Ik ben eerlijk gezegd het spoor een beetje bijster. Wellicht begrijp ik @
MotorBeast niet helemaal, maar ik zou denken dat een boiler goedkoper is dan een Unitower (of zijn de extra installatiekosten zoveel meer?).
En wat is het voordeel van een Unitower t.o.v. (bijv.) een UniStor? Ik snap: ander product, maar zoals ik het lijkt te begrijpen is de Unitower vooral een nette/compacte/geintegreerde oplossing. Maar ik kan best wat ruimte missen op zolder (huidige CV staat met wasmachine en droger in aparte kamer van 3m bij 2,5m (met deel schuin dak, maar ruimte zat dus).
Ons SWW-gebruik is niet veel, halen in de zomer de 15 m³ niet, dus de (190l) unitower zal zeker niet 'te weinig' zijn. Maar die oplossing is toch duurder dan de Unistor? Of zelfs een aparte WP-boiler (met subsidie). Of is het voordeel dat een Unitower alles geintegreed is en een verwarmingselement heeft, dat ingezet kan worden als het heel koud is (duur verwarmingselement dan).
Ik heb beneden vloerverwarming op > 55m² vloer, maar officieel is het 'bijverwerming' (maar 3 lussen dus); overige radiotore staan echter al 12 jaar dicht. Vloerverwarming heeft een mengverdeler, als ik het goed begrijp heeft het vervangen van die mengverdeler voor pomploze (open) verdeler meer nut dan een buffervat. Ik heb de afgelopen twee winters het cv-water al op 35° gehad, dat ging(/gaat) eige
nlijk probleemloos (ja, het is vrij langzaam op de bovenverdieping, maar het is ook niet erg als het daar soms een paar graden kouder is dan beneden; maar afgelopen winter was dat totaal niet zo).
Afgelopen jaar hebben we < 800 m³ gebruikt, dus uitgangspunt is een AroTherm Plus 55/6 (of een Pure 65/7.2; hoe komt het dat die laatste een betere COP heeft bij A-7/W35?). Ik heb nu een offerte voor (bijna) € 15k (zonder aftrek subsidie), voor de Plus 55/6, Unitower, thermostaat (sensocomfort) en een buffervat (40l); incl. installatie (en BTW).