Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Het is niet anders, dan ga ik op zoek naar de goede variant. Dank voor het helpen vinden van de oplossing!

@Verwijderd Ik kan de VWZ AI /6 (plus) nergens online op voorraad vinden, heb jij nog een kanaal waar ik succes kan hebben?
Graag gedaan natuurlijk! Heb nog even rond gekeken maar kan helaas momenteel geen enkel kanaal vinden met voorraad. Het is wel de verwachting dat dit op korte termijn sterk verbeterd, maar daar heb je nu niets aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Verwijderd wellicht wat naïef, maar het verschil tussen AI en AI Plus lijkt me 100% software. Is de firmware bij te werken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:23:
@Verwijderd wellicht wat naïef, maar het verschil tussen AI en AI Plus lijkt me 100% software. Is de firmware bij te werken?
Helaas, toekomstige apparaten gaan ongetwijfeld OTA programmering tegemoet zien, maar deze programmering is ingebakken dus is uitwisselen door de adviserende groothandel de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik dacht meer aan een jtag servicetool oid, maar dat zal ook op een groothandel neerkomen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 11:21

arnova

weet veel, maar niet alles

Kan iemand mij vertellen of het klopt dat je een AroTherm (split) warmtepomp zowel in een hybride als een all-electric setup kan gebruiken? Dit omdat we in principe naar hybride willen maar wel in de toekomst, mochten we opeens van het gas afmoeten, de mogelijkheid willen hebben om all-electric te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@arnova Dat klopt. Maar waarom doe je dan eerst hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-10 08:41
Beste Tweakers,

Met veel interesse heb ik dit topic gelezen. Zelf zijn wij ook voornemens om een warmtepomp aan te schaffen om daarmee ons gasverbruik terug te dringen.

Op dit moment verbruiken wij circa 2400m3 gas per jaar. Onze woning komt uit 1924 en wordt op dit moment op de belangrijkste plaatsen verwarmd met vloerverwarmingen (woonkamer/keuken en badkamer). Daarnaast hebben we nog een drietal radiatoren actief in gebruik in ons huis. Het is een huis van 154m2 verdeeld over begane grond, eerste verdieping en zolder

We hebben recentelijk een tweetal offertes opgevraagd waaruit twee adviezen voor warmtepompen zijn gekomen.
De eerste is een Remeha Elga Ace 6kw split unit. (totale kosten incl installatie 7000 euro)

De tweede een Vaillant Arotherm Plus VWL 55/6A 230 V - monoblock (totale kosten incl installatie 11k euro)

De monoblock van Vaillant spreekt ons zelf meer aan door het grotere bereik waarin de warmtepomp kan opereren, wat in onze beleving een hoger rendement zou gaan opleveren.

Waar wij echter nog over twijfelen is:
1) of de 55/6 variant de beste keuze voor ons is of dat een zwaardere variant effectiever zou zijn
2) of het voor ons ook verstandig zou zijn om een boiler bij de installatie te plaatsen om daarmee ook het gasverbruik SWW te reduceren.

in de offerte van 11k zitten de volgende onderdelen verwerkt en de volledige installatie/inregeling
  • Warmtepomp Arotherm Plus VWL 55/6A 230 V
  • VWZ AI module voor aansturing
  • VR70 Mengmodule en pomp aansturing
  • Sensocomfort VRC 70 warmtepomp thermostaat
  • Vuilfilter t.b.v. bescherming warmtepomp Mb3 Spirotrap
  • Buffervat van 50 liter voor een lange levensduur van uw compressor
  • Circulatiepomp t.b.v. de bestaande cv installatie
  • Microbel ontluchter
Kunnen jullie mij op weg helpen met het verkrijgen van de antwoorden op mijn vragen en mogelijk ook aangeven of de geoffereerde onderdelen in jullie beleving zorgen voor een complete en goedwerkende installatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties, mocht ik belangrijke onderdelen niet benoemd hebben hoor ik het natuurlijk heel graag!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 || Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 || Thermostaat: Daikin BRC1HHDW || Pelletkachel: Nordic Fire Ilvar 9KW || Zonnepanelen: 21x a 7,7 kwP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
Als je al over gaat op een warmtepomp en je wil misschien ook een SWW-boiler om gasverbruik te reduceren… wat blijft er dan aan gastoestellen over? Je kookplaat? Dat worden dure vastrechtmaaltijden…

Kortom: go all the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
@Gramser , Voor zover ik het begrepen had zou een warmtepomp tussen de 70 en 80% van de gasverbruik voor verwarming kunnen overnemen. Om die reden zou de CV ketel dan blijven hangen. Om dus bij te springen in het geval de warmtepomp het niet aan kan.

Als de warmtepomp alle verwarming kan overnemen en daarnaast een boiler het SWW volledig kan overnemen zouden het inderdaad dure maaltijden worden

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 || Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 || Thermostaat: Daikin BRC1HHDW || Pelletkachel: Nordic Fire Ilvar 9KW || Zonnepanelen: 21x a 7,7 kwP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@doomoo met een VWL 125/6 kan je helemaal gasloos. Dat is net zo duur, want het buffervat en pompgroep is dan niet nodig (al zal het wat moeite kosten om de installateur daarvan te overtuigen, laat hem maar Vaillant mailen).
Heb je plek voor een boiler van 60 cm rond/1m50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
@Proton_ , die ruimte is er zeker!

Wat ik alleen niet helemaal snap is waarom je met de 125/6 bijvoorbeeld geen buffervat/pompgroep nodig hebt en waarom je met die zwaardere pomp wel helemaal gasloos kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@doomoo de 12 kW volgt uit je gasverbruik van 2400m³ gas.
Met hybride kan ik me voorstellen dat een buffervat een functie heeft als hydraulisch neutrale verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
arnova schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:23:
Kan iemand mij vertellen of het klopt dat je een AroTherm (split) warmtepomp zowel in een hybride als een all-electric setup kan gebruiken? Dit omdat we in principe naar hybride willen maar wel in de toekomst, mochten we opeens van het gas afmoeten, de mogelijkheid willen hebben om all-electric te gaan.
Dat is inderdaad mogelijk. Echter moet je met je berekening rekening houden dat hij wel de capaciteiten heeft om full electric te kunnen draaien. Als je een berekening maakt voor hybride kom je te kort om full electric te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10 13:15
Ik heb een wat algemenere vraag. Mijn installateur werkt met Wasco. Daar staat nu mijn hele installatie in de order. Stel dat de boiler over twee maanden wordt verwacht, maar de warmtepomp zelf pas over vier maanden. Reserveert Wasco dan de boiler zodra ie binnenkomt, en bergt deze op tot de rest er ook is? Het moet ja eigenlijk zo zijn, anders zijn nooit alle spullen tegelijk op voorraad.. :)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
@Proton_ , dank voor je toelichting. Tijd om nog eens met de installateur om tafel te gaan lees ik al wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:55:
@doomoo met een VWL 125/6 kan je helemaal gasloos. Dat is net zo duur, want het buffervat en pompgroep is dan niet nodig (al zal het wat moeite kosten om de installateur daarvan te overtuigen, laat hem maar Vaillant mailen).
Heb je plek voor een boiler van 60 cm rond/1m50?
Toch nog een vraag Proton; Als je het hebt over een boiler, wat voor een boiler bedoel je dan precies? bedoel je dan een elektrische boiler die aangesloten gaat worden op de warmtepomp of over een warmtepompbioler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@doomoo dat kan allebei; lang leidingwerk + driewegklep kan lastig zijn en zo'n boiler met grote spiraal is niet bepaald goedkoop, maar heeft als voordeel dat alle geluid buiten gemaakt wordt en dat je boiler veel sneller weer warm is (met wat geluk kan je met de 12 kW onbeperkt douchen).
Een losse warmtepompboiler is vaak makkelijker plaatsen en heeft aparte subsidie, maar heeft bovenstaande voordelen niet. Klein voordeel is wel dat SWW niet ten koste van verwarming gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-10 11:45

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

doomoo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Toch nog een vraag Proton; Als je het hebt over een boiler, wat voor een boiler bedoel je dan precies? bedoel je dan een elektrische boiler die aangesloten gaat worden op de warmtepomp of over een warmtepompbioler?
Dat zal dan zoiets worden bv. evenes ev-wp-tws-1w300 met 1 warmtewisselaar

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:44:
@doomoo dat kan allebei; lang leidingwerk + driewegklep kan lastig zijn en zo'n boiler met grote spiraal is niet bepaald goedkoop, maar heeft als voordeel dat alle geluid buiten gemaakt wordt en dat je boiler veel sneller weer warm is (met wat geluk kan je met de 12 kW onbeperkt douchen).
Een losse warmtepompboiler is vaak makkelijker plaatsen en heeft aparte subsidie, maar heeft bovenstaande voordelen niet. Klein voordeel is wel dat SWW niet ten koste van verwarming gaat.
Speedyace schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Dat zal dan zoiets worden bv. evenes ev-wp-tws-1w300 met 1 warmtewisselaar
Dank Proton en Speedyrace; Als er dus gekozen zou worden voor een warmtepompboiler komt er nog een tweede unit buiten te staan, alleen voor het warme water of koppel je die ook weer aan de warmtepomp die gebruikt gaat worden voor het verwarmen van het huis?

zoals jullie wel kunnen lezen ben ik nog een aardige leek op dit gebied :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@doomoo een warmtepompboiler (met eigen compressor) zuigt lucht van buiten aan; je hebt dus geen buitenunit (hoewel die variant natuurlijk ook weer bestaat ;) ) maar wel roosters/pijpjes naar buiten. Soms wordt hij ook op de ventilatie aangesloten, dat scheelt weer een pijpje.
En er is ook nog een variant die verwarmingswater als bron heeft (zie sig).
Meer info:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Uit mijn hoofd gezegd zit er aan de linker zijde een sticker met type aanduiding / serienummer.
@Verwijderd
Inderdaad. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8Dvss1K-JQfhbuGvUwd95psxYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln6ulhsBHhKc1vTQp1owSvLP.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 06:39
Dat is de uitvoering voor Arotherm+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:33:
@arnova Dat klopt. Maar waarom doe je dan eerst hybride?
Omdat ik er niet van overtuigd ben dat ik mijn huis (vrijstaand uit '89) voldoende warm krijg met de hudige all-electric warmtepompen. Daarnaast heeft die gemeente van ons bedacht dat het "handig is" om te zeggen dat je de komende 8 jaar in ieder geval niet van het gas af gaat. Dat betekent dus wel dat als je lange termijn investeringen doet dat je er rekening mee moet houden dat alles na 8 jaar wat gas nodig heeft, mogelijk waardeloos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@arnova reken er niet op dat je huidige hybride opstelling over acht jaar nog deel uitmaakt van je all-electric plannen.
De buitenunit zal te klein zijn en de binnenunit waarschijnlijk niet compatibel met de volgende generatie.
Overigens hangt de mogelijkheid voor all-e niet van woningtype, isolatie of bouwjaar af, maar van het afgiftesysteem/Ta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:03:
@arnova reken er niet op dat je huidige hybride opstelling over acht jaar nog deel uitmaakt van je all-electric plannen.
De buitenunit zal te klein zijn en de binnenunit waarschijnlijk niet compatibel met de volgende generatie.
Overigens hangt de mogelijkheid voor all-e niet van woningtype, isolatie of bouwjaar af, maar van het afgiftesysteem/Ta :)
Ja dat zou je zeggen echter lees ik overal dat voor all-electric je huis minimaal energielabel B moet hebben en dat dat in de praktijk betekent dat het na 2000 gebouwd moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@arnova tja, ik weet ook niet waar dat vandaan komt :) De natuurkunde zegt wat anders en ook de topics hier staan vol tegenvoorbeelden.
Als je ideeën nodig hebt, kun je het beste een eigen adviestopic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:59
arnova schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Ja dat zou je zeggen echter lees ik overal dat voor all-electric je huis minimaal energielabel B moet hebben en dat dat in de praktijk betekent dat het na 2000 gebouwd moet zijn.
Om te kijken wat mogelijk is zou mijn eerste vraag zijn op welke temperatuur je CV water nu staat (dus niet het warm water). Als dat bv 70 graden is en je je huis anders niet warm krijgt, dan is all electric niet echt aan te raden. Maar als je je huis om met minder warm CV water nog goed warm kunt houden, dan zal dat waarschijnlijk ook met een warmtepomp prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:54:
[...]

Om te kijken wat mogelijk is zou mijn eerste vraag zijn op welke temperatuur je CV water nu staat (dus niet het warm water). Als dat bv 70 graden is en je je huis anders niet warm krijgt, dan is all electric niet echt aan te raden. Maar als je je huis om met minder warm CV water nog goed warm kunt houden, dan zal dat waarschijnlijk ook met een warmtepomp prima kunnen.
Ja maar dat is dus het probleem: Ik woon er nog niet. Ik krijg over een maand de sleutel en kan dus pas van de winter zien of ik het voldoende warm krijg op 35-50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Dag Allemaal

Misschien kunnen jullie met volgende helpen. Iemand enig idee?

Wanneer de buitentemperatuur onder de 3 a 4 graden zakt, en de binnentemperatuur hoger is dan de vraagtemperatuur gebeurt volgende:
  • De warmtepomp installatie stuurt steeds water door de collectoren (zonder te verwarmen), en dit iedere keer voor een 2 tal minuten, 30 seconden pauze, en dan begint dit opnieuw.
  • Wanneer dit gebeurt maakt een van de pompen (pompgroep klasse a met mengkraan) die naar collectoren stuurt maakt een hels lawaai. dit lijkt van de mengkraan te komen. Dit iedere 10 seconden met een 10 seconden pauze tussen in (en zo heel de nacht door)
dit resulteert ook in een continue verbruik doorheen de nacht van 50 a 100w omdat de pompen draaien, er is geen verwarming omdat moment (ook omdat dit buiten de ingestelde uren valt)

ondertussen is vaillant al komen vervangen:
  • de mengkraan
  • de printplaten
Filmpje: https://drive.google.com/..._5XnQvy/view?usp=drivesdk

installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K34kwdiTPqs4RiqBLkY1pJvM87o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l77pWByDUj93zWxck7lwqiby.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jorne123 op 16-03-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb interesse in de 75/6 (7 kw). Het lijkt ongeveer de enige R290 monoblock te zijn op de markt. Als je pretendeert duurzaam te zijn, is dat wel een pré. De overige specificaties zijn ook in orde en, niet onbelangrijk, ook aan het product design is wat aandacht besteed.

Ik wil hem eigenlijk aansluiten 'rechtstreeks' op de verdeler van de vvw van onze BG (die nu overigens nog een mengverdeler is). Door de kruipruimte naar de voortuin zou zo'n 7 meter leiding inhouden.

Ik ben echter slechts een kantoorkneus, zonder enige ervaring in de installatietechniek. Een Quooker heb ik recent nog zelf kunnen installeren, maar als het aankomt op dit soort werk ben ik toch wat huiverig om het zelf te doen. De theorie begrijp ik inmiddels vrij goed. De praktijk echter..? Mede omdat er toch wat specialistisch gereedschap nodig is (perstangen, diamantboren voor maken doorvoer e.d.).

Al zie ik dat bijv. @Proton_ het ook heeft gedaan in een soortgelijke situatie.

Wellicht gewoon wat onderdelen ergens in bestelling zetten. Dan zou ik het in zomer 2023 (..) kunnen proberen te installeren. Dan kan het ook geen kwaad als het even niet bedrijfsklaar is... Wellicht t.z.t. de hulp inroepen van een installateur om wat te ondersteunen met het loodgieterswerk.

Nu nog even het exacte plan uitwerken (waar moet het leidingwerk precies langs, etc.). En bekijken wat ik met het SWW wil doen. :)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JanHenk Alpha Innotec heeft ook de LWDV met R290, maar die is verguld geloof ik.
Het maken van een goed plan is iets dat je inderdaad het beste zelf kan doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoobyD
  • Laatst online: 02-03 19:21
arnova schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Hier een huis uit 1903 op all-electric. Dus het levende bewijs dat bouwjaar niet alles zegt. Maar inderdaad eerst getest met CV op lage stand. Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
NoobyD schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Hier een huis uit 1903 op all-electric. Dus het levende bewijs dat bouwjaar niet alles zegt. Maar inderdaad eerst getest met CV op lage stand. Meten is weten :)
De vraag is alleen hoe je zoiets gaat testen als je een huis op 1963 hebt zonder verwarming :P ik ben dus ook al een tijdje aan het kijken ( huis vorig jaar gekocht ) en ik kom toch uit op een WP, want waarom investeren in CV als er nog helemaal niets in huis aanwezig is ( ja een inefficiente gaskachel in de woonkamer |:( ). Nadeel is een beetje dus dat je totaal niet kan testen en je dan maar uit moet gaan van isolatiewaarde in huis denk ik? Afgelopen winter bijvoorbeeld was het wel koud maar de gaskachel had ook zo alles warm ( benedenverdieping ) en de warmte bleef ook best lang hangen. Heb iig offertes aangevraagd en gekregen, als het goed is nemen ze binnenkort contact op. Eens kijken waar ze mee komen.

Droom scenario zou wel zijn all electric WP, waarbij ik de volgende offerte kreeg. Ik betwijfel alleen of dit wel voldoende is, maar daar hebben we nog telefooncontact over. Het idee is dat er ook een bad komt uiteindelijk in de nieuwe badkamer.

Warmtepomp
● Vaillant aroTHERM plus 75/6 (7 kW) warmtepomp €4.462,52
● Vaillant 45 liter CV-buffer ( in serie) €1.347,45
● Vaillant VRC 720 systeemregelaar
● Vaillant VR70 regelunit
● Vaillant VR921 communicatiemodule (App)
● Vaillant scheidingsrelais aansturing CV ketel

Appendages, koppelingen, leidingen € 1.475,73
● Spirotech lucht- en vuilafscheider
● Big Foot opstellingsbalk
● Installatie- en verbindingspakket
● Meerlagenbuizen, kabels en standaard
appendages (maximaal 7 meter afstand)
● Expansievat en koppelingen
● Elektrische componenten en werkschakelaar
(excl. aanpassingen meterkast)

Installatie € 1.400,00
● Installatie en aansluiting binnen en buitenunit
warmtepomp
● Aanleg leidingwerk, doorvoer leidingwerk naar
binnen (steen of houtboring inbegrepen)
● Inbedrijfstelling warmtepomp en uitleg systeem

Totaal factuurbedrag exclusief BTW 21%
€7.885,70
BTW 21%
€1.674,90

Totaal factuurbedrag inclusief BTW 21% € 9.541,70
Subsidie ISDE voor 2022 I € 2.850,00
Totale installatiekosten na ontvangst subsidie €7.660,30

Opzich de totaalprijs valt me niet heel erg tegen. Ook niet als er wat bij komt, zolang het maar <10k blijft :9 nu de isolatie van de woning nog verder regelen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@hollandnick : Mooie offerte vind ik! Maar: hoe regel je je warm water? Ik zie er geen SWW boiler bij staan
Nadeel is een beetje dus dat je totaal niet kan testen en je dan maar uit moet gaan van isolatiewaarde in huis denk ik?
Een warmteverliesberekening laten doen. Dat kunnen ze op basis van bestaande isolatie maar ook op basis van toekomstige isolatie (bijvoorbeeld omdat je je spouw na isoleert).

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
ben2513 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:00:
@hollandnick : Mooie offerte vind ik! Maar: hoe regel je je warm water? Ik zie er geen SWW boiler bij staan

[...]

Een warmteverliesberekening laten doen. Dat kunnen ze op basis van bestaande isolatie maar ook op basis van toekomstige isolatie (bijvoorbeeld omdat je je spouw na isoleert).
Excuus, die stond er inderdaad bij maar heb ik er niet bijgeklikt. Wist niet dat het nodig was, maar klinkt wel logisch. Dan zou het volgende erbij komen. Zitten we nog onder de 10k :9
Vaillant ecoTEC plus CW5 (17,6 liter l/pm tapwater bij 40°C)* € 1.752,00

Klopt, moet toch nog wat meer research doen. Ben er ook pas een aantal weken mee bezig en vind alle termen nog wat lastig. Is ook mijn eerste huis dus ik heb ook nog geen ervaring met CV installaties e.d. Ik ga ze zelf morgen maar eens nabellen om een afspraak in te plannen

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 16-03-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hollandnick dat is een gasketel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 14:48
hollandnick schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Totaal factuurbedrag exclusief BTW 21%
€7.885,70
BTW 21%
€1.674,90

Totaal factuurbedrag inclusief BTW 21% € 9.541,70
Subsidie ISDE voor 2022 I € 2.850,00
Totale installatiekosten na ontvangst subsidie €7.660,30

Opzich de totaalprijs valt me niet heel erg tegen. Ook niet als er wat bij komt, zolang het maar <10k blijft :9 nu de isolatie van de woning nog verder regelen
Lijkt mij een hele nette offerte in deze tijd, kunnen ze ook snel leveren?

Ik weet niet of je de buffer perse nodig hebt, Vaillant installateurs zijn daar meestal wel groot voorstander van i.v.m. hydraulische ontkoppeling. Maar de tendens lijkt te zijn dat als je voldoende systeeminhoud hebt en geen naregeling gebruikt deze niet nodig is. Als je op dit topic zoekt op "buffer" kom je de nodige "tips" (en discussies 8)) tegen. Met name @Verwijderd en @Adriaan71 zijn goede Vaillant "vertegenwoordigers" :)

Maar een installateur zal graag zijn eigen voorkeuren volgen bij de opbouw van je systeem. Als ik zo de discussies volg is de service van Vaillant naar hun installateurs (en indirect dus ook hun klanten) i.h.a. erg goed. (ik heb verder geen persoonlijke belangen bij Vaillant, overweeg wel een Vaillant systeem voor mijn te bouwen stulpje).

Verder mist inderdaad de boiler (en bijbehorende installatie). Je gaat vloerverwarming aanleggen neem ik aan? Daar heb je een separate offerte voor?

[ Voor 19% gewijzigd door Batilan op 16-03-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:59
Batilan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:48:
[...]
Je gaat vloerverwarming aanleggen neem ik aan? Daar heb je een separate offerte voor?
Die vraag kwam ook meteen bij me op. Met alleen de warmtepomp ben je er inderdaad nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Ik heb wel een aantal partijen gecontacteerd voor een vloerverwarming maar nog geen offerte of überhaupt contact terug gehad. Ze zijn allemaal lekker druk denk ik. Het plan is inderdaad wel de benedenverdieping van vloerverwarming te voorzien, en het liefst boven in de badkamer ( of halve verdieping i.v.m werkkamer ) als zoiets efficiënt en ook mogelijk zou zijn. Eventueel radiatoren op de slaapkamers ( want wanneer heb je daar nou verwarming aan ) Maar het is vooral de financiën wat roet in het eten gooit. Ik ben dus vooral aan het kijken wat er mogelijk is en wat het me allemaal gaat kosten. Zo kan ik na de belastingteruggave ( vorig jaar huis gekocht ) vakantiegeld en wat ik per maand spaar een schatting maken.

Als het uitkomt dus inderdaad WP, vloerverwarming beneden + boven en nog wat kleine zaken isoleren O-) Waarbij ik ongeveer 10k verwacht voor de WP + installatie en eventuele extra's. 3.5k voor de vloerverwarming beneden + 1.5k voor wellicht boven. Volgens mij zit ik dan best reëel in kosten

@Batilan Thx voor de tips, ik ga het topic eens verder doorzoeken op buffer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@hollandnick Ik denk dat je redelijk in de buurt zit qua prijs waarbij je moet afvragen of een electrische vloerverwarming niet makkelijker is dan vloerverwarming aangesloten op je CV.
Wij hebben nog een radiator in de badkamer die wel aan staat maar door de lage Ta niet zo heel veel doet. Ik zet in de wintermaanden de vloerverwarming 1 uurtje aan en dan is de ruimte in korte tijd op een graad of 20.

Dat werkt eigenlijk prima en is een stuk makkelijker dan vloerverwarming infrezen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 15:54
Hallo

Wij verbruiken 3000 m3 gas per jaar (vrijstaand huis, isolatie matig).
We hebben de volgende offerte kregen:
1 st. WP lucht water R Arotherm Plus 75/6 A 23V met ontkoppelingsbuffer
VP RW 45/2 B;
1 st. Systeemregelaar en besturingsmodule;
1 st. Mono WP verbindingsset;
2 st. Trillingsdempers;
1 st. Modulerende buskoppelaar;

voor 6186 euro incl BTW.

Enig idee hoeveel m3 gas ik hiermee besparen kan ?
En zou 1 of 2 stappen hoger (VML 105/6 A 400v of VML 152/6 A 400V) niet logischer zijn met dit verbruik ?
Of heeft dit andere nadelen ? (Duurder ? krachtstroom, of waar staat die 400 V voor ?)

Ze willen hem in hybride vorm opstellen met een nieuwe CV ketel.
Lastige vind ik om alles te vergelijken, zeker omdat ik ook niet heel veel verstand er van heb.

Alvast dank voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@roelmertens2 je zal daar tussen de 70 en 80% gas mee kunnen besparen, maar afhankelijk van je afgiftesysteem betaal je voor de stroom ongeveer hetzelfde.

3000 m³ gas komt op 15 kW voor helemaal gasloos - met de VWL 125/6 kom je daar aan met 100% vloerverwarming en een beetje hulpverwarming. De paar dagen dat het echt koud is, benodigen veel meer vermogen (en daar zit ook de helft van je gasverbruik).

Je moet je verbruik halveren om met de 75/6 uit te komen en om er financieel echt wijzer van te worden moet je radiatortemperatuur naar < 45 graden. Voor een deel is dat te doen met een stooklijn (warmer buiten -> radiatoren kouder), voor een deel met 24/7 stoken maar het beste is de afgifte verbeteren. Bijvoorbeeld door grotere, dikkere radiatoren op te hangen (relatief goedkoop en low impact), er fans onder te zetten (zoekterm radiatorbooster) of vloer/wand/plafondverwarming (het beste, maar meeste impact).

Met een warmtepomp geldt: 10 graden kouder stoken = 20% goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:10:
@roelmertens2 je zal daar tussen de 70 en 80% gas mee kunnen besparen, maar afhankelijk van je afgiftesysteem betaal je voor de stroom ongeveer hetzelfde.

3000 m³ gas komt op 15 kW voor helemaal gasloos - met de VWL 125/6 kom je daar aan met 100% vloerverwarming en een beetje hulpverwarming. De paar dagen dat het echt koud is, benodigen veel meer vermogen (en daar zit ook de helft van je gasverbruik).

Je moet je verbruik halveren om met de 75/6 uit te komen en om er financieel echt wijzer van te worden moet je radiatortemperatuur naar < 45 graden. Voor een deel is dat te doen met een stooklijn (warmer buiten -> radiatoren kouder), voor een deel met 24/7 stoken maar het beste is de afgifte verbeteren. Bijvoorbeeld door grotere, dikkere radiatoren op te hangen (relatief goedkoop en low impact), er fans onder te zetten (zoekterm radiatorbooster) of vloer/wand/plafondverwarming (het beste, maar meeste impact).

Met een warmtepomp geldt: 10 graden kouder stoken = 20% goedkoper.
We hebben begane grond vloerverwarming en boven 3 radiatoren. We hebben 2 maanden geleden de temperatuur van de CV op 40C gezet. Het is natuurlijk niet heel koud geweest, maar deze temperatuur voldoet voor comfort.

Wat bedoel je met "afgistesysteem" ?
70% gas besparen zou 2100 m3 zijn. Tel eens 1,50 per m3 = 3150
Als een Kwh 0,45 kost, dan dan zou ik 7000 Kwh nodig hebben om op 0 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@roelmertens2 afgiftesysteem = waar de warmte van de warmtepomp wordt afgegeven aan het huis. Bij jou dus de vloerverwarming + een paar radiatoren.
Met 40 graden kom je op een scop van ongeveer 4; 2100 m³ wordt dan ca 4000-4500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:53
roelmertens2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:42:
Hallo

VP RW 45/2 B;
2 st. Trillingsdempers;

voor 6186 euro incl BTW.

En zou 1 of 2 stappen hoger (VML 105/6 A 400v of VML 152/6 A 400V) niet logischer zijn met dit verbruik ?
Of heeft dit andere nadelen ? (Duurder ? krachtstroom, of waar staat die 400 V voor ?)

Lastige vind ik om alles te vergelijken, zeker omdat ik ook niet heel veel verstand er van heb.

400 V staat voor krachtstroom. Meerdere fasen aansluiting.

Als hybride voor snelle besparing is dit een nette offerte.

Maar belangrijker is je isolatie op orde brengen.
Dan kan je zonder problemen naar een 12 Kw warmtepomp overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Oke dank je. Helaas valt er qua isolatie niks meer te halen.
Spouwmuren zijn geïsoleerd, dubbel glas. Enige is vloer, maar daar komen we niet meer onder. Ligt vloerverwarming en was destijds geen optie om dat beter te isoleren (zonder helemaal open te breken).
Dus we moeten het doen met wat we nu hebben.....
Overigens was 3000 m3 verbruik in 2021. De 2 jaren ervoor zaten we rond de 2600.

En we houden met huidige PV installatie 500 Kwh over. Als we weten wat de WP aan Kwh kost, dan kan ik er nog een aantal panelen bij leggen om die energie ook zelf op te gaan wekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Ai daar was ik al bang voor, het moet echt de VWZ AI /6 zijn, bedoeld voor de plus warmtepompen (artikel 0010031645). Heeft te maken met meer/andere communicatie parameters t.o.v. oudere warmtepompen, vrees dat je die zult moeten omruilen bij jouw leverancier.
Ik heb toch nog vrij snel de VWZ AI /6 ("plus-versie") kunnen bemachtigen, zojuist aangesloten en het boeltje draait nu prima. Het inregelen en afstellen kan nu beginnen. Nogmaals bedankt voor deze oplossingsrichting @Verwijderd _/-\o_

(Ik heb de andere VWZ AI ( "/3 versie") nog over nu, dus als iemand interesse heeft, dan kan je mij een berichtje sturen.)

Ik zal binnenkort, als ik wat meer tijd heb, wat eerste ervaringen delen. Ik kan nu al zeggen dat de power monitoring via een Shelly Pro 4PM prima integreert met Home Assistant.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@xenobia12345
Mooi geregeld! Ik gebruik die plusversie nu ruim een half jaar en ben daar ook zeer tevreden over.

Ik gebruik de Shelly 1PM om het verbruik (hoeveel en wanneer) van de circulatiepomp in de gaten te houden. Het leuke van dat ding is dat je daar een soort van piggy-back op kunt steken waar je drie ‘1-draads’ thermometers op kunt aansluiten. Op die manier houd ik de temperaturen van aanvoer, retour en verdeler in de gaten. Zo heb je voor die temperatuurmeting geen aparte voeding en zo nodig.
Met Home Assistant uiteraard. 😀

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 17-03-2022 23:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
Hippe Lip schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
@xenobia12345
Ik gebruik de Shelly 1PM om het verbruik (hoeveel en wanneer) van de circulatiepomp in de gaten te houden. Het leuke van dat ding is dat je daar een soort van piggy-back op kunt steken waar je drie ‘1-draads’ thermometers op kunt aansluiten. Op die manier houd ik de temperaturen van aanvoer, retour en verdeler in de gaten. Zo heb je voor die temperatuurmeting geen aparte voeding en zo nodig.
Met Home Assistant uiteraard. 😀
Leuk, die Shelly heb je dus ingebouwd in de WP neem ik aan. Wat voor piggybackmodule voor de temperatuur bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flail schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Leuk, die Shelly heb je dus ingebouwd in de WP neem ik aan. Wat voor piggybackmodule voor de temperatuur bedoel je precies?
Nee, niet ingebouwd in de WP, al breng je me hiermee nu wel op een idee … 8)
Nee, ik gebruik die 1PM voor het meten van de circulatiepomp ná het buffervat, het huis in. Die wordt aangestuurd door de Vaillant-logica, maar ik kon ‘m nergens uitlezen. Niet wanneer die aan of uit staat en niet hoeveel die gebruikt. Met de 1PM kan ik dat nu wel en kan ik ‘m keurig bijhouden.
Hierdoor vielen mij trouwens al snel wat vreemde dingen van die aansturing op, zoals dat die in tijden dat de WP niet draait, wél zo nu en dan die pomp ff kort aan zet. Geen idee waarom.

Weet iemand daar meer van?

Als je temperatuursensors wilt toevoegen, kies dan voor de Shelly 1PM en let op dat je niet de Shelly Plus 1PM kiest, want die heeft geen aansluiting voor de temperatuur sensor add-on.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Nee, niet ingebouwd in de WP, al breng je me hiermee nu wel op een idee … 8)
Nee, ik gebruik die 1PM voor het meten van de circulatiepomp ná het buffervat, het huis in. Die wordt aangestuurd door de Vaillant-logica, maar ik kon ‘m nergens uitlezen. Niet wanneer die aan of uit staat en niet hoeveel die gebruikt. Met de 1PM kan ik dat nu wel en kan ik ‘m keurig bijhouden.
Hierdoor vielen mij trouwens al snel wat vreemde dingen van die aansturing op, zoals dat die in tijden dat de WP niet draait, wél zo nu en dan die pomp ff kort aan zet. Geen idee waarom.

Weet iemand daar meer van?

Als je temperatuursensors wilt toevoegen, kies dan voor de Shelly 1PM en let op dat je niet de Shelly Plus 1PM kiest, want die heeft geen aansluiting voor de temperatuur sensor add-on.
Dat is bescherming tegen vastzittende pompen. Zodat je na een zomer seizoen niet met een vast zittende of doorgebrande pompkop zit (zeker bij de huidige a-label pompen erg prettig) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Ik wil nog even terugkomen op mijn eigen constatering van 2 dagen geleden:
Batilan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:48:
[...]

Ik weet niet of je de buffer perse nodig hebt, Vaillant installateurs zijn daar meestal wel groot voorstander van i.v.m. hydraulische ontkoppeling. Maar de tendens lijkt te zijn dat als je voldoende systeeminhoud hebt en geen naregeling gebruikt deze niet nodig is. Als je op dit topic zoekt op "buffer" kom je de nodige "tips" (en discussies 8)) tegen. Met name @Verwijderd en @Adriaan71 zijn goede Vaillant "vertegenwoordigers" :)

[...]
Intussen met een lokale Vaillant installateur gesproken. Ik heb het idee dat de voorkeur voor een (soms flinke) buffer bij Vaillant installateurs ook te maken heeft met het wat beperkter terug kunnen moduleren van de Vaillant WP's (t.o.v. bijvoorbeeld de Panasonic J series, zie ook mijn eerdere post hierover). Door een flinke buffer in te zetten en opwekking en afgifte te scheiden kun je zo langere runs maken zonder dat dat directe impact heeft op de afgifte, met de buffer kun je de opgewekte warmte flexibeler "distribueren"? (natuurlijk heb je t.b.v. naregeling sowieso een buffer nodig)

Klopt bovenstaande ideetje, of zouden jullie ook een Vaillant zonder buffer (laten) installeren? (dan dus ook zonder naregeling).

Overigens gaf deze installateur ook aan dat hij na wat akkefietjes met matige tot slechte ondersteuning van Nibe bij defecten van (soms wat oudere "buiten garantie") onderdelen, is overgestapt op Vaillant water-water warmtepompen omdat Vaillant altijd achter zijn product staat (woorden van de installateur).

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 19-03-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Batilan Wat jij omschrijft over Nibe heeft mijn installateur ook gezegd, dus dat zijn dan tenminste 2 installateurs met die ervaring. (tenzij jouw installateur ook uit Hoogvliet komt, dan hebben we het waarschijnlijk over dezelfde :) )

[ Voor 27% gewijzigd door PaT op 19-03-2022 07:17 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
PaT schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:16:
@Batilan Wat jij omschrijft over Nibe heeft mijn installateur ook gezegd, dus dat zijn dan tenminste 2 installateurs met die ervaring. (tenzij jouw installateur ook uit Hoogvliet komt, dan hebben we het waarschijnlijk over dezelfde :) )
Mijn installateur zit aan de andere kant van het land: het noordoosten. Blijf wel benieuwd naar het buffer verhaal 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Batilan schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 00:07:
Ik wil nog even terugkomen op mijn eigen constatering van 2 dagen geleden:

[...]

Intussen met een lokale Vaillant installateur gesproken. Ik heb het idee dat de voorkeur voor een (soms flinke) buffer bij Vaillant installateurs ook te maken heeft met het wat beperkter terug kunnen moduleren van de Vaillant WP's (t.o.v. bijvoorbeeld de Panasonic J series, zie ook mijn eerdere post hierover). Door een flinke buffer in te zetten en opwekking en afgifte te scheiden kun je zo langere runs maken zonder dat dat directe impact heeft op de afgifte, met de buffer kun je de opgewekte warmte flexibeler "distribueren"? (natuurlijk heb je t.b.v. naregeling sowieso een buffer nodig)

Klopt bovenstaande ideetje, of zouden jullie ook een Vaillant zonder buffer (laten) installeren? (dan dus ook zonder naregeling).

Overigens gaf deze installateur ook aan dat hij na wat akkefietjes met matige tot slechte ondersteuning van Nibe bij defecten van (soms wat oudere "buiten garantie") onderdelen, is overgestapt op Vaillant water-water warmtepompen omdat Vaillant altijd achter zijn product staat (woorden van de installateur).
Klopt Batilan, de Vaillant lucht/water units moduleren keurig terug waardoor een buffer van de situatie af hangt, de water/water units zijn oerdegelijke maar wel aan/uit compressoren. Deze zul je -zeker in grotere vermogens- niet zonder buffer willen plaatsen (tenzij je graag elke 5 jaar een nieuwe neer zet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Dat is bescherming tegen vastzittende pompen. Zodat je na een zomer seizoen niet met een vast zittende of doorgebrande pompkop zit (zeker bij de huidige a-label pompen erg prettig) :)
Als je het hebt over eens in de week 5 minuten draaien dan klopt dat, maar dit gedrag heeft daar echt nix mee te maken, of het moet zijn dat degene die dat anti-vastzitten programmeerde niet helemaal begreep wat de bedoeling was, de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

En nee, tijdens die piekjes draaide de compressor écht niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOqGBF2UU1QbAban8KPLRwIejoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9TxYAyPfVpAp5rcirynHVvL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti5k7n1ELxaRJWqKMCx96WxAv94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgW7nC8FPjYpYGADeO1gnONo.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip dat lijkt op vorstbescherming, was de buitentemperatuur <4°C?
Het kan ook geen kwaad, energieverbruik is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:07:
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, weersafhankelijk programma kan het ook veroorzaken om de systeemtemperatuur te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Verwijderd

Heb jij enig idee of mijn probleem (zie onder) te maken kan hebben met die vorstbescherming.

Dit doet zich voor als de temperatuur onder de 4 graden zakt
jorne123 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:44:
Dag Allemaal

Misschien kunnen jullie met volgende helpen. Iemand enig idee?

Wanneer de buitentemperatuur onder de 3 a 4 graden zakt, en de binnentemperatuur hoger is dan de vraagtemperatuur gebeurt volgende:
  • De warmtepomp installatie stuurt steeds water door de collectoren (zonder te verwarmen), en dit iedere keer voor een 2 tal minuten, 30 seconden pauze, en dan begint dit opnieuw.
  • Wanneer dit gebeurt maakt een van de pompen (pompgroep klasse a met mengkraan) die naar collectoren stuurt maakt een hels lawaai. dit lijkt van de mengkraan te komen. Dit iedere 10 seconden met een 10 seconden pauze tussen in (en zo heel de nacht door)
dit resulteert ook in een continue verbruik doorheen de nacht van 50 a 100w omdat de pompen draaien, er is geen verwarming omdat moment (ook omdat dit buiten de ingestelde uren valt)

ondertussen is vaillant al komen vervangen:
  • de mengkraan
  • de printplaten
Filmpje: https://drive.google.com/..._5XnQvy/view?usp=drivesdk

installatie:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorne123 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:42:
@Verwijderd

Heb jij enig idee of mijn probleem (zie onder) te maken kan hebben met die vorstbescherming.

Dit doet zich voor als de temperatuur onder de 4 graden zakt

[...]
Is de VR70/71 met vaste stroom aangesloten (dus niet met een stekker), de mengklep ook op de juiste contacten? Verder durf ik het niet vanaf hier te zeggen, dat zal je echt bij de installateur moeten neerleggen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Dank je wel

Ik denk dat de vr71 zijn voeding uit de binnen unit haalt (split systeem).

De mengklep contacten kan ik niet inschatten

Het is geïnstalleerd door een installateur. Maandag komt vaillant ook terug om nog eens na te kijken (6 of 7e keer). Zal eens vragen dat ze nog eens naar de mengklep kijken
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Is de VR70/71 met vaste stroom aangesloten (dus niet met een stekker), de mengklep ook op de juiste contacten? Verder durf ik het niet vanaf hier te zeggen, dat zal je echt bij de installateur moeten neerleggen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-10 12:35
roelmertens2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:15:
Oke dank je. Helaas valt er qua isolatie niks meer te halen.
Spouwmuren zijn geïsoleerd, dubbel glas. Enige is vloer, maar daar komen we niet meer onder. Ligt vloerverwarming en was destijds geen optie om dat beter te isoleren (zonder helemaal open te breken).
Dus we moeten het doen met wat we nu hebben.....
Overigens was 3000 m3 verbruik in 2021. De 2 jaren ervoor zaten we rond de 2600.

En we houden met huidige PV installatie 500 Kwh over. Als we weten wat de WP aan Kwh kost, dan kan ik er nog een aantal panelen bij leggen om die energie ook zelf op te gaan wekken.
Kan je niet het dak nog isoleren en kruiptruimte?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:07:
@Proton_ en @Verwijderd
Ah, dat klinkt aan een kant logisch, maar dit is de circulatiepomp in het secundaire circuit, dus tussen buffervat en vloerverwarmingverdeler (3x woordwaarde ;) ). Dus lijkt me vorstbescherming daar niet echt van toepassing, toch?

Of de buitentemperatuur toen <4ºC was is voor mij nu niet meer te achterhalen helaas.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippe Lip schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:45:
[...]

@Proton_ en @Verwijderd
Ah, dat klinkt aan een kant logisch, maar dit is de circulatiepomp in het secundaire circuit, dus tussen buffervat en vloerverwarmingverdeler (3x woordwaarde ;) ). Dus lijkt me vorstbescherming daar niet echt van toepassing, toch?

Of de buitentemperatuur toen <4ºC was is voor mij nu niet meer te achterhalen helaas.
Jawel, enerzijds om de buffer warm te houden anderzijds om het systeem te controleren en beschermen. Dat de warmtepomp 0-4 graden is zegt niet dat een koude uithoek van de aangesloten installatie dat ook is. Maar de exceptionele dagen dat dit gebeurd ten tijden dat de verwarming uit staat bij die temperaturen (ook een zeldzaamheid met een warmtepomp) gebruikt dit een paar watt met de huidige A label pompjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stoort het je heel erg, dan kun je met een aanlegthermostaat zorgen dat de pomp niet aangaat onder bijv. 20 graden leidingwater.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:00:
Stoort het je heel erg, dan kun je met een aanlegthermostaat zorgen dat de pomp niet aangaat onder bijv. 20 graden leidingwater.
@Verwijderd
Neuh, storen doet het me niet, maar ik snapte niet wat er gebeurde. Het zal nog wel even duren voordat ik dit verschijnsel weer te zien krijg, verwacht ik. Ik hoop dat ik er dan aan denk waar die korte runs ook alweer voor waren 8) :+

Edit:
Zie net dat het vanmorgen weer was. En ik weet toevallig dat mijn buitenthermometer vanmorgen rond 7 uur een melding gaf dat de buitentemperatuur onder de 3 ºC kwam.
Daarmee lijkt je theorie bevestigd :)
Dank voor de uitleg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVjTNv2KP-0swA4DZm6_x4RxqCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqPiQEGbNsPrW5cyEgFjhkin.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Hippe Lip op 19-03-2022 22:35 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Monkeydancer schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Kan je niet het dak nog isoleren en kruiptruimte?
Nee. We hebben iemand laten komen. Kruipruimte zit maar onder klein daal van huis. Dat was zo weinig dat dat geen effect had (kosten baten). Dak is wel geisoleerd.
Heeft ook gewoon te maken met stookgedrag, Vrouw die door reuma altijd thuis is, vaak in warm bad en altijd warm huis. Dus een verbruik tussen 2600 en 3000 moeten we accepteren.
Maar dan proberen op te vangen door WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
roelmertens2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:42:
Hallo

VP RW 45/2 B;
2 st. Trillingsdempers;

voor 6186 euro incl BTW.

Beste Roelmertens2,

Het aangeboden systeem is een mogelijkheid voor je. Ze hebben je verbruik berekend met een Beta van 0,5. Dat hanteert Vaillant voor een hybride systeem.

Dat zal je een besparing opleveren van zo'n 50 a 60% op je gas. Echter de besparing op je kosten hangt af met wel temperatuur je je huis warm kan houden met de warmtepomp.

Bij een Ta van 35 heb je een sCOP van rond de 4,7 met de AroTHERM PLUS. Maar moet je hoger stoken richting de 50 gaden zal die al naar een sCOP gaan van rond de 2,5 a 2,7.

Dus dat moet je even in je berekening meenemen.

Als je je gasverbruik bekijkt 3000m3 x 8 /1650 kom je op 14,5kw uit x door beta 0,8 kom je uit op 11,6kw.

En beta van 0,8 geeft je een dekking van rond de 96% gasverbruik voor verwarmen.

Echter de besparing op je kosten hangt ook hier weer af met wel temperatuur je je huis warm kan houden met de warmtepomp.

Je zou dan een combinatie kunnen overwegen van een Arotherm plus 12kw wat nog 11,8kw levert bij -10 Ta35 en 11,6kw bij -10 Ta45.

Deze in combinatie met een Vaillant Eco Tec exclusief welke ook terug kan moduleren 1 : 12. Dan neem je de VHR 25/36 CF/1-7en die stel je de cv last in op 15kw. Dan verbruikt die al bijna 50% minder gas als hij op vol vermogen draait voor verwarmen als hij bij zal moeten springen.

Zal de installatie wel hydraulische scheiden met en 100 liter buffer zodat het geheel perfect in te regelen is zodat je altijd mooie lange runs maakt ongeacht het weer buiten is.

Ik heb zelf ook zo mijn installatie berekend en aangelegd met een beta factuur van 0,8 en verbruikte zelf geen gas meer voor cv. Heb zo 1,5 jaar gedraaid en heb er nu ook een boiler bij geplaatst zodat ik nu vol elektric ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-bastler
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Correcte All Electric offerte??
Mijn vrijstaande woning 1955 met diverse latere aanbouwen wordt verwarmd met conventionele radiatoren. Totale BG opp. 170 m2, bewoond door 2 personen
Warmte wordt gegenereerd met CV uit 2007 in combinatie met een 4 KW Elga warmtepomp uit 2012 Zonnepanelen aanwezig met totaal 5670 Wp. De Elga heeft een defect waardoor de CV niet meer moduleert maar aan/uit functioneert. Reparatie is mogelijk maar ik zou liever het geheel willen vervangen door een All Electric systeem.
Volgens mijn installateur zou Vaillant daarvoor deze configuratie hebben geadviseerd:
Aerotherm VWL 85/3 6KW in combinatie met Unitower 190 liter, een buffer van 85 liter en een ingebouwd elektrisch element van 6 KW.
Ik word niet gehinderd door kennis van warmtepompsystemen maar als ik lees over een 6 KW element en een 6 KW warmtepomp die ook staat in de gasloze nieuwbouw van mijn buurman, bekruipen mij enige twijfels over de juistheid van deze offerte.
Kunnen tweakers hierover hun licht laten schijnen en mogelijk alternatieve oplossingen geven op basis van navolgende gegevens:
SWW is alleen nodig voor dagelijks douchen en af en toe een gevuld bad, niet voor keuken.
Gasverbruik oct.2021 t/m febr. 2022 totaal 703 m3
Opgenomen vermogen Elga in deze periode 2934 KWh
Gewogen graaddagen deze periode 1847( per jaar 3000)
Op basis deze gegevens kom ik uit op een WP van ca 9 KW maar weet niet of mijn rekenexercitie klopt.
Ook heb ik de watertemperaturen Ta gemeten in vorstperiodes, zie grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB24Twce4hgwiULAZFNZVrB_6so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zp3NFpSXUuqxoLoQCeUBE6Gb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a__pqLPxHVQI8_fbyKrN8rfItDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vPQJgwQBbtitgPqNDFoGDdW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@opa-bastler de 85/3 is de vorige generatie. Je wil de 105/6 :)

700 m³ is ca 6500 kWh(th), 3000 kWh in de Elga is ? 9000 kWh(th) voor een totaal van 15500 kWh thermisch.
Dit gedeeld door 1650 vollasturen komt inderdaad iets boven de 9 kW uit.
De VWL105/6 kan dat nog leveren bij -10, met wat reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Adriaan71 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Beste Roelmertens2,

Het aangeboden systeem is een mogelijkheid voor je. Ze hebben je verbruik berekend met een Beta van 0,5. Dat hanteert Vaillant voor een hybride systeem.

Dat zal je een besparing opleveren van zo'n 50 a 60% op je gas. Echter de besparing op je kosten hangt af met wel temperatuur je je huis warm kan houden met de warmtepomp.

Bij een Ta van 35 heb je een sCOP van rond de 4,7 met de AroTHERM PLUS. Maar moet je hoger stoken richting de 50 gaden zal die al naar een sCOP gaan van rond de 2,5 a 2,7.

Als je je gasverbruik bekijkt 3000m3 x 8 /1650 kom je op 14,5kw uit x door beta 0,8 kom je uit op 11,6kw.

En beta van 0,8 geeft je een dekking van rond de 96% gasverbruik voor verwarmen.

Echter de besparing op je kosten hangt ook hier weer af met wel temperatuur je je huis warm kan houden met de warmtepomp.

Je zou dan een combinatie kunnen overwegen van een Arotherm plus 12kw wat nog 11,8kw levert bij -10 Ta35 en 11,6kw bij -10 Ta45.

Deze in combinatie met een Vaillant Eco Tec exclusief welke ook terug kan moduleren 1 : 12. Dan neem je de VHR 25/36 CF/1-7en die stel je de cv last in op 15kw. Dan verbruikt die al bijna 50% minder gas als hij op vol vermogen draait voor verwarmen als hij bij zal moeten springen.

Zal de installatie wel hydraulische scheiden met en 100 liter buffer zodat het geheel perfect in te regelen is zodat je altijd mooie lange runs maakt ongeacht het weer buiten is.

Ik heb zelf ook zo mijn installatie berekend en aangelegd met een beta factuur van 0,8 en verbruikte zelf geen gas meer voor cv. Heb zo 1,5 jaar gedraaid en heb er nu ook een boiler bij geplaatst zodat ik nu vol elektric ben.
Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Verwijderd , kleine update

Vandaag is vaillant nog even komen kijken. Ze hebben de mengklep opnieuw vervangen, maar ik hoor het geluid al terug. Ze geven verder volgende aan:

mbt de 2 minuten rondpompen als de temp buiten lager is dan 4 graden (en bijv binnen boven de vraagtemperatuur): dit is volgens hen de standaard vorstbeveiliging die software matig is en niet kan aangepast kan worden. Ik kan dit niet geloven, dit is zeer atypisch gedrag en ik zie dit niet terugkomen bij andere mensen die ik ken met een gelijkaardige warmtepomp. Heeft iemand dit ooit al gezien?

het geluid van de mengklep: dit zien ze bij veel mengkleppen en is niets aan te doen (ze hebben hem toch opnieuw vervangen). Ook dit is moeilijk te geloven aangezien ik 2 pompgroepen heb waarvan de ene het wel heeft en de andere niet.

Wanhoop nabij 8)7

hieronder ook hoe het vebruik eruit ziet (continu af en aan, wat dan gaat lijken op een grote vlek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDVk_YL8LxAr2ulQuMeWgq6Vun4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNCrDos0dxM9O92E5qFCI3El.jpg?f=fotoalbum_large
jorne123 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:04:
Dank je wel

Ik denk dat de vr71 zijn voeding uit de binnen unit haalt (split systeem).

De mengklep contacten kan ik niet inschatten

Het is geïnstalleerd door een installateur. Maandag komt vaillant ook terug om nog eens na te kijken (6 of 7e keer). Zal eens vragen dat ze nog eens naar de mengklep kijken

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik weet niet of je het al ergens anders had gelezen, maar we hebben 2 maanden geleden de CV op 45C gezet en dat werkt voor ons goed. De vloerverwarming doet het goed en de radiatoren op 1e verdieping zijn daarmee warm genoeg.

Je had het over een CV ketel erbij. Ik heb in de offerte ook een nieuwe cv ketel zitten, maar net een ander type, nl deze: R Ecotec Plus VHR25/32CS/1-5 voor 1368 incl BTW.
Adriaan71 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Beste Roelmertens2,

[ Voor 4% gewijzigd door roelmertens2 op 21-03-2022 13:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 21:06
Voor de mensen de geinteresseerd zijn in een Vaillant WP en de bijhorende levertijden: mijn in februari bestelde VWL 75/6 en VWZ AI Plus (ja ja, de Plus versie ;)) is geleverd. Totaal ca 6 weken levertijd gehad, dat vind ik in deze tijd netjes.
Geen garantie uiteraard voor andere (toekomstige) bestellingen, maar het geeft hopelijk een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Franciesco schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:34:
Voor de mensen de geinteresseerd zijn in een Vaillant WP en de bijhorende levertijden: mijn in februari bestelde VWL 75/6 en VWZ AI Plus (ja ja, de Plus versie ;)) is geleverd. Totaal ca 6 weken levertijd gehad, dat vind ik in deze tijd netjes.
Geen garantie uiteraard voor andere (toekomstige) bestellingen, maar het geeft hopelijk een indicatie.
Nou, dat valt wel best mee! Waar had je de bestelling geplaatst, Wasco?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513: de WP is geleverd door Wasco, de bestelling is gedaan bij/via mijn tussenpersoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-10 12:09
Franciesco schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:34:
Ik belde gister een winkel, die zei: "Levertijden WP variëert van 3 maanden tot dit jaar niet meer". Vaillant schijnt nog de best leverbare te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 06:39
Franciesco schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:49:
@ben2513: de WP is geleverd door Wasco, de bestelling is gedaan bij/via mijn tussenpersoon.
Dat heb je mooi voor elkaar. De mijne staat sinds eind december in bestelling bij de TU via de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-bastler
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
@Proton_

Dank voor de berekening en het advies voor de VWL105/6

Heeft het aan/uit regelgedrag van de Elga ipv modulerend nog invloed op deze berekening?

Alvast dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@opa-bastler de Elga kan er dan uit (de VWL heeft toch een betere COP).
Een maatje kleiner van dezelfde serie is de 7.5 kW variant (75/6), dan moet de Elga tot -10 blijven helpen en ik weet niet of hij dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
Kleuvert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:22:
[...]
De mijne staat sinds eind december in bestelling bij de TU via de installateur.
Mijne idem, maar ik heb gisteren doorgekregen dat levering nu op 1e week april staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Kleuvert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Dat heb je mooi voor elkaar. De mijne staat sinds eind december in bestelling bij de TU via de installateur.
Ok, bijzonder dat de jouwe dan nog niet beschikbaar is. Nog eens achteraan gaan (mocht je dat recentelijk nog niet gedaan hebben)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roelmertens2
Vandaag kogel door de kerk: Arotherm Plus 75/6 wordt aangeschaft.
Aansluiten op bestaande CV ketel (is pas 7 jr oud).
Beneden vloerverwarming en 1e verdieping 4 kamers met radiator, worden zo aangestuurd met een thermostaat dat je ze kunt instellen dat bv de badkamer niet de hele dag vol open staat, maar alleen tussen 7 en 8 u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Van de week eindelijk een offerte van een Vaillant installateur gekregen, valt een beetje tegen qua prijs, maar wat de grapjas ook mededeelt, is dat er dit jaar geen 105/5 split units meer te leveren zijn en dat het op zijn vroegst volgend jaar wordt...
Dat levertijden weken tot maanden zijn, dat had ik natuurlijk al begrepen, maar volgend jaar lijkt me erg sterk heeft iemand anders dit ook te horen gekregen, of heeft deze man gewoon geen tijd en verschuilt hij zich achter een smoesje dat spullen dit jaar niet meer leverbaar zijn ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
PentaClover schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:18:
Dat levertijden weken tot maanden zijn, dat had ik natuurlijk al begrepen, maar volgend jaar lijkt me erg sterk heeft iemand anders dit ook te horen gekregen, of heeft deze man gewoon geen tijd en verschuilt hij zich achter een smoesje dat spullen dit jaar niet meer leverbaar zijn ?
Mijn installateur heeft mij verteld dat het gewoon verschilt van wie je vraagt. Sommige leveranciers vertellen installateurs inderdaad dat de wp pas volgend jaar geleverd kan worden (75/6 in mijn geval), anderen hebben het dan weer over enkele maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ben2513 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:20:
Mijn installateur heeft mij verteld dat het gewoon verschilt van wie je vraagt. Sommige leveranciers vertellen installateurs inderdaad dat de wp pas volgend jaar geleverd kan worden (75/6 in mijn geval), anderen hebben het dan weer over enkele maanden.
En degenen die het hebben over ‘enkele maanden’ krijgen dan de order en over ‘enkele maanden’ komen ze je vertellen dat de levering helaas langer blijkt te duren (effectief tot volgend jaar)?

Ergo: degenen die het eerlijk zeggen missen de order en degene met een leugentje hebben de order binnen en de levertijd is net zo lang?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ben2513 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:20:
[...]
Ah bedankt, dus hoe raar het ook klinkt dat er 9 maanden geen WP geleverd kan worden en normale bedrijven failliet gaan als ze zo lang geen producten produceren, is het realistisch om rekening te houden met het feit dat de WP er dit jaar niet meer gaat komen?
:S ;(

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
PentaClover schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Ah bedankt, dus hoe raar het ook klinkt dat er 9 maanden geen WP geleverd kan worden en normale bedrijven failliet gaan als ze zo lang geen producten produceren, is het realistisch om rekening te houden met het feit dat de WP er dit jaar niet meer gaat komen?
:S ;(
Was dat een installateur die je zelf hebt benaderd, of eentje die je via de site van vaillant hebt doorgekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:18:
Van de week eindelijk een offerte van een Vaillant installateur gekregen, valt een beetje tegen qua prijs, maar wat de grapjas ook mededeelt, is dat er dit jaar geen 105/5 split units meer te leveren zijn en dat het op zijn vroegst volgend jaar wordt...
Heb vandaag mijn 2e Arotherm plus 7kw geleverd gekregen. 6 a 7 weken levertijd allebei. oef de rest ook zo is weet ik niet.

De 105 spilt kan zo geleverd worden. Is voorraad bij mijn leverancier.

Als voorraad niet klopt lieg ik ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 28-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Gramser schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Was dat een installateur die je zelf hebt benaderd, of eentje die je via de site van vaillant hebt doorgekregen?
Via de Vaillant site, de installateur die ik zelf in oktober heb benaderd heeft niets van zich laten horen.
Adriaan71 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Heb vandaag mijn 2e Arotherm plus 7kw geleverd gekregen. 6 a 7 weken levertijd allebei. oef de rest ook zo is weet ik niet.
De 105 spilt kan zo geleverd worden. Is voorraad bij mijn leverancier.
Als voorraad niet klopt lieg ik ook.
Ik had zo'n vermoeden dat er een stuk minder 105/5 splits besteld worden dan monoblocks al dan niet plus of 75/5 modellen, dus was ik ook erg verbaasd.

Misschien dat hij niet gechecked heeft, en heeft aangenomen dat het voor de 105/5 split net zo moeilijk is als voor de andere modellen die ze normaal installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover
Zo te zien heeft Wasco nu inderdaad 21x 105/5 in het DC liggen. Snel reserveren! ;)
Alleen heb je met een split nog wel een binnenunit etc nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:11:
@PentaClover
Zo te zien heeft Wasco nu inderdaad 21x 105/5 in het DC liggen. Snel reserveren! ;)
Inderdaad, als ze die niet op voorraad hebben dan blijft het lastig installeren, kan je toevallig ook zien of de VWL 127/5 IS op voorraad is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Helaas, die is er niet. De Unitowers ook niet, maar er zijn dus nog wel leveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Inderdaad, als ze die niet op voorraad hebben dan blijft het lastig installeren, kan je toevallig ook zien of de VWL 127/5 IS op voorraad is ?
Als het goed is 7 dagen zie ik als ik inlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:43:
Helaas, die is er niet. De Unitowers ook niet, maar er zijn dus nog wel leveringen.
Unitower split VWL 128/5 3 a 4 weken
de VWL 78/5 en de VWL 58/5 zijn voorradig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Proton_ @Adriaan71 , bedankt. Ik ga de installateur eens een vriendelijk mailtje sturen, kijken wat de reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:11:
@PentaClover
@Adriaan71

Stel je hebt je hele installatie besteld. Nu komt een onderdeel beschikbaar maar de rest laat nog op zich wachten. Bewaart Wasco dat onderdeel dan of wordt elk onderdeel geleverd zodra hij binnenkomt (deelleveringen dus)? Ik kan me niet voorstellen dat Wasco wacht tot alle orders helemaal compleet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 geen idee, ik heb er 1x iets besteld en dat... ging niet helemaal volgens het boekje :X (uiteindelijk wel prima opgelost en konden mijn collega's er goed om lachen).
In overleg is er vast een heleboel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Ack, ik zie net dat de ebus usb adapter van Floris Romijn nadat hij sinds jan niet leverbaar was nu helemaal niet meer gaat komen, en hij stopt met de verkoop.

Heeft iemand ervaring met een andere goedwerkende ebus usb adapter om met een Raspberry Pi de Vaillant bus te lezen voor data loggen en misschien wel te schrijven om een Ta te zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:01:
[...]

@Adriaan71

Stel je hebt je hele installatie besteld. Nu komt een onderdeel beschikbaar maar de rest laat nog op zich wachten. Bewaart Wasco dat onderdeel dan of wordt elk onderdeel geleverd zodra hij binnenkomt (deelleveringen dus)? Ik kan me niet voorstellen dat Wasco wacht tot alle orders helemaal compleet zijn?
Ligt eraan wat je als installateur afspreekt. Heb vandaag complete installatie gehad met nog een paar backorders. Flamco heeft ook leveringsproblemen en wacht nog ook een Vaillant boiler 400ltr.

Maar als je lat leveren onder een bepaald bedrag komen er leveringskosten bij.
Pagina: 1 ... 15 ... 178 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic