Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk dat stookgedrag / nachtverlaging etc ook een grote rol kan spelen in het gedrag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Te langzaam? Veel te snel werd hij omhoog gekrikt en te hoog. En dat de stooklijn met 0,01 zich aanpast heb ik nog nergens gelezen.Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:51:
@MotorBeast Eigenwijsheid is Tweakers niet vreemd, maar uit de specs blijkt duidelijk dat SWW van 65 graden (dus Ta 70+) er niet onder alle realistische omstandigheden in zit. Dus als antilegionella voor iemand belangrijk (en zonder tegenbericht mag je dat aannemen) is dan hoort een BUH gewoon bij een SWW mogelijkheid.
Je ben ook niet bepaald de eerste die de ontdekking doet dat de adaptieve stooklijn zich te langzaam aanpast aan wisselende omstandigheden...
Een BUH is helemaal niet noodzakelijk. In eerste instantie zou een bekende Tweaker hier de boel komen installeren (door zijn drukte en afstand helaas niet gelukt) en had ik gewoon een configuratie zonder BUH op de planning staan inclusief Boiler. Volgens mij kan een Mono toch iets van 70/75 graden temperatuur maken zonder BUH. Aangezien je voor een legionellarun ook als je het zuinig wil doen maar boven de 60/63 graden hoeft te komen zie ik het probleem niet. Die automatische run van Vaillant naar 72 graden is helemaal onzinnig en energie vretend. Mocht het al niet lukken (wat me stug lijkt) omdat het heel de dag -10 is (wanneer zie je dat historisch?
NB: ik gaf ook reactie op hoe een binnenunit moet worden aangesloten. Met aparte voeding of niet. Was dat niet te vinden in het topic en al eerder ontdekt?
ging van 0,22 naar 0,20 = 0,02 en die daarvoor ging van 0,23 0,01 omlaag.
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 12:27 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hij werkt ook goed maar zoals veel Tweakers niet willen zien had ik een onderbroken run. De niet zo op grafieken kijkende gebruiker zal daar geen probleem mee hebben en heeft denk ik op deze wijze,in ieder geval met radiatoren, een mooi draaiend systeem. Overigens moet je wel de basis stooklijn eerst goed hebben. En dat doen installateurs vaak al niet.Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:05:
Vast. Het zal ook wel ergens goed werken, anders was die feature er hopelijk allang uit. OTOH staat hij niet standaard aan en dat terwijl een slechte adaptief ingestelde stooklijn alsnog beter is dan hoe veel installaties worden achtergelaten...
Ik denk dat stookgedrag / nachtverlaging etc ook een grote rol kan spelen in het gedrag.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2025 17:17 ]
Hier van 0,61 in de middag naar 0,64 in de avond. Vreemde is in de stooklijngrafiek in de app zag ik geen verschuiving wbt temperaturen. Nu weet ik niet na een paar dagen testen of het een lerend systeem is. Dan zou wellicht het in de toekomst subtieler zijn. Maar of de thermostaat zo slim is?dunklefaser schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:26:
@MotorBeast De laatste adaptieve aanpassing van de steilheid die ik weken geleden meegemaakt heb
ging van 0,22 naar 0,20 = 0,02 en die daarvoor ging van 0,23 0,01 omlaag.
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2025 13:16 ]
Havenwise is een bedrijf met app voor de Engelse markt. Ik weet niet zeker of ze de app ook beperkt hebben tot het Britse koninkrijk, maar zelfs als je het aan de praat krijgt vraag ik me af of je er profijt van gaat hebben in Nederland.Binkia schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:17:
Goedemiddag. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Havenwise om je warmtepomp aan te sturen? Ik wil het eens proberen maar krijg het niet aan de praat. Bij het installeren moet je het serienummer van je Vaillant gateway invullen en vervolgens zou je dan een e-mail van Vaillant moeten ontvangen waarmee je Havenwise toegang kunt geven tot jouw installatie. Ik ontvang echter nooit de e-mail en kom dus niet verder. Dank alvast.
Dat is geen foutieve info maar precies zoals Vaillant voorschrijft voor SWW met legionella, hoe wil je je legionella run doen bij +30C buiten anders?MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:53:
[...]
Nee hoor gaat over de werking/ervaring van adaptief en over foutieve info dat je een BUH nodig hebt bij het draaien van legionellarun met een Vaillant mono.
<knip> We reageren vriendelijk of we reageren niet!
[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:12 ]
Verklaar mij dan even hoe ik dit deed afgelopen zomer? Het is geen Daikin die vanaf 25 graden niet zonder kunnen blijkbaar.Technician- schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:32:
[...]
Dat is geen foutieve info maar precies zoals Vaillant voorschrijft voor SWW met legionella, hoe wil je je legionella run doen bij +30C buiten anders?
Dan lees je mijn posts toch niet? <knip> Waarom is jouw ervaring met JOUW geplaatste installaties dan wel relevant?
We doen hier wel meer niet wat Vaillant voorschrijft met hun briljante buffervaten opstellingen en zo. Lang leven Tweakers.net.
[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:13 ]
Het is gewoon een normaal installatievoorschrift vanuit vaillant.MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:34:
[...]
Verklaar mij dan even hoe ik dit deed afgelopen zomer? Het is geen Daikin die vanaf 25 graden niet zonder kunnen blijkbaar.
Dan lees je mijn posts toch niet?
<knip
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:13 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QYcLFRIeoEHkU5MmZYFywshS.jpg?f=user_large)
Wat individuele installateurs hiermee doen moeten ze zelf weten (zegt dus Vaillant),
als ze maar aan de wet- en regelgeving voldoen (whatever that is in B en NL).
(Dat de bovenstaande text nog steeds enkele voutjes bevat is wel opmerkelijk.)
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 18:06 ]
Mijn houtkachel is de reden dat we die BUH niet hebben, en een lief klein 55/6je hebben. Heeft nog nooit tekort geschoten in de deie jaar dat-ie draait.MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:15:
@Gramser En ook dat zal de gemiddelde installateur niet adviseren want je zal maar eens een horrorwinter krijgen (Elfsteden voorzitter die na 20 jaar weg is heeft geen tocht georganiseerd, maar het kan natuurlijk) meneer dan zit u in een koude woning. Ik was al blij dat ik eindelijk een installateur had gevonden in mijn regio die Vaillant kon plaatsen (weinig dealers hier in de regio) maar die stond helaas op een binnenunit anders had ik hem ook niet genomen. L/L als backup en eventueel ook nog een houtkachel is hier ruim voldoende.
Daar hebben installateurs (de mijne dan gelukkigdunklefaser schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:41:
Op elk principeschema van de Vaillant installatiebundel staat meestal links onder een waarschuwingsdriehoek:
[Afbeelding]
Wat individuele installateurs hiermee doen moeten ze zelf weten (zegt dus Vaillant),
als ze maar aan de wet- en regelgeving voldoen (whatever that is in B en NL).
(Dat de bovenstaande text nog steeds enkele voutjes bevat is wel opmerkelijk.)
Misschien nog wetenswaardig wat Vaillant aan zgn. "vuistregels" voor installateurs hanteert,Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:57:
@Buukie De installatiebundel wordt niet zo goed gelezen, blijkbaar.
https://www.vaillant.nl/i...uli-2025-1-02-3041016.pdf
De voorbeelden met seriebuffer worden eerder genoemd dan parallel, dat heeft ook niet de nadelen van parallel die jij ondervonden hebt.
En ook twee voorbeelden met directe groep zonder buffer (pg 48 en 54), nota bene met aan/uit warmtepompen!
te vinden op de op een na laatste pagina p. 58 van de recente installatiebundel.
Zij gebruiken bijvoorbeeld niet de bekende Koevlaas formule maar een sterk afwijkende formule
die een duidelijk hoger afwijkend vermogen schat (positief en negatief) afhankelijk van het sww verbruik.
De aanpak bevalt me trouwens beter als die van @koevlaas2, ook gaat het hier alleen om het cv-vermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 21:03 . Reden: Aanpassing na opmerking van @proton_ ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar is ook niks mis mee.Gramser schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:06:
Ik zal maar niet zeggen dat ook mijn 55/6 hier zonder binnenunit met BUH draait. Maar ja, ik maak er ook geen sww mee. Daar is een aparte wpb voor…
[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2025 21:19 ]
Dat is dan ook prima.Gramser schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:24:
[...]
Mijn houtkachel is de reden dat we die BUH niet hebben, en een lief klein 55/6je hebben. Heeft nog nooit tekort geschoten in de deie jaar dat-ie draait.
Een BUH is ook wel een slag achter de arm voor noodbedrijf warmwater. Bij een storing ah buitendeel, geeft de installateur en de klant lucht want er is direct weer warm water.
Nieuwe binnendeel met de touchscreen is in een set echt helemaal niet duur, misschien goedkoper dan losse onderdelen. Incl magneetfilter, autoontluchter, veiligheidheden als overstort e.d. driewegklep. En de touchscreen is bij service wel een grote plus omdat je in een opslag alle waardes ziet. En de wifimodule zit tegenwoordig ingebouwd (of eigenlijk los erbij en inklikbaar).
Dus een mooie set. En binnen en buitendeel bij elkaar is al goedkoper dan 1 Itho amber.
Vind dat zelf een hele strakke deal.
Daarom gewoon aansluiten en genieten van de voordelen voor mensen die nog moeten beslissen.
[ Voor 35% gewijzigd door Technician- op 14-12-2025 20:58 ]
De vuistregel heeft wel het effect dat bij relatief hoog gas verbruik voor sww het wp vermogen voor cv snel daalt. Er ontbreekt dan eigenlijk nog een vuistregel voor het extra vermogen voor sww bereiding, of niet?Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:20:
@dunklefaser dat verschil valt mee hoor.
[Afbeelding]
En dan is het vermoedelijk geen vuistregel meer.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 21:30 ]
[ Voor 95% gewijzigd door jnhgm op 16-12-2025 19:20 ]
Welk type Vaillant valt technisch te verkiezen? Als vervanging van een monobloc Arotherm 85/2 (r410a). Deze vertoont géén pendelgedrag, en heeft voldoende vermogen. Zelfs tussen 0 en 5°C moduleert de 85/2 mooi terug.
-200m2 vvw (Aanvoertemp 25 à 30°C)
-300L SWW op 55° (Aanvoertemp. 60°C)
De modellen waar ik weet van heb:
Arotherm Plus - R290 - 75/6 (uitgaand model, grijs + zwart)
Arotherm Plus - R290 - 75/8.1 (nieuw model, volledig zwart)
Arotherm Split Plus - R32 - 75/8.2
De split lijkt allround de betere COP's te geven?
Maar monobloc R290 ik geloof ik beter voor hoge aanvoertemperaturen? (SWW + legionellarun zonder gebruik van BUH?)
mogelijk dat de R290 75/8.1 een betere COP heeft dan de R32 versie? Wij hebben de Split Plus 75/8.2. Voor SWW gebruik ik nooit de BUH. ik verwarm de boiler dagelijks naar 55 graden en via HA doe ik legionellarun naar 60 graden. Dat gaat ook zonder BUH. De vraag is wel of hij tot 60 graden gaat komen als het erg koud buiten wordt. Daar heb ik nu te weinig data voor om dat zeker te weten.stefaantje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:58:
Denkoefening:
Welk type Vaillant valt technisch te verkiezen? Als vervanging van een monobloc Arotherm 85/2 (r410a). Deze vertoont géén pendelgedrag, en heeft voldoende vermogen. Zelfs tussen 0 en 5°C moduleert de 85/2 mooi terug.
-200m2 vvw (Aanvoertemp 25 à 30°C)
-300L SWW op 55° (Aanvoertemp. 60°C)
De modellen waar ik weet van heb:
Arotherm Plus - R290 - 75/6 (uitgaand model, grijs + zwart)
Arotherm Plus - R290 - 75/8.1 (nieuw model, volledig zwart)
Arotherm Split Plus - R32 - 75/8.2
De split lijkt allround de betere COP's te geven?
Maar monobloc R290 ik geloof ik beter voor hoge aanvoertemperaturen? (SWW + legionellarun zonder gebruik van BUH?)
Waarom zou je een 85/2 (85/3 denk ik als het monobloc is?) willen vervangen? Is 'ie overleden?stefaantje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:58:
Denkoefening:
Welk type Vaillant valt technisch te verkiezen? Als vervanging van een monobloc Arotherm 85/2 (r410a).
[ Voor 5% gewijzigd door strandbal op 17-12-2025 11:25 ]
Hier stond een dode link.
Waarom wil je de bestaande WP vervangen? De goedkoopste WP is degene die het langst mee gaat...stefaantje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:58:
Denkoefening:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
strandbal schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:19:
[...]Waarom zou je een 85/2 (85/3 denk ik als het monobloc is?) willen vervangen? Is 'ie overleden?
Andrehj schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:31:
[...]Waarom wil je de bestaande WP vervangen? De goedkoopste WP is degene die het langst mee gaat...
Idd geen daadwerkelijke plannen, maar een Tweaker mag al eens filosoferen héGramser schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:25:
Ik lees "denkoefening". Ik denk niet dat er daadwerkelijke plannen zijn.
Ik besef dat een WP van één of twee generaties nieuwer, geen hemel-en-aarde-verschil zal geven qua COP's, maar ik ben wel benieuwd hoe een split zich vandaag verhoudt tot een monobloc.
Monobloc was 10 jaar geleden een relatief nieuw concept: Vooral bedoeld om de installatie te vergemakkelijken, maar technisch gezien niet altijd evenwaardig aan split.
(Uitgaande van eenzelfde budget & dat de gas-aansluitingen geen bezwaar geven)
=> Hoe zitten de verhoudingen vandaag?
Het leidingwerk (gas en/of water) besteed ik sowieso liever uit; dat is voor mij dus maar een kleine factor.Franciesco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:37:
Voor mij zou "installatiegemak" een belangrijke factor zijn in deze denkoefening.
[ Voor 12% gewijzigd door stefaantje op 17-12-2025 14:13 ]
Maar natuurlijk: als je bovenstaande niet zelf wilt doen, zal er alsnog een installateur moeten komen. Maar ook dan zal het wat installatiewerk betreft hoogst waarschijnlijk goedkoper zijn om voor hetzelfde type WP te gaan dan te switchen van monoblock naar split.
Ik heb een Arotherm Plus op het oog. Ik overweeg om de WP ook SWW te laten maken, maar ik heb geen aparte leiding naar zolder, en huis is afgewerkt. Ik zou bij SWW even de VVW-verdeler moeten afsluiten met een elektrische kogelkraan, en ook op zolder een driewegklep schakelen naar het boilervat.
Schema:
Snelle reactie op wat ik even snel zie.marvel27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:44:
Kan ik met de VZW AI een driewegklep en een elektrische kogelkraan samen aansturen? Kunnen beiden welicht met in hetzelfde contact aangesloten worden?
Ik heb een Arotherm Plus op het oog. Ik overweeg om de WP ook SWW te laten maken, maar ik heb geen aparte leiding naar zolder, en huis is afgewerkt. Ik zou bij SWW even de VVW-verdeler moeten afsluiten met een elektrische kogelkraan, en ook op zolder een driewegklep schakelen naar het boilervat.
Schema:
[Afbeelding]
Wat je ook bedenkt let op met die Ali kleppen die zijn vaak niet full bore. Dus 3/4 is de schroef draad maar soms is het gat in de kogel 15mm.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dat is in feite ook mijn vraag!marvel27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:44:
Kan ik met de VZW AI een driewegklep en een elektrische kogelkraan samen aansturen? Kunnen beiden welicht met in hetzelfde contact aangesloten worden?
Inpassen warmtepomp in tussenwoning 1993
Ik heb deze buffer tussen de binnenunit (tower) en de vloerverwarmings verdeler. https://www.warmteservice...1LYQEpEAQYASABEgI0iPD_BwE
Nu beginnen die (messing?) aansluitingen behoorlijk te roesten. Net als het buffervat aan de onderzijde. Is dit lekkage? En hoe lossen we dit echt op? Vaillant monteur wilde er niks mee. Ze doen geen leiding werk.
Zoals eerder vermeld is mijn installateur er niet meer en ben ik overgeleverd aan de installateurs die willen komen. Dit soort werk wil ik zelf niet doen.
[ Voor 29% gewijzigd door ApC_IcE op 17-12-2025 19:02 ]
Of lees deze positieve ervaringen:
Buukie in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
pcprutser in "Daikin WP Pendel + Prestatie issues"
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 17-12-2025 20:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank je. Ik ga me hier in verdiepen.
We hebben 80m2 vvw beneden. Dat is alles. Ik lees wel vaker dat die buffer er tussenuit kan. Kan ik meteen een vulkraan er tussen laten zetten.
Wellicht is de kabelsectie te groot om aan te sluiten op de binnenunit, maar dat is makkelijk op te lossen. Maar of het signaal hiervan last zou hebben. Misschien heeft iemand dit al geprobeerd?
Beide kabels zijn (op verschillende manier) afgeschermde kabelsoorten.
Die afscherming is er met reden.
Waarom niet geschikte kabel?
[ Voor 52% gewijzigd door Ronald op 20-12-2025 09:10 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hmm dat vat is in feite al afgeschreven. Die roest komt denk ik door of verkeerde materiaalkeuze of wen spanningsverschil corrosie.ApC_IcE schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:58:
Probleem bij mij met de 3 weg klep is door vaillant dus goed opgelost. Nu het volgende euvel (hopelijk het laatste).
Ik heb deze buffer tussen de binnenunit (tower) en de vloerverwarmings verdeler. https://www.warmteservice...1LYQEpEAQYASABEgI0iPD_BwE
Nu beginnen die (messing?) aansluitingen behoorlijk te roesten. Net als het buffervat aan de onderzijde. Is dit lekkage? En hoe lossen we dit echt op? Vaillant monteur wilde er niks mee. Ze doen geen leiding werk.
Zoals eerder vermeld is mijn installateur er niet meer en ben ik overgeleverd aan de installateurs die willen komen. Dit soort werk wil ik zelf niet doen.
[Afbeelding]
Zelf gebruik ik nooit stalen vaten, alleen RVS als het moet. Verloopringen ook in RVS en de koppelingen in brons/kunsstof (flowfit)
Absoluut niet doen.Trent schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:55:
Ik heb even een Modbus kabel vraagje voor de aroTHERM split plus. I.p.v. een Modbus kabel, kan het ook binnen een 5 -aderige 2.5mm2 kabel? Dus over de ongebruikte paren van de voedingskabel. Afstand is een meter of 8.
Wellicht is de kabelsectie te groot om aan te sluiten op de binnenunit, maar dat is makkelijk op te lossen. Maar of het signaal hiervan last zou hebben. Misschien heeft iemand dit al geprobeerd?
Gewoon kabeltje ernaast leggen.
In deze PDF gaat het over afgeschermde Modbus kabel. Of er M-Bus of Modbus gesproken wordt, daar heb ik het topic nog niet goed genoeg voor doorspit.
@Technician- vreesde ik al voor. Nu hoopte ik de afgewerkte schacht nooit nog moeten open te maken. Draadloos zal ook geen optie zijn? Er ligt ook een reserve 3G 2,5mm2 voeding maar die kabel is uiteraard niet afgeschermd
[ Voor 9% gewijzigd door Trent op 20-12-2025 09:24 ]
Had laatst dezelfde soort situatie bij een ander merk unit met modbus tussen binnen en buiten.Trent schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:23:
@Ronald
In deze PDF gaat het over afgeschermde Modbus kabel. Of er M-Bus of Modbus gesproken wordt, daar heb ik het topic nog niet goed genoeg voor doorspit.
@Technician- vreesde ik al voor. Nu hoopte ik de afgewerkte schacht nooit nog moeten open te maken. Draadloos zal ook geen optie zijn? Er ligt ook een reserve 3G 2,5mm2 voeding maar die kabel is uiteraard niet afgeschermd
De klant had kabel al weggewerkt en had 6x0,8 gebruikt.
Deze geprobeerd en de lijnkwaliteit uitgelezen en die was gewoon 100% dus dat werkt prima.
Mag het niet zeggen maar denk dat wanneer je die 3G2,5 op beide uiteinden voorziet van soepel 1mm2 aders middels een lasdop voor soepel. En de aarde aan 1 kant aan aarde legt dat het wel eens prima zou kunnen werken.
Het gezeur begint als je de fabrikant erbij moet halen of storingen krijgt.
Panasonic heeft besloten om van 3/4" naar 5/8" te gaan en Vaillant gelukkig niet. Jammer wel dat er geen wachtbuis is gebruikt
Die is er ook bedraad.Trent schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:31:
Nog een klein Kabelvraagje. Ik zie dat de WAR bij Vaillant een draadloze temperatuur sensor is. Dus ik moet geen thermostaatkabel trekken? Enkele voeding(ligt er al), Modbuskabel (to do) en uiteraard de leidingen (ligt er al)
@Trent De bedrade sensor heeft ook nog een DCF77 lange golf ontvanger voor de tijd inclusief zomer/wintertijd omschakeling (CEST/CET)
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 20-12-2025 21:09 ]
Graag zou ik jullie gebruiken (misbruiken?) voor om te kijken dat ik niet iets over het hoofd zie. Mijn CV ketel houdt er binnenkort mee op en wil daarom direct de overstap naar een warmtepomp maken. Op dit moment is mijn huis (jaren '30, ca. 70 m2 woonoppervlak) matig geïsoleerd (HR++ glas, dak geïsoleerd). In de woonkamer zitten twee oude radiatoren; in de rest van huis zitten nog 3 andere radiatoren. Ik heb geen idee of het T22 radiatoren oid zijn, ze zijn vooral oud. Komende zomer gaat de vloer eruit en komt er vloerisolatie met vloerverwarming in. Deze winter zal ik dus nog op een hoge stooklijn moeten draaien om de aanvoertemperatuur hoog genoeg te houden (en als we langs 11 Steden mogen schaatsen haal ik misschien niet een binnentemperatuur van 20 graden), maar vanaf komend najaar kan de stooklijn een stuk omlaag en zal de COP ook omhoog gaan.
Ik heb een offerte gekregen voor een Arotherm 75/6, die qua vermogen goed aansluit bij de warmteverliesberekening; dus qua vermogen zit ik goed. Omdat het totaal volume van het systeem in eerste instantie te laag is, is het voorstel om een 50L buffervat in de retour te plaatsen. Voor SWW is een 150L boilervat. Wellicht groter wenselijk (weet ik niet), maar het is voor een 2 persoons huishouden & het luik naar zolder is 52 cm breed. Dus dat is een grote limiterende factor qua opties in buffervaten ben ik achter gekomen. Totale aanschafprijs is € 15.000,-.
Vragen die ik nu heb zijn:
1. Klinkt dit als een logisch verhaal wat ik nu ga doen, of is het een dwaas plan?
2. Wat zijn jullie ervaringen met Vaillant warmtepompen? Denk aan storingen, bouwkwaliteit, geluidsproductie (m.n. voor de buren), software gemak (hoe makkelijk zijn instellingen voor bijv. de verwarmingscyclus of de legionellacyclus aan te passen), etc.?
3. Moet ik nu al dingen laten installeren voor de vloerverwarming die eraan zit te komen(zodat het straks niet hoeft), of staan die twee dingen los van elkaar?
4. Wat zijn bekende problemen om rekening mee te houden?
5. Is het een redelijke prijs (alles moet nog gebeuren, ook elektra aanleggen, meterkast aanpassen, etc.), of wordt me hier een poot uit gedraaid?
Dank voor de antwoorden alvast en maak er mooie feestdagen van!
[ Voor 5% gewijzigd door breukerijs op 21-12-2025 19:13 ]
Stookregime? Anvoer- en retourtemperaturen in relatie tot de buitentemperaturen?
Warmteafgifte in kaart brengen bij lage (wp-geschikte) temperaturen.
Maar 70 m² verwarmd? Een 75/6 lijkt - ook met sww voor 2 personen - relatief (te) groot.
Misschien eerst nog wat aan het (werkelijke) warmteverlies doen?
Eens met @dunklefaser lijkt me al snel een 55/6 in beeld komen. Zowel voor verwarmen als SWW. Ik doe met een 55/6 een 300 liter boiler en verwarm 140m2 met radiatoren.
Prijs is anno 2026 volgend jaar conform misschien zelfs wel scherp afhankelijk van hoeveelheid leidingwerk, boren etc als het allemaal netjes gebeurd. Vraag referenties.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 19:45 ]
Voor wat betreft het huidige gasverbruik: ik woon hier sinds juni en heb (dus) nog niet een volledig jaar aan gasverbruik. Aanvoertemperatuur stond op 60 graden, met de kou die eraan zit te komen heb ik hem gisteren op 55 gezet om te kijken wat dat doet. Ik kan niet uitlezen op mijn CV ketel wat de retourtempreatuur is, dus die weet ik niet. Ik heb niks gevonden aan een thermometer oid die aan m'n ketel gekoppeld is, dus ik verwacht niet dat hij actief daar rekening mee houdt.
Warmteverlies kan ik niet makkelijk verder omlaag brengen. Glas en dak zijn gedaan, vloer volgt in de zomer. Spouw kan helaas niet omdat deze te smal is (2,5 cm). Voorzetwand (binnen) plaatsen is niet echt een optie, omdat de woonkamer dan te smal wordt en een aantal deuren verplaatst moet worden.
Ervaringen, software, geluid etc is hier allemaal terug te vinden. Ik vind het van alle merken de beste op zo'n beetje alle vlakken. Ik zou niet anders willen.
Hoe heb je die warmteverliesberekening gemaakt?
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 20:54 ]
De 7 kW verlies bestaat uit 4 kW transmissie, 2,7 kW door infiltrate en nog wat kleine posten. Die 2,7 voor infiltratie is hoog (was ook het commentaar van degene die de scan heeft gedaan), maar is wel wat uit de ISO norm volgt die hij gebruikt.
Dan kun je vrij vlot een richting krijgen voor je jaarlijkse energiebehoefte.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Edit: ik heb hier op tweakers een top uitleg gevonden
Ik heb minstens 130m2 vww hoh 10 cm. Lijkt mij voldoende systeeminhoud maar ik heb het nog niet kunnen uitrekenen. Ik kan dus fout zijn. Dus het buffervat zou dan primair dienen voor defrosts op te vangen. Maar daar heb je, bij een split althans, een interne cop 1 weerstand voor. Dus mijn conclusie zou zijn dat het niet nodig is. Tenzij Vaillant de interne weerstand niet kan gebruiken voor defrosts.
[ Voor 56% gewijzigd door Trent op 21-12-2025 23:22 ]
Dat buffervaatje zorgt ook voor voldoende dooi energie.Trent schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:08:
Ik zie in nagenoeg alle Vaillant offertes dat ontkoppelingsbuffervat staan. Ik las wat posts dat het niet altijd nodig zou zijn maar dat Vaillant het quasi verplicht. Wat zijn de criteria om het niet te plaatsen?
Ik heb minstens 130m2 vww hoh 10 cm. Lijkt mij voldoende systeeminhoud maar ik heb het nog niet kunnen uitrekenen. Ik kan dus fout zijn. Dus het buffervat zou dan primair dienen voor defrosts op te vangen. Maar daar heb je, bij een split althans, een interne cop 1 weerstand voor. Dus mijn conclusie zou zijn dat het niet nodig is. Tenzij Vaillant de interne weerstand niet kan gebruiken voor defrosts.
De werking van de warmtepomp wordt kort omgedraaid
Als de warmtepomp ontdooid wordt in de winter dan tapt die daarvoor energie uit je huis.
Dat is immers met warmtepomp opgewekte energie COP 4.
Alternatief is dooien met heaters COP1 idd.
Denk ook dat de water inhoud van je vloer genoeg is.
Dooien cop 1 is natuurlijk niet goed voor de overall cop
[ Voor 4% gewijzigd door Kusterse op 22-12-2025 02:11 ]
Ontkoppelingsbuffervat is wat anders dan een seriebuffervat. De eerste wordt op Tweakers ten zeerste afgeraden en/of alleen noodzakelijk met naregeling in je systeem of te kleine diameters van leidingen om ruis te voorkomen (secundaire pomp langzamer laten draaien). Het kost altijd rendement. De tweede is alleen noodzakelijk als je te weinig waterinhoud hebt tbv defrosts. Met 130m2 VV is dat bijna niet mogelijk dat je te weinig hebt. Nu nog de installateur overtuigen.Trent schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:08:
Ik zie in nagenoeg alle Vaillant offertes dat ontkoppelingsbuffervat staan. Ik las wat posts dat het niet altijd nodig zou zijn maar dat Vaillant het quasi verplicht. Wat zijn de criteria om het niet te plaatsen?
neem je een ontkoppelbuffer met extra pompgroep (+€ 1000,-?) ,
anders gewoon weigeren (de opdracht te verstrekken).
Vaillant "stuurt" nu ook installateurs op cursus bij "Heatgeeks" (gratis)
- en die zijn kritisch wat buffervaten betreft.
/f/image/vwTgouPW10b39xodz1KTjEDG.png?f=fotoalbum_large)
Hierin kun je zien dat de temperatuur uit van de BG wat eerder gaat zakken (het koude water uit de warmtepomp heeft dan het rondje door de vloerverwarming gemaakt). Wat je ook ziet is dat de temperatuur uit de BG maar heel weinig zakt. Dat komt door de massa van de vloer, die is niet snel af te koelen, en verwarmt het water van de vloerverwarming tijdens een defrost.
Aan de retourtemperatuur van de verdieping zie je dat die iets later begint te zakken. Vanwege het buffervat duurt het wat langer voordat het water een rondje door het systeem gemaakt heeft. Het water van de verdieping koelt wat sterker af, deels nadat de defrost is afgelopen.
Beide delen hebben een eigen specifieke werking. De BG werkt als warmtebuffer in de beton, en de verdieping als waterbuffer (en daarmee dus ook warmtebuffer). Het werkt allebei.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Als de gezamenlijke leiding diameter altijd te klein is om zonder overlast voldoende debiet te hebben, dan gaat een parallel buffer niet helpen. Dan mis je gewoon transport en kan je dus opgewekt vermogen niet kwijt.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:23:
[...]
of te kleine diameters van leidingen om ruis te voorkomen (secundaire pomp langzamer laten draaien).
De oplossing is dan hogere delta T. Dat kost minder rendement dan deels mengen in de buffer.
Nog erger dus. Het wordt in ieder geval vaak als argument ingezet door installateurs om ruis te elimineren. Hogere delta T realiseer je toch ook met verlagen van pompsnelheid? Dus met een secundaire pomp?Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:22:
[...]
Als de gezamenlijke leiding diameter altijd te klein is om zonder overlast voldoende debiet te hebben, dan gaat een parallel buffer niet helpen. Dan mis je gewoon transport en kan je dus opgewekt vermogen niet kwijt.
De oplossing is dan hogere delta T. Dat kost minder rendement dan deels mengen in de buffer.
Je kunt natuurlijk met een secundaire pomp geen hogere delta T maken van lagere:-)MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:32:
[...]
Nog erger dus. Het wordt in ieder geval vaak als argument ingezet door installateurs om ruis te elimineren. Hogere delta T realiseer je toch ook met verlagen van pompsnelheid? Dus met een secundaire pomp?
De machine zal het lagere debiet moeten accepteren waardoor bij gelijk vermogen meer delta gemaakt wordt. Dat willen ze niet allemaal.
Parallel buffer heeft alleen plaats als er noodzaak is voor tijdelijke, lees door naregeling, debietbeperking.
En naregeling is lang niet altijd de juiste oplossing natuurlijk.
Lijkt me wel toch. Je pomp een vat vol met 50/60 graden water (niet best natuurlijk met een WP). Als je dan vanuit dat vat met een langzamere pompsnelheid over je afgiftesysteem gaat stijgt de delta T. Dat laatste weet ik heel zeker want ik had met mijn HR Ketel op die manier een lagere retour geforceerd zodat ik meer condensatie had (het argument tegen hybride omdat een WP en ketel op een andere wijze zuinig lopen ivm delta T). Anyway, niet doen parallel. Daar zijn de meeste het hier wel over eens. Ik heb die discussie hier gehad met een "specialist" die bij hoog en laag beweerde dat het zelfs zuiniger zou zijn en echt chagrijnig werd toen ik met tegen argumenten kwam.Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:36:
[...]
Je kunt natuurlijk met een secundaire pomp geen hogere delta T maken van lagere:-)
De machine zal het lagere debiet moeten accepteren waardoor bij gelijk vermogen meer delta gemaakt wordt. Dat willen ze niet allemaal.
Parallel buffer heeft alleen plaats als er noodzaak is voor tijdelijke, lees door naregeling, debietbeperking.
En naregeling is lang niet altijd de juiste oplossing natuurlijk.
CV kun je het doen zoals je beschrijft. Die wint inderdaad primair rendement op Tr.
En ik herken de frustratie met installateurs… Heatgeek cursus zou verplicht moeten worden.
[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-12-2025 12:00 ]
Het is eigenlijk wel erg dat je eigenlijk niets kan kopen op goed vertrouwen en je overal op moet inlezen.
@Ronald waarom zou de paralle buffer niet helpen tegen ruis? Bij een defrost legt hij dan de pomp voor de vvw stil neem ik aan? Hij gebruikt dan enkel het buffervat?
Bij een Pana die defrost aan 35L/min hoor je zeker ruis. Aan de verdelers. In huis zelf merk je er niks van. De WP daarentegen bromt wel lekker door bij een defrost. Dat zou bij Vaillant een stuk stiller zijn. Ik zeg zou want misschien kom dat ook door het buffervatje:)
Bij Valliant gaat een de-frost niet op vollast, tenminste hier niet.Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:30:
@MotorBeast @dunklefaser ho het staat parallel. Dat had ik dus niet begrepen. Dus dan moet hij dan ook nog eens warmer stoken dan de Ta voor de vvw
@Ronald waarom zou de paralle buffer niet helpen tegen ruis? Bij een defrost legt hij dan de pomp voor de vvw stil neem ik aan? Hij gebruikt dan enkel het buffervat?
Bij een Pana die defrost aan 35L/min hoor je zeker ruis. Aan de verdelers. In huis zelf merk je er niks van. De WP daarentegen bromt wel lekker door bij een defrost. Dat zou bij Vaillant een stuk stiller zijn. Ik zeg zou want misschien kom dat ook door het buffervatje:)
De compressor draait maar rond +/- 50-60% en de CV pompsnelheid blijft ook gelijk.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De CV pomp draait hier altijd op 860 l/h dat is zijn maximale fabriekswaarde tenzij je zelf handmatig gaat ophogen, de seriebuffer heeft er niks mee te maken.Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:47:
@mr_evil08 compressor zie ik naar de 50 Hz - 60 Hz optoeren hier. Dat lijkt mij soortgelijk gedrag. Enkel het debiet dat bij jou over de vvw niet omhoog gaat, dat komt misschien omdat je wel een buffervat hebt?
Er kan wel 1200 l/h doorheen als het moet, circulatiepomp draait hier altijd rond 42%.
Valliant gebruikt een vast toerental voor de circulatiepomp zover ik weer, of de compressor nu op 30hz of 130hz draait maakt niet uit, CV pomp is altijd gelijk.
Arotherm plus 55/6
@Trent Een eerlijke installateur zal aangeven dat het finetunen van de stooklijn zelf moet doen want elk huis en persoon is anders.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2025 12:55 ]
Nagel op de kop. Bij mij stond de Ta op 45 graden bij -15°C. Veel en ook veel te hoog (hij staat nu op 33°C). Ik heb waterzijdig zelf ingeregeld en ook zelf de stooklijn bepaald. Met de info & veel hulp hier op Tweakers natuurlijk. Zo krijgt een WP snel een slechte naam. Veel zelfstandigen maar weinig vakmensen zeggen we hier wel eensMotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:10:
@Ronald Werd hier echt geadviseerd. 50 graden meneer want radiatoren. Ja maar ik zie alleen bij keiharde vorst -8 buiten 45 graden aanvoer. Dat kan niet meneer.![]()
Het is eigenlijk wel erg dat je eigenlijk niets kan kopen op goed vertrouwen en je overal op moet inlezen.
Ik _denk_ dat hij dat doet om kunnen verder te pruttelen aan het laagst mogelijke vermogen. Zijnde 1600kW dat hij de woning instuurt aan rond de 200W elektrisch verbruik. Vraag me af of de Japanse kabouters slimmer regelen dan:)
Bij mijn arotherm pure split kan de circulatiepomp in de binnenunit behalve op vaste waarden ook op "AUTO" gezet worden en dan zie ik andere waarden dan bijvoorbeeld 860 l/h langskomen.Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:47:
@mr_evil08 compressor zie ik naar de 50 Hz - 60 Hz optoeren hier. Dat lijkt mij soortgelijk gedrag. Enkel het debiet dat bij jou over de vvw niet omhoog gaat, dat komt misschien omdat je wel een buffervat hebt?
Ik zelf heb de pomp op 61% "vermogen" gezet wat (bij mijn installatie) niet geheel toevallig overeenkomt met ca. 860 l/h, met deze volumestroom komt de deltaT namelijk getalsmatig overeen met het vermogen in kW.
Misschien heel even in januari?/februari? 2025 - als ik het normale verbruik van de binnenunit aftrek van het verbruik op de betreffende groep blijven ca. 14 kWh voor de "weerstand" over.
Deze weerstand zit ook nog achter de warmtewisselaar, dus als die watt doet duurt het enkele minuten (ca. 2-3?) voordat je iets bij de retour zou zien om de "defrost te ondersteunen".
Weet één van de installateurs hier of dat mogelijk is en of dit dan ook nog wel wordt goedgekeurd door Vaillant (in geval van eventuele storingen)?
Ik ben begonnen met alleen 54m2 vvw op bgg, h.o.h. 10cm met daarbij nog 6 Jaga fancoils op 1ste en 2de verdieping. Inmiddels ligt er op zolder nu ook vvw van zo’n 28m2 en in de badkamer nog 5m2 op een h.o.h. van 5cm.
Totaal nu dus 82m2 vvw (h.o.h. van 10cm), 5m2 vvw (h.o.h. van 5cm) en 6 fancoils.
Zou dit voldoende zijn om zonder buffer rechtstreeks op de hydraulische binnenunit te koppelen?
N.b.: ik heb het elektrisch element nog nooit zien bijspringen bij een defrost. Ik weet ook niet of je ergens kan instellen of hij wel/niet dat element mag gebruiken bij een defrost. Of gaat dit automatisch als de waterinhoud te klein is?
[ Voor 21% gewijzigd door NL-Kasper op 22-12-2025 17:07 ]
Hier draait hij max 760 liter per uur op auto en 200mBar en heb ook 560 gezien tijdens stoppen van een run als waterpomp blijft draaien op uitgebreid.mr_evil08 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:52:
[...]
De CV pomp draait hier altijd op 860 l/h dat is zijn maximale fabriekswaarde tenzij je zelf handmatig gaat ophogen, de seriebuffer heeft er niks mee te maken.
Er kan wel 1200 l/h doorheen als het moet, circulatiepomp draait hier altijd rond 42%.
Valliant gebruikt een vast toerental voor de circulatiepomp zover ik weer, of de compressor nu op 30hz of 130hz draait maakt niet uit, CV pomp is altijd gelijk.
Arotherm plus 55/6
@Trent Een eerlijke installateur zal aangeven dat het finetunen van de stooklijn zelf moet doen want elk huis en persoon is anders.
Nu ben ik niet helemaal mee. Je systeeminhoud was te laag dan? Want wat brengt een serieel vat anders bij aangezien dat op dezelfde temperatuur zit als de VVW? Bij Pana komt de weerstand altijd helpen blijkbaar. Ik zie hem aan bij elke defrost.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:17:
@Trent Serieel voorschakelvat van 18 l - de weerstand (2 kW) heb ik zelf nog niet zien bijspringen.
Misschien heel even in januari?/februari? 2025 - als ik het normale verbruik van de binnenunit aftrek van het verbruik op de betreffende groep blijven ca. 14 kWh voor de "weerstand" over.
Deze weerstand zit ook nog achter de warmtewisselaar, dus als die watt doet duurt het enkele minuten (ca. 2-3?) voordat je iets bij de retour zou zien om de "defrost te ondersteunen".
Hoe lang duurt een defrost bij de Vaillant? Misschien zit daar een interessant verschil.
[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 22-12-2025 15:31 ]
In eerste instantie wou hij namelijk (stiekem) het gebruikelijke parallele buffervaatje van 50l met extra circulatiepomp installeren.
Mag ik in de groep gooien dat je bij 35l/m niet genoeg hebt aan dn25 om de stroomsnelheid onder de 1m/s te houden?Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:30:
Doet een sub-10kW pana dat echt?
Kun je beter een machine kopen die het wat rustiger aan doet…
Hier ook 200 mbar, mijn cv-installatie heeft minder weerstand waardoor de circulatiepomp alsnog op 860 l/h draait.MotorBeast schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:31:
[...]
Hier draait hij max 760 liter per uur op auto en 200mBar en heb ook 560 gezien tijdens stoppen van een run als waterpomp blijft draaien op uitgebreid.
Bij mijn binnenunit (van de split pure) zit de sensor achter de circulatiepomp dus aan de drukzijde.
Het verschil tussen pomp aan (@22 W) met 860 l/h en pomp uit is ca. 0,2 - 0,3 bar.
De leidingdiameters zijn trouwens verre van optimaal.
Waar heb je dat gelezen? Grappig.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:55:
Vaillant "stuurt" nu ook installateurs op cursus bij "Heatgeeks" (gratis)
- en die zijn kritisch wat buffervaten betreft.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik zou het niet weten.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:04:
@MotorBeast , @mr_evil08 Waar precies zit trouwens de druksensor van jullie monoblocks?
Bij mijn binnenunit (van de split pure) zit de sensor achter de circulatiepomp dus aan de drukzijde.
Het verschil tussen pomp aan (@22 W) met 860 l/h en pomp uit is ca. 0,2 - 0,3 bar.
idem, 0,2 a 0,3 bar minder wanneer wp in bedrijfdunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:04:
@MotorBeast , @mr_evil08 Waar precies zit trouwens de druksensor van jullie monoblocks?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
O.k. - interessant om met de plaatsing aan de drukzijde te vergelijkenKees_frl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:34:
[...]
idem, 0,2 a 0,3 bar minder wanneer wp in bedrijf
- heb je ook een idee bij welke doorstroming?
Misschien kan je (en Vaillant) de combinatie uit doorstroming, drukverschil en stroomopname(verschil)
als indicatie voor de stromingsweerstand in het cv-circuit gebruiken?
dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:37:
[...]
@Technician- heeft zoiets geschreven.
(Ik heb het een beetje gedramatiseerd.)
Daar mogen ze dan hun eigen specialisten dan ook wel naartoe sturen. Ik heb die hier nav klachten omtrent de installatie en afwerking binnen gehad na lang aandringen bij de installateur en bleven ook maar roepen dat ik een parallel buffer nodig had want dat is normaal met radiatoren.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:37:
[...]
@Technician- heeft zoiets geschreven.
(Ik heb het een beetje gedramatiseerd.)
Overigens heb je aan zo'n bezoek als gebruiker ook niets want het rapport krijg je niet. Dat sturen ze alleen naar de installateur.
Er zijn waarschijnlijk meer systemen waar het (relatief) goed mee gaat - en bij de andere systemen valt het eventueel op dat ze minder goed functioneren.
Belangrijk is dat de branche snel (uit de gemaakte fouten) leert en de fouten corrigeert.
Maar installateurs zijn ook relatief conservatief en vertrouwen op de adviezen van hun leveranciers.
Vaillant heeft netjes de seriebuffers in de installatiebundel staan met ook wat voorwaarden over waterinhoud.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:05:
@MotorBeast Anekdotische verhalen met een vergelijkbare lading kunnen volgens mij meer tweakers met warmtepompen vertellen, niet alleen Vaillant gebruikers (of zijn het Valliant bezitters?).
Er zijn waarschijnlijk meer systemen waar het (relatief) goed mee gaat - en bij de andere systemen valt het eventueel op dat ze minder goed functioneren.
Belangrijk is dat de branche snel (uit de gemaakte fouten) leert en de fouten corrigeert.
Maar installateurs zijn ook relatief conservatief en vertrouwen op de adviezen van hun leveranciers.
Er zijn ook nog merken die niks anders dan een parallelbuffer willen in hun machines.
Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer nieuwe units hier op de markt komen, op Duitse shops zijn ze al te bestellen. (de zwarte uitvoeringen).
Overigens vind ik dat op Tweakers juist weer veel te snel geroepen wordt dan een (serie) buffer nooit nodig is en dat het lui zou zijn (terwijl het duidelijk meer werk is qua montage).
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 22-12-2025 21:11 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Trent op 22-12-2025 21:19 ]
Het is vaak onduidelijk waarom bepaalde installatieonderdelen wel of niet gekozen worden.
Dat een keuzemogelijkheid door de leverancier wordt "aangeboden" betekent niet dat de installateur de keuze beredeneert kan maken.
Ook de installateur weet het soms niet en volgt het (algemene/veilige) advies/schema van de leverancier.
Als we dan over de kwaliteit van het (leiding)werk beginnen . . . wordt het een oneindig verhaal.
Als je een monteur vraagt waarom hij het zo installeert. .. is vaak het antwoord:
"...hebben we altijd zo gedaan, heb ik zo geleerd."
Introductie van nieuwe modellen is altijd een marketing/timing kwestie geweest.
Ik zeg ook niet wat jij denkt maar wat er over het algemeen wordt nagepraat op tweakers. Dat is precies hetzelfde als monteurs die hun chefmonteur volgen of de oude accountmanager van de leverancier.dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:37:
@Technician- Het gaat mij niet specifiek om "de buffers".
Het is vaak onduidelijk waarom bepaalde installatieonderdelen wel of niet gekozen worden.
Dat een keuzemogelijkheid door de leverancier wordt "aangeboden" betekent niet dat de installateur de keuze beredeneert kan maken.
Ook de installateur weet het soms niet en volgt het (algemene/veilige) advies/schema van de leverancier.
Als we dan over de kwaliteit van het (leiding)werk beginnen . . . wordt het een oneindig verhaal.
Als je een monteur vraagt waarom hij het zo installeert. .. is vaak het antwoord:
"...hebben we altijd zo gedaan, heb ik zo geleerd."
Introductie van nieuwe modellen is altijd een marketing/timing kwestie geweest.
Meer hej- er stappen ook veel nieuwe frisse mensen in die wat hoger geleid zijn. Omdat WP techniek een mooie veel omvattende techniek is.
Dat zie je aan alle kanten gebeuren en is een leuke ontwikkeling. Al zijn we er nog (lang) niet helemaal.
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn de nieuwe modellen vanaf ergens in het tweede kwartaal verkrijgbaar. Op een beurs begin februari zouden er meer details (bijvoorbeeld de Nederlandse prijzen) bekend moeten worden.Technician- schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:09:
Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer nieuwe units hier op de markt komen, op Duitse shops zijn ze al te bestellen. (de zwarte uitvoeringen).
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Hoe kan ik met temperaturen van 6-11 graden buiten mijn warmtepomp langere runs laten maken? Met deze temperaturen kan die in een nacht zomaar 6 keer in en uitschakelen ook overdag.
Terwijl die daaronder ook runs van 6 tot 8 uur kan maken.
Hij draait met 550 650 watt het is een 75/6
De stooklijn staat op 0.15 en Max aanvoer temp op 26 die die dan niet haalt meestal 25.
Wat zou ik kunnen proberen?
Instellingen nog veranderen of spelen met een tijdvak? Dus ‘s dat ie alleen overdag kan verwarmen oid.?
Klopt, dat was veel stugger dan ik me van te voren had bedacht. En de grondleiding (in geïsoleerde mantel door de kruipruimte) was al helemaal ellende om mee te werken. Maar met zo'n Arotherm 105 die 2000l/h wil zal je wel moeten; eigenlijk wordt 40mm PEX geadviseerd. 32mm met zo min mogelijk knietjes was het beste dat ik nog zelf kon doen. En da's dus precies genoeg (pomp heeft 85% nodig voor 2000l/h).Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:19:
Die 32mm waterzijdige leidingen zijn vast geen pretje om te buigen. De gewone 16m vond ik al een heel gedoe. Maar ik R290 lijkt de toekomst.
Even een vraagje voor de bezitters van een 105/6 of een 125/6; wat is de laagste compressormodulatie die jullie voorbij zien komen? Deze moduleert terug tot slechts 27% (0,8/0,9KW compressorvermogen).
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
:strip_exif()/f/image/2dRm6CHo5k21e5LNv1M2y7hU.jpg?f=fotoalbum_large)