• ErikRB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-03 16:26
@Hoogspanning interessant verhaal, dank voor het delen!

Hoe vind je het geluid als de warmtepomp op hoge toeren draait (>3 kW opgenomen elektrisch vermogen)?
En heb je dit wel eens met je buren besproken?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 15:28

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Proton_ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21:
@Hippe Lip durf je nog iets te zeggen over kWh/graaddag?
Leuk dat je dat vraagt. De afgelopen dagen ben ik namelijk op zoek geweest naar hoe ik graaddagen kan registreren, zodat ik precies dat uit kan rekenen. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar of dat over een bepaalde range van de buitentemperatuur een min of meer constante is. Ik ben ook (vrijwillig) energiecoach en kennis van (en eigen ervaring met) dat soort materie zou erg fijn zijn. Dan kun je in redelijk korte tijd namelijk een profiel van de warmtebehoefte van een woning maken, zodat je aan de hand daarvan ook snel een redelijk nauwkeurig beeld van isolatie hebt en de maximale verwarmingsbehoefte bij bijvoorbeeld -10 graden.

Heeft er iemand suggesties hoe je graaddagen op een stabiele manier kunt binnenhalen? Ik vond geen add-on of integratie die dat heeft.

En vraag je dit om een speciale reden?

Taal is makkelijker als je denkt...

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:39
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Leuk dat je dat vraagt. De afgelopen dagen ben ik namelijk op zoek geweest naar hoe ik graaddagen kan registreren, zodat ik precies dat uit kan rekenen. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar of dat over een bepaalde range van de buitentemperatuur een min of meer constante is. Ik ben ook (vrijwillig) energiecoach en kennis van (en eigen ervaring met) dat soort materie zou erg fijn zijn. Dan kun je in redelijk korte tijd namelijk een profiel van de warmtebehoefte van een woning maken, zodat je aan de hand daarvan ook snel een redelijk nauwkeurig beeld van isolatie hebt en de maximale verwarmingsbehoefte bij bijvoorbeeld -10 graden.

Heeft er iemand suggesties hoe je graaddagen op een stabiele manier kunt binnenhalen? Ik vond geen add-on of integratie die dat heeft.

En vraag je dit om een speciale reden?
Kun je niks op mindergas.nl? Dat gaat tegenwoordig toch ook in kWh/graaddag?

OhSunnyDay

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Kun je niks op mindergas.nl? Dat gaat tegenwoordig toch ook in kWh/graaddag?
Is er een Home Assistant-koppeling naar mindergas.nl? Heb ik iets gemist?

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Misschien niet direct een add-on, maar het is wel degelijk mogelijk.

Hier stuur hij elke dag om 00:00 de meterstand door van de gasmeter. Vervolgens krijg ik dan het aantal M3/graaddag terug, evenals verbruik sinds laatste afrekening en de prognose.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:39
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Oei, sorry dat weet ik niet. Mogelijk klok-klepel van mijn kant! Ik meen me te herinneren dat mindergas nu ook een kWh/graaddag-registratie ondersteunde, maar HA-koppeling weet ik niet…

OhSunnyDay

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

BertusB404 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:54:
[...]

Misschien niet direct een add-on, maar het is wel degelijk mogelijk.

Hier stuur hij elke dag om 00:00 de meterstand door van de gasmeter. Vervolgens krijg ik dan het aantal M3/graaddag terug, evenals verbruik sinds laatste afrekening en de prognose.
Hoe heb je dat gedaan? Met HA? Stukje van je config-file laten zien? Thnx!

• BertusB404
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Met HA? Stukje van je config-file laten zien? Thnx!
Voor de data van mindergas, dus M3/graaddag etc:
Als je HACS er op hebt staan daar even zoeken op "mindergas". Anders hier de verouderde github: https://github.com/nelbs/Mindergas-for-Home-Assistant

Om periodiek te uploaden naar mindergas:
https://community.home-as...gs-to-mindergas-nl/341135

Voor afwijkende dingen zal je de API instructies van mindergas er even bij moeten pakken

[Voor 8% gewijzigd door BertusB404 op 21-01-2022 20:00]

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 20:41
Wij hebben bij onze woning een arotherm vwl 105/6 buitenunit en een unitower binnenunit (zelf) geplaatst. Dit draait al 10 maanden naar volle tevredenheid.

Afgelopen weekend zijn er enkele foutmeldingen (binnen een periode van 10 minuten) opgetreden:

- signaal buiten.temp sensor ongeldig
- communicatie wp regel module onderbroken

Het scherm van de unitower was hierbij uitgeschakeld, en bij nadere inspectie bleek de 4amp zekering van de besturingsmodule te zijn doorgebrand (in de unitower). Deze zekering heb ik vervangen, en de unit 'werkt' weer.

Echter doet zich nu een vreemd verschijnsel voor: de temperatuurregeling in de woonkomer (waar de thermostaat hangt) krijgt de kamer niet goed op temperatuur. De SWW boiler in de tower werkt over het algemeen nog wel goed. Als ik nu bij het stroomverbruik de grafieken bekijk, is het verbruik voor de woning circa nog 1/3, en het verbruik voor SWW een factor 3 hoger (voorheen circa 5kw per dag, nu 15kw+).

Heeft iemand enig waar ik dit moet zoeken... wat kan deze vreemde verschuiving van verbruik (en werking in het CV circuit) veroorzaken? Wat kan er mogelijk defect zijn?

• Hoogspanning
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-04 16:28
ErikRB schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:45:
@Hoogspanning interessant verhaal, dank voor het delen!

Hoe vind je het geluid als de warmtepomp op hoge toeren draait (>3 kW opgenomen elektrisch vermogen)?
En heb je dit wel eens met je buren besproken?
Voor overdag vind ik het acceptabel. Op hoge toeren klinkt het binnen een beetje als een propellervliegtuig die heel ver in de verte te horen is, maar dan moet het wel stil zijn en moet je dicht bij het raam staan en er op letten. Anders hoor je het niet. De warmtepomp staat in de achtertuin naast het raam aan de kant van de buren die een uitbouw hebben, dus die zullen er niets van horen. Aan de andere kant van de tuin op 5 - 6 meter afstand en is het geluid al aanzienlijk minder. Ik heb het er verder niet met de buren over gehad, maar ik denk niet dat ze er binnen iets van horen en zo heel vaak zijn ze niet in de tuin.

Grappige is wel dat de oude CV ketel binnen eigenlijk meer geluid produceerde. De minimum snelheid van de circulatiepomp van de ketel was vrij hoog, waardoor je wat geruis hoorde. Toen ik de warmtepomp in bedrijf nam, dacht ik eerst dat de circulatiepomp het niet deed omdat je niks hoorde :)

• Hoogspanning
Robertstoppels schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:21:
Wij hebben bij onze woning een arotherm vwl 105/6 buitenunit en een unitower binnenunit (zelf) geplaatst. Dit draait al 10 maanden naar volle tevredenheid.

Afgelopen weekend zijn er enkele foutmeldingen (binnen een periode van 10 minuten) opgetreden:

- signaal buiten.temp sensor ongeldig
- communicatie wp regel module onderbroken

Het scherm van de unitower was hierbij uitgeschakeld, en bij nadere inspectie bleek de 4amp zekering van de besturingsmodule te zijn doorgebrand (in de unitower). Deze zekering heb ik vervangen, en de unit 'werkt' weer.

Echter doet zich nu een vreemd verschijnsel voor: de temperatuurregeling in de woonkomer (waar de thermostaat hangt) krijgt de kamer niet goed op temperatuur. De SWW boiler in de tower werkt over het algemeen nog wel goed. Als ik nu bij het stroomverbruik de grafieken bekijk, is het verbruik voor de woning circa nog 1/3, en het verbruik voor SWW een factor 3 hoger (voorheen circa 5kw per dag, nu 15kw+).

Heeft iemand enig waar ik dit moet zoeken... wat kan deze vreemde verschuiving van verbruik (en werking in het CV circuit) veroorzaken? Wat kan er mogelijk defect zijn?
Vreemd, als er een zekering doorbrandt, is er meestal wel iets gebeurd. Ik zou als eerste de foutmeldingen resetten nadat je ze genoteerd hebt en vervolgens kijken of er nieuwe ontstaan. Daarnaast zou ik even een tijdje bij de unitower blijven kijken om te zien waar deze mee bezig is. Misschien blijft de unitower in de warmwater modus hangen? In het installateursmenu kun je in het menu sensor werking/test een heleboel zien.

• Hoogspanning
Weet iemand trouwens waarom er een verschil is tussen de Nederlandse en Belgische snelgids op het gebied van het vermogen? Zie bladzijde 4. Hebben de Belgische warmtepompen stiekem meer vermogen? De Belgische grafieken gaan tot -25 °C, maar bij dezelfde buitentemperatuur is het vermogen nog steeds hoger.

Nederlandse versie

https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf

Belgische versie

https://www.vaillant.be/d...301760-v-benl-1922477.pdf

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:45
Hoogspanning schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:45:
Weet iemand trouwens waarom er een verschil is tussen de Nederlandse en Belgische snelgids op het gebied van het vermogen? Zie bladzijde 4. Hebben de Belgische warmtepompen stiekem meer vermogen? De Belgische grafieken gaan tot -25 °C, maar bij dezelfde buitentemperatuur is het vermogen nog steeds hoger.

Nederlandse versie

https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf

Belgische versie

https://www.vaillant.be/d...301760-v-benl-1922477.pdf
Heb iemand van Vaillant hierover gesproken en de Nederlandse snelgids wordt binnen een paar weken aangepast.

Die is fout.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:13
Deze wp is bij ons maar categorie misschien gegaan omdat deze net te weinig vermogen zou leveren, volgens de Belgische variant net genoeg. Apart foutje :-)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:24
In de Nederlandse catalogus staat op blz 55 8kW bij -7 vermeld voor de VWL75//6. Alleen niet in de snelgids. Goed dat dit aangepast gaat worden.

• indian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
Na alle 41 pagina's doorgenomen te hebben is het mooi om te zien dat de Valliant warmtepomp zo erg leeft hier. Ik ben ook al een tijdje bezig om te kijken naar goede warmtepomp en had mijn zinnen eerst gezet op de Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW112YAA, ook een vrij populaire serie bij tweakers. Zijn er hier ook mensen die keuze hebben moeten maken uit deze Mitsubishi split en een Valliant split? En waarop hebben ze uiteindelijk de keuze gemaakt?

Verder nog een vraagje, kunnen de split units cascaderend werken, dat wil zeggen dat er twee split (buiten) units samenwerken? Dat kan namelijk aantrekkelijk zijn doordat kleinere units meestal verder terug kunnen moduleren en ook omdat je dan twee keer ISDE kan aanvragen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
@Robertstoppels Mogelijk een hangende driewegklep?
Een blokkerende motor kan meer stroom trekken en daarmee de zekering laten springen.
Als de driewegklep halverwege blijft staan, koelt het verwarmingscircuit de boiler snel af waardoor hij vaker een SWW run gaat doen -> hoger verbruik, lagere cop, minder verwarmingsvermogen, lager debiet door het afgiftesysteem.
Dat is in lijn met je observaties.

