ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik ben er niet ontevreden over
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
haha dat snap ik, maar is wel veel hoger dan de fabrieksrating of gebruik je andere berekening.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Wat voor naregeling heb je? Hoe is die aangesloten? Dit zou eventueel ook een beperking kunnen vormen op welke alternatieven mogelijk zijn.KvA73 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:22:
Hi,
Heb sinds een jaar een Arotherm Plus 125/6 die in hybride opstelling staat via 100 liter Vaillant buffervat met Ecotec Exclusive CV ketel. Afgifte is vloer en radiatoren met naregeling. ...
Volgens mij komt het aardig overeen met wat ik in het verleden heb gezien voor minimum vermogen in de gedetailleerde COP tabellen voor Ta=35oC die Vaillant niet publiceerd, maar die wel een tijdje op een Tjechische site beschikbaar waren.Cyrus The Virus schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:04:
[...]
haha dat snap ik, maar is wel veel hoger dan de fabrieksrating of gebruik je andere berekening.
Mijn COP is iets beter dan dat, maar mijn Ta is dan ook voor een buiten temperatuur van 0oC en daarboven zo'n ~28-30oC
:fill(white):strip_exif()/f/image/trL73DUQ6ZGWtZ48bPVhPVnm.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 18-12-2023 10:59 . Reden: Typo ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Buffervat aangesloten op 2 Vaillant pompgroepen (1 gemengd voor vloer en 1 ongemengd voor Jaga LTV) via Vaillant verdeler voor 2 pompgroepen. Verschillende stooklijnen.Jan Zwanenburg7 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:51:
[...]
Wat voor naregeling heb je? Hoe is die aangesloten? Dit zou eventueel ook een beperking kunnen vormen op welke alternatieven mogelijk zijn.
Vloer (21 groepen) aangesloten op 3 pomploze verdelers met naregeling via Tado kamerthermostaat in woonkamer (bedient 1 pompgroep). Staat groot deel dag open.
Jaga LTV convectoren hebben Tado slimme thermostaatkranen die de andere pompgroep bedienen.
Sensocomfort dus niet de actieve thermostaat maar alleen voor instelling / bediening.
- Ik draai 20,5 overdag
- Ik draai 19,0 in nacht ( misschien breng ik dat ook omhoog )
VRC700 thermostaat
- Ik zie warm water : 05:30 -> 22h
ik merk op dat sommige nachten het water daalt tot 30°C - laat ik beter niet 24/7 warm water staan ?
- Circulatiepomp staat ook maar tijdens bepaalde uren -> laat ik dat ook niet beter 24/7 staan ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Vervolgens: wat bedoel je met “warm water”? In je vloer, of lees je de temperatuur van een boilervat uit?
Hoe bedoel je "max. Delta P flow overruled"? Is dat iets positiefs? Of juist negatief?MartinSE schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:03:
[...]
ok, heb het aangepast, ik zag dat deze direct de CV max. deltaP flow overruled.
Even bezien of dit een rustiger verloop van de runs oplevert.
ik heb hier SWW van 12:00 tot 15:00 staan op 60 graden en dan gaat zeker door de weeks goed (in het weekend loop ik nog wel eens mis als er veel mensen achter elkaar douche). Het idee is om zoveel mogelijk met zonne energie te laden.Tomsworld schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:02:
Ik heb een paar praktische vragen
- Ik draai 20,5 overdag
- Ik draai 19,0 in nacht ( misschien breng ik dat ook omhoog )
VRC700 thermostaat
- Ik zie warm water : 05:30 -> 22h
ik merk op dat sommige nachten het water daalt tot 30°C - laat ik beter niet 24/7 warm water staan ?
- Circulatiepomp staat ook maar tijdens bepaalde uren -> laat ik dat ook niet beter 24/7 staan ?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb een vergelijkbare installatie maar volgens alternatief 4: 125/6 hybride aangesloten - omdat het kan (ook nog niet nodig gehad voor CV). Maar ik heb een alleen buffer in serie van 45L omdat ik alleen vloerverwarming heb op de onderverdieping, rest radiatoren. De HR CV ketel staat parallel aan de warmtepomp. Gebruik makend van keerkleppen. Warm water is in serie (de HR ketel denkt dat de WP een zonneboiler is) met de Unitower.KvA73 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:22:
Hi,
Heb sinds een jaar een Arotherm Plus 125/6 die in hybride opstelling staat via 100 liter Vaillant buffervat met Ecotec Exclusive CV ketel. Afgifte is vloer en radiatoren met naregeling. Buffervat parallel aangesloten volgens schema Vaillant. Zie afb hieronder.
[Afbeelding]
Warmtepomp draait nu een jaar en CV niet 1 keer bij moeten springen. CV ketel is dus eigenlijk alleen noodvoorziening. COP volgens mij wel te laag. Valt me op dat warmtepomp steeds 5 graden of meer warmte aanmaakt dan afgifte systeem vraagt.
Zie zelf volgende mogelijke issues met deze opstelling. Aanvoer en retour warmtepomp redelijk dicht bij elkaar waardoor grote kans op vermenging. Aanvoer warmtepomp bovendien bijna loodrecht tegenover retour afgiftecircuit in buffervat met opnieuw vermenging. Twijfel nu of een van volgende opties niet een betere configuratie is in kader van efficiëntie.
Alternatief 1:
[Afbeelding]
In deze opstelling lijken de aansluitingen van de warmtepomp meer geoptimaliseerd voor de feitelijk bijna all-electric situatie. Minder vermenging aanvoer en retour warmtepomp en minder vermenging aanvoer warmtepomp met retour afgifte. Daarnaast aanvoer warmtepomp loodrecht tegenover aanvoer afgifte systeem. Vraag me alleen af of aansluiting CV zo goed gaat wanneer deze bijspringt of overneemt.
Alternatief 2:
[Afbeelding]
In deze opstelling volgens mij nog minder vermenging doordat retour afgifte niet direct door buffer gaat (wel aftakking om parallel te kunnen draaien?). Retour CV op vrijgekomen punt onderin buffervat tegenover andere retour.
Alternatief 3:
[Afbeelding]
Zie alternatief 2, maar dan met aanvoer CV gekoppeld aan aanvoer warmtepomp voordat deze buffervat ingaat. Lijkt me iets complexer en gelijktijdig draaien CV en warmtepomp wellicht niet mogelijk.
Hoor graag of iemand hier een goede kijk op heeft. Welke variant is het beste en waarom? Alternatief 3 is overigens het standaard NIBE schema voor parallel hybride opstelling. Variant 2 mijn eigen aanpassing daarop.
Mvg,
Inmiddels heb ik ervaren dat ik de HR ketel niet meer nodig heb (anders dan backup).
Daar zitten als ik het goed heb de 2 circulatiepompen (1tje voor gelijkvloers, 1tje voor verdieping) van de vloerverwarming.Heintje schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:57:
[...]
Ok. Ik vind het plaatje niet makkelijk te lezen. Wat is dat zwarte rechtsboven waar de leidingen naartoe gaan?
Ik heb dus systeemschema-code 9.... (Split/Hybride/Buffervat)
Als ik in de handleiding kijk (PDF linkje) dan lijkt dat voor mij wel te kloppen. Er is enkel de WP, geen extra CV-ketel.
Hebben ze bij Vaillant nou naast een eigen definitie voor cop ook nog een eigen eenheid voor frequentie verzonnen?PentaClover schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:52:
Volgens mij komt het aardig overeen met wat ik in het verleden heb gezien voor minimum vermogen in de gedetailleerde COP tabellen voor Ta=35oC die Vaillant niet publiceerd, maar die wel een tijdje op een Tjechische site beschikbaar waren.
Mijn COP is iets beter dan dat, maar mijn Ta is dan ook voor een buiten temperatuur van 0oC en daarboven zo'n ~28-30oC
[Afbeelding]
Ik vraag me toch af wat er mis is met de Hz, die de rest van de wereld gebruikt...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nouja, de omrekenfactor is 1:1, dat is geen rocket science.Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:00:
[...]
Hebben ze bij Vaillant nou naast een eigen definitie voor cop ook nog een eigen eenheid voor frequentie verzonnen?![]()
Ik vraag me toch af wat er mis is met de Hz, die de rest van de wereld gebruikt...
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Uiteraard. Maar waarom zou je zoiets doen? Er is toch niks met de eenheid Hz?busscherski schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:13:
Nouja, de omrekenfactor is 1:1, dat is geen rocket science.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als het een Frans bedrijf was dan zou ik het kunnen begrijpen. Heinrich Hertz was namelijk een Duitser, logisch dat Fransen die proberen te vermijden.Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:15:
[...]
Uiteraard. Maar waarom zou je zoiets doen? Er is toch niks met de eenheid Hz?
Alhoewel, als je Vaillant op de Franse manier uitspreekt klinkt het best wel Frans.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Rotaties Per Seconden of Hz. beetje een chocolade of vanille dingetje denk ik dan.Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:00:
[...]
Hebben ze bij Vaillant nou naast een eigen definitie voor cop ook nog een eigen eenheid voor frequentie verzonnen?![]()
Voordat je hem anders gaat aansluiten zou ik proberen het debiet van de secundaire pomp en de warmtepomp (liter/uurr) soortgelijk in te stellen.KvA73 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:22:
Hi,
Heb sinds een jaar een Arotherm Plus 125/6 die in hybride opstelling staat via 100 liter Vaillant buffervat met Ecotec Exclusive CV ketel. Afgifte is vloer en radiatoren met naregeling. Buffervat parallel aangesloten volgens schema Vaillant. Zie afb hieronder.
[Afbeelding]
Warmtepomp draait nu een jaar en CV niet 1 keer bij moeten springen. CV ketel is dus eigenlijk alleen noodvoorziening. COP volgens mij wel te laag. Valt me op dat warmtepomp steeds 5 graden of meer warmte aanmaakt dan afgifte systeem vraagt.
Zie zelf volgende mogelijke issues met deze opstelling. Aanvoer en retour warmtepomp redelijk dicht bij elkaar waardoor grote kans op vermenging. Aanvoer warmtepomp bovendien bijna loodrecht tegenover retour afgiftecircuit in buffervat met opnieuw vermenging. Twijfel nu of een van volgende opties niet een betere configuratie is in kader van efficiëntie.
Alternatief 1:
[Afbeelding]
In deze opstelling lijken de aansluitingen van de warmtepomp meer geoptimaliseerd voor de feitelijk bijna all-electric situatie. Minder vermenging aanvoer en retour warmtepomp en minder vermenging aanvoer warmtepomp met retour afgifte. Daarnaast aanvoer warmtepomp loodrecht tegenover aanvoer afgifte systeem. Vraag me alleen af of aansluiting CV zo goed gaat wanneer deze bijspringt of overneemt.
Alternatief 2:
[Afbeelding]
In deze opstelling volgens mij nog minder vermenging doordat retour afgifte niet direct door buffer gaat (wel aftakking om parallel te kunnen draaien?). Retour CV op vrijgekomen punt onderin buffervat tegenover andere retour.
Alternatief 3:
[Afbeelding]
Zie alternatief 2, maar dan met aanvoer CV gekoppeld aan aanvoer warmtepomp voordat deze buffervat ingaat. Lijkt me iets complexer en gelijktijdig draaien CV en warmtepomp wellicht niet mogelijk.
Hoor graag of iemand hier een goede kijk op heeft. Welke variant is het beste en waarom? Alternatief 3 is overigens het standaard NIBE schema voor parallel hybride opstelling. Variant 2 mijn eigen aanpassing daarop.
Mvg,
Het 45 liter vat heeft meerdere "schotten" in het vat zitten, de 100l versie volgens mij ook.
Mocht je de situatie vervolgens toch gaan ombouwen zou ik eerst een seriële aansluiting proberen... Dan heb je alle menging in 1* weg en ook het stroomverbruik van de pomp.
Waarom installateurs graag voor een parallelopstelling kiezen?
Minder risico op problemen (altijd voldoende energie tbv defrost, altijd voldoende debiet, geen problemen met klanten die gaan na-regelen etc..)
2050vandaag, waarom wachten?
Als ik op bezoek ben bij familie voelt de vloer bij anderen warm aan, dit is bij mij niet het geval. Hoewel het huis steeds 21 graden is voelen de tegels gewoon koud aan.
Op de binnenunit staat het radiator icoontje, dus hij is aan het verwarmen, maar de leidingen voelen ook niet warm aan. Aan de pomp zie ik dat het water net geen 30 graden is. Stroomverbruik zit ook constant boven de 2000W.
Is dit gewoon wat het is, of staan de instellingen van mijn thermostaat verkeerd?
Je woning verliest (veel) minder warmte dan de woning van anderen, daardoor haal je het met een temperatuur van ca. 30 graden (ipv40?) Om het lekker warm te houden. (20-21c).
Maar je vloer is niet zo warm als bij anderen met een minder goed geïsoleerde woning.
Aanvulling;
2000watt constant is wel heeeeel behoorlijk voor een goed geïsoleerde nieuwbouw woning bij deze buitentemperaturen?
Heb je een heeeeel grote woning of stook je slechts enkele uren per week?
Of is er iets mis met je systeem?
[ Voor 27% gewijzigd door BjornHero op 19-12-2023 00:08 ]
Als je water net geen 30oC is, dan is het normaal dat je leidingen en de vloer niet warm aan voelen, mijn vloer is momenteel 22.5oC aan de oppervlakte en voelt ook niet warm aan (ook niet koud) en bij mij gaat er nu water doorheen van 28.5oC.Xanthine schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:44:
Iemand enig idee waar ik kan beginnen zoeken: ik heb een Vaillant arotherm vwl125/5 in combinatie met vloerverwarming in een goed geïsoleerde nieuwbouw woning.
Als ik op bezoek ben bij familie voelt de vloer bij anderen warm aan, dit is bij mij niet het geval. Hoewel het huis steeds 21 graden is voelen de tegels gewoon koud aan.
Op de binnenunit staat het radiator icoontje, dus hij is aan het verwarmen, maar de leidingen voelen ook niet warm aan. Aan de pomp zie ik dat het water net geen 30 graden is. Stroomverbruik zit ook constant boven de 2000W.
Is dit gewoon wat het is, of staan de instellingen van mijn thermostaat verkeerd?
De 2000W stroom verbruik is wel erg veel, is dat continue, of gaat de WP steeds aan en uit ?
Ter vergelijk, mijn redelijk grote woning (1050 m3) uit 1995 die dus niet zo goed geisoleerd is als de moderne nieuwbouw woning, heeft momenteel aan 1150 Watt vermogen voor ongeveer 60% van de dag met de 125/5 voldoende om op 21oC te blijven.
BjornHero schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:06:
Aanvulling;
2000watt constant is wel heeeeel behoorlijk voor een goed geïsoleerde nieuwbouw woning bij deze buitentemperaturen?
Heb je een heeeeel grote woning of stook je slechts enkele uren per week?
Of is er iets mis met je systeem?
Het verbruik van 2000W is vrij constant. Gisteren had ik wel een uitschieter (ik denk dat de elektrische bijverwarming of de ontdooi stand gewerkt heeft, vandaar de piek boven de 6000W). Het sluimerverbruik (als ik de warmtepomp uitzet) is 350W.PentaClover schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:51:
[...]
De 2000W stroom verbruik is wel erg veel, is dat continue, of gaat de WP steeds aan en uit ?
De woning is 1 jaar oud, in de muren zit er 10cm pur isolatie, in het dak 24cm rotswol. De woning zelf is 400m2 waarvan 250m2 vloerverwarming heeft (de slaapkamers zijn niet verwarmd).
Dit jaar heb ik tot nu toe zo'n 4600kWh verbruikt (weliswaar icm zonnepanelen en een thuisbatterij), wat mij wel geen abnormaal hoog verbruik lijkt.
![]() | ![]() | ![]() |
Klopt het dat je de WP niet afzonderlijk meet en dat de 2000W die je noemt je totale huis verbruik is en dat dit eigenlijk eerder zo'n ~1850 W is als ik naar je middelste plaatje kijk ?Xanthine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:05:
[...]
Het verbruik van 2000W is vrij constant. Gisteren had ik wel een uitschieter (ik denk dat de elektrische bijverwarming of de ontdooi stand gewerkt heeft, vandaar de piek boven de 6000W). Het sluimerverbruik (als ik de warmtepomp uitzet) is 350W.
De woning is 1 jaar oud, in de muren zit er 10cm pur isolatie, in het dak 24cm rotswol. De woning zelf is 400m2 waarvan 250m2 vloerverwarming heeft (de slaapkamers zijn niet verwarmd).
Dit jaar heb ik tot nu toe zo'n 4600kWh verbruikt (weliswaar icm zonnepanelen en een thuisbatterij), wat mij wel geen abnormaal hoog verbruik lijkt.
Als we daar dan de 350W vanaf halen blijft er ~1500 W over voor de WP, dat klinkt al wat logischer voor de 125/5.
Ik zie dat je ondanks veel vloer verwarming toch ook een buffervat en pompgroep hebt, misschien goed om de temperatuur te meten van de leiding die het buffervat voedt, boven aan de linker kant, en van de leiding die naar de pompgroep gaat, rechtsboven, als daar een verschil zit, dan verlies je temperatuur door menging in het buffervat.
Als je daar geen verschil meet, dan zijn de flows voor en na het buffervat op elkaar afgestemd en verlies je daar in iedergeval geen temperatuur.
Bij mij met een 75/6 warmtepomp een verbruik van ~1000W continue bij een buitentemperatuur van ~7°C, samen met een vraag van 20,5°C...Xanthine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:05:
[...]
[...]
Het verbruik van 2000W is vrij constant. Gisteren had ik wel een uitschieter (ik denk dat de elektrische bijverwarming of de ontdooi stand gewerkt heeft, vandaar de piek boven de 6000W). Het sluimerverbruik (als ik de warmtepomp uitzet) is 350W.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
(Met die 1000W continue levert de warmtepomp nu zo'n 6,5kW aan warmte op...)
Vrijstaand huis van 2007 met 6cm isolatieschil, Jaga actieve convectoren (geen vloerverwarming) en een verwarmd deel van toch zo'n 200m² (beneden & boven)
Dan lijkt mij 2000W continue toch wel heel veel???
Ik schrik van het ruimtebeslag. Als dat de standaard is dan hebben 90% van de huizen in Nederland niet genoeg ruimte voor een warmtepomp.Xanthine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:05:
[...]
[...]
Ik ga het toch proberen. Boiler op zolder, binnenunit op de plek waar nu de Cv Ketel hangt. Je kan ook alles strak op elkaar plaatsen toch? Huis is een geschakelde woning met 140m2 vloeroppervlak. Moet lukken. Buitenunit goed plaatsen is hier een groter probleem.hansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
Ik schrik van het ruimteslag. Als dat de standaard is dan hebben 90% van de huizen in Nederland niet genoeg ruimte voor een warmtepomp.
Hier stuk compacter laten installeren, dus dit heb je niet perse nodig.hansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
Ik schrik van het ruimteslag. Als dat de standaard is dan hebben 90% van de huizen in Nederland niet genoeg ruimte voor een warmtepomp.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Bij mij zit alles in kast van van 1.8x2.4 met nog plek overhansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
:strip_exif()/f/image/7fmjxqbv1BAle5Fxuh6ct1Gb.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar meeste loodgieters zeggen meer ruimte nodig te hebben want dan zijn ze sneller klaar. Want compacte opstelling kost tijd.
[ Voor 45% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-12-2023 12:30 ]
Veel installaties hebben geen buffervat, binnenunit of pompgroep nodig. Het boilervat met douchewater is wel een dingetje en vereist de meeste creativiteit, soms is in een trapgat of een liggend vat een optie.hansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
Sommige merken hebben zelfs het expansievat in de buitenunit ingebouwd, ik had ergens een foto gezien met een Pana met 30 cm flex direct door de muur aan een vloerverwarmingsverdeler. Minimaler dan dat wordt het niet, een ketel heeft meer nodig (al heb je dan nog geen SWW).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt voor de tip! Als er daar wel een temp verschil is, ligt dat dan aan de pompgroep of een instelling op de unit zelf?PentaClover schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:39:
[...]
Klopt het dat je de WP niet afzonderlijk meet en dat de 2000W die je noemt je totale huis verbruik is en dat dit eigenlijk eerder zo'n ~1850 W is als ik naar je middelste plaatje kijk ?
Als we daar dan de 350W vanaf halen blijft er ~1500 W over voor de WP, dat klinkt al wat logischer voor de 125/5.
Ik zie dat je ondanks veel vloer verwarming toch ook een buffervat en pompgroep hebt, misschien goed om de temperatuur te meten van de leiding die het buffervat voedt, boven aan de linker kant, en van de leiding die naar de pompgroep gaat, rechtsboven, als daar een verschil zit, dan verlies je temperatuur door menging in het buffervat.
Als je daar geen verschil meet, dan zijn de flows voor en na het buffervat op elkaar afgestemd en verlies je daar in iedergeval geen temperatuur.
Compact bouwen is niet zo het probleem. Het gaat er meer om dat als er wat lekt dat je je halve installatie moet demonteren om het op te lossen. En dan schikken de mensen van de kosten terwijl als je er zo bij kan ben je zo klaarCyrus The Virus schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:29:
[...]
Bij mij zit alles in kast van van 1.8x2.4 met nog plek over
[Afbeelding]
Maar meeste loodgieters zeggen meer ruimte nodig te hebben want dan zijn ze sneller klaar. Want compacte opstelling kost tijd.
Ook met je unitower is er ruimte nodig als er een garantie geval is aan de zijkanten
Ik vind het vrij hoog. Ik woon ook in een nieuwbouw van 230m2 bruto en de de slaapkamers worden ook niet verwarmd. Gisteren had ik 8.8kWh verbruik en eergisteren 7.4kWh. Dat is incl. SSW.Xanthine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:05:
[...]
[...]
Zo ziet de laatste 24h er uit bij mij (om 14h loopt de SSW run). De korte piekjes zijn vraag op de boven verdieping. Dat zijn helaas altijd erg korte runs.
Met deze temperaturen voelen de tegels ook koud aan. Maar als ik dan naar de onverwarmde berging ga, dan voel je echt wat koude tegels zijn. Ze zijn gewoon rond de kamertemperatuur denk ik.
/f/image/5E09cLRnmyzqxHzfw6iguheJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 19-12-2023 14:24 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Dit was een bewuste keuze naar onderhoud toe. Ik heb een aparte technische ruimte voor alle electra, en een aparte wasplaats met sanitair (die ook als strijkkamer dient).hansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
Ik schrik van het ruimtebeslag. Als dat de standaard is dan hebben 90% van de huizen in Nederland niet genoeg ruimte voor een warmtepomp.
Tja dat is wel idd het nadeel, als je de ruimte hebt kun je het beter nemen. Ik had geen andere keus.Adriaan71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:03:
[...]
Compact bouwen is niet zo het probleem. Het gaat er meer om dat als er wat lekt dat je je halve installatie moet demonteren om het op te lossen. En dan schikken de mensen van de kosten terwijl als je er zo bij kan ben je zo klaar
Ook met je unitower is er ruimte nodig als er een garantie geval is aan de zijkanten
Jij ervaart het "genot" van een zoneregeling, waarschijnlijk ook nog in master-master configuratie.Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:21:
Ik vind het vrij hoog. Ik woon ook in een nieuwbouw van 230m2 bruto en de de slaapkamers worden ook niet verwarmd. Gisteren had ik 8.8kWh verbruik en eergisteren 7.4kWh. Dat is incl. SSW.
Zo ziet de laatste 24h er uit bij mij (om 14h loopt de SSW run). De korte piekjes zijn vraag op de boven verdieping. Dat zijn helaas altijd erg korte runs.
Zo'n regeling lijkt leuk, maar is echt een drama voor je rendement en de levensduur van je WP.
Het advies in deze situaties (nieuwbouw met vvw) is altijd hetzelfde:
- Buffervat eruit
- Zoneregeling in de kliko
- Regeling met eenvoudige thermostaat, op een centrale plek in de woning waar geen zon komt.
- Flow maximaal, dus alle groepen open, alleen van de plaatsen waar het te warm wordt de groepen knijpen.
- En dan de juiste WAR curve vinden (begin met een lage Ta van 24 of 25 graden).
Wat succesverhalen van velen die je voorgingen en hun zoneregeling aan de wilgen hebben gehangen:
nightfall in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Cpt.Chaos in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
gfaes in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En check ook even bovengenoemd WP FAQ topic, er is een uitgebreide post over zoneregelingen.
Wat doe je als je 2 thermostaten hebt (1 per verdiep), met 2 pompgroepen, en je liefst hebt dat het op de verdieping frisser is dan gelijkvloers?Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:39:
[...]
Jij ervaart het "genot" van een zoneregeling, waarschijnlijk ook nog in master-master configuratie.
Zo'n regeling lijkt leuk, maar is echt een drama voor je rendement en de levensduur van je WP.
- Buffervat eruit
- Regeling met eenvoudige thermostaat, op een centrale plek in de woning waar geen zon komt.
- Flow maximaal, dus alle groepen open, alleen van de plaatsen waar het te warm wordt de groepen knijpen.
- En dan de juiste WAR curve vinden (begin met een lage Ta van 24 of 25 graden).
Wat succesverhalen van velen die je voorgingen en hun zoneregeling aan de wilgen hebben gehangen:
En check ook even bovengenoemd WP FAQ topic, er is een uitgebreide post over zoneregelingen.
Een oud huis kopen.Proim schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:56:
Wat doe je als je 2 thermostaten hebt (1 per verdiep), met 2 pompgroepen, en je liefst hebt dat het op de verdieping frisser is dan gelijkvloers?
Bij een moderne nieuwbouwwoning met WTW-ventilatie lukt dat niet (meer), omdat de buitenisolatie (minimaal Rc 5 oid) enorm veel beter is dan de isolatie van je verdiepingsvloer (ca Rc 0.2). Bovendien stijgt warme lucht op.
Bij ons staat in de ouderslaapkamer de vvw ook uit, maar toch wordt het daar misschien maar een halve graad (en ik denk nog minder) koeler dan beneden.
En voor de rest geldt: Gooi de pompgroepen op Marktplaats en regel gewoon je vvw af. Als je vindt dat het boven te warm wordt, dan moet je de groepen daar knijpen (of zelfs helemaal dichtdraaien). Maar bedenk wel dat daardoor je afgifteoppervlak afneemt, waardoor je watertemperatuur omhoog moet om de keet warm te houden. En dat zorgt weer voor een hogere COP.
De bovenverdieping wat meer meeverwarmen levert in een goed geïsoleerde woning dus geld op ipv dat het geld kost.
Dit is wel een split installatie, dus je hebt per se een binnenunit nodig.hansdg53 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:58:
[...]
Ik schrik van het ruimtebeslag. Als dat de standaard is dan hebben 90% van de huizen in Nederland niet genoeg ruimte voor een warmtepomp.
Buffervat is niet altijd per se nodig en zo'n pompgroep al helemaal niet
Overigens bij de Monoblock heb je geen binnenunit nodig, in Engeland doen ze niks anders na mijn weten. Staat in het begin van de topic vermeld.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 19-12-2023 20:17 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nja ons werd door de installateur aangeraden om twee pompgroepen te nemen door de grote oppervlakte en dus ook met 2 thermostaten te werken. Nu krijg ik vaak dat 1 van de 2 om warmte vraagt (op stand uitgebreid dus), waardoor ook maar een deel afgifte mogelijk is.Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]
Een oud huis kopen.
Bij een moderne nieuwbouwwoning met WTW-ventilatie lukt dat niet (meer), omdat de buitenisolatie (minimaal Rc 5 oid) enorm veel beter is dan de isolatie van je verdiepingsvloer (ca Rc 0.2). Bovendien stijgt warme lucht op.
Bij ons staat in de ouderslaapkamer de vvw ook uit, maar toch wordt het daar misschien maar een halve graad (en ik denk nog minder) koeler dan beneden.
En voor de rest geldt: Gooi de pompgroepen op Marktplaats en regel gewoon je vvw af. Als je vindt dat het boven te warm wordt, dan moet je de groepen daar knijpen (of zelfs helemaal dichtdraaien). Maar bedenk wel dat daardoor je afgifteoppervlak afneemt, waardoor je watertemperatuur omhoog moet om de keet warm te houden. En dat zorgt weer voor een hogere COP.
De bovenverdieping wat meer meeverwarmen levert in een goed geïsoleerde woning dus geld op ipv dat het geld kost.
Beide staan nu wel op minimum aanvoer van 25 graden.
Klopt, ik heb dat ook gezien bij een vrij grote nieuwbouwwoning met in totaal ongeveer 40 vloerverwarming groepen. Toen de bovenverdieping nog een beetje meedeed was stooklijn 0.15 met ruimtecompensatie uitgebreid mogelijk. Toen die dichtgedraaid waren moest de stooklijn naar 0.20Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]
Maar bedenk wel dat daardoor je afgifteoppervlak afneemt, waardoor je watertemperatuur omhoog moet om de keet warm te houden. En dat zorgt weer voor een hogere COP.
Ik kan met geen mogelijkheid een unitower of andere all-in-one unit plaatsen, wat een kasten! Als ik kijk naar mijn familie en vrienden is er geen een bij wie dat wel kan. Ik zou er een bijkeuken moeten bij bouwen om dat te realizeren, totale gekkigheid. Ik heb nu mijn CV ketel op 50 graden staan en daarmee blijft de ruimte goed op temperatuur. Ga nog nog lager proberen. Maar 35 graden zal waarschijnlijk een brug te ver zijn voor de T22 radiatoren. Ik zou graag gewoon een WP hebben en een warmtepomp boiler op de plaats waar nu de CV keten hangt. De warmepomp zou dan 2 uitgangen moeten hebben, een voor de radiatoren en een voor de VVW. Als het helemaal moet kan er een buffervat in de kruipruimte, maar zoals velen hier stellen, een buffer is niet aan te raden.DutchWing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:11:
[...]
Dit is wel een split installatie, dus je hebt per se een binnenunit nodig.
Buffervat is niet altijd per se nodig en zo'n pompgroep al helemaal niet
Overigens bij de Monoblock heb je geen binnenunit nodig, in Engeland doen ze niks anders na mijn weten. Staat in het begin van de topic vermeld.
/f/image/TlErcCcvXxaiGZNO6KakMJ64.png?f=fotoalbum_large)
Hier een plaatje van vandaag. De ‘live’ COP in dit plaatje is een berekende COP uit de delta T tussen de 2 Shelly temperatuur sensoren (aanvoer en retour, in het plaatje rood en blauw), de flow (om te testen had ik deze gisteravond teruggezet naar ‘auto’) en een Homewizzard (Eastron) kWh meter.
En op het moment van dit screenshot gaf de VWZ AI 60.0 kWh en de 15.0 kWh aan. Dus tussen deze 2 waardes zou dit een COP zijn van 5.0 bezien vanaf middernacht.
De thermostaat staat hier qua temp. tussen 13:00 en 22:00 op 21.5 en de rest van de tijd op 21.0 graden.
Het betreft een 55/6, thermostaat op actief, stooklijn op 0.45 enkel radiatoren (wel oa T33 met heatfans in de woonkamer) in een huis uit 1908.
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
Disclaimer: ik ben zeker geen expert. Ik heb zelf ook een hybride opstelling met naregeling.KvA73 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:04:
[...]
Buffervat aangesloten op 2 Vaillant pompgroepen (1 gemengd voor vloer en 1 ongemengd voor Jaga LTV) via Vaillant verdeler voor 2 pompgroepen. Verschillende stooklijnen.
Vloer (21 groepen) aangesloten op 3 pomploze verdelers met naregeling via Tado kamerthermostaat in woonkamer (bedient 1 pompgroep). Staat groot deel dag open.
Jaga LTV convectoren hebben Tado slimme thermostaatkranen die de andere pompgroep bedienen.
Sensocomfort dus niet de actieve thermostaat maar alleen voor instelling / bediening.
Een paar opmerkingen:
- Misschien is de menging niet zo erg als het lijkt, een buffervat schijnt horizontale platen (met gaten) boven de onderste aansluitpunten en onder de bovenste aansluitpunten te hebben. Hiermee wordt vermenging verminderd en laminatie verbeterd.
- Ik heb alternatief 1 eerder in dit forum voorbij zien komen, omdat inderdaad een betere efficientie van de meest voorkomende situatie (nl. alleen WP draait) geeft.
- Bij zulke naregelingen is het bv. de Tado die de pompgroep bedient. Dus het kan zijn dat die pompgroep uit staat / een heel ander debiet heeft dan de circulatiepomp van de WP. In dit geval zul je altijd vermenging hebben: het verschil in debiet moet wel via het buffervat lopen.
Dat is goed nieuws!Gramser schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:10:
Ik heb wat jij wil denk ik… warmtepomp buiten, WPB binnen en radiator aangesloten op de vvw-verdeler. Kan dus gewoon.
Helaas zit ik beneden met vloerverwarming en boven met ventilo convectoren. Het is een houtskelet, dus die ventilo convectoren stoken de boel in no time warm en aangezien een houtskelet weinig massa heeft, koelt het ook snel terug af. Dit bevorderd het pendel effect.Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:39:
[...]
Jij ervaart het "genot" van een zoneregeling, waarschijnlijk ook nog in master-master configuratie.
- Buffervat eruit
We hadden ook vloerverwarming moeten hebben, maar dat ging helaas niet meer. Er was in het vroege traject gekozen voor gas verwarming en pas toen de bouwvergunning er was, zijn we veranderd naar warmtepomp. Deels door wat er zich toen in de wereld afspeelde en omdat we nog wat extra budget gevonden hadden. Helaas moest de vloeropbouw dikker worden (1 en 2e verdiep) en dat ging niet meer want dan moest ons huis 20cm hoger worden.
We leiden geen kou en het verbruik valt ook wel mee, maar ik had wel liever lange runs op minimaal vermogen gezien :-)
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Dus eigenlijk is je afgiftevermogen op de bovenverdieping te hoog? Anders schoot hij niet zo over zn doeltemperatuur heen..Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:35:
[...]
Helaas zit ik beneden met vloerverwarming en boven met ventilo convectoren. Het is een houtskelet, dus die ventilo convectoren stoken de boel in no time warm en aangezien een houtskelet weinig massa heeft, koelt het ook snel terug af. Dit bevorderd het pendel effect.
We hadden ook vloerverwarming moeten hebben, maar dat ging helaas niet meer. Er was in het vroege traject gekozen voor gas verwarming en pas toen de bouwvergunning er was, zijn we veranderd naar warmtepomp. Deels door wat er zich toen in de wereld afspeelde en omdat we nog wat extra budget gevonden hadden. Helaas moest de vloeropbouw dikker worden (1 en 2e verdiep) en dat ging niet meer want dan moest ons huis 20cm hoger worden.
We leiden geen kou en het verbruik valt ook wel mee, maar ik had wel liever lange runs op minimaal vermogen gezien :-)
Wat je wilt is dat je woning het met de ingestelde stooklijn NET wel op temperatuur krijgt..
Wat je kunt doen;
-vaste temperatuur in huis (geen klokprogramma)
-stooklijn omlaag
-ventilatorsnelheid ventilo-convectoren omlaag
-hoeveelheid water door bovenverdieping omlaag.
(Liefst niet alles tegelijk proberen en geef het systeem/de woning de tijd voordat je je conclusies trekt).
Ja, dat klopt. Idealiter moet de watertemperatuur boven naar beneden, maar dan gaan de ventilatoren niet meer aan en dan is te weinig afgifte. Ik moet 30°C als minimum gebruiken om de ventilatoren te starten. En op de laagste stand is er dan al teveel afgifte.BjornHero schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:49:
[...]
Dus eigenlijk is je afgiftevermogen op de bovenverdieping te hoog? Anders schoot hij niet zo over zn doeltemperatuur heen..
Wat je wilt is dat je woning het met de ingestelde stooklijn NET wel op temperatuur krijgt..
Wat je kunt doen;
-vaste temperatuur in huis (geen klokprogramma)
-stooklijn omlaag
-ventilatorsnelheid ventilo-convectoren omlaag
-hoeveelheid water door bovenverdieping omlaag.
(Liefst niet alles tegelijk proberen en geef het systeem/de woning de tijd voordat je je conclusies trekt).
Maar als op het moment dat er boven verwarmd wordt, beneden geen warmtevraag is, dan is mijn afgifte te klein voor het minimum vermogen van de warmtepomp waardoor ze ook hard gaat pendelen.
Ik zie een veel rustiger patroon in het opgenomen vermogen van de warmtepomp als zowel boven als beneden verwarmd wordt. Alleen heb je daar geen controle over. De ene moment loopt het samen en de andere keer niet. Lastig natuurlijk.
Daarbij heb ik ook het idee dat de warmtepomp aan de zware kant is. Wij wonen niet ver van de kust en bij -4°C hadden we allesinds nog meer als genoeg marge. De 55/5 had volgens mij een betere keuze geweest gezien het lagere minimum vermogen. Maarja, op het moment van de bouw was ik nog niet zo goed ingelezen en in ons oude huis hadden we de klassieke gaskachels per ruimte. Dus geen CV. Dan laat je je leiden door professionelen, maar die kunnen er ook naast zitten...
Dan wordt het iets lastiger ja...Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:58:
[...]
Ja, dat klopt. Idealiter moet de watertemperatuur boven naar beneden, maar dan gaan de ventilatoren niet meer aan en dan is te weinig afgifte. Ik moet 30°C als minimum gebruiken om de ventilatoren te starten. En op de laagste stand is er dan al teveel afgifte.
Maar als op het moment dat er boven verwarmd wordt, beneden geen warmtevraag is, dan is mijn afgifte te klein voor het minimum vermogen van de warmtepomp waardoor ze ook hard gaat pendelen.
Ik zie een veel rustiger patroon in het opgenomen vermogen van de warmtepomp als zowel boven als beneden verwarmd wordt. Alleen heb je daar geen controle over. De ene moment loopt het samen en de andere keer niet. Lastig natuurlijk.
Daarbij heb ik ook het idee dat de warmtepomp aan de zware kant is. Wij wonen niet ver van de kust en bij -4°C hadden we allesinds nog meer als genoeg marge. De 55/5 had volgens mij een betere keuze geweest gezien het lagere minimum vermogen. Maarja, op het moment van de bouw was ik nog niet zo goed ingelezen en in ons oude huis hadden we de klassieke gaskachels per ruimte. Dus geen CV. Dan laat je je leiden door professionelen, maar die kunnen er ook naast zitten...
Kun je het systeem zo sturen dat beide zones altijd tegelijk aangaan?
(Softwarematig of anders door beide pompen tegelijk in te laten schakelen wanneer er in 1 van beide zones vraag is?)
Heb je zowel onder als boven een Vaillant bediening of heb je een externe sturing?
Bij Vaillant sturing;
Om het pendelen te verminderen kun je de graadminuten-regeling aanpassen zodat de warmtepomp pas "later" inschakelt en dus iets meer moet "inhalen". (Iets langer draait en iets langer uitblijft).
De "inschakelgrens" van de fancoils kan men "aanpassen" door de fancoils voor de gek te houden middels bijv. Het plaatsen van een weerstand parallel op de ntc (temperatuur sensor).
Daarmee denkt de fancoils dat de temperatuur hoger is dan ie daadwerkelijk is...
Maar ja, dat wordt een beetje "knutselen"..
Je kunt de maximum opvoerhoogte instellen 'max delta p flow' instellen en maximaliseren.Middenberm schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:24:
[...]
Hoe bedoel je "max. Delta P flow overruled"? Is dat iets positiefs? Of juist negatief?
Met pompinstelling CV draait hij in modus auto maximaal de flow die je bij 'max delta p flow' hebt ingesteld.
Als je de pomp op bv 80% zet krijg je ten alle tijden een vast en stabiel debiet,
en deze is in mijn geval hoger dan het debiet dat hoort bij mijn ingestelde max delta p flow.
Het positieve is dat de COP kan toenemen, dat ben ik nu aan het meten, tot nu toe lijkt de stand auto beter te draaien met mijn 105/6
"Ik moet 30°C als minimum gebruiken om de ventilatoren te starten"Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:58:
[...]
Ja, dat klopt. Idealiter moet de watertemperatuur boven naar beneden, maar dan gaan de ventilatoren niet meer aan en dan is te weinig afgifte. Ik moet 30°C als minimum gebruiken om de ventilatoren te starten. En op de laagste stand is er dan al teveel afgifte.
Dat klinkt als dat je de ventilatoren van Speedcomfort gebruikt. Ik heb bij die van ons de sensor hiervan vervangen en dat werkt als een malle. Middenberm in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Heel eenvoudig zelf te doen.
Kan ik op een eenvoudige manier het buffervat een periode bypassen om te ervaren hoe dit bevalt? Ik heb geen drieweg kranen o.i.d. in de leidingen naar het buffervat die ik eenvoudig zou kunnen sluiten.
Let wel: mijn installatieschema is er niet een uit de boekjes van Vaillant. Daar schijnt vaak (altijd) een elektrische backup ingetekend te zijn voor wanneer de WP bij extreme kou het niet zou trekken. Die backup heater zit dan of in de binnenunit (die ik dus niet heb) of een Unitower (die ik ook niet heb). Mijn “backup” is de houtkachel, die ik bij vorst tot -7 in ieder geval nog niet nodig heb gehad om de hut warm te krijgen. Kouder is het in het afgelopen jaar nog niet geweest, zo lang staat hij er nu (op de kop af 1 jaar).
eAndrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:39:
[...]
- Buffervat eruit
ik begrijp de risico's van een zone naregel systeem als de evohome. Maar in mijn huis met cv ketel en met vvw beneden en standaard radiatoren boven, werd het boven koud als de vloer beneden op temperatuur is. Nu ik een evohome heb kan ik per ruimte verwarmen. dat is naast comfortabel ook energie zuinig.
ik begrijp dat je met een warmtepomp anders moet denken. Maar hoe kan ik voorkomen dat indien ik overstap op warmtepomp zonder zoneregeling ik weer last krijg van het probleem dat het boven niet voldoende warm wordt als het beneden al wel op temperatuur is.
ons huis is uit 1996 en voor die periode goed geïsoleerd.
Jammer dat je zo'n installateur hebt gevonden. Veel installateurs snappen niet dat veel vloeroppervlakte met veel VVW-groepen (die immers allemaal parallel staan) automatisch betekent dat de stromingsweerstand laag is, en je dus maar weinig pompvermogen nodig hebt.Proim schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:33:
Nja ons werd door de installateur aangeraden om twee pompgroepen te nemen door de grote oppervlakte en dus ook met 2 thermostaten te werken. Nu krijg ik vaak dat 1 van de 2 om warmte vraagt (op stand uitgebreid dus), waardoor ook maar een deel afgifte mogelijk is.
Beide staan nu wel op minimum aanvoer van 25 graden.
Nu zit je met twee extra (dure) pompgroepen die je niet nodig had gehad, want de interne waterpomp uit je WP is prima in staat om het water door je VVW te pompen.
Hier gebruik ik ook enkel de pomp uit de WP om de 24 open groepen van water te voorzien. Dat gaat prima. Ik haal minder dan 1 lpm per groep, maar dat is alsnog ruim voldoende om met water van onder de 25°C de hut warm te houden.
Door boven meer afgifte capaciteit creeren (bijv. vloer/muur verwarmingen of grotere radiatoren of fan coils ipv radiatoren) en dan de flow verhouding boven en beneden correct balanceren.raven22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:43:
[...]
e
ik begrijp de risico's van een zone naregel systeem als de evohome. Maar in mijn huis met cv ketel en met vvw beneden en standaard radiatoren boven, werd het boven koud als de vloer beneden op temperatuur is. Nu ik een evohome heb kan ik per ruimte verwarmen. dat is naast comfortabel ook energie zuinig.
ik begrijp dat je met een warmtepomp anders moet denken. Maar hoe kan ik voorkomen dat indien ik overstap op warmtepomp zonder zoneregeling ik weer last krijg van het probleem dat het boven niet voldoende warm wordt als het beneden al wel op temperatuur is.
Ik heb ook zo'n backup. Heb jij een schema dat je kunt delen?Gramser schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:50:
[...]
Let wel: mijn installatieschema is er niet een uit de boekjes van Vaillant. Daar schijnt vaak (altijd) een elektrische backup ingetekend te zijn voor wanneer de WP bij extreme kou het niet zou trekken. Die backup heater zit dan of in de binnenunit (die ik dus niet heb) of een Unitower (die ik ook niet heb). Mijn “backup” is de houtkachel, die ik bij vorst tot -7 in ieder geval nog niet nodig heb gehad om de hut warm te krijgen. Kouder is het in het afgelopen jaar nog niet geweest, zo lang staat hij er nu (op de kop af 1 jaar).
hansdg53 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:03:
[...]
Ik heb ook zo'n backup. Heb jij een schema dat je kunt delen?
Ik heb geen uitgetekend schema ofzo, nee. Maar in de basis is het heel simpel: warmtepomp staat buiten, en vanaf de WP gaan een geïsoleerde aanvoer- en retourleiding samen met een communicatiekabel naar binnen. De leidingen worden aangesloten op de aanvoer en retour van de vloerverwarmingsverdeler. De communicatiekabel gaat naar de aansturingsmodule, een heel klein kastje dat bij mij bij de verdeler hangt. Die heeft zijn eigen 230V-stroomvoorziening en die hoeft niet op een eigen groep. En op die aansturingsmodule is dan weer de kamerthermostaat aangesloten. In principe regel je alles via die kamerthermostaat en hoef je nagenoeg nooit aan de aansturingsmodule te zitten.hansdg53 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:03:
[...]
Ik heb ook zo'n backup. Heb jij een schema dat je kunt delen?
Vanaf de WP gaat ook een kabel onder de grond door de muur van de kelder naar de groepenkast, waar deze op zijn eigen groep met kWh-meter zit.
Dan heb ik dus nog een WPB die volgens het water-water-principe werkt, en de restwarmte van de retour van de vvw als bron gebruikt. Ik had hier ook een lucht-WPB kunnen installeren maar dit scheelde simpelweg in de kosten omdat er geen boorgaten door de gevel gemaakt hoefde te worden. Mijn WP maakt dus echt alleen warm water voor de vloer, niet voor sanitair gebruik. De WPB heeft wel een elektrische back-up maar in/uit principe is die niet nodig.
En ik heb één radiator, die van de badkamer (de enige radiator in huis) aangesloten als vvw-lus op de vvw-verdeler. Die wordt dus net zo warm als de vloer.
Draait nu een jaar als een tierelier.
Dat zijn ook flinke investeringen die je moet zien terug te verdienen.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:42:
[...]
Door boven meer afgifte capaciteit creeren (bijv. vloer/muur verwarmingen of grotere radiatoren of fan coils ipv radiatoren) en dan de flow verhouding boven en beneden correct balanceren.
Ter informatie: het gaat niet enkel om vermogen bij extreme kou.Gramser schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:50:
[...]
Om een defrost te kunnen doen, moet het cv-water een minimale temperatuur van 13 graden hebben. Als het cv-water om een of andere reden daar onder komt, na een (langere) stroomuitval of een defect bijvoorbeeld, kan het dus zijn dat de warmtepomp überhaupt niet meer opstart tot de retourtemperatuur weer 20 graden is. Kans is dat je het cv-water ook niet naar de 20 graden krijgt door de houtkachel op te stoken. Dan moet je dus gewoon wachten op gunstiger weer.
De kans dat dit ooit voorkomt is misschien klein, maar het is wel fijn om er bewust van te zijn.
Goede aanvulling, dank! Grappige is dat dit een van de redenen is dat mijn warmtepomp niet mocht opstarten toen we hem in gebruik wilden nemen, eind vorig jaar. Mijn woning was al afgekoeld omdat de CV al was verwijderd in afwachting van de WP. In die paar dagen hielden we het huis warm met de houtkachel. Waarschijnlijk -maar zeker weten doe ik het niet- heeft de houtkachel toch ook de vloer verwarmd want toen Vaillant eenmaal een go had gegeven om hem in bedrijf te nemen, was het geen enkel probleem. Mijn installateur wilde ‘m niet in bedrijf stellen met vorst buiten, toen ook de vloer al was afgekoeld.marcop23 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:28:
[...]
Ter informatie: het gaat niet enkel om vermogen bij extreme kou.
Om een defrost te kunnen doen, moet het cv-water een minimale temperatuur van 13 graden hebben. Als het cv-water om een of andere reden daar onder komt, na een (langere) stroomuitval of een defect bijvoorbeeld, kan het dus zijn dat de warmtepomp überhaupt niet meer opstart tot de retourtemperatuur weer 20 graden is. Kans is dat je het cv-water ook niet naar de 20 graden krijgt door de houtkachel op te stoken. Dan moet je dus gewoon wachten op gunstiger weer.
De kans dat dit ooit voorkomt is misschien klein, maar het is wel fijn om er bewust van te zijn.
Maar zeker iets om je bewust van te zijn.
Je kan ook gewoon wachten tot er geen gas meer uit de gasleiding komt, dan bestaat het concept terug verdienen niet meer.raven22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:18:
[...]
Dat zijn ook flinke investeringen die je moet zien terug te verdienen.
Het wordt dan gewoon een keuze of je het boven wel of niet aangenaam op temperatuur wilt hebben met de WP.
mijn terugverdienen slaat meer op de vergelijking warmtepomp zonder zoneregeling, maar dan investeren in andere radiatoren of warmtepomp met al aanwezige zone indeling en dan wellicht een minder efficient systeem (met buffer?)PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:02:
[...]
Je kan ook gewoon wachten tot er geen gas meer uit de gasleiding komt, dan bestaat het concept terug verdienen niet meer.
Het wordt dan gewoon een keuze of je het boven wel of niet aangenaam op temperatuur wilt hebben met de WP.
Hoe gaat een split om met verwarmen van boiler en de temperatuur zakt in woning? Stopt hij dan met opwarmen boiler en gaat huis weer verwarmen? Ik heb immers geen enorme warmtebuffer middels vloerverwarming. Zo niet kan ik volgens mij beter een WP Boiler nemen denk ik. Lijkt me anders niet echt comfortabel bij echte koude buiten.
Het scheelt ongeveer de helft in afgifte dus dat moet je merken in temperatuur en je blijft bouwbesluit compliant.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
MP staat vol met bijna nieuwe tweedehands T33"s.raven22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:18:
[...]
Dat zijn ook flinke investeringen die je moet zien terug te verdienen.
Ah dan had ik je verkeerd begrepen.raven22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:40:
[...]
mijn terugverdienen slaat meer op de vergelijking warmtepomp zonder zoneregeling, maar dan investeren in andere radiatoren of warmtepomp met al aanwezige zone indeling en dan wellicht een minder efficient systeem (met buffer?)
Dat is een lastig sommetje, je hebt nu te weinig afgifte boven, dus als je met een WP wil draaien, zal het minimum vermogen van je WP wel afgegeven moeten kunnen worden door je radiatoren boven, anders loopt de WP continue aan en uit te pendelen.
Dat betekend dus dat als je niets aan de afgifte doet, je op een hogere temperatuur moet verwarmen met je radiator zone en dat is niet zo efficient en die efficientie curve is een exponentiele functie met ~2.5% per oC aan rendement.
Dus het verschil tussen een Ta van 28oC of een Ta van 43oC is 1.02515 = 1.448 --> Dat is dus een 44.8% hoger electra verbruik.
Ik weet niet hoe groot je de boiler wilt hebben, maar met een relatief kleine WP duurt dat toch best wel even om op te warmen, ik denk dat ik dan toch ook naar een losse WP boiler zou kijken, aan de andere kant met zo weinig warmte vraag zal het ook niet heel snel bij je afkoelen, dus als je de DHW in de middag doet valt de afkoeling misschien wel mee.MotorBeast schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:40:
Ik twijfel over een Vaillant systeem met losse WP Boiler of Boiler gestookt door Split. Ik verwarm met radiatoren.
Hoe gaat een split om met verwarmen van boiler en de temperatuur zakt in woning? Stopt hij dan met opwarmen boiler en gaat huis weer verwarmen? Ik heb immers geen enorme warmtebuffer middels vloerverwarming. Zo niet kan ik volgens mij beter een WP Boiler nemen denk ik. Lijkt me anders niet echt comfortabel bij echte koude buiten.
Misschien is een Auer Edel Eau iets voor je, een WP boiler die de warmte uit de retour van je CV haalt ipv de buitenlucht, dan blijft je verwarming gewoon doordraaien.
De temperauur van het retour water mag alleen niet hoger dan 35oC zijn, dus als dat het geval zou zijn met je radiatoren, dan moet er nog een meng ventiel tussen.
Dat is best wel een fors rendementsverlies..... toch maar eens kijken naar andere radiatoren dan.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:09:
[...]
Ah dan had ik je verkeerd begrepen.
Dat is een lastig sommetje, je hebt nu te weinig afgifte boven, dus als je met een WP wil draaien, zal het minimum vermogen van je WP wel afgegeven moeten kunnen worden door je radiatoren boven, anders loopt de WP continue aan en uit te pendelen.
Dat betekend dus dat als je niets aan de afgifte doet, je op een hogere temperatuur moet verwarmen met je radiator zone en dat is niet zo efficient en die efficientie curve is een exponentiele functie met ~2.5% per oC aan rendement.
Dus het verschil tussen een Ta van 28oC of een Ta van 43oC is 1.02515 = 1.448 --> Dat is dus een 44.8% hoger electra verbruik.
Dit was de uitkomst nadat de installateur een monteur van Vaillant langs heeft laten komen. Vaillant zou dit terugkoppelen en installateur zou het komen oplossen.
Echter, nu was het erg stil, dus vanochtend maar eens gebeld, en je raadt het al: installateur failliet.
Gelukkig lijkt het een klein euvel, alles werkt so far en er is op dit moment verder geen support nodig. Behalve dus nu het plaatsen van een nieuw scheidingsrelais en dat ik op zoek kan naar een nieuwe partij voor het onderhoud.
Of is zo’n scheidingsrelais eenvoudig zelf te plaatsen?
Met elke andere WPB blijft de verwarming ook gewoon doordraaien. In mijn geval zie ik dat de WP een tandje bijzet als de Edel Eau gaat verwarmen, dus eigenlijk helpt die een beetje mee. Met een WPB op de buitenlucht heb je dat niet.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:26:
[...]
Ik weet niet hoe groot je de boiler wilt hebben, maar met een relatief kleine WP duurt dat toch best wel even om op te warmen, ik denk dat ik dan toch ook naar een losse WP boiler zou kijken, aan de andere kant met zo weinig warmte vraag zal het ook niet heel snel bij je afkoelen, dus als je de DHW in de middag doet valt de afkoeling misschien wel mee.
Misschien is een Auer Edel Eau iets voor je, een WP boiler die de warmte uit de retour van je CV haalt ipv de buitenlucht, dan blijft je verwarming gewoon doordraaien.
De temperauur van het retour water mag alleen niet hoger dan 35oC zijn, dus als dat het geval zou zijn met je radiatoren, dan moet er nog een meng ventiel tussen.
@Domosapiens : Alle links uit je post zijn inmiddels dood. Zou je die een keer kunnen updaten?Domosapiens schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:53:
Documentatie update:
Maart 2022 Vaillant catalogus:
https://www.vaillant.nl/p...2022-online-2-2351122.pdf
aroTHERM plus vanaf pdf pag 54
Installatiebundel:
https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2213886.pdf
Installatiehandleiding:
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-06-2361462.pdf
vanaf pdf pag 132
Snelgids (febr 2022)::
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf
Vermogensgrafiek
Onderhoud informatie (febr 2022):
https://www.vaillant.nl/p...arotherm-plus-1886539.pdf
Eco Hero (bevat overzicht)
https://www.vaillant.nl/p...o-hero-092020-1886536.pdf
@Proton_ : Hetzelfde geldt voor de eerste link naar de R290 installatiehandleiding uit de TS (deze: https://www.vaillant.nl/d...0020299005-08-2757235.pdf)
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 17:04 ]
Door te zorgen dat beneden niet gauw op temperatuur is (lage aanvoer, lange runs, flow wat knijpen over de vvw). Als de WP goed is ingeregeld draait hij lang op laag vermogen.raven22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:43:
[...]
e
En zoals hierboven opgemerkt, boven de afgifte optimaliseren.
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 20-12-2023 17:39 ]
Inderdaad, maar als je een boiler direct met de WP via een 3-weg klep verwarmt heb je geen verwarming gedurende die tijd, daar refereerde ik aan.Gramser schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:55:
[...]
Met elke andere WPB blijft de verwarming ook gewoon doordraaien. In mijn geval zie ik dat de WP een tandje bijzet als de Edel Eau gaat verwarmen, dus eigenlijk helpt die een beetje mee. Met een WPB op de buitenlucht heb je dat niet.
Met de auer, komt al de warmte die het Sanitair Warm Water in gaat ook van je buiten unit en dus uit de buitenlucht, alleen draait daar dan dus de verwarming gewoon door omdat de auer slechts een kleine beetje warmte uit je CV water haalt.
Hoe werkt dat trouwens in de zomer als je niet verwarmt ?
[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 20-12-2023 17:45 ]
Heeft de auer dan een eigen pomp om het water rond te pompen of moet de WP dan ook iets doen ?Proton_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:53:
@PentaClover Dan koelt de boiler de vloer, maar met anderhalve kilowatt gedurende een uur of twee moet je daar niet zo veel effect van verwachten. Ik zie de vloerverwarmingstemperatuur niet veranderen gedurende een run.
Na aanleiding van:
Ik heb van de week een keer nacht verlaging gedaan, als gevolg daarvan was de kamer temperatuur nog niet binnen de hysteresche toen om 00:58 de volgende nacht de graadminuten op waren en zie je dat de graadminuten vanaf de -100 nog verder aflopen totdat de Heating overrun periode is afgelopen, waarna er een lange run van 12 uur en 50 minuten volgt tot ongeveer 14:00 uur smiddags, dan is de kamer temperatuur wel binnen de hysteresche en gaat de WP even uit totdat hij weer tot buiten de hysteresche is afgekoeld om om 16:00 weer aan te gaan:PentaClover schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:50:
2/16 = 0.125
3/16 = 0.1875
Dus met mijn doeltemperatuur van 21oC betekend dat, dat de WP uitgaat als het warmer wordt dan 21.125oC en weer aangaat als het kouder wordt dan 20.8125oC
Als de WP uit gaat omdat de graadminuten op 0 zijn aangekomen, maar de kamer temperatuur is bijvoorbeeld 21.05oC, dan wil ik niet dat hij bij het bereiken van de -60 graadminuten weer aan gaat, omdat hij dan maar kort zal lopen, dan heb ik liever dat hij uit blijft totdat het afgekoeld is naar 20.8125oC voordat hij aangaat.
Als ik echter bijvoorbeeld nacht verlaging heb toegepast en de kamer temperatuur is 20.65oC als de graadminuten de 0 bereikt hebben, dan wil ik dat hij meteen weer begint en bij -100 graadminuten begint te tellen, ipv van dat hij even wacht om vervolgens bij -60 graadminuten al aan te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8VO2YDcpb95upbZrR1KriPK6.png?f=user_large)
Het is dezelfde print die op een gewone luchtwarmtepompboiler zit, maar in plaats van de ventilator wordt de circulatiepomp geschakeld en in plaats van een verdamper met alu ribben is het een platenwisselaar.
Voor een beeld van de interactie met de Arotherm en een schatting van de performance, zie Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
En de rest van dat topic voor meer info
Wil wel graag dat bijvoorbeeld bij -5 overdag dat ik 20 graden kan handhaven. Ik heb denk zo'n 5kW nodig bij -10 dus is dan niet gewoon een WP Boiler (gewoon Vaillant, of ben ik dan niet slim bezig?) helemaal standalone niet handiger? Ik wil graag toch wel zo'n 270 liter wegzetten. Ben ik met jouw constructie anders niet veroordeeld tot een zwaardere WP en ben ik dan geen uren bezig om een vat warm te krijgen in de winter? Bij vorst ga ik het niet redden met 35 graden en neem dat dan ook voor lief.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:26:
[...]
Ik weet niet hoe groot je de boiler wilt hebben, maar met een relatief kleine WP duurt dat toch best wel even om op te warmen, ik denk dat ik dan toch ook naar een losse WP boiler zou kijken, aan de andere kant met zo weinig warmte vraag zal het ook niet heel snel bij je afkoelen, dus als je de DHW in de middag doet valt de afkoeling misschien wel mee.
Met een laag vermogen WP is een losse WP boiler inderdaad handiger. Deze hebben vaak wel een laag vermogen, dus een vat opwarmen duurt dan inderdaad wel vele uren, maar dat hoeft geen probleem te zijn aangezien het geen invloed heeft op je verwarming.MotorBeast schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:34:
[...]
Wil wel graag dat bijvoorbeeld bij -5 overdag dat ik 20 graden kan handhaven. Ik heb denk zo'n 5kW nodig bij -10 dus is dan niet gewoon een WP Boiler (gewoon Vaillant, of ben ik dan niet slim bezig?) helemaal standalone niet handiger? Ik wil graag toch wel zo'n 270 liter wegzetten. Ben ik met jouw constructie anders niet veroordeeld tot een zwaardere WP en ben ik dan geen uren bezig om een vat warm te krijgen in de winter? Bij vorst ga ik het niet redden met 35 graden en neem dat dan ook voor lief.
Mijn plan is sowieso boiler opwarmen in de middag ivm zonnepanelen opbrengst en hogere Cop. Overdag wordt hier eigenlijk geen warm water gebruikt. Heb nu voor de keuken een boilertje die alleen om 11.30 uur de boel warm maakt voor keuken en om 16.30 uur. Rest van de dag zelden warm water voor keuken nodig. En douchen of bad is hier alleen in de avond. Wil grote boiler ivm bad. Leegtrekken en volgende dag opwarmen.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:46:
[...]
Met een laag vermogen WP is een losse WP boiler inderdaad handiger. Deze hebben vaak wel een laag vermogen, dus een vat opwarmen duurt dan inderdaad wel vele uren, maar dat hoeft geen probleem te zijn aangezien het geen invloed heeft op je verwarming.
waarschijnlijk hoef je geen nieuw scheidingsrelais te plaatsen. Bij mij werkte het eerst ook niet. Dit bleek te liggen aan het feit dat de sysflow sensor onjuist was aangesloten. de poort van het relais wordt dan niet vrijgegeven. Ik zal de betreffende forumpost even terugzoeken.Nicoppp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:30:
Weet iemand nog een goede installateur in omgeving Amsterdam? Mijn scheidingsrelais was verkeerd aangesloten waardoor de cv ketel niet aansloeg. Hier draait sinds oktober een 75/6 in hybride opstelling.
Dit was de uitkomst nadat de installateur een monteur van Vaillant langs heeft laten komen. Vaillant zou dit terugkoppelen en installateur zou het komen oplossen.
Echter, nu was het erg stil, dus vanochtend maar eens gebeld, en je raadt het al: installateur failliet.
Gelukkig lijkt het een klein euvel, alles werkt so far en er is op dit moment verder geen support nodig. Behalve dus nu het plaatsen van een nieuw scheidingsrelais en dat ik op zoek kan naar een nieuwe partij voor het onderhoud.
Of is zo’n scheidingsrelais eenvoudig zelf te plaatsen?
-> sysflow vr10 aan de vf1 poort van de VWZ conform ststeemschema 8Chupachups schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:38:
[...]
waarschijnlijk hoef je geen nieuw scheidingsrelais te plaatsen. Bij mij werkte het eerst ook niet. Dit bleek te liggen aan het feit dat de sysflow sensor onjuist was aangesloten. de poort van het relais wordt dan niet vrijgegeven. Ik zal de betreffende forumpost even terugzoeken.
270 liter een paar graden opwarmen omdat er de dag ervoor gedouched is, dat zal wel in 1 a 2 uur klaar zijn, maar als je hem leeg trekt door een bad te vullen, moet je in de winter toch wel op zo'n 7 uur rekenen.MotorBeast schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:04:
[...]
Mijn plan is sowieso boiler opwarmen in de middag ivm zonnepanelen opbrengst en hogere Cop. Overdag wordt hier eigenlijk geen warm water gebruikt. Heb nu voor de keuken een boilertje die alleen om 11.30 uur de boel warm maakt voor keuken en om 16.30 uur. Rest van de dag zelden warm water voor keuken nodig. En douchen of bad is hier alleen in de avond. Wil grote boiler ivm bad. Leegtrekken en volgende dag opwarmen.
Ik zie trouwens net dat Vaillant naast de lucht warmtepomp boilers ook een warmte pomp boiler model heeft zoals de Auer edel eau, hij heet bij Vaillant de FluoStor, deze kan als input water gebruiken met temperaturen tussen 18-50 graden.
Maar zoals je al opmerkte als je tijdens het verwarmen van het sanitair warm water ook het volledig warmte verlies van je huis wil kunnen compenseren, dan heb je wel meer (+ 2kW) vermogen voor je verwarmings WP nodig.
Goede info.PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:28:
[...]
270 liter een paar graden opwarmen omdat er de dag ervoor gedouched is, dat zal wel in 1 a 2 uur klaar zijn, maar als je hem leeg trekt door een bad te vullen, moet je in de winter toch wel op zo'n 7 uur rekenen.
Ik zie trouwens net dat Vaillant naast de lucht warmtepomp boilers ook een warmte pomp boiler model heeft zoals de Auer edel eau, hij heet bij Vaillant de FluoStor, deze kan als input water gebruiken met temperaturen tussen 18-50 graden.
Maar zoals je al opmerkte als je tijdens het verwarmen van het sanitair warm water ook het volledig warmte verlies van je huis wil kunnen compenseren, dan heb je wel meer (+ 2kW) vermogen voor je verwarmings WP nodig.
7 uur? Met -10 buiten of zo?PentaClover schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:28:
[...]
270 liter een paar graden opwarmen omdat er de dag ervoor gedouched is, dat zal wel in 1 a 2 uur klaar zijn, maar als je hem leeg trekt door een bad te vullen, moet je in de winter toch wel op zo'n 7 uur rekenen.
Met de vorst van -3 oid van vorig jaar had mijn 75/6 zo'n boiler in 3 uur weer warm. Wel met gestuiter en een koud huis verder, maar geen 7 uur.
WPB heeft in de winter zeker voordelen. Al is die tijd bij ons beperkt gebleven tot 10-15 dagen omdat het huis iets verder afkoelde dan comfortabel voelde. Een halve graad, dus ook niets dramatisch.
Als het goed is het minimaal vermogen tussen de 55 en 75 bij split 0,6kW hoger. En bij de Plus 0,9kW hogerMotorBeast schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:26:
[...]
Goede info.Dus dat zou dan worden dan een VWL 75/5 en een VWH B270? Alleen dan wel weer jammer dat het minimaal vermogen van de 75 behoorlijk hoog is. De L/L houdt hier nu met 500wh de boel vanavond op 21 graden. Krijg ik dan geen pendelfestijn?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
B.v. rond de 460Watt voor de VWL75/6 bij een Ta van 24.
We hadden het over warmtepomp boilers niet over een 75/6. De lucht/water WP boiler van Vaillant van 270l trekt maximaal 700W uit het net (zijn kleine broertjes 400W), wat met een COP van 2.5-3 een maximaal thermisch vermogen van 1.7-2.1 kWh geeft.Zwartoog schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:47:
[...]
7 uur? Met -10 buiten of zo?
Met de vorst van -3 oid van vorig jaar had mijn 75/6 zo'n boiler in 3 uur weer warm. Wel met gestuiter en een koud huis verder, maar geen 7 uur.
WPB heeft in de winter zeker voordelen. Al is die tijd bij ons beperkt gebleven tot 10-15 dagen omdat het huis iets verder afkoelde dan comfortabel voelde. Een halve graad, dus ook niets dramatisch.
Als je dan 270l moet opwarmen van 10oC naar 53oC omdat de dag ervoor een bad gevuld en er gedouched is, dan kost dat echt 7-8uur, doe het sommetje maar.
[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 21-12-2023 10:22 . Reden: Typo ]
Mijn aroSTOR 150 liter heeft maar een kleine compressor (max 400Watt) en na flink warm water gebruik (douchen en afwas) is hij de dag er na puur op de compressor met koud weer en wat defrosts zo'n 8hr bezig om de watertemperatuur weer op 48 graden te krijgen.
Voor ons overigens geen probleem.
/f/image/w56FCDhDHiHlMxPkosa2jofe.png?f=fotoalbum_large)
Klopt maar bij 7 graden buiten met aanvoer 35 graden is 2,1 en 2,7 denk ik net een kritische.DutchWing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:47:
[...]
Als het goed is het minimaal vermogen tussen de 55 en 75 bij split 0,6kW hoger. En bij de Plus 0,9kW hoger
Met dit weer zit ik overdag met de L/L nu op 200/300W op 20 graden en 400/500W op 21 graden. Boven wordt met dit weer niet gestookt.
Dat is altijd een goede vraag, en hangt af van je afgifte capaciteit wat bepaald wordt door je radiatoren en de Ta die je dan gebruikt.MotorBeast schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:26:
[...]
Goede info.Dus dat zou dan worden dan een VWL 75/5 en een VWH B270? Alleen dan wel weer jammer dat het minimaal vermogen van de 75 behoorlijk hoog is. De L/L houdt hier nu met 500wh de boel vanavond op 21 graden. Krijg ik dan geen pendelfestijn?
Dus de vraag die je voor je zelf moet beantwoorden is welke Ta jij nodig zal hebben om dat minimum vermogen af te kunnen geven in je huis.
Ik heb hier een 125/5 waarvan de minimum afgifte pas net boven het vriespunt gelijk wordt aan mijn warmte verlies. Als ik een 75/5 had gekozen had ik het zelfde probleem gehad bij een TBuiten van 12oC maar zou ik het wel koud krijgen bij -7oC.
Ik heb het voordeel van veel thermische massa in mijn huis en een vloerverwarming beneden waardoor ik als het echt warm wordt buiten met een kleine nacht verlaging geen probleem heb, de WP kan dan uren achtereen draaien op minimum vermogen om de verlaging weer goed te maken.
Het betekend wel dat mijn Ta bij buiten temperaturen boven het vriespunt hoger is dan strikt noodzakelijk als je alleen naar het warmte verlies zou kijken.
Ter info, de capaciteits tabellen van de 55/5 en 75/5 split bij een Ta van 35oC voor de verschillende compressor frequenties, helemaal rechts is dus het minimum vermogen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dRUCBRLMolJpamBY1wTxO9zH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LFUQMcgKeexBAQr5PR1oLUtQ.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door PentaClover op 21-12-2023 10:17 ]
De 270L Auer Edel Eau doet in de dagelijkse praktijk ongeveer 1,2 kWh waar hij dan een uurtje of 3-3,5 mee bezig is. Defrosts zijn er niet. Gezin van 3, 1x douchen p.p. per dag (max 7 minuten p.p. denk ik), en dan nog een afwasje. Soms extra douchebeurt na sporten overdag. Prima voor ons gebruik. We verwarmen naar 55 graden met eens in de 8 dagen een legionellarun naar 60 graden, alles op de compressor.Franciesco schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:55:
Dat kan ik uit de praktijk bevestigen @PentaClover.
Mijn aroSTOR 150 liter heeft maar een kleine compressor (max 400Watt) en na flink warm water gebruik (douchen en afwas) is hij de dag er na puur op de compressor met koud weer en wat defrosts zo'n 8hr bezig om de watertemperatuur weer op 48 graden te krijgen.
Voor ons overigens geen probleem.
[Afbeelding]
Edit: wel wat offtopic, excuses...
Zeker met koud weer hebben boilers zoals de Auer Edel Eau en om on topic te zijn de Vaillant FluoStor voordelen wat betreft opwarmtijd van het tapwater in vergelijking tot L/W WPboilers.
Edit: L/W WPboilers bedoelde ik dan uiteraard
[ Voor 11% gewijzigd door Franciesco op 21-12-2023 13:40 ]
@PentaClover Ik had bij -7 40/45 graden nodig. Bij dit weer vroeger met de ketel 20/25 graden. Ik vermoed dus dat beide gaan pendelen met dit weer. Met de L/L heb ik vannacht hem maar uitgezet en ben in een uur hier beneden van 18,5 naar 20 en zit nu op 300W op 60m2.
Lastig.....
[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 11:07 ]
We doen weer verder.Proim schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:02:
[...]
Ja we zitten nu natuurlijk rond zo'n temperaturen (althans waar ik woon), dus ik zou denken dat het nog net zou moeten lukken met actief/inactief. Ook wel grappig dat de reactie onder die van jou switcht rond de 0 graden en jij rond de 8 graden, moeilijk een lijn in te krijgenIk hoop inderdaad ook gewoon 2 goeie standen te vinden om tussen te kunnen switchen ipv continu vanalles te zitten proberen. Voor de komende dagen ligt de temperatuur hier tussen de 2 en 10 graden, dus kan wel nog wat uitproberen.
Bedankt voor het meedenken!
[...]
Ik had gemerkt dat bij uitgebreid en wanneer het onder de 4 graden gaat de circulatiepompen telkens opspringen voor een paar minuten en weer uit. Ergens gelezen dat dit een bekend issue is en dat er een printplaat moet vervangen worden. Mijn leverancier had er nog nooit van gehoord dus zei 'zet maar op inactief, dat is het beste'... Nu, op jou en hierboven aangeraden ga ik ook nog eens proberen met uitgebreid vanaf bepaalde temperatuur en (in)actief eronder. Zal wat zoeken zijn welke temperatuur dat voor mij is.
Minimale Ta zal ik ook nog eens mee spelen dan, bedankt.
[...]
Ik heb het idee dat het hierover al eens met jou heb gehad rond april (toen we verhuisd waren) en het toen ook over buffervat gingEr is een buffervat, geen idee of dit serie of parallel is? Links is dus de binnenunit, rechts gaat het naar de circulatiepompen vvw. Systeemschemacode is 8.
Sinds 19 december 6u terug naar uitgebreid:
Ruimtecompensatie: uitgebreid
Stooklijn: 0.2
Gelijkvloers wens temperatuur: 20.5
Verdieping wens temperatuur: 19.5
Nachtverlaging: geen
Minimale aanvoertemperatuur gelijkvloers: 25 → 26 vanaf 6u45 21-Dec-2023
Minimale aanvoertemperatuur verdieping: 25 → 26 vanaf 6u45 21-Dec-2023
Alle vvw kringen staan vol open
Buitentemperatuur:
- 19-Dec-2023 rond 6u begonnen, normaal gaat het komende dagen niet onder de 5 graden → deze dag 6-7 graden
- 20-Dec-2023 lijkt mij niet echt onder de 6-8 graden te zijn geweest
19-Dec-2023 - vanaf 6u bovenstaande settings - rond 17u30 even wenstemperatuur naar 21, maar werd toch wat teveel dus terug 20.5 rond 21u. Dit lijkt mij nog wel redelijk, het is zeker niet perfect, maar zo erg is het toch ook niet lijkt mij...

20-Dec-2023 - gelijkaardig aan 19 december, maar toch eerder kortere runs, meer pendelen dan dag ervoor

21-Dec-2023 - 1 lange run in de nacht, daarna wel echt korte runs / pendelen, maar niet meer aangegaan sinds 6u30, enkel andere verbruikers - beslist om aanvoertemperatuur 1 graad te verhogen van 25 naar 26 voor beide thermostaten/zones/groepen.

Andere suggesties blijven welkom, maar ik merkte dat op actief het toch te warm werd (als in, ik moest in tshirt gaan zitten en dat vind ik er toch wat over).
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic