Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Chupachups schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:43:
[...]

nu de arotherm 75/6 voor CV bedrijf de winter (nou ja) goed doorkomt zonder bijstook met de ketel, ga ik het tap gedeelte ook aanpakken. idealiter zou ik de combinatie willen maken van zonthermisch met wp. dit kan met het door @Adriaan71 genoemde vat van Flamco met zowel een warmtepomp als Solar spiraal. @Adriaan71 ik zie vooral bruto prijzen van dit vat, enig idee wat de netto prijs ( kan) zijn? Als ik zonthermisch combineer krijg je er nog wat isde op, dat verzacht de aankoop een beetje 😉
Kan het opvragen. hoeveel liter moet ie zijn. En zit je in Nederland? Nee subsidie zit daar niet op. Alleen op complete systemen in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 08-02-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:32
Adriaan71 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Kan het opvragen. hoeveel liter moet ie zijn. En zit je in Nederland?
300 liter, in Nederland inderdaad . bedankt vast !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Chupachups ik ben benieuwd naar een spreadsheet die vertelt dat zonthermisch interessanter is dan pv+warmtepomp (en de warmtepomp heb je al). SWW is bij zomerse temperaturen ook te maken met COP 5. (laatste beetje COP 3 a 4). Moderne PV is 20%+ efficient, dus de conclusie ligt voor de hand. Bovendien is plaatsing veel makkelijker.
De subsidie is niet genoeg voor de collectoren + arbeid, dacht ik. Als het om subsidie gaat, is een losse wpb ook te overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Proton_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:07:
@Chupachups ik ben benieuwd naar een spreadsheet die vertelt dat zonthermisch interessanter is dan pv+warmtepomp (en de warmtepomp heb je al). SWW is bij zomerse temperaturen ook te maken met COP 5. (laatste beetje COP 3 a 4). Moderne PV is 20%+ efficient, dus de conclusie ligt voor de hand. Bovendien is plaatsing veel makkelijker.
De subsidie is niet genoeg voor de collectoren + arbeid, dacht ik. Als het om subsidie gaat, is een losse wpb ook te overwegen.
ik heb al zonnepanelen. Een paar extra panelen zou nog kunnen, maar ik denk dat ik de netbeheerder ook tegemoet kom door direct warmte te maken en op te slaan. in het najaar werken de vacuümbuizen ook nog best goed, wat ik begrijp.

een warmtepomp boiler heeft niet mijn voorkeur. een lawaaiig apparaat in huis erbij, liever niet. Dan kan ik beter de arotherm benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Die extra stroom gaat dus direct de warmtepomp in, de netbeheerder heeft daar geen last van :)
Als je plek hebt voor buizen, heb je ook plek voor PV.
Je boiler heeft een spiraal minder nodig -> goedkoper vat.
Geen stagnatie -> meer opbrengst.
Het kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, maar ik zou aanraden het warmtepomp-only alternatief met PV optioneel ook even door te rekenen zodat je een geïnformeerde keus maakt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogspanning
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-10-2024
Heeft iemand misschien wat inside informatie van Vaillant over de levertijd van een Arotherm Plus? Van de verschillende groothandels hoor ik op het moment dat ze helemaal niets meer durven te zeggen over een levertijd. Dus het zou een paar maanden kunnen zijn, maar ook volgend jaar of nog langer kunnen duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:25
@Hoogspanning toevallig kreeg ik vandaag een voorraad-alert van Comwo voor een 75/6. Maar @Alfa159 had m daar eind vorig jaar besteld en die werd geannuleerd dus ik weet niet wat dat waard is.

[ Voor 4% gewijzigd door Flail op 08-02-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Proton_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:07:
@ChupachupsSWW is bij zomerse temperaturen ook te maken met COP 5. (laatste beetje COP 3 a 4). Moderne PV is 20%+ efficient, dus de conclusie ligt voor de hand. Bovendien is plaatsing veel makkelijker.
Eens, en daar komt bij dat zodra je boiler eenmaal geladen is, de zonnecollectoren niks meer kunnen doen. PV daarentegen produceert dan gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Flail schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Eens, en daar komt bij dat zodra je boiler eenmaal geladen is, de zonnecollectoren niks meer kunnen doen. PV daarentegen produceert dan gewoon door.
tot je omvormer afschakelt op een te hoge netspanning in de buurt door een overschot aan zonnestroom op het net.

maar goed, dit wordt een beetje off topic. ik begrijp het punt van @Proton_ en ik zal er een Excel aan wijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Chupachups op 09-02-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
Chupachups schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:45:
[...]
tot je omvormer afschakelt op een te hoge netspanning in de buurt door een overschot aan zonnestroom op het net.
Offtopic inderdaad, maar ik zag onlangs een getal voorbijkomen dat dat voorkomt bij 0,2% van de installaties. Dus de kans lijkt klein, maar je zult het maar hebben... inderdaad zou het dan te overwegen zijn. Maar een oost-west-opstelling voor je PV zou dan ook kunnen helpen om je opwekking te verleggen naar periodes met minder hoge netspanning. Dan zal ie nog steeds wel afschakelen maar dat doet een zonnecollector ook zodra je vat op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Dan zat ik afgelopen voorjaar en zomer bij die 0,2% :|
Inmiddels is dat opgelost overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 14:27
Ik lees hier in het topic over een fluistermodus maar hoe stel ik dit in? Het is allemaal nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Op de binnenunit kun je hem ergens tussen 40 en 60% instellen.
Het tijdvak kun je in het installateursmenu van de sensocomfort instellen

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Ik zit zelf te denken om een Arotherm 75/5 te installeren icm een unitower en heb hier nog een vraag over.

Met welke buitentemperaturen houden jullie rekening bij de aanschaf van een warmtepomp? En hebben jullie nog een warmtebron achter de hand?

Met de 75/5 moet ik het kunnen redden tot -7 graden buitentemperatuur, als ik 1 radiator vervang voor een T33. Als het kouder wordt kan het zo zijn dat de L/L moet bijspringen, of dat de L/L moet bijspringen als de L/W SWW moet verwarmen bij lage temperaturen.

Ik wil geen warmtepomp installeren die zijn minimale vermogen niet kwijt kan (alleen radiatoren) en heb nog op elke verdieping een L/L warmtepomp achter de hand die kan bijspringen.

Met de huidige radiatoren heb ik een afgifte vermogen van 4873w(4016w in de woning en 857w in een losstaande berging) bij een TA van 40 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ensch053 op 16-02-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ensch053
Ik heb zelf ontworpen op -10 en naar boven afgerond. In de praktijk bleek dat de stooklijn lager kon, dus ik vermoed dat de warmtepomp tot -15 voldoende vermogen kan leveren. Bij gebrek aan winter heb ik dit niet kunnen bevestigen :)
Dit is wel in het westen van het land, ik gok dat jij in het oosten zit ;)
Als extra warmtebron heb ik diverse keukenapparatuur.

Er zijn meer mensen die bijwarmen met L/W en ik hoor geen klachten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 16-02-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
@Ensch053 Werkt die L/L nog wel bij <-7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heeft 1 van jullie wel eens gehoord dat de motor van de ventilator in de aroTherms een zwak punt is?

Een bevriende installateur vertelde mij dat. Hij heeft er altijd een handje van om incidenten te vergroten tot de regel, dus voor degene die er echt verstand van hebben deze vraag.

Inmiddels heb ik de offerte binnen voor een hybride opstelling met een aroTherm Plus. Het is nogal een boekwerk geworden, dus dat ga ik van het weekend op mijn gemakje doornemen. Gelukkig is het geen bedrag van 16.000 euro geworden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Bedankt voor jullie antwoorden.

Bij -7 gaat het nog prima. We hebben 2 single splits op de begane grond. 1 in de open keuken en 1 in de woonkamer. Dit werkt bij defrosts perfect. Met 1 L/L in bedrijf is een defrost wel merkbaar bij lage temperaturen.

We kunnen ook nog een een bestaande T20 en T22 vervangen voor T33. We gaan gaan denk ik maar gewoon draaien en anders stap voor stap vervangen. Scheelt dat er L/L achter de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47
@Proton_ vraagje over dat ebus.

Ik zie dat je software moet installeren om de thermostaat uit te lezen. Klopt dat ? Of kan ik bijvoorbeeld de data ook naar home assistant sturen.

De usb dongel die ik voorbij zie komen.. die zou ik in de pi of iets anders moeten stoppen, en vervolgens twee draden naar de thermostaat kabel brengen? Dus met een soort van lasklem erop zodat je het kan splitten?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Possible schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:51:
@Proton_ vraagje over dat ebus.

Ik zie dat je software moet installeren om de thermostaat uit te lezen. Klopt dat ? Of kan ik bijvoorbeeld de data ook naar home assistant sturen.

De usb dongel die ik voorbij zie komen.. die zou ik in de pi of iets anders moeten stoppen, en vervolgens twee draden naar de thermostaat kabel brengen? Dus met een soort van lasklem erop zodat je het kan splitten?
Er is een add-on voor HA.
Ebus kun je inderdaad aftakken zoals je omschrijft.

• Possible
BertusB404 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Er is een add-on voor HA.
Ebus kun je inderdaad aftakken zoals je omschrijft.
Dat gaat om deze? https://fromeijn.nl/connected-vaillant-to-home-assistant/

Maar dit zou dus ook werken voor een warmtepomp?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BertusB404
Possible schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:51:
[...]

Dat gaat om deze? https://fromeijn.nl/connected-vaillant-to-home-assistant/

Maar dit zou dus ook werken voor een warmtepomp?
Het gaat om deze:
https://github.com/LukasGrebe/ha-addons

Werkt voor alles dat ebus praat en waar de communicatie ontcijferd is.
Werkt hier prima voor de belangrijkste parameters.

VWL75/5 en vrc720

• Possible
BertusB404 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Het gaat om deze:

VWL75/5 en vrc720
Thx! Gaan we eens naar kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:06:
[...]

[...]

Nee, voor zover ik weet komt die info niet uit de P1-aansluiting van je slimme meter. Bij mij tenminste niet. Ik heb een DSM4-meter. Mogelijk dat de DSM5-meters dat wel hebben?
Terugkomend op mijn eerdere vraag of je met iungo ook de netspanning per fase kunt monitoren: bij navraag blijkt dit inderdaad mogelijk te zijn bij DSMR4 en nieuwer. Wel moet iungo die optie activeren voor je controller. Dit kan bij de bestelling gedaan worden, maar misschien achteraf ook nog via de “Toegang op afstand” optie?

Inmiddels heb ik de iungo binnen en kan ik bevestigen dat de netspanning per fase inderdaad in te zien is. Ik heb overigens een DSMR 5 slimme meter.
Voorbeeld (heb hem sinds vanmiddag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52wH-DAaBp6aFg1nYmtVZrqPzNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRhEeI5ZtiJkNbCqGktJ7ZOB.png?f=fotoalbum_large

Ik ben de webinterface verder nog wat aan het ontdekken, maar hij lijkt het meeste te bevatten van wat ik wil. Installeren stelde overigens niets voor: netwerkkabel en P1 kabel inpluggen, stroom aansluiten en naar de (lokale) webpagina surfen is alles wat je moet doen voor de basis installatie.
De kWh meters heb ik nog niet in de groepenkast zitten, dat komt later als de wp geplaatst is.

Al met al ben ik er tot nu toe blij mee. Nogmaals dank voor de tip @Hippe Lip! _/-\o_

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Franciesco Komt dit van je iungo?

En hoe heb je het uitlezen van die spanning geactiveerd? Daar heb ik namelijk ook wel interesse in!
Maar het kan nog steeds zo zijn dat die spanning niet in het ‘telegram’ van een DSMR4-meter zit…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Franciesco
  • Nu online
@Hippe Lip
Ja, dat plaatje komt van iungo.
Is in te zien via “meer data” en dan de betreffende opties inschakelen in “Mijn grafieken”.
Het kan zijn dat deze opties bij jouw niet zichtbaar zijn omdat iungo deze moet activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dibLthr49aUarVp3eiPWL1eoBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7uilYwIKahjwKrUHl3SBGWn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 23:41

HaTe

haat niet

Waar is de 75/6 AS te koop? Ik kan alleen maar de 75/5AS vinden. En wat is het verschil?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
/6 series is een R290 monoblock de /5 serie is een R410a split.

Verder is er maar weinig op voorraad volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@HaTe de 75/6 heeft geen AS maar A versie.

Dan moet je 'm kunnen vinden :)
Eerste hit:
https://www.warmtepompen-...llant-arotherm-vwl-75-6-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Maar dat is geen split. In het geluidseisen document wordt wel de 75/6AS genoemd.. Vandaar de vraag

Misschien is het een typfout, in de 2e tabel staat wel 75/5AS

[ Voor 24% gewijzigd door HaTe op 18-02-2022 08:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:22:
@Hippe Lip
Ja, dat plaatje komt van iungo.
Is in te zien via “meer data” en dan de betreffende opties inschakelen in “Mijn grafieken”.
Het kan zijn dat deze opties bij jouw niet zichtbaar zijn omdat iungo deze moet activeren.

[Afbeelding]
Ik kom niet verder dan dit.

Je hebt het over ‘activeren’. Hoe en waar doe je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrstpMsrd8WBhe5MkvhlDPAMLog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMHozl5tF6SdUS0FC0qCgVn1.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Hippe Lip: dat activeren kun je volgens mij niet zelf. Bij mij is het door iungo zelf gedaan (voordat ze de controller opstuurde). Maar wellicht kan het achteraf ook nog door hen gedaan worden via de "toegang op afstand" optie. Ik zou iungo even mailen of dat inderdaad mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip volgens de dsmr4 specs zit er geen spanning in, wel stroom.
https://www.netbeheernede...e_meter_15_32ffe3cc38.pdf (pag 15)
Je moet de netbeheerder dus om een dsmr5 meter vragen :)

Maar dat gaat hier wel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:05:
@Hippe Lip volgens de dsmr4 specs zit er geen spanning in, wel stroom.
https://www.netbeheernede...e_meter_15_32ffe3cc38.pdf (pag 15)
Je moet de netbeheerder dus om een dsmr5 meter vragen :)
Haha, daar trappen ze niet in. Zelfs al zou je ervoor betalen, zoals bij een gevraagde (vervroegde) meterwissel naar een slimme meter.

offtopic:
Sterker nog: bij de installatie van de meters in mijn nieuwe huis had ik het daarover met degene die de meters installeerde en die vertelde dat je als klant ook niet kan kiezen welke meter (merk) je krijgt. Ik had toen liever de kleinere gasmeter, maar dat kon ik dus niet kiezen. Zij (degenen die die meters installeren) krijgen het ook random uitgeleverd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BertusB404 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:37:
Het gaat om deze:

VWL75/5 en vrc720
Nu ben ik niet heel goed in dit soort dingen, maar is die add-on van Lukas Grebe geschikt om met de ebus-usb-stick van Floris Romeijn te werken?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip ja, want die addon leunt op de apart te installeren ebusd software. Dat werkt prima met die stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:53:
@Hippe Lip ja, want die addon leunt op de apart te installeren ebusd software. Dat werkt prima met die stick :)
@Proton_
Ah, das mooi, want die stick heb ik inmiddels in huis, maar ik ben er nog niet toe gekomen om er iets mee te doen.

Nu staat de Vaillant WP in (bij) de schuur en hangt mijn HA in de meterkast in huis. En ik heb een vrije CAT5-kabel van de schuur naar de meterkast in huis lopen. Kan ik die ebus via een twisted pair van de schuur naar huis laten lopen (ca. 30 m kabel) en daar die stick rechtstreeks in mijn HA (op RPi) steken of is dat een te lange/ grote afstand? Dat zou wel heel mooi zijn!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip
Ebus spec zegt 2x 0,75 mm² maar het gaat waarschijnlijk wel werken. Misschien twee pair pakken.
Is aftakken van de thermostaat of besturing binnen niet makkelijker?

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:20:
@Hippe Lip
Ebus spec zegt 2x 0,75 mm² maar het gaat waarschijnlijk wel werken. Misschien twee pair pakken.
Is aftakken van de thermostaat of besturing binnen niet makkelijker?
Ik heb hier inderdaad twee paar gepakt van een cat-kabel. Maar dit is maar 10m ongeveer. Desnoods pak je meer draadjes. Aftakken vanaf de thermostaat of binnenunit is misschien wel makkelijker inderdaad.

@Hippe Lip
Die stick lijkt verdacht veel op die ik heb. Zo lang het met ebusd werkt, werkt het ook met de add-on. (De add-on zorgt er oa voor dat ebusd in je home assistent supervisor kan draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Proton_
De Vaillant staat naast de schuur die hij verwarmt. Daar hangt dus ook de thermostaat en andere delen. De schuur staat ruim 15 meter van huis en ik heb natuurlijk een paar CAT5-kabels naar huis lopen, waarvan eentje om mijn LAN door te trekken en twee waar ik de losse aderparen van gebruik voor diverse doeleinden. Vandaar dat de totaal kabellengte van zo’n 30 meter. Ik kan er in de schuur natuurlijk een aparte RPi voor ophangen, maar dat vind ik toch een beetje zonde, dus ga ik het wel proberen.

Nu zie ik inmiddels bij de installatieinstructies dat er over allerlei ebus-adapters gesproken wordt, maar die stick van Romeijn zie ik niet genoemd worden. Gaat dat wel werken, denk je?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 18-02-2022 22:32 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip ik heb dezelfde stick, werkt prima met ebusd. Met HA kan ik je dan weer niet helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:30:
@Proton_
De Vaillant staat naast de schuur die hij verwarmt. Daar hangt dus ook de thermostaat en andere delen. De schuur staat ruim 15 meter van huis en ik heb natuurlijk een paar CAT5-kabels naar huis lopen, waarvan eentje om mijn LAN door te trekken en twee waar ik de losse aderparen van gebruik voor diverse doeleinden. Vandaar dat de totaal kabellengte van zo’n 30 meter. Ik kan er in de schuur natuurlijk een aparte RPi voor ophangen, maar dat vind ik toch een beetje zonde, dus ga ik het wel proberen.

Nu zie ik inmiddels bij de installatieinstructies dat er over allerlei ebus-adapters gesproken wordt, maar die stick van Romeijn zie ik niet genoemd worden. Gaat dat wel werken, denk je?
Ja, gaat absoluut werken zo lang je het ebus signaal bij de USB adapter krijgt. Zal zo even zoeken, maar heb volgens mij dezelfde stick.

Andere oplossing zou een ESP ebus adapter zijn, dan kun je die gewoon lokaal aan de thermostaat knopen en de rest via de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Proton_ @BertusB404
Ik heb ook een VR921 aan de Vaillant gekoppeld. Langs die weg kan je niet toevallig aan HA koppelen? Want dat zou wel de mooiste oplossing zijn!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Die heb ik niet, dus geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat zou het mooiste zijn, ik heb hem zelf niet anders had ik wel een gooi naar reverse engineeren willen doen.
Als het je wat zegt kan je misschien een wireshark dump maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:43:
Dat zou het mooiste zijn, ik heb hem zelf niet anders had ik wel een gooi naar reverse engineeren willen doen.
Als het je wat zegt kan je misschien een wireshark dump maken.
Die dump zegt me vagelijk iets en als ik het per se zou willen gaat me dat wel lukken, maar dat kost me ws een dag werk omdat ik me eerst moet inlezen en het dan (met vele fouten eerst) moet gaan proberen. 8)

Dat gaat ‘m dus niet worden. Maar zei jij niet dat dit gaat werken? Heb jij die stick van Romeijn aan je HA gekoppeld (en werkend)?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Ik heb even gezocht, en ik heb exact dezelfde stick: en werkt dus met de add-on.

Stick in rpi drukken, add-on installeren en daarna USB stick kiezen in de config. Als het goed is verschijnt dan na een tijdje een hele lijst met mqtt sensoren. Als je er niet uit komt stuur maar een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Voor de geinteresseerden: onderstaand de boodschappenlijst die ik samengesteld heb voor mijn beoogde Vaillant WP + WP boiler configuratie. Het e.e.a. is nog niet definitief maar al met al denk ik dat de meeste zaken er op moeten staan. De prijzen in de uiterst rechter kolom heb ik begroot a.d.h.v. diverse webshops. Die bedragen zullen vast nog wel iets varieren tot het moment van bestellen.

Uiteraard staat het iedereen vrij om te reageren over missende zaken of ander commentaar. :)

[Afbeelding]
Dank je voor dit overzicht, ik zit schaameloos in je lijstje te grasduinen :)

Vanwaar je keuze voor de naverwarmer? Als verzekering?

Waar je verder over kunt nadenken: trillingsdempers: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html
schijnt de trillingen nog een niveau verder omlaag te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Zwartoog schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Dank je voor dit overzicht, ik zit schaameloos in je lijstje te grasduinen :)

Vanwaar je keuze voor de naverwarmer? Als verzekering?

Waar je verder over kunt nadenken: trillingsdempers: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html
schijnt de trillingen nog een niveau verder omlaag te brengen.
Haha, geen probleem! Daarvoor had ik het lijstje ook geplaatst: ter inspiratie voor anderen.
Inmiddels heb ik besloten om in ieder geval voorlopig geen naverwarmer te plaatsen. De kans dat ik hem nodig heb is klein en mocht het tegenvallen, dan kan ik die alsnog nemen.

Mijn warmtepomp komt op de grond in de tuin te staan. Dus veren zijn niet nodig lijkt mij: de grote Vaillant trillingsdempers zijn voldoende en kan ik vastzetten aan de betonbielsen die er onder komen. Handig als het een keer erg hard waait! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben vanmiddag bezig geweest de offerte voor een AroTherm Plus 75/6 die in hybride opstelling moet komen door te nemen.

Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat je vloerverwarming verdeler pomploos zou moeten zijn omdat je warmtepomp installatie dit overneemt.

Nu zie ik op mijn offerte 'VDM10 pompgroep' staan. Maar vervolgens niets over het vervangen van de vloerverwarming verdeler (die een Robot automatische pomp heeft).

Gaat dit nu goed?

Tevens staat er een 100 liter buffervat in opgenomen, terwijl ik hier lees dat je bij voldoende water in je vloerverwarming (hier ca 100m2 met een hoh van 10cm) je die niet of maar heel beperkt nodig hebt. Dat is dan toch ook merkwaardig?

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 19-02-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
PaT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:55:
Ik ben vanmiddag bezig geweest de offerte voor een AroTherm Plus 75/6 die in hybride opstelling moet komen door te nemen.

Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat je vloerverwarming verdeler pomploos zou moeten zijn omdat je warmtepomp installatie dit overneemt.

Nu zie ik op mijn offerte 'VDM10 pompgroep' staan. Maar vervolgens niets over het vervangen van de vloerverwarming verdeler (die een Robot automatische pomp heeft).

Gaat dit nu goed?

Tevens staat er een 100 liter buffervat in opgenomen, terwijl ik hier lees dat je bij voldoende water in je vloerverwarming (hier ca 100m2 met een hoh van 10cm) je die niet of maar heel beperkt nodig hebt. Dat is dan toch ook merkwaardig?
De buffer staat in elk schema getekend in de installatie bundel.
Aangezien er ook een pompgroep in staat zal het om een parallel buffer gaan.

Ik heb hier geen buffer en extra pompgroep. En ook maar 40m2 vloerverwarming. Verder staat wel alles open, ook de boel op de eerste verdieping en zolder. (Ook geen naregeling)
Tevens nog een verdeler met pomp.

Defrosts gaan prima, maar het is nog niet echt koud geweest sinds ie er staat.

Het kan dus wel zonder buffer, maar dan wijk je af van het standaard voorgekauwde schema wat Vaillant heeft bedacht. Of de installateur daar van af wil wijken moet je aan hem vragen.

Je installatie word er wel meteen minder complex van, goedkoper, en neemt minder ruimte in. Voor dat geld kun je met gemak een gesloten verdeler aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door BertusB404 op 19-02-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Volgens mij staat in de nieuwe installatiegids wel een voorbeeld zonder buffer.
Ik zal vanavond even kijken.
In ieder geval heeft de Vaillant helpdesk mij destijds bevestigd dat het bij mij zonder buffer prima kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 19-02-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PaT het zou kunnen dat de buffer er zit in functie van evenwichtsfles voor de hybride werking. Daar is bij mij geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Proton_ en @BertusB404 bedankt voor de reacties. Ik zet het dus inderdaad op het lijstje met vragen voor de installateur.

Los daarvan, een gesloten verdeler is toch gunstiger vanwege het feit dat je niet met je retourwater mengt en dus ongeveer je Taanvoer vanuit je warmtepomp ook de temperatuur is die in je vloer gaat?

Sowieso wilde ik die vloerverdeler aangepast hebben zodat ik 3 groepen apart van de rest wil kunnen aansturen. Daar deed de installateur bij de schouw al wat moeilijk over en nu staat het in zijn geheel niet op de offerte. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De installatiebundel jan 2022 heeft dit voorbeeld zonder buffer (pag 54):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY6iYWufbhzpB06ZMfhWJxRnQhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YTeIjWVXxmrs0SKvsQ5iXmxT.png?f=fotoalbum_large
Wel een Flexotherm, geen Arotherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
PaT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:48:
@Proton_ en @BertusB404 bedankt voor de reacties. Ik zet het dus inderdaad op het lijstje met vragen voor de installateur.

Los daarvan, een gesloten verdeler is toch gunstiger vanwege het feit dat je niet met je retourwater mengt en dus ongeveer je Taanvoer vanuit je warmtepomp ook de temperatuur is die in je vloer gaat?

Sowieso wilde ik die vloerverdeler aangepast hebben zodat ik 3 groepen apart van de rest wil kunnen aansturen. Daar deed de installateur bij de schouw al wat moeilijk over en nu staat het in zijn geheel niet op de offerte. :(
waarom.wil je dat dan? vloerverwarming is toch juist een systeem van 1x instellen en dan klaar meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Fr33z schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:59:
[...]

waarom.wil je dat dan? vloerverwarming is toch juist een systeem van 1x instellen en dan klaar meestal?
Omdat ik 1 ruimte heb die veel sneller afkoelt dan de rest van de verdieping. Die ruimte wil ik dus zijn eigen thermostaat geven.
Ik heb het nu wel een soort van goed ingeregeld, maar wat je dan krijgt is dat die ruimte in de nacht verder afkoelt dan de rest van de beganegrond, vervolgens komt die kamer op temperatuur, waarna hij uiteindelijk juist warmer eindigt dan de rest...

En dat verschilt dan ook nog eens heel erg afhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 13:04
Ook hier een Arotherm Plus aangeschaft (de 75/6). Deze wil ik op de bestaande CV installatie aansluiten, die eerst middels een warmtenet werd verwarmd. Ik heb (voorlopig) geen SWW koppeling nodig omdat ik dit al met een aparte zonneboiler-WP combinatie heb ingericht. Wel heb ik nog een warmtewisselaar "over" in het SWW buffervat, dus mogelijk kan ik daarmee nog iets doen in de toekomst.

Ik heb ervoor gekozen om de Arotherm Plus middels een apart 40 liter buffervat met daarin een spiraal (NIBE UKV40+) aan te sluiten op de CV installatie. Hiermee bereik ik een hydraulisch neutrale aansluiting is het idee, en zit ik later niet met de problemen dat verschillende CV pompen elkaar tegen gaan werken.

Ik heb zoals @Proton_ aangaf een VWZ AI regelunit aangeschaft en het benodigde artikelnummer uit de gelinkte handleiding gehaald: 0020117049. Echter lees ik nu dat er ook een "VWZ AI Plus" bestaat met een ander artikelnummer, namelijk: 0010031645. Weet iemand wat het verschil tussen beide "VWZ AI" units is? Zijn er hier mensen die de "VWZ AI" (met artikelnummer: 0020117049) werkend hebben in combinatie met een Arotherm Plus?

Hopelijk is het alleen een verschil in de bijgevoegde handleiding (bijv. update ivm introductie Arotherm Plus) en zijn ze gewoon beide te gebruiken op mijn Arotherm Plus.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

xenobia12345 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:28:
Zijn er hier mensen die de "VWZ AI" (met artikelnummer: 0020117049) werkend hebben in combinatie met een Arotherm Plus?
Jazeker. Ik draai nu ca. een half jaar met mijn VWL 35/6 A en de VWZ AI. Geen idee wat die ‘plus’ is…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 sorry, ik werd me pas veel later bewust van het bestaan van een plus-versie. Die handleiding heb ik online nog niet gevonden. Ik heb zover ik weet een VWZ AI besteld en een VWZ AI Plus geleverd gekregen, ik zou geen verschil kunnen aanwijzen dus dat zal hooguit software zijn.
De startpost is vanaf nu verduidelijkt.

Je zou nog contact op kunnen nemen met je leverancier en/of Vaillant klantenservice om zeker te weten dat de spullen die je krijgt compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 een 40 liter buffer met spiraal? Hoe had je dat in gedachten? Die spiraal kan hooguit 0,5 m² zijn en 3 kW overbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Proton_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:42:
@xenobia12345 een 40 liter buffer met spiraal? Hoe had je dat in gedachten? Die spiraal kan hooguit 0,5 m² zijn en 3 kW overbrengen.
Oh, ik ging er vanuit dat er tot 30 kW door deze wisselaar kan worden overgebracht, https://www.nibe.eu/assets/documents/10023/611677-4.pdf. Of lees ik de specificaties verkeerd en moet ik met minder rekening houden?

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 dat is, volgens specs, als het vat 35 graden is en de spiraal 90 (of andersom) :)

Met een warmtepomp wil je zo weinig mogelijk temperatuurverschil, elke graad die je onnodig warmer stookt kost je 1-2% rendement.
Dus ik zou de stadsverwarming dan aan de spiraal knopen en de warmtepomp met je afgiftesysteem aan de buffer.

Wat is je verwachte aanvoertemperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 20-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:39:
@xenobia12345 sorry, ik werd me pas veel later bewust van het bestaan van een plus-versie. Die handleiding heb ik online nog niet gevonden. Ik heb zover ik weet een VWZ AI besteld en een VWZ AI Plus geleverd gekregen, ik zou geen verschil kunnen aanwijzen dus dat zal hooguit software zijn.
De startpost is vanaf nu verduidelijkt.

Je zou nog contact op kunnen nemen met je leverancier en/of Vaillant klantenservice om zeker te weten dat de spullen die je krijgt compatibel zijn.
In de handleiding van de AI Plus staat de compatibiliteit vermeld met de VWL ..5/6 A ..
Als dat ook in de handleiding van de non-Plus AI staat, dan zou het moeten werken lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fay_f3zJtg1ecGSQM07kw8OSpg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7qzWHujVDFpXWEQJIdVRGe3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Hmm, precies dat staat ook in de handleiding uit de TS ( https://drive.google.com/...oP86asQlXhfLOGK3QJm9/view )
Maar de technische fiche zegt weer /2 en / 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Verwarrend is het in elk geval wel...

Ondanks dat ze allebei "VWZ AI" heten hebben ze verschillende artikelnummers: de plus-versie heeft artikelnummer 0010031645, de non-plus-versie 0020117049.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wat is er eigenlijk "bijzonder" aan de VWL 65/6 A 230V ten opzichte van de 55 en de 75 variant?

De 75 is in nagenoeg alle specificaties hetzelfde, paar tientjes duurder, maar heeft meer vermogen. Het bereik van de 55 is ook groter dan die van de 65 (1,5 - 6,2 kW voor de 55 tov 2,4 - 5,6 voor de 65).

https://www.vaillant.nl/c...epomp-66368.html#overview

Ofwel, in welk geval zou je de 65/6 willen kiezen? :?

Andere vraag: in de handleiding wordt gesproken van de "hydrolisch station VWZ MEH 97/6". Wat doet die, en wanneer heb je die nodig? Het lijkt op een pomp+driewegklep voor SWW, maar ik dacht dat de pomp van het monobloc voldoende was om je CV circuit te bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zwartoog schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:45:
Wat is er eigenlijk "bijzonder" aan de VWL 65/6 A 230V ten opzichte van de 55 en de 75 variant?

De 75 is in nagenoeg alle specificaties hetzelfde, paar tientjes duurder, maar heeft meer vermogen. Het bereik van de 55 is ook groter dan die van de 65 (1,5 - 6,2 kW voor de 55 tov 2,4 - 5,6 voor de 65).

https://www.vaillant.nl/c...epomp-66368.html#overview

Ofwel, in welk geval zou je de 65/6 willen kiezen? :?

Andere vraag: in de handleiding wordt gesproken van de "hydrolisch station VWZ MEH 97/6". Wat doet die, en wanneer heb je die nodig? Het lijkt op een pomp+driewegklep voor SWW, maar ik dacht dat de pomp van het monobloc voldoende was om je CV circuit te bedienen?
Het viel mij op dat de COP van die 65 net wat hoger was dan alle andere warmtepompen. Maar verder kwam ik ook niet veel verschil tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog hij is goedkoper en heeft de hoogste COP ;) daarom heb ik die gekozen.
Ik denk dat hij een iets kleinere warmtewisselaar heeft dan de 75/6 en dat hij geknepen is in de software. De compressor, behuizing en ik denk de verdamper zal hetzelfde zijn als de 75/6.

Het hydraulisch station bevat een driewegklep, naverwarmer, expansievat, ontluchter en besturing (geen pomp).
Als je een CV installatie vervangt, zal je al een expansievat en ontluchter hebben. Wanneer je ook een andere SWW oplossing hebt (losse warmtepompboiler, doorstromer oid) kan je overwegen een VWZ AI te gebruiken, dat scheelt ca €800, een hoop leidingwerk en een paar uur arbeid (+ wat overweging hoe belangrijk een elektrische noodverwarming nou eigenlijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Proton_ Is die hogere COP echt significant? Als ik in de quick installers guide kijk, zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARDjj5mk2uI7v15ba0gqq6T7-og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lkqhtxIEcTl1gfUpvlMCrWHw.png?f=user_large
voor de 35, 55, 65 en 75 respectievelijk.

https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf

Die hogere COP geldt dus alleen in één specifieke situatie. Ook liggen alle grafieken van de 65 en 75 bovenop elkaar (pagina 4).

Qua prijs vindt ik zo snel de 65/6 voor 4099 en de 75/6 voor 4156 (wasco), dus daar hoef je het ook niet van af te laten hangen.

Het is net alsof ze willen schermen met "de hoogste COP bij -7", maar om daar nou een heel product voor op de markt te zetten lijkt me ook overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Proton_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:17:
@xenobia12345 dat is, volgens specs, als het vat 35 graden is en de spiraal 90 (of andersom) :)

Met een warmtepomp wil je zo weinig mogelijk temperatuurverschil, elke graad die je onnodig warmer stookt kost je 1-2% rendement.
Dus ik zou de stadsverwarming dan aan de spiraal knopen en de warmtepomp met je afgiftesysteem aan de buffer.

Wat is je verwachte aanvoertemperatuur?
Ik denk dat ik hem op max. 55 graden aanvoer wil laten draaien. We hebben in huis namelijk al airco die in de winter op verwarmen staat. Dus de Arotherm zal in de wintermaanden maximaal 2 of 3 radiatoren gaan bedienen (nog geen LTV) en in de zomer gaat hij het zwembad verwarmen (dan is 35 graden aanvoer prima).

Nu ik er zo over nadenk zal ik mogelijk de vrije spiraal in de SWW boiler opnemen in het CV systeem, dan kan de Arotherm ook nog wat helpen met het verwarmen van de SWW. En dan heb ik gelijk de buffer voor de ontdooistand op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
xenobia12345 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat ik hem op max. 55 graden aanvoer wil laten draaien. We hebben in huis namelijk al airco die in de winter op verwarmen staat. Dus de Arotherm zal in de wintermaanden maximaal 2 of 3 radiatoren gaan bedienen (nog geen LTV) en in de zomer gaat hij het zwembad verwarmen (dan is 35 graden aanvoer prima).

Nu ik er zo over nadenk zal ik mogelijk de vrije spiraal in de SWW boiler opnemen in het CV systeem, dan kan de Arotherm ook nog wat helpen met het verwarmen van de SWW. En dan heb ik gelijk de buffer voor de ontdooistand op orde.
Ter verduidelijking een plaatje van de situatie, met de Arotherm Plus volgens bovenstaande ingetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIOYJb7tDdkPqoZdQ2Xs0S_ZYVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkwPXJlq7RC2TDpHl6dwNMsY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Vermogensdiagrammen:
Split: https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1689813.pdf
Plus: https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf

Ik was deze nog niet tegen gekomen op de Nederlandse site

Er zit nog een aardig verschil tussen de Plus en Split zo te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMPdnpHEGTbpFOqZTJss2I0Wwss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KuugAyHx5AP8ZS4x3CqEYFIf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door HaTe op 21-02-2022 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xenobia12345 Dat roept een hoop vragen op :)
Vanwaar de systeemscheiding? Is een seriebuffer niet veel makkelijker en zuiniger (en voldoende voor ontdooien)? Wat is de systeeminhoud van de radiatoren?
Je wil niet je SWW boiler gaan koelen met je radiatoren, dus dat zou ik weglaten. Voor serieus vermogen geldt ook daar dat hij waarschijnlijk te klein is (bij 5K dT).

En grote kans dat je de zwembad-warmtewisselaar ook groter wil hebben (beter: tweede in serie), omdat die ook op hoge temperatuur ontworpen is en onnodig hoge temperatuur kost gewoon €s bij een warmtepomp.

Welke van deze spullen heb je al staan en welke besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
Proton_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:33:
@xenobia12345 Dat roept een hoop vragen op :)
Vanwaar de systeemscheiding? Is een seriebuffer niet veel makkelijker en zuiniger (en voldoende voor ontdooien)? Wat is de systeeminhoud van de radiatoren?
Je wil niet je SWW boiler gaan koelen met je radiatoren, dus dat zou ik weglaten. Voor serieus vermogen geldt ook daar dat hij waarschijnlijk te klein is (bij 5K dT).

En grote kans dat je de zwembad-warmtewisselaar ook groter wil hebben (beter: tweede in serie), omdat die ook op hoge temperatuur ontworpen is en onnodig hoge temperatuur kost gewoon €s bij een warmtepomp.

Welke van deze spullen heb je al staan en welke besteld?
Kijk, maar goed dat ik hier ben terechtgekomen, dank voor het meedenken! :)

Feitelijk staat bijna het hele systeem al zoals ingetekend, maar dan zonder de Arotherm en het 40 liter buffervat. Wel goed om nog even aan te geven dat de kranen naar de wisselaar van het zwembad eigenlijk 3-weg kranen zijn, ze staan alleen open in de zomer, dan staat het systeem naar de CV radiatoren dus dicht. En andersom in de winter.

De systeemscheiding had ik bedacht als hydraulische scheiding omdat er reeds een pomp in het huidige systeem zit. Maar ook omdat ik het huidige systeem niet over de Arotherm wil laten circuleren als deze zelf niet hoeft te draaien. De SWW boiler staat op 50-55 graden ingesteld, dus ik ging ervan uit dat als ik de Arotherm dezelfde aanvoer-temperatuur laat produceren er weinig verschillen zullen optreden.

De restwarmte van de zonneboiler verwarmt het zwembad nu prima op zonnige dagen, maar zou wat extra warmte kunnen gebruiken op de mindere dagen. De huidige SWW warmtepomp is hiervoor te klein.

Ik heb de huidige setup bijna volledig via Home Assistant onder controle, dus ik kan vrij eenvoudig verschillende scenarios automatiseren. Voor de Arotherm staat nog een ebusd in backorder.

Ik weet niet wat de systeeminhoud is van de radiatoren, is dat te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank
  • Laatst online: 04-06 05:48
Proton_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:14:
Mijn installatie, buiten:
[Afbeelding]
Binnen (gootjes komen nog):
[Afbeelding]

Eerste bevindingen:
* Hij hoeft nog niet hard te werken, maar bij de testen was hij praktisch onhoorbaar. De ritselende grassen ervoor maakten het meeste geluid.
* Ruimtethermostaat is optioneel, maar zonder is er geen manier om terugkoppeling van de ruimtetemperatuur te geven. Het werkt nu volledig WAR; dit moet nog aangepast worden (alsnog ruimtethermostaat? zelfbouw?)
* Stooklijn is zviw niet zo uitgebreid te tunen als bij Mitsubishi; het wordt ingesteld met een enkele parameter voor de steilheid en verder is de minimale en maximale aanvoertemperatuur in te stellen (ook daarom: zelfbouw?)
* Installatie was goed te doen; de tillussen werken prima.
* 32mm met de hand persen is zo'n beetje het maximum voor een kantoorklusser ;)
* een handperstang heeft best een hoop ruimte nodig, niet handig in de trapkast.
Hoi Proton, begrijp ik het goed dat je enkel de De VWZ AI besturingsmodule binnen hebt en de warmtepomp buiten ? Dit aansluitschema kan ik niet vinden bij Vaillant de genoemde schema's zijn allemaal veel uitgebreider.

Hoor graag even, bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt om voor de Vaillant warmtepomp + losse WP boiler configuratie te gaan. Een aantal onderdelen zijn dan ook besteld.

Gezien de grote twijfel over de naverwarmer heb ik deze voorlopig uit mijn begroting gehaald. Mocht het in de praktijk tegen gaan vallen, dan kan die altijd nog toegevoegd worden. Al is het natuurlijk wel zo dat als de naverwarmer regelmatig nodig zou zijn, er uberhaupt gekeken moet worden of de capaciteit van de WP wel voldoende is.
Voordeel van alleen de AI Plus module is dat de installatie binnen heel mooi compact blijft. @Tank: dat kan dus inderdaad.

Voor de geinteresseerden onderstaand mijn bijgewerkte boodschappenlijst (groen is besteld of in geval van de verdeler vloerverwarming & iungo inmiddels geleverd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZqvxUBnJWkffIFjExpTXEpJGa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZD6JuXYtk254tom5fOVnaNYO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:18
HaTe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:10:
Vermogensdiagrammen:
Split: https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1689813.pdf
Plus: https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf

Ik was deze nog niet tegen gekomen op de Nederlandse site

Er zit nog een aardig verschil tussen de Plus en Split zo te zien:
[Afbeelding]
Dus toch het hogere vermogen bij -10.

NL docs stond vaak 6,68 en via deze lijn zal het max zo 7,5 kw zijn bij -10.

Vind de minimale vermogens bij bijvoorbeeld 10 a 15 graden wel vrij hoog, geen idee of ik dat kwijt kan. Iemand anders deze WP bij een nieuwbouwwoning? Zo te zien moet je bij de 10 a 15 graden buiten temp minimaal 3,5 KW kwijt kunnen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 21-02-2022 18:08 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Vind de minimale vermogens bij bijvoorbeeld 10 a 15 graden wel vrij hoog, geen idee of ik dat kwijt kan. Iemand anders deze WP bij een nieuwbouwwoning? Zo te zien moet je bij de 10 a 15 graden buiten temp minimaal 3,5 KW kwijt kunnen :)
-10 7,6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Kees_frl schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Waarom zou je 3,5 kW niet kwijt kunnen als je die 7,6 kW bij -10 wel kwijt kan.

De WP zal niet constant draaien omdat die 3,5 kW meer is dan je transmissieverlies op dat moment. Maar dit is met een andere warmtepomp niet anders. Als die verder terug kunnen worden de runs alleen wat langer.

Met deze reden gaat de WP hier snachts gewoon uit, om overdag in te halen. Dan draait ie alsnog op laag vermogen, maar tegen betere COP want hogere buitentemperatuur.
Ik denk dat er maar weinig WP eigenaren zijn waarbij de pomp hele lange runs maakt bij de buitentemperatuur van de laatste dagen.

[ Voor 16% gewijzigd door BertusB404 op 21-02-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:18
BertusB404 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:25:
[...]

Waarom zou je 3,5 kW niet kwijt kunnen als je die 7,6 kW bij -10 wel kwijt kan.

De WP zal niet constant draaien omdat die 3,5 kW meer is dan je transmissieverlies op dat moment. Maar dit is met een andere warmtepomp niet anders. Als die verder terug kunnen worden de runs alleen wat langer.

Met deze reden gaat de WP hier snachts gewoon uit, om overdag in te halen. Dan draait ie alsnog op laag vermogen, maar tegen betere COP want hogere buitentemperatuur.
Ik denk dat er maar weinig WP eigenaren zijn waarbij de pomp hele lange runs maakt bij de buitentemperatuur van de laatste dagen.
Klopt goed punt, twijfel tussen deze en een Mitsu, die gaat terug naar 2,2 kw.

Lijkt mij wel het meest comfortabel, de temperatuur zo stabiel mogelijk houden. Maar we zitten nu in een klein tochtig huis en zal in een nieuwbouwwoning anders zijn. Maar denk in iedere situatie dat je het zo stabiel mogelijk wilt houden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-06 08:33
@Proton_ bij ons wordt een 75/6 geplaatst de aankomende maanden. Nu vraag ik mij af waar het meeste geluid vandaan komt bij de Arotherm: voorkant of achterkant? Gaat een beetje om de plaatsing, want hij moet wel redelijk dichtbij de ergens te komen staan.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 ik zou het niet durven zeggen, bij mij staat hij tegen een haag en als dat een beetje ritselt overstemt het alles.
Bij windstil weer hoor je de A20 en niet de warmtepomp :)
Ik zou gokken op de achterkant.

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Weet iemand al meer over de leveringen van de 75/6?
Wacht er nu al 2 maanden op.
De leverancier geeft aan geen idee te hebben.

• Adriaan71
Kleuvert schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:43:
Is ook niet bekend. In de hele industrie zijn probleem met producten met chips

Heb ook al een paar orders staan vanaf December en januari.

Wees blij dat je op tijd besteld hebt. De problemen zijn dit jaar ook niet over. En straks worden er spullen uitgeleverd op binnenkomst van bestellingen bij leveranciers.

[ Voor 26% gewijzigd door Adriaan71 op 24-02-2022 07:56 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:37:
@Proton_ bij ons wordt een 75/6 geplaatst de aankomende maanden. Nu vraag ik mij af waar het meeste geluid vandaan komt bij de Arotherm: voorkant of achterkant? Gaat een beetje om de plaatsing, want hij moet wel redelijk dichtbij de ergens te komen staan.
Ik neem aan dat je met ‘ergens’ de ‘erfgrens’ bedoelt. ;)

Let dan wel op dat die niet met de voorkant naar je buren wijst. Dat is een asociale opstelling die hier in de buurt iemand had gedaan en die onmiddellijk tot een fikse burenruzie leidde. Dan worden de buren geconfronteerd met niet alleen het geluid maar ook de koude luchtstroom. Gelukkig is dat kort daarna gecorrigeerd, maar je kunt het beter in één keer goed doen.

Een geschikte opstelling is dat de lucht evenwijdig aan de erfgrens blaast of naar jouw kant toe.
Als je bang bent dat de buren last hebben van het geluid zou je een klein stukje betonnen schutting erlangs kunnen zetten op de grens (hoeft niet meteen 2 meter hoog), maar dan krijg je wel meteen ook reflectie van het geluid naar jou zelf toe. Zolang die reflectie niet direct in de richting van je huis wijst hoeft dat niet per se nadelig te zijn, maar denk er wel even goed over na tevoren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Hippe Lip schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Een geschikte opstelling is dat de lucht evenwijdig aan de erfgrens blaast of naar jouw kant toe.
Als je bang bent dat de buren last hebben van het geluid zou je een klein stukje betonnen schutting erlangs kunnen zetten op de grens (hoeft niet meteen 2 meter hoog), maar dan krijg je wel meteen ook reflectie van het geluid naar jou zelf toe. Zolang die reflectie niet direct in de richting van je huis wijst hoeft dat niet per se nadelig te zijn, maar denk er wel even goed over na tevoren.
Dank voor je tip. Ik denk dat ik de buitenunit hier zal plaatsen (rood), parallel met de houten schutting en heg. De intake fan is dus aan de achterkant als ik het goed heb? Ik had ook het idee om het houten schuurtje te verlengen en over de warmtepomp heen te bouwen, als soort behuizing met alleen de voorkant geopend (eventueel met een rooster). Maar ik heb al van andere tweakers vernomen dat dit tijdens de defrosts tot problemen kan leiden qua vochtigheid binnen dat schuurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnLO6XKaAodBR02y5mdEaVbxB44=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E6Sv4TIAlkR7UwdW5GkbYlgh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w-fL6L4Arz2BkE4qb_SFpq-Bmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y74TXvMotFgluVLGRfnCubcm.png?f=fotoalbum_tile

De voorkant wijst nu weliswaar naar buren, maar hun tuin begint pas na 6.5 meter met daartussen een achterom (en dus ook twee schuttingen).

[ Voor 25% gewijzigd door ben2513 op 24-02-2022 09:10 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ben2513 Wat ik bedoelde met ‘niet naar je buren gericht’ is dat je niet de buitenunit bij de erfgrens opstelt met de voorkant naar die erfgrens gericht. Dan blaas je binnen een meter naar die buren. Na ruim 6 meter zal je van die blaaslucht nix meer merken, zeker niet als er onderweg allerlei obstakels zijn die de luchtstroom onderbreken of verdelen. Daar zou ik me niet druk om maken.

Aanzuigen doet-ie inderdaad aan de achterkant. Maar dat ding in een schuurtje zetten heeft zo zijn eigenschappen. Als je googelt op “warmtepomp schuur” dan kom je van alles tegen. Lees je goed in.
Eén van die dingen is dat dat schuurtje van redelijk stevig materiaal moet zijn. Ik heb ook al meegemaakt dat die stond naast een wat dunnere plaat (aftimmering) en die ging meeresoneren. Dan creëer je dus een enorm klankbord, waardoor het geluid stukken erger wordt. De codewoorden zijn dus ‘massa’ en ‘demping’ (zacht materiaal). Zo’n schuurtje zal dus een stevig ding moeten worden. Bezint eer ge begint.

<John O`Mill>

• Hoogspanning
Ik heb gehoord dat ze een paar weken voordat de warmtepomp in productie gaat kunnen aangeven wanneer deze geleverd gaat worden, dus als je nog niks gehoord heb zal het nog langer dan 3 weken duren. Grove inschatting voor de levertijd is iets van 3 tot 6 maanden.

Je mag inderdaad heel blij zijn dat je al besteld hebt. Gezien de huidige ontwikkelingen zullen mensen die nog willen bestellen misschien wel moeten wachten tot volgend jaar.

• HaTe

HaTe

haat niet

Waar heb je besteld?
Ik ben er ook uit en voor mij wordt het de 75/5 AS. Ik ga bestellen bij Comwo of Wasco. Bij Comwo lijkt hij op voorraad te zijn.

• Hoogspanning
HaTe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Waar heb je besteld?
Ik ben er ook uit en voor mij wordt het de 75/5 AS. Ik ga bestellen bij Comwo of Wasco. Bij Comwo lijkt hij op voorraad te zijn.
Dat is de "split" versie, die zijn nog wel sporadisch op voorraad. Maar dan moet je wel de binnenunit er bij zien te krijgen. Als je een monoblock wilt, ben je echt niet voor de zomer aan de beurt.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:30
Hoogspanning schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is de "split" versie, die zijn nog wel sporadisch op voorraad. Maar dan moet je wel de binnenunit er bij zien te krijgen. Als je een monoblock wilt, ben je echt niet voor de zomer aan de beurt.
Geldt dit voor alle monoblocks of is dat specifiek voor de 75/6 en zijn bepaalde vermogens meer gewild dan andere vermogens?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
@Anoniem: 1608730 zou daar misschien wat over kunnen zeggen? Ik heb hem al een hele tijd niet gezien hier..?

• ben2513
Zijn er mensen die direct bij Vaillant hebben besteld en ook nog geen leverdatum hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:26:
Zijn er mensen die direct bij Vaillant hebben besteld en ook nog geen leverdatum hebben?
Er is niks bekend.

Ik kan rechtstreeks bestellen bij Vaillant.

Niemand kan je het vertellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 24-02-2022 18:05 ]

• xenobia12345
Ik dacht dat hij bij Bengshop op voorraad was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Dus check dat vooral eerst even voordat je ruim 4k overmaakt.

Ik had zelf meer geluk bij Comwo, ik had daar mijn email achtergelaten om een bericht te krijgen als hij weer op voorraad is. Een paar wkn terug netjes een bericht ontvangen en hem gelijk besteld, de volgende dag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Die van mij staat bij de TU in bestelling.
Wacht het wel af, gaat vast goedkomen.
Maar betaal inmiddels 1,78 voor gas.
Dus hoe sneller eraf hoe mooier.
Mijn 32 zonnepanelen staan nu alleen enorm terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-12-2022
@Kleuvert Dat gaat niet veranderen met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Hoe zit het eigenlijk met de ISDE subsidie met de vertragingen? Stel ik betaal in 2022 de WP, krijg hem in 2023, en in 2024 is deze door een installateur in bedrijf gezet. Welk jaar's subsidiebedrag geldt dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Zwartoog de installatiedatum is leidend. Tenminste: zo zijn de 2022 regels. Voor 2023 en 2024 is dat nog niet bekend, maar ik zou uitgaan van hetzelfde principe.
Pagina: 1 ... 13 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic