• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:42
Geen matches
@mr_evil08 Interessante overweging, meestal wordt aangeraden het afgifte systeem voor lagere aanvoertemperaturen te "optimeren" - maar hoe kom je bij de theoretische € 24,-. meerkosten bij jouw instellingen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Geen matches
dunklefaser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:00:
@mr_evil08 Interessante overweging, meestal wordt aangeraden het afgifte systeem voor lagere aanvoertemperaturen te "optimeren" - maar hoe kom je bij de theoretische € 24,-. meerkosten bij jouw instellingen?
Worst case doorrekenen met laatste jaarverbruik met COP daling gebasseerd op aanvoertemp verhoging. natuurlijk werkt dat niet zo in praktijk want de compressorwerklast wordt ook anders.

[ Voor 113% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2026 16:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Nu online
Geen matches
Ik heb inmiddels het CV‑debiet verlaagd van 860 naar 580 l/h, heeft positief effect op de Arotherm Plus 55/6 met hoe ik stook (nachtverlaging toepassen).

Geen piekverbruik van 2500W meer gedurende 10 minuten; zelfs vandaag ondanks de kou buiten was het hooguit 2 minuten maximaal 1656W.

Draait nu langer in efficiënt werkgebied, fluisterbedrijf niet meer nodig.
Het is of CV debiet verlagen of fluisterbedrijf wil je hem temmen in CV bedrijf(pieken).

DeltaT iets toegenomen, we gaan het zien wat dit doet op COP, ik verwacht niks want de één heft het ander weer op.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2026 16:35 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:10
Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:32:
Ik heb inmiddels het CV‑debiet verlaagd van 860 naar 580 l/h, heeft positief effect op de Arotherm Plus 55/6 met hoe ik stook (nachtverlaging toepassen).

Geen piekverbruik van 2500W meer gedurende 10 minuten; zelfs vandaag ondanks de kou buiten was het hooguit 2 minuten maximaal 1656W.

Draait nu langer in efficiënt werkgebied, fluisterbedrijf niet meer nodig.
Het is of CV debiet verlagen of fluisterbedrijf wil je hem temmen in CV bedrijf(pieken).

DeltaT iets toegenomen, we gaan het zien wat dit doet op COP, ik verwacht niks want de één heft het ander weer op.
Hoe krijg je die flow zo laag? Ik lees in de handleiding dat de unit het meest optimaal zou werken bij een Delta T van 5 maar ik zit toch het meest op een Delta T van 2. Heb de unit wel weer teruggezet op 200mBar maar zit dan nog op zo'n 760 liter per uur.

Wat dan wel weer vreemd is waarom de unit dan op 5 optimaal zou werken? Immers weten wij volgens mij niet anders dat een zo klein mogelijke Delta T het hoogste rendement zou geven.

• dunklefaser
Matched: nl
Also ik zou voor een zo hoog mogelijk rendement een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur bij een warmtepomp kiezen (natuurkundige wetten - nog niet door Trump herroepen).
Alles andere is volgens mij hieraan ondergeschikt/secundair - dit betekent in het vervolg:
zo groot mogelijke afgifte(oppervlak, luchtverplaatsing) en maximale flow.
Dat bij de realisatie technische, esthetische, financiële etc. grenzen zijn is niet ongewoon.

@MotorBeast Ik zou me niet blindstaren op de (max.) restopvoerhoogte, maar het pompvermogen handmatig aanpassen. Welke parameter dat is weet @mr_evil08 waarschijnlijk. Ik heb namelijk een split aroTHERM pure.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:50:
Also ik zou voor een zo hoog mogelijk rendement een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur bij een warmtepomp kiezen (natuurkundige wetten - nog niet door Trump herroepen).
Alles andere is volgens mij hieraan ondergeschikt/secundair - dit betekent in het vervolg:
zo groot mogelijke afgifte(oppervlak, luchtverplaatsing) en maximale flow.
Dat bij de realisatie technische, esthetische, financiële etc. grenzen zijn is niet ongewoon.

@MotorBeast Ik zou me niet blindstaren op de (max.) restopvoerhoogte, maar het pompvermogen handmatig aanpassen. Welke parameter dat is weet @mr_evil08 waarschijnlijk. Ik heb namelijk een split aroTHERM pure.
@MotorBeast Ik heb de flowmeters op de vloerverwarming ingedraaid en de rest van de afgiftepunten geknepen ofwel opnieuw waterzijdig inregelen, ik heb seriebuffer.

Had jij niet parallel buffer?

Ik heb nu deltaT 4
Letop de bypass ventiel voldoende hoog staat.

Minder belangrijke afgiftepunten zoals gang etc geef je hoger deltaT.

Edit:
@Franciesco Parameter Conf. geb.pomp. verw. idd, helaas is minimaal waarde 50% als handmatig , met deltaP was het 45%

Jullie hebben gelijk deltaP is voor iets anders bedoelt.

[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2026 20:52 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:16
Geen matches
Misschien begrijp ik je verkeerd @mr_evil08 , maar met een aroTHERM plus kun je de parameter Conf. geb.pomp. verw. aanpassen voor een andere flow. Die zit onder Installateurniveau en dan Toestel configuratie (op de binnenunit).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Hoeveel mensen hebben er al een plus/split.
De 55 of 75/8.2 om precies te zijn?
En doen actieve monitoring?
Ik vermoed dat er een kleine software glitch inzit.
Nl, na warmwater productie duurt het een tijdje voordat CV bedrijf weer inkomt. Bij kwakkelweer geen probleem maar als het flink koud is ontstaat er een achterstand.
zie dit eigenlijk wel eens bij meerdere geplaatste units, zowel 55 als de 75 met separate boiler.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:28
Technician- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
Nl, na warmwater productie duurt het een tijdje voordat CV bedrijf weer inkomt. Bij kwakkelweer geen probleem maar als het flink koud is ontstaat er een achterstand.
zie dit eigenlijk wel eens bij meerdere geplaatste units, zowel 55 als de 75 met separate boiler.
Zou het bewust kunnen zijn, dat ie even wacht tot het cv-water weer wat is afgekoeld, om zo te voorkomen dat er te warm water de vloer in wordt gepompt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
  • Nu online
Geen matches
Andrehj schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Zou het bewust kunnen zijn, dat ie even wacht tot het cv-water weer wat is afgekoeld, om zo te voorkomen dat er te warm water de vloer in wordt gepompt?
Dat zou kunnen als het 5 min was, dit duurt soms 60-90 min.
Maar zoiets is het wel want de “cv” temp lijken heel hoog iets van 50C maar de cv pomp staat uit en dan “wacht” de unit heel lang terwijl er wel warmtevraag is.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:02
Bart_Denon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:21:
Hoi allen, na een foutloze periode van nov.2022 tot vandaag is die van mij er vannacht helaas mee gestopt…
Vond t wat koud vanochtend en zag eigenlijk meteen al dat er iets an de hand was. Uitroepteken op de thermostaat en een foutcode F.788 op de VWZ Ai..
[Afbeelding]

Nu heb ik t systeem al even stroomloos gehad en de VWZ Ai gereset maar zonder resultaat. Ook t testprogramma ontluchten aangezet maar geen flow te horen en te zien…
Systeemdruk is 1,9 bar.
Ik lees mijn WP uit via Ebus en zie wel in de monitoring vannacht dat de aanvoer temperatuur kort naar een heel hoge temperatuur is gegaan… hij kan bij mij tot 35 en dus is 53 graden uitzonderlijk.
[Afbeelding]
Kan dit te maken hebben met een vastgelopen circulatiepomp oid?
Antwoord op mijn eigen vraag was: Ja.
Op de circulatie pomp in de Arotherm knipperde een rood lampje.
Pomp gedemonteerd en werd duidelijk dat dit wel eens de oorzaak kan zijn…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jw3dOR2e_yDxZeKe66vUHyuWAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJeocPWqBEv5NG0BpV9rgz0n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg4h1prfdzFV-LWuhOzsydvXDiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEHJJj1CnUyUwOfw0cvtCBhx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nksiiXeA-u_wSMiZk5fjd9JIZwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHndE4pEInePuhbJdYndtBXg.jpg?f=fotoalbum_tile
De schoepjes in de pomp kon ik al niet meer rond krijgen…
Nu wachten op binnenkomst nieuwe pomp.. en zal ik even een update achterlaten.
Het valt me wel tegen dat de pomp na 3 jaar en 2 maanden al defect is. Komt dit door het stilstaan/ minimaal gebruik in de maanden april ~ september?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:08
Geen matches
Dat lijkt me vreemd, dan zouden heel veel vvw-verdelers daar ook last van hebben?

Gevalletje maandagmorgenpomp..? Was het goed te doen trouwens, die pomp uitbouwen..?

• dunklefaser
Geen matches
@Bart_Denon Ik zou me zorgen maken om de volgens mij forse vervuiling (magnetiet?) in de pomp.
@Technician- bevestigt mijn vermoeden.
Er lijkt iets niet helemaal in orde met het water. Onbedoelde diffusie van zuurstof?
Misschien ook het magnetietfilter checken (heb je toch?)

P.S.: Bij mijn 65/7.2 draait in de zomer 1 x per exact 23 uur de cv-pomp in de hydraulic station "full power" enkele seconden lang,

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2026 07:24 ]

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
ik heb een 75/8.2. Ik zie in de status wijzigingen na boiler verwarmen, direct een overschakeling naar CV (Heating). Er kan een niet geregistreerde Standby tussen zitten, maar die kan dan niet langer duren dan 10 minuten (update vertraging). Ik zie in ieder geval geen standby van 60-90 minuten. Dan zou ik zeker de STANDBY moeten zien. Ik heb overigens een Unitower oplossing. Of wil je iets anders zien?

• Technician-
  • Nu online
Geen matches
Rijo038 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:07:
[...]

ik heb een 75/8.2. Ik zie in de status wijzigingen na boiler verwarmen, direct een overschakeling naar CV (Heating). Er kan een niet geregistreerde Standby tussen zitten, maar die kan dan niet langer duren dan 10 minuten (update vertraging). Ik zie in ieder geval geen standby van 60-90 minuten. Dan zou ik zeker de STANDBY moeten zien. Ik heb overigens een Unitower oplossing. Of wil je iets anders zien?
Het is lang niet na elke run en komt vooral voor bij. <0C valt me op.
Maar unitower heb ik dat niet op gezien.

• Technician-
  • Nu online
Geen matches
Bart_Denon schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:40:
[...]

Antwoord op mijn eigen vraag was: Ja.
Op de circulatie pomp in de Arotherm knipperde een rood lampje.
Pomp gedemonteerd en werd duidelijk dat dit wel eens de oorzaak kan zijn…
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De schoepjes in de pomp kon ik al niet meer rond krijgen…
Nu wachten op binnenkomst nieuwe pomp.. en zal ik even een update achterlaten.
Het valt me wel tegen dat de pomp na 3 jaar en 2 maanden al defect is. Komt dit door het stilstaan/ minimaal gebruik in de maanden april ~ september?
Absoluut geen schuld aan de pomp, die gewoon van een regulier A merk is.
Je hebt veel te veel magnetiet in het water, filteren en behandelen met een inhibitor

• Gramser
Geen matches
Ok, lekenvraag: wat is een inhibitor?

• NoobOnTour024
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:26
Geen matches
Dag allemaal,

Sinds afgelopen week staat bij ons de Warmtepomp ook te draaien, erg blij mee. Gaat om een Arotherm Plus 75/6 i.c.m. Unistor VIH RW300/3BR en
VWZ MEH 97/6 .

Ik heb de installatie via de VR 940f gateway gekoppeld aan Home Assistant. Dat werkt, maar ik krijg continu Api quota errors ondanks dat ik maar 1x per uur gegevens ophaal. Momenteel moet ik nog 5(!) dagen en 17u wachten tot ik weer energy data kan ontvangen.

Ik denk dat ik een stuk gelukkiger wordt van een lokale EBUS oplossing. Kan iemand hier me een setup compatible met HA aanbevelen? Het liefst zo simpel mogelijk!

Ik heb al even gekeken naar de Shield C6
Is dat een kwestie van aansluiten of moet ik 'm daarna nog configureren voor Vaillant?

• Bart_Denon
Geen matches
Gramser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:56:
Dat lijkt me vreemd, dan zouden heel veel vvw-verdelers daar ook last van hebben?
Gevalletje maandagmorgenpomp..? Was het goed te doen trouwens, die pomp uitbouwen..?
Ja is heel erg goed te doen, je kan er heel goed bij. Stekkers loshalen en de 2 moeren los en je heb de pomp in je handen.
dunklefaser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:05:
@Bart_Denon Ik zou me zorgen maken om de volgens mij forse vervuiling (magnetiet?) in de pomp.
@Technician- bevestigt mijn vermoeden.
Er lijkt iets niet helemaal in orde met het water. Onbedoelde diffusie van zuurstof?
Misschien ook het magnetietfilter checken (heb je toch?)
Onbedoelde diffusie, wat kan hier de oorzaak zijn? Huis is van 2017, dus alles is meerlaags kunststof. Een RVS verdeler beneden met aftakking op de retour naar de WPB (Auer Edel).
Het vuilfilter aan de retourzijde binnen (Caleffi Dirtmag) spoel ik 1 keer per jaar en hier kwam wel iets van bruin gruis uit, maar in mijn ogen niet schokkend..
Technician- schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:15:
[...]
Absoluut geen schuld aan de pomp, die gewoon van een regulier A merk is.
Je hebt veel te veel magnetiet in het water, filteren en behandelen met een inhibitor
Ok, maar oplossing het systeem spoelen met kraanwater en dan nog iets toevoegen?
Ik zit net deze interessante brochure te lezen van Caleffi, ik ga een flesje cleaner en inhibitor aanschaffen. @Technician- dank voor deze tip :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bart_Denon op 20-01-2026 09:16 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:51

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Geen matches
NoobOnTour024 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:42:
Sinds afgelopen week staat bij ons de Warmtepomp ook te draaien, erg blij mee.
Ik heb de installatie via de VR 940f gateway gekoppeld aan Home Assistant. Dat werkt, maar ik krijg continu Api quota errors ondanks dat ik maar 1x per uur gegevens ophaal. Momenteel moet ik nog 5(!) dagen en 17u wachten tot ik weer energy data kan ontvangen.
@NoobOnTour024
Hier moet iets vreemds aan de hand zijn, want ik heb diezelfde koppeling en die werkt werkelijk tot volle tevredenheid.

Ik maak gebruik van de myPyllant integratie. Heb jij die ook?
Ik denk dat ik een stuk gelukkiger wordt van een lokale EBUS oplossing. Kan iemand hier me een setup compatible met HA aanbevelen? Het liefst zo simpel mogelijk!
Ja, myPyllant integratie dus.

Hieronder mijn instellingen van die integratie. Mogelijk heb je een véél te hoge updatefrequentie ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mfypxp2kOX1TM1c717aomQaBqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3lUzIJd1ch7pa6khCkjyax0.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Technician-
  • Nu online
Geen matches
Bart_Denon schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Ok, maar oplossing het systeem spoelen met kraanwater en dan nog iets toevoegen?
Ik zit net deze interessante brochure te lezen van Caleffi, ik ga een flesje cleaner en inhibitor aanschaffen. @Technician- dank voor deze tip :)
Kan gezien je uitleg ook niet verklaren waar de magnetiet wegkomt, soms kan een inhibitor het proces stoppen maar er is wel een bron.
Denk de edel auer als ik mag gokken, rvs kan ook oxideren

• Gramser
Geen matches
Hoe werkt dat dan? Het water in de rvs tank komt toch niet in aanraking met het water in de vvw?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:51

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Geen matches
Technician- schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Kan gezien je uitleg ook niet verklaren waar de magnetiet wegkomt, soms kan een inhibitor het proces stoppen maar er is wel een bron.
@Bart_Denon Vul je je systeem CV-zijdig regelmatig bij misschien?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• mr_evil08
  • Nu online
Geen matches
@Bart_Denon Wel jaarlijks vuilfilter geleegd ?
Je ziet het best vaak dat men per 2 jaar doet.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2026 12:07 ]

• NL-Kasper
  • Nu online
Geen matches
Heeft er iemand toevallig ervaring met het vervangen van de magnesiumanode in een Vaillant VIH RW 300/3 BR boiler? Mijn installatie stamt uit 2022, maar tot op heden (laatste onderhoudsbeurt in 2024) is hij nog niet gecontroleerd.

Ik zit er vooral mee hoe lang dat ding is en of je veel ruimte erboven nodig hebt om hem eruit te halen. De boiler staat bij mij namelijk in een trapkast met niet veel loze ruimte erboven.

Ik twijfel ook nog om hem te laten vervangen door een elektrische anode, alleen kom ik er nog niet uit of er ook modellen zijn die ik op het binnendeel (hydraulische module) kan aansluiten. Heb het de installateur ooit gevraagd maar die stelde een versie met losse adapter voor (Correx).

• NoobOnTour024
Geen matches
Hippe Lip schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:10:

Hier moet iets vreemds aan de hand zijn, want ik heb diezelfde koppeling en die werkt werkelijk tot volle tevredenheid.

Hieronder mijn instellingen van die integratie. Mogelijk heb je een véél te hoge updatefrequentie ingesteld?
Klopt, Ik gebruik de MyPyllant integratie.
Het lijkt wel alsof de update interval in het begin veel te hoog heeft gestaan waardoor ik nu een week lang niks mag requesten.

Ik zie in jouw settings geen interval voor het ophalen van de verbruiksgegevens. Hoe krijg jij het verbruik in HA inzichtelijk dan? Roep je die service handmatig aan via een automation? Of heb je een vinkje staan bij real-time energieverbruik ophalen?

• dunklefaser
Geen matches
@Hippe Lip Maar elke 30 minuten een update en als je vaker pollt riskeer je "quota exceeded"?
@NoobOnTour024 Realtime is wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2026 14:00 ]

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:24
NL-Kasper schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:36:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het vervangen van de magnesiumanode in een Vaillant VIH RW 300/3 BR boiler? Mijn installatie stamt uit 2022, maar tot op heden (laatste onderhoudsbeurt in 2024) is hij nog niet gecontroleerd.

Ik zit er vooral mee hoe lang dat ding is en of je veel ruimte erboven nodig hebt om hem eruit te halen. De boiler staat bij mij namelijk in een trapkast met niet veel loze ruimte erboven.

Ik twijfel ook nog om hem te laten vervangen door een elektrische anode, alleen kom ik er nog niet uit of er ook modellen zijn die ik op het binnendeel (hydraulische module) kan aansluiten. Heb het de installateur ooit gevraagd maar die stelde een versie met losse adapter voor (Correx).
2022? oei, voorschrift is iedere 2 jaar vervangen meen ik.
ik heb de uniTOWER plus VIH QW 190/6 E, en daar was de magnesium staaf ongeveer een halve hoogte vat lang. Ken de 300L niet. maar zou misschien wel hetzelfde element kunnen zijn, Ik heb hem na 2 jaar vervangen door een electronisch anode; Vaillant elektrische anode 0020170505. Deze gaat rechtstreeks op het binnendeel.

• NoobOnTour024
Geen matches
Hippe Lip schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:10:
[...]

@NoobOnTour024

[...]

Ja, myPyllant integratie dus.

[Afbeelding]
Hoeveel API requests doet jouw HA instance per dag? Ik zit nu op 384.

• NL-Kasper
  • Nu online
Geen matches
Gravelist schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:42:
[...]

2022? oei, voorschrift is iedere 2 jaar vervangen meen ik.
ik heb de uniTOWER plus VIH QW 190/6 E, en daar was de magnesium staaf ongeveer een halve hoogte vat lang. Ken de 300L niet. maar zou misschien wel hetzelfde element kunnen zijn, Ik heb hem na 2 jaar vervangen door een electronisch anode; Vaillant elektrische anode 0020170505. Deze gaat rechtstreeks op het binnendeel.
Ai, daar was ik al bang voor ja. Weet je nog of hij in jouw geval na 2 jaar al helemaal vergaan was?

Ik zie dat die uniTOWER zo’n 1.90m lang is. Kon die anode dan onder een hoek eruit worden gehaald aan de bovenkant? Kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen plafonds van 3.00m+ hoog heeft. :P Zeker als zo’n boilervat op zolder staat.

Thanks voor de info. Ik zal eens navragen of die elektrische anode ook in mijn geval in die losse boiler kan. :) dat zou de mooiste oplossing zijn.

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:49
NoobOnTour024 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:42:

Ik heb al even gekeken naar de Shield C6
Is dat een kwestie van aansluiten of moet ik 'm daarna nog configureren voor Vaillant?
Kijk even op het topic “Verwarming uitlezen met ebusd”. Ik heb het twee weken geleden met de C6 op HA geïnstalleerd met gebruikmaking van Docker containers. Het was even zoeken maar achteraf eigenlijk niet echt ingewikkeld. AI heeft mij goed geholpen bij het oplossen van wat problemen en het genereren van de Docker Run commando's. De C6 moet je minimaal configureren en dat wijst zich vanzelf.

• MotorBeast
Geen matches
8,5 graden buiten en een pendelende WP. :D Zon doet goed zijn werk. Stooklijn verlagen heeft geen zin want vanavond heb ik die weer wel nodig. Netto verbruik 4kWh incl SWW vandaag na aftrek opbrengst zonnepanelen. Top!!!

• Gravelist
Geen matches
De kast is inderdaad zo hoog, maar het vat is denk ik 1m hoog. en de staaf 50-60 cm schat ik. de staaf zat inderdaad in een hoe, niet een enorme overigens. de staaf was best aangevreten, vond ik na 2 jaar. maar zou wel wat langer nog mee gekund hebben. is natuurlijk ook afhankelijk van de waterhardheid vermoed ik.

[ Voor 45% gewijzigd door Gravelist op 20-01-2026 16:23 ]

• Gravelist
NL-Kasper schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Ai, daar was ik al bang voor ja. Weet je nog of hij in jouw geval na 2 jaar al helemaal vergaan was?

Ik zie dat die uniTOWER zo’n 1.90m lang is. Kon die anode dan onder een hoek eruit worden gehaald aan de bovenkant? Kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen plafonds van 3.00m+ hoog heeft. :P Zeker als zo’n boilervat op zolder staat.

Thanks voor de info. Ik zal eens navragen of die elektrische anode ook in mijn geval in die losse boiler kan. :) dat zou de mooiste oplossing zijn.
De kast is inderdaad zo hoog, maar het vat is denk ik 1m hoog. en de staaf 50-60 cm schat ik. de staaf zat inderdaad in een hoe, niet een enorme overigens. de staaf was best aangevreten, vond ik na 2 jaar. maar zou wel wat langer nog mee gekund hebben. is natuurlijk ook afhankelijk van de waterhardheid vermoed ik.

• dunklefaser
Geen matches
MotorBeast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:04:
8,5 graden buiten en een pendelende WP. :D Zon doet goed zijn werk. Stooklijn verlagen heeft geen zin want vanavond heb ik die weer wel nodig. Netto verbruik 4kWh incl SWW vandaag na aftrek opbrengst zonnepanelen. Top!!!
Gelukkig heb ik nooit een "pendelende" wp - de buitentemperatuur was hier met max. 3,1 °C wat lager.
De zon was natuurlijk ook hier goed bezig - aan de stooklijn draai ik zelf niet meer.
Netto stroomverbruik vandaag weet ik nog niet.

• MotorBeast
Geen matches
dunklefaser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Gelukkig heb ik nooit een "pendelende" wp - de buitentemperatuur was hier met max. 3.5 °C wat lager.
De zon was natuurlijk ook hier goed bezig - aan de stooklijn draai ik zelf niet meer.
Netto stroomverbruik vandaag weet ik nog niet.
Dit soort gependel vind ik helemaal goed. Uit = 0 verbruik. Ondertussen alweer koest het beestje.

• Franciesco
NL-Kasper schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Wat zegt de installatiehandleiding?
In de handleiding van mijn aroSTOR 150 staat jaarlijks controleren, er staat niks in over standaard elke 2 jaar vervangen. Vervangen moet als hij “verbruikt” is.

Overigens heb ik de beschermingsanode van mijn WPboiler ook nog niet gecontroleerd en ik heb hem in mei 4 jaar… :D Ik ga dat waarschijnlijk in het voorjaar doen, dat is mijn goede voornemen van 2026 ;)

• Franciesco
Geen matches
Overigens is in dit topic ooit door een werknemer van Vaillant de verwachting uitgesproken dat de anode met het gemiddeld relatief zachte Nederlandse water 10-15 jaar mee gaat. Of dat ook de praktijk gaat zijn?

• NL-Kasper
  • Nu online
Franciesco schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Wat zegt de installatiehandleiding?
In de handleiding van mijn aroSTOR 150 staat jaarlijks controleren, er staat niks in over standaard elke 2 jaar vervangen. Vervangen moet als hij “verbruikt” is.

Overigens heb ik de beschermingsanode van mijn WPboiler ook nog niet gecontroleerd en ik heb hem in mei 4 jaar… :D Ik ga dat waarschijnlijk in het voorjaar doen, dat is mijn goede voornemen van 2026 ;)
Dat klinkt al wat meer geruststellend :*) ik heb geloof ik ook wel eens gelezen dat iemand hem na 3 jaar nog amper losgedraaid kreeg en dat hij behoorlijk vergaan was. :|

In de handleiding van de uniSTOR staat het volgende. Helaas vrij summier en niet veel informatie over welk type van de elektrische anode gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXLs70f8QsT55sLnoHUMzJu7vBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kClqgTckMvq5Xzk0U1VGCHYg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpf_88cHTSgkPWoiGnrrdnAX0fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvtxQm4PRe98ZBJyADxBIVV4.jpg?f=fotoalbum_large

Er bestaat kennelijk ook nog een ketting-anode bij geringe afstand tot plafond.

• Andrehj
@NL-Kasper en @Franciesco Ik heb de anode van mijn SWW-vat er na twee jaar uit gehad. Verslag staat hier: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Deze zomer (dan ziet ie er dus 2 + 4 jaar in) maar weer eens kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2026 19:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• NL-Kasper
  • Nu online
Geen matches
@Andrehj Leuk om te lezen :) Die valt inderdaad nog reuze mee. Is dat ook een Vaillant boilervat? De lengte van die anode lijkt namelijk erg mee te vallen. Ik neem ook aan dat de afsluiter voor de watertoevoer dicht moest om hem eerst drukloos te maken?

Ik krijg wel het idee dat de Vaillant elektrische anode (modelnr. 0020170505) alleen geschikt is voor de uniTOWER en niet voor de losse VIH RW 300 boilers.

Dan blijft zo’n losse Correx anode over, die zijn wel een stuk duurder.

• Andrehj
NL-Kasper schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:39:
@Andrehj Leuk om te lezen :) Die valt inderdaad nog reuze mee. Is dat ook een Vaillant boilervat?
Nee. Een Evenes. Maar het principe zal niet veel verschillen.
De lengte van die anode lijkt namelijk erg mee te vallen. Ik neem ook aan dat de afsluiter voor de watertoevoer dicht moest om hem eerst drukloos te maken?
Kan ook zonder, maar dan krijg je wel een fontein bovenop je vat. ;)
Er uit halen is simpel:
  • Watertoevoer naar vat dicht op de inlaatcombinatie.
  • Warme kraan op 2e verdieping open.
  • Warme kraan op 1e verdieping open (lager dan de bovenzijde van het vat). Of de aftapper onderaan het vat (die door veel installateurs vergeten wordt) even op draaien.
Dan stroom er wat water uit en is de druk weg. Dan kun je de anode eruit draaien.

• Bart_Denon
Geen matches
@Bart_Denon Wel jaarlijks vuilfilter geleegd ?
Je ziet het best vaak dat men per 2 jaar doet.
Ja altijd jaarlijks als ‘t stook seizoen weer begint. Ik ga nu sowieso de Caleffi C3 Cleaner en C1 Inhibitor gebruiken en kijken wat t doet. Geen zin om over 3 jr weer de pomp te moeten vervangen.
@Bart_Denon Vul je je systeem CV-zijdig regelmatig bij misschien?
Nee, zeker een jaar niets hoeven bijvullen alleen na t spuien van t vuilfilter dan.

PS: for the record, het Vaillant onderdeel nummer voor de Wilo circulatie pomp is: 0010034350.
Was niet eenvoudig te vinden omdat deze pomp door Wilo alleen geleverd wordt aan Vaillant en een paar groothandels. Was nergens te krijgen en gelukkig een winkel gevonden die hem direct vanuit Vaillant kon laten leveren. Hopen dat hij morgen binnenkomt..

[ Voor 44% gewijzigd door Bart_Denon op 20-01-2026 21:02 ]

Pagina: 1 ... 196 197 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic