Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
ErikRB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:32:
@Kleuvert Dat gaat niet veranderen met een warmtepomp.
Dat klopt maar ik heb ook een elektrische auto. Dan is het handig om zoveel mogelijk panelen te hebben. Zeker voor in de winter, alleen de zomer zal na de salderingsregeling nergens meer op slaan.
Hoe dan ook ik heb alle leidingen, vwz AI en dergelijke al aangelegd en klaarliggen voor als de warmtepomp binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 13:05
Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:47:

Maximaalthermostaat is om te zorgen dat er niet per ongeluk/bij een storing 40+ graden de vloer in gaat.
De ebus is het eigen netwerkje van vaillant-spullen zodat je op de thermostaat de warmtepomp uit kan lezen (werkpunt, verbruik, storingen).
@Proton_ Heb jij in jouw opstelling die maximaalthermostaat aangesloten? En zo ja, wat voor thermostaat betreft dit? Of heb je enkel de ebus aangesloten?

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 met de 120 m² vloerverwarming is de 6.5 kW warmtepomp bij mij fysiek niet in staat om gevaarlijk heet water te maken. Ik heb hem dus niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
xenobia12345 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:36:
[...]

@Proton_ Heb jij in jouw opstelling die maximaalthermostaat aangesloten? En zo ja, wat voor thermostaat betreft dit? Of heb je enkel de ebus aangesloten?
De maximalen thermostaat sluit je bij de AroTHERM plus aan op de S 20 5 en 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sGPrF0AVLeiG6Bt2hjJcZiZwyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T44J6fE4UST0txmx7L1vVcHf.png?f=fotoalbum_large

DE maximale thermostaat kost rond de 20 a 30€ en zorgt ervoor de je warmtepomp uitslaat als het water temperatuur boven de ingestelde water komt in je aanvoerleiding. Is geen overbodige luxe bij een tegelvloer voor die paar centen wat die kost.

Je ziet ze ook regelmatig op goeie vloerverwarming verdeler met pomp. Als het dan te warm wordt schakelt hij de circulatie pomp uit. Zodat er geen te heet water in je vloer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:00:
@xenobia12345 met de 120 m² vloerverwarming is de 6.5 kW warmtepomp bij mij fysiek niet in staat om gevaarlijk heet water te maken. Ik heb hem dus niet.
Waarom kan dat niet.

Als er iets mis is met je sensoren dat die niet de juiste waardes doorgeven zou de pomp het water heter kunnen maken dan dat nodig is volgen mij. Of de pomp moet meteen in storing gaan. Maar voor die paar euro vind ik het geen overbodige luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 ik zou het een ander zeker aanraden wel een maximaalthermostaat op te nemen :)

Mijn overweging was dat met Ta 45 graden de vloer circa 12 kW afgifte heeft en de warmtepomp bij die Ta lang geen 12 kW kan leveren. Er zijn nu dus drie beveiligingen/sensoren: de systeeminstelling van max 32 graden Ta, de kamerthermostaat die ho zegt als het te warm in huis wordt en de warmtepompsturing die de compressordrukken bewaakt. Ze moeten alledrie falen om de tegelvloer in gevaar te brengen.

Bovendien had mijn cv ketel (36 kW) 'm ook niet (slechte reden) ;).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:34:
@Adriaan71 ik zou het een ander zeker aanraden wel een maximaalthermostaat op te nemen :)

Mijn overweging was dat met Ta 45 graden de vloer circa 12 kW afgifte heeft en de warmtepomp bij die Ta lang geen 12 kW kan leveren. Er zijn nu dus drie beveiligingen/sensoren: de systeeminstelling van max 32 graden Ta, de kamerthermostaat die ho zegt als het te warm in huis wordt en de warmtepompsturing die de compressordrukken bewaakt. Ze moeten alledrie falen om de tegelvloer in gevaar te brengen.

Bovendien had mijn cv ketel (36 kW) 'm ook niet (slechte reden) ;).
Het grotere gevaar is dat een klein gedeelte te hoge temperatuur krijgt waardoor en temperatuur verschillen optreden in de vloer.

Dat je pomp die 12kw niet kan leveren is logische. Maar als het moet kan hij wel 60 of 70 graden de vloer in pompen.

Heb een keer meegemaakt een elektrische vloerverwarming in een badkamer waar een mat op de grond lag op de vloer dat mensen daar op konden staan als ze uit de douche stapte.

Kan je zeggen dat de tegel onder de mat gescheurd was en de opbouw onder de vloer ook een gedeelte tot de bestande bouwvloer.

Dus voor die paar centen vind ik het geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Franciesco schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:24:
[...]

Interessant!
Omdat ik zelf ook bezig ben met een soortgelijk traject voor een Arotherm Plus ben ik benieuwd naar het voorstel dat je gaat ontvangen.
Om hier op terug te komen, het voorstel dat er nu ligt komt uit op een goede 9000 euro. Daarvoor heb ik een AroTherm Plus 75/6, een 100 liter buffervat en alles geplaatst in mijn berging inclusief verhuizing van de cv ketel zodat die in hybride kan.

Eigenlijk was het wel zo'n beetje wat ik verwacht had.
Nu hopen dat mijn laatste vragen snel beantwoord worden en dan hopelijk rap bestellen. Dan heb ik hem met wat geluk voor de winter van 2023 :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@PaT En gaat van die €9000 de subsidie nog af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Franciesco schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:01:
@PaT En gaat van die €9000 de subsidie nog af?
Yes, 2850 euro moet ik dan nog gesubsidieerd krijgen als ik het goed uit mijn hoofd zeg. Dus een dikke 6000 euro uiteindelijk.

Algemene vraag trouwens.
Klopt de volgende rekensom? Zo'n 75/6 kan 2,5kWh trekken. Kan ik dat net zoals een cv ketel keer 1650 doen (blijkbaar het gemiddeld aantal stook uren per jaar) om te berekenen hoeveel kWh ik moet afrekenen na een jaar? Dat zou zo'n 4125 kWh op jaarbasis zijn. Daarmee bespaar ik zo'n 1300m3 gas.
1 kuub is nu 'kaal' iets van 1,40, dus 1820 euro aan gas.
Een kWh kost iets van 38 cent (maar dit is volgens mij ook inclusief vastrecht enz, zou moeten kijken wat dat 'kaal' is), dus 1567 euro.

Dus een kleine 300 euro op jaarbasis besparing. Maar dan de grote hamvraag. Klopt die 1650 uur voor een warmtepomp? Ik lees namelijk dat jullie ze zo lang mogelijke runs laten maken en dat zullen ze dan vast niet op vol vermogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PaT Als je LTV draait betekent een sCOP van 4-4.5 dat je ca 2x zoveel kWh kwijt gaat zijn als nu m³ gas, dus dat zal iets minder dan 3000 kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Proton_ Dat zou helemaal mooi zijn. Doel is uiteraard LTV, Ergens tussen de 30 en 35 graden hoop ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Adriaan71
Heb afgelopen week mijn huis laten keuren voor mijn energielabel.

Na alle verbouwingen en aanpassingen hebben we een mooi resultaat bereikt

Woning uit 1946 en 128m2.. rijtjeswoning

Bg. vloerverwarming
1e en 2e etage jaga's hybride
20 zonnepanelen met een vermogen van 6890 Wattpiek ( komt nog 1600 Wattpiek bij.
Warmtepomp installatie full electric AroTHERM split 7kw hydraulische gescheiden met 100ltr buffer en extra pompgroep en een 300 ltr WPS de jong voor SWW.

En uiteraard het een en ander geïsoleerd de afgelopen jaren.

Alles in eigen beheer uitgevoerd

Totale energiekosten nu € 12,00 per maand. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsJpwMTBT2Ols5Cdfke2_BaXHNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4E5a6vQlNVbm9u0iPWQUMCLr.png?f=user_large

Ben nu nog aan het kijken en uitzoeken om nog ergens in een project mee te investeren kwa zonnevelden of wind energie zodat ik dat helemaal energie neutraal kom te zitten met mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 19:14
Adriaan71 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:04:

Bg. vloerverwarming
20 zonnepanelen met een vermogen van 6890 Wattpiek ( komt nog 1600 Wattpiek bij.
Warmtepomp installatie full electric AroTHERM split 7kw hydraulische gescheiden met 100ltr buffer en extra pompgroep en een 300 ltr WPS de jong voor SWW.

[Afbeelding]

Ben nu nog aan het kijken en uitzoeken om nog ergens in een project mee te investeren kwa zonnevelden of wind energie zodat ik dat helemaal energie neutraal kom te zitten met mijn woning.
Zo, dat is erg netjes! Helemaal voor een huis uit 1946! _/-\o_
Is de 12 euro per maand omdat het bedrag niet lager kan, of dekken je zonnepanelen je verbruik niet volledig af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Xqlusive schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Zo, dat is erg netjes! Helemaal voor een huis uit 1946! _/-\o_
Is de 12 euro per maand omdat het bedrag niet lager kan, of dekken je zonnepanelen je verbruik niet volledig af?
Nee dekken nog niet helemaal af. Ben nog aan het uitzoeken voor investeren in zonneweide of windenergie.

Bij Utrecht in Houten worden er 3 vergunningen aangevraagd voor grote zonneweide's en daar ben ik lid van. Als die gaan ontwikkelen kan in daar in investeren en dan kom ik zeker goed in de min met mijn energie.

Heb ook een investering gedaan voor een MER onderzoek voor Energielandschap Rijnenburg & Reijerscop waar ook geïnvesteerd kan worden in zonneweide en windmolens.

Maar dat duurt nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:35
Adriaan71 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:04:

Bg. vloerverwarming

[Afbeelding]

Netjes hoor! Ik weet dat tvt niet alles is maar uit interesse, hoe hoog was je energierekening em groot was de totale investering ongeveer? Zal wel schelen dat je installatie zelf gedaan hebt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Compuchip87 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Netjes hoor! Ik weet dat tvt niet alles is maar uit interesse, hoe hoog was je energierekening em groot was de totale investering ongeveer? Zal wel schelen dat je installatie zelf gedaan hebt ook
Is een beetje lastig te berekenen.

Heb een aantal dingen gedaan thuis die ik al gedaan heb voor verbetering van woongenot en woonruimte vergroting.

Zo heb ik mijn hele pannenkap eraf gesloopt omdat ik een draagmuur had van voor naar achter toe en betonnen gordingen.

Heb alles weg gesloopt tot verdiepingsvloer en alleen de 2 punten stonden nog van mijn buren.
Zo aan beide zijde H.s.B. geplaatst en 5 kokerbalken over volle breedte en toen voor dakkapel voor en achterzijde 1,2mte opgehoogd gevel en daar ook dakkapel 75% breedte woning en meteen nokverleging gedaan waardoor ik ook nog een vliering creëerde.

Toen had ik al wel Jaga convectoren geplaatst . Waar ik later DHB systeem in geplaatst hebt

Deze verbouwing zelf uitgevoerd en heeft 10 jaar geleden zo'n 25K € gekost.

8 jaar geleden heb ik mijn keuken naar voren toe geplaatst in mijn woning en heb toen meteen begaande grond vloerverwarming geplaatst en alles betegeld en een nieuwen keuken.

Kosten ook rond de 30K €

6 jaar geleden aanbouw woning gemaakt en gehele achtergevel buitenblad er ook uit gesloopt en geheel ook gemaakt met H.s.B. achtegel eerste verdieping en uitbouw. Alles geïsoleerd en afgewerkt met zinken felsbanen gepatineerd.

Kosten ook rond de 25K€

Zonnepanelen zelf ingekocht bij leverancier in 3 gedeeltes totaal 20 stuks inclusief 3 omvormers kosten rond de 5K €

Woning 1e etage 2 jaga's hybride € 2200,00. Slaapkamer en badkamer
2e etage 2 DFHB systeem € 850,00

Vloer isolatie 18 cm H2FOAM LITE 46m2 € 1472,00

Complete warmtepomp Vaillant Arotherm split 7kw kan ik me niet over uitlaten i.v.m. inkoop prijs wat 1 malig voor mij was.

De energie prijs waar ik op zat voor ik ging verduurzamen was 1700m3 gas en rond de 5000kWh elektra.

Ook in woning diverse elektra bezuinigingen gedaan.

Met deze prijzen zou ik nu per maand zitten op 1700 m3x 1,85 = € 3125 en 5000kWh x 0,45 = € 2250,00 =
€ 5.375 per jaar.

Laat installatie nog 15 jaar meegaan dan zou ik op energiekosten komen van € 80.000,00 als de prijzen zo blijven als ze nu zijn de komende 15 jaar.

Nu kom ik op 12€ x 12 x 15jaar = € 2160,00

Dus heb wel het een en ander gedaan maar de meeste kosten zijn geweest voor woning verbetering cg woon genot, ruimte creëren en wat nodig was.

Heb ook wel het voordeel dat ik echt alles zelf gedaan met sommige collega's en dat ik alles kan inkopen bij mijn leveranciers tegen goeie prijzen als het voor mezelf is.

De prijzen van nu zijn zo dramatische hoog geworden dat zijn soortgelijke aanpassing een stuk hoger zal worden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:15

HaTe

haat niet

Ik heb enorm tegenstrijdige informatie gevonden. In de snelgids (waar trouwens heel veel info in staat) wordt een geluidsniveau genoemd van 60dB op 1 m voor de 75/5 split. Nu staat eronder wel dat het gecorrigeerd moet worden met -6dB als je hem vrij hebt staan, maar dan nog lijkt mij dit vrij hoog (54dB) voor een unit die volgens het geluidseisendocument maximaal 56dB maakt bij de bron... Op 1 m afstand moet dit een heel stuk minder zijn, namelijk zo'n 8dB. Bij de bron zou je volgens dit grafiekje uit komen op zo'n 62dB geluidsvermogen (Lw_max).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LefIs-dSnCMO74L6jKzmEpXXYow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RM35ZDraa9mgYIeQiOcxB4g5.png?f=fotoalbum_large

Bron (pagina 6): https://www.vaillant.nl/p...-split-112021-2255111.pdf

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
HaTe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:02:
Ik heb enorm tegenstrijdige informatie gevonden. In de snelgids (waar trouwens heel veel info in staat) wordt een geluidsniveau genoemd van 60dB op 1 m voor de 75/5 split. Nu staat eronder wel dat het gecorrigeerd moet worden met -6dB als je hem vrij hebt staan, maar dan nog lijkt mij dit vrij hoog (54dB) voor een unit die volgens het geluidseisendocument maximaal 56dB maakt bij de bron... Op 1 m afstand moet dit heel stuk minder zijn, namelijk zo'n 8dB. Bij de bron zou je volgens dit grafiekje uit komen op zo'n 62dB vermogen bij de bron.

[Afbeelding]

Bron (pagina 6): https://www.vaillant.nl/p...-split-112021-2255111.pdf
Inderdaad, 54 dB vrije veld geluidsdruk op 1m betekend een bron geluidsvermogen van 62 dB, dat is veel meer dan de 56 dB die in het geluidseisen document staat.
(Waar overigens bij sommige modellen nu hogere getallen staan dan vorig jaar op de website, je vraagt je af of ze bij Vaillant wel weten waar ze mee bezig zijn.)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

PentaClover schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Inderdaad, 54 dB vrije veld geluidsdruk op 1m betekend een bron geluidsvermogen van 62 dB, dat is veel meer dan de 56 dB die in het geluidseisen document staat.
(Waar overigens bij sommige modellen nu hogere getallen staan dan vorig jaar op de website, je vraagt je af of ze bij Vaillant wel weten waar ze mee bezig zijn.)
Ik heb Vaillant gebeld en ze kennen het hele whitepaper document van de geluidseisen niet, tenminste niet de beste man die ik aan de telefoon had van TTA (Technisch T Advies?). Hij zei dat de informatie in de snelgids klopt, die moet aangehouden worden.. Verder zei hij dat de Plus sowieso veel stiller is dan de Split, wat ook niet blijkt uit het geluidsdocument.. Heel apart.

Dit laat mij de keuze voor de vaillant wel weer in twijfel trekken. Ik heb onlangs bij Xqlusive geluisterd en vond de unit erg stil, hoewel het wel regende buiten. Afgelopen vrijdag heb ik bij iemand met een Ecodan geluisterd en het viel me mee, maar leek mij meer dan de Vaillant. Als ik nu de filmpjes terug kijk die ik met de telefoon heb gemaakt lijkt de Vaillant juist meer lawaai te produceren (allebei bij maken van warm tapwater).

De Mitsubishi is technisch beter, hoger maximaal vermogen, beter tweakbaar etc, maar de Vaillant had als grote verkooppunt de stilte. Stiller maken kan altijd met een omkasting, maar meer vermogen dan maximaal er uit persen is toch lastig....

Toch is 62dB voor de VWL 75/5 AS nog altijd minder dan de 67dB die de SW75YAA produceert.. Daarbij zal de Mitsubishi op een lager vermogen kunnen draaien waardoor deze ook stiller zal zijn..

Misschien handig om de snelgidsen in de TS te zetten:
Plus: https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf
Split: https://www.vaillant.nl/p...-split-112021-2255111.pdf

Wat me ook opvalt is dat de 75/6 Plus in de snelgids toch maar 7kW vermogen heeft bij A-7W35...

[ Voor 19% gewijzigd door HaTe op 28-02-2022 11:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
75/5 Plus --> je bedoeld de 75/6 neem ik aan @HaTe?
Zo ja, deze heeft max 8kW bij -7 graden (zie ook de catalogus waarin het vermogensbereik vermeld staat). Er is in dit topic al eerder aangegeven dat de waarde van de NLse snelgids niet klopt, die van de Belgische wel. Dit zou aangepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
HaTe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Ik heb Vaillant gebeld en ze kennen het hele whitepaper document van de geluidseisen niet, tenminste niet de beste man die ik aan de telefoon had van TTA (Technisch T Advies?). Hij zei dat de informatie in de snelgids klopt, die moet aangehouden worden.. Verder zei hij dat de Plus sowieso veel stiller is dan de Split, wat ook niet blijkt uit het geluidsdocument.. Heel apart.

Dit laat mij de keuze voor de vaillant wel weer in twijfel trekken. Ik heb onlangs bij Xqlusive geluisterd en vond de unit erg stil, hoewel het wel regende buiten. Afgelopen vrijdag heb ik bij iemand met een Ecodan geluisterd en het viel me mee, maar leek mij meer dan de Vaillant. Als ik nu de filmpjes terug kijk die ik met de telefoon heb gemaakt lijkt de Vaillant juist meer lawaai te produceren (allebei bij maken van warm tapwater).

De Mitsubishi is technisch beter, hoger maximaal vermogen, beter tweakbaar etc, maar de Vaillant had als grote verkooppunt de stilte. Stiller maken kan altijd met een omkasting, maar meer vermogen dan maximaal er uit persen is toch lastig....

Toch is 62dB voor de VWL 75/5 AS nog altijd minder dan de 67dB die de SW75YAA produceert.. Daarbij zal de Mitsubishi op een lager vermogen kunnen draaien waardoor deze ook stiller zal zijn..

Misschien handig om de snelgidsen in de TS te zetten:
Plus: https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf
Split: https://www.vaillant.nl/p...-split-112021-2255111.pdf

Wat me ook opvalt is dat de 75/6 Plus in de snelgids toch maar 7kW vermogen heeft bij A-7W35...
De installatie gids de nederlandse versie klopt ook niet.

Als ik inlog bij Vaillant kan ik hem ook niet meer downloaden. Als de aangepast versie er is zal ik hem plaatsen hier.

Maar de 75/6 levert 7,6kw bij -10 en bij -20 nog 5,8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lr58
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06-2022
Hai alle

Vraagje,weet iemand waarom er zo'n groot prijsverschil in aanschaf zit als de installateur logischerwijs via groothandel besteld of als je zelf bij een webshop besteld?

Wij gaan voor een Plus 75/6 zonder sanitair koppeling

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
lr58 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:58:
Hai alle

Vraagje,weet iemand waarom er zo'n groot prijsverschil in aanschaf zit als de installateur logischerwijs via groothandel besteld of als je zelf bij een webshop besteld?

Wij gaan voor een Plus 75/6 zonder sanitair koppeling

Groet
Dat komt opdat er installateurs zijn die niet voor de prijzen kunnen leveren als sommige webshops ze voor verkopen.

Webshops maken winst door de kwantiteit.

Meerdere spullen zijn via webshops goedkoper dan dat je bij leveranciers kan kopen. Maar ja hun schruiven alleen maar door. Verwacht er verder niet veel meer van.

Zeker vanuit het buitenland.

Je moet eens vragen wie de warmtepomp loskoppelt en de nieuwen weer aansluit als hij defect is of iets ergerlijks. Dat doet de webshop niet. Geloof me.

Dan kan je gewoon weer de installateur betalen en Vaillant levert de spullen op garantie.

Een installateur die wat meer verdient daarop kan je ook meer van verwachten. En die zal het wel uitwisselen i.c.m. Vaillant.

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 28-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JD76
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-01-2023
Beste allemaal,

ik lees erg graag jullie ervaringen (alle 53 pagina's gelezen) en heb er al veel informatie uit kunnen halen. Ik heb nog een paar zaken die ik niet heb kunnen terug vinden dus ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik verwarm inmiddels via een pelletkachel en kook op inductie. Medio juni krijgen we een opbouw, die gaan we verwarmen met een airco. Alleen voor SWW gebruik ik dus nog gas en daar wil ik ook graag vanaf. Dit wil ik doen door het aanschaffen van een warmtepomp boiler die beneden in de garage komt te staan (voor een douche op de 2e verdieping en een douche op de 3e verdieping). De luchtaanzuiging zal van buiten komen.

Ik heb inmiddels een offerte gekregen voor de Vaillant Arostor 270 liter, maar dat is de variant met een dubbele warmtewisselaar.

Mijn vraag is of het klopt dat een extra warmtewisselaar alleen zinvol is in combinatie met een CV ketel (die gaat weg) of thermische zonnepanelen? Op de opbouw komen 10 PV panelen, maar geen thermische panelen.

Andere vragen die ik nog niet duidelijk heb kunnen vinden (maar dat kan ook aan mijn beperkte kennis liggen):
- Het werkbereik is tot -7 graden. Wat gebeurt als het een keer kouder is dan dat? Werkt de boiler dan niet meer of werkt deze dan nog wel, maar volledig elektrisch?
- De luchtkanalen voor aanzuiging en afvoer zitten vrij dicht bij elkaar. Wordt er dan geen koude lucht aangezogen die net naar buiten is geblazen? Ik werd daar op gewezen door een ander bedrijf, die mij een Toshiba warmtepomp boiler heeft geoffreerd.
- Als ik (eventueel later) wel mijn PV panelen wil aansluiten op de Vaillant, wat heb ik daar dan voor nodig. Of interpreteer ik dan het PV ready verkeerd?

Andere tips zijn ook meer dan welkom! Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met de vragen.

[ Voor 0% gewijzigd door JD76 op 28-02-2022 23:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1608730

Gramser schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:17:
@Anoniem: 1608730 zou daar misschien wat over kunnen zeggen? Ik heb hem al een hele tijd niet gezien hier..?
Sorry klopt! Enerzijds druk met wat klussen (helaas niet warmtepomp gerelateerd) en anderzijds beetje aan de drukkige kant in warmtepomp land.

De split units zijn momenteel in alle vermogens nog verkrijgbaar bij de technische groothandel - dat is natuurlijk een momentopname. Er is over de plus inderdaad weinig te zeggen, alle bestellingen komen voorlopig op nalevering. Mocht er enkel LTV aanwezig zijn, is de split een goede optie - die 7kW is ook verkrijgbaar.

Verder lees ik dat de split (veel) meer geluid zou maken? Dat klopt in ieder geval niet - door de gelijke kast is het identiek, de split is mogelijk zelfs een dB stiller links of rechts. Wel is het zo dat de split 10 en 12 kW 3dB tonaliteit als straf krijgt in geluidscalculaties, de plus heeft dat bij geen enkele variant. Dit leuke filmpje is online gezet door iemand, geeft het geluid goed weer; YouTube: Vaillant aroTHERM split 55/5 warmtepomp geluid bij vollast

Ook zie ik verwarring over de geluidswaardes in de snelgids, dit zijn praktijkvoorbeelden van de meest voorkomende situaties en deze helpen installateurs om de afstand tot de erfgrens te bepalen. De waarde -6dBa (zoals eronder staat) is wat er in de algemene boeken staat; Kijk voor de juiste geluidswaardes in de catalogus; Vaillant.nl/catalogus. Zal intern wel even doorgeven dat onze hulp verwarrend kan werken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 03-03-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Ha, fijn dat je hier nog actief bent, jouw bijdragen zijn altijd gewaardeerd, zo. Zeker als je wat richting geeft zoals met geluidswaardes etc. Keep it up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gramser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:
Ha, fijn dat je hier nog actief bent, jouw bijdragen zijn altijd gewaardeerd, zo. Zeker als je wat richting geeft zoals met geluidswaardes etc. Keep it up!
Notificaties komen niet meer in de mailbox van berichten of tags lijkt ook, DM's wel - dus bij prangende vragen mag dat altijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:17
Mijn installateur heeft even navraag gedaan bij Vaillant of een installatie zonder buffervat ook mogelijk zou zijn. Hierop kwam een positief antwoord:
Als u in een warmtepompinstallatie met vloerverwarming zonder buffervat wilt gaan werken moet u ervoor zorgen dat de vloerverwarmingsgroep niet na geregeld wordt en dient een minimale inhoud van 45 ltr te hebben (aroTHERM plus monoblock warmtepomp plus VWL 75/6 A 230V) om het pendelen van de warmtepomp tegen te gaan.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:53
ben2513 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:12:
Mijn installateur heeft even navraag gedaan bij Vaillant of een installatie zonder buffervat ook mogelijk zou zijn. Hierop kwam een positief antwoord:
Uiteraard kan dat. Dat kunnen de vele lezers in de diverse warmtepomptopics die succesvol zonder buffervat draaien je ook bevestigen.
Jammer dat Vaillant er niet even bijvertelt dat een WP zonder buffervat ook veel efficiënter is, o.a. doordat de aanvoertemperatuur naar beneden kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Andrehj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Uiteraard kan dat. Dat kunnen de vele lezers in de diverse warmtepomptopics die succesvol zonder buffervat draaien je ook bevestigen.
Jammer dat Vaillant er niet even bijvertelt dat een WP zonder buffervat ook veel efficiënter is, o.a. doordat de aanvoertemperatuur naar beneden kan.
Daarom hebben wij ook gevraagd hoor, in de installatiegids kun je nu namelijk nog geen arotherm vinden zonder buffervat. Ik had eigenlijk verwacht dat Vaillant alsnog een buffervat zou aanraden. Maar dat hebben ze dus niet gedaan (in het begin wel, maar op navraag kan het dus ook zonder). Ik was vooral benieuwd naar hun officiële reactie.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Geldt dat ook als je nog een radiator in je afgiftesysteem hebt opgenomen? Ik neem aan van wel..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser ja, die inhoud telt gewoon mee (tenzij er een thermostaatkraan of andere naregeling op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Thanks @Proton_ ! Er zit een thermostaatkraan op, maar die doet niks, omdat het hele systeem al op een te lage temp draait :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lr58
Adriaan71 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Ja,snap ik,daarom zei ik ook logischerwijs bestellen de installateurs bij de groothandel,maar in mijn jongere jaren waren de groothandels juist voordeliger,vandaar en het is een enorm verschil

De vwl 75/6 bruto bij de groothandel is de netto prijs daar,dat is een beste slok op een borrel

Bovendien kan de webshop waar ik het over heb,ook de installatie verzorgen en dit is een officiële Vaillant installateur

Dat komt opdat er installateurs zijn die niet voor de prijzen kunnen leveren als sommige webshops ze voor verkopen.

Webshops maken winst door de kwantiteit.

Meerdere spullen zijn via webshops goedkoper dan dat je bij leveranciers kan kopen. Maar ja hun schruiven alleen maar door. Verwacht er verder niet veel meer van.

Zeker vanuit het buitenland.

Je moet eens vragen wie de warmtepomp loskoppelt en de nieuwen weer aansluit als hij defect is of iets ergerlijks. Dat doet de webshop niet. Geloof me.

Dan kan je gewoon weer de installateur betalen en Vaillant levert de spullen op garantie.

Een installateur die wat meer verdient daarop kan je ook meer van verwachten. En die zal het wel uitwisselen i.c.m. Vaillant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
En installateur kan best nog wel een redelijke korting geven op zijn levering. Of ze dat doen is een 2e.

Spullen bruto doorzetten moet ik nog de eerste gek vinden die dat betaald.

En inderdaad je zegt het zelf al. In je vroegere jaren waren inderdaad groothandels inderdaad goedkoper. Maar die tijden zijn geweest.

Ken jongens bij de Wasco of Plieger die via de webshops goedkoper kunnen inkopen dan bij hun eigen baas.

En dan komt het leukste nog dat waarschijnlijk hun eigen baas de spullen levert aan de webshops.

Betreft officieel Vaillant installateurs zijn dat de jongens die in dienst zijn bij Vaillant en die doen storingen, Garantie werk of in bedrijfsname of stek handelingen.

Alle andere installateurs zijn partners team Vaillant en zijn niet in dienst van Vaillant. Daar hebben wij , zij verschillende statussen voor , Zilver, gold of platina voor.

Wat inhoud hoe verder je bent, zilver, gold of platina hoe meer wij van Vaillant gebruik kunnen maken van hun diensten en hoe verder we zijn hoe meer producten we geïnstalleerd hebben.

Tevens kunnen we gratis training volgen en beschikken we over alle documentatie wat er maar is en werk schema's.

En we hebben altijd ondersteuning als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lr58
Dat is een installateur die vermeld wordt op de site van hun en inderdaad alles wat je zegt had ik me ook al bedacht.

Ondersteuning is inderdaad prima voor installateur heb ik gemerkt en ook voor mij als consument,heb al aardig wat belletjes gedaan naar ze en altijd alle tijd om al mijn vragen te beantwoorden en uiterst vriendelijk

Dank voor de uitleg van dat zilver,gold of platina,dat was ik al tegen gekomen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Algemene "hydraulische" casus:

In een CV-systeem, waarin al een circulatiepomp zit, wordt een tweede systeem opgenomen met daarin een eigen circulatie pomp. Is er als 1 van deze twee circulatiepompen draait (en de ander dus uitstaat), sprake van goede circulatie? Of blokkeert de pomp die uitstaat de doorstroming?

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 een centrifugaalpomp heeft een leidingweerstand ongeveer vergelijkbaar met twee knietjes als hij niet draait.
Bij parallelschakeling wil je dus een terugslagklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Anoniem: 1608730 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:00:
[...]

Verder lees ik dat de split (veel) meer geluid zou maken? Dat klopt in ieder geval niet - door de gelijke kast is het identiek, de split is mogelijk zelfs een dB stiller links of rechts. Wel is het zo dat de split 10 en 12 kW 3dB tonaliteit als straf krijgt in geluidscalculaties, de plus heeft dat bij geen enkele variant. Dit leuke filmpje is online gezet door iemand, geeft het geluid goed weer; YouTube: Vaillant aroTHERM split 55/5 warmtepomp geluid bij vollast
Dat is een wel heel mooie opstelling, zo achter een blinde muur en zonder buren aan die kant. Zo heeft niemand er ooit last van. Dat geluid is allang verwaaid voordat het iemand bereikt, zelfs ‘s nachts.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
https://billmckibben.subs...for-peace-and-freedom?s=r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_VJkaPW1_88W5wbAlsyl4jEqzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wi0zf8IEPcS8jTT2JMCJ1U0k.png?f=fotoalbum_large
Mooie foto met mooi onderschrift :)
At the moment, they make better models than we do, but their manufacturers are operating at capacity.
Waarvan akte.
Vaillant zou wellicht kennis & kunde in licentie kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:25:
https://billmckibben.subs...for-peace-and-freedom?s=r

[Afbeelding]
Mooie foto met mooi onderschrift :)

[...]

Waarvan akte.
Vaillant zou wellicht kennis & kunde in licentie kunnen geven?
Zeker mooi! Het is helaas geen capaciteitsprobleem zoals dit artikel suggereert, maar een tekort aan voormateriaal. Sterker nog, er wordt alweer een nieuwe warmtepomp fabriek bijgebouwd op het moment om groei voor te blijven. Maar stel er was een capaciteitsprobleem - en dit geldt zeker voor Nederland - wie gaat ze dan installeren als ze massaal geleverd worden?

Wellicht had Biden beter een belletje naar een van de Europese fabrikanten kunnen doen om te vragen naar het echte probleem, daar doet niemand geheimzinnig over en misschien hebben ze nog wel een onderdeeltje over voor ons.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben nog bezig met de offerte vanuit Vaillant en mijn buurman, zelfde woning, maar op zuid in plaats van noord gericht is ook bezig met een hybride warmtepomp oplossing.

Zijn gasverbruik is iets lager dan dat van mij en op basis van het sommetje [verbruik] x 8,8 / 1650 komt hij op een benodigd vermogen van 5,86 kW (1100m3 gas voor verwarming). Hij heeft bij Eneco en een installateur een offerte opgevraagd en die komen beide met een Elga Ace van 4 kW op de proppen en beweren dat een hoger vermogen zorgt voor pendelen. Eneco hanteert namelijk de som verbruik/200x0,4 wat bij hen dus 1100/200x0,4 = 2,2 kW oplevert. Dit lijkt mij rijkelijk laag, maar dan snap ik wel de Elga van 4 kW.

Maar wat is nu de waarheid?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de geluidproductie van de Arotherm Plus 75/6. In de folder staan wel wat dB's, maar een goed overzicht wat de (maximale) geluidproductie op 1 meter afstand nu is wordt mij niet helder. Kan jij daar misschien wat over zeggen @Anoniem: 1608730 ?

[ Voor 15% gewijzigd door PaT op 09-03-2022 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PaT de 6 kW.
Wat eneco doet is voor mij niet te volgen; het lijkt op dezelfde som (8/1600=200) met een betafactor vermogensfactor 0.4 wat veel te laag is.
Maar met een 6 kW warmtepomp is de gasketel overbodig en dat mag natuurlijk niet ;)
In een milde winter zoals deze trekt die Elga het ook wel trouwens.

Edit: afhankelijk van wie je het vraagt is een warmtepomp die 40% van het piekvermogen kan leveren, goed voor 80% van de warmtevraag (=kostenbesparing). Dit lijkt een goed idee maar is ingehaald door de tijd:
Een warmtepomp met 2x het vermogen is lang niet 2x zo duur (grofweg dezelfde arbeid). Draaien in deellast is ook gunstig voor de COP. Vroeger, toen gas goedkoop was, lag het economische break-evenpunt boven het vriespunt, maar met de huidige prijs ligt dat er ver onder en komt het maximale vermogen en de grotere verdamper al rond de defrosttemperaturen goed van pas.

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:
@PaT de 6 kW.
Wat eneco doet is voor mij niet te volgen; het lijkt op dezelfde som (8/1600=200) met een betafactor 0.4 wat veel te laag is.
Maar met een 6 kW warmtepomp is de gasketel overbodig en dat mag natuurlijk niet ;)
In een milde winter zoals deze trekt die Elga het ook wel trouwens.
Ja, dat idee had ik dus ook al. Het bijzondere is dat een onafhankelijke installateur ook met zo'n Elga van 4 kW aan kwam. Ik krijg het gevoel dat veel installateurs nog redelijk onbekend zijn met de materie en dus aan de voorzichtige kant gaan zitten. Inderdaad zo van "als die Elga te kort schiet is er altijd nog een cv ketel die de boel op pakt".
Wat de buurman ook terug kreeg was dat een 6kW zou gaan pendelen (het prijsverschil is maar 700 euro), maar daar heb je toch juist je buffervat voor om dat probleem te ondervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja en nee. Het buffervat doet wel wat, maar niet veel: met circa 1000 liter/uur circulatie geeft een 100 liter vat je ongeveer 6 minuten. Beter is uitzoeken wat de watertemperatuur is waarbij je afgiftesysteem-vermogen matcht met het minimale vermogen van de warmtepomp. Dit kan zorgen voor een stooklijn die plaatselijk omhoog loopt :) (kan Vaillant niet, maar is niet heel erg).
Immers gaat het minimale vermogen bij een L/W warmtepomp bij een toenemende luchttemperatuur omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:20:
Ja en nee. Het buffervat doet wel wat, maar niet veel: met circa 1000 liter/uur circulatie geeft een 100 liter vat je ongeveer 6 minuten. Beter is uitzoeken wat de watertemperatuur is waarbij je afgiftesysteem-vermogen matcht met het minimale vermogen van de warmtepomp. Dit kan zorgen voor een stooklijn die plaatselijk omhoog loopt :) (kan Vaillant niet, maar is niet heel erg).
Immers gaat het minimale vermogen bij een L/W warmtepomp bij een toenemende luchttemperatuur omhoog.
Dank wederom! Maar dan klopt mijn beeld van een buffervat dus niet. Wat doet een buffervat dan wel? In mijn offerte is namelijk een 100 liter vat opgenomen. Vind ik best veel voor een vloer van 100m2 met vloerverwarming h.o.h. 10 cm en een aantal radiatoren die op lage temperatuur mogen meedoen en t.z.t. vervangen worden voor LTV varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PaT Dat is het grote mysterie van onze tijd, denk ik. De meeste posts en vragen in de warmtepomptopics gaan daarover.
Als je naregeling hebt is hij onmisbaar, dan kan de afgifte immers helemaal wegvallen en kan je makkelijk problemen met het debiet en defrosts krijgen. Ook met alleen convectoren/radiatoren/fancoils is er soms te weinig inhoud. Het is dus een veilige keuze. Maar met 100 m² ongeregelde vloerverwarming gaat dat niet op en kost hij stroom, COP, binnenruimte en geld.
ben2513 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

edit ik denk dat ik de 0.4 factor snap, heb de post aangepast. Ik vind het nog steeds geen goed idee ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:
@PaT de 6 kW.
Wat eneco doet is voor mij niet te volgen; het lijkt op dezelfde som (8/1600=200) met een betafactor vermogensfactor 0.4 wat veel te laag is.
Kan het niet zijn dat Eneco dit sommetje ook gebruikt voor woningen die uitsluitend met (voor warmtepomp onderbemeten) radiatoren worden verwarmd? In die woningen zal bij hogere warmtevraag de watertemperatuur zodanig hoog worden dat verwarmen met een warmtepomp geen zin meer heeft of niet meer gaat, en de gasketel ingeschakeld wordt.
Het probleem is denk ik (alweer) de installateur. Die zal voordat ie blind een offerte stuurt eerst moeten gaan checken met welke watertemperatuur bij welke buitentemperatuur de woning warm te houden is. Pas als die kennis aanwezig is, is een passend advies mogelijk.
Maar welke installateur heeft daar de tijd voor? (Of, welke klant wil voor zo'n passend advies betalen?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:53:
[...]
In die woningen zal bij hogere warmtevraag de watertemperatuur zodanig hoog worden dat verwarmen met een warmtepomp geen zin meer heeft
Eens met je verhaal, goed advies begint bij kijken naar het afgiftesysteem, maar met de huidige prijzen is de COP bij A-10W60 nog te goed om er een ketel bij te laten hangen.
Nog afgezien van hoe goedkoop het is om wat afgifte te verbeteren.
Voor €700 korting een te kleine warmtepomp aanschaffen vind ik gewoon raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:03:
Eens met je verhaal, goed advies begint bij kijken naar het afgiftesysteem, maar met de huidige prijzen is de COP bij A-10W60 nog te goed om er een ketel bij te laten hangen.
Probleem is dat een Elga helemaal geen A-10W60 kan halen. (Mijn Mitsu trouwens ook niet). Dat lukt je alleen met R290 (en evengoed beroerde COP).
Nog afgezien van hoe goedkoop het is om wat afgifte te verbeteren.
Voor €700 korting een te kleine warmtepomp aanschaffen vind ik gewoon raar.
Maar stel nou dat die woning bij temperaturen onder de 5 graden een watertemperatuur van >60°C nodig heeft (komt veel voor bij woning vanaf ca bouwjaar 2000 met enkel radiatoren). Dan heeft een grotere Elga geen zin. Zo bekeken zit er wel wat in dat advies.
Ik ben zelf meer van het berekenen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Maar stel nou dat die woning bij temperaturen onder de 5 graden een watertemperatuur van >60°C nodig heeft (komt veel voor bij woning vanaf ca bouwjaar 2000 met enkel radiatoren). Dan heeft een grotere Elga geen zin. Zo bekeken zit er wel wat in dat advies.
Ik ben zelf meer van het berekenen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
En dat is dus in mijn/ons geval niet zo. Ik heb een vloerverwarming met een thermostaatknop die het niet warmer laat worden dan 40 graden en daarmee krijg ik het fluitend warm (woning uit 1996). Ik heb zelfs nog een deel van de vloerverwarming grotendeels dicht staan omdat de opwarming dan te snel en in verschillende ruimtes ongelijk gaat.

Het enige wat ik niet van de buurman weet is of hij ook volledige vloerverwarming heeft of enkel een paar radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Dat zal ik eens navragen. Als dat laatste het geval is, dan zijn onze situaties toch minder te vergelijken dan ik dacht en is die 4 kW Elga misschien wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
PaT schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:43:
...
Daarnaast ben ik benieuwd naar de geluidproductie van de Arotherm Plus 75/6. In de folder staan wel wat dB's, maar een goed overzicht wat de (maximale) geluidproductie op 1 meter afstand nu is wordt mij niet helder.
De maximale geluidsvermogens van de verschillende Vaillant WP's zoals opgegeven door Vaillant, omgerekend naar geluidsdruk vs de afstand tot the WP bij plaatsing voor een muur.

De grenzen van 40 dB voor de nacht, en 45 dB voor de dag staan er ook in, tevens ook relatief in % ten opzichte van de 40 dB grens in een niet logaritmisch plaatje in de onderste grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnSkRrbugUPfdpe7OaJ157S2Hyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZQv0tfIXvYWhnKPgDLnIlbKV.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20
@PentaClover waarom verschilt dit van de grafieken in de installation quick guide?
https://www.vaillant.co.u...arotherm-plus-1949445.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmDNi22irfrd6uv9qvOd4kw4OLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y99EHt6IZ64iNOajkCJHtAft.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Zwartoog op 09-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Omdat Vaillant geen idee heeft wat ze doen. Ik heb gebeld met de installateurs service en die zeggen dat de installatie snelgids klopt. De whitepaper kennen ze niet eens daar. De consumenten service zegt dat de snelgids niet klopt en de whitepaper wel...
Ik heb meer vertrouwen in de installateurs service om eerlijk te zijn. Bij de consumenten service kreeg ik antwoord van een service monteur die vertelde dat het geluidsvermogen niet veranderd bij verschillende buitentempersturen.

Sowieso is het goed om van de meest ongunstige informatie uit te gaan in dit geval, dat is waarschijnlijk de waarheid.

[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 09-03-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, ik begreep de discussie al niet helemaal. Viel me ook al op dat Vaillant erg veel stiller zou zijn dan de concurrentie.

Algemene vraag over de geluidsproductie: is deze gemeten aan de voorkant van de unit? Lijkt mij dat hij aan de achterkant, maar zeker zijkant stiller is. Hoeveel scheelt dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

PentaClover schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:27:
[...]

De maximale geluidsvermogens van de verschillende Vaillant WP's zoals opgegeven door Vaillant, omgerekend naar geluidsdruk vs de afstand tot the WP bij plaatsing voor een muur.

De grenzen van 40 dB voor de nacht, en 45 dB voor de dag staan er ook in, tevens ook relatief in % ten opzichte van de 40 dB grens in een niet logaritmisch plaatje in de onderste grafiek.

[Afbeelding]
Onwijs bedankt. Dat betekent concreet voor mij dat ik de 75/6 op het dak van mijn uitbouw moet plaatsen en niet naast mijn uitbouw kan zetten. Op het dak heb ik zo'n 4 a 5 meter afstand, ernaast net 1. In dat laatste geval is de geluidsdruk te hoog en wil ik niet het risico lopen dat in de toekomst een buurman gaat klagen dat het ding teveel herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hopelijk krijg je dan zelf geen last van resonanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55

_Arthur

blub

Interessante discussie over afstand tot muur e.d. mbt de geluidsproductie.

Ik heb aan de zijkant van mijn huis aardig wat ruimte om tzt een warmtepomp te plaatsen. Ik kan hem in zowel de A of B orientatie plaatsen. Dit stuk van de tuin wordt nergens anders voor gebruikt; ruimte genoeg om hem in de A orientiatie te plaatsen. Aan de Oost / voorkant van het huis loopt de straat. Afstand A tot overburen is 25meter.

Wat is de beste plaatsings orientatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt522J7nwxjJHO9xafWz4olw4MI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ilRSxIVa5Am1EdFP7OvEpLfn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PaT schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Onwijs bedankt. Dat betekent concreet voor mij dat ik de 75/6 op het dak van mijn uitbouw moet plaatsen en niet naast mijn uitbouw kan zetten. Op het dak heb ik zo'n 4 a 5 meter afstand, ernaast net 1. In dat laatste geval is de geluidsdruk te hoog en wil ik niet het risico lopen dat in de toekomst een buurman gaat klagen dat het ding teveel herrie maakt.
1 meter zal inderdaad te krap zijn conform de huidige wetgeving, zorg wel voor voldoende ballast om resonantie binnen te voorkomen (met een betonnen uitbouw zal dat geen probleem zijn, hout wordt een grotere uitdaging).

Overigens heeft de overheid een mooie tool ontwikkeld bij twijfel situaties, om vooraf te bepalen of een warmtepomp geplaatst mag worden. De handleiding staat er bij en is goed te gebruiken, maar een installateur kan ook een advies aanvragen bij Vaillant voor de locatie - dan rekenen wij hem uit. https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking.

Alternatief is er nog het appje Showpoint, waarbij geluid gesimuleerd wordt maar ook in getallen wordt weergegeven om snel de waardes te kunnen zien - dat werkt best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_Arthur schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:19:
Interessante discussie over afstand tot muur e.d. mbt de geluidsproductie.

Ik heb aan de zijkant van mijn huis aardig wat ruimte om tzt een warmtepomp te plaatsen. Ik kan hem in zowel de A of B orientatie plaatsen. Dit stuk van de tuin wordt nergens anders voor gebruikt; ruimte genoeg om hem in de A orientiatie te plaatsen. Aan de Oost / voorkant van het huis loopt de straat. Afstand A tot overburen is 25meter.

Wat is de beste plaatsings orientatie?

[Afbeelding]
Dit is ook precies mijn vraag :)

Uit de tool die @Anoniem: 1608730 net post, staat dit in de handleiding:
Er wordt in de rekentool geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijke geluidafstraling van
de buitenunit. Elke buitenunit zal richtingen hebben waar meer geluid naartoe gaat dan gemiddeld
en waar minder geluid naartoe gaat. Vaak zal er recht voor de ventilator-uitlaat wat meer geluid
zijn, maar dat kan ook anders zijn. Het is te beschouwen als een producteigenschap. Hoe groot die
verschillen in de te onderscheiden richtingen zijn is niet bekend: de ééngetalswaarde van het L wA
bevat hier immers geen informatie over. De leveranciers hebben hier - zover ons bekend - geen
informatie over [...]
Ofwel, is niets over te zeggen.

Dus: wat zeggen de ervaringsdeskundigen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik zal mijn 75/6 hier plaatsen. Afstand tot overburen (in richting voorkant) is zo’n 5-6 meter met daartussen twee schuttingen. De buren op de foto rechts zitten wel erg dichtbij de warmtepomp dan met hun tuin, maar daar is al een houten schutting aan die ik als het moet nog geluidsisolatie aan kan brengen. Buren links op de foto zouden geen last moeten hebben van het geluid. Ik zal hem zo laten plaatsen dat er nog een Reducd behuizing omheen kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnLO6XKaAodBR02y5mdEaVbxB44=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E6Sv4TIAlkR7UwdW5GkbYlgh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Voh-C71P9YuMQcHWNX4Wq35JKE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3sDaw8hWGkDv8KkpRe7pGWYJ.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zwartoog schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Dit is ook precies mijn vraag :)

Uit de tool die @Anoniem: 1608730 net post, staat dit in de handleiding:

[...]

Ofwel, is niets over te zeggen.

Dus: wat zeggen de ervaringsdeskundigen hier?
Het klopt dat hier geen specifieke metingen voor worden gedaan, de maximalen worden gemeten en vermeld - daar moet bij alle richtingen rekening mee worden gehouden. Wel is het zeker zo dat bij praktisch elke warmtepomp de voorzijde beter hoorbaar is door de stroming van de wind, hoewel dat (in ieder geval bij Vaillant) geen enorm verschil maakt. Hoewel er vast ook modellen te bedenken zijn waar de compressor overdreven geluid maakt, waardoor bij die machines mogelijk de zijkant meer geluid kan uitstralen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ben2513 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:03:
Ik zal mijn 75/6 hier plaatsen. Afstand tot overburen (in richting voorkant) is zo’n 5-6 meter met daartussen twee schuttingen. De buren op de foto rechts zitten wel erg dichtbij de warmtepomp dan met hun tuin, maar daar is al een houten schutting aan die ik als het moet nog geluidsisolatie aan kan brengen. Buren links op de foto zouden geen last moeten hebben van het geluid. Ik zal hem zo laten plaatsen dat er nog een Reducd behuizing omheen kan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, de omkasting zal niet nodig blijken denk ik, een mooie geluidsdempende kokosmat tegen de schutting zal ook veel doen mocht het nodig blijken voor de buren. Mocht het een hybride zijn dan heb je er sowieso geen last van, full-electric kan eventueel de boiler standaard op max 50% vermogen verwarmd worden waardoor er ook geen geluidsoverlast plaats zal vinden. Houd er wel rekening mee dat het zitje tegenover de warmtepomp erg koud wordt, de worp van koude lucht is zo'n 3 meter. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 10-03-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Anoniem: 1608730 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Ziet er goed uit, de omkasting zal niet nodig blijken denk ik, een mooie geluidsdempende kokosmat tegen de schutting zal ook veel doen mocht het nodig blijken voor de buren. Mocht het een hybride zijn dan heb je er sowieso geen last van, full-electric kan eventueel de boiler standaard op max 50% vermogen verwarmd worden waardoor er ook geen geluidsoverlast plaats zal vinden. Houd er wel rekening mee dat het zitje tegenover de warmtepomp erg koud wordt, de worp van koude lucht is zo'n 3 meter. ;)
Dank je! Leuk om te horen. Haha ja klopt, maar dat zullen wij denk ik (verhuizen pas over 1 1/2 maand) alleen in de zomer veel zitten. Als alternatief kunnen wij de deur van de achterom verplaatsen als het echt storend is, dan komt ie daar waar nu de zithoek is en de zithoek gewoon aan de andere kant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
Net contact gehad met mijn Vaillant installateur, hun leverancier weet niet wanneer de installatie geleverd kan worden (75/6, 300l boiler). Nou, gewoon de bestelling geplaatst en dan even hopen dat ie er voor de winter is. Even duimen!

Installatie (ja, buffer onnodig etc. maar hij staat erbij, hoeven de discussie niet op nieuw in te gaan :)) Maar ik zie nu wel dat de mengmodule er nog bij zit, die hoeft uiteraard niet meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alJYMfFRB75cw_pXbwpFXoLv_og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2ZfL50X2rJouULeqO8oCc0v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door ben2513 op 10-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ben2513 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:30:
Net contact gehad met mijn Vaillant installateur, hun leverancier weet niet wanneer de installatie geleverd kan worden (75/6, 300l boiler). Nou, gewoon de bestelling geplaatst en dan even hopen dat ie er voor de winter is. Even duimen!
Leuk, hou ons op de hoogte! Kun je kort aangeven waaruit jouw installatie gaat bestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Gramser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Leuk, hou ons op de hoogte! Kun je kort aangeven waaruit jouw installatie gaat bestaan?
Ik heb mijn post aangepast :)

EDIT: Ik zie nu wel dat eigenlijk alles op voorraad is bij Wasco behalve de boiler.. ik zal even bellen met de installateur. Dan zouden wij de wp al aan kunnen sluiten en warmwater erbij zetten wanneer beschikbaar? Of wellicht zijn de levertijden ook gewoon helemaal niet betrouwbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door ben2513 op 10-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhrxGHjKemQWCpcoPtwepVXmlfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rj92GSdyVBbwW7xLLPkx80ko.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go0PRECLogN0m-VF2y-qpRW8Boo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt1TUNxfISgr3JHrQYWQLWLe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
"Meer dan drie meter van een gevel verwijderd". Dat komt op mij niet heel realistisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:35
Gramser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:49:
"Meer dan drie meter van een gevel verwijderd". Dat komt op mij niet heel realistisch over.
'De gevel' zul je hier niet waarschijnlijk letterlijk moeten nemen. Er zal waarschijnlijk de gevel van het woongedeelte mee bedoeld worden. Op het moment dat je de een bijkeuken/schuur/garage hebt waar je de warmtepomp tegenaan zet, dan is dat strikt genomen tegen de gevel, maar vaak wel een paar meter van de gevel van je woongedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:06:
[...]

'De gevel' zul je hier niet waarschijnlijk letterlijk moeten nemen. Er zal waarschijnlijk de gevel van het woongedeelte mee bedoeld worden. Op het moment dat je de een bijkeuken/schuur/garage hebt waar je de warmtepomp tegenaan zet, dan is dat strikt genomen tegen de gevel, maar vaak wel een paar meter van de gevel van je woongedeelte.
De regel uit het Bouwbesluit gaat inderdaad over geluidbelasting tov verblijfsruimten. Dus een slaapkamer of woonkamer. Dus niet tov een berging of badkamer oid.

Dat komt gelukkig goed bij mij. Hij komt op een betonnen dak voor een badkamer te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan zou het bij mij ook goedkomen. Tegen de gevel van ons huis, maar ver van het woon- en spaargedeelte verwijderd. Maar helaas ontbreekt het me nog even aan de centjes 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb toevallig vanmiddag ook een aanvraag gedaan voor een handig overzicht in alle scenario’s, van 1 wand tm hoeken etc. dus dit document zal als het goed is nog uitgebreider worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Nee. Zo werkt dat niet.
Vaillant zegt dat ze uitgaan van de verspreiding van het geluid in de vorm van een halve bol. Dat geldt alleen als de WP rondom vrij staat (rondom definiëren ze dan als minimaal 3 meter). De andere helft van de bol is dan de grond.
Als je WP tegen een muur staat (en dan maakt het dus niet uit of die muur van je huis of je garage is) weerkaatst het geluid tegen die muur en verspreidt het zich in de vorm van een kwart bol.
Het geluidsniveau op bijvoorbeeld 5 meter vanaf je WP zal dan een stuk hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
ben2513 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb mijn post aangepast :)

EDIT: Ik zie nu wel dat eigenlijk alles op voorraad is bij Wasco behalve de boiler.. ik zal even bellen met de installateur. Dan zouden wij de wp al aan kunnen sluiten en warmwater erbij zetten wanneer beschikbaar? Of wellicht zijn de levertijden ook gewoon helemaal niet betrouwbaar.
Mijn installateur ziet bij inloggen geen voorraad.
Volgens de consumenten site wel.
Zal wel een lokker zijn van Wasco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kleuvert ik heb hetzelfde gehoord: zonder inloggen bij Wasco lijkt er voorraad, maar zodra je wel inlogt zijn de aroTHERMs (op de 105/6 en 125/6 na) niet op voorraad. Helaas moet ook ik dus nog even geduld hebben.

P.S.: mijn aroSTOR boiler heb ik inmiddels wel binnen (via Belgische winkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Franciesco schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:51:
@Kleuvert ik heb hetzelfde gehoord: zonder inloggen bij Wasco lijkt er voorraad, maar zodra je wel inlogt zijn de aroTHERMs (op de 105/6 en 125/6 na) niet op voorraad. Helaas moet ook ik dus nog even geduld hebben.

P.S.: mijn aroSTOR boiler heb ik inmiddels wel binnen (via Belgische winkel).
De arostor is dacht ik ook nog gewoon te krijgen.
Heb de 270 zelf al sinds december staan. Maar kan hem nog niet aansluiten omdat die op de plek van de cv moet komen.
Had een paar weken geleden de sensocomcort ook binnen gekregen. 2 dagen terug kwam de 921 internet module binnen. Langzaam komt het binnen druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Levering van de aroSTORS lijkt inderdaad mee te vallen. Ik had de mijne (de VWLB150/5) in Belgie besteld omdat hij daar veel goedkoper was. En had hem vrij vlot binnen.
De Sensocomfort VRC720 heb ik ook al. Dus we lopen redelijk synchroon :)

Aan de internetmodule zie ik niet veel meerwaarde, dus die heb ik niet besteld. Jij @Kleuvert denkt daar kennenlijk anders over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Franciesco schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:23:
Levering van de aroSTORS lijkt inderdaad mee te vallen. Ik had de mijne (de VWLB150/5) in Belgie besteld omdat hij daar veel goedkoper was. En had hem vrij vlot binnen.
De Sensocomfort VRC720 heb ik ook al. Dus we lopen redelijk synchroon :)

Aan de internetmodule zie ik niet veel meerwaarde, dus die heb ik niet besteld. Jij @Kleuvert denkt daar kennenlijk anders over?
Koppel dat ding dadelijk aan mijn SMA Home manager.
Hoop dan het stroomverbruik te loggen. Geen idee hoe dat werkt.
Zo goed als niets te vinden op internet.
Heb mijn wasmachine en droger ook gekoppeld maar dat is alleen een functie om te starten als de zon schijnt.
Heb ook de SMA wallbox die werkt wel briljant.
Daarnaast regelt de home manager dat de apparaten die aangesloten zijn niet over de waarde van mijn hoofdaansluiting heen gaan.
Heb alles elektrisch in huis + auto en dan begint 3*25a al krap te worden op bepaalde momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kleuvert schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Koppel dat ding dadelijk aan mijn SMA Home manager.
Hoop dan het stroomverbruik te loggen. Geen idee hoe dat werkt.
Zo goed als niets te vinden op internet.
Kun je voor het bijhouden van je verbruik niet beter (ook?) een tussenmeter gebruiken? Een 1-fasemodel heb je al voor een paar tientjes en dat loopt door tot ca. 160 euro (?) voor een 3-fasemodel met modbus, zodat je die met bijvoorbeeld Home Assistant kunt uitlezen en intelligentere acties kunt ondernemen om overbelasting van je hoofdzekeringen te voorkomen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Kun je voor het bijhouden van je verbruik niet beter (ook?) een tussenmeter gebruiken? Een 1-fasemodel heb je al voor een paar tientjes en dat loopt door tot ca. 160 euro (?) voor een 3-fasemodel met modbus, zodat je die met bijvoorbeeld Home Assistant kunt uitlezen en intelligentere acties kunt ondernemen om overbelasting van je hoofdzekeringen te voorkomen.
Die home manager is een 3-fase meter die nu achter de hoofdschakelaar zit. Alle andere apparaten die op die modbus zitten horen zelf hun verbruik te communiceren. Ben er alleen achter dat mijn netwerk met alleen maar Apple airports het één en ander belemmert. Moet maar een keer iets anders komen. Maar ik heb helaas geen geldboompje. Al die smart rommel loopt aardig in de prijs. Heb er dan uiteindelijk ook het gemak ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Kleuvert
Als allerlei apparaten zelf hun verbruik aan die SMA Home Manager moeten doorgeven, dan is die Home Manager geen meter, maar een koppelvlak, een gateway voor doorgifte.
En dan ben je afhankelijk van de nauwkeurigheid van wat die apparaten doorgeven en óf ze het überhaupt (goed) doorgeven.

Zelf houd ik erg van echte onafhankelijke tussenmeters. Die doen hun werk gewoon altijd, ook als de aangesloten apparaten een keer herstarten, de hik krijgen of niet goed functioneren. Zo heb ik tenminste altijd onafhankelijke en betrouwbare registratie op verbruiksgebied.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 12-03-2022 22:34 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:33:
@Kleuvert
Als allerlei apparaten zelf hun verbruik aan die SMA Home Manager moeten doorgeven, dan is die Home Manager geen meter, maar een koppelvlak, een gateway voor doorgifte.
En dan ben je afhankelijk van de nauwkeurigheid van wat die apparaten doorgeven en óf ze het überhaupt (goed) doorgeven.

Zelf houd ik erg van echte onafhankelijke tussenmeters. Die doen hun werk gewoon altijd, ook als de aangesloten apparaten een keer herstarten, de hik krijgen of niet goed functioneren. Zo heb ik tenminste altijd onafhankelijke en betrouwbare registratie op verbruiksgebied.
Dat kan. Maar de home Manager heeft wel degelijk een eigen ingebouwde 3-fase meter van hoge kwaliteit. Ik ga er vanuit dat fabrikanten als Vaillant en Siemens dit ook hebben zodra zij gegevens verstrekken. Daar hoef ik dan geen losse metertjes tussen te zetten. Die heb ik al 3-voudig betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Ik heb de boel inmiddels opgebouwd en aangesloten.

Ik het de Arotherm Plus 75/6 op een platdak neergezet en deze op het CV-circuit aangesloten. De aansturing-unit VWZ AI via ebus aangesloten met een WAR buitensensor eraan. Ook heb ik op de ebus de Sensocomfort VRC 720 aangesloten.

De boel op druk gebracht en ingeschakeld. Ik zie netjes sensordata van de Arotherm binnenkomen op de VWZ AI en de Sensocomfort. Ik zie ook aan de sensordata dat de circulatiepomp van de warmtepomp gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw7cZuBnQeGnUT-dXcXnIi7fbWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bU46J9hay3b49pjYZ59Wp52g.png?f=fotoalbum_large

Echter de compressor van de warmtepomp slaat niet aan. Ook zie ik niet alle informatie in het display verschijnen zoals in de handleiding vermeld staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNXpkiAXIZeh6rXRIA3Qgc6hPWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvfUrCUzSQ5WbxTiF8r4eBk5.png?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik de Arotherm Plus bijvoorbeel zelf ook handmatig ontluchten, of is de snelontluchter automatisch?

@Proton_ @Anoniem: 1608730 @Xqlusive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:20:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik de Arotherm Plus bijvoorbeel zelf ook handmatig ontluchten, of is de snelontluchter automatisch?
Is er wel warmtevraag? Hier staat de warmtepomp al een kleine week uit (uitgezonderd SWW) omdat (vooral) het door de zon in huis lekker warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Is er wel warmtevraag? Hier staat de warmtepomp al een kleine week uit (uitgezonderd SWW) omdat (vooral) het door de zon in huis lekker warm is.
@Andrehj Dat denk ik wel, maar ik ken de in-and-outs van mijn opstelling nog niet goed. Ik zie bijv. "AanvoerTemp Gew. 50.0gr" (Gewenste aanvoertemperatuur lijkt me?) en de "Huidige aanv. temp. 24.5gr" staan. Kan ik hieruit opmaken dat hij warmtevraag heeft?

Hoe zou ik eventueel de warmtevraag kunnen forceren?

Ook zie ik in de handleiding dat het gewone status display meer info zou moeten bevattenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXIXeSr1NSitww1grbAnDy2JK8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HcW7DLNBiMfEIrj0fmfUyJq5.png?f=user_large:

Ik zelf zie dus alleen maar dit bij mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWaQwMXFSXPvc2tBXCbQSLKBB2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VmQulxSHXKb1KnoY2qPsUlCm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 ik neem aan dat je de installatiewizard doorlopen hebt?
Wat zegt de VRC 720?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:20:

Ik het de Arotherm Plus 75/6 op een platdak neergezet en deze op het CV-circuit aangesloten. De aansturing-unit VWZ AI via ebus aangesloten met een WAR buitensensor eraan. Ook heb ik op de ebus de Sensocomfort VRC 720 aangesloten.

De boel op druk gebracht en ingeschakeld. Ik zie netjes sensordata van de Arotherm binnenkomen op de VWZ AI en de Sensocomfort. Ik zie ook aan de sensordata dat de circulatiepomp van de warmtepomp gaat draaien.

[Afbeelding]

Echter de compressor van de warmtepomp slaat niet aan. Ook zie ik niet alle informatie in het display verschijnen zoals in de handleiding vermeld staat.

[Afbeelding]

Eerst de installatie wizard voltooid op de VWZ, daarna de 720 wizard? Hangt de buitenvoeler in de zon? Boven de 19 graden is standaard in de 720 de uitschakelgrens (BT uitschakelgrens). Ook goed om te controleren; is het een VWZ AI plus VWL xx/6 (en geen oude variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Proton_ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:21:
@xenobia12345 ik neem aan dat je de installatiewizard doorlopen hebt?
Wat zegt de VRC 720?
@Proton_
Ja/nee, ik heb op de VWZ AI de installatie assistent gedaan. Maar hij blijft dan hangen op "Controleprogramma: Ontluchten afgiftesysteem Test aan". Hoe lang hoort dit te duren?

In de Engels handleiding zie ik de volgende stappen voor de installatie assistent:
1. Language
2. System control present
3. Cooling technology
4. Compressor current limit
5. Relay multi-function output
6. Intermediate heat exchanger present
7. Check programme: Purge building circuit
8. Contact details, Telephone number

Ik heb het zojuist nog een keer gestart en voor Engels gekozen. Dan komt ie in als tweede stap in "Check programme: Purge building circuit Test active". En daar blijft ie dan hangen.

Ik heb dan dus stap 2 t/m 6 uit de handleiding helemaal niet voorbij zien komen, hij ging van stap 1 direct naar stap 7.

De VRC 720 leest 3 ebus componenten in: Thermostaat, Warmtepomp 1 en de WP-regelmodule. Ik heb daarin Systeemschemacode 8 ingevoerd.
"Warmtepomp 1" geeft "Status:Uit"
"Warmtepompregelingsmodule" geeft ook "Status:Uit"

Wat voor info heb je nog meer van me nodig voor een diagnose? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Anoniem: 1608730 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Eerst de installatie wizard voltooid op de VWZ, daarna de 720 wizard? Hangt de buitenvoeler in de zon? Boven de 19 graden is standaard in de 720 de uitschakelgrens (BT uitschakelgrens). Ook goed om te controleren; is het een VWZ AI plus VWL xx/6 (en geen oude variant).
@Anoniem: 1608730

Het is de VWZ AI !, dus ik denk de oude variant (Artikelnummer: 0020117049). Ik dacht dat ik van Hippe Lip had begrepen dat hij deze ook zonder problemen gebruikte. Maar goed, misschien hebben we dan het lek boven. Wat is het verschil tussen die twee versies van de VWZ AI eigenlijk?
Hippe Lip schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Jazeker. Ik draai nu ca. een half jaar met mijn VWL 35/6 A en de VWZ AI. Geen idee wat die ‘plus’ is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:38:
@Andrehj Dat denk ik wel, maar ik ken de in-and-outs van mijn opstelling nog niet goed. Ik zie bijv. "AanvoerTemp Gew. 50.0gr" (Gewenste aanvoertemperatuur lijkt me?) en de "Huidige aanv. temp. 24.5gr" staan. Kan ik hieruit opmaken dat hij warmtevraag heeft?
Ik ken Vaillant niet, maar als je gewenste aanvoertemperatuur 50°C is, dan zou ik eerst de stooklijn maar eens verlagen, want 50°C slaat bij een warmtepomp nergens op, zeker niet bij de huidige lente-temperaturen.
Die stooklijn kan zeker wel 15 graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ik ken Vaillant niet, maar als je gewenste aanvoertemperatuur 50°C is, dan zou ik eerst de stooklijn maar eens verlagen, want 50°C slaat bij een warmtepomp nergens op, zeker niet bij de huidige lente-temperaturen.
Die stooklijn kan zeker wel 15 graden lager.
Snap ik, maar ik wilde de WP even dwingen om op te starten. Pas als het allemaal werkt, wil ik de ideale afstelling gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Hoe zou ik eventueel de warmtevraag kunnen forceren?

Ook zie ik in de handleiding dat het gewone status display meer info zou moeten bevatten[Afbeelding]:

Ik zelf zie dus alleen maar dit bij mijn systeem:
[Afbeelding]
Van links naar rechts toe.

Fluisterstand. in te schakelen via de 720
Elektrische Element is ingeschakeld .. Is ook in te stellen in de 720 voor welke waardes hij moet bijspringen.
E = eco stand warmwater instelling
120kHw/dag = de energie dat ie die dag opgewekt heeft
Kraantje warm water ingeschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:57
xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Snap ik, maar ik wilde de WP even dwingen om op te starten. Pas als het allemaal werkt, wil ik de ideale afstelling gaan doen.
maar dan gaat het niet om de gewenste aanvoertemperatuur maar de gewenste binnentemperatuur.

Dus dan kun je de thermostaat op 30 graden zetten tijdelijk. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Het is de VWZ AI !, dus ik denk de oude variant (Artikelnummer: 0020117049). Ik dacht dat ik van Hippe Lip had begrepen dat hij deze ook zonder problemen gebruikte. Maar goed, misschien hebben we dan het lek boven. Wat is het verschil tussen die twee versies van de VWZ AI eigenlijk?

[...]
Ai daar was ik al bang voor, het moet echt de VWZ AI /6 zijn, bedoeld voor de plus warmtepompen (artikel 0010031645). Heeft te maken met meer/andere communicatie parameters t.o.v. oudere warmtepompen, vrees dat je die zult moeten omruilen bij jouw leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Anoniem: 1608730 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Ai daar was ik al bang voor, het moet echt de VWZ AI /6 zijn, bedoeld voor de plus warmtepompen (artikel 0010031645). Heeft te maken met meer/andere communicatie parameters t.o.v. oudere warmtepompen, vrees dat je die zult moeten omruilen bij jouw leverancier.
Hoe kan ik zien welk model er hier aan de muur hangt, of ik de /6 heb of niet?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hippe Lip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:02:
[...]

Hoe kan ik zien welk model er hier aan de muur hangt, of ik de /6 heb of niet?
Uit mijn hoofd gezegd zit er aan de linker zijde een sticker met type aanduiding / serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Anoniem: 1608730 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Het is niet anders, dan ga ik op zoek naar de goede variant. Dank voor het helpen vinden van de oplossing!

@Anoniem: 1608730 Ik kan de VWZ AI /6 (plus) nergens online op voorraad vinden, heb jij nog een kanaal waar ik succes kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Het is niet anders, dan ga ik op zoek naar de goede variant. Dank voor het helpen vinden van de oplossing!

@Anoniem: 1608730 Ik kan de VWZ AI /6 (plus) nergens online op voorraad vinden, heb jij nog een kanaal waar ik succes kan hebben?
Ben bang dat je in de rij kan gaan staan bij de bestellingen in Nederland a Europa
Pagina: 1 ... 14 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic