Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

Exact dat!

Nu ga ik er de hele tijd vanuit dat de compressor dezelfde temperatuur X houdt, maar hoe komen we daar achter?

En is dat voordeel echt verloren als de temperatuur van de compressor (ofwel warmtewisselaar) op dezelfde temperatuur wordt gehouden?

De Ta gemeten daalt iets vanwege de hogere snelheid.
T retour blijft nagenoeg hetzelfde als voorheen.
Resultaat is kleinere delta T maar het water wordt wel sneller rond gepompt.

Edit: Disregard. Afgegeven thermische energie blijft natuurlijk hetzelfde. De delta T is groter bij die lagere flow.
Blijft het voor mij nog steeds een raadsel waarom die COP hoger wordt. :?

[ Voor 18% gewijzigd door Marco_Bu op 11-12-2023 20:15 ]

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
Marco_Bu schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:05:
Exact dat!

Nu ga ik er de hele tijd vanuit dat de compressor dezelfde temperatuur X houdt, maar hoe komen we daar achter?

En is dat voordeel echt verloren als de temperatuur van de compressor (ofwel warmtewisselaar) op dezelfde temperatuur wordt gehouden?

De Ta gemeten daalt iets vanwege de hogere snelheid.
T retour blijft nagenoeg hetzelfde als voorheen.
Resultaat is kleinere delta T maar het water wordt wel sneller rond gepompt.

Edit: Disregard. Afgegeven thermisch vermogen blijft natuurlijk hetzelfde. De delta T is groter bij die lagere flow.
Blijft het voor mij nog steeds een raadsel waarom die COP hoger wordt. :?
Meer flow is een hogere tr, dus dan kan de warmtewisselaar meer afgeven, dan wanneer de tr lager is....

Ben echt benieuwd of die 860 liter een best practise vanuit vaillant is

[ Voor 4% gewijzigd door wouter_tw op 11-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

wouter_tw schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:13:
[...]

Ben echt benieuwd of die 860 liter een best practise vanuit vaillant is
Yep, ik ook.

Ben ook benieuwd of we daar ooit een antwoord op gaan krijgen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Proim schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:30:
Waar regelen jullie die flow? Ik kan die wel zien op de binnenunit, maar niet waar je die kan aanpassen.

Anyway, ik heb een tijdje op inactief gedraaid en dat ging op zich wel goed, comfortabele temperatuur, maar nu het buiten weer wat warmer is is het terug pendeltijd. Sinds 19u vandaag de minimale aanvoertemperatuur wat verhoogd van 23 terug naar 25 in de hoop dat hij wat langere runs gaat doen, of kan ik beter nog iets anders proberen? Terug naar uitgebreid?

Huidige settings:
- ruimtecompensatie inactief
- stooklijn 0.2
- Gelijkvloers op aparte thermostaat pompgroep: wenstemperatuur van 20 graden terwijl het dan meestal 20.5/21 is
- Verdieping op aparte thermostaat pompgroep: wenstemperatuur van 19 graden terwijl het dan meestal 19.5/20 is
- Nachtverlaging -2 graden van 20u-5u (in de hoop dat hij 's nachts minder doet en in de ochtend dan een langere run; vanaf 5u om nog gebruik te maken van goedkoper tarief tot 6u)
- alle vvw kringen staan vol open
- integraal al op -100 gezet, maar geen idee of dat bij mij effectief iets doet

Intussen is het ook wel duidelijk dat mijn toestel te zwaar is, maar ik het moet ermee doen.

[Afbeelding]
Grafiek is mijn algemeen elektriciteitsverbruik, maar er was vandaag zo goed als niks anders dan de WP en dat zie je ook duidelijk.
Piek rond 13u is het sww.
Heb je actief al geprobeerd? Mijn systeem blijkt ook te zwaar sinds de oude mengverdeler tussenuit is, en op actief met een lage wenstemperatuur (17,5 of 18) en stooklijn 0,10 wordt het 20,5 binnen, zonder pendelgedrag. Let wel: dit heb ik pas ingesteld toen de vrieskou net wegtrok. Ik weet dus nog niet hoe het gaat als de vorst terugkomt.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
Heintje schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:16:
[...]

Heb je actief al geprobeerd? Mijn systeem blijkt ook te zwaar sinds de oude mengverdeler tussenuit is, en op actief met een lage wenstemperatuur (17,5 of 18) en stooklijn 0,10 wordt het 20,5 binnen, zonder pendelgedrag. Let wel: dit heb ik pas ingesteld toen de vrieskou net wegtrok. Ik weet dus nog niet hoe het gaat als de vorst terugkomt.
Die heb ik ook nog gedaan voor even, weet even niet meer hoe dat ging.

Minimaal aanvoer naar 25 was in ieder geval geen goed idee. Het is inmiddels over de nacht heen te warm geworden met evenveel pendelen.

Nu weer terug uitgebreid. En anders probeer ik eens jouw actieve settings. Welke minimum aanvoertemperatuur had je genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tweeke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:54:
[...]

Installateur heeft gereageerd op de F.820 storing, Vaillant zou met een software (firmware?) update komen.
Vaillant is traag, hebben nog niet eens contact opgenomen voor vervangen printplaat (3 weken na melding).

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Heb vanmorgen nog een run gedaan met stooklijn op 0.1 comp inactief minimaal TA 15 graden maximale TA 40 graden. En alsnog blijft ik 59 graden pieken zien, en zelfs een 2e run (na rode lijn) ondanks dat temperatuur al 2 graden boven target is. Mc2FlowTempDesired FTDesired staat ingesteld op 21 graden

Ik zat me wel te bedenken Circuit 1 is een ongemengde pomp groep maar volgens mij kan ik nergens installen of het gemengd of ongemengd is.

Ben het spoor echt bijster wat hier fout gaat |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffq_tb6gmMTb-JVceJkUEIQmEbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/esro0qqQyV0lNfcDCPpOw2Ka.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cyrus The Virus op 12-12-2023 09:12 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Proim schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:06:
[...]

Minimaal aanvoer naar 25 was in ieder geval geen goed idee. Het is inmiddels over de nacht heen te warm geworden met evenveel pendelen.

Nu weer terug uitgebreid. En anders probeer ik eens jouw actieve settings. Welke minimum aanvoertemperatuur had je genomen?
Die staat op de laagst mogelijke stand: 15 graden.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 23:22
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:08:
Heb vanmorgen nog een run gedaan met stooklijn op 0.1 comp inactief minimaal TA 15 graden maximale TA 40 graden. En alsnog blijft ik 59 graden pieken zien, en zelfs een 2e run (na rode lijn) ondanks dat temperatuur al 2 graden boven target is. Mc2FlowTempDesired FTDesired staat ingesteld op 21 graden

Ik zat me wel te bedenken Circuit 1 is een ongemengde pomp groep maar volgens mij kan ik nergens installen of het gemengd of ongemengd is.

Ben het spoor echt bijster wat hier fout gaat |:(

[Afbeelding]
Kan je niet proberen om het probleem verder te isoleren? Ik zou als ik jou was bijv. een A/B test doen met je circuits. Om en om kranen dichtzetten of uitschakelen via de Sensocomfort/AI installatieconfiguratie. En als het kan misschien ook nog testen met je SWW circuit dicht. Daarna misschien een keer T sensoren opnieuw plaatsen, testen en mogelijk vervangen?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
bensss schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:41:
[...]

Kan je niet proberen om het probleem verder te isoleren? Ik zou als ik jou was bijv. een A/B test doen met je circuits. Om en om kranen dichtzetten of uitschakelen via de Sensocomfort/AI installatieconfiguratie. En als het kan misschien ook nog testen met je SWW circuit dicht. Daarna misschien een keer T sensoren opnieuw plaatsen, testen en mogelijk vervangen?
Dat zou ik idd kunnen proberen. SWW word lastig volgens mij want dat zit allemaal in Unitower. Maar alle temperaturen die worden geregistreerd lijken gewoon te kloppen. als ik die los na meet. Ik vermoed dat het ergens in een instelling is maar krijg ik dus niet gevonden.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Marco_Bu schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:42:
[...]
Nogmaals; ik ben geen engineer, maar tijd zal toch weldegelijk een factor hier moeten spelen lijkt mij.
Stel dat de warmtewisselaar temperatuur X is. De massa water wat er doorheen stroomt wordt ook opgewarmd tot een bepaalde temperatuur door de hoeveelheid aan tijd dat het aan de warmte wordt blootgesteld (ultimo tot zowel de warmtewisselaar en het water dezelfde temperatuur bereiken).

Ofwel ik kan met mn vinger heel even een heet oppervlakte aanraken, maar als ik dat te lang doe dan verbrand ik toch echt mn vinger :+
Het warmte uitwisselings vermogen in een platen wisselaar wordt hoofdzakelijk bepaald door het verschil in temperatuur tussen de 2 media die er doorheen stromen en het contact oppervlakte.
Een dun RVS wandje dat de 2 media van elkaar scheidt heeft een erg goede warmte geleiding/ lage warmte weerstand, dus tijd speelt niet echt een rol in dit process.

Dat is ook de reden dat dit soort wisselaars van RVS worden gemaakt, en niet van bijvoorbeeld dik rubber of PUR :+

De warmte weerstand van de huid van je vinger is een stuk hoger dan die van het RVS dat in een platen wisselaar wordt gebruikt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Dank @PentaClover “…hoofdzakelijk bepaald door temperatuurverschil tussen de 2 media en contact oppervlakte.”
Geen speld tussen te krijgen. Maar de situatie in de warmtepomp is geen statische situatie.

We hebben het tenslotte over doorstroomsnelheid, dan speelt de factor tijd waarmee het medium (cv-water) blootgesteld wordt aan het contactoppervlakte -volgens mij- wel degelijk een factor van belang.

Verder lijkt mij vrij vanzelfsprekend dat een warmtewisselaar van een materiaal gemaakt wordt wat goed geleid.

En dat voorbeeld wat ik eerder gaf over die vinger en de hoeveelheid tijd waaraan deze blootgesteld wordt aan een hittebron had net zo goed een ander voorbeeld kunnen zijn bv een oververhitting van een straalmotor. Daar worden limieten gesteld, die behalve van de temperatuur ook afhankelijk zijn van de tijdsduur. Bv continu 925 graden, maar even(binnen 10 sec) 1000 graden is ook nog toegestaan alvorens een inspectie dient plaats te vinden.

Dus de tijd dat die massa water spendeert aan het contactoppervlakte in de warmtewisselaar lijkt mij toch echt wel een factor te kunnen spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

De bovenliggende vraag blijft vooralsnog waarom Vaillant een max doorstroom snelheid van 860 ltr/uur hanteert voor die 55/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Marco_Bu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
De bovenliggende vraag blijft vooralsnog waarom Vaillant een max doorstroom snelheid van 860 ltr/uur hanteert voor die 55/6.
Heeft dat niet te maken met de maximale pompcapciteit, ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Nee dat niet.
Op auto pompt ie hier al 860 ltr/uur met 51% a 52%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Voor de 55, 75 en 125 komt het toevallig precies op dT 5K uit bij nameplate capacity.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Proton_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:52:
Voor de 55, 75 en 125 komt het toevallig precies op dT 5K uit bij nameplate capacity.
Zou dat het zijn?

Bij een warmte afgifte die gelijk is aan het max vermogen vd warmtepomp zal bij de respectievelijke warmtepomp zijn bijbehorende max flow een delta T van 5 genereren??

Wel slim gevonden als dat het is😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Marco_Bu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
Ik zou denken dat de WP aan de koudemiddel kant een maximaal vermogen heeft dat aan het koudemiddel kan worden afgegeven, dat zelfde vermogen moet door de wisselaar aan het water kunnen worden afgegeven.
Bij een bepaalde ontwerp temperatuur van het koudemiddel en oppervlakte van de platenwisselaar zal de koudemiddel uitstroom ongeveer de Tr van het water bereiken als er voldoende massa flow van water door de wisselaar gaat.
Het heeft dan geen nut om nog meer water er doorheen te pompen, dat kost alleen maar meer energie, maar leverd niet meer vermogen of energie uitwisseling op tussen het koelmiddel en het water.

De wisselaar wisselt energie uit, geen temperatuur, de temperatuur van het water dat de wisselaar uitstroomt is het gevolg van de temperatuur van het water wat erin stroomt, de massa flow van dat water en de energie die aan het water wordt overgedragen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Tweeke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:32:
[...]

Vaillant is traag, hebben nog niet eens contact opgenomen voor vervangen printplaat (3 weken na melding).
Heel vervelend maar ze hebben het de laatste 5-6 weken heel druk. F.820 heeft even een prio 3 tje omdat alles er gewoon wel om werkt. Gevallen waar mensen geen verwarming of warm water hebben gaan voor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Klinkt als een logisch verhaal. (En ik vermoed dat je bedoelt met Tr eigenlijk Ta (a van aanvoer))

Bij het max vermogen van de warmtepomp zal een max doorstroom horen.

En als ik deze logica volg…kunnen we daarmee dan ook verklaren dat de pomp bij minder dan max vermogen wel baat kan hebben bij een hogere flow dan z’n max design flow?

Edit: Maar ik vermoed evengoed dat naast wat jij schrijft @PentaClover wat @Proton_ hierboven schreef wellicht ook meetelt in de keuze voor een max design stroomsnelheid. Die delta T van 5 graden zal ook wel een soort van modus operandi zijn voor een warmtepomp.

[ Voor 28% gewijzigd door Marco_Bu op 12-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Nee ik bedoel Tr, de wisselaar is een tegenstroom wisselaar, dus als het koudemiddel dat de wisselaar uit stroomt net iets boven de Tr zit die de wisselaar instroomt, dan heeft er een maximale energie overdracht plaatsgevonden. (De energiestroom is immers deltaT afhankelijk)
De Ta die de wisselaar uitstroomt is significant lager dan de temperatuur van het koudemiddel dat de wisselaar instroomt.

Zie plaatje van temperaturen in mijn systeem, tussen Tr en Koudemiddel uit zit ~ 0.25oC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCfWjCcEmH4Tw3CcOIU5m6yTRHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2rHvnXrwJQWZbYvVmglnkI9u.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Ok ik snap nu wat je zegt, het moet inderdaad Tr zijn.

Dank voor de uitleg!

“Still confused but at a much higher level” :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Proim schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:30:
Waar regelen jullie die flow? Ik kan die wel zien op de binnenunit, maar niet waar je die kan aanpassen.

Anyway, ik heb een tijdje op inactief gedraaid en dat ging op zich wel goed, comfortabele temperatuur, maar nu het buiten weer wat warmer is is het terug pendeltijd. Sinds 19u vandaag de minimale aanvoertemperatuur wat verhoogd van 23 terug naar 25 in de hoop dat hij wat langere runs gaat doen, of kan ik beter nog iets anders proberen? Terug naar uitgebreid?

Huidige settings:
- ruimtecompensatie inactief
- stooklijn 0.2
- Gelijkvloers op aparte thermostaat pompgroep: wenstemperatuur van 20 graden terwijl het dan meestal 20.5/21 is
- Verdieping op aparte thermostaat pompgroep: wenstemperatuur van 19 graden terwijl het dan meestal 19.5/20 is
- Nachtverlaging -2 graden van 20u-5u (in de hoop dat hij 's nachts minder doet en in de ochtend dan een langere run; vanaf 5u om nog gebruik te maken van goedkoper tarief tot 6u)
- alle vvw kringen staan vol open
- integraal al op -100 gezet, maar geen idee of dat bij mij effectief iets doet

Intussen is het ook wel duidelijk dat mijn toestel te zwaar is, maar ik het moet ermee doen.

[Afbeelding]
Grafiek is mijn algemeen elektriciteitsverbruik, maar er was vandaag zo goed als niks anders dan de WP en dat zie je ook duidelijk.
Piek rond 13u is het sww.
Kun je hem niet in de nacht verlagen op de thermostaat 1 of 1,5 graad zodat hij in ieder geval tussen 24:00-10:00 of 03:00-9:00 uit staat (als maar niet rond zonsopkomst inschakelt).

Dan krijg je overdag een betere (grotere) deltaT en zeker een veeel hogere COP vanwege de soms wel twee keer zo hoge buitenlucht temperatuur.

Daarnaast zou ik zelf afhankelijk van de grootte van je afgifte niet lager dan aanvoer 25-26 graden gaan. Je beter paar uur lekker “knallen” op 28 aanvoer dan hele dag pendelen op 24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwn5uGU9992xK7QzojXRyuOntvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSRcx0cZMWve6k6TaLiJKqQh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 12-12-2023 21:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas martens
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 22:33
Sinds half oktober hier ook een 75/6 monoblock in gebruik.
Dubbele arbeiderswoning uit 1950 in buitengebied Noordoostpolder na geïsoleerd (spouwmuur, tonzonvloer, dak 10cm PIR) en voorzien van HR++. Alleen vloerverwarming in de aanbouw (keuken en badkamer) ca 40 m2. Totaal oppervlak beneden van 125 m2 en 100 m2 verdieping. De radiatoren beneden vervangen door jaga type 21 ( dank u Marktplaats) met zelfbouw dbe(perfect werkende heatbooster) Hydraulisch ingeregeld met heijmeijer eclips 300.
Voor de zekerheid de cv-ketel nog even laten hangen en nu ook nog voor het sww. In de toekomst hier ook maar een oplossing voor vinden.
Betekent dus dat ik (nog) een buffervat heb waar de cv ook op zit aangesloten. Ook nog steeds een verdeler met pomp vanwege idee dat de watertemperatuur wellicht te hoog zou kunnen worden voor de vloerverwarming.
Echter systeem werkt boven verwachting. Draai op stooklijn 0,35 met een overall cop van 5.5. De koude dagen begin december natuurlijk met lagere cop en best veel defrost. Meest van de tijd op inactief gestookt wegens soms ook een houtkacheltje aan.
Nu eerst dit stookseizoen maar eens rustig monitoren en dan van de zomer de verdeler maar pomploos maken. Ik verwacht dat ik toch nooit hoger dan 40 graden uit ga komen. Voor de zekerheid dus ook maar de cv-ketel op Max 40 gezet.
WP hangt aan de buitenmuur met geïsoleerde leiding 3 meter omhoog en dan direct onder dakrand naar binnen 4 meter achter knieschot naar de ketel opstelplaats.Geluid valt erg mee, tijdens defrosts hoor je hem wel als een pomp maar in normaal gebruik hoegenaamd geen storend geluid.
Ik was gewend alleen te stoken als ik thuis was (nacht op 15 graden, ‘savonds op 19 graden. Ca 1600 m3 Staat nu overdag continu op 20 graden en ‘s nachts op 19 en gebruikte in november 431kw (volgens valiant) 426kw (volgens homewizzard kw meter). Aangezien ik nog 1000kw over had van mijn pv-panelen verwacht ik een toch wel gunstige terugverdientijd.
Kortom een tevreden arotherm gebruiker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:59:
[...]

Heel vervelend maar ze hebben het de laatste 5-6 weken heel druk. F.820 heeft even een prio 3 tje omdat alles er gewoon wel om werkt. Gevallen waar mensen geen verwarming of warm water hebben gaan voor.
Alles werkt inderdaad door. Was gewoon even een status update, verwachtingen-management voor de mensen met F.820 ;-)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas martens
  • Laatst online: 22-06 22:33
[quote]Bas martens schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:49:
Sinds half oktober hier ook een 75/6 monoblock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMkqTfYWkC_lDQcJFuwFeBB0RR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtKjyPnQOIKTDYF3vYD37Vh0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8L-1gPxTEOsGv0FN395UcCeyro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1BRRugdVWJGE0aaqNTlybcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proim schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:06:
[...]

Overigens zet ik hem snachts weer op uitgebreid. De temperatuur in huis is dan 20,5 en zakt met het huidige weer niet lager dan mijn normale wenstemperatuur van 19 graden (ik zet hem snachts op 18,5).
Sochtends gaat hij weer op 'actief' met als wenstemperatuur 17,5 of 18 graden. Dan gaat het huis weer langzaam naar 20,5.
Stooklijn blijft 0,1.

Het vraagt even aandacht, maar dit werkt voor mij nu het beste: zuinig en comfortabel en zonder pendelen.

Ben benieuwd of het voor jou ook kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Heintje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:22:
[...]

Overigens zet ik hem snachts weer op uitgebreid. De temperatuur in huis is dan 20,5 en zakt met het huidige weer niet lager dan mijn normale wenstemperatuur van 19 graden (ik zet hem snachts op 18,5).
Sochtends gaat hij weer op 'actief' met als wenstemperatuur 17,5 of 18 graden. Dan gaat het huis weer langzaam naar 20,5.
Stooklijn blijft 0,1.

Het vraagt even aandacht, maar dit werkt voor mij nu het beste: zuinig en comfortabel en zonder pendelen.

Maar heb je daar dan een script voor geschreven? Want anders moet je dat elke dag handmatig veranderen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
Vaillant (en alle andere wp fabrikanten) zijn zo geconfigureerd dat ze overal wel redelijk werken. Menig Tweaker komt er hier achter dat er veel te halen is in de tuning van de wp. Ik denk dus ook dat de max flow, en dus de flow in de auto modus, oke werkt in iedere situatie. En dat de flow dus makkelijk hoger kan als je afgifte systeem dit kan hebben.

Dus: Vaillant heeft 860 l/u niet bedacht vanuit optimale cop, maar vanuit de gedachte dat de warmtepompen die ze verkopen in iedere situatie moet werken.

Wij zijn hier met z'n allen zo gefocust in het zo efficiënt mogelijk inregelen van het systeem met zo hoog mogelijke cop dat we de verklaring van de 860 l/u en delta 5k ook in die hoek gaan zoeken. Terwijl Vaillant juist meer heeft aan een robuust systeem dat wellicht niet optimaal efficient is in idere situatie..

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Breedam schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:35:
Vaillant (en alle andere wp fabrikanten) zijn zo geconfigureerd dat ze overal wel redelijk werken. Menig Tweaker komt er hier achter dat er veel te halen is in de tuning van de wp. Ik denk dus ook dat de max flow, en dus de flow in de auto modus, oke werkt in iedere situatie. En dat de flow dus makkelijk hoger kan als je afgifte systeem dit kan hebben.

Dus: Vaillant heeft 860 l/u niet bedacht vanuit optimale cop, maar vanuit de gedachte dat de warmtepompen die ze verkopen in iedere situatie moet werken.
Denk dat dit de spijker op z’n kop is!

Was er hier ook al achter dat ik met een hogere flow toch een beetje beter af ben.
Misschien dat ik over een tijdje weer eens ga kijken of een nòg hogere setting iets kan toevoegen.
Heb er nu al een aantal dagen niet meer aangezeten omdat ik happy ben met mijn
30% hogere flow. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Marco_Bu op 13-12-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Gister avond een run gedaan van Beneden (circuit 0) en boven (circuit1), beneden was hij ingesteld op 21 graden en boven 18,5 in de bovenste grafiek zie je dat de blauwe lijn (temperatuur boven) een overshoot heeft naar 22 graden.

In de derde grafiek zie je in de groene balk de desired flow temp voor beneden en de actuele flow temp van beneden die liggen netjes op elkaar (stooklijn 0.3)

In de 2 rode balken zie je de desired flow temp voor boven op 20 graden en de actuele flowtemp van 48 graden met een stooklijn van 0.1.

Ik heb alle aansluitingen nog eens gechecked en alles lijkt gewoon te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOHlhVs7q3Ip5AeawVXf8WlsYlo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v5IcZosb5yHl65KyJXyBMbeE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4mzwqtUo9XnuvPtA-vncq5DgW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmrL6wzayvVUOoq0FMGYrkhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLcX4Bnii7LxmYWcfQO8Hfe6-Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFpC9skjvC2V0jgArj649i2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-lpDiZiLeCexu8mHVw5v8gKISg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcVW5HKvZjfM7IrnmfYCKtCF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 13-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Gramser schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:50:
[...]

Maar heb je daar dan een script voor geschreven? Want anders moet je dat elke dag handmatig veranderen?
Ik kan geen scripts schrijven helaas en ik heb ook alleen maar de VRC720 om iets in te stellen.
Dus ja: handmatig (met deze buitentemperaturen). Bij hogere buitentemperaturen gaat hij weer constant op 'uitgebreid'. Bij lagere buitentemperaturen gaat hij waarschijnlijk constant op 'actief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Cyrus The Virus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:18:
Gister avond een run gedaan van Beneden (circuit 0) en boven (circuit1), beneden was hij ingesteld op 21 graden en boven 18,5 in de bovenste grafiek zie je dat de blauwe lijn (temperatuur boven) een overshoot heeft naar 22 graden.

In de derde grafiek zie je in de groene balk de desired flow temp voor beneden en de actuele flow temp van beneden die liggen netjes op elkaar (stooklijn 0.3)

In de 2 rode balken zie je de desired flow temp voor boven op 20 graden en de actuele flowtemp van 48 graden met een stooklijn van 0.1.

Ik heb alle aansluitingen nog eens gechecked en alles lijkt gewoon te kloppen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nu al geprobeerd om je probleem te isoleren? Dus circuits afsluiten of uit de configuratie weghalen?

Daarnaast, waarom staat je ext. warmtevraag op: In? Kan dat niet ook uit?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
bensss schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:26:
[...]

Heb je nu al geprobeerd om je probleem te isoleren? Dus circuits afsluiten of uit de configuratie weghalen?

Daarnaast, waarom staat je ext. warmtevraag op: In? Kan dat niet ook uit?
Heb geprobeerd te isoleren wat ik kan, maar met unitower kun je niet veel doen. Enige besturings mogelijkheid voor boven is de pomp aan of uit daar zit voor de rest geen bestuurbare klep in. Op de een of andere manier krijgt de arotherm een signaal om 50+ graden te maken.

Ja ik vroeg mij ook al af waarom die op In stond maar kan daar niks aan wijzigen, maar ik vermoed dat In inactief betekend.

Ik heb nu de thermostaat van boven ontkoppeld om te kijken of dat iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
COP 6.31 over afgelopen 2 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
Ik ben van plan een VWL 75/6 A te kopen en verdiep mij in dit topic. Helaas zijn alle links van documenten naar de Nederlanse en Belgische site niet meer geldig. Zou bijvoorbeeld de installatiehandleiding vanaf de TS gedownload kunnen worden?

Mijn concrete vraag is wat voor type 3weg klep er geplaatst kan worden op de VWZ AI plus module. Ik zie 230V vermeld staan, maar dan blijft de vraag over of het met of zonder relais moet. EPU (SPDT) of EPE (SPST). Welke 3weg klep wordt hier veelal gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik ben geneigd te gaan voor een Vaillant met Unitower. Heb nog een vraagje. Ik lees hier dat een opstelling met alles open het beste is, maw geen thermostaatkranen e.d., die de flow beperken. Nu heb ik een een systeem met radiatoren en vloerverwarming. De radiatoren zullen een hogere aanvoertemperatuur nodig hebben dan de vloerverwarming. Klopt het dan dat er dan geen open flow mogelijk is en dat er dan de radiatoren moeten worden vervangen door LT exemplaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
ditbenikecht schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:26:
Ik ben van plan een VWL 75/6 A te kopen en verdiep mij in dit topic. Helaas zijn alle links van documenten naar de Nederlanse en Belgische site niet meer geldig. Zou bijvoorbeeld de installatiehandleiding vanaf de TS gedownload kunnen worden?

Mijn concrete vraag is wat voor type 3weg klep er geplaatst kan worden op de VWZ AI plus module. Ik zie 230V vermeld staan, maar dan blijft de vraag over of het met of zonder relais moet. EPU (SPDT) of EPE (SPST). Welke 3weg klep wordt hier veelal gebruikt?
die staan toch ook gewoon op de site?

https://www.vaillant.nl/p...pomp-65024.html#downloads

:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Circuit 2 (Boven) gewenste aanvoer is 25 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHH8sK4Mvi480RIC6Arnt_wBSKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMH2sLRLMTd2sKPqcmg5bPsu.jpg?f=fotoalbum_large

Unitower geeft 54 aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLeXpEdFgm5b47Vo3HMPU8MY_xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxxD91uSjqKk36IzPGoCiiDS.jpg?f=fotoalbum_large

Circuit 0 (beneden) aan en boven uit dan springt unitower naar 21,8 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drghJWJQSutXrx1ZjUHKb6v7cPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IA3xLPjbkKQF5XVAeiNSNrHy.jpg?f=fotoalbum_large

Dus zodra circuit 1(Boven) aan gaat geeft de unitower een veel hogere aanvoer temp aan dan wat de thermostaat vraagt en die komt dan ook overeen met de flowtemp van circuit 1 die ik dan zie. Dit moet ergens een instelling zijn zou ik toch zeggen maar geen idee welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:14
Ik lees al even mee als potentiele warmtepomp bezitter, maar volgende is me niet helemaal duidelijk.
Ik begrijp dat de warmtepomp 2 zones kan ondersteunen. Bv in mijn geval 1 voor beneden (vloerverwarming) en 1 boven (radiatoren). Kun je per zone de toevoer temperatuur instellen? Als het koud is is beneden 35 wellict voldoende, maar boven moet het dan naar 50 of 55. En een aparte stooklijn? Ik neem aan dat hierbij de hoogste toevoertemperatuur leidend is of heeft de warmtepomp 2 gescheiden circuits?
En hoe zou dit werken met het evohome systeem zoals ik dat nu in mijn huis heb? 1 zone voor de vloerverwarming (open/dicht regelklep) en verder op elke radiator een evohome knopthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
ErikVers schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:47:
[...]

Kun je hem niet in de nacht verlagen op de thermostaat 1 of 1,5 graad zodat hij in ieder geval tussen 24:00-10:00 of 03:00-9:00 uit staat (als maar niet rond zonsopkomst inschakelt).

Dan krijg je overdag een betere (grotere) deltaT en zeker een veeel hogere COP vanwege de soms wel twee keer zo hoge buitenlucht temperatuur.

Daarnaast zou ik zelf afhankelijk van de grootte van je afgifte niet lager dan aanvoer 25-26 graden gaan. Je beter paar uur lekker “knallen” op 28 aanvoer dan hele dag pendelen op 24.
Bedoel je dit wanneer de ruimtecompensatie op inactief staat of tijdens een andere setting? Want in mijn voorbeeld deed ik reeds -2 graden nachtverlaging, maar dan doet hij (bij ruimtecompensatie inactief) gewoon een lagere aanvoer (want lagere wens = stooklijn verschuift toch?) en dus pendelen zoals in mijn grafiek. Ik ben hem nu op uitgebreid aan het testen en ga dat een paar dagen aan kijken, eventueel met nachtverlaging. Daarna misschien ook de minimale aanvoertemperatuur terug wat verhogen zodat hij inderdaad misschien langere runs doet.

En als dat niet lekker loopt probeer ik de actieve settings eens van Heintje.

Er is overigens ook wel bijna altijd iemand thuis bij ons overdag, dus om pas na 10u terug te beginnen opwarmen om pas een paar uur later wat verhoging te zien is ook niet echt comfortabel. Dus ik wil de nachtverlaging ook niet te laat stoppen.
[...]

Stooklijn blijft 0,1.

Umpf, elke dag die setting zitten aanpassen heb ik ook geen zin in denk ik. Het is inderdaad wat zoeken naar een balans tussen comfort en kost. Daarom ga ik het nu paar dagen aankijken met uitgebreid en huidige settings. Als het pendelen wat meevalt laat ik het misschien zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik zit een beetje te kijken naar dat nachtverlaging/dagverhogingsgebeuren maar... hoe stel ik dat nou in? Als ik de tijdsprogramma-assistent gebruik krijg ik wel de keuze om de wenstemperatuur in te stellen voor de periode dat ik overdag thuis ben, maar gaat hij dan in de nachttijden gewoon uit? Of gaat-ie dan iets doen op basis van de ingetselde stooklijn? Ik kan geen nachttemperatuur ingeven, of ik zie een instelling over het hoofd... weird, ik dacht dat ik dit al eens had uitgedokterd maar kan het niet meer vinden.

En never mind, ik heb 'm al gevonden. Onder Regelingen --> Zone...

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 13-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Cyrus The Virus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:17:
Circuit 2 (Boven) gewenste aanvoer is 25 graden

[Afbeelding]

Unitower geeft 54 aan:

[Afbeelding]

Circuit 0 (beneden) aan en boven uit dan springt unitower naar 21,8 graden.
[Afbeelding]

Dus zodra circuit 1(Boven) aan gaat geeft de unitower een veel hogere aanvoer temp aan dan wat de thermostaat vraagt en die komt dan ook overeen met de flowtemp van circuit 1 die ik dan zie. Dit moet ergens een instelling zijn zou ik toch zeggen maar geen idee welke.
Je bent een van de weinigen hier met twee circuits. Dat maakt het lastig om te beoordelen wat er mis is op basis van alleen symptomen die je beschrijft. Kan je circuit 2 er niet uit slopen? Of in elk geval tijdelijk deactiveren als je het (later) echt als apart circuit nodig hebt? Is je schema 8 wel geschikt voor twee circuits? En moet er dan een VR70 bij? En nogmaals, check de configuratie van deze dingen goed. Een uitgebreid systeemschema met lijst van configuratie opties en de testjes die je daarmee gedaan hebt zou natuurlijk wel kunnen helpen. Maar, de meesten van ons hebben geen twee circuits dus kunnen het niet voor je checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
raven22 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:35:
Ik lees al even mee als potentiele warmtepomp bezitter, maar volgende is me niet helemaal duidelijk.
Ik begrijp dat de warmtepomp 2 zones kan ondersteunen. Bv in mijn geval 1 voor beneden (vloerverwarming) en 1 boven (radiatoren). Kun je per zone de toevoer temperatuur instellen? Als het koud is is beneden 35 wellict voldoende, maar boven moet het dan naar 50 of 55. En een aparte stooklijn? Ik neem aan dat hierbij de hoogste toevoertemperatuur leidend is of heeft de warmtepomp 2 gescheiden circuits?
En hoe zou dit werken met het evohome systeem zoals ik dat nu in mijn huis heb? 1 zone voor de vloerverwarming (open/dicht regelklep) en verder op elke radiator een evohome knopthermostaat?
In theorie moet dit allemaal werken maar als je wat verder naar beneden scrollt zie je dat ik wel wat issue ermee heb. Maar die zullen waarschijnlijk wel opgelost kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
bensss schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:48:
[...]

Je bent een van de weinigen hier met twee circuits. Dat maakt het lastig om te beoordelen wat er mis is op basis van alleen symptomen die je beschrijft. Kan je circuit 2 er niet uit slopen? Of in elk geval tijdelijk deactiveren als je het (later) echt als apart circuit nodig hebt? Is je schema 8 wel geschikt voor twee circuits? En moet er dan een VR70 bij? En nogmaals, check de configuratie van deze dingen goed. Een uitgebreid systeemschema met lijst van configuratie opties en de testjes die je daarmee gedaan hebt zou natuurlijk wel kunnen helpen. Maar, de meesten van ons hebben geen twee circuits dus kunnen het niet voor je checken.
Systeem schema 8 plus FM5 code 3 (vr71) is bedoeld voor 3 zones aan te sluiten. Circuits er tussen uithalen zal vrij lastig gaan.

Maar eens kijken of ik contact kan krijgen met Vaillant

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 13-12-2023 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:29:
Invloed pompsnelheid
@Proton_ @Marco_Bu Vandaag een poging gedaan om de invloed van pompsnelheid op warmteafgifte/efficiënte Vaillant WP te meten.

Testopzet:
- Vaillant arotherm Plus 75/6
- DJG WPS 300 liter boiler
- SWW temperatuur 49 graden, boilerladingoffset 5 K
- Eco stand SWW
- Resultaten voor 100 liter koud water (9,9 °C) opwarmen (ofwel, 100 liter SWW aftappen)
- Data via Kamstrup/kWh meter

Debiet (l/m) 25 (100%)16,4 (50%)
Tijd (m) 5657
Verbruik (kWh) 1,5371,433
Opwek (kWh) 5,35,2
COP 3,43,6
Tbuiten (°C) 9,810,8
~delta T (K) 3,35,0

Vanwege de opgelopen buitentemperatuur is het moeilijk om een sluitende conclusie te trekken. Qua tijd niet, en de COP spreekt in het voordeel van de 50% instelling. Echter, de buitentemperatuur was ook een graad opgelopen.

Het gevolg van de 50% setting is de hogere delta-T: is dit erg? Mogelijk levert het extra geluid op aangezien de compressor harder moet werken. Anderzijds hoeft de compressor misschien minder hard te comprimeren, maar ook minder frequent. Geluid heb ik even naar geluisterd, maar is erg moeilijk objectief te meten met het oor, zeker gezien de tussentijd.

De opgelopen buitentemperatuur is een gevolg van de duur van een experiment, en een tweede experiment die in het water viel omdat familie ging douchen - die weigeren om de een of andere reden in een laboratorium te willen wonen :P

Ik denk dat de invloed van stroomsnelheid qua efficiëntie redelijk in de marges zit. Enige echte verschil lijkt hem in de delta-T te zitten, en het (mogelijke) effect daarvan op de compressor.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Invloed pompsnelheid
Paar uur het huislab voor mezelf, nog een poging :P

Testopzet:
- Vaillant arotherm Plus 75/6
- DJG WPS 300 liter boiler
- SWW temperatuur 49 graden, boilerladingoffset 5 K
- Eco stand SWW
- Resultaten voor 100 liter koud water (10,2 °C) opwarmen (ofwel, 100 liter SWW aftappen)
- Data via Kamstrup/kWh meter

Debiet (l/m) 25 (100%)16,4 (50%)
Tijd (m) 5354
Verbruik (kWh) 1,4821,426
Opwek (kWh) 5,35,2
COP 3,573,65
Tbuiten (°C) 10,010,1
~delta T (K) 3,55,0

Mijn conclusie is dat er eigenlijk geen noemenswaardig verschil is. Wat ergens ook logisch is.
Marco_Bu schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:05:
@Zwartoog Top dat je in je lab dit probeert uit te zoeken😃
Dank voor het delen👍🏼
Jammer dat de buitenlucht temperatuur zo opliep tijdens je test.

Wel gek dat een lager debiet met een grotere delta T in jouw testopstelling tot een grotere COP komt.
Dát lijkt me nou iets wat in theorie niet mogelijk zou moeten zijn.

Mijn ervaring (met een 30% hogere flow), tot dusver, is enkel middels trail and error.

Ik bedoel hiermee dat ik de afgelopen week gezocht heb naar vergelijkbare momenten waarin ik afwisselend heb gekeken naar opbrengst afgelezen uit de VWZ AI (en zoals eerder gezegd hier geven mijn sensoren in de warmtepomp een identieke temperatuur weer als ik ‘m ff rondpomp zonder warmte toe te voegen) en m’n homewizzard kWh meter vd warmtepomp.
Dit COP sommetje heb ik steeds gemaakt over periodes tussen de 6 en 12 uren achtereen rond dezelfde tijdstippen.

Vooralsnog geeft dit sommetje bij mij met mijn huidige instellingen steevast zo’n 0,20 hogere COP met die hogere flow.

Heb dit vooral kunnen monitoren toen de buitentemperatuur lang stabiel bleef.
Voor zowel buitenlucht temperaturen rond het vriespunt alsook rond de 9 graden. Voor de volledigheid; mijn COP’s rond het vriespunt met een flow van 1100 a 1120 ltr/uur met mn 55/6 waren 3.0, en op dit moment met buitentemperaturen rond de 9 graden 4.70.

@wouter_tw Ik vraag me hetzelfde af als jij wat betreft die max flow vd 55/6 van 860 ltr/uur.
Wat ik ook al eerder aangaf is dat mij wel opviel dat de aanvoertemperatuur vh cv water 1 a 2 graden lager werd door de hogere flow. Hierdoor vermoed ik toch echt dat dit te maken heeft met de tijdsduur van de hoeveelheid water (massa) wat blootgesteld wordt aan het totale oppervlakte van de warmtewisselaar.
Dus met andere woorden; toch echt wel vanwege de snellere doorstroom (in tegenstelling tot wat @Proton_ eerder aangaf dat de literatuur dat tegen zou spreken.)
Daarom vermoed ik nog steeds dat die max flow, van 860 liter/uur op auto, in de buurt komt van het meest efficient opwarmen vh water in de 55/6.
Maar er is ook een afgiftekant (bij mij radiatoren) en blijkbaar maakt dit samenspel -samen met alle andere parameters- dat er in mijn geval toch elke keer een hogere COP uit komt rollen (ondanks dat het water niet zo warm opgewarmd werd vergeleken met die 860ltr/uur).
CV is natuurijk weer net iets anders dan SWW. Bij SWW bouw je warmte op in een (theoretisch optimaal) geïsoleerd vat. Bij CV "verliest" je systeem warmte.

Om dit goed te testen, zou je eigenlijk SWW moeten tappen terwijl je het opwarmt, en dan beide scenario's testen. Je SWW-vat is dan praktisch, maar gecontroleerd "lek".

Genoeg te testen nog :P

Wij zijn hier met z'n allen zo gefocust in het zo efficiënt mogelijk inregelen van het systeem met zo hoog mogelijke cop dat we de verklaring van de 860 l/u en delta 5k ook in die hoek gaan zoeken. Terwijl Vaillant juist meer heeft aan een robuust systeem dat wellicht niet optimaal efficient is in idere situatie..
Ik denk dat je de spijker op z'n kop tikt hier. Verschillen zijn mogelijk klein, maar als fabrikant wil je een afstellingsparameter hebben die voor zoveel mogelijk situaties goed werkt en niet inefficiënt is. Dan is die delta 5K geen vreemde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Laatst online: 05-03 16:08

Goed gezegd! En de optimalisaties die we doen leveren in de meeste gevallen slechts een klein voordeel op, maar de opwinding en de moeite om dat te doen is waardeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:32
bilalhp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:41:
[...]

Goed gezegd! En de optimalisaties die we doen leveren in de meeste gevallen slechts een klein voordeel op, maar de opwinding en de moeite om dat te doen is waardeloos :)
Bij zit het nog iets anders...

De afstand tussen mijn warmtepomp en de buffer in parallel is zo'n 25 meter, dus heen en terug zo'n 50m aan leiding...

Deze zit onder de grond in goed geïsoleerde leidingen, maar toch een relatief groot verval door verliezen naar de bodem toe.
Door de pompsnelheid te vergroten heb ik een duidelijk kleinere delta T en verlies ik ook minder op mijn aanvoer naar de buffer toe.

Dus ik merkte wel degelijk een positief effect op zowel de COP als op de aanvoertemperatuur naar mijn buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Infernoken schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:56:
[...]

Bij zit het nog iets anders...

De afstand tussen mijn warmtepomp en de buffer in parallel is zo'n 25 meter, dus heen en terug zo'n 50m aan leiding...

Deze zit onder de grond in goed geïsoleerde leidingen, maar toch een relatief groot verval door verliezen naar de bodem toe.
Door de pompsnelheid te vergroten heb ik een duidelijk kleinere delta T en verlies ik ook minder op mijn aanvoer naar de buffer toe.

Dus ik merkte wel degelijk een positief effect op zowel de COP als op de aanvoertemperatuur naar mijn buffer.
Je houd jezelf voor de gek.
Door de grotere flow is de retour temperatuur juist iets hoger. Waardoor je juist iets meer verlies hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Cyrus The Virus het ene circuit is ongemengd, ik zie zo snel niet in de installatiebundel een voorbeeld hoe dat zou moeten werken.
Eerdere vergelijkbare problemen leken verband te hebben met een (verkeerd of niet) aangesloten Sysflow/VF1 sensor, heb je die en waar zit die?
(Wilde gok, schieten met hagel)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 13-12-2023 17:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 14:38
busscherski schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:04:
[...]

Je houd jezelf voor de gek.
Door de grotere flow is de retour temperatuur juist iets hoger. Waardoor je juist iets meer verlies hebt.
Je hoeveelheid vermogen wat weglekt zou iets groter worden inderdaad. Maar er zit wel een kern van waarheid in toch dat de WP een lagere aanvoertemperatuur kan hanteren als het temperatuurverlies kleiner is? En daardoor een iets hogere COP haalt. Wat mogelijk het extra energieverlies kan compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 14:38
ditbenikecht schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:26:

De VWL heeft een "sluit" draad en een "open" draad, die afhankelijk van de gewenste stand onder spanning komt. Daarom lijkt een 3wegklep zonder relais mij het handigst, dan hoef je geen 230V van een andere plek te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
marcop23 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:34:
[...]

Je hoeveelheid vermogen wat weglekt zou iets groter worden inderdaad. Maar er zit wel een kern van waarheid in toch dat de WP een lagere aanvoertemperatuur kan hanteren als het temperatuurverlies kleiner is? En daardoor een iets hogere COP haalt. Wat mogelijk het extra energieverlies kan compenseren.
Die iets hogere COP wordt denk ik in dit geval ongeveer teniet gedaan doordat de CV pomp meer energie nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Proim schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:40:

Umpf, elke dag die setting zitten aanpassen heb ik ook geen zin in denk ik. Het is inderdaad wat zoeken naar een balans tussen comfort en kost. Daarom ga ik het nu paar dagen aankijken met uitgebreid en huidige settings. Als het pendelen wat meevalt laat ik het misschien zo.
Ach, bij die 100 keer per dag op de smartphone kijken kan ook nog wel 2 keer op de thermostaat kijken 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Proton_ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:21:
@Cyrus The Virus het ene circuit is ongemengd, ik zie zo snel niet in de installatiebundel een voorbeeld hoe dat zou moeten werken.
Eerdere vergelijkbare problemen leken verband te hebben met een (verkeerd of niet) aangesloten Sysflow/VF1 sensor, heb je die en waar zit die?
(Wilde gok, schieten met hagel)
Er staat in vrc720f manual wel een systeem met gemengd en ongemengd de sysflow sensor zit bovenin het buffervat.

Heb zojuist factory reset gedaan van vrc720 en heb idee dat het probleem gefixed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjmHJuaGgn6gGpzPLbN85TvxXKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTmgW4zV5A8h95M7HSELJrx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdUsYg5cGf-9cRUuNg5BgosE1Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPVtmRSKpeBvSGcF2YS7vodm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Cyrus The Virus op 13-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

busscherski schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:52:
[...]

Die iets hogere COP wordt denk ik in dit geval ongeveer teniet gedaan doordat de CV pomp meer energie nodig heeft.
Ik zou toch verwachten dat het beetje extra vd CV pomp al meegenomen is in de berekening vd COP.

En als de COP uiteindelijk gewoon hoger is dan is het dus efficiënter. (en wordt niemand voor de gek gehouden :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Marco_Bu schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Ik zou toch verwachten dat het beetje extra vd CV pomp al meegenomen is in de berekening vd COP.

En als de COP uiteindelijk gewoon hoger is dan is het dus efficiënter. (en wordt niemand voor de gek gehouden :) )
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Het verschilt allemaal haast niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Proim schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:40:
[...]

Bedoel je dit wanneer de ruimtecompensatie op inactief staat of tijdens een andere setting? Want in mijn voorbeeld deed ik reeds -2 graden nachtverlaging, maar dan doet hij (bij ruimtecompensatie inactief) gewoon een lagere aanvoer (want lagere wens = stooklijn verschuift toch?) en dus pendelen zoals in mijn grafiek. Ik ben hem nu op uitgebreid aan het testen en ga dat een paar dagen aan kijken, eventueel met nachtverlaging. Daarna misschien ook de minimale aanvoertemperatuur terug wat verhogen zodat hij inderdaad misschien langere runs doet.

En als dat niet lekker loopt probeer ik de actieve settings eens van Heintje.

Er is overigens ook wel bijna altijd iemand thuis bij ons overdag, dus om pas na 10u terug te beginnen opwarmen om pas een paar uur later wat verhoging te zien is ook niet echt comfortabel. Dus ik wil de nachtverlaging ook niet te laat stoppen.

[...]

Ik bedoel dan echt uit, niet een lagere water temperatuur. Ik vind juist wel comfortabel omdat overdag het steeds iets verder opwarmt en in de ochtend zit nog warmte in de vloer en zijn wij toch actief in huis (ontbijten enz) of weg.

Vind je het sochtends te kil dan doe je ipv om 24:00 hem om 02:00 pas lager. Ik ben gewend met thermostaat echt in te grijpen.

Ik verwacht dat hier almet de ruimte compensatie word gewerkt. Dat zou voor overdag perfect zijn, om hem meer echt uit te laten gaan zal je fors moeten verlagen of in klokprogram hem gewoon in en uit laten schakelen. Vooral niet iets doen wat je steeds handmatig aan moet denken maar uiteraard automatiseren 👍

En als ik wel in kantoortje zit doe enkel daar wat aan.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 14-12-2023 07:52 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik ga daar toch nog wat mee testen. Gisteren weer nachtverlaging/dagverhoging ingesteld. Mijn woning is niet top geïsoleerd en verliest best wel wat warmte, dus de “afkoeltemperatuur” wordt wel bereikt. Ik heb de kamerbijsvhakeling op Uitgebreid. Afkoeltemp is 18 graden, wenstemperatuur overdag 19,5. De wenstemperatuur staat ingesteld van 0930-2330. Dan zou de afkoeltemperatuur het koudste gedeelte van de dag/nacht moeten overbruggen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:05
@Gramser maar als je het om 9:30 weer 19,5 wilt hebben en het is afgekoeld naar 18 of misschien 18,5, dan moet de WP een aantal uren van te voren al weer aan (op een hogere pitje dan normaal). En dat valt dan misschien wel juist tijdens de koudste ochtenduren die in deze tijd bij mij vaak grofweg tussen 6 en 10hr zijn.

Als voorbeeld van een paar dagen terug bij mij (rood is temperatuur, groen is dauwpunt): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atZ_k1qXXg_sXz9cxxYYK5mAf8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyG6kBdTxHh4QG3sUpZQMZuL.png?f=user_large

Al zijn er ook dagen dat het verschil tussen nacht/vroege ochtend en overdag heel klein is. Of dat het zelfs andersom is. Lijkt me lastig om te optimaliseren in een vast schema (zonder extra koppeling aan HA of Domoticz oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Kijk dit ziet er al beter uit na de factory reset van VRC720

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BBE5aOuq1qHzZ679g79OYnK5a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aT0Mo2nJKvpkKBGU0elyRIm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:45:
@Gramser maar als je het om 9:30 weer 19,5 wilt hebben en het is afgekoeld naar 18 of misschien 18,5, dan moet de WP een aantal uren van te voren al weer aan (op een hogere pitje dan normaal). En dat valt dan misschien wel juist tijdens de koudste ochtenduren die in deze tijd bij mij vaak grofweg tussen 6 en 10hr zijn.

Als voorbeeld van een paar dagen terug bij mij (rood is temperatuur, groen is dauwpunt): [Afbeelding]

Al zijn er ook dagen dat het verschil tussen nacht/vroege ochtend en overdag heel klein is. Of dat het zelfs andersom is. Lijkt me lastig om te optimaliseren in een vast schema (zonder extra koppeling aan HA of Domoticz oid).
Dat zou je verwachten, maar dat doet-ie niet. Hij "denkt" niet vooruit - als het om 09:29 nog 18 graden is, gaat-ie om 09:30 pas weer flink toeren om het zo snel mogelijk naar 19,5 te hebben. Dat is wel een beetje een manco aan deze regeling. Ik betwijfel dus ook of het zuiniger is. Ik hoop overdag zo te bufferen dat hij de nacht doorkomt zonder onder de 18 te zakken, waardoor hij in feite uit blijft en het optoeren vanaf 09:30 relatief beperkt blijft.

Ik ben niet thuis, maar kan zien dat hij sinds 04:10 aan is gegaan om het terug naar 18 graden te brengen, waarmee hij tot 0800 is bezig geweest. Vervolgens uit tot 09:30, vanaf toen flink aan de bak om het naar 19,5 te brengen (en tussendoor snoept dan de WPB ook nog wat warmte uit de retour), waarmee hij nu klaar is, sinds een half uurtje. Het is jammer dat de app van HW nog niet laat zien wat dan het verbruik in die periodes is geweest, een lang gekoesterde wens van me in het HomeWizard-topic. En ik weet ook niet of thuis de zon schijnt, maar ik vermoed van niet. Zoninstraling zal beperkte invloed hebben gehad.

Maar hee, het is gewoon leuk om ermee bezig te zijn, en het gaat me vooral om hetr comfort. Ik heb zo'n vermoeden dat ik gewoon terug naar WAR ga, zeker als het kouder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Cyrus The Virus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:46:
Kijk dit ziet er al beter uit na de factory reset van VRC720

[Afbeelding]
We zijn nu natuurlijk wel benieuwd naar die temperaturen van 50+ graden... zijn die weg? Of was dat bij een andere user :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Gramser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:08:
[...]

We zijn nu natuurlijk wel benieuwd naar die temperaturen van 50+ graden... zijn die weg? Of was dat bij een andere user :X
ja dat is nog even afwachten de temperatuur boven zat 4 graden boven het setpoint dus duurt ff voordat die eronder komt. Maar gisteren zag ik instant 60 graden wens temperatuur op unitower nadat ik boven aan zette en dat is nu niet meer.

COP volgens vaillant app is vandaag 3,8 dat is al beter dan afgelopen dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyrus The Virus op 14-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Cyrus The Virus Fingers crossed, zou fijn zijn als het is opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Cyrus The Virus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:44:
[...]

ja dat is nog even afwachten de temperatuur boven zat 4 graden boven het setpoint dus duurt ff voordat die eronder komt. Maar gisteren zag ik instant 60 graden wens temperatuur op unitower nadat ik boven aan zette en dat is nu niet meer.

COP volgens vaillant app is vandaag 3,8 dat is al beter dan afgelopen dagen.
Goed dat het lek boven is! Of althans dat de symptomen verdwenen zijn :-).

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
Ik heb een verzoek aan eventueel aanwezige installateurs welke bij Vaillant bekend zijn.
Wij hebben een Arostor VWL 270 warmtepompboiler van begin dit jaar.
Er zit een fout in deze boilers waardoor het opwarmen steeds langer duurt.
Nu komt deze boiler uit België maar gelukkig wil de Vaillant klantenservice NL wel een monteur sturen mits ze melding via installateur krijgen.
Zijn er hier installateurs die mij hiermee willen helpen? Stuur me een DM voor meer informatie of om iets af te spreken.

Bij voorbaat dank!

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 12:54
Beetje rare maar redelijk urgente vraag.

Er is hier momenteel een grote waterstoring en al uren geen enkele druk op de waterleiding.

Normaal krijg je na zo'n storing het advies om een aantal minuten de leidingen goed door te spoelen.

Onze Unisor boiler van 200 Liter spoel je niet zo makkelijk door maar dat ding vult zich wel met mogelijk vervuild water. Wat mij met name zorgen baart zijn de mogelijke vaste bestanddelen (zand) in het vervuilde water. Zou dat schade kunnen veroorzaken? Komt dat gewoon in de loop van de tijd eruit? Voor zover ik weet zitten er geen bewegende delen in dat ding dus dat zal niet zo'n vaart lopen. Droogkoken (zoals bij een standaard boiler) lijkt me ook niet aan de orde omdat er geen elektriciteit aan te pas komt en sowieso veel lagere temperatuur gebruikt om op te warmen.

Zie ik iets over het hoofd?

• Cyrus The Virus
bensss schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:09:
[...]

Goed dat het lek boven is! Of althans dat de symptomen verdwenen zijn :-).
haha ja maar wat het nu was geen idee, ik had de leverancier gebeld en die kwam met de reset tip. Die was namlijk laatst ook hele tijd bezig geweest om systeem met 3 groepen werkend te krijgen wat dus lukte na factory reset.

Viel mij wel op dat beide circuits hele dag op heating stonden ondanks dat ze boven de gewenste temperatuur stonden rond 18:00 heb ik beide circuits op uitgebreid gezet en ging de state van beide naar standby. Heeft gedurende de dag ook meerdere runs gedaan terwijl niet echt nodig was.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyrus The Virus op 14-12-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Middenberm schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:40:

Er is hier momenteel een grote waterstoring en al uren geen enkele druk op de waterleiding.

Normaal krijg je na zo'n storing het advies om een aantal minuten de leidingen goed door te spoelen.

Onze Unisor boiler van 200 Liter spoel je niet zo makkelijk door maar dat ding vult zich wel met mogelijk vervuild water. Wat mij met name zorgen baart zijn de mogelijke vaste bestanddelen (zand) in het vervuilde water. Zou dat schade kunnen veroorzaken? Komt dat gewoon in de loop van de tijd eruit? Voor zover ik weet zitten er geen bewegende delen in dat ding dus dat zal niet zo'n vaart lopen. Droogkoken (zoals bij een standaard boiler) lijkt me ook niet aan de orde omdat er geen elektriciteit aan te pas komt en sowieso veel lagere temperatuur gebruikt om op te warmen.

Normaal komt er geen zand mee bij een waterstoring volgens mij - anders zitten alle filtertjes verstopt en gaan de keramische kranen naar de knoppen.

Wel kan het bruin zijn van ijzer. Behalve voor je witte was kan het geen kwaad 8)

Qua boiler: kraan naar de boiler dicht draaien? Zit meestal op je inlaatcombinatie. Heb je geen inlaatcombinatie dan is de boiler niet goed geïnstalleerd.

In dat geval kun je alle koudwaterkranen open zetten. Dan stroomt het meeste water eerst daar naartoe. Of je hoofdkraan dichtlaten en wachten totdat je buren het bruine water hebben laten wegstromen. Dan heb jij er minder van :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Middenberm schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:40:

Heb je geen aftapaansluiting op het laagste punt (in de koudwaterleiding)? Dan laat je je SWW-vat toch een keer leeg lopen en spoelt alle zooi er wel uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Middenberm
@Andrehj @Zwartoog bedankt voor de reactie. Als het alleen mogelijk bruin water is zonder vaste bestanddelen, ga ik geen moeite doen.

Er zit wel een aftap bij de boiler maar ik heb geen slang die lang genoeg is om bij het dichtstbijzijnde afvoer, toilet, bad, wastafel te komen. Ik ga geen 200 liter met emmertjes van de zoldertrap sjouwen☹️

Bruin water nemen we dan maar even op de koop toe. Dan eerst maar een leeg spoelprogramma draaien voordat de wiite in de wasmachine gaat😉

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Middenberm schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:37:
@Andrehj @Zwartoog bedankt voor de reactie. Als het alleen mogelijk bruin water is zonder vaste bestanddelen, ga ik geen moeite doen.

Er zit wel een aftap bij de boiler maar ik heb geen slang die lang genoeg is om bij het dichtstbijzijnde afvoer, toilet, bad, wastafel te komen. Ik ga geen 200 liter met emmertjes van de zoldertrap sjouwen☹️
Die slang zou ik dan maar eens regelen. Als je ooit vanwege een storing oid je vat leeg moet laten lopen zul je zien dat het net zaterdagavond is en alles dicht is.
Zo ver kan het toch ook nooit zijn? Gewoon op het vat aansluiten, en dan naar buiten, of, als het een verdieping lager is, ergens via het trapgat naar beneden en in de WC laten eindigen. Bij de meeste huizen heb je aan 10 meter al meer dan genoeg.
Hier heb ik speciaal om die reden een afvoer vlak naast de het vat zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Middenberm
Andrehj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:58:
[...]

Die slang zou ik dan maar eens regelen. Als je ooit vanwege een storing oid je vat leeg moet laten lopen zul je zien dat het net zaterdagavond is en alles dicht is.
Zo ver kan het toch ook nooit zijn? Gewoon op het vat aansluiten, en dan naar buiten, of, als het een verdieping lager is, ergens via het trapgat naar beneden en in de WC laten eindigen. Bij de meeste huizen heb je aan 10 meter al meer dan genoeg.
Hier heb ik speciaal om die reden een afvoer vlak naast de het vat zitten.
Ja, daar kom ik nu dus inderdaad ook achter, dat dat handig is om in huis te hebben, nooit eerder bij nagedacht. Ik heb nu alleen een slang die bij onze bij onze oude CV zat.

Dichtstbijzijnde afvoer is inderdaad een etage lager en al snel een meter of 5 a 6

• Zwartoog
Andrehj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:58:
[...]

Of donderdagavond en er is een waterstoring zoals bij @Middenberm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Franciesco schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:45:

Als voorbeeld van een paar dagen terug bij mij (rood is temperatuur, groen is dauwpunt): [Afbeelding]

En als dat dus minder lekker met je woning en isolatie uitkomt, zet hem dan niet om 24:00 uit (met thermostaat) maar pas om bijvoorbeeld 02:00/03:00 ✅👍

Dan zal hij ook minder vaak aanspringen in de nacht. Ik houd trouwens niet van meedenkende thermostaten die dan voorgaan verwarmen. Ik wil gewoon 19 in de nacht en 20,5 overdag en een instelbare hysterese

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Vandaag heb ik de AWB GeniaAir 55/6 precies een jaar. En ik moet zeggen: ben zeer tevreden! Ik heb de energiegegevens er eens bijgepakt: in dat jaar een milieuopbrengst (wat een naam…) van 6734kWh, wat me 1909kWh heeft gekost (zowel uit het net als van de zon). Daarmee heb ik een sCOP van iets meer dan 4,5 en dat is keurig voor mijn situatie.

De financiële cijfertjes liegen er ook niet om: dit verbruik, met daarbij opgeteld het verbruik van de WPB, komt neer op een halvering (!) van de stookkosten van gas (met mijn energiecontract). Plus, dit verbruik kan ik salderen. Terugverdienen is al goed bezig zo, maar daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig.

Ik zei het al eerder: machtig mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Laatst online: 05-03 16:08
Gramser schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:24:
Vandaag heb ik de AWB GeniaAir 55/6 precies een jaar. En ik moet zeggen: ben zeer tevreden! Ik heb de energiegegevens er eens bijgepakt: in dat jaar een milieuopbrengst (wat een naam…) van 6734kWh, wat me 1909kWh heeft gekost (zowel uit het net als van de zon). Daarmee heb ik een sCOP van iets meer dan 4,5 en dat is keurig voor mijn situatie.

De financiële cijfertjes liegen er ook niet om: dit verbruik, met daarbij opgeteld het verbruik van de WPB, komt neer op een halvering (!) van de stookkosten van gas (met mijn energiecontract). Plus, dit verbruik kan ik salderen. Terugverdienen is al goed bezig zo, maar daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig.

Ik zei het al eerder: machtig mooi spul.
Is sCOP van 4,5 ook inclusief DHW? Heb je ook GeniaSet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Nee, die heb ik buiten de sCOP gelaten, ik weet niet hoe ik die moet berekenen. Maar een beetje vertekenen zal dat best, want mijn WPB pakt warmte uit de retour van de vloerverwarming. De warmtepomp zelf compenseert dat dan weer door wat harder te werken. Maar de COP van de WPB weet ik niet, want ik ken de “milieuopbrengst” ervan niet. Is een Auer Edel Eau.

Ik heb hem wel meegenomen in de kostenberekening.

[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 15-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
[...]

Stooklijn blijft 0,1.

Voorlopig geen succes :( Ik begin het echt zo beu te worden gans dit gedoe en geregel.

Dit was nog op uitgebreid met nachtverlaging. De constante rond 4.5 is de EV, waarna om 5u de WP aanging want nachtverlaging stopt. Dan doet hij uiteraard een lange run, die uit eindelijk stopt rond 10u. Ging daarna nog 3x aan/uit om de 20 minuten voor 20 minuten ongeveer. Daarna uit tot iets na 19u.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GHS2d5v.png

Dan om 8u15 de actieve settings gedaan zoals jij ze aangaf (stooklijn 0.1, min. aanvoerT 15 graden, en relatief lage wenstemperaturen van 19 en 18). Je ziet nog de eerste run van 5u tot wanneer de settings veranderd waren. De nieuwe settings konden nog teren op die eerste run van de uitgebreide stand, om dan uiteindelijk te beginnen pendelen rond 18u...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2h0aaUw.png

Dit is dan sinds middernacht, waarna ik rond 6u45 wenstemperatuur heb hoger gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hyIWs23.png

Ik weet het echt echt echt niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dit blijft een worsteling. Ik heb ook nog niet 1 stand gevonden waarin hij ALTIJD doet wat ik wil, namelijk niet pendelen. Maar het komt er bij mij op neer dat vanaf de 8 graden buitentemperatuur ik het beste over kan schakelen naar uitgebreid. En daaronder op (in)actief.

Is dat voor jou geen optie @Proim ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Proim bij mij soortgelijk aan @Gramser.
Bij dit soort buitentemperaturen werkt Actief suboptimaal. Ik draai nu op Uitgebreid en schakel over naar Actief als de temp overdag+nacht nauwelijks boven 0 komt (of lager is).

Een lage minimale Ta werkt pendelen vaak in de hand. Bij mij staat hij op 24 graden en dan heb ik met de huidige buitentemperatuur (6-10 graden) aan het eind vaak 1 á 2 keer dat de WP even uit- en weer inschakelt voordat de ingestelde wenstemperatuur bereikt is en de WP voor een aantal uren volledig uit gaat. Dat vind ik prima acceptabel. Zoals eerder gezegd is af en toe een stop/start niet erg als dat (langdurig) niet vaker dan 1x per uur gebeurt. Zogenaamde perfectie is vaak niet haalbaar met wat hogere buitentemperaturen en moet wat mij betreft ook niet het streven zijn. Hoogst waarschijnlijk had je dat met de gasketel ook niet (als je dit uberhaupt wel eens bekeken hebt).

Plaatje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj01CUIVwQKRc5M53X-_kwwwAaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srer6iWBRIcwaPhHmx9ZWOYR.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik met een min Ta van 25 graden draai, dan zie ik bovenstaande trouwens nog minder en komt het (de enkele stop/start aan het einde van de verwarmingscyclus) zelden meer voor. Maar ik vind een min. Ta van 24 toch fijner omdat de WP dan wat langer draait en, ik heb het idee, ook wat zuiniger is.

Voor de volledigheid: ik verwarm met een VWL75/6 en ca 130m2 vloerverwarming+ handdoeken radiator in de bakdamer (de overige radiatoren boven staan meestal dicht of slechts een heel klein beetje open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlune
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04:14
Hoe hard mag de cop inzakken bij kouder weer? Bij weer zoals vandaag draait onze pomp op cop 5.0 ongeveer en dat is prima. Begin december was het echter ingezakt naar 3.0. Als ik het vergelijk met specificaties dan vind ik dat wel erg snel slechter worden. Maar misschien is het in de praktijk normaal, met de mist toen. Ik heb er nog een figuurtje bij van de dagelijkse cop, die meting reset elke dag (Arotherm 55/6, aanvoer minimaal 27, Max 40, stooklijn 0,35)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AbbTFI7CbmoMiwq2il9pODEvDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zt3HMnh5EYFny0nkGcVpJJL.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een vraag: boven hebben we radiatoren, het wordt er nu naar onze zin net niet warm genoeg, een graad te weinig. Heeft het zin om op radiatoren met een enkele plaat (type 10) ventilatoren te zetten of is de afgifte met een enkele plaat gewoon te weinig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik vind het hele interessante info in dit topic, maar ik heb soms het idee dat men veel teveel dingen probeert te tweaken met de stooklijn. Volgens mij kun je veel beter de minimale Ta iets hoger zetten.

Ik merk met mijn installatie dat een te lage Ta alleen maar een hoop gependel oplevert terwijl een (wat) hogere minimum Ta mooie runs oplevert en ook dan draait ie met hele lage belasting rond. Dan zie je ook dat de stooklijn helemaal niks doet met de gewenste temp met dit soort buitentemperaturen omdat de minimum Ta daar al boven ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Marlune schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:55:
Hoe hard mag de cop inzakken bij kouder weer? Bij weer zoals vandaag draait onze pomp op cop 5.0 ongeveer en dat is prima. Begin december was het echter ingezakt naar 3.0. Als ik het vergelijk met specificaties dan vind ik dat wel erg snel slechter worden. Maar misschien is het in de praktijk normaal, met de mist toen. Ik heb er nog een figuurtje bij van de dagelijkse cop, die meting reset elke dag (Arotherm 55/6, aanvoer minimaal 27, Max 40, stooklijn 0,35)
[Afbeelding]

Nog een vraag: boven hebben we radiatoren, het wordt er nu naar onze zin net niet warm genoeg, een graad te weinig. Heeft het zin om op radiatoren met een enkele plaat (type 10) ventilatoren te zetten of is de afgifte met een enkele plaat gewoon te weinig?
Rond het vriespunt en veel vocht buiten stuiteren veel warmtepompen en dan moet je niet naar cop kijken die is bij mijn dan ook niet veel soeps. Is relatief en een moment opname.

je sCOP is belangrijk

Met een aanvoer temperatuur van rond de 30 graden zakt het vermogen van normale radiator met zo'n 70% in kwa afgifte vermogen.
Dus optie om lager temp radiatoren te plaatsen of je radiatoren te verdrievoudigen van 10 naar 33 als je het goed warm wilt krijgen

Even tabellen erbij zoeken naar wat voor radiatoren je moet gaan

Fans halen ook wel wat uit maar dat zou je moeten testen of dat voldoende is

En hoe lager te TA hoe snellen hij zijn afgifte niet kwijt kan dus hoe sneller hij kan gaan pendelen

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 17-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proim schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:52:
[...]

Voorlopig geen succes :( Ik begin het echt zo beu te worden gans dit gedoe en geregel.

Dit was nog op uitgebreid met nachtverlaging. De constante rond 4.5 is de EV, waarna om 5u de WP aanging want nachtverlaging stopt. Dan doet hij uiteraard een lange run, die uit eindelijk stopt rond 10u. Ging daarna nog 3x aan/uit om de 20 minuten voor 20 minuten ongeveer. Daarna uit tot iets na 19u.
[Afbeelding]

Dan om 8u15 de actieve settings gedaan zoals jij ze aangaf (stooklijn 0.1, min. aanvoerT 15 graden, en relatief lage wenstemperaturen van 19 en 18). Je ziet nog de eerste run van 5u tot wanneer de settings veranderd waren. De nieuwe settings konden nog teren op die eerste run van de uitgebreide stand, om dan uiteindelijk te beginnen pendelen rond 18u...
[Afbeelding]

Dit is dan sinds middernacht, waarna ik rond 6u45 wenstemperatuur heb hoger gedaan:
[Afbeelding]

Ik weet het echt echt echt niet meer.
Dit ziet er inderdaad niet leuk uit.
Dit heb je ongetwijfeld al eens vermeld, maar heb je een buffervat? In serie of parallel? Staat de Systeemschema-code goed? De mijne staat op 9.
Mijn buffervat zit ''ongunstig' aangesloten (parallel). Maar het helpt mogelijk wel extra bij het tegengaan van pendelen in een situatie van overcapaciteit.

Ik heb aansluitschema E als ik me niet vergis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpJz89GozvXjFt8LvBh-Sy-g2EA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u5mn5b5ljnOyViUI7nT2fKGw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Marlune schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:55:

Thermostatische kranen plaatsen boven zodat je boven een constante temperatuur houdt. Kan je ze instellen op je gevraagde binnentemperatuur en zakt het niet waardoor je later weer moet opstoken. Ik ben al voorbereid op L/W en stook al jaren met een zeer lage aanvoer en heb ook boven van die dunnen dingen. Maar als ik het eerst 16/17 graden laat worden heb ik met vorst ook een probleem als ik weer naar 19 wil. Dat gaat niet werken. Constant binnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Middenberm schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:07:
Oké, da's inderdaad wel een fors verschil.

Om 15:30 vandaag de flow van "auto" naar 80% gezet en tevens de integraal naar -80.

As we speak is hij nog steeds met z'n run bezig. Eerder op de dag zie je hoe hij zich met z'n eerdere instellingen gedroeg.

In dat eventjes is de dag COP met 0,2 gestegen terwijl er qua weer niet veel veranderd is hier vandaag.

[Afbeelding]
@Middenberm
Ik mis nu de essentie van wat er precies gebeurt, je hebt de dp waarde op bv 300 mbar staan waar een debiet aan gekoppeld is van zeg maar 1200 l/h wat af valt te lezen onder monitoren.
Vervolgens verander je 'cont. geb. verw.' onder installatieinstellingen van auto naar 80%,
Wat gebeurt er dan feitelijk ?
Elke keer als ik kijk bij monitoren blijft de flow redelijk gelijk als hij op auto staat.
En als je deze op 80% zet, reduceert deze dan de flow die je hebt beperkt bij dp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

maharens schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:24:
Ik vind het hele interessante info in dit topic, maar ik heb soms het idee dat men veel teveel dingen probeert te tweaken met de stooklijn. Volgens mij kun je veel beter de minimale Ta iets hoger zetten.
Als de thermostaat zelf regelend is wel ja.
Ik merk dit bij Mitsubishi ook, kom ik erachter dat de warmtepomp bij m’n ouders als een gek stond te pendelen ineens. De minimale aanvoertemperatuur verhoogt naar 27 en het probleem was praktisch weg.

Het systeem draait nog steeds efficiënter dan het ooit op gas zal doen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

@Marlune Hier idem. Ook COP 5.0 vandaag en 3.0 toen het zo rond het vriespunt was met om de haverklap een defrost.

(Ook een 55/6 hier, wel een stooklijn van 0.45 en aan het einde van die week waarin we zoveel defrosts hadden had ik de flow aangepast waarna de COP van 2.80 naar die 3.0 ging. En vandaag dus ook 5.0 vanaf middernacht (op dit moment draait ie rond de 5.10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
@Marlune De COP neemt hier ook af bij afnemende buiten temperatuur, maar kan nu niet zeggen dat de defrosts echt zo veel invloed hebben gehad dat de COP instort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at5EeAUWZFepWeQzY7QGiXIUS6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taj8jYoiAf8r27Nd25PbOnsQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
MartinSE schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:54:
[...]

@Middenberm
Ik mis nu de essentie van wat er precies gebeurt, je hebt de dp waarde op bv 300 mbar staan waar een debiet aan gekoppeld is van zeg maar 1200 l/h wat af valt te lezen onder monitoren.
Vervolgens verander je 'cont. geb. verw.' onder installatieinstellingen van auto naar 80%,
Wat gebeurt er dan feitelijk ?
Elke keer als ik kijk bij monitoren blijft de flow redelijk gelijk als hij op auto staat.
En als je deze op 80% zet, reduceert deze dan de flow die je hebt beperkt bij dp ?
Het technische verhaal over "dp" en "mbar" zegt me niet zoveel helaas.

Toen hij op "auto" stond ging er zo'n 1250 l/h door het systeem en op 80% zo'n 1450.

Door die hogere flow heb ik het idee dat ons huis met een lagere Ta toe kan. Hij draait voor mijn gevoel rustiger en op een lager vermogen.

Stooklijn nu op 0,25 met een Ta van 27.
Nu is het natuurlijk momenteel ook niet erg koud buiten maar de afgelopen week een COP van 4,9. Ben ik best tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Gramser schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:05:
Dit blijft een worsteling. Ik heb ook nog niet 1 stand gevonden waarin hij ALTIJD doet wat ik wil, namelijk niet pendelen. Maar het komt er bij mij op neer dat vanaf de 8 graden buitentemperatuur ik het beste over kan schakelen naar uitgebreid. En daaronder op (in)actief.

Is dat voor jou geen optie @Proim ?
Ja we zitten nu natuurlijk rond zo'n temperaturen (althans waar ik woon), dus ik zou denken dat het nog net zou moeten lukken met actief/inactief. Ook wel grappig dat de reactie onder die van jou switcht rond de 0 graden en jij rond de 8 graden, moeilijk een lijn in te krijgen :) Ik hoop inderdaad ook gewoon 2 goeie standen te vinden om tussen te kunnen switchen ipv continu vanalles te zitten proberen. Voor de komende dagen ligt de temperatuur hier tussen de 2 en 10 graden, dus kan wel nog wat uitproberen.
Bedankt voor het meedenken!
Franciesco schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:45:
@Proim bij mij soortgelijk aan @Gramser.
Bij dit soort buitentemperaturen werkt Actief suboptimaal. Ik draai nu op Uitgebreid en schakel over naar Actief als de temp overdag+nacht nauwelijks boven 0 komt (of lager is).

Een lage minimale Ta werkt pendelen vaak in de hand. Bij mij staat hij op 24 graden en dan heb ik met de huidige buitentemperatuur (6-10 graden) aan het eind vaak 1 á 2 keer dat de WP even uit- en weer inschakelt voordat de ingestelde wenstemperatuur bereikt is en de WP voor een aantal uren volledig uit gaat. Dat vind ik prima acceptabel. Zoals eerder gezegd is af en toe een stop/start niet erg als dat (langdurig) niet vaker dan 1x per uur gebeurt. Zogenaamde perfectie is vaak niet haalbaar met wat hogere buitentemperaturen en moet wat mij betreft ook niet het streven zijn. Hoogst waarschijnlijk had je dat met de gasketel ook niet (als je dit uberhaupt wel eens bekeken hebt).

Plaatje van gisteren:
[Afbeelding]

Als ik met een min Ta van 25 graden draai, dan zie ik bovenstaande trouwens nog minder en komt het (de enkele stop/start aan het einde van de verwarmingscyclus) zelden meer voor. Maar ik vind een min. Ta van 24 toch fijner omdat de WP dan wat langer draait en, ik heb het idee, ook wat zuiniger is.

Voor de volledigheid: ik verwarm met een VWL75/6 en ca 130m2 vloerverwarming+ handdoeken radiator in de bakdamer (de overige radiatoren boven staan meestal dicht of slechts een heel klein beetje open).
Ik had gemerkt dat bij uitgebreid en wanneer het onder de 4 graden gaat de circulatiepompen telkens opspringen voor een paar minuten en weer uit. Ergens gelezen dat dit een bekend issue is en dat er een printplaat moet vervangen worden. Mijn leverancier had er nog nooit van gehoord dus zei 'zet maar op inactief, dat is het beste'... Nu, op jou en hierboven aangeraden ga ik ook nog eens proberen met uitgebreid vanaf bepaalde temperatuur en (in)actief eronder. Zal wat zoeken zijn welke temperatuur dat voor mij is.

Minimale Ta zal ik ook nog eens mee spelen dan, bedankt.
Heintje schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:26:
[...]

Dit ziet er inderdaad niet leuk uit.
Dit heb je ongetwijfeld al eens vermeld, maar heb je een buffervat? In serie of parallel? Staat de Systeemschema-code goed? De mijne staat op 9.
Mijn buffervat zit ''ongunstig' aangesloten (parallel). Maar het helpt mogelijk wel extra bij het tegengaan van pendelen in een situatie van overcapaciteit.

Ik heb aansluitschema E als ik me niet vergis.

[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het hierover al eens met jou heb gehad rond april (toen we verhuisd waren) en het toen ook over buffervat ging :D Er is een buffervat, geen idee of dit serie of parallel is? Links is dus de binnenunit, rechts gaat het naar de circulatiepompen vvw. Systeemschemacode is 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Middenberm schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:16:
[...]

Het technische verhaal over "dp" en "mbar" zegt me niet zoveel helaas.

Toen hij op "auto" stond ging er zo'n 1250 l/h door het systeem en op 80% zo'n 1450.

Door die hogere flow heb ik het idee dat ons huis met een lagere Ta toe kan. Hij draait voor mijn gevoel rustiger en op een lager vermogen.

Stooklijn nu op 0,25 met een Ta van 27.
Nu is het natuurlijk momenteel ook niet erg koud buiten maar de afgelopen week een COP van 4,9. Ben ik best tevreden over.
ok, heb het aangepast, ik zag dat deze direct de CV max. deltaP flow overruled.
Even bezien of dit een rustiger verloop van de runs oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
Proim schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:02:
[...]

Ja we zitten nu natuurlijk rond zo'n temperaturen (althans waar ik woon), dus ik zou denken dat het nog net zou moeten lukken met actief/inactief. Ook wel grappig dat de reactie onder die van jou switcht rond de 0 graden en jij rond de 8 graden, moeilijk een lijn in te krijgen :) Ik hoop inderdaad ook gewoon 2 goeie standen te vinden om tussen te kunnen switchen ipv continu vanalles te zitten proberen. Voor de komende dagen ligt de temperatuur hier tussen de 2 en 10 graden, dus kan wel nog wat uitproberen.

[...]

Ik had gemerkt dat bij uitgebreid en wanneer het onder de 4 graden gaat de circulatiepompen telkens opspringen voor een paar minuten en weer uit. Ergens gelezen dat dit een bekend issue is en dat er een printplaat moet vervangen worden. Mijn leverancier had er nog nooit van gehoord dus zei 'zet maar op inactief, dat is het beste'... Nu, op jou en hierboven aangeraden ga ik ook nog eens proberen met uitgebreid vanaf bepaalde temperatuur en (in)actief eronder. Zal wat zoeken zijn welke temperatuur dat voor mij is.

[...]

Ik heb het idee dat het hierover al eens met jou heb gehad rond april (toen we verhuisd waren) en het toen ook over buffervat ging :D Er is een buffervat, geen idee of dit serie of parallel is? Links is dus de binnenunit, rechts gaat het naar de circulatiepompen vvw. Systeemschemacode is 8.
wanneer je een monoblock hebt is het normaal dat de WP steeds aangaat onder de 5 graden, dan is de anti bevries zodat je wp niet kapot gaat.

Heb je een split dan was het een issue mogelijk.

Die van mij gaat ook iedere 20 a 30 minuten even laten draaien wanneer hij niet verwarmt, zoals gezegd, anders vriest het buitendeel stuk. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Proim schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:02:
[...]

[...]

[...]

Het zal verschillen van situatie tot situatie, maar @Franciesco spreekt over nachttemperatuur en ik over dagtemperatuur. Maar eigenlijk zijn iets lagere temperaturen wel fijner. Met dagen als vandaag heb ik wel het idee dat ik ‘m wel goed heb: een stooklijn die nét de wenstemperatuur behaalt in “uitgebreid”: dus lange runs en daarna een tijdlang uit. Prima. COP5,7 vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser Nee, ik sprak over beide: “als de temp overdag+nacht nauwelijks boven 0 komt (of lager is)”. En voor de duidelijkheid: met “nauwelijks” bedoel ik dan een graad of 3. Dus bijvoorbeeld dagen zoals de onderstaande draai ik op Actief ipv Uitgebreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ik1si6CokaT-UBpyKaJReD1IqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTd0WbjZbCrDx5NC3vLDs5DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Idem voor koudere dagen.
Maar zoals je terecht al aangaf, dat zal voor elke woning en installatie etc anders zijn. Dus een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ah zo! Ik snap je.

Van mij mag het trouwens wel kouder worden. Daar heb ik ‘m voor 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
Hi,

Heb sinds een jaar een Arotherm Plus 125/6 die in hybride opstelling staat via 100 liter Vaillant buffervat met Ecotec Exclusive CV ketel. Afgifte is vloer en radiatoren met naregeling. Buffervat parallel aangesloten volgens schema Vaillant. Zie afb hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0lkSUVUeoz8gWnDqTO76Jb6YeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YjFG18HzfzKuAYtJN590RK8I.webp?f=user_large

Warmtepomp draait nu een jaar en CV niet 1 keer bij moeten springen. CV ketel is dus eigenlijk alleen noodvoorziening. COP volgens mij wel te laag. Valt me op dat warmtepomp steeds 5 graden of meer warmte aanmaakt dan afgifte systeem vraagt.

Zie zelf volgende mogelijke issues met deze opstelling. Aanvoer en retour warmtepomp redelijk dicht bij elkaar waardoor grote kans op vermenging. Aanvoer warmtepomp bovendien bijna loodrecht tegenover retour afgiftecircuit in buffervat met opnieuw vermenging. Twijfel nu of een van volgende opties niet een betere configuratie is in kader van efficiëntie.

Alternatief 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4MlstJnwP7j4mckssIvcAHDfgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ySnRbwlMfVvobHfJTnCVsOxj.png?f=user_large

In deze opstelling lijken de aansluitingen van de warmtepomp meer geoptimaliseerd voor de feitelijk bijna all-electric situatie. Minder vermenging aanvoer en retour warmtepomp en minder vermenging aanvoer warmtepomp met retour afgifte. Daarnaast aanvoer warmtepomp loodrecht tegenover aanvoer afgifte systeem. Vraag me alleen af of aansluiting CV zo goed gaat wanneer deze bijspringt of overneemt.

Alternatief 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEYS-Gl2s4SQjRhG8INL5RuIG5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FqJLgme9jyEOiHSe3dZBcl0.jpg?f=fotoalbum_large

In deze opstelling volgens mij nog minder vermenging doordat retour afgifte niet direct door buffer gaat (wel aftakking om parallel te kunnen draaien?). Retour CV op vrijgekomen punt onderin buffervat tegenover andere retour.

Alternatief 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFjYlgMgGMspYtNWRVSbsH0BesI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYGI2VHu9CJVc0U6GhC2DxAi.jpg?f=fotoalbum_large

Zie alternatief 2, maar dan met aanvoer CV gekoppeld aan aanvoer warmtepomp voordat deze buffervat ingaat. Lijkt me iets complexer en gelijktijdig draaien CV en warmtepomp wellicht niet mogelijk.

Hoor graag of iemand hier een goede kijk op heeft. Welke variant is het beste en waarom? Alternatief 3 is overigens het standaard NIBE schema voor parallel hybride opstelling. Variant 2 mijn eigen aanpassing daarop.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:54:
@Marlune De COP neemt hier ook af bij afnemende buiten temperatuur, maar kan nu niet zeggen dat de defrosts echt zo veel invloed hebben gehad dat de COP instort.

[Afbeelding]
is wel vrij hoge COP of niet ?

Pagina: 1 ... 110 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic