Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
JaBreedam schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:57:
[...]
Moet je dan ook niet het extra verbruik van de wp/cv van de vloerverwarming meenemen?
In mijn geval, met een WPB die zijn warmte uit de vloer haalt, zie je ook dat de warmtepomp gaat compenseren voor de warmte die de WPB aan de vloer onttrekt. Dus dat extra verbruik moet je er eigenlijk bij rekenen.
Arotherm 65/7.2 + VWL 107/7.2 IS en een Atlantic IV 200 l
is sinds gisteren redelijk compleet en onafhankelijk van de interne metingen van Vaillant en de Atlantic IV.
Metingen:
VWL 107/7.2 IS met een FRITZ!Smart Energy 210
arotherm 65/7.2 met Shelly EM
Atlantic IV 200 l met Shelly EM
BT atm 7,8 °C dalend - binnentemp. ca. 19,5 °C
Sinds ca. 9 uur constante deltaT van ca. 2,15-2,20 K @855 l/h
thermisch vermogen = 2,13 kW (Kamstrup)
Buitenunit elektrisch = 290 - 310 W (Shelly)
Binnenunit is constant 28,8 W - voornamelijk circulatiepomp constant 850 l/h (Fritz 210)
Atlantic sinds gisteren ook met Kamstrup
ca. 3 W stand-by - gisteren Legionella run - nog zonder Shelly
nog geen gegevens
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Lijkt al in niets meer op 11.
Maar je moet toch waarden accumuleren voor zowel thermische opwek als opgenomen vermogen om tot 'de/het' COP te komen.
Mijn momentopname is COP 6.1, maar dan wel 21.5 binnen
/f/image/sRUjTNxOFPnQIiGcK9Nxv41G.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 19-12-2024 11:24 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wat denk je waarmee de apparaten de komende tijd bezig zijn?paQ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:17:
Dat is ca 6.5 bij binnen 19.5 (momentopname)
Lijkt al in niets meer op 11.
Maar je moet toch waarden accumuleren voor zowel thermische opwek als opgenomen vermogen om tot 'de/het' COP te komen.
Wait & see zou ik zeggen - dan heb ik misschien realistische d- w- m- en sCOP's beschikbaar.
Gisteren was de installatie tot in de avond buitenbedrijf i.v.m. werkzaamheden.
En nu nog Vaillant met hun fantastische-COP's - Gisteren een wat vage verklaring van de adviseur/installateur gekregen.
Maar Ik heb al een vermoeden waar en wanneer het met hun "metingen" vout gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 19-12-2024 11:40 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Natuurlijk maar alleen in de winter.Breedam schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:57:
[...]
Moet je dan ook niet het extra verbruik van de wp/cv van de vloerverwarming meenemen?
snameroc
In de zomer heeft het ook sluipverbruik zoals circulatiepomp dat elke 24h voor x minuten draait ter vastlooppreventie, net als de kamerthermonstaat blijft meten.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2024 13:18 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
1 of 2 kwh per week. Ik noteer elke week de meterstanden afgerond op op hele getallenmr_evil08 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:17:
[...]
In de zomer heeft het ook sluipverbruik zoals circulatiepomp dat elke 24h voor x minuten draait ter vastlooppreventie, net als de kamerthermonstaat blijft meten.
[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 19-12-2024 15:09 ]
snameroc
En mn unitower wordt pas over een week geleverd, dus kan niet even snel kijken.
Situatie:
Het is een huis met een aangebouwde garage waarvan het platte dak 3 meter hoog is.
De warmtepomp wordt op dit platte dak geplaatst en staat op een afstand van 3,2 meter van de perceelgrens van de buren.
De aanzuigzijde van de warmtepomp staat op 30cm van de zijkant van de woning en de afstand tussen de zijkant van onze woning en die van de buren is 7,4 meter.
Deze warmtepomp heeft een maximaal geluidsvermogen van 65,1 dB op vol vermogen en 57,4 dB bij een gereduceerde compressorsnelheid van 60% (fluistermodus??)
In deze situatie kan ik toch niet aan de geluidseisen van de overheid voldoen?
/f/image/wDCHI73Lj3BtpRmQfcXgCSFu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WrHaDvUkXBbdZlvOMSoJIppq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Wollie91 op 20-12-2024 19:28 ]
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
Met deze buitenunit en afstand tot erfgrens ga je het niet redden inderdaad. De pure is niet bepaald een stil type vind ik.Wollie91 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:27:
Ik heb een vraag over de geluidsdruk van een Vaillant Arotherm Pure VWL 85/7.2 warmtepomp.
Situatie:
Het is een huis met een aangebouwde garage waarvan het platte dak 3 meter hoog is.
De warmtepomp wordt op dit platte dak geplaatst en staat op een afstand van 3,2 meter van de perceelgrens van de buren.
De aanzuigzijde van de warmtepomp staat op 30cm van de zijkant van de woning en de afstand tussen de zijkant van onze woning en die van de buren is 7,4 meter.
Deze warmtepomp heeft een maximaal geluidsvermogen van 65,1 dB op vol vermogen en 57,4 dB bij een gereduceerde compressorsnelheid van 60% (fluistermodus??)
je zult dus naar een stiller type moeten kijken of toch elders verder van de erfgrens af plaatsen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
arotherm pure "lawaai" 65/7.2 en VWL107/7.2 IS
Onafhankelijk van de Vaillant meters en schattingen en de myVaillant app
thermisch: deltaT 2,19 K x 849 l/h x 1,156 = 2,15 kW (Kamstrup)
elektrisch: 295 W buitenunit + 28W binnenunit = 323 W (Shelly EM / Fritz!Smart 210)
2,15 kW/0,323 kW = ca. 6,27
Bijbehorend plaatje van de deltaT bij constante flow (kamertemp. 20,3 °C - BT 8,0 °C)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xlA6yVrItHQ1XsNLL4P2CKRQ.jpg?f=user_large)
Kamstrup via m-bus:
1
2
3
4
5
| 8 2563 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 2344 Return temperature (1e-2 deg C) 10 219 Temperature Difference (1e-2 deg C) 11 21 Power (100 W) 13 849 Volume flow (m m^3/h) |
De korte "oil returm cycles" elke 4-5 uur laten de COP natuurlijk iets zakken.
Voor zover ik weet heeft de nieuwe split plus serie geen of minder ORC's nodig,
misschien daarom de iets hogere COP's?
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 22-12-2024 01:02 ]
Nee klopt. De pure is niet de stilste.Wollie91 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:27:toon volledige bericht
Ik heb een vraag over de geluidsdruk van een Vaillant Arotherm Pure VWL 85/7.2 warmtepomp.
Situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zal je een andere moeten selecteren of de gok nemen.
Moet wel zeggen, dat de Pure ook redelijk stil kan zijn in de praktijk wanneer deze op gemiddeld lagere vermogens draait dan is deze ook vrijwel niet hoorbaar.
Als het volledige vermogen veelal nodig is is het echt een lawaaibak.
Heb laatst een 10Kw geplaatst buitenaf (buren op 500m) op een matig geissoleerd huis dus die draaide ff voluit na een dag geen warmte.
Alsof er een vliegtuig overvloog, sjonge jonge.
Hier heb ik zelf de pure met de unitower. Voor het verwarmen is hij stil, maar om het warmwater op te warmen draait hij altijd even vol en dan is hij goed hoorbaar (buiten).Wollie91 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:27:toon volledige bericht
Situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar sinds dat er bij mij aan de compressor kant aan de binnenzijde geluidsdempingsmatten (dunne) zitten is hij een flink stuk stiller, dan zit ik op 5 meter bij vollast op +-43db. De compressor in een metalen omkasting zonder goede demping maakt echt flink geluid. Zelf heb ik 15 meter tot de buren en dan zit daar nog een schutting tussen, voor mij maakt het niets uit.
Voor de rest ben ik wel tevreden met de pure.
[ Voor 19% gewijzigd door krijger_chris op 22-12-2024 07:49 ]
MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1
Ik kan me nog herinneren aan een (geluids)video van jou - was waarschijnlijk een "mooi weer" video.Technician- schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:18:
[...]
Nee klopt. De pure is niet de stilste.
Dan zal je een andere moeten selecteren of de gok nemen.
Moet wel zeggen, dat de Pure ook redelijk stil kan zijn in de praktijk wanneer deze op gemiddeld lagere vermogens draait dan is deze ook vrijwel niet hoorbaar.
Als het volledige vermogen veelal nodig is is het echt een lawaaibak.
Heb laatst een 10Kw geplaatst buitenaf (buren op 500m) op een matig geissoleerd huis dus die draaide ff voluit na een dag geen warmte.
Alsof er een vliegtuig overvloog, sjonge jonge.
Ik kan bevestigen dat de pure serie relatief veel geluid maakt, m.n. de compressor maakt bij hoger vermogen een irritant geluid (ook bij de oil return cycles toert hij flink op - dit gebeurt juist bij laag vermogen om de paar uur).
De afgelopen tijd nog veel lopen klooien, met negatief resultaat: hij deed niks meer.Proton_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:38:toon volledige bericht
@FrankMarken is dat een parallelbuffervat?
Waarschijniijk is je warmtepomp te groot (kom je van 1600 m³ gas?).
Als je wel het gewenste comfort hebt, kan je ook niets doen en de boel laten werken met de huidige 1 start/uur.
Een dT van 5 en 7 is vrij veel bij 33 graden, dus je hebt weinig afgiftedebiet.
Ook klopt de hogere werkelijke Ta vergeleken met de gewenste Ta met te weinig afgiftevermogen.
Tijdens "pendelen" loopt de pomp wel, om de watertemperatuur goed te meten. Dat zal je horen.
Je kunt een beetje meer afgifte creëren door het afgiftedebiet wat te verhogen, de radiator wordt dan met een kleinere dT bijvoorbeeld gemiddeld 32 in plaats van 30 graden.
Een andere voor de hand liggende manier om meer afgifte te krijgen is boven ook radiatoren open zetten. Hiermee verminder je het warmteverlies naar boven en hoeven de radiatoren beneden minder hard te werken. Het hogere warmteverlies wordt dan gecompenseerd door een hogere COP.
Zorg wel dat je goede verbruiksmeting hebt (kWh meter in de groepenkast voor de warmtepomp en corrigeren voor graaddagen) zodat je kan zien of een maatregel het gewenste effect heeft, want bij slechte isolatie heb je meer warmteverlies dan COP winst.
Of een ventilator onder de T33s zetten
Of de stooklijn omhoog zetten. Dat kan natuurlijk ook.
Installateur erbij gehaald en bleek dat ik de D122 conf.ver.geb.circulatiepomp te ver naar beneden had gezet (op 50%) waardoor er te weinig doorstroom was en de warmtepomp niet aanging. Daarnaast alle retouren van de radiatoren helemaal opengedraaid, zodat er voldoende flow kwam. Nu staat de D122 afgesteld op 85% en krijg ik voldoende doorstroom in de radiatoren.
Gevolg: weer een warm huis, maar wel een systeem dat werkt alsof het een gasketel is:
Hij draait een 20tal minuten en stopt dan ongeveer een uurtje (vandaag dan, bij koudere temperaturen draait ie wat langer en stopt stopt ie wat korter). ik heb de kamertemperatuur ingesteld op 20, de warmtepomp start bij 19,7 en stopt bij 20,3. Als ie uitgaat, merk je ook wel na een tijdje dat de warmte uit de kamer gaat (het wordt iets minder comfortabel) en pas als de warmtepomp weer aanschiet, voel je de warmte terugkomen.
Ik heb gespeeld met de stooklijn, maar daar deed de warmtepomp weinig mee. Hij begin er wel mee, maar op een gegeven moment, gaat de cv temperatuur een graad of 7 boven de temperatuur van de stooklijn. Dit is meestal de laatste periode, voordat ie uitgaat.
Daarnaast merk ik ook (vooral bij koudere nachten) dat de fluistermodus beter gaat: dan blijft ie constant draaien (vandaar ook dat ik dit in eerste instantie wilde inregelen, maar blijkbaar is de d122 daar niet de juiste knop voor). De hele tijd op fluistermodus is ook geen succes, want dan duurt het 3u voordat de SWW run gedaan is.
Ik ben op zoek naar de instelling(en) waarmee ik de warmtepomp rustiger kan laten draaien en zo een beter klimaat binnen heb en minder pieken. Waar zou ik verder kunnen gaan met zoeken?
Het is een gegeven dat de warmtepomp te groot is.
Als je van 900 m³ gas komt wil je een unit die 5 kW bij -7 levert, jij hebt er een die 8 kW doet en dus kom je in de knel met het minimumvermogen.
Dus je kan kiezen tussen aan/uit-gedrag op aanvoertemperatuur (=stooklijn lager) of aan/uit-gedrag op kamertemperatuur (=thermostaat op Uitgebreid).
Een lagere stooklijn helpt de warmtepomp in ieder geval met zo snel mogelijk terugmoduleren (net als fluistermodus).
Heb je iets van grafieken van elektriciteitsverbruik oid?
Rustig laten draaien kan dan alleen met ergens een enorme buffer (een buffervaatje van 200 liter gaat je niet helpen). Vloerverwarming in een paar ton beton, bijvoorbeeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Desondanks kan de wp natuurlijk bij temperaturen van ca. 7-8°C en daarboven niet continu doorstoken omdat het warmteverlies van mijn huis dan lager is dan de minimaal ca. 2 kW van de wp.
Ik stook op dit moment met een stooklijn van 0,25 (soms 0,3);
voetpunt 19 °C; stookgrens 16 °C
ruimtecomp. "Actief" - heb net op "uitgebreid" gezet.
Kamertemp. was eventjes ca. 20,0 °C (zon!) / BT 7,4 °C - (setpoint 19,5 °C)
en de wp is sinds ca. 30 minuten gestopt (pruttelt anders met 330 W om 2000 W te maken).
[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2024 15:04 ]
:strip_exif()/f/image/ozKzQTG8Bslx3jmyDRnKOjbE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rbG6jywz1cAMT0c6BwPp5Aea.jpg?f=fotoalbum_large)
mijn verbruik (van het gehele huis) van afgelopen woensdag. geen zon (dus ook geen min van de zonnepanelen), dus puur al het verbruik van het huis. Rond 1900u SWW gedraaid.
Alle radiatoren staan helemaal open, stooklijn flink omlaag gezet (thermostaat staat al op uitgebreid)
Ik denk dat dit het dan ook wel is, wat ik kan verwachten met deze te grote warmtepomp. \De begane grond is ongeveer 60m2, hier wil ik in de toekomst misschien vloerverwarming in, dat zal dan wel een beetje helpen...
Om 3:00, 4:30 en 6:00 lijk ik toch wel een piek richting 1500W te zien. Dat zal niet het minimumvermogen zijn.FrankMarken schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
mijn verbruik (van het gehele huis) van afgelopen woensdag. geen zon (dus ook geen min van de zonnepanelen), dus puur al het verbruik van het huis. Rond 1900u SWW gedraaid.
Alle radiatoren staan helemaal open, stooklijn flink omlaag gezet (thermostaat staat al op uitgebreid)
Ik denk dat dit het dan ook wel is, wat ik kan verwachten met deze te grote warmtepomp. \De begane grond is ongeveer 60m2, hier wil ik in de toekomst misschien vloerverwarming in, dat zal dan wel een beetje helpen...
Hoe laag staan de stooklijn en minimale aanvoertemperatuur nu?
En die piek richting de 5 kW kan ook niet alleen SWW zijn, is dat ook elektrisch koken? Of doet een element vrolijk mee?
De app doet bij jou wel meer rare getallen tonen (FrankMarken in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ) dus die negeer ik qua energieverbruik
Om 6:30 gaat het verbruik omhoog, is dat de silent mode die eraf gaat?
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2024 17:22 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Stooklijn stond op 0,90 en staat nu (net) op 0,60Proton_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:08:
[...]
Om 3:00, 4:30 en 6:00 lijk ik toch wel een piek richting 1500W te zien. Dat zal niet het minimumvermogen zijn.
Hoe laag staan de stooklijn en minimale aanvoertemperatuur nu?
En die piek richting de 5 kW kan ook niet alleen SWW zijn, is dat ook elektrisch koken? Of doet een element vrolijk mee?
De app doet bij jou wel meer rare getallen tonen (FrankMarken in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ) dus die negeer ik qua energieverbruik
Die 5kW is inderdaad met een wasmachine en vaatwasser erbij (ook wel electrisch koken, maar dat was om 1800u)
De app vertrouw ik ook niet qua getallen

@Proton_ Bij Vaillant is (hopelijk!) wel bekend waarom de app en de binnenunits "rare" getallen o.a. voor het elektraverbruik laten zien. Alleen geven ze er geen ruchtbaarheid aan.FrankMarken schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:22:
[...]
Stooklijn stond op 0,90 en staat nu (net) op 0,60
Die 5kW is inderdaad met een wasmachine en vaatwasser erbij (ook wel electrisch koken, maar dat was om 1800u)
De app vertrouw ik ook niet qua getallen
Mijn onafhankelijke metingen vertrouw ik ondertussen meer dan de cijfertjes van Vaillant.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 23-12-2024 18:03 ]
Niet te veel in 1x aanpassen, maar van 0.9 naar 0.6 zou al zichtbaar moeten schelen. Je screenshot was met 0.9?
0.4 zou ook niet raar zijn.
Zal dan aan verschillende software versies in de WP liggen, bij mij komt de app overeen met de losse kWh meter.dunklefaser schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:51:
[...]
@Proton_ Bij Vaillant is wel bekend waarom de app en de binnenunits "rare" getallen o.a. voor het elektraverbruik laten zien. Alleen geven ze er geen ruchtbaarheid aan.
Mijn onafhankelijke metingen vertrouw ik ondertussen meer dan de cijfertjes van Vaillant.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik vraag me dan af: Wat kan je bij het uitlezen van een kWh-meter vout doen?Kees_frl schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:
[...]
Zal dan aan verschillende software versies in de WP liggen, bij mij komt de app overeen met de losse kWh meter.
Hint: Vaillant gebruikt blijkbaar geen kWh-meter.
Terug rekening van RPM compressor?dunklefaser schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:05:
[...]
Ik vraag me dan af: Wat kan je bij het uitlezen van een kWh-meter vout doen?
Hint: Vaillant gebruikt blijkbaar geen kWh-meter.
Jij weet schijnbaar meer?
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 23-12-2024 18:07 ]
Ik weet niet veel meer, maar verschillende bronnen suggereren
iets van een afgeleide waarde uit het koeltechnische gedeelte (wat dat dan ook betekent).
Mijn onafhankelijke "meetinstrumenten" in de meterkast
doen het veel beter dan de onbekende methodiek van Vaillant.
(De Kamstrups voor cv en warmwater lijken ook precieser te werken dan de interne "meters"
wat de warmtemeting betreft.)
[ Voor 102% gewijzigd door dunklefaser op 23-12-2024 18:34 ]
Max.waardeVL-temp.correctie:K
/f/image/EE9taNTsmAQKVdhglmA0SKcL.png?f=fotoalbum_large)
In mijn zoektocht vond ik ook nog het e.e.a. mbt de EI bug, weet iemand vanaf welk bouwjaar/bouwmaand deze opgelost was? Ik heb een wp uit voorraad met productiedatum 04/2023. Ik hoop dat het toen net opgelost was. Maar ik kan de softwareversie nog niet zien omdat hij nog niet is aangesloten.
geen thermostaatknoppen. Screenshot was met 0,9. Nu met 0,6 nog hetzelfde gedrag, met dezelfde temperaturen. 0.6 zou cv aanvoertemperatuur van 39 graden moeten geven bij een bt van 0. Ik heb nu een bt van 4.8 en een CV aanvoertemperatuur van 41.5 (en stijgende).Proton_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:01:
@FrankMarken heb je ook thermostaatknoppen op de radiatoren zitten? Die kunnen ook roet in het eten gooien, zeker op hogere temperaturen.
Niet te veel in 1x aanpassen, maar van 0.9 naar 0.6 zou al zichtbaar moeten schelen. Je screenshot was met 0.9?
0.4 zou ook niet raar zijn.
minimale aanvoertemperatuur is 30 graden.
Ik heb hier sinds 26 november een VRC 720/3 hangen o.a. met de genoemde "Max. waarde VL-temp correctie: 0K (op dit moment dus "0")shoof schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:48:
Inmiddels staat er hier een 55/6 klaar om te installeren. Ik moet alleen vrc720 nog bestellen, nu zie ik op Duitse en Engelse fora dat er ook een 720/3 in omloop is waarmee je de ta compensatie van de sysflow sensor kunt uitzetten. Voor mij zou dat erg fijn zijn aangezien ik hem als hybride installeer, weliswaar zonder buffer, maar met een bypass (soort van schema 9). De sysflow is dan verplicht. In de nl handel zie ik alleen nog de 720/2, op de nl site van Vaillant staat al wel een 720/3 handleiding waarin een nieuwe parameter te vinden is:
Max.waardeVL-temp.correctie:K
[Afbeelding]
In mijn zoektocht vond ik ook nog het e.e.a. mbt de EI bug, weet iemand vanaf welk bouwjaar/bouwmaand deze opgelost was? Ik heb een wp uit voorraad met productiedatum 04/2023. Ik hoop dat het toen net opgelost was. Maar ik kan de softwareversie nog niet zien omdat hij nog niet is aangesloten.
Dat klinkt goed, een bedrade of draadloze? Ik zoek de bedrade, weet je toevallig waar hij vandaan komt?dunklefaser schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:53:
[...]
Ik heb hier sinds 26 november een VRC 720/3 hangen o.a. met de genoemde "Max. waarde VL-temp correctie: 0K (op dit moment dus "0")
De draadloze heb ik al wel gevonden
Ik kan ook rendement berekenen uit het HlogP met wat drukken en temperaturen.dunklefaser schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:17:
@Technician- Zoiets, maar dan anders. Don't ask why and how.
Ik weet niet veel meer, maar verschillende bronnen suggereren
iets van een afgeleide waarde uit het koeltechnische gedeelte (wat dat dan ook betekent).
Mijn onafhankelijke "meetinstrumenten" in de meterkast
doen het veel beter dan de onbekende methodiek van Vaillant.
(De Kamstrups voor cv en warmwater lijken ook precieser te werken dan de interne "meters"
wat de warmtemeting betreft.)
Dan passen ze dat dus toe.
Ik heb zelf nog wel een vraag, is er een heel uitgebreide parameter beschrijving? Want er staan ook voor mij soms parameters in waarvan ik slechts vermoed wat ze doen.
En bv bij hybride sturing vraag ik mij af hoe je kunt beïnvloeden wanneer de externe warmtebron wordt bijgeschakeld, hoe lang en hoe vaak dat zou mogen.
Hier is Vaillant niet echt “open” in.
Dat is goed om te weten, de typenummers lijken bij alle webshops de /2 variant te zijn. Vandaag nog even contact met o.a. warmteservice gehad en die geven aan ook de /2 te leveren. Misschien moet ik dan maar de proef op de som nemen en er eentje bestellen, hij kan altijd nog terug.Technician- schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:50:
Alle VRC720 die ik binnenkrijg (waar ik ze ook bestel) zijn VRC720/3 types.
Ik heb zelf nog wel een vraag, is er een heel uitgebreide parameter beschrijving? Want er staan ook voor mij soms parameters in waarvan ik slechts vermoed wat ze doen.
En bv bij hybride sturing vraag ik mij af hoe je kunt beïnvloeden wanneer de externe warmtebron wordt bijgeschakeld, hoe lang en hoe vaak dat zou mogen.
Hier is Vaillant niet echt “open” in.
De hybride parameters ben ik ook wel benieuwd naar, eigenlijk zou je willen kunnen regelen zoals bv een Elga, als wp x aantal minuten ta niet bereikt dan bijschakelen oid. Ik heb niet het idee dat de arotherm zoiets kan (op basis van de gebruiksaanwijzing), maar ik ga het beleven.
De diverse instellingen die mogelijk zijn moet ik nog verkennen.
Probleem heb ik met de draadloze sensocomfort VRC 720F/3.
Die communiceert niet goed met het Base Station D van de binnenunit.
VWZ staat op 2e etage, thermostaat in woonkamer krijgt geen signaal.
Op de 1e etage pikt hij wel signaal op.
Hoe zou ik dat kunnen oplossen. de installateurs komen er totnutoe niet uit en willen dat oplossen met een bedrade thermostaat.
Maar draadloos moet toch ook kunnen ?
Graag suggesties om wat uit te proberen !
Doe gewoon bedraad.JacFra schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:47:
sinds enkele dagen een arothermplus 55/6 monobloc met als binnenunit hydraulic station VWZ MEH 97/6. De pomp draait goed en levert ook warm water voor de boiler.
De diverse instellingen die mogelijk zijn moet ik nog verkennen.
Probleem heb ik met de draadloze sensocomfort VRC 720F/3.
Die communiceert niet goed met het Base Station D van de binnenunit.
VWZ staat op 2e etage, thermostaat in woonkamer krijgt geen signaal.
Op de 1e etage pikt hij wel signaal op.
Hoe zou ik dat kunnen oplossen. de installateurs komen er totnutoe niet uit en willen dat oplossen met een bedrade thermostaat.
Maar draadloos moet toch ook kunnen ?
Graag suggesties om wat uit te proberen !
Die draadloze is een ongewenst ding. Batterijen maar vooral trager, moet steeds de data ophalen
:strip_exif()/f/image/kWB0E4zW18IpEJrmRymRZXXd.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolg vraag kan ik het wattage ook via eBusd uitlezen?
Ik neem aan dat er ergens een typeplaatje op de pomp zit.wicked_fool schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:38:
In mijn opstelling heb ik een extra pomp zitten (parallel buffer), nu merk ik dat ik het rondpompen van het water heel goed hoor in de kleinere LTV Jaga’s. Iemand een idee hoe ik het vermogen van deze pomp terug kan zetten? Hij is aangesloten op een VRC70.
[Afbeelding]
Met de gegevens gewoon op Internet zoeken en meestal kom je dan ook een instructie/handleiding tegen.
Hetzelfde geldt voor de aansluiting op de VRC70 en de wattage.
Zo doe ik het in eerste instantie.
Mijn eerste gok zou zijn: rechter tiptoets, waarop staat m3/h.wicked_fool schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:38:
In mijn opstelling heb ik een extra pomp zitten (parallel buffer), nu merk ik dat ik het rondpompen van het water heel goed hoor in de kleinere LTV Jaga’s. Iemand een idee hoe ik het vermogen van deze pomp terug kan zetten? Hij is aangesloten op een VRC70.
[Afbeelding]
Oja, en de verplichte opmerking over de trekontlasting op de kabel van de pomp.
De bedrade versie en deze kwam met de warmtepomp tijdens de installatie,shoof schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:00:
[...]
Dat klinkt goed, een bedrade of draadloze? Ik zoek de bedrade, weet je toevallig waar hij vandaan komt?
De draadloze heb ik al wel gevonden
net zoals de VR 940f gateway.
De "systeemregelaar" is via de bedrading van de voormalige opentherm thermostaat
op de VWL 107/7.2 IS aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2024 10:58 ]
Nee de middelste pijl.Gramser schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:20:
[...]
Mijn eerste gok zou zijn: rechter tiptoets, waarop staat m3/h.
Met de rechter kun je kiezen tussen m3/h of watts in beeld
Als je drukt op de middelste kun je kiezen stand 1, 2 of 3 en autoadapt (wat een vage Grundfos regeling is)
"Autoadapt" kan ik ook op een Antares circulatiepomp kiezen,
naast LPP, HPP, LCP, HCP en stand I, II, III en autoadapt (plus nachtmodus).
(De pomp was in 2017 trouwens met € 140,- een stuk goedkoper dan de Grundfos UPM.)
Ik zit te kijken in de binnenkant van mijn binnenunit en daar zie ik niks waar Vf1 opstaatProton_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:05:
@FrankMarken hmm, dat is vreemd. Als silent mode helpt en de P1 meter ~1500 watt laat zien, dan moet er toch echt lager gemoduleerd kunnen worden. Iets vertelt de warmtepomp dat-ie harder moet. Zit er een SysFlow/VF1 sensor aan? En hangt die los, of per ongeluk in de retour ofzo? (zie installatiehandleiding/testmenu van de binnenunit)
:strip_exif()/f/image/SiidQRCjcYip0hwx4bv4wM3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit ook in het testsysteem van de binnenunit te kijken en daar staat ook niks met sysflow of Vf1 in.
En bij de installatiehandleiding van de tower ook niet. Zijn het misschien andere termen waar ik op moet zoeken?
:strip_exif()/f/image/WygRSDYSUiFYx5xFbdlwEJys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pJYEL63HpFquZo2VSwTYfhEl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gedO8I3dBRCIgTAfYyCPfvsB.jpg?f=fotoalbum_large)
Even in de installatiebundel gekeken; pagina 29 (of 30) heeft 'm op X41 label RF staan...
/f/image/STnV3iSelEmbnkBX8vWs1TqR.png?f=fotoalbum_large)
In het menu zal het D.515 Systeemtemperatuur zijn.
Als die is aangesloten, dan wordt er op die sensor geregeld en niet op de aanvoertemperatuur van de warmtepomp zelf. De systeemtemperatuur kan immers anders zijn door de hulpverwarming en menging in een buffervat.
Heb je een foto van je buffervat en hoe die aangesloten is? In het begin was er wat onduidelijkheid of het een serie- of parallel vat was. Als het toch paralllel is en je het primaire debiet hebt verlaagd dan zou dat al iets verklaren.
[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2024 12:00 ]
Ik heb denk ik dezelfde pomp ook achter een parallel buffer. Niet via een VRC70 maar rechtstreeks op de vwz-ai. Wattage van de pomp is niet uit te lezen met ebusd. Wel kun je het vermogen (en dus debiet) aanpassen. Je hebt dan de app van Grundfos, de GO Remote app, nodig. Volgens mij doet de pomp van mijn 55/6 ongeveer 900 l/uur. De Grondfos moet je ook ongeveer zo ver terug schroeven via de app. dan doet ie bij mij nog 7 Watt.wicked_fool schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:38:
[Afbeelding]
(en vs wat je app aangeeft)
Voor 20 december heb ik een redelijk compleet plaatje (tot 18:45)
Aanvoer max. ca. 26,5 - 27,0 °C; flow 850 l/h
totaal thermisch 45,85 kWh; app. 49,8 kWh "Natuurlijke bron opbrengst" en 53,5 kWh "Opgewekte warmte"
totaal elektrisch 00:00 – 18:45 = 7,95 kWh; app = 6,32 kWh
45,85 kWh thermisch (Kamstrup M302) / 7,95 kWh elektrisch (Shelly EM + FRITZ!Smart Energy 210) = 5,77
de myVaillant app "Energie-efficiëntie" is 8,5 ???
Dit zijn iig doorgaans de afwijkingen voor zover ik op dit moment kan overzien bij mijn installatie.
Vandaag wordt misschien interessanter - lagere temperaturen,
maar er zijn de komende dagen belangrijkere activiteiten dan het monitoren van de installatie.
Over de afgelopen 2 uur: "constant" 2,3 kW/0,40kW = 5,75 @19,5°C/5,0°C
De myVaillant app zegt: 0,29 kW / 2,7 kW / 2,85 kW (warmteopwek) 2,85 / 0,29 = 9,83 ???
aanvoer/retour "flat": 24,80°C/22,45 °C @ 855 +/-5 l/h
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AFyxw7BWNGoBYYiPMHsuZCZ0.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2024 18:02 ]
Als je dit kabeltje volgt heb je de sysflow sensor.FrankMarken schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:10:
[...]
Ik zit te kijken in de binnenkant van mijn binnenunit en daar zie ik niks waar Vf1 opstaat
[Afbeelding]
Ik zit ook in het testsysteem van de binnenunit te kijken en daar staat ook niks met sysflow of Vf1 in.
En bij de installatiehandleiding van de tower ook niet. Zijn het misschien andere termen waar ik op moet zoeken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/stBaq38AxFm3ufll8lViK03B.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een 1.5k weerstandje op de AF connector zetten. Dan denk hij dat het altijd 4 graden is. Daar kom je de kerst wel mee door.
Eh, thnx! Waar in het menu stel ik dat in? Installateurnivo neem ik aan?Proton_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:18:
@wadaenator zonder buitensensor kan je het circuit op 'vaste waarde' zetten, ~30 graden voor vloerverwarming en ~45 voor radiatoren.
Of een 1.5k weerstandje op de AF connector zetten. Dan denk hij dat het altijd 4 graden is. Daar kom je de kerst wel mee door.
zo te zien ging de dcf gisteren over zijn nek:
:strip_exif()/f/image/fBdkLiZtS8dgStesAELVXcH6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door wadaenator op 24-12-2024 16:25 ]
En bij Circuit 1 → Aanvoertemp. wens: °C invullen
Kort samengevat ging het om het volgende:
• Na de installatie van een Vaillant aroTHERM plus 125/6 warmtepomp met een AllSTOR 800 liter buffervat, zonnecollectoren en bijbehorende regelmodules, ontstond er direct een probleem.
• Bij elke run werd de gewenste aanvoertemperatuur (setpoint) voortdurend verhoogd.
• De warmtepomp startte altijd op vol vermogen en moduleerde niet terug.
• De gewenste aanvoertemperatuur werd nooit bereikt, waardoor de warmtepomp afsloeg en direct weer opnieuw startte (pendelen).
• Een lage COP van 3.
Ondanks vervanging van diverse onderdelen (VRC700 naar VRC720, printplaat van de warmtepomp, sensoren, VWZAI, VR71) en aanpassingen in de instellingen, bleef het probleem bestaan.
Uiteindelijk bleek de oorzaak in de sensoraansluiting te zitten. Door de ‘SysFlowsensor’ (S1) los te koppelen van de VR71 en de VR71 te vervangen, ging de warmtepomp wél netjes moduleren, wat resulteerde in een lager energieverbruik en een hogere COP.
De tip om sensor S1 te ontkoppelen kwam mede uit adviezen op Tweakers oa van Proton_ Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen") en obilir.
Na drie maanden, eind jan 2024, leek het probleem verholpen.
Helaas keerde het probleem dit winterseizoen weer terug. De oorzaak daarvan is niet duidelijk. Vaillant heeft opnieuw alle mogelijke ondersteuning geboden. Bij het laatste bezoek waren er zelfs drie vertegenwoordigers van Vaillant aanwezig: de servicemonteur (die inmiddels meer dan bekend was met het probleem), een vertegenwoordiger van TPA en de productmanager van Vaillant.
In de week voorafgaand aan dit bezoek ben ik zelf weer uitgebreid op zoek gegaan naar een oplossing. Een eerdere post van @obilir obilir in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" waarin het volgende gesteld werd, gaf de oplossingsrichting:
“Ik las hier en daar op Tweakers dat iemand aan het experimenteren was met de regeling rondom de aroTHERM-warmtepomp om een goede regeling te krijgen. Ik liep hier ook tegenaan. Op een Brits forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1- en S5-sensoren (ook wel VF1 genoemd) beter niet kunnen worden aangesloten. Hierdoor wordt de warmtepomp geforceerd om zijn eigen aanvoersensor te gebruiken. Daarna zag ik meteen dat de regeling liep zoals je zou verwachten.”
Begin dit jaar had ik de VF1-sensor (en niet de S5 sensor), die is aangesloten op de VWZAI, ook losgekoppeld. Daardoor ontstond echter een foutmelding en was hybride draaien niet meer mogelijk.
Alleen het loskoppelen van de S1-sensor leek het probleem aanvankelijk ook op te lossen.
In de week voor het recente bezoek van Vaillant heb ik de VF1-sensor die aangesloten was op de VWZAI toch maar opnieuw losgekoppeld en het systeem opnieuw opgestart. De foutmelding verdween en het installatieschema 16 heb ik gewijzigd naar het eenvoudiger, all-electric systeemschema 8.
Het systeem werkte toen weer probleemloos: weinig opstarts, lange runs, een goed verwarmde woning en een mooie COP van 5,2.
Hybride draaien is dan weliswaar niet meer mogelijk, maar ik vind dat geen probleem omdat de warmtepomp groot genoeg is. Als het écht nodig is, kan ik de VF1-sensor altijd weer aansluiten om alsnog hybride te draaien.
Bij het bezoek van de Vaillant-vertegenwoordigers zijn alle mogelijkheden en installatieschema’s vervolgens grondig doorgenomen. Ze hebben alle tijd genomen, het probleem zeer serieus genomen en ook geluisterd naar mijn bevindingen.
Uiteindelijk werd het volgende geconcludeerd:
• De kern van het probleem was dat de installatietekening (afkomstig van Vaillant) niet was aangepast aan de nieuwere componenten in de installatie. Hierdoor ontstonden met name door de S1-sensor problemen en zat de VF1-sensor op de verkeerde plek.
• Geadviseerd is het installatieschema te handhaven op 8 ipv op 16 en men stelde voor om de VF1-sensor (aangesloten op de VF1-poort van de VWZAI) te behouden voor hybride gebruik, maar deze te verplaatsen naar de oorspronkelijke locatie van de S1-sensor.
De S1-sensor zou vervallen.
Dit is toen door Vaillant ook zo uitgevoerd.
Daarna zou alles goed moeten werken, maar helaas keerde het probleem meteen terug.
Ik heb de VF1-sensor dus weer losgekoppeld en sindsdien draait alles weer naar behoren: lage opstarts, lange runs en de Energie Integraal loopt langzaam netjes op. Mooie COP.
Het ziet er nu goed uit. De volgende stap is om verder te finetunen met de stooklijn en de minimaal gewenste aanvoertemperatuur zodat de woning comfortabel warm blijft.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat anderen met vergelijkbare problemen er baat bij hebben. Tot slot wil ik mijn installateur en Vaillant bedanken voor hun voortdurende inzet. Keer op keer hebben zij klaar gestaan om het probleem op te lossen.
Ik draai ook schema 8, maar dan in hybride met een parallel buffer. Na loskoppelen VF1 begin dit jaar loopt de WP een stukje rustiger en vaak langere runs. Hybride is nog niet nodig geweest door de relatief hoge temperaturen. Weet nog niet of dat wel/niet werkt. Hoop eindelijk dat de CV ketel dan ook uitgaat van zijn eigen Ta.Arkor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:12:
Begin dit jaar had ik de VF1-sensor (en niet de S5 sensor), die is aangesloten op de VWZAI, ook losgekoppeld. Daardoor ontstond echter een foutmelding en was hybride draaien niet meer mogelijk.
Alleen het loskoppelen van de S1-sensor leek het probleem aanvankelijk ook op te lossen.
In de week voor het recente bezoek van Vaillant heb ik de VF1-sensor die aangesloten was op de VWZAI toch maar opnieuw losgekoppeld en het systeem opnieuw opgestart. De foutmelding verdween en het installatieschema 16 heb ik gewijzigd naar het eenvoudiger, all-electric systeemschema 8.
Het systeem werkte toen weer probleemloos: weinig opstarts, lange runs, een goed verwarmde woning en een mooie COP van 5,2.
Hybride draaien is dan weliswaar niet meer mogelijk, maar ik vind dat geen probleem omdat de warmtepomp groot genoeg is. Als het écht nodig is, kan ik de VF1-sensor altijd weer aansluiten om alsnog hybride te draaien.
de installateur heeft het basisstation wel verplaatst maar dat werkte niet;Proton_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:13:
@JacFra Kan het basisstation wel een verdieping lager, in een trapgat bijvoorbeeld?
heeft 4 aderige afgeschermde kabel (4x0,75) gebruikt terwijl handleiding adviseert twee aderige kabel en geen afgeschermde kabel... zou dat het probleem kunnen zijn ??
Ik kon niet meer in het menu komen van de thermostaat.
Als ik de menu in wou gaan viel het beeld blokkerig weg en de WP valt uit.
Vervolgens start de thermostaat automatisch opnieuw op met Vaillant logo in beeld. en blijft vervolgens het start scherm wel zichtbaar continu.
Wat er nu echt aan de hand was is dat de sensorcomfort 720 stuk was. net iets meer dan 2 jaar en weinig gebruikt pfff dus garantie/of coulance is nog maar de vraag of ik deze krijg van Valliant. De installateur zij dat ze al meerdere mensen hebben gehad met het zelfde probleem. dus het lijkt erop dat ze met bosjes zo maar stuk gaan. meer mensen met deze ervaring gehad?
Dat vind ik wel een nadeel van Vaillant, door de vele keuzes in schema’s maar onduidelijk welke regelstrategie daar nou exact achter zit is het soms meer trail And error dan regeltechnisch afstellen.Arkor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:12:toon volledige bericht
Op 1 februari heb ik een uitgebreid bericht geplaatst over de problemen met mijn warmtepomp (zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").
• Na de installatie van een Vaillant aroTHERM plus 125/6 warmtepomp met een AllSTOR 800 liter buffervat, zonnecollectoren en bijbehorende regelmodules, ontstond er direct een probleem.
• Bij elke run werd de gewenste aanvoertemperatuur (setpoint) voortdurend verhoogd.
• De gewenste aanvoertemperatuur werd nooit bereikt, waardoor de warmtepomp afsloeg en direct weer opnieuw startte (pendelen).
• Een lage COP van 3.
Ondanks vervanging van diverse onderdelen (VRC700 naar VRC720, printplaat van de warmtepomp, sensoren, VWZAI, VR71) en aanpassingen in de instellingen, bleef het probleem bestaan.
Uiteindelijk bleek de oorzaak in de sensoraansluiting te zitten. Door de ‘SysFlowsensor’ (S1) los te koppelen van de VR71 en de VR71 te vervangen, ging de warmtepomp wél netjes moduleren, wat resulteerde in een lager energieverbruik en een hogere COP.
De tip om sensor S1 te ontkoppelen kwam mede uit adviezen op Tweakers oa van Proton_ Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen") en obilir.
Helaas keerde het probleem dit winterseizoen weer terug. De oorzaak daarvan is niet duidelijk. Vaillant heeft opnieuw alle mogelijke ondersteuning geboden. Bij het laatste bezoek waren er zelfs drie vertegenwoordigers van Vaillant aanwezig: de servicemonteur (die inmiddels meer dan bekend was met het probleem), een vertegenwoordiger van TPA en de productmanager van Vaillant.
In de week voorafgaand aan dit bezoek ben ik zelf weer uitgebreid op zoek gegaan naar een oplossing. Een eerdere post van @obilir obilir in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" waarin het volgende gesteld werd, gaf de oplossingsrichting:
“Ik las hier en daar op Tweakers dat iemand aan het experimenteren was met de regeling rondom de aroTHERM-warmtepomp om een goede regeling te krijgen. Ik liep hier ook tegenaan. Op een Brits forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1- en S5-sensoren (ook wel VF1 genoemd) beter niet kunnen worden aangesloten. Hierdoor wordt de warmtepomp geforceerd om zijn eigen aanvoersensor te gebruiken. Daarna zag ik meteen dat de regeling liep zoals je zou verwachten.”
Bij het bezoek van de Vaillant-vertegenwoordigers zijn alle mogelijkheden en installatieschema’s vervolgens grondig doorgenomen. Ze hebben alle tijd genomen, het probleem zeer serieus genomen en ook geluisterd naar mijn bevindingen.
• De kern van het probleem was dat de installatietekening (afkomstig van Vaillant) niet was aangepast aan de nieuwere componenten in de installatie. Hierdoor ontstonden met name door de S1-sensor problemen en zat de VF1-sensor op de verkeerde plek.
• Geadviseerd is het installatieschema te handhaven op 8 ipv op 16 en men stelde voor om de VF1-sensor (aangesloten op de VF1-poort van de VWZAI) te behouden voor hybride gebruik, maar deze te verplaatsen naar de oorspronkelijke locatie van de S1-sensor.
Daarna zou alles goed moeten werken, maar helaas keerde het probleem meteen terug.
Ik heb de VF1-sensor dus weer losgekoppeld en sindsdien draait alles weer naar behoren: lage opstarts, lange runs en de Energie Integraal loopt langzaam netjes op. Mooie COP.
Het ziet er nu goed uit. De volgende stap is om verder te finetunen met de stooklijn en de minimaal gewenste aanvoertemperatuur zodat de woning comfortabel warm blijft.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat anderen met vergelijkbare problemen er baat bij hebben. Tot slot wil ik mijn installateur en Vaillant bedanken voor hun voortdurende inzet. Keer op keer hebben zij klaar gestaan om het probleem op te lossen.
Blijkbaar is dat zelf bij Vaillant niet helemaal bekend.
Nu vraag ik mezelf af of het systeem wel gebruik maakt van de thermostaat temperatuur? Die inmiddels van 20,5 in stappen verlaagd is tot 18,5. Gisteren avond was het bijna zeker 22,5 graden (er was wel een oven aan geweest voor het kerst-gebeuren) en nu zit ik in het koudste deel van de kamer en is het daar op de sensoComfort ook al 20,5 graden (dat is op zichzelf wel ok voor nu). Maar warmer hoef niet echt.
Iemand dezelfde ervaring en een tip hoe het wat beter in te stellen zonder dat het te koud wordt. Is het verstandig een deel van de vloerverwarming wat te knijpen?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Staat het systeem op actief, inactief of uitgebreid ingesteld? DIe laatste zorgt ervoor dat de WP uitgaat bij bereiken van de ingestelde temperatuur.pc_slopert schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:53:
Ik heb nu al een maand de warmte pomp werken. Die zit vooralsnog alleen benden op de vloerverwarming circa 70m2. Nu heb ik het systeem vrijwel standaard ingesteld. Nu ervaren we dat de Arotherm 75.6 wel heel erg goed werkt. Het is namelijk regelmatig erg warmDeels ervaren we dat zo omdat we voorheen met radiatoren een stuk warmte miste. Maar ook omdat het echt te warm wordt.
Nu vraag ik mezelf af of het systeem wel gebruik maakt van de thermostaat temperatuur? Die inmiddels van 20,5 in stappen verlaagd is tot 18,5. Gisteren avond was het bijna zeker 22,5 graden (er was wel een oven aan geweest voor het kerst-gebeuren) en nu zit ik in het koudste deel van de kamer en is het daar op de sensoComfort ook al 20,5 graden (dat is op zichzelf wel ok voor nu). Maar warmer hoef niet echt.
Iemand dezelfde ervaring en een tip hoe het wat beter in te stellen zonder dat het te koud wordt. Is het verstandig een deel van de vloerverwarming wat te knijpen?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Als het structueel gebeurd dan stooklijn beetje verlagen.pc_slopert schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:53:
Ik heb nu al een maand de warmte pomp werken. Die zit vooralsnog alleen benden op de vloerverwarming circa 70m2. Nu heb ik het systeem vrijwel standaard ingesteld. Nu ervaren we dat de Arotherm 75.6 wel heel erg goed werkt. Het is namelijk regelmatig erg warmDeels ervaren we dat zo omdat we voorheen met radiatoren een stuk warmte miste. Maar ook omdat het echt te warm wordt.
Dank voor het delen van deze informatie, dit kan mij en anderen ook helpen.Arkor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:12:toon volledige bericht
Op 1 februari heb ik een uitgebreid bericht geplaatst over de problemen met mijn warmtepomp (zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").
• Een lage COP van 3.
Vergelijkbaar gedrag, echter moduleert de mijne wel terug nadat de retourtemperatuur is behaald (aanvoer is + enkele graden boven stooklijn). (bron Vaillantpro).
De key succesfactor zit hem dus in de buffersensor die verstoort, helaas krijg ik deze nog niet zonder foutmelding verwijderd.
Heeft iemand hier een tip voor?
Deze informatie is nuttig om verder te zoeken.
.
Bij mijn installatie is de buffer ook parallel aangesloten. Ik ga ervan uit dat hybride draaien (met een niet- Vaillant ketel) alleen mogelijk is als de Sensor op de VF1 poort van de VWZ AI is aangesloten. Uit je bericht lees ik dat jij hoopt dat, ondanks de VF1 sensor niet is aangesloten, de ketel wellicht toch bij springt als dat nodig is. Wat zou dan de ketel kunnen triggeren, als de VF 1 niet is aangesloten? Of heb je een Vaillant ketel die via EEBUS geactiveerd wordt?Switek schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:46:
[...]
Ik draai ook schema 8, maar dan in hybride met een parallel buffer. Na loskoppelen VF1 begin dit jaar loopt de WP een stukje rustiger en vaak langere runs. Hybride is nog niet nodig geweest door de relatief hoge temperaturen. Weet nog niet of dat wel/niet werkt. Hoop eindelijk dat de CV ketel dan ook uitgaat van zijn eigen Ta.
Ja, de systeem voeler zat op zich goed vastgemaakt met buisisolatie erom heen. Maar de aanvoerleiding tussen mijn buitenunit en het buffervat is lang, 20 meter, gaat diep (75 cm) onder de grond en is zeer goed geïsoleerd. Toch zal er best warmteverlies optreden, zeker op punten waar de leiding bovenkomt, hoewel ik ook daar dubbele isolatie en een beschermkap heb aangebracht.mr_evil08 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:43:
@Arkor Was de systeemvoeler wel volledig geisolleerd(buisisolatie toegepast)?
Dat gedrag kwam hier doordat er geen buisisolatie omheen zat en de sensor structueel te lage temperaturen doorgaf.
Ik sluit niet uit dat er toch een enkele graad warmteverlies is waardoor de systeem sensor een iets lage temperatuur signaleert, die vervolgens het probleem veroorzaakt. De Sensor dichterbij bij de buitenunit monteren heb ik niet verder uitgeprobeerd, dan zou er los kabeltje door de tuin moeten....
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Binnenunit? MyVaillant app?
Ik vraag dit omdat bij mijn arotherm pure 65/7.2 het elektrische vermogen door beide
te laag worden weergegeven.
Atm. 403 - 425 W in de app vs. 530 W via externe meters
Zowel de sensocomfort als de vwz bevatten eea aan statistieken, maar ik krijg het niet voor elkaar om daar het actuele electrisch vermogen uit te halen, kan dat wel ?
[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 26-12-2024 16:25 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Het actuele (enigszins vertraagde) berekende! elektrische vermogen laat alleen de myVaillant app zien,silverball schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:11:
@dunklefaser Een of andere EMAT din kWh meter. Ik ga er vanuit dat die redelijk accuraat is. Ik zal straks eens kijken wat de binnenunit aangeeft, de app heb ik niet.
Zowel de sensocomfort als de vwz bevatten eea aan statistieken, maar ik krijg het niet voor elkaar om daar het actuele electrisch vermogen uit te halen, kan dat wel ?
mijn binnenunit VWL 107/7.2 IS en de VRC 720/3 doen dat helaas nog niet, voor zover ik weet.
een magnetietfilter. Waarvoor heb je nog een extern filter nodig?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/dunklefaser schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:29:
@silverball Waar lees je het elektrische vermogen uit c.q. af?
Binnenunit? MyVaillant app?
Ik vraag dit omdat bij mijn arotherm pure 65/7.2 het elektrische vermogen door beide
te laag worden weergegeven.
Atm. 403 - 425 W in de app vs. 530 W via externe meters
Zijn geijkt, hebben wifi, app, the lots.
voetnoot:
Ik vind de klemmen niet echt lekker op vaste kern. Op flexibel met adereindhuls geen enkel probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-12-2024 10:04 ]
Ik heb een Arotherm Plus met alleen een VWZ AI, dus geen binnenunit. Vandaar het magneetfilter. In de installatie zit hij nog niet, er hangt een wat oudere CV ketel (met nog een energieverslindende pomp), die heeft niet zo'n last van vuil.dunklefaser schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:33:
@shoof Volgens de gebruiksaanwijzing (en mijn installateur) zit in de binnenunit VWL 107/7.2 IS
een magnetietfilter. Waarvoor heb je nog een extern filter nodig?
2 defrosts per uur... ole

ja prima toch?silverball schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:16:
@paQ Hieri in de Flevopolder 1,9 °C, 100% RLV maar nog geen defrost gezien.![]()
Zal wel goed zijn.
Ze zijn ook pas ingezet toen zo rond 04:30 het 0-punt bereikt werd. Het is daarna alleen maar kouder geworden en de interval tussen de defrosts korter. Naast sneeuw zijn dit ook wel echt de slechtste omstandigheden. Alles wordt zeiknat van de mist en vriest direct aan.
Situatieschets:
- Vrijstaande nieuwbouw, twee lagen, overal vloerverwarming (260m2)
- warmteverlies van 9.3kW @-7 graden
VWL 75/6:
Voordelen:
- Kan lager terugmoduleren, vooral in geval van actieve koeling een pluspunt
- Kleiner
Nadelen:
- Houdt het maar bij tot -4 graden
- 230V, bij momenten hoge stroomvraag op 1 fase
- lagere COP (/SCOP)
VWL 105/6:
Voordelen:
- Hogere COP (/SCOP) (terugverdientijd met meerkost van 1400 euro geraamd op 9 jaar). Geeft ook voordeel voor betere E-peil score
- 400V: wat meer marge op de aansluiting ivm opladen EV enz.
- Genoeg capaciteit tot -9 graden => kan meer mee gespeeld worden, bv. inzet ifv dynamische tarieven
Nadelen:
- Groter
- Moduleert minder ver terug (vooral voor koelen zal dit een impact hebben op effectiviteit ivm dauwpunt limiet en overshoot)
Ik neig eerder naar de 105 gezien het moduleren toch minder relevant is met zo'n grote thermische massa.
Je kunt je ook de vraag stellen of je alle 260m2 altijd verwarmd.AndRo555 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:toon volledige bericht
Ik zit in een keuze dilemma tussen de VWL 75/6 en de 105/6 400V.
Situatieschets:
VWL 75/6:
Voordelen:
- Kleiner
Nadelen:
- lagere COP (/SCOP)
VWL 105/6:
Voordelen:
- Hogere COP (/SCOP) (terugverdientijd met meerkost van 1400 euro geraamd op 9 jaar). Geeft ook voordeel voor betere E-peil score
- Genoeg capaciteit tot -9 graden => kan meer mee gespeeld worden, bv. inzet ifv dynamische tarieven
Nadelen:
- Groter
- Moduleert minder ver terug (vooral voor koelen zal dit een impact hebben op effectiviteit ivm dauwpunt limiet en overshoot)
Ik neig eerder naar de 105 gezien het moduleren toch minder relevant is met zo'n grote thermische massa.
Ik heb ook nieuwbouw maar dan 220m2 met vloerverwarming en dat doet de 75/6 gemakkelijk. IK verwarm dit eerste jaar overigens alles maar dat hoeft dus ook niet met de 75/6.
En hoezo heeft de 75/6 maar genoeg tot -4 graden? Dat is bij TA 35 graden zeker? Als je nieuwbouw hebt en alles vloerverwarming dan pruttelt die WP lekker door. Ik heb momenteel een TA van 25 graden, onder nul naar 26 graden...
Dus die 75/6 trekt het eenvoudig.
Denk meer de vraag wat en hoe wil je verwarmen en daar de WP bij kiezen.
Maakt dat zoveel uit of je alles verwarmt of niet? Ik zou verwachten met een goed geisoleerde buitenschil (en in verhouding slecht geisoleerde binnenmuren) icm met ventilatie D dat de temperatuursvariaties binnenshuis inherent vrij klein blijven.Kees_frl schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:59:
[...]
Je kunt je ook de vraag stellen of je alle 260m2 altijd verwarmd.
Ik heb ook nieuwbouw maar dan 220m2 met vloerverwarming en dat doet de 75/6 gemakkelijk. IK verwarm dit eerste jaar overigens alles maar dat hoeft dus ook niet met de 75/6.
En hoezo heeft de 75/6 maar genoeg tot -4 graden? Dat is bij TA 35 graden zeker? Als je nieuwbouw hebt en alles vloerverwarming dan pruttelt die WP lekker door. Ik heb momenteel een TA van 25 graden, onder nul naar 26 graden...
Dus die 75/6 trekt het eenvoudig.
Denk meer de vraag wat en hoe wil je verwarmen en daar de WP bij kiezen.
Ik zou net verwachten dat je door selectief te verwarmen net een hogere algemene Ta nodig hebt voor quasi dezelfde temperatuur in huis.
In de data van Vaillant gaat het maar tot Ta van 35graden, dus die data heb ik maar genomen in de veronderstelling dat het niet veel meer stijgt er onder. Natuurlijk om 9.3kW uit de vloer te krijgen met een warmteoverdracht van pakweg 5W/m2K zit je dus al aan dT van iets over de 7 graden en dus een Ta/Tr van 30/26 voor die warmteoverdracht te realiseren met 21 graden binnenshuis.
Misschien dan tocht maar de 75 nemen, is ook wat makkelijker zelf te plaatsen qua gewicht.
Inderdaad een Vaillant ketel. Maar ik ga er vanuit dat een ketel niet bijspringt op basis van VF1 maar op ingestelde bivalentie punt.Arkor schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:25:
[...]
Bij mijn installatie is de buffer ook parallel aangesloten. Ik ga ervan uit dat hybride draaien (met een niet- Vaillant ketel) alleen mogelijk is als de Sensor op de VF1 poort van de VWZ AI is aangesloten. Uit je bericht lees ik dat jij hoopt dat, ondanks de VF1 sensor niet is aangesloten, de ketel wellicht toch bij springt als dat nodig is. Wat zou dan de ketel kunnen triggeren, als de VF 1 niet is aangesloten? Of heb je een Vaillant ketel die via EEBUS geactiveerd wordt?
MID-certificatie is natuurlijk vereist als je wil factureren.paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:03:
[...]
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Zijn geijkt, hebben wifi, app, the lots.
voetnoot:
Ik vind de klemmen niet echt lekker op vaste kern. Op flexibel met adereindhuls geen enkel probleem.
Voor mijn inhouse metingen is een intern "geijkte" meter wat mij betreft voldoende.
Ik gebruik voorlopig de "Shelly EM" met 1 HE voor 2 circuits.
2 Shelly's = 4 circuits monitoren/meten (en evtl. een relais schakelen)
De HW-meter heeft 2 HE nodig en kan maar een circuit meten.
Volgens mij kan de HW-meter geen MQTT en heb je een Internetverbinding nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 27-12-2024 15:55 ]
Wij hebben in de woonkamer nog een airco hangen die kan bijspringen in de winter, dan kan de warmtepomp meer warmte naar de andere zones sturen. Mooi meegenomen dat je 's zomers lekker kan koelen.AndRo555 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
[...]
Maakt dat zoveel uit of je alles verwarmt of niet? Ik zou verwachten met een goed geisoleerde buitenschil (en in verhouding slecht geisoleerde binnenmuren) icm met ventilatie D dat de temperatuursvariaties binnenshuis inherent vrij klein blijven.
Ik zou net verwachten dat je door selectief te verwarmen net een hogere algemene Ta nodig hebt voor quasi dezelfde temperatuur in huis.
In de data van Vaillant gaat het maar tot Ta van 35graden, dus die data heb ik maar genomen in de veronderstelling dat het niet veel meer stijgt er onder. Natuurlijk om 9.3kW uit de vloer te krijgen met een warmteoverdracht van pakweg 5W/m2K zit je dus al aan dT van iets over de 7 graden en dus een Ta/Tr van 30/26 voor die warmteoverdracht te realiseren met 21 graden binnenshuis.
Misschien dan tocht maar de 75 nemen, is ook wat makkelijker zelf te plaatsen qua gewicht.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
En dan nog stook je goedkoper dan op gas.paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:13:
-1.5, RLV 100%, dikke mist met <50m zicht
2 defrosts per uur... ole
Maar ja, een lekker zonnetje zou hier ook wel welkom zijn
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Yepmaarten_NL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:49:
[...]
En dan nog stook je goedkoper dan op gas.
Maar ja, een lekker zonnetje zou hier ook wel welkom zijn
Interval is nu ca 1 uur.
Nog steeds dikke mist though.
COP 3.7
Gek genoeg heeft de app het voor het eerst goed.
Toevalstreffer van de app in de mist?paQ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:01:
[...]
Yep
Interval is nu ca 1 uur.
Nog steeds dikke mist though.
COP 3.7
Gek genoeg heeft de app het voor het eerst goed.
@maarten_NL , @paQ Volgens mijn beperkte data onttrekt een defrost bij mijn arotherm pure
actueel iets van 0,2 kWh thermisch uit het cv-systeem.
De koelenergie meet de Kamstrup met 0,1 kWh.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YgJfylq3XOhCxSZLjAgRgRTP.jpg?f=user_large)
Stel gemiddelde vermogen tijdens die minuten -2400 W? 4.5/60*-2400=-1.800 Wh, komt mooi overeen met de Kamstrup, die zakte 0.2 kWh tijdens de defrost.
Verder kan je ook mooi zien dat je na 7.5 min op pre-defrost niveau zit met je geleverde warmte aan het huis. Best netjes!
Leuke data dit
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
9,3kW nodig bij nieuwbouw? Dat lijkt me nogal veel, ook voor 230m2. Is het echt nieuwbouw of relatief nieuwbouw van wat jaren terug?AndRo555 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:
Situatieschets:
De 75/6 gaat tot 8kW bij -7 graden.
En inderdaad het regelgedrag wordt ineens heel anders, de unit kan verder terug schalen ipv abrupt uitgaan rond de 500W is dat nu rond 400W geworden, net als er minder op vollast gedraait wordt als er geen fluisterbedrijf actief is.
Hier geen foutmeldingen gekregen door de loskoppeling, de unit neemt de buitenunit voeler waardes over voor circuit 1, ik heb ook nog een VR70 in de installatie zitten die weinig doet behalve stroom gebruiken.
De gasketel hoeft hier sowieso niet bij te springen.
Fluisterbedrijf geeft kennerlijk een 10% lager ventilatorsnelheid van de buitenunit, deze maar weer uitgezet(zag ik in logs), verschillende momenten getest, het was telkens 10% vermindering.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2024 21:37 ]
Out of the box; de 75/6 (of een 3 fase alternatief), en voor de besparing tov de grotere unit een airco ophangen. Dan zit je veilig qua capaciteit (al denk ik dat hij het wel aardig red, ik heb weliswaar minder m2, maar jaren 60 woning). En kun je dus de airco aanzetten als het echt nodig is, en in de zomer lekker koelen.AndRo555 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:toon volledige bericht
Situatieschets:
VWL 75/6:
Voordelen:
- Kleiner
Nadelen:
- lagere COP (/SCOP)
VWL 105/6:
Voordelen:
Nadelen:
- Groter
Vr70
Vrc720
Vwz ai
3,7 kWh "koelenergie" (Ta < Tr) nodig, volgens de Kamstrup dan.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic