. Was hij wel goed geïsoleerd met buisisolatie?FrankMarken schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:57:
[...]
Yes, gevonden. Deze zit met een sensor vast met een tywrap op de linkerbuis (die binnenkomt van vooraf gezien). Geen idee of dit de retour is.
[...]
Ik heb het kabeltje van de Vf1/SysFlow losgehaald en de stroom even van de binnenunit afgehaald, maar wel een foutmelding I.202, signaal Temp.sensor ongeldig. Is de melding te verhelpen? Want als dit de oplossing is, dan ben ik meer dan tevreden![]()
Wat gebeurd er als je niet alleen de stroom van de binnenuit haalt maar van het gehele systeem?
Ik heb mijn EmonCMS ook gekoppeld.Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:55:
Voor de liefhebber, de eerste Vaillant Arotherm 55 in Nederland op heatpumpmonitor.org
Heatpumpmonitor.org
/f/image/JdgBw8xwKb0ZAlK9qewRwV8A.png?f=fotoalbum_large)
Laat het even weten als hij het zonder die sensor beter doet. De aanvoer- en retoursensoren heb je immers nog wel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Yep, precies op nummer 3, de aanvoer. Daar zit ie op.Proton_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:11:
@FrankMarken Links lijkt wel de aanvoer (item 3)?
[Afbeelding]
Laat het even weten als hij het zonder die sensor beter doet. De aanvoer- en retoursensoren heb je immers nog wel.
Hij doet het nog steeds beter zonder sensor, hij blijft nu stabiel lopen en houdt als maximum de stooklijn aan:)
Nu alleen de melding I.202 wegkrijgen (daarin geeft ie aan dat de sensor niet gekoppeld is). Hoe zou ik dat kunnen doen? ik heb de stroom van de binnenunit er wel een paar seconden afgehad.
de buis zit direct achter de warmtepomp en daar zat ie op vast. Zonder isolatie (maar de warmtepomp staat binnen, op mijn zolderkamer)Switek schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:27:
[...]
De sensor zou in ieder geval nooit op de retour moeten zitten, maar in de buffer of beter op de aanvoer. Was hij wel goed geïsoleerd met buisisolatie?
Wat gebeurd er als je niet alleen de stroom van de binnenuit haalt maar van het gehele systeem?
Wat ik al zei, haal het hele systeem eens van de spanning, niet alleen de binnenunit. Of heeft die geen eigen stroomvoorziening?FrankMarken schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:22:
[...]
Yep, precies op nummer 3, de aanvoer. Daar zit ie op.
Hij doet het nog steeds beter zonder sensor, hij blijft nu stabiel lopen en houdt als maximum de stooklijn aan:)
Nu alleen de melding I.202 wegkrijgen (daarin geeft ie aan dat de sensor niet gekoppeld is). Hoe zou ik dat kunnen doen? ik heb de stroom van de binnenunit er wel een paar seconden afgehad.
[...]
de buis zit direct achter de warmtepomp en daar zat ie op vast. Zonder isolatie (maar de warmtepomp staat binnen, op mijn zolderkamer)
[ Voor 12% gewijzigd door Switek op 31-12-2024 10:28 ]
Ik hoop/verwacht dat hij nu op sensor TT650 regelt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kan je ook eventueel iets vertellen hoe de cijfers met de myVaillant app matchen? (of ook niet)hood schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:01:
[...]
Ik heb mijn EmonCMS ook gekoppeld.
Heatpumpmonitor.org
Bij mij zijn de afwijkingen astronomisch met dag COP's van soms 7 en hoger (10!) vlgs. Vaillant.
Mijn Kamstrup en de Shelly's vertellen gelukkig geen sprookjes.
Atm. bij mij - buiten de regelmatige defrosts (BT 1,8°C) - aanvoer 27,9 °C / retour 24,2 °C - flow 14,3 l/min
elektrisch 660-670 W (alles buiten de Vaillant wereld gemeten)
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 31-12-2024 12:31 ]
Langer van spanning af. En binnen en buitenunit.FrankMarken schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:22:
[...]
Yep, precies op nummer 3, de aanvoer. Daar zit ie op.
[...]
de buis zit direct achter de warmtepomp en daar zat ie op vast. Zonder isolatie (maar de warmtepomp staat binnen, op mijn zolderkamer)
Die meldingen kunnen hardnekkig zijn.
Soms moet je dit vaker dan 1 keer doen is mijn ervaring of een inbedrijfstelprogramma opnieuw door.
Ik maak geen gebruik van de myVaillant app. Dus ik heb dat kastje wat je nodig hebt ook niet gekocht. Eigenlijk omdat ik via dit topic gelezen had dat het niet heel nauwkeurig is. Daarom heb ik toen besloten, ook omdat ik gek ben op die data, om een warmtemeter te kopen en dus een PI met EmonCMS. Helaas kan ik dus die vergelijking maken voor je.dunklefaser schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:27:
[...]
Kan je ook eventueel iets vertellen hoe de cijfers met de myVaillant app matchen? (of ook niet)
Bij mij zijn de afwijkingen astronomisch met dag COP's van soms 7 en hoger (10!) vlgs. Vaillant.
Mijn Kamstrup en de Shelly's vertellen gelukkig geen sprookjes.
Atm. bij mij - buiten de regelmatige defrosts (BT 1,8°C) - aanvoer 27,9 °C / retour 24,2 °C - flow 14,3 l/min
elektrisch 660-670 W
- als je de tijd vind (en zin hebt) kan je misschien de relevante gegevens ook van het display aflezen?
Ik heb voor 30 december de relevante data
voor mijn arotherm pure 65/7.2 + VWL 107/7.2 op een rijtje gezet:
myVaillant app vs. Kamstrup/ShellyEM (CT)
elektrisch: 8,0 kWh vs.10,8 kWh
thermisch: 72,1 kWh vs. 63,0 kWh
Vaillant energie-efficiëntie: 9,0
COP (Kamstrup/ShellyEM): 5,8
No Comment
[ Voor 46% gewijzigd door dunklefaser op 31-12-2024 14:46 ]
:strip_exif()/f/image/AFNC50xOOG3EnPVL7pULzHa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me eigenlijk al een tijdlang af waarom de warmtepomp eigenlijk zo'n onregelmatig gedrag vertoont. Na een paar dagen af en toe een kleine aanpassing te hebben gedaan heb ik 'm vanmiddag op een continue Ta gezet van 35 graden. En tot mijn verbazing zat het 'm dus niet in de instellingen (denk aan actief, uitgebreid, min. Ta iets verhogen etc. Stooklijn is 0,4, de WP kan z'n vermogen hier kwijt aan zowel V.V. alsook (grote) radiatoren en oh ja; de sys flo/VF 1 is losgekoppeld). Het screenshotje is van de de afgelopen 24 uur. Er zijn een aantal defrost geweest, maar dat lijkt meestal toch niet de reden te zijn van dit grillige verloop.
Het is dus een 55/6.
Het lijkt er volgens mij een beetje op dat ie vol vermogen wilt draaien, maar dat ie dat niet vol kan houden op een of andere manier.
Hebben jullie misschien een idee, of is dit misschien toch wel normaal gedrag?
De delta T is max zo'n 7,0 graad en dat geeft bij een flow van 860 l/hr een vermogen van ongeveer 7kW (dan draait de WP op zo'n moment 2 a 2,2 kW).
Wat zijn dat voor rare uitschieters in de "COP" grafiek aan het einde?
Heb je maar gekeken wat de backup-heater en wanneer doet?
Uitschieters in die ‘life’ COP grafiek zijn verklaarbaar vanwege de momenten dat het vermogen wat de WP verbruikt richting 0 daalt (compressor is dan wel al uit en er nog wel rond gepompt wordt zodat er nog wel debiet is en dus een delta T is).
En eigenlijk ook je vraag naar mijn instellingen is nu eigenlijk niet meer van belang. Hij laat ongeveer hetzelfde verloop zien nadat ik de WP vanmiddag op een vaste temperatuur laat draaien. (Met dit verloop bedoel ik een Ta van 32 a 35 graden om dan te droppen naar Ta 26 graden) Na al getweakt te hebben aan mijn standaard instelling staat ie sinds vanmiddag sec ingesteld dat ie enkel een Ta van 35 graden moet maken.
Daarmee is tenslotte al te zien dat mijn instellingen (die ervoor zorgde dat ie een Ta van rond de 33 graden moest maken) niet veel anders laat zien dan die zaagtand (in Ta alsook het electriciteitsverbruik).
Vermogen is ongeveer wat je mag verwachten van een 55/6 dus met deze afgifte is dit blijkbaar de bijpassende temperatuur. Als je het daar niet warm mee krijgt dan moet de ketel meedoen.
De temperatuur van die groene lijn (buitentemp) is van een aparte sensor op het dak ergens die steevast een graad of 1 of 2 graden te hoog aangeeft.
Dus als @Proton aangeeft dat het gewoon defrosts zijn dan zal dat wel.
Ik doelde echt alleen op die Ta (en/of electriciteits verbruik) met die zaagtand.
Die COP is niks meer dan een formule die ik zelf gemaakt heb; delta T x 1003 /actuele kW verbruik vd WP.
Die 1003 komt weer van de constante flow van (860 l/hr x C) / 3,6 .
Fijne jaarwisseling dadelijk!
[ Voor 7% gewijzigd door Marco_Bu op 01-01-2025 11:05 ]
Maar als het toch allemaal defrosts zijn dan zal het wel kloppen.
/f/image/dAFDMKFy2zI9hMkaMdSSKQfG.png?f=fotoalbum_large)
Even voor de follow-up dit vervolgplaatje.
Heb n.a.v. @Proton_ 's opmerkingen wat beter gekeken naar de "buitentemperatuur".
Bij buitentuitentemp grafiek 8,4 (= buitentemperatuursensor Vaillant 7,3 = luchtinlaat temp 5,7 = compressorinlaat temp 5,4.) én een iets lagere Ta zie ik weer een 'normaal' plaatje verschijnen.
Kortom, ik verwachtte geen defrosts maar dat waren het achterafbezien blijkbaar wel. Wat mij hier ook op het verkeerde been zette waren de relatief hoge temperaturen die ik mezelf voorschotelde in die grafiek en waarmee ik me blijkbaar blindstaarde en bij mezelf de verwachting wekte dat het geen defrost kónden zijn.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Fijn forum met veel know-how dit.
Ik wens iedereen hier dan ook een goed verwarmt 2025 met jullie Arotherms!
Ik heb dit niet helemaal gevolgd, maar als je bij de unit staat is een defrost vrij makkelijk te herkennen. Of staat/hangt jouw arotherm op een moeilijk bereikbare plaats?Marco_Bu schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:57:
[Afbeelding]
Even voor de follow-up dit vervolgplaatje.
Heb n.a.v. @Proton_ 's opmerkingen wat beter gekeken naar de "buitentemperatuur".
Bij buitentuitentemp grafiek 8,4 (= buitentemperatuursensor Vaillant 7,3 = luchtinlaat temp 5,7 = compressorinlaat temp 5,4.) én een iets lagere Ta zie ik weer een 'normaal' plaatje verschijnen.
Kortom, ik verwachtte geen defrosts maar dat waren het achterafbezien blijkbaar wel. Wat mij hier ook op het verkeerde been zette waren de relatief hoge temperaturen die ik mezelf voorschotelde in die grafiek en waarmee ik me blijkbaar blindstaarde en bij mezelf de verwachting wekte dat het geen defrost kónden zijn.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Fijn forum met veel know-how dit.
Ik wens iedereen hier dan ook een goed verwarmt 2025 met jullie Arotherms!
Heb weleens een defrost zien maken, dan zat die achterkant vol met rijp en aan het eind van zo'n cyclus blaast ie zo'n stoomwolk.
Maar dat was dus tevens de reden (naast die relatief hoge temperaturen in die grafiek) van mijn twijfel of dit 'normaal' gedrag is/was want de WP had zeker niet in al die gevallen een witte achterkant!
Vooralsnog houd ik het, vanwege toch wel lage temperaturen die bij de compressor naar binnen moeten zijn gegaan, op normale defrosts.
Maar... ik houd vanaf nu toch ook wel een oogje in het zeil n.a.v. de opmerking van Proton over mogelijk te weinig koudemiddel in het systeem.
Deze WP kwam namelijk iets meer dan een jaar geleden DOA vanwege te weinig koudemiddel (zeg maar nagenoeg leeg). Na een hoop vijven en zessen vond een monteur van Vaillant dit euvel. Deze persoon heeft 'm vervolgens keurig gevacumeerd en iets van een half uur gewacht om te checken op lekkages (wat niet gebeurde). Hij vertelde ook dat hij merkte dat het ventiel los zat en dat dat waarschijnlijk de boosdoener geweest moet zijn. Maar dit is wellicht toch ook wel iets om in de gaten te blijven houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Marco_Bu op 01-01-2025 11:25 ]
Maar na vergelijking met mijn gasverbruik in de vorige winter ben ik wel tevreden.
Vorig jaar gasverbruik 172 m3 voor verwarming en warm water.
Nu in december 250kWh verbruikt door de warmtepomp en 75kWh voor SWW.
Arotherm+ 105/6, 160m2 vrijstaand met sinds juni HR++ en een nieuwe voordeur, keuken WW afgekoppeld van de boiler.
2286 kWh CV COP 4.9 > 11.264 kWh warmte
756 kWh SWW, COP 3.6 > 2.694 kWh SWW
De app werkt weer eens half dus de gegevens van het koelen heb ik niet.
Afgezien van de app draait de WP prima. De arovairs op de slaapkamers heb ik zelf slimmer gemaakt zodat ik die zonder in de aanvoer kleppen ook echt aan/uit kan zetten om te voorkomen dat de kamers te warm/koud worden.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Wel al warm gestookt geheel 2024, maar sww dus half jaar.
1366 kWh CV COP 5,5 --> 7485 warmte
416 kWh SWW COP 3,8 --> 1560 warmte
Verwarming prima, denk dat ik daar nog kleine winst kan halen (draai nu meer actief, veel rustiger gedrag)
SWW uitdaging voor meer winst, boiler temperatuur is al vrij laag en draai wanneer het kan op de warmere momenten van de dag.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dit geeft geen nieuwe inzichten, wel wellicht wat meer duidelijkheid.
Na het loskoppelen van de VF1 sensor, aangesloten op de VF! poort van de VWZAI functioneert de warmtepomp nu normaal met weinig opstarts, lange runs, op een laag vermogen en een goede COP (5.0 ipv 3,1 volgens de Vaillant app).
Waarom ging het fout?
De door de VF1-sensor gemeten temperatuur wordt in het testmenu van de VWZ AI weergegeven als T170 Systeemtemperatuur °C.
Omdat de sensor op de leiding vanuit het buffervat naar de verdeelpomp (cv) is geplaatst, valt de gemeten temperatuur lager uit dan de daadwerkelijke systeemtemperatuur.
De Vaillant-regeling vergelijkt de gemeten systeemtemperatuur T170, als die is aangesloten, met de gewenste aanvoertemperatuur.
Als systeemtemperatuur T170 structureel lager is, denkt de warmtepomp dat hij de ingestelde temperatuur niet haalt en blijft hij de aanvoertemperatuur verhogen, zonder dat deze ooit (volgens de meting) op de gewenste waarde komt. Het gevolg is dat de pomp steeds afslaat en direct weer opstart en de problemen zoals hierboven aangegeven, ontstaan.
Ook verplaatsing van de VF1-sensor naar een andere plek, dichter bij de warmtepomp op de aanvoerleiding naar het buffervat, biedt geen oplossing.
Ook daar meet de sensor een temperatuur die nog altijd lager is dan de werkelijke waarde.
Als de VF1 sensor niet is aangesloten, wordt de T170 Systeemtemperatuur °C ook niet weergegeven in de VWZ AI en maakt de warmtepomp gebruik van zijn eigen systeemtemperatuur en die is correct.
En dan werkt alles prima (behalve het hybride werken).
Conclusie
Alles wijst erop dat er een ontwerpfout in het systeem zit, waardoor zowel installatieschema 16 als 8 niet goed werken in deze situatie, als één of beide sensoren zijn aangesloten.
Het probleem is op dit moment verholpen door de VF1-sensor (en ook de S1 sensor) niet langer aan te sluiten. De warmtepomp werkt dan zoals verwacht mag worden. Anderen op dit forum @Proton_, @obilir en @Switek gaven dit ook al aan. Dank daarvoor.
Het nadeel hiervan is dat hybride draaien niet meer mogelijk is, hoewel dat, gezien de grootte van de mijn warmtepomp, niet direct noodzakelijk is. Als de nood aan de man is bij zeer strenge vorst, kan ik altijd nog even de VF1 sensor aansluiten
En tenslotte: als iemand nog een oplossing weet om wel hybride te kunnen draaien, dan houd ik me aanbevolen.
/f/image/15AHSu54wdML6FWkfOv5IO51.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand dit ook? In de vwzai zie ik geen errors in het fout geheugen, noch op de ebus:
currenterror: {
name: "currenterror",
passive: false,
write: false,
lastup: 1735739258,
zz: 118,
fields: {
0: {
name: "error",
value: null
},
1: {
},
2: {
},
3: {
},
4: {
}
}
},
DateTime: {
name: "DateTime",
lastup: 0
},
DCFSignalState: {
name: "DCFSignalState",
},
errorhistory: {
name: "errorhistory",
[ Voor 41% gewijzigd door maarten_NL op 01-01-2025 14:49 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ook maar eens weer gekeken wat de fameuze Vaillant app. sinds de inbedrijfstelling 27 novemberGramser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:38:
Ook maar eens gekeken wat de sCOP was vorig jaar: 4,8. Blij mee; zit ook nog eea aan koelen bij, wat we dit jaar voor het eerst hebben geactiveerd. Warm water doen we met de WPB, daar heb ik alleen verbruik van, geen opbrengst dus geen COP.
over de sCOP te melden heeft: 8,05 - Moet ik daar heel blij mee zijn?
@maarten_NL Foutieve foutmeldingen in de app - dat zou nieuw moeten zijn.
Het informatiegehalte van de melding in de app is wel wat laag.
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 01-01-2025 15:38 ]
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.Arkor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:31:
Na mijn warmtepomp perikelen en mijn uitvoerige rapportage daarover, zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ben ik verder gaan speuren waardoor het slechte functioneren van de warmtepomp veroorzaakt werd (te weten het voortdurend verhogen van de gewenste aanvoertemperatuur, het steeds op vol vermogen opstarten van de warmtepomp en niet terugmoduleren en het niet kunnen bereiken van de gewenste aanvoertemperatuur, waardoor de warmtepomp afsloeg, direct weer opnieuw startte en ging pendelen).
Dit geeft geen nieuwe inzichten, wel wellicht wat meer duidelijkheid.
Na het loskoppelen van de VF1 sensor, aangesloten op de VF! poort van de VWZAI functioneert de warmtepomp nu normaal met weinig opstarts, lange runs, op een laag vermogen en een goede COP (5.0 ipv 3,1 volgens de Vaillant app).
Waarom ging het fout?
De door de VF1-sensor gemeten temperatuur wordt in het testmenu van de VWZ AI weergegeven als T170 Systeemtemperatuur °C.
Omdat de sensor op de leiding vanuit het buffervat naar de verdeelpomp (cv) is geplaatst, valt de gemeten temperatuur lager uit dan de daadwerkelijke systeemtemperatuur.
De Vaillant-regeling vergelijkt de gemeten systeemtemperatuur T170, als die is aangesloten, met de gewenste aanvoertemperatuur.
Als systeemtemperatuur T170 structureel lager is, denkt de warmtepomp dat hij de ingestelde temperatuur niet haalt en blijft hij de aanvoertemperatuur verhogen, zonder dat deze ooit (volgens de meting) op de gewenste waarde komt. Het gevolg is dat de pomp steeds afslaat en direct weer opstart en de problemen zoals hierboven aangegeven, ontstaan.
Ook verplaatsing van de VF1-sensor naar een andere plek, dichter bij de warmtepomp op de aanvoerleiding naar het buffervat, biedt geen oplossing.
Ook daar meet de sensor een temperatuur die nog altijd lager is dan de werkelijke waarde.
Als de VF1 sensor niet is aangesloten, wordt de T170 Systeemtemperatuur °C ook niet weergegeven in de VWZ AI en maakt de warmtepomp gebruik van zijn eigen systeemtemperatuur en die is correct.
En dan werkt alles prima (behalve het hybride werken).
Conclusie
Alles wijst erop dat er een ontwerpfout in het systeem zit, waardoor zowel installatieschema 16 als 8 niet goed werken in deze situatie, als één of beide sensoren zijn aangesloten.
Het probleem is op dit moment verholpen door de VF1-sensor (en ook de S1 sensor) niet langer aan te sluiten. De warmtepomp werkt dan zoals verwacht mag worden. Anderen op dit forum @Proton_, @obilir en @Switek gaven dit ook al aan. Dank daarvoor.
Het nadeel hiervan is dat hybride draaien niet meer mogelijk is, hoewel dat, gezien de grootte van de mijn warmtepomp, niet direct noodzakelijk is. Als de nood aan de man is bij zeer strenge vorst, kan ik altijd nog even de VF1 sensor aansluiten.
En tenslotte: als iemand nog een oplossing weet om wel hybride te kunnen draaien, dan houd ik me aanbevolen.
Ik heb ook een hybride setup (split) maar geen VWZ AI, alleen de saaie VR70 en de VRC720.
Bij mij zit er 1 sensor aangesloten bij de uitgang van het buffervat en 1 kort voor de ingang van de vv. Vooral in de stand 'actief' werkt het systeem netjes. Heeft de VWZ AI misschien (negatieve) invloed?
Vanwege de koude wind gisteren (kan ons huis niet zo goed tegen) heb ik het systeem even hybride laten draaien om vlot op temperatuur te komen (alternatief punt even wat verhoogd). Dat stookt dan veel sneller op, waarna de WP het weer op temperatuur mag houden.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
* Test de sensor: klopt de weerstandwaarde met de tabel uit de installatiehandleiding?
nee => nieuwe sensor (of garantie? Waarschijnlijk het gedoe niet waard.)
ja => * Test de input op de binnenunit: klopt een bekende weerstandswaarde met de temperatuur op het testmenu (volgens de tabel uit de installatiehandleiding)
ja => dubbelcheck de aansluiting, misschien was hij niet goed aangeschroefd of slecht contact
nee => garantie / nieuwe print
Als de VF1 sensor+input klopt dan kan het nog door slechte montage komen, maar je had 'm al verplaatst en geïsoleerd dus dan blijft volgens mij botte pech over: de aanvoertemp sensor en VF1 sensor voldoen individueel wel aan de specs maar wijken onderling toch zoveel af dat de regeling toch niet meer lekker werkt. Dan kan het net zo goed aan de aanvoersensor liggen en hoeft vervanging het niet op te lossen.
Je kunt dan nog proberen met een instelbare weerstand parallel aan de VF1 sensor de gemeten temperatuur een beetje op te krikken (een 200k potmeter oid?)
@Heintje bij jou zit een equivalent van de VWZ AI in de binnenunit van je split, de sensoren zijn daar aangesloten. Een VF1/SysFlow sensor zou in het (parallel)buffervat moeten zitten, zie installatiebundel.
Ik gebruik geen app. Ik lees de “milieuopbrengst” af uit de thermostaat, en daar kan ik ook zien dat het opgenomen vermogen nagenoeg overeenkomt met wat de externe kWh-meter aangeeft.dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Ook maar eens weer gekeken wat de fameuze Vaillant app. sinds de inbedrijfstelling 27 november
over de sCOP te melden heeft: 8,05 - Moet ik daar heel blij mee zijn?
@maarten_NL Foutieve foutmeldingen in de app - dat zou nieuw moeten zijn.
Het informatiegehalte van de melding in de app is wel wat laag.
Ik denk dat jij wat minder gericht zou kunnen zijn op die app…;)
De app. krijgt de aandacht kritiek die ze verdient. Er zitten nog veel meer vouten in.Gramser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Ik gebruik geen app. Ik lees de “milieuopbrengst” af uit de thermostaat, en daar kan ik ook zien dat het opgenomen vermogen nagenoeg overeenkomt met wat de externe kWh-meter aangeeft.
Ik denk dat jij wat minder gericht zou kunnen zijn op die app…;)
De VRC 720/3 rapporteert dezelfde COP shit met andere bewoording:
Stroomverbruik -> Installatie/Verwarmen - Laatste jaar: 263 kWh ???
- veel te laag! (eerder iets van 340 - 380 kWh)
MILIEU-OPBRENGST -> Laatste jaar: 1967 kWh - klopt enigszins - maar 4% te hoog
1967/263 = 7,48 ?? Of moet je - nog erger (1967 + 263)/263 rekenen?
De cijfers uit de binnenunit laat ik even buiten beschouwing,
zijn ook niet anders - alleen weer andere bewoording.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 01-01-2025 23:18 ]
Terugkerend tegengeluid. Los dat de app soms brak is qua verbinden of data ophalen is de data zelf bij mij prima en overeenkomstig met de meters in meterkast van Homewizard.
Prima, gemakkelijk paar dingetjes aanpassen en uitlezen.
Dat klopt dan dan ook. De regelaar wil de aanvoer temp sf1 op de Stooklijn krijgen.Arkor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:31:
Als systeemtemperatuur T170 structureel lager is, denkt de warmtepomp dat hij de ingestelde temperatuur niet haalt en blijft hij de aanvoertemperatuur verhogen,
Oplossing: zonder externe pomp en buffervat werken.
De cv ketel inkoppelen met een verdeler in de aanvoer en keerklep in leiding cv ketel.
De SF1 sensor op de aanvoer achter de verdeler.
Je hebt dan geen bijmenging en t1 = Tf1
Ketel temp wordt netjes gemeten.
Zie de principe schema van een Intergas Extend.
Als je hem zo laat aansluiten gaat het goed.
Blijf jij altijd lang vasthouden aan iets? Je WP werkt goed en je meet extern, prima toch.dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:14:
[...]
De app. krijgt de aandacht kritiek die ze verdient. Er zitten nog veel meer vouten in.
De VRC 720/3 rapporteert dezelfde COP shit met andere bewoording:
Stroomverbruik -> Installatie/Verwarmen - Laatste jaar: 263 kWh
MILIEU-OPBRENGST -> Laatste jaar: 1967 kWh
1967/263 = 7,48 ?? Of moet je - nog erger (1967 + 263)/263 rekenen?
De cijfers uit de binnenunit laat ik even buiten beschouwing,
zijn ook niet anders - alleen weer andere bewoording.
Nogmaals is gewoon 1 van de 2 klemopnemers bij jou er niet goed op, of eentje wijkt iets teveel af. Meer is het niet.
Daar kun je nog 20x om posten met allerlei data maar dat maakt het niet anders.
Hoezo nogmaals? Is de eerste keer dat ik dit m.b.t. mijn installatie hoor.Technician- schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:22:
[...]
Blijf jij altijd lang vasthouden aan iets? Je WP werkt goed en je meet extern, prima toch.
Nogmaals is gewoon 1 van de 2 klemopnemers bij jou er niet goed op, of eentje wijkt iets teveel af. Meer is het niet.
Daar kun je nog 20x om posten met allerlei data maar dat maakt het niet anders.
Welke klemopnemers zijn dit? Welke temperaturen meten ze?
De problemen zijn ook niet met de warmteopwek
Kamstrup 1891,2 kWh vs. 1967 kWh maar met het stroomverbruik wat veel te laag is.
Ik ben trouwens benieuwd hoe de klemopnemers/temperatuursensoren (welke?)
voor het foutieve stroomverbruik verantwoordelijk kunnen zijn.
Heb je daar een verklaring voor?
Misschien kan de service van Vaillant iets zinnig bedenken - garantie sowieso.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 01-01-2025 20:54 ]
Ze moeten niks, het staat overal dat het een indicatieve meting is. Daar kun je geen rechten aan ontlenen.dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Hoezo nogmaals? Is de eerste keer dat ik dit m.b.t. mijn installatie hoor.
Welke klemopnemers zijn dit? Welke temperaturen meten ze?
De problemen zijn ook niet met de warmteopwek
Kamstrup 1891,2 kWh vs. 1967 kWh maar met het stroomverbruik wat veel te laag is.
Ik ben trouwens benieuwd hoe de klemopnemers/temperatuursensoren (welke?)
voor het foutieve stroomverbruik verantwoordelijk kunnen zijn.
Heb je daar een verklaring voor?
Misschien kan de service van Vaillant iets zinnig bedenken - garantie sowieso.
Als het een missende stroommeting is van het buitendeel en vail schat stroom in met een omrekening van compressor rpm (wat ik denk)
dan al helemaal niet.
De Pure is een bewust goedkoper model, zal vast niet alles inzitten dan een in een plus.
Dus je indicatieve energiemeting wijkt af, sowhat?
Voor mij persoonlijk is de indicatieve meting/schatting met de natte vinger van Vaillant idd irrelevantTechnician- schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:01:
[...]
Ze moeten niks, het staat overal dat het een indicatieve meting is. Daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Als het een missende stroommeting is van het buitendeel en vail schat stroom in met een omrekening van compressor rpm (wat ik denk)
dan al helemaal niet.
De Pure is een bewust goedkoper model, zal vast niet alles inzitten dan een in een plus.
Dus je indicatieve energiemeting wijkt af, sowhat?
omdat ik over onafhankelijke meetinstrumenten beschik (anders was ik er natuurlijk nooit achter gekomen).
Dat de te grote afwijkingen eventueel met het pure budgetmodel samenhangen is geen excuus
er zijn ook tweakers met andere Vaillant modellen die (sterk) afwijkende metingen rapporteren.
@paQ bijvoorbeeld als ik me niet heel erg vergis.
Ik ben benieuwd wat @Tomexergie van een Vaillant sCOP van 7,5 zou vinden.
Afsluitend - ik blijf benieuwd naar andere berichten betreffende de pure cijfers.
I rest my kees (voorlopig).
Bij mijn Vaillant hangt het van het verbruik af, maar electrisch verbruik wijkt af van de MID meters die ik heb met 4.5%-7%. Bij hoogverbruik is het 4.5%, bij laag verbruik is het 7%.
Tevens zie ik dat de flowsensor 10% te veel meet, erg jammer want de WP regelt de flow bij mij op 30 l/min op zijn interne sensor, wat dan dus 27 l/min op de kamstrup en in werkelijkheid is en dus gebruikt hij een hogere dT dan nodig.
Temperatuur sensoren zitten er 1oC boven, maar dat doen ze zowel voor de Ta als voor de Tr, dus de deltaT klopt wel, door de flow fout zit de energie meting er wel 10% naast.
Doordat de flow te hoog wordt gemeten, en de elektrische energie te laag, komt er een te rooskleurige COP uit, maar goed, die Kamstrup en MID electra meters had ik er natuurlijk niet voor niets ingezet, dat was te verwachten.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic