Proton_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:33:
@
xenobia12345 Dat roept een hoop vragen op

Vanwaar de systeemscheiding? Is een seriebuffer niet veel makkelijker en zuiniger (en voldoende voor ontdooien)? Wat is de systeeminhoud van de radiatoren?
Je wil niet je SWW boiler gaan koelen met je radiatoren, dus dat zou ik weglaten. Voor serieus vermogen geldt ook daar dat hij waarschijnlijk te klein is (bij 5K dT).
En grote kans dat je de zwembad-warmtewisselaar ook groter wil hebben (beter: tweede in serie), omdat die ook op hoge temperatuur ontworpen is en onnodig hoge temperatuur kost gewoon €s bij een warmtepomp.
Welke van deze spullen heb je al staan en welke besteld?
Kijk, maar goed dat ik hier ben terechtgekomen, dank voor het meedenken!
Feitelijk staat bijna het hele systeem al zoals ingetekend, maar dan zonder de Arotherm en het 40 liter buffervat. Wel goed om nog even aan te geven dat de kranen naar de wisselaar van het zwembad eigenlijk 3-weg kranen zijn, ze staan alleen open in de zomer, dan staat het systeem naar de CV radiatoren dus dicht. En andersom in de winter.
De systeemscheiding had ik bedacht als hydraulische scheiding omdat er reeds een pomp in het huidige systeem zit. Maar ook omdat ik het huidige systeem niet over de Arotherm wil laten circuleren als deze zelf niet hoeft te draaien. De SWW boiler staat op 50-55 graden ingesteld, dus ik ging ervan uit dat als ik de Arotherm dezelfde aanvoer-temperatuur laat produceren er weinig verschillen zullen optreden.
De restwarmte van de zonneboiler verwarmt het zwembad nu prima op zonnige dagen, maar zou wat extra warmte kunnen gebruiken op de mindere dagen. De huidige SWW warmtepomp is hiervoor te klein.
Ik heb de huidige setup bijna volledig via Home Assistant onder controle, dus ik kan vrij eenvoudig verschillende scenarios automatiseren. Voor de Arotherm staat nog een ebusd in backorder.
Ik weet niet wat de systeeminhoud is van de radiatoren, is dat te berekenen?
Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping