Ik zal mijn vraag daar ook plaatsen. Dank voor je tip.Andrehj schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Uiteraard. Als jij een binnenloopt bij een Renault-dealer gaat ie jou ook geen Volkswagen aanraden.
Als je onafhankelijk advies wilt, moet je een onafhankelijk adviseur inhuren (en die ook betalen).
[...]
Als je twijfelt tussen twee merken, is het niet zo heel handig om advies in een topic speciaal voor één merk te vragen. De kans bestaat dat de mensen daar een bepaalde voorkeur hebben....
Juist voor dit soort vragen is er het algemene L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Bekijk hoeveel gas je verbruikt in de maanden juni, juli en augustus, als je niet hoeft te verwarmen. Dan weet je je gasverbruik per maand voor warm water. Dit is meestal over het hele jaar wel ongeveer gelijk.Rubbergrover1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Misschien een domme vraag, maar hoe kom je er achter hoeveel van je gas je voor warm water gebruikt? Is er een vuistregel van bv een M3 warm tapwater van 60 graden kost met een HR CV zoveel kuub gas?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Google staat er vol mee.adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:43:
Als jij een onafhankelijke adviseur kent. Dan hoor ik dat graag van je!
https://www.google.com/search?q=energieadvies
Verder over je capaciteit:
Je verbruikt 38 GJ per jaar. Dat is 10555 kWh. Deel dat door 1650 vollasturen en je komt op 6.4 kW.
Je zoekt dus een WP die 6.4 kan leveren bij -10°C. Niet alle warmtepompen die worden aangeprezen als 7 kW kunnen dat. Opzoeken in de specs dus.
Vermogen kun je nog verifiëren door het verbruik op een erg koude dag te meten (misschien komen die deze winter nog) en dat te extrapoleren tot -10°C.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Google staat er vol mee: als het zo makkelijk was bestond er geen forumAndrehj schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:20:
[...]
Google staat er vol mee.
https://www.google.com/search?q=energieadvies
Verder over je capaciteit:
Je verbruikt 38 GJ per jaar. Dat is 10555 kWh. Deel dat door 1650 vollasturen en je komt op 6.4 kW.
Je zoekt dus een WP die 6.4 kan leveren bij -10°C. Niet alle warmtepompen die worden aangeprezen als 7 kW kunnen dat. Opzoeken in de specs dus.
Vermogen kun je nog verifiëren door het verbruik op een erg koude dag te meten (misschien komen die deze winter nog) en dat te extrapoleren tot -10°C.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Capaciteitsberekening: hadden we al berekend in eerdere post
Opzoeken in specs: specs kunnen afwijken van de werkelijkheid
Niet zo moeilijk: je spreekt duidelijk voor jezelf
Dus, kortom, als men echt wil helpen en meedenken, dan zie ik die reacties graag tegemoet.
Ja, zo simpel had ik er weer niet over gedacht... Bedankt, ik ga even in de verbruikscijfers kijken!dunklefaser schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Ja idd - wel een klein beetje domme vraag.
Als je het verbruik buiten het stookseizoen als uitgangsbasis neemt (slimme meter?) en misschien nog 10 - 20% boven op (in de winter verbruik je meer voor warm water) - dan heb je een redelijk goede indicatie van je gasverbruik voor warm water.
(Iets met er zijn geen domme vragen
@adrianus1975 hier een ervaring van 4 hele maanden 
Works as advertized, duidelijke installatiehandleiding, erg stil (vind ik).
Prima geschikt voor klussers.
Het plaatsen met de tillussen is wel een klus voor 2 potige mensen of 3 kantoorkneusjes. De kant met compressor is best zwaar.
Works as advertized, duidelijke installatiehandleiding, erg stil (vind ik).
Prima geschikt voor klussers.
Het plaatsen met de tillussen is wel een klus voor 2 potige mensen of 3 kantoorkneusjes. De kant met compressor is best zwaar.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nog een belangrijke punt is met welk temperatuur stook je nog. De opgegeven vermogens zijn bij aanvoer temperatuur van 35 en retour van 30.adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Het is een tweekapper uit 2004 met energielabel A
Als je eventueel op hoger temperatuur zou draaien worden de vermogens kleiner van de warmtepomp.
Maar een Vaillant AroTherm plus 75/6 icm met een unitower is een goeie optie voor je. Heb je nog wat extra vermogen mocht dat nodig zijn als je in de toekomst eventueel boven ook zal mee verwarmen.
@PentaClover
Ik heb de Vaillant VIH RW 300/3 MR boiler (type exclusive, met elektrische anode). Die staat in een hoek met 15 cm ruimte aan de kant van de aansluitingen. Dat is krap, maar het gaat wel.
Ik heb de Vaillant VIH RW 300/3 MR boiler (type exclusive, met elektrische anode). Die staat in een hoek met 15 cm ruimte aan de kant van de aansluitingen. Dat is krap, maar het gaat wel.
Bedankt voor de info, dus 15-20 cm zou dan realistisch zijn om rekening mee te houden.ErikRB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:48:
@PentaClover
Dat was het type waar mijn oog ook op gevallen was, hoe bevalt de boiler, en wat ik mij nog afvroeg, zit deze ook aangesloten op de Ebus en heeft hij een stopcontact nodig ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover volgens https://www.vaillant.be/d...00-500-3mr-00-1218260.pdf wil hij 350mm rondom en heeft hij zowel ebus als stekker nodig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt, deze info kon ik op de Nederlandse Vaillant site niet vinden. 35cm rondom wordt wel een uitdaging ik ga vanavond eens meten ...Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:06:
@PentaClover volgens https://www.vaillant.be/d...00-500-3mr-00-1218260.pdf wil hij 350mm rondom en heeft hij zowel ebus als stekker nodig.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover Ik denk ook wel dat dat een regel is die te buigen is
Inderdaad, ik denk dat die 35 cm vooral nodig is als je de isolatie eraf wilt kunnen halen, maar altijd wel handig om te weten waarom dat er staat.Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:47:
@PentaClover Ik denk ook wel dat dat een regel is die te buigen is
Ik overweeg de plaatsing van een extra buffervat tussen mijn Vaillant monoblok (15kw) en de vvw.
Redenen:
- onze pomp is zwaar over gedimensioneerd waardoor de pomp continu loopt te pendelen;
- ik wil de buffer ook gebruiken als warmteopslag bij overproductie zp
Voor de duidelijkheid dit betreft enkel vvw, voor sww gebruik ik een aparte wp boiler.
Ik zou het vat voorzien van enkele 3-wegkleppen om voor het geval de monoblok toch rechtstreeks de vvw te laten sturen. (bvb voor te koelen in zomer).
Waar ik een beetje mee zit:
- hoe stuur je de warmtevraag van dat vat dan? Nu verwarm ik op buitensensor in combo met binnenthermostaat dan wil ik dat vat gewoon warm stoken tot 45° ofzo? Zet ik die pomp dan in zwembadstand ofzo?
De temperatuur binnen zal vanaf dan met stelventielen moeten gebeuren..
- Water van 45° is mogelijks soms te warm, hoe krijg ik dat kouder indien nodig? Dien ik iets van menggroep te voorzien?
last but not least: is het idee van thermische opslag interessant? Als ik nu kijk naar onze productie is die vrij laag de vraag die ik me stel is dat het niet meer energie kost om dat buffervat te verwarmen dan direct de vvw te sturen?
Hebben jullie ervaringen met bepaalde modellen? Waar moet ik bvb op letten bij aankoop?
Redenen:
- onze pomp is zwaar over gedimensioneerd waardoor de pomp continu loopt te pendelen;
Voor de duidelijkheid dit betreft enkel vvw, voor sww gebruik ik een aparte wp boiler.
Ik zou het vat voorzien van enkele 3-wegkleppen om voor het geval de monoblok toch rechtstreeks de vvw te laten sturen. (bvb voor te koelen in zomer).
- hoe stuur je de warmtevraag van dat vat dan? Nu verwarm ik op buitensensor in combo met binnenthermostaat dan wil ik dat vat gewoon warm stoken tot 45° ofzo? Zet ik die pomp dan in zwembadstand ofzo?
- Water van 45° is mogelijks soms te warm, hoe krijg ik dat kouder indien nodig? Dien ik iets van menggroep te voorzien?
last but not least: is het idee van thermische opslag interessant? Als ik nu kijk naar onze productie is die vrij laag de vraag die ik me stel is dat het niet meer energie kost om dat buffervat te verwarmen dan direct de vvw te sturen?
Hebben jullie ervaringen met bepaalde modellen? Waar moet ik bvb op letten bij aankoop?
je.kunt letten op het kopen van een monoblock met passend vermogenstvos schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:17:
Ik overweeg de plaatsing van een extra buffervat tussen mijn Vaillant monoblok (15kw) en de vvw.
Redenen:
wat jij wilt begint pas te werken vanaf 500 of 1000 liter buffervat. heb je daar ruimte voor en zin in? ga maar na, je kunt met 10 kW thermisch al zo'n 30 Liter water per minuut opwarmen van bijv 30 naar 35 graden. dat soort temp. trajecten zit je aan vast mey vloerverwarming. stel we rekenen ruim en je vloerverwarming trekt nog 3 kW aan warmte uit het vat, dan heb je netto nog 7 kW 'te veel'. hiermee is je vat van 500L na 23 minuten alweer 'vol' (max temp die je wilt bereikt).
je kunt natuurlijk het vat met opzet wat hoger stoken en langer wachten, maar dan krijg je waarschijnlijk dus 30 min aan, 90 min uit, weer 30min aan etc.
@stvos een 500 liter vat installeren is volgens mij niet veel goedkoper dan de monoblock omruilen voor een kleinere.
Het ene kost binnenruimte en vereist behoorlijke waterzijdige aanpassingen, het andere levert buitenruimte op en is een eenvoudige vervanging.
Een 12 kW unit kost ca €6k.
Weet je al wat wel de juiste maat is? In geval van twijfel kan je ook een cascade overwegen met een (nog goedkopere) 5 kW unit.
Vaak is met dagverhoging ook wel goed in de vloer te bufferen, dus van 11:00 tot 17:00 setpoint een graad omhoog, wanneer je huis verbruik het laagst is.
Het ene kost binnenruimte en vereist behoorlijke waterzijdige aanpassingen, het andere levert buitenruimte op en is een eenvoudige vervanging.
Een 12 kW unit kost ca €6k.
Weet je al wat wel de juiste maat is? In geval van twijfel kan je ook een cascade overwegen met een (nog goedkopere) 5 kW unit.
Vaak is met dagverhoging ook wel goed in de vloer te bufferen, dus van 11:00 tot 17:00 setpoint een graad omhoog, wanneer je huis verbruik het laagst is.
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 01-02-2022 08:20 ]
Voor een beetje warmteopslag heb je al snel >1000 liter nodig. Dat is qua ruimte en gewicht (!) nogal een dingetje.stvos schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:17:
Redenen:
Als je warmte wilt bufferen, gaat dat veel beter in een dikke betonnen vloer. De capaciteit daarvan is veel hoger.
En wanneer heb jij overproductie PV in het stookseizoen? Ik heb alleen in de zomer overproductie van mijn PV, maar dan hoef ik niet te stoken, en in de winter heb ik niet eens voldoende PV om mijn gewone gebruik van het huis af te dekken, laat staan voor de warmtepomp.
Dus ik sluit me aan bij het advies van @Proton_ hierboven: Zet die veel te grote WP op marktplaats en koop een passende.
Kun je niet wat regelen met de installateur die je de veel te grote WP heeft verkocht? Misschien kan ie deze wel weer bij een andere klant kwijt. En hij heeft tenslotte ook zorgplicht.
Ik ken Vaillant niet, maar mijn Mitsubishi haalt pas na een half uur draaien zijn steady-state COP. Het eerste half uur zit ie daar dik onder.Fr33z schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:02:
je kunt natuurlijk het vat met opzet wat hoger stoken en langer wachten, maar dan krijg je waarschijnlijk dus 30 min aan, 90 min uit, weer 30min aan etc.
Dus met zo'n cyclus van 30 minuten aan, 90 minuten uit is je COP ook nog eens slecht.
Een WP moet gewoon urenlang aan één stuk door draaien, dan draait ie verreweg het best.
Ik heb bij een vriend ongeveer dezelfde situatie. We hebben de minimum temperatuur zover opgeschroefd dat hij boven zijn minimum vermogen blijft en laten hem bewust twee runs draaien en blokkeren de rest van de dag. Hiermee maakt hij nu twee runs van een uurtje of 3. Van 30 compressor starts naar 4 op een dag
Als mensen nog goeie terrein leidingen zoeken voor hun monoblock.
Voor ieder wat wil.
https://rensa.nl/leidings...erreinleidingen-leidingen
6 pagina's
Voor ieder wat wil.
https://rensa.nl/leidings...erreinleidingen-leidingen
6 pagina's
[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 02-02-2022 12:37 ]
@stvosWillemSuper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:59:
Ik heb bij een vriend ongeveer dezelfde situatie. We hebben de minimum temperatuur zover opgeschroefd dat hij boven zijn minimum vermogen blijft en laten hem bewust twee runs draaien en blokkeren de rest van de dag. Hiermee maakt hij nu twee runs van een uurtje of 3. Van 30 compressor starts naar 4 op een dag
Ik heb hier een veel te grote monoblock voor de ‘schuur’ (atelier van mijn vrouw) met vloerverwarming. Met de ‘gewone’ instellingen (stooklijn van 0.15 of 0.20) maakte die ook 10 starts in 9 uur tijd. Maar nadat ik de stooklijn op 0.45 heb gezet heb ik nog maar 2-4 starts per etmaal. Das toch een enorm verschil.
Probeer dat ook eens en kijk of dat beter werkt. Schroef de stooklijn eens in stappen veel te hoog op. Wat is je stooklijn nu?
Zet ‘m een paar stappen hoger en zie het 1 tot 2 keer 24 uur aan. Je moet het systeem na zo’n aanpassing wel minstens 24 uur de tijd geven om te stabiliseren, voordat je weet wat het resultaat is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
In het Panasonic 101 topic staat een heleboel informatie over de stooklijn en ook over de minimum temperatuur die je nodig hebt. Met een hogere stooklijn probeer je inderdaad de warmtepomp boven zijn minimum vermogen te houden. Mijn vriend heeft een nieuwbouw huis met vloerverwarming dus de temperatuur gaan met een stooklijn van 0.45 veel te hoog bij een lage buiten temperatuur. Daarom nu stooklijn 0.2 met een minimum van 28 graden.Hippe Lip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:18:
[...]
@stvos
Ik heb hier een veel te grote monoblock voor de ‘schuur’ (atelier van mijn vrouw) met vloerverwarming. Met de ‘gewone’ instellingen (stooklijn van 0.15 of 0.20) maakte die ook 10 starts in 9 uur tijd. Maar nadat ik de stooklijn op 0.45 heb gezet heb ik nog maar 2-4 starts per etmaal. Das toch een enorm verschil.
Probeer dat ook eens en kijk of dat beter werkt. Schroef de stooklijn eens in stappen veel te hoog op. Wat is je stooklijn nu?
Zet ‘m een paar stappen hoger en zie het 1 tot 2 keer 24 uur aan. Je moet het systeem na zo’n aanpassing wel minstens 24 uur de tijd geven om te stabiliseren, voordat je weet wat het resultaat is.
Dat zou bij mij mogelijk ook gebeuren, ware het niet dat ik de temperatuur gemaximeerd heb op 40 graden.WillemSuper schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:56:
[...] Mijn vriend heeft een nieuwbouw huis met vloerverwarming dus de temperatuur gaan met een stooklijn van 0.45 veel te hoog bij een lage buiten temperatuur. Daarom nu stooklijn 0.2 met een minimum van 28 graden.
<John O`Mill>
De stooklijn fors omhoog maar ook de max temp. dan? Die staat nu ook maar op 30°Hippe Lip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:09:
[...]
Dat zou bij mij mogelijk ook gebeuren, ware het niet dat ik de temperatuur gemaximeerd heb op 40 graden.
Sorry, ik snap je vraag niet. Ik schrijf het toch duidelijk? Max. 40 graden. Daar kan elke vv wel tegen, voor zover ik weet. En dat gaat dus om de context om (veel) minder starts per 24 uur te krijgen.stvos schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:54:
De stooklijn fors omhoog maar ook de max temp. dan? Die staat nu ook maar op 30°
<John O`Mill>
Je moet in ieder geval zorgen dat je warmtepomp een minimum temperatuur gebruikt die voldoende delta t levert om je vermogen kwijt te kunnen. Dat zou kunnen door een steile stooklijn waar je de maximum begrenst. Of een vlakke waar je een minimum instelt. @Hippe Lip waarom heb je voor de eerste route gekozen?stvos schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:54:
[...]
De stooklijn fors omhoog maar ook de max temp. dan? Die staat nu ook maar op 30°
@WillemSuperWillemSuper schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:05:
Je moet in ieder geval zorgen dat je warmtepomp een minimum temperatuur gebruikt die voldoende delta t levert om je vermogen kwijt te kunnen. Dat zou kunnen door een steile stooklijn waar je de maximum begrenst. Of een vlakke waar je een minimum instelt. @Hippe Lip waarom heb je voor de eerste route gekozen?
Heel eenvoudig. Omdat, zoals ik al schreef, de WP veel te groot is voor de schuur die hij moet verwarmen. Het monoblock kan terugmoduleren tot het vermogen dat ik nodig heb als het 10 graden of meer vriest. Daardoor is-ie gedoemd tot aan/uit-machine. Maar ik had geen zin in 10 starts elke 9 uren, dus gaf ik ‘m een hoge stooklijn en werden het zo’n 2-4 starts per etmaal.
Veel geleerd van al dat gespeel met alle instellingen.
<John O`Mill>
Dat begrijp ik alleen nu heb je bij een hoge buitentemperatuur dat de temperatuur nog steeds redelijk naar beneden gaat. Heb je het andersom geprobeerd?Hippe Lip schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:16:
[...]
@WillemSuper
Heel eenvoudig. Omdat, zoals ik al schreef, de WP veel te groot is voor de schuur die hij moet verwarmen. Het monoblock kan terugmoduleren tot het vermogen dat ik nodig heb als het 10 graden of meer vriest. Daardoor is-ie gedoemd tot aan/uit-machine. Maar ik had geen zin in 10 starts elke 9 uren, dus gaf ik ‘m een hoge stooklijn en werden het zo’n 2-4 starts per etmaal.
Veel geleerd van al dat gespeel met alle instellingen.
@WillemSuper
Wat bedoel je met ‘andersom’?
Wat bedoel je met ‘andersom’?
<John O`Mill>
Een lage stooklijn van 0.2 instellen met een minimum temperatuur van bijvoorbeeld 28 graden.
Kan iemand mij vertellen wat nu precies de functie is van een hydraulische module?
Ik probeer uit te vogelen of een combinatie van een 100L Arostor WPB met een Arotherm plus monobloc voldoende is voor zowel CV als voor tapwater. Of mis ik dan nog iets?
Dan zou ik namelijk de WPB kunnen plaatsen op de huidige plek van m’n CV ketel, en kan het monobloc daarnaast buiten (plek van ketel grenst aan buitenmuur) geplaatst worden. Zit namelijk een beetje met gebrek aan ruimte binnen (vandaar keuze voor monobloc zonder binnen-unit).
Ik probeer uit te vogelen of een combinatie van een 100L Arostor WPB met een Arotherm plus monobloc voldoende is voor zowel CV als voor tapwater. Of mis ik dan nog iets?
Dan zou ik namelijk de WPB kunnen plaatsen op de huidige plek van m’n CV ketel, en kan het monobloc daarnaast buiten (plek van ketel grenst aan buitenmuur) geplaatst worden. Zit namelijk een beetje met gebrek aan ruimte binnen (vandaar keuze voor monobloc zonder binnen-unit).
Kan, maar dan zul je wel een regelmodule nodig hebben om de boel aan t sturen. Je mist dan alleen een backup element.Morfang schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:27:
Kan iemand mij vertellen wat nu precies de functie is van een hydraulische module?
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Daar heeft Vaillant de sensoCOMFORT voor toch?BertusB404 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:30:
[...]
Kan, maar dan zul je wel een regelmodule nodig hebben om de boel aan t sturen. Je mist dan alleen een backup element.
Waarom zou je een backup element willen? Voor als de boiler geen voldoende vermogen kan leveren of iets dergelijks?
Je hebt een VWZ-AI nodig, dat is de regelmodule. De sensocomfort is een binnen thermostaat die extra gebruikt kan worden om de binnen temperatuur bij te regelen.Morfang schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:37:
[...]
Daar heeft Vaillant de sensoCOMFORT voor toch?
Waarom zou je een backup element willen? Voor als de boiler geen voldoende vermogen kan leveren of iets dergelijks?
Geruchten gaan eind maart begin april. En dan waarschijnlijk mondjes maatKleuvert schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 06:35:
[...]
Je hebt een VWZ-AI nodig, dat is de regelmodule. De sensocomfort is een binnen thermostaat die extra gebruikt kan worden om de binnen temperatuur bij te regelen.
Ik heb er ook sinds december één in bestelling staan. Afgelopen week nog bij de leverancier geinformeerd, zij gaven aan 3e week februari. Maar dat kan ook klets zijn. Ik geloof het pas als ie hier staatKleuvert schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 06:37:
De levertijden zijn momenteel helemaal ruk. Heb in december mijn 75/6 besteld.
Maar heb inmiddels van mijn leverancier begrepen dat Vaillant geen idee heeft wanneer die uitgeleverd gaan worden.
Ik zie het inderdaad, niet zo'n groot ding volgens mij dus dat moet ruimte-technisch wel lukken. Regelt die module ook de samenwerking met de CV ketel als je kiest voor een hybride opstelling?Kleuvert schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 06:35:
[...]
Je hebt een VWZ-AI nodig, dat is de regelmodule. De sensocomfort is een binnen thermostaat die extra gebruikt kan worden om de binnen temperatuur bij te regelen.
Want wellicht kies ik ervoor om eerst alleen de monobloc buiten te plaatsen, met dus zo'n regel module bij mijn huidige CV. Dan kan ik eerst kijken of alles goed gaat (toch een beetje angst om full electric te gaan). En als dat zo is, gooi ik mijn CV ketel eruit en plaats ik daar de Arostor WPB.
Dat kan
Interessant topic, zelf begin ik mij ook steeds meer af te vragen of een warmtepomp in mijn situatie mogelijk is. Ik heb al verschillende bedrijven aangeschreven, en via de link in dit topic ook het formulier van Vaillant zelf ingevuld.
Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen, mijn situatie is namelijk ietwat uitzonderlijk (denk ik). Ik woon in een 2-onder-1 kap woning, gebouwd in 1922. De woning heeft helaas een enkelsteens muur, ongeïsoleerd. Spouwmuurisolatie is voor mij dus niet mogelijk, ik zal alles aan de binnenkant moeten isoleren omdat het huis ook nog eens exact op de erfgrens staat. Dat isoleren gaan we zeker doen, maar dat gaat even duren. Op de bovenverdieping doe ik alles zelf, maar in fases. In de woonkamer wil ik het laten doen, maar ik heb moeite om bedrijven te vinden die erin zijn gespecialiseerd en het uitvoeren. Ik heb al meerdere keren de reactie gekregen dat een bedrijf binnenmuurisolatie niet doet. De woning is wel voorzien van vloerisolatie (Tonzon) en heeft zojuist een compleet nieuw dak gekregen, met volledig geïsoleerd dakbeschot (IsoBouw Slimfix).
De verwarming in mijn woning gaat via conventionele radiatoren, hoge temperatuur dus. Deze zijn wel voorzien van Tado-knoppen, wat fijn werkt. Nu zie ik dat de Vaillant warmtepomp tot wel 75 graden kunnen verwarmen, maar uiteraard wel ten koste van de efficiëntie. Ik begrijp dat ze efficiënt tot de 65 graden kunnen werken. Ik heb hierdoor het idee dat ik een hybride warmtepomp nodig heb, maar nu zie ik dus dat de Vaillant best hoge temperaturen halen.
Mijn doel is niet per sé om volledig van het gas af te gaan, maar ik wil op de lange termijn wel flink gaan besparen. Momenteel is het gasverbruik rond de 2.000m3. Wat is jullie gevoel hierbij, zou die haalbaar zijn met een Vaillant-systeem?
Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen, mijn situatie is namelijk ietwat uitzonderlijk (denk ik). Ik woon in een 2-onder-1 kap woning, gebouwd in 1922. De woning heeft helaas een enkelsteens muur, ongeïsoleerd. Spouwmuurisolatie is voor mij dus niet mogelijk, ik zal alles aan de binnenkant moeten isoleren omdat het huis ook nog eens exact op de erfgrens staat. Dat isoleren gaan we zeker doen, maar dat gaat even duren. Op de bovenverdieping doe ik alles zelf, maar in fases. In de woonkamer wil ik het laten doen, maar ik heb moeite om bedrijven te vinden die erin zijn gespecialiseerd en het uitvoeren. Ik heb al meerdere keren de reactie gekregen dat een bedrijf binnenmuurisolatie niet doet. De woning is wel voorzien van vloerisolatie (Tonzon) en heeft zojuist een compleet nieuw dak gekregen, met volledig geïsoleerd dakbeschot (IsoBouw Slimfix).
De verwarming in mijn woning gaat via conventionele radiatoren, hoge temperatuur dus. Deze zijn wel voorzien van Tado-knoppen, wat fijn werkt. Nu zie ik dat de Vaillant warmtepomp tot wel 75 graden kunnen verwarmen, maar uiteraard wel ten koste van de efficiëntie. Ik begrijp dat ze efficiënt tot de 65 graden kunnen werken. Ik heb hierdoor het idee dat ik een hybride warmtepomp nodig heb, maar nu zie ik dus dat de Vaillant best hoge temperaturen halen.
Mijn doel is niet per sé om volledig van het gas af te gaan, maar ik wil op de lange termijn wel flink gaan besparen. Momenteel is het gasverbruik rond de 2.000m3. Wat is jullie gevoel hierbij, zou die haalbaar zijn met een Vaillant-systeem?
Als je het niet kan, laat het dan!
Zoals je er nu voorstaat met je woning heb je ongeveer een 10kw nodig voor full electric bij beta factor 1.0.Reddol schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:45:
Interessant topic, zelf begin ik mij ook steeds meer af te vragen of een warmtepomp in mijn situatie mogelijk is. Ik heb al verschillende bedrijven aangeschreven, en via de link in dit topic ook het formulier van Vaillant zelf ingevuld.
Je kan ook factor 0.8 nemen en dan heb je 8kw nodig.
Dat geeft een dekking van 97% en restante kan eventueel je element aanvullen bij extreme koud weer.
Heb het zo ook berekend thuis en werkt perfect.
Maar ik ben bang dat het probleem waar je tegen aan zal lopen is dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan op het huidige afgifte systeem.
Wat zal resulteert in pendel gedraag van je warmtepomp. En zeker in het voor en najaar zeer korte runs.
Tevens omdat je met tado systeem werkt. ( dus volledige naregeling ) zal je je systeem hydraulische moeten scheiden.
Dus een buffer met eigen pompgroep voor je afgifte systeem. Anders kan hij ook nog niet zijn minimale waterflow kwijt.
Zijn wel wat punten om rekening mee te houden.
Maar voor elk situatie is wel wat te bedenken.
Bedankt! Dat klinkt op zich goed, voor zover ik heb gelezen zijn er toch meerdere mensen die altijd een buffervat aanraden. En zoals jij uitlegd, begrijp ik inderdaad dat dat nodig is.Adriaan71 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:03:
[...]
Zoals je er nu voorstaat met je woning heb je ongeveer een 10kw nodig voor full electric bij beta factor 1.0.
Je kan ook factor 0.8 nemen en dan heb je 8kw nodig.
Dat geeft een dekking van 97% en restante kan eventueel je element aanvullen bij extreme koud weer.
Heb het zo ook berekend thuis en werkt perfect.
Maar ik ben bang dat het probleem waar je tegen aan zal lopen is dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan op het huidige afgifte systeem.
Wat zal resulteert in pendel gedraag van je warmtepomp. En zeker in het voor en najaar zeer korte runs.
Tevens omdat je met tado systeem werkt. ( dus volledige naregeling ) zal je je systeem hydraulische moeten scheiden.
Dus een buffer met eigen pompgroep voor je afgifte systeem. Anders kan hij ook nog niet zijn minimale waterflow kwijt.
Zijn wel wat punten om rekening mee te houden.
Maar voor elk situatie is wel wat te bedenken.
Nu zie ik ook dat mensen een (b.v.) 300 liter boiler hebben, die bij zo'n Vaillant systeem hoort. Kan het ook gewoon zonder, dat de douche b.v. verwarmt wordt door gas? Qua constuctie verwacht ik namelijk dat ik op zolder zoiets niet kwijt kan (qua gewicht)
Beetje off-topic, maar… Let wel op bij isolatie aan de binnenkant: de balken van je vloer lopen namelijk door tot in je buitenmuur omdat je geen spouw hebt. Daardoor is bijzondere aandacht nodig om te zorgen dat er geen condensatie op een verkeerd punt komt, anders rotten die vloerbalken langzaam weg. Dat is mss ook de reden dat bedrijven geen binnenisolatie willen doen.Reddol schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:45:
[…]
Het lijkt me daarom goed om eens te kijken of je niet toch aan de buitenkant kunt isoleren. Je zegt dat je exact op de erfgrens staat, maar dat doen de meeste 2/1-kappers toch?
<John O`Mill>
Je kan je warm water blijven maken via je cv ketel en je cv via de warmtepomp. Het is alleen een beetje zonde om strak nog maar 2 a 300m3 gas te gebruiken voor douche water met je vastrecht erbij. Dat is duur water dan.Reddol schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Bedankt! Dat klinkt op zich goed, voor zover ik heb gelezen zijn er toch meerdere mensen die altijd een buffervat aanraden. En zoals jij uitlegd, begrijp ik inderdaad dat dat nodig is.
Nu zie ik ook dat mensen een (b.v.) 300 liter boiler hebben, die bij zo'n Vaillant systeem hoort. Kan het ook gewoon zonder, dat de douche b.v. verwarmt wordt door gas? Qua constuctie verwacht ik namelijk dat ik op zolder zoiets niet kwijt kan (qua gewicht).
Je kan ook een warmtepomp installatie maken voor je cv en je warmwater via je cv ketel. en eventueel je cv ketel ook aansluiten op je cv met afsluiters ertussen. Thermostaat laag zetten van cv en afsluiters dicht en cv draaien op warmtepomp.
Zo heb je meteen een test of je cv alleen kan draaien op je warmtepomp, en je houd je warmwater via je ketel.
Als dat goed gaat kan je later je warmwater om zetten naar warmtepomp en gas afsluiten.
Ik heb het zelf ook zoiets gedaan en zit nu full electric zonder gasaansluiting.
Wou ook eerst zekerheid hebben voor min woning.
@Reddol voor warmtepompgeschiktheid van een huis kijk je eerst naar het afgiftesysteem: dat bepaalt de afgiftetemperatuur en debiet.
Daarna kijk je naar benodigd vermogen en dan nog een keer naar de afgiftetemperatuur.
Je hebt grote kans dat je door het vervangen van je radiatoren door fancoils of het strategisch plaatsen van pc-fans op de huidige radiatoren je aanvoertemperatuur 20 graden omlaag kan - en dat betekent 40% zuiniger stoken, zonder de isolatie aan te passen.
65 graden is echt onwenselijk hoog - dat het kan, wil niet zeggen dat je het moet willen. Dat is je escape in een horrorwinter, niet normaal gebruik
Daarna kijk je naar benodigd vermogen en dan nog een keer naar de afgiftetemperatuur.
Je hebt grote kans dat je door het vervangen van je radiatoren door fancoils of het strategisch plaatsen van pc-fans op de huidige radiatoren je aanvoertemperatuur 20 graden omlaag kan - en dat betekent 40% zuiniger stoken, zonder de isolatie aan te passen.
65 graden is echt onwenselijk hoog - dat het kan, wil niet zeggen dat je het moet willen. Dat is je escape in een horrorwinter, niet normaal gebruik
/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large)
@Hippe Lip De balken zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, dat moet goed komen. De buitenkant van het huis gaat hem niet worden, vanwege verschillende redenen
.
@Adriaan71 Ik ben het ermee eens dat het zonde is voor die paar honderd kuub gas. Voor nu wil ik inderdaad het risico niet nemen dat het niet (goed) werkt, maar ik ga nadenken over het idee dat jij voorstelt. Je schrijft
@Proton_ Fancoils had ik nog niet van gehoord, ik heb momenteel wel bij de huiskamer-radiatoren 'SpeedComfort' aangesloten, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het werkt. Voor echt strenge winters staat er ook een houtkachel in de woonkamer, dus uiteindelijk moet alles wel goedkomen!
Maar goed, op deze manier ben ik het topic een beetje aan het kapen; dat is niet de bedoeling denk ik. Ik heb nu in ieder geval het idee gekregen dat het zeker mogelijk is, en ga inderdaad eens beter naar het afgiftesysteem kijken, misschien kan dat vervangen worden. Bedankt!
@Adriaan71 Ik ben het ermee eens dat het zonde is voor die paar honderd kuub gas. Voor nu wil ik inderdaad het risico niet nemen dat het niet (goed) werkt, maar ik ga nadenken over het idee dat jij voorstelt. Je schrijft
Bedoel je de cv ketel ook aansluiten op de warmtepomp? Anders begrijp ik het blijkbaar niet helemaal.en eventueel je cv ketel ook aansluiten op je cv met afsluiters ertussen
@Proton_ Fancoils had ik nog niet van gehoord, ik heb momenteel wel bij de huiskamer-radiatoren 'SpeedComfort' aangesloten, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het werkt. Voor echt strenge winters staat er ook een houtkachel in de woonkamer, dus uiteindelijk moet alles wel goedkomen!
Maar goed, op deze manier ben ik het topic een beetje aan het kapen; dat is niet de bedoeling denk ik. Ik heb nu in ieder geval het idee gekregen dat het zeker mogelijk is, en ga inderdaad eens beter naar het afgiftesysteem kijken, misschien kan dat vervangen worden. Bedankt!
@Reddol als je met het huidige kwakkelweer niet onder de 45 graden kan komen, dan zou ik een warmtepomp pas heroverwegen als je iets aan isolatie of afgifte gedaan hebt 
Een eigen topic is inderdaad handig, niet in de laatste plaats voor je eigen voortschrijdende inzichten.
Over efficiënt verwarmen; gemiddeld is het in een winter een graad of vijf (althans bij mij) dus voor een gemiddelde COP gaat hij het iets beter doen dan wat er in het tabelletje in mijn vorige post onder '2' staat.
Een m³ in een gasketel levert ca 8 kWh in je huis op, met hoge temperatuur zeker niet meer.
Dus de COP waarbij een warmtepomp goedkoper in gebruik is, bereken je door (8*elektriciteitsprijs)/(gasprijs).
Bij een gasprijs van €1,80/m³ en een elektriciteitsprijs van €0,40/kWh moet de COP beter zijn dan 1,8. Je ziet dat dat niet gaat lukken als je altijd op 65 graden stookt.
De stooktemperatuur aanpassen op de buitentemperatuur is bij elke warmtepomp standaardfunctionaliteit met de veelbesproken stooklijn.
Mocht je overal vloerverwarming laten leggen (droogbouw of infrezen), dan kan je bij 35 graden kijken: je halveert het verbruik.
Een eigen topic is inderdaad handig, niet in de laatste plaats voor je eigen voortschrijdende inzichten.
Over efficiënt verwarmen; gemiddeld is het in een winter een graad of vijf (althans bij mij) dus voor een gemiddelde COP gaat hij het iets beter doen dan wat er in het tabelletje in mijn vorige post onder '2' staat.
Een m³ in een gasketel levert ca 8 kWh in je huis op, met hoge temperatuur zeker niet meer.
Dus de COP waarbij een warmtepomp goedkoper in gebruik is, bereken je door (8*elektriciteitsprijs)/(gasprijs).
Bij een gasprijs van €1,80/m³ en een elektriciteitsprijs van €0,40/kWh moet de COP beter zijn dan 1,8. Je ziet dat dat niet gaat lukken als je altijd op 65 graden stookt.
De stooktemperatuur aanpassen op de buitentemperatuur is bij elke warmtepomp standaardfunctionaliteit met de veelbesproken stooklijn.
Mocht je overal vloerverwarming laten leggen (droogbouw of infrezen), dan kan je bij 35 graden kijken: je halveert het verbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 04-02-2022 14:08 ]
Zoals proton zegt nu met deze temperaturen kunnen draaien onder de 45 graden.Reddol schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:32:
@Hippe Lip De balken zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, dat moet goed komen. De buitenkant van het huis gaat hem niet worden, vanwege verschillende redenen.
[...]
Bedoel je de cv ketel ook aansluiten op de warmtepomp? Anders begrijp ik het blijkbaar niet helemaal.
Het liefst nog lager.
Dus je zou je cv ketel de maximale temperatuur lager kunnen zetten op 45 graden nu. Kijken hoe je dat ervaart.
Echter moet je ook je Tado's je nacht verlaging ook aanpassen omdat je naar een wat trager systeem toegaat betreft stookvermogen.
De meesten passen maar 1 graad nachtverlaging toe omdat het teveel vermogen kosten om het weer op temperatuur te brengen en het kan langer duren.
Dat is de goedkoopste en makkelijkste methode om te kijke hoe je het ervaart of je met deze temperaturen kan werken.
Dit lijkt een beetje op wat ik wil gaan doen. Kun je mij een beetje meenemen in jouw proces? (ben in de tussentijd dit topic vanaf pagina 1 aan het doorlezen). Ik wil (zie onderstaande) in eerste instantie een aroTHERM laten plaatsen en die samen met mijn CV (als backup, en voor SWW) laten werken. Als dat goed werkt, dan gaat die CV eruit en komt op die plek de WPB en dan kan ik erna helemaal van het gas af.Adriaan71 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Je kan je warm water blijven maken via je cv ketel en je cv via de warmtepomp. Het is alleen een beetje zonde om strak nog maar 2 a 300m3 gas te gebruiken voor douche water met je vastrecht erbij. Dat is duur water dan.
Je kan ook een warmtepomp installatie maken voor je cv en je warmwater via je cv ketel. en eventueel je cv ketel ook aansluiten op je cv met afsluiters ertussen. Thermostaat laag zetten van cv en afsluiters dicht en cv draaien op warmtepomp.
Zo heb je meteen een test of je cv alleen kan draaien op je warmtepomp, en je houd je warmwater via je ketel.
Als dat goed gaat kan je later je warmwater om zetten naar warmtepomp en gas afsluiten.
Ik heb het zelf ook zoiets gedaan en zit nu full electric zonder gasaansluiting.
Wou ook eerst zekerheid hebben voor min woning.
Ik heb Jaga LTV convectoren besteld die over een week of twee binnenkomen. Daarmee wil ik eerst even gaan kijken of ik mijn huis in deze winter fatsoenlijk warm krijg met 35/45 graden (ik verwacht van wel).
Ik heb (en krijg) echter geen vloerverwarming. Kan ik ergens een berekening maken om te kijken of de WP straks wel voldoende afgifte heeft om niet teveel te gaan pendelen?
Daarnaast las ik in de handleiding van de aroTHERM iets over de WP wel/niet rechtstreeks aansluiten op de CV ivm bevriezingsgevaar. Hoe heb jij dat gedaan? En geldt dat verhaal over die hydraulische scheiding alleen bij Tado (die heb ik niet namelijk)?
En @Proton_ ik zie dat jij ook voor een grondopstelling hebt gekozen (is ook mijn plan). In de installatie handleiding lees ik vanalles over betonnen fundering maken etc. Heb jij dit ook gedaan? Ik heb namelijk mijn gehele tuin betegeld. Of is het slechts een kwestie van een gat boren in de tegels voor die buis die de grond in gaat? De leidingen naar de CV/controle unit kunnen in mijn geval via de achtergevel naar de plek op de muur waar aan de binnenkant mijn CV installatie (huidige ketel) grenst. Of moeten die leidingen bij grondopstelling perse ook via/door de grond?
Ik heb zelf een split en geen monoblock. Omdat ik de afstand teveel vond en dikke leidingen over de muur naar de 3e verdieping is ook geen optie.Morfang schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Dit lijkt een beetje op wat ik wil gaan doen. Kun je mij een beetje meenemen in jouw proces? (ben in de tussentijd dit topic vanaf pagina 1 aan het doorlezen). Ik wil (zie onderstaande) in eerste instantie een aroTHERM laten plaatsen en die samen met mijn CV (als backup, en voor SWW) laten werken. Als dat goed werkt, dan gaat die CV eruit en komt op die plek de WPB en dan kan ik erna helemaal van het gas af.
Ik heb Jaga LTV convectoren besteld die over een week of twee binnenkomen. Daarmee wil ik eerst even gaan kijken of ik mijn huis in deze winter fatsoenlijk warm krijg met 35/45 graden (ik verwacht van wel).
Ik heb (en krijg) echter geen vloerverwarming. Kan ik ergens een berekening maken om te kijken of de WP straks wel voldoende afgifte heeft om niet teveel te gaan pendelen?
Daarnaast las ik in de handleiding van de aroTHERM iets over de WP wel/niet rechtstreeks aansluiten op de CV ivm bevriezingsgevaar. Hoe heb jij dat gedaan? En geldt dat verhaal over die hydraulische scheiding alleen bij Tado (die heb ik niet namelijk)?
En @Proton_ ik zie dat jij ook voor een grondopstelling hebt gekozen (is ook mijn plan). In de installatie handleiding lees ik vanalles over betonnen fundering maken etc. Heb jij dit ook gedaan? Ik heb namelijk mijn gehele tuin betegeld. Of is het slechts een kwestie van een gat boren in de tegels voor die buis die de grond in gaat? De leidingen naar de CV/controle unit kunnen in mijn geval via de achtergevel naar de plek op de muur waar aan de binnenkant mijn CV installatie (huidige ketel) grenst. Of moeten die leidingen bij grondopstelling perse ook via/door de grond?
Jaga's convectoren heb ik ook op de eerste en tweede etage. Deze werken perfect, echter hebben ze weinig waterinhoud. Dus je zal een berekening moeten maken hoeveel water je in je totale systeem heb zitten straks.
Ook moet je kijken naar hoeveel vermogen je warmtepomp moet zijn en of je die vermogen ook kwijt kan in je afgifte systeem.
Betreft buffer in serie in je retour kan je je volume groter maken kwa inhouw en hiermee kan je beperkt naregelen. Maar je moet wel je vermogen van je warmtepomp kwijt kunnen in je afgifte systeem.
Hydraulische scheiding gebruik je al je je systeem volledig wil gaan naregelen. zodat de warmtepomp altijd genoeg flow heeft ook al staan er een aantal groepen dicht.
Het volgende voordeel wat ik daar van vind is dat de warmtepomp een bepaalde flow heeft en die moet passen in je afgifte systeem. Echter ga jij werken met Jaga's wat weinig waterinhoud heeft en dan bestaat de kans dat je suizen van je leidingwerk gaat ondervinden. Als je flow te hoog zal zijn van je warmtepomp.
Echter met Hydraulische scheiding heb je dus een extra pompgroep die je traploos kwa flow kan inregelen voor je afgifte systeem.
Zo is je installatie goed waterzijde in te regelen. Dat kan je ook doen op je thermostaat kranen van je jaga's. En eventueel nog je voetventielen.
Als je de maten hebt van je jaga's heb ik nog wel een exel bestand waar je kan kijken hoeveel waterflow je moet hebben per jaga pet uur.
Zo kan je een beetje bereken wat je flow moet zijn voor je hele woning.
Zo kan je al met al een goeie degelijke installatie maken als je je keuze's maar goed overweegt.
Alvast bedankt voor je hulp en meedenken!Adriaan71 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Ik heb zelf een split en geen monoblock. Omdat ik de afstand teveel vond en dikke leidingen over de muur naar de 3e verdieping is ook geen optie.
Jaga's convectoren heb ik ook op de eerste en tweede etage. Deze werken perfect, echter hebben ze weinig waterinhoud. Dus je zal een berekening moeten maken hoeveel water je in je totale systeem heb zitten straks.
Ook moet je kijken naar hoeveel vermogen je warmtepomp moet zijn en of je die vermogen ook kwijt kan in je afgifte systeem.
Betreft buffer in serie in je retour kan je je volume groter maken kwa inhouw en hiermee kan je beperkt naregelen. Maar je moet wel je vermogen van je warmtepomp kwijt kunnen in je afgifte systeem.
Hydraulische scheiding gebruik je al je je systeem volledig wil gaan naregelen. zodat de warmtepomp altijd genoeg flow heeft ook al staan er een aantal groepen dicht.
Het volgende voordeel wat ik daar van vind is dat de warmtepomp een bepaalde flow heeft en die moet passen in je afgifte systeem. Echter ga jij werken met Jaga's wat weinig waterinhoud heeft en dan bestaat de kans dat je suizen van je leidingwerk gaat ondervinden. Als je flow te hoog zal zijn van je warmtepomp.
Echter met Hydraulische scheiding heb je dus een extra pompgroep die je traploos kwa flow kan inregelen voor je afgifte systeem.
Zo is je installatie goed waterzijde in te regelen. Dat kan je ook doen op je thermostaat kranen van je jaga's. En eventueel nog je voetventielen.
Als je de maten hebt van je jaga's heb ik nog wel een exel bestand waar je kan kijken hoeveel waterflow je moet hebben per jaga pet uur.
Zo kan je al met al een goeie degelijke installatie maken als je je keuze's maar goed overweegt.
Ik heb een vrij klein huis (45 m2) en volledig op één verdieping (begane grond). Dus ik denk niet dat ik met groepen ga (moeten) werken.
Ik heb twee Jaga's besteld: 95 x70 & 65 x 140. Daarnaast heb ik op dit moment nog twee oude radiatoren: 70 x 45 en 200 x 45 (slaapkamer). Wellicht dat ik die in de toekomst nog ga vervangen door Jaga's maar op dit moment nog niet. Badkamer wordt elektrisch verwarmd (vloerverwarming Magnum & elektrische radiator).
Ik heb de unit met rubbervoeten op betonbanden staan, die onder de grond weer op tegels staan.Morfang schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Er kan wel een flinke plas water uit de lucht condenseren, denk aan een paar liter per uur. Dat gaat, afhankelijk van de grond, prima in een grindput, maar gewoon op de tegels laten vallen is een slecht plan. Bij vorst gaat het immers bevriezen en dan is je tuin een ijsbaan (foto). Dus bij mij valt het ongeveer zoals op die tekeningen in een buis die onder de vorstgrens uit komt, maar aansluiten op HWA kan ook (mits die ook vorstvrij ligt).
Bevriezingsgevaar bij langdurige stroomuitval kan je op een paar manieren aanvliegen:
* Accepteren (goedkoop). Impact verminderen door buitenleidingen zoveel mogelijk onder de vorstgrens aan te leggen en uiteraard alles goed isoleren. Stroomuitval < 2 uur is hierdoor sowieso geen probleem.
* Glycol. Duur, gedoe, kost rendement.
* Vorstklep opnemen + automatische vulinrichting. Niet heel duur, maar wel gedoe en soms lastig plaatsen: wateraanvoer en waterafvoer moet in de buurt zijn. Het idee is dat er altijd wel waterleidingdruk is en dat < 3 graden er een klep open gaat om bevriezend water te druppelen dat dan door warmer leidingwater wordt vervangen. Er is heel weinig nodig om bevriezing tegen te gaan.
Verder moet je zonder dikke T33 radiatoren of vloerverwarming inderdaad goed rekening houden met de minimale systeeminhoud (defrosts!) dus kan er zomaar een buffervat nodig zijn. Als je een hulpverwarming hebt, is die minimale inhoud minder, zie de installatiehandleiding.
4- pomp plaatsen in huis en die met een accu en omvormer inschakelen als de stroom is uitgevallen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ja, dat zou ik met de Auer Eau makkelijk kunnen doen.
Die pomp doet op 24V/400 mA volgens de warmtemeter 350 l/h, dus op een fietsaccu houdt hij het wel even vol. Zeker als hij gepulseerd loopt (2 minuten per kwartier).
Die pomp doet op 24V/400 mA volgens de warmtemeter 350 l/h, dus op een fietsaccu houdt hij het wel even vol. Zeker als hij gepulseerd loopt (2 minuten per kwartier).
Dag allen,
Wij hadden voor onze nieuwbouw in Vlaanderen nog een laatste keer een gascondensatieketel in gedachten. Daarvoor hadden we al vastgeklikt op een Bosch 9000i wm 30/150. De sanitairman stelt gezien de huidige prijzen alsnog een switch naar een Vaillant Arotherm Plus 55 VWL voor. We zijn dus een beetje beginnen graven, maar werden/worden wat verrast/in snelheid gepakt omdat we snel moeten beslissen.
In Vlaanderen gaan gasketels eruit vanaf 2026. Of ze dan ook extra gaan belasten weet ik niet, er is immers geen incentive meer om mensen richting warmtepomp te drukken.
Als ik het goed heb, mss wat kort door de bocht, is een warmtepomp los van het ecologische aspect rendabeler als de €/kWh van elektriciteit niet meer dan drie keer duurder is, gezien de COPs in de winter?
Ik zag hier al heel vaak de VWL 75 passeren. Daarover werd ons gezegd dat het enige verschil is dat die tot koudere buitentemperaturen vlot kan verwarmen en de 55 maar tot -7.
We vragen ons nu af of die 55 wel zal volstaan, gezien er nul bijverwarming voorzien is. Daarentegen lees ik overal dat overdimensioneren not done is.
Topic staat alvast gemarkeerd voor al jullie tips en trucs!
Het gaat om een vrijstaande woning van een 220m2, muren 14cm isolatie, dak 20, ramen dubbel HR, vloeren op 12 PUR en VVW.
Wij hadden voor onze nieuwbouw in Vlaanderen nog een laatste keer een gascondensatieketel in gedachten. Daarvoor hadden we al vastgeklikt op een Bosch 9000i wm 30/150. De sanitairman stelt gezien de huidige prijzen alsnog een switch naar een Vaillant Arotherm Plus 55 VWL voor. We zijn dus een beetje beginnen graven, maar werden/worden wat verrast/in snelheid gepakt omdat we snel moeten beslissen.
In Vlaanderen gaan gasketels eruit vanaf 2026. Of ze dan ook extra gaan belasten weet ik niet, er is immers geen incentive meer om mensen richting warmtepomp te drukken.
Als ik het goed heb, mss wat kort door de bocht, is een warmtepomp los van het ecologische aspect rendabeler als de €/kWh van elektriciteit niet meer dan drie keer duurder is, gezien de COPs in de winter?
Ik zag hier al heel vaak de VWL 75 passeren. Daarover werd ons gezegd dat het enige verschil is dat die tot koudere buitentemperaturen vlot kan verwarmen en de 55 maar tot -7.
We vragen ons nu af of die 55 wel zal volstaan, gezien er nul bijverwarming voorzien is. Daarentegen lees ik overal dat overdimensioneren not done is.
Het gaat om een vrijstaande woning van een 220m2, muren 14cm isolatie, dak 20, ramen dubbel HR, vloeren op 12 PUR en VVW.
Tijdsvenster wat warmtepomp kan zonder bijverwarmer. De AroTHERM plus._DookiE_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
Dag allen,
/f/image/bDj5RL5xXNWsWQSw4vEnWKw3.png?f=fotoalbum_large)
@_DookiE_ als je alles op vloerverwarming hebt moet een warmtepomp snel goedkoper zijn dan gas 
Lees ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en een paar posts erboven voor wat getallen en sommetjes.
Daar kan je dan je eigen prijzen invullen. Vergeet in je rekenblad niet het vastrecht voor gas op te zeggen
Met vloerverwarming is een jaargemiddelde COP van 4 tot 4.5 zeker wel te halen. Als ik naar de 14-dagen-verwachting kijk, hebben we het meeste van de winter wel gehad en ik zit op 4.77 tot nu toe (dit is natuurlijk wel afhankelijk van je afgifte/slangdichtheid en warmtebehoefte).
De belangrijkste vragen zijn dan of je gesloten VVW verdelers hebt, niet stiekem nog ergens een radiator, en waar je het boilervat voor douchewater kwijt kan.
Lees ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en een paar posts erboven voor wat getallen en sommetjes.
Daar kan je dan je eigen prijzen invullen. Vergeet in je rekenblad niet het vastrecht voor gas op te zeggen
Met vloerverwarming is een jaargemiddelde COP van 4 tot 4.5 zeker wel te halen. Als ik naar de 14-dagen-verwachting kijk, hebben we het meeste van de winter wel gehad en ik zit op 4.77 tot nu toe (dit is natuurlijk wel afhankelijk van je afgifte/slangdichtheid en warmtebehoefte).
De belangrijkste vragen zijn dan of je gesloten VVW verdelers hebt, niet stiekem nog ergens een radiator, en waar je het boilervat voor douchewater kwijt kan.
[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 04-02-2022 22:40 ]
Misschien hoort deze vraag niet helemaal in dit topic thuis, maar ik meende altijd gelezen/gehoord te hebben dat all-electric een stuk duurde was dan hybride. Maar als ik kijk naar de huidige prijs voor een Elga Ace (volgens mij een goedkope hybride) 6kw (ca. 4700 euro) dan is de Vaillant die ik op het oog heb (aroTHERM 75/6) zelfs goedkoper (ca 4100 euro).
Nu snap ik dat als je echt all-electric wil gaan, je ook een SWW oplossing moet hebben maar een warmtepompboiler is met subsidie niet al te duur (1000/2000 euro).
Mis ik ergens iets of verschilt het dus echt zo weinig in aanschafprijs?
Nu snap ik dat als je echt all-electric wil gaan, je ook een SWW oplossing moet hebben maar een warmtepompboiler is met subsidie niet al te duur (1000/2000 euro).
Mis ik ergens iets of verschilt het dus echt zo weinig in aanschafprijs?
Vergeet niet dat de (belasting op de) gasprijs in de nabije toekomst wel eens (flink?) omhoog kan gaan. En dan is die verhouding van 3 opeens een stuk kleiner._DookiE_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
Zo bekeken is kiezen voor all-electric al snel een wijs besluit.
<John O`Mill>
@Morfang er moet nog wel het één en ander bij, maar inderdaad, er leven bijzonder veel misvattingen.
Een beperkende factor is wel dat er te weinig installateurs zijn en de meeste mensen het niet zelf willen doen. Gelukkig staat Tweakers vol met topics die uitleggen waarom het allemaal niet zo moeilijk is
Een beperkende factor is wel dat er te weinig installateurs zijn en de meeste mensen het niet zelf willen doen. Gelukkig staat Tweakers vol met topics die uitleggen waarom het allemaal niet zo moeilijk is
Je zou ook eerst kunnen uitrekenen hoeveel warm tapwater je nodig hebt per dag. Om zo je grote van je boiler te bepalen. Ga je voor een RVS boiler van de jong bv dan is die al gauw een kleine 80kilo lichter. Van Vaillant zijn stalen boilers die een stuk zwaarder wegen.Reddol schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Bedankt! Dat klinkt op zich goed, voor zover ik heb gelezen zijn er toch meerdere mensen die altijd een buffervat aanraden. En zoals jij uitlegd, begrijp ik inderdaad dat dat nodig is.
Nu zie ik ook dat mensen een (b.v.) 300 liter boiler hebben, die bij zo'n Vaillant systeem hoort. Kan het ook gewoon zonder, dat de douche b.v. verwarmt wordt door gas? Qua constuctie verwacht ik namelijk dat ik op zolder zoiets niet kwijt kan (qua gewicht).
Van wat ik tot nu toe gelezen heb in dit topic, is de aroTHERM een eitje om te installeren toch? Ik heb zelf twee linkerhanden dus ik ga het absoluut niet zelf doen, maar een beetje loodgieter/CV installateur zou dit moeten kunnen right?Proton_ schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 07:29:
@Morfang er moet nog wel het één en ander bij, maar inderdaad, er leven bijzonder veel misvattingen.
Ik heb zelf gisteren een tiental uitvragen de deur uit gedaan voor een offerte. Ook via Vaillant zelf. Benieuwd hoeveel er tijd/ruimte hebben om langs te komen. Ik wil wel iemand die er echt verstand van heeft, omdat ik goed geadviseerd wil worden bij mijn huidige situatie (geen VVW, waarschijnlijk afgifte probleem/uitdaging en starten met hybride opstelling en later naar volledig elektrisch). Ik heb ook geen haast dus we gaan het zien.
De prijzen vallen mij in ieder geval heel erg mee, inclusief subsidie. Tenzij installateurs duizenden euro’s gaan vragen voor de installatie natuurlijk 😅
@Morfang : zonder je te willen ontmoedigen is mijn ervaring dat de totaalprijs voor een wp installatie toch wel flink in de papieren loopt. Reken (indien je alles door een installateur laat doen) op de adviesprijzen van Vaillant. Dat is dus ca €5100 voor de VWL 75/6 incl grote trillingsdempers. Daar heb je dan iig nog de VWZ AI Plus en een thermostaat (VRC720) bij nodig. Totaal zit je dan op ca €5750 (incl BTW). Plus nog allerlei leidingen/buizen, koppelingen, vuilfilter, ontluchter, expansievat, koppelingen, elektrische installatie materiaal (oa stroomkabels, automaten, en aparte kWh meter voor je WP installatie als je slim bent) etc. Afhankelijk van je opstelling (bv afstand buitenunit tot het huis, aanpassing huidige verwarminsgbuizen) variëren de kosten hiervoor uiteraard, maar zullen al gauw richting de €1000 gaan. En dan natuurlijk nog werkloon wat ook al gauw een paar duizend Euro is.
Ter vergelijk: ik heb meerdere offertes gehad voor een VWL 75/6 met wat extra toeters en bellen zoals een naverwarmer (/backup element), nieuwe verdeler vloerverwarming en een aparte WP boiler voor het tapwater, en de prijzen varieerde van ca €16.500 tot €18.000 incl BTW excl subsidie.
Ter vergelijk: ik heb meerdere offertes gehad voor een VWL 75/6 met wat extra toeters en bellen zoals een naverwarmer (/backup element), nieuwe verdeler vloerverwarming en een aparte WP boiler voor het tapwater, en de prijzen varieerde van ca €16.500 tot €18.000 incl BTW excl subsidie.
Die prijzen gaan alleen maar duurdere worden de komende jaren. Helaas maar waar. Nog steeds elke 2 maanden prijsverhogingen voor diverse verschillende materialen.Franciesco schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:25:
@Morfang : zonder je te willen ontmoedigen is mijn ervaring dat de totaalprijs voor een wp installatie toch wel flink in de papieren loopt. Reken (indien je alles door een installateur laat doen) op de adviesprijzen van Vaillant. Dat is dus ca €5100 voor de VWL 75/6 incl grote trillingsdempers. Daar heb je dan iig nog de VWZ AI Plus en een thermostaat (VRC720) bij nodig. Totaal zit je dan op ca €5750 (incl BTW). Plus nog allerlei leidingen/buizen, koppelingen, vuilfilter, ontluchter, expansievat, koppelingen, elektrische installatie materiaal (oa stroomkabels, automaten, en aparte kWh meter voor je WP installatie als je slim bent) etc. Afhankelijk van je opstelling (bv afstand buitenunit tot het huis, aanpassing huidige verwarminsgbuizen) variëren de kosten hiervoor uiteraard, maar zullen al gauw richting de €1000 gaan. En dan natuurlijk nog werkloon wat ook al gauw een paar duizend Euro is.
Hier voorbeeld van Stiho.
https://www.stiho.nl/INTE...btqsVrONih2ZwKnG4HONzg%3D
Dat gaat al tijden zo bij alle leveranciers.
Laat staan het personeels tekort. Nu al 10.000 man in de installatie branche wat ook niet aangevuld gaat en kan worden.
En dan nog 100K nieuwbouw huizen bouwen wat ze willen met steeds minder mensen in de bouw.
En dan nog het materiaal tekort.
Dan heb je een goeie prognose voor geen dalingen.
Maar wat wordt er wel goedkoper.
Weekboodschappen zijn ook 20% duurder vergeleken met verleden jaar. Zo kan ik nog wel zat opnoemen.
Dat is wel een flinke ontmoediging haha 😅 maar ook een goede reality check. We gaan het zien.Franciesco schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:25:
Zou je het Excel bestand voor de jaga convectoren willen delen?Adriaan71 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Ik heb zelf een split en geen monoblock. Omdat ik de afstand teveel vond en dikke leidingen over de muur naar de 3e verdieping is ook geen optie.
Selectie model Jaga DL.Ramon_1984 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:56:
[...]
Zou je het Excel bestand voor de jaga convectoren willen delen?
Waardes kan je aanpassen.
https://www.jaga.nl/tools/
Dankje welAdriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Selectie model Jaga DL.
Waardes kan je aanpassen.
https://www.jaga.nl/tools/
Ja, klopt: alles wordt duurder. Ik verwacht ook geen daling in prijzen voorlopig. In zijn algemeenheid is forse inflatie misschien wel het grootste economische gevaar wat de komende tijd op de loer ligt.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Die prijzen gaan alleen maar duurdere worden de komende jaren. Helaas maar waar. Nog steeds elke 2 maanden prijsverhogingen voor diverse verschillende materialen.
Hier voorbeeld van Stiho.
https://www.stiho.nl/INTE...btqsVrONih2ZwKnG4HONzg%3D
Dat gaat al tijden zo bij alle leveranciers.
Laat staan het personeels tekort. Nu al 10.000 man in de installatie branche wat ook niet aangevuld gaat en kan worden.
En dan nog 100K nieuwbouw huizen bouwen wat ze willen met steeds minder mensen in de bouw.
En dan nog het materiaal tekort.
Dan heb je een goeie prognose voor geen dalingen.
Maar wat wordt er wel goedkoper.
Weekboodschappen zijn ook 20% duurder vergeleken met verleden jaar. Zo kan ik nog wel zat opnoemen.
Voor een wp is waarschijnlijk de enige optie om het goedkoper te doen het (gedeeltelijk) zelf uitvoeren van de werkzaamheden.
Die inflatie is er al. In Amerika gaat de rente dit jaar grote stappen maken en dat gaat hier ook gebeuren. Meestal 1 a 1,5 jaar laten.Franciesco schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:38:
[...]
Ja, klopt: alles wordt duurder. Ik verwacht ook geen daling in prijzen voorlopig. In zijn algemeenheid is forse inflatie misschien wel het grootste economische gevaar wat de komende tijd op de loer ligt.
Voor een wp is waarschijnlijk de enige optie om het goedkoper te doen het (gedeeltelijk) zelf uitvoeren van de werkzaamheden.
Uiteraard scheelt het om veel zelf te doen. Maar dan krijg je vaak weer het verhaal van de kersen uit de taart halen.
Zitten er weinig op te wachten. Zeker in deze bizarre tijden.
Iedere blinden vink kan nu geld verdienen en vragen wat hij wil maar of je waar voor je geld krijg kom je later achter.
Waar je ook weer tegen aan gaat lopen als alle spullen er niet zijn om het te maken. Wie gaat dat dan weer betalen als de installateur niet verder kan, of moet wachten. Planningen zijn strak tegenwoordig.
Als je zelf alles wil leveren.
Dan moet je een partij zoeken die het gewoon in regie uit wil voeren voor je . Vaak gaat dan weer het loon omhoog.
Maar ook dat zijn er weinig die dat willen doen.
We hebben het allemaal al meegemaakt en het levert allemaal discussies op waar niemand op zit te wachten.
En de tijd dat bedrijven spullen bruto konden doorzetten was de tijdperk voor internet. Die tijden zijn geweest.
Wie dat nu doet heeft gewoon geen werk meer.
Uit het andere topic (verwarmen met l/w) heb ik ondertussen al aardig wat informatie vergaard om gasloos te worden. Kijkend naar de techniek en prestaties is mijn oog gevallen op Vaillant. De 75/6 om precies te zijn. Ondertussen loopt er een offerte aanvraag voor een Loria 6008, echter lees ik reacties op het forum dat dit een relatief “oud” model is en men liever wat anders kiest wanneer men de keus nogmaals kreeg voor een WP.
Zoals gezegd is het idee om direct full-e toch te gaan. Kijkend naar de gezins/douche/SWW-vraag situatie zal een 300L vat de beste optie zijn.
Aangezien ik 2 linkerhanden heb, ben ik afhankelijk van de installatie door een vakman. Echter zijn (bijna) alle installateurs (sowieso in de regio) dusdanig vol met klussen dat ze voorlopig niets meer aannemen.
Nu neig ik erna om zelf spullen aan te schaffen en op zoek te gaan naar een vakman. Echter, los van het vat en de WP zelf, zou ik niet exact weten wat ik precies aan additionele spullen nodig heb.
Zo zal bijv. ook de VV verdeler vervangen moeten moeten voor een LTV model. Daarnaast moet er een scheiding gemaakt worden met de beneden en boven verdieping zodat we boven (radiatoren) apart de warmtevraag kunnen regelen. Momenteel heb ik hier EvoHome voor.
Vraag aan jullie; wat is de ervaring met eigen aanschaf en hoe/waar bepaal je wat je exact nodig hebt?
Zonder reclame te maken, wat is de ervaring met vakmannen die enkel het “aansluitwerk” realiseren? Dan doel ik o.a. op kennis niveau.
Zijn er nog consequenties qua subsidie wanneer je hardware en werk van elkaar scheidt?
Zoals gezegd is het idee om direct full-e toch te gaan. Kijkend naar de gezins/douche/SWW-vraag situatie zal een 300L vat de beste optie zijn.
Aangezien ik 2 linkerhanden heb, ben ik afhankelijk van de installatie door een vakman. Echter zijn (bijna) alle installateurs (sowieso in de regio) dusdanig vol met klussen dat ze voorlopig niets meer aannemen.
Nu neig ik erna om zelf spullen aan te schaffen en op zoek te gaan naar een vakman. Echter, los van het vat en de WP zelf, zou ik niet exact weten wat ik precies aan additionele spullen nodig heb.
Zo zal bijv. ook de VV verdeler vervangen moeten moeten voor een LTV model. Daarnaast moet er een scheiding gemaakt worden met de beneden en boven verdieping zodat we boven (radiatoren) apart de warmtevraag kunnen regelen. Momenteel heb ik hier EvoHome voor.
Vraag aan jullie; wat is de ervaring met eigen aanschaf en hoe/waar bepaal je wat je exact nodig hebt?
Zonder reclame te maken, wat is de ervaring met vakmannen die enkel het “aansluitwerk” realiseren? Dan doel ik o.a. op kennis niveau.
Zijn er nog consequenties qua subsidie wanneer je hardware en werk van elkaar scheidt?
[ Voor 5% gewijzigd door [Deva] op 06-02-2022 11:54 ]
@[Deva] de Loria 6008 is nog R410a.
Ik denk dat je anno nu beter voor R32 (mitsu/pana) of R290 (Vaillant) kunt kiezen.
Qua prestaties ontloopt het elkaar niet veel (lage temperatuur licht in het voordeel van R32, SWW in het voordeel van R290).
De installatiehandleiding bevat een complete lijst bij de diverse voorbeeldopstellingen.
De vraag is of je een handige klusjesman zo ver krijgt om het te installeren
Daar heb ik verder geen ervaring mee, als software developer bleek ik ook loodgieterskills te hebben.
Voor subsidie moet je een factuur van een bedrijf in de juiste branche (volgens KvK) hebben, het is OK als daar alleen 'in bedrijf stellen' op staat.
Ik denk dat je anno nu beter voor R32 (mitsu/pana) of R290 (Vaillant) kunt kiezen.
Qua prestaties ontloopt het elkaar niet veel (lage temperatuur licht in het voordeel van R32, SWW in het voordeel van R290).
Eigen aanschaf werkt prima, een heleboel groothandels leveren tegenwoordig ook aan particulieren.Vraag aan jullie; wat is de ervaring met eigen aanschaf en hoe/waar bepaal je wat je exact nodig hebt?
De installatiehandleiding bevat een complete lijst bij de diverse voorbeeldopstellingen.
De vraag is of je een handige klusjesman zo ver krijgt om het te installeren
Daar heb ik verder geen ervaring mee, als software developer bleek ik ook loodgieterskills te hebben.
Voor subsidie moet je een factuur van een bedrijf in de juiste branche (volgens KvK) hebben, het is OK als daar alleen 'in bedrijf stellen' op staat.
Nou wil ik voorlopig de boel nog in hybride opstellen, dus zal het wel wat goedkoper worden, maar toch schrik ik best wel van deze bedragen. Zit toch een inschattingsfout van mijn kant van zo'n 4000 a 6000 euro in gok ik. Benieuwd of dat ook echt zo gaat zijn, aangezien mij toegezegd is dat de prijzen bij de groothandel zijn/worden opgevraagd om zo een offerte te kunnen doen.Franciesco schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:25:
Als dat echt zo is moet ik nog eens heel goed gaan nadenken of ik dit avontuur nu aan wil gaan.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Goedemiddag iedereen,
Na meegelezen te hebben heb ik besloten om mijzelf in deze discussie die mengen.
Ik ben serieus aan het puzzelen over hoe mijn rijtjeswoning uit 1973 van het gas af te halen.
Mijn keuze lijkt tot nu toe naar een Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 te gaan vanwege de geluidsproductie i.c.m. capaciteit.
De woning is volledig geïsoleerd; Vloer, Dak, Spouwmuur. HR+++ op de begane grond en eerste verdieping en HR++ in de dakkapel.
Ik heb al een voorlopig hydraulisch schema opgesteld over hoe ik de CV leidingen wil laten lopen. Omdat ik wil gaan koelen en omdat de warmte pomp buiten in de voortuin komt te staan zullen de leidingen voor een groot gedeelte opnieuw gedaan moeten worden.
:strip_exif()/f/image/MwmsDxtw5qnOPUUa9ug3nQrv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toelichting:
Plan is nu om een unit te hebben welke de WP kan aansturen en dan 2 kamer thermostaten welke de pompen kunnen schakelen. (Iemand enig idee hoe dit in te stellen?) De fancoils zou ik dan met individuele afstandsbedieningen bedienen indien er kou- of warmte vraag is.
Zitten er grote gaten in dit plan en zijn er nog betere manieren om dit aan te sturen?
Alvast bedankt,
WallyPower
Na meegelezen te hebben heb ik besloten om mijzelf in deze discussie die mengen.
Ik ben serieus aan het puzzelen over hoe mijn rijtjeswoning uit 1973 van het gas af te halen.
Mijn keuze lijkt tot nu toe naar een Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 te gaan vanwege de geluidsproductie i.c.m. capaciteit.
De woning is volledig geïsoleerd; Vloer, Dak, Spouwmuur. HR+++ op de begane grond en eerste verdieping en HR++ in de dakkapel.
Ik heb al een voorlopig hydraulisch schema opgesteld over hoe ik de CV leidingen wil laten lopen. Omdat ik wil gaan koelen en omdat de warmte pomp buiten in de voortuin komt te staan zullen de leidingen voor een groot gedeelte opnieuw gedaan moeten worden.
:strip_exif()/f/image/MwmsDxtw5qnOPUUa9ug3nQrv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toelichting:
- Voor het warme tapwater zal ik nog een losse warmtepompboiler installeren welke van binnen zal aanzuigen.
- De vloerverwarming zal alleen gebruikt worden voor verwarmen. Omdat ik condenserend wil koelen zal de koeling in de huiskamer met een fancoil gebeuren.
- De fancoils zullen op de eerste verdieping zullen voor zowel verwarmen als koelen gebruikt worden. De fancoil op de begane grond alleen voor koelen.
- Omdat fancoils vrijwel niks doen als de fan uitstaat lijkt het me niet bijster zinnig om 2-weg kleppen te gaan monteren.
- Accessoires zoals vuilafscheiders en vulpunten zitten nog niet in het schema.
Plan is nu om een unit te hebben welke de WP kan aansturen en dan 2 kamer thermostaten welke de pompen kunnen schakelen. (Iemand enig idee hoe dit in te stellen?) De fancoils zou ik dan met individuele afstandsbedieningen bedienen indien er kou- of warmte vraag is.
Zitten er grote gaten in dit plan en zijn er nog betere manieren om dit aan te sturen?
Alvast bedankt,
WallyPower
Misschien heb je het al gelezen in dit topic, maar zelf ben ik hier ook mee bezig. Door veel te lezen in dit topic en het algemene L/W topic + vragen te stellen + de handleidingen te lezen kom je al best een eind. Zelf heb ik inmiddels een aardig lijstje voor mijn configuratie samengesteld. Vast niet 100% compleet en ook nog niet 100% definitief, maar het geeft denk ik wel een beeld. Ik zal dat lijstje morgen hier posten.[Deva] schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:51:.
De user interface voor gebruikers is de thermostaat VRC720(f) en/of de internetmodule (geen ervaring mee). Dus klokthermostaat, zone-instellingen, warmwaterschema en temperatuur doe je daar.WallyPower in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen":
Grootste hobbel op dit moment is hoe dit allemaal netjes te gaan aansturen, Vaillant is niet scheutig met informatie op hun site. Ik heb hier gelezen dat een VWZ AI+ gebruik kant worden Voor de aansturing van de WP als er geen hydrounit gebruikt wordt. Verder Vaillant heeft ook de VR71 in het assortiment welke meer aansluitingen heeft voor voelers zodat je Aanvoer, retour en het buffervat kan meten. Echter heeft deze unit geen scherm of knoppen om dingen op in te stellen.
Op de VWZ AI stel je de serviceparameters in en lees je ze uit (waterdruk, modulatieniveau, sensorcheck, handbediening). Een link naar de handleiding staat in de TS.
Die VWZ AI heeft ook voldoende i/o voor een zoneklep, wat jij wil omdat de vloerverwarming dicht moet als je onder dauwpunt gaat koelen. Ik denk dat je (bij verwarmen) dezelfde Ta wil voor de fancoils als de vloerverwarming? Dat scheelt in ieder geval een mengunit.
Je kan een thermostaat aan een zone toewijzen. Dat moet voldoende zijn, denk ik.Plan is nu om een unit te hebben welke de WP kan aansturen en dan 2 kamer thermostaten welke de pompen kunnen schakelen. (Iemand enig idee hoe dit in te stellen?) De fancoils zou ik dan met individuele afstandsbedieningen bedienen indien er kou- of warmte vraag is.
Alvast bedankt,
WallyPower
Ook als de vloerverwarmingspomp uit staat zal de circulatiepomp van de buitenunit er een beetje water doorheen krijgen. Als je onder dauwpunt gaat, wil je daar dus een klep. Ik denk dat met een inregelafsluiter naar de buffer vervolgens de vvw-circulatiepomp weg te bezuinigen is, maar dat is misschien een slecht idee; je wil genoeg debiet houden als de klep dicht is.
Dit wordt voldoende complex dat ik je kan aanraden een hulplijn in te schakelen
Ik weet niet hoe ver de professionals in dit topic willen gaan.
Als dat echt het enige criterium is kun je nog overwegen om jezelf in te schrijven met de juiste kenmerken. KvK gaat toch geen diploma’s controleren om je in een bepaalde categorie in te schrijven?Proton_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:07:
<John O`Mill>
Een huis uit 1973; heb je dan al (vanaf de bouw) centrale afzuiging (wc, keuken, badkamer) en raamroosters voor de aanvoer van verse lucht?WallyPower schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:54:
[…]
[…]
Voor het warme tapwater zal ik nog een losse warmtepompboiler installeren welke van binnen zal aanzuigen.
[…]
Punt is namelijk dat als je die WP-boiler uit huis wil laten aanzuigen, dat die best veel warmte nodig heeft om zijn water warm te krijgen; net zoals de buitenunit van een L/W-WP. Veel mensen realiseren zich niet dat dit dus ook een groot debiet aan luchtverplaatsing betekent en dat je daarmee een heleboel warmte uit je huis zuigt en dat die door de ventilatieroosters als koude lucht het huis weer binnenkomt; dat is echt véél meer dan het debiet bij gewoon ventileren.
En die verse lucht zul je dus ook weer moeten verwarmen en dús heb je meer stook- (lees: verwarmings-) kosten. Daarom zuigt een boiler-WP niet zelden gewoon buitenlucht aan.
<John O`Mill>
Voor de mensen met een VR920/Internetmodule:
Wat is de resolutie van bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur? Dat gaat hier via een eBus adapter namelijk in stappen van 0.5C en zou graag wat betere resolutie hebben om te loggen.
Wat is de resolutie van bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur? Dat gaat hier via een eBus adapter namelijk in stappen van 0.5C en zou graag wat betere resolutie hebben om te loggen.
Voor de geinteresseerden: onderstaand de boodschappenlijst die ik samengesteld heb voor mijn beoogde Vaillant WP + WP boiler configuratie. Het e.e.a. is nog niet definitief maar al met al denk ik dat de meeste zaken er op moeten staan. De prijzen in de uiterst rechter kolom heb ik begroot a.d.h.v. diverse webshops. Die bedragen zullen vast nog wel iets varieren tot het moment van bestellen.
Uiteraard staat het iedereen vrij om te reageren over missende zaken of ander commentaar.
Uiteraard staat het iedereen vrij om te reageren over missende zaken of ander commentaar.
/f/image/m9kXnZqjsQdhnYu6E8SoWKRs.png?f=fotoalbum_large)
Ben dan toch bang dat ik bij Vaillant contact moet opnemen om te kijken of ik de huiskamer kan verwarmen via zone 1 (vloer) en kan koelen via zone 2(fancoil).Op de VWZ AI stel je de serviceparameters in en lees je ze uit (waterdruk, modulatieniveau, sensorcheck, handbediening). Een link naar de handleiding staat in de TS.
Die VWZ AI heeft ook voldoende i/o voor een zoneklep, wat jij wil omdat de vloerverwarming dicht moet als je onder dauwpunt gaat koelen. Ik denk dat je (bij verwarmen) dezelfde Ta wil voor de fancoils als de vloerverwarming? Dat scheelt in ieder geval een mengunit.
Ta zal inderdaad voor het hele systeem hetzelfde zijn, namelijk 35 graden. Zoals je verderop in je bericht aanhaalt, zou de vloer bij koeling afgesloten moeten worden zodra ik ga koelen. Ik verwacht echter dat ik maar 2x per jaar omschakel, in april/mei van verwarmen naar koeling en in september/oktober van koelen naar verwarmen. Dan zou een simpele kogelkraan welke ik handmatig open en dicht zet voldoende moeten zijn.
Verder ben ik me ervan bewust dat alles goed in de isolatie moet om condens te voorkomen.
Ik heb geen raamroosters, dauerluftung is in mijn ogen de beste manier om al je wooncomfort om zeep te helpen, overal kouvalEen huis uit 1973; heb je dan al (vanaf de bouw) centrale afzuiging (wc, keuken, badkamer) en raamroosters voor de aanvoer van verse lucht?
Punt is namelijk dat als je die WP-boiler uit huis wil laten aanzuigen, dat die best veel warmte nodig heeft om zijn water warm te krijgen; net zoals de buitenunit van een L/W-WP. Veel mensen realiseren zich niet dat dit dus ook een groot debiet aan luchtverplaatsing betekent en dat je daarmee een heleboel warmte uit je huis zuigt en dat die door de ventilatieroosters als koude lucht het huis weer binnenkomt; dat is echt véél meer dan het debiet bij gewoon ventileren.
En die verse lucht zul je dus ook weer moeten verwarmen en dús heb je meer stook- (lees: verwarmings-) kosten. Daarom zuigt een boiler-WP niet zelden gewoon buitenlucht aan.
De WPboiler komt op zolder te staan.
Verder denk ik persoonlijk dat vanuit binnen aanzuigen gunstiger is vanwege de volgende punten:
- Constante COP vanwege constante aanzuig temperatuur
- In de zomer de gevangen warmte van de zolder aanwenden om efficiënter water te verwarmen
- In de zomer warmte uit huis afvoeren.
Daarnaast zal een WPboiler niet continu draaien zoals een mechanische ventilatie, dus het verschil in debiet zal in werkelijkheid kleiner zijn dan op papier.
Maar mocht het toch teveel comfort kosten, de oude CV pijp is 2 meter van de opstelplek, dus ombouwen is zo gepiept
Lijst ziet er al aardig compleet uit, al zou ik nog een keer goed googlen of sommige dingen niet goedkoper kunnenFranciesco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Voor de geinteresseerden: onderstaand de boodschappenlijst die ik samengesteld heb voor mijn beoogde Vaillant WP + WP boiler configuratie. Het e.e.a. is nog niet definitief maar al met al denk ik dat de meeste zaken er op moeten staan. De prijzen in de uiterst rechter kolom heb ik begroot a.d.h.v. diverse webshops. Die bedragen zullen vast nog wel iets varieren tot het moment van bestellen.
[Afbeelding]
Ik maak me wel een beetje zorgen over de gekozen capaciteit van je WPboiler. 150 liter is gewoon niet veel warm water als het op douchen of in bad gaan aankomt. Deze hoeveelheid zou net genoeg zijn voor 2x normaal douchen of 1x in bad. Daarna is het een paar uur wachten totdat je weer nieuw warm water hebt.
Met 150 liter @55 graden moet je toch echt wel een tijd kunnen douchen (bad heb ik niet). Ook al zal vanwege de gelaagdheid niet de volledige 150 liter 55 graden zijn.WallyPower schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:34:
[...]
Lijst ziet er al aardig compleet uit, al zou ik nog een keer goed googlen of sommige dingen niet goedkoper kunnen![]()
Ik maak me wel een beetje zorgen over de gekozen capaciteit van je WPboiler. 150 liter is gewoon niet veel warm water als het op douchen of in bad gaan aankomt. Deze hoeveelheid zou net genoeg zijn voor 2x normaal douchen of 1x in bad. Daarna is het een paar uur wachten totdat je weer nieuw warm water hebt.
Mijn berekening:
2 personen * 8 minuten * 8l/min = 128 liter water van 38C
Je hebt dan 128*0,69 (38/55) = 88 liter water van 55C nodig.
8l/min is in mijn ogen wel een heel erg zuinig straaltjeFranciesco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Met 150 liter @55 graden moet je toch echt wel een tijd kunnen douchen (bad heb ik niet). Ook al zal vanwege de gelaagdheid niet de volledige 150 liter 55 graden zijn.
Mijn berekening:
2 personen * 8 minuten * 8l/min = 128 liter water van 38C
Je hebt dan 128*0,69 (38/55) = 88 liter water van 55C nodig.
Heeft iemand ervaringen met een hybride WP+gasketel installatie icm een buffervat tbv hydraulisch onafhankelijke zoneregeling? Momenteel is dat buffervat bij ons als "middelpunt" geïnstalleerd maar we merken dat de aanvoer met de retour gemixt wordt, ten koste van de aanvoertemp/efficientie. Dat staat hier goed omschreven. We kunnen het ombouwen naar het schema van voorbeeld C, waarbij de aanvoer van de WP direct op de aanvoer van de afgifte zit, met een splitsing naar het buffervat t.b.v. opvangen van ongelijk debiet tussen de 2 pompen. Vraag is dan of we de gasketel moeten laten bijmengen met een 12l mengvat op de aanvoerleiding vóór of na de buffervat splitsing oftewel op het WP circuit of op het afgifte circuit. Wat betreft efficiëntie lijkt het bijmengen op het afgifte circuit het beste omdat je dan minder last hebt van bijmenging van "koud" water vanuit het buffervat wanneer het afgifte debiet hoger is dan het WP debiet. Wel zou die opstelling kunnen leiden tot het pingelen van de gasketel volgens de theoretische verwachting als het afgifte debiet veel te laag is. We werken tevens met een Loxone smart home installatie dus e.e.a. is wel weer af te vangen maar we houden het liever zo "clean mogelijk". Ben benieuwd hoe anderen een hydraulisch onafhankelijk systeem hebben gemaakt icm een hybride opstelling.
Zo heb ik thuis ook gedraaid in het begin. Werkt perfectAlbertHeym schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:40:
Heeft iemand ervaringen met een hybride WP+gasketel installatie icm een buffervat tbv hydraulisch onafhankelijke zoneregeling? Momenteel is dat buffervat bij ons als "middelpunt" geïnstalleerd maar we merken dat de aanvoer met de retour gemixt wordt, ten koste van de aanvoertemp/efficientie. Dat staat hier goed omschreven. We kunnen het ombouwen naar het schema van voorbeeld C, waarbij de aanvoer van de WP direct op de aanvoer van de afgifte zit, met een splitsing naar het buffervat t.b.v. opvangen van ongelijk debiet tussen de 2 pompen. Vraag is dan of we de gasketel moeten laten bijmengen met een 12l mengvat op de aanvoerleiding vóór of na de buffervat splitsing oftewel op het WP circuit of op het afgifte circuit. Wat betreft efficiëntie lijkt het bijmengen op het afgifte circuit het beste omdat je dan minder last hebt van bijmenging van "koud" water vanuit het buffervat wanneer het afgifte debiet hoger is dan het WP debiet. Wel zou die opstelling kunnen leiden tot het pingelen van de gasketel volgens de theoretische verwachting als het afgifte debiet veel te laag is. We werken tevens met een Loxone smart home installatie dus e.e.a. is wel weer af te vangen maar we houden het liever zo "clean mogelijk". Ben benieuwd hoe anderen een hydraulisch onafhankelijk systeem hebben gemaakt icm een hybride opstelling.
Met een split. Monoblock exact hetzelfde.
Installatie gemaakt exact volgens installatie tekening met de juiste componenten en aansluitingen.
Met de juiste instellingen berekent vaillant wat de goedkoopste stookkosten zijn op dat moment op basis van de ingestelde eenheid prijzen gas en kWh.
:strip_exif()/f/image/e7ybsauMrIcbrj4dkIimo41N.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 07-02-2022 12:50 ]
eh, dit klinkt alsof je de standaard aansluitwijze van een Elga Ace wilt hebben. Check anders ff de schema's in hun installatiegids. Meestal gaat dat zo:AlbertHeym schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:40:
Open verdeler in de Elga met een pomp (dit wordt je centrale CV pomp)
|
aanvoer naar je CV-systeem
aanvoer naar cv ketel en retour naar cv ketel
retour CV syseem met 50L buffervat (in serie in de retour, dus geen kortsluiting maken door het parallel te zetten)
Je elga regelt in dit geval de CVketel, als er meer temp. nodig is dan de Elga zelf maakt gaat de pomp in de CV-ketel aan en kan deze dus ook mee doen.
Waarom wil je 2 pompen en 2 aparte circuits? Ik zou kijken of die 200L buffer er uit kan (is groot en duur) en het gewoon allemaal door je WP-pomp laten doen (werkt alleen als je vloerverwarming dna ook een gesloten verdeler zonder pomp heeft/krijgt).WallyPower schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:54:
Goedemiddag iedereen,
[Afbeelding]
Toelichting:Grootste hobbel op dit moment is hoe dit allemaal netjes te gaan aansturen, Vaillant is niet scheutig met informatie op hun site. Ik heb hier gelezen dat een VWZ AI+ gebruik kant worden Voor de aansturing van de WP als er geen hydrounit gebruikt wordt. Verder Vaillant heeft ook de VR71 in het assortiment welke meer aansluitingen heeft voor voelers zodat je Aanvoer, retour en het buffervat kan meten. Echter heeft deze unit geen scherm of knoppen om dingen op in te stellen.
- Voor het warme tapwater zal ik nog een losse warmtepompboiler installeren welke van binnen zal aanzuigen.
- De vloerverwarming zal alleen gebruikt worden voor verwarmen. Omdat ik condenserend wil koelen zal de koeling in de huiskamer met een fancoil gebeuren.
- De fancoils zullen op de eerste verdieping zullen voor zowel verwarmen als koelen gebruikt worden. De fancoil op de begane grond alleen voor koelen.
- Omdat fancoils vrijwel niks doen als de fan uitstaat lijkt het me niet bijster zinnig om 2-weg kleppen te gaan monteren.
- Accessoires zoals vuilafscheiders en vulpunten zitten nog niet in het schema.
![]()
Alvast bedankt,
WallyPower
Je hebt dan natuurlijk wel kleppen nodig in je fancoils ;-)
Verder zou ik voor koelen gewoon heel simpel 2 afsluiters voor de vloerverwarming plaatsen. Zodra het dan half mei is zet je die afsluiters gewoon dicht en kun je gaan koelen door je fancoils. Natuurlijk is hier ook wel iets automatisch van te klussen, bijv. een mengklep/thermosstaatkraan ervoor die je zo instelt dat die dichtklapt als je aanvoertempt lager dan 18C wordt. Heb je ook geen gedoe met extra sturingskabels tussen de WP en de vloerverwarming.
in mijn huis doe ik dit gewoon handmatig door die afsluiters dicht te zetten als ik hard wil koelen, komt niet zo vaak voor dus is kleine moeite.
@Franciesco compleet verhaal, niet iedereen zal een nieuwe verdeler en iungo spullen nodig hebben 
Hier gaat zo'n 3k subsidie vanaf?
De MEH60 is wel prijzig voor als verzekeringspremie, met deze en een relais ben je er ook voor €200 (en weglaten is ook een optie).
De MEH60 is wel prijzig voor als verzekeringspremie, met deze en een relais ben je er ook voor €200 (en weglaten is ook een optie).
Het buffervat is nodig vanwege redenen:Fr33z schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Waarom wil je 2 pompen en 2 aparte circuits? Ik zou kijken of die 200L buffer er uit kan (is groot en duur) en het gewoon allemaal door je WP-pomp laten doen (werkt alleen als je vloerverwarming dna ook een gesloten verdeler zonder pomp heeft/krijgt).
Je hebt dan natuurlijk wel kleppen nodig in je fancoils ;-)
Verder zou ik voor koelen gewoon heel simpel 2 afsluiters voor de vloerverwarming plaatsen. Zodra het dan half mei is zet je die afsluiters gewoon dicht en kun je gaan koelen door je fancoils. Natuurlijk is hier ook wel iets automatisch van te klussen, bijv. een mengklep/thermosstaatkraan ervoor die je zo instelt dat die dichtklapt als je aanvoertempt lager dan 18C wordt. Heb je ook geen gedoe met extra sturingskabels tussen de WP en de vloerverwarming.
in mijn huis doe ik dit gewoon handmatig door die afsluiters dicht te zetten als ik hard wil koelen, komt niet zo vaak voor dus is kleine moeite.
- Tijdens de ontdooicyclus van de WP wil je geen warmte uit het huis trekken.
- Mijn vloerverwarming is niet groot genoeg om de warmtepomp genoeg flow te bieden. Door een buffer van voldoende grootte formaat te plaatsen voorkom je pendelen en onnodige compressorstarts.
- Wanneer de gewenste ruimtetemperatuur gehaald is dient de warmtepomp nog na te draaien om de rest warmte kwijt te raken. Zonder buffer zou je dan overshoot in de ruimtetemperatuur hebben.
Ach, een waterbesparende douche zit op slechts 5,7l/min. Dus 8l/min is nog hartstikke ruim!WallyPower schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:09:
[...]
8l/min is in mijn ogen wel een heel erg zuinig straaltje, wanneer je met een meer gemiddelde straal van 12 liter per min rekent zou je in deze situatie al door de gehele inhoud van je vat heen zijn..
Een tijdje terug heb ik onze handdouche gemeten en kwam ik bij een normale stand op ca 8l/min. De regendouche is uiteraard een stuk meer (rond de 15l/min), maar die gebruiken we zelden.
De 16 (2x8) minuten douchetijd die ik rekende voor 2 personen is trouwens ook behoorlijk ruim: meestal komen we daar niet aan. Daarnaast vind ik 38 graden vaak ook te warm en zit ik eerder op iets van 35 graden, mijn vrouw douched wel wat warmer. Oftwel: ik heb al de nodige reserves in de berekening gebouwd en kom zelfs dan dus op ca 2/3 deel van de max inhoud van de boiler (150 liter).
De prakrijk zal tzt gaan uitwijzen of mijn berekeningen etc kloppen.
Nee inderdaad: de verdeler, de iungo en eventueel Kamstrup zal niet iedereen nodig hebben of willen.Proton_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:46:
@Franciesco compleet verhaal, niet iedereen zal een nieuwe verdeler en iungo spullen nodig hebben
De verdeler leek mij goed om te doen aangezien ik nu nog een open verdeler met pomp heb die altijd koud water bijmengt (45 graden aanvoer door gasketel is meestal tussen 25-30 graden in de vloer). Daarnaast wil ik graag flowmeters voor alle groepen zodat ik deze beter kan inregelen. Die heeft mijn huidige verdeler niet.
De iungo spullen (kwam laatst in dit topic voorbij) kosten wat, maar lijken me handig voor het monitoren. En zijn bovendien offline en uitbreidbaar met b.v. een watermeter. In dit en het algemene L/W topic heb ik geleerd dat een aparte kWh meter voor de WP een must is. Dus die komt er sowieso!
De Kamstrup is een twijfel geval: ik weet niet zo goed of ik daar echt veel mee ga doen maar achteraf nog inbouwen is ook onhandig. De extra kosten zijn niet zo heel hoog (lijkt ca €150 te zijn), dus ja, wat is wijsheid.
De MEH 60 is hier al vaker gepasseerd: ook daar twijfel ik nog steeds over. Soms denk ik het maar gewoon te doen, andere keren vind ik het inderdaad een dure verzekering. Sommige dingen zijn lastig om te beslissen
De subsidie gaat er inderdaad nog vanaf: dat zou €2850 voor de VWL 75/6 en €725 voor de aroSTOR 150 zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 07-02-2022 14:17 ]
Hoeveel inhoud heb je aan vloerverwarming dan (hoeveel m2, welk type slangen en welke hart op hart afstand)?WallyPower schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:50:
[...]
Het buffervat is nodig vanwege redenen:Zoals eerder aangehaald zijn 2 kogelkranen om de vloerverwarming af te sluiten meer dan prima, die 2x per jaar is de moeite niet.
- Tijdens de ontdooicyclus van de WP wil je geen warmte uit het huis trekken.
- Mijn vloerverwarming is niet groot genoeg om de warmtepomp genoeg flow te bieden. Door een buffer van voldoende grootte formaat te plaatsen voorkom je pendelen en onnodige compressorstarts.
- Wanneer de gewenste ruimtetemperatuur gehaald is dient de warmtepomp nog na te draaien om de rest warmte kwijt te raken. Zonder buffer zou je dan overshoot in de ruimtetemperatuur hebben.
De punten die je noemt zijn leuk maar geen ijzeren wetten. Voor mijn huis is de situatie namelijk zo:
1. de ontdooi cyclus duurt 7 min en trekt echt maar minimaal stukkie warmte uit mijn huis, zeker met vloerverwarming (die traag is) onmerkbaar en dus zinloos om daar een buffervat voor neer te zetten
2. Ik heb 35m2 vloerverwarming over 5 groepen met 16mm PE-RT-leidingen en 10 cm h.o.h. heb totaal zo'n 350 meter leiding in de grond liggen dus zo'n 40 liter aan waterinhoud. Dat is bij mij meer dan genoeg om mijn 9kW WP happy te houden, er gaat nu zo'n 10 tot 12 L/min doorheen.
3. die overshoot in ruimtetemperatuur is onzin, je WP draait hoogstens 5 min na en op je vloerverwarming merk je echt niks van 5 min meer of minder draaien.
Ik heb niks tegen buffervaten maar ik pleit er wel graag voor om je systeem zo simpel mogelijk te maken. Dus ik zou hier ook even goed naar kijken, de dingen die je noemt zijn nogal een kwestie van smaak / interpretatie.
Voor de zoneregeling, zonder dat je 1 hoofdcircuit hebt die altijd open staat. Wij hebben 5 vloerverwarming verdelers (zonder pomp) voor 375m2 op allerlei niveau's en bouwdelen en dus ook niet 1 hoofdcircuit dat we als "altijd open" willen gebruiken. De zones per verdeler ingedeeld de 5 dikke aanvoer leidingen waar de 5 kleppen/ventielen op zitten die variërend tussen 0%-100% open zijn. Dus logisch om op constante druk een afgifte pomp te hebben draaien, los van de circulatiepomp van de WP. De vraag is wat zo'n WP pomp aan debiet doet, en of dat debiet bereik voldoet aan de afgifte. Ik heb ook liever zo weinig mogelijk spul, maar de vraag is of dat kan...Fr33z schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
[...]
Hoeveel inhoud heb je aan vloerverwarming dan (hoeveel m2, welk type slangen en welke hart op hart afstand)?
De punten die je noemt zijn leuk maar geen ijzeren wetten. Voor mijn huis is de situatie namelijk zo:
1. de ontdooi cyclus duurt 7 min en trekt echt maar minimaal stukkie warmte uit mijn huis, zeker met vloerverwarming (die traag is) onmerkbaar en dus zinloos om daar een buffervat voor neer te zetten
2. Ik heb 35m2 vloerverwarming over 5 groepen met 16mm PE-RT-leidingen en 10 cm h.o.h. heb totaal zo'n 350 meter leiding in de grond liggen dus zo'n 40 liter aan waterinhoud. Dat is bij mij meer dan genoeg om mijn 9kW WP happy te houden, er gaat nu zo'n 10 tot 12 L/min doorheen.
3. die overshoot in ruimtetemperatuur is onzin, je WP draait hoogstens 5 min na en op je vloerverwarming merk je echt niks van 5 min meer of minder draaien.
Ik heb niks tegen buffervaten maar ik pleit er wel graag voor om je systeem zo simpel mogelijk te maken. Dus ik zou hier ook even goed naar kijken, de dingen die je noemt zijn nogal een kwestie van smaak / interpretatie.
Volgens jouw schema komen de WP, gasketel en afgifte samen in 1 open buffer-meng-vat? Ik merk dat daarmee de WP een aanvoer van 32gr geeft, retour afgifte is 25gr, dat mengt zich in het vat tot 28gr voor de aanvoer afgifte. Daarmee verlies je constant een hoop aanvoer temperatuur. Had je daar geen last van, of geen gegevens van?Adriaan71 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:46:
[...]
Zo heb ik thuis ook gedraaid in het begin. Werkt perfect
Met een split. Monoblock exact hetzelfde.
Installatie gemaakt exact volgens installatie tekening met de juiste componenten en aansluitingen.
Met de juiste instellingen berekent vaillant wat de goedkoopste stookkosten zijn op dat moment op basis van de ingestelde eenheid prijzen gas en kWh.
[Afbeelding]
@Proton_ ea. dankjewel voor de snelle info. Onze warmteverliesberekening bij de sanitairman kwam uit op een benodigd vermogen van 6,93 kW voor de wooneenheid. Is het dan logisch om als warmtepomp een 5kW voor te stellen?
Zoals ik al zei ik besef dat sterk overdimensioneren niet goed is, maar onderdimensioneren lijkt me toch ook niet ideaal :-p
Zoals ik al zei ik besef dat sterk overdimensioneren niet goed is, maar onderdimensioneren lijkt me toch ook niet ideaal :-p
Ja de vraag is wat er gebeurt in die interne verdeler van de Elga volgens dit schema. Zij gebruiken een buffervat voor meer volume in de afgifte. Wij gebruiken een buffervat als hydraulisch nulpunt, om verschillende debieten (is dat Nederlands?) op te vangen.Fr33z schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:31:
[...]
eh, dit klinkt alsof je de standaard aansluitwijze van een Elga Ace wilt hebben. Check anders ff de schema's in hun installatiegids. Meestal gaat dat zo:
Open verdeler in de Elga met een pomp (dit wordt je centrale CV pomp)
|
aanvoer naar je CV-systeem
aanvoer naar cv ketel en retour naar cv ketel
retour CV syseem met 50L buffervat (in serie in de retour, dus geen kortsluiting maken door het parallel te zetten)
Je elga regelt in dit geval de CVketel, als er meer temp. nodig is dan de Elga zelf maakt gaat de pomp in de CV-ketel aan en kan deze dus ook mee doen.
Buffervat wordt niet gemengt omdat warmte stijgt in buffer en de retour onderin is aangesloten. Dus kou blijft beneden.AlbertHeym schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:46:
[...]
Volgens jouw schema komen de WP, gasketel en afgifte samen in 1 open buffer-meng-vat? Ik merk dat daarmee de WP een aanvoer van 32gr geeft, retour afgifte is 25gr, dat mengt zich in het vat tot 28gr voor de aanvoer afgifte. Daarmee verlies je constant een hoop aanvoer temperatuur. Had je daar geen last van, of geen gegevens van?
En je pompgroep naar je afgifte trekt water weg uit buffer boven in. Ik had een temperatuur verschil van rond de 2,5 a 3 graden in mijn systeem. Ook in buffer boven en onder.
Was mijn aanvoer rond de 28 kwam er onderin de buffer van retour rond de 25,5 a 26 terug. En die kou stijgt niet.
Wil je hem nog beter maken dan gooi je de retour van cv ketel ook op de onderst retour naar warmtepomp en de warmtepomp aanvoer in de bovenste en de cv aanvoer daar onder in buffer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CazInugLH1zWBRFw1ZLXp1Yq.jpg?f=user_large)
Een meng buffervaat krijg je als je er een circulatiepomp opgooit. Dan gaat ie mengen de inhoud.
Zonder circulatie krijg je gelaagheid. Dus kou blijft onder en warmte stijgt.
Deze vat heeft trouwens 8 aansluitingen ( 4 per kant) en is 100 liter.
[ Voor 18% gewijzigd door Adriaan71 op 07-02-2022 17:01 ]
nu de arotherm 75/6 voor CV bedrijf de winter (nou ja) goed doorkomt zonder bijstook met de ketel, ga ik het tap gedeelte ook aanpakken. idealiter zou ik de combinatie willen maken van zonthermisch met wp. dit kan met het door @Adriaan71 genoemde vat van Flamco met zowel een warmtepomp als Solar spiraal. @Adriaan71 ik zie vooral bruto prijzen van dit vat, enig idee wat de netto prijs ( kan) zijn? Als ik zonthermisch combineer krijg je er nog wat isde op, dat verzacht de aankoop een beetje 😉Adriaan71 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:44:
[...]
Je spiraal is veel te klein voor een warmtepomp om op aan t sluiten. En hij zit ook nog boven in het vat ook en is maar 0,8m2.
Een goeie warmtepomp boiler van 300 liter moet toch wel zo'n 2,9m2 spiraal hebben en hij moet van boven tot onder lopen. Voor het goed gelaagd laden van de boiler en voor de goede warmte overdracht van je spiraal.
Wil je het goed doen dan moet je deze boiler nemen. Voor zowel warmtepomp met spiraal van boven tot onder en onder nog een spiraal erom heen voor je zonneboiler.
Deze bv.
WPS e 300 Solar.
[Afbeelding]
En je passieve woning zal wel warm blijven. Als hij goed is gebouwd
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic