Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Gramser schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:47:
[...]

De 270L Auer Edel Eau doet in de dagelijkse praktijk ongeveer 1,2 kWh waar hij dan een uurtje of 3-3,5 mee bezig is. Defrosts zijn er niet. Gezin van 3, 1x douchen p.p. per dag (max 7 minuten p.p. denk ik), en dan nog een afwasje. Soms extra douchebeurt na sporten overdag. Prima voor ons gebruik. We verwarmen naar 55 graden met eens in de 8 dagen een legionellarun naar 60 graden, alles op de compressor.

Edit: wel wat offtopic, excuses...
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jou ivm douchen. En soms eens een bad vullen (1x per week meestal).
Onze boiler staat ingesteld op 50°C en is maar 200l, dus misschien kan het voor jou nog efficiënter door de temperatuur iets te laten zakken?
We gebruiken wel een spaardouchekop i.p.v. de regendouche. Met de regendouche verdubbeld ons warmwater verbruik en dan heb je wel wat meer nodig.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:55:
Mooi cijfers @Gramser
Zeker met koud weer hebben boilers zoals de Auer Edel Eau en om on topic te zijn de Vaillant FluoStor voordelen wat betreft opwarmtijd van het tapwater in vergelijking tot WPboilers.
Jij bedoelt "in vergelijking tot L/W WPB's" ;) Immers, de EdelEau en FluoStor zijn ook WPB's, alleen met water als bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Broodro0ster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jou ivm douchen. En soms eens een bad vullen (1x per week meestal).
Onze boiler staat ingesteld op 50°C en is maar 200l, dus misschien kan het voor jou nog efficiënter door de temperatuur iets te laten zakken?
We gebruiken wel een spaardouchekop i.p.v. de regendouche. Met de regendouche verdubbeld ons warmwater verbruik en dan heb je wel wat meer nodig.
Zou best kunnen hoor, dat het nog wat efficiënter kan. Zou 'm wel eens op 50 kunnen zetten, maar dan is-ie met een legionellarun wel weer langer bezig om 'm naar de 60 te krijgen. Maar ik denk dat ik dit nog een paar maanden vol maak en dan eens kijk wat het verbruik op jaarbasis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Proim schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:02:
[...]

We doen weer verder.
Sinds 19 december 6u terug naar uitgebreid:
Ruimtecompensatie: uitgebreid
Stooklijn: 0.2
Gelijkvloers wens temperatuur: 20.5
Verdieping wens temperatuur: 19.5
Nachtverlaging: geen
Minimale aanvoertemperatuur gelijkvloers: 25 → 26 vanaf 6u45 21-Dec-2023
Minimale aanvoertemperatuur verdieping: 25 → 26 vanaf 6u45 21-Dec-2023
Alle vvw kringen staan vol open
Buitentemperatuur:
  • 19-Dec-2023 rond 6u begonnen, normaal gaat het komende dagen niet onder de 5 graden → deze dag 6-7 graden
  • 20-Dec-2023 lijkt mij niet echt onder de 6-8 graden te zijn geweest
Resultaat: (alle grafieken zijn totale verbruik van het huis, dus niet alles is WP)
19-Dec-2023 - vanaf 6u bovenstaande settings - rond 17u30 even wenstemperatuur naar 21, maar werd toch wat teveel dus terug 20.5 rond 21u. Dit lijkt mij nog wel redelijk, het is zeker niet perfect, maar zo erg is het toch ook niet lijkt mij...
[Afbeelding]
20-Dec-2023 - gelijkaardig aan 19 december, maar toch eerder kortere runs, meer pendelen dan dag ervoor
[Afbeelding]
21-Dec-2023 - 1 lange run in de nacht, daarna wel echt korte runs / pendelen, maar niet meer aangegaan sinds 6u30, enkel andere verbruikers - beslist om aanvoertemperatuur 1 graad te verhogen van 25 naar 26 voor beide thermostaten/zones/groepen.
[Afbeelding]

Andere suggesties blijven welkom, maar ik merkte dat op actief het toch te warm werd (als in, ik moest in tshirt gaan zitten en dat vind ik er toch wat over).
Klein beetje chargerend, maar ik zie je probleem eigenlijk niet heel erg. Je hut is prima warm, je hebt een aantal runs per dag op een laag verbruik, what's not to like? Je zou nog een nachtverlaginkje kunnen overwegen, om hem dan overdag langere runs te laten maken. Als het 's nachts bij jou niet heel erg afkoelt heeft dat echter weer niet zoveel zin.

• San0000
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:33
Tweeke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:54:
[...]

Installateur heeft gereageerd op de F.820 storing, Vaillant zou met een software (firmware?) update komen.
@Tweeke
Ik volg het draadje met belangstelling en heb ook dezelfde foutmelding (#820).
Heeft Vaillant inmiddels een printplaat vervangen onder garantie? Of een reactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
San0000 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:06:
[...]

@Tweeke
Ik volg het draadje met belangstelling en heb ook dezelfde foutmelding (#820).
Heeft Vaillant inmiddels een printplaat vervangen onder garantie? Of een reactie?
Nee, ik wacht nog tot ze contact met me opnemen.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Chupachups schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:38:
[...]

waarschijnlijk hoef je geen nieuw scheidingsrelais te plaatsen. Bij mij werkte het eerst ook niet. Dit bleek te liggen aan het feit dat de sysflow sensor onjuist was aangesloten. de poort van het relais wordt dan niet vrijgegeven. Ik zal de betreffende forumpost even terugzoeken.
Vaillant heeft het doorgemeten en stond geen spanning op. Relais kapot wegens verkeerd om aansluiten waardoor 230volt door 24 volt ging was de uitleg, en moet dus wel degelijk vervangen worden, aldus Vaillant installateur.

Vooralsnog niemand gevonden die kan helpen en/of een onderhoudscontract aan wil gaan. Mocht iemand een goed adresje hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:18
Nicoppp schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:44:
[...]

Vaillant heeft het doorgemeten en stond geen spanning op. Relais kapot wegens verkeerd om aansluiten waardoor 230volt door 24 volt ging was de uitleg, en moet dus wel degelijk vervangen worden, aldus Vaillant installateur.

Vooralsnog niemand gevonden die kan helpen en/of een onderhoudscontract aan wil gaan. Mocht iemand een goed adresje hebben hoor ik het graag.
vreemd verhaal, aangezien het Vaillant relais op 230V schakelt, er is geen 24V aansluiting.
Er stond bij mij ook geen 230V op de bus, dat was pas het geval toen de VR10 sysflow sensor op de VWZ AI was aangesloten en niet op de VR71. loont de moeite om even te controleren, gewoon de sensor kabel even losmaken en aansluiten.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Tijdens die koude dagen van een tijdje geleden draaide ik mooie lange runs, nu het wat warmer is, is het beeld heel anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdMfaZ5SW3rbT25PcqgoJ4HGrW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzCXKZI4C1Qzr2XyspCknpye.png?f=fotoalbum_large

Is het devies nu om te gaan experimenteren met een lagere stooklijn?

• Gramser
  • Nu online
Kaspers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:32:
Tijdens die koude dagen van een tijdje geleden draaide ik mooie lange runs, nu het wat warmer is, is het beeld heel anders:

[Afbeelding]

Is het devies nu om te gaan experimenteren met een lagere stooklijn?
Ik zie niet zo'n probleem eigenlijk. Kun je niet gewoon op "uitgebreid" draaien?

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Gramser schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:02:
[...]

Ik zie niet zo'n probleem eigenlijk. Kun je niet gewoon op "uitgebreid" draaien?
Die instelling heb ik helaas niet, ik heb een VRC700.

Adaptieve stooklijn staat op: Nee
Binnencompensatie staat op: Thermostaat

Ik lees hierover in de documentatie:
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie → [CV-CIRC1 ----] → Binnencompensatie
Met de functie kunt u vastleggen of de ingebouwde tem-peratuurvoeler in de systeemthermostaat of in de af-standsbediening aanvullend gebruikt moet worden.

Voorwaarde is:
- De systeemthermostaat is in de woonruimte gemonteerd.
- Een evt. beschikbare afstandsbediening is in de woon-ruimte gemonteerd.
- De systeemthermostaat of de afstandsbediening is in de functie Zonetoewijzing aan de zone toegewezen,waarin de thermostaat resp. de afstandsbediening isgeïnstalleerd. Als u geen zonetoewijzing uitvoert, danis de functie Binnencompensatie buiten werking.Geen: de temperatuurvoeler wordt voor de regeling niet gebruikt.

Compens.: de ingebouwde temperatuurvoeler meet de ac-tuele kamertemperatuur in de referentiekamer. Deze waarde wordt met de gewenste kamertemperatuur vergeleken en leidt bij een verschil tot een aanpassing van de aanvoertemperatuur door de zogenaamde "Effectieve gewenste kamer-temperatuur". Effectieve gewenste kamertemp. = ingesteldegewenste kamertemp. + (ingestelde gewenste kamertemperatuur - gemeten kamertemperatuur). In de plaats van de ingestelde gewenste kamertemperatuur wordt dan de effectieve gewenste kamertemperatuur voor de regeling gebruikt.

Thermost.: functie zoals bij de functie Compens.. Bijkomend wordt de zone wordt uitgeschakeld wanneer de gemeten kamertemperatuur + 3/16 K hoger is dan de ingesteldegewenste kamertemperatuur. Als de kamertemperatuur opnieuw + 2/16 K onder de ingestelde gewenste kamertemperatuur daalt, dan wordt de zone opnieuw ingeschakeld. Het gebruik van de kamerthermostaat leidt in combinatie meteen zorgvuldige gekozen stooklijn tot een optimale regelingvan de CV-installatie.
Is deze "Thermost" waarde voor instelling "Binnencompensatie" gebruikelijk icm vloerverwarming?
De handleiding maakt wel duidelijk dat een 'zorgvuldige gekozen stooklijn' een vereiste is voor een goede werking.

Ik lees dat ik eenzelfde ervaring heb als jij @Gramser:
Gramser schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:07:
Met stooklijn 0,35, wenstemperatuur van 19 en kamertemperatuur van ook 19 en de binnencompensatie op actief, merk ik ook dat de pomp steeds een uurtje aanslaat op minimum vermogen, en dan even stopt, om na 5-10 minuten weer verder te gaan. De minimum gewenste Ta staat op 20. Zou het verhogen hiervan zin hebben als ik de runs wil verlengen?
Draai jij ook icm vvw? En heb je dit gedrag kunnen veranderen met evt een lagere stooklijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Kaspers op 21-12-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ha, die post deed ik een jaar geleden. Inmiddels heb ik nog steeds diezelfde stooklijn, maar heb ik juist de minimum Ta omhoog gedaan naar ik meen 26 graden. En nu met een graadje nachtverlaging draai ik overdag een hele lange run omdat de boel langzaam opwarmt, en dus ‘‘s avonds pas weer afslaat als de Twens is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:42
Gramser schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:31:
[...]

Klein beetje chargerend, maar ik zie je probleem eigenlijk niet heel erg. Je hut is prima warm, je hebt een aantal runs per dag op een laag verbruik, what's not to like? Je zou nog een nachtverlaginkje kunnen overwegen, om hem dan overdag langere runs te laten maken. Als het 's nachts bij jou niet heel erg afkoelt heeft dat echter weer niet zoveel zin.
Nee misschien is dat exact wat ik moet te horen krijgen, dat dit inderdaad gewoon prima is... Misschien laat ik mezelf wat te gek maken rond het pendelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 21:18
Installatie in volle gang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC2yMxrzkvtP3eHKo0vzaUe5j-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erOKfpxsWA8DKNoNxhI9Z0EN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RKR21UYbI44Sfx0flhUvdC7RFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzKCgvCwS0YXEKM5gdouwREG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MDM7KpiAdbazvrsOYuRQI-L0BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK4N2MRdM4O2aVap6lSKk0F8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SodVoelZXETH-k8zI2Vrnokpcxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OejKCpPiZ3kk5yyNEZkGA58s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2BQSeKDk607LJJe_Hy0SkNS5J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0TY2z5SJkxDtOocDD13OVON.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel een gedoe met het installatie materiaal, niet op voorraad of de leveranciers hebben geen idee wat voor materiaal ze moeten leveren.

De gaskraan is dicht en de CV op marktplaats dus nu maar even COP 1 verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C2bZVSjXrlxQJ3iH9SJMorJZdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRLxPmWsY02qu1OeB8HzN32U.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
maarten_NL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:53:
Installatie in volle gang:

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is wel een gedoe met het installatie materiaal, niet op voorraad of de leveranciers hebben geen idee wat voor materiaal ze moeten leveren.

De gaskraan is dicht en de CV op marktplaats dus nu maar even COP 1 verwarmen:

[Afbeelding]
Weet niet wat het probleem is kwa materialen maar alles is op voorraad, Rensa, walraven , wasco en Plieger

En een beetje voorbereiding en voorraad kan ook geen kwaad.

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
marcop23 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:28:
[...]

Ter informatie: het gaat niet enkel om vermogen bij extreme kou.
Om een defrost te kunnen doen, moet het cv-water een minimale temperatuur van 13 graden hebben.
Hoe meet hij dan cv-water temperatuur? Als de flowpomp niet draait, komt de ReturnTemp gemakkelijk onder de 10 graden. Maar dit betekent uiteraard niet dat het het cv-water 10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Chupachups schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:00:
[...]

vreemd verhaal, aangezien het Vaillant relais op 230V schakelt, er is geen 24V aansluiting.
Er stond bij mij ook geen 230V op de bus, dat was pas het geval toen de VR10 sysflow sensor op de VWZ AI was aangesloten en niet op de VR71. loont de moeite om even te controleren, gewoon de sensor kabel even losmaken en aansluiten.
In het technisch overzicht zie ik wel degelijk 230V naar 24V. Zie rechtsonder op de foto en bij de afbeelding van de VWZ AI. Verder heb ik er weinig verstand van maar zou ik de aansluiting dan gewoon los en weer vast moeten maken? Lijkt me dat de installateur van Vaillant in het uur dat hij bezig was dit wel geprobeerd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPwa9t5__KrU3SEYoUECuVEm7X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZB8lOEq5KGeSlyHYAblcbTrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
bilalhp schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:01:
[...]

Hoe meet hij dan cv-water temperatuur? Als de flowpomp niet draait, komt de ReturnTemp gemakkelijk onder de 10 graden. Maar dit betekent uiteraard niet dat het het cv-water 10 graden is.
Tijdens een defrost loopt de cv-pomp. Als de retourtemperatuur dan, tijdens de defrost < 13 graden wordt, dan stopt die er mee. Normaal gesproken volgt een defrost natuurlijk na verwarmen, dus dan zou het water in de WP sowieso al "binnentemperatuur" moeten zijn, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:18
Nicoppp schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
[...]

In het technisch overzicht zie ik wel degelijk 230V naar 24V. Zie rechtsonder op de foto en bij de afbeelding van de VWZ AI. Verder heb ik er weinig verstand van maar zou ik de aansluiting dan gewoon los en weer vast moeten maken? Lijkt me dat de installateur van Vaillant in het uur dat hij bezig was dit wel geprobeerd heeft.

[Afbeelding]
het relais sluit je aan de primaire kant aan op de ZH poort (230V). aan de secundaire kant van het relais zit een open dicht contact. Deze sluit je aan op de ketel, aan/uit contact waar normiter de aan/uit thermostaat op zit. De ketel zelf heeft een 24V circuit hiervoor. Er zit dus geen 24V ingang op het relais. Als het relais per ongeluk verkeerd om aangesloten is geweest gebeurt er niets, het contact staat open als t relais niet wordt bekrachtigd, dus geen kortsluiting .

Je kunt zelf even kijken of er een sensor zit aangesloten op de VF1 poort van de vwzai. Als dat niet zo is, zou je dat kunnen proberen (of laten doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-04 14:27

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

@Nicoppp Wat @Chupachups je verteld staat ook in grote letters met een uitroepteken onderaan de foto die je geplaatst hebt.

Ik heb dit ook eerder aan de hand gehad; had de stekker van de VR10 sensor uit de VF1 gehaald waardoor er geen spanning op het betreffende relais kwam.

Vind de diagnose vd betreffende monteur (als hij dat daadwerkelijk zo gezegd heeft) ook dubieus.

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-04 14:27

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

@Nicoppp Ik las dat je in omgeving Amsterdam woont. Als het niet te ver is van Vinkeveen wil ik best even komen kijken als ik je daarmee kan helpen. Stuur maar een pb anders.

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:17
Nicoppp schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Als je een universeel meter hebt en je weet hoe die werkt kun je het relais toch testen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Laatst online: 05-03 16:08
marcop23 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:48:
[...]

Tijdens een defrost loopt de cv-pomp. Als de retourtemperatuur dan, tijdens de defrost < 13 graden wordt, dan stopt die er mee. Normaal gesproken volgt een defrost natuurlijk na verwarmen, dus dan zou het water in de WP sowieso al "binnentemperatuur" moeten zijn, lijkt me.
Juist. Ik herinner me ook dat ik onmiddellijk ontdooide wanneer de verwarming start, maar de volgende keer zal ik meer op de retourtemperatuur letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Kaspers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:36:
[...]

[...]

Is deze "Thermost" waarde voor instelling "Binnencompensatie" gebruikelijk icm vloerverwarming?
De handleiding maakt wel duidelijk dat een 'zorgvuldige gekozen stooklijn' een vereiste is voor een goede werking.

Ik lees dat ik eenzelfde ervaring heb als jij @Gramser:

[...]

Draai jij ook icm vvw? En heb je dit gedrag kunnen veranderen met evt een lagere stooklijn?
'Thermost' klinkt inderdaad als 'uitgebreid'.

Ik heb mijn stooklijn verder verlaagd voor zo rustig mogelijk gedrag icm vvw.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Gramser schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:22:
Te weinig informatie om er iets concreets over te zeggen. Vooral van belang: wat voor afgiftesysteem gebruik je? Radiator, vloerverwarming, combi..?
Vervolgens: wat bedoel je met “warm water”? In je vloer, of lees je de temperatuur van een boilervat uit?
Met warm water bedoel ik het sanitair warm water ( ik zie de grafiek via home assitant ).

Afgiftesysteem is vloerverwarming op alle verdiepingen een 13 tal kringen, enkel de circulatiepomp in de ketel.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 21:48
Voor ik vetrok snel de warmtepomp op afwezigheid gezet maar ik denk dat ik dit eerst had moeten testen. Wellicht omdat ik 100% WAR draai... ik was onder de indruk dat afwezigheid betekent dat er niet wordt verwarmt behalve wanneer het nodig is (vorstbeveiliging). Hij is zo ingesteld dat de afwezigheidsmodus twee dagen voor terugkomst weer stopt en dan kan het huis weer opwarmen.

Maar in plaats daarvan dus een start per uur, en alsnog 10 kWh verbruik per dag. Beetje jammer dit maar zoals gezegd had ik best even de handleiding gecheckt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4zliaO5N2XnnduSZsVipbZFLcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btrW3VpqIa2TDN9RCguVljSU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIEbuaqRkPbJwcH4fqO1QkWz16U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cP3H8rvEHFHBGKl6lA4gnRC.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Wat staat er dan in die handleiding over? Want ik zou ook verwachten dat hij gewoon uit gaat, los van welke stand dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 14:35
Bij deze buitentemperaturen (11 gr.) haal ik hier lastig de wens temperatuur na een nachtverlaging van 1 graad. Stooklijn staat op 0,55 en bij lagere temperaturen zou deze nog wel wat lager kunnen. Alleen radiatoren en deze hebben bij een aanvoertemp. Van 31 gr. waarschijnlijk net te weinig vermogen. Wat kan ik het beste doen, de stooklijn verhogen of de minimale aanvoertemperatuur naar bv 32 zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Switek wat is de reden voor de nachtverlaging? Met de huidige dag- en nachtemperatuur kan “hoger rendement overdag” eigenlijk geen reden zijn want verschil zal minimaal zijn. Dus als dat het is, gewoon 24/7 op dezelfde temp laten staan. Of nachtverlaging van 0,5 graad ipv 1 graad.

Hogere stooklijn zal waarschijnlijk weinig of geen effect geven omdat die niet/nauwelijks zal resulteren in een hogere aanvoertemperatuur. De minimale Ta iets verhogen kan eventueel wel.

Afhankelijk van de woning en ligging kan de huidige harde wind ook een reden zijn voor het niet halen van de doeltemp: er is daardoor immers meer warmteverlies dan met weinig wind. Een mogelijke extra reden om de nachtverlaging voorlopig over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Misschien is de vraag al eens gesteld, ik heb gezocht maar het antwoord op de vraag niet gevonden:

Ik zie wat waardes in de Sensoapp, electrical consumption en environmental yield en de COP in de VWZ AI De vraag is nu: Hoe betekend Vaillant de COP en wat is environmental?

Electrical + environmental = totale energietransport?

Is environmental dan alleen wat er aan de bron wordt onttrokken of wat er afgegeven wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiGEbG9ceB0BgOig3-tUcFlcRcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XMf2fnhdqMEQaCCCFrQbcp7N.jpg?f=user_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Switek schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:33:
Bij deze buitentemperaturen (11 gr.) haal ik hier lastig de wens temperatuur na een nachtverlaging van 1 graad. Stooklijn staat op 0,55 en bij lagere temperaturen zou deze nog wel wat lager kunnen. Alleen radiatoren en deze hebben bij een aanvoertemp. Van 31 gr. waarschijnlijk net te weinig vermogen. Wat kan ik het beste doen, de stooklijn verhogen of de minimale aanvoertemperatuur naar bv 32 zetten?
Je moet eerst je minimalen temperatuur vinden wat je nodig hebt om je setpoint te halen. En als het kouder worden en je red het dan niet ga je je stooktabel aanpassen pet stapje om ste kijken of je het dan wel haalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23
maarten_NL schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:59:
Misschien is de vraag al eens gesteld, ik heb gezocht maar het antwoord op de vraag niet gevonden:

Ik zie wat waardes in de Sensoapp, electrical consumption en environmental yield en de COP in de VWZ AI De vraag is nu: Hoe betekend Vaillant de COP en wat is environmental?

Is environmental dan alleen wat er aan de bron wordt onttrokken of wat er afgegeven wordt?

[Afbeelding]
Nu ben ik ook niet koning zoeken maar die is ongeveer 100 keer besproken, die van Vaillant zelfs in meerdere topics :9

@franciesco heeft daar eens een goede post over gemaakt, daar eventjes op zoeken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 24-12-2023 17:12 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 21:48
Gramser schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:49:
Wat staat er dan in die handleiding over? Want ik zou ook verwachten dat hij gewoon uit gaat, los van welke stand dan ook.
CV-functie werkt gedurende deze tijd met de vastgelegde afkoeltemperatuur. Warmwaterfunctie en circulatie zijn uitgeschakeld. Vorstbeveiliging is geactiveerd, aanwezige ventilatie werkt op laagste niveau.

Fabrieksinstelling: Afkoeltemperatuur: °C 15 °C
Hij maakt nu al de derde dag op rij geen warm water dus het lijkt wel zoals beoogd te werken. Ik denk dat dit plus 100% WAR dan gewoon geen goede match is. Urgh, echt vervelend hoor, de wp zal 100 kWh verbruiken de komende dagen zonder dat er iemand thuis is. Helaas had ik nog geen tijd om de ebus-adapter te installeren, haha

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 geen familielid ofzo die toegang heeft tot jouw woning en die je met telefonische instructies de instelling kunt laten wijzigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-zcGlqKsE0FLsKwlsVthhJGxyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZxaX5pvNb8Jl2Bi1neFgybm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYYwo6eYKodW4MHXgPcMvwMglJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4UcqSnZEQtS9mjx1dPgPoKd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 14:47
Hier is ook de installatie van een Vaillant VWL 75/5 AS gestart, samen met een Unistor plus 300L boiler. Voor zover ik kan zien werkt de installateur netjes. Waar ik wel enige zorgen over heb, is de ronding in de aanvoer vanaf de buitenunit. Daarin is een ronding aangebracht welke me redelijk "krap" lijkt. Ik ken de eigenschappen van het materiaal niet, maar vraag me af of dit helemaal 'safe' is. Het lijkt precies op de koelleidingen van een Airco (dus een dikke en een dunne koperen leiding omgeven door isolatie). Als ik het goed heb, stroomt hier propaan als "koudemiddel" doorheen. Nu zal alles bij installatie natuurlijk gecontroleerd worden, maar ben toch benieuwd hoe gebruikelijk dit is. Andere opmerkingen over installatie zijn natuurlijk ook welkom :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twaSo3gU5_3ZbppdfeohzMwJovY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4R3ZhdUWsaG14wcFXLGVkxWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwrfIvgikb0FEaADWgRtF2Z99HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0E6nBPJzTwWZ1plJWzqLtkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMGdi9cfRUjmX69Ul8W1RepSMSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezPmN7EtMbujQ5eGHSr8CLuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
@Batilan bij de 75/5 stroomt daar R410a door. Bij de /6 cvwater (in andere leidingen) en die heeft propaan in de buitenunit.

Zijn de koudemiddelleidingen al wel echt aangesloten? Inderdaad merkwaardig. Als je twijfelt of ze geknikt zijn dan kun je de isolatie wegsnijden en later weer terugpakken met plakband.

Ik mis een magneetvuilafscheider.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Die werkschakelaar mag toch niet direct naast een R290 machine zitten?

Edit: is niet van toepassing op dit apparaat

[ Voor 25% gewijzigd door ASW1 op 25-12-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:48:
Die werkschakelaar mag toch niet direct naast een R290 machine zitten?
Het is een R410a machine, geen probleem dus.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Speedfight schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:04:
[...]

Het is een R410a machine, geen probleem dus.
Je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Batilan schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:36:
Hier is ook de installatie van een Vaillant VWL 75/5 AS gestart, samen met een Unistor plus 300L boiler. Voor zover ik kan zien werkt de installateur netjes. Waar ik wel enige zorgen over heb, is de ronding in de aanvoer vanaf de buitenunit. Daarin is een ronding aangebracht welke me redelijk "krap" lijkt. Ik ken de eigenschappen van het materiaal niet, maar vraag me af of dit helemaal 'safe' is. Het lijkt precies op de koelleidingen van een Airco (dus een dikke en een dunne koperen leiding omgeven door isolatie). Als ik het goed heb, stroomt hier propaan als "koudemiddel" doorheen. Nu zal alles bij installatie natuurlijk gecontroleerd worden, maar ben toch benieuwd hoe gebruikelijk dit is. Andere opmerkingen over installatie zijn natuurlijk ook welkom :).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgezien van de potentiële knik in de koekmiddelleiding vallen mij vooral de overige leidingen op. Zijn die wel 28mm? Ze lijken dunner (22mm).
Verder zou ik in ieder geval de leidingen tussen SWW-vat en binnenunit dik isoleren, anders krijg je daar tijdens een SWW-run (en vooral ook tijdens de legionellacyclus) veel onnodig warmte verlies.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Andrehj schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:56:
[...]

Afgezien van de potentiële knik in de koekmiddelleiding vallen mij vooral de overige leidingen op. Zijn die wel 28mm? Ze lijken dunner (22mm).
Verder zou ik in ieder geval de leidingen tussen SWW-vat en binnenunit dik isoleren, anders krijg je daar tijdens een SWW-run (en vooral ook tijdens de legionellacyclus) veel onnodig warmte verlies.
Ja er is nog wat buisisolatie nodig richting de boiler.

Afhankelijk van de weerstand van het afgiftesysteem gaat 22 mm buis naar 25/26 mm meerlagenbuis prima werken met een enkelfase warmtepomp. Met name als de verdeler ernaast altijd open staat.
Die ene meter vervangen door 28 mm heeft qua flow weinig zin (tenzij een 28 mm magneetfilter significant meer flow doorlaat, dat heb ik niet scherp)
En ook richting de boiler is 22 mm prima.

Zodra het gereed is kun je in het test menu zien op welk percentage de afgiftepomp moduleert om de nominale flow te halen. Die zal denk ik zo rond 75% moduleren. Lager dan 100% dus goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-06 18:30

DIY

Batilan schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:36:
Waar ik wel enige zorgen over heb, is de ronding in de aanvoer vanaf de buitenunit. Daarin is een ronding aangebracht welke me redelijk "krap" lijkt. Ik ken de eigenschappen van het materiaal niet, maar vraag me af of dit helemaal 'safe' is. Het lijkt precies op de koelleidingen van een Airco (dus een dikke en een dunne koperen leiding omgeven door isolatie). Als ik het goed heb, stroomt hier propaan als "koudemiddel" doorheen. Nu zal alles bij installatie natuurlijk gecontroleerd worden, maar ben toch benieuwd hoe gebruikelijk dit is.
Je koelleidingen zijn waarschijnlijk nog niet aangesloten. Een foto van de aansluitingen aan de onderkant van de binnenunit zou uitsluitsel geven.

Ik zou zo in elk geval niet opleveren. Leidingen inkorten, flaren of STEK koppelingen hardsolderen en dan vanaf de vloer direct omhoog aansluiten in de binnenunit.

[ Voor 33% gewijzigd door DIY op 25-12-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Laatst online: 28-05 09:53
Misschien dat jullie wat tips of ideeën hebben.

Waar ik tegenaan loop is dat ik beneden met vloerverwarming de boel perfect warm krijg, maar boven met normale radiatoren niet. Dat dat ging gebeuren wist ik, ik had alleen de hoop dat te kunnen oplossen met het toepassen van ventilatoren.

Nu ter proef een Heatfan smart aangeschaft voor op de werkkamer. Dat werkt redelijk maar net niet goed genoeg. Tijdens de vorstperiode werd het zonder Heatfan 15c en met Heatfan 18c. Het mag net een tikkeltje warmer. De aanvoertemperatuur schommelt tussen de 20 en 30c.

Waar ik tegenaan loop is wat het slimste zou zijn om te doen:
- Minimale aanvoertemperatuur verhogen (maar wat dan met de vloerverwarming beneden?)
- Grotere radiator plaatsen met Heatfan (voordelige optie)
- LTV convector en ventilatoren plaatsen (best een dure grap)

Reden waarom ik voor een Heatfan smart heb gekozen is dat deze al vanaf 23,5c radiatortemperatuur begint te draaien. De meeste andere ventilatoren en LTV radiatoren met fans beginnen "pas" bij 30c of zelfs 35c, wat mij voor een warmtepomp aan de warme kant lijkt.

Nog een andere optie is overstap naar WTW, de afzuigkant ligt er al. Enkel aanvoerkanalen en de wtw unit zelf aanleggen (wat best nog een flinke klus is in een vrijstaande woning uit 1951) en dan zou ik de verwarming boven ook kunnen verbeteren met het inblazen van 18c buitenlucht.

De warmtepomp draait verder prima met een overall COP tot nu toe van +/- 4, mede ook dankzij het meelezen in deze thread. (Dank...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Laatst online: 28-05 09:53
Wat ik nog vergat, ik kwam deze verbruiksdatabase tegen. Is deze hier al bekend?

https://www.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Acadiane schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:59:
Waar ik tegenaan loop is wat het slimste zou zijn om te doen:
- Minimale aanvoertemperatuur verhogen (maar wat dan met de vloerverwarming beneden?)
Minimale aanvoer en stooklijn verhogen werkt alleen als je een mengende vloerverwarming verdeler met pomp hebt. Dat gaat dan natuurlijk wel behoorlijk ten koste van het verbruik.
- Grotere radiator plaatsen met Heatfan (voordelige optie)
- LTV convector en ventilatoren plaatsen (best een dure grap)
Ja kan allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 14:47
@busscherski @Andrehj @DIY bedankt voor de terugkoppeling!
busscherski schreef op maandag 25 december 2023 @ 05:58:
@Batilan bij de 75/5 stroomt daar R410a door. Bij de /6 cvwater (in andere leidingen) en die heeft propaan in de buitenunit.

Zijn de koudemiddelleidingen al wel echt aangesloten? Inderdaad merkwaardig. Als je twijfelt of ze geknikt zijn dan kun je de isolatie wegsnijden en later weer terugpakken met plakband.

Ik mis een magneetvuilafscheider.
De installatie is inderdaad nog niet afgerond, dus magneetvuilafscheider volgt (wellicht) nog. Ook zijn de koudemiddelleidingen inderdaad nog niet aangesloten. Ik weet niet hoe flexibel die leidingen zijn en hoe ze gebogen zijn, vond het gewoon een typisch gezicht, en maakte me benieuwd of dit gevolgen kan hebben. Dus alleen de monoblocks gebruiken propaan? Wel zo veilig :).
Andrehj schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:56:
[...]

Zou ik nog moeten nameten, kan alleen de buitendiameter meten natuurlijk. Zoals hierboven genoemd is de installatie nog niet klaar, dus ik laat eerst de installateur even zijn werk afmaken.

We hebben in totaal 26 groepen van ca. 90 meter (alleen in de badkamer zijn ze wat korter). De dikke leidingen gaan naar 2 verdelers van 6 groepen (op de bgg en in de kelder). De dunnere leidingen gaan naar een dubbele verdeler van 12 groepen (op de bgg) welke zich direct onder de TR (op de 1e verdieping) bevindt (in totaal zo'n 6 a 7 meter meter tot aan de verdeler). In eerste instantie liep daar een dikkere leiding welke dwars door de breedplaat ging, maar deze bleek op een plek te zitten waar dat niet mogelijk was (i.v.m. schuifdeuren) en is vervangen door de dunnere leiding.
DIY schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:34:
[...]

Je koelleidingen zijn waarschijnlijk nog niet aangesloten. Een foto van de aansluitingen aan de onderkant van de binnenunit zou uitsluitsel geven.

Ik zou zo in elk geval niet opleveren. Leidingen inkorten, flaren of STEK koppelingen hardsolderen en dan vanaf de vloer direct omhoog aansluiten in de binnenunit.
Klopt, maar even afwachten dus tot het opgeleverd wordt. Het leek me verstandig om even na te vragen bij de experts hier op het forum :)

Heb overigens op het lucht/water WP topic nog een vraag gesteld over de benodigde grindkoffer, deze blijkt deels Vaillant specifiek, maar het lijkt me dat de valpijp onder de trechter afvoer toch wel handig is? (als we ooit toch nog een serieuze winter krijgen, dat zal dit seizoen waarschijnlijk niet zijn :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 26-12-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Batilan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:15:

Heb overigens op het lucht/water WP topic nog een vraag gesteld over de benodigde grindkoffer, deze blijkt deels Vaillant specifiek, maar het lijkt me dat de valpijp onder de trechter afvoer toch wel handig is? (als we ooit toch nog een serieuze winter krijgen, dat zal dit seizoen waarschijnlijk niet zijn :+ )
Januari/februari zijn de koudste maanden dus reken jezelf nog niet rijk ;)

Je moet onder de vorstgrens uitkomen mijn riool zit op 60/70cm dus de door Vaillant voorgeschreven 90cm is voor Nederland misschien wat overdreven. Ik had nog een 80cm 160mm buis, die 10cm onder het maaiveld vol grind gestort, en daarna tot maaiveld hoogte opgetrokken zodat er een bult grid recht onder ligt. Rest grind en witzand er omheen, klaar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
maarten_NL schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:59:

[Afbeelding]
Dit is wat Vaillant daar zelf over zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QAjmlMtpl6N1P6F-yhWEJjbDxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hmcXpOFs5ZzX4XRdO2UoiRqK.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-06 18:30

DIY

Batilan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:15:
@busscherski @Andrehj @DIY bedankt voor de terugkoppeling!
[...]
Ik weet niet hoe flexibel die leidingen zijn en hoe ze gebogen zijn, vond het gewoon een typisch gezicht, en maakte me benieuwd of dit gevolgen kan hebben.
Ze lijken snel naar beneden gebogen te zijn, wellicht zodat er geen vuil invalt. Het gebogen stuk word straks afgesneden. Het gootje zal alleen weer open moeten anders vallen er bij het ontbramen stukjes koper in de leidingen.

Zoals de andere forumleden aangeven lijken de diameters van je cv ledingen nogal krap bij zoveel groepen en bijbehorende flow. Ik zou de diameters nu echt even controleren ipv af te wachten tot de installatie in bedrijf is, want dan zal de installateur niet erg geneigd zijn om het nog aan te passen 'het werkt toch'?
Zodra je leidingen vertakken naar de verschillende verdelers heb je geen 32mm meer nodig en waarschijnlijk ook geen 28, maar het moet wel voldoende zijn om onnodige weerstand (dus een pomp die de rest van zn leven op te hoog vermogen draait) en stromingsgeluiden te voorkomen.

Zit er trouwens wel een 3 bar overstortklep in je systeem?

Check straks ook of het warmtelint naar buiten is getrokken en netjes in de buis van de gindput hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 26-12-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DIY schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:39:
[...]

Ze lijken snel naar beneden gebogen te zijn, wellicht zodat er geen vuil invalt. Het gebogen stuk word straks afgesneden. Het gootje zal alleen weer open moeten anders vallen er bij het ontbramen stukjes koper in de leidingen.

Zoals de andere forumleden aangeven lijken de diameters van je cv ledingen nogal krap bij zoveel groepen en bijbehorende flow. Ik zou de diameters nu echt even controleren ipv af te wachten tot de installatie in bedrijf is, want dan zal de installateur niet erg geneigd zijn om het nog aan te passen 'het werkt toch'?
Zodra je leidingen vertakken naar de verschillende verdelers heb je geen 32mm meer nodig en waarschijnlijk ook geen 28, maar het moet wel voldoende zijn om onnodige weerstand (dus een pomp die de rest van zn leven op te hoog vermogen draait) en stromingsgeluiden te voorkomen.

Zit er trouwens wel een 3 bar overstortklep in je systeem?

Check straks ook of het warmtelint naar buiten is getrokken en netjes in de buis van de gindput hangt.
Binnen in de binnenunit is ook alles 22 mm. Dat metertje 22 mm eronder is echt geen probleem. Vooral als de weerstand in het afgiftesysteem laag is. Mijn indruk is dat de CV pomp niet veel hoger dan 50% hoeft om de nominale flow te halen.
Over leidingruis, sowieso is dit stiller dan een CV ketel.

3 bar overstort is geïntegreerd in de binnenunit. Dat is dat koperen buisje rechtsonder.

Ik blijf vooral hameren op een magneetvuilafacheider, daar lijkt nu niet veel ruimte voor. Meteen over hebben.

En de condensafvoer/valpijp voor de buitenunit zou ik wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 14:35
Hier zojuist nog een hele vervelende bug. Wenstemperatuur gehaald en Thermostaat op uitgebreid maar Warmtepomp blijft op vol vermogen door verwarmen. Geen foutmeldingen op vrc720 of VWZ ai. Sensoren geven de juiste waarden. Aanvoertemp inmiddels al op 48 gr., zou 35 moeten zijn. Stroom er even af af en nu draait het weer zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-02 21:27
Hoi,

Hier al zoveel mogelijk doorlezen maar wou toch even ook specifiek de vraag stellen/situatie kaderen.
Wij zijn net onze nieuwbouwwoning ingetrokken en hebben een vloerverwarminginstallatie met een aroTHERM plus monobloc R290 VWL 55/6 - 230V

We hebben geen zoneregling (dus 1 circuit) en de vloerverwarming ligt op de (zo goed als) hele benedenverdieping en ook in de badkamer/overloop.

Op het gelijkvloers werkt het perfect, de thermostaat hangt daar ook aan de muur en het wordt er mooi 22-23graden en blijft ook gewoon zo hangen. Er is geen tijdschema ingesteld, gewoon 24/7 de gewenste temperatuur (22graden) maar wel met "uitgebreide" binnentemperatuur compensatie.

Het nadeel nu is dat de badkamervloer eens dat de wenstemperatuur beneden bereikt is gewoon koud aanvoelt alsook andere plaatsen waar wel wat warmte weg kan (zoals in de inkomhal met de trap) omdat (naar mijn gevoel) het systeem gewoon niet meer moet werken.

De installateur heeft ook niet speciaal iets aangepast in de instellingen, 95% gewoon standaard. Dus ik vroeg me af wat ik hier aan kan doen.
  • Moet ik toch nog proberen om zoneregeling na de feiten te installeren?
  • We plannen soweiso wel nog bijverwarming te plaatsen in de badkamer (handdoekdroger) maar de vloer zal dan nog wel koud blijven
  • Zijn er instellingen waar ik nog eens naar moet kijken op de VRC720? Ken zelf niets van stooklijnen enzo (adaptieve staat uit)
MIjn initiële gevoel was nu om de wenstemperatuur snachts 1-2 graden te laten zakken en dan via tijdschema terug te laten opspringen smorgends zodat we dan wel activiteit krijgen in het circuit en dus ook warmere vloeren in de badkamer. Is dit volledig fout? Onlogisch?

Vooral zo de extra parameters die je kan instellen in de thermostaat zeggen me zelf niet zoveel en voor ik daar gewoon alles begin (foutief) aan te passen hoor ik graag jullie mening.

Alle tips zijn welkom en extra informatie geef ik graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
dirkr07 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:48:
Hoi,

Hier al zoveel mogelijk doorlezen maar wou toch even ook specifiek de vraag stellen/situatie kaderen.
Wij zijn net onze nieuwbouwwoning ingetrokken en hebben een vloerverwarminginstallatie met een aroTHERM plus monobloc R290 VWL 55/6 - 230V

We hebben geen zoneregling (dus 1 circuit) en de vloerverwarming ligt op de (zo goed als) hele benedenverdieping en ook in de badkamer/overloop.

Op het gelijkvloers werkt het perfect, de thermostaat hangt daar ook aan de muur en het wordt er mooi 22-23graden en blijft ook gewoon zo hangen. Er is geen tijdschema ingesteld, gewoon 24/7 de gewenste temperatuur (22graden) maar wel met "uitgebreide" binnentemperatuur compensatie.

Het nadeel nu is dat de badkamervloer eens dat de wenstemperatuur beneden bereikt is gewoon koud aanvoelt alsook andere plaatsen waar wel wat warmte weg kan (zoals in de inkomhal met de trap) omdat (naar mijn gevoel) het systeem gewoon niet meer moet werken.

De installateur heeft ook niet speciaal iets aangepast in de instellingen, 95% gewoon standaard. Dus ik vroeg me af wat ik hier aan kan doen.
  • We plannen soweiso wel nog bijverwarming te plaatsen in de badkamer (handdoekdroger) maar de vloer zal dan nog wel koud blijven
  • Zijn er instellingen waar ik nog eens naar moet kijken op de VRC720? Ken zelf niets van stooklijnen enzo (adaptieve staat uit)
MIjn initiële gevoel was nu om de wenstemperatuur snachts 1-2 graden te laten zakken en dan via tijdschema terug te laten opspringen smorgends zodat we dan wel activiteit krijgen in het circuit en dus ook warmere vloeren in de badkamer. Is dit volledig fout? Onlogisch?

Vooral zo de extra parameters die je kan instellen in de thermostaat zeggen me zelf niet zoveel en voor ik daar gewoon alles begin (foutief) aan te passen hoor ik graag jullie mening.

Dat klinkt een beetje alsof er te weinig water naar de lussen voor de badkamer en de hal gaan, iets wat je op de verdeler van de vloer verwarming zou moeten kunnen instellen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
dirkr07 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:48:
Hoi,

En hoe warm is het in de badkamer? Eens de wenstemperatuur bereik is, valt alles uit. Met deze zachte temperaturen valt de vloerverwarming bij ons ook overdag uit en hebben we een koude vloer tegen de avond. Maar de tempatuur blijft gewoon wel 22C.

Wil je een warme vloer behouden, dan moet je op standje actief draaien. Dan heb je kortere runs, maar blijft de vloer op temperatuur. Wellicht ietsje meer verbruik en meer kans op oververhitting overdag bij zon.

Wordt het niet warm genoeg in de badkamer, dan ga je meer flow naar de badkamer moeten sturen en de rest ietsje gaan knijpen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dirkr07 in aanvulling op bovenstaande tips krijg je ook langere runs en lager verbruik door de stooklijn lager te zetten. Maar het gevoel van blote voeten op een warme vloer heb je alleen als het buiten vriest, want pas dan wordt de aanvoertemperatuur hoog genoeg om te voelen.
De aanvoertemperatuur zo hoog vast instellen zou kunnen, maar levert een onprettig warme badkamer op en (na inregelen) een hoger verbruik door je hele huis.

Een matje op de vloer is praktischer en zoneregeling fixt dit niet.

In mijn huis zit naast de vloerverwarming een COP1 handdoekradiator achter een tijdschakelaar, anderen hebben spiegel-IR verwarming etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
Switek schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:38:
Hier zojuist nog een hele vervelende bug. Wenstemperatuur gehaald en Thermostaat op uitgebreid maar Warmtepomp blijft op vol vermogen door verwarmen. Geen foutmeldingen op vrc720 of VWZ ai. Sensoren geven de juiste waarden. Aanvoertemp inmiddels al op 48 gr., zou 35 moeten zijn. Stroom er even af af en nu draait het weer zoals verwacht.
Dit is toch best wel zorgelijk!
Bij bijvoorbeeld een houten vloer (zoals wij hebben) springen waarschijnlijk de planken om je oren bij zon hoge temperatuur...
Is dit op te lossen door de maximaal temperatuur sensor aan te sluiten en in te stellen op een max waarde zodat de WP geforceerd afslaat ?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
PentaClover schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:55:
[...]

Dat klinkt een beetje alsof er te weinig water naar de lussen voor de badkamer en de hal gaan, iets wat je op de verdeler van de vloer verwarming zou moeten kunnen instellen.
Op de 2 collectors (boven is er een aparte waar de stijgleidingen naartoe gaan) staan alle lussen volledig open. De installateur zei dat het echt afregelen niet veel verschil zou maken. (er zijn ook geen flowmeters gewoon rechte regelkranen en micrometische kranen). Dus beneden wat dicht knijpen en boven dan volledig open zou ik nog wel eens kunnen proberen.
Broodro0ster schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:55:
[...]

En hoe warm is het in de badkamer? Eens de wenstemperatuur bereik is, valt alles uit. Met deze zachte temperaturen valt de vloerverwarming bij ons ook overdag uit en hebben we een koude vloer tegen de avond. Maar de tempatuur blijft gewoon wel 22C.

Wil je een warme vloer behouden, dan moet je op standje actief draaien. Dan heb je kortere runs, maar blijft de vloer op temperatuur. Wellicht ietsje meer verbruik en meer kans op oververhitting overdag bij zon.

Wordt het niet warm genoeg in de badkamer, dan ga je meer flow naar de badkamer moeten sturen en de rest ietsje gaan knijpen.
18-19graden, dus niet echt aangenaam voor een badkamer. Daarom dat we sowieso nog wel een bijverwarming gingen plaatsen (als handdoekendroger)
Toen we aan het opstoken waren stond het inderdaad op 'actief" en toen was het beter maar als ik het goed begrijp dan blijft die gewoon stoken dan en wordt er (minder) rekening gehouden met de binnentemperatuur?
Proton_ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:22:
@dirkr07 in aanvulling op bovenstaande tips krijg je ook langere runs en lager verbruik door de stooklijn lager te zetten. Maar het gevoel van blote voeten op een warme vloer heb je alleen als het buiten vriest, want pas dan wordt de aanvoertemperatuur hoog genoeg om te voelen.
De aanvoertemperatuur zo hoog vast instellen zou kunnen, maar levert een onprettig warme badkamer op en (na inregelen) een hoger verbruik door je hele huis.

Een matje op de vloer is praktischer en zoneregeling fixt dit niet.

In mijn huis zit naast de vloerverwarming een COP1 handdoekradiator achter een tijdschakelaar, anderen hebben spiegel-IR verwarming etc.
handdoekradiator is inderdaad wat we nog bij gaan zetten met dan inderdaad een tijdschakelaar. Sowieso om het nog ietsje hoger te trekken dan de 22graden.
Echt warme vloer gevoel met nu ook niet onmiddelijk maar nu heb je echt gewoon koude voeten.
De stooklijn staat nuj op 0.35 (dat is wat ze ons aanraden met een WP) maar zoals ik zei, daar ken ik/snap ik dus niet veel van :)
De gewenste aanvoertemperatuur staat nu op 40graden.

Ik vraag me dan ook af of extra proberen ontluchten eventueel zou helpen? Vooral omdat ik nooit echt het gevoel heb dat de retourleidingen van de lussen boven (badkamer/overloop) nooit echt fantastisch warm zijn (gevoeld aan de collector). Maar dat beeld ik me dan in dat het is omdat er gewoon niet veel warm water door gaat..

[ Voor 5% gewijzigd door dirkr07 op 27-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dirkr07 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:47:
De gewenste aanvoertemperatuur staat nu op 40graden.
Dat is sowieso veel te hoog. Bij de huidige buitentemperaturen zou je met vvw niet veel meer dan 27 graden nodig moeten hebben.
Ik begrijp trouwens ook niet hoe je met stooklijn 0.35 nu al een gewenste aanvoertemperatuur van 40 graden kan krijgen.
Normaliter begint een stooklijn bij ca 18 graden buiten en 20 graden water.
Het is (hier) nu rond de 7 graden buiten, dus 11 graden onder de 18.
11*0.35 = 3.85 graden, wat dus een gewenste aanvoertemperatuur van 20 + 3.85 = 24 graden zou geven.

Of (@Proton_) werkt dat bij Vaillant anders?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Andrehj stooklijn bij Vaillant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtUOtkDual_rVJZm1qvaaQzAmVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJGTmG8bCxF9HoGIAhvw8dyd.png?f=fotoalbum_large

Bij 10 graden buitentemperatuur en een stooklijn van 0.35 is de Ta dus rond de 26 graden (bij een wenstemp van 20 graden). Tenzij de minimale Ta hoger ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
Andrehj schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:02:
[...]

Dat is sowieso veel te hoog. Bij de huidige buitentemperaturen zou je met vvw niet veel meer dan 27 graden nodig moeten hebben.
Ik begrijp trouwens ook niet hoe je met stooklijn 0.35 nu al een gewenste aanvoertemperatuur van 40 graden kan krijgen.
Normaliter begint een stooklijn bij ca 18 graden buiten en 20 graden water.
Het is (hier) nu rond de 7 graden buiten, dus 11 graden onder de 18.
11*0.35 = 3.85 graden, wat dus een gewenste aanvoertemperatuur van 20 + 3.85 = 24 graden zou geven.

Of (@Proton_) werkt dat bij Vaillant anders?
heb misschien/waarschijnlijk men woorden fout gebruikt.
Net nog eens gekeken op de thermostaat en de maximale temperatuur is 40graden (pas recent verlaagd van 42).
Zonet was de gewenste aanvoertemperatuur 31graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga91jzg8lLgFg1SBL1m7HkGJIAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVPizuugSUclmOOcLKwYp54P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door dirkr07 op 27-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 22:06
Hallo!
Helaas zijn onze "problemen" nog niet opgelost met de installatie.
De afgelopen periode is het natuurlijk weer wat kouder geworden en is het gedrag wat ik eerder beschreven heb terug gekomen en kunnen we eindelijk weer verder kijken of we dit kunnen verhelpen. Zie hier: merijntjuh in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Er is inmiddels al het een en ander over geschreven vorig jaar.
De huidige status is dat de installateur niet meer langs wilt komen (of Vailliant zelf) totdat de vloerverwarming ingeregeld is door een derde partij. Want ons hele probleem zou bij een slecht/niet ingeregelde vloerverwarming vandaan komen. Afspraak is dat de installateur de rekening betaald als dit het probleem niet oplost. Maar als dit het probleem wel zou verhelpen krijgen wij die rekening. Punt hierbij is dat de kosten hiervoor (23 groepen over 2 verdelers) geraamd wordt op +- 2k daarvoor kun je flink wat kW uurtjes weg stoken natuurlijk.
We staan er wel open voor om deze derde partij dit te laten doen, want alle beetjes helpen uiteindelijk, maar ik zit vanzelfsprekend niet te wachten op deze rekening :9

Kan iemand hier misschien een inschatting geven of mijn gevoel juist is dat het niet aan een slecht ingeregeld afgiftesysteem kan liggen?

Voor wat context:
- VVW ongeveer 180m2 over 23 groepen en 2 verdelers
- Huidige stooklijn is 0.2
- Ingestelde temp is 21 graden 24/7 (En dat blijft het ook netjes)
- Stand staat op Uitgebreid
- VDM 10 pomp na het buffervat staat op stand 3 ongeveer
- Afgifte van de WP is +- 1500 liter per uur (heb de pomp op een vast vermogen gezet omdat buffer nog verder uit balans was)
- Verdelers staan op gemiddeld 0.7 a 0.8 l/h (slecht afleesbaar). Bij de eerste normale run van het screenshot wijkt de aanvoer van de WP ten opzichte van aanvoer van VVW ongeveer 0.25 graad af. Echter als de WP weer op maximum vermogen staat is deze afwijking weer iets groter van ongeveer een graad.
- CV Delta P hadden we een tijdje op 200mbar staan, maar de installateur was er van overtuigd dat dit een (deel) oplossing kon zijn. Dus deze weer op de default van 900mbar gezet. Mijn theorie hier is dat de instelling 0.0 uitmaakt aangezien er met een parallel buffer gewerkt wordt.

Dit is het beeld van de afgelopen 2 dagen. Ik ben er inmiddels zo zat van dat ik maar even wat ESPhome bordjes in elkaar geknutseld heb met wat temperatuur sensoren zodat ik daadwerkelijk kan zien wat er aan de hand is.
Bovenin zie je de (dichtstbijzijnde) buitentemperatuur, in het midden het verbruik van de WP en onderin de temperaturen van buffer/vloer/WP aanvoer/retour etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXEk9ORw-cpbeGLKVnOHaXsjmQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGS8p6DokIiCRIe9nEvZSC9U.png?f=fotoalbum_large
Voor nu zijn de temperaturen hier slecht leesbaar van het onderste diagram. Ik kan hier uiteraard gedetailleerdere plaatjes van plaatsen als ik weet wat precies van belang is in dit verhaal :)
Wat ons sowieso opvalt is dat de temperatuur tijdens een defrost wel heel erg ver terugzakt.
Een snelle rekensom leert dat de retour temperatuur ongeveer 0.6 a 0.7 graden opwarmd tijdens een run, maar bij de defrost wordt daarvan 0.3 graden te niet gedaan. Ofwel het schiet voor geen meter op uiteindelijk.
Is dit normaal gedrag?

Wat ik constateer is dat de WP netjes moduleert en vrijwel geen defrosts heeft boven de 5 a 6 graden. Alles daaronder heeft die iedere 3 kwartier ongeveer een defrost. Als er geïnteresseerden zijn kan ik dat bewijs ook nog wel even naar boven toveren van een paar weken geleden :+

De enige mogelijke oplossing die ik vooralsnog zie is om toch een Ebus adapter te regelen en de stand van Uitgebreid naar volledig WAR (inactief) te zetten als de temperatuur voorspelling onder de 6 graden gaat komen de komende dagen. En natuurlijk weer terugzetten als het daarboven komt. Kan me alleen niet voorstellen dat dit nou de oplossing moet zijn..

Het liefste laat ik natuurlijk de vloerverwarming inregelen en komen we dan tot de conclusie dat dit toch niet geholpen heeft en dan kan de installateur verder gaan kijken wat hier nu aan de hand is.

Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag. Thanks alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@merijntjuh Ik zou je vraag eens in L/W topic stellen. Misschien weet @flippy raad. Die onderhoud immers dit soort installaties. Ik vermoed dat je een afgifte probleem hebt. Verdeler is een open, geen gesloten? Daar gaat het vaak al mis met vloerverwarming. En wedden dat je het advies krijgt die paralell buffer eruit te halen.

Dat inregelen moet je ook zelf kunnen doen.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@MotorBeast Goeie ja. Weet alleen niet hoe handig het is om nu exact deze vraag ook in dat topic te plaatsen. Zal even kijken of ik het iets specifieker kan maken daarvoor.
Verdelers zijn open (Zonder pomp). Installatie is dus WP naar parallel buffer, dan een VDM 10 pomp die 2 verdelers van water voorziet.

Inregelen zou in theorie ook wel zelf moeten kunnen. Het enige wat ik niet kan is de daadwerkelijke flow meten van de verdelers en onderliggende groepen.
Ik had al in mn hoofd om ook hiervoor nog wat meer temperatuur sensoren te gaan plaatsen op de retour leidingen om ervoor te zorgen dat deze zo goed als precies de zelfde temperatuur gaan aangeven.

Het buffervat eruit halen is regeltechnisch sowieso een goed idee natuurlijk. Alleen heb ik (nog) mijn twijfels of hier het probleem vandaan komt.

Kan je wat meer context geven waarom dit een afgifte probleem zou zijn? Als dat zo is dan zou dus de installateur gelijk hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@merijntjuh Ik denk dat sowieso 2 pompen in je systeem, een externe en 1 in de WP een probleem is. Je Wp wil moduleren op aanvoer en retour van je water en regelt daarbij zijn eigen pomp. Als er dan een externe pomp meedraait gaat dat volgens mij in conflict komen. Verder is een buffervat met vloerverwarming niet nodig en die ontregelt ook de boel, zie L/W topic.. Je moet wbt verbruik gewoon een mooie strakke lijn hebben en met dit weer kan hij wel aan/uit gaan. Het is warm buiten.

Ik denk dat je installateur het probleem heeft veroorzaakt. Niet de vloerverwarming. Het afgiftevermogen is er wel, maar de regeling schopt de afgifte in de war.

Vermoed ik. Check het even bij de echte kenners in L/W.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@MotorBeast Als dit een probleem is, waarom adviseert Vaillant dan uberhaupt dit soort opstellingen?
Sowieso was het idee voorheen om nog zoneregeling toe te passen. Er werd mij verteld dat een Buffer dan wel gewenst/vereist is. Al ben ik daar ook niet helemaal meer zeker van.
Sowieso ben ik er niet meer zeker van of ik uberhaupt na regeling wil omdat ik die kosten er ook nooit uit ga halen.

Wat betreft het inregelen: Hoe bepaal ik de benodigde flow voor het systeem? Ik heb hiervoor wel online wat rekensommen gevonden, daar kom ik uit ergens rond de 14 a 1500 liter per uur. Echter valt het op dit moment niet te meten (ik heb geen ultrasoon meters natuurlijk) omdat ik me ook afvraag hoe accuraat de flowmeters op de verdelers zijn.
Als nu gemiddeld van 0.8 uit ga (sommige staan sowieso al op minder) dan kom ik uit op 1100 liter per uur. En nogsteeds is de aanvoer naar de VVW kouder dan de aanvoer van de WP. Dat strookt ook niet helemaal denk ik!

De Delta T is nu trouwens ook maar 3 graden. Dus dat zou ook redelijk efficient moeten zijn, zolang de ruimtes maar op temperatuur blijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@merijntjuh De mening over zone/naregeling met L/W is in het topic.......niet doen. Ontregelt helemaal de boel.

@DutchWing plaatst Vaillant. Hij weet wellicht ook raad.

Die jongens genieten denk ik alleen nu van hun verdiende vakantie. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:03:
Hallo!
De afgelopen periode is het natuurlijk weer wat kouder geworden en is het gedrag wat ik eerder beschreven heb terug gekomen en kunnen we eindelijk weer verder kijken of we dit kunnen verhelpen. Zie hier: merijntjuh in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

De huidige status is dat de installateur niet meer langs wilt komen (of Vailliant zelf) totdat de vloerverwarming ingeregeld is door een derde partij. Want ons hele probleem zou bij een slecht/niet ingeregelde vloerverwarming vandaan komen. Afspraak is dat de installateur de rekening betaald als dit het probleem niet oplost. Maar als dit het probleem wel zou verhelpen krijgen wij die rekening. Punt hierbij is dat de kosten hiervoor (23 groepen over 2 verdelers) geraamd wordt op +- 2k daarvoor kun je flink wat kW uurtjes weg stoken natuurlijk.
We staan er wel open voor om deze derde partij dit te laten doen, want alle beetjes helpen uiteindelijk, maar ik zit vanzelfsprekend niet te wachten op deze rekening :9

Kan iemand hier misschien een inschatting geven of mijn gevoel juist is dat het niet aan een slecht ingeregeld afgiftesysteem kan liggen?

Voor wat context:
- Afgifte van de WP is +- 1500 liter per uur (heb de pomp op een vast vermogen gezet omdat buffer nog verder uit balans was)
- Verdelers staan op gemiddeld 0.7 a 0.8 l/h (slecht afleesbaar). Bij de eerste normale run van het screenshot wijkt de aanvoer van de WP ten opzichte van aanvoer van VVW ongeveer 0.25 graad af. Echter als de WP weer op maximum vermogen staat is deze afwijking weer iets groter van ongeveer een graad.
- CV Delta P hadden we een tijdje op 200mbar staan, maar de installateur was er van overtuigd dat dit een (deel) oplossing kon zijn. Dus deze weer op de default van 900mbar gezet. Mijn theorie hier is dat de instelling 0.0 uitmaakt aangezien er met een parallel buffer gewerkt wordt.

Dit is het beeld van de afgelopen 2 dagen. Ik ben er inmiddels zo zat van dat ik maar even wat ESPhome bordjes in elkaar geknutseld heb met wat temperatuur sensoren zodat ik daadwerkelijk kan zien wat er aan de hand is.
Bovenin zie je de (dichtstbijzijnde) buitentemperatuur, in het midden het verbruik van de WP en onderin de temperaturen van buffer/vloer/WP aanvoer/retour etc.
[Afbeelding]
Voor nu zijn de temperaturen hier slecht leesbaar van het onderste diagram. Ik kan hier uiteraard gedetailleerdere plaatjes van plaatsen als ik weet wat precies van belang is in dit verhaal :)
Wat ons sowieso opvalt is dat de temperatuur tijdens een defrost wel heel erg ver terugzakt.
Een snelle rekensom leert dat de retour temperatuur ongeveer 0.6 a 0.7 graden opwarmd tijdens een run, maar bij de defrost wordt daarvan 0.3 graden te niet gedaan. Ofwel het schiet voor geen meter op uiteindelijk.
Is dit normaal gedrag?

Wat ik constateer is dat de WP netjes moduleert en vrijwel geen defrosts heeft boven de 5 a 6 graden. Alles daaronder heeft die iedere 3 kwartier ongeveer een defrost. Als er geïnteresseerden zijn kan ik dat bewijs ook nog wel even naar boven toveren van een paar weken geleden :+

De enige mogelijke oplossing die ik vooralsnog zie is om toch een Ebus adapter te regelen en de stand van Uitgebreid naar volledig WAR (inactief) te zetten als de temperatuur voorspelling onder de 6 graden gaat komen de komende dagen. En natuurlijk weer terugzetten als het daarboven komt. Kan me alleen niet voorstellen dat dit nou de oplossing moet zijn..

Het liefste laat ik natuurlijk de vloerverwarming inregelen en komen we dan tot de conclusie dat dit toch niet geholpen heeft en dan kan de installateur verder gaan kijken wat hier nu aan de hand is.

Je hebt een parallel buffervat. En ik lees niets over een zoneregeling. Grote vraag is dus, waarom zit dat vat er tussen?
Je hebt nu een lastig probleem (geen zin om me er helemaal in te verdiepen), maar zo'n buffervat maakt de regeling alleen maar veel complexer, en kost je bovendien onnodig stroom (door die extra pomp, en vooral door het rendementsverlies door menging in het vat) en levert niets op.

Ik zou dus beginnen met het geheel versimpelen. Dus:
- Buffervat + secundaire pomp er uit.
- Waterpomp op een vaste waarde (die 1500 lph is 25 lpm, dat is al prima).
- Watertemperatuur op een vaste waarde (bijvoorbeeld 25 of 26 °C, prima bij milde temperaturen als vandaag en zoveel vvw).

En dan eerst maar eens kijken wat ie doet.

Pas als zo'n basissysteem goed werkt kun je verder kijken naar een wat intelligentere temperatuurregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
@Broodro0ster op mijn collectors zijn trouwens geen flowmeters, enkel rechte regelkranen (inbus) en micrometische kranen (die er uit zien als zo van die witte radiatorkranen)

Enig idee hoe ik die dan (deftig) kan inregelen?

In mijn overzicht van begetube zie ik inderdaad wel dat ze een bepaald debiet/min meegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZWTt--GfXR-G0GQKTI2TCWr7VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AT5245Okla5QfnI1FVdIRGOy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Andrehj Dat buffervat is er toen tussen gezet omdat ik aangaf misschien iets met naregeling te gaan doen.
Daarna kwam ik er achter dat er zo ongeveer niets werkt met Ebus.

Misschien toch maar even met de installateur om tafel om dat parallel buffer en extra pomp er tussenuit te halen. Zone/Na regeling ga ik niet meer aan beginnen. Als we het niet eens zijn met de temperatuur in sommige ruimtes kan ik denk ik beter aan de flowmeters voor die ruimtes gaan draaien.
Bovenstaande is overigens ook een van de redenen waarom ik wat tegen "professioneel" inregelen op zie. Als je ook maar iets veranderd aan 1 van de flowmeters heb je feitelijk je systeem ontregeld.

Heeft het echt nog zin om de temperatuur op een vaste waarde te zetten? Ik zou denken dat met de huidige stooklijn het al prima moet zijn. (super onhandig trouwens dat het systeem alle instellingen weer op de default zet als je het terug veranderd)
De huidige aanvoertemperaturen zijn al rond de 25/26 graden (of lager als het weer het toe laat) als die niet loopt te pieken zegmaar.

Edit: Vorig jaar hadden we ook een paar Vaillant monteurs over de vloer gehad die een rapport hadden opgesteld en met temperatuur sensoren op het buffervat zijn gaan meten. Ook hebben ze toen fotos gemaakt met een warmtebeeld camera. Zei leggen het probleem volledig bij de vloerverwarming.
Wat ik het meest bijzondere vond is dat ze met de kogelkranen hebben lopen stoeien van de WP om de flow te verminderen en ook de secundaire pomp zijn gaan aanpassen om vervolgens totaal niet te kijken wat de flow over de verdelers doet.
Lekker makkelijk natuurlijk aangezien de vloerverwarming niet hun probleem is :+
Mocht iemand hierin geintresseerd zijn kan ik hem in een DM wel even delen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door merijntjuh op 27-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
@merijntjuh Hier een interessante post je flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

En deze flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ga maar eens zoeken en meelezen daar. Denk dat je daar alles kunt vinden en dat vind je installateur niet leuk. >:)

[ Voor 45% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@MotorBeast - Heb even snel wat gelezen. Maar moet daar vanavond nog maar even verder in duiken.
Wat ik sowieso al meegekregen heb is dat er maar weinig mensen en installateurs zijn die daadwerkelijk snappen hoe dit allemaal werkt.
Weet wel zeker dat de installateur dat niet leuk vind. Probleem met dit soort dingen is altijd dat je slecht serieus genomen wordt. Want hun zijn tenslotte de "professional" :F
En nu is het dus helemaal feest omdat Vaillant de schuld bij ons neerlegt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
merijntjuh schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:09:
...
Edit: Wat me nu ineens te binnen schiet, is dat de installateur toen wel gezegd had dat de originele sensoren niet leverbaar waren en dat er dus ander type sensoren gebruikt zijn. Kan dit niet ook nog van invloed zijn?
...
Hier zou ik zelf erg nerveus van worden, als die sensoren zich niet het zelfde gedragen als de orginele (zelfde weerstand bij de zelfde temperatuur) dan zal je WP regeling van slag raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@merijntjuh Als jij het goed weet te onderbouwen hebben ze gewoon te doen wat jij wil toch? Wie betaalt, die bepaalt. ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
PentaClover schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:48:
[...]

Hier zou ik zelf erg nerveus van worden, als die sensoren zich niet het zelfde gedragen als de orginele (zelfde weerstand bij de zelfde temperatuur) dan zal je WP regeling van slag raken...
Absoluut. Al denk ik dat als we de route op gaan van het buffervat verwijderen dat dit geen issue meer moet zijn omdat die sensor dan ook verdwijnt :)

@MotorBeast Opzich klopt dat. Punt is wel dat er al betaald is en dat de schuld nu blijkbaar bij ons ligt nog.
Al was het praten met de monteurs van Vaillant een stuk lastiger. Deze zijn toen langs gekomen omdat de installateur het eigenlijk ook niet meer zo goed wist. En de vragen die ik aan deze monteurs stelde werden ook vaak of ontweken of gaven ze een halfbakken antwoord omdat ze het eigenlijk ook niet zo goed wisten..
Had eens gevraagd aan zowel de installateur, als aan Vaillant zelf wat die CV Max Delta P nou precies doet. De monteur aan de telefoon zei dat je het gewoon simpel kon berekenen aan de hand van de leidinglengte met wat voor waarde dit moest zijn. De installateur die had Vaillant een boos bericht gestuurd dat ze dit niet leren in de training en wist uberhaupt niet wat het is.
Ditzelfde gevraagd aan de monteurs van Vaillant die over de vloer waren en die konder hier geen antwoord op geven.
Ik weet het dus nog steeds niet.
Het vertrouwen is dus ook wel een beetje weg op deze manier :|

Zag overigens vorige week wel wat discussie hierover in dit topic, maar echt een duidelijk antwoord was daar volgensmij ook niet op :)

[ Voor 29% gewijzigd door merijntjuh op 27-12-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@merijntjuh Ik weet het. DE reden dat ik hier nog steeds geen L/W heb. De onzin die hier verkocht is om te plaatsen. Kan niet (radiatoren), kan alleen hybride, u heeft 10kW nodig (niet dus), te kleine boiler,absurde prijzen enz.

Lees je eerst goed in, neem je tijd, bepaal wat er nodig is en zet je installateur aan het werk. Wellicht leert je installateur er nog van. 8) En benader hem positief dat je graag meedenkt met de opgedane kennis.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06:58
merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:54:
[...]

Absoluut. Al denk ik dat als we de route op gaan van het buffervat verwijderen dat dit geen issue meer moet zijn omdat die sensor dan ook verdwijnt :)

@MotorBeast Opzich klopt dat. Punt is wel dat er al betaald is en dat de schuld nu blijkbaar bij ons ligt nog.
Al was het praten met de monteurs van Vaillant een stuk lastiger. Deze zijn toen langs gekomen omdat de installateur het eigenlijk ook niet meer zo goed wist. En de vragen die ik aan deze monteurs stelde werden ook vaak of ontweken of gaven ze een halfbakken antwoord omdat ze het eigenlijk ook niet zo goed wisten..
Had eens gevraagd aan zowel de installateur, als aan Vaillant zelf wat die CV Max Delta P nou precies doet.
.....
Ik weet het dus nog steeds niet.
Het vertrouwen is dus ook wel een beetje weg op deze manier :|

Zag overigens vorige week wel wat discussie hierover in dit topic, maar echt een duidelijk antwoord was daar volgensmij ook niet op :)
De Pmax is volgens mij de maximale druk die de warmtepomp accepteert. Het hangt dus af van de weerstand die de pomp ondervindt van het cv systeem. Als de druk te hoog wordt, stopt de WP. Op het status display is dit ook te zien.
Het lijkt me typische een feature die is ingebouwd om te detecteren dat (bijna) alle radiotorkranen / afsluiters dicht staan. In het geval van de parallele buffer ondervindt de pomp nauwelijks weerstand....
Je kunt het zelf berekenen. Stel Pdif is het verschil van de druk bij "circulatie pomp uit" en "circulatie pomp aan", als Pdif > Pmax dan stopt de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:30:
[...]

Dit is toch best wel zorgelijk!
Bij bijvoorbeeld een houten vloer (zoals wij hebben) springen waarschijnlijk de planken om je oren bij zon hoge temperatuur...
Is dit op te lossen door de maximaal temperatuur sensor aan te sluiten en in te stellen op een max waarde zodat de WP geforceerd afslaat ?
Daar zijn ze juist voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Hallo!

Voor wat context:

[Afbeelding]
Is dit normaal gedrag?

Mogelijk is het sommigen al opgevallen: de tijden waarop de installatie draait.
Dit is natuurlijk het meest ongustige moment van de dag lijkt me. Wat is de beste/makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat deze tijdens een wat gunstiger moment gedurende de dag gaat draaien? (zodat de temperaturen wat hoger zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:27:
[...]

Mogelijk is het sommigen al opgevallen: de tijden waarop de installatie draait.
Dit is natuurlijk het meest ongustige moment van de dag lijkt me. Wat is de beste/makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat deze tijdens een wat gunstiger moment gedurende de dag gaat draaien? (zodat de temperaturen wat hoger zijn)
Met VV minimale nachtverlaging of geen. Als je unit goed draait zal hij dan niet op en neer gaan met stroomverbruik en in een rechte lijn stroom verbruiken. Hooguit in de nacht iets meer verbruiken en wellicht als je huis goed geisoleerd is overdag af en toe zelfs uitgaan. De kunst is juist met een zo laag mogelijke constante zo lang mogelijke runs te maken. Maar vrees dat je eerst dan de boel moet optimaliseren.

Voor jouw beeldvorming. Ik stook hier nog met L/L en zit vandaag op 140m2 met 20/21 graden beneden en boven 18/19 graden op 2,8kWh. Huis uit 1978 nageisoleerd. Ik stook alsof het vloerverwarming is met minimale verlaging. Ik snap dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken met L/W maar het mag geen mijlen uit elkaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@MotorBeast Zal dat sowieso eens gaan proberen. Dat kan ik in ieder geval zelf wijzigen.

Dat verbruik is dan best laag moet ik zeggen. Ter vergelijk: in de eerste week van December toen het wat kouder was, heeft het systeem op dagen ruim 50kWh verbruikt. Begin van het jaar hebben we zelfs dagen gehad dat die over de 60kWh heen ging. Als je de rekensom gaat doen dan kom je tot de conclusie dat die met de aansluitwaarde van 3kW niet meer op een dag uit het net kan trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:56:
@MotorBeast Zal dat sowieso eens gaan proberen. Dat kan ik in ieder geval zelf wijzigen.

Dat verbruik is dan best laag moet ik zeggen. Ter vergelijk: in de eerste week van December toen het wat kouder was, heeft het systeem op dagen ruim 50kWh verbruikt. Begin van het jaar hebben we zelfs dagen gehad dat die over de 60kWh heen ging. Als je de rekensom gaat doen dan kom je tot de conclusie dat die met de aansluitwaarde van 3kW niet meer op een dag uit het net kan trekken..
Als je uitgaat van een Cop 3 zou dat zo'n 19m3 (1m3 = 8kW) gas geweest zijn. Ik pak even Cop 3 ivm de koude toen. Als je je historisch gasverbruik weet zou je jaarverbruik ongeveer maal 2 a 2,5 moeten zijn in kWh. Moet je ketel natuurlijk ook goed zijn afgesteld moeten wezen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

- Verdelers staan op gemiddeld 0.7 a 0.8 l/h (slecht afleesbaar).
maar daar maar eens 2L/min van (of iig zoveel mogelijk) en probeer het buffervat buitenspel te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 17:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@flippy Ik kan dat zeker eens proberen. Punt is dan wel dat de flow over het systeem (als de VDM10 pomp dat red) rond de 2700 liter per uur is (23 groepen). Dat is 1200 liter per uur hoger dan waar de WP nu op ingesteld staat (WP gaat die flow nooit kunnen leveren).
Hoe zit dat dan met het buitenspel zetten van het buffervat?
Als ik het goed begrijp ga je dan weer een (grote) onbalans krijgen in je buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:58:
@flippy Ik kan dat zeker eens proberen. Punt is dan wel dat de flow over het systeem (als de VDM10 pomp dat red) rond de 2700 liter per uur is (23 groepen). Dat is 1200 liter per uur hoger dan waar de WP nu op ingesteld staat (WP gaat die flow nooit kunnen leveren).
Hoe zit dat dan met het buitenspel zetten van het buffervat?
Als ik het goed begrijp ga je dan weer een (grote) onbalans krijgen in je buffervat.
dat buffervat gaat gewoon veel meer over de vloer trekken en dat wil je dan juist. de menging vind dan zoveel mogelijk plaats aan de kant van de vloer en niet de warmtepomp. het is verre van optimaal maar als het gaat om wat je kan doen met wat je hebt is dat de beste oplossing.

zolang je die tank hebt is dat de beste oplossing. eerste stap is gewoon zorgen dat die hele troep gewoon weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 18:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hallo!

Heb je een foto van de verdeler? Al gevonden!
Toevallig de slanglengtes opgemeten etc, zoveel mogelijk informatie is altijd welkom :)
2K dus ongeveer +/- 1,5 dag werk?
Zoals @MotorBeast al aangeeft, prima zelf te doen, of de andere partij daarmee akkoord gaat is alleen een tweede...

Voor wat context:
Het nadeel is dat je enorm snel onbalans kan krijgen, zie bijvoorbeeld dit stukje van Remeha
Of de reactie van @Andrehj

Buffervat + secundaire pomp eruit is in jouw situatie wel echt met 2 vingers in je neus gedaan, zie bijvoorbeeld dit filmpje op youtube

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
De echte kenners zijn in the house. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:03:
[...]

dat buffervat gaat gewoon veel meer over de vloer trekken en dat wil je dan juist. de menging vind dan zoveel mogelijk plaats aan de kant van de vloer en niet de warmtepomp. het is verre van optimaal maar als het gaat om wat je kan doen met wat je hebt is dat de beste oplossing.

zolang je die tank hebt is dat de beste oplossing. eerste stap is gewoon zorgen dat die hele troep gewoon weg is.
Ik vind die directe kort de bocht manier van jou altijd echt geweldig. En dat bedoel ik niet cynisch. Beste installateur kunt u aub mijn troep verwijderen? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:01:
[...]

En dat bedoel ik niet cynisch. Beste installateur kunt u aub mijn troep verwijderen?
ik zou gewoon netjes aan de installateur vragen of hij zijn oud ijzer en overig afval nog een keer op komt halen wat hij tijdens zijn laatste bezoek heeft achtergelaten....

O-)

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
DutchWing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:06:
[...]

Heb je een foto van de verdeler? Al gevonden!
Toevallig de slanglengtes opgemeten etc, zoveel mogelijk informatie is altijd welkom :)
2K dus ongeveer +/- 1,5 dag werk?
Zoals @MotorBeast al aangeeft, prima zelf te doen, of de andere partij daarmee akkoord gaat is alleen een tweede...

[...]

Het nadeel is dat je enorm snel onbalans kan krijgen, zie bijvoorbeeld dit stukje van Remeha
Of de reactie van @Andrehj

Buffervat + secundaire pomp eruit is in jouw situatie wel echt met 2 vingers in je neus gedaan, zie bijvoorbeeld dit filmpje op youtube
Slanglengtes heb ik zeker. Niet daadwerkelijk opgemeten, maar het is gewoon door ons zelf volgens legplan aangelegd. Afwijking zal maximaal 1 a 2 meter zijn schat ik zo in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfVnM_Q3ONMC48K-Vw3feINeDzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ5xWlnLHoVXN4tuLMUPh4du.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf_xtvcrWncZNfb2IPNSO3M6qa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMFnGqvireG293KaJfDA7RBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bang dat de andere partij (installateur) er niet mee akkoord zal gaan dat ik de boel zelf ga inregelen.
Al verwacht ik dat de huidige contactpersoon dat prima zal vinden, maar intern schijnt er al wat gedoe te omtrent gemaakte kosten en dat dit probleem nog steeds niet opgelost is (volgens ons).

Dat youtube kanaal is het enige medium (buiten dit) dat ik serieus kan nemen :P

@flippy - Ik zal zo de verdelers eens op 2l/m per groep gaan zetten (ongeveer aan de hand van de leidinglengte.
Het systeem staat nu immers toch te draaien. Alleen nu wel netjes modulerend want het is boven de 6 graden.. :X
Edit zojuist geprobeerd om dit te doen. Dit gaat niet, halverwege de eerste verdeler zie je al dat de flow terug gaat lopen per groep met de pomp op standje maximaal. Denk dat ik eerder iets van 1800 liter per uur over het hele systeem moet gaan aanhouden om het haalbaar te houden voor de pomp :>

[ Voor 5% gewijzigd door merijntjuh op 27-12-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Nu net de boel anders ingesteld. Ik kom op de grootste groepen nu niet hoger dan 1.6 liter per minuut ongeveer.
Totale flow komt nu ongeveer uit op 2000 liter per uur.
Is dit voldoende om de vloerverwarming de overhand te geven zegmaar?
Of kan ik nu beter de pomp van de WP een standje lager zetten? Zeg 1200 liter per uur ongeveer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 16-06 20:52
merijntjuh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:58:
[...]

Slanglengtes heb ik zeker. Niet daadwerkelijk opgemeten, maar het is gewoon door ons zelf volgens legplan aangelegd. Afwijking zal maximaal 1 a 2 meter zijn schat ik zo in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ben bang dat de andere partij (installateur) er niet mee akkoord zal gaan dat ik de boel zelf ga inregelen.
Al verwacht ik dat de huidige contactpersoon dat prima zal vinden, maar intern schijnt er al wat gedoe te omtrent gemaakte kosten en dat dit probleem nog steeds niet opgelost is (volgens ons).

@flippy - Ik zal zo de verdelers eens op 2l/m per groep gaan zetten (ongeveer aan de hand van de leidinglengte.
Het systeem staat nu immers toch te draaien. Alleen nu wel netjes modulerend want het is boven de 6 graden.. :X
Edit zojuist geprobeerd om dit te doen. Dit gaat niet, halverwege de eerste verdeler zie je al dat de flow terug gaat lopen per groep met de pomp op standje maximaal. Denk dat ik eerder iets van 1800 liter per uur over het hele systeem moet gaan aanhouden om het haalbaar te houden voor de pomp :>
Wat ik me afvraag: waarom laat je de boel
Niet gewoon inregelen? Dit kost een hoop energie en stress en zet de relatie met de installateur ernstig onder druk (voor zover er nog een relatie is)

Of je het er inhoudelijk nu helemaal mee eens bent of niet: de partij die garantie moet verlenen geeft dit aan als probleem, jij gelooft van niet: bewijs ‘t.

Hooguit moet je een klein stapje terug doen in ego en zeggen: jullie hadden toch gelijk en heb je een probleemloze installatie. Het alternatief is dat je het geld terug krijgt en de discussie weg is . (Kan je dan gaan praten. Over de nut van ‘t buffervat en of die er niet uit moet, en terugbetaling van die overbodige kosten, maar de discussie is dan wel weer helder.

Nu blijft ‘t welles/nietus.

• dirkr07
Nog een kleine bijkomende vraag (waar ik weer niet veel van snap :p)

De adaptieve stooklijn activeren, is dit nuttig/goed?
Zet je de binnencompensatie best op actief of uitgebreid?

Dat zijn zo 2 instellingen waar de documentatie voor mij toch niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:42
dirkr07 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:10:
Nog een kleine bijkomende vraag (waar ik weer niet veel van snap :p)

De adaptieve stooklijn activeren, is dit nuttig/goed?
Zet je de binnencompensatie best op actief of uitgebreid?

Dat zijn zo 2 instellingen waar de documentatie voor mij toch niet helemaal duidelijk is.
Van wat ik hier heb gelezen:
Adaptieve stooklijn werkt niet erg goed in ons klimaatgebied.
De binnencompensatie lijken de meesten op uitgebreid te hebben met deze temperaturen, en gaan naar inactief/actief als het flink kouder begint te worden. Maar het is voor iedereen wat anders.

Ik denk als je in dit topic zoekt naar de termen als uitgebreid je veel voorbeelden kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
overhyped schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:51:
Wat ik me afvraag: waarom laat je de boel
Niet gewoon inregelen? Dit kost een hoop energie en stress en zet de relatie met de installateur ernstig onder druk (voor zover er nog een relatie is)
Inregelen van VVW is zwaar overrated.
Als je zorgt dat bij aanleg de basis goed is (dus alle zones ongeveer even lang, en zeker geen extra lange groepen (die zorgen er namelijk voor dat je alle andere moet gaan knijpen om in die enkele extra lange groep voldoende flow te krijgen), dan is "inregelen" niet meer dan gewoon alle groepen maximaal open draaien en daarna hooguit een enkele groep (van een kamer waar het te warm wordt) iets knijpen.
Daar 1000 euro of meer voor betalen slaat nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je hebt ruim 180 m2 vloerverwarming 10 cm h.o.h. liggen, dat is erg veel afgifte capaciteit op lage temperatuur, als de stooklijn te hoog staat, dan betekend dat een kleine daling in buiten temperatuur er al voor zorgt, dat je WP op vol vermogen zal draaien en hij zijn gevraagde aanvoer temperatuur niet kan halen.

Even boven nul heeft jouw 75/6 maximaal zo'n 10 kW vermogen, dat is met 180m2 ongeveer 55 Watt / m2, dat betekend dat de water temperatuur nooit boven de ~31oC kan komen.
Als het buiten kouder wordt, dan neemt het vermogen af, en zal de water temperatuur dus ook lager worden, bij een buiten temperatuur van -7oC is er nog 8 kW, wat met 44 Watt / m2 de maximale Ta van ~29oC betekend en bij -15 is er nog 6 kW met 33 Watt / m2 en een maximale Ta van ~27oC

Ik denk dat je stooklijn curve op 0.1 moet staan en dat 0.2 voor jouw vloer te hoog is.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10
Ik zal zo de verdelers eens op 2l/m per groep gaan zetten (ongeveer aan de hand van de leidinglengte.
Wel de te behalen afgifte in je achterhoofd houden. Je hal hoeft vast niet net zo warm te worden als de woonkamer. Dus daar mag wat minder l/min in. En dan rekening houden met de lengtes. Die hele korte groep 1 mag flink verder geknepen bijvoorbeeld.

Als je toch los bent met de ESP en sensors kun je overwegen op elke aanvoer en retour een senson te plakken (en isoleren). Dan kun je met aflezen flow de afgifte aardig uitrekenen c.q. op delta T de groepen verder balanceren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• merijntjuh
@Andrehj het "inregelen" wat ik nu iedere keer deed met inregelen (voor zover je het goed kunt aflezen that is) is gewoon een een bepaald debiet invullen in een excel sheet die automatisch uitrekend wat dan per groep de flow zou moeten zijn (aan de hand van de lengte). Dat lijkt me opzich al redelijk in de buurt komen.

Maar ik zou inderdaad ook een stap verder kunnen gaat zoals @The Lord aangeeft om met nog meer sensoren te gaan werken. Enige wat ik me afvraag is of het zinvol is om ook de aanvoer van iedere afzonderlijke groep te meten. Mij lijkt dat de aanvoer van alle groepen niet significant verschilt en dat je daarvoor maar 1 sensor op de aanvoer nodig hebt (die er nu al op zit). Of denk ik hier verkeerd?

@PentaClover We hebben begin dit jaar wel eens met stooklijn 0.1 geexperimenteerd. Alleen weet ik niet meer welke andere instellingen er toen allemaal anders stonden dan nu en wat toen de flow over het systeem was.
Wat wij toen merkte is dat de WP af en toe de temperatuur niet haalde en dus te lang aan stond.
Mogelijk dat hier dat buffervat weer roet in het eten gegooid had en dat er met een iets hogere flow geen enkel probleem is.
Het is zeker weer eens het proberen waard!

@The Lord Ik kan sowieso wel even kritisch gaan kijken naar welke ruimtes sowieso met wat minder flow toe kunnen, in de slaapkamer is het ook gewoon dezelfde temperatuur als in de woonkamer. We hadden ook het idee dat het iets te warm werd in de slaapkamer toen het systeem in de nacht aansloeg :)

Zou het overigens nog te doen zijn om aan dit systeem nog eens 50 vierkante meter extra vloervewarming toe te voegen? Onze zolder is nog onverwarmd. Het zal daar niet kouder worden van 17 graden schat ik in als het echt lang heel koud buiten is.
Gok dat het grootste probleem hier zou zijn is of de pomp van de WP wel in staat is om zoveel water te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23
merijntjuh schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
@Andrehj het "inregelen" wat ik nu iedere keer deed met inregelen (voor zover je het goed kunt aflezen that is) is gewoon een een bepaald debiet invullen in een excel sheet die automatisch uitrekend wat dan per groep de flow zou moeten zijn (aan de hand van de lengte). Dat lijkt me opzich al redelijk in de buurt komen.

Maar ik zou inderdaad ook een stap verder kunnen gaat zoals @The Lord aangeeft om met nog meer sensoren te gaan werken. Enige wat ik me afvraag is of het zinvol is om ook de aanvoer van iedere afzonderlijke groep te meten. Mij lijkt dat de aanvoer van alle groepen niet significant verschilt en dat je daarvoor maar 1 sensor op de aanvoer nodig hebt (die er nu al op zit). Of denk ik hier verkeerd?

@PentaClover We hebben begin dit jaar wel eens met stooklijn 0.1 geexperimenteerd. Alleen weet ik niet meer welke andere instellingen er toen allemaal anders stonden dan nu en wat toen de flow over het systeem was.
Wat wij toen merkte is dat de WP af en toe de temperatuur niet haalde en dus te lang aan stond.
Mogelijk dat hier dat buffervat weer roet in het eten gegooid had en dat er met een iets hogere flow geen enkel probleem is.
Het is zeker weer eens het proberen waard!

@The Lord Ik kan sowieso wel even kritisch gaan kijken naar welke ruimtes sowieso met wat minder flow toe kunnen, in de slaapkamer is het ook gewoon dezelfde temperatuur als in de woonkamer. We hadden ook het idee dat het iets te warm werd in de slaapkamer toen het systeem in de nacht aansloeg :)

Zou het overigens nog te doen zijn om aan dit systeem nog eens 50 vierkante meter extra vloervewarming toe te voegen? Onze zolder is nog onverwarmd. Het zal daar niet kouder worden van 17 graden schat ik in als het echt lang heel koud buiten is.
Gok dat het grootste probleem hier zou zijn is of de pomp van de WP wel in staat is om zoveel water te verplaatsen.
Met te lang aanstaan, bedoel je dan dat het te lang duurt voor de temperatuur bereikt is? Want lekker lang draaien is juist fijn. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• overhyped
  • Laatst online: 16-06 20:52
Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:06:
[...]

Inregelen van VVW is zwaar overrated.
Als je zorgt dat bij aanleg de basis goed is (dus alle zones ongeveer even lang, en zeker geen extra lange groepen (die zorgen er namelijk voor dat je alle andere moet gaan knijpen om in die enkele extra lange groep voldoende flow te krijgen), dan is "inregelen" niet meer dan gewoon alle groepen maximaal open draaien en daarna hooguit een enkele groep (van een kamer waar het te warm wordt) iets knijpen.
Daar 1000 euro of meer voor betalen slaat nergens op.
Je leest m’n post verkeerd. Hier wordt niet betaald om de vloerverwarming in te regelen, er wordt geld voorgeschoten om uit de welles/nietus discussie te komen.
Pagina: 1 ... 112 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic