Dat was bij mij zelfs de hoofdreden (samen met dat je geen abo nodig hebt) om voor iungo te kiezen.
Zelf zit ik met een beetje dezelfde vragen als @
Flail. Voor mijn wp configuratie wil ik in ieder geval het stroomverbruik van de WP en van de WP boiler apart van elkaar kunnen inzien. Daarnaast overweeg ik ook een Kamstrup 303 voor flow, Ta en Tr.
Dat gaat dus probleemloos en zeer betrouwbaar.
Eén kanttekening daarbij: je wil van de WP de boiler apart kunnen registreren. Dat gaat niet lukken met alleen een tussenmeter voor de WP, want dan meet je het totale verbruik van de WP, inclusief ww. Kan je WP, net als de Nibe van mij, dat ww-verbruik apart aangeven? Anders wordt dat wat lastig en zul je een list moeten verzinnen (tip: vraag Tom Poes

).
Ik heb nog niet helemaal helder hoe/in welke interface je al deze data nu precies kunt inzien. Snap ik het goed dat iungo een lokale web interface heeft draaien op de iungo controller die alle genoemde data (stroomverbruik van de verschillende kWh meters en de data van de Kamstrup) kan tonen? Dus geen Rhaspberry Pi met Domoticz of Home assistent oid nodig?
Je kunt iungo zien als een zelfstandige ‘RPi’; het is geen Pi, maar wel een zelfstandige computer met eigen webinterface. Er is zelfs een eigen app, zodat je op je telefoon de boel in de gaten kunt houden.
En als je twijfelt hoe dat gaat met de Kamstrup (die heb ik niet en kan je er dus niet over vertellen), dan neem je toch contact op met iungo? Bel of mail. Daar staan ze altijd voor open.
Alles in één en werkt zonder externe componenten. Alleen bij toevoegingen moet er soms een accessoire aangesloten worden, zoals een
USB-stick voor modbusmeters (
1-fase of
3-fase) en een
breakout box voor bijvoorbeeld de
pulsgever op je watermeter.
En je kunt diverse soorten
tussenstekkers gebruiken, zodat je apparaten met een stekker zonder verdere aanpassingen kunt loggen.
Mijn advies is om de accessoires, vooral die USB-stick voor de modbusmeters, bij iungo zelf te bestellen. Ik heb akkefietjes gehad met storingen die bleken te komen door onderdelen van mindere kwaliteit. Dat soort problemen wil je niet.
Verder heeft iungo een MQTT-interface en daarmee kun je alle data eruit lepelen.
Aanvullende vraag: is de netspanning per fase zichtbaar met iungo?
Nee, voor zover ik weet komt die info niet uit de P1-aansluiting van je slimme meter. Bij mij tenminste niet. Ik heb een DSM4-meter. Mogelijk dat de DSM5-meters dat wel hebben?
[Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2022 15:57]
Taal is makkelijker als je denkt...