Je kunt dus controleren of de actuator wel goed schakelt. Ook aan de temperaturen kan je wat zien (Ta verwarming gevraagd, geleverd door de WP en wat je feitelijk bij de verwarming hebt).
Als de verwarming warmer is dan wat de WP levert, is dat waarschijnlijk warmte uit je SWW vat.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44
(jarig!)
indian schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:21:
Na alle 41 pagina's doorgenomen te hebben is het mooi om te zien dat de Valliant warmtepomp zo erg leeft hier. Ik ben ook al een tijdje bezig om te kijken naar goede warmtepomp en had mijn zinnen eerst gezet op de Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW112YAA, ook een vrij populaire serie bij tweakers. Zijn er hier ook mensen die keuze hebben moeten maken uit deze Mitsubishi split en een Valliant split? En waarop hebben ze uiteindelijk de keuze gemaakt?

Verder nog een vraagje, kunnen de split units cascaderend werken, dat wil zeggen dat er twee split (buiten) units samenwerken? Dat kan namelijk aantrekkelijk zijn doordat kleinere units meestal verder terug kunnen moduleren en ook omdat je dan twee keer ISDE kan aanvragen.
Stond vorig jaar om deze tijd voor dezelfde vraag en gekozen voor vaillant omdat:
1. stiller
2. mooier

als je een goede thermostaat neemt (VR720 bijvoorbeeld) kun je hele series van WP en zonnepanele maken. Op de site staat wel hoeveel units je precies kunt koppelen, maar 2 lukt altijd. ;)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Hoogspanning

Ik heb verschillende warmtepompen bekeken voordat ik voor de Arotherm plus gekozen heb. Bij mij was de belangrijkste afweging de geluidsproductie omdat ik aan twee kanten buren heb. Ik heb in eerste instantie naar een LG Therma V gekeken en ben een keer op locatie ergens gaan kijken. Daar schrok ik nogal van de geluidsproductie, waardoor ik deze optie heb laten vallen. De Mitsubishi zit volgens mij in dezelfde range qua geluidsproductie, dus daar heb ik verder niet veel aandacht aan besteed. Ik denk dat de Aziatische merken niet zoveel doen aan geluidsreductie, maar ze zijn over het algemeen wel iets goedkoper. Dus als geluid geen punt voor je is, dan kan het best een aardige optie zijn.

Verder heb ik toen nog gekeken naar een Nibe en Vaillant die beide een veel stillere warmtepomp hebben. Nibe is wel een wat duurder merk en gebruikt R410 als koudemiddel. De Vaillant Arotherm plus was voor mij uiteindelijk de beste keuze wat betreft geluid en kosten. Bovendien gebruikt deze R290 (propaan) als koudemiddel wat voor het milieu en op langere termijn een betere optie is. R410 wordt langzaam uitgefaseerd, dus als je een keer een lek hebt, dan zal de reparatie op termijn een stuk duurder en lastiger worden.

Ik heb de keuze gemaakt voor een monoblock i.p.v. een split omdat je deze zelf kunt plaatsen zonder F-gassen certificeren (STEK). De monoblock kan ieder geval in cascade opstelling. Ik zou verwachten dat een split dit ook wel moet kunnen, maar waarschijnlijk aan de kant van het CV circuit.

• Adriaan71

Jep kan je in cascade plaatsen, Net als met cv ketels.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-05 13:17

Yup, voor mij is de keuze ook tussen een zubadan 11.2 of een Vaillant 105/5, in mijn hoofd is de keuze op de vaillant gevallen, alleen krijg ik maar geen installateur zo ver om uberhaupt te reageren, ik ga het maar eens via de Vaillant site proberen kijken of dat beter werkt.
Doorslaggevend voor mij was inderdaad het geluid. Niet doorslaggevend maar wel belangrijk de mogelijkheid om via een raspberry pi aan de ebus te hangen en dingen te kunnen uitlezen of aan te passen, ik geloof dat ik daar al een voorbeeld van gezien heb op dit topic.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

BertusB404 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Voor de data van mindergas, dus M3/graaddag etc:
Als je HACS er op hebt staan daar even zoeken op "mindergas". Anders hier de verouderde github: https://github.com/nelbs/Mindergas-for-Home-Assistant

Om periodiek te uploaden naar mindergas:
https://community.home-as...gs-to-mindergas-nl/341135

Voor afwijkende dingen zal je de API instructies van mindergas er even bij moeten pakken
@BertusB404
Dank je voor die linkjes. De eerste is idd verouderd; wordt niet meer onderhouden en is dan niet echt handig om nog te gebruiken.

De tweede ga ik maar eens proberen werkend te krijgen. Wel leuk om die data over langere tijd bij te houden en te zien wat het gebruik per graaddag is en of dat nog verandert als je dat langere tijd bijhoudt.

• BertusB404
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:21:
[...]

@BertusB404
Dank je voor die linkjes. De eerste is idd verouderd; wordt niet meer onderhouden en is dan niet echt handig om nog te gebruiken.

De tweede ga ik maar eens proberen werkend te krijgen. Wel leuk om die data over langere tijd bij te houden en te zien wat het gebruik per graaddag is en of dat nog verandert als je dat langere tijd bijhoudt.
Het is wellicht verouderd, maar het werkt wel.
De HACS plugin word nog wel onderhouden trouwens.

Hier gaat om middermacht gewoon de meterstand richting mindergas. (Rest API) En vervolgens komt de rest vanzelf terug vanuit de HACS plugin. Hier geen klachten iig.
Handmatig vergat ik het regelmatig, eens per week was dan veel. Automatisch geeft een veel betere resolutie.

Wanneer je overig gasverbruik redelijk goed in geschat hebt, en je meterstand frequent upload, zal verbruik per graaddag redelijk stabiel zijn bij gas. (Gemiddelde etmaaltemperatuur ook goed instellen)

[Voor 10% gewijzigd door BertusB404 op 22-01-2022 23:28]

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Proton_ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21:
@Hippe Lip durf je nog iets te zeggen over kWh/graaddag?
Inmiddels accountje aangemaakt op mindergas.nl en er mijn historische data in gezet. Ik kom voor mijn schuur (vrijstaand, goed maar niet overmatig geïsoleer en met de kleinste aroTHERM monoblock) op een ca. 0,32 kWh/graaddag. Draait sinds het begin van dit stookseizoen, september 2021.

Is dat veel of weinig?

Overigens: mijn huis (2/1-kap) met een Nibe S1255-6 W/W WP komt op ca. 0,47 kWh/graaddag, waarbij aangetekend moet worden dat die pas sinds half december draait en de eerste twee weken met de brinepomp op 100% moest draaien. Dat kan dus na een tijdje lager uitvallen.

[Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 22-01-2022 23:34]

• Proton_
@Hippe Lip lijkt me niet gek, mijn gedachte erbij was dat je de verschillende omstandigheden van verschillende dagen daarmee een beetje wegfiltert en zo een voorzichtige uitspraak kan doen over of de ene stooklijn ook zuiniger is dan een andere.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:55:
@Hippe Lip lijkt me niet gek, mijn gedachte erbij was dat je de verschillende omstandigheden van verschillende dagen daarmee een beetje wegfiltert en zo een voorzichtige uitspraak kan doen over of de ene stooklijn ook zuiniger is dan een andere.
Tja, dat zou mooi zijn, maar dan moet je de verschillende instellingen wel telkens een week aanhouden om een beetje serieus beeld te krijgen, lijkt me.

Mijn gevoel zegt dat het verschil hooguit in procenten is uit te drukken en niet in de orde van 10% of meer. En dan kom je ook in de afweging wat belangrijker is: significant minder draaiuren en starts (en dus veel langere levensduur) of een paar procent minder verbruik tegenover een significant kortere levensduur.

Voorlopig kies ik voor de eerste optie.

• DiscoP
  • Laatst online: 18-04 23:32
Heyla,

Ik zie dat hier precies wel wat kennis over de Arotherm Plus te vinden is. Ikzelf heb een VWL 55/6, die in mijn passiefwoning in hybride opstelling met mijn ketel hangt op de vloerverwarming. Stooklijn staat op 0,15. SPF is tot nu toe 5. Helemaal niet slecht. Die ketel verwarmt daarnaast de zonneboiler van 300, waar de warmtepomp niks mee te maken heeft.

3 vraagjes (allee 1 vraagje en 2 twijfelpuntjes ;) )

* Ik heb zo een VR921 internet module gekocht, zodat ik mijn Vaillant installatie kan koppelen aan mijn SMA Sunny Home Manager 2.0. De VR921 ziet de SHM2.0 wel, maar op sunnyportal mag ik zo veel klikken op "apparaten actualiseren" als ik wil, geen VR921. Heeft iemand ervaring met die dingen te koppelen? Zie je overigens je stroomverbruik van je warmtepomp dan in Sunny Portal?

* Verder ben ik aan het bekijken om toch maar de gasaansluiting weg te doen (voor 1500kWh per jaar begint de vaste kost toch wat door te wegen, en mag de COP van de warmwaterproductie toch behoorlijk laag worden.

-> Is een weerstand voor bijverwarming van de ruimteverwarming echt nodig? Deze winter heeft mijn ketel nog niet moeten bijspringen, maar echt koud is het dan ook niet geweest. In de boiler kan ik een weerstand schroeven, en die neemt minder plaats op de muur in dan een MEH60.

-> Ik heb een Elco Zonneboiler staan, Vistron FS 300. Het oppervlak van de bovenste warmtewisselaar is maar 0,8m2. Dat is best klein voor een warmtepomp er op te hangen, maar mijn boiler ook nog eens gaan vervangen wordt een kostelijke grap. Komt dat goed? (PS: de oude ketel is er ook maar eentje van 9kW...)

[Voor 4% gewijzigd door DiscoP op 23-01-2022 17:59]

• Proton_
@DiscoP even checken, ik weet niet waarom, maar ik krijg een Vlaamse indruk :)
Dat is relevant want dan ga ik niets doms roepen over Nederlandse tarieven.

Van eebus heb ik geen verstand helaas.

Een weerstand voor ruimteverwarming is m.i. niet nodig, een 5 kW unit moet een passiefwoning ook in een ijstijd warm kunnen houden.
In rampscenario's bak je een pizza (daar wordt mijn woonkamer ca 1 graad warmer van ;))

0,8 m² is erg klein voor een warmtepomp wisselaar.
Normaal gesproken zou ik met een zonneboiler een doorstroomverwarmer adviseren, maar met kwartier-capaciteitstarieven moet je er dan eigenlijk ook een accu bij doen en dan wordt het prijzig denk ik.
Heb je een ligbad of is het alleen om te douchen?

• DiscoP
@Proton_

Idd, Vlaming hier. Die tarieven zijn verder ook relevant, ik ken ze goed genoeg om daar mijn eigen conclusies aan te knopen ;)

Van die pizza bakken is een feit, maar het is uiteraard wel sneu om zulke zaken uit te halen omdat het simpelweg te koud is voor de warmtepomp. Voor alle duidelijkheid: ik maak me niet zozeer zorgen dat het vermogen van de warmtepomp ontoereikend is, eerder dat het eens kouder is dan -20 en de warmtepomp niks kan met zulke buitentemperaturen.

Ik heb een ligbad, maar eigenlijk gebruiken we dat nooit, het is vooral om te douchen. En mijn vrouw staat wel eens lang onder de douche, en heeft al wel eens geklaagd dat de bovenste 100L op is. Maar we zijn met 3 in huis, en meestal douchen we op totaal verschillende momenten. Dus ik kan wel een uurtje wachten vooraleer mijn warmtepomp het bovenste gedeelte heeft bijverwarmd. Alleen zijn er hier 2 scenarios te bedenken:
* Warmtepomp merkt dat het zijn warmte niet kwijt kan en moduleert terug naar bijvoorbeeld 2kW, om toch aan een zo laag mogelijke vertrektemperatuur de boiler op temperatuur te krijgen (= hoge COP, lager comfort)
* Warmtepomp merkt dat het zijn warmte niet kwijt kan, maar gooit de vertrektemperatuur dan maar de hoogte is (als die hoog genoeg is volstaat 0,8m2), en blijft dus gewoon op vollast draaien.
=> Ik verkies de lage COP en lager vermogen, ook al omdat ze ons in Vlaanderen vanaf volgend jaar met piekstroomtarieven om de oren gaan kletsen.

• Adriaan71
DiscoP schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:53:
Heyla,

Ik zie dat hier precies wel wat kennis over de Arotherm Plus te vinden is. Ikzelf heb een VWL 55/6, die in mijn passiefwoning in hybride opstelling met mijn ketel hangt op de vloerverwarming. Stooklijn staat op 0,15. SPF is tot nu toe 5. Helemaal niet slecht. Die ketel verwarmt daarnaast de zonneboiler van 300, waar de warmtepomp niks mee te maken heeft.

3 vraagjes (allee 1 vraagje en 2 twijfelpuntjes ;) )

* Ik heb zo een VR921 internet module gekocht, zodat ik mijn Vaillant installatie kan koppelen aan mijn SMA Sunny Home Manager 2.0. De VR921 ziet de SHM2.0 wel, maar op sunnyportal mag ik zo veel klikken op "apparaten actualiseren" als ik wil, geen VR921. Heeft iemand ervaring met die dingen te koppelen? Zie je overigens je stroomverbruik van je warmtepomp dan in Sunny Portal?

* Verder ben ik aan het bekijken om toch maar de gasaansluiting weg te doen (voor 1500kWh per jaar begint de vaste kost toch wat door te wegen, en mag de COP van de warmwaterproductie toch behoorlijk laag worden.

-> Is een weerstand voor bijverwarming van de ruimteverwarming echt nodig? Deze winter heeft mijn ketel nog niet moeten bijspringen, maar echt koud is het dan ook niet geweest. In de boiler kan ik een weerstand schroeven, en die neemt minder plaats op de muur in dan een MEH60.

-> Ik heb een Elco Zonneboiler staan, Vistron FS 300. Het oppervlak van de bovenste warmtewisselaar is maar 0,8m2. Dat is best klein voor een warmtepomp er op te hangen, maar mijn boiler ook nog eens gaan vervangen wordt een kostelijke grap. Komt dat goed? (PS: de oude ketel is er ook maar eentje van 9kW...)
Je spiraal is veel te klein voor een warmtepomp om op aan t sluiten. En hij zit ook nog boven in het vat ook en is maar 0,8m2.

Een goeie warmtepomp boiler van 300 liter moet toch wel zo'n 2,9m2 spiraal hebben en hij moet van boven tot onder lopen. Voor het goed gelaagd laden van de boiler en voor de goede warmte overdracht van je spiraal.

Wil je het goed doen dan moet je deze boiler nemen. Voor zowel warmtepomp met spiraal van boven tot onder en onder nog een spiraal erom heen voor je zonneboiler.

Deze bv.

WPS e 300 Solar.

En je passieve woning zal wel warm blijven. Als hij goed is gebouwd ;)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:01
Heyla,

Sorry, geen antwoord op je vragen. Maar een passiefwoning en dan een hybride opstelling? Als iets nou geschikt zou moeten zijn voor all-electric, dan is het een passiefwoning. Sterker nog, het hele idee achter een passiefwoning is volgens mij dat je helemaal geen extra verwarming nodig hebt. Hooguit een beetje bijverwarmen via de ventielen van de WTW.
Als je én een CV-ketel én een warmtepomp nodig hebt om je passiefwoning warm te houden is er volgens mij weinig passief aan je woning.
Ben wel benieuwd naar de gedachte achter deze bijzondere combinatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

• Proton_
@DiscoP volgens dit heb je minimaal 3.8 kW bij COP 1.9 op -15 buiten. De warmtepomp blijft werken tot -25 (zie paragraaf 3.8.1). Ik hoop nog altijd op cijfers van die werkpunten, ook bij W25, maar kou zal je niet hebben.

De pizza was meer voor een defect; een hulpverwarming is nog steeds afhankelijk van de circulatiepomp in de buitenunit.

[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2022 19:03]

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Sorry, geen antwoord op je vragen. Maar een passiefwoning en dan een hybride opstelling? Als iets nou geschikt zou moeten zijn voor all-electric, dan is het een passiefwoning. Sterker nog, het hele idee achter een passiefwoning is volgens mij dat je helemaal geen extra verwarming nodig hebt. Hooguit een beetje bijverwarmen via de ventielen van de WTW.
Als je én een CV-ketel én een warmtepomp nodig hebt om je passiefwoning warm te houden is er volgens mij weinig passief aan je woning.
Ben wel benieuwd naar de gedachte achter deze bijzondere combinatie.
In België is/wordt binnenkort het piektarief ingevoerd voor elektra. Dat betekent dat je afgerekend wordt op het hoogste vermogen dat je in een periode hebt afgenomen. Als je WP dus een hoop vermogen vraagt, dan ben je een stuk duurder uit dan wanneer je dat laag kunt houden.

Nu weet ik niet hoe de gastarieven zijn, maar als dit dan werkelijk zo'n issue is, dan vraag ik me af of je dan niet helemáál op gas zal stoken en die warmtepomp de deur uit doet?
Want ik begrijp dat de keuze een economische achtergrond heeft, geen milieu-overwegingen, @DiscoP ?

[Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2022 19:05]

• Andrehj
Hippe Lip schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:04:
[...]
In België is/wordt binnenkort het piektarief ingevoerd voor elektra. Dat betekent dat je afgerekend wordt op het hoogste vermogen dat je in een periode hebt afgenomen. Als je WP dus een hoop vermogen vraagt, dan ben je een stuk duurder uit dan wanneer je dat laag kunt houden.
Een WP zou niet een hoop vermogen mogen vragen in een passiefhuis. Een passiefhuis zou hooguit een paar kW aan warmtebehoefte mogen hebben. Daarvoor verbruikt een WP minder dan een wasmachine of vaatwasser. Dat lijkt me niet echt een argument.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

• DiscoP
@Andrehj Gho, dat klopt uit economisch standpunt: energiezuinige maatregelen verdienen zich niet meer terug in een passiefwoning, dus kan je evengoed elektrische vuurtjes zetten. Maar uit ecologisch standpunt is dit uiteraard onzin: als ik nog 15kWh nodig heb om te verwarmen, en ik verstook die: a) puur elektrisch aan een opwekkingsrendement in de centrale van 60%, of b) ik stook op gas aan een opwekkingsrendement van 108%, of c) ik doe het met een WP met een COP van 4 a 5, dan is de laatste de beste optie... Als je overigens puur elektrisch verwarmt had je voor veel minder geld een "gewone" woning met een warmtepomp die evenveel verbruikt.

Nu, het heeft wel een historiekje: 7 jaar geleden heb ik in deze woning een gasketel geplaatst met een zonneboiler, eenvoudig omdat een warmtepomp hier zich nooit zou terugverdienen. Maar toen begon mijn vrouw te klagen over zomercomfort (ondanks de screens die overal hangen, en ondanks dat ik wel degelijk aandacht gehad heb voor de oververhitting in ontwerp). Dus heb ik een warmtepomp op mijn vloerverwarming gehangen. Omdat die koelt, pure luxe dus, niet omdat ik dat toestel snel terugverdien.

En nu ze er toch staat ben ik aant kijken wat ik er nog kan uithalen. In principe kan ik nu met een driewegklepje extra (100 euro) ongeveer 40 euro per jaar op mijn SWW besparen.

@Adriaan71 Naar die WPS-E 300 Solar heb ik ook al gekeken. Maar van de prijs wordt ik niet goed: voor die prijs kan ik nog 100 jaar gas verstoken... En een Vaillant vih sw 400 mr is misschien wel wat goedkoper, maar is een pak groter om in de technische ruimte te lepelen.

Overigens, wat ik me ook afvraag, ivm die gelaagdheid: normaal warm je met een zonneboiler alleen de bovenzijde op: ik zie in de winter dat de sensor aan de onderzijde gewoon 15°C meet: aan die temperatuur kan je zonneboiler in de zomer natuurlijk maximaal renderen. Maar bij solar boilers voor warmtepompen wordt de spiraal voor de warmtepomp doorgetrokken naar onder toe, zowel de Flamco als de Vaillant doen dit. Maar dan ga je uiteindelijk toch de warmte van boven gedeeltelijk naar onderen trekken, waardoor het rendement van je boiler zakt? Iemand praktijkervaring mee?

• DiscoP
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Een WP zou niet een hoop vermogen mogen vragen in een passiefhuis. Een passiefhuis zou hooguit een paar kW aan warmtebehoefte mogen hebben. Daarvoor verbruikt een WP minder dan een wasmachine of vaatwasser. Dat lijkt me niet echt een argument.
300-600W, uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur.

Het avondeten koken, maar vooral de elektrische auto opladen baart mij meer zorgen...

• Adriaan71
DiscoP schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:47:
@Andrehj Gho, dat klopt uit economisch standpunt: energiezuinige maatregelen verdienen zich niet meer terug in een passiefwoning, dus kan je evengoed elektrische vuurtjes zetten. Maar uit ecologisch standpunt is dit uiteraard onzin: als ik nog 15kWh nodig heb om te verwarmen, en ik verstook die: a) puur elektrisch aan een opwekkingsrendement in de centrale van 60%, of b) ik stook op gas aan een opwekkingsrendement van 108%, of c) ik doe het met een WP met een COP van 4 a 5, dan is de laatste de beste optie... Als je overigens puur elektrisch verwarmt had je voor veel minder geld een "gewone" woning met een warmtepomp die evenveel verbruikt.

Nu, het heeft wel een historiekje: 7 jaar geleden heb ik in deze woning een gasketel geplaatst met een zonneboiler, eenvoudig omdat een warmtepomp hier zich nooit zou terugverdienen. Maar toen begon mijn vrouw te klagen over zomercomfort (ondanks de screens die overal hangen, en ondanks dat ik wel degelijk aandacht gehad heb voor de oververhitting in ontwerp). Dus heb ik een warmtepomp op mijn vloerverwarming gehangen. Omdat die koelt, pure luxe dus, niet omdat ik dat toestel snel terugverdien.

En nu ze er toch staat ben ik aant kijken wat ik er nog kan uithalen. In principe kan ik nu met een driewegklepje extra (100 euro) ongeveer 40 euro per jaar op mijn SWW besparen.

@Adriaan71 Naar die WPS-E 300 Solar heb ik ook al gekeken. Maar van de prijs wordt ik niet goed: voor die prijs kan ik nog 100 jaar gas verstoken... En een Vaillant vih sw 400 mr is misschien wel wat goedkoper, maar is een pak groter om in de technische ruimte te lepelen.

Overigens, wat ik me ook afvraag, ivm die gelaagdheid: normaal warm je met een zonneboiler alleen de bovenzijde op: ik zie in de winter dat de sensor aan de onderzijde gewoon 15°C meet: aan die temperatuur kan je zonneboiler in de zomer natuurlijk maximaal renderen. Maar bij solar boilers voor warmtepompen wordt de spiraal voor de warmtepomp doorgetrokken naar onder toe, zowel de Flamco als de Vaillant doen dit. Maar dan ga je uiteindelijk toch de warmte van boven gedeeltelijk naar onderen trekken, waardoor het rendement van je boiler zakt? Iemand praktijkervaring mee?
Het gaat om optimaal warmte afgifte van je spiraal. En waar je je sensor plaatst in je boiler.
Ik heb hem 1/3 van onderen zitten en waar mijn boiler op tot 53 graden daar. Dan stopt hij met laden.

Als er gedoucht wordt en hij meet onder in nog 15 graden kan ik nog normaal douche omdat hij boven nog zeker boven de 40 graden is.

Zodoende omdat mijn voeler onderin zit haal ik ook meer water uit mijn boiler. Maar kost het laden ook meer.

Maar zo kunnen we wel met zijn 3e naar elkaar douche als het moet.

Nu kost het mij de laatste 2 maanden rond de 79kWh per maand om mijn SWW te laden tot 53 graden 1/3 onderzijde. COP van 2,9. Maar dat gaat straks nog omhoog als het warmer wordt.

• Andrehj
DiscoP schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:47:

OK, duidelijk, het is dus historisch gegroeid.
Maar zou je nu dan die CV-ketel niet de deur uitdoen? Dat scheelt je ook de vaste lasten van je gasaansluiting. Die warmtepomp trekt het makkelijk in zijn eentje.

• DiscoP
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Maar zou je nu dan die CV-ketel niet de deur uitdoen? Dat scheelt je ook de vaste lasten van je gasaansluiting. Die warmtepomp trekt het makkelijk in zijn eentje.
Jep, daarom stel ik de vragen ook. Beetje minder rommel dat in de berging hangt ook, en zélfs 10W sluimerverbruik minder (ketel).

@Adriaan71
Het gaat om optimaal warmte afgifte van je spiraal. En waar je je sensor plaatst in je boiler.
Ik heb hem 1/3 van onderen zitten en waar mijn boiler op tot 53 graden daar. Dan stopt hij met laden.
Ja, maar als je een spiraal tot 1/3 hebt lopen dan zal volgens mij de overgang van het verwarmde gedeelte naar het koude gedeelte abrupter gaan: Als ik met mijn korte spiraal op 1/3de (van de bovenzijde) 50°C meet, dan is het onderste 3de eigenlijk maar 15°C.
Als die spiraal tot vanonder doorgaat zal er altijd wat restwarmte (retourtemperatuur) afgegeven worden onderin, en op een gegeven moment zelfs gewoon warmte actief van boven naar onder meegenomen worden. Stratificatie werkt dat tegen, maar het water waar je zonneboiler mee aan de slag moet is dus warmer met een lager rendement voor je zonneboiler tot gevolg: je panelen moet immers x aantal graden warmer zijn dan de temperatuur onderin je boiler vooraleer ie die warmte kwijt kan. Is het bij jou onderin 15°C vooraleer je begint te douchen?

Daartegenover staat dat door die langere spiraal de vertrektemperatuur van de warmtepomp lager kan houden, en het rendement dus beter wordt. Wat zou het hardste doorwegen :?

• Adriaan71
DiscoP schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Jep, daarom stel ik de vragen ook. Beetje minder rommel dat in de berging hangt ook, en zélfs 10W sluimerverbruik minder (ketel).

@Adriaan71

[...]

Ja, maar als je een spiraal tot 1/3 hebt lopen dan zal volgens mij de overgang van het verwarmde gedeelte naar het koude gedeelte abrupter gaan: Als ik met mijn korte spiraal op 1/3de (van de bovenzijde) 50°C meet, dan is het onderste 3de eigenlijk maar 15°C.
Als die spiraal tot vanonder doorgaat zal er altijd wat restwarmte (retourtemperatuur) afgegeven worden onderin, en op een gegeven moment zelfs gewoon warmte actief van boven naar onder meegenomen worden. Stratificatie werkt dat tegen, maar het water waar je zonneboiler mee aan de slag moet is dus warmer met een lager rendement voor je zonneboiler tot gevolg: je panelen moet immers x aantal graden warmer zijn dan de temperatuur onderin je boiler vooraleer ie die warmte kwijt kan. Is het bij jou onderin 15°C vooraleer je begint te douchen?

Daartegenover staat dat door die langere spiraal de vertrektemperatuur van de warmtepomp lager kan houden, en het rendement dus beter wordt. Wat zou het hardste doorwegen :?
Alles is in te regelen. S'winters heb je niet veel aan je zonneboiler dus moet je met je grote spiraal je maximale rendement uit je spiraal halen wat je warmtepomp voed.

Als je zonneboiler weer gaat je pomp minder meewerken en op een gegeven moment helemaal niet meer als je zonneboiler toereikend is.

Je kan je boiler laden in tijdsvenster doen zodat je zonneboiler de hele dag de kans krijgt om hem op temperatuur te krijgen en als dat niet bereikt is kan pomp het laatste stukkie doen.

Zo maak je max gebruik van beide systemen. Het een vult het ander aan visa versa

Je aanvoer temperatuur is vast te zetten van je warmtepomp waar hij meemoet laden.

• DiscoP
Blijft uiteraard wel dat een WPS-E 300 Solar 4000 euro zou kosten (dixit internet). Als je weet dat ik dit jaar afsteven op een verbruik van slechts ongeveer 1200kWh gas of 150 euro, en dit voor enkel mijn SWW, dan krijg je die nieuwe boiler niet terugverdiend.

Spijtig dat waterleidingen niet zo makkelijk manipuleerbaar zijn als elektrische leidingen. Anders kon ik gewoon eens uitproberen wat er gebeurt als ik de oude boiler op de warmtepomp hang ;)

• Adriaan71
DiscoP schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:09:
Blijft uiteraard wel dat een WPS-E 300 Solar 4000 euro zou kosten (dixit internet). Als je weet dat ik dit jaar afsteven op een verbruik van slechts ongeveer 1200kWh gas of 150 euro, en dit voor enkel mijn SWW, dan krijg je die nieuwe boiler niet terugverdiend.

Spijtig dat waterleidingen niet zo makkelijk manipuleerbaar zijn als elektrische leidingen. Anders kon ik gewoon eens uitproberen wat er gebeurt als ik de oude boiler op de warmtepomp hang ;)
Die boiler kost wel een stuk goedkoper.

• Proton_
@DiscoP je kunt ook een platenwisselaar en circulatiepomp aan je huidige boiler hangen.

• DiscoP
Adriaan71 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Die boiler kost wel een stuk goedkoper.
Als je A zegt... ;)

• Xqlusive
  • Laatst online: 19:47
Sinds kort heb ik een ebus adapter in gebruik om de warmtepomp uit te lezen. Ik krijg het echter nog niet helemaal lekker aan de praat. Het lijkt er op dat niet alle berichten op de ebus goed worden gedecodeerd, wat naar mijn idee iets te maken moet hebben met de config files van de ebus deamon. Zou iemand die het wel correct/volledig aan de praat heeft zijn opzet/code kunnen delen? Liefst de volledige code/repo zodat ik het makkelijk kan integreren in mijn eigen setup.

Mijn setup is als volgt:

Alles in losse docker containers in een docker netwerk (docker compose)

docker services:
  • Ebus deamon
  • Mosquitto MQTT
  • Telegram MQTT consumer
  • Influxdb 2.0 timeseries database
  • Grafana (nog niet opgezet)
  • Home assistent (nog niet opgezet)
  • Homewizard P1 meter (nog niet opgezet)
Mijn idee is om alle bronnen aan te sluiten op de MQTT bus om alles naar de influxdb database te laten wegschrijven. Vervolgens kan grafana of home assistent deze data oppakken om te visualiseren. Deze opzet lijkt me netter en schaalbaarder ipv dat home assistent ook data ingestion regelt. (wat je vaak ziet volgens mij).
Ik ben overigens nog een volledige beginner op home automation vlak, dus als iemand hier tips, op of aanmerkingen op heeft, hoor ik het graag :)

Momenteel werkt de hele keten van ebus -> mosquitto -> telegraf -> influxdb. Echter zie ik dus niet alle waardes die ik zou willen zien.

Momenteel zie ik de volgende topics binnen stromen in de database:
  • ebusd/broadcast/outsidetemp
  • ebusd/hmu/SetMode
  • ebusd/hmu/State
  • ebusd/hmu/Status01
Echter als ik bijvoorbeeld naar het bericht van @Kird03 kijk zie ik veel meer topics en parameters.... Iemand die kan delen hoe die het werkend gekregen heeft? Liefst dus de code/repo :)

• Kird03
  • Laatst online: 15-05 20:44
(jarig!)
Xqlusive schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:32:
Sinds kort heb ik een ebus adapter in gebruik om de warmtepomp uit te lezen. Ik krijg het echter nog niet helemaal lekker aan de praat. Het lijkt er op dat niet alle berichten op de ebus goed worden gedecodeerd, wat naar mijn idee iets te maken moet hebben met de config files van de ebus deamon. Zou iemand die het wel correct/volledig aan de praat heeft zijn opzet/code kunnen delen? Liefst de volledige code/repo zodat ik het makkelijk kan integreren in mijn eigen setup.

Mijn setup is als volgt:

Alles in losse docker containers in een docker netwerk (docker compose)

docker services:
  • Ebus deamon
  • Mosquitto MQTT
  • Telegram MQTT consumer
  • Influxdb 2.0 timeseries database
  • Grafana (nog niet opgezet)
  • Home assistent (nog niet opgezet)
  • Homewizard P1 meter (nog niet opgezet)
Mijn idee is om alle bronnen aan te sluiten op de MQTT bus om alles naar de influxdb database te laten wegschrijven. Vervolgens kan grafana of home assistent deze data oppakken om te visualiseren. Deze opzet lijkt me netter en schaalbaarder ipv dat home assistent ook data ingestion regelt. (wat je vaak ziet volgens mij).
Ik ben overigens nog een volledige beginner op home automation vlak, dus als iemand hier tips, op of aanmerkingen op heeft, hoor ik het graag :)

Momenteel werkt de hele keten van ebus -> mosquitto -> telegraf -> influxdb. Echter zie ik dus niet alle waardes die ik zou willen zien.

Momenteel zie ik de volgende topics binnen stromen in de database:
  • ebusd/broadcast/outsidetemp
  • ebusd/hmu/SetMode
  • ebusd/hmu/State
  • ebusd/hmu/Status01
Echter als ik bijvoorbeeld naar het bericht van @Kird03 kijk zie ik veel meer topics en parameters.... Iemand die kan delen hoe die het werkend gekregen heeft? Liefst dus de code/repo :)
2 dingen:

1. het duurt best lang voor alle topics binnenkomen
2. ik gebruikte eerst de readonly flag, toen kreeg ik gek genoeg minder topics. Nu gebuik ik die optie niet meer en krijg ik veel meer topics. Ook iets met -fullscan of zoiets gedaan, maar niet thuis en geen toegang verder.

Kan je dus niet in detail helpen nu, maar hopelijk kun je hier iets mee.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Xqlusive
Ik ben ondertussen weer een stap verder met het uitlezen via ebus/MQTT.

Het lukt me nu om praktisch elke waarde uit te lezen die beschikbaar is binnen de verschillende aangesloten apparaten op de ebus door het plaatsen van een GET request op de ebus. Alleen voor de thermostaat zijn het al bijna 300 beschikbare parameters. :9~

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:26
Nu de gasprijzen hier (BE) blijven stijgen en ik van plan ben de huidige (5jr oude) Ecotec Plus + boiler installatie buiten te gooien heb ik een eerste offerte gevraagd aan mijn vertrouwde chauffagist :-)

20k!
Meneer doet bovenop de officiële adviesprijs van Vaillant nog eens +15% om dan zonder enige vorm van korting een offerte te maken.
Als ik dan de prijzen hier zie val ik bijna achterover van het verschil.
Ik kom in aanmerking voor 3000€ premies en mijn huidige installatie kan ik volledig verkopen aan een collega voor 1500€.
Jaar 1 zou ik 2000€ gas besparen (1400m³ /jaar verbruik 2021, in "normale" tijden 1200m³)

Situatie
Halfopen bebouwing 1968, sinds 2014 in ons bezit en structureel goed aangepakt en geïsoleerd.
Overal HR++ 1.0, dubbele dakisolatie (glaswol 20cm en PIR 12cm), hier en daar wat muurisolatie,...
180m³ bewoonbaar waarvan max 100m³ "permanent" verwarmd (babykamer op 18/19gr, woonkamer + badkamer 20.5gr, rest van het huis niet verwarmd en komt nooit onder 15gr)
Tussen 6u30 en 21u30 20.5gr, daarna 19.5gr
1 circuit, 1 thermostaat, overal radiatoren

Wat heb ik zelf gedaan om te checken of ons huis WP-proof is:

Vorige maand aanvoertemp van de CV-ketel op 50gr ingesteld, gaat perfect (nachtverlaging naar 19.5gr).
45gr ook even geprobeerd en zou ook moeten lukken, was net iets minder comfortabel.
We komen van 65gr aanvoertemp...
Installatie zo goed als mogelijk zelf wat ingeregeld, overal radiatoren (vernieuwd en overgedimensioneerd dus doen het goed op de lagere aanvoertemp)

Chauffagist stelt voor:
WP 125/6 AS2 400V
Hydraulische module VWZ MEH 96/6 MB1
Buffervat VP RW 45/2 B
SWW VIH RW 300/3BR
VWZ A1 BM1
VR71
VRC720
en de usual rest (aansluitmateriaal, leidingen, VR921 in optie,...)

Volgens kan de offerte veel "lichter" en dus minder complex en goedkoper...
Heb wat input nodig.
Volgens de koevlaas methode kom ik zeker toe met een 105, mss zelf een 75? Liever een WP die heel de tijd max vermogen moet leveren in de winter, dan eentje die constant pendelt. Als ik de temp constant op 20.5 of 21 laat dag en nacht moet dit volgens mij ook lukken bij -10 (wanneer is het hier ooit nog -10 trouwens?)
Waarom niet gewoon met een Unitower 190? Geen bad meer na vernieuwing badkamer binnenkort en zuinige regendouche...
Hebben we uberhaupt een buffervat nodig? (die 45/2 valt nu wel mee qua kosten)

SO many questions

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE

• Proton_
@Aries.Mu zonder vloerverwarming kan ik me voorstellen dat je een buffer wil om geen condens te krijgen bij een defrost.
Hoeveel liter is je totale leiding+radiatorinhoud (van radiatoren zonder thermostaatknop)?

Maar zonder buffer heb je de VR71 ook niet nodig :)

En ik weet niet wat voor weer het bij jou is - hier is het stevig boven nul. Als je nu niet rond de 45 graden uitkomt op minder dan half vermogen wordt het een vervelend verhaal bij defrostweer.

[Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2022 13:25]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:26
Proton_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:17:
@Aries.Mu zonder vloerverwarming kan ik me voorstellen dat je een buffer wil om geen condens te krijgen bij een defrost.
Hoeveel liter is je totale leiding+radiatorinhoud (van radiatoren zonder thermostaatknop)?

Maar zonder buffer heb je de VR71 ook niet nodig :)

En ik weet niet wat voor weer het bij jou is - hier is het stevig boven nul. Als je nu niet rond de 45 graden uitkomt op minder dan half vermogen wordt het een vervelend verhaal bij defrostweer.
De totale inhoud moet ik even berekenen/opzoeken...
Alle radiatoren hebben een thermostaatknop trouwens.
In de ruimte waar de kamerthermostaat hangt + badkamer staan ze vol open, in de kinderkamer op 2 (vandaar de 18/19gr) en de rest van het huis op 1 (die worden echt nooit warm omdat het altijd meer dan 15gr is in alle ruimtes)

Het is hier sinds gisteren -2 tot 0gr heel te de tijd. Sinds begin januari altijd rond het vriespunt en overdag max 6-7graden. Tot nu toe eigenlijk een vrij koude winter, maar wel veel zon voor de zonnepanelen.

Bedoel je dan dat ik zeker moet proberen om de aanvoertemp op 45 te zetten op de huidige ketel?
Lager dan dat is toch niet meer comfortabel met radiatoren of toch gewoon proberen?
Dan stel ik beter geen nachtverlaging in en 24/7 de thermostaat op 20.5gr of 21gr?

[Voor 15% gewijzigd door Aries.Mu op 25-01-2022 15:20]

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Aries.Mu Weet dat een warmtepomp niet het bulkvermogen kan leveren dat een gasketel meestal kan. Daarom is een nachtverlaging in combinatie met een WP niet altijd een goed idee. Alles zo veel mogelijk op een constante temperatuur houden stookt het comfortabelste. Dan hoeft de WP nooit opeens (na de nachtverlaging) een hoop power te leveren. Als die dat wel moet, dan gaat dat altijd tegen een veel lager rendement, óf je doet er lang over.

• PentaClover
Xqlusive schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:33:
Ik ben ondertussen weer een stap verder met het uitlezen via ebus/MQTT.

Het lukt me nu om praktisch elke waarde uit te lezen die beschikbaar is binnen de verschillende aangesloten apparaten op de ebus door het plaatsen van een GET request op de ebus. Alleen voor de thermostaat zijn het al bijna 300 beschikbare parameters. :9~
Goed Bezig! d:)b

Kan je ook al waardes schrijven ?
Ik zou in te toekomst vooral ook geinteresseerd zijn om met een vaste Ta te draaien en deze vanuit een eigen script aan te passen om zo een dynamische stooklijn te maken die matched met mijn afgifte.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Xqlusive
PentaClover schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Goed Bezig! d:)b

Kan je ook al waardes schrijven ?
Ik zou in te toekomst vooral ook geinteresseerd zijn om met een vaste Ta te draaien en deze vanuit een eigen script aan te passen om zo een dynamische stooklijn te maken die matched met mijn afgifte.
Precies, dat is ook iets waar ik naartoe wil. Ik heb het idee dat ik wel iets beters/slimmers kan verzinnen dan de huidige stooklijn.

Schrijven heb ik nog niet geprobeerd, zal straks eens voorzichtig proberen of dit lukt :)

• Proton_
Op de ebus github had ik al iets gezien dat in ieder geval de 'tijdelijke override kamersetpoint' te schrijven is.

• Xqlusive
Zojuist even snel gecheckt, schrijven lukt ook! :*)

In mijn geval gebruikmakende van de docker-container voor ebusd met het volgende commando:

code:
1
docker container exec mosquitto mosquitto_pub -t 'ebusd/700/z1ActualRoomTempDesired/set'  -m '21'

Het lijkt er op dat je de temperatuur zelfs op decimalen kan instellen, heb zojuist 20.2 geprobeerd :P De thermostaat toont het niet (20.0), maar de waarde lijkt wel daadwerkelijk op 20.2 te staan. Nu even afwachten of de temperatuur ook daarnaartoe loopt.

[Voor 33% gewijzigd door Xqlusive op 26-01-2022 15:37]

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:17
Leuke ontwikkelingen, @Xqlusive!
Ben benieuwd wat je allemaal voor elkaar gaat krijgen :)

Een gerelateerde vraag...
Ik ben op dit moment nog niet erg thuis in Home Assistant etc. Maar daarop voorbereidend, welke componenten kan ik nu het beste kiezen zodat alles straks netjes met elkaar kan praten?
  • Is een Kamstrup 303 met bedrade M-Bus de meest handige keuze? Of wireless wMBus?
  • Welke kWh-meter met welke interface kan ik het beste kiezen?
  • Een Homewizard om de P1 uit te lezen? Of een andere energieverbruiksmanager?
  • Evt. uiteindelijk een ebus-adapter mocht ik er zover in willen gaan?
Mis ik dan nog iets?

Graag jullie tips en advies, bedankt :)

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 08:46

Ik heb deze set up ook. Het is best prullen maar ik kan je er wel mee helpen. Snel zijn en veel proberen!

Ik geef wel al mee dat het allemaal niet goed werkt, SMA zou hier zogezegd mee bezig zijn maar voorlopig voornamelijk ellende. Zo toont het systeem wel het huidige verbruik maar het registeert / slaat de data niet op. Dit betekent dat je in de verbruiksgrafieken niet zal zien welk verbruik van je warmtepomp is.

De handleiding zal je al hebben. Veel proberen en snel zijn. En vaak uit de sunny portal gaan en terug erin

Op een bepaald moment zal je onderstaande zien, dan ga je naar installatiebewaking en wijst het zichzelf uit

[Voor 35% gewijzigd door jorne123 op 26-01-2022 21:45]

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Flail schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:36:
Ik ben op dit moment nog niet erg thuis in Home Assistant etc. Maar daarop voorbereidend, welke componenten kan ik nu het beste kiezen zodat alles straks netjes met elkaar kan praten?
  • Is een Kamstrup 303 met bedrade M-Bus de meest handige keuze? Of wireless wMBus?
  • Welke kWh-meter met welke interface kan ik het beste kiezen?
  • Een Homewizard om de P1 uit te lezen? Of een andere energieverbruiksmanager?
  • Evt. uiteindelijk een ebus-adapter mocht ik er zover in willen gaan?
@Flail
Om een stabiele registratie van mijn slimme meter te hebben die ook lokaal geregistreerd wordt (geen data naar buiten) en geen abo vereist, ben ik 6 jaar geleden op iungo uitgekomen. Die bevalt nog steeds heel goed. Doet in alle stilte continu zijn werk en de data van alle jaren blijft terug te lezen.

Het is een Nederlands product en blijft doorontwikkeld worden. Het fijne aan dat ding is dat je er tussenstekkers aan kunt koppelen en tussenmeters. Aanvankelijk had ik pulsmeters al tussenmeters, maar daar ben ik snel van afgestapt. Als je even geen verbinding hebt om wat voor reden, dan heb je inconsistente data. Daarom ben ik overgestapt op modbusmeters (worden ook door iungo geleverd). Daardoor heb ik altijd consistente meetresultaten. Inmiddels registreer ik o.a. 2x warmtepomp en 2x PV-inverter en een laadpaal. Allemaal 3-fase, op één van de twee WP’s na.

De data kan via MQTT door HA uitgelezen worden. Zo heb je een stabiele databron voor HA en loopt die registratie door als je met HA aan ‘t spelen bent.
Zeker aan te raden dus!

• Franciesco
Interessant @Hippe Lip! iungo kende ik nog niet, maar ze lijken een mooi assortiment te hebben. Dat de data lokaal (binnenshuis) blijft vind ik een pre t.o.v. sommige andere aanbieders.

Zelf zit ik met een beetje dezelfde vragen als @Flail. Voor mijn wp configuratie wil ik in ieder geval het stroomverbruik van de WP en van de WP boiler apart van elkaar kunnen inzien. Daarnaast overweeg ik ook een Kamstrup 303 voor flow, Ta en Tr.

Ik heb nog niet helemaal helder hoe/in welke interface je al deze data nu precies kunt inzien. Snap ik het goed dat iungo een lokale web interface heeft draaien op de iungo controller die alle genoemde data (stroomverbruik van de verschillende kWh meters en de data van de Kamstrup) kan tonen? Dus geen Rhaspberry Pi met Domoticz of Home assistent oid nodig?

Aanvullende vraag: is de netspanning per fase zichtbaar met iungo?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Franciesco schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:26:
Interessant @Hippe Lip! iungo kende ik nog niet, maar ze lijken een mooi assortiment te hebben. Dat de data lokaal (binnenshuis) blijft vind ik een pre t.o.v. sommige andere aanbieders.
Dat was bij mij zelfs de hoofdreden (samen met dat je geen abo nodig hebt) om voor iungo te kiezen.
Zelf zit ik met een beetje dezelfde vragen als @Flail. Voor mijn wp configuratie wil ik in ieder geval het stroomverbruik van de WP en van de WP boiler apart van elkaar kunnen inzien. Daarnaast overweeg ik ook een Kamstrup 303 voor flow, Ta en Tr.
Dat gaat dus probleemloos en zeer betrouwbaar.

Eén kanttekening daarbij: je wil van de WP de boiler apart kunnen registreren. Dat gaat niet lukken met alleen een tussenmeter voor de WP, want dan meet je het totale verbruik van de WP, inclusief ww. Kan je WP, net als de Nibe van mij, dat ww-verbruik apart aangeven? Anders wordt dat wat lastig en zul je een list moeten verzinnen (tip: vraag Tom Poes :+ ).
Ik heb nog niet helemaal helder hoe/in welke interface je al deze data nu precies kunt inzien. Snap ik het goed dat iungo een lokale web interface heeft draaien op de iungo controller die alle genoemde data (stroomverbruik van de verschillende kWh meters en de data van de Kamstrup) kan tonen? Dus geen Rhaspberry Pi met Domoticz of Home assistent oid nodig?
Je kunt iungo zien als een zelfstandige ‘RPi’; het is geen Pi, maar wel een zelfstandige computer met eigen webinterface. Er is zelfs een eigen app, zodat je op je telefoon de boel in de gaten kunt houden.
En als je twijfelt hoe dat gaat met de Kamstrup (die heb ik niet en kan je er dus niet over vertellen), dan neem je toch contact op met iungo? Bel of mail. Daar staan ze altijd voor open.

Alles in één en werkt zonder externe componenten. Alleen bij toevoegingen moet er soms een accessoire aangesloten worden, zoals een USB-stick voor modbusmeters (1-fase of 3-fase) en een breakout box voor bijvoorbeeld de pulsgever op je watermeter.

En je kunt diverse soorten tussenstekkers gebruiken, zodat je apparaten met een stekker zonder verdere aanpassingen kunt loggen.

Mijn advies is om de accessoires, vooral die USB-stick voor de modbusmeters, bij iungo zelf te bestellen. Ik heb akkefietjes gehad met storingen die bleken te komen door onderdelen van mindere kwaliteit. Dat soort problemen wil je niet.

Verder heeft iungo een MQTT-interface en daarmee kun je alle data eruit lepelen.
Aanvullende vraag: is de netspanning per fase zichtbaar met iungo?
Nee, voor zover ik weet komt die info niet uit de P1-aansluiting van je slimme meter. Bij mij tenminste niet. Ik heb een DSM4-meter. Mogelijk dat de DSM5-meters dat wel hebben?

[Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2022 15:57]

• Franciesco
Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:06:
Eén kanttekening daarbij: je wil van de WP de boiler apart kunnen registreren. Dat gaat niet lukken met alleen een tussenmeter voor de WP, want dan meet je het totale verbruik van de WP, inclusief ww. Kan je WP, net als de Nibe van mij, dat ww-verbruik apart aangeven? Anders wordt dat wat lastig en zul je een list moeten verzinnen (tip: vraag Tom Poes :+ ).
Dank weer voor het heldere antwoord!

De WP configuratie die ik op het oog heb is met een aparte WP boiler. Die ook op een aparte (1 fase) groep aangesloten gaat worden. Dus dan moet het geen probleem zijn om het stroomverbruik apart van de WP tbv van CV te kunnen monitoren.
Overigens heb ik voor de WP zelf een 1-fase groep nodig voor de buitenunit en voor de naverwarmer(/backup element) nog een 3-fase groep. Aangezien ik van die 2 zaken niet perse de behoefte heb om het stroomverbruik apart te kunnen zien: is het mogelijk om met een 3 fase kWh meter zowel de 1 fase als de 3 fase groepen te monitoren? Dat zou weer wat ruime schelen in de groepenkast en financieel is dat natuurlijk ook wat gunstiger.

Het is ook zeker een goed idee om iungo even te benaderen met het beoogde doel. Ga ik binnenkort eens doen!

• Proton_
Franciesco schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Aangezien ik van die 2 zaken niet perse de behoefte heb om het stroomverbruik apart te kunnen zien: is het mogelijk om met een 3 fase kWh meter zowel de 1 fase als de 3 fase groepen te monitoren?
Dat is geen probleem :)
Wel twin-adereindhulzen gebruiken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Franciesco schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:43:
[...]
De WP configuratie die ik op het oog heb is met een aparte WP boiler. Die ook op een aparte (1 fase) groep aangesloten gaat worden. Dus dan moet het geen probleem zijn om het stroomverbruik apart van de WP tbv van CV te kunnen monitoren.
Je gaat die boiler toch niet uitsluitend elektrisch verwarmen, hoop ik?
als die gewoonlijk door de WP verwarmd wordt, weet je dus niet welk deel van het WP-verbruik aan de boiler toe te wijzen is. Dat is het punt wat ik bedoelde en waarvoor je een list moet bedenken, als je je ww-verbruik apart wilt registreren.
Overigens heb ik voor de WP zelf een 1-fase groep nodig voor de buitenunit en voor de naverwarmer(/backup element) nog een 3-fase groep. Aangezien ik van die 2 zaken niet perse de behoefte heb om het stroomverbruik apart te kunnen zien: is het mogelijk om met een 3 fase kWh meter zowel de 1 fase als de 3 fase groepen te monitoren? Dat zou weer wat ruime schelen in de groepenkast en financieel is dat natuurlijk ook wat gunstiger.
Die 3-fase modbusmeter die iungo in het assortiment heeft kan tot 100A per fase, dus daar kun je heel wat eindgroepen op aansluiten, als je wilt. ;)
Zorg wel, zoals @Proton_ al aangaf, voor goede aansluiting van de bedrading. Laat je het door een erkend installateur doen? Anders moet je wel heel goed weten hoe dat moet in een groepenkast. Das toch net ff anders dan de rest van de elektra in huis.

[Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2022 20:31]

• Franciesco
Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Je gaat die boiler toch niet uitsluitend elektrisch verwarmen, hoop ik?
als die gewoonlijk door de WP verwarmd wordt, weet je dus niet welk deel van het WP-verbruik aan de boiler toe te wijzen is. Dat is het punt wat ik bedoelde en waarvoor je een list moet bedenken, als je je ww-verbruik apart wilt registreren.
Nee, zeker niet uitsluitend elektrisch: de WP boiler (Vaillant aroSTOR 150) krijgt een luchtaanvoer/afvoer van buiten (via dakdoorgang) en staat dus volledig los van de WP tbv CV. Dit idee dus, maar dan via een dakdoorvoer.

Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:30:
[...]
Die 3-fase modbusmeter die iungo in het assortiment heeft kan tot 100A per fase, dus daar kun je heel wat eindgroepen op aansluiten, als je wilt. ;)
Zorg wel, zoals @Proton_ al aangaf, voor goede aansluiting van de bedrading. Laat je het door een erkend installateur doen? Anders moet je wel heel goed weten hoe dat moet in een groepenkast. Das toch net ff anders dan de rest van de elektra in huis.
Ok, top! De installatiewerkzaamheden aan/in de meterkast laat ik over aan een installateur.

• roelmertens2
  • Laatst online: 22-03 23:16
Hallo

We hebben een vrijstaand huis, vloerverwaming, maar vloer ook slecht geïsoleerd. We verbruiken 2600-3000 m3 gas per jaar.
We willen (zoveel als mogelijk) van gas af en ons wordt nu een aroThem Plus aanbevolen. Ik denk gezien ons verbruik dat het VWL 105/ A 400V wordt of VWL 125/6 A 400V.

De bestaande cv ketel blijft wel hangen, dus wordt als soort hybride geïnstalleerd.

Heeft iemand enig idee hoeveel extra stroom / Kwh ik nodig zou hebben.
Waar zou ik mee moeten rekenen om te kijken naar terugverdientijd.
Dan zou ik evt ook investering in zonnepanelen mee kunnen nemen.

grt Roel

• Proton_
@roelmertens2 Alleen vloerverwarming? Dan zou ik overwegen om ook €200/jaar vastrecht uit te sparen en ook douchewater met de warmtepomp te maken. Heb je plek voor een boilervat?

Met vloerverwarming (=lage temperatuur, hoge COP) kan je rekenen op 6000-7000 kWh om al het gas te vervangen.

Zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp te maken, al is het natuurlijk wel een goed idee :)

• DiscoP
jorne123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:38:
[...]
De handleiding zal je al hebben. Veel proberen en snel zijn. En vaak uit de sunny portal gaan en terug erin
Bovenstaand al -tig keren geprobeerd denk ik:
* In de sensoApp is de Home Manager verbonden
* Duw op de Home manager >6 seconden de reset knop in (tot alle lichtjes uit gaan, anders wis je zijn instellingen!)
* even wachten tot het netwerk lampje groen gaat flitsen
* En dan in sunnyportal, zowel bij Configuratie -> Overzicht Apparaten -> Overzicht nieuwe apparaten, Apparaten actualiseren, alswel de tab die jij aangeeft niks te zien.

Ook geprobeerd zonder de Home Manager in de sensoapp geregistreerd te hebben, of hem te registreren als de home manager is opgestart, allemaal geen effect...

Leuke baksteen die VR921, verbruikt weer wat standby verbruik extra, maar verder heb ik er niks aan wat de VRC720 ook niet kan ;) Misschien gewoon een SMA Energy Meter in de plaats hangen...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Franciesco schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:47:
[...] de WP boiler (Vaillant aroSTOR 150) krijgt een luchtaanvoer/afvoer van buiten (via dakdoorgang) en staat dus volledig los van de WP tbv CV. Dit idee dus, maar dan via een dakdoorvoer.
Ah, duidelijk nu!

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar de reden dat je je SWW door een aparte warmwater-WP laat maken en dat je dat niet doet met een aan je huis-verwarmings-WP gekoppelde (of geïntegreerde) boiler, zoals heel wat lieden hier doen. Dat lijkt me namelijk een stuk goedkoper (lagere investering), maar er zijn vast heel andere redenen geweest om het zo te doen als jij deed?
Ok, top! De installatiewerkzaamheden aan/in de meterkast laat ik over aan een installateur.
Mooi, dan kan ik nu weer gerust slapen O-)

• PentaClover
Vraagje voor de kenners, ik zit te kijken naar een uniSTOR VIH RW 300/3 MR boiler voor bij de WP.
Hierbij zitten de aansluitingen aan de achterkant, als ik naar de maatvoering kijk zie ik staan dat de unit inclusief isolatie 66 cm breed is en 72.5 cm diep, (en 177 cm hoog) weet iemand hoeveel ruimte is er nog achter de boiler nodig is om de leidingen erop aan te sluiten ?

• Franciesco
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Ah, duidelijk nu!

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar de reden dat je je SWW door een aparte warmwater-WP laat maken en dat je dat niet doet met een aan je huis-verwarmings-WP gekoppelde (of geïntegreerde) boiler, zoals heel wat lieden hier doen. Dat lijkt me namelijk een stuk goedkoper (lagere investering), maar er zijn vast heel andere redenen geweest om het zo te doen als jij deed?
De keuze voor de aparte wp boiler komt doordat de huidige plek van de gas gestookte cv-ketel suboptimaal is voor de warmtepomp. Er loopt namelijk een behoorlijk lange leiding tussen cv en verdeler vloerverwarming van ca 10 meter die met 22mm ook eigenlijk wat te dun is voor optimaal wp gebruik. Ik ben van plan om de wp binnenunit dichtbij de (te vervangen) vvw verdeler te plaatsen waardoor de leiding mooi kort en ook dik kan. Op die nieuwe plek is echter geen ruimte om ook een boiler te plaatsen. Plus dat daar geen waterleidingen lopen. De wp boiler komt in de ruimte te staan waar nu al de cv-ketel hangt en ook de waterleidingen lopen.
Bijkomend voordeeltje is dat de wp zich dan ook niet hoeft bezig te houden met sww.

Het is inderdaad iets duurder, maar door de subsidie op een wp boiler zal het verschil als het goed is niet erg groot zijn.

• Adriaan71
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
Vraagje voor de kenners, ik zit te kijken naar een uniSTOR VIH RW 300/3 MR boiler voor bij de WP.
Hierbij zitten de aansluitingen aan de achterkant, als ik naar de maatvoering kijk zie ik staan dat de unit inclusief isolatie 66 cm breed is en 72.5 cm diep, (en 177 cm hoog) weet iemand hoeveel ruimte is er nog achter de boiler nodig is om de leidingen erop aan te sluiten ?
Als je de boiler iets draait kan je heb met 45 graden aansluiten en dan kan je binnen de diameter blijven van je boiler, Echter geeft Vaillant wel een minimale ruimte wat rondom de boiler vrij moet zijn. Maar zelf zie ik daar niet zo een problemen om daar van af te wijken.

In Maart ga ik een RW 400 plaatsen met een a label met elektrische anode welke ik ook iets ga draaien en dan schuin kan aansluiten alles zodat deze in een kast kan staan van 1mtr.

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 08:46
DiscoP schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Bovenstaand al -tig keren geprobeerd denk ik:
* In de sensoApp is de Home Manager verbonden
* Duw op de Home manager >6 seconden de reset knop in (tot alle lichtjes uit gaan, anders wis je zijn instellingen!)
* even wachten tot het netwerk lampje groen gaat flitsen
* En dan in sunnyportal, zowel bij Configuratie -> Overzicht Apparaten -> Overzicht nieuwe apparaten, Apparaten actualiseren, alswel de tab die jij aangeeft niks te zien.

Ook geprobeerd zonder de Home Manager in de sensoapp geregistreerd te hebben, of hem te registreren als de home manager is opgestart, allemaal geen effect...

Leuke baksteen die VR921, verbruikt weer wat standby verbruik extra, maar verder heb ik er niks aan wat de VRC720 ook niet kan ;) Misschien gewoon een SMA Energy Meter in de plaats hangen...
@DiscoP

Je volgorde lijkt niet helemaal te kloppen (het is eerst SMH resetten en dan in de vaillant app de SMH toevoegen

Probeer eens:
Shm uit app vaillant verwijderen
App vaillant cache legen
Shm resetten
In app vaillant gaan en SMH toevoegen
Naar sunny portal gaan en daar de rest

• PentaClover
Adriaan71 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Als je de boiler iets draait kan je heb met 45 graden aansluiten en dan kan je binnen de diameter blijven van je boiler, Echter geeft Vaillant wel een minimale ruimte wat rondom de boiler vrij moet zijn. Maar zelf zie ik daar niet zo een problemen om daar van af te wijken.

In Maart ga ik een RW 400 plaatsen met een a label met elektrische anode welke ik ook iets ga draaien en dan schuin kan aansluiten alles zodat deze in een kast kan staan van 1mtr.
De boiler komt bij mij in een hoek te staan, dus ik ben bang dat ik hem aan de achterkant toch iets van de muur zal moeten laten zetten zodat de installateur er goed bijkan om alles aan te slutien, ik ben alleen benieuwd wat voldoende afstand zal zijn zodat ik een idee heb hoever hij dan naar voren komt, en of dat dan gaat passen met de rest van de spullen die in de bijkeuken staan :D

• Adriaan71
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:01:
[...]

De boiler komt bij mij in een hoek te staan, dus ik ben bang dat ik hem aan de achterkant toch iets van de muur zal moeten laten zetten zodat de installateur er goed bijkan om alles aan te slutien, ik ben alleen benieuwd wat voldoende afstand zal zijn zodat ik een idee heb hoever hij dan naar voren komt, en of dat dan gaat passen met de rest van de spullen die in de bijkeuken staan :D
Waarom geen WPS 300 van de Jong. Die is 67,5 diameter. Scheelt je aan de achterkant 5 cm. Als je heb dan iets draait kan je binnen de 67,5cm blijven.

Je kan ook de achterkant van de WPS naar de zijkant draaien. Kan je hem zo aansluiten. En als je een thermometer erin wil hebben gebruik je de circulatie aansluiting. Verloopring erin van 3/4" naar 1/2" en thermometer erin. Dan heb je alles aan de zijkant zitten.

Zal er wel gelijk RVS doppen indraaien in de aansluitingen die je niet gebruik. En die goed isoleren. Vind die zelf beter dan de kunststof.

En de WPS is ook een stukje lichter.

[Voor 24% gewijzigd door Adriaan71 op 29-01-2022 22:15]

• PentaClover
Adriaan71 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Waarom geen WPS 300 van de Jong. Die is 67,5 diameter. Scheelt je aan de achterkant 5 cm. Als je heb dan iets draait kan je binnen de 67,5cm blijven.

Je kan ook de achterkant van de WPS naar de zijkant draaien. Kan je hem zo aansluiten. En als je een thermometer erin wil hebben gebruik je de circulatie aansluiting. Verloopring erin van 3/4" naar 1/2" en thermometer erin. Dan heb je alles aan de zijkant zitten.

Zal er wel gelijk RVS doppen indraaien in de aansluitingen die je niet gebruik. En die goed isoleren. Vind die zelf beter dan de kunststof.

En de WPS is ook een stukje lichter.
Ik zie het inderdaad op de technische tekening, als ik de aansluitingen naar de zijkant heb, dan is het een kweste van de thermometer naar de circulatie aansluiting verplaatsen met een 3/4" naar 1/2" verloop en dan zit alles aan die kant, makkelijker kan niet voor de installateur.
En hij is van RVS zie ik dus ook geen anode nodig.

• Adriaan71
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Ik zie het inderdaad op de technische tekening, als ik de aansluitingen naar de zijkant heb, dan is het een kweste van de thermometer naar de circulatie aansluiting verplaatsen met een 3/4" naar 1/2" verloop en dan zit alles aan die kant, makkelijker kan niet voor de installateur.
Je hem hem zelf ook. Is een top boiler. En een stuk hanteerbaarder.

Bij mij moest hij 2 verdieping omhoog. Dus keuze was snel gemaakt.

• PentaClover
Adriaan71 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:31:
[...]
Je hem hem zelf ook. Is een top boiler. En een stuk hanteerbaarder.

Bij mij moest hij 2 verdieping omhoog. Dus keuze was snel gemaakt.
Hij komt bij mij beneden te staan, maar met water erin is ie al zwaar genoeg, dus dat hij leeg lichter is, is helemaal nog niet zo verkeerd.

• Andrehj
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Grote probleem met dat vat is dat je een dompelelement niet kunt gebruiken voor de legionella-cyclus omdat een of andere oelewapper heeft verzonnen om dat veel te hoog te monteren. Dan wordt het onderin niet warm genoeg.

• Kees_frl
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Grote probleem met dat vat is dat je een dompelelement niet kunt gebruiken voor de legionella-cyclus omdat een of andere oelewapper heeft verzonnen om dat veel te hoog te monteren. Dan wordt het onderin niet warm genoeg.
Welke 300L zou jij aanraden? :)

• PentaClover
[...]
Ja, ik zag op de tekening dat die aansluiting op 2/3 zit, ik was echter niet van plan om een dompel element te monteren, de binnenunit met een 3 fase element hangt er straks naast.

• Andrehj
Dat is dus een probleem, want ik heb geen 300L vat kunnen vinden wat aan mijn eisen voldeed:
  • Dikke isolatie (klasse A, dus <50 W verlies)
  • RVS
  • Geschikt voor dompelelement 1.5"
  • Dompelelement onderin
Toen moest ik dus een eis laten gaan. En dat werd het materiaal RVS. Ik heb nu dus een stalen vat (zie .sig).
Ik heb zelfs nog met DJG gebeld of ze niet een serie van die vaten met het element onderin konden maken, maar dat zat er niet in. Verder is het namelijk een prima vat.

[Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 23:27]

• Adriaan71
[...]

Bij Vaillant zit een elektrische element in het hydraulische module. Dus hoeft er geen een in het vat te plaatsen.

Ik heb er ook geen een in zitten in mijn De jong.

Maar kan gewoon legionella run doen via mijn spiraal. Warmtepomp tot 56 graden en de laatste stukkie doet het element in het module.

En dat is de split. De AroTHERM plus kan gewoon tot 75 graden. Dus heb je element geen eens nodig.

En het element is ook in te stellen tussen de 3 en 9kw. Ligt uiteraard hoe je heb af gezekerd hebt.

Voordeel is dat hij ook eventueel te gebruiken is voor cv als dat nodig zal zijn bij extreme kou.

Dat gaat je met een spiraal in je SWW vat niet lukken.

Zelfde als de 3 wegklep voor aansturing sww vat of cv functie. Zit er ook in. Geen losse onderdelen.

En beide hebben een eigen aansluiting.

Dus ze hebben er wel degelijk over nagedacht :)

Dus voor elk wat wils.

[Voor 25% gewijzigd door Adriaan71 op 30-01-2022 09:11]

• adrianus1975
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 23:09
Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )
Na een aantal installateurs te hebben benaderd krijg ik sterk het gevoel dat zij alleen hun product promoten ( en wat zij kunnen leveren / marge's ) en geen objectief advies krijg.

Mijn huidige situatie is stadsverwarming met vvw en boven normale radiatoren. Boven verdieping wordt nooit verwarmd.

110m2 woonoppervlak maar zoals ik al aangaf wordt de bovenverdieping nooit verwarmd. Wel een vide waar we een glasplaat in gaan plaatsen.

Verbruik stadsverwarming is 38GJ per jaar.

Energielabel A

1 Fase aansluiting 230volt.

Veel ruimte in de tuin maar niet binnen vandaar de voorkeur naar een monoblock-systeem.

Wens is af van stadsverwarming en mijn woning en sww verwarmen met een lwwp.

Ik twijfel tussen de:

Daikin atherma 3 9kw met Daikin Altherma 3 H F - EAVX-D9W7.

Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 in combinatie met een unitower.

Geen losse buffervat ivm weinig ruimte binnen.

Importeren uit het buitenland is een optie. En installeren is ook geen probleem ( Wel voor de subsidie )

Zijn de bovenstaande combinaties überhaupt mogelijk en zo ja zou dat voldoende capaciteit leveren?
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Vaillant 75/6 maar twijfel of dat 7kw voldoende zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Adriaan71
adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:10:
Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )
Na een aantal installateurs te hebben benaderd krijg ik sterk het gevoel dat zij alleen hun product promoten ( en wat zij kunnen leveren / marge's ) en geen objectief advies krijg.

Mijn huidige situatie is stadsverwarming met vvw en boven normale radiatoren. Boven verdieping wordt nooit verwarmd.

110m2 woonoppervlak maar zoals ik al aangaf wordt de bovenverdieping nooit verwarmd. Wel een vide waar we een glasplaat in gaan plaatsen.

Verbruik stadsverwarming is 38GJ per jaar.

Energielabel A

1 Fase aansluiting 230volt.

Veel ruimte in de tuin maar niet binnen vandaar de voorkeur naar een monoblock-systeem.

Wens is af van stadsverwarming en mijn woning en sww verwarmen met een lwwp.

Ik twijfel tussen de:

in combinatie met een unitower.

Geen losse buffervat ivm weinig ruimte binnen.

Importeren uit het buitenland is een optie. En installeren is ook geen probleem ( Wel voor de subsidie )

Zijn de bovenstaande combinaties überhaupt mogelijk en zo ja zou dat voldoende capaciteit leveren?
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Vaillant 75/6 maar twijfel of dat 7kw voldoende zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad
Beste Ad,

1 gigajoule is 31,6m3 gas x 38 = 1200m3 zou je nodig hebben voor je woning.

1200 x 8 / 1650 = 5,8kw vermogen wat je nodig hebt bij -10 met je huidige stook verbruik.

Met de Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 heb je voldoende vermogen. Die levert nog 7,6 bij -10.

Maar bij die 38 gigajoule zit ook je warmwater bij of alleen je stookkosten voor cv?

Mocht er ook warm water bij zitten dan zou je nog naar een 5kw kunnen gaan. Die levert nog 5,7kw bij -10.

Beide bij watertemperaturen van 35/30

[Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 30-01-2022 11:47]

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Beste Ad,

1200 x 8 / 1650 = 5,8kw vermogen wat je nodig hebt bij -10 met je huidige stook verbruik.

Met de Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 heb je voldoende vermogen. Die levert nog 7,6 bij -10.

Maar bij die 38 gigajoule zit ook je warmwater bij of alleen je stookkosten voor cv?
Is die 7,6 bij -10 op basis die gegevens België die nog in NL docs bijgewerkt moeten worden?

Wij kregen van Vaillant 6,86 bij -10 door. :)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[...]
Misschien een domme vraag, maar hoe kom je er achter hoeveel van je gas je voor warm water gebruikt? Is er een vuistregel van bv een M3 warm tapwater van 60 graden kost met een HR CV zoveel kuub gas?

• BertusB404
[...]

Beste Ad,

Mocht er ook warm water bij zitten dan zou je nog naar een 5kw kunnen gaan. Die levert nog 5,7kw bij -10.

Hier reken je GJ terug naar kuub gas, en vervolgens weer naar kWh, om te delen door vollasturen.
In die vermenigvuldiging van 8 zit ook de efficiëntie van het apparaat t dat het gas verstookt.

Je zou eigenlijk de GJ's moeten omrekenen naar kWh, om die vervolgens te delen door de vollasturen. Die GJ's worden namelijk bij de platenwisselaar gemeten, en niet bij de opwekker. Dus de warmtebeboefte is daadwerkelijk 38 GJ, en bijvoorbeeld niet maar 90% daarvan.

Dan zou je op 6,4 kW komen in plaats van 5,8 kW. Nog best een verschil. Beide gevallen geen probleem voor een 75/6, maar de 55/6 gaat het moeilijker krijgen bij -10.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rubbergrover1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoe kom je er achter hoeveel van je gas je voor warm water gebruikt? Is er een vuistregel van bv een M3 warm tapwater van 60 graden kost met een HR CV zoveel kuub gas?
Ja idd - wel een klein beetje domme vraag.
Als je het verbruik buiten het stookseizoen als uitgangsbasis neemt (slimme meter?) en misschien nog 10 - 20% boven op (in de winter verbruik je meer voor warm water) - dan heb je een redelijk goede indicatie van je gasverbruik voor warm water.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Is die 7,6 bij -10 op basis die gegevens België die nog in NL docs bijgewerkt moeten worden?

Wij kregen van Vaillant 6,86 bij -10 door. :)
Ik heb de lijsten van Vaillant waar deze waardes is staan. Als hun liegen lieg ik ook.

Weet wel dat de lijsten van Nederland aangepast gaan worden. Omdat deze niet kloppen. Daar is contact over geweest met Vaillant.

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb de lijsten van Vaillant waar deze waardes is staan. Als hun liegen lieg ik ook.

Weet wel dat de lijsten van Nederland aangepast gaan worden. Omdat deze niet kloppen. Daar is contact over geweest met Vaillant.
Haha precies, daarom vraag ik het ook. Wij hebben het nogmaals gevraagd en kregen weer 6,86 bij -10 door. Frustrerend dat Vaillant andere waardes doorgeeft.

7,6 zou namelijk goed zijn.

• Andrehj
adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:10:
Uiteraard. Als jij een binnenloopt bij een Renault-dealer gaat ie jou ook geen Volkswagen aanraden.
Als je onafhankelijk advies wilt, moet je een onafhankelijk adviseur inhuren (en die ook betalen).
Ik twijfel tussen de:
Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 in combinatie met een unitower.
Als je twijfelt tussen twee merken, is het niet zo heel handig om advies in een topic speciaal voor één merk te vragen. De kans bestaat dat de mensen daar een bepaalde voorkeur hebben....

Juist voor dit soort vragen is er het algemene L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• Adriaan71
BertusB404 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Hier reken je GJ terug naar kuub gas, en vervolgens weer naar kWh, om te delen door vollasturen.
In die vermenigvuldiging van 8 zit ook de efficiëntie van het apparaat t dat het gas verstookt.

Je zou eigenlijk de GJ's moeten omrekenen naar kWh, om die vervolgens te delen door de vollasturen. Die GJ's worden namelijk bij de platenwisselaar gemeten, en niet bij de opwekker. Dus de warmtebeboefte is daadwerkelijk 38 GJ, en bijvoorbeeld niet maar 90% daarvan.

Dan zou je op 6,4 kW komen in plaats van 5,8 kW. Nog best een verschil. Beide gevallen geen probleem voor een 75/6, maar de 55/6 gaat het moeilijker krijgen bij -10.
Als je hem zo bekijkt dan ga je het niet redden met de 55/6.

Maar als we nog verder gaan rekenen dan rekent Vaillant voor een full electric een beta van 0,8.
Dat geeft een dekking van 97% voor cv over een jaar. En de resterende 3% kan je element bijstoken als dat nodig is bij extreme koud weer.

Ik heb hem zo thuis ook berekend en heb 130m2 met een split 75 welke 6,3kw levert bij -10. Hij heeft de afgelopen 1,5 jaar 32 kWh verbruikt op mijn element.

Dus de 6,4 kw x 0,8 = 5,12kw bij -10.

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Haha precies, daarom vraag ik het ook. Wij hebben het nogmaals gevraagd en kregen weer 6,86 bij -10 door. Frustrerend dat Vaillant andere waardes doorgeeft.

7,6 zou namelijk goed zijn.
Had het ook met Glenn besproken en die heeft het op kantoor doorgenomen. En die gaf te kennen dat de snel installatie gidsen aangepast gaan worden in Nederland.

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Had het ook met Glenn besproken en die heeft het op kantoor doorgenomen. En die gaf te kennen dat de snel installatie gidsen aangepast gaan worden in Nederland.
Dankjewel voor de informatie

• adrianus1975
[...]

Beste Ad,

Hoi Adriaan,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad een formule gevonden. Namelijk GJx278/1650
In mijn geval kom ik dan uit op 38x278/1650=6,4 kwh

De 38GJ die ik aangaf is inderdaad inclusief warmtapwater.

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Dankjewel voor de informatie
Net gekeken.

De snelgidsen zijn al verwijderen in installateurs portaal. Dus die zullen aangepast worden.

Als ze er weer staan zal ik het laten zien

• Adriaan71
adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Hoi Adriaan,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad een formule gevonden. Namelijk GJx278/1650
In mijn geval kom ik dan uit op 38x278/1650=6,4 kwh

De 38GJ die ik aangaf is inderdaad inclusief warmtapwater.
Welk bouwjaar is je woning en wat voor type woning. Of nog na geïsoleerd?

• adrianus1975
Andrehj schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Uiteraard. Als jij een binnenloopt bij een Renault-dealer gaat ie jou ook geen Volkswagen aanraden.
Als je onafhankelijk advies wilt, moet je een onafhankelijk adviseur inhuren (en die ook betalen).

[...]

Als je twijfelt tussen twee merken, is het niet zo heel handig om advies in een topic speciaal voor één merk te vragen. De kans bestaat dat de mensen daar een bepaalde voorkeur hebben....

Juist voor dit soort vragen is er het algemene L/W WP topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Als jij een onafhankelijke adviseur kent. Dan hoor ik dat graag van je!

"Als je twijfelt tussen twee merken, is het niet zo heel handig om advies in een topic speciaal voor één merk te vragen. De kans bestaat dat de mensen daar een bepaalde voorkeur hebben...."
Voorkeur voor dit ene merk of juist geen voorkeur mocht men niet tevreden zijn. Deze topic gaat immers over ervaringen ( Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen)

• adrianus1975
.

[Voor 99% gewijzigd door adrianus1975 op 30-01-2022 12:45]

• adrianus1975
Adriaan71 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Welk bouwjaar is je woning en wat voor type woning. Of nog na geïsoleerd?
Het is een tweekapper uit 2004 met energielabel A
Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee