Ik zit in een zeer vergelijkbare situatie. Ik begrijp echter niet waarom het te warm wordt met Active. Uiteindelijk stopt het de compressor wanneer Ta wordt bereikt (integraal is opgebruikt), toch? Ja, het pendelt te veel en je moet er iets aan doen, maar het hoeft je huis niet noodzakelijkerwijs veel warmer te maken.Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:03:
@bilalhp 100% pure WAR (what's in a name?) kan dan misschien alleen zonder thermostaat? Die is immers optioneel.
Al zie ik het voordeel er eigenlijk niet van. Ik gebruik Inactief nooit, behalve dan vanochtend om nog eens te testen. Actief is voor mij de meest logische instelling voor de huidige weersituatie. Al het weer warmer is, draai ik op Uitgebreid. Maar dat laatste is puur omdat bij "hogere" buitentemperaturen* het minimale thermisch vermogen van de 75/6 hoger is dan het warmteverlies van mijn woning. Oftewel: het wordt dan op Actief te warm in huis wat bovendien onnodig extra stroom kost.
*in mijn geval is dat zo bij continue ca >+3 graden buitentemp en niet te veel wind
@bilalhp Kun jij dan niet beter op Uitgebreid draaien? Dan stopt de WP gewoon helemaal als het warm genoeg is. Ben je mogelijk nog zuiniger uit, ook.
Hier nieuwbouw en draai ook op actief, puur omdat de vloer mega dik is en de temperatuur te ver terug valt bij standje uitgebreid.
Nu heerlijk stabiel en verbruik ietsjes hoger, valt me alles mee.
Stooklijn 0,10 gaat tot 0 graden a -1 goed om rond de 18,5 te houden. Dit is echter nog zonder ventilatie, dus dan zal de minimale temperatuur iig omhoog moeten.
Ta is nu 23,5 met zo'n 740W verbruik. (verwarm rond de 135m2)
Stooklijn 0,10 gaat tot 0 graden a -1 goed om rond de 18,5 te houden. Dit is echter nog zonder ventilatie, dus dan zal de minimale temperatuur iig omhoog moeten.
[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 08-01-2024 18:50 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Hoe zit alles vast? Foto van doorgang in de muurt en beugels helpt. Flexibele buis ook vastgezet of "hangt" deze in isolatie?Kevaani schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:30:
Goede morgen.
Alles doet gewoon zn werk; 75/6 en MEH, maar ik vind dat de leiding van WP naar MEH erg vibreert/trilt. Dit is op zich geen probleem, denk ik. Alleen zitten die leidingen aan de muur bevestigd en daardoor hoor je op sommige vermogens niks en gaat het goed. Maar redelijk vaak hoor ik dan ook door her huis een brom/zoem die toch wel redelijk goed hoorbaar is door het huis. Als ik naast de WP sta op dat moment hoor ik niks, maar de leiding trilt erg. Ik heb de flexibele aansluitset van Vaillant gebruikt, maar vind hem niet heel flexibel.
Iemand tips op een oplossing die ik kan proberen?
Alvast bedankt
Welke buis heb je verder gebruikt?
Het is nu donker, dus foto lukt niet.wadaenator schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Hoe zit alles vast? Foto van doorgang in de muurt en beugels helpt. Flexibele buis ook vastgezet of "hangt" deze in isolatie?
Welke buis heb je verder gebruikt?
Buis is buiten flex naar koper 28, binnen 28 CV. Gaat door de muur, maar gat is stuk groter als leiding en raakt nergens. Dit gat verder opgevuld met isolatiemateriaal, steenwol oid. Binnen en buiten beugels op draadeinden die in de muur zitten, de beugels hebben zo’n rubberen ring erin. Deze heb ik al een stuk losser gezet, maar scheelt niet veel. De Vaillant flex zit niet in de beugels, deze beginnen pas bij de koperen leiding.
Ik zit nu beneden op de bank en hoor de vibratie. Wp zelf trilt helemaal niet, staat op originele Vaillant grote trillingsdempers op dikke stoepranden op dikke betonnen kanaalplaat op zolderbalkon. Het is vooral aanvoer naar binnen die vibreert/resoneert/trilt.
Wat 90-100 jaar verschil in isolatie kan uitmaken… hier de helft van jouw oppervlakte, maar een 2x zo hoog opgenomen vermogen 😄Kees_frl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:48:
Hier nieuwbouw en draai ook op actief, puur omdat de vloer mega dik is en de temperatuur te ver terug valt bij standje uitgebreid.
ApC_IcE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:34:
[...]
normaal en eco zie ik.
Ik neem aan dat normaal is zoals overdag. En Eco een soort energiebespaarstand. maar met temperaturen onder 0 lijkt me dat dan de temperaturen niet gehaald worden.
Edit: zie onder
Ik heb hem nu op normaal staan
Dank voor jullie reacties, helder. Heb hem nu ook maar even op actief gezet en zie dat de pomp ook gelijk aan springt en de aanvoertemperatuur 3 graden verhoogt. Overigens bleek ik sinds installatie al op uitgebreid te draaien, blijkbaar zo ingesteld. Begrijp uit de reacties hierboven dat "Inactief" nog wat efficiënter werkt omdat je dan WAR regelt? Of kun je dan de ruimtetemperatuur niet meer instellen? Hier staat hij het hele jaar door op 21 graden voor mijn (koukleum) wederhelft.Kiwi_Kevin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:34:
[...]
Dat gaat over binnentemperatuur compensatie. Pak de handleiding van de thermostaat erbij en lees rustig alles door, er staat veel uitleg in - ook de nachtmodus:
[Afbeelding]
https://www.vaillant.nl/d...7-02483842-en-2569250.pdf
Nachtmodus gebruik ik zelf niet, met deze temperaturen constant stoken, wel met een stille modus reductie van 55% ivm geluid.
[ Voor 10% gewijzigd door ervh op 08-01-2024 19:52 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Alhoewel ik vrijdag wat hulp krijg van iemand van dit forum ben ik toch benieuwd of dit allemaal wel klopt.
:strip_exif()/f/image/0d05JbmxLj0oELWsbCsw51be.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks deze instellingen die gisteren 44kwh hebben verbruikt wordt het niet warmer dan 20graden. Wens staat op 21.
Overige waarden bij de foto:
Binnentempcomp. Uitgebreid
Geef u mening. Maar ik ben momenteel wat teleurgesteld in mijn 2 maanden oude warmtepomp
:strip_exif()/f/image/0d05JbmxLj0oELWsbCsw51be.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks deze instellingen die gisteren 44kwh hebben verbruikt wordt het niet warmer dan 20graden. Wens staat op 21.
Geef u mening. Maar ik ben momenteel wat teleurgesteld in mijn 2 maanden oude warmtepomp
[ Voor 4% gewijzigd door Gingerpower op 08-01-2024 20:43 ]
Ik had mijn eigen hytherese-algoritme en sluit ook alles af op basis van hysteresis op kamertemperatuur. In dat geval moet Ta echter 28-30 C stijgen om de koude vloer op te warmen. Ik geef de voorkeur aan constante runs bij Ta = 24-25C. Dat kon een maand geleden nog niet omdat dat teveel pendelen veroorzaakte. Nu er boven extra radiatoren zijn geïnstalleerd, lijkt het haalbaarder.Gramser schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:36:
@bilalhp Kun jij dan niet beter op Uitgebreid draaien? Dan stopt de WP gewoon helemaal als het warm genoeg is. Ben je mogelijk nog zuiniger uit, ook.
Natuurlijk ben ik aan het experimenteren met het anti-pendelen-algoritme waarbij ik de compressor wil uitschakelen bij Tr = 26 tot Tr = 20. Nu moet ik een pauze nemen vanwege verkoudheid.
Omdat in de tijd dat de wp draait en weer uit staat (integraal op 0) totdat hij weer gaat draaien er minder warmteverlies is dan warmteopbrengst in diezelfde tijd.bilalhp schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:10:
[...]
Ik zit in een zeer vergelijkbare situatie. Ik begrijp echter niet waarom het te warm wordt met Active. Uiteindelijk stopt het de compressor wanneer Ta wordt bereikt (integraal is opgebruikt), toch? Ja, het pendelt te veel en je moet er iets aan doen, maar het hoeft je huis niet noodzakelijkerwijs veel warmer te maken.
Als bovenstaande gebeurt op minimum vermogen van de wp, dan wordt het te warm in huis.
Hoe kan een stooklijn van 0,8 bij deze buitentemperatuur (hier vriest het) in een aanvoer van slechts 29 graden resulteren terwijl er 45 wordt gevraagd? Alsof er ergens in het traject tussen aanvoer en retour gigantisch veel warmte weglekt. Hoe ver staat je pomp van de verdeler af?Gingerpower schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:41:
Alhoewel ik vrijdag wat hulp krijg van iemand van dit forum ben ik toch benieuwd of dit allemaal wel klopt.
[Afbeelding]
De buitenunit met 40mm leidingen naar de binnenunit is de afstand 7/8 meter. Goed geïsoleerd.
Van de pomp op zolder vanuit het 100 liter buffervat is het 3 verdiepingen naar de verdeler. Ik schat een meter of 10 naar de verdeler. Waar de laatste 3 meter kruist met de vloerverwarming zelf. Dus daar zou geen verlies kunnen zijn. Denk dat ik helaas 1 klein probleem heb. Vanaf de pomp loopt niet geïsoleerde 20/2 leiding naar de verdeler.
Het zou kunnen zijn dat er daar verlies is. Die loopt binnenshuis door een houten koof.
Ik heb het water bij de ingang van de verdeler 32 graden gemeten met een infra rood meter.
Van de pomp op zolder vanuit het 100 liter buffervat is het 3 verdiepingen naar de verdeler. Ik schat een meter of 10 naar de verdeler. Waar de laatste 3 meter kruist met de vloerverwarming zelf. Dus daar zou geen verlies kunnen zijn. Denk dat ik helaas 1 klein probleem heb. Vanaf de pomp loopt niet geïsoleerde 20/2 leiding naar de verdeler.
Het zou kunnen zijn dat er daar verlies is. Die loopt binnenshuis door een houten koof.
Ik heb het water bij de ingang van de verdeler 32 graden gemeten met een infra rood meter.
Gramser schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Hoe kan een stooklijn van 0,8 bij deze buitentemperatuur (hier vriest het) in een aanvoer van slechts 29 graden resulteren terwijl er 45 wordt gevraagd? Alsof er ergens in het traject tussen aanvoer en retour gigantisch veel warmte weglekt. Hoe ver staat je pomp van de verdeler af?
Waar meet je die aanvoer? Zit de voeler wel op de juiste plek? Hebben ze hem in de aanvoer na de buffer gezet ofzo? Zitten aanvoer en retour goed op de buffer? En wat voor verdeler heb je beneden?
Ik denk dat de meting door 1 van die factoren verstoord is. Want hij wil water van 45 graden, gaat vervolgens volgas aan, kan zijn warmte niet kwijt, en slaat dan vervolgens uit.op te hoge temperatuur. En gaat op die manier op hoog vermogen aan/uit pendelen. Dat is mijn gok.
Ik denk dat de meting door 1 van die factoren verstoord is. Want hij wil water van 45 graden, gaat vervolgens volgas aan, kan zijn warmte niet kwijt, en slaat dan vervolgens uit.op te hoge temperatuur. En gaat op die manier op hoog vermogen aan/uit pendelen. Dat is mijn gok.
[ Voor 79% gewijzigd door _ferry_ op 08-01-2024 22:07 ]
@PentaClover @DutchWing Heb een kleine update hier..
Stooklijn staat nu sinds een week ongeveer op 0.1 met een minimum aanvoertemperatuur van 25 graden.
Dit is het beeld in verbruik wat ik nu zie afgezet tegen de (ongeveer) buitentemperatuur:
:strip_exif()/f/image/27Jz6A6fWp6H3LYRypFLAfwu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me wel opvalt, is de run van gister (8 januari). Deze is in de eerste instantie nog lekker volle bak aan het stoken en relatief vaak bezig met een defrost
Al zou het hier nog kunnen zijn dat het zonnetje er gedurende dag ook lekker op gestaan heeft en de temperatuur (Volgens de thermostaat) opgelopen was tot 22.5 graden. Vervolgens koelt de massa teveel af omdat die temperatuur niet klopt. Wat er weer voor zorgt dat die te hard moet werken om het te compenseren.
Gelukkig trekt die daarna wel weer een beetje bij en lijkt het verder redelijk ok te zijn.
Typisch is wel dat je bij de huidige run (Die uurtje geleden gestart is ongeveer) ziet dat die al langer gedraaid heeft zonder defrost, terwijl het kouder is
Grootste opvallende data zie je hier:
:strip_exif()/f/image/0l7bvSlcXf2uOgY0hF36Es6U.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heb ik ook de temperaturen die ik op dit moment meet er weer even bij gezet.
De aanvoertemperatuur naar de verdelers is 1 graad lager. De bovenste 3 (eigenlijk 4, maar die kun je niet zien) aanvoertemperaturen horen denk ik redelijk gelijk aan elkaar te zijn. Niet dit dus.
Dat buffervat gaat er gewoon tussenuit op korte termijn (hopelijk..)
Het enige wat ik nog wel apart vind is dat als ik naar de (theoretische) grafiekjes kijk, dat de buitenunit in theorie nog niet op vol vermogen zou moeten draaien. De Ta is immers "maar" maximaal 27.5 graden (vast 28 als ik op de binnenunit zou kijken).
Enig idee of dat dan nog te verklaren is?
Stooklijn staat nu sinds een week ongeveer op 0.1 met een minimum aanvoertemperatuur van 25 graden.
Dit is het beeld in verbruik wat ik nu zie afgezet tegen de (ongeveer) buitentemperatuur:
:strip_exif()/f/image/27Jz6A6fWp6H3LYRypFLAfwu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me wel opvalt, is de run van gister (8 januari). Deze is in de eerste instantie nog lekker volle bak aan het stoken en relatief vaak bezig met een defrost

Al zou het hier nog kunnen zijn dat het zonnetje er gedurende dag ook lekker op gestaan heeft en de temperatuur (Volgens de thermostaat) opgelopen was tot 22.5 graden. Vervolgens koelt de massa teveel af omdat die temperatuur niet klopt. Wat er weer voor zorgt dat die te hard moet werken om het te compenseren.
Gelukkig trekt die daarna wel weer een beetje bij en lijkt het verder redelijk ok te zijn.
Typisch is wel dat je bij de huidige run (Die uurtje geleden gestart is ongeveer) ziet dat die al langer gedraaid heeft zonder defrost, terwijl het kouder is

:strip_exif()/f/image/0l7bvSlcXf2uOgY0hF36Es6U.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heb ik ook de temperaturen die ik op dit moment meet er weer even bij gezet.
De aanvoertemperatuur naar de verdelers is 1 graad lager. De bovenste 3 (eigenlijk 4, maar die kun je niet zien) aanvoertemperaturen horen denk ik redelijk gelijk aan elkaar te zijn. Niet dit dus.
Het enige wat ik nog wel apart vind is dat als ik naar de (theoretische) grafiekjes kijk, dat de buitenunit in theorie nog niet op vol vermogen zou moeten draaien. De Ta is immers "maar" maximaal 27.5 graden (vast 28 als ik op de binnenunit zou kijken).
Kouder buiten betekent drogere lucht dus minder defrosts.merijntjuh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:toon volledige bericht
@PentaClover @DutchWing Heb een kleine update hier..
[Afbeelding]
Wat me wel opvalt, is de run van gister (8 januari). Deze is in de eerste instantie nog lekker volle bak aan het stoken en relatief vaak bezig met een defrost![]()
Typisch is wel dat je bij de huidige run (Die uurtje geleden gestart is ongeveer) ziet dat die al langer gedraaid heeft zonder defrost, terwijl het kouder is![]()
[Afbeelding]
Bij mij in huis ook met zon snellere stijging dus WP slaat uit, na afkoelen duurt het lang voor de gehele dikke vloer weer is opgewarmd en geeft de WP flink gas.
Om die reden draai ik nu op standje actief, pruttelt de gehele dag door met beperkte defrosts.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik meet de aanvoer bij de ingang van verdeler.
De verdeler is een 7 groepen pomploze composiet verdeler.
Ben bang, omdat het geïnstalleerd is niet weet waar die voeler zit.
Aanvoer en retour op de buffer, ook geïnstalleerd. Hoop dat het goed zit.
_ferry_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:55:
Waar meet je die aanvoer? Zit de voeler wel op de juiste plek? Hebben ze hem in de aanvoer na de buffer gezet ofzo? Zitten aanvoer en retour goed op de buffer? En wat voor verdeler heb je beneden?
Maak anders even wat foto’s.Gingerpower schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:29:
Ik meet de aanvoer bij de ingang van verdeler.
[...]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
/f/image/wYzUOfgIT496bfW4UyhVNFs2.png?f=fotoalbum_large)
Tevreden met temperatuur in huis en stroom verbruik. Cop van deze maand is 3.2 (valt mij wel tegen).
Afgelopen maand verdeler met pomp vervangen door pomploze verdeler. Hierdoor ging flow van 1100 naar ruim 1200 liter per uur op automatische stand. Mijn gedachte was dat te lage flow de lage cop veroorzaakte. Echter krijg ik het wel lekker warm in huis 21.5 graden stooklijn op 0.35 gezet, was 0.4 maar werd toen 22.5 graden (woning van 1998 redelijke isolatie ) Iemand een idee?
Omdat je dag + nacht door stookt ..?benolski schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:04:
[Afbeelding]
Tevreden met temperatuur in huis en stroom verbruik. Cop van deze maand is 3.2 (valt mij wel tegen).
Afgelopen maand verdeler met pomp vervangen door pomploze verdeler. Hierdoor ging flow van 1100 naar ruim 1200 liter per uur op automatische stand. Mijn gedachte was dat te lage flow de lage cop veroorzaakte. Echter krijg ik het wel lekker warm in huis 21.5 graden stooklijn op 0.35 gezet, was 0.4 maar werd toen 22.5 graden (woning van 1998 redelijke isolatie ) Iemand een idee?
Nacht verlaging toepassen als t kan of de stooklijn verlagen als t te warm wordt tov je wens temperatuur..
Het verschil gaat hem niet in die extra 100 l/h zitten denk ik. Heb mijne verhoogt van 860 naar 990 l/h en zie daar weinig verschil...
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik ben even benieuwd naar je afbeelding; dit lijkt uit Homewizard te komen. Hoe monitor je in Homewizard alleen het verbruik van je WP? Dat is wel waardevolle info; die haal ik nu uit de Vaillant app 😅benolski schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:04:
[Afbeelding]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
metervh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:35:
[...]
Ik ben even benieuwd naar je afbeelding; dit lijkt uit Homewizard te komen. Hoe monitor je in Homewizard alleen het verbruik van je WP? Dat is wel waardevolle info; die haal ik nu uit de Vaillant app 😅
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
of
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/
Er bij
Met temperaturen boven 0 pas ik 1 graad nachtverlaging toe. Nu verwarm ik de hele dag door. Het verbruik is alleen van de warmtepomp met een kwh meter van Homewizard.Bart_Denon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:18:
[...]
Omdat je dag + nacht door stookt ..?
Nacht verlaging toepassen als t kan of de stooklijn verlagen als t te warm wordt tov je wens temperatuur..
Het verschil gaat hem niet in die extra 100 l/h zitten denk ik. Heb mijne verhoogt van 860 naar 990 l/h en zie daar weinig verschil...
Vannacht de 18,5 niet volgehouden en verbruik nu 1200 W dus zou nog meer horen te zijnGramser schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Wat 90-100 jaar verschil in isolatie kan uitmaken… hier de helft van jouw oppervlakte, maar een 2x zo hoog opgenomen vermogen 😄
Om even eerlijk plaatje te geven. Wanneer we er wonen nog warmer en dus hoger verbruik want vriendin
Of het Homewizard Energy+ abonnement afsluiten. Dan geeft hij iedere fase appart weer in de grafiek. Zo is "blauw" onze warmtepomp groep, de overige is ander huishoudelijk gebruik. Sowieso veel meer nuttige info in dat + abonnement vind ik
:strip_exif()/f/image/irbji9jVGVpExBHTX3QcPLTR.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze WP knalt er trouwens 42,6kWh doorheen (verwarming en SSW) in één dag.
Stooklijn; 0,25
T-min; 25
T-max; 37
Standje; actief
Nachtstand; normaal zonder verlaging
Momenteel stroomt er 34 graden door de leidingen (nu -3,5 buiten). Gisteren COP van 3.0 voor het geheel bij een buitentemperatuur van zo'n -1
Het is aan mijn kant ook niet helemaal fair om de isolatie de schuld te geven, het zal ook gewoon de algehele bouw van onze woning zijn. Het jammere is wel dat wij de spouwmuren niet (goed) kunnen isoleren: te dun, en voorzien van cementbaarden en andere rommel. Dat merk je met name aan de kant van het huis waar de zon niet op staat: daar voelt de binnenmuur gewoon fris aan. As we speak trekt de WP 2150W... maar hij houdt het netjes rond de 18,5 graden.Kees_frl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:08:
[...]
Vannacht de 18,5 niet volgehouden en verbruik nu 1200 W dus zou nog meer horen te zijn![]()
Om even eerlijk plaatje te geven. Wanneer we er wonen nog warmer en dus hoger verbruik want vriendin
En anders hebben we de houtkachel nog!
Bij deze buitentemperatuur vraagt de stooklijn 38 graden Ta maar de 75/6 levert max 31 graden. Daarmee wordt het niet warm genoeg in huis. Geen beperking op de max Ta dus daar zit het niet in. Verbruik elektrisch zo'n 3kW met 100% compressor. Trekt de pomp het dan gewoon niet?
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Het wordt niet warm genoeg dus blijkbaar niet - maar geef eens wat meer informatie, want er moet wel wat te tweaken zijn...?Tweeke schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:54:
Bij deze buitentemperatuur vraagt de stooklijn 38 graden Ta maar de 75/6 levert max 31 graden. Daarmee wordt het niet warm genoeg in huis. Geen beperking op de max Ta dus daar zit het niet in. Verbruik elektrisch zo'n 3kW met 100% compressor. Trekt de pomp het dan gewoon niet?
Welke stooklijn?
Ik had afgelopen nacht tijdens fluisterbedrijf ook dat de gewenste Ta obv stooklijn 28 was maar dat hij niet boven de 27 uitkwam.
Pas toen om 07:00 het fluisterbedrijf eraf ging, trok hier weer bij.
Met deze buitentemperaturen icm fluisterbedrijf actief kan hij dus te weinig vermogen leveren…
@Tweeke klinkt dus inderdaad als een tekort aan vermogen. Pas je ook fluisterbedrijf toe?
Pas toen om 07:00 het fluisterbedrijf eraf ging, trok hier weer bij.
Met deze buitentemperaturen icm fluisterbedrijf actief kan hij dus te weinig vermogen leveren…
@Tweeke klinkt dus inderdaad als een tekort aan vermogen. Pas je ook fluisterbedrijf toe?
[ Voor 16% gewijzigd door Speedfight op 09-01-2024 09:21 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Stooklijn 0.45. Afgifte met nieuw aangelegd systeem. Vloerverwarming (70m2, open verdeler) en Jaga hybrid dbh's.Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Het wordt niet warm genoeg dus blijkbaar niet - maar geef eens wat meer informatie, want er moet wel wat te tweaken zijn...?
Welke stooklijn?
Helft van dubbel, 185m2, vloer en dak goed geïsoleerd. Volledig HR++. Matige muurisolatie en nog wat tochtplekken.
Thermostaat op 20, kamer blijft hangen op 18.5 Heb nu nog een halve graad nachtverlaging maar die haal ik eruit want die warmte krijgt de pomp er niet terug in.
Geen fluisterbedrijf.
[ Voor 15% gewijzigd door Tweeke op 09-01-2024 09:22 ]
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Heb je een 75/6? Dan komt 3 kW aardig overeen met het maximale vermogen van de warmtepomp, inderdaad.Tweeke schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:54:
Draait de WP al de hele nacht op 3 kW? Wat is je flow en retourtemperatuur? Had je hiervoor een gasketel, en zo ja, hoeveel kuub gas stookte je toen op een degelijk koude dag?
[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 09-01-2024 09:27 ]
Hier identiek hetzelfde. Was even schrikken met de 50kWh.Middenberm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:11:toon volledige bericht
[...]
Of het Homewizard Energy+ abonnement afsluiten. Dan geeft hij iedere fase appart weer in de grafiek. Zo is "blauw" onze warmtepomp groep, de overige is ander huishoudelijk gebruik. Sowieso veel meer nuttige info in dat + abonnement vind ik
[Afbeelding]
Stooklijn; 0,25
T-min; 25
T-max; 37
Standje; actief
Momenteel stroomt er 34 graden door de leidingen (nu -3,5 buiten). Gisteren COP van 3.0 voor het geheel bij een buitentemperatuur van zo'n -1
Hele nacht op 3 kW. Flow 1200 l/u. Retourtemp vvw is 25 graden. Dus delta van 6 gradenmarcop23 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Heb je een 75/6? Dan komt 3 kW aardig overeen met het maximale vermogen van de warmtepomp, inderdaad.
Draait de WP al de hele nacht op 3 kW? Wat is je flow en retourtemperatuur? Had je hiervoor een gasketel, en zo ja, hoeveel kuub gas stookte je toen op een degelijk koude dag?
Situatie met gasketel is niet zuiver want dat was zonder isolatie en radiatoren bovenverdieping er al uit gesloopt. Heb 1 referentiepunt voordat de radiatoren eruit waren en dat is een dag voluit stoken (21 graden) voor een warmtescan bij -2 ofzo. Dat was 20 kuub. Maar voor alle isolatiemaatregelen dus.
1200 L/h / 3600 x (31 - 25 graden) x 4186 J/kg/K = 8370 W. Als je een 75/6 hebt, draait die dus inderdaad rond het maximale vermogen. Jouw huis wordt dus blijkbaar niet warm met 8kW continu.Tweeke schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Hele nacht op 3 kW. Flow 1200 l/u. Retourtemp vvw is 25 graden. Dus delta van 6 graden
Situatie met gasketel is niet zuiver want dat was zonder isolatie en radiatoren bovenverdieping er al uit gesloopt. Heb 1 referentiepunt voordat de radiatoren eruit waren en dat is een dag voluit stoken (21 graden) voor een warmtescan bij -2 ofzo. Dat was 20 kuub. Maar voor alle isolatiemaatregelen dus.
Misschien is die 20 kuub geen zuivere vergelijking, maar daarmee kom je wel op minimaal 20 x 8 = 160 kWh thermische energie per dag. Als je 20 uur hebt om dat op te wekken, heb je dus 8 kW continu nodig.
Ik vrees dat je gewoon nog steeds erg veel kWh'en nodig hebt om jouw huis warm te krijgen. Ik zou me denk ik richten op de tocht die je nog hebt. Daar kan onbedoeld veel warmte mee weglekken.
Ja, op zich staan er nog aardig wat maatregelen op de planning. Die tochtplekken en nog een ongeïsoleerde muur zijn nu duidelijk de koudste plekken.marcop23 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:44:
[...]
1200 L/h / 3600 x (31 - 25 graden) x 4186 J/kg/K = 8370 W. Als je een 75/6 hebt, draait die dus inderdaad rond het maximale vermogen. Jouw huis wordt dus blijkbaar niet warm met 8kW continu.
Misschien is die 20 kuub geen zuivere vergelijking, maar daarmee kom je wel op minimaal 20 x 8 = 160 kWh thermische energie per dag. Als je 20 uur hebt om dat op te wekken, heb je dus 8 kW continu nodig.
Ik vrees dat je gewoon nog steeds erg veel kWh'en nodig hebt om jouw huis warm te krijgen. Ik zou me denk ik richten op de tocht die je nog hebt. Daar kan onbedoeld veel warmte mee weglekken.
Dus komt wel goed uiteindelijk. Als ie het op 19 krijgt met continu warme vloer dan is dat prima aangenaam. Sowieso hebben we dit weer natuurlijk maar een dagen in het jaar, in de toekomst minder.
Gisteren 24.4kWh verbruikt met mijn 75/5 split voor verwarming en SSW. Via Home Assistant heb ik hem naar standje actief laten gaan indien het langer dan 4uur minder dan 4°C is. Ik merkte bij de vorige vorst (zeker toen het zo vochtig was), dat standje uitgebreid niet lekker werkte.
Vannacht werd het -5°C en ik draait nog altijd in permanente fluistermodus (40% reductie). Met 21.5°C vraag en stooklijn 0.2 blijft het 21.5 a 22°C. Nu zelfs 22.8°C met het zonnetje er bij. Ben benieuwd als die fluistermodus gaat blijven werken want de temperatuur zal nog verder zakken naar -7°C. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat een 55/5 de betere keuze was voor onze woning.
Voor vandaag zit aan 13.6kWh voor enkel verwarmen. SSW run loopt pas om 14h.
Vannacht werd het -5°C en ik draait nog altijd in permanente fluistermodus (40% reductie). Met 21.5°C vraag en stooklijn 0.2 blijft het 21.5 a 22°C. Nu zelfs 22.8°C met het zonnetje er bij. Ben benieuwd als die fluistermodus gaat blijven werken want de temperatuur zal nog verder zakken naar -7°C. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat een 55/5 de betere keuze was voor onze woning.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
@Broodro0ster Met mijn 75/6 (monobloc) had ik gisteren een behoorlijk vergelijkbaar verbruik als jij: 25,33kWh (exclusief 1,1kWh SWW).
Temperatuursverloop van gisteren (eigen weerstation):
/f/image/Wd7Zq3e34iO0rclGieLSqVsu.png?f=fotoalbum_large)
Dus maximaal +0,3 en minimaal -3,9 graden.
Mijn verwachting is dat het WP stroomverbruik van vandaag (9 januari) hoger komt te liggen. Het was hier vanochtend namelijk -5,6 graden en nu -1,1 graden. Hele dag vorst dus (hoogst waarschijnlijk).
/f/image/Wd7Zq3e34iO0rclGieLSqVsu.png?f=fotoalbum_large)
Mijn verwachting is dat het WP stroomverbruik van vandaag (9 januari) hoger komt te liggen. Het was hier vanochtend namelijk -5,6 graden en nu -1,1 graden. Hele dag vorst dus (hoogst waarschijnlijk).
goedemiddag,
misschien dat jullie mij kunnen helpen met het volgende in deze koude tijd.
wanneer alleen de warmtepomp werkt, kan ik deze niet hoger krijgen dan 48 graden aanvoer temperatuur.
geen vloerverwarming, maar deels radiatoren en convectoren.
vrc 720/2 en bv
in de app kan ik de actuele aanvoertemperatuur cv circuit zien ( 33 graden maar weet niet waar de sensor hiervan zit.
ik heb een arotherm plus vwl 75/6 warmtepomp systeem 9 met parallel geschakeld buffervat en een remeha ace ketel ingesteld op water temperatuur 50 graden aanvoer voor de hybride.
aangezien er alleen een voorziening is voor een ecotec, is deze via een relais geschakeld op de hz samen met een vf1 sensor. het werkt, als ik het alternatieve punt op -2 zet zodat alleen de ketel werkt, maar ik krijg de cv watertemperatuur niet hoger dan 40 graden. wat kan de oorzaak hiervan zijn dat de water temperatuur.
waar ik mee geexperimenteerd heb in verschillende dagen:
stooklijn heb ik al een keer verhoogd.
stooklijn 1,1 naar 1,5
minimale temperatuur 35 graden gezet
maximale temperatuur 55 graden gezet
adaptief op nee
ik weet niet welke instellingen ik moet aanpassen om de temperatuur te verhogen naar bv 60 graden. ik had verwacht dat het apparaat dit zelf zou doen.
misschien dat jullie mij kunnen helpen met het volgende in deze koude tijd.
wanneer alleen de warmtepomp werkt, kan ik deze niet hoger krijgen dan 48 graden aanvoer temperatuur.
geen vloerverwarming, maar deels radiatoren en convectoren.
vrc 720/2 en bv
in de app kan ik de actuele aanvoertemperatuur cv circuit zien ( 33 graden maar weet niet waar de sensor hiervan zit.
ik heb een arotherm plus vwl 75/6 warmtepomp systeem 9 met parallel geschakeld buffervat en een remeha ace ketel ingesteld op water temperatuur 50 graden aanvoer voor de hybride.
aangezien er alleen een voorziening is voor een ecotec, is deze via een relais geschakeld op de hz samen met een vf1 sensor. het werkt, als ik het alternatieve punt op -2 zet zodat alleen de ketel werkt, maar ik krijg de cv watertemperatuur niet hoger dan 40 graden. wat kan de oorzaak hiervan zijn dat de water temperatuur.
waar ik mee geexperimenteerd heb in verschillende dagen:
stooklijn heb ik al een keer verhoogd.
stooklijn 1,1 naar 1,5
minimale temperatuur 35 graden gezet
maximale temperatuur 55 graden gezet
adaptief op nee
ik weet niet welke instellingen ik moet aanpassen om de temperatuur te verhogen naar bv 60 graden. ik had verwacht dat het apparaat dit zelf zou doen.
Ik heb inderdaad Energy+. Maar ondanks dat je dan 3 fasen ziet, weet je naast de warmtepomp toch nog niet welke andere apparatuur er gebruik van heeft gemaakt dus je grafiek is dan niet zuiver. Ik laad er ook twee elektrische auto's meeMiddenberm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:11:toon volledige bericht
[...]
[Afbeelding]
Stooklijn; 0,25
T-min; 25
T-max; 37
Standje; actief

Ik heb ook Energy+ maar zie maar 1 fase. Moet je ergens 3 fasen aanklikken/aanzetten? Kan het niet vinden.ervh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb inderdaad Energy+. Maar ondanks dat je dan 3 fasen ziet, weet je naast de warmtepomp toch nog niet welke andere apparatuur er gebruik van heeft gemaakt dus je grafiek is dan niet zuiver. Ik laad er ook twee elektrische auto's meeen heb zowel een 3fase groep voor de binnen als de buitenunit.
Edit: gevonden. Zit wel goed verstopt...
[ Voor 3% gewijzigd door Heintje op 09-01-2024 16:46 ]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik vind met name het beeld van de warmtepomp fijn om te zien, of hij een beetje normaal draait. De overige fasen maakt me eigenlijk niet zoveel uit, da's de overige huis apparatuur waar toch weinig nuttige info uit komt.ervh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb inderdaad Energy+. Maar ondanks dat je dan 3 fasen ziet, weet je naast de warmtepomp toch nog niet welke andere apparatuur er gebruik van heeft gemaakt dus je grafiek is dan niet zuiver. Ik laad er ook twee elektrische auto's meeen heb zowel een 3fase groep voor de binnen als de buitenunit.
Het plus abonnement heeft wel ook een heel goede weergave hoeveel zonnestroom er ook daadwerkelijk direct gebruikt wordt en dat kan handig zijn als het salderen wordt afgebouwd.
:strip_exif()/f/image/X8qsxniOppUecFXUKbKpdmZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lichtblauwe vlak is het werkelijk opgebruiken van zonnestroom en het kleine groene randje is terugleveren (wat we na afschaf van salderen dus zo min mogelijk moeten hebben).
Maar dat wist je waarschijnlijk al aangezien je ook de + hebt. Tenzij je geen zonnepanelen hebt maar dat lijkt me sterk met twee elektrische auto's
Het kan vast allemaal nog overzichtelijker en mooier maar ik vind dit voldoende.
[ Voor 4% gewijzigd door Middenberm op 09-01-2024 17:36 ]
Dat van mij ziet er nu zo uit, vandaag was het hele gezin niet thuis tussen 8:15 - 18:00. Heb de WP gisteren op actief gezet en nu net bij thuiskomst de auto aan de lader gehangen.
/f/image/laFVgQvv2CxBNjURlEJhU7Jg.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat over diezelfde fases ook je andere verbruik zoals stand by, koken en tv gaat. Dus die grafiek is niet helemaal zuiver, maar geeft wel een goed beeld. Overigens idd nog 33 panelen hier 😉
/f/image/laFVgQvv2CxBNjURlEJhU7Jg.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat over diezelfde fases ook je andere verbruik zoals stand by, koken en tv gaat. Dus die grafiek is niet helemaal zuiver, maar geeft wel een goed beeld. Overigens idd nog 33 panelen hier 😉
Vraagje voor mijn Hybride installatie...
De werkelijke aanvoer van mijn gasketel lijkt namelijk te laag...
Setup:
- 75/6 Arotherm Plus
- VC-126 Ecotec Plus gasketel
- 720 Thermostaat (staat op uitgebreid)
- Geen vloerverwarming, combinatie van actieve Jaga convectoren en grote sierradiators...
Bij normale werking met warmtepomp vraagt de thermostaat een bepaalde aanvoer temperatuur en ik zie dat de werkelijke aanvoer naar het huis hier dan mooi dicht bij komt (binnen de 1°C)
Bij nu werking met enkel de gasketel (heel koude temperaturen) zie ik dat de thermostaat een aanvoer temperatuur vraagt (bv 45°C) en de aanvoer van het huis daar in werkelijkheid dan een 4°C onder blijft (41°C).
(Op de ketel zelf zie je dat hij zogezegd 45°C levert, maar in werkelijkheid dus 4°C er onder)
Heb al een temperatuursensor direct op de aanvoerbuis van de ketel gezet, en ook daar meet ik 'slechts' 41°C of 4°C onder wat de ketel denkt te leveren.
Dus is er een probleem met de aanvoer van de gasketel, waarschijnlijk iets met de aanvoer temperatuurssensor.
Weet niet of er een offset parameter gezet kan worden op de aanvoer, of dat de sensor vervangen moet worden?
Iemand gelijkaardige ervaringen in een Hybride setup?
Had dit ook al gemerkt als zowel de warmtepomp als gasketel samen werkten dat de werkelijke gasketel aanvoer temperatuur altijd wat lager bleek dan wat de warmtepomp levert.
Heb hier een volledige home assistant setup met eBUS monitoring en een ganse boel temperatuurssensoren, dus ben redelijk zeker dat er iets met de aanvoer van de gasketel is???
De werkelijke aanvoer van mijn gasketel lijkt namelijk te laag...
Setup:
- 75/6 Arotherm Plus
- VC-126 Ecotec Plus gasketel
- 720 Thermostaat (staat op uitgebreid)
- Geen vloerverwarming, combinatie van actieve Jaga convectoren en grote sierradiators...
Bij normale werking met warmtepomp vraagt de thermostaat een bepaalde aanvoer temperatuur en ik zie dat de werkelijke aanvoer naar het huis hier dan mooi dicht bij komt (binnen de 1°C)
Bij nu werking met enkel de gasketel (heel koude temperaturen) zie ik dat de thermostaat een aanvoer temperatuur vraagt (bv 45°C) en de aanvoer van het huis daar in werkelijkheid dan een 4°C onder blijft (41°C).
(Op de ketel zelf zie je dat hij zogezegd 45°C levert, maar in werkelijkheid dus 4°C er onder)
Heb al een temperatuursensor direct op de aanvoerbuis van de ketel gezet, en ook daar meet ik 'slechts' 41°C of 4°C onder wat de ketel denkt te leveren.
Dus is er een probleem met de aanvoer van de gasketel, waarschijnlijk iets met de aanvoer temperatuurssensor.
Weet niet of er een offset parameter gezet kan worden op de aanvoer, of dat de sensor vervangen moet worden?
Iemand gelijkaardige ervaringen in een Hybride setup?
Had dit ook al gemerkt als zowel de warmtepomp als gasketel samen werkten dat de werkelijke gasketel aanvoer temperatuur altijd wat lager bleek dan wat de warmtepomp levert.
Heb hier een volledige home assistant setup met eBUS monitoring en een ganse boel temperatuurssensoren, dus ben redelijk zeker dat er iets met de aanvoer van de gasketel is???
@Infernoken
Die sensoren zijn nu eenmaal niet geijkt.
Zolang je huis gewoon warm blijft zou ik me niet druk maken om die paar graden verschil van mening tussen die sensoren.
Zolang je huis gewoon warm blijft zou ik me niet druk maken om die paar graden verschil van mening tussen die sensoren.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nice @Franciesco . Mijn split WP (55/5) heeft gisteren zo'n 15.1 kWh (excl. radiator heatboosters en extra VVW pomp) verbruiktFranciesco schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:57:
@Broodro0ster Met mijn 75/6 (monobloc) had ik gisteren een behoorlijk vergelijkbaar verbruik als jij: 25,33kWh (exclusief 1,1kWh SWW).
[Afbeelding]
/f/image/K8lmKlFttp1WsmjydOuSRRJH.png?f=fotoalbum_large)
bij dit temperatuursverloop (volgens mijn eigen meetstation op het dak naast de WP):
/f/image/HCf9UVJ7el2Lf0DAdu0aG2Em.png?f=fotoalbum_large)
Een temperatuurverloop van +0.2 max tot -4.4C min, met 4 defrosts. Een COP van 4.14 incl. ~800Wh vermogen buiten de WP (door de VVW pomp en radiator heatboosters).
Vandaag is het een stuk kouder, max. -1C en min -6.2C tot nu toe (wel nog maar 2 defrosts). Verbruik van de WP is tot nu toe 14.1kWh en zal waarschijnlijk rond de 16-17kWh uitkomen (excl).
Bij welke wenstemperatuur?PeterJones schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Nice @Franciesco . Mijn split WP (55/5) heeft gisteren zo'n 15.1 kWh (excl. radiator heatboosters en extra VVW pomp) verbruikt
[Afbeelding]
bij dit temperatuursverloop (volgens mijn eigen meetstation op het dak naast de WP):
[Afbeelding]
Een temperatuurverloop van +0.2 max tot -4.4C min, met 4 defrosts. Een COP van 4.14 incl. ~800Wh vermogen buiten de WP (door de VVW pomp en radiator heatboosters).
Vandaag is het een stuk kouder, max. -1C en min -6.2C tot nu toe (wel nog maar 2 defrosts). Verbruik van de WP is tot nu toe 14.1kWh en zal waarschijnlijk rond de 16-17kWh uitkomen (excl).
Probleem is meer dat ik hierdoor mijn curve hoger moet zetten bij alleen de gasketel dan met de warmtepomp in standalone of hybride modus…busscherski schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:06:
@Infernoken
Dan heb ik wel een goede aanvoerstemperatuur bij alleen gasketel, maar dan wel een hogere aanvoer in hybride of alleen warmtepomp modus.
Wat terug een minder efficiente werking geeft en de warmtepomp dan ook vaak in overrun gaat doordat de kamertemperatuur overschreden wordt.
Dus ja…. Ik overdrijf misschien, maar als tweaker heb ik graag de hoogste efficiëntie en een goed draaiende installatie….
Bijzonder, wat ik nu lijk te observeren. Vind ik althans. Berichtte ik vanmorgen dat de WP continu 2000-2200W trok bij stooklijn 0,45 en wenstemperatuur 19 graden waarbij het niet warmer werd dan 18 graden, heb ik bij thuiskomst wat anders geprobeerd. Ik heb de wenstemp omlaag gebracht naar 18,5 en de stooklijn omhoog gezet maar 0,5. Daar staat hij nu bij -3 graden buiten al een tijdje op ongeveer 1400W te blazen. Mínder dus, met een hogere stooklijn - maar de temp blijft stabiel op 18,5. Wat hier gewoon comfortabel is.
Zou die halve graad omlaag qua wenstemp icm een hogere stooklijn dit effect kunnen hebben? Minder verbruik bij een hogere kamertemperatuur?
Of is dit wensdenken en is er wat anders aan de hand?
Zou die halve graad omlaag qua wenstemp icm een hogere stooklijn dit effect kunnen hebben? Minder verbruik bij een hogere kamertemperatuur?
Is het niet gewoon de buitentemperatuur?Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
Bijzonder, wat ik nu lijk te observeren. Vind ik althans. Berichtte ik vanmorgen dat de WP continu 2000-2200W trok bij stooklijn 0,45 en wenstemperatuur 19 graden waarbij het niet warmer werd dan 18 graden, heb ik bij thuiskomst wat anders geprobeerd. Ik heb de wenstemp omlaag gebracht naar 18,5 en de stooklijn omhoog gezet maar 0,5. Daar staat hij nu bij -3 graden buiten al een tijdje op ongeveer 1400W te blazen. Mínder dus, met een hogere stooklijn - maar de temp blijft stabiel op 18,5. Wat hier gewoon comfortabel is.
Vanochtend was het bij mij -4/-5 en nu is het -3 en bij thuiskomst 0/-1.
Mijn verbruik is nu ook lager als vanochtend toen ik wakker werd.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zou kunnen, misschien icm de wind(richting). Ff in de gaten houden, morgenochtend weer kouder dan nu dus dan weten we het.
19C. Ruimte compensatie op actief. Stooklijn 0.2. Geen nachtverlaging.
Woning van 500m3, 180m2, is een rijtjes huis met plat dak uit 2005 met VVW op bgg, de overige 2 verdiepingen met radiatoren.
Het is wel een beetje irritant, dat begrijp ik wel. De meeste mensen met hybride die ik ken houden wel van nachtverlaging, die hebben de stooklijn allemaal te hoog staan en hebben hier dus geen last van. Maar als je op deze manier wilt stoken merk je het wel ja.Infernoken schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Probleem is meer dat ik hierdoor mijn curve hoger moet zetten bij alleen de gasketel dan met de warmtepomp in standalone of hybride modus…
Dan heb ik wel een goede aanvoerstemperatuur bij alleen gasketel, maar dan wel een hogere aanvoer in hybride of alleen warmtepomp modus.
Wat terug een minder efficiente werking geeft en de warmtepomp dan ook vaak in overrun gaat doordat de kamertemperatuur overschreden wordt.
Dus ja…. Ik overdrijf misschien, maar als tweaker heb ik graag de hoogste efficiëntie en een goed draaiende installatie….
Ik weet niet hoe je installateur er over denkt. Maar als de sensor vervangen wordt dan heb je kans dat de nieuwe nog meer afwijkt dan deze. Je hebt natuurlijk ook kans dat ie minder afwijkt. Zomaar de sensor vervangen hoeft de oplossing niet te brengen.
Misschien wil je installateur je wel een handvol sensoren geven en dat je dan zelf uitprobeert welke het beste overeen komt met je andere sensoren.
Je hebt ook kans dat de installateur het even configureert als aan-uit regeling. Dan doet de CV ketel altijd dezelfde (bijvoorbeeld) 60 graden aanvoer, dan is het probleem ook 'opgelost'.
Ik ken die CV ketels niet. Kan het zijn dat die sensor een betere waarde gaat rapporteren als je er een beetje isolatie bij overheen doet? (ik had vandaag een MEH60 open en daar zit de sensor default in een klein koper buisje die parallel aan de koper aanvoerbuis is gehardsoldeerd, ik denk dat die baat heeft bij een beetje isolatie)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik kan het me wel voorstellen, als het grotere verschil tussen de gewenste en actuele kamertemperatuur betekent dat hij harder probeert te werken om het bij te trekken, ondanks de lagere stooklijn. Jij draait op actief, toch? Ik dacht altijd dat dit was wat actief deed. (Ja, ik ben me bewust van de controverse 😅.)Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
Heb je geen data van de gewenste en actuele Ta’s? Verder geen fluisterbedrijf inmiddels?
Zelf met het fluisterbedrijf geblunderd. Stond hier sinds mei op permanent 50%, om de SWW-runs wat zachter te laten verlopen. Maar dat was ik vergeten. Stond mezelf dus al een paar dagen achter de oren te krabben waarom het huis toch steeds verder afkoelde (en uiteindelijk waarom hij maar 1480W nodig had om 40 graden water te maken). Uiteindelijk viel het kwartje en kon ik hem vanochtend verlossen uit zijn beperkingen. Wel op de koudste dag van het jaar de woonkamer van 17.5 naar 19+ mogen brengen. Bijna 50kWh, au. (Record tot nu toe iets boven de 27kWh, en daar zat nog SWW bij.)
Bij mij staat overigens de actuele Ta niet in dat overzicht achter Circuit 1 in de vrc720f. Die moet ik apart opzoeken onder Warmtepomp 1. Anders was het me natuurlijk veel sneller opgevallen (nooit aan gedacht dat hij een temperatuur van 34-36 niet zou halen).
Bij mij staat overigens de actuele Ta niet in dat overzicht achter Circuit 1 in de vrc720f. Die moet ik apart opzoeken onder Warmtepomp 1. Anders was het me natuurlijk veel sneller opgevallen (nooit aan gedacht dat hij een temperatuur van 34-36 niet zou halen).
Ja echt he, verlossen van zijn beperkingen. Als het koud is, is fluistermodus echt een rem op z'n prestaties en ik zie die waarde ook op dezelfde plek waar jij het ziet.Anomi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:55:
Zelf met het fluisterbedrijf geblunderd. Stond hier sinds mei op permanent 50%, om de SWW-runs wat zachter te laten verlopen. Maar dat was ik vergeten. Stond mezelf dus al een paar dagen achter de oren te krabben waarom het huis toch steeds verder afkoelde (en uiteindelijk waarom hij maar 1480W nodig had om 40 graden water te maken). Uiteindelijk viel het kwartje en kon ik hem vanochtend verlossen uit zijn beperkingen. Wel op de koudste dag van het jaar de woonkamer van 17.5 naar 19+ mogen brengen. Bijna 50kWh, au. (Record tot nu toe iets boven de 27kWh, en daar zat nog SWW bij.)
Je vat mijn gedachtegang goed samen! Inmiddels is het net zo koud of een graadje kouder dan gisterochtend en ik het lijkt er toch op alsof hij met een iets lager vermogen draait. Het scheelt misschien 150-200Watt ofzo, maar dat is toch bijna 10% minder. En het is nog steeds 18 graden binnen bij een wenstemperatuur van 18,5. Ik laat ‘m vandaag even zo, kijken waar we op uitkomen.Anomi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:46:
[...]
Ik kan het me wel voorstellen, als het grotere verschil tussen de gewenste en actuele kamertemperatuur betekent dat hij harder probeert te werken om het bij te trekken, ondanks de lagere stooklijn. Jij draait op actief, toch? Ik dacht altijd dat dit was wat actief deed. (Ja, ik ben me bewust van de controverse 😅.)
Heb je geen data van de gewenste en actuele Ta’s? Verder geen fluisterbedrijf inmiddels?
En inderdaad, ik draai Actief. Ik heb geen makkelijk overzicht van gewenste en actuele Ta, behalve het -net als jij- te zoeken onder Warmtepomp 1 en Circuit 1.
Fluisterbedrijf: allesbehalve dat, op dit moment 😉. En jij hebt natuurlijk niet geblunderd daarmee, maar “uitvoerig getest”
Die Ta, Fluisterbedrijf, Binnen temp compensatie etc. Zouden nou dingen zijn die ik graag in die Vaillant app zou zien. Nog niet eens om te wijzigen, maar in elk geval inzichtelijk te maken. Feature request indienen?
Die eerste, de Ta, zit in de app.ervh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:35:
Die Ta, Fluisterbedrijf, Binnen temp compensatie etc. Zouden nou dingen zijn die ik graag in die Vaillant app zou zien. Nog niet eens om te wijzigen, maar in elk geval inzichtelijk te maken. Feature request indienen?
Rechts onder op de I en dan staat actuele Ta onder systeemovericht.
Ik zit met deze koude dagelijks boven de 50kWh verbruik
Heb al verschillende instellingen getest, maar ik denk dat dit gewoon de kost is om de tent warm te houden. De stroom is in Belgie best duur dus dit is wel een nadeel van een 'grotere' woning (zo groot vind ik zelf niet). in december/januari/februari zit ik met een maandelijks verbruik van tussen 300-600 euro, wat voor een nieuwe energiezuinige woning toch best hoog is. Heb ook 7000Wp aan zonnepanelen en een 10kWh batterij.
Betreft een nieuwbouw woning van 2023. 400m2 waarvan 230m2 met vloerverwarming.
Model: Arotherm Split VWL 105/5
Temp vraag: 22
bivalentiepunt: -8 (stond op +4)
stooklijn: 0.25
min Ta: 26
max Ta: 35
uitgebreid
Heb de afgelopen dagen/weken al een beetje gespeeld met deze settings omdat hij enorm aan het pendelen was bij 5-10 graden, maar momenteel is het verbruik constant 2000W zonder pendelen, de hele dag door en de binnentemperatuur gaat van 21.5 tot 22 graden. Ik heb verder ook aan de buitendeuren extra isolerende gordijnen gehangen omdat dit de enige plekken zijn waar er nog een beetje koude naar binnen kwam.
Iemand nog tips of is dit 'as good as it gets'?
Betreft een nieuwbouw woning van 2023. 400m2 waarvan 230m2 met vloerverwarming.
Model: Arotherm Split VWL 105/5
Temp vraag: 22
bivalentiepunt: -8 (stond op +4)
stooklijn: 0.25
min Ta: 26
max Ta: 35
uitgebreid
Heb de afgelopen dagen/weken al een beetje gespeeld met deze settings omdat hij enorm aan het pendelen was bij 5-10 graden, maar momenteel is het verbruik constant 2000W zonder pendelen, de hele dag door en de binnentemperatuur gaat van 21.5 tot 22 graden. Ik heb verder ook aan de buitendeuren extra isolerende gordijnen gehangen omdat dit de enige plekken zijn waar er nog een beetje koude naar binnen kwam.
Iemand nog tips of is dit 'as good as it gets'?
Nou... 400m2 is gewoon wel echt groot hoor. Voor NLse begrippen zeker. En dan doe je het gewoon netjes met 50kWh.
Enige tip: minder warm stoken. 21,5-22 is "nergens voor nodig".
Enige tip: minder warm stoken. 21,5-22 is "nergens voor nodig".
@Xanthine eens met @Gramser dat 400m2 woonoppervlak erg fors is. Dus dat kost ook relatief veel energie om dat op temp te houden.
Daarnaast zou ik toch zeker eens proberen met dit weer om op Actief ipv Uitgebreid te draaien. In mijn ervaring is dat efficienter. Of draait de WP bij jou nu ook al 24h per dag door op Uitgebreid zonder een enkele keer te stoppen?
Als de woning op Actief naar verloop van tijd te warm wordt, kan de stooklijn iets omlaag. Niet te snel en te grof bijsturen want het effect werkt vertragend.
En ja, een graadje lagere (gewenste) binnentemp zal zeker ook helpen bij een lager verbruik.
Daarnaast zou ik toch zeker eens proberen met dit weer om op Actief ipv Uitgebreid te draaien. In mijn ervaring is dat efficienter. Of draait de WP bij jou nu ook al 24h per dag door op Uitgebreid zonder een enkele keer te stoppen?
Als de woning op Actief naar verloop van tijd te warm wordt, kan de stooklijn iets omlaag. Niet te snel en te grof bijsturen want het effect werkt vertragend.
En ja, een graadje lagere (gewenste) binnentemp zal zeker ook helpen bij een lager verbruik.
Ik vind dat verbruik voor die oppervlakte niet bepaald fors. 400m2 is echt een hele grote hut. Snelle check op (NL) Funda leert dat slechts 1% van de te koop staande woningen deze maat heeft. Dus naar NL begrippen objectief gezien heel erg groot. Vier keer een rijtjeshuis, en dan valt 12,5kWh per huis per dag opeens heeel erg mee.
@Xanthine aanvulling:
Als die gordijnen aan de binnenkant van de deuren hangen dan houden ze de kou van buiten niet tegen. Er is hooguit vertraging van die kou richting de leefruimte (voor de gordijnen). Zodra de gordijnen open gaan, komt de kou alsnog verder de ruimte in.
Dit zie ik hier ook. In mijn woonkamer is vrij veel glas (HR++, U 1,2). Als ik in de ochtend de gordijnen open doe (dat zijn op de meeste plekken een combi van plisse gordijnen dicht bij het glas + normale gordijnen) dan wordt de woonkamer met dit koude weer waarbij de wind ook nog op de woonkamer staat ca 0,2 graden kouder.
Als die gordijnen aan de binnenkant van de deuren hangen dan houden ze de kou van buiten niet tegen. Er is hooguit vertraging van die kou richting de leefruimte (voor de gordijnen). Zodra de gordijnen open gaan, komt de kou alsnog verder de ruimte in.
Dit zie ik hier ook. In mijn woonkamer is vrij veel glas (HR++, U 1,2). Als ik in de ochtend de gordijnen open doe (dat zijn op de meeste plekken een combi van plisse gordijnen dicht bij het glas + normale gordijnen) dan wordt de woonkamer met dit koude weer waarbij de wind ook nog op de woonkamer staat ca 0,2 graden kouder.
In mijn buurt heb ik een van de kleinere huizen, dus vandaar dat mijn perceptie misschien een beetje anders is.Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:22:
@Xanthine eens met @Gramser dat 400m2 woonoppervlak erg fors is. Dus dat kost ook relatief veel energie om dat op temp te houden.
Hieronder kan je het verbruik van gisteren zien. Gelukkig een zonnige dag, dus een deel is opgevangen door de zonnepanelen.
Ik zal de actief stand ook eens uitproberen, hij heeft tot nu toe altijd op uitgebreid gestaan. Actief wil zeggen dat de pomp 24/7 gaat blijven werken ook als de temperatuur bereikt is, maar met lagere aanvoertemperatuur?
:strip_exif()/f/image/ZBvnsK4VtmNwqb8h45poPRow.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: die piek is volgens mij de buitenunit die aan het ontdooien is. Sluimerverbruik is +-350W dus de warmtepomp heeft een constant verbruik van 1700W
[ Voor 4% gewijzigd door Xanthine op 10-01-2024 10:35 ]
Hier staat fluisterbedrijf op 40%. De compressor kan dus maximaal tot 60% gaan.Anomi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:55:
Deze nacht was het -6°C en het huis bleef netjes 21.5°C. De energie integraal stond op 180°min en daar bleef hij ook hangen. Er was dus geen marge meer en net genoeg om het warm te houden. De CurrentYieldPower lag aan het begin van de nacht om 3.6kW en aan het eind op 2.8kW. Geen idee als dit enkel milieuopbrengst is of incl. het elektrisch vermogen. De compressor stond op 1.5kW en bleef daar de hele tijd door de beperkte fluistermodus.
De gevraagde aanvoer temperatuur was 31°C bij -6°C voor 21.5°C.
Rond een uur of 9 als de zon er door kwam, zakte het vermogen van de compressor naar 600W.
Het mag dus wel nog wat kouder worden voordat mijn 75/5 het niet meer haalt.
Gisteren 26.2kWh verbruik voor de wartempomp BTW. Dankzij de zonnige dag hebben we wel 10kWh uit de PV gehad. De afname valt dus wel mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 10-01-2024 10:50 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Met actief wordt dezelfde aanvoertemp als bij Uitgebreid toegepast. Het verschil zit hem inderdaad in het feit dat de WP dan niet uitschakelt als de ingestelde gewenste temperatuur bereikt is. De woning kan daardoor dus verder opwarmen dan je wilt. Als dat gebeurt, pas je de stooklijn iets naar beneden aan. In jouw geval dus 0.20 ipv 0.25.Xanthine schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:34:
[...]
Ik zal de actief stand ook eens uitproberen, hij heeft tot nu toe altijd op uitgebreid gestaan. Actief wil zeggen dat de pomp 24/7 gaat blijven werken ook als de temperatuur bereikt is, maar met lagere aanvoertemperatuur?
Als de WP continu op een laag (/lager) pitje draait is dat in mijn ervaring zuiniger dan dat hij elke keer moet bijwerken naar de ingestelde temperatuur. Wanneer de stooklijn ook nog lager kan doordat je 24hr per dag verwarmd, dan wordt het nog een keer zuiniger.
Kwestie van uitproberen.
Edit: zie ook deze post
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77429566
[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 10-01-2024 11:09 ]
Ligt vooral aan de berekende aanvoertemperatuur. En stel dat die net 1 graad lager is en je hebt vloerverwarming, dan hoeft hij minder vermogen te leveren, omdat er nog warmte in de vloer zit.Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
Inderdaad. Op standje uitgebreid verliest de vloer zijn buffer als de zon schijnt op koude dagen. En dan moet de warmtepomp 's avonds en 's nachts hard werken om die terug op temperatuur te krijgen. Bij de vorige vorst periode krijg ik het huis bijna niet meer op temperatuur.Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Met actief wordt dezelfde aanvoertemp als bij Uitgebreid toegepast. Het verschil zit hem inderdaad in het feit dat de WP dan niet uitschakelt als de ingestelde gewenste temperatuur bereikt is. De woning kan daardoor dus verder opwarmen dan je wilt. Als dat gebeurt, pas je de stooklijn iets naar beneden aan. In jouw geval dus 0.20 ipv 0.25.
Als de WP continu op een laag (/lager) pitje draait is dat in mijn ervaring zuiniger dan dat hij elke keer moet bijwerken naar de ingestelde temperatuur. Wanneer de stooklijn ook nog lager kan doordat je 24hr per dag verwarmd, dan wordt het nog een keer zuiniger.
Kwestie van uitproberen.
Ik draai boven de 4°C op standje uitgebreid en stooklijn 0.25. Onder de 4°C op actief en stooklijn 0.20. Dit stuur ik aan via HomeAssistant en de ebus module. Dit werkt erg goed.
Dank, dit is zeer nuttige info. Begrijp ik het goed dat, o.b.v. deze grafieken, het verlagen van je stooklijn automatisch zorgt voor minder toeren? Wel interessant om te proberenFranciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Met actief wordt dezelfde aanvoertemp als bij Uitgebreid toegepast. Het verschil zit hem inderdaad in het feit dat de WP dan niet uitschakelt als de ingestelde gewenste temperatuur bereikt is. De woning kan daardoor dus verder opwarmen dan je wilt. Als dat gebeurt, pas je de stooklijn iets naar beneden aan. In jouw geval dus 0.20 ipv 0.25.
Kwestie van uitproberen.
(Zou het op die manier de fluisterstand ook overbodig maken bij actief?)
[ Voor 3% gewijzigd door ervh op 10-01-2024 12:09 ]
Zeer nuttige info, bedankt hier kan ik mee verder!Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Kwestie van uitproberen.
Als je bedoeld met een lagere stooklijn, een lagere Ta*: ja dan zou dat moeten resulteren in een minder hard werkende WP met ook een lager toerental.ervh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Dank, dit is zeer nuttige info. Begrijp ik het goed dat, o.b.v. deze grafieken, het verlagen van je stooklijn automatisch zorgt voor minder toeren? Wel interessant om te proberen
(Zou het op die manier de fluisterstand ook overbodig maken bij actief?)
* er zijn immers ook andere instellingen dan de stooklijn die invloed hebben op de Ta.
In principe gaat verwarmen over het compenseren van het warmteverlies van de woning. Als de door de WP aangemaakte en vervolgens afgegeven thermische energie exact gelijk is aan het warmteverlies, dan blijft de binnentemperatuur gelijk.
Dit kun je doorgaans het meest efficient (lees: met de hoogste COP) bereiken met continu verwarmen. De afbeeldingen in de gepinde post kunnen daarbij helpen. Een lager toerental zorgt, als ik het goed onthouden heb, niet in alle situaties en voor alle WP types voor een hogere COP. Check de afbeeldingen van jouw specifieke WP.
In de praktijk is het natuurlijk heel lastig of zelfs onmogelijk om perfectie te bereiken in alle situaties. B.v. door een andere windsterkte en andere zoninval kan de ene dag een Ta van 28 graden voldoende zijn, terwijl de andere dag er 30 graden nodig is bij dezelfde buitentemperatuur. Maar ook andere apparaten dan de WP zelf maken warmte aan, idem voor de aanwezige personen en huisdieren etc. Deze factoren zijn ook niet 100% stabiel.
Maar wat mij betreft hoeft dat geen reden te zijn om toch te zoeken naar een soort van meest optimale/ beste compromis instelling. Uiteraard als je daar zelf het belang en/of de sport van in ziet.
De CurrentYieldPower is enkel milieuopbrengst.Broodro0ster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:47:
De CurrentYieldPower lag aan het begin van de nacht om 3.6kW en aan het eind op 2.8kW. Geen idee als dit enkel milieuopbrengst is of incl. het elektrisch vermogen.
Ik sta aan de vooravond van een 55/5 aan te schaffen en ik zie hier wel nette monitoring passeren.
Heb je voldoende met wat Vaillant out of the box kan bieden of goed om er toch iets tussen te steken?
En wat dan? (gegeven dat het niet duur is en eenvoudig te installeren is
)
Ik heb een Mitsubishi lucht lucht en die melcloud app is alvast een ramp, daar kan je niet eens de COP bepalen. Ik heb gisteren bijvoorbeeld 30 kwh verbruikt, no clue wat mijn COP is.
Algemeen ook bijna niks op in te regelen via de app. Ik zie hem veel pendelen en blaast vgm ook te hete lucht.
Maar ook dat kan ik niet zien ...
Heb je voldoende met wat Vaillant out of the box kan bieden of goed om er toch iets tussen te steken?
En wat dan? (gegeven dat het niet duur is en eenvoudig te installeren is
Ik heb een Mitsubishi lucht lucht en die melcloud app is alvast een ramp, daar kan je niet eens de COP bepalen. Ik heb gisteren bijvoorbeeld 30 kwh verbruikt, no clue wat mijn COP is.
Algemeen ook bijna niks op in te regelen via de app. Ik zie hem veel pendelen en blaast vgm ook te hete lucht.
Welke zaken kun je concreet aanpassen met Home Assistant???Broodro0ster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
Gisteren 24.4kWh verbruikt met mijn 75/5 split voor verwarming en SSW. Via Home Assistant heb ik hem naar standje actief laten gaan indien het langer dan 4uur minder dan 4°C is. Ik merkte bij de vorige vorst (zeker toen het zo vochtig was), dat standje uitgebreid niet lekker werkte.
Het aanpassen van actief naar uitgebreid e.d. spreekt mij erg aan want dat suggereert dat er een schema te maken is van bijvoorbeeld "snachts actief en overdag uitgebreid".
Ben wel benieuwd wat er verder zoal mee mogelijk is.
Als je de ebus module hebt, heeeeel veel. Bijna alles wat je kunt regelen op de thermostaat geloof ik.Middenberm schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Welke zaken kun je concreet aanpassen met Home Assistant???
Het aanpassen van actief naar uitgebreid e.d. spreekt mij erg aan want dat suggereert dat er een schema te maken is van bijvoorbeeld "snachts actief en overdag uitgebreid".
Ben wel benieuwd wat er verder zoal mee mogelijk is.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik de leercurve van die hele integratie met ebus en MQTT best stijl vond. Maar ik ben blij met het resultaat dat ik nu heb.
Je kunt zeer gedetailleerd monitoren
Mijn SSW run forceren bij genoeg PV injectie
In de zomer koelen starten/stoppen via PV injectie
Switchen tussen actief en uitgebreid bij echt koud weer of zacht winter weer
Manuele SSW run forceren als we een 2e bad willen vullen
SSW run forceren als de boiler enkel nog koud water geeft zodat ik 's morgens niet onder een koude sta als er 's avonds 2x een bad gevuld is bv
Temperatuur buitenhuis verzetten
Standje actief forceren om warmte in de vloer te bufferen op een zonnige lente dag in de namiddag
Ter info: Je ziet veel SSW automatisaties. Mijn window voor de SSW is standaard tussen 14 en 16h omdat hier geen salderingsregeling is en dan heb ik het meest kans op PV opbrengst. Maar soms heb ik overproductie in de ochtend of nemen zoon en vrouw een bad na elkaar. Ik wil dan niet de volgende zijn die een koude douche heeft, dus ik heb wat methodes er in gestoken om dat te voorkomen.
Met de Vaillant internet module kun je heel weinig. Die zou ik niet kopen als met HA aan de slag wilt.
Dat lijkt mij ook mooi - tegelijkertijd weet ik dat ik niet die tijd en moeite erin ga steken. Ik weet niet eens wat er allemaal aan hardware voor nodig is… 🙂
Met een paar knopjes extra was de thermostaat voor mijn gebruik al perfect geweest.
Met een paar knopjes extra was de thermostaat voor mijn gebruik al perfect geweest.
De meeste mensen zijn niet tevreden met wat Vaillant out of the box aanbiedt, niet omdat er iets ontbreekt, maar omdat ze meestal een buffertank bevatten, ook al is deze niet nodig. Dat kost je uiteindelijk extra geld en gaat ook ten koste van de efficiëntie. U moet er dus op letten dat u het meest eenvoudig mogelijke systeem selecteert.Manchu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:
Ik sta aan de vooravond van een 55/5 aan te schaffen en ik zie hier wel nette monitoring passeren.
En wat dan? (gegeven dat het niet duur is en eenvoudig te installeren is)
Er komt bij mij sowieso geen buffervat vanwege voldoende literinhoud.bilalhp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:42:
[...]
De meeste mensen zijn niet tevreden met wat Vaillant out of the box aanbiedt, niet omdat er iets ontbreekt, maar omdat ze meestal een buffertank bevatten, ook al is deze niet nodig. Dat kost je uiteindelijk extra geld en gaat ook ten koste van de efficiëntie. U moet er dus op letten dat u het meest eenvoudig mogelijke systeem selecteert.
Het ging specifiek over monitoring.
Ben nu even aan het zien of ik die sensoNet module wil om meer opties te hebben qua aansturing maar het is me nog niet duidelijk wat voor monitoring ik allemaal kan terugvinden by default.
Wil later ook wel de optie hebben om te kunnen spelen met eenvoudige dingetjes zoals het is nu 0 graad of minder ... zet dan setting X actief.
Dank, helder. Binnentemperatuur komt hier met actief ongeveer een halve, soms een hele graad hoger uit. Zal de Ta iets lager zetten en kijken wat dat doet. Al dacht ik dat de WP de Ta met instelling - actief - ook soms wat omhoog gooit of heb ik dat verkeerd begrepen?Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:52:toon volledige bericht
[...]
Als je bedoeld met een lagere stooklijn, een lagere Ta*: ja dan zou dat moeten resulteren in een minder hard werkende WP met ook een lager toerental.
* er zijn immers ook andere instellingen dan de stooklijn die invloed hebben op de Ta.
In principe gaat verwarmen over het compenseren van het warmteverlies van de woning. Als de door de WP aangemaakte en vervolgens afgegeven thermische energie exact gelijk is aan het warmteverlies, dan blijft de binnentemperatuur gelijk.
Dit kun je doorgaans het meest efficient (lees: met de hoogste COP) bereiken met continu verwarmen. De afbeeldingen in de gepinde post kunnen daarbij helpen. Een lager toerental zorgt, als ik het goed onthouden heb, niet in alle situaties en voor alle WP types voor een hogere COP. Check de afbeeldingen van jouw specifieke WP.
In de praktijk is het natuurlijk heel lastig of zelfs onmogelijk om perfectie te bereiken in alle situaties. B.v. door een andere windsterkte en andere zoninval kan de ene dag een Ta van 28 graden voldoende zijn, terwijl de andere dag er 30 graden nodig is bij dezelfde buitentemperatuur. Maar ook andere apparaten dan de WP zelf maken warmte aan, idem voor de aanwezige personen en huisdieren etc. Deze factoren zijn ook niet 100% stabiel.
Maar wat mij betreft hoeft dat geen reden te zijn om toch te zoeken naar een soort van meest optimale/ beste compromis instelling. Uiteraard als je daar zelf het belang en/of de sport van in ziet.
@ervh Nee, dat heb je correct begrepen: op Actief stuurt hij de Ta ook iets bij op basis van het verschil tussen de ingestelde gewenste temperatuur en de actuele temperatuur.
Als de binnentemp op Actief te ver oploopt , dan zou ik een iets lagere stooklijn proberen bij gelijkblijvende wenstemp.
Als de binnentemp op Actief te ver oploopt , dan zou ik een iets lagere stooklijn proberen bij gelijkblijvende wenstemp.
https://ebusd.eu/myadapter/ dit is alles wat je nodig hebt. 21euro + verzendingGramser schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:24:
Dat lijkt mij ook mooi - tegelijkertijd weet ik dat ik niet die tijd en moeite erin ga steken. Ik weet niet eens wat er allemaal aan hardware voor nodig is… 🙂
Ohja en een USB oplader + kabeltje, maar die had ik nog ergens rondslingeren.
[ Voor 8% gewijzigd door Broodro0ster op 10-01-2024 16:06 ]
Mijn Ta in de app is momenteel lager dan de instelling op de WP. Weet je wat de tijdsinterval is dat dit wordt getoond in de app?Kees_frl schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:45:
[...]
Die eerste, de Ta, zit in de app.
Rechts onder op de I en dan staat actuele Ta onder systeemovericht.
Kan het zijn omdat de pomp momenteel min of meer idle draait (verbruikt ook weinig stroom nu) en daarom de temp in de vvw wat zakt.
---
@Franciesco Top, dankjewel. Dan ga ik proberen daar wat met de graden te spelen. Het is hier momenteel aangenaam qua temp.
[ Voor 11% gewijzigd door ervh op 10-01-2024 16:08 ]
Dat klinkt allemaal veel belovend. Is dat allemaal een beetje "hufter proof". Kan redelijk uit de voeten met Linux dus een Pie moet ook wel lukken. Heb alleen geen zin in dagen lang scripts schrijven. Zijn er standaard scripts/repositories? Waar je dan enkel modules hoeft aan te klikken?Broodro0ster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:19:toon volledige bericht
[...]
Als je de ebus module hebt, heeeeel veel. Bijna alles wat je kunt regelen op de thermostaat geloof ik.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik de leercurve van die hele integratie met ebus en MQTT best stijl vond. Maar ik ben blij met het resultaat dat ik nu heb.
Je kunt zeer gedetailleerd monitoren
Mijn SSW run forceren bij genoeg PV injectie
In de zomer koelen starten/stoppen via PV injectie
Switchen tussen actief en uitgebreid bij echt koud weer of zacht winter weer
Manuele SSW run forceren als we een 2e bad willen vullen
SSW run forceren als de boiler enkel nog koud water geeft zodat ik 's morgens niet onder een koude sta als er 's avonds 2x een bad gevuld is bv
Temperatuur buitenhuis verzetten
Standje actief forceren om warmte in de vloer te bufferen op een zonnige lente dag in de namiddag
Ter info: Je ziet veel SSW automatisaties. Mijn window voor de SSW is standaard tussen 14 en 16h omdat hier geen salderingsregeling is en dan heb ik het meest kans op PV opbrengst. Maar soms heb ik overproductie in de ochtend of nemen zoon en vrouw een bad na elkaar. Ik wil dan niet de volgende zijn die een koude douche heeft, dus ik heb wat methodes er in gestoken om dat te voorkomen.
Met de Vaillant internet module kun je heel weinig. Die zou ik niet kopen als met HA aan de slag wilt.
Is het hardwarematige aansluiten ingewikkeld?
Hier ook 2 volwassenen en 2 kinderen met een 190 liter boiler. Nu bijna een jaar. Mijn vrouw is nogal een grootgebruiker van warm water, die blijft net zolang onder de douche staan tot het warme water opraakt.iRbn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:56:
Wat is jullie ervaring met het volume van de Vaillant unitower SWW boiler? (190 liter). Ik vind in dit topic iig geen slechte ervaringen.
Wij staan momenteel voor de keuze en ik vraag me af of dat een voldoende groot volume is... Uiteindelijk zal ons gezin 2 volwassenen en 2 kinderen zijn. Meestal nemen we een douche en sporadisch een bad...
Ik moet dus plannen dat ik vóór haar douche, of veel later pas. Dan gaat het prima. Eén keer per dag een run van een uur (als het heel koud is iets langer) brengt het water op ca. 55 graden. 190 liter van 55 graden, is ca. 300 liter van 40 graden uit de kraan. Daar kun je prima 30 minuten een stevige warme straal uit de douche mee halen.
En als het bad gevuld is, begint hij alweer met het opwarmen van de boiler, en tegen de tijd dat de kinderen uit bad zijn is de boiler alweer op temperatuur. Ik heb een of twee keer koud moeten douchen, maar dat was omdat ik gelijk na mijn vrouw ging dus. Andersom werkt beter ;-)
Een relatief eenvoudige aanpak is in ieder geval een kWh meter er tussen te prikken in je meterkast.Manchu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:
Zelf gebruik ik die met een youLess P1 meter en Enelogic als monitoring platform.
Maar veel mensen in dit forum hebben een veel uitgebreidere smart home set-up.
De trend van het stroomverbruik zien geeft heel veel nuttige informatie over het gedrag van de WP.
Home Assistant is makkelijk te installeren. Bij mij was het gewoon flashen met Balena Etcher mijn Odroid N2+. Ik heb ook de image als VM op mijn synology draaien als test omgeving en dat is ook makkelijk te doen.Middenberm schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Dat klinkt allemaal veel belovend. Is dat allemaal een beetje "hufter proof". Kan redelijk uit de voeten met Linux dus een Pie moet ook wel lukken. Heb alleen geen zin in dagen lang scripts schrijven. Zijn er standaard scripts/repositories? Waar je dan enkel modules hoeft aan te klikken?
Is het hardwarematige aansluiten ingewikkeld?
Hardware matig aansluiten is makkelijk te doen. Die module moet je ergens zien te verbinden op een EBUS aansluiting. Ik heb die in mijn Unitower gestoken. 2 draadjes aansluiten en klaar.
Het moeilijkste vond ik die MQTT commando's achterhalen en om die addons (Ebus/MQTT broker) correct geïnstalleerd te krijgen. Met de default instellingen valt het wel mee na een avondje lezen, maar als je dan custom templates wil gebruiken, ging het fout bij mij. Ik moet nog eens een nieuwe poging doen nu is het wat beter snap, maar de standard functionaliteit covered al 90% van mijn noden.
Maar ik vind het wel de moeite waard om er tijd in te steken als je het systeem wat wil automatiseren.
Ik kan je aanraden om dit topic ook te doorspitten: Verwarming uitlezen met ebusd
En als je vast zit, zullen ze je daar ook wel kunnen helpen.
ik zou zo veel mogelijk samen onder die douche stappenNHL19 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Hier ook 2 volwassenen en 2 kinderen met een 190 liter boiler. Nu bijna een jaar. Mijn vrouw is nogal een grootgebruiker van warm water, die blijft net zolang onder de douche staan tot het warme water opraakt.
Ik moet dus plannen dat ik vóór haar douche, of veel later pas. Dan gaat het prima. Eén keer per dag een run van een uur (als het heel koud is iets langer) brengt het water op ca. 55 graden. 190 liter van 55 graden, is ca. 300 liter van 40 graden uit de kraan. Daar kun je prima 30 minuten een stevige warme straal uit de douche mee halen.
En als het bad gevuld is, begint hij alweer met het opwarmen van de boiler, en tegen de tijd dat de kinderen uit bad zijn is de boiler alweer op temperatuur. Ik heb een of twee keer koud moeten douchen, maar dat was omdat ik gelijk na mijn vrouw ging dus. Andersom werkt beter ;-)

Kleinere boiler pakken, dan leert ze dat wel af.
Ik heb iets minder positieve ervaringen, misschien ook goed om hier aan toe te voegen. Home Assistant ben ik wel over te spreken, maar om ebusd werkend te krijgen en te houden vond en vind ik meer werk dan me vooraf was voorgesteld. Bij elke update (van home assistent, mqtt, ebus, etc.) ben ik toch weer een poosje aan het prutsen om het werkend te krijgen en houden. Maar de data en inzichten zijn dan toch wel weer de moeite waard om er weer een avondje in te steken, dus zo blijf je bezig...Broodro0ster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:01:toon volledige bericht
[...]
Home Assistant is makkelijk te installeren. Bij mij was het gewoon flashen met Balena Etcher mijn Odroid N2+. Ik heb ook de image als VM op mijn synology draaien als test omgeving en dat is ook makkelijk te doen.
Hardware matig aansluiten is makkelijk te doen. Die module moet je ergens zien te verbinden op een EBUS aansluiting. Ik heb die in mijn Unitower gestoken. 2 draadjes aansluiten en klaar.
Het moeilijkste vond ik die MQTT commando's achterhalen en om die addons (Ebus/MQTT broker) correct geïnstalleerd te krijgen. Met de default instellingen valt het wel mee na een avondje lezen, maar als je dan custom templates wil gebruiken, ging het fout bij mij. Ik moet nog eens een nieuwe poging doen nu is het wat beter snap, maar de standard functionaliteit covered al 90% van mijn noden.
Maar ik vind het wel de moeite waard om er tijd in te steken als je het systeem wat wil automatiseren.
Ik kan je aanraden om dit topic ook te doorspitten: Verwarming uitlezen met ebusd
En als je vast zit, zullen ze je daar ook wel kunnen helpen.
@Broodro0ster @NHL19
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als ik dat zo lees ga ik er eerst geen tijd insteken, klinkt als een heule hoop leeswerk en als het dan na een update niet meer goed werkt dan gaat dat alleen maar extra frustreren.
Ik hoopte op een pasklare build in de trand van Linux of Kodi e.d. Die custom builds zijn gelijk toepasbaar en behoorlijk gebruiksvriendelijk.
Als ik dat zo lees ga ik er eerst geen tijd insteken, klinkt als een heule hoop leeswerk en als het dan na een update niet meer goed werkt dan gaat dat alleen maar extra frustreren.
Ik hoopte op een pasklare build in de trand van Linux of Kodi e.d. Die custom builds zijn gelijk toepasbaar en behoorlijk gebruiksvriendelijk.
Mijn ervaring is dat Ebusd fatsoenlijke via HTTP uit te lezen is. Ik zelf gebruik Node-red om ieder tijdsinterval een aantal endpoints te curl'en en dit naar Influxdb te sturen. Omdat je veel dichter op de onderlaag zit heb je geen gedoe met updates of instabiele modules, maar moet je misschien je logica handmatig maken en/of integreren.
Ik heb er geen problemen mee, alleen update de MQTT broker niet altijd goed meer na een OS update van HAOS. Maar even die addon herstarten en we kunnen weer door. Misschien maar eens kijken om dat ook te automatiseren dat die een schop krijgt na een update.NHL19 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Ik heb iets minder positieve ervaringen, misschien ook goed om hier aan toe te voegen. Home Assistant ben ik wel over te spreken, maar om ebusd werkend te krijgen en te houden vond en vind ik meer werk dan me vooraf was voorgesteld. Bij elke update (van home assistent, mqtt, ebus, etc.) ben ik toch weer een poosje aan het prutsen om het werkend te krijgen en houden. Maar de data en inzichten zijn dan toch wel weer de moeite waard om er weer een avondje in te steken, dus zo blijf je bezig...
Ja, HA OS is een kant en klare image op Linux gebaseerd. Maar ebusd en MQTT zijn addons.Middenberm schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:40:
@Broodro0ster @NHL19
Binnenkort gaan wij starten met het verbouwen en verduurzamen van onze woning (119m2/392m3). Het lijkt op een drive-in woning, waarbij onze woonkamer op de 1ste verdieping ligt, slaapkamers op de 2de verdieping. Begaande grond heeft een hal + inpandige berging. De woning is uit 1980 met rondom nog overal dubbelglas uit het bouwjaar. Al het glas in de woning gaan wij vervangen voor HR++ glas, HR+++ is in de huidige kozijnen niet mogelijk. Het vervangen van de huidige kozijnen is een te grote kostenpost op dit moment. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie worden in de verbouwing ook meegenomen.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een CV-ketel uit 2007 met een tempratuur van minimaal 60 graden. Dit heb ik de afgelopen jaar veelvuldig getest. Overal zijn radiatoren aanwezig voor het verwarmen van de ruimte. Met de verbouwing willen wij zowel op de 1ste verdieping (woonkamer) en 2de verdieping (slaapkamers + badkamer) vloerverwarming (10cm hoh) laten leggen. Op de begaande grond in de hal komt nog wel een radiator. Alles verwarmd met behulp van een warmtepomp, all-electric dus. Vloerverwarming op de 2de verdieping kan een tandje lager dan op de 1ste verdieping. Eigenlijk is alleen de badkamer belangrijk. In de slaapkamers hangt ook een airco om eventueel bij te verwarmen.
Mijn oog is mede door de topics hier gevallen op de warmtepompen van Vaillant, en dan vooral de Split variant. Het plaatsen van een monoblock is door de opstelling van het huis nagenoeg onmogelijk. De leidingen vanuit de buitenunit moet toch een flinke afstand overbruggen. Er is in de huidige CV ruimte meer dan genoeg ruimte voor een binnenunit (uniTOWER 190 liter).
In de huidige staat van de woning verbruiken wij de laatste 4 jaar gemiddeld 1150m3 gas. Dan schommelt de tempratuurvraag tussen de 18 en 20 graden. Wij verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer en de kinderkamer. Met de Koevlaas methode kom ik dan uit op: 1150x8:1650=5,75kW. Met het verduurzamen van de woning kan ik mij voorstellen dat het gemiddelde verbruik m3 gas lager zou zijn, een warmtepomp met een lager vermogen zou dan ook mogelijk moeten zijn. Hier komen er echter twijfels op: waar doen wij verstandig aan. Met de Vaillant Split blijft volgens mij dan alleen de optie VWL55/5 over. De 35/5 is niet voldoende en de 75/5 lijkt mij 'overkill'. De buitenunit wil ik combineren met de uniTOWEr split voor sww (alleen badkamer, keuken heeft koudwaterleiding in combinatie met Quooker combi). Met drie personen is dat ruim voldoende volgens mij. Zie ik iets over het hoofd? Mocht een eigen topic openen een beter idee zijn dan doe ik dat uiteraard.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een CV-ketel uit 2007 met een tempratuur van minimaal 60 graden. Dit heb ik de afgelopen jaar veelvuldig getest. Overal zijn radiatoren aanwezig voor het verwarmen van de ruimte. Met de verbouwing willen wij zowel op de 1ste verdieping (woonkamer) en 2de verdieping (slaapkamers + badkamer) vloerverwarming (10cm hoh) laten leggen. Op de begaande grond in de hal komt nog wel een radiator. Alles verwarmd met behulp van een warmtepomp, all-electric dus. Vloerverwarming op de 2de verdieping kan een tandje lager dan op de 1ste verdieping. Eigenlijk is alleen de badkamer belangrijk. In de slaapkamers hangt ook een airco om eventueel bij te verwarmen.
Mijn oog is mede door de topics hier gevallen op de warmtepompen van Vaillant, en dan vooral de Split variant. Het plaatsen van een monoblock is door de opstelling van het huis nagenoeg onmogelijk. De leidingen vanuit de buitenunit moet toch een flinke afstand overbruggen. Er is in de huidige CV ruimte meer dan genoeg ruimte voor een binnenunit (uniTOWER 190 liter).
In de huidige staat van de woning verbruiken wij de laatste 4 jaar gemiddeld 1150m3 gas. Dan schommelt de tempratuurvraag tussen de 18 en 20 graden. Wij verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer en de kinderkamer. Met de Koevlaas methode kom ik dan uit op: 1150x8:1650=5,75kW. Met het verduurzamen van de woning kan ik mij voorstellen dat het gemiddelde verbruik m3 gas lager zou zijn, een warmtepomp met een lager vermogen zou dan ook mogelijk moeten zijn. Hier komen er echter twijfels op: waar doen wij verstandig aan. Met de Vaillant Split blijft volgens mij dan alleen de optie VWL55/5 over. De 35/5 is niet voldoende en de 75/5 lijkt mij 'overkill'. De buitenunit wil ik combineren met de uniTOWEr split voor sww (alleen badkamer, keuken heeft koudwaterleiding in combinatie met Quooker combi). Met drie personen is dat ruim voldoende volgens mij. Zie ik iets over het hoofd? Mocht een eigen topic openen een beter idee zijn dan doe ik dat uiteraard.
Als je geluk hebt, is het goed, heb je pech, is het waardeloosManchu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:
Je kunt via een eenvoudige test (wamteopwekking uit, water rondpompen en dan het verschil van Ta en Tr bekijken) kijken of je het nodig vind om preciezer te meten. Mijn COP kwam 1 hele punt hoger uit dan "echt", iemand in dit topic had zelfs een COP van 9. En altijd afhankelijk van de temperatuur, tijd en debiet, dus een standaard correctie is niet echt mogelijk.
Wil je het goed doen, dan werkt een warmtemeter het best.
Wil je het goedkoop en een beetje goed doen, dan kun je met een RPi, ESP of Arduino 2 temperatuursensoren aan de aanvoer en retour hangen, ijken, en softwarematige een hogeregraadscorrectie toepassen. Neem verder aan dat het debiet altijd gelijk is (is zo, bij gelijkblijvende instelling), en je kunt data vergaren.
De vraag is dus of je meer tijd dan geld hebt, of andersom
Verschillende aanbevelingen uit mijn ervaring (om te voorkomen dat u dezelfde fouten maakt):laquaezzi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:19:toon volledige bericht
Binnenkort gaan wij starten met het verbouwen en verduurzamen van onze woning (119m2/392m3). Het lijkt op een drive-in woning, waarbij onze woonkamer op de 1ste verdieping ligt, slaapkamers op de 2de verdieping. Begaande grond heeft een hal + inpandige berging. De woning is uit 1980 met rondom nog overal dubbelglas uit het bouwjaar. Al het glas in de woning gaan wij vervangen voor HR++ glas, HR+++ is in de huidige kozijnen niet mogelijk. Het vervangen van de huidige kozijnen is een te grote kostenpost op dit moment. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie worden in de verbouwing ook meegenomen.
1) Zorg ervoor dat ze in VVW een slakkenpatroon gebruiken en maak de gebieden die veerkrachtiger zijn om koud te zijn, zoals de badkamer, gang, trappenhal enz. dichter. Houd de circuits kort. Vergeet niet dat de belangrijkste factor voor efficiënt verwarmen op lage temperatuur een goed leveringssysteem is. Ga daar niet goedkoop mee om.
2) Overweeg een WPB-oplossing zoals Edel eau. Dat zal efficiënter en goedkoper zijn in vergelijking met Unitower en u komt mogelijk ook in aanmerking voor een extra premie.
Mijn ervaring is dat die Edel wpb's vaak niet lang meegaan.bilalhp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:57:
2) Overweeg een WPB-oplossing zoals Edel eau. Dat zal efficiënter en goedkoper zijn in vergelijking met Unitower en u komt mogelijk ook in aanmerking voor een extra premie.
Voor een hobbyist die het grotendeels zelf installeert alsnog wel een leuke optie. Maar als je het moet uitbesteden, neem liever een uniTower.
Elke keer dat iemand dat hier beweert hoop ik dat mijn Auer meeleest en denkt, “mij hebben ze niet, ik hou het jaren vol!”.
Maar hoewel ik het ding nog geen jaar heb, heb ik al wel een keer te maken gehad met een waterpompje dat geen contact meer maakte. Het ziet er dan ook niet echt overtuigend degelijk uit als je de kap eraf haalt. We gaan het zien…
Maar hoewel ik het ding nog geen jaar heb, heb ik al wel een keer te maken gehad met een waterpompje dat geen contact meer maakte. Het ziet er dan ook niet echt overtuigend degelijk uit als je de kap eraf haalt. We gaan het zien…
Volgens mij komt er ander weer aan… we zijn opeens weer terug naar elke anderhalf-twee uur een defrost.
Was ook de koudste ochtend nu, op Actief is de woonkamertemperatuur toch een graadje onder de wenstemperatuur gekomen. Terwijl hij het gisteravond juist iets noven de wenstemp hield, dus het is snel afgekoeld buiten denk ik.
Was ook de koudste ochtend nu, op Actief is de woonkamertemperatuur toch een graadje onder de wenstemperatuur gekomen. Terwijl hij het gisteravond juist iets noven de wenstemp hield, dus het is snel afgekoeld buiten denk ik.
Op KNMI station Deelen was het vanochtend -8,7, dat is nog ongeveer 2 graden koeler dan de afgelopen dagen. En vanochtend zaten de autoruiten onder het ijs, de vorige dagen niet/minder. Dus ja, het wordt inderdaad wat vochtiger.Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:50:
Volgens mij komt er ander weer aan… we zijn opeens weer terug naar elke anderhalf-twee uur een defrost.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic